Na zoveel jaar mag die hele Jodenvervolging wel eens in de geschiedenisboeken gelaten worden. Elke keer als er iets is met een jood in Amsterdam haalt men de oorlog er bij. Zelfs als een zeeleeuw teveel herrie maakt in Artis. Van der Laan gaat nu met terugwerkende kracht allerlei bedragen overmaken aan mensen die waarschijnlijk allang overleden zijn.quote:Joden die na de Tweede Wereldoorlog ten onrechte erfpacht moesten betalen in Amsterdam, zouden dat geld met rente terug moeten krijgen. Dat stelde burgemeester Eberhard van der Laan dinsdagavond in het KRO-programma Oog in Oog. Van der Laan zei dat hij niet te veel vooruit wilde lopen op de dingen, maar dat iedere cent die 'in onze zak zou branden omdat we daar kil zouden zijn geweest of bureaucratisch' terug moet worden betaald 'en dan hoort rente daar gewoon bij'.
Studenten ontdekten onlangs tijdens de digitalisering van dossiers van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam dat Joodse oorlogsslachtoffers na hun terugkeer naar Amsterdam alsnog werden aangeslagen en beboet voor het niet betalen van erfpacht tijdens de oorlogsjaren. Het ging om Joden die uit huis waren verdreven, zaten ondergedoken of naar een concentratiekamp waren afgevoerd. Toen dit naar boven kwam schrokken wij ons een hoedje. 'De onderste steen moet bovenkomen.'
Notulen
Van der Laan gaf eerder al aan, nadat hij notulen van de gemeenteraad uit 1947 had gelezen: 'Er is toen met formalisme, bureaucratie en kilheid gekeken naar het juridische aspect, in plaats van dat ze met empathie hebben gekeken naar degenen die slachtoffer werden. Het is toen heel koel afgedaan door de gemeenteraad.'
Amsterdam onderzoekt niet alleen de erfpachtkwestie, maar ook 'andere nare kwesties'. Het gaat dan bijvoorbeeld om nutsbedrijven die oorlogsslachtoffers naderhand hebben aangeslagen.
BRON
Hij kan moeilijk geld overmaken aan dode mensen. Voor die handvol mensen die nog leven is dit wel een mooi gebaar. Ik snap het probleem niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Na zoveel jaar mag die hele Jodenvervolging wel eens in de geschiedenisboeken gelaten worden. Elke keer als er iets is met een jood in Amsterdam haalt men de oorlog er bij. Zelfs als een zeeleeuw teveel herrie maakt in Artis. Van der Laan gaat nu met terugwerkende kracht allerlei bedragen overmaken aan mensen die waarschijnlijk allang overleden zijn.
En waarom nu pas?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:30 schreef Confetti het volgende:
[..]
Hij kan moeilijk geld overmaken aan dode mensen. Voor die handvol mensen die nog leven is dit wel een mooi gebaar. Ik snap het probleem niet.
Het was natuurlijk schandalig hoe men toen handelde.
Ik las een paar maanden terug dat ze er pas recent achterkwamen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:33 schreef Elan het volgende:
[..]
En waarom nu pas?
Het is zoveel jaar geleden maar v/d Laan krijgt regelmatig kritiek uit de Joodse gemeenschap (die toch alleen maar loopt te zeiken op alles) dat hij schijnbaar moet slijmen om het goed te maken.
Joden die ergens teveel voor betaald hebben en daar later pas achter komen. Geloof je het zelf?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik las een paar maanden terug dat ze er pas recent achterkwamen.
Ik ben bijzonder slecht in het rekenen met rentes enzo.quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Joden die ergens teveel voor betaald hebben en daar later pas achter komen. Geloof je het zelf?
Goh, dus hier wil je wél voor dokken... - grappig. Mensenlevens boeien je niet, maar mensen die bijna 70 jaar geleden wat centen tekort zijn gekomen, daar moet wél voor worden betaald?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:34 schreef raptorix het volgende:
Op zich goede zaak, maar waarom niet algemeen stellen en dit ook laten gelden voor verzetsstrijders of mannen die te werk werden gesteld in Duitsland? Zo is het een schandalge zaak dat joden wel werden gecompenseerd maar dat de weduwen van verzetshelden nooit wat hebben gezien.
Stel 2 procent rente per jaar:quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben bijzonder slecht in het rekenen met rentes enzo.
Stel het ging toen over een bedrag van, ik noem maar iets, 1000 gulden.
Hoeveel zou dat nu in euro's zijn?
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.quote:
Het gaat godverdomme om een administratieve fout van 60 jaar geleden. Laten we het vooral groter maken dan het is omdat Joden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:41 schreef DeParo het volgende:
TS is een stomme idioot, maar goede aanzet van Van Der Laan, het zal wellicht niet alles oplossen maar op deze manier erken je schuld en laat je zien dat het nooit te laat is om iets terug te doen.
Een foutquote:Op woensdag 17 juli 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.
Waarom weer die teringoorlog er bij halen omdat het toevallig over joden gaat. Maar zoals gezegd Van der Laan zal wel weer iets goed te maken hebben.
Dit is een hele andere situatie, het gaat erom dat er belasting is betaald door mensen die gedeporteerd zijn, lijkt me nogal een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Goh, dus hier wil je wél voor dokken... - grappig. Mensenlevens boeien je niet, maar mensen die bijna 70 jaar geleden wat centen tekort zijn gekomen, daar moet wél voor worden betaald?
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon een fout die destijds gemaakt is waardoor deze mensen onterecht werden aangeslagen. Net zoals mensen dat nu ook overkomt en ze bezwaar aan kunnen tekenen.
Waarom weer die teringoorlog er bij halen omdat het toevallig over joden gaat. Maar zoals gezegd Van der Laan zal wel weer iets goed te maken hebben.
Waar heeft het dan wel mee te maken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...
En die fout gaat alleen de Joodse gemeenschap aan? Er zijn geen mensen omgekomen, verdwenen of uit hun huizen gedreven van niet-Joodse komaf die ook zo'n aanslag hebben gekregen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat hier natuurlijk wel heel specifiek over een situatie die betrekking heeft op de oorlog, namelijk dat Joden uit hun huizen werden verdreven en moesten vluchten, maar over die periode wel zijn aangeslagen. Dat heeft dus direct met de oorlogstijd te maken...
Lees nog maar een keer wat er staat. Je reageert zo opgefokt dat ik de indruk heb dat je onder invloed van het één of ander bent... - Beter lezen, is mijn advies.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar heeft het dan wel mee te maken?
NsmGGsonmj!quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat godverdomme om een administratieve fout van 60 jaar geleden. Je bent zelf een idioot als je het eens bent met Van der Laan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |