abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_125755816


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes

Na veler verzoek!!, een deel 7 :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 26-04-2013 12:56:03 ]
  † In Memoriam † vrijdag 26 april 2013 @ 12:41:56 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_125755873
Dit is ook een goede link voor in de OP.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 26 april 2013 @ 12:43:02 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_125755915
En dit is deel 7 :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_125756039
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 12:41 schreef 2cv het volgende:
Dit is ook een goede link voor in de OP.
Neh, dat heeft niks met onderhoud te maken. Ik zal 'm in de FAQ zetten.
pi_125756429
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 12:43 schreef 2cv het volgende:
En dit is deel 7 :P
hoogte ie hem niet automatisch op :')
  maandag 6 mei 2013 @ 20:15:58 #6
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_126143445
Ik heb pas een auto gekocht met stuurbekrachtiging en merk dat hij wat zwaarder naar rechts stuurt. Ook draait het stuur wat moeizaam terug na een bocht, niet zo soepel als dat eerst ging. Volgens mij was dit niet zo in het begin, iemand enig idee wat er kan zijn?
pi_126143654
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:15 schreef Helsinki het volgende:
Ik heb pas een auto gekocht met stuurbekrachtiging en merk dat hij wat zwaarder naar rechts stuurt. Ook draait het stuur wat moeizaam terug na een bocht, niet zo soepel als dat eerst ging. Volgens mij was dit niet zo in het begin, iemand enig idee wat er kan zijn?
wat voor een auto? type merk? bouwjaar ? electrische stuurbekrachtingig (city stand) of hydraulische ?

dit is wel erg beknopt, mn glazenbol is net gevallen ;)
  maandag 6 mei 2013 @ 20:20:26 #8
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_126143679
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:19 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

wat voor een auto? type merk? bouwjaar ? hier kan je niks mee
Excuses, het is een Opel Corsa 1.2 16V uit 1998.
pi_126143746
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:20 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Excuses, het is een Opel Corsa 1.2 16V uit 1998.
Hydraulisch systeem dus. Het kan zijn dat er bv lekkage is (zowel intern als extern) of dat er bijvoorbeeld een veerpootlager defect is.
  maandag 6 mei 2013 @ 20:23:09 #10
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_126143820
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Hydraulisch systeem dus. Het kan zijn dat er bv lekkage is (zowel intern als extern) of dat er bijvoorbeeld een veerpootlager defect is.
Kan ik dit zelf vast stellen? Het is mijn eerste auto, heb er niet veel verstand van zoals te merken is :)
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 20:25:24 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126143956
Ik ga nu vast iets heel doms vragen, maar een veerpootlager zorgt er toch voor dat je schokbreker mee kan draaien als je stuurt? :@
pi_126143995
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:23 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Kan ik dit zelf vast stellen? Het is mijn eerste auto, heb er niet veel verstand van zoals te merken is :)
Voorlekkage het vloeistof nivo controleren als indicatie (aan de deksel van het res. zit een pijl stok, deze moet tussen min en max staan. eventueel aanvullen, met als mij niet vergis ATF. Het stuur hierna een aantal keer van links naar rechts draaien om het systeem te ontluchten.

Veerpootlager; veervast pakken met een hand en iemand anders laten draaien, is het lager defect dat schokt de veer :P
pi_126144005
quote:
11s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:25 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ga nu vast iets heel doms vragen, maar een veerpootlager zorgt er toch voor dat je schokbreker mee kan draaien als je stuurt? :@
nee de veer kan dan draaien ;)
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 20:27:41 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126144079
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee de veer kan dan draaien ;)
Huh? De veer zit om de schokbreker heen, en die draait dus wel mee met de stuurbeweging? Maar de schokbreker zelf niet?
pi_126144270
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:27 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Huh? De veer zit om de schokbreker heen, en die draait dus wel mee met de stuurbeweging? Maar de schokbreker zelf niet?
die ook. Maar de schokdemper zelf is een stalen staaf die kan draaien zonder lager. Een veer kan niet tegen draaien. Daar breken ze snel van :P
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:17:49 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126147095
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

die ook. Maar de schokdemper zelf is een stalen staaf die kan draaien zonder lager. Een veer kan niet tegen draaien. Daar breken ze snel van :P
Oooh, nu snap ik hem :) Dank je.

Snel ben ik hé? ;)
pi_126252197
Ik heb voor het eerst een auto en laatst zei een neef tegen me dat ik regelmatig de bandenspanning moet controleren. Maarre hoe kan ik de bandenspanning controleren? Is dat moeilijk om te doen? En zijn er in Den Haag benzinestations waar ze dat voor je kunnen doen als je het zelf niet weet?
pi_126252631
In den haag zijn er garages met een gecalibreerde meter, die zijn meestal n stuk nauwkeuriger dan die van de benzinepomp.

Afhankelijk van je auto, banden en velgenmaat en je persoonlijke voorkeur zet je je banden op een bepaalde druk.

Bij mij is dat 2.5 bar voor de ene auto en 2.2 voor de andere.
  donderdag 9 mei 2013 @ 10:04:06 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_126252720
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:38 schreef Mileena het volgende:
Ik heb voor het eerst een auto en laatst zei een neef tegen me dat ik regelmatig de bandenspanning moet controleren. Maarre hoe kan ik de bandenspanning controleren? Is dat moeilijk om te doen?
't Is niet moeilijker dan je fietsband ;)
Waarschijnlijk staat de benodigde bandenspanning aan de binnenkant van je portier (links of rechts). Voor en achter kunnen verschillen.
Bij de luchtpomp bij de benzinepomp 50 cent inwerpen (dit is trouwens het moeilijkste deel: sinds daar geld in moet werkt de muntautomaat vaker niet dan wel), of gratis bij de Tango. Luchtpomp instellen op de gewenste druk, ventieldopje van je band halen, pomp er op drukken, en even wachten. De pomp gaat piepen als-ie klaar is. Dopje niet vergeten!

quote:
En zijn er in Den Haag benzinestations waar ze dat voor je kunnen doen als je het zelf niet weet?
Fullservice is zeldzaam, een garage kan het wel. Maar jij ook.

Andere vraag:
Als autoramen eerst wel open gingen, dan soms wel en soms niet, en nu helemaal niet meer... Klinkt dat als corrosie in de schakelaar?
censuur :O
pi_126253764
Benodigde bandenspanning als dezelfde velgen en banden er nog opzitten, en dan nog je eigen voorkeur.

Maar liever niet bij n pompstation dus.




Edit: heeft die neef niet gezegd dat je bij vertrek alle verlichting moet controleren en de vloeistoffen, of ze nog op peil staan?
  donderdag 9 mei 2013 @ 11:00:31 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_126254265
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:

Andere vraag:
Als autoramen eerst wel open gingen, dan soms wel en soms niet, en nu helemaal niet meer... Klinkt dat als corrosie in de schakelaar?
Ja, of iig een defecte schakelaar of een los contact, of corrosie in één van de stekkers die achterop de schakelaars zitten, of in één van de motortjes. effe zoeken en rommelen dus.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_126262741
Het is gelukt! Dank jullie wel!
pi_126263663
Hoe is het gelukt?
  vrijdag 10 mei 2013 @ 14:54:15 #24
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_126305723
Ik heb een Hyundai Getz uit 2004 en nu is mijn verlichting in de middenconsole gedeeltelijk uitgevallen. Nu denk ik zelf aan een zekering maar ik weet niet welke, ik heb er al een paar gechecked maar die zijn goed. Wie weet welke ik moet hebben?


Shuffle up and deal!!!
  Moderator vrijdag 10 mei 2013 @ 14:56:40 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126305819
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 14:54 schreef mirelia het volgende:
Ik heb een Hyundai Getz uit 2004 en nu is mijn verlichting in de middenconsole gedeeltelijk uitgevallen. Nu denk ik zelf aan een zekering maar ik weet niet welke, ik heb er al een paar gechecked maar die zijn goed. Wie weet welke ik moet hebben?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
9 uit 10 dat het alleen het lampje in je dashboard is wat je moet vervangen ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')