Ik werd al punker in 1978, daarvoor typisch jaren 70 muziek die je op een HAVO hoorde.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Weet je wat ook zo afschuwelijk was in de jaren '80? De muziek, de top 40 stelde nog wat voor en was bij kans nog erger dan het nu is.
Blij dat we house hebben uitgevonden, Nirvana groot werd en hiphop de plas overgewaaid is. Anders zaten we nog met al die eeuwige Stock Aitken en Waterman-bagger.
Zo herinne rik het mij ook. Weinig echte luxe, gewoon brood met kaas enzo, cola en chips kregen we met verjaardagen. Bij de meeste mensen was de moeder gewoon huisvrouw, dus er ws altijd iemand thuis. We gingen ook niet samen met onze ouders ergens spelen, we gingen gewoon zelf aanbellen en vragen of x buiten kwam spelen. Computers waren nog met oranje zwarte schermen, iedereen was buiten als het kon. Mijn ouders zaten met alle buren samen te zuipen in een willekeurige tuin en wij speelden buiten.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik was kind in de jaren 70 en begin jaren 80. Niemand had toen een spelcomputer en TV voor kinderen was er alleen om de andere woensdagmiddag (2 uurtjes). Maar niet in de zomer, want dat was te gek. Iedereen speelde altijd samen buiten. Iedereen. Altijd. Samen. Dus we stonden al buiten als het begon te sneeuwen. Superleuke tijd.
Volgens mij was voedsel toen ook relatief veel duurder ten opzichte van andere dingen.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:02 schreef Spanky78 het volgende:
Weinig echte luxe, gewoon brood met kaas enzo, cola en chips kregen we met verjaardagen
Ik heb wel eens gekeken naar vroegere schoolboeken. Bijvoorbeeld maatschappijleerquote:Op zondag 9 juni 2013 22:55 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het hele boek plakt aan elkaar van de toenmalige linkse progressieve propaganda. Los van wat je eigen politieke voorkeur is is het boek vreselijk eenzijdig geschreven en een boek dat zichzelf een kinderencyclopedie noemt zou naar mijn mening toch enigszins neutraal moeten zijn.
Maar volgens mij geeft het wel een aardig beeld van die tijd.
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editiequote:Op zondag 9 juni 2013 23:12 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar vroegere schoolboeken. Bijvoorbeeld maatschappijleerIntegratie sprak dat uit. Er moest en zou geïntegreerd worden.
Ja, maar er staat vast niet meer in dat het een keuze is of je wel of niet werkt. En dat rondkomen van een uitkering net zo goed een acceptabele keuze is omdat werken nu eenmaal niet alles isquote:Op zondag 9 juni 2013 23:14 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editie
Srs? Staat dat verhaal over die Turk die te laat komt bij zijn afspraak met Jan (meen ik) er ook nog in?quote:Op zondag 9 juni 2013 23:14 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat staat ook in mijn maatschappijleer boek! En dat is een 2012/2013 editie
Vervangen door het broeikaseffectquote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Waar zijn de zure regen en het gat in de ozonlaag trouwens gebleven?
quote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ja dat was best eng.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:19 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En het verbod op sla en andijvie eten in 1986
En er is niks romantisch aan onze geleefdwordentijd.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:18 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je plaatst jezelf dan wel buiten de samenleving en die plaats in de samenleving is toch net datgene waar de jaren 70/80 om geromantiseerd worden.
Manta-rijders met matjesquote:Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
Bij on in de buurt reden nog veel opel manta;s rond!
Omg... Junkies!!quote:Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Spanky78 het volgende:
Vee mensen droegen van die metal t-shirts. Van slayer enzo.
Oudere gasten reden op een puch of een kreidler en een enkele geluksvogel had een mtx
De russen zouden komen en de koude oorlog was reeel en aanwezig.
Tsjernobyl, herinner ik me nog levendig, de eerste keer dat ik mijn ouders zich echt zag doodschrikken (en van schrik vergaten ze mij naar bed te sturen)
Je had nog echte junkies en van die beroepswerkelozen. Bij on in de buurt reden nog veel opel manta;s rond!
hehe idd...quote:
Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd...Met van die zwarte lamellen op de achterruit als ultiem tuning-onderdeel destijds
En er was nog geen boomboom house-muziek, dus drumstellen en gitaren overheersten uit de speakers
Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.
Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.
Dus ja, HET WAS TOF. Het was meestal schoner, gezelliger, veiliger, relaxter.
Dit soort toppers:quote:Op zondag 9 juni 2013 23:34 schreef sig000 het volgende:
[..]
Boom Boom Disco was er al wel en jaren 80 is de Hip Hop groot geworden.
Daar begon ik ook toen ik in 1983 vader werd.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:37 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Mijn ouders konden in de jaren 80 net een flatje betalen.
Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..quote:Op zondag 9 juni 2013 23:40 schreef Zolder het volgende:
Was gisteren een leuke documentaire over op NGC
Op National Geographic he?quote:Op zondag 9 juni 2013 23:47 schreef Palomar het volgende:
[..]
Paar weken terug hadden ze de hele week documentaires over de eighties. Misschien nog wel ergens terug te zien. Ook die over technologie vond ik wel grappig, met 'draagbare' telefoons van 10 kilo enzo..
Ha, ja Deetman (je snapt er geen reet van) had geld nodig. Ik had geen beurs maar een lening. Als je alles in één keer betaalde hoefde je maar maar een klein deel terug te betalen. Gelijk gedaan want ik had meteen een goede baan na mijn school, ondanks de hoge jeugdwerkloosheid toen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik moest toch echt na mijn jaar HBO studie in 1978 later nog 1/3 terug betalen van mijn studiebeurs.
Blijkbaar een lokaal ding. Ik herinner het me als klein ventje veel romantischer. De jaren '80: toen rellen nog echte veldslagen waren:quote:Op zondag 9 juni 2013 23:32 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Kerstbomenjacht is trouwens ook een stille dood gestorven na de jaren '80.
Of was dat sowieso een lokaal fenomeen?
Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:56 schreef sig000 het volgende:
De Nederwiet nam in de jaren 80 ook een grote vlucht.
De Skunk voor binnen , Brabants paars voor buiten en dat kruisen gaf mooi oerwoud in de tuin.
Het huis van Henny Vrienten lag tegenover mijn in andere straat aan overkant van braakliggend stuk grond , in eerste instantie kraakpand en later coffeeshop.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:09 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nederwiedewiedewiet. Doe Maar was zo populair dat ze stopten met optreden omdat ze al die glibberende meiden niet meer aankonden.
Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch?quote:Op maandag 10 juni 2013 00:25 schreef sig000 het volgende:
De woningmarkt stabiliseerde rond 1986 en de rente zakte toen naar zo'n 5%.
In 87 kocht ik 2 onder 1 kap op ruime kavel en 10 jaar later was die dubbele waard.
Ook de tijd van de premie A woningen, het eigen woningbezit stimuleren stamt uit die tijd.
In 1981 een huis kopen was geen goede timing.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar dat wist men begin jaren 80 ook niet toch?
Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
In 1981 een huis kopen was geen goede timing.
Kraken deed ik toen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Een huis huren was in die periode ook geen voor de hand liggende optie geloof ik.
Dat hele sociale woningbouw gebeuren moest nog opgestart worden en er was nog steeds een enorm tekort aan woningen.
Er is in 1979 nog een oliecrisis geweest Dries van Agt besloot daarop de uitkeringen en de lonen te verlagen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:41 schreef Adfundum het volgende:
Toen ik mijn eerste huis kocht betaalde ik 9,1% rente, dat was begin '90, daarvoor was de rente nog hoger dus de HRA had je gewoon nodig ook al waren de prijzen veel lager dan nu,
De oliecrisis was in de jaren 70
De recessie in de jaren 80 duurde maar 2 jaar met een werkloosheid van 10% Dat is nu (nog) minder maar de recessie duurt nu wel veel langer en dat hakt er bij de mensen toch harder in.
En je was gewoon minder luxe gewend, de tering naar de nering zetten.
Grote verschil was denk ik de staatsschuld in verhouding veel minder groot was en Nederland niet zo afhankelijk was van Europa. Van die hele crisis heb ikzelf eigenlijk nooit veel gemerkt.
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Een Garage met woonverdieping was 1e.
Geen stroom of gas, alles ging met petroleum lampen en kachel.
Precies je had toen hele kraakbolwerken en niemand deed er iets aan. Soms wel link als weer de fik er in ging had je een paar jonge mensen die dood waren.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:43 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kraken deed ik toen.
Stond genoeg leeg.
Een Garage met woonverdieping was 1e.
Geen stroom of gas, alles ging met petroleum lampen en kachel.
Erger dan in Amsterdam?quote:Op maandag 10 juni 2013 00:48 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...
In 1980 ben ik onderweg naar Amsterdam uit de trein gehaald vanwege verdacht uiterlijk.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:48 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nog meegedaan met de krakersrellen in Nijmegen, Piersonstraat? Zo'n beetje de grootse krakersrellen in Nederland...
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.quote:
Toen zat ik al teveel in het regelen van rookwaar voor Doorneroosje.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:53 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.
In 1982 was dat.
Fuck dat moet mooi geweest zijn.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:53 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Volgens mij wel, heel krakend Nederland kwam naar Nijmegen om een veldslag met de ME te leveren.
In 1982 was dat.
Daar had ik het van de week nog met een collega overquote:Op zondag 9 juni 2013 23:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
In de jaren 80 kwamen de coffeeshops op, eerst was het nog vanuit kraakpandjes maar toen kon je ineens een gedoogd bedrijf gaan beginnen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:58 schreef Adfundum het volgende:
Lol, enige plek waar je fatsoenlijke wiet kon kopen.
Veel in de jaren 80 gekraakte panden hebben een legale status gekregen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Fuck dat moet mooi geweest zijn.
Er zit nu nog wel een aardig bolwerk bij Amsterdam nabij Muiderpoort in dat gekraakte dierenasiel.
Naja zal ik ff wat oprakelen;quote:Op zondag 9 juni 2013 23:12 schreef Palomar het volgende:
Ik ben van 1981 en kan me de periode midden tot eind jaren 80 nog wel redelijk herinneren. Wel vanuit de ogen van een kind uiteraardWat ik nog herinner:
- We speelden met action figures van Mask, GI Joe, Transformers etc.
- Op TV had je 'Sky Channel' waar coole tekenfilms als Inspector Gadget, He Man op waren en ook zo'n show met Linda de Mol.
- Als computer kregen we een MSX. De sluit je aan op de tv en werkt met cassettebandjes als opslag.
- Er waren nog niet zoveel automerken, waardoor ik als kind alle automerken en types uit mijn hoofd wist
- De dreiging van een kernbom was ik me ook al van bewust.
- Neerstorten van de Space Shuttle ook bewust meegemaakt.
De electrosmog.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:01 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Daar had ik het van de week nog met een collega over![]()
Hoor je nu helemaal niets meer van, nu moeten we het doen met het broeikaseffect.
Waar hebben we het over een paar jaar over?
Terrorsjaak wordt even gedist hier door een 15-jarigequote:Op zondag 9 juni 2013 21:23 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij echt de jaren 80 hebt beleefd? Ik denk gewoon uit gevoel dat jij uit '87 '88 '89 komtGewoon gevoel want iemand met de naam terrorsjaak lijkt me niet echt zo 'volwassen' vat het niet persoonlijk op
Is dat je kloon?quote:Op maandag 10 juni 2013 01:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Terrorsjaak wordt even gedist hier door een 15-jarige
Mensen zijn nu ook apathischer en geven veel minder om de zaken die destijds wel belangrijk waren voor mensen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:33 schreef Zapata het volgende:
[..]
Dat niet idd maar wel veel meer protesten. En bekijk de troonwisselingsbeelden van 1980 eens
Ik snap deze zin niet?quote:Op maandag 10 juni 2013 01:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Mensen zijn nu ook apathischer en geven veel meer om de zaken die destijds wel belangrijk waren voor mensen.
Ik ben van '66, dus heb mijn pubertijd/studietijd in de jaren '80 beleefd.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:21 schreef vigen98 het volgende:
Voor de mensen die het echt beleefd hebben hoe waren de jaren 80? Was het echt super leuk of een saai tijdperkje? Ik denk personelijk dat de jaren 80 geweldig warenAlleen bestond ik helemaal niet eens die tijd, pas in 1998
Maar hoe was de sfeer zeg maar in de jaren 80 zonder al die technologie? En bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerstmis waren in die tijd ook leuker denk ik.
Dus eigenlijk wat ik wil zeggen: WAS HET TOF?
O ja, heb m al aangepast. Moet zo duidelijker zijnquote:Op maandag 10 juni 2013 01:38 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik snap deze zin niet?
*edit: Het is overigens wel een goede diepzinnige die zo uit de jaren 80 zou kunnen komen.
De leeftijd maakt aardig verschil hoe je het beleeft denk ik.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:46 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben van '66, dus heb mijn pubertijd/studietijd in de jaren '80 beleefd.
Dat was toen toch echt minder dan nu, dat rode licht tenminste. Fietslampjes waren toen structureel kapot waar nu best veel mensen met ledjes rondrijden.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:15 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
-Fieters nog bleven wachten voor het rode licht en in het donker zelfs verlichting hadden.
Daarnaast was het mode om een verkeersbord, gele zuil met blauwe pijl en uit de grond gereden parkeermeter thuis te hebben.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:17 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat was toen toch echt minder dan nu, dat rode licht tenminste. Fietslampjes waren toen structureel kapot waar nu best veel mensen met ledjes rondrijden.
Inderdaad alleen toen ging alles nog met briefjes.quote:Op maandag 10 juni 2013 07:27 schreef Waaghals het volgende:
net zo kut als deze tijd, alleen wordt het nu geromantiseerd.
Het ligt eraan waar je woont. Voor mijn kinderen is de moeder ook 6 van de 7 dagen thuis, hebben geen GSM of spelcomputer, kijken in de zomer sowieso geen tv en in de winter enkel sesamstraat voor het eten, ik laat ze de hele dag buiten spelen (4 en 7) zonder dat ik controleer wat ze aan het doen zijn en de achterdeur is altijd open (voordeur gebruiken we niet).quote:Op maandag 10 juni 2013 08:10 schreef essnhills het volgende:
De meeste dingen die hier worden genoemd over de jeugd in de jaren 80 herken ik ook allemaal.
Mijn moeder was thuis als we uit school kwamen, we speelden zodra het ook maar het een beetje mooi weer was buiten, hadden geen gsm of spelcomputer, we keken hooguit een uurtje per dag tv, en dan niet iedere dag.
Alles moest op de fiets, meester had altijd gelijk, spelen, stoeien en vechten kon ook, de deut zat nooit op slot, hele winters in de sneeuw en op het ijs gestaan, zomers met je broertjes, neefjes, nichtjes en vriendjes de hele dag, zonder toezicht zodra je kon zwemmen, de hele dag varen, vissen en zwemmen.
Alleen ben ik geboren in 1990, dus is dat wel typisch jaren 80 dan?
Het respect voor ouderen lijkt idd verdwenen. Maar dat is een kwestie van geen opvoeding.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:14 schreef BaajGuardian het volgende:
Nog 2 dingen die ik ben vergeten:
-Als kind had je onvoorwaardelijk respect voor oudere mensen, vooral voor oude van dagen. Als je daar een bek tegen opzetten trokken ze je aan je oren mee naar je ouders, en iets ergers bestond er niet dus sprak je netjes met twee woorden tegen die mensen.
-Sowieso sprak iedereen heel rustig en beheerst, tegenwoordig spreekt men 90% van wat men zegt in afkortingen dan wel half marokkaans oid.
quote:Op zondag 9 juni 2013 22:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
en die rubberen plop-dingen waarmee je je ogen vacuüm je schedel uit kon trekken.
Ik vertrek ook naar een dorp zodra mijn oudste buiten kan spelen. En als dat lastig wordt vertrek ik naar het buitenland.quote:Op maandag 10 juni 2013 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar je woont. Voor mijn kinderen is de moeder ook 6 van de 7 dagen thuis, hebben geen GSM of spelcomputer, kijken in de zomer sowieso geen tv en in de winter enkel sesamstraat voor het eten, ik laat ze de hele dag buiten spelen (4 en 7) zonder dat ik controleer wat ze aan het doen zijn en de achterdeur is altijd open (voordeur gebruiken we niet).
Maar in een grote stad als Utrecht kan zoiets nu niet meer.
Polygoon journaal in de bioscoop, samen met de collecte voor het bio vakantie-oordquote:Op maandag 10 juni 2013 11:14 schreef BaajGuardian het volgende:
Nog 2 dingen die ik ben vergeten:
-Sowieso sprak iedereen heel rustig en beheerst, tegenwoordig spreekt men 90% van wat men zegt in afkortingen dan wel half marokkaans oid.
Voor die opvoeding zijn wij dus verantwoordelijk...onze generatie heeft de huidige jeugd voortgebracht.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:23 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Het respect voor ouderen lijkt idd verdwenen. Maar dat is een kwestie van geen opvoeding.
Je hoort het ook in oude nederlandse films goed, of uberhaupt opnames in die tijd hoe zelfs de jeugd een heel duidelijke uitspraak had, heel rustig en zonder scheldwoorden ertussen, je hoort nu niets anders dan 'ja die k dit k dat fucking hier shit daar' toen was het ergste wat iemand in zn zin gebruikte wellicht 'klote' en dat al niet vaak. (nouja tokkies mischien wel, maar nu is dus de meerderheid tokkie geworden op scholen)quote:Op maandag 10 juni 2013 11:28 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Polygoon journaal in de bioscoop, samen met de collecte voor het bio vakantie-oord
Prachtige stem had die man.
http://upload.wikimedia.o(...)_eerste_bewoners.ogg
Ik ben 30 en schaam mij voor mijn generatie.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Voor die opvoeding zijn wij dus verantwoordelijk...onze generatie heeft de huidige jeugd voortgebracht.
Overigens is het ook onze generatie die eerst zelf van alle vrijheden heeft geprofiteerd om vervolgens die voor de huidige jongere generaties te beknotten. Ministers die zelf een eeuwigheid studeerden staan nu vooraan om jongeren op te jagen.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb het trouwens niet over generaties (voor zover die bestaan).quote:Op maandag 10 juni 2013 12:02 schreef Adfundum het volgende:
Dat is van alle tijden. Dat zeiden onze opa's en oma's over onze generatie, dat zullen de jongeren van nu over de volgende generatie zeggen. Alleen het corrigeren is een beetje weggevallen.
Socrates zei het zelfs al.
Je bedoelt waarschijnlijk door het einde praten. Vond ik zelf nooit zo erg, dus veel liedjes hadden een halve seconde DJ-stem aan het einde.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:08 schreef 46 het volgende:
Top40 opnemen op een cassettebandje, en als ze er toevallig door heen praten, kon je wachten op de volgende week om het nog een x te proberen
Wat doe je in dit topic dan..quote:Op maandag 10 juni 2013 12:09 schreef DecoAoreste het volgende:
In dit topic: nostalgische ouwe lullen en onzekere pubertjes.
Elk tijdperk heeft zo zijn charmes. Opgroeien met de opkomst van het internet was ideaal voor mij, maar daar open ik over 15 jaar wel een nostalgisch topic over ofzo.
(ben uit '92 btw)
Lex Harding.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:08 schreef 46 het volgende:
Top40 opnemen op een cassettebandje, en als ze er toevallig door heen praten, kon je wachten op de volgende week om het nog een x te proberen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |