abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127604336
quote:
14s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Manta-rijders met matjes _O_
Haha, ja! En snorretjes!
Whatever...
  zondag 9 juni 2013 @ 23:25:15 #122
386116 Ambipur
Is dood.
pi_127604371
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
Vee mensen droegen van die metal t-shirts. Van slayer enzo.

Oudere gasten reden op een puch of een kreidler en een enkele geluksvogel had een mtx

De russen zouden komen en de koude oorlog was reeel en aanwezig.

Tsjernobyl, herinner ik me nog levendig, de eerste keer dat ik mijn ouders zich echt zag doodschrikken (en van schrik vergaten ze mij naar bed te sturen)

Je had nog echte junkies en van die beroepswerkelozen. Bij on in de buurt reden nog veel opel manta;s rond!
Omg... Junkies!! _O_

Ik kwam uit een junkiesbuurt. Heb vaak met heroinenaalden gespeeld :')
Toen kon dat nog.
pi_127604378
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Haha, ja! En snorretjes!

Goddank mocht ik dat niet van m'n moeder
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_127604567
quote:
14s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Manta-rijders met matjes _O_
hehe idd... :') Met van die zwarte lamellen op de achterruit als ultiem tuning-onderdeel destijds :')
En er was nog geen boomboom house-muziek, dus drumstellen en gitaren overheersten uit de speakers :P
pi_127604685
Kerstbomenjacht is trouwens ook een stille dood gestorven na de jaren '80.

Of was dat sowieso een lokaal fenomeen?
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_127604718
Maar het was ook crisis, en bezuinigingen en kernbommen enzo. Mijn moeder ging protesteren tegen kruisraketten herinner ik me.

Maargoed. Voor mij waren de jaren tachtig met name buiten spelen, voetballen, hutten bouwen, vechten, tikkertje spelen, soldaatje spelen, bomen klimmen (en erui flikkeren).

En inderdaad, we konden veel vaker schaatsen!
Whatever...
pi_127604789
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:29 schreef Palomar het volgende:

[..]

hehe idd... :') Met van die zwarte lamellen op de achterruit als ultiem tuning-onderdeel destijds :')
En er was nog geen boomboom house-muziek, dus drumstellen en gitaren overheersten uit de speakers :P
Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.
  zondag 9 juni 2013 @ 23:37:51 #128
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_127604931
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.

Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.

Dus ja, HET WAS TOF. Het was meestal schoner, gezelliger, veiliger, relaxter.
Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.
signatuurloos
pi_127605016
quote:
3s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:34 schreef sig000 het volgende:

[..]

Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.
Dit soort toppers:

:')
pi_127605049
Was gisteren een leuke documentaire over op NGC
pi_127605051
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:37 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.
Daar begon ik ook toen ik in 1983 vader werd.
De wilde avonturen lagen achter me en ik moest naar het uitzendbureau.
pi_127605381
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:40 schreef Zolder het volgende:
Was gisteren een leuke documentaire over op NGC
Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..
pi_127605433
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:47 schreef Palomar het volgende:

[..]

Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..
Op National Geographic he?
pi_127605436
quote:
3s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:

[..]

Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Ha, ja Deetman (je snapt er geen reet van) had geld nodig. Ik had geen beurs maar een lening. Als je alles in één keer betaalde hoefde je maar maar een klein deel terug te betalen. Gelijk gedaan want ik had meteen een goede baan na mijn school, ondanks de hoge jeugdwerkloosheid toen.
Verder Lekker naar de disco, met een klein dansvloertje waar net 50 man op konden maar er zaten er wel 5 bij elkaar in de uitgaanswijk. Als er een knokpartij was werd je niet gelijk voor de rechter gesleept maar suste de politie de boel.
Terrorismedreiging was veel groter dan nu maar vooral spannend in plaats van irritant zoals nu. Ira, Raf, vliegtuigkapingen waren heel populair (naar Cuba) in de jaren 70-80.
Voelde me serieus genaaid omdat aids net bekend werd, juist toen ik seksueel actief werd en je ging er hartstikke dood van dus ook al was het een homoziekte uit de USA, iedereen moest ineens veilig vrijen. Grote campagnes over veilig vrijen. Condooms kopen durfde ik niet, dus die trok ik uit de automaat :') terwijl de generatie van mijn ouders er lekker op los neukte.
En natuurlijk was vroeger alles beter. Behalve de tandarts.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_127605592
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:48 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Op National Geographic he?
juist

[edit]
Zo te zien hier een en ander terug te zien: http://natgeotv.com/nl/80s/videos
pi_127605868
De Nederwiet nam in de jaren 80 ook een grote vlucht.
De Skunk voor binnen , Brabants paars voor buiten en dat kruisen gaf mooi oerwoud in de tuin. :7
pi_127606141
In ieder geval niet zoals op Nat Geo allemaal geroepen werd laatst met die 80's week. Met dat pro-Reagan cultuurtje, veertien creditcards per gezin en op elke straat twintig negers met gettoblasters :r
blablablabla
pi_127606217
quote:
5s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:32 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Kerstbomenjacht is trouwens ook een stille dood gestorven na de jaren '80.

Of was dat sowieso een lokaal fenomeen?
Blijkbaar een lokaal ding. Ik herinner het me als klein ventje veel romantischer. De jaren '80: toen rellen nog echte veldslagen waren:

http://www.geschiedenis24(...)kerstbomenjacht.html
pi_127606335
quote:
6s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:56 schreef sig000 het volgende:
De Nederwiet nam in de jaren 80 ook een grote vlucht.
De Skunk voor binnen , Brabants paars voor buiten en dat kruisen gaf mooi oerwoud in de tuin. :7
Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.
pi_127606509
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:09 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.
Het huis van Henny Vrienten lag tegenover mijn in andere straat aan overkant van braakliggend stuk grond , in eerste instantie kraakpand en later coffeeshop.
Hij kwam er regelmatig om te zien of de kust veilig was.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 00:18:15 ]
pi_127606723
Toch ben ik wel eens benieuwd of het economisch toen echt beter was dan nu. Mijn ouders kochten bijvoorbeeld hun eerste huis in 1981 en ze hadden het 1 jaar toen er een kwart van de waarde af was. Plus de rente stond ook extreem hoog en mensen verdienden relatief weinig.
Ook veel werkeloosheid door de oliecrisis.

Vraag me af of men toen een beter perspectief hadden en het echt relaxter was dan nu of dat veel mensen zich dat alleen maar inbeelden?

Misschien minder onzekerheid over banen en meer subsidieregelingen van de regering?

Mijn beide ooms waren postbodes en altijd erg trots op hun werk kan ik mij herinneren terwijl zulke beroepen nu nauwelijks nog bestaan en anders gedaan worden door Polen. :P
blablablabla
pi_127606871
De woningmarkt stabiliseerde rond 1986 en de rente zakte toen naar zo'n 5%.
In 87 kocht ik 2 onder 1 kap op ruime kavel en 10 jaar later was die dubbele waard.
Ook de tijd van de premie A woningen, het eigen woningbezit stimuleren stamt uit die tijd.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 00:27:31 ]
pi_127607156
quote:
3s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:25 schreef sig000 het volgende:
De woningmarkt stabiliseerde rond 1986 en de rente zakte toen naar zo'n 5%.
In 87 kocht ik 2 onder 1 kap op ruime kavel en 10 jaar later was die dubbele waard.
Ook de tijd van de premie A woningen, het eigen woningbezit stimuleren stamt uit die tijd.
Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch? :P

Plus de reële dreiging van een kernoorlog die constant aanwezig was. Die hele Cuba-crisis was peanuts vergeleken met dit verhaal.

blablablabla
pi_127607273
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch? :P

In 1981 een huis kopen was geen goede timing. :N
pi_127607282
Toen ik mijn eerste huis kocht betaalde ik 9,1% rente, dat was begin '90, daarvoor was de rente nog hoger dus de HRA had je gewoon nodig ook al waren de prijzen veel lager dan nu,
De oliecrisis was in de jaren 70
De recessie in de jaren 80 duurde maar 2 jaar met een werkloosheid van 10% Dat is nu (nog) minder maar de recessie duurt nu wel veel langer en dat hakt er bij de mensen toch harder in.
En je was gewoon minder luxe gewend, de tering naar de nering zetten.
Grote verschil was denk ik de staatsschuld in verhouding veel minder groot was en Nederland niet zo afhankelijk was van Europa. Van die hele crisis heb ikzelf eigenlijk nooit veel gemerkt.
pi_127607309
quote:
11s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef sig000 het volgende:

[..]

In 1981 een huis kopen was geen goede timing. :N
Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.

Dat hele sociale woningbouw gebeuren moest nog opgestart worden en er was nog steeds een enorm tekort aan woningen.
blablablabla
pi_127607332
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef Elan het volgende:

[..]

Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.

Dat hele sociale woningbouw gebeuren moest nog opgestart worden en er was nog steeds een enorm tekort aan woningen.
Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Een Garage met woonverdieping was 1e.
Geen stroom of gas, alles ging met petroleum lampen en kachel.
En vette feesten met aggregaat beneden in de grote lege werkplaats.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 00:48:04 ]
pi_127607406
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef Adfundum het volgende:
Toen ik mijn eerste huis kocht betaalde ik 9,1% rente, dat was begin '90, daarvoor was de rente nog hoger dus de HRA had je gewoon nodig ook al waren de prijzen veel lager dan nu,
De oliecrisis was in de jaren 70
De recessie in de jaren 80 duurde maar 2 jaar met een werkloosheid van 10% Dat is nu (nog) minder maar de recessie duurt nu wel veel langer en dat hakt er bij de mensen toch harder in.
En je was gewoon minder luxe gewend, de tering naar de nering zetten.
Grote verschil was denk ik de staatsschuld in verhouding veel minder groot was en Nederland niet zo afhankelijk was van Europa. Van die hele crisis heb ikzelf eigenlijk nooit veel gemerkt.
Er is in 1979 nog een oliecrisis geweest Dries van Agt besloot daarop de uitkeringen en de lonen te verlagen.

Maar dat van de tering naar de nering zetten en met minder genoegen nemen herken ik wel van toen.
Dat zie je tegenwoordig lijkt het wel een stuk minder al geloof ik wel dat mensen uiteindelijk gaan beseffen dat het menens is en ze niet meer kunnen kopen wat ze willen en 4 keer per jaar op vakantie.

Het is lastig om zonder nostalgische op weemoedige gevoelens terug te kijken want alles leek toen beter. Ik ben van 1981 trouwens.
blablablabla
pi_127607422
quote:
3s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:

[..]

Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...
pi_127607433
quote:
3s.gif Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:

[..]

Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Precies je had toen hele kraakbolwerken en niemand deed er iets aan. Soms wel link als weer de fik er in ging had je een paar jonge mensen die dood waren.

Nu slaat de ME je er direct uit maar betaalbare woonruimte faciliteren vanuit de overheid ho maar.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')