Na zoveel jaar mag die hele Jodenvervolging wel eens in de geschiedenisboeken gelaten worden. Elke keer als er iets is met een jood in Amsterdam haalt men de oorlog er bij. Zelfs als een zeeleeuw teveel herrie maakt in Artis. Van der Laan gaat nu met terugwerkende kracht allerlei bedragen overmaken aan mensen die waarschijnlijk allang overleden zijn.quote:Joden die na de Tweede Wereldoorlog ten onrechte erfpacht moesten betalen in Amsterdam, zouden dat geld met rente terug moeten krijgen. Dat stelde burgemeester Eberhard van der Laan dinsdagavond in het KRO-programma Oog in Oog. Van der Laan zei dat hij niet te veel vooruit wilde lopen op de dingen, maar dat iedere cent die 'in onze zak zou branden omdat we daar kil zouden zijn geweest of bureaucratisch' terug moet worden betaald 'en dan hoort rente daar gewoon bij'.
Studenten ontdekten onlangs tijdens de digitalisering van dossiers van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam dat Joodse oorlogsslachtoffers na hun terugkeer naar Amsterdam alsnog werden aangeslagen en beboet voor het niet betalen van erfpacht tijdens de oorlogsjaren. Het ging om Joden die uit huis waren verdreven, zaten ondergedoken of naar een concentratiekamp waren afgevoerd. Toen dit naar boven kwam schrokken wij ons een hoedje. 'De onderste steen moet bovenkomen.'
Notulen
Van der Laan gaf eerder al aan, nadat hij notulen van de gemeenteraad uit 1947 had gelezen: 'Er is toen met formalisme, bureaucratie en kilheid gekeken naar het juridische aspect, in plaats van dat ze met empathie hebben gekeken naar degenen die slachtoffer werden. Het is toen heel koel afgedaan door de gemeenteraad.'
Amsterdam onderzoekt niet alleen de erfpachtkwestie, maar ook 'andere nare kwesties'. Het gaat dan bijvoorbeeld om nutsbedrijven die oorlogsslachtoffers naderhand hebben aangeslagen.
BRON
Hij kan moeilijk geld overmaken aan dode mensen. Voor die handvol mensen die nog leven is dit wel een mooi gebaar. Ik snap het probleem niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Na zoveel jaar mag die hele Jodenvervolging wel eens in de geschiedenisboeken gelaten worden. Elke keer als er iets is met een jood in Amsterdam haalt men de oorlog er bij. Zelfs als een zeeleeuw teveel herrie maakt in Artis. Van der Laan gaat nu met terugwerkende kracht allerlei bedragen overmaken aan mensen die waarschijnlijk allang overleden zijn.
En waarom nu pas?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:30 schreef Confetti het volgende:
[..]
Hij kan moeilijk geld overmaken aan dode mensen. Voor die handvol mensen die nog leven is dit wel een mooi gebaar. Ik snap het probleem niet.
Het was natuurlijk schandalig hoe men toen handelde.
Ik las een paar maanden terug dat ze er pas recent achterkwamen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:33 schreef Elan het volgende:
[..]
En waarom nu pas?
Het is zoveel jaar geleden maar v/d Laan krijgt regelmatig kritiek uit de Joodse gemeenschap (die toch alleen maar loopt te zeiken op alles) dat hij schijnbaar moet slijmen om het goed te maken.
Joden die ergens teveel voor betaald hebben en daar later pas achter komen. Geloof je het zelf?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik las een paar maanden terug dat ze er pas recent achterkwamen.
Ik ben bijzonder slecht in het rekenen met rentes enzo.quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Joden die ergens teveel voor betaald hebben en daar later pas achter komen. Geloof je het zelf?
Goh, dus hier wil je wél voor dokken... - grappig. Mensenlevens boeien je niet, maar mensen die bijna 70 jaar geleden wat centen tekort zijn gekomen, daar moet wél voor worden betaald?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:34 schreef raptorix het volgende:
Op zich goede zaak, maar waarom niet algemeen stellen en dit ook laten gelden voor verzetsstrijders of mannen die te werk werden gesteld in Duitsland? Zo is het een schandalge zaak dat joden wel werden gecompenseerd maar dat de weduwen van verzetshelden nooit wat hebben gezien.
Stel 2 procent rente per jaar:quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben bijzonder slecht in het rekenen met rentes enzo.
Stel het ging toen over een bedrag van, ik noem maar iets, 1000 gulden.
Hoeveel zou dat nu in euro's zijn?
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.quote:
Het gaat godverdomme om een administratieve fout van 60 jaar geleden. Laten we het vooral groter maken dan het is omdat Joden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:41 schreef DeParo het volgende:
TS is een stomme idioot, maar goede aanzet van Van Der Laan, het zal wellicht niet alles oplossen maar op deze manier erken je schuld en laat je zien dat het nooit te laat is om iets terug te doen.
Een foutquote:Op woensdag 17 juli 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.
Waarom weer die teringoorlog er bij halen omdat het toevallig over joden gaat. Maar zoals gezegd Van der Laan zal wel weer iets goed te maken hebben.
Dit is een hele andere situatie, het gaat erom dat er belasting is betaald door mensen die gedeporteerd zijn, lijkt me nogal een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Goh, dus hier wil je wél voor dokken... - grappig. Mensenlevens boeien je niet, maar mensen die bijna 70 jaar geleden wat centen tekort zijn gekomen, daar moet wél voor worden betaald?
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.
Waarom weer die teringoorlog er bij halen omdat het toevallig over joden gaat. Maar zoals gezegd Van der Laan zal wel weer iets goed te maken hebben.
Waar heeft het dan wel mee te maken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...
En die fout gaat alleen de Joodse gemeenschap aan? Er zijn geen mensen omgekomen, verdwenen of uit hun huizen gedreven van niet-Joodse komaf die ook zo'n aanslag hebben gekregen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...
Lees nog maar een keer wat er staat. Je reageert zo opgefokt dat ik de indruk heb dat je onder invloed van het één of ander bent... - Beter lezen, is mijn advies.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar heeft het dan wel mee te maken?
NsmGGsonmj!quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat godverdomme om een administratieve fout van 60 jaar geleden. Je bent zelf een idioot als je het eens bent met Van der Laan.
Ik weet niet of die fout alleen Joden aangaat, maar de kans lijkt me vrij groot, gezien het feit dat met name Joden toen werden vervolgd en uitgemoord en dus moesten vluchten en onderduiken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:47 schreef Elan het volgende:
[..]
En die fout gaat alleen de Joodse gemeenschap aan? Er zijn geen mensen omgekomen, verdwenen of uit hun huizen gedreven van niet-Joodse komaf die ook zo'n aanslag hebben gekregen?
Ik zie er vooral een administratieve fout in verder niets.
Nog nooit geschiedenisles gehad?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:47 schreef Elan het volgende:
[..]
En die fout gaat alleen de Joodse gemeenschap aan? Er zijn geen mensen omgekomen, verdwenen of uit hun huizen gedreven van niet-Joodse komaf die ook zo'n aanslag hebben gekregen?
Ik zie er vooral een administratieve fout in verder niets.
ik heb um berekend met 3% rente.. en 500 euro is dan na 66 jaar.. 3017 euroquote:Op woensdag 17 juli 2013 00:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben bijzonder slecht in het rekenen met rentes enzo.
Stel het ging toen over een bedrag van, ik noem maar iets, 1000 gulden.
Hoeveel zou dat nu in euro's zijn?
Volgens mij snap je er geen kut van, het is heel simpel: mensen die door duitsers uit hun huizen werden gezet werden aangeslagen voor erfpacht, dat dit dit met terugwerkende kracht word terugbetaald lijkt me niet meer dan logisch.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Lees nog maar een keer wat er staat. Je reageert zo opgefokt dat ik de indruk heb dat je onder invloed van het één of ander bent... - Beter lezen, is mijn advies.
No Shit Sherlock!quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:52 schreef Elfletterig het volgende:
Het is overigens algemeen bekend dat gevluchte Joden bij hun terugkomst naar Nederland nou niet bepaald gastvrij en met open armen werden ontvangen. We doen onszelf graag voor als een land vol verzetshelden, maar de realiteit is dat behoorlijk veel Joden uit Nederland de oorlog niet hebben overleefd. Dat is denk ik ook de "kilheid" waar Van der Laan in subtiele bewoordingen op wijst.
2% lijkt mij erg weinig over de tussenliggende periode van 65 jaar. Er zitten periodes tussen van gierende inflatie. 4% lijkt mij een veel realistischer gemiddelde. En dan kom je ergens rond de 12000 uit voor elke duizend die toen betaald is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:41 schreef Operc het volgende:
[..]
Stel 2 procent rente per jaar:
1000*1,0266/2,20371= ¤1676,71
Ik kan me dat ook voorstellen ja. Het viel me slechts op hoe je in het ene topic loopt te mekkeren over geld dat niet mag worden betaald om mensenlevens te redden, om dan één deur verderop wél ruimhartig geld uit te willen delen voor iets dat zowat 70 jaar geleden heeft gespeeld.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij snap je er geen kut van, het is heel simpel: mensen die door duitsers uit hun huizen werden gezet werden aangeslagen voor erfpacht, dat dit dit met terugwerkende kracht word terugbetaald lijkt me niet meer dan logisch.
Ik ken mijn historie wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet niet of die fout alleen Joden aangaat, maar de kans lijkt me vrij groot, gezien het feit dat met name Joden toen werden vervolgd en uitgemoord en dus moesten vluchten en onderduiken.
Ik heb geen idee of er ook niet-Joodse mensen zijn aangeslagen. Misschien moet je dat zelf proberen uit te pluizen?
Ik zou zeggen bereken het bedrag wat Amsterdam binnen heeft gehad, en stop dat in een algemeen fonds, het is vrijwel ondoenlijk om terug te zoeken naar wie dat geld zou moeten gaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:53 schreef twiFight het volgende:
Ik ben in principe tegen, maar als er dan terug betaald moet worden, dan alleen aan de Joden van toen die nog leven.
Omdat het geld is wat de gemeente onterecht heeft gehad, voor mij zijn dat soort zaken een principe kwestie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan me dat ook voorstellen ja. Het viel me slechts op hoe je in het ene topic loopt te mekkeren over geld dat niet mag worden betaald om mensenlevens te redden, om dan één deur verderop wél ruimhartig geld uit te willen delen voor iets dat zowat 70 jaar geleden heeft gespeeld.
Volgens mij is het gebaar van "we hebben toen verkeerd gehandeld" belangrijker dan het uitkeren van grote sommen geld. De nu in Amsterdam en rest van Nederland woonachtige Joden zijn over het algemeen geen arme paupers die het geld keihard nodig hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
2% lijkt mij erg weinig over de tussenliggende periode van 65 jaar. Er zitten periodes tussen van gierende inflatie. 4% lijkt mij een veel realistischer gemiddelde. En dan kom je ergens rond de 12000 uit voor elke duizend die toen betaald is.
Ik moet zeggen het gebaar van Van der Laan mag correct zijn, maar het is wel een beetje royaal om dat te roepen voor je weet over hoeveel geld het gaat.
Dit dus, ik verwacht alleen dat het geld naar een linkse subsidie pot gaat die anti discriminatie gaat promoten op scholen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ken mijn historie wel.
1/3 van de bevolking van Amsterdam heeft de oorlog niet overleeft. Door deportatie, de hongerwinter van '44 maar ook mensen die in het verzet zijn omgekomen. Mannen die hebben gediend in het Nederlandse leger.
Van der Laan zou het moeten hebben over įlle mensen die dit is overkomen in Amsterdam niet alleen slijmen bij de Joden.
De vraag is niet wie zoal de oorlog hebben overleefd en wie niet. De vraag is ook niet wie er allemaal uit hun huis zijn gezet en wie er zoal in het leger heeft gediend. De vraag is of de mensen die naderhand onterecht erfpacht en dergelijke hebben moeten betalen alleen Joden waren of dat er ook niet-Joden tussen zaten voor wie dat gold. Zo ja, dan moeten ze met die mensen uiteraard op dezelfde wijze omgaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:54 schreef Elan het volgende:
[..]
1/3 van de bevolking van Amsterdam heeft de oorlog niet overleeft. Door deportatie, de hongerwinter van '44 maar ook mensen die in het verzet zijn omgekomen. Mannen die hebben gediend in het Nederlandse leger.
Van der Laan zou het moeten hebben over įlle mensen die dit is overkomen in Amsterdam niet alleen slijmen bij de Joden.
Wat de gemeente toen onterecht heeft gehad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat het geld is wat de gemeente onterecht heeft gehad, voor mij zijn dat soort zaken een principe kwestie.
Weer je zeker dat het 1/3 van de bevolking was?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je niet opgelet?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar het geld is waarschijnlijk niet verdwenen? Het gaat erom dat je als overheid je netjes opstelt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:59 schreef twiFight het volgende:
[..]
Wat de gemeente toen onterecht heeft gehad.
Wat moet een gemeente , waar geen persoon meer in zit die de oorlog bewust heeft meegemaakt, nu doen met zogenaamd erfpacht van mensen die al lang dood zijn. Terugbetalen aan mensen die toen nog niet eens geboren waren?
Of denk je nu echt dat het geld dat de gemeente nu heeft relevant terug te leiden is tot het erfpacht van toen? Als het nu om panden ging die terug zijn te leiden naar familiebezit dan heb je nog iets, maar ik vind dit echt zeiken om het zeiken.
Dat bankgeld of contant geld van de slachtoffers van de naziterreur , al dan niet met hulp van de gemeentelijk instellingen, kun je nog terugvinden in de boeken. En vandaar uit becijferen .... met rente en inflatiecorrectie... dat de gemeente dit teveel op haar balans heeft staan. Hetzij als goederen, hetzij als bankgeld.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:59 schreef twiFight het volgende:
Of denk je nu echt dat het geld dat de gemeente nu heeft relevant terug te leiden is tot het erfpacht van toen? Als het nu om panden ging die terug zijn te leiden naar familiebezit dan heb je nog iets, maar ik vind dit echt zeiken om het zeiken.
Hoezo niet verdwenen. Denk je dat de gemeente nu nog een leuk potje "erfpacht van joden" heeft liggen? Dat is toen gewoon gebruikt voor het stads-/landsbelang, waarschijnlijk het weder opbouwen van de stad. Het geld dat toen binnenkwam heeft echt compleet geen enkele relevantie meer met het geld dat de gemeente nu heeft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar het geld is waarschijnlijk niet verdwenen? Het gaat erom dat je als overheid je netjes opstelt.
Misschien een domme vraag maar waarom hebben die overlevenden toen geen bezwaar gemaakt dan?quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je niet opgelet?
Het ging over heffingen die geheven werden in die oorlogsperiode. En na die oorlog... alsnog overlevenden dwingen te betalen over die oorlogsjaren
Mensen konden niet betalen omdat anderen druk bezig waren hen te vermoorden, al dan niet met medewerking van de gemeente Amsterdam. Weer anderen waren ondergedoken .
Je kunt een som berekenen, maar ik spreek tegen dat het relevante tegoeden zijn. De gemeente leeft op inkomen van belasting (al dan niet via het rijk), niet op die leuke rente die ze elk jaar scoren van geld van bijna 70 jaar geleden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:03 schreef Bluesdude het volgende:
Dat bankgeld of contant geld van de slachtoffers van de naziterreur , al dan niet met hulp van de gemeentelijk instellingen, kun je nog terugvinden in de boeken. En vandaar uit becijferen .... met rente en inflatiecorrectie... dat de gemeente dit teveel op haar balans heeft staan. Hetzij als goederen, hetzij als bankgeld.
Goeie vraag..... men was moe van alle ellende en wilde gewoon een rustig leventje opbouwen ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag maar waarom hebben die overlevenden toen geen bezwaar gemaakt dan?
Dus zo lag het niet , als ik het verhaal lees van de OP.quote:Neem aan dat als jij kon aantonen dat jouw familie gedeporteerd was tijdens de oorlog je dan niet hoefde te betalen. Ook in 1945.
Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente Amsterdam uberhaupt iets nuttigs met geld doet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Hoezo niet verdwenen. Denk je dat de gemeente nu nog een leuk potje "erfpacht van joden" heeft liggen? Dat is toen gewoon gebruikt voor het stads-/landsbelang, waarschijnlijk het weder opbouwen van de stad. Het geld dat toen binnenkwam heeft echt compleet geen enkele relevantie meer met het geld dat de gemeente nu heeft.
Netjes opstellen doe je door te zeggen "Joh, balen he, de fout van onze voorgangers spijt ons"; iets wat ook al dubieus is, want hoe kun je als persoon danwel instituut je verontschuldigingen aanbieden voor iets dat je niet gedaan hebt?
De overheid krijgt toch ook rente over de liquide middelen en nog meer over wat men voor langere tijd vastlegt ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:05 schreef twiFight het volgende:
[..]
Je kunt een som berekenen, maar ik spreek tegen dat het relevante tegoeden zijn. De gemeente leeft op inkomen van belasting (al dan niet via het rijk), niet op die leuke rente die ze elk jaar scoren van geld van bijna 70 jaar geleden.
Volgens Van der Laan en de notulen uit 1947 is er juist (ik citeer) "Met formalisme, bureaucratie en kilheid gekeken naar het juridische aspect" .quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goeie vraag..... men was moe van alle ellende en wilde gewoon een rustig leventje opbouwen ?
[..]
Dus zo lag het niet , als ik het verhaal lees van de OP.
Blijkbaar bestond die dispensatie niet.
Onterecht is een rekbaar begrip. Men had ook naar de rechter kunnen stappen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat het geld is wat de gemeente onterecht heeft gehad, voor mij zijn dat soort zaken een principe kwestie.
Ja en dan wat ? Wat wil je zeggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens Van der Laan en de notulen uit 1947 is er juist (ik citeer) "Met formalisme, bureaucratie en kilheid gekeken naar het juridische aspect" .
Volgens mij is dat anno 2013 nog steeds zo. Een moeder met een klein kindje dat vergeten is om bepaalde zaken of inkomsten te vermelden kan ook keihard een naheffing krijgen op basis van die gronden. Gaat men ook niet kijken naar het humane aspect.
Niet dat dat te vergelijken is met de deportatie van Joden voor ik die hele Joodse gemeenschap weer over me heen krijg maar juist die formaliteit is toch hoe zo'n organisatie opereert?
Natuurlijk kan dat, maar het siert de gemeente als men zelf proactief met deze omgeving om gaat, ik zie er zelf niet zoveel in om dit geld aan familie uit te keren, maar men zou natuurlijk het geld kunnen overmaken naar het verzetsmuseum of naar een ander nobel doel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Onterecht is een rekbaar begrip. Men had ook naar de rechter kunnen stappen.
Erg aardig is er niet omgegaan in Nederland met mensen die in de kampen in Europa (en Aziė) hebben gezeten, dat kun je weten als je de geschiedenis een beetje kent. Maar ik bedank er voor om daarvoor nu een blanco cheque uit te schrijven. Oók een principe.
Heb jij familie die in de jaren 40-45 door Duitsers in de gaskamers zijn gestopt? Nee? Dan moet je gewoon je kankermuil houden, laat die lui gewoon halen waar ze recht op hebben.quote:
Nog even en het is niet de schuld van de Duitsers maar van de gemeente Amsterdam dat er Joden gedeporteerd werdenquote:Op woensdag 17 juli 2013 01:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja en dan wat ? Wat wil je zeggen?
De overheid moet maar vooral rücksichtslos blijven?
Overigens houden overheidsinstellingen wel rekening met de omstandigheden wbt naheffingen.
Je kunt ook net zo formalistisch het een en ander omdraaien: dat de gemeente Amsterdam mee heeft gewerkt aan die deportaties en dus medeplichtig is aan massamoord en daarvoor moet dokken.
Of... wat ook logisch is: mensen konden niet meer betalen, omdat ze gedeporteerd waren mmv de gemeente... men had geen baan meer en waren ondergedoken... ook al door de collaboratie van de gemeente.
Heb je ook gezien hoe het met bv Bristol, Coventry, Birmingham, Liverpool en Londen is afgelopen? Toch hielden die lui wel gewoon hun poot stijf, in tegenstelling tot die slapjanussen hier.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Nog even en het is niet de schuld van de Duitsers maar van de gemeente Amsterdam dat er Joden gedeporteerd werden.
Je poot stijf houden was in die tijd geen bijster goed idee we hebben gezien hoe het met Rotterdam is afgelopen. Niet dat die Edward Voūte nou zo onomstreden was maar ik vind de schuldvraag of zelfs maar een gedeelte daarvan bij gemeente leggen wel erg goedkoop als je spreekt van een volledige bezetting.
De overheid kan wel smartengeld blijven betalen als het gaat om zaken uit het verleden waar Nederland een negatief aandeel in had.
Wat een vergelijk. Natuurlijk is het een stuk eenvoudiger je poot stijf te houden als je landje niet bezet is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb je ook gezien hoe het met bv Bristol, Coventry, Birmingham, Liverpool en Londen is afgelopen? Toch hielden die lui wel gewoon hun poot stijf, in tegenstelling tot die slapjanussen hier.
Nederland was ook nog niet bezet toen Rotterdam werd platgegooid, maar toen Amsterdam als volgende op de nominatie stond was de vechtlust hier ineens totaal verdwenen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een vergelijk. Natuurlijk is het een stuk eenvoudiger je poot stijf te houden als je landje niet bezet is.
Gemeentelijke instellingen waren medeplichtig aan de deportaties.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Nog even en het is niet de schuld van de Duitsers maar van de gemeente Amsterdam dat er Joden gedeporteerd werden
Ja, want GB is ook echt te vergelijken met Nederlandquote:Op woensdag 17 juli 2013 01:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nederland was ook nog niet bezet toen Rotterdam werd platgegooid, maar toen Amsterdam als volgende op de nominatie stond was de vechtlust hier ineens totaal verdwenen.
Ik heb het over de ruggegraat die ze daar hebben en hier kennelijk niet, vind er van wat je wil.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:42 schreef Hierro het volgende:
[..]
Ja, want GB is ook echt te vergelijken met Nederland.
Wat een dom vergelijk.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:43 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb het over de ruggegraat die ze daar hebben en hier kennelijk niet, vind er van wat je wil.
Domme mongool dat je der zit, er zijn hele steden in de as gelegd daar, en toch wilden ze niet van capituleren weten. Ga je eerst eens wat in de geschiedenis verdiepen voordat je " dom vergelijk" gaat miepen, want je weet duidelijk niet waar je over praat.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een dom vergelijk.
Als London of een van de steden die jij noemt van de kaart was geveegd zoals Rotterdam hier had ik willen zien over hoeveel veerkracht die Engelsen beschikten.
Duitsland bleef na de bombardementen op Dresden stellig standhouden tegen beter weten in, ik denk dat de bevolking destijds daar erg dankbaar voor was, not
Faallllllquote:Op woensdag 17 juli 2013 01:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Domme mongool dat je der zit, er zijn hele steden in de as gelegd daar, en toch wilden ze niet van capituleren weten. Ga je eerst eens wat in de geschiedenis verdiepen voordat je " dom vergelijk" gaat miepen, want je weet duidelijk niet waar je over praat.
De Britten hadden meer man en oorlogsmateriaal. Als dat stukje water hen niet beschermde, waren ze waarschijnlijk net zo goed de klos. Je vergelijking gaat gewoon niet op, omdat GB veel machtiger was dan het nietszeggende Nederland. Niet zo gek dat zij wel weerstand konden bieden en Nederland niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:43 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb het over de ruggegraat die ze daar hebben en hier kennelijk niet, vind er van wat je wil.
Ik zit tegenwoordig ook materiaal uit 1945 tot 1950 te lezen. Grappig om met de ogen van nu naar de handelingen van toen te kijken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Na zoveel jaar mag die hele Jodenvervolging wel eens in de geschiedenisboeken gelaten worden. Elke keer als er iets is met een jood in Amsterdam haalt men de oorlog er bij. Zelfs als een zeeleeuw teveel herrie maakt in Artis. Van der Laan gaat nu met terugwerkende kracht allerlei bedragen overmaken aan mensen die waarschijnlijk allang overleden zijn.
Nee hoor, bij ons niet: onze Burgerlijke Stand werd weggehaald en begraven. Dus geen medeplichtigheid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gemeentelijke instellingen waren medeplichtig aan de deportaties.
Maar laten we dat niet kil en formalistisch benaderen en het op overmacht houden.
En dat had de gemeente moeten doen met die naheffingen.
Sukkelquote:Op woensdag 17 juli 2013 01:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb jij familie die in de jaren 40-45 door Duitsers in de gaskamers zijn gestopt? Nee? Dan moet je gewoon je kankermuil houden, laat die lui gewoon halen waar ze recht op hebben.
Ik snap hier niks van.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dus de hele hypocrisie van zo´n Van der Laan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap hier niks van.
Waarom zou iemand wat aan wie willen terugbetalen?
Mijn vaders paard is gestolen door de Duitsers. Wie gaat dat terugbetalen, met rente?
Niemand, want mijn vader is geen jood.
Ik geloof niet dat her erg aan de orde is in de topic, maar Dresden en Hamburg werden door de geallieerden zorgvuldig en doelbewust zo volledig mogelijk vernietigd. Daar gingen berekeningen aan vooraf om zo veel mogelijk schade te berokkenen aan burgers. Met het doel de Duitsers zo veel schrik aan te jagen, dat ze de oorlog zouden willen beėindigen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Domme mongool dat je der zit, er zijn hele steden in de as gelegd daar, en toch wilden ze niet van capituleren weten. Ga je eerst eens wat in de geschiedenis verdiepen voordat je " dom vergelijk" gaat miepen, want je weet duidelijk niet waar je over praat.
Maar waarom zou hij de joden in Amsterdam in godsnaam stroop om de mond willen smeren?quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dus de hele hypocrisie van zo´n Van der Laan.
Het is niet zozeer een moreel standpunt dat hij inneemt als veel meer een politiek agendapunt om de Joodse gemeenschap in de stad die hem niet zo liggen te pleasen.
Hoe durf je dit soort dingen eigenlijk te zeggen zonder grappen of grollen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:44 schreef Elan het volgende:
Het gaat godverdomme om een administratieve fout van 60 jaar geleden.
Omdat die uiteindelijk de (stille) macht hebben in ons kikkerlandje.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:18 schreef Kees22 het volgende:
Maar waarom zou hij de joden in Amsterdam in godsnaam stroop om de mond willen smeren?
stoere boyquote:Op woensdag 17 juli 2013 01:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb jij familie die in de jaren 40-45 door Duitsers in de gaskamers zijn gestopt? Nee? Dan moet je gewoon je kankermuil houden, laat die lui gewoon halen waar ze recht op hebben.
Begin er een steeds grotere minachting voor te krijgen op deze manier.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
te triest voor woorden
Calimero zou jaloers zijn op zoveel huilie huilie als de Joden kunnen doen.
quote:De wetgever laat slechts twee mogelijkheden open om belastingen terug te betalen:
na inwilliging van een rechtsgeldig ingediend bezwaar. Als de termijn verstreken is, is het bezwaar onontvankelijk. Het instellen van een termijn voor het indienen van bezwaren dient de rechtszekerheid.
na rechtzetting van een materiėle vergissing. Vroeger werd daarvoor in het gemeentelijk belastingreglement een clausule ingevoegd, die bepaalde dat terugbetaling ingevolge materiėle vergissing mogelijk was zolang de gemeenterekening niet was goedgekeurd.
Nu moet ook rekening gehouden worden met artikel 376 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen: de ontheffing moet alleszins gebeuren binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting werd gevestigd.
Artikel 376 is toepasselijk op gemeentebelastingen ingevolge de verwijzingsregel van artikel 11 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een beslissing van de gemeenteraad om buiten die twee mogelijkheden toch terug te betalen is niet verenigbaar met de genoemde wettelijke bepalingen.
Gelukkig kwamen de Russen eraan om de Duitsers een Duitse behandeling te geven, nee de Duitse bevolking had liever gehad dat men direct was gecapituleerd. Konden de Russen mooi hun gang gaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een dom vergelijk.
Als London of een van de steden die jij noemt van de kaart was geveegd zoals Rotterdam hier had ik willen zien over hoeveel veerkracht die Engelsen beschikten.
Duitsland bleef na de bombardementen op Dresden stellig standhouden tegen beter weten in, ik denk dat de bevolking destijds daar erg dankbaar voor was, not
Goede vraag, volgens velen hier zijn de joden er immers als de kippen bij als het gaat om geld graaien.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag maar waarom hebben die overlevenden toen geen bezwaar gemaakt dan?
dit!quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:41 schreef Ferdo het volgende:
Wordt lekker overdreven gereageerd hier. Een paar studenten ontdekken iets en hier wordt vervolgens meteen gedaan alsof er massa's joden voor het stadhuis demonstreren en geld eisen.
Je kunt het ook overdrijven.
Waar doen joden huilie huilie dan? Van der Laan is niet joods en dit is gewoon een probleem:quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
te triest voor woorden
Ik walg van mensen zoals jij.quote:Studenten ontdekten onlangs tijdens de digitalisering van dossiers van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam dat Joodse oorlogsslachtoffers na hun terugkeer naar Amsterdam alsnog werden aangeslagen en beboet voor het niet betalen van erfpacht tijdens de oorlogsjaren. Het ging om Joden die uit huis waren verdreven, zaten ondergedoken of naar een concentratiekamp waren afgevoerd. Toen dit naar boven kwam schrokken wij ons een hoedje. 'De onderste steen moet bovenkomen.'
Zo'n algemeen fonds, wat dan later aangewend wordt om allerlei multikul van te betalen, Kwakoefestival, zwemles voor allochtone vrouwen, cursus fietsen voor asielzoekers, homomonument, etc.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou zeggen bereken het bedrag wat Amsterdam binnen heeft gehad, en stop dat in een algemeen fonds, het is vrijwel ondoenlijk om terug te zoeken naar wie dat geld zou moeten gaan.
Ik zei al eerder in dit topic dat bijvoorbeeld het verzetsmuseum een mooi idee zou zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:50 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zo'n algemeen fonds, wat dan later aangewend wordt om allerlei multikul van te betalen, Kwakoefestival, zwemles voor allochtone vrouwen, cursus fietsen voor asielzoekers, homomonument, etc.
Als de NS dat vervoer zou hebben verzorgd, dan stonden er nu ruim 1 miljoen Joden bij de Kiosk voor een gratis bakje koffie i.v.m. sneeuwvertraging.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:48 schreef SteveBudin het volgende:
Ach, het valt me nog mee dat de NS geen boetes heeft gestuurd naar de nabestaanden voor het zwartijden in de trein naar Westerbork.
Heb je het bericht uberhaupt gelezen man?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
te triest voor woorden
Dit vat het wel samen ja. Idem voor al die antisemieten hier.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:34 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Waar doen joden huilie huilie dan? Van der Laan is niet joods en dit is gewoon een probleem:
[..]
Ik walg van mensen zoals jij.
Dit. In de wetenschappelijke wereld wordt deze gebruikt:quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:52 schreef HiZ het volgende:
2% lijkt mij erg weinig over de tussenliggende periode van 65 jaar. Er zitten periodes tussen van gierende inflatie. 4% lijkt mij een veel realistischer gemiddelde. En dan kom je ergens rond de 12000 uit voor elke duizend die toen betaald is.
Ik moet zeggen het gebaar van Van der Laan mag correct zijn, maar het is wel een beetje royaal om dat te roepen voor je weet over hoeveel geld het gaat.
Er staat aangeslagen en beboet. Dat is niet netjes en erg kil. Maar zijn die aanslagen en boetes ook daadwerkelijk betaald dan?quote:Joden die na de Tweede Wereldoorlog ten onrechte erfpacht moesten betalen in Amsterdam, zouden dat geld met rente terug moeten krijgen. Dat stelde burgemeester Eberhard van der Laan dinsdagavond in het KRO-programma Oog in Oog. Van der Laan zei dat hij niet te veel vooruit wilde lopen op de dingen, maar dat iedere cent die 'in onze zak zou branden omdat we daar kil zouden zijn geweest of bureaucratisch' terug moet worden betaald 'en dan hoort rente daar gewoon bij'.
Studenten ontdekten onlangs tijdens de digitalisering van dossiers van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam dat Joodse oorlogsslachtoffers na hun terugkeer naar Amsterdam alsnog werden aangeslagen en beboet voor het niet betalen van erfpacht tijdens de oorlogsjaren. Het ging om Joden die uit huis waren verdreven, zaten ondergedoken of naar een concentratiekamp waren afgevoerd. Toen dit naar boven kwam schrokken wij ons een hoedje. 'De onderste steen moet bovenkomen.'
Notulen
Van der Laan gaf eerder al aan, nadat hij notulen van de gemeenteraad uit 1947 had gelezen: 'Er is toen met formalisme, bureaucratie en kilheid gekeken naar het juridische aspect, in plaats van dat ze met empathie hebben gekeken naar degenen die slachtoffer werden. Het is toen heel koel afgedaan door de gemeenteraad.'
Amsterdam onderzoekt niet alleen de erfpachtkwestie, maar ook 'andere nare kwesties'. Het gaat dan bijvoorbeeld om nutsbedrijven die oorlogsslachtoffers naderhand hebben aangeslagen.
BRON
Je doet het er om hč?quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:46 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Goede vraag, volgens velen hier zijn de joden er immers als de kippen bij als het gaat om geld graaien.
Dit zal dan ook wel een teleurstelling zijn. Heel dat beeld naar de filistijnen.
Nog niet eens. 't Is niet alsof ik die uitdrukking nooit gebruik of zo.quote:
Dat is jouw mening.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat her erg aan de orde is in de topic, maar Dresden en Hamburg werden door de geallieerden zorgvuldig en doelbewust zo volledig mogelijk vernietigd. Daar gingen berekeningen aan vooraf om zo veel mogelijk schade te berokkenen aan burgers. Met het doel de Duitsers zo veel schrik aan te jagen, dat ze de oorlog zouden willen beėindigen.
Dat was een oorlogsmisdaad in optima forma.
Maar nu terug naar de erfpacht in Amsterdam van bijna 70 jaar geleden.
En als het hun eigen idee is, dan wel, kan je ze dan wel iets verwijten?quote:Op woensdag 17 juli 2013 03:31 schreef Peunage het volgende:
In dit geval kun je de Joden in kwestie niet de schuld geven lijkt mij. Eberhard vindt dit blijkbaar een goed idee.
Flauwekul, je bent gewoon aan het liegen en je weet het, ik vraag me af wat je te verbergen hebt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor, bij ons niet: onze Burgerlijke Stand werd weggehaald en begraven. Dus geen medeplichtigheid.
Van der Laan wil nu scoren bij de Joodse gemeenschap, daarom.quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:48 schreef Alisa_jade het volgende:
Dit is al veel langer bekend, waarom wordt er nu gedaan alsof het een grote ontdekking is?
Haha, wat een onzin, heb je eigenlijk enig idee van de omvang, van de schade, die Joden hierdoor hebben opgelopen, laat staan emotioneel, je roept maar wat, en waarom, waarschijnlijk frustratie jegens de gevestigde orde en bepaalde groepen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dus de hele hypocrisie van zo´n Van der Laan.
Het is niet zozeer een moreel standpunt dat hij inneemt als veel meer een politiek agendapunt om de Joodse gemeenschap in de stad die hem niet zo liggen te pleasen.
Onzin, omdat de burgemeester van Amsterdam er iets aan wil doen, iets wat al veel eerder had moeten gebeuren.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Van der Laan wil nu scoren bij de Joodse gemeenschap, daarom.
Ik ga hier niet eens op in. Iemand betichten van Jodenhaat zonder enig steekhoudend argument.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Haha, wat een onzin, heb je eigenlijk enig idee van de omvang, van de schade, die Joden hierdoor hebben opgelopen, laat staan emotioneel, je roept maar wat, en waarom, waarschijnlijk frustratie jegens de gevestigde orde en bepaalde groepen.
Het is pas net bekend geworden, kom jij uit een ei of zo?quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, omdat de burgemeester van Amsterdam er iets aan wil doen, iets wat al veel eerder had moeten gebeuren.
Nee dat is een feit. Men heeft de intentie gehad een vuurstorm te creėren.quote:
Dresden was een wraakactie voor de bombardementen op Londen met de V1 en V2-raketten. Churchill heeft dat later zelf alleen niet willen toegeven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:15 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Nee dat is een feit. Men heeft de intentie gehad een vuurstorm te creėren.
Dat Dresden ook een belangrijke industriestad was, als ik me niet vergis, doet daar weinig aan af.
Weet ik niet, ik heb niet echt gevolgd waar het over gaat. Maar mijn reactie was meer richting de 'Joden janken weer...' reacties.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
En als het hun eigen idee is, dan wel, kan je ze dan wel iets verwijten?
Zoals ik al zei, dat is een mening en absoluut geen feit, veel historici, waaronder ik, vinden dat de bombardementen zoals op Dresden en Hamburg hebben bijgedragen aan de val van het fascisme in Duitsland, door de verschrikkingen van de oorlog ook in Duitsland zelf te brengen, het waren niet de geallieerden die schuld hadden aan de bombardementen maar de Duitsers zelf.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:15 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Nee dat is een feit. Men heeft de intentie gehad een vuurstorm te creėren.
Dat Dresden ook een belangrijke industriestad was, als ik me niet vergis, doet daar weinig aan af.
Het is al veel langer bekend, kom nou, maar Eberhard wil er iets aan doen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is pas net bekend geworden, kom jij uit een ei of zo?
Zonder argument?quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ga hier niet eens op in. Iemand betichten van Jodenhaat zonder enig steekhoudend argument.
Laf, slap en goedkoop zijn allemaal woorden die bij jouw passen.
Hetzelfde voor deze treurige manier van politiek scoren door Van der Laan nu er weer gemeenteraadsverkiezingen zitten aan te komen volgend jaar.
Een keer de OP lezen, uitgezonderd de reactie van TS, en dan weet je genoeg.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:18 schreef Peunage het volgende:
[..]
Weet ik niet, ik heb niet echt gevolgd waar het over gaat. Maar mijn reactie was meer richting de 'Joden janken weer...' reacties.
Ja die mensen verdienden het. Zal maar niet zeggen wat jij verdient, meneer de historicusquote:Op woensdag 17 juli 2013 13:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat is een mening en absoluut geen feit, veel historici, waaronder ik, vinden dat de bombardementen zoals op Dresden en Hamburg hebben bijgedragen aan de val van het fascisme in Duitsland, door de verschrikkingen van de oorlog ook in Duitsland zelf te brengen, het waren niet de geallieerden die schuld hadden aan de bombardementen maar de Duitsers zelf.
Wie kaatst kan de bal verwachten is deels een spreekwoord dat opgaat voor Duitsland in deze periode, wees blij, zonder die bombardementen was Duitsland nu wellicht een stuk meer fascistischer geworden, wat jij dan voor mij vindt maakt me weinig uit, jouw reactie staat in lijn met een tijdsgeest waarbinnen men niet meer precies weet hoe en wat laat staan het in de juiste context te beschouwen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:24 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Ja die mensen verdienden het. Zal maar niet zeggen wat jij verdient, meneer de historicus
Ik stel dat helemaal niet je zwamt maar weer wat meneer de historicus.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:22 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zonder argument?
Jij stelt dat alleen de Joodse gemeenschap in Amsterdam gepleased moet worden en dan laat ik alle bijbehorende insinuaties nog buiten beschouwing!
Mijn reactie staat in lijn met enig respect voor menselijkheid. Is bij jou ver te zoeken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:28 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wie kaatst kan de bal verwachten is deels een spreekwoord dat opgaat voor Duitsland in deze periode, wees blij, zonder die bombardementen was Duitsland nu wellicht een stuk meer fascistischer geworden, wat jij dan voor mij vindt maakt me weinig uit, jouw reactie staat in lijn met een tijdsgeest waarbinnen men niet meer precies weet hoe en wat laat staan het in de juiste context te beschouwen.
Zoals ik al zei, die bombardementen hebben meer goeds gedaan voor de menselijkheid, dan tig vredesakkoorden bij elkaar.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:31 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Mijn reactie staat in lijn met enig respect voor menselijkheid. Is bij jou ver te zoeken.
Tot wel 200.000 doden en jij noemt dit drama iets goeds voor de menselijkheid. Jij spoort echt niet helemaal.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, die bombardementen hebben meer goeds gedaan voor de menselijkheid, dan tig vredesakkoorden bij elkaar.
Maar verder heeft Amsterdam ook niet zon Joods verleden wil je zeggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik stel dat helemaal niet je zwamt maar weer wat meneer de historicus.
Wat ik stel is dat Van der Laan ze probeert te pleasen. Iets wezenlijks anders.
Kort na zijn aantreden heeft hij stevige mot met ze gehad over de herdenking op De Dam die hij wilde inperken wat compleet verkeerd gevallen is. Sindsdien reageert hij op alles wat met Joden te maken heeft op zijn zachtst gezegd nogal verkrampt.
Zo wilde hij niet eens zo heel lang geleden de Jodenleus verbieden in het Ajax-stadion en zelfs de bus moest anders omdat het mogelijk kwetsend zou zijn voor de Joodse gemeenschap.
Het doel heiligt de middelen, en het doel was weg met het bloeddorstig fascisme, dus dat is aardig uitgekomen kan ik wel zeggen, de verschrikkingen van de oorlog konden de Duitsers zich dit keer (wat ze tijdens WOI wel deden grotendeels dan) niet aan onttrekken, voor iedereen diende duidelijk te zijn wat de gevolgen zijn van Hitlers bewind, de Duitsers zijn zelf verantwoordelijk, inclusief aan de schade in eigen land en wat jij daarvan vindt, of van mij, ach ik houd het maar op ontwetendheid van jouw kant.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot wel 200.000 doden en jij noemt dit drama iets goeds voor de menselijkheid. Jij spoort echt niet helemaal.
Ik denk dat veel mensen op dit punt met jou van mening verschillen. Want hiermee kun je een hoop misdaden goed spreken.quote:
Laat nu eerst die bovenste steen maar bovenkomen. Ik vind dat hij nogal voor zijn beurt spreekt door op voorhand allerlei beloften te doen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar verder heeft Amsterdam ook niet zon Joods verleden wil je zeggen?
Begrijp je kortom niet dat bijna elke Amsterdamse burgemeester tig van dit soort kwesties krijgt tijdens zijn bewind, waarom, doordat de stad onmiskenbaar is verbonden met het Joodse verleden, Joods erfgoed, en ga zo maar door, de kwesties zijn niet uniek en komen caker terug, dat Eberhard er in dit geval iets aan wil doen kan je slechts prijzen, maar staat verder los van zijn bewind in deze, iets wat eens in de zoveel tijd toch weer naar boven komt drijven juist omdat het niet eerder is aangepakt!
Dat veel mensen het anders zien vandaag de dag blijkt wel (relatief weinig in Duitsland overigens maar dat terzijde). Ik heb het niet over andere daden maar puur over de bombardementen op Duitse steden die in mijn ogen dus geen misdaden zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:48 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen op dit punt met jou van mening verschillen. Want hiermee kun je een hoop misdaden goed spreken.
Volgens mij zegt hij expliciet dat hij het niet kan beloven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Laat nu eerst die bovenste steen maar bovenkomen. Ik vind dat hij nogal voor zijn beurt spreekt door op voorhand allerlei beloften te doen.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat veel mensen het anders zien vandaag de dag blijkt wel (relatief weinig in Duitsland overigens maar dat terzijde). Ik heb het niet over andere daden maar puur over de bombardementen op Duitse steden die in mijn ogen dus geen misdaden zijn.
Ik doe juist zeer makkelijk, maar dank voor de link, erg handig.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:52 schreef probeer het volgende:
zucht..
En weer is het DeParo die op een of andere manier moeilijk moet gaan lopen doen, omdat joden ..
DeParo, speciaal voor jou, alsjeblieft, je gepersonaliseerde MyAT:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
Bepaalde mensen hebben onterecht teveel betaald en er is een voorstel om dit met terugwerkende kracht en rente, terug te betalen. Niets mis mee, doet de belastingdienst ook als je ze teveel geld geeft.
Wat vind je dan van de bombardementen op Hiroshima/Nagasaki?quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat veel mensen het anders zien vandaag de dag blijkt wel (relatief weinig in Duitsland overigens maar dat terzijde). Ik heb het niet over andere daden maar puur over de bombardementen op Duitse steden die in mijn ogen dus geen misdaden zijn.
Het doel van die bombardementen was om de focus van de Luftwaffe te verleggen van het Oostfront naar de bescherming van eigen steden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het had als doel de oorlog tijdens en na de ooelog te winnen, lichtelijk onderdeel van de ideologische strijd, geen herhaling van WOI, en de periode daarna, en je kan moeilijk ontkennen dat het Duitse fascisme keihard is verslagen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Het doel van die bombardementen was om de focus van de Luftwaffe te verleggen van het Oostfront naar de bescherming van eigen steden.
Dresden had eigenlijk alleen een culturele functie militair gezien stelde het geen fuck voor. Als het als doel had om de moreel te breken en je bekijkt het verdere verloop en met name de afloop van de oorlog kun je stellen dat men gefaald heeft immers tot aan de poort van de Rijksdag is gevochten.
Een historische stad met fosforbommen bestoken om zoveel mogelijk burgers te doden valt onder geen enkel beding goed te praten. Zelfs niet in oorlogstijd.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:52 schreef DeParo het volgende:
maar puur over de bombardementen op Duitse steden die in mijn ogen dus geen misdaden zijn.
Na de atoombommen was de Japanse leiding bang dat capitulatie niet geaccepteerd zou worden door de trotse nationalistische bevolking, toch was het noodzakelijk, de Amerikanen zouden het zo min mogelijk tot een grondoorlog laten uitlopen waar Japan wel op had gehoopt min of meer.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:56 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat vind je dan van de bombardementen op Hiroshima/Nagasaki?
De laffe bombardementen op Hamburg en Dresden werden juist als propaganda gebruikt door de nazi's om vooral de strijd niet op te geven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het had als doel de oorlog tijdens en na de ooelog te winnen, lichtelijk onderdeel van de ideologische strijd, geen herhaling van WOI, en de periode daarna, en je kan moeilijk ontkennen dat het Duitse fascisme keihard is verslagen.
Ik denk niet dat Indonesiėrs erfpacht betaalden aan Nederland.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:37 schreef Meki het volgende:
Wordt dit ook gedaan voor Surinamers en Indonesiėrs waar de Nederlandse staat of rooftocht ging en alles ging stelen en de bevolking onderdrukken.
Ik denk het wel alleen is dit nooit genoteerd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:40 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Indonesiėrs erfpacht betaalden aan Nederland.
Gaan we die mensen dan ook compenseren?quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:41 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik denk het wel alleen is dit nooit genoteerd.
Natuurlijkquote:Op woensdag 17 juli 2013 15:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaan we die mensen dan ook compenseren?
Behalve dan de leden van het Duitse verzet die tijdens de bombardementen omkwamen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het doel heiligt de middelen, en het doel was weg met het bloeddorstig fascisme, dus dat is aardig uitgekomen kan ik wel zeggen, de verschrikkingen van de oorlog konden de Duitsers zich dit keer (wat ze tijdens WOI wel deden grotendeels dan) niet aan onttrekken, voor iedereen diende duidelijk te zijn wat de gevolgen zijn van Hitlers bewind, de Duitsers zijn zelf verantwoordelijk, inclusief aan de schade in eigen land en wat jij daarvan vindt, of van mij, ach ik houd het maar op ontwetendheid van jouw kant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |