Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen kregen studenten geen lening, en ook geen beurs, maar feitelijk gewoon een bijna volwaardige uitkering. En ze mochten zo lang studeren als ze wilden. Sommigen deden dat tot hun 40-ste.
Ons met politiek bezig gehouden en dat overal lokaal laten infiltreren.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:56 schreef Zapata het volgende:
[..]
Fuck man ik wordt verdrietig van die clip.
Wat hebben we in godsnaam gedaan.
Ach, bekijk het nu in onze schoenen ( deze generatie ) er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalenquote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Oh, dan ging dat blijkbaar niet altijd op. Je ziet wel bij veel mensen in de huidige politiek dat ze in de jaren 70 en 80 echt 10 - 12 jaar hebben gestudeerd ofzo.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Zonder die beurs had ik nooit kunnen studeren na de HAVO.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:01 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ach, bekijk het positief, er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalen
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:01 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ach, bekijk het nu in onze schoenen ( deze generatie ) er is nu bijna geen beurs meer... Dat wil zeggen als ik wil door studeren ik alles uit me eigen zak moet betalen
En toen kwam de euro.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.
Al in de jaren 80 werd dat minder. En eind jaren 90 werd er weer met geld gesmeten, alleen toen al de verkeerde kanten op.quote:
Dat was meer in de jaren 70, in de jaren 80 , vooral begin was het crisis en bezuinigen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen was er overal geld volop. Dat vloeide als water. Zeker voor ambtenaren en zo. Ook allerlei studiereizen voor leraren werden allemaal betaald. Je kon overal subsidie voor krijgen.
Klopt. En in de jaren 90 ging de geldkraan weer open.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:10 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat was meer in de jaren 70, in de jaren 80 , vooral begin was het crisis en bezuinigen.
Ik denk dat de jaren 70 het toppunt waren. Er was inmiddels voldoende welvaart, de mensen dachten dat dit eeuwig zou blijven groeien, er was nog wel veel saamhorigheid en veiligheid, mensen hadden juist steeds minder stress op hun werk, de rechten van mensen waren vastgelegd, het zou alleen nog maar beter worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:12 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou ik graag de jaren 70/80 beleefd hebben, helaas is dat allemaal onmogelijkIk moet het maar doen met deze tijdperk waar bijna niks leuks is, tuurlijk je hebt leuke technologie maar dat verveeld al naar paar maanden...
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:12 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou ik graag de jaren 70/80 beleefd hebben, helaas is dat allemaal onmogelijkIk moet het maar doen met deze tijdperk waar bijna niks leuks is, tuurlijk je hebt leuke technologie maar dat verveeld al naar paar maanden...
Je plaatst jezelf dan wel buiten de samenleving en die plaats in de samenleving is toch net datgene waar de jaren 70/80 om geromantiseerd worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.
Dat klopt, maar dan ben je wel alleen en doe je niet mee met de rest.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je kunt ook je technologie weg doen, zo raar ben je dan echt niet, ik heb ook geen mobiele telefoon, tablet, laptop, uberhaupt geen wifi, gebruik internet alleen voor fora nog, en dat al weinig. Je kunt zelf buiten gaan spelen/fietsen/wandelen/natuurfotograferen/vissen, daar heb je geen specifieke tijd voor nodig.
Wat was daar zo schofterig aan? Ken die encyclopedie niet.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:17 schreef CafeRoker het volgende:
Trek dit ding eens van marktplaats en je krijgt een aardig idee over de samenleving van toen en hoe men dacht.
[ afbeelding ]
Met de kennis van nu vind ik dit trouwens schofterige hersenspoeling voor kindertjes, maar dat terzijde
Jaren 70 was ook oliecrisis, rolschaatsen op de snelweg, treinkapingen, vliegtuigkapingen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de jaren 70 het toppunt waren. Er was inmiddels voldoende welvaart, de mensen dachten dat dit eeuwig zou blijven groeien, er was nog wel veel saamhorigheid en veiligheid, mensen hadden juist steeds minder stress op hun werk, de rechten van mensen waren vastgelegd, het zou alleen nog maar beter worden.
De welvaart is sindsdien wel gestegen, maar alles is verder steeds dieper weggezakt in een diep, donker, zwart gat.
Dat snap ik, maar tegenwoordig zijn er niet zoveel jongeren meer die dit doen...quote:Op zondag 9 juni 2013 22:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mooie toevoegingen!quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ha, is de tijd eindelijk gekomen dat we de jaren '80, net als de jaren '50, '60 en '70 gaan overromantiseren?
De kans om slachtoffer te worden van criminaliteit was in de jaren '80 (ietsjes) hoger dan nu. Werkloosheidscijfers die op z'n hoogtepunt 2x zo hoog waren als nu. Inflatie die op z'n top meer dan het dubbele was van wat we nu hebben. Bibberen voor de bom van de Sovjets. En je favoriete muziek voor eeuwig verloren omdat je cassettedeck weer eens je bandjes aan gort had geholpen. Lollo-ballen die je enkels braken en die rubberen plop-dingen waarmee je je ogen vacuüm je schedel uit kon trekken. En maar 2 of 3 zenders op je televisie, waarvan er op minstens 1 een man met een enorme snor was. Op zich ging het pas weer de goede kant op toen we Europees kampioen werden en de jaren '90 alweer bijna op aanbreken stonden.
Verder heb ik als jaren '80 kind natuurlijk een veel leukere jeugd gehad dan wie dan ook: buitenspelen, een cross-fiets die een brommer werd dankzij een knijper en een kartonnetje, maanden sparen voor Optimus Prime en beste vriendjes worden met de enige jongen in de straat die een Atari had
De uitkeringen waren veel beter dan nu.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ha, is de tijd eindelijk gekomen dat we de jaren '80, net als de jaren '50, '60 en '70 gaan overromantiseren?
Ik weet niet hoe ik eraan kom maar ik heb nog steeds een Atari op mijn zolderquote:
Lol! Van je vader!quote:Op zondag 9 juni 2013 22:36 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik eraan kom maar ik heb nog steeds een Atari op mijn zolderEn ik kom uit '98
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:37 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
• Gescheiden ouders waren een zeldzaamheid.
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?
De vadertest volgens mij ook.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Komt de term "sleutelkind" niet uit de jaren '80?
Staat dat sowieso niet los van scheidingen?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?
De vadertest?quote:
Dit idd.. Ik vind de wereld erg veranderd sinds de komst van internet.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Er was gewoon saamhorigheid, je hoefde je deur niet op slot te doen als je in huis zat, je fiets werd niet gesloopt als ie buiten stond, touwtje hing uit de deur als je ging buitenspelen
Hoezo die koppeling naar internet?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:46 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Dit idd.. Ik vind de wereld erg veranderd sinds de komst van internet.
Elk kind zou zo'n onbezorgde jeugd moeten hebbenquote:Op zondag 9 juni 2013 22:37 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
• Gescheiden ouders waren een zeldzaamheid.
• 3 Nederlandse tv-zenders (waarvoor je helemaal van de bank moest om een andere te kiezen)
• Langspeelplaten konden afgespeeld worden met behulp van één knop
• De SRV-man kwam nog langs
Het was allemaal een stuk eenvoudiger, maar dat gaat natuurlijk altijd op als je terugkijkt. Je zou bijna de zegeningen van vandaag vergeten.
Wel grappig hoe "15 miljoen mensen" toen het uitkwam volledig de juiste snaar wist te raken, maar nu veel minder aansluit bij het huidige tijdsbeeld.
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:47 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Hoezo die koppeling naar internet?
Ik ben het er helemaal mee eens, al die extra middelen om te communiceren maken ons helaas alleen maar sociaal armer...quote:Op zondag 9 juni 2013 22:48 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.
Verder, sinds de komst van GSMs en mobiele internet vind ik mensen ronduit asociaal.
Gedeeltelijk wel natuurlijk.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Staat dat niet los van het aantal scheidingen?
Dit klopt! Internet heeft de wereld voorgoed veranderd, en ik weet nog steeds niet goed of slecht veranderd. Alleen krijg ik nu de ideeën dat het toch slecht veranderd isquote:Op zondag 9 juni 2013 22:48 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ach, vroeger had je te luisteren naar het 8 uur journaal. Nu is alles toegankelijk en je bent zo op de hoogte van alles. Ik vind dat geen goed iets.
Verder, sinds de komst van GSMs en mobiele internet vind ik mensen ronduit asociaal.
Ik vind het slechter geworden. Had ik niet verwacht, want in het begin was ik zo enorm lyrisch er over.. Nu niet meer.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dit klopt! Internet heeft de wereld voorgoed veranderd, en ik weet nog steeds niet goed of slecht veranderd. Alleen krijg ik nu de ideeën dat het toch slecht veranderd is
Leuk plaatje.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel natuurlijk.
Maar scheiden is juist bij uitstek een fenomeen wat opkwam in de jaren '80:
(vraag me niet wat de vertrouwensindex is of wat de relatie met scheidingen is. Snel gegooglet plaatje)
Het hele boek plakt aan elkaar van de toenmalige linkse progressieve propaganda. Los van wat je eigen politieke voorkeur is is het boek vreselijk eenzijdig geschreven en een boek dat zichzelf een kinderencyclopedie noemt zou naar mijn mening toch enigszins neutraal moeten zijn.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat was daar zo schofterig aan? Ken die encyclopedie niet.
Dat is een duidelijke stijging inderdaad. Ik heb het (gelukkig) alleen niet zo ervaren in mijn omgeving.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel natuurlijk.
Maar scheiden is juist bij uitstek een fenomeen wat opkwam in de jaren '80:
[ afbeelding ]
(vraag me niet wat de vertrouwensindex is of wat de relatie met scheidingen is. Snel gegooglet plaatje)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |