wat voor een auto? type merk? bouwjaar ? electrische stuurbekrachtingig (city stand) of hydraulische ?quote:Op maandag 6 mei 2013 20:15 schreef Helsinki het volgende:
Ik heb pas een auto gekocht met stuurbekrachtiging en merk dat hij wat zwaarder naar rechts stuurt. Ook draait het stuur wat moeizaam terug na een bocht, niet zo soepel als dat eerst ging. Volgens mij was dit niet zo in het begin, iemand enig idee wat er kan zijn?
Excuses, het is een Opel Corsa 1.2 16V uit 1998.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:19 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
wat voor een auto? type merk? bouwjaar ? hier kan je niks mee
Hydraulisch systeem dus. Het kan zijn dat er bv lekkage is (zowel intern als extern) of dat er bijvoorbeeld een veerpootlager defect is.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:20 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Excuses, het is een Opel Corsa 1.2 16V uit 1998.
Kan ik dit zelf vast stellen? Het is mijn eerste auto, heb er niet veel verstand van zoals te merken isquote:Op maandag 6 mei 2013 20:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Hydraulisch systeem dus. Het kan zijn dat er bv lekkage is (zowel intern als extern) of dat er bijvoorbeeld een veerpootlager defect is.
Voorlekkage het vloeistof nivo controleren als indicatie (aan de deksel van het res. zit een pijl stok, deze moet tussen min en max staan. eventueel aanvullen, met als mij niet vergis ATF. Het stuur hierna een aantal keer van links naar rechts draaien om het systeem te ontluchten.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:23 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Kan ik dit zelf vast stellen? Het is mijn eerste auto, heb er niet veel verstand van zoals te merken is
nee de veer kan dan draaienquote:Op maandag 6 mei 2013 20:25 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ga nu vast iets heel doms vragen, maar een veerpootlager zorgt er toch voor dat je schokbreker mee kan draaien als je stuurt?
Huh? De veer zit om de schokbreker heen, en die draait dus wel mee met de stuurbeweging? Maar de schokbreker zelf niet?quote:
die ook. Maar de schokdemper zelf is een stalen staaf die kan draaien zonder lager. Een veer kan niet tegen draaien. Daar breken ze snel vanquote:Op maandag 6 mei 2013 20:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Huh? De veer zit om de schokbreker heen, en die draait dus wel mee met de stuurbeweging? Maar de schokbreker zelf niet?
Oooh, nu snap ik hem Dank je.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
die ook. Maar de schokdemper zelf is een stalen staaf die kan draaien zonder lager. Een veer kan niet tegen draaien. Daar breken ze snel van
't Is niet moeilijker dan je fietsbandquote:Op donderdag 9 mei 2013 09:38 schreef Mileena het volgende:
Ik heb voor het eerst een auto en laatst zei een neef tegen me dat ik regelmatig de bandenspanning moet controleren. Maarre hoe kan ik de bandenspanning controleren? Is dat moeilijk om te doen?
Fullservice is zeldzaam, een garage kan het wel. Maar jij ook.quote:En zijn er in Den Haag benzinestations waar ze dat voor je kunnen doen als je het zelf niet weet?
Ja, of iig een defecte schakelaar of een los contact, of corrosie in één van de stekkers die achterop de schakelaars zitten, of in één van de motortjes. effe zoeken en rommelen dus.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Andere vraag:
Als autoramen eerst wel open gingen, dan soms wel en soms niet, en nu helemaal niet meer... Klinkt dat als corrosie in de schakelaar?
9 uit 10 dat het alleen het lampje in je dashboard is wat je moet vervangenquote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:54 schreef mirelia het volgende:
Ik heb een Hyundai Getz uit 2004 en nu is mijn verlichting in de middenconsole gedeeltelijk uitgevallen. Nu denk ik zelf aan een zekering maar ik weet niet welke, ik heb er al een paar gechecked maar die zijn goed. Wie weet welke ik moet hebben?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meestal kan je die drie knoppen eraf trekken met een beetje kracht. En dan zie je of een schroefje zitten of direct al het lampje. Maar google dat eerst eens op, voordat je alles slooptquote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:57 schreef mirelia het volgende:
Ok dan word het een stuk lastiger ben ik bang, dan moet ik uitzoeken hoe ik daarbij kan.
Maar alvast bedankt voor je tip
4.05% afwijking, niet doen, is te veelquote:Op zondag 12 mei 2013 15:38 schreef x3ro het volgende:
Ik heb een korte vraag over 't verwisselen van een stel velgen + banden. Op het moment rijd ik als stadshok, gezien ik in de GTi een gehoorbeschadiging oploop, een Ford Ka uit 2006. Hierop zitten op 't moment 165/60R14 banden, nu heb ik nog een mooie set 205 GTi speedline velgen in 15" met banden in 195/50R15. Gezien beide naar mijn weten in 4x108 zijn en de Peugeot een ietwat andere ET heeft die ervoor zorgt dat ze zon 2cm verder naar buiten staan, vroeg ik mij af of het verschil van pakweg 4% tussen de beide sets een merkbaar verschil gaat geven. Op ''t moment is de teller namelijk al iets te optimistisch ten opzichte van de daadwerkelijke snelheid.
Ga je dat zo nadrukkelijk merken tijdens het optrekken bijvoorbeeld? Gezien er bij de meeste calculator software niet meer bij staat dat het feit dat mijn daadwerkelijke snelheid zo'n 4% boven de aangegeven snelheid zal liggen.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
4.05% afwijking, niet doen, is te veel
je gaat het wel merken in de portomonee, max afwijking wat toelaatbaar is ongeveer 2.5%quote:Op zondag 12 mei 2013 16:32 schreef x3ro het volgende:
[..]
Ga je dat zo nadrukkelijk merken tijdens het optrekken bijvoorbeeld? Gezien er bij de meeste calculator software niet meer bij staat dat het feit dat mijn daadwerkelijke snelheid zo'n 4% boven de aangegeven snelheid zal liggen.
Zou in het geval van deze velgen op de Ford geen problemen moeten geven. Ze passen zonder spacers erop. Wil je echter Ford velgen op een Peugeot, heb je spacers nodig en kan dit nog wel eens issues geven.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:45 schreef JohnB52 het volgende:
Misschien geeft die et waarde wel meer slijtage?
Heb ff nagezocht. Foutcode P0234, U1102 en U1101quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Heb toch echt een foutcode nodig die begint met P
Klinkt aannemelijk, mag de garage daar straks als eerste naar gaan kijken; die mag de rest van het opkalefateren gaan doen binnenkort, want remmerij en aanverwanten ga ik niet zelf aan hobbyen.quote:
In mijn optiek gebaseerd op de foto's zullen de scheuren geen problemen opleveren voor de APK. Ook kwa prestaties van de auto ziul je er niks van merken. Het is puur optisch en cosmetischquote:Op maandag 20 mei 2013 18:35 schreef Sprouts het volgende:
PTA'ers, ik heb enkele vragen over een tweedehands Citroen C3 1.4i Exclusive uit 2003 die ik op het oog heb. De auto heeft enkele goed zichtbare beschadigingen in de bumpers, wat mij op zich niet heel erg stoort.
Maar! Zijn deze scheuren in de voor- en achterbumper van invloed op de prestaties van de auto? Leveren dit soort scheuren problemen op bij een APK keuring? En is dit eventueel te repareren door een garage?
Ik heb de auto nog niet in het echt gezien trouwens, ik kom de advertentie net tegen online. Ik weet daarom niet of de bumper van kunststof is of een ander materiaal.
Foto's van de scheuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op maandag 20 mei 2013 18:35 schreef Sprouts het volgende:
Zijn deze scheuren in de voor- en achterbumper van invloed op de prestaties van de auto?
Deze scheuren niet.quote:Leveren dit soort scheuren problemen op bij een APK keuring?
Ja, die zal je bumper vervangen en laten spuiten. Een schadehersteller kan dit veel goedkoper fixen. Een reeds gespoten bumper van de sloop (laten) monteren zal nog goedkoper zijn.quote:En is dit eventueel te repareren door een garage?
Thanks for the heads up! Ik ga de auto gewoon snel bekijken en inschatten of het 't risico waard is.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 01:25 schreef 2cv het volgende:
Die scheuren kunnen in geval van een APK-zeurmeester met een slecht humeur zonder koffie wel degelijk problemen opleveren: afkeur wegens scherp uitstekende delen. Oplossing: stuk ducktape er overheen plakken. Over de scheuren, niet over de APK-zeurmeester.
dan zou ik in beroep gaanquote:Op dinsdag 21 mei 2013 01:25 schreef 2cv het volgende:
Die scheuren kunnen in geval van een APK-zeurmeester met een slecht humeur zonder koffie wel degelijk problemen opleveren: afkeur wegens scherp uitstekende delen. Oplossing: stuk ducktape er overheen plakken. Over de scheuren, niet over de APK-zeurmeester.
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 01:25 schreef 2cv het volgende:
Die scheuren kunnen in geval van een APK-zeurmeester met een slecht humeur zonder koffie wel degelijk problemen opleveren: afkeur wegens scherp uitstekende delen. Oplossing: stuk ducktape er overheen plakken. Over de scheuren, niet over de APK-zeurmeester.
Fixedquote:Op dinsdag 21 mei 2013 07:30 schreef Sprouts het volgende:
[..]
Thanks for the heads up! Ik ga de auto gewoon snel bekijken en inschatten of het 't risicoeen rol ducktape waard is.
Wat een gedoe. Stuk ducktape er overheen en klaar ben je.quote:
storing aanwezig, Motormanagment uitlezenquote:Op zaterdag 25 mei 2013 15:25 schreef Deeltjesversneller het volgende:
wat betekent het als dit lampje knippert?
[ afbeelding ]
ok bedanktquote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:29 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
storing aanwezig, Motormanagment uitlezen
Kort gezegd betekent het dat je band(en) niet mooi gelijkmatig zijn afgesleten.quote:
Dank jequote:Op donderdag 13 juni 2013 00:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Kort gezegd betekent het dat je band(en) niet mooi gelijkmatig zijn afgesleten.
En dat zorgt voornamelijk voor herrie en trillingen.
constructie van de achteras. Niks aan te doen. Bijna elke voorwiel aangedreven auto heeft hetquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank je
En hoe komt dat? Noodstops ofzo?
(de banden van mijn auto hebben het niet, maar ik las het ergens en ken(de) de term niet)
Owh? Waarom heb ik er dan nog nooit van gehoord terwijl ik een bijna 20 jaar oude voorwielaangedreven auto heb?quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
constructie van de achteras. Niks aan te doen. Bijna elke voorwiel aangedreven auto heeft het
Het kan te maken hebben met positieve en negatieve camber. Het kan te maken hebben met je bandenspanning. Het kan te maken hebben met hoe je rijdt (ik rij/reed graag hard door bochtjes, waardoor mijn vorige bandjes ook gecupt waren).quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank je
En hoe komt dat? Noodstops ofzo?
(de banden van mijn auto hebben het niet, maar ik las het ergens en ken(de) de term niet)
Dankquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:17 schreef Anne het volgende:
[..]
Het kan te maken hebben met positieve en negatieve camber. Het kan te maken hebben met je bandenspanning. Het kan te maken hebben met hoe je rijdt (ik rij/reed graag hard door bochtjes, waardoor mijn vorige bandjes ook gecupt waren).
Wel wat aan te doen . Met enige regelmaat de bandjes van positie wisselen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
constructie van de achteras. Niks aan te doen. Bijna elke voorwiel aangedreven auto heeft het
Dat gebeurt hier wél, maar dan door slijtage van de bandjes an sich: wisselen van voor naar achter als voor een nieuw bandje wordt gelegd ofzoquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:19 schreef Anne het volgende:
[..]
Wel wat aan te doen . Met enige regelmaat de bandjes van positie wisselen.
Dankquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:20 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik leg het even uit met plaatjes, da's makkelijker en ik wil zo naar bed, vandaar .
[ afbeelding ]
Om het even heel overdreven te laten zien:
[ afbeelding ]
Ok, dankquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:29 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Cuppen ontstaat door het wringen van een band op de weg. Dit komen zoals Anne al zei door een verkeerde wieldwarshelling. Maar ookddoor de constructie van de achteras. Bv slappe achterasrubber voor een meesturen de as voor extra comfort. Wisselen helpt maar echt weg krijg je het niet
ouderdom van rubbers, schokdempers .Ervaring met stoepranden Verkeerd merk banden heeft ook invloedquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dank
Nu nogmaals de vraag: waarom ken ik het fenomeen niet, terwijl ik een bijna 10 jaar oude voorwielaangedreven auto heb? Goede achteras dan ofzo?
Weer die 10 van me.. Ik bedoel: bijna 20 jaar oude etc ;@quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ouderdom van rubbers, schokdempers .Ervaring met stoepranden Verkeerd merk banden heeft ook invloed
Rubbers? als in ashoezen?quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ouderdom van rubbers, schokdempers .Ervaring met stoepranden Verkeerd merk banden heeft ook invloed
achteras rubbers. Die zitten in de as en tussen de bouten en moeren die de as aan het chassis bevestigdquote:
....quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Weer die 10 van me.. Ik bedoel: bijna 20 jaar oude etc ;@
Wederom dankquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
achteras rubbers. Die zitten in de as en tussen de bouten en moeren die de as aan het chassis bevestigd
Best lang dan, in het geval van mijn auto.. Topquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
....
Zoals ik al zei slijtage. Ja dat duurt even...
jappener zekerquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Best lang dan, in het geval van mijn auto.. Top
Ja, Hondaquote:
Ook niet .. Maar de lak verdwijnt inmiddels welquote:Op donderdag 13 juni 2013 00:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
niks vreemd aan. Goed spul roest alleen nog wel eens
Thanks!quote:Op zondag 16 juni 2013 16:46 schreef jitzzzze het volgende:
Jaarlijks verversen, tussendoor bijvullen.
Ja, en liever vandaag nog dan morgen. Als je lampje brand dan is het niveau al heul erg laag.quote:Op zondag 16 juni 2013 16:50 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Thanks!
Ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst heb bijgevuld. Ik merkte het op doordat het olielampje brandde. Helemaal verversen dus.
Vandaag nog ergens een winkel open waar je olie kan kopen? Gamma,praxis en karwei in de buurt zijn allemaal dicht... Morgenvroeg heb ik de auto nodig voor een ritje van 115Kmquote:Op zondag 16 juni 2013 16:52 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, en liever vandaag nog dan morgen. Als je lampje brand dan is het niveau al heul erg laag.
Giet er desnoods een liter of wat bij, dan kan je nog even veilig doorrijden tot de wissel als je die niet morgen al kan doen
Euhm, afhankelijk van aantal kms per jaar he :-)quote:Op zondag 16 juni 2013 16:46 schreef jitzzzze het volgende:
Jaarlijks verversen, tussendoor bijvullen.
Benzinepomp. Anders doe je het morgenochtend bij de eerste pomp die je tegenkomt.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:01 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Vandaag nog ergens een winkel open waar je olie kan kopen? Gamma,praxis en karwei in de buurt zijn allemaal dicht... Morgenvroeg heb ik de auto nodig voor een ritje van 115Km
I know, maar de meeste mensen rijden per jaar 'zoveel' dat ze eerder een jaar verder zijn dan de voorgeschreven km's halenquote:Op zondag 16 juni 2013 17:02 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Euhm, afhankelijk van aantal kms per jaar he :-)
Cool, er is nog een Total open vlakbij. Volgens mij betaal je bij een tankstation wel veel meer dan bij een halfords oid?quote:
Eerste Japanners roestten ook heel erg, nèt zoals de Italianen, doordat het staal over zee vervoerd werd. In open schepen, dus lekker zout water erop.quote:Op donderdag 13 juni 2013 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook niet .. Maar de lak verdwijnt inmiddels wel
Mijn Volvo'tje was ik binnen een paar jaar kwijt ivm doorgeroeste kokerbalken (en die was 13)
Ja, dat is zo. Hoeveel Halfords ook teringduur is.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:05 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Cool, er is nog een Total open vlakbij. Volgens mij betaal je bij een tankstation wel veel meer dan bij een halfords oid?
Nee valt mee, bouwmarkten zijn goedkoper.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:05 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Cool, er is nog een Total open vlakbij. Volgens mij betaal je bij een tankstation wel veel meer dan bij een halfords oid?
Is in veel landen normaal, behalve hier Hier moet je voor alles naar een andere winkel toequote:Op zondag 16 juni 2013 17:09 schreef JohnB52 het volgende:
Ik was gister bij Le Clerc, franse supermarkt.
Hebben ze daar n hele afdeling auto onderhoud, met echt alles voor n kleine beurt, luchtfilters, oliefilter, maar ook bougies, en zelfs brandstoffilters, verder alle mogelijke olieen die je je maar kan bedenken :-)
Ja, ongeveerquote:Op zondag 16 juni 2013 17:14 schreef ukga het volgende:
Ik wil binnenkort even mn auto laten uitlijnen. wat kost dat ongeveer? 80 eu?
Motorsteun vervangen, en hij trilt niet meerquote:Op zondag 19 mei 2013 12:27 schreef bokkepoot het volgende:
Ik heb hier een gebakje met 2+ ton ervaring en die trilt stationair best erg.
Bij 1000 tpm is het trillen over.
Ook trilt hij heel licht als je een constante snelheid rijdt en bij het remmen trilt hij weer forser.
Stationairklep en vacuümslangen zijn schoon en goed, bougies en bobine zijn kort geleden nog vervangen.
Ik zat zelf te de motorsteun, kan dit kloppen?
welke rubbers bedoel je?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:16 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, ongeveer
Ga wel naar een garage toe die eerst je rubbers etc. controleert voordat ze gaan meten en bijstellen.
De rubbers van de ophanging, stuurinrichting etc. Als die versleten zijn dan kan je wel gaan uitlijnen, maar dan schiet je er weinig mee op. Bovendien moet het uitlijnen dan nog een keer als je de kapotte rubbers het vervangen.quote:
Wat rijd je voor auto?quote:Op zondag 16 juni 2013 16:46 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Hallo PTA,
Vast wel een vaak voorkomende vraag: motorolie, bijvullen of verversen?
oke nouja sowieso kan het zijn dat de rubbers versleten zijn, maar die uitlijning moet voornamelijk gebeuren door een klappertjequote:Op zondag 16 juni 2013 17:23 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
De rubbers van de ophanging, stuurinrichting etc. Als die versleten zijn dan kan je wel gaan uitlijnen, maar dan schiet je er weinig mee op. Bovendien moet het uitlijnen dan nog een keer als je de kapotte rubbers het vervangen.
Een goede garage zal eerst de rubbers bekijken en waar nodig vervangen en dan pas gaan uitlijnen. Dit zit niet in die +/- 80 euro. Vraag dus van te voren aan de garage hoe ze uitlijnen.
Hoe lang geleden dat t ververst is?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:24 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Mitsubishi Carisma 1.6 benzine bouwjaar 1998
Voor Saab rijders word Stigters in Vianen aanbevolen. Maar die doen ook andere merken!quote:Op zondag 16 juni 2013 17:42 schreef ukga het volgende:
[..]
oke nouja sowieso kan het zijn dat de rubbers versleten zijn, maar die uitlijning moet voornamelijk gebeuren door een klappertje
65 bij profile tyrecentre hier. Ook je wielen laten balanceren.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:14 schreef ukga het volgende:
Ik wil binnenkort even mn auto laten uitlijnen. wat kost dat ongeveer? 80 eu?
Zover ik het me kan herinneren: nietquote:
Ik neem aan van wel (assuming ). Net aan mijn moeder gevraagd; 3 jaar geleden is er door onze plaatselijke monteur olie vervangen.quote:Op zondag 16 juni 2013 22:24 schreef JohnB52 het volgende:
Heb je wel dezelfde olie gekocht als dat er in zit?
Ik denk dat een onderhoudsbeurtje niet voor zn tijd is zo te horen :-)
4 liter voor 34 valt nog mee.
Voor mijn kroon 0w40 ben ik meer kwijt.
quote:Op zondag 16 juni 2013 16:46 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Hallo PTA,
Vast wel een vaak voorkomende vraag: motorolie, bijvullen of verversen?
Ik wou zeggen: auto bij de sloop afleveren (niet zeuren over geld), en nooit meer en andere kopen, maar bij mij zit de olie er ook al 3 á 4 keer langer in dan voorgeschrevenquote:Op zondag 16 juni 2013 16:50 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Thanks!
Ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst heb bijgevuld. Ik merkte het op doordat het olielampje brandde. Helemaal verversen dus.
We gebruiken de auto niet echt heel vaak (1 a 2 keer per week) en dan denk je er gewoon niet aan. Totdat je heel toevallig een lampje ziet branden en op internet leest wat voor gevolgen het kan hebben...quote:Op zondag 16 juni 2013 22:40 schreef JohnB52 het volgende:
Dus 2 jaar te laat, ach beter laat dan nooit he :-)
Had die plaatselijke monteur wel mogen adviseren trouwens...
Dus 3 a 4 jaar?quote:Op maandag 17 juni 2013 01:32 schreef 2cv het volgende:
[..]
[..]
Ik wou zeggen: auto bij de sloop afleveren (niet zeuren over geld), en nooit meer en andere kopen, maar bij mij zit de olie er ook al 3 á 4 keer langer in dan voorgeschreven
Gewoon de goedkoopste 10W40 in knikkeren die je kan vindenquote:Op zondag 16 juni 2013 19:53 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Zover ik het me kan herinneren: niet
Ben even langs de Total gefietst: 1 liter voor 17,50!
Paar honderd meter verder op bij BP 4 liter voor 34 euro. Ook niet echt goedkoop maar ik kan er weer mee vooruit. Ik heb besloten om het bij te vullen ipv verversen. Dit omdat ik de benodigde spullen niet heb. Ook ben ik bang dat ik om een of ander reden het verkeerd doe; morgen heb ik echt de auto nodig.
Bedankt voor advies en tips iedereen
quote:Op maandag 17 juni 2013 09:26 schreef JohnB52 het volgende:
Ja die van de action toch?
En dan bij de kleine/grote beurt normale olie erin mikken.
die uitlaat is lekquote:Op zaterdag 22 juni 2013 02:20 schreef erkel het volgende:
Mijn Peugeot 206 XR (1999) heeft een kleine lekkage onder de motorkap (zie foto). Bij de pijl zit de lekkage. Het borrelt wat en zorgt voor klein beetje witte rookvorming. Kunnen jullie mij vertellen wat voor onderdeel dat is en/of ik dat zelf kan repareren?
Nog wat extra info: Iets onder de motorkap begint na 5 min enorm te 'blazen' en als je buiten de auto staat, dan is dit ook duidelijk hoorbaar. Het klinkt een beetje als een oude pc die hard moet 'werken' om alles te draaien.
Iemand een idee?
[ afbeelding ]
Als jij het zegt geloof ik je direct, maar ik kan er geen uitlaat uit afleidenquote:
Dat is dan ook omdat er vanuit wordt gegaan dat die regelmatig in de modder en stof gebruikt wordt. Ik zag in Afrika zo'n garagekaartje in de auto hangen dat het daar om de 3000km moest gebeuren voor een Toyota Super Custom (4WD Lite-Ace)... Onze reis was nog langer dan dat. Maar gezien de grote hoeveelheden stof daar vind ik het niet heel vreemd.quote:Op maandag 17 juni 2013 01:42 schreef NoBody122 het volgende:
Het kan ook nogal verschillen, met welke frequentie de olie ververst moet worden.
Mijn Patrol moet -eigenlijk- elke 7500 KM verse olie hebben. Dat is dus aardig meer dan jaarlijks.
zoals de pijl staat maak ik er uit op dat de moer van de lambda sonde lektquote:Op zaterdag 22 juni 2013 12:50 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als jij het zegt geloof ik je direct, maar ik kan er geen uitlaat uit afleiden
Velgrand. Maar dat laatste heeft ie al 3x geprobeerd en elke keer is het na een paar weken weer zo ver. Ligt volgens mij niet aan hun ondeskundigheid.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
is de velg zelf lek, of lekt hij op de velgrand? Indien het laatste dan volstaat het om de band van de velg te halen, de rand volledig op te schuren tot blank metaal, anti lek pasta er op te smeren, en band weer te monteren
Mja met mijn budget wel ja . Toch zon 20l benzine.quote:
Terugweg, 300 km totaal dusquote:
wat is daar mis mee? Ik rij 1 op 2 a 3..quote:
Zo hee, kijk jou eens een baas zijnquote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:31 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wat is daar mis mee? Ik rij 1 op 2 a 3..
Mercedes Benz 500SEL
Bedankt namens de Nederlandse schatkist.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:31 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wat is daar mis mee? Ik rij 1 op 2 a 3..
Mercedes Benz 500SEL
jij rijdt echt als een mongool dat kan niet andersquote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:31 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wat is daar mis mee? Ik rij 1 op 2 a 3..
Mercedes Benz 500SEL
Op LPG in de file met koude motor?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:31 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wat is daar mis mee? Ik rij 1 op 2 a 3..
Mercedes Benz 500SEL
Je weet zellufquote:
Graag gedaan..quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:59 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Bedankt namens de Nederlandse schatkist.
ach man jij, ik rij amper boven de 1500 RPM, niks is fijner dan 70 rijden in de 4 (automaat) met 1300RPM..quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:06 schreef fathank het volgende:
[..]
jij rijdt echt als een mongool dat kan niet anders
Geen file gereden tot nu toe..quote:
Hoe rij je dan 1op2 a 1op3 vraag ik me af.. Rij je alleen stukjes op en neer door de straat van 200meter ofzo?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:47 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
ach man jij, ik rij amper boven de 1500 RPM, niks is fijner dan 70 rijden in de 4 (automaat) met 1300RPM..
Nee, is gewoon een zuipschuit..quote:Op woensdag 3 juli 2013 08:39 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe rij je dan 1op2 a 1op3 vraag ik me af.. Rij je alleen stukjes op en neer door de straat van 200meter ofzo?
Hij gebruikt hem alleen om z'n vuilnis buiten te zettenquote:Op woensdag 3 juli 2013 08:39 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe rij je dan 1op2 a 1op3 vraag ik me af.. Rij je alleen stukjes op en neer door de straat van 200meter ofzo?
Als dat aftermarket spul is: gelijmd.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 23:30 schreef DDriver het volgende:
Sinds vandaag eigenaar van een Punto Evo uit 2011, nu wil ik hier en daar wat dingetjes aanpassen zoals:
Chromen dorpellijsten en chromen pedalen. Nu kan je hier vrijwel op elke hoek van de straat wel een set van beide kopen, maar hoe simpel is het bevestigen van deze dingen? Kwestie van eraf trekken en erop klikken of is het iets meer moeite door middel van schroefjes enzo?
Ligt ook helemaal niet aan het gebruik iddquote:Op woensdag 10 juli 2013 12:56 schreef JohnB52 het volgende:
Dat zou tof zijn dat remmen pas bij een bepaalde kmstand vervangen hoefden te worden...
Dit ga je na verloop van tijd zelf merken bij het rijden. Advies is eigenlijk: met gepaste spoed vervangen.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 18:55 schreef Automatique het volgende:
Duidelijk, bedankt voor jullie vragen.
De auto had overigens bij APK ook adviespunt: stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm.
Is het iets om je zorgen over te maken, of kun je gerust mee doorkarren?
Er is geen bepaalde km stand om onderdelen te vervangen, wel een vaste intervalquote:Op woensdag 10 juli 2013 12:14 schreef Automatique het volgende:
Ik zit naar een Honda Civic te kijken, bouwjaar 1997. Kmstand 176k.
Ik vroeg mij af bij welke km-standen de remmen en distributieriem vervangen moesten worden? Eventueel nieuwe olie erin, en dan kan ik wel weer heel stuk blijven doorkachelen?
Ook geprobeerdquote:Op dinsdag 23 juli 2013 20:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Probleem in startblokkering. Probeer de reserve sleutel eens
heh hij loopt wel? Dan idd uitlezen en verder kijkenquote:Op dinsdag 23 juli 2013 20:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ook geprobeerd
Maar als daar problemen zijn dan zou ik toch niet kunnen rijden?
Yep hij rijdt gewoon, geen enkel probleem. Enige wat niet werkt is knipperlichten en deurvergrendelingquote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
heh hij loopt wel? Dan idd uitlezen en verder kijken
werkt de alarmverlichting nog? Geen breuk van kabels in linkervoorportierquote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Yep hij rijdt gewoon, geen enkel probleem. Enige wat niet werkt is knipperlichten en deurvergrendeling
Alarmverlichting cq knipperlichten evenals centrale deurvergrendeling werken niet meerquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
werkt de alarmverlichting nog? Geen breuk van kabels in linkervoorportier
wat kwam uit het uitlezenquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Alarmverlichting cq knipperlichten evenals centrale deurvergrendeling werken niet meer
Software was vastgelopen door een corrupte sleutel waardoor startblokkering vastliep. Had ie in 22 jaar nooit meegemaakt dat ik wel kan rijden maar de rest wat samenloopt met startblokkering niet werkt.quote:
Dan weet ik wel een oplossing, software updaten en de sleutels vervangen voor een setje gemodificeerdequote:Op zaterdag 27 juli 2013 01:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Software was vastgelopen door een corrupte sleutel waardoor startblokkering vastliep. Had ie in 22 jaar nooit meegemaakt dat ik wel kan rijden maar de rest wat samenloopt met startblokkering niet werkt.
Resetten van alles software was enige dat nodig was gelukkig
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
Software is nu geupdate en een 2e sleutel is al besteld
Beginnen met uitlezen, kan werkelijk van alles zijn, van een defecte bougie tot een motorstuurapperaat, of een motorsteun.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 17:54 schreef cigarette14 het volgende:
Ik heb een Peugeot 307 1.6 uit 2002. Soms komt het voor dat m'n auto begint te trillen als ik het gas loslaat. Het gekke is dat het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet. Toen ik bijvoorbeeld vanmorgen naar m'n werk reed, deed de auto het prima, maar op de terugweg trilde ie telkens. Vertrouw deze auto overigens voor geen meter. Jaar geleden gekocht en al 2000 euro aan reparaties kwijt. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
nee dat gaat niet goed. Die maat is 10% groter dan de huidige ca 1% is toelaatbaarquote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:20 schreef Hugo__Boss het volgende:
Ik heb een Peugeot 206 1.4 Quiksilver uit 2003. Hiervoor ben ik op zoek naar nieuwe banden. Er zit nu de vrij bijzondere maat 195 / 55 R15 op. De meer gangbare maat is 195 / 65 R15, bij deze maat is er veel meer keus. Zijn hier 206 kenners die weten of deze maat er ook op past? Of gaat de boel dan aanlopen en zit ik echt vast een de 55 variant?
X2quote:Op woensdag 7 augustus 2013 23:08 schreef Hugo__Boss het volgende:
ABS heeft de auto niet voor zover ik weet.
65% van 195 is 12,675 cm.
55% van 195 is 10,725 cm.
Verschil maakt 1,95 cm. Is het dus zo dat die 65 banden 1,95 cm dichterbij de wielkast uitkomen dan de huidige 55 banden? (verschil in profieldiepte uiteraard even buiten beschouwing gelaten bij de oude en nieuwe band).
Ik heb nu trouwens ook al dat de snelheidsmeter exact overeen komt met GPS, op de km na. Als je grotere hebt, dan zal de snelheidsmeter nog minder aangeven volgens mij. Was het niet ook zo dat dit verboden was? Minder aangeven dan de daadwerkelijke snelheid?
De ABS sensoren maakt het helemaal niks uit, de ABS module weldegelijkquote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:23 schreef maarten22 het volgende:
Onder andere de ABS sensor op moderne auto's is er niet blij mee.
En 185/60/15? Zit er qua hoogte maar 4mm vanaf.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:20 schreef Hugo__Boss het volgende:
Ik heb een Peugeot 206 1.4 Quiksilver uit 2003. Hiervoor ben ik op zoek naar nieuwe banden. Er zit nu de vrij bijzondere maat 195 / 55 R15 op. De meer gangbare maat is 195 / 65 R15, bij deze maat is er veel meer keus. Zijn hier 206 kenners die weten of deze maat er ook op past? Of gaat de boel dan aanlopen en zit ik echt vast een de 55 variant?
Liep wanneer je naar het wiel keek, links en rechts in de wielkuipen aan.quote:
Nope, standaard onderstel met standaard velgen en banden maat. Hij liep ook niet aan de buitenkant van de kuipen aan, maar aan de binnenkant. Kregen het wiel er zelfs met geen mogelijkheid op bij de garagequote:Op vrijdag 9 augustus 2013 14:15 schreef daNpy het volgende:
En die 205/45 is de normale maat? En die loopt niet aan met inveren?
Zwaar verlaagde auto ofzo?
Is een 2.0 GTi. Het zou wanneer je de afstand tussen het wiel en de kuip meer naar de buitenkant meet, ook moeten passen. Maar steek je je hand verder naar binnen, word het een stuk smaller(aan de achterkant that is).quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 14:52 schreef Hugo__Boss het volgende:
Zeker ook een Quiksilver model?
Ik heb toch ook besloten om maar voor dezelfde maat te gaan als er nu ook op zit. Op zich is de ruimte wel voldoende eromheen, maar ik vrees een beetje dat de band aan gaat lopen bij insturen tegen de binnenkant van de wielkast aan.
De Opel dealer in Schüttorf, Duitsland kreeg mijn 16" velgen toch met geen mogelijkheid erop met 205/55/16 banden. Dat was namelijk mijn eerste keus, gezien ik dan door had kunnen rijden en een aanzienlijk bedrag in hotelkosten had kunnen besparen itt de 205/45/16 waren deze namelijk wel aanwezig die dag en was ik voor 2 stuks gebruikt 80 euro kwijt incl montage.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:38 schreef daNpy het volgende:
Rare zaak.
205 is even breed en slechts 4cm hoger in totaal. Dat moet echt wel kunnen zonder rare dingen.
neequote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:37 schreef Nowyrok het volgende:
mijn vraag:
zijn handremkabels universeel ?
Dat weet je niet. Kan binnen een kilometer zijn, kan over 10.000 kilometer zijn.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:57 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb een vraagje. De koppelingsplaat van mijn auto is versleten, al meer dan een jaar en het wordt steeds erger. Sinds gisteren trilt mijn koppelingspedaal ook als ik die induw.
Weet iemand of dit een teken is dat hij er binnen een paar dagen mee ophoudt, of kan ik er wel mee door blijven rijden tot eind september dat ik hem dan laat maken?
Ik moet dagelijks naar mijn werk, dat is enkel zo'n 10 km.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:28 schreef JohnB52 het volgende:
Hoeveel km moet je nog rijden? Je kan gewoon blijven rijden hoor, ooit zal ie het helemaal niet meer doen... Vraag is of het je dan goed uit komt, waar je dan met pech staat...
Thnx voor de info, klinkt niet best.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 00:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Elke keer dat dat gebeurt (gasgeven zonder dat je auto sneller gaat) slipt je koppeling ENORM. Dus hoe langer je er mee wacht, hoe meer het wegslijt, hoe sneller je stil komt te staan.
En dat trillen komt door het druklager (onderdeel van je koppeling). Het kan betekenen dat je druklager al niet meer draait. Dan schuurt een metalen ring tegen de vingers van je drukgoep (onderdeel van je koppeling) tot de ring er dwars doorheen gaat. En dan kan je wel op ket koppelingspedaal trappen, maar er gebeurt niets meer. Erg onhandig als je wilt stoppen voor een stoplicht ofzo ...
Ik wilde hem laten maken door de vader van een vriendin, dat scheelt zich zo'n 100-200 euro met de garage. Maar ik weet niet hoe lang hij erover doet, moet ik nog navragen en hij heeft denk ik geen leenauto.. Dus of naar de garage waar ik wel een leenauto heb maar de kosten een stuk hoger zullen uitvallen. Dat is de keuze die ik moet maken..quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 09:38 schreef Garbageman het volgende:
leen auto van de garage? Van mijn Xantia 2.1td was de koppeling in twee dagen vervangen en dat is met een motor die maar net in de auto past, geen ruimte, groot, vreselijk onhandig.
Moeilijk schakelen = koppeling komt bijna niet meer los. Dat betekent dat dat druklager al bijna door de vingers heen gevreten is.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 08:12 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Thnx voor de info, klinkt niet best.
Toen ik gistermiddag naar huis ging van mijn werk, was het trillen weg. Maar ik kon toen opeens veel slechter schakelen. Het duurde even voordat ik hem goed in de achteruit kreeg, daar ging hij bijna niet in. En onder het rijden koste het ook moeite om te schakelen.
Toch maar zo snel mogelijk laten maken. Mijn probleem was hoe ik dan naar mijn werk moet komen, want ik zal de auto wel een paar dagen kwijt zijn. Maar daar moet ik maar een oplossing voor verzinnen. Eind september heb ik vakantie maar dat ga ik denk ik niet meer redden.
Volgens mij is het een stuk duurder, bij de garage hadden ze het over zo'n 350 euro. De beuner had het over 250 euro. Edit - jij had het over alleen materiaalkosten -quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 21:49 schreef 2cv het volgende:
Jup, zo zou ik er ook over denken. Kost toch weer 125-150 euro (ik zou het zelf repareren dus alleen materiaalkosten ) en een dag of 2-3 om dat in orde te maken.
Daarom wil ik ook over een paar jaar pas een nieuwe auto kopenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:14 schreef 2cv het volgende:
Sja, wat is fatsoenlijk ? En als er verder niets aan mankeert is hij na de reparatie weer goed. Dat is dan goedkoper dan een andere auto kopen.
In de koppeling zitten allemaal pinnetjes en daar was er eentje van afgebroken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:58 schreef JohnB52 het volgende:
Ach, dat is maar 3x tanken (voor mij dan)
Fijn dat ie weer gemaakt is!
Wat was er nou stuk aan? En wie.heeft t gemaakt?
Precies wat ik al dacht Maar ik noemde die pinnetjes vingers geloof ik. Fijn dat het gerepareerd is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:44 schreef Luxuria het volgende:
[..]
In de koppeling zitten allemaal pinnetjes en daar was er eentje van afgebroken.
foto?quote:Op donderdag 12 september 2013 17:39 schreef MountMan het volgende:
Sinds ik m'n ibiza heb heeft deze mij nog niet laten staan, zo nu ook niet. Echter ervaar ik de laatste tijd dat het slot blijft hangen achter het interieur. Dit komt omdat er geen dopje op die stang van het slot zit, heeft er ook nooit op gezeten. De laatste tijd gaat deze wat dieper waardoor de plastic rand daaronder blijft zitten. Heb al in de buurt bij slopers gekeken maar kan geen gelijk wagentje vinden somehow. Hoe noem je dit onderdeel, wil het namelijk proberen bij onderdelenzoeker.
Als jullie iets weten van een webshop is het ook goed, gaat om een Seat ibiza 6K(1) van 95.
Het beste wat je kan doen is op maps zoeken in je buurt naar sloperijen en ze allemaal even mailen/bellen. Of Onderdelenlijn.nl proberen, maar dat is vaak wel duurder.quote:Op donderdag 12 september 2013 18:42 schreef MountMan het volgende:
Danke schon! Als ik dan toch misbruik kan maken van dit topic: weet iemand zo'n model op een sloop te staan. Heb nog een bestuurdersstoel nodig, alsmede een nieuw slot voor het dashboardkastje. Deze sluit niet meer, ducttape ziet er niet echt charmant uit.
koop contract ontbinden op basis van dwaling.quote:Op donderdag 19 september 2013 19:37 schreef jolanda1961 het volgende:
Vraagje........vandaag ontdekte ik dat de digitale kmteller zo'n 100.000km is terug gezt. Ik heb de auto nu 5 weken en ben echt niet blij.
Er is dus met een comp aan die auto geklooid........waar ga ik klagen?? (Ik heb natuurlijk al aan de bel getrokken bij degene waar ik de auto heb gekocht)
vraag het anders ook even hier die kunnen je precies vertellen hoe en watquote:Op donderdag 19 september 2013 20:01 schreef jolanda1961 het volgende:
Ik heb de auto gekocht om de km stand dus jazeker........gevraagd en over gepraat,ik ga morgen weer bellen, thanks
Neu, is gewoon een relais.quote:Op zondag 6 oktober 2013 15:47 schreef 2cv het volgende:
Is de frequentie van het knipperen afhankelijk van het motortoerental ?
Stralen, wat dacht je danquote:
quote:Op zondag 6 oktober 2013 15:51 schreef 2cv het volgende:
Eh, mijn vraag was gericht aan cigarette14 met z'n knipperende koplampen
joh, een oude olieboot zal zwarte rook naar buiten flikkeren, aadspagaat doelt denk ik op witte rook (condens).quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:02 schreef NoBody122 het volgende:
Die van mij rookt in de winter ook behoorlijk bij een koude start.. Krijg je met een oude 2.8l diesel
Rook is rookquote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:29 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
joh, een oude olieboot zal zwarte rook naar buiten flikkeren, aadspagaat doelt denk ik op witte rook (condens).
Je wiel heeft een afwijking van 0 minuten en 37 graden. Een klein stukje theorie,quote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:16 schreef Kadooosh het volgende:
Heb net mijn auto uitgelijnd, polo 2 '90 maar de linkerstuurstang zat vast en het schroefdraad was al maximaal gebruikt ofzo.
Nu heeft ie 0.37 graden afwijking.
Is dit heel erg? Tijdens het rijden merk ik er niets van. Stuur staat ook goed recht.
Dat de band wat meer slijt kan ik wel tijdelijk meeleven. Zolang het maar niet onveilig wordt.
Hij is een paar weken geleden gekeurd door 2 garages. En heb er nog met iemand het een en ander aan gedaan(rechter stuurstang vervangen). Dan moest dat wel opvallen denk ik of niet?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Je wiel heeft een afwijking van 0 minuten en 37 graden. Een klein stukje theorie,
Bij het uitlijnen werk je met minuten en graden, 1 minuut is 60 graden. Jou wiel staat 0.37 buiten de specs, dit is c.a. een halve slag. Als je schroefdraad al max gebruikt is, dan is er meer aan de hand. Mogelijk is er een onderdeel van de ophanging krom (wat tevens tot afkeur bij een keuring kan leiden).
Het is dus zeer verstandig om het eea te (laten) controleren.
Dan heb je de rechterstuurstang toch verkeerd gemonteerd. Montage luistert ontzettend nauw.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:58 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Hij is een paar weken geleden gekeurd door 2 garages. En heb er nog met iemand het een en ander aan gedaan(rechter stuurstang vervangen). Dan moest dat wel opvallen denk ik of niet?
Hij rijdt/stuur voor de rest prima.
Maar het gaat om de linker die max gebruikt is. Of heeft dat met elkaar te maken.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan heb je de rechterstuurstang toch verkeerd gemonteerd. Montage luistert ontzettend nauw.
Stuur staat nu wel goed recht, eerst niet(klein beetje naar links).quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:46 schreef 2cv het volgende:
Jep, heeft met elkaar te maken. Als de ene stuurstang veel te lang/kort is moet je de andere zo extreem bijstellen dat dat buiten de afstelmogelijkheden valt. En dan staat ook je stuur scheef. Dus ik vraag me af wat hier aan de hand is.
Ze hadden je vraag dus net zo goed niet kunnen beantwoordenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:46 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Stuur staat nu wel goed recht, eerst niet(klein beetje naar links).
Merk ook niks tijdens het rijden dus ik laat het nu zo maar. Misschien lag het aan de garage. Uitlijnen was al moeilijk omdat ie zo oud is zeiden ze
Nee hoor was nuttig, bedankt.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 00:48 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ze hadden je vraag dus net zo goed niet kunnen beantwoorden
Jup, echter geven 2 verschillende Peugeot dealers aan dat dit wss om de BSI gaat, gezien de meldingen en problemen welke de auto geeft. Echter kunnen ze dit niet met zekerheid zeggen.Tevens is bij PSA de BSI idd voor een hoop functies binnen het interieur(zelfs de startonderbreking), maar deze regelt ook de communicatie tussen meerdere systemen binnen de auto en kan zelfs foutmeldingen op zaken als de abs en airbag geven. Feit is dat ik zeker wil weten dat de BSI ook het probleem is alvorens 1500 euro voor vervanging op te hoesten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Euh je hebt fouten in de motor ecu staan die aangeven dat die defect is. De bsi is voor het interieur jij hebt een probleem met het motormanagentsysteem.
De oude bobine heb je die nog staat daar SAGEM of ELECTRICFILL op?
Foutcodes die beginnen met een P hebben betrekken tot de Powertrain. De BSI is een body onderdeel, fouten hiervan beginnen met een B.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 12:12 schreef x3ro het volgende:
[..]
Jup, echter geven 2 verschillende Peugeot dealers aan dat dit wss om de BSI gaat, gezien de meldingen en problemen welke de auto geeft. Echter kunnen ze dit niet met zekerheid zeggen.Tevens is bij PSA de BSI idd voor een hoop functies binnen het interieur(zelfs de startonderbreking), maar deze regelt ook de communicatie tussen meerdere systemen binnen de auto en kan zelfs foutmeldingen op zaken als de abs en airbag geven. Feit is dat ik zeker wil weten dat de BSI ook het probleem is alvorens 1500 euro voor vervanging op te hoesten.
Edit:Oude bobine heb ik niet meer, maar het vervangen van deze unit heeft wel het probleem met meldingen van oversprong op bepaalde cilinder(s) opgelost.
Nee dit kan niet, je afrol omtrek wijkt dan te veel af (bijna 10%!).quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:44 schreef blup het volgende:
Originele velg: 17", 205 45 17 band erop.
Wintervelg 15"175/65/15
Nou wil ik winter bandjes, past op die velg gewoon 195 65 15 of 195 50 15 zonder dat de auto lager komt te liggen? Kunnen er bredere banden op?
Dus 195/65/15 kan niet? Of kan 195/50/15 niet. (wat mij opzich logisch lijkt)quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:47 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Nee dit kan niet, je afrol omtrek wijkt dan te veel af (bijna 10%!).
Je wil toch van 175/65 15 naar 195/65 15 ?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:49 schreef blup het volgende:
[..]
Dus 195/65/15 kan niet? Of kan 195/50/15 niet. (wat mij opzich logisch lijkt)
Ik vind 175 namelijk erg smal voor een Cooper S.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Volgens deze site standaard hoogte 61.63, met de winter wielen 195/65/15 63.45.. Standaard omtrek is 193.62, en op de winterwielen 199.33.. Verschil van +5.71!
195/60/15 geeft hoogte 61.5 (-0.13) omtrek (-0.41).. Auto zakt 4mm.. hhmz.
Nou, ik heb nu 205/45/17 origineel cooper S.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 14:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Je wil toch van 175/65 15 naar 195/65 15 ?
Als de band dan niet aanloopt in het binnenscherm oid dan zou het moeten passen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 14:14 schreef blup het volgende:
[..]
Nou, ik heb nu 205/45/17 origineel cooper S.
Ik heb gescoord stalen velg Cooper One met daarop een 175/65/15.
Ik wil graag wat bredere banden en wil dus op die velg 195/60/15 doen.
205.45.17 Origineel: hoogte 61.93 Omtrek 193.62
175.65.15 Staal nu.: hoogte 60.85 Omtrek: 191.17 (-2.45cm!)
195.60.15 Wil ik......: hoogte 61.5 Omtrek 193.21 (-0.41cm)
Qua omtrek zie ik geen probleem, maar mijn hoofdvraag blijft, kan je zomaar een bredere band op een velg leggen.
Van 205 naar 195.. Lijkt me geen probleemquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 14:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Als de band dan niet aanloopt in het binnenscherm oid dan zou het moeten passen.
Bedoel je het stuk stekker waar die op de bobine geklikt zit? Dit is dan naar mijn weten niet t geval.Maar je gokt dus zelf dat het de eindtrap van de daadwerkelijke ECU is. Is er een manier waarop ik dit kan controlleren? Zou namelijk nog wel eens goed kunnen gezien het hele verhaal begonnen is met de defecte bobine..quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Foutcodes die beginnen met een P hebben betrekken tot de Powertrain. De BSI is een body onderdeel, fouten hiervan beginnen met een B.
Ik weet wat een BSI is, heb er tig vervangen bij Citroën
Jij hebt het over missfire's, hier kan een BSI niks aan doen. Ik denk namelijk dat jij een beruchte Sagem bobine had icm een Sagem ECU. Door dat er in de SAGEM bobine sluiting is geweest, is de eindtrap van de motor ecu opgeblazen. DIt komt nog wel eens voor. De correcte bobine is een electricfill.
Is de stekker van de bobine ook al gemodificeerd met een onstorings-condensator?
Ja ik heb een vermoeden dat het probleem in de ECU zelf zit. Dit is vast te stellen met een scope. Maar nu je zegt warm geen problemen. Eigenlijk zal het eea door een diagnose specialist * * door gemeten moeten worden.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:33 schreef x3ro het volgende:
[..]
Bedoel je het stuk stekker waar die op de bobine geklikt zit? Dit is dan naar mijn weten niet t geval.Maar je gokt dus zelf dat het de eindtrap van de daadwerkelijke ECU is. Is er een manier waarop ik dit kan controlleren? Zou namelijk nog wel eens goed kunnen gezien het hele verhaal begonnen is met de defecte bobine..
Ik vind ook zo raar dat het torretje, wanneer 'ie 5 minuten gelopen heeft, perfect loopt. Heb hier net op wat buitenwegen nog een 325i zitten pesten en dan slaat 'ie naar mijn idee geen slag over. Wanneer ik 'm vervolgens gedurende de middag nog gebruik loopt ie, omdat ie warm is, ook al meteen goed.
Zelf heb ik weinig kaas gegeten van electra en het troubleshooten hiermee. Dus mocht je een adres/mannetje/whatever weten, roep maar gezien ik dit gewoon gefixed wil hebben. Maar het is volgens jou dus een beetje raar dat hij 't ook warm doet? Of begrijp ik hier iets verkeerd?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:36 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja ik heb een vermoeden dat het probleem in de ECU zelf zit. Dit is vast te stellen met een scope. Maar nu je zegt warm geen problemen. Eigenlijk zal het eea door een diagnose specialist * * door gemeten moeten worden.
Ik ben zelf diagnose specialist.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:49 schreef x3ro het volgende:
[..]
Zelf heb ik weinig kaas gegeten van electra en het troubleshooten hiermee. Dus mocht je een adres/mannetje/whatever weten, roep maar gezien ik dit gewoon gefixed wil hebben. Maar het is volgens jou dus een beetje raar dat hij 't ook warm doet? Of begrijp ik hier iets verkeerd?
pmquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik ben zelf diagnose specialist.
Raam schakelaar 10sec vast houden omhoog zodra het raam dicht is, en daarna het raam volledig open en dan de schakelaar 10 sec vast houden op de stand open,quote:Op zaterdag 2 november 2013 22:40 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Niet specifiek onderhoud maar wel raar: ik heb mijn accu vervangen en sindsdien willen mijn ramen niet meer automatisch naar beneden na even de schakelaar vast te houden. Kan dit verband met elkaar hebben? Of stom toeval dat zo'n onderdeel het in een keer begeeft
Ter duidelijkheid, ramen gaan nog wel open en dicht maar willen niet meer automatisch de volle afstand afleggen na het even vasthouden van de schakelaar.
(auto is Mitsubishi Carisma 1.6 uit 98)
Top! Het heeft gewerkt!quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Raam schakelaar 10sec vast houden omhoog zodra het raam dicht is, en daarna het raam volledig open en dan de schakelaar 10 sec vast houden op de stand open,
Terug gaan, geluiden ed zijn niet te beoordelen van achter een scherm.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:50 schreef LethalNinja het volgende:
Sinds een paar dagen maakt mijn rempedaal een piepent geluid. Of de motor aan of uit is maakt weinig uit. Er is gewoon een grote kans dat op 't moment dat ik het pedaal zacht of stevig intrap, dat hij dan dus piept.
De remschijven zijn al vervangen (vorig jaar dacht ik), auto is net nog door de apk gekomen en door een grote beurt. De garage zei dat ik een paar keer goed moest remmen. Dit heb ik gedaan, maar nog steeds dat gepiep.
Ik ben best gevoelig voor dit soort dingen, iemand tips wat ik hieraan kan doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |