watquote:Op maandag 13 mei 2013 22:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen idee
Hier een overzichtjequote:Op maandag 13 mei 2013 22:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Die halveringstijd van radioactieve elementen ofzo? Ook geen idee
quote:Paleoklimatologie:
- Inzicht krijgen in vroegere klimaten en de mechanismen die dat hebben veroorzaakt.
- Wetenschappen die ermee te maken hebben:
· Astronomie
· Meteorologie
· Geologie
· Biologie
- Technieken:
· Dendrochronologie (jaarringen tellen en dikte meten)
· Pollenanalyse (d.m.v. stuifmeelkorrels en actualiteitsprincipe het klimaat raden)
· O16 / O18-methode (in zeeà sediment met veel O18 warm, sediment met veel O16 koud)
· C14-methode (C14 komt voor in elke plant en dier. Als een plant/dier sterft neemt het door radioactief verval af. Je moet dan d.m.v. halveringstijd berekenen hoe oud het is)
Het is een klein onderdeel van het domein Aarde dus ik denk het wel. Als het goed is heb je het vorig jaar gehadquote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Dit heb ik echt nog nooit gehad. Moet je dit serieus kennen?
Gewoon onthouden dat veel van die shit eindigt op '(olog)ie'quote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ben het in samengevat anders niet tegengekomen, enkel de halveringstijd danquote:Op maandag 13 mei 2013 22:06 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Het is een klein onderdeel van het domein Aarde dus ik denk het wel. Als het goed is heb je het vorig jaar gehad
Oh dan staat het waarschijnlijk niet in de Syllabus denk ik, waardoor het niet in het examen zal voorkomenquote:Op maandag 13 mei 2013 22:07 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ben het in samengevat anders niet tegengekomen, enkel de halveringstijd dan
Heb het vroeger wel eens gehad. Hoe je uit het verleden het klimaat kon achterhalen. Kijk er maar eventjes snel naar, maar focus je er maar niet opquote:Op maandag 13 mei 2013 22:05 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Ja.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:48 schreef Loop-y het volgende:
Je mag toch een Nederland woordenboek meenemen naar dit examen?
Misschien wordt met 'zwaar' gedoeld op 'veel slachtoffers aanrichtende'quote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
"Leg uit hoe zware aardbevingen ontstaan in japan, begruik geologische, geografisch en demografisch context"
Antwoord: bij een convergente plaatbreuk, actief vulkanisme, het land is dichtbevolkt
Sorry maardat laatsteja, dan is er meer schade, maar daar wordt een aardbeving niet spontaan heviger van.
Heel krom antwoord ja :pquote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
"Leg uit hoe zware aardbevingen ontstaan in japan, begruik geologische, geografisch en demografisch context"
Antwoord: bij een convergente plaatbreuk, actief vulkanisme, het land is dichtbevolkt
Sorry maardat laatsteja, dan is er meer schade, maar daar wordt een aardbeving niet spontaan heviger van.
Zie wat Makkr zei; deze effecten ontstaan bij ontsluiting (wat betekent dat er infrastructuur in een gebied wordt aangelegd, waardoor deze ineens bereikbaar zijn)quote:Op dinsdag 14 mei 2013 05:46 schreef Miss_Lioness het volgende:
Kan iemand me even backwash en spread effecten uitleggen?
Spread effecten snap ik opzich wel maar Backwash effecten staan een beetje vaag in samengevat:
"treden op wanneer zelfvoorzienende gebieden ontsloten worden."
quote:Ontsluiting binnen de context van de planologie, stedenbouwkunde en verkeerskunde wil zeggen dat een gebied een zekere mate van toegankelijkheid bezit voor een bepaalde doelgroep.
Voordat een gebied kan worden ontsloten zijn bouwkundige en/of infrastructurele ingrepen nodig, al dan niet ondersteund door juridische regelingen. Wegen die voor dit doel worden aangelegd heten ontsluitingswegen. Deze wegen staan gezamenlijk bekend als een ontsluitingsroute.
De ontsluiting van een gebied (een woonwijk, een stadscentrum, een stad of een haven) kan slecht, matig of goed zijn (voor bijvoorbeeld langzaam verkeer, personenverkeer of vrachtverkeer). De kwalificatie van de mate van ontsluiting is een kwalitatieve terminologie, die enigszins concreet kan worden gemaakt door deze te koppelen met de wegcapaciteit en de te beschouwen tijdsperiode.
Zwaar op de schaal van Mercalli dan he.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:34 schreef arachide. het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |