Puala | zondag 11 augustus 2013 @ 22:23 |
Je kent het klappen van de zweep qua line of thirds, je weet wat diafragma betekend en hoe je je sluitertijd insteld. En dan? Waar haal je je uitdaging vandaan, waar zoek je de grenzen op? Hoe fotografeer je en waar kan je je leerpunten vandaan halen? En dan bewerken. Hoe doe je dat? Welke dingen pas je standaard aan en welke dingen voel je zelf aan? Huishoudelijke mededelingen Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken: Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren. Als je een bewerkte foto plaatst, zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt. Soms kan er om Exif-info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren. En mocht je al verder willen kijken is er: FOT / [Expert] Richting je eigen bedrijf? [ Bericht 5% gewijzigd door Puala op 11-08-2013 22:57:08 ] | |
Puala | zondag 11 augustus 2013 @ 22:26 |
Ik bevind me in mijn eigen ogen nog op het randje beginner - gevorderde. Maar de meeste dingen weet ik wel toe te passen. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet hoe je het beste resultaat uit je camera kan halen. Ofwel, ik weet te weinig technische dingen van mijn lens ( ![]() Bijv. afgelopen weekend ging ik met Merlijn op pad naar verschillende Urbex locaties. Normaal zet ik mijn camera op M en stel ik alles automatisch in. Alleen daar zon-schaduw of binnen-buiten. Help. Hoe ga ik daar mee om? ![]() * Puala geeft maar eerlijk toe dat ze haar camera op P heeft gezet en zich enkel op de ISO instellingen heeft gefocust Hoe zouden jullie dat doen? Kano had net iets over de AV stand en dan zelf diafragma regelen. Is dat de oplossing? Ik weet hoe ik hem zelf in moet stellen, maar stom genoeg kon ik hier niet mee omgaan ![]() ![]() | |
kanovinnie | zondag 11 augustus 2013 @ 22:33 |
Goed topic. Wat ik zelf merk is dat ik dingen automatisch ga doen en geen nieuwe dingen meer doe. Grotendeels omdat ik mezelf nog steeds een kneus vind qua nabewerken. Beetje kleur, snijden, draaien en de autowitbalans met af en toe een ruk aan de schuif erover en klaar. Maar echt nabwerken en ook weten wat ik doe ipv wat gokken en denken 'mwah, kan er mee door'. En dan loont het imo vaak ook niet om nieuwe dingen te proberen. Maar eens beginnen met uberhaupt fotograferen. ![]() | |
spreading | maandag 12 augustus 2013 @ 01:47 |
Zelf de grote der aarde doen regelmatig wat op de gok.. Ik heb een workshop bij Frank Doorhof gehad en die weet wat hij doet, maar ook hij probeert maar wat en als het er mooi uit komt te zien prima anders kan je et herstellen. Wel geleerd dat ik vaker ps zelf moet openen ipv lightroom... | |
Thinkk-Pinkk | maandag 12 augustus 2013 @ 07:58 |
Ik weet niet helemaal of ik nou hier thuis hoor of in het beginnerstopic. Val er een beetje tussen ben ik bang ^^ | |
Thinkk-Pinkk | maandag 12 augustus 2013 @ 08:02 |
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb. Maar het hoort er bij denk ik ^^ | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 08:12 |
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet.... | |
Thinkk-Pinkk | maandag 12 augustus 2013 @ 08:18 |
Had gelukkig aardig wat tijd had iemand bij die van ieder detail ontzettend veel foto's wou hebben ^^ ben zelf meestal wat sneller klaar. | |
Uncle | maandag 12 augustus 2013 @ 08:19 |
Ik werk in de basis ook in Aperture mode. In special gevallen wil ik wel eens naar Manueel gaan. In heel speciale gevallen naar Sluitertijd voorkeur (maar dat laatste eigenlijk altijd in extreme lichtarme situaties en icm auto iso). | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 08:23 |
Ik gebruik ook standaard de Av-stand. Uitzonderingen zijn "moeilijke" situaties zoals tegenlicht, en bij flitsen. In mijn ogen is de M-stand ook niet bedoeld voor "normaal" gebruik. | |
kanovinnie | maandag 12 augustus 2013 @ 08:24 |
Ik doe eigenlijk alles op av, een enkele keer ga ik naar M als ik een andere belichting wil. Als ik met mijn flitser werk, werk ik wel op M. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 08:33 |
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen..... | |
Ynske | maandag 12 augustus 2013 @ 08:35 |
Ik werk juist altijd alleen op Mstand | |
kanovinnie | maandag 12 augustus 2013 @ 08:43 |
troost jezelf, ik ook niet ![]() | |
kanovinnie | maandag 12 augustus 2013 @ 08:44 |
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling? | |
Ynske | maandag 12 augustus 2013 @ 08:53 |
![]() omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand. wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na? | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 09:13 |
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand. | |
spreading | maandag 12 augustus 2013 @ 09:15 |
Ik gebruik in 50% de av stand, 30% de tv stand en de overige 20 in m. Schat ik iig. Bij sport de tv stand, bijna al het andere in av. Alleen als ik wil flitsen of als ik de belichting anders wil hebben gebruik ik de m stand. Maar dan moet ik ook wel wat tijd hebben. Maar als ik tijd heb gebruik ik vaak toch mijn mamiya, komt toch een iets sfeervoller beeld uit dan uit mijn DSLR. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 09:16 |
Gebruiken jullie de lichtmeter wel, of gaat dat ook op gevoel? | |
Uncle | maandag 12 augustus 2013 @ 09:17 |
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag? Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten. Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)? | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 09:22 |
My point exactly. Dan doe je alleen maar zelf iets wat de camera beter en sneller kan. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 09:24 |
Ik stel mijn gewenste F in Mijn gewenste shutter, tussen de 50 en 300 doorgaans ISO op 100 Probeer het in te schatten en maak dan een testfoto Pas het aan en maak weer een foto. Sowieso controleer ik na elke foto(reeks) en dan is het tweaken makkelijk Als het heel licht is gooi ik de shutter omhoog, en/of de F, ligt aan het soort werk dat ik maak" Voor nieuws is een lage F meestal niet geschikt, tenzij portret voor de 14-105 heb ik een ND fader Lastigste is zonder ND filter willen inflitsen op een zonnige dag, omdat de shutter dan niet hoger dan 200 kan. | |
Uncle | maandag 12 augustus 2013 @ 09:25 |
Ik ben overigens niet anti M hoor. Er zijn wel situaties waar ik in M stand schiet maar dan maak ik meestal eerst een foto in A om de correcte belichting te bepalen en dan neem ik die over naar M mode. Maar in de meeste gevallen kom ik prima uit door in A te wisselen tussen de metering modes. Van Matrix mode naar center weighted of spotmetering geeft voor mij vrijwel altijd het gewenste resultaat. ![]() | |
Ynske | maandag 12 augustus 2013 @ 09:26 |
ik heb zo goed als nooit de interne lichtmeter op t midden staan. ik bepaal mn instellingen, maak een testfoto en pas daarop mn instellingen aan. | |
Ynske | maandag 12 augustus 2013 @ 09:28 |
Belichtmetingsmode is idd heel belangrijk bij het gebruik, en veelal vergeten mensen de opties die daarin zitten | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 09:31 |
Plus dat je in raw je belichting 2 stappen naar boven of onder kunt aanpassen | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 09:37 |
Niet helemaal mee eens. Je kan er 2 stops naast zitten en de boel nog rechttrekken. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 09:47 |
Ik schiet sowieso flat, neutrale stand, scherpte, contrast op 0, kleurverzadiging op -2 Is ook de stand waarop ik film Moet ik voor de krant/website een album maken met 150 of meer dan zet ik de stand portret, scherpte + 4, contrast en verzadiging + 2, dat pas ik niet meer aan maar gaat in 1x door naar Faststone en dan 90 procent verkleinen | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 09:50 |
Die instellingen hebben (volgens mij) geen invloed op je RAW-foto en hebben ook niks te maken met de belichting. | |
IrishBastard | maandag 12 augustus 2013 @ 10:04 |
Ik schiet alles in M omdat mijn analoge lens me niet anders laat doen. Dus instellingen schatten, test foto schieten, instellingen aanpassen. Moet zeggen dat je zo gedwongen wordt om gevoel te krijgen voor welke instellingen wel of niet goed zijn in de situatie. En ja, je mist ook veel momenten, maar het worden er gelukkig steeds minder ![]() Ik denk dat ik dan AF nog het meeste mis,in het kader van niet snel genoeg kunnen werken... | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 10:06 |
Die sunny 16 regel is wel interessant. Snap het alleen nog niet echt. Stel ik het is zonnig... ik zet hem op f16 en iso 100 sluitertijd 1/125... Dit is de uitgangspositie volgens de regel. Wanneer iso naar 200 gaat pas je de sluitertijd ook aan naar 1/200 of wat daar in de buurt ligt. Maar ik wil helemaal geen f16 fotograferen maar bijvoorbeeld f4. Wat is de regel om dan de sluitertijd aan te passen? Zit daar een logisch verband in? En de Ev stand? Op het moment doe ik het op de manier: Trial and error. Ik wil dit toch wel eens beter leren begrijpen. Je hebt ook een app op de iphone: Honey 16. Die geeft aan wat je instellingen moeten zijn. Maar snap de achterliggende gedachte nog niet echt. | |
IrishBastard | maandag 12 augustus 2013 @ 10:10 |
Het was iets met iedere stap die je in het ene kader maakt (dus iso, f of sluitertijd) moet je ook maken in de andere kaders. Vooral tussen F en sluitertijd, kleinere F is kleinere sluitertijd, want een stap meer licht ![]() | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 10:14 |
Elke stop is een verdubbeling van de sluitertijd denk ik... Dus f16 = 1/125 f11= 1/250 f8 1/500 enz Maar werkt de methode ook echt? En hoe verhoud zich dit tot de EV. | |
Puala | maandag 12 augustus 2013 @ 10:16 |
Het punt was. Ik zette 1 stap en mijn instellingen hadden gelijk een gigantisch verschil. Dus elke meter die ik liep moest ik mijn camera anders instellen. En met de 10 km die ik toen heb gelopen.. nou ja reken maar uit. | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 10:20 |
M is niet áltijd de beste optie. Als de lichtomstandigheden het zelfde blijven (studio/indoor) natuurlijk wel, maar op een dag als gister waar er af en toe wolken voor de zon zijn en het licht dus snel verandert kan de A stand erg fijn werken. Neemt niet weg dat ook ik m'n body bijna altijd in M heb staan. | |
kanovinnie | maandag 12 augustus 2013 @ 10:21 |
zijn er echt mensen die een iphone gebruiken om die instellingen in hun dslr te bepalen? | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 10:25 |
Op f16 zou ik zelf niet schieten trouwens, zou hier het nut niet van inzien. Waarom op een zonnige dag niet gewoon iso 100 (of als het moet 50), f5.6/f8 en dan de sluitertijd hierbij aanpassen? f16 zal vrijwel altijd minder scherp zijn dan f5.6/f8, het enige voordeel is natuurlijk een groter dof (voor landschappen etc). | |
Puala | maandag 12 augustus 2013 @ 10:30 |
Waarom F 5.6 of F8? Mij werd door ik geloof Doodkapje F11 of F12 aangeraden. | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 10:33 |
Omdat op een f2.8 objectief de sweet spot meestal rond f5.6 ligt, en op een f4 objectief meestal rond f8. Als je (ver) hierboven gaat zitten wordt het objectief alleen maar minder scherp ![]() Als je wilt flitsen en dus onder <1/200 of <1/250 moet blijven zou ik dit begrijpen, maar als je een sluitertijd korter dan dit kunt pakken zou ik hiervoor kiezen in plaats van je objectief helemaal dichtknijpen. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 10:38 |
Zag de app net staan in de beschrijving van de Sunny 16 rule. Dus zullen vast mensen zijn die dit gebruiken. Op zich niet erg om er wat kennis van te krijgen. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 10:47 |
Het werkt, al is het niet heel precies. Bovendien is "zonnig" in Nederland niet echt hetzelfde als "zonnig" op de Salar de Uyuni.. De EV is gewoon de EV? | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 10:57 |
Nee maar om nu elke keer met een grijskaart of lichtmeter rond te lopen. Je moet wel iets hebben waar je vanuit kan gaan. Of het ouderwetse trial en error... Ev is gewoon Ev? Wat bedoel je daarmee? | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:07 |
Hoeft niet. Ik heb een klein geplastificeerd kaartje in m'n portomonee met daarop de diverse EV's en de bijbehorende sluitertijd/diafragmawaarden. Kom je een heel eind mee. Wat bedoel je met jouw vraag? Je vraagt "hoe verhoudt zich dit met de EV?" Nou, gewoon. Bij elke EV hoort een specifieke rij sluitertijd/diafragmacombinaties. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:07 |
Ik pas zonodig na elke foto aan, net portretten geschoten en steeds weer iso of shutter aangepast | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:08 |
Terwijl dit in A overbodig is ![]() | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:10 |
Ja, maar ik wil het zelf doen | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 11:11 |
Dat is handig. De sunny 16 regel doelde ik op. f16 1/125 en iso 100. Stel dat ik de EV op -1 zet. Wat zou dan de sluitertijd moeten worden... | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:11 |
Omdat? Volledige controle over de belichting in een gecontroleerde omgeving als een zaal of een studio is perfect, maar bij wisselende lichtomstandigheden is dit alleen maar onnodige moeite: je camera kan dit vaak veel beter. | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:13 |
Waarom pin je je zo vast op die sunny 16 regel? Ik dacht juist dat het was: als het zonnetje lacht, diafragma op acht ![]() Sowieso zijn het maar richtlijnen en hoort bij iedere situatie een ander arsenaal van instellingen. Maar in de meeste gevallen is hoger dan f8 gaan gewoon onnodig en leidt dit vaak tot minder scherpe foto's. Bij landschappen is dit prima, daar heb je veel dof en een lange sluitertijd nodig, maar bij gewoon straatfotografie zou ik nooit f16 gebruiken ![]() | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:14 |
Dat is belichtingscompensatie, niet Exposure Value. Als de EV 16 is blijft de EV 16, maar belicht je de foto alsof de EV 15 is. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:15 |
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is in die situatie. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:16 |
Overigens is de A-modus bij mij Vol Automatisch. We hebben het hier toch hopelijk niet over de full auto mode? | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:17 |
Hmm, 1/125 is al een vrij lange sluitertijd, vooral op een 70mm+ objectief zonder IS (ik vrees dat je dan al lichte bewegingsonscherpte zult krijgen). | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:17 |
Aperture priority bedoelen we uiteraard ![]() | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:19 |
Wat is in dat geval dan dus de oplossing? | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:21 |
Ben wel eens een kwartier in paniek geweest dat bepaalde M functies niet meer werkten. Bleek de M modus er per ongeluk af te zijn. De 5DIII heeft een lock gelukkig | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 11:24 |
Ik had eens een dag dat m'n diafragma niet wilde veranderen, bleek ik op m'n 1D de knop tussen ON en OFF gezet te hebben, wat de draaiknop voor diafragma geblokkeerd. Toen voelde ik me echt een newb ![]() | |
Frenk3nstein | maandag 12 augustus 2013 @ 11:24 |
Sunny 16 kan een mooie indicator zijn voor de belichting, net zoals sommige smartphone-apps, toch werkt trial & error en/of de belichting aanpassen in de zoeker voor mij fijner en vaak sneller. En bovendien: als het 'sunny' is (je bent buiten) kan er altijd een wolk voor de zon schuiven. Vaak schiet ik dus gewoon op A of S. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 11:27 |
Dat begrijp ik! Maar zit even te kijken wat de regel precies inhoud. De regel is me nu wel duidelijk. Verschillende lichtomstandigheden zoals zonnig, licht bewolkt, bewolkt zwaar bewolkt etc. daar horen bepaalde waardes bij (als je je aan de regel houd). Zo gaan ze bij zonnig weer uit van f16 iso 100 1/100 of 1/125. Dit kan je aanpassen mits de verhoudingen blijven kloppen. Zo kun je de iso naar 200 kunnen brengen, hierdoor moet je wel de sluitertijd naar bijbehorende waarde aanpassen. Voorbeeld: iso 100 is sluitertijd 1/125, iso 200 is 1/250, iso 400 is 1/500 etc. Wanneer je het f getal aanpast zal de sluitertijd ook in verhouding aangepast moeten worden. Elke stop is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd. Dus stel dat je op een zonnige dag in f8 wil fotograferen met iso 100. Moet je volgens de regel fotograferen op 1/500 (1/125 x 2 = 250 (f11) 1/250 x 2 = 500 (f8). Enz). | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:27 |
en hoe stel je de belichting dan in met vuur? | |
Ynske | maandag 12 augustus 2013 @ 11:29 |
Overdag? Savonds? hoe wil je het weergeven (groot onderwerp, klein onderdeel van het totale onderwerp)? allemaal zaken die invloed hebben op de belichting | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:30 |
in het donker en de afmeting van het vuur zou niet uit mogen maken neem ik aan. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:31 |
Sunny 16 gebruik je dan ook niet voor camera's die een lichtmeter hebben. Inderdaad! | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:31 |
Natuurlijk wel. Een brandende lucifer geeft heel wat minder licht dan een paasvuur van 12 meter hoog. | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:33 |
oke oke point taken. vlam van ongeveer 30cm hoog dan. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 11:35 |
Wil je alleen de vlam? of ook de omgeving? | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:36 |
Nou kijk, alles hangt af van wat jij wil dat je op de foto krijgt. Belicht je op het vuur, zal de rest donker zijn. Belicht je op de mensen rondom het kampvuur, zal het vuur waarschijnlijk overbelicht zijn. Het is maar net wat jij wil. | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:38 |
http://www.webklik.nl/user_files/2010_06/142091/vuur.jpg zo wil ik dat het eruit ziet net zoals mijn ogen het zien. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:41 |
Aangezien het vuur is dat wel een tijdje brand zou ik sowieso diverse instellingen doen. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 11:43 |
In feite gebruik je alleen de verschillende belichtingstanden op de camera natuurlijk. Maar het is ook wel leuk om te weten wat de wetenschap achter het fotograferen is... | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:44 |
ja maar dan moet ik allemaal dingen uit gaan proberen... dit is toch een gevorderden topic? dan weten jullie dat toch? ik moet overigens nog steeds het juiste antwoord horen maar dat ff terzijde. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:46 |
Maar als jij niet gevorderd bent, moet je dan niet je vraag stellen in het beginnerstopic ![]() ![]() | |
Flipmoehoe | maandag 12 augustus 2013 @ 11:47 |
in zo'n situatie heb je dus best veel licht. Je wil de vlammen helder hebben. Ik zet mijn camera dan op AV, stel het diafragma in op F8 (redelijk veel scherp) iso waarde dusdanig dat de sluitertijd goed is (1/125) komt je denk ik uit op iso100 of iso200. zo heb ik laatst een foto gemaakt van onze kachel in de tuin met exact hetzelfde resultaat als jou voorbeeld foto ![]() (was met een 24-105 L met stabilisatie op 70mm, sluitertijd had in principe nog korter gekund) | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:47 |
Sja, welke lens, hoe close ben je, wil je alleen vuur, hoe donker is het straks... etc Dus ik denk dat er niet een sluitend antwoord is dat je m blind erop kunt instellen | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:48 |
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn. als je mooie plaatjes maakt ben je toch geen beginner meer? | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:49 |
Wij zijn gevorderd, niet helderziend! ![]() | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:49 |
Zie de smiley, het was een geintje | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 11:50 |
Maar op welke belichtingsstand zet je hem? Meervlaks? Center? Punt? | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:51 |
sluitertijd van 125th is veel te lang | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:52 |
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen.. Dat betekent immers dat je niet weet waarom het plaatje mooi is, of wat je moet doen om de volgende keer weer een mooi plaatje te krijgen. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening natuurlijk. | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 11:54 |
Dit topic is wmb geen topic waar alleen gevorderden mogen komen, dit is een topic waar je wat moeilijkere vragen stelt dan waar is de aanknop en die dan mensen die zich gevorderd durven noemen beantwoorden | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 11:56 |
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is? kijk om eerlijk te zijn weet ik best hoe belichting werkt. vlammen moet je met een vrij lange sluitertijd doen anders blijft er niets van je vlam over. zelf zit ik in de richting van f4-f8 iso 100 en 1/30 op statief zo worden je vlammen mooi vol. ik vind het alleen wel grappig dat het eerste onderwerp in gevorderden toch vreselijk basic is. mijn 2 centen. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 11:57 |
Zo bedoel ik het ook niet, wat mij betreft is 'ie hier ook van harte welkom hoor ![]() | |
Flipmoehoe | maandag 12 augustus 2013 @ 11:59 |
Meervlaks | |
Pizza_Boom | maandag 12 augustus 2013 @ 12:00 |
Onzin. Juist als je zelf geen invloed hebt op het omgevingslicht, is manueel de uitkomst. Je camera kijkt naar de verdeling van licht en die moet normaal verdeelt zijn. Heeft je histogram een grote afwijking naar links of rechts, dan wordt dit bijgestuurd. Probeer voor de gein maar eens een knappe foto in de schemer of in een sfeervol restaurant te maken. De sfeer ben je kwijt en de bakstenen kan je tellen, zeker als je flitser meedoet. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 12:02 |
Sorry hoor, maar als je niet weet hoe de belichtingsdriehoek werkt, weet je gewoon niet hoe belichting werkt. Het is de basis van belichting! | |
-_Guitarist_- | maandag 12 augustus 2013 @ 12:07 |
Ik ook ![]() Geen idee of ik onder gevorderde val, maar ik acht mezelf net te goed voor beginner ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 12 augustus 2013 @ 12:12 |
Vriendelijk verzoek aan iedereen: spreek even in normale termen ipv merkgebonden namen. Dus diafragma voorkeur in plaats van TV stand ofzo. IS zegt ook niet iedereen wat, noem dat gewoon beeldstabilisatie.Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt? ![]() | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 12:14 |
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassen ![]() | |
-_Guitarist_- | maandag 12 augustus 2013 @ 12:16 |
Sony, mijn camera is een Sony ![]() In principe best een instapmodelletje, maar ik doe er leuke dingen mee al zeg ik het zelf. | |
Pizza_Boom | maandag 12 augustus 2013 @ 12:18 |
Wat is dan de meerwaarde boven manueel? Bij manueel weet je zelf redelijk waar je moet gaan zitten (ik zit er maar weinig echt naast), bij die andere moet je eerst maar afwachten wat je camera ervan maakt en dat nog eens aanpassen. | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 12:20 |
Je hebt deels wel gelijk hoor, M is meestal the way to go. Maar mijn punt is dat bij snel wisselende lichtomstandigheden diafragma voorkeur vaak wat soepeler werkt ![]() | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 12:20 |
en hier stoor ik me dus aan... ik weet prima wat av/tv/m/ev en belichtingsdriehoek is. en als gevorderde kwa theorie heb ik daar geen enkel probleem mee. waarom altijd het nivo naar beneden schroeven? soms kan je gewoon niet meekomen in een gesprek dan heb je 2 keuzes. leren of je mond houden is dat nou zo moeilijk? ik heb jaren boeken zitten lezen over composities belichting de techniek erachter de zin en onzin van lenzen welke focale lengte beter geschikt is voor wat je doet. dat heb ik niet voor jan lul gedaan. het lijkt wel een beetje inholland zo. omdat het nivo niet hoog genoeg is halen we gewoon de waarde van het papiertje naar beneden. dit kan nooit de bedoeling van vooruitgang zijn toch? | |
D_A | maandag 12 augustus 2013 @ 12:45 |
Langetenenslotje. Gaan we weer. | |
fyah | maandag 12 augustus 2013 @ 12:53 |
![]() Ik ga ook zelden boven 8. Alleen om de belichting flink dramatisch te krijgen eigenlijk. Verder schiet ik denk ik het meeste in M, maar ben soms ook blij met AV, HDR mode of sport. Auto vind ik vaak tegenvallen. Die beperkt me echt te fel. Ik ben me momenteel aan het verdiepen in strobisten. Light modifiers en off camera flash. Combineer nu een speedlite 430 en een yongnuo 560. Ik had nooit gedacht dat off camera speedlites zulke mooie resulaten konden geven ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door fyah op 12-08-2013 12:58:51 ] | |
Ener-G | maandag 12 augustus 2013 @ 13:17 |
1/30 is echt veel en veel te lang. Vlammen bewegen veel sneller, ik kreeg op 1/200 al wazige meuk. Om de details in de vlammen 'scherp' te krijgen moet je eerder naar 1/800-1/1250. Nou waren dat meestal wel iets grotere vuurballen (metertje of 3 tot 5 soms ![]() | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 13:22 |
Laten we het erop houden dat het afhankelijk is van de situatie... het ene vuur is het andere niet. | |
Ener-G | maandag 12 augustus 2013 @ 13:29 |
Dan nog is 1/30 te lang. Tenzij het je bedoeling is om het vuur in een waas te krijgen, maar daar ging het juist niet om. Er werd gevraagd hoe vuur te schieten 'zoals je dat met eigen ogen ziet'. Hier staan ook nog wel wat interessante voorbeelden, van allerlei soorten vuur met sluitertijden erbij. | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 13:33 |
excuse! je hebt gelijk tis wel 1/320 net even de exif nagekeken! | |
Stefan | maandag 12 augustus 2013 @ 13:34 |
Hadden we niet beter een Hoe Fotografeer Je Vuur-topic kunnen openen? ![]() | |
NorgeT | maandag 12 augustus 2013 @ 13:41 |
Hmm dit lijkt uit te monden op een puristen topic. Zelf fotografeer ik niet uitsluitend op M, maar ook veel op A of S. Vind het absoluut geen schande om soms automatische standen te gebruiken. Soms is het gewoon veel gemakkelijker en heeft het zeker geen negatieve invloed op de foto's. M gebruik ik wanneer ik echt alle tijd heb en uiteraard bij foto's met uitzonderlijke lichtomstandigheden of stitchfoto's | |
D_A | maandag 12 augustus 2013 @ 13:48 |
Puala heeft ook wat duidelijk punten aangegeven waar je naar terug kan refereren als dingen een beetje verzanden natuurlijk. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk een stap is die je zelf kan bepalen, wanneer ben je echt beginner en wanneer kan je een stapje verder. Gebruik dit topic dan ook als een vervolg in het verlengde van het beginnerstopic. Dus de onderwerpen die nu voorbij komen passen daar prima in ![]() Ohja voor iedereen handig om te weten. ![]() ![]()
| |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 13:56 |
dit dus! soms heb je tijd om te pielen en prutsen en soms moet je instant presteren. dan zijn de av/tv prima om mee te werken en nemen je vaak problemen al uit handen. word toch een beetje lastig om op een concert te vragen of de zangeres die pose even vast kan houden omdat je instellingen niet kloppen ![]() | |
Ener-G | maandag 12 augustus 2013 @ 14:01 |
En soms wil je (zeker bij concerten) juist zelf bepalen wat de camera kiest aan sluitertijd / diafragma, omdat de omstandigheden echt te veranderlijk zijn, en je camera er steeds naast zit. Ik denk dat ik zelf ook het meeste in aperture priority zit, maar bij sommige optredens staat ie ook regelmatig in M, of in shutter priority. Hangt maar net van de situatie en hoeveelheid licht af. Heel veel straatfotografen schieten juist liever op P trouwens, ook wel grappig. Als je blij wordt van uitsluitend schieten in M, prima. Maar het is net zo'n onzinnige discussie als bij een foto zetten dat ie 'onbewerkt' is. Choose the right tool for the job ![]() | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 14:04 |
Leerpunt voor mij: het artistieke gedeelte van het fotograferen, zonder twijfel. Het technische gedeelte heb ik wel onder de knie, het bewerken gaat steeds beter, nu alleen nog mooie platen schieten.. | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 14:12 |
tot in den treure uit kunnen leggen hoe en wat... en zodra je de camera pakt is het het net niet. zo vreselijk herkenbaar! ook zo met modellen... 2 cm links of rechtsdraaien kan de plaat maken of breken. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 14:13 |
Wanneer je niet in een studio fotografeert of zonder flitser fotografeert. Vraag ik me af wat er nog meer te leren valt naast het instellen van diafragma, sluitertijd en belichting. Compositie... moment... lijkt me in die zin het belangrijkste.Of zijn er nog andere punten? | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 14:15 |
Dat is allemaal technisch. Het artistieke component is zien dat een bepaald beeld een mooi plaatje kan worden ![]() | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 14:18 |
Dat is zo.... Misschien is het werken met filters e.d. nog iets waar ik mijn tijd in ga steken. ND filters en gradient filters. Alleen het grootste probleem vind ik het vinden van mooie natuur in de buurt ![]() | |
Ener-G | maandag 12 augustus 2013 @ 14:20 |
Vooraf een beeld in je hoofd hebben, en het daarna ook daadwerkelijk uit kunnen voeren is ook techniek. Afhankelijk van je vaardigheid lukt dat plaatje wel, niet, of na 99 mislukte foto's ![]() Een belangrijke truc van fotografie is niet het vastleggen van het beeld, maar van de emotie. Mensen herinneren zich sneller de emotie dan een plaatje. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 14:24 |
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen ![]() | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 14:28 |
Er is denk ik ook wel talent voor nodig. Maar zonder talent kun je denk ik ook een heel eind komen. | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 14:29 |
trouwens als we het dan toch over gevorderden spul hebben. ik wil echt meer gaan doen in portret fotografie en mis eigenlijk een grote wens. een mooie 70-200 en het liefste een 2.8 ga je voor een canon zit je op minimaal 1000 euro maar als je gaat kijken naar de sigma die is ongeveer 500 en geld groeit me natuurlijk niet op de rug. en als ik er niets mee kan/ga verdienen is het geen investering maar een uitgave. ik ben voor mezelf er wel uit dat er een 70-200 moet gaan komen. maar is de canon echt zo hard te rechtvaardigen ten opzichte van de sigma? zelf zit ik te denken om gewoon een tussenstap te doen met de sigma. wat denken jullie daarover? en hoe zit het met de IS is dat nou echt zo baanbrekend of word het in de praktijk minder gebruikt dan de reclamefolder beweerd | |
NorgeT | maandag 12 augustus 2013 @ 14:32 |
Nederland is mooi zat om te leren werken met ND grad filters etc. Daarnaast heeft Nederland geweldige wolkenluchten waarmee je veel kunt doen ![]() Ik ben zelf van mening dat talent, of eigenlijk een gevoel voor verhoudingen/composities of het zien van mooie beelden wel iets is wat je hebt of niet hebt. Ik denk niet dat dat iets is wat je simpel kunt leren. Sommige kinderen schieten meteen mooie plaatjes wanneer je ze een camera in de handen duwt. Anderen schieten alleen snapshots. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 14:39 |
Waarom een 70-200? ik weet wel dat de 2.8 van canon vrij groot en zwaar is. Ik heb zelf de 70-200 f4 en is al een stuk handzamer. Het verschil tussen de f4 en f2.8 is volgens kenners (zoals ik gelezen heb) pas te merken wanneer je echt gebruik maakt van f2.8. Dit is natuurlijk bij portretfotografie wel een pre. @NorgeT, ik bedoel in west-brabant ![]() | |
mentalpower | maandag 12 augustus 2013 @ 14:47 |
nou ik heb nu een 135mm m42 op 2.8 en ik merk dat ik het diafragma wel erg fijn vind. maar het handmatig scherpstellen nekt me gewoon. op het moment ben ik aan het proberen om via live view op 50" te previewen met mijn 40d. wellicht dat dat helpt, maar anders zit ik toch echt vast aan een 70-200 2.8 of 4. focale lengte wil ik gewoon zo hebben omdat dit mij het beste uitkomt en minder kans op vertrekkingen in het beeld. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 15:02 |
De 2.8 wordt veel gebruikt voor portret fotografie. Alleen de prijs is het dubbele van de f4. Dus hoe ver wil je gaan.. | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 15:04 |
Als je portretten trouwens vooral vanaf een statief schiet is IS zo goed als nutteloos, dus dat geld kan je dan weer in je zak houden. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 15:06 |
Dat klopt DonJames.. maar het mooie aan deze lenzen is, is dat ze meer kunnen dan alleen portret fotografie. En bij de 2.8 uit de hand schieten is zonder IS lastig denk ik. Koop er een extender bij 1.4x en je hebt een mooie zoomlens:) | |
Flipmoehoe | maandag 12 augustus 2013 @ 15:08 |
Daarom ben ik een paar maand geleden ook voor de 70-200 f4 met IS gegaan. Gewicht en prijs. Schiet ook veel portretten en vind dan F4 al goed genoeg. Soms is F2.8 wel fijn met minder licht maar dan kan je met de IS ook al prima foto's maken op 1/100ste Dat heeft mij besloten om voor de F4 te gaan | |
DonJames | maandag 12 augustus 2013 @ 15:10 |
Eens, maar als je hem toch eigenlijk alleen voor portretten gebruikt is het een beetje zonde van het geld. Een "gewone" 2.8 kost EUR 1050, eentje met IS is 2x zo duur.. Het is zonder meer een erg mooie lens. En ook een enorme unit.. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 15:15 |
DonJames daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk een doodzonde wanneer je deze alleen gaat gebruiken voor portretjes... mits je niks anders fotografeert of dat het je beroep is. Misschien een 2e hands? f2.8 IS? voor rond de 1300 euro heb je deze wel. | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 15:18 |
Hou ook rekening met de afschrijving. Een Sigma/Tamron daalt veel sneller in prijs dan een Canon objectief, vooral de L objectieven behouden hun waarde erg goed. IS is voor portretten in de meeste gevallen gewoon onnodig, vooral met flitslicht of diffuus zonlicht. f2.8 is daarintegen voor portretten perfect (wijd open mooie DOF), je hebt dan nog de keuze om af te stoppen naar f4/5.6. Als de de 70-200 f4 gaat afstoppen zit je al op f5.6/f8 waardoor (afhankelijk van je brandpuntafstand) de achtergrond veel minder wazig is en minder mooie bokeh/geen bokeh meer heeft. [ Bericht 0% gewijzigd door Susteren op 12-08-2013 15:26:44 ] | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 15:21 |
De 70-200 f2.8 IS mark 1 is minder scherp van de 70-200 f2.8 non-IS, voor portretten zou ik (met een budget van ongeveer 1000 ekkies) gewoon voor de 70-200 f2.8 non-IS gaan, heb ik ook gekozen en geen spijt van gehad. Ik zou ook eens kijken of een 24-70 f2.8 mark 1 of een leuke prime niets voor hem is? ![]() | |
Uncle | maandag 12 augustus 2013 @ 15:25 |
Afschrijving moet je absoluut bekijken en niet relatief. Dat je op een L lens procentueel minder afschrijft kan nog steeds betekenen dat je netto onder aan de streep meer euro's afschrijft dan op een goedekoper b-merk ![]() Daarnaast zou ik objectieven niet kopen als inverstering maar als gebruiksvoorwerp. Afschrijving is irrelevant voor mij op dergelijke producten. Daarnaast kun je niet in de toekomst kijken en als bijv Sigma ineens met een bad ass 70-200 komt die de L lens naar huis blaast voor de helft van de prijs dan daalt de marktwaarde van een 70-200 L ook ineens onverwachts en is die waardevastheid ook niet meer wat het was... | |
Susteren | maandag 12 augustus 2013 @ 15:26 |
True true ![]() | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 15:30 |
Ik heb voor de L serie gekozen vanwege natuurlijk de kwaliteit en daarnaast de bouw.. Aangezien mijn lenzen nogal wat te verduren krijgen... denk aan woestijn, jungle etc. Servicebeurt is op L lenzen ook de dubbele prijs bij canon. Die van mij liggen er nu... 66 euro per lens... + body a 66 en extender a 34... wordt duur grapje Dus afschrijving is niet altijd relevant haha | |
Ener-G | maandag 12 augustus 2013 @ 16:17 |
Hou er wel rekening mee dat sommige L lenzen pas echt weathersealed zijn als je er een filter op schroeft. Bijvoorbeeld de 16-35/2.8 en de 17-40/4. | |
RikH | maandag 12 augustus 2013 @ 16:55 |
Ik heb er standaard filters opzitten... En dat is maar goed ook! | |
Pizza_Boom | dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:29 |
Kleine tip: Neem een statief en een afstandsbediening ter hand en ga eens 's nachts pad, foto's maken met langere sluitertijden. Waarom? Je moet vooraf gaan kijken wat je gaat platen, waar je je statief gaat neerzetten en hoe je je instellingen gaat toepassen. Wat wil je uiteindelijk op de foto? Sowieso belemmert een statief de bewegingsvrijheid, dus word je gedwongen veel meer na te denken over de compositie en daarbij het feit dat het donker is, maakt dat je geen 20 foto's in een minuut kan schieten. Dit werkt voor mijzelf erg goed en ik kan een hele avond en een deel van de nacht op pad zijn en met 8 foto's terug komen. Waarvan ik thuis nog eens de helft weg mieter. Voorbeeldje van mijzelf: ![]() 189 085 Beverwijk by Sporingerdam, on Flickr Ik wist hier wat ik wou: Ik wou wat huishoudens in het licht in de flat, ik wou het perron leeg hebben en ik wou de kerk goed in beeld hebben als motief en iets dat de aandacht zou trekken, wat uiteindelijk een trein is geworden. De eerste versie is mislukt, deze vind ik aardig geslaagd. Inmiddels zou ik het weer anders doen (bijv. de witbalans een stuk minder oranje maken), maar de foto is alweer 2 jaar oud. Voor de specs nog even: Camera Sony DSLR-A700 Exposure 13 Aperture f/18.0 Focal Length 26 mm ISO Speed 100 Exposure Bias 0 EV Flash Off, Did not fire | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:36 |
ik wou bijna vragen hoe je dat ster effect bereikt zonder filter... f18... het was zo simpel ![]() zelf heb ik hier een heel mooi cokin filter voor star8 en star16 | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:28 |
Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen? | |
Susteren | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:30 |
Cokin systemen hebben het voordeel dat één systeem op alle objectieven past dmv verloopringen. Je zou naar vari-nd, grad-nd, nd, polorising, circular polarising en zelfs ir filters kunnen kijke , moet je body wel geen ir filter hebben ghehe | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:31 |
Een grijsverloopfilter en een CPL, wat mij betreft. Meer gebruik ik niet (tenzij ik analoog zwart/wit schiet). | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:34 |
zelf wil ik graag nog een ir en 2 stuks nd filter hebben nd8 en nd16 zodat je 30sec sluitertijd overdag kan maken... erg mooi effect en de stars heb ik al. edit: er bestaan ook voorzetkaarten van cokin maar die kan je zelf ook maken als je dat wil is een zwart kaartje met diafragma opening in een vormpje... hartjesbokeh of bloembokeh kan erg leuk zijn... deze heb ik wel maar wil nog gaan experimenteren met eigen kaarten je eigen diafragma staat dan wel vast!!! kleuren en kleur gradient doe ik liever in ps de 8 http://www.kenkotokinausa.com/pictures/F0000067-samplewith.jpg de 16 http://farm3.staticflickr.com/2435/3781055322_15a4967159_b.jpg meteen een tegenvraag. heeft iemand de combi canon 40d met ir filter en zo ja welke? | |
Uncle | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:38 |
Wat mij betreft: 1. ND grads zijn onmisbaar bij landschapsfotografie (of je moet veel HDR willen schieten) 2. ND filter zijn handig. Niet/nauwelijks in post na de bootsen 3. Polarisers ben ik nooit echt vrienden mee geworden maar hoort ook in de tas. | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:39 |
moah grads maken lukt toch prima in post? alhoewel ik het punt van pre wel snap... toch eens over denken. | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:41 |
Als de lucht is overbelicht, is de lucht overbelicht. Kan je (of in elk geval: ik) niet meer goed krijgen in post. | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:44 |
in dat geval zou ik drie exposures schieten als hdr maar dan voor de belichting. maar!!! dat doe ik omdat ik geen grads heb... dat dan weer wel. | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:51 |
Even een filtertje voor de lens is een hoop minder werk dan 3 foto's bewerken. En HDR, tsja, ach.. | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:55 |
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof.. Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)... | |
NorgeT | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:58 |
Ik gebruik eigenlijk altijd ND-grad filters bij landschapsfotografie. Erg handig om uitgebeten luchten te voorkomen. Zelf gebruik ik het Cokin systeem. Een schroeffilter is compleet nutteloos aangezien je het verloop niet kunt schuiven zoals je bij Cokin filters wel kan. Ik gebruik voornamelijk een 3 stops filter. | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:59 |
true als je grads en nd wil hebben denk ik dat je een set 8stops en 16stops moet hebben maar das wel vier ramen a... 50euro? en het is nogal breekbaar spul begreep ik. | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:59 |
Wat mij betreft een systeem met een filterhouder en een rechthoekig filter (zoals Cokin of Lee). Dan kan je het filter omhoog en omlaag schuiven waar je hem wil hebben, dat kan bij een rond filter natuurlijk niet. Sterkte: 2 of 3 stops. 1 stop is wat mij betreft useless. Je hebt ook nog meerdere soorten NDgrads, met een harde overgang (voor een rechte horizon, zoals strand) en een vloeiende overgang (bijvoorbeeld bergen). | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:00 |
8 en 16 stops Grads? ![]() | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:01 |
hmm das handig om te horen... zelf had ik blind voor 8 en 16 gegaan... youtube he! pro tip als je die dingen toch wil kopen doe het in een shop en kijk of je kan testen of als norget een voorbeeldje zou willen maken als hij tijd heeft... graag ![]() | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:03 |
beetje useless he ![]() ik bedoelde eigenlijk de nd en nam voor het gemak de grads maar even mee in dezelfde noemer. niet meer doen dus ![]() net zoals mijn pluutjes zullen we maar zeggen ![]() | |
bakkerl | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:16 |
Die van Cokin al een keer getest? | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:16 |
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben? | |
bakkerl | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:26 |
Voor Cokin heb je volgens mij weinig complete sets. Dit voornamelijk omdat de houder op een adapterring moet en deze is per lens diameter anders.. Je heb wel (Cokin) setjes met verschillende grads, ND en/of kleurtjes.. Maar even wat bij elkaar klikken bij een webwinkel en je heb je eigen setje toch compleet ![]() | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:29 |
Er bestaan sets, maar die bestaan meestal uit een 1-stop, een 2-stop en een 3-stop. En aangezien de 1-stop vrij useless is heb je niet zo veel voordeel bij zo'n set. Welke jij nodig hebt zou je even moeten proberen. Cokin heeft een wide angle filterhouder, met dat ding heb ik zelfs op 10mm geen problemen. | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:34 |
Als ik mijn gear terug heb zal ik eens gaan kijken. Nu nog mooie landschappen vinden... haha | |
Merlijn | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:36 |
Puala, ik kan dat filterding niet terugvinden waar ik mee heb staan schieten (dat draaibare ding). Heb je daar een KE linkje van? | |
NorgeT | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:57 |
Ik heb een aantal jaren terug een cokin NDgrad P set gekocht (ik denk dat je ook gewoon een P filters kan gebruiken op je 17-40). De set bestond uit een houder+3 ND grad filters (waarvan ik eigenlijk alleen de donkerste gebruik 121S. Daarnaast heb je een ring nodig met de diameter van je lens. Ik was er destijds zo'n 25e voor kwijt. Maar volgens mij is in de tussentijd Cokin failliet gegaan. De prijzen liggen tegenwoordig in ieder geval een stuk hoger. Cokin is trouwens niet het beste wat er is. De filters zijn niet 100procent neutraal, maar hebben een licht rode afwijking. Volgens mij is Lee beter, maar ook veel duurder. Als ik nu een nieuwe ND grad kit zou moeten kopen, zou ik de pasring en filterhouder merkloos via ebay kopen. Daar kun je deze dingen al vinden voor enkele euro's. Voor filters zou ik niet voor merkloze varianten kiezen. | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:05 |
Ok dat is wel een goede. Ik zal me er vanavond eens in verdiepen! Prijs is op het moment inderdaad wel een issue ![]() | |
Uncle | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:07 |
Cokin filters worden nu verkocht onder de naam Stealth Gear. Zit inderdaad een minieme kleurshift in maar dat is vrijwel in geen gevallen echt een probleem. Ik zie het in elk geval niet terug in mijn foto's Behalve als ik ze combineer met 10 stops ND filter. Prijzen van Stealth gear grads zijn erg aantrekkelijk. Een filterhouder is in veel gevallen niet eens noodzakelijk. Ik houd ze het merendeel van de tijd gewoon vast voor de lens. Alleen long exposures gaan in de houder en vanaf statief uiteraard ![]() Om uit te proberen zou ik dus zeker de cokin/stealth gear filters nemen. Kun je je wua prijs ook geen buil aan vallen! | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:20 |
Ik gebruik zelf Hitech filters (past gewoon in m'n Cokin P), die schijnen beter te zijn dan Stealth Gear, en minder duur dan Lee (godsallerjezus wat is dat duur!). | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:22 |
http://www.cameranu.nl/nl(...)7mm/h307_1136_118914 http://www.cameranu.nl/nl(...)der/h307_1136_203594 http://www.cameranu.nl/nl(...)TC-rgCFS3HtAod1zEAFg Dan zou ik dit nodig hebben? Alleen dan de ND3? | |
DonJames | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:26 |
ND8 ![]() Overigens kan je de ND4 ook gewoon proberen, er zijn zat mensen die bij een 2-stops zweren. | |
RikH | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:52 |
Owja ND8... Dacht dat het per stop genummerd werd haha | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:45 |
nee ik zou deze moeten bestellen en ik heb werkelijk waar geen idee of het werkt met mijn body zal binnenkort ff uitzoeken hoe of wat.... overigens leuk om te lezen dat er inmiddels ook boys zijn die cokinfilters overgenomen hebben. of iig hetzelfde doen want het is een fijn systeem alleen waardeloos verkrijgbaar. gaat daar dus ook verder in snuffelen, erg interresant ![]() | |
bakkerl | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:56 |
Het makkelijkste is of je een foto van een IR lampje uit een afstandsbediening kan maken. Sluitertijd op een seconden, afstandsbediening richten en op de knoppen drukken... Als je het lampje op de foto ziet oplichten, zou het mogelijk moeten zijn.. | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:02 |
i know ![]() ik doe advanced electronica, maar dan weet ik nog steeds niet of ik naar een ld271 of ld274 zit te kijken wat dus weer bepalend zou zijn voor het filter 850/880/900nm. als ik er eentje koop wil ik wel dat het optimaal afgestemd is en daar ik best wel heel veel verstand van electronica en licht heb ben ik een zeikerd daarin. note:ld271 en ld274 zijn type ir leds... triest eigenlijk dat ik dit letterlijk uit mijn hoofd weet ![]() | |
fyah | dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:00 |
Wanneer je een speedlite hebt, in geval van een canon (body en speedlite), ben ik dan correct als ik zeg dat je het omgevingslicht op de volgende manieren kan sturen: -In de M mode door de shutterspeed te verlagen (meer ambient licht) of verhogen (minder ambient light) - In de Av mode (enzulks) door de exposure compensation omhoog (meer licht) of omlaag te zetten. ? In de M mode kan ik niet aan de exposure comp komen met een speedlite erop. Anyway, nu vraag ik me af hoe ik de sterkte van de flash in beide modi kan beheren? Traditioneel werkt de flash (althans via ETTL) mee met de aperture-opening. Maar ik kan ook flash compensation doen. Echter lukt het controleren van het omgevingslicht me prima, maar hoe ik de flash ook instel; die blijft (staat op ETTL!) gewoon even veel effect hebben op de plaat. Hij gaat dus wel mee met het scenario, als in: bij een dichtere aperture flitst hij harder, maar mijn onderwerp blijft even veel belicht. Hoe belicht ik mijn onderwerp met een zachtere flash? | |
Pizza_Boom | dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:29 |
Je flitser manueel gaan bedienen, indirect flitsen, een bounce en/of softbox op je flitser, noem het op. | |
mentalpower | dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:35 |
wat pizza al zegt. dit was voor mij een grote reden om yongnuo's aan te schaffen. ik krijg altijd de kriebels van dingen die voor mij gaan nadenken. ik doe dat liever zelf, ik weet ongeveer hoeveel licht mijn flitser geeft en dat bereken ik grof door in mijn m instellingen. gaandeweg leer je om te gaan met de spullen die je hebt en zal instellen een kwestie van een paar testshots zijn en daarna rammen met die handel. | |
Susteren | dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:58 |
Yongnuo's verschillen vaak wel veel qua flitskracht, maak maar eens 10 foto's achter elkaar, alle 10 zullen ze iets anders zijn belicht ![]() Over het algemeen zul je dit niet goed merken, maar wanneer de flitsers wat warmer zijn geworden na veel flitsen verschillen ze nog meer merk ik, voor precieze belichting zijn ze dus niet erg geschikt. Het verschilt op volle kracht als hij warm is soms wel tot bijna een hele stop licht! | |
fyah | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:09 |
Dus op ETTL sleutelen aan de flash compensatie (-2 tot +2) dient dan waartoe? ![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:15 |
Kleine aanpassingen, denk ik. Als het goed is, zou je hem ermee ook uit moeten kunnen zetten, maar ik gebruik het zelf nooit (en ik gebruik Sony). Als ik een flitser op TTL zou gebruiken en ik zou meer omgevingslicht willen, dan zou ik mijn sluitertijd langer maken. Dus bijv. 1/60e in plaats van 1/200e. Als het goed is, reageert je flitser daar ook op. | |
fyah | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:37 |
Nu ik de RAW op mijn monitor bekijk merk ik wel dat de flash compensatie zichtbaar is. Maar ik ga eerstdaags eens proberen op M flash te vuren. Ik heb 'm eens op 1/1 power gevuurd en daar had ie echt een crazy lange recycletijd van nodig. Plus mijn foto was 1 wit vlak ![]() Morgen eerst AA batterijen kopen ![]() | |
Susteren | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:41 |
Haal oplaadbare eneloop batterijen man, krijg je geen spijt van! Snellere recycle, milieuvriendelijker en op de lange termijn veel goedkoper ![]() | |
fyah | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:45 |
Moet ik idd gaan doen. Want ze gaan erdoor als broodjes (ofzo) | |
mentalpower | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:57 |
nimh hoogste capaciteit en een lader die er max 3 uur over doet ze vol te krijgen. merken en shit heb ik nooit een boodschap aan gehad, zolang de batterijen maar zwaar zijn. goede batterij weegt twee euromunt en cheap shit als een duppie is duidelijk te voelen. consumentenbonden en reviews zijn onzin die hebben geen idee hoe je een accu echt moet testen. meestal komt het merk uit de bus wat de meeste sponsoring oplevert, true story. een goede test doe je met correcte belasting en een scopemeter en geen voltmeter. accu's zijn best ingewikkelde materie maar als je het wil weten www.batteryuniversity.com | |
Susteren | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:00 |
Eneloop is niet voor niets een gerespecteerd merk in de strobist/journalist community. Gaan lang mee, verliezen weinig kracht, zorgen voor snellere recycle en meer flitsen per lading. | |
Flipmoehoe | woensdag 14 augustus 2013 @ 10:14 |
mee eensch ![]() Daarom laatst ook 2 setjes eneloops aangeschaft. Snelle recycle tijd (erg belangrijk op momenten dat er veel foto's snel achter elkaar geschoten moeten worden.) Na een jaar niet gebruiken (komt hier nooit voor.. zit er nog 85% van je capaciteit in je batterijen.) En zo extreem duur vond ik ze niet ![]() | |
mentalpower | woensdag 14 augustus 2013 @ 10:36 |
u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf? als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid energie in een klap uit de cel kunnen halen. nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot verbruikers. en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik zegmaar ff kort door de bocht. | |
Flipmoehoe | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:48 |
Duidelijk! | |
Pizza_Boom | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:09 |
ach, ik gebruik GPs en daar betaal je voor 4 stuks ook grif 25 tot 30 euro. | |
mentalpower | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:34 |
het hele probleem met nimh cellen is dat deze speciaal behandeld moeten worden om de werking optimaal te houden. voorbeeld: nicd van 1000mah behoeft een lader die max 10% stroom aanvoert per uur dus 100mah per uur wat resulteert in dus tien uur laden, wat overigens niet anders kan omdat de interne weerstand hem daarin beperkt zou je hem met 1a voltrappen brand je cel gewoon uit door oververhitting. weerstand is met stroom een soort van wrijving ff kort gezegd hoe hoger de weerstand hoe meer wrijving. nimh daarintegen vind dit absoluut niet leuk, gemiddelde cel is ongeveer 2500mah tot 3400mah en moet!! een veel hogere stroom hebben om zijn maximale capaciteit te behalen maar dit ligt meer aan de lader dan de cel zelf. nimh cellen zijn rond de 1.2 volt als ze vol zijn maar ook als ze op 50% zitten vroeger had je oplaadbaar alkaline van 1.5 volt maar waren reteduur en niet te krijgen en had ook nog eens een speciale lader nodig. een lader kijkt namelijk periodiek hoe het staat met de lading in de cel. dit kan op meerdere manieren: volt meting tijds meting stroom meting omdat tijd en stroom meting verreweg ingewikkelder is dan voltmeting word een lader over het algemeen uitgerust met alleen een voltmeting om kosten te besparen. en hier komt het probleem om de hoek als een nimh cel langzaam staat de laden zal hij bij 40% al dik op 1.2 volt staan dus zal de lader een nog niet eens half volle cel goedkeuren en zichzelf uitschakelen ter overlading. en deze manier van langzaam laden maakt een nimh cel ook nog eens lui en traag. zie het als elastiek, die blijft flexibel bij herhaaldelijk gebruik maar altijd in een stand zal het materiaal verzwakken en doen afbreken. dus om nimh cellen in goede conditie te houden zal je eigenlijk de cellen minimaal 1 keer per kwartaal moeten laden en ontladen om flexibiliteit te behouden dit is optimaal en niet strikt noodzakelijk. mijn el cheapo nimh cellen uit 2001 voor 12,50 per vier hebben nog een capaciteit van 85% maar zullen in de buurt van ongeveer 600 cycles gaan degraderen net als vrijwel iedere andere cel. mijn lader heeft mij wel 150 euro gekost en is volledig microchip gestuurd en doet letterlijk alle testen volt tijd stroom en temp periodiek om de 15 min. batterijen zijn eigenlijk simpele blikjes met ?alkalimetalen? iemand? en basicly zijn ze allemaal hetzelfde alleen zou je die moeten testen door minimaal 600 cycles te testen met goede laders, hoge ontladers gemeten met een scopemeter om het verloop en instorten van de spanning te kunnen weergeven. dit gaat kassa echt niet doen en zou een vermogen kosten... scopemeter kost enkele duizenden euro's en iemand om hem te bedienen 100 euro per uur een goede lader krijgt hem binnen 2,5 uur vol dus reken maar uit wat een technisch correcte test zou gaan kosten. daarom is kassa radar consumentenbond bullshit gelul en fantasiepraat. concluderend. een goedgevulde met correcte inhoud cel weegt per stuk ongeveer 20 gram. cheapo nog geen 5 gram wegens minder metalen en is dus slecht. deze kan je ook platknijpen met je handen... dat lukt met een goede cel niet. koop een deugdelijke lader met een maximale laadtijd voor nimh van 2,5 uur. zorg dat de cel in beweging blijft! als je je aan deze criteria houd maakt het merk verder geen hol uit. | |
fyah | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:12 |
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van? | |
D_A | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:22 |
Hier ![]() Verder even wat offtopic posts verwijderd, zoals Mirjam al eerder zei. Reageer erop of negeer het. We gaan niet iemand aanpakken op zijn of haar schrijfstijl op het forum. | |
mentalpower | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:28 |
ik vind 2000 mah een beetje karig... die waren in 2000 al verkrijgbaar. toen ik mijn Batterij NiMH AA/LR6 1.2 V 2600 mAh 4-blister kocht in 2003 van hq was dit toen de algemene top, blijkbaar is 3400 subc cel. vergeef me ik ben al een tijdje niet meer achter een winkelbalie geweest. en dit is het nieuwe model van mijn lader. http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-energy-plus-p-478508.html. kost wat maar dan heb je ook wat! lees de specs maar eens. voor cellen zou ik nu voor deze gaan. http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-2850mah-p-175049.html bijna 30% meer capaciteit voor een lagere prijs.... eneloop het beste wat er is?... my ass! ansmann is altijd een pro merk geweest voor herlaadbare cellen. ik heb in mijn tijd wel honderden van deze sets verkocht en never nooit klachten gehad. en als er klachten waren dan kreeg ik die zeker te horen, was een heel klein winkeltje met zeer veel vaste klanten die het niet grappig vonden als ik ze bedonderde. sterker nog deze kwamen juist terug omdat ik altijd alleen het beste van het beste aanbood en daar ook garant voor stond! het vertrouwen tussen klant en verkoper was heilig voor mij en dat wisten ze, de omzet is ook duidelijk gedaald toen ik en mijn werkgever het niet meer konden vinden met elkaar. heb later nog met verschillende klanten staan praten die maar niet meer naar dezelfde winkel gingen omdat ik er niet meer stond. sterker nog sommige zijn vrienden geworden en komen 2 jaar na dato nog steeds af en toe advies vragen op fb. beetje vreemd maar wel leuk. overigens als je echt persee eneloop wil hebben, die webshop verkoopt ze ook zag ik. het zijn jouw centen en jij moet er mee doen wat jij wil is het motto ![]() |