Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Is toch net iets makkelijker.
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt."
Makkelijker is het zeker.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik heb een buitendienstfunctie, zat vroeger met een stratenboek op schoot in de auto, nu zeg ik gewoon waar ik heen wil en ik word tot de voordeur begeleid "uw bestemming bevindt zich links."
Wel vergeten mensen dat er altijd een alternatief is voor de techniek. Bellen ze in paniek de ANWB op als hun Tom-Tom het begeven heeft op weg naar hun vakantie-adres.
"Nou meneer,dan koopt u toch gewoon een kaart bij het eerste tankstation dat u tegenkomt."
Bedoel je die blauwe borden met plaatsen erop? Lijkt me sterk dat mensen die kunnen missen. Maar goed, ik heb zelf geen navigatiesysteem en ken een groot deel van de snelwegen sowieso uit mijn hoofd.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef aloa het volgende:
[..]
Makkelijker is het zeker.
Zonder tomtom rijden lijkt me voor veel mensen wel een probleem worden (mocht dat het een keer niet doen). Ik vraag me af of ze ook nog de ANWB borden langs de snelweg zien staan en weten hoe ze die moeten gebruiken.
Zelf heb ik voor m'n werk half Europa doorgereden en ook altijd met een stratenboek/plattegrond naast me en hoewel je helemaal gelijk hebt dat het makkelijker is als je de instructies van de meneer/mevrouw volgt die je toespreekt, heb ik die overstap nooit gemaakt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:38 schreef Adfundum het volgende:
quote:Op zondag 9 juni 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 80 was het net zo high-tech als nu. Voor ons gevoel dan. Je had de eerste spelcomputers en de eerste homecomputers. De walkman kwam uit. Allemaal net zo spectaculair toen als de Iphone 5 nu. Maakt echt niks uit.
Verder was het véél rustiger en relaxter. Een man met een gewone baan kon in zijn eentje genoeg verdienen om een gezin te onderhouden en in een twee-kapper te huisvesten. En dan kon hij lekker op z'n fiets naar het werk en ging het daar ook rustig aan.
Het was wel minder luxieus in sommige opzichten. Drie vliegvakanties per jaar was alleen voor de Koningin weggelegd.
Dus ja, HET WAS TOF. Het was meestal schoner, gezelliger, veiliger, relaxter.
Geluk is subjectief, ik denk juist dat mensen die oppervlakkig leven (dus met whatsap etc) een vrij kaal schijnleven hebben dat zich vroeg of laat zal klappen als een bubbel, met ernstige psychische gevolgen gezien men dan in een staat van handicap zal komen, zoals wanneer je een oog afbind het na een tijdje niks meer zal zien, zo zal een mens straks zonder gadgets apps en media ook onkundig zijn, en de electronica is kwetsbaarder dan je denkt, en dan nieteens op het gebied van uitval/emp/hacken maar ook op existentieel gebied; vergeet niet dat alle grondstoffen voor moderne electronica uit china komen, en nog eindiger zijn dan olie.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Sorry, nu ik het teruglees staat het er net als een persoonlijke aanval, ik bedoelde het meer als een algemeen iets. Excuses.
Verder gaan we het denk ik toch niet eens worden. De wereld gaat vooruit, ook communicatie, ook techniek. Daar is niets technocratisch aan, dat is gewoon evolutie. Je kan je heftig verzetten en een eenling zijn, of je kan er je weg in proberen te vinden. Ik denk niet dat je van de eerste optie erg gelukkig wordt.
Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:27 schreef Adfundum het volgende:
Jammer, begon als een leuk topic en verzandt inderdaad in een zeurtopic over "de jeugd van tegenwoordig versus "de oude lullen".
We leven allemaal hier nu en maken allemaal gebruik van de techniek, die voordelen maar ook nadelen heeft. Op Facebook verdringen de ouderen de jongeren zelfs als je de berichten moet geloven.
En dat die jongeren allemaal lui worden omdat ze toch wel alles krijgen daar geloof ik niets van, niet als ik in mijn directe omgeving kijk tenminste.
Vroeger is ook mijn mooie bromfiets gejat, later mijn auto bekrast, een andere gestolen, twee keer ingebroken...
De (over-)schreeuwers krijgen de aandacht, net zoals negatief nieuws; vroeger een berichtje in het plaatselijke sufferdje of op het 8-uur journaal, tegenwoordig lees je hetzelfde bericht op tig nieuws-sites, en in ieder nieuwsprogramma wordt het uitgebreid besproken, compleet met analyses van er met de haren bijgesleepte "deskundigen". Dat geeft een heel ander beeld. Wen er maar aan zou ik zeggen.
quote:Op maandag 10 juni 2013 17:07 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik zit nu op Curacao en daar moet je sowieso alles met een kaart doen, aangezien een Tom-Tom niet werkt.
Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:36 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Maar we besteedden er veel minder tijd aan, nu heeft elke mafklapper een medium, en we gebruiken dat medium bijna als een 2e (ook nog eens collectief) hoofd. Vroeger lieten we stukjes schrijven en de zeepkist over aan de experts, nu kan een halve stad in een psychose een heel forum volspammen met onzin. Kijk op fok hoeveel berichtjes in klb en gc niet langer zijn dan een paar woorden, herhaalde oneliners zonder enige inhoud.. een beetje de onverschillige 4chan cultuur, daar werden we vroeger niet door omringt, en dat zouden we nu ook niet zijn als we dat internet enkel zouden gebruiken om even iemand in het buitenland een mail te sturen maar het is al een extra lichaamsdeel geworden, een 6e zintuig. En eentje die hoe meer gelding we het geven destemeer pijn gaat doen wanneer het wegvalt.
Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.quote:Op maandag 10 juni 2013 18:55 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Daar noem je ook net de afvoerputjes van Internet op. klb,onz, gc, dumpert, geenstijl. Verreweg het grootste gedeelte van de bevolking komt nooit op die sites of heeft het na een tijdje wel gezien. Dat vind ik niet zo'n probleem.
Daartegenover staan vele sites en (sub)fora waar men bereid is serieus op vragen of problemen van anderen in te gaan, waar goede informatie wordt geboden en prachtige dingen te zien zijn.
Je hebt gelijk dat we veel te afhankelijk zijn van techniek en internet. Alles moet online geregeld worden. Zonder Digid besta je niet. Zonder bankpasje kun je niet leven. Dat benauwt me ook wel. Vooral die kwetsbaarheid van de overheid op dat punt. Er wordt nog veel te weinig aan veiligheid en alternatieven gewerkt.
Het internet is niet meer weg te denken. Ik zou zeggen, probeer het eens wél weg te denken. een dag, geen probleem, een week, grote problemen, een maand: chaos.
Users als Lambiekje of die Amerikaanse Doomsday preppers worden uitgelachen en weggehoond. Misschien zullen we ze ooit nog gelijk moeten geven. Het kan 10 jaar duren of 50 of bij het uitbreken van een oorlog die via het net wordt uitgevochten, in Nederland, in China, of waar dan ook; ooit zal er een grote groep mensen weer zonder al die vanzelfsprekende voorzieningen moeten (over)leven. En hoe groter de afhankelijkheid van het net dan is, hoe groter de ramp zal zijn.
Maar we zijn nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen en we moeten allemaal meehobbelen.
Jij hobbelt ook gewoon mee hoor, er is geen wezenlijk verschil tussen betalen met je pinpas of betalen met je telefoon. Protesteer je actief, ben je zelfvoorzienend in energie en voedsel, kleding?quote:Op maandag 10 juni 2013 19:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nou ik vind dat je helemaal niet mee moet hobbelen, dat is een conformistische keuze.
Zoals zoveel mensen zeggen 'makkelijk'.
Ik las laatst ook dat je nu alleen nog maar via internet je gas en watermeter kunt doorgeven, leuk voor de mensen die geen internet hebben.. :/
En ook dat mensen met hun mobiel straks kunnen afrekenen overal, geen pinpas meer nodig hebben oid..
Die dingen gaan echt veel te ver..
Het is niet alleen dat je straks niet kunt eten of drinken, het ziekenhuis in komt of noem maar op als de boel uitvalt maar juist door de passiviteit van mensen die zich overal van af laten hangen gaat echt gehandicapten creeeren, en dan op de meest vanzelfsprekende dingen die mensen van de jaren 80 (en daarvoor) generatie wel meester zijn.
Stel je maar even voor hoe de gemiddelde tiener dan op de stoep staat, met een niet werkende telefoon.
Dan heb je weinig van die schepsels in actie gezienquote:Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Adfundum het volgende:
Het is geen zwak ras dat volkomen afhankelijk is van mensen van onze leeftijd. Dat krijg je er bij mij niet in. Nooit
En opzoeken in een telefoonboek..quote:Op maandag 10 juni 2013 19:55 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Telefoonnummers die nog niet uit 10 cijfers bestonden
probeer het uit in een restaurant en post er dan een topic overquote:Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker.![]()
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NLquote:Op maandag 10 juni 2013 20:52 schreef aloa het volgende:
Pinnen bestond nog niet, als je contant geld wou hebben dan ging je de bank binnen en trok je een nummertje, net als bij de slager en bakker.![]()
Toen had je nog een cheque, waar je mee kon betalen. (bestaan die dingen nog eigenlijk?)
Dat valt vies tegen...quote:Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef Copthorne het volgende:
Minder sociale onrust ook denk ik (geen idee, ik ben geboren in 1989). Je had wel die wedstrijd FC Den Haag - Ajax ergens eind jaren 80, de enige Eredivisie wedstrijd die nooit is uitgespeeld, maar verder moet het veilig en rustig zijn geweest op de straten. Geen shariadriehoeken en dergelijke.
Maar het duurde nog jaren voordat overal pinautomaten stonden...quote:Op maandag 10 juni 2013 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De eerste pinautomaten kwamen in midden jaren 70 naar NL
DIKKE LUL KRUISRAKETquote:Op maandag 10 juni 2013 21:13 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen...
De nieuwmarktrellen:
[ afbeelding ]
De krakersrellen:
[ afbeelding ]
De kruisrakketprotesten:
[ afbeelding ]
En trouwens ook het enige protest waar ik ooit aan heb meegedaan: Op de schouders van Ma tegen het kabinet Lubbers...
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |