SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012
Geslaagden 2013
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 01-08-2013 21:56:56 ]
Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen wasquote:Op donderdag 13 juni 2013 10:50 schreef Poem het volgende:
Gisteravond les gehad en ging weer lekker.
Zijn naar een parkeerplaats gereden, een paar dorpen verderop. Daar heb ik de snelle slalom en de priciziestop geoefend.
Stop ging vrijwel meteen best goed, net slalommen had ik wat moeite. Zoals iemand in het vorige topic vertelde, heeft mijn instructeur de oefening voor gedaan met mij achterop. Ik kon precies voelen wat ik moet doen en daarna ging het ook gelijk een stuk beter.
Heb gisteren onderweg naar en van de parkeerplaats 65km/u gereden en dat voelde goed!
Aanstaande dinsdag heb ik mijn volgende les en dan mag ik op een zwaardere motor.
Kan nu al niet meer wachten, ik vind het zó tof!
Ben ook benieuwd naar het verhaal van Tommzzz.
Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellendequote:Op donderdag 13 juni 2013 11:02 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen was
Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.quote:Op donderdag 13 juni 2013 13:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellende
Tevens, Poem, bij slalom helpt het heel er om een meter of 5 achter de laatste pion te kijken. JE gaat naar waar je kijkt. Kijk je teveel naar de pionen, rij je er gegarandeerd over heen. Kijk je te dicht voor je, gaat de motor nerveus rijden.
Nee, valt wel mee.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:57 schreef Poem het volgende:
[..]
Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.
En ik ben niet één keer over een pilon heen gereden, bij mij zat de moeilijkheid meer in het "sturen vanuit de heupen". Twee pilonnen vooruit kijken lukte wel.
Maar bedankt voor je tips.
Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Ik rij al ruim 18 jaar auto, altijd met handschakelbak, dus ruimschootse ervaring wat dat betreftquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.
[..]
Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.
Ook de logica van één omlaag, rest omhoog (dus: 1-N-2-3-4-5-6) zal je dan snel genoeg duidelijk worden. Ik hoor namelijk wel eens dat mensen het vreemd vinden dat de neutraal niet helemaal onderin zit.
Maar goed, ik zou me over dat schakelen geen zorgen maken
Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:46 schreef BlackLining het volgende:
Is niet zo moeilijk.
Linker hendel op het stuur is je koppeling, werkt exact hetzelfde als de voetkoppeling van een auto. Bij je linker voet zit de schakelpook. Als je die omlaag trapt, schakel je af. Duw je hem met je tenen omhoog, schakel je op. Dus opschakelen is gewoon met linkerhand de koppeling in, met de linkervoet dat ding omhoog duwen en koppeling weer op laten komen. Omlaag is hetzelfde alleen trap je dan de pook omlaag.
De reden dat de vrij tussen 1 en 2 zit, althans op straatmotoren, is dat je onbezorgd naar beneden kunt trappen voor de 1. Als je van zijn 2 naar beneden gaat, schiet hij namelijk niet in de vrij (kan wel, maar is lastig) en meteen in de 1. Dit voorkomt dat je onbedoeld in de vrij komt, wat kan betekenen dat je gewoon op je bek gaat als je hem niet meer trekkend kunt krijgen in een bocht. Van de 1 kun je vervolgens naar zijn vrij door een half tikje omhoog te geven. Duw je hem door, schiet ie gewoon in 2. En zo tot en met 6, aangezien de meeste motoren 6 versnellingen hebben.
Met name het sequentiele (schakelen altijd 1 omhoog of 1 omlaag, in plaats van zelf een versnelling moeten selecteren zoals in een auto) maakt het wat mij betreft nog makkelijker dan een auto schakelen. Al is dat natuurlijk ook niet moeilijk te noemen.
Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaatquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.
Ik mag nu een kevlar pak van mijn moeder lenen. Erg warm, inderdaad!quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Erasmo het volgende:
Zaterdag weer les. Morgen eerst maar eens een nieuwe broek halen, ik heb alleen nog maar een winterbroek en dat is niet te doen nu
Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaat
Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beterquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Dat heb ik ook wel eens, dat je gewoon aan het rijden bent en spontaan vergeet in welke versnelling je eigenlijk zit.quote:Op donderdag 13 juni 2013 19:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beter
Enige irritante is weten in welke versnelling je zit. Dat gaat/ging nog wel eens mis
Als je je zo wil gaan gedragen op de weg, blijf dan nog maar ff fietsen jaquote:Op donderdag 13 juni 2013 22:39 schreef delano.888 het volgende:
Gelukkig is dit niet amerika, maar damn, je zit toch maar mooi gevoelig op die 2 wielen. Dit ging echt telkens net goed..
Het gaat hier om die auto. Ga me nu aub niet vertellen dat dat de schuld was van de motorrijders.quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Als je je zo wil gaan gedragen op de weg, blijf dan nog maar ff fietsen ja
Idioten heb je overal, en de motorrijders blijven het opzoeken.quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:43 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Het gaat hier om die auto. Ga me nu aub niet vertellen dat dat de schuld was van de motorrijders.
Want als 1 van jou vrienden geramd word door een auto denk je ah boeiend, laat hem maar gewoon gaan.quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Idioten heb je overal, en de motorrijders blijven het opzoeken.
Dat is lastig in het begin ja. Veel motoren hebben tegenwoordig een indicator (was wel fijn bij het lessen) maar inmddels kan ik feilloos aan mijn toerental/snelheid zien in welke versnelling ik zit. Leer je snel genoeg .quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel eens, dat je gewoon aan het rijden bent en spontaan vergeet in welke versnelling je eigenlijk zit.
Heb exact hetzelfde, dacht dat ik de enige wasquote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:19 schreef BlackLining het volgende:
In welke versnelling je zit is tevens weinig relevant. Bij het lessen is het wellicht handig om te weten, maar naargelang je meer ervaring hebt kun je gewoon inschatten of je te hoog danwel te laag in je versnelling zit. In welke je dan, absoluut gezien, zit maakt niet veel uit. Ik weet het 9 van de 10 keer echt niet.
Als ik op de motor zit en ik zou het moeten gokken zou ik waarschijnlijk één versnelling te hoog gokken. Want ik probeer hem regelmatig als ie in de 6 zit nog een trap omhoog te geven. Toch is het érg zelden dat ik me in een bocht of waar dan ook bedenk dat ik in de verkeerde versnelling zit. Kwestie van je bocht (want dat is eigenlijk toch het enige waar het écht belangrijk is) in leren schatten. Maar ook dat moet groeien.
Ligt er een beetje aan wat voor motor je hebt, mijne (v-twin blok) zal het helemaal niet leuk vinden. In de 2e versnelling kan ik max +/- 100-110 rijden, dan zit hij in de toerenbegrenzer. Maar als je een 600cc 4-in-lijn (zoals BL heeft) hebt dan moet het wel kunnenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 08:04 schreef picodealion het volgende:
Tering, terug naar de 2 op de snelweg? Ik weet dat ik conservatief rijd qua toeren, maar dat doe ik dus echt nooit.
Deze man spreekt de waarheid.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:36 schreef Iwanius het volgende:
Ook namens mij van harte voor hen die hun onafhankelijkheid hebben behaalt met het roze papiertje.
Er zal (als je het al niet wist) een wereld voor je opengaan als je altijd het OV gewend bent.
24/25quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad voor het halen van de felbegeerde A?
Voor mijn gevoel veel te weinig (met name AVD-rijlessen) , maar ik denk zo rond de 18-20, waarvan 14-15 AVB-rijlessen en 4-5 AVD-rijlessen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad voor het halen van de felbegeerde A?
Voor AVB 7 en voor AVD ongeveer 5.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad voor het halen van de felbegeerde A?
Hoezo te weinig dan?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:21 schreef Anne het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel veel te weinig (met name AVD-rijlessen) , maar ik denk zo rond de 18-20, waarvan 14-15 AVB-rijlessen en 4-5 AVD-rijlessen.
Ongeveer 20-22 uur les gehad voor AVB en AVD samen. AVB waren lessen van 1,5 uur en AVD lessen van 2 uur.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad voor het halen van de felbegeerde A?
Ik vond zelf dat ik nog niet klaar was en dat ik nog te weinig AVD-lessen had gehad (en dat vind ik dus nog steeds), maar het examen stond al vast, dus tja, toen moest ik wel . En toen ben ik geslaagd ..quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:36 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Hoezo te weinig dan?
Ik weer redelijk veel, meer dan 20 blokken van 3 uur elk (2,5 uur rijden).
Tjah dan vond de examinator dat je goed reed.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:41 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik vond zelf dat ik nog niet klaar was en dat ik nog te weinig AVD-lessen had gehad (en dat vind ik dus nog steeds), maar het examen stond al vast, dus tja, toen moest ik wel . En toen ben ik geslaagd ..
Mwah.. hij noemde het een matige voldoende.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:42 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Tjah dan vond de examinator dat je goed reed.
Ow dat is wel klote zeg.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Mwah.. hij noemde het een matige voldoende.
Ik denk dat ie medelijden met mij had, omdat in die week mijn rijinstructeur was overleden.
Ja hoor , dat scheelt een hoop.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:44 schreef StateOfMind het volgende:
Zou het nog schelen als je al veel verkeerservaring en verkeersinzicht (ik rij al ruim 18 jaar auto en ook vaak op de fiets/scooter in druk verkeer) hebt? Ik anticipeer altijd en kijk ook altijd ver vooruit en ben een defensieve rijder.
Toch niet door jouw schuld overleden?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Mwah.. hij noemde het een matige voldoende.
Ik denk dat ie medelijden met mij had, omdat in die week mijn rijinstructeur was overleden.
! Nee hoor .quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toch niet door jouw schuld overleden?
Heeft bij mij ook goed geholpen, mijn instructeur deelde dezelfde mening toen ik zei dat ik eigenlijk 10j geleden mijn motorrijbewijs wilde gaan halen (ben nu 28).quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:44 schreef StateOfMind het volgende:
Zou het nog schelen als je al veel verkeerservaring en verkeersinzicht (ik rij al ruim 18 jaar auto en ook vaak op de fiets/scooter in druk verkeer) hebt? Ik anticipeer altijd en kijk ook altijd ver vooruit en ben een defensieve rijder.
Als je je bek aan de uitlaat zeg misschien.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:46 schreef Anne het volgende:
[..]
! Nee hoor .
Overleden aan kanker en volgens mij krijg je dat niet van rijles of motorrijden .
Dan was je wel een héél slechte leerling .quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:46 schreef Anne het volgende:
[..]
! Nee hoor .
Overleden aan kanker en volgens mij krijg je dat niet van rijles of motorrijden .
Gewoon belletje doen naar de verzekeringmaatschappij en direct laten verzekeren, zo heb ik het gedaan.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 15:54 schreef muhahaha het volgende:
Stom vraagje hoor, als ik een motor koop, kan ik daar dan ook direct mee rijden want dat ding staat niet in de buurt.
Dit vraag ik om verzekeringstechnische redenen.
Als je je rijbewijs hebt wel ja. En zie hierboven, verzekering is (mits de aanvraag wordt goedgekeurd) met terugwerkende kracht geldig vanaf de aanvraagdatum.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 15:54 schreef muhahaha het volgende:
Stom vraagje hoor, als ik een motor koop, kan ik daar dan ook direct mee rijden want dat ding staat niet in de buurt.
Dit vraag ik om verzekeringstechnische redenen.
Welke verzekeringsmaatschappij is dat?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:04 schreef tralalala het volgende:
[..]
Gewoon belletje doen naar de verzekeringmaatschappij en direct laten verzekeren, zo heb ik het gedaan.
Ja, het rijbewijs heb ik ja alleen het verzekeren moet na de aankoop gebeuren en ik vroeg me af hoe anderen dat doen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:10 schreef picodealion het volgende:
[..]
Als je je rijbewijs hebt wel ja. En zie hierboven, verzekering is (mits de aanvraag wordt goedgekeurd) met terugwerkende kracht geldig vanaf de aanvraagdatum.
Ik zat toen bij Univé, maar volgens mij kan dat bij elke verzekeraar wel via de telefoon.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:43 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Welke verzekeringsmaatschappij is dat?
[..]
Haal ik iets door elkaar dan? Zonder WA mag je bv niet rijden.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:45 schreef picodealion het volgende:
Je mag volgens mij best rijden zonder verzekering hoor. Als er wat mis gaat is het wel klote, dus verstandig is anders.
En in mijn geval Delta LLoyd.
Ah oke, dan zoek ik dat uit.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:51 schreef tralalala het volgende:
[..]
Ik zat toen bij Univé, maar volgens mij kan dat bij elke verzekeraar wel via de telefoon.
Of gewoon even de internetverbinding gebruiken van de verkoper, nog makkelijker...
Je moet sowieso na twee jaar eerst A2 halen, weer twee jaar wachten en dan pas A.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 04:38 schreef spierbal het volgende:
In DH aanbieding via groupon 300eu voor 10lessen+avb en avd. En gewoon te combineren met extra lessen erbij. Meteen gekocht en na de vakantie beginnen.
Al heb je A1 en wordt 24 hoef je dan ook alleen avd voor het A rijbewijs te doen?
Dat mag niet. Sterker nog, je mag niet eens een geregistreerd voertuig in bezit hebben wat niet verzekerd is. Dan komt er na een paar dagen zo'n leuke brief van het CJIB met een acceptgiro voor ¤357. Rijden op een onverzekerde motor is meen ik zelfs een misdrijf.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:45 schreef picodealion het volgende:
Je mag volgens mij best rijden zonder verzekering hoor. Als er wat mis gaat is het wel klote, dus verstandig is anders.
En in mijn geval Delta LLoyd.
Voorlopige dekking heet dat. Dat kan een tussenpersoon/agent ook geven. Een voicemail kan al genoeg zijn. Gewoon van te voren even vragen bij je contactpersoon.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:04 schreef tralalala het volgende:
[..]
Gewoon belletje doen naar de verzekeringmaatschappij en direct laten verzekeren, zo heb ik het gedaan.
als je 24 bn kan je toch rechstreeks voor A gaan?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:02 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je moet sowieso na twee jaar eerst A2 halen, weer twee jaar wachten en dan pas A.
Of je alleen AVD of ook AVB moet weet ik niet.
Ik vraag me wel af of je hetzelfde trucje kunt uithalen als bij de oude regeling. Als je toen 21 was en je zat nog met AL kon je gewoon alsnog voor AZ examen gaan doen.
Ook niet als ie geschorst is?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat mag niet. Sterker nog, je mag niet eens een geregistreerd voertuig in bezit hebben wat niet verzekerd is. Dan komt er na een paar dagen zo'n leuke brief van het CJIB met een acceptgiro voor ¤357. Rijden op een onverzekerde motor is meen ik zelfs een misdrijf.
Dan wel ja.quote:
Je weet toch dat als je een voertuig schorst dat het voor een jaar is. De RDW hoeft niet je handje vast te houden bij zulke dingen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:16 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan wel ja.
Maar die verloopt ieder jaar onaangekondigd, dus je moet die zélf vernieuwen Dat vergeten heeft mij dus al ¤357 gekost Hufters.
Maar als ie geschorst is, mag je er weer niet mee rijden Dat is dan rijden zonder geldig kenteken, bijgevolg ook zonder verzekering, dus dan ben je helemaal goed aan de beurt.
Even een briefje sturen (of sowieso de mogelijkheid bieden om voor onbepaalde tijd te schorsen) kan helemaal geen kwaad. Dat noemt men fatsoen, heeft niets te maken met het vasthouden van handjes.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:34 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je weet toch dat als je een voertuig schorst dat het voor een jaar is. De RDW hoeft niet je handje vast te houden bij zulke dingen.
Zeker als ze wel brieven sturen dat je auto voor APK moet, lijkt me een herinnering van einde schorsing ook wel handig ja.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Even een briefje sturen (of sowieso de mogelijkheid bieden om voor onbepaalde tijd te schorsen) kan helemaal geen kwaad. Dat noemt men fatsoen, heeft niets te maken met het vasthouden van handjes.
Zeer slechte ervaring gehad mer Groupon (opgelicht). Ze kunnen voor die prijs dat niet aanbieden (examens zijn al bijna 300e samen).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 04:38 schreef spierbal het volgende:
In DH aanbieding via groupon 300eu voor 10lessen+avb en avd. En gewoon te combineren met extra lessen erbij. Meteen gekocht en na de vakantie beginnen.
Al heb je A1 en wordt 24 hoef je dan ook alleen avd voor het A rijbewijs te doen?
Ik vraag mij ook altijd af hoe ze het voor die prijs kunnen aanbieden. Daarnaast is het de vraag hoe de kwaliteit van die lessen is.quote:Op maandag 17 juni 2013 08:55 schreef nlboy het volgende:
[..]
Zeer slechte ervaring gehad mer Groupon (opgelicht). Ze kunnen voor die prijs dat niet aanbieden (examens zijn al bijna 300e samen).
Niet gek eigenlijk, de 1 leert langzamer dan de ander en dan kunnen ze die 10 lessen nooit garanderen.quote:Op maandag 17 juni 2013 10:01 schreef Juicyhil het volgende:
Verder moet je ook altijd een verplichte proefles nemen ofzo. Of mag je pas examen nadat ze het zeggen (waardoor je dus extra lessen moet afnemen). Of een eigen verklaring die veel duurder is dan normaal.
Ze doen het niet gratis hoor
Ennn verslaafd!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:32 schreef Poem het volgende:
Jongens, ik heb net weer les gehad!
Natuurlijk heul warm in dat pak, dus we zijn snel gaan rijden. Eigenlijk hebben we de volle twee uur een rondrit gemaakt, twee keer een pauze gehouden van maximaal vijf minuten.
Vandaag mocht ik op een zwaardere motor en, vrouw als ik ben, kom ik niet verder dan 'het was een zwarte Suzuki'. Volgende keer noteer ik het type!
Afijn, nadat ik even mocht oefenen met de koppeling en het gas, zijn we snel begonnen met rijden. Vrij snel gingen we een 80km-weg op en later zelfs een stuk gereden waar we 100km/u mochten!
Supervet, maar naderhand vertelde mijn instructeur dat de snelheidsmeter van de motor niet optimaal is afgesteld en dat ik eigenlijk maar 90/95 heb gereden.
Veel rotondes en bochten geoefend. Bij één van de eerste rotondes een inschattingsfoutje gemaakt en toen moest ik op het laatste moment in de ankers. Gelukkig had ik weinig vaart en ging het verder goed. Ook daarna heb ik geen 'noodstoppen' hoeven maken, mijn instructeur was erg tevreden en ik ook.
Ik merkte dat ik een zwaardere motor fijn vond; het voelt meer als 'het echte werk' dan de Yamaha waar ik eerst op reed. Ook merk ik dat ik nu meer het gas open durf te gooien en snelheid te maken. Ik GENIET ook als dat kan en ik vind het echt heel tof dat andere motorrijders me groetten.
Het is dat er zo veel vliegjes waren, anders had ik de volle twee uur met een bizarre grijns rondgereden.
Kortom, ik ben vreselijk verliefd...
Het is fantastisch!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ennn verslaafd!
Heerlijk is het ook he
Mja, aan het einde van de les plakte ik ook als een vliegenstrip.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:53 schreef tralalala het volgende:
Die eerste paar lessen dat je het gas open mag trekken.
Ik weet niet of het bij iedereen zo is maar wij mochten af en toe op eigen houtje zonder instructeur terug naar de rijschool (2 km ofzo), zelf route kiezen en alles. Helemaal top!
Nog mensen die vandaag AVB-les hebben gehad?
Ik weet nog goed dat ik terugkwam van zo'n les bij het Gelredome en echt zeik zeiknat was van het zweet.
Lekker in het (angst)zweet van je voorgangersquote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:01 schreef Poem het volgende:
[..]
Mja, aan het einde van de les plakte ik ook als een vliegenstrip.
Ben blij dat ik een pak van mijn moeder heb en geen kleding van de rijschool aan hoef!
Heb theorie amper gelezen, het lijkt zoveel op auto. Maar het interesseert me ook, dat scheelt ook wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Lekker in het (angst)zweet van je voorgangers
Een theorieboek uit 2012 is nog actueel genoeg nu neem ik aan?
Qua verkeersregels is het hetzelfde ja, maar ze hebben bij het examen toch ook vaak wel redelijk wat specifieke motor vragen. Bijvoorbeeld over een aanhangwagen bij een motor, wanneer spiegel/knipperlicht aan beide kanten verplicht werd, vragen over motoren met zijspan, etc etc..quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb theorie amper gelezen, het lijkt zoveel op auto. Maar het interesseert me ook, dat scheelt ook wel.
Maar 2012 lijkt me actueel genoeg ja.
Leuk verhaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:32 schreef Poem het volgende:
Jongens, ik heb net weer les gehad!
Natuurlijk heul warm in dat pak, dus we zijn snel gaan rijden. Eigenlijk hebben we de volle twee uur een rondrit gemaakt, twee keer een pauze gehouden van maximaal vijf minuten.
Vandaag mocht ik op een zwaardere motor en, vrouw als ik ben, kom ik niet verder dan 'het was een zwarte Suzuki'. Volgende keer noteer ik het type!
Afijn, nadat ik even mocht oefenen met de koppeling en het gas, zijn we snel begonnen met rijden. Vrij snel gingen we een 80km-weg op en later zelfs een stuk gereden waar we 100km/u mochten!
Supervet, maar naderhand vertelde mijn instructeur dat de snelheidsmeter van de motor niet optimaal is afgesteld en dat ik eigenlijk maar 90/95 heb gereden.
Veel rotondes en bochten geoefend. Bij één van de eerste rotondes een inschattingsfoutje gemaakt en toen moest ik op het laatste moment in de ankers. Gelukkig had ik weinig vaart en ging het verder goed. Ook daarna heb ik geen 'noodstoppen' hoeven maken, mijn instructeur was erg tevreden en ik ook.
Ik merkte dat ik een zwaardere motor fijn vond; het voelt meer als 'het echte werk' dan de Yamaha waar ik eerst op reed. Ook merk ik dat ik nu meer het gas open durf te gooien en snelheid te maken. Ik GENIET ook als dat kan en ik vind het echt heel tof dat andere motorrijders me groetten.
Het is dat er zo veel vliegjes waren, anders had ik de volle twee uur met een bizarre grijns rondgereden.
Kortom, ik ben vreselijk verliefd...
Ik heb volgens mij +/- 10 specifieke motor vragen gehad. Dus dan zou ik toch maar leren uit het juiste boek, zonde als je daarom faaltquote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:05 schreef Piles het volgende:
Dan had ik mazzel denk ik, kan me zo'n vraag niet herinneren
En 6 fout mag toch
Ik kreeg laatst wel een brief dat de schorsing van mijn auto bijna afgelopen was.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:38 schreef Piles het volgende:
[..]
Zeker als ze wel brieven sturen dat je auto voor APK moet, lijkt me een herinnering van einde schorsing ook wel handig ja.
Hier idem .quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:27 schreef Maikelllll het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst wel een brief dat de schorsing van mijn auto bijna afgelopen was.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 12:27 schreef Piles het volgende:
En dan kom je terug op de rijschool zonder instructeur. Die stond dus ergens met motorpech
Als je er een paar honderd meter later pas achterkomt dat ie echt weg is, en er nog een leerling voor je rijdt wordt het wat lastig (qua communicatie)quote:
Dag later is toch ook niet zo erg? Je moet toch ook weer paar dagen wachten voordat ze m hebben.quote:Op zondag 30 juni 2013 12:58 schreef Piles het volgende:
Stomme gemeente Rijbewijzen alleen op afspraak, en de dag van mn examen zit het al vol.
Mja, 2 dagen extra wachten. Maar eerst maar eens zien dat ik slaagquote:Op zondag 30 juni 2013 18:41 schreef staticdata het volgende:
[..]
Dag later is toch ook niet zo erg? Je moet toch ook weer paar dagen wachten voordat ze m hebben.
Spoedaanvraagquote:Op zondag 30 juni 2013 18:41 schreef staticdata het volgende:
[..]
Dag later is toch ook niet zo erg? Je moet toch ook weer paar dagen wachten voordat ze m hebben.
quote:Op maandag 1 juli 2013 19:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Spoedaanvraag
Ik had de motor al gepoetst en wel op de oprit staan, pakkie lag en klaar en het was prachtig lenteweer.
Mooi spoedaanvraag gedaan, er moest gereden worden, en wel zo snel mogelijk
Tuurlijk gaat wel wel om deze situatiequote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:56 schreef Tankiej het volgende:
Maar ze vragen ook niet of je in deze situatie er links voorbij mag, alleen of je links voorbij dit bord mag. Ook letten op de vraagstelling
Bij theorie vragen niet altijd, is mijn ervaring.. Je moet goed op de vraagstelling lettenquote:
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:48 schreef vannelle het volgende:
Wat houdt die vertragingsoefening precies in? Op een bepaald punt stil gaan staan of toch wat anders?
Als alles gegoogled wordt blijft dit topic zo leeg, is toch een leuk onderwerp?quote:
Duidelijk, dank je!quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:04 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Op het filmpje lijkt het niet zo erg maar je moet flink in de ankers om met 30 de slalom in te gaan. Gaat opzich prima maar ik vergeet telkens een klein beetje gas te geven waardoor ik niet met een trekkende motor door de slalom ga
Die hebben we een keer heel krap gedaan, dus muurtje veel dichterbij. En dan na uitwijken rechtop en meteen remmen tot stilstand. Dat kostte wel ff moeitequote:Op woensdag 3 juli 2013 16:07 schreef Erasmo het volgende:
Uitwijkoefening is wel leuk om te doen, het betere gooi- en smijtwerk
Uh, nou, gewoon rondje rijden. En toen we terugkwamen was ik geslaagdquote:Op maandag 8 juli 2013 14:02 schreef einschtein het volgende:
[..]
Nice! Krijgen we nog een verhaaltje?
Ach, het belangrijkste is ook dat je geslaagd bent. Direct rijbewijs aanvragen of kan dat niet in jouw gemeente?quote:Op maandag 8 juli 2013 14:04 schreef Piles het volgende:
[..]
Uh, nou, gewoon rondje rijden. En toen we terugkwamen was ik geslaagd
1 opmerking onderweg dat ik aan afstand moest denken op de snelweg. En een paar zenuwen-momentjes, waardoor ik niet echt lekker doorreed (op kruisingen). Maar verder geen bijzondere dingen, dus ging wel aardig
Kan niet, alleen op afspraak. Maar die had ik al gepland: woensdagquote:Op maandag 8 juli 2013 14:06 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ach, het belangrijkste is ook dat je geslaagd bent. Direct rijbewijs aanvragen of kan dat niet in jouw gemeente?
Ah, oke, nog even wachten dus. Ik had geluk, ik kon hem én dezelfde dag aanvragen en ze hadden hem behandeld als spoed terwijl ik daar niet voor betaald had.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Kan niet, alleen op afspraak. Maar die had ik al gepland: woensdag
Nu op zoek naar een motor, dat wordt een grotere uitdaging met mijn kennis van motoren
Ik moet eerst nog ff beslissen wat ik uberhaupt voor type wilquote:Op maandag 8 juli 2013 14:26 schreef einschtein het volgende:
Je hoeft geen kennis van motoren te hebben om een motor te zoeken, he. Heb er zelf ook de ballen verstand van, maar keuze was niet heel lastig.
Veel testritjes maken dan.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik moet eerst nog ff beslissen wat ik uberhaupt voor type wil
En kijken of er motoren zijn die ik mn berging gepropt krijg.
Gefeliciteerdquote:
Gefeliciteerd !quote:
Enne? Hoe ging het?quote:
Ik heb beide gedaan, maar motor vond ik wel relaxter eigenlijk. Wilde hij nog wel eens een gaatje pakken terwijl ik stond te wachten (omdat het makkelijk kon).quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
Feli
Ik vroeg me af of er nog verschil zit in de kwaliteit van de lessen voor wat betreft het meerijden van de instructeur:
Kun je beter lessen bij een rijschool waarbij de instructeur op een motor meerijdt?
Ik zie namelijk ook wel eens dat de instructeur er in een auto achteraan rijdt.
Nice, gefeliciteerdquote:Op woensdag 10 juli 2013 12:40 schreef Erasmo het volgende:
Geslaagd voor AVB
Moest vanuit Winterswijk naar Arnhem rijden voor het examen Eerste keer op de snelweg en dan kom je erachter dat zo'n kuip toch wel prettig is met 145
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 10 juli 2013 12:40 schreef Erasmo het volgende:
Geslaagd voor AVB
Moest vanuit Winterswijk naar Arnhem rijden voor het examen Eerste keer op de snelweg en dan kom je erachter dat zo'n kuip toch wel prettig is met 145
Valt wel mee, denk ik. Enige voordeel wat ik mij kan bedenken is dat je samen de 'gaatjes' kan pakken als motorrijders.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
Feli
Ik vroeg me af of er nog verschil zit in de kwaliteit van de lessen voor wat betreft het meerijden van de instructeur:
Kun je beter lessen bij een rijschool waarbij de instructeur op een motor meerijdt?
Ik zie namelijk ook wel eens dat de instructeur er in een auto achteraan rijdt.
Voor AVB oefeningen ging mijn instructeur ook altijd met de auto, met AVD lessen op de motor achter me aan.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
Feli
Ik vroeg me af of er nog verschil zit in de kwaliteit van de lessen voor wat betreft het meerijden van de instructeur:
Kun je beter lessen bij een rijschool waarbij de instructeur op een motor meerijdt?
Ik zie namelijk ook wel eens dat de instructeur er in een auto achteraan rijdt.
Ik heb ook weleens dat mijn hand slaapt hoor. Superirritant. En voor mij ook wel aanleiding om even aan de kant te gaan en te wachten tot dat voorbij is. Vaak nog erger is een been die slaaptquote:Op woensdag 10 juli 2013 21:25 schreef Poem het volgende:
Oh my goooood, ik heb op de snelweg gereden!
Het was maar ongeveer 5 km en vanwege wegwerkzaamheden mochten we maar 90km/u, maar toch!
De route was mooi opgebouwd; eerst een stuk bebouwde kom, daarna een stuk door de polder, een kronkelende dijkweg , de provinciale weg en toen dus de snelweg op.
Ik heb het heel spannend gevonden, want pas toen we bijna terug waren bij de rijschool, realiseerde ik me dat mijn rechterhand sliep.
Echt bang ben ik niet geweest en daar ben ik wel blij om.
AVD-lessen zijn zó veel leuker dan AVB!
Mijn AVB-lessen vinden plaats op een parkeerterrein waar meerdere motorrijscholen komen oefenen. Ik zie ook wel dingetjes bij andere rijscholen die ik niet zo netjes vind en ben dan blij dat ik deze rijschool heb gekozen.
Ik zie bijvoorbeeld een meisje met gewone sneakers, een skinnyjeans en zomerjasje op de motor zitten. Ze heeft alleen een helm op en een hesje van de rijschool. Verder geen handschoenen of andere bescherming. Ik ben blij dat mijn instructeur daar op let.
Ook zag ik een keer een meisje op een veel te grote motor. Oké, ze had een stevig postuur met van die dikke korte pootjes, maar ze kon maar nét met haar tenen bij de grond. Lijkt me geen fijn idee, ze kan zo omvallen.
Ik vind het fijn dat er bij mijn rijschool op gelet wordt. Hoe zit dat bij jullie?
Slapend been heb ik nog nooit gehad. Wel kramp in mijn rechterhand. Dat heb ik voornamelijk aan het begin van de les, waarschijnlijk vind ik het dan onbewust toch weer spannend?quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:27 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens dat mijn hand slaapt hoor. Superirritant. En voor mij ook wel aanleiding om even aan de kant te gaan en te wachten tot dat voorbij is. Vaak nog erger is een been die slaapt
Dat hoeft niet zozeer door spanning te komen. Maar misschien door de wind ofzo? Of de temperatuur?quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:29 schreef Poem het volgende:
[..]
Slapend been heb ik nog nooit gehad. Wel kramp in mijn rechterhand. Dat heb ik voornamelijk aan het begin van de les, waarschijnlijk vind ik het dan onbewust toch weer spannend?
Beetje gek vind ik dat van mezelf, want ik ben absoluut niet bang tijdens het rijden.
Misschien ben ik te krampachtig in het constant willen houden van de snelheid?quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:32 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zozeer door spanning te komen. Maar misschien door de wind ofzo? Of de temperatuur?
Wacht maar tot je op een snelweg komt waar je wel door kan karren, het is een compleet andere ervaring, zo krijg je veel meer respect voor de snelheid waarmee je rijdt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:25 schreef Poem het volgende:
Oh my goooood, ik heb op de snelweg gereden!
Het was maar ongeveer 5 km en vanwege wegwerkzaamheden mochten we maar 90km/u, maar toch!
De route was mooi opgebouwd; eerst een stuk bebouwde kom, daarna een stuk door de polder, een kronkelend dijkweggetje , de provinciale weg en toen dus de snelweg op.
Ik heb het heel spannend gevonden, want pas toen we bijna terug waren bij de rijschool, realiseerde ik me dat mijn rechterhand sliep.
Echt bang ben ik niet geweest en daar ben ik wel blij om.
AVD-lessen zijn zó veel leuker dan AVB!
Mijn AVB-lessen vinden plaats op een parkeerterrein waar meerdere motorrijscholen komen oefenen. Ik zie ook wel dingetjes bij andere rijscholen die ik niet zo netjes vind en ben dan blij dat ik deze rijschool heb gekozen.
Ik zie bijvoorbeeld een meisje met gewone sneakers, een skinnyjeans en zomerjasje op de motor zitten. Ze heeft alleen een helm op en een hesje van de rijschool. Verder geen handschoenen of andere bescherming. Ik ben blij dat mijn instructeur daar op let.
Ook zag ik een keer een meisje op een veel te grote motor. Oké, ze had een stevig postuur met van die dikke korte pootjes, maar ze kon maar nét met haar tenen bij de grond. Lijkt me geen fijn idee, ze kan zo omvallen.
Ik vind het fijn dat er bij mijn rijschool op gelet wordt. Hoe zit dat bij jullie?
Je hebt veel minder kracht nodig om je gashendel op de plaats te houden dan je denkt, wat je eventueel kunt doen is je pink op het gedeelte leggen wat niet draait.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:35 schreef Poem het volgende:
[..]
Misschien ben ik te krampachtig in het constant willen houden van de snelheid?
Hoe zijn je armen? Ligt gebogen zijn ze meer ontspannen dan ze recht houden. Dat kan ook enorm schelen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:35 schreef Poem het volgende:
[..]
Misschien ben ik te krampachtig in het constant willen houden van de snelheid?
Lekker bij langere rittenquote:Op zondag 14 juli 2013 22:19 schreef Anne het volgende:
Het kan ook aan je handschoenen liggen. Een naadje wat net verkeerd 'zit'. Of te krappe handschoenen.
Het kan eigenlijk aan zoveel dingen liggen . Mijn rechterhand slaapt ook standaard na een rit van een half uur. Gewoon door de trillingen van de motor (en dan heb ik nog softgrips ook, anders kun je dat halve uur door midden zagen).
Da's gewoon een kwestie van negeren . Het voelt raar, maar ik kan dan nog steeds alles.quote:
Ik heb best korte pootjes.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:13 schreef staticdata het volgende:
[..]
Hoe zijn je armen? Ligt gebogen zijn ze meer ontspannen dan ze recht houden. Dat kan ook enorm schelen.
Welkom op FOK! en welkom in het motorrijlestopic !quote:Op maandag 15 juli 2013 09:50 schreef KYC het volgende:
Hallo Allemaal,
ik ben net nieuw hier op de forum en ook ik ben begonnen met mijn motor rijbewijs (Sinds 8 Juli)
29 Juni had ik voor het eerst "Try the Bike" geprobeerd bij Bruinsma...dit beviel me meteen en sja zoals de velen gedaan hadden...gelijk ingeschreven voor de vervolg lessen.
De reden dat ik mijn motorrijbewijs wilde halen is echt uit de lucht komen vallen...ik kwam een paar vrienden tegen die motor reden en die hebben me eigenlijk er beetje in gepraat...na wat twijfelen en rijscholen vergeleken te hebben...had ik tegen mezelf gezegd niet meer nadenken maar DOEN!!
op 11 juli had ik mijn AVB examen gedaan en ook geslaagd (het achtje en Vertragingsoefening ging wel KUT...maar goed alsnog geslaagd....daar gaat het om)
22 Juli staat de Motor Theorie gepland (ben nu ook al bezig met de voorbereiding naar de AVD dat voorzichtig gepland staat op 01 Augustus...). Hopelijk haal ik mijn motor theorie in één keer dan staat er niks meer in de weg voor AVD.
Het lijkt allemaal erg kort op elkaar, maar ik heb er een goed gevoel over!
in ieder geval vind ik het hele proces van lessen erg leuk! je bent wel helemaal gesloopt daarna maar goed...je werkt naar iets toe en dat geeft altijd een goed gevoel als het doel steeds dichterbij wordt.
quote:Eerste les: 29-06-2013
Theorie: 22-07-2013
AVB: 11-07-2013
AVD: 01-08-2013
Rijschool:
Lesmotor:
Als het kan in een maand met je eigen planning en die van de rijschool, zou ik dat ook zeker doen! Ik kon het toen niet, liep fulltime stage en had nog een bijbaan. Max. 2 uur les per weekquote:Op maandag 15 juli 2013 11:50 schreef KYC het volgende:
Hoi Anne,
Eerste les: 29-06-2013
Theorie: 22-07-2013
AVB: 11-07-2013
AVD: 01-08-2013
Rijschool: Bruinsma (Utrecht)
Lesmotor: Volgens mij een Honda CBF 500 (maar dat weet ik niet zeker hoor...kan iemand dat confirmen die ook bij Bruinsma lest?)
@Tankiej
Ja klopt ik vond het ook wel erg snel gaan...maar goed Bruinsma (Utrecht) die stelde dit zo voor en ik ging er mee in...ik kon natuurlijk ook zeggen Nee ik wil er een aantal maanden over doen...ligt compleet aan jezelf
ik heb nu 12 uur aan AVB lessen gehad...gelukkig was dat voldoende voor het AVB Examen.
morgen is mijn eerste AVD Les! ben reuze benieuwd hoe de feeling is op de snelweg...en autowegen of course.
Drukte valt wel mee eigenlijk ik vind de stijl hoe bruinsma hanteert dat je in een groepje lest best aardig...want je kan dan ook met elkaar delen hoe je bepaalde oefeningen moet doen.
Dat wel inderdaad. Pas voor het examen gaan als jij en je instructeur vinden dat je er klaar voor bent, niet alleen de instructeur. Maar dat is bij elke rijschoolquote:Op maandag 15 juli 2013 13:12 schreef picodealion het volgende:
Doe je goed KYC, zet 'm op! Ik zou willen zeggen, let erop dat ze je niet te vroeg op AVD sturen, dat heeft Bruinsma 2x bij mij geflikt. Wel aardige gasten, die instructeurs.
Oh ja mijn AVD is zo te zien al over 2,5 week, maar goed ik heb er vertrouwen in dat ik er voor klaar gestoomd kan worden. natuurlijk is verkeersdeelname met een motor totaal anders dan met de auto, maar goed ik ben dan ook weer niet een total noob in het verkeer.quote:Op maandag 15 juli 2013 13:12 schreef picodealion het volgende:
Doe je goed KYC, zet 'm op! Ik zou willen zeggen, let erop dat ze je niet te vroeg op AVD sturen, dat heeft Bruinsma 2x bij mij geflikt. Wel aardige gasten, die instructeurs.
Oh nice hoor 2 jaar al...flink wat kilometers mogen maken zeker ?quote:Op maandag 15 juli 2013 13:32 schreef Tankiej het volgende:
Zo'n grote rijschool als Bruinsma kan misschien het examen ook wel overzetten op een andere leerling, als jij besluit dat je die dag niet wil. Maar dat zou ik wel minimaal 1 week van te voren aangeven inderdaad
Ik heb alweer twee jaar mijn rijbewijs ja
Haha ja hij was echt relaxedquote:
Correct!quote:Op maandag 15 juli 2013 14:53 schreef Erasmo het volgende:
Bruinsma is dat die rijschool met het oefenterrein naast het spoor?
Ik ben vorig jaar augustus begonnen, AVB in no time gehaald maar heel lang over AVD gedaan omdat ik ook nog geen autorijbewijs heb. Na 2x te vroeg op bij bruinsma overgestapt naar een kleine school in Arnhem en pas afgelopen April afgereden.quote:Op maandag 15 juli 2013 14:49 schreef KYC het volgende:
[..]
Haha ja hij was echt relaxed
kwam altijd kalm over en legde goed de AVB oefeningen uit, maar misschien kwam het ook door zijn uitstraling haha
We deden altijd één oefening tegelijk dus met zijn allen bijv. de snelle slalom (als iedereen het goed kan en tevreden is...) hup weer de volgende oefening
hoelang heb jij je motorrijbewijs al?
Zeker! Het eerste halve jaar niet zoveel gereden, had wat pech met de motor die ik toen had gekocht. Maar vorig jaar maart heb ik een SV650S gekocht en vorig jaar +/- 14k km gereden, dit jaar heb ik tot nu toe 3,5k km op de teller gezet.quote:Op maandag 15 juli 2013 14:40 schreef KYC het volgende:
[..]
Oh nice hoor 2 jaar al...flink wat kilometers mogen maken zeker ?
ik heb inmiddels al 13 jaar mijn autorijbewijs...vond het nu wel tijd dat ik voor een motorrijbewijs ga haha
laten we hopen dat we een goed gevoel bij krijgen 1 Aug en in 1x afrijden...wie weet
Ik heb het vorige type SV650s, die van het filmpje is 2003 of nieuwer, het model daarvoor is van 1999-2002. Die van mij is van 2001quote:Op maandag 15 juli 2013 18:19 schreef KYC het volgende:
ik zag dit filmpje voorbij komen..dit is jouw bike toch Tankiej?
hij zegt dat het wel een goede bike is om mee te beginnen? ik heb me totaal nog niet georiënteerd voor Motoren...dus kben vooral nog zoekende wat voor bike verstandig is om mee te beginnen...
ik ben niet super lang ofzo...1.75m ofzo volgens mij met schoenen aan 1.76~1.78m schommelend?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:39 schreef picodealion het volgende:
SV650 wordt wel aangeraden ja, evenals o.a. een Yamaha XJ600 en als je het halve motorclubtopic mag geloven de Honda TransAlp.
Hoe lang ben je? Dat kan vaak je keuze al flink verminderen .
Hiero sv650s met 1.65. Gaat prima.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:32 schreef KYC het volgende:
[..]
ik ben niet super lang ofzo...1.75m ofzo volgens mij met schoenen aan 1.76~1.78m schommelend?
even vanuit gaande dat er een hak zit van 2 cm
is dat genoeg om zo'n SV650 te rijden? of ben ik toch te midget
@Tankiej
Klinkt goed! ja ik wilde niet met al te dure motor beginnen gezien ik niet zoveel geld meer heb...en om nou gelijk met de creme de la creme te beginnen is wellicht niet verstandig. (Blijf tenslotte nog steeds noob tot je een paar jaar rijervaring opdoet) als dat komt dan kijk ik wel weer verder...
OHHHH dan moet het mij zeker lukkenquote:
Oerdegelijk ding hoor. Maar niet sportief.quote:
Leuk he, dat rijdenquote:Op maandag 15 juli 2013 22:12 schreef White__Tiger het volgende:
Afgelopen vrijdag try-out les gehad.
Lekker 1,5 uur uitleg gehad en beetje rondgereden op het industrieterrein, daarna terug gereden over de weg naar de rijschool terug (was wel spannend).
Knoop doorgehakt en 2 augustus (na zijn vakantie) begin ik met lessen, heb er enorm veel zin in.
Volgens mij is iedereen overtuigd na de try-out les.
Die op dat filmpje dat ik plaatste is die van mij trouwensquote:Op maandag 15 juli 2013 22:32 schreef KYC het volgende:
[..]
ik ben niet super lang ofzo...1.75m ofzo volgens mij met schoenen aan 1.76~1.78m schommelend?
even vanuit gaande dat er een hak zit van 2 cm
is dat genoeg om zo'n SV650 te rijden? of ben ik toch te midget
@Tankiej
Klinkt goed! ja ik wilde niet met al te dure motor beginnen gezien ik niet zoveel geld meer heb...en om nou gelijk met de creme de la creme te beginnen is wellicht niet verstandig. (Blijf tenslotte nog steeds noob tot je een paar jaar rijervaring opdoet) als dat komt dan kijk ik wel weer verder...
Zo dan heb je idd wel geluk lekker laag kmstandquote:Op maandag 15 juli 2013 23:55 schreef Gkhn het volgende:
3700. Vorig jaar gekocht van eerste eigenaar met 3k op de teller en volledig origineel. Heb er nog de fabrieksbanden erop zitten .
Je moet maar geluk mee hebben.
ZO ! Vandaag mijn eerste AVD les gehad die ging echt LEKKER!! Instructeur vond dat ik goed keek en gebruik van Richtingsaanwijzer/ voorsorteren ging prima. Alleen soms over put deksels en niet over de strepen rijden is wat lastig soms...maar na wat tips ga ik die zeker in de volgende AVD les doen!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 06:36 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Leuk he, dat rijden
Toen ik mijn proefles had, had ik van te voren tegen mezelf gezegd: nu eerst alleen een proefles, over een maand oid maar even kijken of ik dan verder wil..
Na de proefles had ik gelijk 6-7 lessen ingepland
[..]
Die op dat filmpje dat ik plaatste is die van mij trouwens
Ik ben een beetje groter (+/- 1.92) en volgens sommigen zou ik te groot zijn voor de SV, maar ik zit er goed op
Nicequote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:00 schreef KYC het volgende:
[..]
Zo dan heb je idd wel geluk lekker laag kmstand
Trouwens zag in een filmpje dat de meeste mensen gelijk hun uitlaat gingen veranderen omdat die geen sound maakte...jij hebt het zo te zien ook al gedaan ?
[..]
ZO ! Vandaag mijn eerste AVD les gehad die ging echt LEKKER!! Instructeur vond dat ik goed keek en gebruik van Richtingsaanwijzer/ voorsorteren ging prima. Alleen soms over put deksels en niet over de strepen rijden is wat lastig soms...maar na wat tips ga ik die zeker in de volgende AVD les doen!
Laat me raden, een Gladius (SFV650, opvolger van de SV650N)?quote:De motoren zijn trouwens niet meer Honda CBR500 maar een Suzuki....nog wat...ik weet even niet welke type Suzuki het was maar die motoren zijn duidelijk een stuk mooier/moderner (digital Display Wooee )
Tja, ligt er maar net aan. De ene koopt een motor particulier die heel goedkoop is en waar helemaal niks mee is. De ene betaalt een beetje meer bij een dealer en koopt een motor waar van alles mis mee is. En andersom natuurlijk..quote:Ik ben opzicht wel enthousiast geraakt naar die Suzuki SV650...als ik mijn rijbewijs heb dan ga ik zeker eens naar kijken . Trouwens het aankopen van een motor is particulier verstandig of beter toch een dealer? wat is jouw ervaring hiermee Tankiej?
Ja de standaard uitlaat doet het geluid van de motorblok niet goed. Met mijn uitlaat ben ik meer voor de looks gegaan. Hou niet van veel kabaal zoals je bij de meeste populaire uitlaten wel hebt (Mivv, Leovince). Aan de andere kant klinken die uitlaten wel lekkerder dan de mijne.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:00 schreef KYC het volgende:
[..]
Zo dan heb je idd wel geluk lekker laag kmstand
Trouwens zag in een filmpje dat de meeste mensen gelijk hun uitlaat gingen veranderen omdat die geen sound maakte...jij hebt het zo te zien ook al gedaan ?
Zelfde hier, die op mijn filmpje was de uitlaat waar ik hem mee kocht. Klinkt goed, maar vond hem niet mooi. Dus eentje gekocht die mooier is én een e-keur hadquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:48 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ja de standaard uitlaat doet het geluid van de motorblok niet goed. Met mijn uitlaat ben ik meer voor de looks gegaan. Hou niet van veel kabaal zoals je bij de meeste populaire uitlaten wel hebt (Mivv, Leovince). Aan de andere kant klinken die uitlaten wel lekkerder dan de mijne.
Iets zegt mij dat je afslaan op een kruising bedoelt en niet een gewone bocht, anders hoef je niet rechts + links te kijken (over het algemeen).quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:49 schreef KYC het volgende:
by the way nog even een vraag tijdens de lessen van AVD
als je een bocht neemt schakel jullie meestal terug naar de 1 of knijp je de koppeling in en dan even links + rechts of als je denkt dat je door kan door rollen in zijn 2?
Als ik in de auto zit dan schakel ik meestal wel terug naar zijn één zodat ik rustig links en rechts kan kijken...immers weet je nooit of er van die malloten zijn die uit een straatje kan schieten
Bedoel je bij deze pijlen? Dan inderdaad over het midden/hals van de pijl rijdenquote:ook de instructeur gaf aan dat ik over de hals van de pijlen moest rijden anders sta je altijd te ver links of rechts gesorteerd...hoe hebben jullie dit aangeleerd.
Volgens mij kan je het beste altijd richting aangeven als je wil inhalen, ook als het een weg is waar geen rijstroken zijn gescheiden met een streep. Volgens mij is het niet verplicht, want je wisselt immers niet van rijstrook, er is maar één rijstrook.quote:Richting aangeven als je wilt inhalen bijv op een kleine weg met bomen aan de zijkant hoefde niet persé maar als je op een éénrichtingsbaan rijd waar je dus echt van rijstrook wisselt om iemand in te halen dan moet je Wél je knipperlichten gebruiken om te gebruiken. Ook hier weer de vraag iemand bekend of dit zo mag? de instructeur zei van wel, maar dacht gooi het even in de groep
Uhm volgens mij staat er in de wet dat je altijd richting aan moet geven. En waarom zou je jezelf aan leren om het soms wel of niet te doen? Doe het gewoon altijd, weet je zeker dat je het goed doet en ook gezien wordt. Maakt het op het AVD alleen maar makkelijker.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:49 schreef KYC het volgende:
Richting aangeven als je wilt inhalen bijv op een kleine weg met bomen aan de zijkant hoefde niet persé maar als je op een éénrichtingsbaan rijd waar je dus echt van rijstrook wisselt om iemand in te halen dan moet je Wél je knipperlichten gebruiken om te gebruiken. Ook hier weer de vraag iemand bekend of dit zo mag? de instructeur zei van wel, maar dacht gooi het even in de groep
Dat terugschakelen bij kruisingen. hangt zoals gezegd dus helemaal af van de situatie. Ik ken genoeg kruisingen waar je voorrang moet verlenen, maar waar je een paar honderd meter van te voren al goed zicht hebt op beide richtingen. In dat geval hoef je echt niet terug te schakelen naar de 1 om dan bij de kruising nog eens rustig naar links en rechts te kijken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:06 schreef KYC het volgende:
ja ik bedoelde inderdaad een kruispunt waar je soms moet stoppen of voorrang moet verlenen
ik denk dat het altijd wel zo verstandig is om even terug te schakelen naar zijn 1? omdat je soms de verkeerssituatie niet goed kan inschatten en als je de koppeling al ingeknepen hebt en iemand komt plotseling aanrijden dan ben je al helemaal erop voorbereid.
Dat dacht ik ook over die richtingaangeven
met de auto doe ik het altijd wel, maar ik ga het voortaan ook gewoon doen (gewoon kijken en over je schouder) en dan richting aangeven en weer terug erin...dan kan de examinator nooit zeiken dat je onaangekondigd van rijstroken wisselt...het is wel meer handelingen dat wel...
Ik had voor mijn theorie examen twee boeken, één met theorie en één met examenvragen en oefenexamens. Ik las elke keer een hoofdstuk theorie en maakte daarna (niet direct, vaak middag - avond) het bijbehorende hoofdstuk met examenvragen. Toen ik het hele theorieboek door was begon ik aan de oefenexamens, tegen die tijd had ik hooguit 3 fout, vaak maar 1.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:47 schreef KYC het volgende:
Ben nogal zenuwachtig voor mijn theorie examen...heb al een aantal proef examens gemaakt maar elke keer zak ik met 9-10 fouten dus ja ik blijf maar doorpompen tot ik het wel goed heb o_O
Ik check ook altijd wat ik dan fout doe en probeer dat mee te nemen naar het volgende proefexamen.
Heb het boek één keer gelezen...troost is wel dat ik de eerste keer 16 fout had..de fouten worden wel steeds minder
hoeveel fout had jij Tankiej?
Ik ben 20 jaar. Ik heb al 2.5 jaar mijn autorijbewijs. Stel ik haal een motorrijbewijs, zit ik dan echt de eerste twee jaar vast aan A1? En zodra ik die 2 jaar heb, wordt dat motormatisch een A2, of moet je dan nog extra tests doenquote:Drie categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A
Welke categorie motorrijbewijs (A1, A2 of A) u nodig heeft, hangt af van het motorvermogen, uw leeftijd en ervaring:
Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.
Vanaf 1 januari 2014 mag je in Nederland vanaf 20 jaar gelijk A2 halen. Daar zou ik dan ook op wachten als ik jou was, ook al is het weer een halfjaar wachten.. Je hoeft dan in ieder geval niet op A1 en je hebt weer een examen minder, scheelt weer in de kostenquote:Op zondag 21 juli 2013 23:43 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Net ff gekeken en de regeling in Duitsland is heel anders. Hier mag je vanaf 18 een A2 rijbewijs halen zonder verdere eisen. Ze hebben alleen de klassen geeuropeiseerd, maar hoe je de klasse haalt is voor ieder land eigen zaak.
WOEHOEE GESLAAGD voor Motor Theorie in 1 x!!!quote:Op zaterdag 20 juli 2013 14:14 schreef Erasmo het volgende:
En KYC, geslaagd?
Zo meteen de voorlaatste AVD lessen, en binnenkort toch ook op zoek naar een nieuwe helm
M'n huidige is vrij lawaaiig boven de 90 en ik wil er graag een met zonneklep en fm-radio.
Thanks ik moet zeggen dat ik toch echt nerveus was toen ik in dat CBR Lokaal zat...maar eenmaal bij vraag 15-20 dacht ik van dit gaat lekkerquote:
ja, dan wacht ik inderdaad nog wel ff. Het is niet eens zo dat ik 11 KW te weinig vind, sterker nog, heb 1000-en kilometers op een 125 cc schakelbrommertje gereden met 5 KW en had toen ook geen probleem met meekomen. Zolang ik maar gewoon zonder problemen 110 kan rijden vind ik het allemaal wel best qua vermogen.quote:Op maandag 22 juli 2013 10:26 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou inderdaad voor de A2 gaan, daarmee kun je prima mee uit de voeten in het verkeer in tegenstelling tot A1.
9 keer.... zoiets mogen ze van mij best beperken tot 5 of zo, en dan nog wat faalangst gevallen. Motor rijders zonder enige vorm van intelligentie horen wat mij betreft niet op de weg. Laat ze maar lekker zichzelf dood rijden op het circuit zonder rijbewijs.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:28 schreef KYC het volgende:
[..]
Thanks ik moet zeggen dat ik toch echt nerveus was toen ik in dat CBR Lokaal zat...maar eenmaal bij vraag 15-20 dacht ik van dit gaat lekker
Er was zo'n gozer naast mij die het voor de 3e keer deed (uiteindelijk wel geslaagd)...ook was er zo'n kerel die voor de 9e keer opging!!! wtf...
Maar anders moet je wachten tot je 24 bent, wil je de direct met klasse A beginnen. Nog een keer examen doen na 2 jaar is echt niet een punt (als ik zowiezo nog echt de behoefte heb om voor meer dan 35 KW te gaan), maar door de nadelen die aan 125cc kleven wacht ik gewoon nog een paar maandjes.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:22 schreef KYC het volgende:
@Koekjestrommel1
Als het kan wacht je er nog even mee tot je 22 bent
moet je persé zo snel je motorrijbewijs halen dan? het scheelt je idd een examen
Ik weet niet wanneer je jarig bent maar als je net 20 bent geworden zou ik er nog even mee wachten...het kost je uiteindelijk meer geld en plus als je geslaagd bent weet je dat je over 2 jaar weer examen moet doen...
Zo'n regeling hadden ze voor invoering van het Europese rijbewijs geloof ik ook al.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:33 schreef KYC het volgende:
hoe kan het dat als je alleen je B-rijbewijs hebt dan ook A1 mag rijden ? A1 is en blijft een motor ongeacht het vermogen
maar damn als dat zo is dan is dat wel erg soepeltjes van de belgen zeg...hier in Nederland moet je overal tegenwoordig een rijbewijs voor hebben...verbaasd me niet dat ze binnenkort een theorie doen voor FIETSERS HAHAHA zou wel erg triest zijn
Meestal is dat het ja. 33% maak je zonder na te denken, 33% maak je met enige overwegingen en de overige 34% verreist echte kennis en daar falen de meeste mensen. Mijn instructeur geeft ook theorieles, zelf geen gebruik van gemaakt en in 2 keer geslaagd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:28 schreef KYC het volgende:
@Baaart
Sja...als je 9 keer niet slaagt dan heb je gewoon niet geleerd...ik heb ook niet super hard geleerd, maar wel 2x heel goed het boek doorgelezen en dan een soort samenvatting gemaakt. daarna als een malle proefexamens gemaakt...wellicht dat veel mensen niet proefexamens maken en daardoor zakken?
zulke pipo's heb je ook...die denken van ik haal het wel zonder te oefenen...
Ja ik ben werkloos geweest naja en toen ging het wel hard zeg maar. Dus ongeveer 2 maand niet gereden laatst keer weer zo'n try the bike gedaan dat moet schijnbaar als je naar een nieuwe rijschool gaat. Nou ja dat ging dus wel goed beetje slalommen bochtje links/rechts achtje draaien, ik zeg altijd hard rijden en rechtdoor rijden kan iedereen of het nu met de motor of auto is dat stelt niets voor maar de oude rijschool ging er vanuit dat ik dat al helemaal kon en zo en met sturen etc. Omdat ik dus rechtuit kon rijden. Naja paar keer aangegeven dat ik dus zei van nou ik wil ook wel weten waarom hoe het dan werkt want ik snapte het sturen niet is. Naja nooit antwoord op gekregen toen kwam de werkloosheid en toen moest ik helaas het lessen even laten dus zodoende direct maar door gepakt en naar de nieuwe rijschool gegaan. En nu m'n vader rijd moet dat motorrijbewijs van mij er sowieso komen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:28 schreef KYC het volgende:
@Cobratjuh
Was je eerste rijschool niet goed dan? niet tevreden?
was je lang gestopt met lessen? zou ook wel nice zijn idd om dan bij een andere rijschool te gaan
Ik heb ook geen gebruik gemaakt van de Theorieles...die kostte 150 euro...die steek ik liever in me eigen zak (Als bijdrage voor je nieuwe motor ofzo) volgens mij was het een cursus van 2 dagen. vond het maar onzin om daarvoor te betalenquote:Op woensdag 24 juli 2013 08:32 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Meestal is dat het ja. 33% maak je zonder na te denken, 33% maak je met enige overwegingen en de overige 34% verreist echte kennis en daar falen de meeste mensen. Mijn instructeur geeft ook theorieles, zelf geen gebruik van gemaakt en in 2 keer geslaagd.
Het is meer voor mensen die geen zelf-studie willen doen. De luie mensen dus.quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:58 schreef KYC het volgende:
Ik heb ook geen gebruik gemaakt van de Theorieles...die kostte 150 euro...die steek ik liever in me eigen zak (Als bijdrage voor je nieuwe motor ofzo) volgens mij was het een cursus van 2 dagen. vond het maar onzin om daarvoor te betalen
bij mijn autorijbewijs heb ik ook alles zelfstandig geleerd en vond dat ik dat bij de motor ook moest doen...wat is er eigenlijk zo bijzonder aan dat klassikaal les? uiteindelijk moet je het boek toch wel een paar keer lezen om alles goed te begrijpen
Ah spijtig om te horen maar gelukkig heb je nu weer een baan?quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:58 schreef Cobratjuh het volgende:
[..]
Ja ik ben werkloos geweest naja en toen ging het wel hard zeg maar. Dus ongeveer 2 maand niet gereden laatst keer weer zo'n try the bike gedaan dat moet schijnbaar als je naar een nieuwe rijschool gaat. Nou ja dat ging dus wel goed beetje slalommen bochtje links/rechts achtje draaien, ik zeg altijd hard rijden en rechtdoor rijden kan iedereen of het nu met de motor of auto is dat stelt niets voor maar de oude rijschool ging er vanuit dat ik dat al helemaal kon en zo en met sturen etc. Omdat ik dus rechtuit kon rijden. Naja paar keer aangegeven dat ik dus zei van nou ik wil ook wel weten waarom hoe het dan werkt want ik snapte het sturen niet is. Naja nooit antwoord op gekregen toen kwam de werkloosheid en toen moest ik helaas het lessen even laten dus zodoende direct maar door gepakt en naar de nieuwe rijschool gegaan. En nu m'n vader rijd moet dat motorrijbewijs van mij er sowieso komen.
Ik had hem in één keer gehaald 4 fout. dacht dat ik gezakt was...omdat ik bij zeker een aantal vragen niet zeker wist...gelukkig is dit allemaal voorbijquote:Op woensdag 24 juli 2013 09:02 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Het is meer voor mensen die geen zelf-studie willen doen. De luie mensen dus.
Ik had het er ook niet voor over, boek doornomen en een boel proefexamens gemaakt. Het eerste examen faalde met 7 fouten ( ), examen daarop met 3 fouten gehaald.
Ook al moet je eerst naar het oefenterrein rijden optrekken, schakelen en bochtjes maken kun je ook voor de rijschool oefenen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:03 schreef KYC het volgende:
[..]
Ah spijtig om te horen maar gelukkig heb je nu weer een baan?
Een andere kennis van me die ook aan het motor rijlessen is...moest op zijn eerste les al gelijk over de Autowegen met 100 knallen...zijn rijschool vereiste eerst om naar het oefenterrein te rijden (15 min ongeveer) dus wel apart dat men er ook van uit gaat dat je dan al kunt rijden...eens moet de eerste keer zijn eensch...
Je quote boven...je kunt immers niet achterblijven he ?
Volgens theorie boek verstaat men onder stilstaanquote:Op woensdag 24 juli 2013 09:37 schreef Joooo-pi het volgende:
Probeer maar eens te parkeren zonder stil te staan
Een van de eerste hits via google geeft een vrij duidelijk antwoord:quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:08 schreef KYC het volgende:
[..]
Volgens theorie boek verstaat men onder stilstaan
- Op en afstappen van een mede passagier
- Laden en lossen van goederen
Het Theorie boek geeft wel aan dat als er bijv blauwe parkeervakken staan aan de rechterkant dan mag er uiteraard geparkeerd worden...maar goed dit is ALS die parkeervakken er zijn.
maar ik blijf het vreemd vinden dat ze in het theorieboek dan niet gewoon zeggen als je er niet mag stil staan dan mag je er dus ook niet parkeren.
E2 is ook verboden te parkerenquote:Op woensdag 24 juli 2013 09:25 schreef KYC het volgende:
Jongens ik had laatst een discussie met iemand over Verkeersbord
E1 = Verboden te parkeren
E2 = Verboden stil te staan
wat die persoon zei dat als je een bord E2 ziet dat je er ook niet mag parkeren...ik zei van ja daar gaan de meeste mensen er wel van uit maar zo staat het niet in het theorieboek...je hebt duidelijk 2 verschillende verkeersborden...
stel je hebt een Verkeersbord E2 aan de rechterkant maar er staan auto's geparkeerd daar (je kent het wel langs de rijbaan)...mag dit dan? de ene website zegt van wel en de ene zegt weer van niet...Wie-o-wie weet het antwoord?
Succes!quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:43 schreef Erasmo het volgende:
In tegenstelling tot eerder bericht ga ik morgen afrijden in plaats van vandaag Nog laatste tips?
Kan zo in de OP, helemaal mee eens. Die tip met afstand bewaren en zorgen dat je zijspiegels kan zien wist ik niet. Goeiequote:Op woensdag 24 juli 2013 21:47 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Succes!
Mijn tips:
• Als je afremt, altijd beide remmen (licht) indrukken/inknijpen. Ook al rem je genoeg af op de motor, laat het verkeer achter je merken dat je remt, dus je remlicht laten branden. En beide remmen omdat ik wel eens gehoord heb dat mensen gezakt zijn omdat ze hun achterrem niet gebruikten.
• Houd goed je positie op de weg aan, dus net links van het midden op je eigen rijstrook.
• Laat zien dat je met een motor rijdt, dus vlot door het verkeer, snel optrekken tot de maximum snelheid.
• Goed afstand houden tot je voorligger, vooral bij vrachtwagens/bussen/andere voertuigen waar je niet doorheen of overheen kan kijken!! De juiste afstand daarbij is zover erachter dat je beide zijspiegels kan zien als jij op jouw plek op de weg rijdt.
• Goed je hoofd bewegen als je in de spiegels of naast je kijkt. De examinator kan niet zien of jij kijkt als je je hoofd niet (genoeg) beweegt. Dus je hoofd overdreven naar links en rechts draaien bij het kijken.
• Verder: rijdt gewoon alsof het een plezier rondje is
Veel plezier
Mochen er toch rare dingen gebeuren, gewoon goed op anticiperen. Maar dat had jezelf ook bedacht waarschijnlijkquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:02 schreef Erasmo het volgende:
Bedankt, het komt redelijk overeen met wat de rijinstructeurs zeggen. Vooral dat overdreven kijken schiet er nog wel eens in bij mij. Nu hopen dat er geen rare dingen gebeuren tijdens het examen, zoals toen er hier iemand met een ezel overstak terwijl het voor mij groen was:
https://www.google.nl/map(...)9262&t=m&dg=opt&z=17
Morgen al om 9 uur examen, normaal zou ik balen dat ik er zo vroeg uit moest in de vakantie maar met deze hitte vind ik het niet zo erg
Hahaquote:Op donderdag 25 juli 2013 07:58 schreef staticdata het volgende:
[..]
Kan zo in de OP, helemaal mee eens. Die tip met afstand bewaren en zorgen dat je zijspiegels kan zien wist ik niet. Goeie
Marine. Toevallig kom ik ook nog in Finlandquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:49 schreef Tankiej het volgende:
Oh, dat is helemaal balen dan dat je het nu niet gehaald hebt
Dan is een aantal lessen wel aan te raden inderdaad..
Wat ga je doen als ik vragen mag, voor studie/stage? Ik ben zelf een semester in Finland geweest voor m'n studie
Daar gaan we dan wel vanuit dat het de volgende keer goed gaatquote:Op donderdag 25 juli 2013 14:10 schreef Erasmo het volgende:
Het is niet anders helaas. Schrale troost is dat ik weet dat ik het wel kan en dat het de volgende keer waarschijnlijk wel goed gaat
Ah, nice! Veel plezier/succesquote:[..]
Marine. Toevallig kom ik ook nog in Finland
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De foto is van gister avond het is nu alweer erger geworden, dus net al bij de doker geweest moet morgen zo'n kous ophalen en dan moet dat om je been en het moet hoger dan je bil liggen. Om dat bloed terug te doen stromen ofzoietsCobratjuh was here
Verschilt echt per persoon en hoe snel jij de AVB lessen oppakt.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:55 schreef paarse_paashaas het volgende:
Hoi, wat kost dat nou zo'n beetje, een motorrijbewijs halen? Is wel leuk voor mn pre-midlife-crisis dacht ik zo..
Om je een beetje een indicatie te geven...ik les bij Bruinsma (Gevestigd in het Utrecht voetbal stadion)quote:Op maandag 29 juli 2013 11:55 schreef paarse_paashaas het volgende:
Hoi, wat kost dat nou zo'n beetje, een motorrijbewijs halen? Is wel leuk voor mn pre-midlife-crisis dacht ik zo..
Volgende keer als je dreigt om te vallen je koppeling weer beetje omhoog laten komen. die fout had ik ook gemaakt dat ik eigenlijk stil viel door teveel koppeling in te knijpen... ging dus daardoor op mijn bek ging...200 kilo kun je niet echt houden en zeker als je stuur schuin staatquote:Op maandag 29 juli 2013 14:06 schreef Cobratjuh het volgende:
Ik was te laat met het weg halen van mijn been. dus het was echt "o shit ik kan niet verder sturen" pok op de grond. Zo stom als ik er aan terug denk moet het volgens mij wel grappig hebben uitgezien . Maja nu dus wel flinke last, wel goed dat ik iig weer direct op de motor ben gestapt en door heb gereden
Verschilt heel erg, ik was met 12 lesjes klaar (zo ongeveer 8-900 euro oid?), maar het kan ook zoals KYC meld.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:55 schreef paarse_paashaas het volgende:
Hoi, wat kost dat nou zo'n beetje, een motorrijbewijs halen? Is wel leuk voor mn pre-midlife-crisis dacht ik zo..
quote:Op maandag 29 juli 2013 13:04 schreef KYC het volgende:
[..]
Om je een beetje een indicatie te geven...ik les bij Bruinsma (Gevestigd in het Utrecht voetbal stadion)
- ¤ 509 euro voor 12 AVB lessen inclusief Examen
- ¤ 853 euro voor 14 AVD lessen inclusief Examen
- ¤ 35 Theorie examen
- ¤ 27,50 theorie boek
- volgens mij nog iets van CBR verklaring...die ook nog paar 10tjes kosten
dus ja of het goedkoper kan? ja denk het wel...maar dit is denk ik toch wel wat de meeste mensen doen of als je nog meer AVD lessen wilt gewoon erbij inplannen
let er bij op dat ik hier vanuit gaat dat je alles in 1 x haalt...mocht je een keer zakken:
AVB: ¤ 110
AVD: ¤ 220 volgens mij
Theorie: ¤ 25 als je het zelf regelt bij CBR en meestal ¤ 35 bij je rijschool (chargen je 10tje dus)
hopelijk heb je hier wat aan.
Das heul geen 11KW motorquote:Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef dribbel79 het volgende:
Mag ik hier de beginnend motorrijders attenderen op een fantastische starters motor??
In V&A staat mijn CBR te koop...is mijn starters motor geweest en ik ga nu op zoek naar iets anders...
Ook een keer gehad met AVB. Een van de eerste keren langzame slalom. Kreeg een keer midden in een bochtje het gevoel dat ik het niet kon houden en in een soort 'schrikreactie' en bij gebrek aan ervaring greep ik in 1 keer de handrem en koppeling vast. Tsja, niet handig want toen was het: "pof." en toen lag ik daar.quote:Op maandag 29 juli 2013 14:06 schreef Cobratjuh het volgende:
Ik was te laat met het weg halen van mijn been. dus het was echt "o shit ik kan niet verder sturen" pok op de grond. Zo stom als ik er aan terug denk moet het volgens mij wel grappig hebben uitgezien . Maja nu dus wel flinke last, wel goed dat ik iig weer direct op de motor ben gestapt en door heb gereden
Leuk motor maar ik zoek toch iets anders...succes met de verkoopquote:Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef dribbel79 het volgende:
Mag ik hier de beginnend motorrijders attenderen op een fantastische starters motor??
In V&A staat mijn CBR te koop...is mijn starters motor geweest en ik ga nu op zoek naar iets anders...
I know, instructeurs zeiden ook constant: zelfs kleine meisjes kunnen hun motor gewoon optillen met de juiste techniek.quote:Op maandag 29 juli 2013 22:52 schreef KYC het volgende:
[..]
Leuk motor maar ik zoek toch iets anders...succes met de verkoop
@Lilliesleaf
dat had ik ook bijna een keer en toen linkerhand de koppeling snel weer omhoog laten komen en je gaat er weer vandoor
maar vallen is klote idd...motor van 200 kilo tillen is nou niet bepaald een pretje maar er zijn goede manieren om hem op te tillen (moet je maar Youtube even checken how to pick up a motorcycle ofzo )
quote:Op maandag 29 juli 2013 10:30 schreef Cobratjuh het volgende:
Zo afgelopen zaterdag weer les gehad ging best goed ben alleen gevallen met de motor met het bochtje naar rechts om. Door dat ik perongeluk het gas dicht draaide maar goed nu zit ik hier dus met gigantisch zeer been en een gigantische blauwe plek (zie spoiler voor foto) Verder ging de les aardig goed en ik hoop dat ik zaterdag weer kan rijdenDat ziet er best erg uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De foto is van gister avond het is nu alweer erger geworden, dus net al bij de doker geweest moet morgen zo'n kous ophalen en dan moet dat om je been en het moet hoger dan je bil liggen. Om dat bloed terug te doen stromen ofzoiets
Maar hopen dat het snel weer herstelt!
Ik ben ook gevallen tijdens een AVB les, het bochtje naar rechts van het achtje. Ik nam hem iets te ruim en kwam met het voorwiel op de pion, die gleed toen weg. Het ging niet hard, ik viel gewoon om
Mijn voet heeft toen de val van de motor gebroken, die zat klem tussen het asfalt en de motor. Mijn instructeur vragen waarom ik niet op stond, totdat hij doorkreeg dat m'n voet vast zat.. Viel op zich wel mee, m'n voet was een beetje blauw aan de zijkanten en wat pijnlijk. Maar niet zo erg, dus gewoon weer gelijk opgestapt en verder gegaan
Wat goed dat je het allemaal positief inziet das alleen maar mooi! sommige zakt het moed al in de schoenen als ze één of andere wondje hebben.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:43 schreef Cobratjuh het volgende:
Hmm ik krijg nu wel steeds meer het idee dat het een brandblaar is dan een bloedblaar want hij is gister avond los geknapt en het was allemaal vocht. ik zal niet teveel in detail treden ach en verder ligt het beentje hoog en ik hoop echt dat ik zaterdag weer kan rijden
Oei dan heb je toch je verwonding ietsjes lichtjes genomen? Goed uitrusten idd...heb je wel iets van de dokter mee gekregen om op te smeren?quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:14 schreef Cobratjuh het volgende:
Nou mijn been doet nog steeds niet zoals het moet dus het word straks weer naar de dokter helaas. Dus sraks maar even de rijschool bellen dat de les en het examen maar verzet moet worden . Wat een pijn vanacht niet normaal
Net dus de Try The Bike gedaan. Geleerd om af te schuinen en schakelen/remmenquote:Op woensdag 31 juli 2013 15:45 schreef KYC het volgende:
Hey Rrrroedie
Leuk om te horen dat je ook bij Bruinsma lest (AVB Lessen motor is idd een Honda CBF 500) Ik vind het tot nu toe echt een leuke rijschool
instructeurs zijn ook aardige gozers! ik heb alleen Johan en Tico gehad voor AVD (wees ook niet bang om vragen te stellen die mannen leggen het maar al te graag uit!)
voor AVB heb ik Tico, Bas, Younes gehad
Ik heb volgens mij hetzelfde pakket als jij A2 (12 AVB lessen incl examen) en B2 (14 AVD lessen incl Examen)
Trust me 4 uur lessen is echt perfect! je leert zo echt het meeste dus dat afzien valt reuze mee ;-)
ik heb ook eens 2 uur gelest, maar dan ben je net ingereden en dan moet je alweer stoppen (Tijd gaat heel snel als je aan het rijden bent!)
Ontzettend bedankt voor je informatie! Zocht ik al een tijdje naar maar vergat het elke keer te vragen.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:04 schreef KYC het volgende:
Om je een beetje een indicatie te geven...ik les bij Bruinsma (Gevestigd in het Utrecht voetbal stadion)
- ¤ 509 euro voor 12 AVB lessen inclusief Examen
- ¤ 853 euro voor 14 AVD lessen inclusief Examen
- ¤ 35 Theorie examen
- ¤ 27,50 theorie boek
- volgens mij nog iets van CBR verklaring...die ook nog paar 10tjes kosten
dus ja of het goedkoper kan? ja denk het wel...maar dit is denk ik toch wel wat de meeste mensen doen of als je nog meer AVD lessen wilt gewoon erbij inplannen
let er bij op dat ik hier vanuit gaat dat je alles in 1 x haalt...mocht je een keer zakken:
AVB: ¤ 110
AVD: ¤ 220 volgens mij
Theorie: ¤ 25 als je het zelf regelt bij CBR en meestal ¤ 35 bij je rijschool (chargen je 10tje dus)
hopelijk heb je hier wat aan.
Dank u tijdens ons ere rondje terug naar de rijschool gingen ik en mijn meelesmaatje flink tekeer HAHAHA dik optrekken en inhalen dat gevoel was LEKKERRRR (waren immers toch al beide geslaagd) dat gevoel is echt onbeschrijfelijk + onbetaalbaarquote:
Door jou ben ik wel een beetje geinspireerd om naar de Suzuki SV650S te kijkenquote:
Ligt eraan welke kant je op wil..quote:Op donderdag 1 augustus 2013 21:55 schreef KYC het volgende:
[..]
Door jou ben ik wel een beetje geinspireerd om naar de Suzuki SV650S te kijken
heb je nog meer aanraders Tankiej?
Ah ja ik zal daar op de eerste pagina eens een kijkje nemen...staan idd genoeg beginners motoren!! maar lijkt de Suzuki SV650S een beetje op de Suzuki gladius? ik vond de Suzuki lesmotor echt fijn rijdenquote:Op donderdag 1 augustus 2013 21:57 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ligt eraan welke kant je op wil..
Als je de SV wat vindt, dan nog wat meer sport/tour: VFR800, GSX600F, CBR600F. Als je andere soorten ook wel tof vindt kan ik nog wel meer noemen, maar je kan ook hier je vraag stellen: PTA / Motorclub topic #1125 Alpmania op Fok!
Daar zijn meer die motoren kunnen noemen
dank je Picodealionquote:Op donderdag 1 augustus 2013 22:53 schreef picodealion het volgende:
Indrukwekkend, KYC. gefeliciteerd .
De Gladius heeft volgens mij een licht doorontwikkeld blok van de SV650 (vanaf 2003). Maar hij is een paar kilo zwaarder en een naked ipv sport/tour. Dus dat zal wel een beetje anders rijden, maar het blok zal qua karakter wel overeen komenquote:Op donderdag 1 augustus 2013 22:37 schreef KYC het volgende:
[..]
Ah ja ik zal daar op de eerste pagina eens een kijkje nemen...staan idd genoeg beginners motoren!! maar lijkt de Suzuki SV650S een beetje op de Suzuki gladius? ik vond de Suzuki lesmotor echt fijn rijden
Ik vond het laatst op de snelweg met +/- 28 graden al veel te warm. Ik reed 140 op de teller, maar je voelt alsnog de warmte van het asfalt . Provinciale wegen vond ik beter te doen, die een beetje beschut met bomen zijnquote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:03 schreef picodealion het volgende:
Ik rijd er elke dag mee naar mijn werk. Alleen vandaag heb ik 'm moeten laten staan bij de garage voor een klusje, maar morgen neem ik 'm weer mee naar huis, hitte of niet. Op de snelweg is het sowieso niet zo heel warm als je maar lekker doorrijdt.
Die noemen alleen de Transalpquote:Op donderdag 1 augustus 2013 21:57 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ligt eraan welke kant je op wil..
Als je de SV wat vindt, dan nog wat meer sport/tour: VFR800, GSX600F, CBR600F. Als je andere soorten ook wel tof vindt kan ik nog wel meer noemen, maar je kan ook hier je vraag stellen: PTA / Motorclub topic #1125 Alpmania op Fok!
Daar zijn meer die motoren kunnen noemen
4 wielen?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 12:22 schreef Iwanius het volgende:
En wat gaat de nieuwe houder van het roze papiertje deze zomer doen met zijn pas verworven recht voor het rijden in een auto? Een flinke bak kopen en vervolgens op de boulevards rondrijden?
Erop kleden werkt een hoop, doorwaaijack en kevlar spijkerbroek scheelt een boel.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:02 schreef KYC het volgende:
[..]
dank je Picodealion
trouwens wie rijden er nu met dit weer motor rond? het was vandaag 33 graden en het was nog maar net uit te houden!! kan me voorstellen dat als men denkt van ik ga lekker touren met zo'n outfitje....DAMN HOT MAN!!
De motorbeursquote:Op zondag 4 augustus 2013 16:35 schreef KYC het volgende:
wat voor kleding gebruikt iedereen?
ik zit nu rond te kijken voor een beginner motor gear alleen het blijft best prijzig
Ik ben zelf woonachtig in Utrecht dus ik heb Motozoom als een adresje meegekregen
wat voor budget moet ik eigenlijk denken? 1000 euro?
Motorbeurs is helemaal niet zo goedkoop (meer), normale aanbiedingen en beetje onderhandelen ben je net zo duur/goedkoop uit, zo niet nog goedkoper. Ik heb een Difi jas + broek samen voor 300 euro, helm was 250 incl. gratis pinlock, laarzen voor 180 (grote maat, weinig keuze..) en heb drie paar handschoenen (winter, zomer en iets er tussen in). Die waren samen +/- 100 euro.quote:Op maandag 5 augustus 2013 09:47 schreef lipjes het volgende:
[..]
De motorbeurs
Daar heb ik voor 150 euro een broek gekocht
Balenquote:Op maandag 5 augustus 2013 11:17 schreef Cobratjuh het volgende:
Zucht we kunnen nog steeds niet rijden het lopen gaat alleen maar slechter en slechter dus vanmiddag wederom weer naar de dokter.
Dat zei de arts ook tegen mij, maar mij krijgen ze er niet meer vanafquote:Op maandag 5 augustus 2013 11:20 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Balen
Maar beter goed laten genezen dan alweer dingen gaan doen voordat het beter is
hoe ziet het er nu uit dan Cobratjuh? toch best vervelend zeg...ben je lekker aan het lessen en dan nu dit soort ongein...toch balenquote:Op maandag 5 augustus 2013 11:17 schreef Cobratjuh het volgende:
Zucht we kunnen nog steeds niet rijden het lopen gaat alleen maar slechter en slechter dus vanmiddag wederom weer naar de dokter.
Kijk ook eens bij Arie Molenaar in IJsselstein.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:35 schreef KYC het volgende:
wat voor kleding gebruikt iedereen?
ik zit nu rond te kijken voor een beginner motor gear alleen het blijft best prijzig
Ik ben zelf woonachtig in Utrecht dus ik heb Motozoom als een adresje meegekregen
wat voor budget moet ik eigenlijk denken? 1000 euro?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |