Het rare is dat ze hier met een BSc of MSc de telefoon mogen beantwoorden en specificaties vanuit het Engels in het Japans mogen vertalen.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Is in Engeland ook zo. Daar gaat 80% van de studenten niet verder dan de bachelor, want daar kunnen ze ook gewoon een baan mee krijgen.
Ik zie niet in hoe dat meer PhD studenten gaat opleveren, de kosten van het doen van onderzoek gaan wel omlaag (minder salariskosten), dus er kan meer onderzoek gedaan worden, maar waar vind je studenten die 4-8 jaar (8 ivm parttime baantje waar toch brood mee op de plank moet komen) voor 'nop' hun tijd en energie er in gaan steken.quote:Op donderdag 25 april 2013 01:19 schreef trancethrust het volgende:
[..]
[..]
Ja hoor, het is dan eindelijk echt zo ver.
Is dat dan met behoud van uitkering ofzo, anders kan het toch niet werken?quote:Op donderdag 25 april 2013 08:46 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe dat meer PhD studenten gaat opleveren, de kosten van het doen van onderzoek gaan wel omlaag (minder salariskosten), dus er kan meer onderzoek gedaan worden, maar waar vind je studenten die 4-8 jaar (8 ivm parttime baantje waar toch brood mee op de plank moet komen) voor 'nop' hun tijd en energie er in gaan steken.
Volgens mij zijn er juist veel te veel promovendi en veel te weinig postdocs.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:39 schreef Shivo het volgende:
[..]
Er zijn te weinig promovendi, laten we ze minder betalen, dat helpt vast!
In dit systeem krijgen promovendi een beurs, zoals een studiebeurs.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is dat dan met behoud van uitkering ofzo, anders kan het toch niet werken?
Hier in Engeland zie ik dat die methode vooral oplevert dat veel relatief oudere mensen een PhD gaan doen. Die zien dat dan als de kroon op hun werk ofzo. Scheelt ook wel dat je hier kunt worden aangenomen zonder salaris, dus dat je zelf het collegegeld (!) betaalt en geen toelage krijgt.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:46 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe dat meer PhD studenten gaat opleveren, de kosten van het doen van onderzoek gaan wel omlaag (minder salariskosten), dus er kan meer onderzoek gedaan worden, maar waar vind je studenten die 4-8 jaar (8 ivm parttime baantje waar toch brood mee op de plank moet komen) voor 'nop' hun tijd en energie er in gaan steken.
Maak er maar iets leuks van. Ik kan het niet meer veranderen.quote:
Nu, met extra vernieuwde subtitel!quote:Op donderdag 25 april 2013 09:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Iemand een leuke nieuwe subtitel... gewoon dezelfde vind ik niet kunnen
quote:Op donderdag 25 april 2013 10:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nu, met extra vernieuwde subtitel!
Mmmm. Vooral nu veel professoren blijven hangen en weigeren met pensioen te gaan, zijn er MI te veel promovendi en postdocs. Vooral in de VS is dit nu best wel een probleem, omdat oudere professoren hun pensioengeld de afgelopen jaren hebben zien verdampen, en wel langer moeten werken.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er juist veel te veel promovendi en veel te weinig postdocs.
Translationele symbiotische multidisciplinaire (ex)-promovendi hangplek?quote:Op donderdag 25 april 2013 10:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]we kunnen ook een buzzwoord titel maken
translationele multidisciplinaire promovendi hangplek
Helaas te lang zelfs dat ex past er al niet meer tussen...quote:Op donderdag 25 april 2013 10:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Translationele symbiotische multidisciplinaire (ex)-promovendi hangplek?
Wel hetzelfde onderzoeksveld?quote:Op donderdag 25 april 2013 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
hmm oud klasgenootje van de HBO heeft in de tijd dat ik er 4 artikelen heb weten uit te persen 40+ plubicaties op zijn naam staan (gemiddeld zo'n 7 per jaar) cum laude gepromoveerd en net een veni grant binnen geharkt...
verschil moet er wezen
nee dat niet... maar dan nog kan ik er met mijn hoofd niet bij dat iemand tussen 2009 en 2013 43 artikelen kan publiceren... met daartussen ook nog uitstapjes naar andere velden (blijkbaar heeft hij in zijn vakantie fossielen DNA geanalyseerd en er gelijk ook iets over gepubliceerdquote:Op donderdag 25 april 2013 10:26 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Wel hetzelfde onderzoeksveld?
Net is vorig jaar, of is het huidige systeem zo kapot dat je dit soort dingen al kan weten 3 maanden voor de uitslag?quote:Op donderdag 25 april 2013 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
hmm oud klasgenootje van de HBO heeft in de tijd dat ik er 4 artikelen heb weten uit te persen 40+ plubicaties op zijn naam staan (gemiddeld zo'n 7 per jaar) cum laude gepromoveerd en net een veni grant binnen geharkt...
verschil moet er wezen
Ik zag het net, dus het zal vorig jaar zijn dan idd.quote:Op donderdag 25 april 2013 10:29 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Net is vorig jaar, of is het huidige systeem zo kapot dat je dit soort dingen al kan weten 3 maanden voor de uitslag?
Het is precies dat-- universiteiten betalen minder belastingen en premies omdat het geen salaris meer is, maar een beurs. Theoretisch verdienen promovendi nog steeds hetzelfde. WW en dergelijke heb je dan inderdaad geen recht meer op. Het scheelt bizar weinig of je zit in het VS-systeem, en dat werkt toch zo goed?quote:Op donderdag 25 april 2013 08:46 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Geeft toch een bepaalde vrijheid die je nergens anders hebt.quote:Op donderdag 25 april 2013 10:21 schreef Re het volgende:
waarom zou je/men eigenlijk een academische positie ambiëren, in deze huidige maatschappij dan?
vrijheid binnen de budgetten etc.quote:Op donderdag 25 april 2013 10:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geeft toch een bepaalde vrijheid die je nergens anders hebt.
Ik vraag me soms ook wel eens af waarom ik hier nog zit, en ben me al een tijdje aan het orienteren op een startup. In (weer) een ander land.quote:
Hier verder: http://www.utnieuws.nl/ni(...)udent-geen-werknemerquote:Groningen wint rechtszaak: promotiestudent is geen werknemerVoor het eerst heeft een Nederlandse rechtbank in hoger beroep bepaald dat beurspromovendi studenten zijn, en geen werknemers. De Rijksuniversiteit Groningen heeft een klinkende overwinning behaald.
Klinkt steeds beter dat systeem:quote:Op donderdag 25 april 2013 21:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht over de plannen met de status van promovendi:
[..]
Hier verder: http://www.utnieuws.nl/ni(...)udent-geen-werknemer
M.a.w., de arbeidsvoorwaarden worden zo slecht dat promoveren niet meer als baan kan worden gezien. En dat moet dan progressie heten. Kansloos.quote:Beurspromovendi moeten weliswaar naar bepaalde bijeenkomsten komen voor hun opleiding, maar hebben verder geen aanwezigheidsplicht. Ze worden niet ingeroosterd en hebben geen vaste werkplek.
QFT.quote:“The Ph.D. system,” complains the renegade British-American physicist Freeman Dyson, “is the real root of the evil of academic snobbery. People who have Ph.D.s consider themselves a priesthood.”
Thanksquote:Op zondag 28 april 2013 11:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Goed dat je het topic gevonden hebt!
Check ook het wetenschappers topic: W&T / Wetenschappers op FOK! #9: Publish or perish. Funding or bust.
http://www.delta.tudelft.(...)ne-promovendus/26675quote:Promodoc duurder dan ‘gewone’ promovendus
Het Promovendi Netwerk Nederland is enthousiast over het idee om promotietrajecten te combineren met een baan als leraar. Maar daar is wel extra geld voor nodig, waarschuwt voorzitter Patrick Tuijp.
Volgens de Onderwijsraad dreigt er in het voorgezet onderwijs een groot tekort aan universitair opgeleide docenten. Studentenorganisatie ISO opperde daarom in februari het fenomeen ‘promodoc’: promovendi die twee dagen per week lesgeven op basisscholen of in het voortgezet onderwijs. Talentvolle jongeren kiezen vaker voor het onderwijs als ze tegelijkertijd kunnen promoveren, is de gedachte.
“Een goed initiatief”, vindt Tuijp van het Promovendi Netwerk Nederland (PNN). “Wij zijn altijd voor ideeën die het onderwijs op een hoger plan kunnen tillen.” Of academische docenten ook op de basisschool een steentje bij kunnen dragen, vraagt hij zich hardop af, maar promovendi kunnen zeker in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs van grote waarde zijn, verwacht Tuijp.
Hij maakt wel een kanttekening: twee dagen per week lesgeven is veel in combinatie met een promotieonderzoek. “De meeste promovendi besteden officieel twintig procent van hun tijd aan onderwijs. Twee dagen per week lesgeven zou een verdubbeling betekenen van die tijd. Dan zullen weinig promodocs hun onderzoek binnen vier jaar kunnen afronden. Er is dus meer geld nodig om deze plekken te kunnen betalen.”
Het ISO wil dat dat de promodocs ter voorbereiding tijdens hun onderzoeksmaster een educatieve minor volgen. “Vrij heftig”, vindt Tuijp: “Het programma van onderzoeksmasters is vaak al vrij vol.”
Minister Bussemaker vindt het idee “sympathiek en interessant”, liet ze de Tweede Kamer weten en wil een gesprek met het ISO.
ik heb het geprobeerd, ICLON, baan als docent en proefschrift afmaken, en het was absoluut geen succes en geen prettige combinatie...quote:Op donderdag 9 mei 2013 00:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.delta.tudelft.(...)ne-promovendus/26675
Japan volgt zo ver ik het kan zien het Duitse model. Presentatie geven en dan ondervraagd worden. Geen grootse happening. Geen ouders of vrienden erbij. Amerika idem dito, alhoewel je daar dan wel met platte hoed + kwastje aan touwtje en toga rond mag lopen. Een oud-collega van me verdedigde het afgelopen jaar haar proefschrift, en mocht tijdens Commencement Day, een half jaar later, in zo'n tenue opdraven. Dat vinden Amerikanen prachtig, dus die laten zoiets niet aan zich voorbij gaan.quote:Op maandag 29 april 2013 16:04 schreef Felagund het volgende:
Even in dit topic, zijn er bij jullie nog bijzondere gewoonten bij een verdediging? Vandaag is hier weer een verdediging. Hier is het allemaal wat minder officieel dan in Nederland. Er is slechts een presentatie van een half uur, met daarna eventueel nog wat vragen. Het 'slachtoffer' gaat dan een uurtje in een donker kamertje om te worden overhoord door de promotiecommissie.
Er wordt geen bijzondere klederdracht gedragen. Wat wel leuk is dat de overige promotiestudenten een promotiehoed in elkaar knutselen met allerlei persoonlijke dingen erop.
Ik deed onderzoek in het bedrijfsleven voordat ik interesse kreeg in het doen van een promotie. Want laten we wel wezen, een promotie is niet veel meer dan een bewijs dat je door een aantal hoepels kunt springen. Het door hoepels leren springen kun je ook leren in het bedrijfsleven (niet altijd - je moet wel een lange tijd aan een onderwerp kunnen werken, en bedrijven willen nog wel eens van de hak op de tak springen). Alleen geven ze je daar dan geen diploma voor.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:09 schreef sjeppert het volgende:
Hoi,
Het zal hoogstwaarschijnlijk al eerder gevraagd zijn...
Wat was jullie grootste motivatie om voor een PhD plek te gaan ipv te gaan werken in het bedrijfsleven?
Dit gevoel heb ik momenteel best sterk. Op latere leeftijd ga ik er niet meer mee beginnenquote:(1) Bedrijfsleven kan altijd nog, PhD niet.
Lijkt me ook, voor de plek waar ik op wil reageren is het ook nog mogelijk om een deel in het buitenland te doenquote:(2) PhD is een unieke ervaring waar je op je sterfbed spijt van krijgt als je het niet doet.
Altijd mooi meegenomen.quote:(3) PhD geeft je een stuk zelfontplooiing die je in het bedrijfsleven niet zult krijgen.
geld kan daarna ook nog binnenstromen met een mooie functiequote:Natuurlijk is het zo dat als je meteen het bedrijfsleven in gaat, dat je dan 10 jaar later veel meer geld hebt dan wanneer je eerst een PhD doet. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen.
Mijn studiegenoten gingen software ontwikkelen voor verzekeringsmaatschappijen, ik ging games spelen en analyseren.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:09 schreef sjeppert het volgende:
Hoi,
Het zal hoogstwaarschijnlijk al eerder gevraagd zijn...
Wat was jullie grootste motivatie om voor een PhD plek te gaan ipv te gaan werken in het bedrijfsleven?
quote:Op zaterdag 18 mei 2013 17:28 schreef speknek het volgende:
En uiteindelijk geil ik op de doctorstitel.
Behalve als je Diederik Stapel heet.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 17:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is wel iets dat ze je niet meer af kunnen pakken.
Wat is er met die promotiestudenten van Stapel gebeurd, hebben ze hun titels afgepakt?quote:
Dat neem ik aan van niet, maar Stapel heeft zelf wel z'n titel ingeleverd.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 18:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wat is er met die promotiestudenten van Stapel gebeurd, hebben ze hun titels afgepakt?
Ze willden geloof ik onderzoeken in hoeverre de titel van zijn promotiestudenten rechtsgeldig is, omdat het soms verkregen was met behulp van de gefalsificeerde data.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 18:52 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat neem ik aan van niet, maar Stapel heeft zelf wel z'n titel ingeleverd.
Toch denk ik dat dit ook afhankelijk is van je leeftijd en sector. Als je een master hebt gedaan, en je bent 23/24, dan is een PhD een prima keuze. Maar om te starten met een PhD op je 30ste is misschien een minder verstandige keuze. Wat natuurlijk ook afhankelijk is van je sector en je ambities. Als je hierna niet het onderwijs in wilt, maar uiteindelijk toch gewoon het bedrijfsleven in wilt, dan denk ik dat je op die leeftijd meestal beter kunt gaan werken.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:35 schreef thabit het volgende:
(1) Bedrijfsleven kan altijd nog, PhD niet.
(2) PhD is een unieke ervaring waar je op je sterfbed spijt van krijgt als je het niet doet.
(3) PhD geeft je een stuk zelfontplooiing die je in het bedrijfsleven niet zult krijgen.
Natuurlijk is het zo dat als je meteen het bedrijfsleven in gaat, dat je dan 10 jaar later veel meer geld hebt dan wanneer je eerst een PhD doet. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen.
Ik ben ook op m'n 27e begonnen.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:14 schreef sjeppert het volgende:
qua leeftijd zit ik er precies tussenin (27)
veel langer wachten om te gaan voor een promotieplek is inderdaad niet gunstig
Dan zou je in het bedrijfsleven jezelf moeten opwerken naar degene die bovenaan staat, of een eigen bedrijf starten...quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:21 schreef Shivo het volgende:
Academisch onderzoek doen is een baan met enorme vrijheden. Sinds ik mijn PhD heb doe ik zo ongeveer precies waar ik zin in heb. Daarom zou het bedrijfsleven voor mij niet werken, omdat je er daar altijd iemand boven jou staat en interessante projecten met een pennestreek worden geschrapt. Dat is niks voor mij.
Plezier in je baan is toch juist wat een baan waardevol maakt? Als je gaat promoveren om daarna iets leuks te kunnen gaan doen, maar je het promoveren zelf niet leuk vindt, dan zijn de 3-4 jaar dat zoiets duurt echt heel zwaar.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:15 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Dan zou je in het bedrijfsleven jezelf moeten opwerken naar degene die bovenaan staat, of een eigen bedrijf starten...
Als je met een PhD begint heb je toch wel een bepaald doel, je doet het toch niet alleen maar omdat het precies is waar je zin in hebt? Je zou het ook moeten doen omdat je uiteindelijk de onwijs kant in wil, of omdat het deuren opent die anders gesloten blijven indien je niet promoveert.
Wat ik in mijn post bedoel is dat je zou moeten promoveren omdat het je het leuk vindt, maar dat je daarnaast ook een bepaald doel hebt waar je naar toe wilt werken. Bijv. assistent professor of een functie in het bedrijfsleven waarvoor een PhD gewenst is.quote:Op zondag 19 mei 2013 12:31 schreef Operc het volgende:
[..]
Plezier in je baan is toch juist wat een baan waardevol maakt? Als je gaat promoveren om daarna iets leuks te kunnen gaan doen, maar je het promoveren zelf niet leuk vindt, dan zijn de 3-4 jaar dat zoiets duurt echt heel zwaar.
Ik zelf heb voor een PhD-plek gekozen omdat ik onderzoek doen super leuk vind en ik verwacht ook dat ik na het afronden van dit project verder wil in de academische wereld. Ik ben pas een paar maanden bezig, dus dat kan nog veranderen, maar het is wel wat ik op dit moment het leukste vind. Dat het bedrijfsleven mij meer zou betalen kan zijn, maar ik vind plezier in mijn werk belangrijker.
http://www.volkskrant.nl/(...)ver-de-schreef.dhtmlquote:Afgewezen VU-promovenda al jaren over de schreef
De promovenda wier promotie aan de Vrije Universiteit deze week op het laatste moment werd afgeblazen, blijkt al jaren de doctorstitel te voeren op wetenschappelijke publicaties, onder meer samen met haar promotor en VU-prominent prof. Peter Nijkamp.
De decaan van de Economische faculteit Harmen Verbruggen zegt verbaasd te zijn en geeft aan dat zoiets onwettig zou zijn. 'De doctorsgraad is een wettelijk beschermde titulatuur', zegt hij.
Vorige week besloot Verbruggen 'na signalen uit mijn omgeving die haar boek lazen' dat de promotie van stadsinnovatie-econoom drs. Karima Kourtit niet kon doorgaan. Haar proefschrift was toen al goedgekeurd en gedrukt. In een hoofdstuk over een wetenschappelijke conferentie bleken sprekers verwisseld en citaten uit artikelen als citaten van de conferentie weergegeven. Voor zulke slordigheden wilde de decaan geen verantwoording dragen. 'Als je dat doorlaat, weet je zeker dat je later last krijgt met mensen die erbij geweest zijn.'
Geen commentaar
Peter Nijkamp, voormalig NWO-voorzitter, Spinozaprijswinnaar en universiteitshoogleraar aan de VU, noch promovenda Kourtit zijn bereikbaar voor commentaar. Volgens de VU-decaan heeft Nijkamp vorige week wel ingestemd met het opschorten van de promotie. Sindsdien is er geen contact geweest.
Nijkamp was onder meer in 2011 mederedacteur van een bij Springer verschenen bundel artikelen Advances in Spatial Sciences, waarin Kourtit als doctor in de lijst van editors wordt vermeld. Ook in een call for papers uit 2012 voor een special van het tijdschrift Sustainability staat naast prof.dr. Peter Nijkamp ook dr. Karima Kourtit als speciale redacteur vermeld. De vraag is wel of dat een redactionele fout is, of bewust door Kourtit zo aangedragen, zegt Verbruggen. 'Maar als auteur ben je in principe natuurlijk voor alle details verantwoordelijk.'
De VU stelt een onderzoek in naar de gemelde onregelmatigheden in het proefschrift. Daarbij zijn inmiddels via de media ook geruchten gekomen dat grote delen van het proefschrift geschreven zijn door de coauteurs waarmee Kourtit de originele artikelen schreef. Ook dat zal worden onderzocht, zegt Verbruggen, die door alle ophef nog niet aan het samenstellen van een commissie is toegekomen.
Ja, slecht geformuleerd mijnerzijds. Ik had de indruk van de volkskrant dat ze dingen uit presentaties citeerde, niet uit papers; het gaat expliciet om sprekers.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:21 schreef Jagärtrut het volgende:
Je kunt toch iets als een conference paper citeren?
Zo, bijvoorbeeld:
XX, XX, XX (2010). Interessante Titel. Nog interessantere subtitel. Paper Presented at the Annual International Studies Association Conference, New Orleans, USA, April 1-4 2010.
Hoe sneu en incompetent moet je zijn om zoiets te doen en nodig te hebben om zelf nog iets te kunnen bereiken?quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:54 schreef speknek het volgende:
Misschien hadden ze het wel door (dat dr.), maar vonden ze het gewoon niet echt boeiend. Het verkeerd citeren van mensen op conferenties weet je alleen als je er zelf bijgeweest bent. Om eerlijk te zijn klinkt dit meer als een bewuste sabotageactie van een gefrustreerde concullega. Ook om het zo naar de pers te lekken. Goede kans dat ze met een sorry en herdruk gewoon had kunnen promoveren, maar nu zijn openlijk hun namen besmeurd.
Ook om hier zo op te springen. Promovendi neersabelen lijkt wel een soort linkse hobby te worden. Het Stapel-syndroom. Genieten jongensquote:Op donderdag 30 mei 2013 11:30 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ja, slecht geformuleerd mijnerzijds. Ik had de indruk van de volkskrant dat ze dingen uit presentaties citeerde, niet uit papers; het gaat expliciet om sprekers.
Die bundel is overigens volgens mij ook de enige publicatie waar het mis is gegaan, en me dunkt dat dat niet opzettelijk was. Om je druk te maken om een CfP is helemaal sensatiezoekerij. Of moeten academici zich nu druk maken en correcties sturen naar de media elke keer als we foutief met `doctor' of `professor' worden aangesproken?
Stijlloos gebeuren van de pers.
Stapel was een prof die juist (indirect) door (zijn?) promovendi werd neergesabeld toch? Overigens kwam dat nog redelijk terecht op me over. Dit een `linkse hobby' noemen puur omdat dit bericht van de Volkskrant komt is wat overtrokken, en is al lang (soms sterker, soms zwakker) overgenomen door andere media.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:36 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ook om hier zo op te springen. Promovendi neersabelen lijkt wel een soort linkse hobby te worden. Het Stapel-syndroom. Genieten jongens
Dat vond ik ook wat zwak overkomen, zou ik zelf commentaar op hebben. Maar ik neem aan dat als er vier/vijf man leescommissie naar gekeken heeft en er niets over gezegd, dat het wel niet heel erg zal zijn geweest misschien zoiets als 'Johnson (famously) said in his presentation at the International Conference for Our Studies that our field has being going about it backwards. We contend that our current results corroborate this'. Zoiets zou kunnen, gewoon een anekdote of anekdotisch bewijs.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:13 schreef trancethrust het volgende:
Hoe citeer je uberhaupt iets van conferenties? Dat is toch op den duur totaal niet verifieerbaar en houdbaar?
Ik denk dat het misschien een special edition betreft?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:04 schreef Re het volgende:
maar een citaat van een conferentie mag toch gewoon gebruikt worden ook al is er een paper... soms wordt er meer verteld op een conferentie dan dat er uiteindelijk in het artikel terechtkomt... of begrijp ik nou iets niet
en een bundel artikelen noemen we gewoon een supplement, meestal door de journal maar ook door bedrijven gesponsored maar nog steeds peer-reviewed
dat noem ik ook een supplementquote:Op donderdag 30 mei 2013 12:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat het misschien een special edition betreft?
De ``commotie'' was eerst een paar slordige referenties. Dat moet worden opgelost volgens de decaan. Een dag of twee later, compleet los daarvan, is ze opeens een leugenachtige fraudeur omdat er op welgeteld twee plekken `Dr.' voor haar naam staat. Op plekken waar ze in alle waarschijnlijkheid niet de uiteindelijke controle had.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:54 schreef RobertoCarlos het volgende:
Beetje dom om "De Pers' de schuld te geven... De VU schort de promotie op, dus zij veroorzaken de commotie. Dat de VK verder zoekt is alleen maar een taak van de pers. Wel is de toon in het artikel wat sensatiezoekerig, maar de VU lokt dat uit.
M.i. is het niet houdbaar en makkelijk te betwisten. Over twee jaar kan iemand zeggen dat hij het in context B bedoelde in plaats van A (en de rest weet het niet meer), en over 20 jaar kan niemand er meer iets zinnigs over zeggen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:04 schreef Re het volgende:
maar een citaat van een conferentie mag toch gewoon gebruikt worden ook al is er een paper... soms wordt er meer verteld op een conferentie dan dat er uiteindelijk in het artikel terechtkomt... of begrijp ik nou iets niet
...
Idd dit is voor het eerst dat ik hoor dat een proefschrift na goedkeuring van de leescommissie afgekeurd wordt. Het is toch de leescommissie die al bepaald heeft dat het goed genoeg was. Erg jammer dit.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:54 schreef speknek het volgende:
Misschien hadden ze het wel door (dat dr.), maar vonden ze het gewoon niet echt boeiend. Het verkeerd citeren van mensen op conferenties weet je alleen als je er zelf bijgeweest bent. Om eerlijk te zijn klinkt dit meer als een bewuste sabotageactie van een gefrustreerde concullega. Ook om het zo naar de pers te lekken. Goede kans dat ze met een sorry en herdruk gewoon had kunnen promoveren, maar nu zijn openlijk hun namen besmeurd.
Het kan ook zijn dat de decaan simpelweg geen zin had in mogelijke plagiaatachtige claims zoals nu zo populair is in de media (althans in NL en Duitsland), en daarom de boel eerst opschortte. Dat dit juist precies het effect heeft waar hij bang voor was een onderschatting kunnnen zijn geweest. Dat er `meer aan de hand is' komt mij in dit stadium wat vergezocht over.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:23 schreef Grumpey het volgende:
Het gebeurt nooit, dus het is wel degelijk nieuws. Dat er meer achter zit dan tot nu toe bekent is lijkt me duidelijk: ik heb nog geen enkele rede gehoord waarom ze niet zou mogen promoveren. In elk proefschrift staan fouten, maar ik vermoed dat het gross van het proefschrift prima is (ga ik vanuit tenminste). Oftewel: er is iets dat we niet mogen weten, en dat wringt, temeer omdat wetenschap zou moeten draaien om inzichtelijkheid. Je wilt weten wat er fout is gegaan, en waarom. Puur voor het belang van zuivere wetenschap. Dat VK verder zoekt lijkt me meer dan welkom. Dat ze vervolgens niet tot de bodem komen is jammer, en leidt tot een wat mager en sensatiebelust stukje.
Auw!quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
(of 1 één geval een ontbrekende set referenties)
Viel mee hoor een printfout... na haar promotie had de drukker het foutje gratis hesteld en kreeg ze nog een batch boekjes waar ze niets mee konquote:
http://www.ukrant.nl/nieuws/hoogleraar-op-non-actief-na-plagiaatquote:Hoogleraar op non-actief na plagiaat
Het college van bestuur van de RUG heeft hoogleraar criminologie Patrick van Calster met onmiddellijke ingang op non-actief gesteld. Dat is het gevolg van het besluit van de Vrije Universiteit Brussel om Van Calster zijn doctorstitel te ontnemen wegens plagiaat in zijn proefschrift.
Door Marian Tjaden
Rector magnificus Elmer Sterken noemt de beslissing van het college van bestuur ‘onvermijdelijk’, gezien de intrekking van de doctorsgraad van Van Calster. ‘Het moet inmiddels duidelijk zijn dat wij een zero tolerance beleid voeren op het punt van wetenschappelijke integriteit. Maar we zullen nu eerst een nader onderzoek moeten instellen, voordat we definitieve beslissingen kunnen nemen’, aldus de rector.
De faculteit zal nu een oplossing moeten zoeken voor de colleges die Van Calster gaf. Groningen zal het voortouw bij het onderzoek, omdat hij hier in dienst was, aldus woordvoerder Piet Bouma. ‘We zullen dat zoveel mogelijk afstemmen met de universiteit Leiden waar hij tot 2010 werkzaam was als hoofddocent.’
Patrick van Calster promoveerde in 2005 aan de VU Brussel. Hij is sinds 2010 werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar criminologie.
Gemakzuchtquote:Op donderdag 30 mei 2013 16:24 schreef Noppie2000 het volgende:
Waarom plegen die mensen überhaupt plagiaat? Zou het niet over mijn hart kunnen krijgen.
Ik ken iemand die waarschijnlijk gaat promoveren die er totaaaal geen problemen mee had om mijn ideeën en insteek over te nemen. Als de scriptiebegeleider je vervolgens hierin steunt (doch de opzet aanpassen) is het zaadje voor fraude in de toekomst al gelegd, want mensen die iemand aanspreken op plagiaat zijn 'zeikers'. Daar moet je 'niet te moeilijk over doen'.quote:Op donderdag 30 mei 2013 16:24 schreef Noppie2000 het volgende:
Waarom plegen die mensen überhaupt plagiaat? Zou het niet over mijn hart kunnen krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |