Kloktijd | woensdag 3 april 2013 @ 18:15 |
Dinsdag 21 mei 2013 om 09:00-12:00 is het VWO examen Aardrijkskunde. Wat mee te nemen? - Pen - Woordenboek - Eten/drinken - Atlas Welke thema's zijn er? Linkje naar examenblad.nl Hier Succes! [ Bericht 18% gewijzigd door Maisnon op 20-04-2013 13:51:45 ] | |
Kloktijd | woensdag 3 april 2013 @ 18:19 |
Atlas vergeten erbij te zetten ![]() | |
kimandthedoctor | woensdag 3 april 2013 @ 21:34 |
Hmm, als het goed is zorgt de school toch voor een atlas? Bij ons in ieder geval wel! | |
Kloktijd | woensdag 3 april 2013 @ 22:30 |
Bij de SE's moesten wij hem altijd zelf meenemen | |
kimandthedoctor | donderdag 4 april 2013 @ 20:32 |
Dan zal dat wel per school verschillen, wij hebben niet eens onze eigen atlas. | |
Jufkok | dinsdag 16 april 2013 @ 16:28 |
Er mag nog een Atlas gebruikt worden met 52e druk en de 53e. Ter voorbereiding van het eindexamen AK staan er filmpjes op Youtube. Bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/user/jufkok/feed?filter=2 , de filmpjes dekken de volledige HAVO stof maar kunnen voor het VWO prima als basis dienen! | |
Kloktijd | zaterdag 20 april 2013 @ 11:09 |
Handige video's! Ze staan nu in de OP ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Kloktijd op 20-04-2013 14:55:49 ] | |
jordyqwerty | donderdag 2 mei 2013 @ 21:09 |
Zit me toch niet lekker, dit examen ![]() | |
arachide. | vrijdag 3 mei 2013 @ 13:30 |
Mijn samenvatting is af, ik hoop dat het zo lukt, maar je vindt hem hierrrrrrrrrrrrrr 556 minuten bewerkingstijd. ![]() | |
Kartmans | vrijdag 3 mei 2013 @ 15:07 |
Ziet er goed uit! Mooie titel ook hahaha. En je tekenkunsten mogen er ook wezen. [ Bericht 2% gewijzigd door Kartmans op 03-05-2013 15:12:43 ] | |
arachide. | vrijdag 3 mei 2013 @ 15:19 |
Dankjewel! Ik vind tekenen leuk, dus ik teken in mijn samenvattingen | |
kimandthedoctor | vrijdag 3 mei 2013 @ 18:46 |
Jeetje, ik ga zeker gebruik maken van die samenvatting! Dankjewel! Je bent een genie. | |
Kloktijd | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:01 |
Hahaha wat een samenvatting! Respect! ![]() Voor mensen die nog willen leren met beeldmateriaal: Net zoals de filmpjes van mevrouw kok http://www.youtube.com/user/fhooijer/videos Handige video's van Schooltv voor 5havo/ 6vwo: http://www.schooltv.nl/ei(...)e-fase/3106843/home/ | |
CWAV | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:58 |
Jullie al oude examens gedaan? | |
Kloktijd | vrijdag 3 mei 2013 @ 22:52 |
Ik ga er morgen eentje maken. Jij? | |
jordyqwerty | vrijdag 3 mei 2013 @ 22:57 |
Uit frustratie mee gekapt ![]() | |
CWAV | vrijdag 3 mei 2013 @ 23:10 |
Heb er drie gemaakt nu. Beide 2012-examens en ik geloof 2011-1. Ik ben telkens net na een uur klaar? Wel ruim voldoende; 6.5, 7.3 en 7.0-7.7..merk wel dat ik slordigheidsfoutjes maak dus maar wat rustiger werken denk ik :p Het is vooral een kwestie van logisch nadenken en je inleven in de situatie valt me op. Heel anders dan bij m'n andere vakken (N&T), maargoed 't is te doen ![]() Vroeg het overigens om de resultaten te vergelijken om te kijken of ik qua cijfers op schema zit.. Jullie verder succes morgen en 14 mei he ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 3 mei 2013 @ 23:17 |
Heb er nog geen een helemaal gemaakt. Sta een 6.0 gemiddeld en duim er maar op dat het goedkomt ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 3 mei 2013 @ 23:18 |
Als ik trouwens kijk naar dat 2012 examen denk ik oh, moet wel goed komen, maar bij het examen van 2011 springen me de tranen in mijn ogen | |
Kartmans | vrijdag 3 mei 2013 @ 23:22 |
Ideaal! Verduidelijkt een hoop wat mij betreft. | |
Kloktijd | zaterdag 4 mei 2013 @ 11:09 |
Heb net 2010-II gemaakt en had een 6.5 - 7.0 Ik heb bij aardrijkskunde vaak het gevoel dat je vaak hetzelfde antwoord moet geven. Als het gaat over convergente platen, vragen ze vaak waarom de de vulkanen verder van de breukzone afliggen, welke vulkaan je bij welke beweging tegen komt etc. Of met piekafvoeren in een rivier: Regenseizoen, smeltwater uit de bergen (zomermaanden), Bevroren bodem, minder opname water planten (wintermaanden). Het is allemaal wel te doen. ![]() | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 14:41 |
Er zit inderdaad hier en daar wel herhaling in. Vooral zaken als oudheid (waarom is graniet op de ene plaats wel zichtbaar en op de andere niet), zaken als uitschuiving en de beweging van continenten (om gebergten en vulkanen te verklaren die niet langs een plaatgrens liggen) te verklaren komen op mij over als belangrijk. Heb het idee dat langzaam de puzzelstukjes beginnen te vallen, moet wel nog iets werken aan domein aarde. | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 14:43 |
Trouwens, sommige vragen vraag ik me wel bij af waar ze het vandaan halen? Bijvoorbeeld een 2012-II vraag: In welke twee van de drie economische sectoren wordt in Afrika momenteel het meeste geïnvesteerd door buitenlandse bedrijven? Heb dit nog nergens in het boek zien staan (?), is dus primaire en tertiaire sector, maarja, moet je maar weten ![]() | |
Kloktijd | maandag 6 mei 2013 @ 14:48 |
Als het gaat om economische sectoren is het altijd primair, secundair of tertair. Maar het antwoord op die vraag is? het buitenland investeert vooral in de: - primaire sector (voor de grondstoffen) - tertaire sector (onderwijs ofzo?) waar zullen ze anders in investeren? | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 14:54 |
Ik ken de sectoren ook wel.. maar ik vind het een vage vraag omdat ik het nergens heb gelezen. Primaire secor (land- en mijnbouw) Teritaire sector (toerisme) | |
Kloktijd | maandag 6 mei 2013 @ 15:07 |
Hou maar gewoon een beetje in je achterhoofd Afrika (vaak primaire sector, heeft weinig industrie) Zuidoost Azië + Zuid Amerika ( Vaak Primair of secundair) Singapore (bijna alleen maar tertiaire sector) | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 15:14 |
Dat weet ik ook allemaal, enkel Afrika miste even. Merk ook dat er veel vragen zijn met waarom buitenlandse investeringen bijvoorbeeld niet hoeven te leiden tot ontwikkeling (corruptie, multinationals) of hoe landen zich ontwikkelen (bijv. singapore: op export georiënteerde industrie en vervolgens ontwikkelingdienstensector) | |
CWAV | maandag 6 mei 2013 @ 20:25 |
Die laatste had weinig met die buitenlandse investeringen te maken, je moest beschrijven hoe Singapore van een straatarm land tot een booming economie is gekomen... ![]() ![]() | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 20:31 |
Er staat ook 'of' ![]() | |
Kloktijd | maandag 6 mei 2013 @ 21:00 |
Heb je hier iets aan? Luchtstromen: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060209_luchtstromen01 ITCZ, passaten etc. : http://www.mijngeo.info/2(...)winden-op-aarde.html Zeestromen en luchtstromen: [ Bericht 14% gewijzigd door Kloktijd op 06-05-2013 21:08:41 ] | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 22:55 |
Thanks ![]() Moet je trouwens het klimatensysteem van Köppen van buiten kennen, denk je? | |
Kloktijd | maandag 6 mei 2013 @ 23:05 |
Denkhet niet. Kijk maar in de atlas blz 196 ofzo > Aarde - klimaatgebieden Staan ze allemaal al ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 7 mei 2013 @ 21:23 |
Wat is drainage? | |
CWAV | dinsdag 7 mei 2013 @ 21:48 |
Drainage is niets anders dan het afvoeren van water in drains, sloten en beken. Werd vroeger gedaan door gewoon sloten neer te leggen en het water weg te laten stromen, maar tegenwoordig wordt het vaak uitgevoerd door middel van bemaling. Hoewel ik moet zeggen dat de hoeveelheid drainage door bemaling in Nederland heeft geleid tot grootschalige bodemdaling (inklinking enz.) waardoor het zeer voorzichtig moet worden toegepast. Verder: bij vragen over luchtcirculatie en platentektoniek enz., stel ze gerust! Klinkt heel arrogant -niet zo bedoeld dus sorry- maar da's bij ak mijn specialiteit. :p | |
CWAV | dinsdag 7 mei 2013 @ 21:49 |
En over Singapore: ik moet leren lezen! ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 7 mei 2013 @ 21:59 |
Hoe breng je dat in verband met verzilting? Ik las dit: '176D/219B: Je ziet dat zonder drainage in vrijwel het hele Middellandse-Zeegebied het risico van verzilting groot is'. Dus.. als ik nu ga redeneren zou ik zeggen omdat het water wordt afgevoerd, dus is er geen water om te verdampen (waarbij zout zou neerslaan). Aarde vind ik wel het moeilijkste domein, maar vind er ook weer makkelijke stukken tussen zitten (zoals platentektoniek) ![]() | |
CWAV | dinsdag 7 mei 2013 @ 22:03 |
Ik denk dat je redenatie heel aardig in de richting zit. Rond de Middellandse Zee wordt veel geïrrigeerd. Door drainage wordt het grondwaterpeil in stand gehouden. Bij verhoging tot aan een bepaald niveau zou je capillaire werking kunnen krijgen waarbij het grondwater met opgeloste zouten omhoog komt. Het water verdampt en de zouten blijven achter en de bodem raakt verzilt. Door te draineren voorkom je dat. | |
jordyqwerty | dinsdag 7 mei 2013 @ 22:14 |
Thanks ![]() | |
Kloktijd | zaterdag 11 mei 2013 @ 18:31 |
Dit kan trouwens ook nog wel handig zijn. Heb dit ooit voor een samenvatting gemaakt ![]() ![]() | |
jordyqwerty | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:24 |
Die getijdenwerking is me niet helemaal duidelijk, hoe zorgt dat ervoor dat getijdeverschillen groter zijn tussen Noord en Zuid Nederland? | |
Kartmans | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:34 |
Het getij begint in de zuidelijke IJszee, omdat het getij daar niet belemmerd wordt door land (er is namelijk geen land daar ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Kartmans op 11-05-2013 23:35:24 (Tikfoutje) ] | |
ShortyGirl | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:42 |
Omdat tussen Hoe smaller de zee is hoe groter het getijden verschil. Daarom hebben baaijen vaak extreem hoge last van getijgenverschillen net zoals die rivieruitmonding bij zeeland daar. Bij Zuid-Nederland is de afstand tot Engeland kleiner en daarom is daar een groter verschil dan bij Noord-Nederland waar deze afstand steeds groter wordt. Volgens mij bedoelde je dit? | |
ShortyGirl | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:42 |
Volgens mij hoef je verder niet te weten hoezo dit zo is. | |
jordyqwerty | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:52 |
Iedereen weet echt alles he? | |
Kloktijd | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:53 |
Ik had ook geen idee hoor :p | |
jordyqwerty | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:54 |
Ik begin er wel steeds een beter gevoel over te krijgen, maar een 8 ofzo gaat het niet worden hoor ![]() | |
jordyqwerty | zaterdag 11 mei 2013 @ 23:55 |
Ik wist wel dat een estuarium ermee te maken had, maar daar hield het op | |
arachide. | zondag 12 mei 2013 @ 00:03 |
Kan iemand mij luchtdruk uitleggen. Ik snap er geen fuck van. | |
Kloktijd | zondag 12 mei 2013 @ 00:13 |
Luchtdruk bedoel je dus dat hoge drukgebieden naar lage drukgebieden gaan? Heb een paar posts hiervoor een aantal luchtstroom videos gepost. Kijk daar maar even naar ![]() | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 00:14 |
Wat wil je erover weten? Hogedruk = Lucht die daalt, geen neerslag. Lagedruk = Lucht die stijgt, wordt steeds kouder, condensatie, neerslag. Wind stroomt van hogedruk gebieden naar lagedruk gebieden in een poging de verschillen 'op te heffen'. | |
Kloktijd | zondag 12 mei 2013 @ 00:24 |
+ De ITCZ rond de evenaar schommelt in het jaar tussen 30 graden Noorderbreedte en 30 graden Zuiderbreedte. De ITCZ Is een laagdrukgebied wat veel neerslag met zich meebrengt. ![]() ![]() De Moesson in Zuid-Azië is hiermee ook te verklaren: http://www.rinivanderpol.(...)sson-india-2011.html | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 00:25 |
En dat wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 00:27 |
Borings Carbon Bar ![]() http://www.schooltv.nl/be(...)_koolstofkringloop04 | |
chapel24 | zondag 12 mei 2013 @ 11:25 |
Ik heb nu 3 hele examens uit de examenbundel gemaakt, en het valt me op dat bij oorzaak-gevolg vragen ze al in de zogenaamde 'oorzaak' (in de uitwerkingen) een oorzaak-gevolg hebben staan en dan in het 'gevolg' wel gewoon het gevolg. Ik ga dus vaak de fout in door een oorzaak-gevolg relatie te formuleren, maar dat is blijkbaar niet het hele antwoord... Of het hele vehaal andersom. Vb. Examen 2011-1 Vraag 11 In het stroomgebied van de Okavango valt de meeste neerslag in de maanden okt tm juli. Leg uit waarom de neerslag juist in die maanden valt, en moet een oorzaak-gevolg bevatten. Mijn antwoord: Oorzaak: doordat de zonnestralen in die maanden loodrecht vallen in het stroomgebied is er een zone van lage druk Gevolg: daardoor stijgt de lucht op en valt de meeste neerslag juist in die maanden. Antwoord zoals in examenbundel: Oorzaak: in die periode vallen de zonnestralen loodrecht in het stroomgebied Gevolg: er ontstaat een zone van lage druk. Ik ben het hier dus niet mee eens ![]() | |
Kartmans | zondag 12 mei 2013 @ 11:34 |
Ik ga er vanuit dat jouw antwoord ook gewoon goed zal worden gerekend. Wat er staat altijd 'Een voorbeeld van een goed antwoord moet de strekking hebben dat...." Nou en dat heeft die van jou gewoon ![]() | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 13:15 |
Eerste tip: schrijf het daarom in verhaalvorm en laat 'oorzaak' en 'gevolg' weg; dat is uit de strekking van het verhaal te halen, en dan is je antwoord sowieso goed. Verder zou ik, hoewel je antwoord geheel goed is, de ITCZ in je verhaal betrekken zoals in voorbeeld 1 in het correctiemodel staat; deze zone van lage druk verschuift juist door de hoeveelheid invallende zonnestraling over het jaar en die ITCZ veroorzaakt de regen in die periode ![]() | |
Kloktijd | zondag 12 mei 2013 @ 14:48 |
Deze vraag maakte ik gister in AK 2011-IIMijn eerste gedacht was: "Bergachtig, daar kan de politie slecht controleren.' Dit antwoord leek in mijn ogen te makkelijk, dus ik pakte de atlas erbij en zag dat er ook rivieren door het gebied liepen. Mijn antwoord: In sommige delen van die gebieden lopen rivieren, waarmee de telers van opium en coca makkelijk water uit de rivieren kunnen halen voor irrigatie. Het antwoord was: Zou ik bij zo'n vraag ook een lang antwoord mogen geven in de richting van: Het is erg bergachtig waardoor ze niet goed kunnen controleren. Ook lopen er veel rivieren door dit gebied, met water dat ze als irrigatiewater voor de teelt kunnen gebruiken. Zou dit op het examen mogen? Want een deel van mijn antwoord is waar ![]() | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 16:35 |
Ik ben dus als de dood voor aardrijkskunde. Net slechts een 5,5 gehaald en dat is nog soepel >.> | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 16:55 |
Beoordelingsmodel: 3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel. Het eerste deel is goed; ik vermoed dat je docent het tweede ook wel goed zal rekenen. | |
Kloktijd | zondag 12 mei 2013 @ 17:34 |
Nee maar ik bedoelde dat je dan toch een soort van twee voorbeelden geeft in een lang antwoord. Wordt dat alles goed gerekend? | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 18:45 |
Ze vragen 'waarom', niet 'geef één voorbeeld', dus ik zou niet weten waarom dat fout moet worden gerekend. ![]() | |
Push. | zondag 12 mei 2013 @ 19:05 |
De examens gaan nog niet zo goed als gehoopt.. 6,4 voor 2010-I | |
Aarbei | zondag 12 mei 2013 @ 19:21 |
Ik zit met een 6,8 en een 7 rond mijn SE gemiddelde, verwacht uiteindelijk ook zo'n punt! | |
BeyondTheGreen | zondag 12 mei 2013 @ 21:08 |
Walgelijk vak dit. Ik moet een 6 halen om een 7 te staan op mijn eindlijst. Gaat moeilijk worden denk ik. ![]() | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 21:27 |
Wat betreft dat eerste: verschrikkelijk oneens! Ik vind 't een supervak en daarom ook gekozen; sluit bij vervolgopleiding (Civiele techniek) aan, tenminste het stuk over Nederland; rest natuurlijk ook mooi meegenomen. Wel ben ik het met je eens wat betreft de vragen. Het antwoord 'Door een veranderende zoutgradiënt door de aanvoer van zout water neemt de biodiversiteit toe door een toename aan plantengroei gericht op brak water; dat trekt dus ook meer dieren aan en daarom is het gunstig voor de ecologische waarden.' kun je op twee vragen uit twee verschillende examens teopassen: • Waarom heeft de toetrede van zout water in de Texelse slufter een gunstig effect op de biodiversiteit? • Waarom is het gunstig voor de natuurwaarden als zout water over een dijk heenslaat? | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 21:45 |
Hoe zorgt zout water voor meer biodiversiteit ![]() Soms denk ik echt dat ik dingen heb overgeslagen ofzo ![]() | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 21:54 |
Zout water zorgt voor meer biodiversiteit in de zin dat er ook dieren zijn die in zowel zout water als in zoet water kunnen overleven. Zo zijn er ook planten die dit kunnen. Deze dieren/planten zouden voorheen hier niet hebben kunnen overleven. Overigens merk ikzelf dat ik te weinig basiskennis heb. Vraag me nu af hoe ik ooit een 6 heb kunnen halen en toch sta ik 6,1 gemiddeld bij AK. | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 21:55 |
Vaag.. ik zou dan juist denken dat er door een toename van het zoutgehalte ook weer planten zijn die niet meer overleven.. | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 21:56 |
Ik ga voor een 5.5 ![]() | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 21:58 |
Nou je krijgt het volgende: [Stuk zout water met diens biodiversiteit][Stuk Brak water met diens bio...][stuk zoet water met...] Voorheen had je slechts: [Stuk zout][Afscheiding][Stuk zoet] | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 21:58 |
Ik heb pas sinds dit jaar aardrijkskunde, 6.0 gemiddeld ![]() Op welke domeinen denk je dat je te weinig basiskennis hebt? | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 22:00 |
Wereld, heb ik nooit gehad xD | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:00 |
Ik probeer het te onthouden ![]() | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 22:00 |
Grote kans hoor ... Beetje standaard vraag. | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:00 |
Maar daar kan je nog wel goed bij lullen ![]() | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:01 |
Denk niet dat ze dat elk jaar opnieuw gaan vragen hoor ![]() | |
Miss_Lioness | zondag 12 mei 2013 @ 22:01 |
Wel als het zo'n beetje een standaard vraag is =C | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:02 |
Iets met kolonialisme zit er wel elk jaar in | |
Push. | zondag 12 mei 2013 @ 22:23 |
Publiek-private samenwerking ben ik in elke tegen gekomen. Ook de economie van de ASEAN. Een gebied met opening ook, bijv. de Kerf of de Slufter. Beetje dynamisch handhaven ook. En subductie ook elk jaar. | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:25 |
Allemaal gratis punten, behalve die waterzaken, die liggen me iets minder ![]() | |
Kloktijd | zondag 12 mei 2013 @ 22:44 |
Of gentrification in de steden en gebiedskenmerken in afrika, zuid-amerika of azie opzoeken etc. AK wordt sowieso wel een voldoende ![]() | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 22:52 |
Jordy: jij doet in je redenatie net alsof plaf ineens een boel zout water overal ligt en alles zout is. In de Slufter krijg je door getijden invoer van zout water en dus een overgang van zoet naar brak naar zout. En sommige plantjes vinden dat lekker. En daar komen dan mogelijk weer andere diersoorten op af. Dus gunstig voor biodiversiteit. Alle vragen over zout ester gunstig voor biodiversiteit komen daar een beetje op neer. Ben hem in veel oude examens tegengekomen maar telkens anders gevraagd. Zou dus zeggen grote kans dat hij in 1 van de twee tijdvakken zit dit jaar. | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 22:53 |
Bovenstaand bericht klinkt wat onaardig maar dat komt alleen maar doordat je geen emoties kunt doorgeven via een forum en ik een kluns ben in het tikken van smiles - zit op Fok mobiel. Sorryyyy | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 22:58 |
Ik weet dat met het doorlaten van water (slurfter) het getijdensysteem wordt 'hersteld', maar had er nog nooit van gehoord hoor. Staat ook niet in mijn boek, of in samengevat ![]() ![]() | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 22:59 |
Welk boek heb je? Als je De Geo hebt, dan moet het erin staan. Weet nog dat ik dat heb geleerd voor m'n toets. Maar kan zo gauw niet exact paginanummer noemen, wel bij 't deel over Nederland. | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 23:00 |
BuiteNLand | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 23:01 |
Dan zou ik het niet weten... | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 23:02 |
Het lijkt me ook allemaal hartstikke logisch etc als je het al jaren hoort, maar het is allemaal zo nieuw voor mij ![]() ![]() | |
CWAV | zondag 12 mei 2013 @ 23:04 |
Succes he ![]() | |
jordyqwerty | zondag 12 mei 2013 @ 23:08 |
Dankje ![]() | |
Aarbei | maandag 13 mei 2013 @ 18:27 |
Nu we allemaal t examen Nederlands hebben overleefd (of juist niet); waar zijn die zenuwen voor aardrijkskunde? | |
Jirdo | maandag 13 mei 2013 @ 18:29 |
Ik vind aardrijkskunde een stuk makkelijker dan Nederlands. | |
CWAV | maandag 13 mei 2013 @ 18:33 |
Wel even afkloppen!! | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 18:41 |
Gaan jullie nog veel leren vandaag? | |
Push. | maandag 13 mei 2013 @ 18:42 |
Geen zenuwen. Weet al dat t niet heel best gaat worden ![]() Zou wel willen. Maar geen tijd. En m'n hoofd zit toch helemaal vol na Nederlands. | |
CWAV | maandag 13 mei 2013 @ 18:57 |
Ga samengevat nog even doornemen en dan vind ik 't wel goed, straks nog natuurkunde proefexamen en dan ist wel goed ![]() | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 18:57 |
Vind samengevat voor AK nou niet bepaald héél handig. Wat ga jij eruit leren eigenlijk? | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 19:06 |
had gehoord dat er iets in komt mbt de klimaatsverandering en de invloed ervan op zowel politiek en economisch gebied. Iemand die me daar wat info over kan verschaffen? | |
Jirdo | maandag 13 mei 2013 @ 19:09 |
Ja, ik werk bij Cito, als je je e-mail geeft zal ik wel even het examen inclusief de antwoorden doorsturen. | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 19:13 |
Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag ![]() De invloed van de politiek op de klimaatsverandering? (Zij kunnen milieuwetten aanstellen, zodat het klimaat gespaard wordt) De economische invloed op klimaatsverandering? (Kan hier heel veel oorzaken van bedenken: Als de economie groeit, meer mensen verdienen geld, kunnen auto's of producten kopen die slecht zijn voor het milieu) | |
CWAV | maandag 13 mei 2013 @ 19:13 |
Ik leer niet echt meer; klinkt weer zo strijderachtig maar heb goed geleerd voor alle ak-toetsen, dus als ik in Samengevat lees is het meer van "oh ja, dat zat zo, goed dat ik het weer weet" dan ècht leren ![]() | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 19:15 |
Nee andersom. De invloed van Klimaatsverandering op de economie / politiek. Maar komt dan nog op hetzelfde neer. Mijn bron is een docent aardrijkskunde die naar eigen zeggen eraan heeft meegewerkt. Niet dat ik die docent ken ofzo tho. We zullen zien! Ach het is maar een gerucht en ik kan beter het zekere voor het onzekere nemen he? | |
Jirdo | maandag 13 mei 2013 @ 19:18 |
Invloed op de politiek: er worden afspraken gemaakt en regels opgesteld ten behoeve van het milieu. Illegale houtkap wordt aangepakt, er wordt extra belasting geheven op milieuvervuilende auto's, enzovoort. Invloed op de economie: er is minder (goedkoop) hout beschikbaar, auto's en benzine worden duurder dus men is eerder geneigd een fiets te kopen of met het OV te gaan, enzovoort. [ Bericht 0% gewijzigd door Jirdo op 13-05-2013 19:29:13 ] | |
DutchMetalDevil | maandag 13 mei 2013 @ 19:44 |
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\ | |
ShortyGirl | maandag 13 mei 2013 @ 19:45 |
De indeling in fast world en slow world valt niet samen met de indeling in kernlanden, semiperifere en perifere landen. Kan iemand dit toelichten? | |
nuckythompson | maandag 13 mei 2013 @ 19:47 |
delen van perifere landen kunnen ook behoren tot de fast world, zoals luxueuze vakantieoorden voor westerse toeristen in Afrikaanse landen etc. | |
ShortyGirl | maandag 13 mei 2013 @ 19:49 |
Ohh zoo dankje. | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 20:05 |
Dit is dan een hele handige video voor jou ![]() | |
CWAV | maandag 13 mei 2013 @ 20:05 |
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag). Bij een El Niño verandert het windpatroon echter; er gaat ineens een wind naar het oosten (een westenwind) waaien. Het warme zeewater wordt dan echter teruggeduwd naar Zuid-Amerika, waardoor je én geen of weinig vis hebt (warm water, geen zuurstof) én veel neerslag (warm water, stijgende luchtbewegingen). Dat het windpatroon verandert door westerstormen die soms in het gebied voorkomen tijdens de regentijd in de Pacific hoef je geloof ik niet te weten, mede omdat de oorzaak ook nog niet 100% duidelijk is. | |
DutchMetalDevil | maandag 13 mei 2013 @ 20:09 |
![]() ![]() | |
BeyondTheGreen | maandag 13 mei 2013 @ 20:14 |
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE. Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen. | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 20:17 |
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden." Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh? Dat heb ik echt nooit gehad. En positieve/negatieve koppeling? | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 20:17 |
Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen. Mocht je even lekker niks willen doen en toch wat informatie opnemen. http://www.schooltv.nl/do(...)voor-de-tweede-fase/ Rechts heb je videos over: Endogene en exogene krachten, waterbeheersing Nederland, wereldvoedel vraagstuk en over klimaten (zon-aarde en lucht-water) | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:21 |
Op tijd gaan slapen. Als je het niet weet, probeer dan een andere invalshoek (politiek, economisch, natuur, sociaal) | |
BeyondTheGreen | maandag 13 mei 2013 @ 20:21 |
Dankjewel! Ik denk dat ik de samenvattingen uit BuiteNLand even doorlees. ![]() | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 20:36 |
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op? | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:37 |
Denk dat het 'natuurlijk' is ofzo | |
SkeereBanaan | maandag 13 mei 2013 @ 20:37 |
Moet je alle sferen kennen ? | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 20:39 |
Het is een vorm van dynamisch kustbeleid. Ofterwijl we helpen de natuur een handje door het vlak voor de kust te strooien. De natuur doet dan de rest van het werk. | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 20:40 |
C-14 methode ofzo? (Kijken via de radioactiviteit van dingen hoe oud dingen zijn) Grondboringen (Kijken naar de gesteentelagen en hoe lang ze daar al liggen?) Positief is bijvoorbeeld: Het wordt kouder -> Er komt meer ijs -> Meer zonlicht wordt teruggekaatst door het ijs (albedo effect) -> het wordt nog kouder Negatief is bijvoorbeeld: Het wordt warmer -> Er groeien meer planten -> minder co² in de lucht -> het wordt weer kouder (het is maar een voorbeeld) Een verandering in het aardse klimaatsysteem kan een keten van gevolgen teweegbrengen. Als het proces versterkt wordt dan spreek je over positieve terugkoppeling en als het proces gecompenseerd wordt dan spreek je over negatieve terugkoppeling: als een verandering tot (een keten van) gevolgen leidt. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:43 |
De laagtes waarin de Grote Meren liggen, zijn gevormd in het Pleistoceen. 1p 10 Geef de oorzaak voor het ontstaan van deze laagtes. Aan zo'n vraag merk ik echt dat ik twee jaar minder aardrijkskunde heb gehad ![]() | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 20:46 |
Vaak moet je dan denken in de trend van: - ijstijden/gletsjers die de boel verschuiven - rivieren die de boel uitschuren (zo ontstaat o.a. een dal) - convergente platen -> Plooiingsgebergte -> horsten/slenken (als dat met laagtes wordt bedoeld) Meer mogelijkheden ken ik niet echt | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:47 |
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld. Het was: De uitschurende werking van gletsjers. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen overigens ![]() | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 20:50 |
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt? | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:51 |
Het zal best ![]() | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 20:53 |
Ik ben nu die jufkok filmpjes aan het bekijken, die zijn echt keihandig. Beter dan die mannenstem, dat gesmek in mijn oor, ik word er niet goed van. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 20:54 |
Ik kan haar juist niet uitstaan ![]() | |
chapel24 | maandag 13 mei 2013 @ 21:08 |
Haha zijn wel tegenovergestelden ja! Smakkende stem met een gruwelijke rrrr en een vrouw met zachte g! | |
chapel24 | maandag 13 mei 2013 @ 21:10 |
Wat doen jullie vanavond nig voor aardrijkskunde? Nog wat dingen doornemen of lekker tv kijken? Ik wil iets doen maar heb heel de examenbundel al uitgewerkt en leren is bij aardrijkskunde meestal zinloos, er komen toch weer vragen waarvoor kennis van zaken niet vereist is. | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 21:15 |
Zo'n brabants vrouwke, da kenk wel leie. Nee maar ![]() | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:16 |
Die zachte g maakt me echt niet uit. Meer dat ze klinkt als een onzeker meisje van een jaar of 16 ![]() | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:16 |
Over welke onderwerpen kijk je filmpjes? | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 21:17 |
Aarde, die hele itcz is mij niet helder. Maargoed, dus, uuhm, zon + windstromen en shit. En de boel wiebelt en daardoor heeft azie een moesson. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:18 |
Die ITCZ komt doordat de aarde scheef staat geloof ik | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 21:20 |
Ja, daarom wiebelt die. Toch? | |
Loop-y | maandag 13 mei 2013 @ 21:27 |
Weet iemand of er nog filmpjes te vinden zijn over dijken, rivierstromingen, zandsuppletie etc.? Eigenlijk het hele natuurlijke aspect van het domein Nederland | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:28 |
De aarde staat scheef en doordat de zon om de aarde draait verandert ie meen ik. Maargoed, je kan gewoon zien waar die ITCZ ligt in januari en in juli ligt in de atlas ![]() | |
chapel24 | maandag 13 mei 2013 @ 21:31 |
Jep, de maker van het filmpje dat iemand op de vorige pagina stuurde. Hij heeft een gebruikersnaam die je niet kunt onthouden en zit op de eye-pet dus kan ik geen link hier zetten helaas. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:34 |
http://www.schooltv.nl/do(...)r-de-tweede-fase/ug/ Aflevering 4 | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 21:35 |
Ik ga hier hard op falen =/ Te weinig doordenken ![]() Iemand nog wat tips? Die vragen op StudyFlow werken niet echt want ze gaan te gericht op stof terwijl de examens meer vaardigheden zijn. Of dan zijn de vragen echt belachelijk vaag en dan moet ik blijkbaar 3 of 4 dingen noemen terwijl er gewoon staat leg dit uit. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:42 |
Ga op tijd slapen, gebruik je atlas, er staat meer in dan je denkt. Als je vast komt te zitten gebruik een andere invalshoek (politiek, economisch, sociaal, natuur, plant die even in je hoofd ![]() Bij vragen met bronnen, kijk altijd even naar die bronnen, er staat vaak wel iets bruikbaars in. Daarnaast, het correctievoorschrift is een voorschrift! Er staat meestal 'een voorbeeld van een goed antwoord' dus dat betekent niet dat jouw antwoord per definitie fout is | |
Kartmans | maandag 13 mei 2013 @ 21:42 |
- Minder overlast voor recreatie. Anders is er om de zoveel tijd een zandsuppletie op het strand, waardoor mensen niet op het strand kunnen lopen. - Beter voor de organismen. Omdat er anders meerdere malen zand opgezogen moet worden, waarbij het bodemleven ook wordt meegezogen, en dat vinden ze niet heel fijn haha. | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 21:44 |
Oh, misschien was ik dan minder slecht in AK dan ik dacht ![]() Ik ga AK sowieso niet nakijken. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:45 |
Ik ga het wel nakijken, heb Nederlands toch al nagekeken en veel erger kan het niet zijn ![]() ![]() | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:47 |
Ik ben wel als de dood voor het nakijken van mijn docent, echt onwijs koppig ![]() | |
ShortyGirl | maandag 13 mei 2013 @ 21:47 |
Ik heb der wel vertrouwen in ![]() | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 21:47 |
Iemand een goed filmpje met betrekking tot de examen toepassingsvragen over wereld? De stof zelf vind ik niet echt aansluiten aan wat ik moet antwoorden bij de vragen van Wereld. | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:48 |
Het belangrijkste bij Wereld is denk ik verbanden zien. Bijvoorbeelde wat een hoge urbanisatiegraad betekent, of wat een hoog urbanisatietempo betekent | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 21:51 |
Dit heb ik van mijn docent meegekregen als 'tips', misschien heeft iemand er wat aan.
| |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:01 |
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen idee ![]() | |
arachide. | maandag 13 mei 2013 @ 22:01 |
wat | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:03 |
Oh nee, dat is voor ouderdomsbepaling | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 22:03 |
Hier een overzichtje
| |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:04 |
Wist je dit? ![]() Ik ken wel paleomagnetisme | |
Jirdo | maandag 13 mei 2013 @ 22:05 |
Dit heb ik echt nog nooit gehad. Moet je dit serieus kennen? | |
Loop-y | maandag 13 mei 2013 @ 22:06 |
Het is een klein onderdeel van het domein Aarde dus ik denk het wel. Als het goed is heb je het vorig jaar gehad | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:06 |
Gewoon onthouden dat veel van die shit eindigt op '(olog)ie' | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:07 |
Ben het in samengevat anders niet tegengekomen, enkel de halveringstijd dan | |
nuckythompson | maandag 13 mei 2013 @ 22:08 |
Een handig filmpje waarin alles over luchtstromen stap voor stap uitgelegd wordt, dus ook het ITCZ en de moessons rond de evenaar. | |
Loop-y | maandag 13 mei 2013 @ 22:09 |
Oh dan staat het waarschijnlijk niet in de Syllabus denk ik, waardoor het niet in het examen zal voorkomen denk ik hoor | |
Miss_Lioness | maandag 13 mei 2013 @ 22:14 |
Ik ben dan maar naar bed, tabbee armee! | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 22:17 |
Heb het vroeger wel eens gehad. Hoe je uit het verleden het klimaat kon achterhalen. Kijk er maar eventjes snel naar, maar focus je er maar niet op | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:18 |
Ik ga wat zaken nog een keertje doornemen, slapen, om 7 uur op en vervolgens een stuk of vijf, zes examens bekijken met het correctievoorschrift ernaast | |
Loop-y | maandag 13 mei 2013 @ 22:48 |
Je mag toch een Nederland woordenboek meenemen naar dit examen? | |
Jirdo | maandag 13 mei 2013 @ 22:58 |
Ja. | |
Kloktijd | maandag 13 mei 2013 @ 23:01 |
Vergeet geen rekenmachine, het kan voorkomen dat je iets uit moet rekenen. Het mag geen grafische zijn. | |
Miss_Lioness | dinsdag 14 mei 2013 @ 05:46 |
Kan iemand me even backwash en spread effecten uitleggen? Spread effecten snap ik opzich wel maar Backwash effecten staan een beetje vaag in samengevat: "treden op wanneer zelfvoorzienende gebieden ontsloten worden." | |
Makkr | dinsdag 14 mei 2013 @ 06:20 |
Backwash effecten zijn nadelige effecten die de periferie ondervindt door het centrum. Daarbij moet je dan denken aan bijvoorbeeld een brain drain, mensen met kennis trekken vanuit het platteland naar steden waardoor kennis in het platteland verloren gaat, en het verliezen van grondstoffen aan steden. Als de periferie profiteert van het centrum noem je dat dan weer spread effecten. Als het centrum bijvoorbeeld uitbreid en zich gaat vestigen in het periferie of als kapitaal van het centrum naar de periferie stroomt ( Iemand die in de stad woont en geld stuurt naar zijn familie op het platteland ). | |
arachide. | dinsdag 14 mei 2013 @ 07:34 |
"Leg uit hoe zware aardbevingen ontstaan in japan, begruik geologische, geografisch en demografisch context" Antwoord: bij een convergente plaatbreuk, actief vulkanisme, het land is dichtbevolkt Sorry maardat laatste ![]() ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 07:46 |
Misschien wordt met 'zwaar' gedoeld op 'veel slachtoffers aanrichtende' Maar wel vaag ![]() | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 08:05 |
Heel krom antwoord ja :p | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 08:06 |
Zie wat Makkr zei; deze effecten ontstaan bij ontsluiting (wat betekent dat er infrastructuur in een gebied wordt aangelegd, waardoor deze ineens bereikbaar zijn) Wiki:
| |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 08:07 |
Succes iedereen! Nog minder dan een uur! | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 08:07 |
Zwaar op de schaal van Mercalli dan he. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:22 |
Klaar | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:28 |
Sommige vragen waren best vaag. Onder andere die over Indonesië/Maleisië met die grafiek. Ik had steeds meer productie dan export, maar wat zijn oorzaken? En die Roombeek was ook best vaag... | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:37 |
Die grafieken idd.. yangon had ik ingevuld bij die met enorm veel neerslag Productie > Export heb ik: De landen ondervinden concurrentie van andere landen waarbij deze tak zich ontwikkelt. Door economische groei ontstaat er ook vraag in de landen zelf. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:38 |
Die vraag met het verschil tussen de VINEX wijk Roombeek en die in de randstad vond ik ook pittig | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:47 |
Ik had bij die vraag over Ind en Maleisië dat er intensivering van de landbouw plaats heeft gevonden om te voldoen aan de alsmaar groeiende vraag naar natuurlijke grondstoffen en dat er dus meer geplant is om aan de mondiale vraag te voldoen. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:48 |
Daar had ik dat een VINEX wijk in de omgeving Randstad 1. Doorgaans complete nieuwbouw is. 2. Zich doorgaans niet in de stad zelf bevindt, maar er net buiten. Roombeek was een wijk IN Enschede. Al met al vond ik het examen prima te doen. Het examen van 2010-II dat ik deze nacht heb gemaakt heeft me ook enorm geholpen bij het beantwoorden van de vragen of de vruchtbaarheid in het laagland van Zuid-Oost Azië. De klimaatgrafiek van Yangon stond ook met de volle bakkes in dat examen en hoe een VINEX wijk doorgaans gebouwd wordt kwam er ook in terug. Ik heb dit halve examen te danken aan 2010-II of zo ![]() ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:54 |
Ik heb daar inderdaad dat de wijk niet aan de rand van of net buiten de stad bevindt en als tweede dat de culturele sector er in tegenstelling tot in de Randstad sterk vertegenwoordigd is. Welke was die van Yangon dan nu? ![]() Wel typisch weer, vanmorgen 2012-I, II, 2011 I, II en 2010-I bekeken en toen moest ik gaan ![]() | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:56 |
Yangon was die met die extreem hoge neerslag in het midden van het jaar, en nagenoeg geen neerslag aan begin resp. einde van het jaar. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:57 |
Dan heb ik hem goed ![]() Hanoi had ik die met de gemiddeld laagste temperatuur, Singapore die waar het het hele jaar door regende en Bangkok die wat over blijft ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:58 |
Wat hadden jullie op de vraag waarom de moesson in Myanmar steeds natter werd? Ik had daar: Omdat er relatief meer vlaktes liggen en de wind daar aanlandig is | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:58 |
Singapore idd hele jaar door regen, Bangkok had ik met gemiddeld net iets meer neerslag dan de andere. De druk is daar volgens de atlas net wat lager dan in Hanoi :p. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:00 |
Euh, volgens die kaarten met luchtdruk zag je dat het zuiden gemiddeld het hele jaar door een lage luchtdruk had. Het noorden was in januari hoog qua luchtdruk en in juli laag ( kan omgekeerd zijn, don't shoot me). Hoe noorderlijker je komt, hoe minder neerslag er dus is omdat een hoge luchtdruk gepaard gaat met weinig tot geen neerslag. Omdat het noorden relatief snel in een hogedrukgebied verandert, duurt het natte moesson seizoen er dus korter (oeps edit, hehe) dan in het zuiden. Hoe noordelijker je komt, hoe minder lang de moesson duurt. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:00 |
Hanoi viel net in het gebied waar temperaturen voorkomen tussen 10 en 20 en er was er maar eentje waarbij er een temperatuur tussen de 10 en 20 voorkwam ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:01 |
Oh, ik heb de vraag niet goed begrepen ![]() | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:03 |
Kan ook zijn dat ik hem verneukt heb natuurlijk. Aardrijkskunde is nooit mijn beste vak geweest maar dit examen ging naar mijn gevoel buitengewoon goed. Het leek mij iig erg logisch, maar of de rest daar ook zo over denkt? | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:09 |
Boh, goed gegokt! | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:11 |
Trouwens, wat was die massabeweging? En wat de drie stappen? | |
levanteudtherevival | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:13 |
Daar snapte ik dus echt niet waar nou precies waarna gevraagd werd. Word overigens ook een klacht van mijn kant vanwege vage vraagstelling | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:14 |
Onder massabeweging (Engels: mass movement of mass wasting) wordt in de aardwetenschappen het transport van materiaal onder invloed van de zwaartekracht verstaan. Wtf ![]() Ik dacht overigens zelf aan : Oh, sedimentatiegesteende dus het is ontstaan op deze manier door : Lange sedimentatie - Ijstijd -> Sediment wordt kalksteen onder druk - Verwering -> Groot deel brokkelt af o.i.v. kiezels en golven. | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:15 |
Ik had dit: De wind zorgt voor fysische verwering doordat ze steeds kleine deeltjes meeneemt. Verder zorgen de kleine waterdruppels in de vochtige wind ervoor dat de kalksteen oplost. Hierdoor wordt de klif verzwakt en stort uiteindelijk in. | |
duiten | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:25 |
Ik had trouwens als reden 2 voor de afnemende stijging van de export van palmolie het feit dat er nog zuinigere en voor het milieu betere mogelijkheden voor energie komen (waterstof enzo) en dat er dus minder vraag komt naar de palmolie. Zit daar iets in? ![]() | |
duiten | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:26 |
Ik vond het examen opzich best goed te doen, vergelijkbaar met de examens van 2012. Godzijdank was het niet zo'n drama als 2011 tijdvak 2... Ik wacht met smart op het correctievoorschrift, ben benieuwd, hoop op gewoon een voldoende. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:27 |
Ik zou dan eerder denken aan de lobby van milieuorganisaties die het gebruik alsmede de productie van palmolie zwaar tegenwerken. | |
Aarbei | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:27 |
Pff ik ben overall wel tevreden, vond de vraag over die massabeweging wel moeilijk, en best wel wat 3 punten vragen! | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:29 |
In samengevat staat het op bladzijde 42 zie ik net. Weet echter wel vrij zeker dat het niet in BuiteNLand stond. Grootste grafboek ooit ![]() Ga dan ook een klacht, hoe nutteloos ook, indienen over de voorbereiding van school op het examen. Die was dramatisch. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:36 |
Euh ik had: Er vindt fysische verwering plaats. Het materiaal komt vrij te liggen. Wind krijgt vrij spel, of in het geval val een reliefrijk gebied stort het materiaal naar beneden. Zal wel geen zak van kloppen ![]() | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:39 |
Ik denk dat ik nu snap wat die kiezels waren ![]() Die kiezels waren het GEVOLG van de massabeweging d.w.z. dat er door verwering stukjes kalksteen afbreken wat resulteert in een kiezelstrand.. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:42 |
Ben aan het twijfelen of ik het correctievoorschrift wel wil zien ![]() | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:45 |
Ik vond de laatste bron erg vaag... Er stond namelijk dat ze plannen hadden voor het vinex wijk, maar die werden veranderd door de vuurwerkramp. Dus weet ik niet of bron 3 van de laatste vraag nou het plan was voor, of na de vuurwerkramp. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:45 |
Niet doen, vooral bij Aardrijkskunde zijn er nog zoveel mogelijke antwoorden buiten het correctievoorschrift. | |
arachide. | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:47 |
Ik ga het sowieso niet doen. Nouja: ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:47 |
Ik ga het ook niet doen | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:49 |
Ik ga het sowieso WEL doen, haha. | |
Aarbei | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:03 |
Haha ik wil echt erover praten, bij 1 had iedereen hopelijk Global shift? | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:05 |
Ik wel ja | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:05 |
Hoelaat komt correctie? | |
Kartmans | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:06 |
2 uur | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:10 |
Heb dubbele gevoelens bij dit examen. Wel sowieso voldoende, maar sommige vragen zoals die van massabeweging begreep ik niet goed wat er werd bedoeld. Was kalksteen trouwens metamorf gesteente? Het wordt toch gevormd door druk ![]() ![]() | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:11 |
Sedimentatiegesteente dacht ik. Je zag de lagen duidelijk zitten. Metamorf is dacht ik steenharde zooi like graniet etc. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:12 |
Sediment, want gelaagd... | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:12 |
Kalksteen is sedimentair gesteente dat ontstaat door de opeenhoping van (kalkhoudende) stoffelijke overblijfselen van in zee levende organismen. Wikipedia ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:13 |
Wat hadden jullie trouwens bij de vraag waarom de vulkaanuitbarsting toch gevaarlijk was? Ik had doordat het in een gebied met gletsjers ligt bestaat er een kans op een lahar. | |
arachide. | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:15 |
Keuze uit; hanoi, singapore, yagun (ofzo) en bangkok. Wat schrijf ik op: grafiek d is hongkong. Kill me. | |
arachide. | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:16 |
Ik had dat er ALLESVERNIETIGDE LAVASTROMEN waren. Theatraal is mijn ding. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:16 |
Grafiek D was ook niet Bangkok dus maakt geen verschil ![]() | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:16 |
Ik wist die niet zeker. Had dat er kans op een aardbeving was die schade kon doen aan de huizen van de bewoners en zo een bedreiging zou kunnen vormen. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:17 |
Ik had vliegverkeer :p. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:17 |
Er stond: Gebruik bron 1. Dus heb aan de hand daarvan maar wat in de ruimte geluld ![]() | |
Aarbei | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:17 |
Ik had dat er door de beving van de aarde een lawine kon ontstaan | |
MBGFC | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:18 |
De lava die vrijkwam bij de uitbarsting van de vulkaan stroomt de vulkaan af en vormt een gevaar voor de directe omgeving van de vulkaan. Zo had ik het ingevuld. | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:19 |
Ik had uitschuiving. ''Bij de uitbarsting komt veel CO2 vrij. Dit zorgt voor opwarming van de aarde. De gletsjers in het gebied kunnen hierdoor gaan smelten.'' Is dit te vergezocht? | |
arachide. | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:19 |
Ik moest die met die Y daar hebben | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:19 |
Ik had inderdaad door aanwijzing gebruik bron mijn oog laten vallen op de gletsjer, dus dacht ik wateroverlast... | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:19 |
Er stond toch gebruik bron 1 bij of heb ik dat verkeerd gezien? Ahja, we zien wel.. vond mijn antwoord zelf niet heel raar klinken.... | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:21 |
Ik had outsourcing bij 1. Dat moet in principe OOK goed zijn. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:21 |
Mm, dat is ook mogelijk! | |
MBGFC | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:21 |
Uitschuiving en outsourcing zijn in principe toch hetzelfde? ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:22 |
Outsourcing is maar een deel van het productieproces meen ik. Volgens mijn docent was het global shift | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:22 |
Outsourcing is een deelbegrip binnen uitschuiving. Wel het begrip van toepassing op de verplaatsing van productie denk ik. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23 |
Volgens samengevat is outsourcing (deel) productie uitbesteden. Dus ook de hele productie. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:24 |
Ik had dat door de gletsjer de vulkaan nog meer druk moest opbouwen om te ontploffen, waardoor de uitbarsting veel schade met zich mee zou brengen.... Zat eerst te denken over water maar wist niet of de vulkaan nou naast/op/onder de gletsjer lag.. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:26 |
Omdat ze het ook over vulkanische as hadden in de bron ben ik voor een lahar gegaan. Of is dat heel gek? ![]() | |
Aarbei | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:27 |
In eerste instantie moest ik lachen om het antwoord lahar haha, maar ik denk dat het ook gewoon goed is hoor! IJs wordt water wordt modder wordt modderstroom wordt lahar toch? Ga ervan uit dat lawine en lahar hier beide goed worden gerekend. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:28 |
Hoop het ![]() | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:32 |
Enkel wateroverlast is onvoldoende? | |
Loekoe | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:22 |
IJsland ligt toch op een hotspot? Wat raar dat correctiemodel dan met divergente plaatbewegingen komt.. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:25 |
Nee, IJsland ligt op het verlengde van midoceanische rug. Beter naar juf kok luisteren ![]() | |
Loekoe | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:26 |
Volgens Wikipedia (Niet dat Wikipedia altijd gelijk heeft, maar toch): IJsland is ontstaan als gevolg van de combinatie van een hotspot en vulkanisme in de Mid-Atlantische rug. EDIT: Volgens IJsland infosite: IJsland zou nooit zo groot zijn geworden zoals het vandaag is zonder een hotspot onder het zuid-oosten van het eiland. Een hotspot is een gebied met bovennormale magmaproductie die niets te maken heeft met de Midden-Atlantische rug. Ze bevinden zich op een paar plekken op aarde, juist daar waar de aardkorst minder dik is en waardoor het magma dichter bij de oppervlakte kan komen. Het magma van de hotspot en de Midden-Atlantische rug staan niet met elkaar in verbinding en hebben dan ook een andere samenstelling. Het | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:26 |
Stond in de atlas een kaart waar je dat prima kon zien, Ijsland lag op het verlengde van de midoceanische rug met divergente plaatbeweging. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:29 |
Half soepel/half streng nagekeken en 51 punten ![]() | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:43 |
44 puntjes. Minder dan ik had gedacht. Maar bij aardrijkskunde weet je het nooit. Beetje afwachten hoeveel er goed wordt gerekend buiten het antwoordmodel. Er zijn wel meer goede antwoorden dan alleen die daar staan. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:44 |
Is gewoon netjes ![]() | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:49 |
Oh opgave 13. Kan iemand die uitleggen? Er is toch een wolk van die vulkaantroep die van ijsland naar europa gaat? Dan is er toch bij A een hoge en bij B een lage drukgebied en dan via wet van buys-ballot komt die wolk naar europa? Antwoordmodel zegt dit: 13 maximumscore 3 • A: lage luchtdruk, B: hoge luchtdruk 1 Een juiste argumentatie is: •Op het noordelijk halfrond stroomt lucht met de wijzers van de klok mee rond een hogedrukgebied 1 •en tegen de wijzers van de klok in rond een lagedrukgebied 1 | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:50 |
Klopt. Maar heb een 7,4 nodig voor een 8 op m'n eindlijst haha. Dan maar een 7. Heb wel heel wat antwoorden waar ik na het zien van het antwoordmodel nog steeds achter sta. Hopelijk nog wat puntjes extra. | |
Aarbei | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:51 |
Volgens mijn berekeningen zit ik wederom rond de 7, primaaaa | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:51 |
Euh ik had volgens bij ook Laag om Hoog en dan dat rond punt B was er een H, en eromheen een L. H lucht stroomt naar L, waardoor de wolk zo om Europa heen werd geblazen zoals je kon zien op het plaatje. | |
Kartmans | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:52 |
Tussen de 6,6 en 7,6 na vrij streng nagekeken te hebben. 47 puntekes. Nice! | |
Loekoe | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:54 |
De normering is al jaren vrij laag bij aardrijkskunde. Zoals ik hier al vluchtig zie, wordt hij dit jaar ook weer vrij laag. Veel punten gehaald door iedereen! | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:55 |
Dit examen was volgens mij goed te doen. Jullie mogen in je handjes knijpen. Ik vond de vraagstelling over het algemeen goed. Ik had twee grote punten van kritiek. De bron 1 over de massabeweging maakt niet duidelijk dat je in je antwoord in moest gaan op kiezels die de rots bij storm ondermijnen. Het kan net zo goed als gevolg van verweringsprocessen in combinatie met periode van hevige neerslag verzadigd zijn en naar beneden zijn gestort. Massabeweging is overigens wel degelijk CE-stof; kijk maar in de syllabus. Verder heb ik mijn bedenkingen over de vraag over biobrandstof en bedelende mensen. Dit is naar mijn weten GEEN CE-stof, maar SE-stof. Ik behandel dit in het domein arm en rijk of klimaatverandering geloof ik. Morgen is de regionale bespreking waar we overal in het land met een clubje kritiek leveren op opgaven en antwoordmodel. Hieruit zal uiteindelijk een aanvulling komen op het correctiemodel. Succes met de rest van de examens! | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:57 |
Heb inderdaad gezien dat het CE-stof is @ massabeweging. Bij ons in ieder geval niet in de les behandeld en ook niet in het boek te bevinden naar mijn weten. | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:59 |
Opgave 13: je had kunnen spieken in de atlas bij de kaartjes 194B of D. Daar zie je ook dat rond een L de lucht tegen wijzers in draait en bij H met klok mee. De aspluim volgt de zuidzijde van het L gebied (tegen klok in) en wordt vervolgens opgepikt door noordzijde van H gebied (met klok mee). | |
nuckythompson | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:11 |
Ik had allebei H, omdat geen van de wolk over geen van beide gebieden waaofe... Stom | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:13 |
Hmm, oke, te simpel gedacht dan.. Bedankt iig. Ik vond vraag 20 trouwens vaag geformuleerd. Snapte niet precies wat ze wilden weten. | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:13 |
Je hebt er sowieso eentje goed ![]() | |
Kartmans | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:15 |
Precies hetzelfde hier. Ik dacht "Wind waait van H naar L, dus daarom boven de letters geen aswolk." Niet dus haha. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:16 |
Ik had bij die vraag over moessonregen en waarom dat goed is voor de landbouw als oorzaak dat door de regen er vruchtbaar slib kwam en als gevolg dat vruchtbare slib goed voor landbouwgrond is. Zou dit worden goedgerekend ondanks dat in het antwoordmodel de regen de oorzaak is en het komen van slib gevolg... Dit soort dingen heb ik vaak bij oorzaak-gevolg vragen.... | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:17 |
vraag 20 vond ik niks vaags aan, maar een leerling zei me dat ie er ook moeite mee had. Beschrijf wat er van zuid naar noord met de lengteduur van het regenseizoen gebeurt (steeds korter) en hoe dat komt (verschuiven ITCZ) | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:19 |
Je moet in ieder geval noemen dat veel neerslag leidt tot hogere afvoer in rivieren en dus meer overstromingen in het laagland. Bij overstromingen wordt er vruchtbaar slib afgezet. | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:20 |
Maar de ITCZ gaat ook weer terug naar het zuiden toch richting de evenaar? Dan blijft er toch neerslag vallen ook in het zuiden als de ITCZ er weer langs komt. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:20 |
Wat is meestal de N norm bij Aardrijkskunde, ik kom nu uit rond 35-45 punten dus met een N norm van 1 rond de 6.2. | |
MBGFC | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:21 |
Maximaal 34 punten... niet al te best gemaakt. En dat terwijl aardrijkskunde normaal gesproken nooit een probleem vormde voor mij. | |
OudeBok | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:21 |
Rond de 0,6 dacht ik. | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:22 |
Hier heb ik een klacht over ingediend. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:22 |
Hmm hoe moet je het dan uitrekenen? Ja ik ben een wiskunde drama ![]() | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:24 |
(69-aantal fouten/69) x 9 + N-term = punt | |
docent_ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:26 |
in mei komt ITCZ boven kust te liggen zuigt dan al vochtige zeelucht aan, dit blijft zo totdat de ITCZ weer terugschuift ergens in september. In het noorden is de tijd een stuk korter dat er vochtige lucht wordt aangezogen. | |
Kloktijd | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:29 |
Met dit antwoord snap ik ook gelijk hoe de vraag was geformuleerd ![]() Vond het raar aangegeven. | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:42 |
Toch altijd kut als je ziet dat het antwoord dat je eerst had voordat je het verbeterde, de goeie was. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:42 |
Toch maar nagekeken ![]() Durf het niet te zeggen... 35 punten ofzo [ Bericht 0% gewijzigd door jordyqwerty op 14-05-2013 18:01:13 ] | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:54 |
Tussen de 8 en de 9! ![]() ![]() | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:55 |
Ga ik ook doen. Had hetzelfde antwoord. Verder vind ik het zeer raar dat het uitgraven van de Ooijpolder voordelen heeft op nationale schaal; ik had regionale schaal. Het kan toch niet zeker zijn dat ze in het noordelijkste puntje van Groningen profiteren van minder overstromingen van de Waal, of niet dan? ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:56 |
Ik weet gewoon niet in hoeverre de antwoorden die ik geef wel/niet goed zijn Paar voorbeelden:
| |
Joeyhill | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:00 |
Ik had precies hetzelfde bij positief en negatief, hopelijk wordt het goed gerekend ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:02 |
Vond trouwens het antwoord op die Shanghai vraag ook dubieus ![]()
| |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:04 |
Wordt wel goedgerekend. Vakinhoudelijk juist; Shanghai is een wereldstad, dus is de innovatieve sector er waarschijnlijk groot (daarmee zeg je: er is hooggeschoold personeel aanwezig); deze is noodzakelijk voor een vestiging van Volvo waar nieuwe modellen worden ontwikkeld. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:05 |
![]() | |
Porpoise | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:38 |
Bij die positieve en negatieve reacties had ik ook het verdwijnen van werkgelegenheid in België en Zweden maar blijkbaar bleef die werkgelegenheid er juist? | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:47 |
Daar was ik ook over aan het twijfelen. Uiteindelijk toch nationaal ingevuld omdat ik het gevoel had dat ze dat willen horen, maar je zou denken dat het regionaal is. | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:48 |
Tijdelijk bleef het, maar op langere termijn zou het waarschijnlijk verdwijnen. | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:37 |
Omvang werkgelegenheid verminderd: 1 punt Assemblage: 0 punten (of Skoda moet doorslaggevend zijn) Productie naar China, goedkoper: 1 punt Groeiende economie China: 1 punt Negatief: werkgelegenheid verdwijnen, kan uitgebreider maar: 1 punt Positief: bedrijf wil altijd zo veel mogelijk winst maken, kan niet vanwege China zomaar prijs laten zakken ivm concurrentie met anderen, 0 punten Het duurde even, maar ik was d'r even tussenuit om gezellig wat te eten nu de eerste stress weg is ![]() | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:42 |
In eerste instantie wel, maar later zou het inderdaad verdwijnen, zoals Jirdo aanhaalt. Dit puur vanwege de kosten. Zie onder andere het verdwijnen van een grote fabriek van Ford in België (eind 2012), waardoor veel Belgen op straat kwamen te staan. | |
docent-ak | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:26 |
Reactie in vet en cursief
| |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:34 |
Dankje ![]() Ik hoop op een 5, sta ik nog een 6 gemiddeld. Achja, had het wel verwacht, ik merk toch dat ik hier en daar echt nog vaardigheden mis, maar dat zal grotendeels te wijten zijn aan het feit dat ik pas sinds dit jaar aardrijkskunde volg. | |
elwoed | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:57 |
http://www.volkskrant.nl/(...)eede-examendag.dhtml | |
Loop-y | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:00 |
Aardrijkskunde was zeer goed te doen, alleen die vraagstelling over 'de lengte van moessons in Myanmar' was te vaag. Lengte in tijd of ruimte? | |
CWAV | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:29 |
In tijd. Wat betreft die vaagheid ben ik het wel met je eens. | |
Porpoise | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:04 |
Zouden ze bij dat type werkgelegenheid het ook goed rekenen als je hebt gezegd dat die verschoven is naar de dienstensector? | |
docent-ak | woensdag 15 mei 2013 @ 00:04 |
Was eigenlijk helemaal niet vaag: staat duidelijk lengte van het moessonseizoen, als het over een seizoen gaat gaat het altijd over tijd. | |
docent-ak | woensdag 15 mei 2013 @ 00:07 |
Nee, jje antwoord is te algemeen. Het gaat hier over type werkgelegenheid in de autoindustrie. Onderdelen van de produktieketen dus: kortgezegd ontwerp - productie/assemblage - marketing. Ontwerp en marketing vindt plaats in centrumlanden, productie/assemblage in semi-periferie. Edit: ah, aan mijn gebruikersnaam zie je dat ik vorig jaar dus wel al een account aangemaakt, maar ik was mijn ww vergeten, moehahaha. Ik zat wel in de buurt met mijn underscore ![]() | |
docent-ak | woensdag 15 mei 2013 @ 00:13 |
Citaat: De leerlingen denken dat bepaalde examenvragen helemaal niet kloppen. 'Bij een paar vragen stonden diagrammen afgebeeld met cijfers die verschilden met wat erin de atlas stond. Dat riep behoorlijk wat paniek op', zegt een woordvoerster van de scholierenorganisatie. Als die vermoedens juist zijn, worden de vragen mogelijk niet meegerekend voor de uitslag. Alle scholieren krijgen in dat geval het hoogste aantal punten voor die vragen. Weinig kans, gegevens in de atlas en in dit geval over klimaat, zijn gemiddelden. De diagrammen zijn dit ook, maar dan wellicht over een andere periode. Enige afwijking is niet te voorkomen op deze manier. Toepassing van de regels (bv. hoe verder van de evenaar hoe groter de temperatuurverschillen over het jaar) is echter altijd mogelijk. | |
ShortyGirl | woensdag 15 mei 2013 @ 13:09 |
Ik snapte die klacht ook niet eerlijk gezegd, want Hanoi kon je eruit halen door het temperatuurverschil en de rest kon je duidelijk in de atlas zien.. | |
de_boswachter | woensdag 15 mei 2013 @ 16:01 |
Wat is de hoofdstad van Amsterdam ? | |
chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 17:48 |
Nederland | |
ShortyGirl | donderdag 16 mei 2013 @ 10:04 |
Aangezien u docent bent, weet u misschien of deze antwoorden kloppen? Vraag 6: Positief: Doordat de productie in China plaats vindt, en dit goedkoper is kan er meer geld worden besteed aan de hoogwaardige diensten zoals ontwerp en verkoop in Belgie en Zweden Negatief: Veel laaggeschool personaal zal zijn baan verliezen. Vraag 29: De Ooijpolder wordt bewoond, en daarom zullen er hier mensen in opstand komen. En aangezien die uitwaarden niet bewoond is daar niet. Vraag 33: Het centraal gelegen park. | |
CWAV | donderdag 16 mei 2013 @ 19:05 |
Wat betreft vraag 29: dat lijkt me een antwoord dat 'op basis van vakinhoudelijke argumenten juist kan worden gerekend, terwijl het niet in het antwoordmodel staat'. Al had je sterker gestaan dat door die bewoning bewoners procedures aanspannen tegen de overheid waardoor het afvragen van de uiterwaarden bestuurlijk gezien sneller kan; 'in opstand komen' is dan wat vaagjes. | |
ShortyGirl | donderdag 16 mei 2013 @ 19:49 |
Ja ik had weet ook niet meer precies wat ik had opgeschreven. Ik zie t wel ![]() | |
ShortyGirl | donderdag 16 mei 2013 @ 19:57 |
Ik ben echt heel benieuwd wat ik heb.. Moet een 7,1 halen om een 8 te blijven staan. En heb ongeveer 51 punten.. Zal dit of net wel of net niet worden. Ik heb echt zulke domme fouten gemaakt. Dit was echt een perfect examen voor mij.. qua vragen en qua stof. Echt irritant xD |