Ik denk niet dat jij echt de jaren 80 hebt beleefd? Ik denk gewoon uit gevoel dat jij uit '87 '88 '89 komtquote:
96quote:Op zondag 9 juni 2013 21:23 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij echt de jaren 80 hebt beleefd? Ik denk gewoon uit gevoel dat jij uit 87' 88' 89' komtGewoon gevoel want iemand met de naam terrorsjaak lijkt me niet echt zo 'volwassen' vat het niet persoonlijk op
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:25 schreef Max-Westerman het volgende:
Toen kon je negers nog probleemloos commanderen
Als ik in de hele jaren '80 drie negers gezien heb, dan is het veel.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:25 schreef Max-Westerman het volgende:
Toen kon je negers nog probleemloos commanderen
Helemaal mee eensquote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.
Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.
Dus ja, HET WAS TOF. Het was meestal schoner, gezelliger, veiliger, relaxter.
Maar was het ook zeg maar leuk als het winter was? Bijvoorbeeld als het sneeuwde gingen ze gelijk met z'n allen buiten en sneeuwgevechten enzo, nu is het gewoon thuis blijven en met PS3, iPad etc spelen, dat doe ik nu eigenlijk :Squote:Op zondag 9 juni 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik in de hele jaren '80 drie negers gezien heb, dan is het veel.
Kinderen wel ja. Elke kerstvakantie op de ijsbaan spelen en als het sneeuwde sneeuwballen gevechten in de pauzes en na schooltijd.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:30 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Maar was het ook zeg maar leuk als het winter was? Bijvoorbeeld als het sneeuwde gingen ze gelijk met z'n allen buiten en sneeuwgevechten enzo, nu is het gewoon thuis blijven en met PS3, iPad etc spelen, dat doe ik nu eigenlijk :S
Buitenspelen was de lust en het leven van de jeugd, iedereen ging naar buiten gezien de pc nog niet doorgedrongen was en en tv hangen niet geaccepteerd werd door je oudersquote:Op zondag 9 juni 2013 21:30 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Maar was het ook zeg maar leuk als het winter was? Bijvoorbeeld als het sneeuwde gingen ze gelijk met z'n allen buiten en sneeuwgevechten enzo, nu is het gewoon thuis blijven en met PS3, iPad etc spelen, dat doe ik nu eigenlijk :S
Ik was kind in de jaren 70 en begin jaren 80. Niemand had toen een spelcomputer en TV voor kinderen was er alleen om de andere woensdagmiddag (2 uurtjes). Maar niet in de zomer, want dat was te gek. Iedereen speelde altijd samen buiten. Iedereen. Altijd. Samen. Dus we stonden al buiten als het begon te sneeuwen. Superleuke tijd.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:30 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat niet idd maar wel veel meer protesten. En bekijk de troonwisselingsbeelden van 1980 eensquote:Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef Copthorne het volgende:
Minder sociale onrust ook denk ik (geen idee, ik ben geboren in 1989). Je had wel die wedstrijd FC Den Haag - Ajax ergens eind jaren 80, de enige Eredivisie wedstrijd die nooit is uitgespeeld, maar verder moet het veilig en rustig zijn geweest op de straten. Geen shariadriehoeken en dergelijke.
Jep.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef vigen98 het volgende:
Man, nu vind ik mijn generatie eigenlijk best kutVroeger klonk alles veel leuker
Al deze technologie verbindt mensen niet, maar verspreidt ze.
Wat is beter? Het is wat je er zelf van maakt.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef vigen98 het volgende:
Man, nu vind ik mijn generatie eigenlijk best kutVroeger klonk alles veel leuker
Kan zo op een T-Shirtquote:Op zondag 9 juni 2013 21:35 schreef terrorsjaak het volgende:
[..]
Wat is beter? Het is wat je er zelf van maakt.
Jaren 70 waren top. Niet alleen speelde iedereen altijd buiten, alle moeders waren ook altijd thuis. Dus niemand hoefde naar de na-schoolse opvang of zo. Dat bestond toen helemaal niet. Het was eindeloos spelen, hutten bouwen, busschuppertje, knikkeren. Als het warm was ging het hele dorp naar het zwembad. Dan stonden daar wel 1000 "moederfietsen". Het zwembad kostte ook geen drol (subsidie) en een dubbellikker kostte 10 cent.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:34 schreef Zapata het volgende:
[..]
Jep.
Ik vraag me juist af hoe de jaren 70 waren, nog minder technologie en nog geen individualisering.
Denk dat het toen echt gezellig was met buurtfeesten en partnerruilfeestjes.
Toentertijd hadden de meeste fietsen nog niet eens een slot. Vol ongeloof hoorden wij verhalen over Amsterdam, waar mensen hun fiets op 'slot' moesten zetten als ze weggingen. Het was toch geen brandkluis??!?quote:Op zondag 9 juni 2013 21:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Er was gewoon saamhorigheid, je hoefde je deur niet op slot te doen als je in huis zat, je fiets werd niet gesloopt als ie buiten stond, touwtje hing uit de deur als je ging buitenspelen
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toentertijd hadden de meeste fietsen nog niet eens een slot. Vol ongeloof hoorden wij verhalen over Amsterdam, waar mensen hun fiets op 'slot' moesten zetten als ze weggingen. Het was toch geen brandkluis??!?
In de jaren 70 deed je je huis niet eens op slot als je boodschappen ging doen. De buren hielden wel een oogje in het zeil. Bovendien vielen verdachten figuren toen meteen op.l
Dat was in de jaren 80 ook nog zo.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jaren 70 waren top. Niet alleen speelde iedereen altijd buiten, alle moeders waren ook altijd thuis. Dus niemand hoefde naar de na-schoolse opvang of zo. Dat bestond toen helemaal niet. Het was eindeloos spelen, hutten bouwen, busschuppertje, knikkeren. Als het warm was ging het hele dorp naar het zwembad. Dan stonden daar wel 1000 "moederfietsen". Het zwembad kostte ook geen drol (subsidie) en een dubbellikker kostte 10 cent.
Vaders kwamen om zo'n uur of vier uit hun werk thuis. Met de fiets. Het was toen heel normaal dat een 40-urige werkweek ook 40 uur duurde. Thuisgekomen hoefden ze niets meer te doen, want moeder was de hele dag thuis en had het huishouden op orde en de aardappels op het vuur. De vaders gingen dan zitten, kregen de krant en een biertje aangereikt en lazen wat totdat het eten opgediend stond.
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jaren 70 waren top. Niet alleen speelde iedereen altijd buiten, alle moeders waren ook altijd thuis. Dus niemand hoefde naar de na-schoolse opvang of zo. Dat bestond toen helemaal niet. Het was eindeloos spelen, hutten bouwen, busschuppertje, knikkeren. Als het warm was ging het hele dorp naar het zwembad. Dan stonden daar wel 1000 "moederfietsen". Het zwembad kostte ook geen drol (subsidie) en een dubbellikker kostte 10 cent.
Vaders kwamen om zo'n uur of vier uit hun werk thuis. Met de fiets. Het was toen heel normaal dat een 40-urige werkweek ook 40 uur duurde. Thuisgekomen hoefden ze niets meer te doen, want moeder was de hele dag thuis en had het huishouden op orde en de aardappels op het vuur. De vaders gingen dan zitten, kregen de krant en een biertje aangereikt en lazen wat totdat het eten opgediend stond.
Wat weet je het leuk te omschrijven.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toentertijd hadden de meeste fietsen nog niet eens een slot. Vol ongeloof hoorden wij verhalen over Amsterdam, waar mensen hun fiets op 'slot' moesten zetten als ze weggingen. Het was toch geen brandkluis??!?
In de jaren 70 deed je je huis niet eens op slot als je boodschappen ging doen. De buren hielden wel een oogje in het zeil. Bovendien vielen verdachten figuren toen meteen op.l
Dan heb ik toch in een iets andere buurt gewoond in de jaren 80.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Er was gewoon saamhorigheid, je hoefde je deur niet op slot te doen als je in huis zat, je fiets werd niet gesloopt als ie buiten stond, touwtje hing uit de deur als je ging buitenspelen
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten.
quote:Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij die geborenen zijn in de 50-er/60-er/70-er jaren nog leven..!?
Volgens de anno 2013 gangbare theorieën zouden wij toch al lang dood moeten zijn?
-Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
-Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
-Boven aan een trap was er geen hekje; wie te ver ging donderde naar beneden.
-Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
-Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en ondanks beperkte motoriek openen.
-Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat waren ze weg.
-Op de fiets zat je gewoon achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
-Een helm hadden wij nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
-Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
-Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als de limonade toen was, zien wij ze nu echt niet meer.
-Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.
-Op school hadden ze maar één maat bank, een met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
-Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.
-Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.
-We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand die in tussentijd wist waar we waren en we hadden geen GSM mee!
-Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.
-Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee
-Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
-We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
-Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!
-De televisiezender begon pas om18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten toen aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
-We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hiervoor werd niemand voor de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er nog zelf een extra pak slaag voor.
-Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.
-Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.
-We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar toekijken en leren omgaan met teleurstellingen.
-Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Soms deden zij een klas nog een jaartje over. Daarover waren er geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.
-We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote-mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at dan had je maar een beetje meer honger de rest van de dag.
-Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
-Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
-Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.
-Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.
-Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.
Hoor je daar ook bij ? Gefeliciteerd...... wij waren HELDEN !
Dat was ik nog vergeten van de jaren 80. Iedereen was wel heel bang voor de bom. Op school vertelden de leraren dat het toch geen zin had om te leren, want binnen 5 jaar zou er gegarandeerd een nucleaire holocaust komen!quote:Op zondag 9 juni 2013 21:43 schreef Zigger het volgende:
De jaren 80 voor mij:
- veel nieuwe techniek, computers, spelcomputers, video opnemen, ontstaan digitale muziek (CD/DAT/DCC)
- lamme tv met veel standaard series en steeds dezelfde BN-ers (net als nu)
- koude oorlog, wapenwedloop, doemscenario's, the day after, totdat de bom valt
- rete goede muziek, enorme groei elektronische muziek, grote acts
- buitenlanders, turken en marokkanen gelukkig nog een zeldzaamheid, wel prima chinezen/indo's/italianen
- chriet titulaer, wondere wereld
- grote invloed united states op wat cool was
- rusland als de grote onbekende vijand
- china als grote nobody
- eenvoudige keukens
- geen mobiele telefoons, meer menselijk contact
Klopt, en jongeren komen daar helaas enkel van horen zeggen achter, wij weten beter (jaren 80 generatie dus, ik kom uit 83 en heb dus nog wel bewust het eind van de jaren 80 meegemaakt)quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef vigen98 het volgende:
En dan woon ik nog wel in Den Haagquote:Op zondag 9 juni 2013 21:43 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dan heb ik toch in een iets andere buurt gewoond in de jaren 80.
Ik tot 1986 in Tilburg.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
En dan woon ik nog wel in Den Haag
De generatie ook die eindeloos kon studeren, vadertje Staat betaalde het toch wel. Bovendien heeft deze generatie de huidige generatie voortgebracht en opgevoed.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:44 schreef admiraal_anaal het volgende:
Daarom vond ik dit toch ook heel erg herkenbaar
[..]
Ik ookquote:Op zondag 9 juni 2013 21:50 schreef appelen het volgende:
Ik zou best wel in die tijd willen leven, kom zelf van 99
Toen kregen studenten geen lening, en ook geen beurs, maar feitelijk gewoon een bijna volwaardige uitkering. En ze mochten zo lang studeren als ze wilden. Sommigen deden dat tot hun 40-ste.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:53 schreef Copthorne het volgende:
[..]
De generatie ook die eindeloos kon studeren, vadertje Staat betaalde het toch wel. Bovendien heeft deze generatie de huidige generatie voortgebracht en opgevoed.
Uhh nee, daar werd in de jaren 80 flink het mes ingezet.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:53 schreef Copthorne het volgende:
[..]
De generatie ook die eindeloos kon studeren, vadertje Staat betaalde het toch wel. Bovendien heeft deze generatie de huidige generatie voortgebracht en opgevoed.
Alleen hebben we ons niet zo goed aangepast aan de gewoontes van de vorige generatie, en zijn wij een eigen leventje gaan leiden, en ik geef ook toe, onze generatie is helemaal verneukt. Bijna niks positief aan onze generatiequote:Op zondag 9 juni 2013 21:53 schreef Copthorne het volgende:
[..]
LOL, dan heb jullie het WK 1998 niet eens bewust meegemaakt. De rode kaart van Kluivert tegen België, de overtreding van Bergkamp tegen Joegoslavië, de overtreding van Junior Baiano waar Van Hooijdonk geel voor kreeg in plaats van een penalty, de missers van Cocu en Ronald de Boer en natuurlijk de kopballen van Zidane.quote:
Fuck man ik wordt verdrietig van die clip.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:43 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..].
Ben van '89, maar heb altijd het idee van 'vergane glorie' als ik deze clip zie.
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen kregen studenten geen lening, en ook geen beurs, maar feitelijk gewoon een bijna volwaardige uitkering. En ze mochten zo lang studeren als ze wilden. Sommigen deden dat tot hun 40-ste.
Ons met politiek bezig gehouden en dat overal lokaal laten infiltreren.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:56 schreef Zapata het volgende:
[..]
Fuck man ik wordt verdrietig van die clip.
Wat hebben we in godsnaam gedaan.
Ach, bekijk het nu in onze schoenen ( deze generatie ) er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalenquote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Oh, dan ging dat blijkbaar niet altijd op. Je ziet wel bij veel mensen in de huidige politiek dat ze in de jaren 70 en 80 echt 10 - 12 jaar hebben gestudeerd ofzo.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Zonder die beurs had ik nooit kunnen studeren na de HAVO.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:01 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ach, bekijk het positief, er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalen
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:01 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ach, bekijk het nu in onze schoenen ( deze generatie ) er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalen
En toen kwam de euro.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.
Al in de jaren 80 werd dat minder. En eind jaren 90 werd er weer met geld gesmeten, alleen toen al de verkeerde kanten op.quote:
Dat was meer in de jaren 70, in de jaren 80 , vooral begin was het crisis en bezuinigen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.
Klopt. En in de jaren 90 ging de geldkraan weer open.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:10 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat was meer in de jaren 70, in de jaren 80 , vooral begin was het crisis en bezuinigen.
Ik denk dat de jaren 70 het toppunt waren. Er was inmiddels voldoende welvaart, de mensen dachten dat dit eeuwig zou blijven groeien, er was nog wel veel saamhorigheid en veiligheid, mensen hadden juist steeds minder stress op hun werk, de rechten van mensen waren vastgelegd, het zou alleen nog maar beter worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:12 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou ik graag de jaren 70/80 beleefd hebben, helaas is dat allemaal onmogelijkIk moet het maar doen met deze tijdperk waar bijna niks leuks is, tuurlijk je hebt leuke technologie maar dat verveeld al naar paar maanden...
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:12 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou ik graag de jaren 70/80 beleefd hebben, helaas is dat allemaal onmogelijkIk moet het maar doen met deze tijdperk waar bijna niks leuks is, tuurlijk je hebt leuke technologie maar dat verveeld al naar paar maanden...
Je plaatst jezelf dan wel buiten de samenleving en die plaats in de samenleving is toch net datgene waar de jaren 70/80 om geromantiseerd worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.
Dat klopt, maar dan ben je wel alleen en doe je niet mee met de rest.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.
Wat was daar zo schofterig aan? Ken die encyclopedie niet.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:17 schreef CafeRoker het volgende:
Trek dit ding eens van marktplaats en je krijgt een aardig idee over de samenleving van toen en hoe men dacht.
[ afbeelding ]
Met de kennis van nu vind ik dit trouwens schofterige hersenspoeling voor kindertjes, maar dat terzijde
Jaren 70 was ook oliecrisis, rolschaatsen op de snelweg, treinkapingen, vliegtuigkapingen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de jaren 70 het toppunt waren. Er was inmiddels voldoende welvaart, de mensen dachten dat dit eeuwig zou blijven groeien, er was nog wel veel saamhorigheid en veiligheid, mensen hadden juist steeds minder stress op hun werk, de rechten van mensen waren vastgelegd, het zou alleen nog maar beter worden.
De welvaart is sindsdien wel gestegen, maar alles is verder steeds dieper weggezakt in een diep, donker, zwart gat.
Dat snap ik, maar tegenwoordig zijn er niet zoveel jongeren meer die dit doen...quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mooie toevoegingen!quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ha, is de tijd eindelijk gekomen dat we de jaren '80, net als de jaren '50, '60 en '70 gaan overromantiseren?
De kans om slachtoffer te worden van criminaliteit was in de jaren '80 (ietsjes) hoger dan nu. Werkloosheidscijfers die op z'n hoogtepunt 2x zo hoog waren als nu. Inflatie die op z'n top meer dan het dubbele was van wat we nu hebben. Bibberen voor de bom van de Sovjets. En je favoriete muziek voor eeuwig verloren omdat je cassettedeck weer eens je bandjes aan gort had geholpen. Lollo-ballen die je enkels braken en die rubberen plop-dingen waarmee je je ogen vacuüm je schedel uit kon trekken. En maar 2 of 3 zenders op je televisie, waarvan er op minstens 1 een man met een enorme snor was. Op zich ging het pas weer de goede kant op toen we Europees kampioen werden en de jaren '90 alweer bijna op aanbreken stonden.
Verder heb ik als jaren '80 kind natuurlijk een veel leukere jeugd gehad dan wie dan ook: buitenspelen, een cross-fiets die een brommer werd dankzij een knijper en een kartonnetje, maanden sparen voor Optimus Prime en beste vriendjes worden met de enige jongen in de straat die een Atari had
De uitkeringen waren veel beter dan nu.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ha, is de tijd eindelijk gekomen dat we de jaren '80, net als de jaren '50, '60 en '70 gaan overromantiseren?
Ik weet niet hoe ik eraan kom maar ik heb nog steeds een Atari op mijn zolderquote:
Lol! Van je vader!quote:Op zondag 9 juni 2013 22:36 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik eraan kom maar ik heb nog steeds een Atari op mijn zolderEn ik kom uit '98
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:37 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
• Gescheiden ouders waren een zeldzaamheid.
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?
De vadertest volgens mij ook.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?
Staat dat sowieso niet los van scheidingen?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?
De vadertest?quote:
Dit idd.. Ik vind de wereld erg veranderd sinds de komst van internet.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoezo die koppeling naar internet?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:46 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Dit idd.. Ik vind de wereld erg veranderd sinds de komst van internet.
Elk kind zou zo'n onbezorgde jeugd moeten hebbenquote:Op zondag 9 juni 2013 22:37 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
• Gescheiden ouders waren een zeldzaamheid.
• 3 Nederlandse tv-zenders (waarvoor je helemaal van de bank moest om een andere te kiezen)
• Langspeelplaten konden afgespeeld worden met behulp van één knop
• De SRV-man kwam nog langs
Het was allemaal een stuk eenvoudiger, maar dat gaat natuurlijk altijd op als je terugkijkt. Je zou bijna de zegeningen van vandaag vergeten.
Wel grappig hoe "15 miljoen mensen" toen het uitkwam volledig de juiste snaar wist te raken, maar nu veel minder aansluit bij het huidige tijdsbeeld.
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:47 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Hoezo die koppeling naar internet?
Ik ben het er helemaal mee eens, al die extra middelen om te communiceren maken ons helaas alleen maar sociaal armer...quote:Op zondag 9 juni 2013 22:48 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.
Verder, sinds de komst van GSMs en mobiele internet vind ik mensen ronduit asociaal.
Gedeeltelijk wel natuurlijk.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?
Dit klopt! Internet heeft de wereld voorgoed veranderd, en ik weet nog steeds niet goed of slecht veranderd. Alleen krijg ik nu de ideeën dat het toch slecht veranderd isquote:Op zondag 9 juni 2013 22:48 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.
Verder, sinds de komst van GSMs en mobiele internet vind ik mensen ronduit asociaal.
Ik vind het slechter geworden. Had ik niet verwacht, want in het begin was ik zo enorm lyrisch er over.. Nu niet meer.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dit klopt! Internet heeft de wereld voorgoed veranderd, en ik weet nog steeds niet goed of slecht veranderd. Alleen krijg ik nu de ideeën dat het toch slecht veranderd is
Leuk plaatje.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel natuurlijk.
Maar scheiden is juist bij uitstek een fenomeen wat opkwam in de jaren '80:
(vraag me niet wat de vertrouwensindex is of wat de relatie met scheidingen is. Snel gegooglet plaatje)
Het hele boek plakt aan elkaar van de toenmalige linkse progressieve propaganda. Los van wat je eigen politieke voorkeur is is het boek vreselijk eenzijdig geschreven en een boek dat zichzelf een kinderencyclopedie noemt zou naar mijn mening toch enigszins neutraal moeten zijn.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat was daar zo schofterig aan? Ken die encyclopedie niet.
Dat is een duidelijke stijging inderdaad. Ik heb het (gelukkig) alleen niet zo ervaren in mijn omgeving.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel natuurlijk.
Maar scheiden is juist bij uitstek een fenomeen wat opkwam in de jaren '80:
[ afbeelding ]
(vraag me niet wat de vertrouwensindex is of wat de relatie met scheidingen is. Snel gegooglet plaatje)
Ik werd al punker in 1978, daarvoor typisch jaren 70 muziek die je op een HAVO hoorde.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Weet je wat ook zo afschuwelijk was in de jaren '80? De muziek, de top 40 stelde nog wat voor en was bij kans nog erger dan het nu is.
Blij dat we house hebben uitgevonden, Nirvana groot werd en hiphop de plas overgewaaid is. Anders zaten we nog met al die eeuwige Stock Aitken en Waterman-bagger.
Zo herinne rik het mij ook. Weinig echte luxe, gewoon brood met kaas enzo, cola en chips kregen we met verjaardagen. Bij de meeste mensen was de moeder gewoon huisvrouw, dus er ws altijd iemand thuis. We gingen ook niet samen met onze ouders ergens spelen, we gingen gewoon zelf aanbellen en vragen of x buiten kwam spelen. Computers waren nog met oranje zwarte schermen, iedereen was buiten als het kon. Mijn ouders zaten met alle buren samen te zuipen in een willekeurige tuin en wij speelden buiten.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik was kind in de jaren 70 en begin jaren 80. Niemand had toen een spelcomputer en TV voor kinderen was er alleen om de andere woensdagmiddag (2 uurtjes). Maar niet in de zomer, want dat was te gek. Iedereen speelde altijd samen buiten. Iedereen. Altijd. Samen. Dus we stonden al buiten als het begon te sneeuwen. Superleuke tijd.
Volgens mij was voedsel toen ook relatief veel duurder ten opzichte van andere dingen.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:02 schreef Spanky78 het volgende:
Weinig echte luxe, gewoon brood met kaas enzo, cola en chips kregen we met verjaardagen
Ik heb wel eens gekeken naar vroegere schoolboeken. Bijvoorbeeld maatschappijleerquote:Op zondag 9 juni 2013 22:55 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het hele boek plakt aan elkaar van de toenmalige linkse progressieve propaganda. Los van wat je eigen politieke voorkeur is is het boek vreselijk eenzijdig geschreven en een boek dat zichzelf een kinderencyclopedie noemt zou naar mijn mening toch enigszins neutraal moeten zijn.
Maar volgens mij geeft het wel een aardig beeld van die tijd.
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editiequote:Op zondag 9 juni 2013 23:12 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar vroegere schoolboeken. Bijvoorbeeld maatschappijleerIntegratie sprak dat uit. Er moest en zou geïntegreerd worden.
Ja, maar er staat vast niet meer in dat het een keuze is of je wel of niet werkt. En dat rondkomen van een uitkering net zo goed een acceptabele keuze is omdat werken nu eenmaal niet alles isquote:Op zondag 9 juni 2013 23:14 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editie
Srs? Staat dat verhaal over die Turk die te laat komt bij zijn afspraak met Jan (meen ik) er ook nog in?quote:Op zondag 9 juni 2013 23:14 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editie
Vervangen door het broeikaseffectquote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Waar zijn de zure regen en het gat in de ozonlaag trouwens gebleven?
quote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ja dat was best eng.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:19 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En het verbod op sla en andijvie eten in 1986
En er is niks romantisch aan onze geleefdwordentijd.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:18 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je plaatst jezelf dan wel buiten de samenleving en die plaats in de samenleving is toch net datgene waar de jaren 70/80 om geromantiseerd worden.
Manta-rijders met matjesquote:Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
Bij on in de buurt reden nog veel opel manta;s rond!
Omg... Junkies!!quote:Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
Vee mensen droegen van die metal t-shirts. Van slayer enzo.
Oudere gasten reden op een puch of een kreidler en een enkele geluksvogel had een mtx
De russen zouden komen en de koude oorlog was reeel en aanwezig.
Tsjernobyl, herinner ik me nog levendig, de eerste keer dat ik mijn ouders zich echt zag doodschrikken (en van schrik vergaten ze mij naar bed te sturen)
Je had nog echte junkies en van die beroepswerkelozen. Bij on in de buurt reden nog veel opel manta;s rond!
hehe idd...quote:
Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd...Met van die zwarte lamellen op de achterruit als ultiem tuning-onderdeel destijds
En er was nog geen boomboom house-muziek, dus drumstellen en gitaren overheersten uit de speakers
Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.
Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.
Dit soort toppers:quote:Op zondag 9 juni 2013 23:34 schreef sig000 het volgende:
[..]
Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.
Daar begon ik ook toen ik in 1983 vader werd.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:37 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.
Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..quote:Op zondag 9 juni 2013 23:40 schreef Zolder het volgende:
Was gisteren een leuke documentaire over op NGC
Op National Geographic he?quote:Op zondag 9 juni 2013 23:47 schreef Palomar het volgende:
[..]
Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..
Ha, ja Deetman (je snapt er geen reet van) had geld nodig. Ik had geen beurs maar een lening. Als je alles in één keer betaalde hoefde je maar maar een klein deel terug te betalen. Gelijk gedaan want ik had meteen een goede baan na mijn school, ondanks de hoge jeugdwerkloosheid toen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Blijkbaar een lokaal ding. Ik herinner het me als klein ventje veel romantischer. De jaren '80: toen rellen nog echte veldslagen waren:quote:Op zondag 9 juni 2013 23:32 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Kerstbomenjacht is trouwens ook een stille dood gestorven na de jaren '80.
Of was dat sowieso een lokaal fenomeen?
Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:56 schreef sig000 het volgende:
De Nederwiet nam in de jaren 80 ook een grote vlucht.
De Skunk voor binnen , Brabants paars voor buiten en dat kruisen gaf mooi oerwoud in de tuin.
Het huis van Henny Vrienten lag tegenover mijn in andere straat aan overkant van braakliggend stuk grond , in eerste instantie kraakpand en later coffeeshop.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:09 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.
Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch?quote:Op maandag 10 juni 2013 00:25 schreef sig000 het volgende:
De woningmarkt stabiliseerde rond 1986 en de rente zakte toen naar zo'n 5%.
In 87 kocht ik 2 onder 1 kap op ruime kavel en 10 jaar later was die dubbele waard.
Ook de tijd van de premie A woningen, het eigen woningbezit stimuleren stamt uit die tijd.
In 1981 een huis kopen was geen goede timing.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch?
Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
In 1981 een huis kopen was geen goede timing.
Kraken deed ik toen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.
Dat hele sociale woningbouw gebeuren moest nog opgestart worden en er was nog steeds een enorm tekort aan woningen.
Er is in 1979 nog een oliecrisis geweest Dries van Agt besloot daarop de uitkeringen en de lonen te verlagen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef Adfundum het volgende:
Toen ik mijn eerste huis kocht betaalde ik 9,1% rente, dat was begin '90, daarvoor was de rente nog hoger dus de HRA had je gewoon nodig ook al waren de prijzen veel lager dan nu,
De oliecrisis was in de jaren 70
De recessie in de jaren 80 duurde maar 2 jaar met een werkloosheid van 10% Dat is nu (nog) minder maar de recessie duurt nu wel veel langer en dat hakt er bij de mensen toch harder in.
En je was gewoon minder luxe gewend, de tering naar de nering zetten.
Grote verschil was denk ik de staatsschuld in verhouding veel minder groot was en Nederland niet zo afhankelijk was van Europa. Van die hele crisis heb ikzelf eigenlijk nooit veel gemerkt.
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Een Garage met woonverdieping was 1e.
Geen stroom of gas, alles ging met petroleum lampen en kachel.
Precies je had toen hele kraakbolwerken en niemand deed er iets aan. Soms wel link als weer de fik er in ging had je een paar jonge mensen die dood waren.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Een Garage met woonverdieping was 1e.
Geen stroom of gas, alles ging met petroleum lampen en kachel.
Erger dan in Amsterdam?quote:Op maandag 10 juni 2013 00:48 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...
In 1980 ben ik onderweg naar Amsterdam uit de trein gehaald vanwege verdacht uiterlijk.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:48 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.quote:
Toen zat ik al teveel in het regelen van rookwaar voor Doorneroosje.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:53 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.
In 1982 was dat.
Fuck dat moet mooi geweest zijn.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:53 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.
In 1982 was dat.
Daar had ik het van de week nog met een collega overquote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
In de jaren 80 kwamen de coffeeshops op, eerst was het nog vanuit kraakpandjes maar toen kon je ineens een gedoogd bedrijf gaan beginnen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:58 schreef Adfundum het volgende:
Lol, enige plek waar je fatsoenlijke wiet kon kopen.
Veel in de jaren 80 gekraakte panden hebben een legale status gekregen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Fuck dat moet mooi geweest zijn.
Er zit nu nog wel een aardig bolwerk bij Amsterdam nabij Muiderpoort in dat gekraakte dierenasiel.
Naja zal ik ff wat oprakelen;quote:Op zondag 9 juni 2013 23:12 schreef Palomar het volgende:
Ik ben van 1981 en kan me de periode midden tot eind jaren 80 nog wel redelijk herinneren. Wel vanuit de ogen van een kind uiteraardWat ik nog herinner:
- We speelden met action figures van Mask, GI Joe, Transformers etc.
- Op TV had je 'Sky Channel' waar coole tekenfilms als Inspector Gadget, He Man op waren en ook zo'n show met Linda de Mol.
- Als computer kregen we een MSX. De sluit je aan op de tv en werkt met cassettebandjes als opslag.
- Er waren nog niet zoveel automerken, waardoor ik als kind alle automerken en types uit mijn hoofd wist
- De dreiging van een kernbom was ik me ook al van bewust.
- Neerstorten van de Space Shuttle ook bewust meegemaakt.
De electrosmog.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:01 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Daar had ik het van de week nog met een collega over![]()
Hoor je nu helemaal niets meer van, nu moeten we het doen met het broeikaseffect.
Waar hebben we het over een paar jaar over?
Terrorsjaak wordt even gedist hier door een 15-jarigequote:Op zondag 9 juni 2013 21:23 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij echt de jaren 80 hebt beleefd? Ik denk gewoon uit gevoel dat jij uit '87 '88 '89 komtGewoon gevoel want iemand met de naam terrorsjaak lijkt me niet echt zo 'volwassen' vat het niet persoonlijk op
Is dat je kloon?quote:Op maandag 10 juni 2013 01:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Terrorsjaak wordt even gedist hier door een 15-jarige
Mensen zijn nu ook apathischer en geven veel minder om de zaken die destijds wel belangrijk waren voor mensen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef Zapata het volgende:
[..]
Dat niet idd maar wel veel meer protesten. En bekijk de troonwisselingsbeelden van 1980 eens
Ik snap deze zin niet?quote:Op maandag 10 juni 2013 01:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Mensen zijn nu ook apathischer en geven veel meer om de zaken die destijds wel belangrijk waren voor mensen.
Ik ben van '66, dus heb mijn pubertijd/studietijd in de jaren '80 beleefd.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:21 schreef vigen98 het volgende:
Voor de mensen die het echt beleefd hebben hoe waren de jaren 80? Was het echt super leuk of een saai tijdperkje? Ik denk personelijk dat de jaren 80 geweldig warenAlleen bestond ik helemaal niet eens die tijd, pas in 1998
Maar hoe was de sfeer zeg maar in de jaren 80 zonder al die technologie? En bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerstmis waren in die tijd ook leuker denk ik.
Dus eigenlijk wat ik wil zeggen: WAS HET TOF?
O ja, heb m al aangepast. Moet zo duidelijker zijnquote:Op maandag 10 juni 2013 01:38 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik snap deze zin niet?
*edit: Het is overigens wel een goede diepzinnige die zo uit de jaren 80 zou kunnen komen.
De leeftijd maakt aardig verschil hoe je het beleeft denk ik.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:46 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben van '66, dus heb mijn pubertijd/studietijd in de jaren '80 beleefd.
Dat was toen toch echt minder dan nu, dat rode licht tenminste. Fietslampjes waren toen structureel kapot waar nu best veel mensen met ledjes rondrijden.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:15 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
-Fieters nog bleven wachten voor het rode licht en in het donker zelfs verlichting hadden.
Daarnaast was het mode om een verkeersbord, gele zuil met blauwe pijl en uit de grond gereden parkeermeter thuis te hebben.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:17 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat was toen toch echt minder dan nu, dat rode licht tenminste. Fietslampjes waren toen structureel kapot waar nu best veel mensen met ledjes rondrijden.
Inderdaad alleen toen ging alles nog met briefjes.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:27 schreef Waaghals het volgende:
net zo kut als deze tijd, alleen wordt het nu geromantiseerd.
Het ligt eraan waar je woont. Voor mijn kinderen is de moeder ook 6 van de 7 dagen thuis, hebben geen GSM of spelcomputer, kijken in de zomer sowieso geen tv en in de winter enkel sesamstraat voor het eten, ik laat ze de hele dag buiten spelen (4 en 7) zonder dat ik controleer wat ze aan het doen zijn en de achterdeur is altijd open (voordeur gebruiken we niet).quote:Op maandag 10 juni 2013 08:10 schreef essnhills het volgende:
De meeste dingen die hier worden genoemd over de jeugd in de jaren 80 herken ik ook allemaal.
Mijn moeder was thuis als we uit school kwamen, we speelden zodra het ook maar het een beetje mooi weer was buiten, hadden geen gsm of spelcomputer, we keken hooguit een uurtje per dag tv, en dan niet iedere dag.
Alles moest op de fiets, meester had altijd gelijk, spelen, stoeien en vechten kon ook, de deut zat nooit op slot, hele winters in de sneeuw en op het ijs gestaan, zomers met je broertjes, neefjes, nichtjes en vriendjes de hele dag, zonder toezicht zodra je kon zwemmen, de hele dag varen, vissen en zwemmen.
Alleen ben ik geboren in 1990, dus is dat wel typisch jaren 80 dan?
Het respect voor ouderen lijkt idd verdwenen. Maar dat is een kwestie van geen opvoeding.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:14 schreef BaajGuardian het volgende:
Nog 2 dingen die ik ben vergeten:
-Als kind had je onvoorwaardelijk respect voor oudere mensen, vooral voor oude van dagen. Als je daar een bek tegen opzetten trokken ze je aan je oren mee naar je ouders, en iets ergers bestond er niet dus sprak je netjes met twee woorden tegen die mensen.
-Sowieso sprak iedereen heel rustig en beheerst, tegenwoordig spreekt men 90% van wat men zegt in afkortingen dan wel half marokkaans oid.
quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
en die rubberen plop-dingen waarmee je je ogen vacuüm je schedel uit kon trekken.
Ik vertrek ook naar een dorp zodra mijn oudste buiten kan spelen. En als dat lastig wordt vertrek ik naar het buitenland.quote:Op maandag 10 juni 2013 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar je woont. Voor mijn kinderen is de moeder ook 6 van de 7 dagen thuis, hebben geen GSM of spelcomputer, kijken in de zomer sowieso geen tv en in de winter enkel sesamstraat voor het eten, ik laat ze de hele dag buiten spelen (4 en 7) zonder dat ik controleer wat ze aan het doen zijn en de achterdeur is altijd open (voordeur gebruiken we niet).
Maar in een grote stad als Utrecht kan zoiets nu niet meer.
Polygoon journaal in de bioscoop, samen met de collecte voor het bio vakantie-oordquote:Op maandag 10 juni 2013 11:14 schreef BaajGuardian het volgende:
Nog 2 dingen die ik ben vergeten:
-Sowieso sprak iedereen heel rustig en beheerst, tegenwoordig spreekt men 90% van wat men zegt in afkortingen dan wel half marokkaans oid.
Voor die opvoeding zijn wij dus verantwoordelijk...onze generatie heeft de huidige jeugd voortgebracht.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:23 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Het respect voor ouderen lijkt idd verdwenen. Maar dat is een kwestie van geen opvoeding.
Je hoort het ook in oude nederlandse films goed, of uberhaupt opnames in die tijd hoe zelfs de jeugd een heel duidelijke uitspraak had, heel rustig en zonder scheldwoorden ertussen, je hoort nu niets anders dan 'ja die k dit k dat fucking hier shit daar' toen was het ergste wat iemand in zn zin gebruikte wellicht 'klote' en dat al niet vaak. (nouja tokkies mischien wel, maar nu is dus de meerderheid tokkie geworden op scholen)quote:Op maandag 10 juni 2013 11:28 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Polygoon journaal in de bioscoop, samen met de collecte voor het bio vakantie-oord
Prachtige stem had die man.
http://upload.wikimedia.o(...)_eerste_bewoners.ogg
Ik ben 30 en schaam mij voor mijn generatie.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Voor die opvoeding zijn wij dus verantwoordelijk...onze generatie heeft de huidige jeugd voortgebracht.
Overigens is het ook onze generatie die eerst zelf van alle vrijheden heeft geprofiteerd om vervolgens die voor de huidige jongere generaties te beknotten. Ministers die zelf een eeuwigheid studeerden staan nu vooraan om jongeren op te jagen.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb het trouwens niet over generaties (voor zover die bestaan).quote:Op maandag 10 juni 2013 12:02 schreef Adfundum het volgende:
Dat is van alle tijden. Dat zeiden onze opa's en oma's over onze generatie, dat zullen de jongeren van nu over de volgende generatie zeggen. Alleen het corrigeren is een beetje weggevallen.
Socrates zei het zelfs al.
Je bedoelt waarschijnlijk door het einde praten. Vond ik zelf nooit zo erg, dus veel liedjes hadden een halve seconde DJ-stem aan het einde.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:08 schreef 46 het volgende:
Top40 opnemen op een cassettebandje, en als ze er toevallig door heen praten, kon je wachten op de volgende week om het nog een x te proberen
Wat doe je in dit topic dan..quote:Op maandag 10 juni 2013 12:09 schreef DecoAoreste het volgende:
In dit topic: nostalgische ouwe lullen en onzekere pubertjes.
Elk tijdperk heeft zo zijn charmes. Opgroeien met de opkomst van het internet was ideaal voor mij, maar daar open ik over 15 jaar wel een nostalgisch topic over ofzo.
(ben uit '92 btw)
Lex Harding.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:08 schreef 46 het volgende:
Top40 opnemen op een cassettebandje, en als ze er toevallig door heen praten, kon je wachten op de volgende week om het nog een x te proberen
Goeie vraag.quote:
Ach kom nu toch er zijn genoeg kinderen die wel normaal dank je wel leren zeggen. Alleen sommige ouders voeden hun kinderen niet op inderdaad, so what dat was in de ge-wel-dige jare tachtig echt niet anders hoor, toen had je ook genoeg asocialen rondlopen en werd er gejat bij de supermarkt.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:52 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik ben 30 en schaam mij voor mijn generatie.Vind je het gek dat kinderen nowadays geen dank je wel meer kunnen zeggen.
Je hebt het niet eens meegemaakt dus wat kom je dom lullen hier.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Maar serieus, mensen, zo erg is het allemaal niet om ietsje later geboren te zijn. 't Komt allemaal wel weer goed.
Als je ziet hoe de jeugd hun hersencapaciteit zo snel als het maar kan naar het nulpunt helpt dmv passief alle informatie opzoeken op wikipedia, richting door tomtoms en mapjes op de mobiel, straks nieteens meer iemand hoeft aan te spreken door de google bril (nu al bijna niet meer maar goed) en natuurlijk zichzelf totaal loss eten en drinken aan de mononatrium en aspartaam denk ik niet dat er nog een generatie na jullie komt.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Maar serieus, mensen, zo erg is het allemaal niet om ietsje later geboren te zijn. 't Komt allemaal wel weer goed.
Over de 20? Dan ben je volgens mijn buurmeisje (5) wel héééél erg oud.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:09 schreef DecoAoreste het volgende:
In dit topic: nostalgische ouwe lullen en onzekere pubertjes.
...
(ben uit '92 btw)
Je had er ook wat van kunnen leren, maar dat kan jouw leeftijdstype enkel van wiki he.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:19 schreef DecoAoreste het volgende:
Ok, de zuurgraad wordt me ietsje te hoog. Succes verder met zwijmelen over vroeger.
Ja zo jaquote:Op maandag 10 juni 2013 12:12 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk door het einde praten. Vond ik zelf nooit zo erg, dus veel liedjes hadden een halve seconde DJ-stem aan het einde.
Typisch jouw generatie. Bij problemen of lastige situaties direct weglopen en het anderen laten oplossen.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:19 schreef DecoAoreste het volgende:
Ok, de zuurgraad wordt me ietsje te hoog. Succes verder met zwijmelen over vroeger.
Dat 'zelf oplossen heeft de huidige generatie ook nooit geleerd, zoals ik al uitlegde zijn ze heel passief en denken ze amper zelf nog na, dat doen hun gadgets wel voor ze.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Typisch jouw generatie. Bij problemen of lastige situaties direct weglopen en het anderen laten oplossen.
Sowieso, maar toen kon men nog spreken met ja, nee, bedankt, alstublieft en u.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Ach kom nu toch er zijn genoeg kinderen die wel normaal dank je wel leren zeggen. Alleen sommige ouders voeden hun kinderen niet op inderdaad, so what dat was in de ge-wel-dige jare tachtig echt niet anders hoor, toen had je ook genoeg asocialen rondlopen en werd er gejat bij de supermarkt.
Zit Koekiemonster Elmo nou te neuken in je UI?quote:Op zondag 9 juni 2013 21:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Buitenspelen was de lust en het leven van de jeugd, iedereen ging naar buiten gezien de pc nog niet doorgedrongen was en en tv hangen niet geaccepteerd werd door je ouders
Kan je het ze kwalijk nemen als je opgroeit met TomTom, Wikipedia en Google?quote:Op maandag 10 juni 2013 12:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat 'zelf oplossen heeft de huidige generatie ook nooit geleerd, zoals ik al uitlegde zijn ze heel passief en denken ze amper zelf nog na, dat doen hun gadgets wel voor ze.
Vraag eens een jongere om de weg te vinden of uberhaupt een kennisvraag en ze pakken meteen hun telefoon. Wat wil je dan ook als ze hun schoolopdrachten al maken door stukjes te kopiëren vanaf het internet. Dat neemt al heel wat denkwerk weg.
Moest jij ook u zeggen tegen je ouders? Ik wel, maar zou je dat je kinderen ook aanleren weet niet hoorquote:Op maandag 10 juni 2013 12:52 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Sowieso, maar toen kon men nog spreken met ja, nee, bedankt, alstublieft en u.
Ik doel op onbekenden met u aansprekenquote:Op maandag 10 juni 2013 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Moest jij ook u zeggen tegen je ouders? Ik wel, maar zou je dat je kinderen ook aanleren weet niet hoor
Kwalijk nee maar je moet toch het goede voorbeeld geven, de jeugd van deze tijd uitleggen dat het niet goed is, ik vind dat wij daar als laatste generatie van actieve denkers een beetje een queste aan hebben, verplichting zou ik niet zeggen maar het is wel zo dat generaties die beter weten de jeugd zullen moeten doen leren, zoals oude van dagen ons vroeger toe spraken.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan je het ze kwalijk nemen als je opgroeit met TomTom, Wikipedia en Google?
Denk dat wij van onze generatie precies hetzelfde zouden zijn alleen hadden wij zulke middelen niet tot onze beschikking.
Vond het altijd wel tof met pa meekijken op de kaart welke afslag we moesten nemen etc. Of voor je spreekbeurt op de BMX naar de bieb met een paar vriendjes in plaats van als een autist 12uur per dag achter de pc, man, man mooie tijden waren dat.
en zo asociaal, door mensen als jou zullen we het niet redden.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En toen maakte je een praatje op straat, nu whatsapp je, wel zo makkelijk.
Want? Als ik jou wat te melden heb moet ik maar net zo lang over straat zwerven totdat ik je een keertje tegenkom?quote:Op maandag 10 juni 2013 13:12 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
en zo asociaal, door mensen als jou zullen we het niet redden.
Dan ben je toch wel behoorlijk verpest als je een echt gesprek onder vier ogen al op 1 lijn zet met een whatsapp bericht.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En toen maakte je een praatje op straat, nu whatsapp je, wel zo makkelijk.
Net zulk geouwehoer als dat wij destijds de patat-generatie waren en het nooit meer goed zo komen met ons.
Alsof het één het ander uitsluit.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan ben je toch wel behoorlijk verpest als je een echt gesprek onder vier ogen al op 1 lijn zet met een whatsapp bericht.
Kom zeg.. Praatjes + Whatsapp is zo anders.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Alsof het één het ander uitsluit.
Jaquote:Op maandag 10 juni 2013 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Alsof het één het ander uitsluit.
Waarom? Of ik nou over koetjes en kalfjes praat of chat, lekker boeiend. Het is niet alsof whatsapp een vervanger is geworden van diepgaande gesprekken met je vrienden ofzo.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:17 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Kom zeg.. Praatjes + Whatsapp is zo anders.
Makkelijker voor contact met familie uit het buitenland ja. Voor mensen van om de hoek is het asocialer geworden.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Waarom? Of ik nou over koetjes en kalfjes praat of chat, lekker boeiend. Het is niet alsof whatsapp een vervanger is diepgaande gesprekken met je vrienden ofzo.
Misschien zijn we juist wel socialer geworden trouwens, want iets als Skype is toch een perfect middel om dat juist die diepgaande gesprekken te hebben, maar dan met mensen die je in de jaren '80 nog een brief moest schrijven omdat ze zo ver weg waren.
Antisocialer bedoel je. Asociaal is onaangepast en storend gedrag.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:22 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Makkelijker voor contact met familie uit het buitenland ja. Voor mensen van om de hoek is het asocialer geworden.
Nee, asociaal.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Antisocialer bedoel je. Asociaal is onaangepast en storend gedrag.
Waarom? Omdat je vroeger vaak voor Jan Lul een deurbel stond in te drukken of een vaste telefoon belde? Sociaal zijn is makkelijker geworden met moderne techniek.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:22 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Makkelijker voor contact met familie uit het buitenland ja. Voor mensen van om de hoek is het asocialer geworden.
asociaalquote:
Net had je het nog over Whatsappen en nu kom je met dit verhaal aan. Zijn twee totaal verschillende voorbeelden die je geeft.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Waarom? Omdat je vroeger vaak voor Jan Lul een deurbel stond in te drukken of een vaste telefoon belde? Sociaal zijn is makkelijker geworden met moderne techniek.
En het is niet alsof mensen elkaar nooit meer face-to-face elkaar zien. Sterker nog: zelfs face-to-face kan digitaal. Zojuist nog VC-vergadering gehad met mijn collega's aan de andere kant van de stad en de andere kant van het land. Zie je ook gezichtsuitdrukkingen, kan je ook gebaren maken, eigenlijk bijna net gewoon vergaderen. En over 20 jaar kunnen we vast ook wel hologrammen in real-time tevoorschijn toveren van de gesprekspartners. Is het helemaal net als in het echie.
Ik vergeleek whatsappen met een praatje maken op straat, in de eerste instantie. De rest kwam als reactie op andere dingen.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Net had je het nog over Whatsappen en nu kom je met dit verhaal aan. Zijn twee totaal verschillende voorbeelden die je geeft.
Ik denk niet dat iemand als jij mij wat te melden heeftquote:Op maandag 10 juni 2013 13:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Want? Als ik jou wat te melden heb moet ik maar net zo lang over straat zwerven totdat ik je een keertje tegenkom?
Die films had je opgenomen van TV en zullen dus relatief oude films zijn geweest. Nu kun je vaak een nieuwe film downloaden voordat ie nog in de bioscoop is geweest. Niet echt vergelijkbaar dus,quote:Op maandag 10 juni 2013 12:26 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik had ook een hele bak vol casettebandjes vol radionummers, en zoals ik al eerder aanhaalde videobanden vol tv films.
En nu janken de miljonairs over 'downloaders'.
Had wel wagens van die grootte, maar niet zulke mooie.quote:
Als dat zo makkelijk gaat bij jou dan heeft je sociale isolement weinig met moderne middelen, maar meer met ouderwetse kleinzieligheid te maken wellicht.......quote:Op maandag 10 juni 2013 13:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand als jij mij wat te melden heeft
Ik heb geen social media genoemd hoor, of je moet een telefoon en een fax ook een sociaal medium vinden......quote:Tevens is het oppervlakkige nietszeggende geoneliner wat je met social media bedrijft inderdaad niet sociaal te noemen.
Typerend, mensen trachten te kleineren op persoonlijke zaken. Dan vind jij 'ouderwetsheid' maar zielig, ik vind het menselijk. In tegenstelling tot hoe de (pseudo) technocratie zich opstelt.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Als dat zo makkelijk gaat bij jou dan heeft je sociale isolement weinig met moderne middelen, maar meer met ouderwetse kleinzieligheid te maken wellicht.......
[..]
Ja een telefoon is tegenwoordig (een extreme vorm van) social media, vol augmentaties.quote:Ik heb geen social media genoemd hoor, of je moet een telefoon en een fax ook een sociaal medium vinden......
Sorry, nu ik het teruglees staat het er net als een persoonlijke aanval, ik bedoelde het meer als een algemeen iets. Excuses.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Typerend, mensen trachten te kleineren op persoonlijke zaken. Dan vind jij 'ouderwetsheid' maar zielig, ik vind het menselijk. In tegenstelling tot hoe de (pseudo) technocratie zich opstelt.
[..]
Ja een telefoon is tegenwoordig (een extreme vorm van) social media, vol augmentaties.
Verschrikkelijk hè, die jeugd van tegenwoordig.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Typisch jouw generatie. Bij problemen of lastige situaties direct weglopen en het anderen laten oplossen.
Oplossingsgericht denken is van alle tijden en moderne technologie kan dat nooit vervangen, alleen ondersteunen.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat 'zelf oplossen heeft de huidige generatie ook nooit geleerd, zoals ik al uitlegde zijn ze heel passief en denken ze amper zelf nog na, dat doen hun gadgets wel voor ze.
Vraag eens een jongere om de weg te vinden of uberhaupt een kennisvraag en ze pakken meteen hun telefoon. Wat wil je dan ook als ze hun schoolopdrachten al maken door stukjes te kopiëren vanaf het internet. Dat neemt al heel wat denkwerk weg.
Een telefoon is een medium om te kunnen socializen met de buitenwereld, dus het is wel een social medium.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Als dat zo makkelijk gaat bij jou dan heeft je sociale isolement weinig met moderne middelen, maar meer met ouderwetse kleinzieligheid te maken wellicht.......
[..]
Ik heb geen social media genoemd hoor, of je moet een telefoon en een fax ook een sociaal medium vinden......
Volgens mijn normen/waarden is het asociaal zo te gedragen. Je snapt wat ik bedoel te zeggen, toch.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:28 schreef Elan het volgende:
[..]
asociaal
niet-aangepast aan het leven in de maatschappij.
Als iedereen kennelijk gewend is om niet eigenlijk alleen via digitale media zaken te bespreken zou je eerder asociaal zijn als je tegen iemand aan gaat staan lullen op straat.
Ik vind het wel grappig dat je het over een ANWB-site hebt. Kun je nagaan hoe het was zonder internet.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:18 schreef DecoAoreste het volgende:
Oh, en als ik ergens de weg naartoe zoek waar ik nooit eerder ben geweest, pak ik mijn telefoon met GPS en loop ik er zo naartoe, ook al is het een uur of verder. Heel handig en je leert er gelijk de kaart van een stad of dorp een beetje van. De volgende keer dat ik weer naar die plaats moet heb ik geen GPS meer nodig. Een jaar of 10 terug moest je brakke routebeschrijvingen van een of andere ANWB-site halen die meestal niet klopten en nóg eerder moest je maar hopen dat iemand die je kende fatsoenlijk de weg kon wijzen. Met het risico dat je gigantisch omrijdt of -loopt.
En elk dorp/stad heeft wel ergens een informatiebord staan met een plattegrond. Vroeger vonden we ook alle straten.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik vind het wel grappig dat je het over een ANWB-site hebt. Kun je nagaan hoe het was zonder internet.Zelf niet meegemaakt, want ik was nog een kindje.
Gelukkig heb je ook gewoon stratenboeken die elk jaar opnieuw uitkomen met de laatste veranderingen. Dus ook zonder GPS kun je tegenwoordig gewoon nog alles vinden.
Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."quote:Op maandag 10 juni 2013 16:06 schreef aloa het volgende:
[..]
En elk dorp/stad heeft wel ergens een informatiebord staan met een plattegrond. Vroeger vonden we ook alle straten.
Hahaquote:Op maandag 10 juni 2013 01:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Terrorsjaak wordt even gedist hier door een 15-jarige
Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Is toch net iets makkelijker.
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt."
Makkelijker is het zeker.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt."
Bedoel je die blauwe borden met plaatsen erop? Lijkt me sterk dat mensen die kunnen missen. Maar goed, ik heb zelf geen navigatiesysteem en ken een groot deel van de snelwegen sowieso uit mijn hoofd.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef aloa het volgende:
[..]
Makkelijker is het zeker.
Zonder tomtom rijden lijkt me voor veel mensen wel een probleem worden (mocht dat het een keer niet doen). Ik vraag me af of ze ook nog de ANWB borden langs de snelweg zien staan en weten hoe ze die moeten gebruiken.
Zelf heb ik voor m'n werk half Europa doorgereden en ook altijd met een stratenboek/plattegrond naast me en hoewel je helemaal gelijk hebt dat het makkelijker is als je de instructies van de meneer/mevrouw volgt die je toespreekt, heb ik die overstap nooit gemaakt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
Geluk is subjectief, ik denk juist dat mensen die oppervlakkig leven (dus met whatsap etc) een vrij kaal schijnleven hebben dat zich vroeg of laat zal klappen als een bubbel, met ernstige psychische gevolgen gezien men dan in een staat van handicap zal komen, zoals wanneer je een oog afbind het na een tijdje niks meer zal zien, zo zal een mens straks zonder gadgets apps en media ook onkundig zijn, en de electronica is kwetsbaarder dan je denkt, en dan nieteens op het gebied van uitval/emp/hacken maar ook op existentieel gebied; vergeet niet dat alle grondstoffen voor moderne electronica uit china komen, en nog eindiger zijn dan olie.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Sorry, nu ik het teruglees staat het er net als een persoonlijke aanval, ik bedoelde het meer als een algemeen iets. Excuses.
Verder gaan we het denk ik toch niet eens worden. De wereld gaat vooruit, ook communicatie, ook techniek. Daar is niets technocratisch aan, dat is gewoon evolutie. Je kan je heftig verzetten en een eenling zijn, of je kan er je weg in proberen te vinden. Ik denk niet dat je van de eerste optie erg gelukkig wordt.
Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:27 schreef Adfundum het volgende:
Jammer, begon als een leuk topic en verzandt inderdaad in een zeurtopic over "de jeugd van tegenwoordig versus "de oude lullen".
We leven allemaal hier nu en maken allemaal gebruik van de techniek, die voordelen maar ook nadelen heeft. Op Facebook verdringen de ouderen de jongeren zelfs als je de berichten moet geloven.
En dat die jongeren allemaal lui worden omdat ze toch wel alles krijgen daar geloof ik niets van, niet als ik in mijn directe omgeving kijk tenminste.
Vroeger is ook mijn mooie bromfiets gejat, later mijn auto bekrast, een andere gestolen, twee keer ingebroken...
De (over-)schreeuwers krijgen de aandacht, net zoals negatief nieuws; vroeger een berichtje in het plaatselijke sufferdje of op het 8-uur journaal, tegenwoordig lees je hetzelfde bericht op tig nieuws-sites, en in ieder nieuwsprogramma wordt het uitgebreid besproken, compleet met analyses van er met de haren bijgesleepte "deskundigen". Dat geeft een heel ander beeld. Wen er maar aan zou ik zeggen.
quote:Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.
Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:36 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.
Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.quote:Op maandag 10 juni 2013 18:55 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.
Daartegenover staan vele sites en (sub)fora waar men bereid is serieus op vragen of problemen van anderen in te gaan, waar goede informatie wordt geboden en prachtige dingen te zien zijn.
Je hebt gelijk dat we veel te afhankelijk zijn van techniek en internet. Alles moet online geregeld worden. Zonder Digid besta je niet. Zonder bankpasje kun je niet leven. Dat benauwt me ook wel. Vooral die kwetsbaarheid van de overheid op dat punt. Er wordt nog veel te weinig aan veiligheid en alternatieven gewerkt.
Het internet is niet meer weg te denken. Ik zou zeggen, probeer het eens wél weg te denken. een dag, geen probleem, een week, grote problemen, een maand: chaos.
Users als Lambiekje of die Amerikaanse Doomsday preppers worden uitgelachen en weggehoond. Misschien zullen we ze ooit nog gelijk moeten geven. Het kan 10 jaar duren of 50 of bij het uitbreken van een oorlog die via het net wordt uitgevochten, in Nederland, in China, of waar dan ook; ooit zal er een grote groep mensen weer zonder al die vanzelfsprekende voorzieningen moeten (over)leven. En hoe groter de afhankelijkheid van het net dan is, hoe groter de ramp zal zijn.
Maar we zijn nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen en we moeten allemaal meehobbelen.
Jij hobbelt ook gewoon mee hoor, er is geen wezenlijk verschil tussen betalen met je pinpas of betalen met je telefoon. Protesteer je actief, ben je zelfvoorzienend in energie en voedsel, kleding?quote:Op maandag 10 juni 2013 19:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.
Zoals zoveel mensen zeggen 'makkelijk'.
Ik las laatst ook dat je nu alleen nog maar via internet je gas en watermeter kunt doorgeven, leuk voor de mensen die geen internet hebben.. :/
En ook dat mensen met hun mobiel straks kunnen afrekenen overal, geen pinpas meer nodig hebben oid..
Die dingen gaan echt veel te ver..
Het is niet alleen dat je straks niet kunt eten of drinken, het ziekenhuis in komt of noem maar op als de boel uitvalt maar juist door de passiviteit van mensen die zich overal van af laten hangen gaat echt gehandicapten creeeren, en dan op de meest vanzelfsprekende dingen die mensen van de jaren 80 (en daarvoor) generatie wel meester zijn.
Stel je maar even voor hoe de gemiddelde tiener dan op de stoep staat, met een niet werkende telefoon.
Dan heb je weinig van die schepsels in actie gezienquote:Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Adfundum het volgende:
Het is geen zwak ras dat volkomen afhankelijk is van mensen van onze leeftijd. Dat krijg je er bij mij niet in. Nooit
En opzoeken in een telefoonboek..quote:Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Telefoonnummers die nog niet uit 10 cijfers bestonden
probeer het uit in een restaurant en post er dan een topic overquote:Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker.![]()
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NLquote:Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker.![]()
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
Dat valt vies tegen...quote:Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef Copthorne het volgende:
Minder sociale onrust ook denk ik (geen idee, ik ben geboren in 1989). Je had wel die wedstrijd FC Den Haag - Ajax ergens eind jaren 80, de enige Eredivisie wedstrijd die nooit is uitgespeeld, maar verder moet het veilig en rustig zijn geweest op de straten. Geen shariadriehoeken en dergelijke.
Maar het duurde nog jaren voordat overal pinautomaten stonden...quote:Op maandag 10 juni 2013 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NL
DIKKE LUL KRUISRAKETquote:Op maandag 10 juni 2013 21:13 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen...
De nieuwmarktrellen:
[ afbeelding ]
De krakersrellen:
[ afbeelding ]
De kruisrakketprotesten:
[ afbeelding ]
En trouwens ook het enige protest waar ik ooit aan heb meegedaan: Op de schouders van Ma tegen het kabinet Lubbers...
[ afbeelding ]
Ja, dat was nog heel lang. Dat je gewoon de bank kon binnenlopen en geld kon vragen. "Van welk rekeningnummer moet het af?", vroegen ze dan. Als je dat niet uit het hoofd wist dan zochten ze het wel op.quote:Op maandag 10 juni 2013 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:
Oh ja, en het mooiste:
Ik mocht als 6 jarig jongetje gewoon sigaretten voor mijn vader kopen in de supermarkt.
En als 8 jarige liep ik naar de bank om te vragen of ik 5 gulden van mijn rekening mocht. Geen legitimatie, geen bankpas, de bankbediende vroeg gewoon even aan zijn baas of hij mij kende![]()
Anno 2013: beide onmogelijk.
Jaloers?quote:Op maandag 10 juni 2013 12:58 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Zit Koekiemonster Elmo nou te neuken in je UI?
Goed verwoord.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
Wat een tijden.quote:Op maandag 10 juni 2013 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:
Oh ja, en het mooiste:
Ik mocht als 6 jarig jongetje gewoon sigaretten voor mijn vader kopen in de supermarkt.
En als 8 jarige liep ik naar de bank om te vragen of ik 5 gulden van mijn rekening mocht. Geen legitimatie, geen bankpas, de bankbediende vroeg gewoon even aan zijn baas of hij mij kende![]()
Anno 2013: beide onmogelijk.
Ik blijkbaarquote:Op maandag 10 juni 2013 21:23 schreef LXIV het volgende:
Ook leuk in de jaren '80: theezaklabeltjes sparen voor gehandicapten. Wie deed het niet?
[ afbeelding ]
De mensen dachten dat invaliden een rolstoel konden krijgen door enorme hoeveelheden labeltjes van theezakjes in te leveren. Zo'n invalide kon dat natuurlijk niet alleen met zijn familie opdrinken, en daarom spaarden mensen die labeltjes in plastic zakjes. Als ze dan weer een zakje vol hadden gingen ze naar een lokale invalide toe om hem dat zakje toe te stoppen.
Ik zat bij een invalide in de klas en het kwam dan ook regelmatig voor dat iemand goedbedoeld een zakje met theelabeltje op zijn blad legde. Hij vond dat helemaal niet leuk en probeerde telkens uit te leggen dat hij geen nieuwe rolstoel kon krijgen voor die zakjes. Maar de mensen wisten het zelf allemaal beter. Op een zeker moment ging hij maar niet meer in discussie en nam hij ze maar aan om thuis weg te gooien. Zo hadden de mensen toch nog gelijk gekregen.
De mensen hadden toen nog iets voor elkaar over.
Man, ik heb dagen voor de cassetterecorde rgezeten, pauzeknopjes op tijd indrukkend...quote:Op maandag 10 juni 2013 12:26 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik had ook een hele bak vol casettebandjes vol radionummers, en zoals ik al eerder aanhaalde videobanden vol tv films.
En nu janken de miljonairs over 'downloaders'.
Het voelt als gisterenquote:
quote:Op maandag 10 juni 2013 22:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Het voelt als gisteren...in 1998 was ik al wees.
Mijn ouders hebben beide hun pensioen niet weten te halenquote:
Ik heb anders tot diep in de jaren tachtig met mams in de rij gestaan voor geld... samen met nog tig anderen. Anders kon je gewoon geen boodschappen doen. En meer dan 300 gulden opnemen deed je niet zomaar, daar moest je nog echt je best voor doen.quote:Op maandag 10 juni 2013 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NL
quote:Op maandag 10 juni 2013 22:23 schreef trovey het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben beide hun pensioen niet weten te halen....het overlijden van mijn vader klinkt als gisteren alhoewel het alweer 16 jaar geleden is....jij bent jonger.
Bedanktquote:Op maandag 10 juni 2013 22:31 schreef vigen98 het volgende:
[..]Dat is geen leuk nieuws... Gecondoleerd.
Het leven is zwaar, ook al denk je dat het niet erger kan wordt je ergste droom waarheid, maar ik weet zeker dat je geliefden over je wakenquote:Op maandag 10 juni 2013 22:33 schreef trovey het volgende:
[..]
Bedanktal heeft het inmiddels een plekje gekregen na al die jaren. Nu zijn mijn leeftijdsgenoten aan de beurt om de oudste generatie te worden, hoort erbij maar het blijft waardeloos.
Ik heb mijn portie zooi in het leven inmiddels wel gehad, nu mag een ander even.quote:Op maandag 10 juni 2013 22:37 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Het leven is zwaar, ook al denk je dat het niet erger kan wordt je ergste droom waarheid, maar ik weet zeker dat je geliefden over je waken
- vigen98 10-06-2013
quote:Op maandag 10 juni 2013 22:39 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb mijn portie zooi in het leven inmiddels wel gehad, nu mag een ander even.Mijn ouders zijn altijd bij me ook al zijn ze er lichamelijk niet meer.
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 10 juni 2013 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik heb anders tot diep in de jaren tachtig met mams in de rij gestaan voor geld... samen met nog tig anderen. Anders kon je gewoon geen boodschappen doen. En meer dan 300 gulden opnemen deed je niet zomaar, daar moest je nog echt je best voor doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |