Linkje naar examenblad.nl Hierquote:- Wereld (Globalisering)
- Aarde (Systeem aarde)
- Gebieden (Zuidoost-Azië in beeld)
- Leefomgeving (Wonen in Nederland)
Succes!quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:28 schreef Jufkok het volgende:
Ter voorbereiding van het eindexamen AK staan er filmpjes op Youtube. Bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/user/jufkok/feed?filter=2 , de filmpjes dekken de volledige HAVO stof maar kunnen voor het VWO prima als basis dienen!
Bij de SE's moesten wij hem altijd zelf meenemenquote:Op woensdag 3 april 2013 21:34 schreef kimandthedoctor het volgende:
Hmm, als het goed is zorgt de school toch voor een atlas? Bij ons in ieder geval wel!
Dan zal dat wel per school verschillen, wij hebben niet eens onze eigen atlas.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:30 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Bij de SE's moesten wij hem altijd zelf meenemen
Handige video's!quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:28 schreef Jufkok het volgende:
Er mag nog een Atlas gebruikt worden met 52e druk en de 53e.
Ter voorbereiding van het eindexamen AK staan er filmpjes op Youtube. Bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/user/jufkok/feed?filter=2 , de filmpjes dekken de volledige HAVO stof maar kunnen voor het VWO prima als basis dienen!
Ziet er goed uit! Mooie titel ook hahaha.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:30 schreef arachide. het volgende:
Mijn samenvatting is af, ik hoop dat het zo lukt, maar je vindt hem hierrrrrrrrrrrrrr
556 minuten bewerkingstijd.
Hahaha wat een samenvatting! Respect!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:30 schreef arachide. het volgende:
Mijn samenvatting is af, ik hoop dat het zo lukt, maar je vindt hem hierrrrrrrrrrrrrr
556 minuten bewerkingstijd.
Heb er drie gemaakt nu. Beide 2012-examens en ik geloof 2011-1. Ik ben telkens net na een uur klaar? Wel ruim voldoende; 6.5, 7.3 en 7.0-7.7..merk wel dat ik slordigheidsfoutjes maak dus maar wat rustiger werken denk ik :pquote:
Ideaal! Verduidelijkt een hoop wat mij betreft.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:19 schreef arachide. het volgende:
Dankjewel! Ik vind tekenen leuk, dus ik teken in mijn samenvattingen
Heb net 2010-II gemaakt en had een 6.5 - 7.0quote:
Er zit inderdaad hier en daar wel herhaling in. Vooral zaken als oudheid (waarom is graniet op de ene plaats wel zichtbaar en op de andere niet), zaken als uitschuiving en de beweging van continenten (om gebergten en vulkanen te verklaren die niet langs een plaatgrens liggen) te verklaren komen op mij over als belangrijk. Heb het idee dat langzaam de puzzelstukjes beginnen te vallen, moet wel nog iets werken aan domein aarde.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:09 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Heb net 2010-II gemaakt en had een 6.5 - 7.0
Ik heb bij aardrijkskunde vaak het gevoel dat je vaak hetzelfde antwoord moet geven.
Als het gaat over convergente platen, vragen ze vaak waarom de de vulkanen verder van de breukzone afliggen, welke vulkaan je bij welke beweging tegen komt etc. Of met piekafvoeren in een rivier: Regenseizoen, smeltwater uit de bergen (zomermaanden), Bevroren bodem, minder opname water planten (wintermaanden).
Het is allemaal wel te doen.
Als het gaat om economische sectoren is het altijd primair, secundair of tertair.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:43 schreef jordyqwerty het volgende:
Trouwens, sommige vragen vraag ik me wel bij af waar ze het vandaan halen? Bijvoorbeeld een 2012-II vraag:
In welke twee van de drie economische sectoren wordt in Afrika momenteel het
meeste geïnvesteerd door buitenlandse bedrijven?
Heb dit nog nergens in het boek zien staan (?), is dus primaire en tertiaire sector, maarja, moet je maar weten
Ik ken de sectoren ook wel.. maar ik vind het een vage vraag omdat ik het nergens heb gelezen.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:48 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Als het gaat om economische sectoren is het altijd primair, secundair of tertair.
Maar het antwoord op die vraag is? het buitenland investeert vooral in de:
- primaire sector (voor de grondstoffen)
- tertaire sector (onderwijs ofzo?) waar zullen ze anders in investeren?
Hou maar gewoon een beetje in je achterhoofdquote:Op maandag 6 mei 2013 14:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik ken de sectoren ook wel.. maar ik vind het een vage vraag omdat ik het nergens heb gelezen.
Primaire secor (land- en mijnbouw)
Teritaire sector (toerisme)
Dat weet ik ook allemaal, enkel Afrika miste even.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:07 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Hou maar gewoon een beetje in je achterhoofd
Afrika (vaak primaire sector, heeft weinig industrie)
Zuidoost Azië + Zuid Amerika ( Vaak Primair of secundair)
Singapore (bijna alleen maar tertiaire sector)
Die laatste had weinig met die buitenlandse investeringen te maken, je moest beschrijven hoe Singapore van een straatarm land tot een booming economie is gekomen...quote:Op maandag 6 mei 2013 15:14 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Dat weet ik ook allemaal, enkel Afrika miste even.
Merk ook dat er veel vragen zijn met waarom buitenlandse investeringen bijvoorbeeld niet hoeven te leiden tot ontwikkeling (corruptie, multinationals) of hoe landen zich ontwikkelen (bijv. singapore: op export georiënteerde industrie en vervolgens ontwikkelingdienstensector)
Er staat ook 'of'quote:Op maandag 6 mei 2013 20:25 schreef CWAV het volgende:
[..]
Die laatste had weinig met die buitenlandse investeringen te maken, je moest beschrijven hoe Singapore van een straatarm land tot een booming economie is gekomen...En ja, dan is het inderdaad wel handig dat je dat eerder hebt gehad tijdens je lessen... kan me voorstellen dat het voor jou nogal kut wordt zo
Heb je hier iets aan?quote:Op maandag 6 mei 2013 20:31 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Er staat ook 'of', ah het gaat opzich wel hoor, alleen systeem aarde vind ik hier en daar moeilijk en dan vooral het verklaren m.b.t. luchtcirculaties en oceanische circulaties
Thanksquote:Op maandag 6 mei 2013 21:00 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Heb je hier iets aan?
Luchtstromen:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060209_luchtstromen01
ITCZ, passaten etc. :
http://www.mijngeo.info/2(...)winden-op-aarde.html
Zeestromen en luchtstromen:
Denkhet niet.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:55 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Thanks
Moet je trouwens het klimatensysteem van Köppen van buiten kennen, denk je?
Hoe breng je dat in verband met verzilting?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:48 schreef CWAV het volgende:
Drainage is niets anders dan het afvoeren van water in drains, sloten en beken. Werd vroeger gedaan door gewoon sloten neer te leggen en het water weg te laten stromen, maar tegenwoordig wordt het vaak uitgevoerd door middel van bemaling. Hoewel ik moet zeggen dat de hoeveelheid drainage door bemaling in Nederland heeft geleid tot grootschalige bodemdaling (inklinking enz.) waardoor het zeer voorzichtig moet worden toegepast.
Verder: bij vragen over luchtcirculatie en platentektoniek enz., stel ze gerust! Klinkt heel arrogant -niet zo bedoeld dus sorry- maar da's bij ak mijn specialiteit. :p
Thanksquote:Op dinsdag 7 mei 2013 22:03 schreef CWAV het volgende:
Ik denk dat je redenatie heel aardig in de richting zit. Rond de Middellandse Zee wordt veel geïrrigeerd. Door drainage wordt het grondwaterpeil in stand gehouden. Bij verhoging tot aan een bepaald niveau zou je capillaire werking kunnen krijgen waarbij het grondwater met opgeloste zouten omhoog komt. Het water verdampt en de zouten blijven achter en de bodem raakt verzilt. Door te draineren voorkom je dat.
Het getij begint in de zuidelijke IJszee, omdat het getij daar niet belemmerd wordt door land (er is namelijk geen land daarquote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:24 schreef jordyqwerty het volgende:
Die getijdenwerking is me niet helemaal duidelijk, hoe zorgt dat ervoor dat getijdeverschillen groter zijn tussen Noord en Zuid Nederland?
Hoe smaller de zee is hoe groter het getijden verschil. Daarom hebben baaijen vaak extreem hoge last van getijgenverschillen net zoals die rivieruitmonding bij zeeland daar. Bij Zuid-Nederland is de afstand tot Engeland kleiner en daarom is daar een groter verschil dan bij Noord-Nederland waar deze afstand steeds groter wordt. Volgens mij bedoelde je dit?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:24 schreef jordyqwerty het volgende:
Die getijdenwerking is me niet helemaal duidelijk, hoe zorgt dat ervoor dat getijdeverschillen groter zijn tussen Noord en Zuid Nederland?
Luchtdruk bedoel je dus dat hoge drukgebieden naar lage drukgebieden gaan? Heb een paar posts hiervoor een aantal luchtstroom videos gepost. Kijk daar maar even naarquote:Op zondag 12 mei 2013 00:03 schreef arachide. het volgende:
Kan iemand mij luchtdruk uitleggen. Ik snap er geen fuck van.
Wat wil je erover weten?quote:Op zondag 12 mei 2013 00:03 schreef arachide. het volgende:
Kan iemand mij luchtdruk uitleggen. Ik snap er geen fuck van.
+ De ITCZ rond de evenaar schommelt in het jaar tussen 30 graden Noorderbreedte en 30 graden Zuiderbreedte. De ITCZ Is een laagdrukgebied wat veel neerslag met zich meebrengt.quote:Op zondag 12 mei 2013 00:14 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Wat wil je erover weten?
Hogedruk = Lucht die daalt, geen neerslag.
Lagedruk = Lucht die stijgt, wordt steeds kouder, condensatie, neerslag.
Wind stroomt van hogedruk gebieden naar lagedruk gebieden in een poging de verschillen 'op te heffen'.
En dat wordt veroorzaakt door de draaiing van de aardequote:Op zondag 12 mei 2013 00:24 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
+ De ITCZ rond de evenaar schommelt in het jaar tussen 30 graden Noorderbreedte en 30 graden Zuiderbreedte. De ITCZ Is een laagdrukgebied wat veel neerslag met zich meebrengt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Moesson in Zuid-Azië is hiermee ook te verklaren: http://www.rinivanderpol.(...)sson-india-2011.html
Ik ga er vanuit dat jouw antwoord ook gewoon goed zal worden gerekend. Wat er staat altijd 'Een voorbeeld van een goed antwoord moet de strekking hebben dat...." Nou en dat heeft die van jou gewoonquote:Op zondag 12 mei 2013 11:25 schreef chapel24 het volgende:
Ik heb nu 3 hele examens uit de examenbundel gemaakt, en het valt me op dat bij oorzaak-gevolg vragen ze al in de zogenaamde 'oorzaak' (in de uitwerkingen) een oorzaak-gevolg hebben staan en dan in het 'gevolg' wel gewoon het gevolg. Ik ga dus vaak de fout in door een oorzaak-gevolg relatie te formuleren, maar dat is blijkbaar niet het hele antwoord... Of het hele vehaal andersom.
Vb. Examen 2011-1
Vraag 11
In het stroomgebied van de Okavango valt de meeste neerslag in de maanden okt tm juli. Leg uit waarom de neerslag juist in die maanden valt, en moet een oorzaak-gevolg bevatten.
Mijn antwoord:
Oorzaak: doordat de zonnestralen in die maanden loodrecht vallen in het stroomgebied is er een zone van lage druk
Gevolg: daardoor stijgt de lucht op en valt de meeste neerslag juist in die maanden.
Antwoord zoals in examenbundel:
Oorzaak: in die periode vallen de zonnestralen loodrecht in het stroomgebied
Gevolg: er ontstaat een zone van lage druk.
Ik ben het hier dus niet mee eensZe hebben alleen verteld dat er een lage drukgebied is en niet waarom er dan juist zoveel regen valt...
Eerste tip: schrijf het daarom in verhaalvorm en laat 'oorzaak' en 'gevolg' weg; dat is uit de strekking van het verhaal te halen, en dan is je antwoord sowieso goed.quote:Op zondag 12 mei 2013 11:25 schreef chapel24 het volgende:
Ik heb nu 3 hele examens uit de examenbundel gemaakt, en het valt me op dat bij oorzaak-gevolg vragen ze al in de zogenaamde 'oorzaak' (in de uitwerkingen) een oorzaak-gevolg hebben staan en dan in het 'gevolg' wel gewoon het gevolg. Ik ga dus vaak de fout in door een oorzaak-gevolg relatie te formuleren, maar dat is blijkbaar niet het hele antwoord... Of het hele vehaal andersom.
Vb. Examen 2011-1
Vraag 11
In het stroomgebied van de Okavango valt de meeste neerslag in de maanden okt tm juli. Leg uit waarom de neerslag juist in die maanden valt, en moet een oorzaak-gevolg bevatten.
Mijn antwoord:
Oorzaak: doordat de zonnestralen in die maanden loodrecht vallen in het stroomgebied is er een zone van lage druk
Gevolg: daardoor stijgt de lucht op en valt de meeste neerslag juist in die maanden.
Antwoord zoals in examenbundel:
Oorzaak: in die periode vallen de zonnestralen loodrecht in het stroomgebied
Gevolg: er ontstaat een zone van lage druk.
Ik ben het hier dus niet mee eensZe hebben alleen verteld dat er een lage drukgebied is en niet waarom er dan juist zoveel regen valt...
Mijn eerste gedacht was: "Bergachtig, daar kan de politie slecht controleren.' Dit antwoord leek in mijn ogen te makkelijk, dus ik pakte de atlas erbij en zag dat er ook rivieren door het gebied liepen.quote:In Zuid-Amerika en delen van Zuidoost-Azië worden coca en opium geteeld.
Deze gebieden hebben vergelijkbare klimatologische en bodemkundige
kenmerken. Ze hebben echter nog een overeenkomstig fysischgeografisch
kenmerk.
Welk fysischgeografisch kenmerk is dat?
Waarom is de teelt vooral in de gebieden met dit kenmerk geconcentreerd?
Zou ik bij zo'n vraag ook een lang antwoord mogen geven in de richting van:quote:Uit het antwoord moet blijken dat
• het berggebieden zijn (fysischgeografisch kenmerk) 1
• deze gebieden lastig te controleren zijn / de overheden van de
betreffende landen in deze gebieden weinig macht kunnen uitoefenen
Beoordelingsmodel:quote:Op zondag 12 mei 2013 14:48 schreef Kloktijd het volgende:
Deze vraag maakte ik gister in AK 2011-II
[..]
Mijn eerste gedacht was: "Bergachtig, daar kan de politie slecht controleren.' Dit antwoord leek in mijn ogen te makkelijk, dus ik pakte de atlas erbij en zag dat er ook rivieren door het gebied liepen.
Mijn antwoord: In sommige delen van die gebieden lopen rivieren, waarmee de telers van opium en coca makkelijk water uit de rivieren kunnen halen voor irrigatie.
Het antwoord was:
[..]
Zou ik bij zo'n vraag ook een lang antwoord mogen geven in de richting van:
Het is erg bergachtig waardoor ze niet goed kunnen controleren. Ook lopen er veel rivieren door dit gebied, met water dat ze als irrigatiewater voor de teelt kunnen gebruiken.
Zou dit op het examen mogen? Want een deel van mijn antwoord is waar
Nee maar ik bedoelde dat je dan toch een soort van twee voorbeelden geeft in een lang antwoord. Wordt dat alles goed gerekend?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:55 schreef CWAV het volgende:
[..]
Beoordelingsmodel:
3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt
en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist
of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden
toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel.
Het eerste deel is goed; ik vermoed dat je docent het tweede ook wel goed zal rekenen.
Ze vragen 'waarom', niet 'geef één voorbeeld', dus ik zou niet weten waarom dat fout moet worden gerekend.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:34 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Nee maar ik bedoelde dat je dan toch een soort van twee voorbeelden geeft in een lang antwoord. Wordt dat alles goed gerekend?
Wat betreft dat eerste: verschrikkelijk oneens! Ik vind 't een supervak en daarom ook gekozen; sluit bij vervolgopleiding (Civiele techniek) aan, tenminste het stuk over Nederland; rest natuurlijk ook mooi meegenomen.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Walgelijk vak dit. Ik moet een 6 halen om een 7 te staan op mijn eindlijst. Gaat moeilijk worden denk ik.Ik doe er namelijk niks aan, het is te slaapverwekkend en de antwoorden op die vragen hebben vaak nauwelijks voorkennis nodig.
Hoe zorgt zout water voor meer biodiversiteitquote:Op zondag 12 mei 2013 21:27 schreef CWAV het volgende:
[..]
Wat betreft dat eerste: verschrikkelijk oneens! Ik vind 't een supervak en daarom ook gekozen; sluit bij vervolgopleiding (Civiele techniek) aan, tenminste het stuk over Nederland; rest natuurlijk ook mooi meegenomen.
Wel ben ik het met je eens wat betreft de vragen. Het antwoord 'Door een veranderende zoutgradiënt door de aanvoer van zout water neemt de biodiversiteit toe door een toename aan plantengroei gericht op brak water; dat trekt dus ook meer dieren aan en daarom is het gunstig voor de ecologische waarden.' kun je op twee vragen uit twee verschillende examens teopassen:
• Waarom heeft de toetrede van zout water in de Texelse slufter een gunstig effect op de biodiversiteit?
• Waarom is het gunstig voor de natuurwaarden als zout water over een dijk heenslaat?
Zout water zorgt voor meer biodiversiteit in de zin dat er ook dieren zijn die in zowel zout water als in zoet water kunnen overleven. Zo zijn er ook planten die dit kunnen. Deze dieren/planten zouden voorheen hier niet hebben kunnen overleven.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:45 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Hoe zorgt zout water voor meer biodiversiteit
Soms denk ik echt dat ik dingen heb overgeslagen ofzo
Vaag.. ik zou dan juist denken dat er door een toename van het zoutgehalte ook weer planten zijn die niet meer overleven..quote:Op zondag 12 mei 2013 21:54 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Zout water zorgt voor meer biodiversiteit in de zin dat er ook dieren zijn die in zowel zout water als in zoet water kunnen overleven. Zo zijn er ook planten die dit kunnen. Deze dieren/planten zouden voorheen hier niet hebben kunnen overleven.
Nou je krijgt het volgende:quote:Op zondag 12 mei 2013 21:55 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Vaag.. ik zou dan juist denken dat er door een toename van het zoutgehalte ook weer planten zijn die niet meer overleven..
Ik heb pas sinds dit jaar aardrijkskunde, 6.0 gemiddeldquote:Op zondag 12 mei 2013 21:54 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Zout water zorgt voor meer biodiversiteit in de zin dat er ook dieren zijn die in zowel zout water als in zoet water kunnen overleven. Zo zijn er ook planten die dit kunnen. Deze dieren/planten zouden voorheen hier niet hebben kunnen overleven.
Overigens merk ikzelf dat ik te weinig basiskennis heb.
Vraag me nu af hoe ik ooit een 6 heb kunnen halen en toch sta ik 6,1 gemiddeld bij AK.
Wereld, heb ik nooit gehad xDquote:Op zondag 12 mei 2013 21:58 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb pas sinds dit jaar aardrijkskunde, 6.0 gemiddeld
Op welke domeinen denk je dat je te weinig basiskennis hebt?
Ik probeer het te onthoudenquote:Op zondag 12 mei 2013 21:58 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Nou je krijgt het volgende:
[Stuk zout water met diens biodiversiteit][Stuk Brak water met diens bio...][stuk zoet water met...]
Voorheen had je slechts:
[Stuk zout][Afscheiding][Stuk zoet]
Grote kans hoor ... Beetje standaard vraag.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:00 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik probeer het te onthoudenHopelijk vragen ze het niet
Denk niet dat ze dat elk jaar opnieuw gaan vragen hoorquote:Op zondag 12 mei 2013 22:00 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Grote kans hoor ... Beetje standaard vraag.
Wel als het zo'n beetje een standaard vraag is =Cquote:Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Denk niet dat ze dat elk jaar opnieuw gaan vragen hoor
Iets met kolonialisme zit er wel elk jaar inquote:Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Wel als het zo'n beetje een standaard vraag is =C
Publiek-private samenwerking ben ik in elke tegen gekomen. Ook de economie van de ASEAN. Een gebied met opening ook, bijv. de Kerf of de Slufter. Beetje dynamisch handhaven ook. En subductie ook elk jaar.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:02 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Iets met kolonialisme zit er wel elk jaar in
Allemaal gratis punten, behalve die waterzaken, die liggen me iets minderquote:Op zondag 12 mei 2013 22:23 schreef Push. het volgende:
[..]
Publiek-private samenwerking ben ik in elke tegen gekomen. Ook de economie van de ASEAN. Een gebied met opening ook, bijv. de Kerf of de Slufter. Beetje dynamisch handhaven ook. En subductie ook elk jaar.
Of gentrification in de steden en gebiedskenmerken in afrika, zuid-amerika of azie opzoeken etc. AK wordt sowieso wel een voldoendequote:Op zondag 12 mei 2013 22:23 schreef Push. het volgende:
[..]
Publiek-private samenwerking ben ik in elke tegen gekomen. Ook de economie van de ASEAN. Een gebied met opening ook, bijv. de Kerf of de Slufter. Beetje dynamisch handhaven ook. En subductie ook elk jaar.
Ik weet dat met het doorlaten van water (slurfter) het getijdensysteem wordt 'hersteld', maar had er nog nooit van gehoord hoor. Staat ook niet in mijn boek, of in samengevatquote:Op zondag 12 mei 2013 22:52 schreef CWAV het volgende:
Jordy: jij doet in je redenatie net alsof plaf ineens een boel zout water overal ligt en alles zout is. In de Slufter krijg je door getijden invoer van zout water en dus een overgang van zoet naar brak naar zout. En sommige plantjes vinden dat lekker. En daar komen dan mogelijk weer andere diersoorten op af. Dus gunstig voor biodiversiteit.
Alle vragen over zout ester gunstig voor biodiversiteit komen daar een beetje op neer.
Ben hem in veel oude examens tegengekomen maar telkens anders gevraagd. Zou dus zeggen grote kans dat hij in 1 van de twee tijdvakken zit dit jaar.
Welk boek heb je? Als je De Geo hebt, dan moet het erin staan. Weet nog dat ik dat heb geleerd voor m'n toets. Maar kan zo gauw niet exact paginanummer noemen, wel bij 't deel over Nederland.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:58 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik weet dat met het doorlaten van water (slurfter) het getijdensysteem wordt 'hersteld', maar had er nog nooit van gehoord hoor. Staat ook niet in mijn boek, of in samengevatMaargoed, ik snap het nu
BuiteNLandquote:Op zondag 12 mei 2013 22:59 schreef CWAV het volgende:
[..]
Welk boek heb je? Als je De Geo hebt, dan moet het erin staan. Weet nog dat ik dat heb geleerd voor m'n toets. Maar kan zo gauw niet exact paginanummer noemen, wel bij 't deel over Nederland.
Het lijkt me ook allemaal hartstikke logisch etc als je het al jaren hoort, maar het is allemaal zo nieuw voor mijquote:
Succes hequote:Op zondag 12 mei 2013 23:02 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Het lijkt me ook allemaal hartstikke logisch etc als je het al jaren hoort, maar het is allemaal zo nieuw voor mijAh, zolang de nadruk ligt op leefomgeving (steden), wereld en aarde (vooral endogene processen), moet het goed komen
Ik vind aardrijkskunde een stuk makkelijker dan Nederlands.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:27 schreef Aarbei het volgende:
Nu we allemaal t examen Nederlands hebben overleefd (of juist niet); waar zijn die zenuwen voor aardrijkskunde?
Wel even afkloppen!!quote:Op maandag 13 mei 2013 18:29 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ik vind aardrijkskunde een stuk makkelijker dan Nederlands.
Geen zenuwen. Weet al dat t niet heel best gaat wordenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:27 schreef Aarbei het volgende:
Nu we allemaal t examen Nederlands hebben overleefd (of juist niet); waar zijn die zenuwen voor aardrijkskunde?
Zou wel willen. Maar geen tijd. En m'n hoofd zit toch helemaal vol na Nederlands.quote:
Ga samengevat nog even doornemen en dan vind ik 't wel goed, straks nog natuurkunde proefexamen en dan ist wel goedquote:
Vind samengevat voor AK nou niet bepaald héél handig. Wat ga jij eruit leren eigenlijk?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:57 schreef CWAV het volgende:
[..]
Ga samengevat nog even doornemen en dan vind ik 't wel goed, straks nog natuurkunde proefexamen en dan ist wel goed
Ja, ik werk bij Cito, als je je e-mail geeft zal ik wel even het examen inclusief de antwoorden doorsturen.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Miss_Lioness het volgende:
had gehoord dat er iets in komt mbt de klimaatsverandering en de invloed ervan op zowel politiek en economisch gebied.
Iemand die me daar wat info over kan verschaffen?
Waar heb je deze info vandaan als ik vragen magquote:Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Miss_Lioness het volgende:
had gehoord dat er iets in komt mbt de klimaatsverandering en de invloed ervan op zowel politiek en economisch gebied.
Ik leer niet echt meer; klinkt weer zo strijderachtig maar heb goed geleerd voor alle ak-toetsen, dus als ik in Samengevat lees is het meer van "oh ja, dat zat zo, goed dat ik het weer weet" dan ècht lerenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:57 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Vind samengevat voor AK nou niet bepaald héél handig. Wat ga jij eruit leren eigenlijk?
Nee andersom.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:13 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag![]()
De invloed van de politiek op de klimaatsverandering?
(Zij kunnen milieuwetten aanstellen, zodat het klimaat gespaard wordt)
De economische invloed op klimaatsverandering?
(Kan hier heel veel oorzaken van bedenken: Als de economie groeit, meer mensen verdienen geld, kunnen auto's of producten kopen die slecht zijn voor het milieu)
Invloed op de politiek: er worden afspraken gemaakt en regels opgesteld ten behoeve van het milieu. Illegale houtkap wordt aangepakt, er wordt extra belasting geheven op milieuvervuilende auto's, enzovoort.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Miss_Lioness het volgende:
Dit is dan een hele handige video voor jouquote:Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).quote:Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
quote:Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Dit is dan een hele handige video voor jou
quote:Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef CWAV het volgende:
[..]
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).
Bij een El Niño verandert het windpatroon echter; er gaat ineens een wind naar het oosten (een westenwind) waaien. Het warme zeewater wordt dan echter teruggeduwd naar Zuid-Amerika, waardoor je én geen of weinig vis hebt (warm water, geen zuurstof) én veel neerslag (warm water, stijgende luchtbewegingen).
Dat het windpatroon verandert door westerstormen die soms in het gebied voorkomen tijdens de regentijd in de Pacific hoef je geloof ik niet te weten, mede omdat de oorzaak ook nog niet 100% duidelijk is.
Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.
Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen.
Op tijd gaan slapen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.
Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen.
Dankjewel! Ik denk dat ik de samenvattingen uit BuiteNLand even doorlees.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.
Mocht je even lekker niks willen doen en toch wat informatie opnemen.
http://www.schooltv.nl/do(...)voor-de-tweede-fase/
Rechts heb je videos over: Endogene en exogene krachten, waterbeheersing Nederland, wereldvoedel vraagstuk en over klimaten (zon-aarde en lucht-water)
Denk dat het 'natuurlijk' is ofzoquote:Op maandag 13 mei 2013 20:36 schreef arachide. het volgende:
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op?
Het is een vorm van dynamisch kustbeleid. Ofterwijl we helpen de natuur een handje door het vlak voor de kust te strooien. De natuur doet dan de rest van het werk.quote:
C-14 methode ofzo? (Kijken via de radioactiviteit van dingen hoe oud dingen zijn)quote:Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef arachide. het volgende:
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden."
Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh?
Dat heb ik echt nooit gehad.
En positieve/negatieve koppeling?
Vaak moet je dan denken in de trend van:quote:Op maandag 13 mei 2013 20:43 schreef jordyqwerty het volgende:
De laagtes waarin de Grote Meren liggen, zijn gevormd in het Pleistoceen.
1p 10 Geef de oorzaak voor het ontstaan van deze laagtes.
Aan zo'n vraag merk ik echt dat ik twee jaar minder aardrijkskunde heb gehad
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:46 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Vaak moet je dan denken in de trend van:
- ijstijden/gletsjers die de boel verschuiven
- rivieren die de boel uitschuren (zo ontstaat o.a. een dal)
- convergente platen -> Plooiingsgebergte -> horsten/slenken (als dat met laagtes wordt bedoeld)
Meer mogelijkheden ken ik niet echt
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:47 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.
Het was: De uitschurende werking van gletsjers.
Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen overigens
Het zal bestquote:Op maandag 13 mei 2013 20:50 schreef arachide. het volgende:
[..]
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?
Ik kan haar juist niet uitstaanquote:Op maandag 13 mei 2013 20:53 schreef arachide. het volgende:
Ik ben nu die jufkok filmpjes aan het bekijken, die zijn echt keihandig. Beter dan die mannenstem, dat gesmek in mijn oor, ik word er niet goed van.
Haha zijn wel tegenovergestelden ja! Smakkende stem met een gruwelijke rrrr en een vrouw met zachte g!quote:
Zo'n brabants vrouwke, da kenk wel leie.quote:
Die zachte g maakt me echt niet uit. Meer dat ze klinkt als een onzeker meisje van een jaar of 16quote:Op maandag 13 mei 2013 21:08 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Haha zijn wel tegenovergestelden ja! Smakkende stem met een gruwelijke rrrr en een vrouw met zachte g!
Over welke onderwerpen kijk je filmpjes?quote:Op maandag 13 mei 2013 21:15 schreef arachide. het volgende:
[..]
Zo'n brabants vrouwke, da kenk wel leie.
Nee maarik heb echt superslecht les gehad, merk ik nu.
Aarde, die hele itcz is mij niet helder. Maargoed, dus, uuhm, zon + windstromen en shit. En de boel wiebelt en daardoor heeft azie een moesson.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:16 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Over welke onderwerpen kijk je filmpjes?
Die ITCZ komt doordat de aarde scheef staat geloof ikquote:Op maandag 13 mei 2013 21:17 schreef arachide. het volgende:
[..]
Aarde, die hele itcz is mij niet helder. Maargoed, dus, uuhm, zon + windstromen en shit. En de boel wiebelt en daardoor heeft azie een moesson.
Ja, daarom wiebelt die. Toch?quote:Op maandag 13 mei 2013 21:18 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Die ITCZ komt doordat de aarde scheef staat geloof ik
De aarde staat scheef en doordat de zon om de aarde draait verandert ie meen ik. Maargoed, je kan gewoon zien waar die ITCZ ligt in januari en in juli ligt in de atlasquote:
Jep, de maker van het filmpje dat iemand op de vorige pagina stuurde. Hij heeft een gebruikersnaam die je niet kunt onthouden en zit op de eye-pet dus kan ik geen link hier zetten helaas.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef Loop-y het volgende:
Weet iemand of er nog filmpjes te vinden zijn over dijken, rivierstromingen, zandsuppletie etc.? Eigenlijk het hele natuurlijke aspect van het domein Nederland
http://www.schooltv.nl/do(...)r-de-tweede-fase/ug/quote:Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef Loop-y het volgende:
Weet iemand of er nog filmpjes te vinden zijn over dijken, rivierstromingen, zandsuppletie etc.? Eigenlijk het hele natuurlijke aspect van het domein Nederland
Ga op tijd slapen, gebruik je atlas, er staat meer in dan je denkt. Als je vast komt te zitten gebruik een andere invalshoek (politiek, economisch, sociaal, natuur, plant die even in je hoofdquote:Op maandag 13 mei 2013 21:35 schreef Miss_Lioness het volgende:
Ik ga hier hard op falen =/
Te weinig doordenkenIk mis altijd wel wat of ik sla de plank compleet mis.
Iemand nog wat tips? Die vragen op StudyFlow werken niet echt want ze gaan te gericht op stof terwijl de examens meer vaardigheden zijn. Of dan zijn de vragen echt belachelijk vaag en dan moet ik blijkbaar 3 of 4 dingen noemen terwijl er gewoon staat leg dit uit.
- Minder overlast voor recreatie. Anders is er om de zoveel tijd een zandsuppletie op het strand, waardoor mensen niet op het strand kunnen lopen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:36 schreef arachide. het volgende:
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op?
Oh, misschien was ik dan minder slecht in AK dan ik dachtquote:Op maandag 13 mei 2013 21:42 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ga op tijd slapen, gebruik je atlas, er staat meer in dan je denkt. Als je vast komt te zitten gebruik een andere invalshoek (politiek, economisch, sociaal, natuur, plant die even in je hoofd).
Bij vragen met bronnen, kijk altijd even naar die bronnen, er staat vaak wel iets bruikbaars in. Daarnaast, het correctievoorschrift is een voorschrift! Er staat meestal 'een voorbeeld van een goed antwoord' dus dat betekent niet dat jouw antwoord per definitie fout is
Ik ga het wel nakijken, heb Nederlands toch al nagekeken en veel erger kan het niet zijnquote:Op maandag 13 mei 2013 21:44 schreef arachide. het volgende:
[..]
Oh, misschien was ik dan minder slecht in AK dan ik dachtIk heb bijna nooit iets van die voorbeelden, maar dan kan het in mijn ogen wel gewoon een juiste reden zijn.
Ik ga AK sowieso niet nakijken.
Het belangrijkste bij Wereld is denk ik verbanden zien.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:47 schreef Miss_Lioness het volgende:
Iemand een goed filmpje met betrekking tot de examen toepassingsvragen over wereld?
De stof zelf vind ik niet echt aansluiten aan wat ik moet antwoorden bij de vragen van Wereld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen ideequote:Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef arachide. het volgende:
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden."
Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh?
Dat heb ik echt nooit gehad.
En positieve/negatieve koppeling?
watquote:Op maandag 13 mei 2013 22:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen idee
Hier een overzichtjequote:Op maandag 13 mei 2013 22:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen idee
quote:Paleoklimatologie:
- Inzicht krijgen in vroegere klimaten en de mechanismen die dat hebben veroorzaakt.
- Wetenschappen die ermee te maken hebben:
· Astronomie
· Meteorologie
· Geologie
· Biologie
- Technieken:
· Dendrochronologie (jaarringen tellen en dikte meten)
· Pollenanalyse (d.m.v. stuifmeelkorrels en actualiteitsprincipe het klimaat raden)
· O16 / O18-methode (in zeeà sediment met veel O18 warm, sediment met veel O16 koud)
· C14-methode (C14 komt voor in elke plant en dier. Als een plant/dier sterft neemt het door radioactief verval af. Je moet dan d.m.v. halveringstijd berekenen hoe oud het is)
Het is een klein onderdeel van het domein Aarde dus ik denk het wel. Als het goed is heb je het vorig jaar gehadquote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Dit heb ik echt nog nooit gehad. Moet je dit serieus kennen?
Gewoon onthouden dat veel van die shit eindigt op '(olog)ie'quote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ben het in samengevat anders niet tegengekomen, enkel de halveringstijd danquote:Op maandag 13 mei 2013 22:06 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Het is een klein onderdeel van het domein Aarde dus ik denk het wel. Als het goed is heb je het vorig jaar gehad
Oh dan staat het waarschijnlijk niet in de Syllabus denk ik, waardoor het niet in het examen zal voorkomenquote:Op maandag 13 mei 2013 22:07 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ben het in samengevat anders niet tegengekomen, enkel de halveringstijd dan
Heb het vroeger wel eens gehad. Hoe je uit het verleden het klimaat kon achterhalen. Kijk er maar eventjes snel naar, maar focus je er maar niet opquote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ja.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:48 schreef Loop-y het volgende:
Je mag toch een Nederland woordenboek meenemen naar dit examen?
Misschien wordt met 'zwaar' gedoeld op 'veel slachtoffers aanrichtende'quote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
"Leg uit hoe zware aardbevingen ontstaan in japan, begruik geologische, geografisch en demografisch context"
Antwoord: bij een convergente plaatbreuk, actief vulkanisme, het land is dichtbevolkt
Sorry maardat laatsteja, dan is er meer schade, maar daar wordt een aardbeving niet spontaan heviger van.
Heel krom antwoord ja :pquote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
"Leg uit hoe zware aardbevingen ontstaan in japan, begruik geologische, geografisch en demografisch context"
Antwoord: bij een convergente plaatbreuk, actief vulkanisme, het land is dichtbevolkt
Sorry maardat laatsteja, dan is er meer schade, maar daar wordt een aardbeving niet spontaan heviger van.
Zie wat Makkr zei; deze effecten ontstaan bij ontsluiting (wat betekent dat er infrastructuur in een gebied wordt aangelegd, waardoor deze ineens bereikbaar zijn)quote:Op dinsdag 14 mei 2013 05:46 schreef Miss_Lioness het volgende:
Kan iemand me even backwash en spread effecten uitleggen?
Spread effecten snap ik opzich wel maar Backwash effecten staan een beetje vaag in samengevat:
"treden op wanneer zelfvoorzienende gebieden ontsloten worden."
quote:Ontsluiting binnen de context van de planologie, stedenbouwkunde en verkeerskunde wil zeggen dat een gebied een zekere mate van toegankelijkheid bezit voor een bepaalde doelgroep.
Voordat een gebied kan worden ontsloten zijn bouwkundige en/of infrastructurele ingrepen nodig, al dan niet ondersteund door juridische regelingen. Wegen die voor dit doel worden aangelegd heten ontsluitingswegen. Deze wegen staan gezamenlijk bekend als een ontsluitingsroute.
De ontsluiting van een gebied (een woonwijk, een stadscentrum, een stad of een haven) kan slecht, matig of goed zijn (voor bijvoorbeeld langzaam verkeer, personenverkeer of vrachtverkeer). De kwalificatie van de mate van ontsluiting is een kwalitatieve terminologie, die enigszins concreet kan worden gemaakt door deze te koppelen met de wegcapaciteit en de te beschouwen tijdsperiode.
Zwaar op de schaal van Mercalli dan he.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
Die grafieken idd.. yangon had ik ingevuld bij die met enorm veel neerslagquote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:28 schreef De_Nater het volgende:
Sommige vragen waren best vaag. Onder andere die over Indonesië/Maleisië met die grafiek. Ik had steeds meer productie dan export, maar wat zijn oorzaken? En die Roombeek was ook best vaag...
Ik had bij die vraag over Ind en Maleisië dat er intensivering van de landbouw plaats heeft gevonden om te voldoen aan de alsmaar groeiende vraag naar natuurlijke grondstoffen en dat er dus meer geplant is om aan de mondiale vraag te voldoen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:28 schreef De_Nater het volgende:
Sommige vragen waren best vaag. Onder andere die over Indonesië/Maleisië met die grafiek. Ik had steeds meer productie dan export, maar wat zijn oorzaken? En die Roombeek was ook best vaag...
Daar had ik dat een VINEX wijk in de omgeving Randstadquote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:38 schreef jordyqwerty het volgende:
Die vraag met het verschil tussen de VINEX wijk Roombeek en die in de randstad vond ik ook pittig
Ik heb daar inderdaad dat de wijk niet aan de rand van of net buiten de stad bevindt en als tweede dat de culturele sector er in tegenstelling tot in de Randstad sterk vertegenwoordigd is.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:48 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Daar had ik dat een VINEX wijk in de omgeving Randstad
1. Doorgaans complete nieuwbouw is.
2. Zich doorgaans niet in de stad zelf bevindt, maar er net buiten. Roombeek was een wijk IN Enschede.
Al met al vond ik het examen prima te doen. Het examen van 2010-II dat ik deze nacht heb gemaakt heeft me ook enorm geholpen bij het beantwoorden van de vragen of de vruchtbaarheid in het laagland van Zuid-Oost Azië. De klimaatgrafiek van Yangon stond ook met de volle bakkes in dat examen en hoe een VINEX wijk doorgaans gebouwd wordt kwam er ook in terug. Ik heb dit halve examen te danken aan 2010-II of zo![]()
.
Yangon was die met die extreem hoge neerslag in het midden van het jaar, en nagenoeg geen neerslag aan begin resp. einde van het jaar.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb daar inderdaad dat de wijk niet aan de rand van of net buiten de stad bevindt en als tweede dat de culturele sector er in tegenstelling tot in de Randstad sterk vertegenwoordigd is.
Welke was die van Yangon dan nu?
Wel typisch weer, vanmorgen 2012-I, II, 2011 I, II en 2010-I bekeken en toen moest ik gaan
Dan heb ik hem goedquote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:56 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Yangon was die met die extreem hoge neerslag in het midden van het jaar, en nagenoeg geen neerslag aan begin resp. einde van het jaar.
Singapore idd hele jaar door regen, Bangkok had ik met gemiddeld net iets meer neerslag dan de andere. De druk is daar volgens de atlas net wat lager dan in Hanoi :p.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:57 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Dan heb ik hem goed
Hanoi had ik die met de gemiddeld laagste temperatuur, Singapore die waar het het hele jaar door regende en Bangkok die wat over blijft
Euh, volgens die kaarten met luchtdruk zag je dat het zuiden gemiddeld het hele jaar door een lage luchtdruk had. Het noorden was in januari hoog qua luchtdruk en in juli laag ( kan omgekeerd zijn, don't shoot me). Hoe noorderlijker je komt, hoe minder neerslag er dus is omdat een hoge luchtdruk gepaard gaat met weinig tot geen neerslag. Omdat het noorden relatief snel in een hogedrukgebied verandert, duurt het natte moesson seizoen er dus korter (oeps edit, hehe) dan in het zuiden. Hoe noordelijker je komt, hoe minder lang de moesson duurt.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:58 schreef jordyqwerty het volgende:
Wat hadden jullie op de vraag waarom de moesson in Myanmar steeds natter werd?
Ik had daar: Omdat er relatief meer vlaktes liggen en de wind daar aanlandig is
Hanoi viel net in het gebied waar temperaturen voorkomen tussen 10 en 20 en er was er maar eentje waarbij er een temperatuur tussen de 10 en 20 voorkwamquote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:58 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Singapore idd hele jaar door regen, Bangkok had ik met gemiddeld net iets meer neerslag dan de andere. De druk is daar volgens de atlas net wat lager dan in Hanoi :p.
Oh, ik heb de vraag niet goed begrepenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:00 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Euh, volgens die kaarten met luchtdruk zag je dat het zuiden gemiddeld het hele jaar door een lage luchtdruk had. Het noorden was in januari hoog qua luchtdruk en in juli laag ( kan omgekeerd zijn, don't shoot me). Hoe noorderlijker je komt, hoe minder neerslag er dus is omdat een hoge luchtdruk gepaard gaat met weinig tot geen neerslag. Omdat het noorden relatief snel in een hogedrukgebied verandert, duurt het natte moesson seizoen er dus langer dan in het zuiden. Hoe noordelijker je komt, hoe minder lang de moesson duurt.
Kan ook zijn dat ik hem verneukt heb natuurlijk. Aardrijkskunde is nooit mijn beste vak geweest maar dit examen ging naar mijn gevoel buitengewoon goed. Het leek mij iig erg logisch, maar of de rest daar ook zo over denkt?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Oh, ik heb de vraag niet goed begrepen
Boh, goed gegokt!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:00 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Euh, volgens die kaarten met luchtdruk zag je dat het zuiden gemiddeld het hele jaar door een lage luchtdruk had. Het noorden was in januari hoog qua luchtdruk en in juli laag ( kan omgekeerd zijn, don't shoot me). Hoe noorderlijker je komt, hoe minder neerslag er dus is omdat een hoge luchtdruk gepaard gaat met weinig tot geen neerslag. Omdat het noorden relatief snel in een hogedrukgebied verandert, duurt het natte moesson seizoen er dus korter (oeps edit, hehe) dan in het zuiden. Hoe noordelijker je komt, hoe minder lang de moesson duurt.
Daar snapte ik dus echt niet waar nou precies waarna gevraagd werd. Word overigens ook een klacht van mijn kant vanwege vage vraagstellingquote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:58 schreef jordyqwerty het volgende:
Wat hadden jullie op de vraag waarom de moesson in Myanmar steeds natter werd?
Ik had daar: Omdat er relatief meer vlaktes liggen en de wind daar aanlandig is
Onder massabeweging (Engels: mass movement of mass wasting) wordt in de aardwetenschappen het transport van materiaal onder invloed van de zwaartekracht verstaan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:11 schreef De_Nater het volgende:
Trouwens, wat was die massabeweging? En wat de drie stappen?
Ik had dit:quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:11 schreef De_Nater het volgende:
Ik zou dan eerder denken aan de lobby van milieuorganisaties die het gebruik alsmede de productie van palmolie zwaar tegenwerken.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:25 schreef duiten het volgende:
Ik had trouwens als reden 2 voor de afnemende stijging van de export van palmolie het feit dat er nog zuinigere en voor het milieu betere mogelijkheden voor energie komen (waterstof enzo) en dat er dus minder vraag komt naar de palmolie.
Zit daar iets in?
In samengevat staat het op bladzijde 42 zie ik net. Weet echter wel vrij zeker dat het niet in BuiteNLand stond. Grootste grafboek ooitquote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:27 schreef Aarbei het volgende:
Pff ik ben overall wel tevreden, vond de vraag over die massabeweging wel moeilijk, en best wel wat 3 punten vragen!
Euh ik had:quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:11 schreef De_Nater het volgende:
Niet doen, vooral bij Aardrijkskunde zijn er nog zoveel mogelijke antwoorden buiten het correctievoorschrift.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:42 schreef jordyqwerty het volgende:
Ben aan het twijfelen of ik het correctievoorschrift wel wil zien
Ik ga het sowieso niet doen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:42 schreef jordyqwerty het volgende:
Ben aan het twijfelen of ik het correctievoorschrift wel wil zien
Ik wel jaquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:03 schreef Aarbei het volgende:
Haha ik wil echt erover praten, bij 1 had iedereen hopelijk Global shift?
Sedimentatiegesteente dacht ik. Je zag de lagen duidelijk zitten.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:10 schreef Kloktijd het volgende:
Heb dubbele gevoelens bij dit examen. Wel sowieso voldoende, maar sommige vragen zoals die van massabeweging begreep ik niet goed wat er werd bedoeld.
Was kalksteen trouwens metamorf gesteente?
Het wordt toch gevormd door druk, omdat die kalkskeletjes van diertjes op elkaar worden gedrukt?
Sediment, want gelaagd...quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:10 schreef Kloktijd het volgende:
Heb dubbele gevoelens bij dit examen. Wel sowieso voldoende, maar sommige vragen zoals die van massabeweging begreep ik niet goed wat er werd bedoeld.
Was kalksteen trouwens metamorf gesteente?
Het wordt toch gevormd door druk, omdat die kalkskeletjes van diertjes op elkaar worden gedrukt?
Ik had dat er ALLESVERNIETIGDE LAVASTROMEN waren. Theatraal is mijn ding.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Wat hadden jullie trouwens bij de vraag waarom de vulkaanuitbarsting toch gevaarlijk was?
Ik had doordat het in een gebied met gletsjers ligt bestaat er een kans op een lahar.
Grafiek D was ook niet Bangkok dus maakt geen verschilquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:15 schreef arachide. het volgende:
Keuze uit; hanoi, singapore, yagun (ofzo) en bangkok.
Wat schrijf ik op: grafiek d is hongkong.
Kill me.
Ik wist die niet zeker.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Wat hadden jullie trouwens bij de vraag waarom de vulkaanuitbarsting toch gevaarlijk was?
Ik had doordat het in een gebied met gletsjers ligt bestaat er een kans op een lahar.
Ik had vliegverkeer :p.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Er stond: Gebruik bron 1. Dus heb aan de hand daarvan maar wat in de ruimte geluldquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:16 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik had dat er ALLESVERNIETIGDE LAVASTROMEN waren. Theatraal is mijn ding.
Ik had dat er door de beving van de aarde een lawine kon ontstaanquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:16 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik had dat er ALLESVERNIETIGDE LAVASTROMEN waren. Theatraal is mijn ding.
De lava die vrijkwam bij de uitbarsting van de vulkaan stroomt de vulkaan af en vormt een gevaar voor de directe omgeving van de vulkaan. Zo had ik het ingevuld.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik had uitschuiving.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:03 schreef Aarbei het volgende:
Haha ik wil echt erover praten, bij 1 had iedereen hopelijk Global shift?
''Bij de uitbarsting komt veel CO2 vrij. Dit zorgt voor opwarming van de aarde. De gletsjers in het gebied kunnen hierdoor gaan smelten.''quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik moest die met die Y daar hebbenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:16 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Grafiek D was ook niet Bangkok dus maakt geen verschil
Ik had inderdaad door aanwijzing gebruik bron mijn oog laten vallen op de gletsjer, dus dacht ik wateroverlast...quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik had outsourcing bij 1. Dat moet in principe OOK goed zijn.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:19 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ik had uitschuiving.
[..]
''Bij de uitbarsting komt veel CO2 vrij. Dit zorgt voor opwarming van de aarde. De gletsjers in het gebied kunnen hierdoor gaan smelten.''
Is dit te vergezocht?
Mm, dat is ook mogelijk!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:17 schreef Aarbei het volgende:
[..]
Ik had dat er door de beving van de aarde een lawine kon ontstaan
Outsourcing is maar een deel van het productieproces meen ik.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:21 schreef MBGFC het volgende:
Uitschuiving en outsourcing zijn in principe toch hetzelfde?
Outsourcing is een deelbegrip binnen uitschuiving. Wel het begrip van toepassing op de verplaatsing van productie denk ik.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:21 schreef MBGFC het volgende:
Uitschuiving en outsourcing zijn in principe toch hetzelfde?
Volgens samengevat is outsourcing (deel) productie uitbesteden. Dus ook de hele productie.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:22 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Outsourcing is maar een deel van het productieproces meen ik.
Volgens mijn docent was het global shift
Omdat ze het ook over vulkanische as hadden in de bron ben ik voor een lahar gegaan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:24 schreef chapel24 het volgende:
Ik had dat door de gletsjer de vulkaan nog meer druk moest opbouwen om te ontploffen, waardoor de uitbarsting veel schade met zich mee zou brengen.... Zat eerst te denken over water maar wist niet of de vulkaan nou naast/op/onder de gletsjer lag..
In eerste instantie moest ik lachen om het antwoord lahar haha, maar ik denk dat het ook gewoon goed is hoor! IJs wordt water wordt modder wordt modderstroom wordt lahar toch?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:26 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Omdat ze het ook over vulkanische as hadden in de bron ben ik voor een lahar gegaan.
Of is dat heel gek?
Hoop hetquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:27 schreef Aarbei het volgende:
[..]
In eerste instantie moest ik lachen om het antwoord lahar haha, maar ik denk dat het ook gewoon goed is hoor! IJs wordt water wordt modder wordt modderstroom wordt lahar toch?
Ga ervan uit dat lawine en lahar hier beide goed worden gerekend.
Nee, IJsland ligt op het verlengde van midoceanische rug. Beter naar juf kok luisterenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:22 schreef Loekoe het volgende:
IJsland ligt toch op een hotspot? Wat raar dat correctiemodel dan met divergente plaatbewegingen komt..
Volgens Wikipedia (Niet dat Wikipedia altijd gelijk heeft, maar toch):quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:25 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Nee, IJsland ligt op het verlengde van midoceanische rug. Beter naar juf kok luisteren
Stond in de atlas een kaart waar je dat prima kon zien, Ijsland lag op het verlengde van de midoceanische rug met divergente plaatbeweging.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:22 schreef Loekoe het volgende:
IJsland ligt toch op een hotspot? Wat raar dat correctiemodel dan met divergente plaatbewegingen komt..
Is gewoon netjesquote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:43 schreef Push. het volgende:
44 puntjes. Minder dan ik had gedacht. Maar bij aardrijkskunde weet je het nooit. Beetje afwachten hoeveel er goed wordt gerekend buiten het antwoordmodel. Er zijn wel meer goede antwoorden dan alleen die daar staan.
Klopt. Maar heb een 7,4 nodig voor een 8 op m'n eindlijst haha. Dan maar een 7. Heb wel heel wat antwoorden waar ik na het zien van het antwoordmodel nog steeds achter sta. Hopelijk nog wat puntjes extra.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:44 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Is gewoon netjes. Oké, niet optimaal, maar ook zeker niet verkeerd!
Euh ik had volgens bij ook Laag om Hoog en dan dat rond punt B was er een H, en eromheen een L. H lucht stroomt naar L, waardoor de wolk zo om Europa heen werd geblazen zoals je kon zien op het plaatje.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:49 schreef Push. het volgende:
Oh opgave 13. Kan iemand die uitleggen? Er is toch een wolk van die vulkaantroep die van ijsland naar europa gaat? Dan is er toch bij A een hoge en bij B een lage drukgebied en dan via wet van buys-ballot komt die wolk naar europa?
Antwoordmodel zegt dit: 13
maximumscore 3
•
A:
lage luchtdruk,
B:
hoge luchtdruk 1
Een juiste argumentatie is:
•Op het noordelijk halfrond stroomt lucht met de wijzers van de klok
mee rond een hogedrukgebied 1
•en
tegen de wijzers van de klok in rond een lagedrukgebied 1
Heb inderdaad gezien dat het CE-stof is @ massabeweging. Bij ons in ieder geval niet in de les behandeld en ook niet in het boek te bevinden naar mijn weten.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:55 schreef docent_ak het volgende:
Dit examen was volgens mij goed te doen. Jullie mogen in je handjes knijpen.
Ik vond de vraagstelling over het algemeen goed.
Ik had twee grote punten van kritiek. De bron 1 over de massabeweging maakt niet duidelijk dat je in je antwoord in moest gaan op kiezels die de rots bij storm ondermijnen. Het kan net zo goed als gevolg van verweringsprocessen in combinatie met periode van hevige neerslag verzadigd zijn en naar beneden zijn gestort. Massabeweging is overigens wel degelijk CE-stof; kijk maar in de syllabus.
Verder heb ik mijn bedenkingen over de vraag over biobrandstof en bedelende mensen. Dit is naar mijn weten GEEN CE-stof, maar SE-stof. Ik behandel dit in het domein arm en rijk of klimaatverandering geloof ik.
Morgen is de regionale bespreking waar we overal in het land met een clubje kritiek leveren op opgaven en antwoordmodel. Hieruit zal uiteindelijk een aanvulling komen op het correctiemodel.
Succes met de rest van de examens!
Hmm, oke, te simpel gedacht dan.. Bedankt iig.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:59 schreef docent_ak het volgende:
Opgave 13: je had kunnen spieken in de atlas bij de kaartjes 194B of D. Daar zie je ook dat rond een L de lucht tegen wijzers in draait en bij H met klok mee. De aspluim volgt de zuidzijde van het L gebied (tegen klok in) en wordt vervolgens opgepikt door noordzijde van H gebied (met klok mee).
Je hebt er sowieso eentje goedquote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:11 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had allebei H, omdat geen van de wolk over geen van beide gebieden waaofe... Stom
Precies hetzelfde hier. Ik dacht "Wind waait van H naar L, dus daarom boven de letters geen aswolk."quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:11 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had allebei H, omdat geen van de wolk over geen van beide gebieden waaofe... Stom
Je moet in ieder geval noemen dat veel neerslag leidt tot hogere afvoer in rivieren en dus meer overstromingen in het laagland. Bij overstromingen wordt er vruchtbaar slib afgezet.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:16 schreef chapel24 het volgende:
Ik had bij die vraag over moessonregen en waarom dat goed is voor de landbouw als oorzaak dat door de regen er vruchtbaar slib kwam en als gevolg dat vruchtbare slib goed voor landbouwgrond is. Zou dit worden goedgerekend ondanks dat in het antwoordmodel de regen de oorzaak is en het komen van slib gevolg... Dit soort dingen heb ik vaak bij oorzaak-gevolg vragen....
Maar de ITCZ gaat ook weer terug naar het zuiden toch richting de evenaar? Dan blijft er toch neerslag vallen ook in het zuiden als de ITCZ er weer langs komt.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:17 schreef docent_ak het volgende:
vraag 20 vond ik niks vaags aan, maar een leerling zei me dat ie er ook moeite mee had. Beschrijf wat er van zuid naar noord met de lengteduur van het regenseizoen gebeurt (steeds korter) en hoe dat komt (verschuiven ITCZ)
Rond de 0,6 dacht ik.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:20 schreef chapel24 het volgende:
Wat is meestal de N norm bij Aardrijkskunde, ik kom nu uit rond 35-45 punten dus met een N norm van 1 rond de 6.2.
Hier heb ik een klacht over ingediend.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:55 schreef docent_ak het volgende:
De bron 1 over de massabeweging maakt niet duidelijk dat je in je antwoord in moest gaan op kiezels die de rots bij storm ondermijnen. Het kan net zo goed als gevolg van verweringsprocessen in combinatie met periode van hevige neerslag verzadigd zijn en naar beneden zijn gestort.
Hmm hoe moet je het dan uitrekenen?quote:
in mei komt ITCZ boven kust te liggen zuigt dan al vochtige zeelucht aan, dit blijft zo totdat de ITCZ weer terugschuift ergens in september. In het noorden is de tijd een stuk korter dat er vochtige lucht wordt aangezogen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:20 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Maar de ITCZ gaat ook weer terug naar het zuiden toch richting de evenaar? Dan blijft er toch neerslag vallen ook in het zuiden als de ITCZ er weer langs komt.
Met dit antwoord snap ik ook gelijk hoe de vraag was geformuleerdquote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:26 schreef docent_ak het volgende:
[..]
in mei komt ITCZ boven kust te liggen zuigt dan al vochtige zeelucht aan, dit blijft zo totdat de ITCZ weer terugschuift ergens in september. In het noorden is de tijd een stuk korter dat er vochtige lucht wordt aangezogen.
Ga ik ook doen. Had hetzelfde antwoord.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 17:56 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik weet gewoon niet in hoeverre de antwoorden die ik geef wel/niet goed zijn
Paar voorbeelden:Ik had precies hetzelfde bij positief en negatief, hopelijk wordt het goed gerekendSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:02 schreef jordyqwerty het volgende:
Vond trouwens het antwoord op die Shanghai vraag ook dubieusIk had:
Wordt wel goedgerekend. Vakinhoudelijk juist; Shanghai is een wereldstad, dus is de innovatieve sector er waarschijnlijk groot (daarmee zeg je: er is hooggeschoold personeel aanwezig); deze is noodzakelijk voor een vestiging van Volvo waar nieuwe modellen worden ontwikkeld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:04 schreef CWAV het volgende:
[..]
Wordt wel goedgerekend. Vakinhoudelijk juist; Shanghai is een wereldstad, dus is de innovatieve sector er waarschijnlijk groot (daarmee zeg je: er is hooggeschoold personeel aanwezig); deze is noodzakelijk voor een vestiging van Volvo waar nieuwe modellen worden ontwikkeld.
Daar was ik ook over aan het twijfelen. Uiteindelijk toch nationaal ingevuld omdat ik het gevoel had dat ze dat willen horen, maar je zou denken dat het regionaal is.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 17:55 schreef CWAV het volgende:
[..]
Ga ik ook doen. Had hetzelfde antwoord.
Verder vind ik het zeer raar dat het uitgraven van de Ooijpolder voordelen heeft op nationale schaal; ik had regionale schaal. Het kan toch niet zeker zijn dat ze in het noordelijkste puntje van Groningen profiteren van minder overstromingen van de Waal, of niet dan?
Tijdelijk bleef het, maar op langere termijn zou het waarschijnlijk verdwijnen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:38 schreef Porpoise het volgende:
Bij die positieve en negatieve reacties had ik ook het verdwijnen van werkgelegenheid in België en Zweden maar blijkbaar bleef die werkgelegenheid er juist?
Omvang werkgelegenheid verminderd: 1 puntquote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:05 schreef jordyqwerty het volgende:
[..], wat vind je van m'n andere antwoorden?
In eerste instantie wel, maar later zou het inderdaad verdwijnen, zoals Jirdo aanhaalt. Dit puur vanwege de kosten. Zie onder andere het verdwijnen van een grote fabriek van Ford in België (eind 2012), waardoor veel Belgen op straat kwamen te staan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:38 schreef Porpoise het volgende:
Bij die positieve en negatieve reacties had ik ook het verdwijnen van werkgelegenheid in België en Zweden maar blijkbaar bleef die werkgelegenheid er juist?
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 17:56 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik weet gewoon niet in hoeverre de antwoorden die ik geef wel/niet goed zijn
Paar voorbeelden:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankjequote:
Was eigenlijk helemaal niet vaag: staat duidelijk lengte van het moessonseizoen, als het over een seizoen gaat gaat het altijd over tijd.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:00 schreef Loop-y het volgende:
Aardrijkskunde was zeer goed te doen, alleen die vraagstelling over 'de lengte van moessons in Myanmar' was te vaag. Lengte in tijd of ruimte?
Nee, jje antwoord is te algemeen. Het gaat hier over type werkgelegenheid in de autoindustrie. Onderdelen van de produktieketen dus: kortgezegd ontwerp - productie/assemblage - marketing. Ontwerp en marketing vindt plaats in centrumlanden, productie/assemblage in semi-periferie.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:04 schreef Porpoise het volgende:
Zouden ze bij dat type werkgelegenheid het ook goed rekenen als je hebt gezegd dat die verschoven is naar de dienstensector?
Citaat:quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:57 schreef elwoed het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)eede-examendag.dhtml
Ik snapte die klacht ook niet eerlijk gezegd, want Hanoi kon je eruit halen door het temperatuurverschil en de rest kon je duidelijk in de atlas zien..quote:Op woensdag 15 mei 2013 00:13 schreef docent-ak het volgende:
De leerlingen denken dat bepaalde examenvragen helemaal niet kloppen. 'Bij een paar vragen stonden diagrammen afgebeeld met cijfers die verschilden met wat erin de atlas stond. Dat riep behoorlijk wat paniek op', zegt een woordvoerster van de scholierenorganisatie. Als die vermoedens juist zijn, worden de vragen mogelijk niet meegerekend voor de uitslag. Alle scholieren krijgen in dat geval het hoogste aantal punten voor die vragen.
Weinig kans, gegevens in de atlas en in dit geval over klimaat, zijn gemiddelden. De diagrammen zijn dit ook, maar dan wellicht over een andere periode. Enige afwijking is niet te voorkomen op deze manier. Toepassing van de regels (bv. hoe verder van de evenaar hoe groter de temperatuurverschillen over het jaar) is echter altijd mogelijk.
Nederlandquote:Op woensdag 15 mei 2013 16:01 schreef de_boswachter het volgende:
Wat is de hoofdstad van Amsterdam ?
Aangezien u docent bent, weet u misschien of deze antwoorden kloppen?quote:
Ja ik had weet ook niet meer precies wat ik had opgeschreven. Ik zie t welquote:Op donderdag 16 mei 2013 19:05 schreef CWAV het volgende:
Wat betreft vraag 29: dat lijkt me een antwoord dat 'op basis van vakinhoudelijke argumenten juist kan worden gerekend, terwijl het niet in het antwoordmodel staat'. Al had je sterker gestaan dat door die bewoning bewoners procedures aanspannen tegen de overheid waardoor het afvragen van de uiterwaarden bestuurlijk gezien sneller kan; 'in opstand komen' is dan wat vaagjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |