abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126442125
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:57 schreef Kloktijd het volgende:

[..]

Vind samengevat voor AK nou niet bepaald héél handig. Wat ga jij eruit leren eigenlijk?
Ik leer niet echt meer; klinkt weer zo strijderachtig maar heb goed geleerd voor alle ak-toetsen, dus als ik in Samengevat lees is het meer van "oh ja, dat zat zo, goed dat ik het weer weet" dan ècht leren ;)
pi_126442188
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:13 schreef Kloktijd het volgende:

[..]

Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag :P

De invloed van de politiek op de klimaatsverandering?
(Zij kunnen milieuwetten aanstellen, zodat het klimaat gespaard wordt)

De economische invloed op klimaatsverandering?
(Kan hier heel veel oorzaken van bedenken: Als de economie groeit, meer mensen verdienen geld, kunnen auto's of producten kopen die slecht zijn voor het milieu)
Nee andersom.

De invloed van Klimaatsverandering op de economie / politiek.
Maar komt dan nog op hetzelfde neer.

Mijn bron is een docent aardrijkskunde die naar eigen zeggen eraan heeft meegewerkt. Niet dat ik die docent ken ofzo tho. We zullen zien! Ach het is maar een gerucht en ik kan beter het zekere voor het onzekere nemen he?
  maandag 13 mei 2013 @ 19:18:48 #103
309102 Jirdo
Eindbaas
pi_126442338
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Miss_Lioness het volgende:
had gehoord dat er iets in komt mbt de klimaatsverandering en de invloed ervan op zowel politiek en economisch gebied.

Iemand die me daar wat info over kan verschaffen?
Invloed op de politiek: er worden afspraken gemaakt en regels opgesteld ten behoeve van het milieu. Illegale houtkap wordt aangepakt, er wordt extra belasting geheven op milieuvervuilende auto's, enzovoort.
Invloed op de economie: er is minder (goedkoop) hout beschikbaar, auto's en benzine worden duurder dus men is eerder geneigd een fiets te kopen of met het OV te gaan, enzovoort.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jirdo op 13-05-2013 19:29:13 ]
pi_126443888
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
pi_126443917
De indeling in fast world en slow world valt niet samen met de indeling in kernlanden, semiperifere en perifere landen.

Kan iemand dit toelichten?
pi_126444108
delen van perifere landen kunnen ook behoren tot de fast world, zoals luxueuze vakantieoorden voor westerse toeristen in Afrikaanse landen etc.
pi_126444234
Ohh zoo dankje.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:05:06 #108
337526 Kloktijd
Wijzer door de jaren heen
pi_126445351
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
Dit is dan een hele handige video voor jou :P

pi_126445370
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).

Bij een El Niño verandert het windpatroon echter; er gaat ineens een wind naar het oosten (een westenwind) waaien. Het warme zeewater wordt dan echter teruggeduwd naar Zuid-Amerika, waardoor je én geen of weinig vis hebt (warm water, geen zuurstof) én veel neerslag (warm water, stijgende luchtbewegingen).

Dat het windpatroon verandert door westerstormen die soms in het gebied voorkomen tijdens de regentijd in de Pacific hoef je geloof ik niet te weten, mede omdat de oorzaak ook nog niet 100% duidelijk is.
pi_126445618
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef Kloktijd het volgende:

[..]

Dit is dan een hele handige video voor jou :P

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef CWAV het volgende:

[..]

In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).

Bij een El Niño verandert het windpatroon echter; er gaat ineens een wind naar het oosten (een westenwind) waaien. Het warme zeewater wordt dan echter teruggeduwd naar Zuid-Amerika, waardoor je én geen of weinig vis hebt (warm water, geen zuurstof) én veel neerslag (warm water, stijgende luchtbewegingen).

Dat het windpatroon verandert door westerstormen die soms in het gebied voorkomen tijdens de regentijd in de Pacific hoef je geloof ik niet te weten, mede omdat de oorzaak ook nog niet 100% duidelijk is.
_O_ Dat is precies wat ik nodig had! Dankje! *O*
pi_126445934
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.

Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:17:12 #112
364404 arachide.
mamachide
pi_126446065
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden."

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh?

Dat heb ik echt nooit gehad.

En positieve/negatieve koppeling?
#TeamMiley
  maandag 13 mei 2013 @ 20:17:20 #113
337526 Kloktijd
pi_126446077
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.

Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.

Mocht je even lekker niks willen doen en toch wat informatie opnemen.
http://www.schooltv.nl/do(...)voor-de-tweede-fase/
Rechts heb je videos over: Endogene en exogene krachten, waterbeheersing Nederland, wereldvoedel vraagstuk en over klimaten (zon-aarde en lucht-water)
pi_126446326
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:

Op tijd gaan slapen.

Als je het niet weet, probeer dan een andere invalshoek (politiek, economisch, natuur, sociaal)
pi_126446335
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef Kloktijd het volgende:

[..]

Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.

Mocht je even lekker niks willen doen en toch wat informatie opnemen.
http://www.schooltv.nl/do(...)voor-de-tweede-fase/
Rechts heb je videos over: Endogene en exogene krachten, waterbeheersing Nederland, wereldvoedel vraagstuk en over klimaten (zon-aarde en lucht-water)
Dankjewel! Ik denk dat ik de samenvattingen uit BuiteNLand even doorlees. ;) Nog tips voor de vragen zelf? Mijn aardrijkskunde leraar zegt altijd dat bijdehante antwoorden vaak fout zijn, maar dat er toch veel goed kan zijn buiten het antwoordmodel.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:36:07 #116
364404 arachide.
mamachide
pi_126447217
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op?
#TeamMiley
pi_126447305
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:36 schreef arachide. het volgende:
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op?
Denk dat het 'natuurlijk' is ofzo
pi_126447342
Moet je alle sferen kennen ?
pi_126447456
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:37 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Denk dat het 'natuurlijk' is ofzo
Het is een vorm van dynamisch kustbeleid. Ofterwijl we helpen de natuur een handje door het vlak voor de kust te strooien. De natuur doet dan de rest van het werk.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:40:59 #120
337526 Kloktijd
pi_126447582
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef arachide. het volgende:
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden."

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh?

Dat heb ik echt nooit gehad.

En positieve/negatieve koppeling?
C-14 methode ofzo? (Kijken via de radioactiviteit van dingen hoe oud dingen zijn)
Grondboringen (Kijken naar de gesteentelagen en hoe lang ze daar al liggen?)

Positief is bijvoorbeeld: Het wordt kouder -> Er komt meer ijs -> Meer zonlicht wordt teruggekaatst door het ijs (albedo effect) -> het wordt nog kouder
Negatief is bijvoorbeeld: Het wordt warmer -> Er groeien meer planten -> minder co² in de lucht -> het wordt weer kouder (het is maar een voorbeeld)

Een verandering in het aardse klimaatsysteem kan een keten van gevolgen teweegbrengen. Als het proces versterkt wordt dan spreek je over positieve terugkoppeling en als het proces gecompenseerd wordt dan spreek je over negatieve terugkoppeling: als een verandering tot (een keten van) gevolgen leidt.
pi_126447747
De laagtes waarin de Grote Meren liggen, zijn gevormd in het Pleistoceen.
1p 10 Geef de oorzaak voor het ontstaan van deze laagtes.

Aan zo'n vraag merk ik echt dat ik twee jaar minder aardrijkskunde heb gehad :P
  maandag 13 mei 2013 @ 20:46:11 #122
337526 Kloktijd
pi_126447940
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:43 schreef jordyqwerty het volgende:
De laagtes waarin de Grote Meren liggen, zijn gevormd in het Pleistoceen.
1p 10 Geef de oorzaak voor het ontstaan van deze laagtes.

Aan zo'n vraag merk ik echt dat ik twee jaar minder aardrijkskunde heb gehad :P
Vaak moet je dan denken in de trend van:
- ijstijden/gletsjers die de boel verschuiven
- rivieren die de boel uitschuren (zo ontstaat o.a. een dal)
- convergente platen -> Plooiingsgebergte -> horsten/slenken (als dat met laagtes wordt bedoeld)

Meer mogelijkheden ken ik niet echt
pi_126448022
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:46 schreef Kloktijd het volgende:

[..]

Vaak moet je dan denken in de trend van:
- ijstijden/gletsjers die de boel verschuiven
- rivieren die de boel uitschuren (zo ontstaat o.a. een dal)
- convergente platen -> Plooiingsgebergte -> horsten/slenken (als dat met laagtes wordt bedoeld)

Meer mogelijkheden ken ik niet echt
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.

Het was: De uitschurende werking van gletsjers.

Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen overigens :P
  maandag 13 mei 2013 @ 20:50:21 #124
364404 arachide.
mamachide
pi_126448233
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:47 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.

Het was: De uitschurende werking van gletsjers.

Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen overigens :P
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?
#TeamMiley
pi_126448279
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:50 schreef arachide. het volgende:

[..]

Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?
Het zal best :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')