abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127624545
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Is toch net iets makkelijker.
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt." :)
Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.
signatuurloos
pi_127624558
quote:

[..]

Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt." :)
Makkelijker is het zeker.
Zonder tomtom rijden lijkt me voor veel mensen wel een probleem worden (mocht dat het een keer niet doen). Ik vraag me af of ze ook nog de ANWB borden langs de snelweg zien staan en weten hoe ze die moeten gebruiken.
pi_127624633
quote:
2s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef aloa het volgende:

[..]

Makkelijker is het zeker.
Zonder tomtom rijden lijkt me voor veel mensen wel een probleem worden (mocht dat het een keer niet doen). Ik vraag me af of ze ook nog de ANWB borden langs de snelweg zien staan en weten hoe ze die moeten gebruiken.
Bedoel je die blauwe borden met plaatsen erop? Lijkt me sterk dat mensen die kunnen missen. Maar goed, ik heb zelf geen navigatiesysteem en ken een groot deel van de snelwegen sowieso uit mijn hoofd. :@ Alleen in de binnenstad wordt het wat lastiger.
signatuurloos
pi_127624821
quote:

Zelf heb ik voor m'n werk half Europa doorgereden en ook altijd met een stratenboek/plattegrond naast me en hoewel je helemaal gelijk hebt dat het makkelijker is als je de instructies van de meneer/mevrouw volgt die je toespreekt, heb ik die overstap nooit gemaakt.

Het irriteert me mateloos om een computer te moeten volgen ipv het zelf uit te vogelen om nog maar te zwijgen over de computerstem die te pas en te onpas de lucht vervuild. Dan maar iets minder makkelijk, voor mij iig een stuk relaxter.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:27:34 #255
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_127625216
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.

Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.

Dus ja, HET WAS TOF. Het was meestal schoner, gezelliger, veiliger, relaxter.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:30:03 #256
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_127625296
quote:
19s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Sorry, nu ik het teruglees staat het er net als een persoonlijke aanval, ik bedoelde het meer als een algemeen iets. Excuses.

Verder gaan we het denk ik toch niet eens worden. De wereld gaat vooruit, ook communicatie, ook techniek. Daar is niets technocratisch aan, dat is gewoon evolutie. Je kan je heftig verzetten en een eenling zijn, of je kan er je weg in proberen te vinden. Ik denk niet dat je van de eerste optie erg gelukkig wordt.
Geluk is subjectief, ik denk juist dat mensen die oppervlakkig leven (dus met whatsap etc) een vrij kaal schijnleven hebben dat zich vroeg of laat zal klappen als een bubbel, met ernstige psychische gevolgen gezien men dan in een staat van handicap zal komen, zoals wanneer je een oog afbind het na een tijdje niks meer zal zien, zo zal een mens straks zonder gadgets apps en media ook onkundig zijn, en de electronica is kwetsbaarder dan je denkt, en dan nieteens op het gebied van uitval/emp/hacken maar ook op existentieel gebied; vergeet niet dat alle grondstoffen voor moderne electronica uit china komen, en nog eindiger zijn dan olie.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:36:19 #257
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_127625497
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:27 schreef Adfundum het volgende:
Jammer, begon als een leuk topic en verzandt inderdaad in een zeurtopic over "de jeugd van tegenwoordig versus "de oude lullen".
We leven allemaal hier nu en maken allemaal gebruik van de techniek, die voordelen maar ook nadelen heeft. Op Facebook verdringen de ouderen de jongeren zelfs als je de berichten moet geloven.
En dat die jongeren allemaal lui worden omdat ze toch wel alles krijgen daar geloof ik niets van, niet als ik in mijn directe omgeving kijk tenminste.
Vroeger is ook mijn mooie bromfiets gejat, later mijn auto bekrast, een andere gestolen, twee keer ingebroken...
De (over-)schreeuwers krijgen de aandacht, net zoals negatief nieuws; vroeger een berichtje in het plaatselijke sufferdje of op het 8-uur journaal, tegenwoordig lees je hetzelfde bericht op tig nieuws-sites, en in ieder nieuwsprogramma wordt het uitgebreid besproken, compleet met analyses van er met de haren bijgesleepte "deskundigen". Dat geeft een heel ander beeld. Wen er maar aan zou ik zeggen.
Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.
pi_127625694
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.
:') beeje een non probleem hoeveel straten zijn daar nou? dat leer je in een week.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_127626490
Maar on topic,

- Tjernobyl
- Space Shuttle
- Buiten spelen
- Moeder vaak thuis werkte 3 dagdelen in de week
- Pa meestal voor zessen thuis
- We hadden zwart wit tv tot ver in de jaren 80 :P het kreng ging maar niet stuk en niet stuk is niet vervangen. zo anders dan de huidige altijd het nieuwste van het nieuwste willen/moeten hebben generatie (van geld wat we niet hebben kopen we spullen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen...)
- Indoctrinatie via schoolboeken en leraren extreem linkse propaganda
- Op de markt komen van de walkman, cd speler, video 2000, betamax, VHS, betaalbare Super 8 camera, videocamera, computers, spelcomputers/videogames, rubik's cube, uitlaten met katalisator, ABS, Airbags, loodvrije verf, polaroid enzv.
- Koude oorlog
- Het ontkennen van het aanwezig zijn van nukes in Nederland door de zichzelf erg goed geinformeerd vindende leeraar maatschappijleer [en de politiek] (leuk maar mijn pa werkte bij defensie en ik mocht af en toe mee naar de kazerne en had de nucleaire kruisraketten dus zelf zien liggen)
- De opkomst van schonere benzine
- Minder last van nieuwsdepressiviteit toen hadden we geen 24/7 nieuws van over de hele wereld dus waren er minder problemen althans ze waren veel verder van ons bed.
- Kapingen
- De oplympische spelen waren veeeeel leuker (in mijn geheugen dan )
- Raiders eten
- Shandy drinken :P
- de uitkeringen waren veel hoger of laat ik het zo zeggen de levensstandaard van uitkeringsgerechtigden was hoger veel hoger dan nu.
- Ziekenfonds betaalbare goede zorg voor iedereen.
- Er waren amper verkeersdrempels en weinig rotondes je kon leuk autorijden *O* *O*
- Schakelbrommers _O_ _O_ scooters waren en zijn voor dames of dameskappers :W
- Naar school rennen of fietsen niemand uit de klas werd met de auto naar school gebracht.

En nog veel meer :P

Leuk topic *O* *O*
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_127627867
En de supermarkt was om 6 uur dicht. En zondag gesloten :)
pi_127628014
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:36 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.
Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.
Daartegenover staan vele sites en (sub)fora waar men bereid is serieus op vragen of problemen van anderen in te gaan, waar goede informatie wordt geboden en prachtige dingen te zien zijn.

Je hebt gelijk dat we veel te afhankelijk zijn van techniek en internet. Alles moet online geregeld worden. Zonder Digid besta je niet. Zonder bankpasje kun je niet leven. Dat benauwt me ook wel. Vooral die kwetsbaarheid van de overheid op dat punt. Er wordt nog veel te weinig aan veiligheid en alternatieven gewerkt.
Het internet is niet meer weg te denken. Ik zou zeggen, probeer het eens wél weg te denken. een dag, geen probleem, een week, grote problemen, een maand: chaos.
Users als Lambiekje of die Amerikaanse Doomsday preppers worden uitgelachen en weggehoond. Misschien zullen we ze ooit nog gelijk moeten geven. Het kan 10 jaar duren of 50 of bij het uitbreken van een oorlog die via het net wordt uitgevochten, in Nederland, in China, of waar dan ook; ooit zal er een grote groep mensen weer zonder al die vanzelfsprekende voorzieningen moeten (over)leven. En hoe groter de afhankelijkheid van het net dan is, hoe groter de ramp zal zijn.
Maar we zijn nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen en we moeten allemaal meehobbelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adfundum op 10-06-2013 19:04:04 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 10 juni 2013 @ 19:16:02 #262
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_127629024
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 18:55 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.
Daartegenover staan vele sites en (sub)fora waar men bereid is serieus op vragen of problemen van anderen in te gaan, waar goede informatie wordt geboden en prachtige dingen te zien zijn.

Je hebt gelijk dat we veel te afhankelijk zijn van techniek en internet. Alles moet online geregeld worden. Zonder Digid besta je niet. Zonder bankpasje kun je niet leven. Dat benauwt me ook wel. Vooral die kwetsbaarheid van de overheid op dat punt. Er wordt nog veel te weinig aan veiligheid en alternatieven gewerkt.
Het internet is niet meer weg te denken. Ik zou zeggen, probeer het eens wél weg te denken. een dag, geen probleem, een week, grote problemen, een maand: chaos.
Users als Lambiekje of die Amerikaanse Doomsday preppers worden uitgelachen en weggehoond. Misschien zullen we ze ooit nog gelijk moeten geven. Het kan 10 jaar duren of 50 of bij het uitbreken van een oorlog die via het net wordt uitgevochten, in Nederland, in China, of waar dan ook; ooit zal er een grote groep mensen weer zonder al die vanzelfsprekende voorzieningen moeten (over)leven. En hoe groter de afhankelijkheid van het net dan is, hoe groter de ramp zal zijn.
Maar we zijn nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen en we moeten allemaal meehobbelen.
Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.
Zoals zoveel mensen zeggen 'makkelijk'.
Ik las laatst ook dat je nu alleen nog maar via internet je gas en watermeter kunt doorgeven, leuk voor de mensen die geen internet hebben.. :/

En ook dat mensen met hun mobiel straks kunnen afrekenen overal, geen pinpas meer nodig hebben oid..

Die dingen gaan echt veel te ver..

Het is niet alleen dat je straks niet kunt eten of drinken, het ziekenhuis in komt of noem maar op als de boel uitvalt maar juist door de passiviteit van mensen die zich overal van af laten hangen gaat echt gehandicapten creeeren, en dan op de meest vanzelfsprekende dingen die mensen van de jaren 80 (en daarvoor) generatie wel meester zijn.

Stel je maar even voor hoe de gemiddelde tiener dan op de stoep staat, met een niet werkende telefoon.
  maandag 10 juni 2013 @ 19:55:43 #263
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_127631384
Telefoonnummers die nog niet uit 10 cijfers bestonden :7
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_127631387
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 19:16 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.
Zoals zoveel mensen zeggen 'makkelijk'.
Ik las laatst ook dat je nu alleen nog maar via internet je gas en watermeter kunt doorgeven, leuk voor de mensen die geen internet hebben.. :/

En ook dat mensen met hun mobiel straks kunnen afrekenen overal, geen pinpas meer nodig hebben oid..

Die dingen gaan echt veel te ver..

Het is niet alleen dat je straks niet kunt eten of drinken, het ziekenhuis in komt of noem maar op als de boel uitvalt maar juist door de passiviteit van mensen die zich overal van af laten hangen gaat echt gehandicapten creeeren, en dan op de meest vanzelfsprekende dingen die mensen van de jaren 80 (en daarvoor) generatie wel meester zijn.

Stel je maar even voor hoe de gemiddelde tiener dan op de stoep staat, met een niet werkende telefoon.
Jij hobbelt ook gewoon mee hoor, er is geen wezenlijk verschil tussen betalen met je pinpas of betalen met je telefoon. Protesteer je actief, ben je zelfvoorzienend in energie en voedsel, kleding?

Ik snap nog steeds niet dat je zo'n groot verschil maakt tussen de ouderen en de jongeren, alsof iedere oudere een survivor is die zich wel kan redden en alle jongeren zonder telefoon als hulpeloze baby's om hulp gaan lopen roepen omdat ze niet meer kunnen whattsappen. Tussen de jongeren van nu zitten genoeg creatieve geesten die oplossingen kunnen bedenken voor problemen, mits ze de middelen maar voorhanden hebben. Het is geen zwak ras dat volkomen afhankelijk is van mensen van onze leeftijd. Dat krijg je er bij mij niet in. Nooit. Internet heeft de mensen niet veranderd, internet heeft de samenleving veranderd.

Overigens vind ik het een leuke discussie, maar we gaan wel totaal offtopic hier.
Sorry mensen ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Adfundum op 10-06-2013 20:01:14 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 10 juni 2013 @ 19:56:48 #265
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_127631470
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Adfundum het volgende:
Het is geen zwak ras dat volkomen afhankelijk is van mensen van onze leeftijd. Dat krijg je er bij mij niet in. Nooit
Dan heb je weinig van die schepsels in actie gezien :P
  maandag 10 juni 2013 @ 19:59:11 #266
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_127631640
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Telefoonnummers die nog niet uit 10 cijfers bestonden :7
En opzoeken in een telefoonboek..

Zag van de week in Italië nog mensen bellen bij een openbare telefooncel, je zou ze bijna een mobieltje geven...
pi_127634254
Hoe de jaren 80 waren weet ik niet, wat ik wel weet is dat wanneer ik eenmaal genoeg verdiend heb ik weg ben. Raak steeds meer teleurgesteld in dit land.
pi_127634643
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker. :D
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
  maandag 10 juni 2013 @ 20:53:46 #269
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_127634744
quote:
2s.gif Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker. :D
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
probeer het uit in een restaurant en post er dan een topic over :)
pi_127634800
Geen mobieltjes. We gingen gewoon weg in de ochtend, we kwamen thuis als de straatlantaarsn aangingen.
Whatever...
  maandag 10 juni 2013 @ 20:56:43 #271
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127634936
quote:
2s.gif Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 10 juni 2013 @ 21:03:49 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127635408
Er was eind jaren 70 ook een spelshow annex loterij die de hele vrijdagavond duurde. Na ieder onderdeel werd er dan weer een nummertje getrokken, totdat op het einde van de avond alle nummers bekend waren. Heel Nederland bleef daar voor thuis.
De hoofdprijs was een waanzinnige HONDERDDUIZEND GULDEN (E40K). Hier was wel wat maatschappelijk protest tegen, want zulke bizarre hoofdprijzen zouden de mensen alleen maar het hoofd op hol brengen.
Mensen brachten de rest van de week door met het speculeren wat ze zouden doen als ze de hoofdprijs zouden winnen. Ik herinner me nog dat de buurman zij "Dan gooi ik meteen alle stoelen door de ruiten!!", en dat de buurvrouw toen boos werd en dat maar onzin vond.
The End Times are wild
pi_127636008
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef Copthorne het volgende:
Minder sociale onrust ook denk ik (geen idee, ik ben geboren in 1989). Je had wel die wedstrijd FC Den Haag - Ajax ergens eind jaren 80, de enige Eredivisie wedstrijd die nooit is uitgespeeld, maar verder moet het veilig en rustig zijn geweest op de straten. Geen shariadriehoeken en dergelijke.
Dat valt vies tegen...
De nieuwmarktrellen:

De krakersrellen:

De kruisraketprotesten:

En trouwens ook het enige protest waar ik ooit aan heb meegedaan: Op de schouders van Ma tegen het kabinet Lubbers...

[ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 10-06-2013 21:23:42 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_127636325
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NL
Maar het duurde nog jaren voordat overal pinautomaten stonden...
pi_127636401
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat valt vies tegen...
De nieuwmarktrellen:
[ afbeelding ]

De krakersrellen:
[ afbeelding ]

De kruisrakketprotesten:
[ afbeelding ]

En trouwens ook het enige protest waar ik ooit aan heb meegedaan: Op de schouders van Ma tegen het kabinet Lubbers...
[ afbeelding ]
DIKKE LUL KRUISRAKET
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')