Ik leer niet echt meer; klinkt weer zo strijderachtig maar heb goed geleerd voor alle ak-toetsen, dus als ik in Samengevat lees is het meer van "oh ja, dat zat zo, goed dat ik het weer weet" dan ècht lerenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:57 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Vind samengevat voor AK nou niet bepaald héél handig. Wat ga jij eruit leren eigenlijk?
Nee andersom.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:13 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag![]()
De invloed van de politiek op de klimaatsverandering?
(Zij kunnen milieuwetten aanstellen, zodat het klimaat gespaard wordt)
De economische invloed op klimaatsverandering?
(Kan hier heel veel oorzaken van bedenken: Als de economie groeit, meer mensen verdienen geld, kunnen auto's of producten kopen die slecht zijn voor het milieu)
Invloed op de politiek: er worden afspraken gemaakt en regels opgesteld ten behoeve van het milieu. Illegale houtkap wordt aangepakt, er wordt extra belasting geheven op milieuvervuilende auto's, enzovoort.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Miss_Lioness het volgende:
had gehoord dat er iets in komt mbt de klimaatsverandering en de invloed ervan op zowel politiek en economisch gebied.
Iemand die me daar wat info over kan verschaffen?
Dit is dan een hele handige video voor jouquote:Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).quote:Op maandag 13 mei 2013 19:44 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Weet iemand of El Nino en El Nina gevraagd kunnen worden? Want ik snap hier namelijk niks van, terwijl ik de rest best wel makkelijk vind. :\
quote:Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Dit is dan een hele handige video voor jou
quote:Op maandag 13 mei 2013 20:05 schreef CWAV het volgende:
[..]
In een normale situatie bij een normaal windpatroon van passaten heb je dat bij Peru een westelijke zeestroom op gang wordt gezet. Je weet namelijk dat wind tot op bepaalde diepte zeestromen kan veroorzaken. Hierdoor wordt het opgewarmde water weggevoerd en wordt van onderen koud zeewater opgevoerd. Hierdoor is er veel vis (in koud water zit veel zuurstof) en is het ook droog (bij koud water heb je geen of zeer weinig stijgende luchtbewegingen, dus ook geen condensatie en geen vorming van neerslag).
Bij een El Niño verandert het windpatroon echter; er gaat ineens een wind naar het oosten (een westenwind) waaien. Het warme zeewater wordt dan echter teruggeduwd naar Zuid-Amerika, waardoor je én geen of weinig vis hebt (warm water, geen zuurstof) én veel neerslag (warm water, stijgende luchtbewegingen).
Dat het windpatroon verandert door westerstormen die soms in het gebied voorkomen tijdens de regentijd in de Pacific hoef je geloof ik niet te weten, mede omdat de oorzaak ook nog niet 100% duidelijk is.
Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.
Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen.
Op tijd gaan slapen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik heb geleerd voor mijn tentamens ak, maar heb nauwelijks voordeel gehad. Nu heb ik niet geleerd voor het CE.
Heeft iemand nog tips? Ik hoef in principe maar een 6 te halen.
Dankjewel! Ik denk dat ik de samenvattingen uit BuiteNLand even doorlees.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Kijk nog even wat examens door, met de antwoorden erbij (je ziet veel overeenkomsten in antwoorden die elk jaar op het examen moeten worden gegeven). Zou zomaar dit jaar weer erop komen.
Mocht je even lekker niks willen doen en toch wat informatie opnemen.
http://www.schooltv.nl/do(...)voor-de-tweede-fase/
Rechts heb je videos over: Endogene en exogene krachten, waterbeheersing Nederland, wereldvoedel vraagstuk en over klimaten (zon-aarde en lucht-water)
Denk dat het 'natuurlijk' is ofzoquote:Op maandag 13 mei 2013 20:36 schreef arachide. het volgende:
Wat is het nut van de zandmotor dan? In plaats van eens in de zoveel tijd zand spuiten, gooien ze er nu een berg voor 20 jaar op?
Het is een vorm van dynamisch kustbeleid. Ofterwijl we helpen de natuur een handje door het vlak voor de kust te strooien. De natuur doet dan de rest van het werk.quote:
C-14 methode ofzo? (Kijken via de radioactiviteit van dingen hoe oud dingen zijn)quote:Op maandag 13 mei 2013 20:17 schreef arachide. het volgende:
Help, ik kom ineens dingen tegen als "Benoem de twee meest gebruikte technieken om onderzoek te doen naar het klimaat in het holoceen en leg uit wat ze inhouden."
Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh?
Dat heb ik echt nooit gehad.
En positieve/negatieve koppeling?
Vaak moet je dan denken in de trend van:quote:Op maandag 13 mei 2013 20:43 schreef jordyqwerty het volgende:
De laagtes waarin de Grote Meren liggen, zijn gevormd in het Pleistoceen.
1p 10 Geef de oorzaak voor het ontstaan van deze laagtes.
Aan zo'n vraag merk ik echt dat ik twee jaar minder aardrijkskunde heb gehad
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:46 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Vaak moet je dan denken in de trend van:
- ijstijden/gletsjers die de boel verschuiven
- rivieren die de boel uitschuren (zo ontstaat o.a. een dal)
- convergente platen -> Plooiingsgebergte -> horsten/slenken (als dat met laagtes wordt bedoeld)
Meer mogelijkheden ken ik niet echt
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:47 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik had tektonische activiteit opgeschreven, er werd immers niks specifieks bedoeld.
Het was: De uitschurende werking van gletsjers.
Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen overigens
Het zal bestquote:Op maandag 13 mei 2013 20:50 schreef arachide. het volgende:
[..]
Eeuuuh, sneeuw/ijs/water uit de gletsjer gaat erdoorheen en dat schuurt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |