abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124288709
Vraagje:
Mijn vriendin had een vaste baan. Werd rond december 2012 door de financieel directeur van een ander bedrijf benaderd of zij aub voor hen wilde komen werken. Vriendin vraagt specifiek hoe situatie bedrijf is m.b.t. resultaten etc. Allemaal niets om zorgen over te maken aldus de financieel directeur. Vriending stapt over per februari.

Nu opeens blijkt bedrijf in slecht weer. Bijna iedereen op straat. Vriendin ook (proeftijd dus per direct). Ik snap dat er arbeidsrechtelijk niets kan want proeftijd. Maar het is toch raar dat je nota bene door een financieel directeur wordt overgehaald om voor hem te komen werken, met de belofte dat er financieel geen vuiltje aan de lucht is. Om vervolgens direct daarna op straat te staan. Mijn vriendin lijdt hier schade door. Kunnen we hier niet iets in de zin van onrechtmatige daad ofzo? Hulp much appreciated.
pi_124288786
Het ongetwijfeld hogere loon en/of betere arbeidsvoorwaaden waren voor haar kennelijk de motivatie om over te stappen en zijn dan een tegenwicht voor het risico dat je daardoor loopt.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 12:52:56 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_124288952
"Hey, hoe staat jullie bedrijf er financieel voor?"
"ja keigoe jonge, niks om je zorgen over te maken"

En bam, dat was alle overredingskracht die ze nodig had?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_124289008
In theorie: misschien wanprestatie: de overeenkomst was immers dat zij in een goedlopend bedrijf zou gaan werken.

in praktijk: zie de comments hierboven
pi_124289041
En wat voor onderzoek heeft ze zelf gedaan? Cijfers nagekeken bij de kvk?
pi_124289066
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:52 schreef CoolGuy het volgende:
"Hey, hoe staat jullie bedrijf er financieel voor?"
"ja keigoe jonge, niks om je zorgen over te maken"

En bam, dat was alle overredingskracht die ze nodig had?
Nee dwaas. Ze vraagt er specifiek naar bij de financieel directeur. Daar mag je m.i. wat van verwachten. Maar er is geen boekenonderzoek gedaan nee, het is geen fusie of overname.
pi_124289135
Je vaste contract verscheuren op iemand zijn blauwe ogen is inderdaad ook een manier om een verbintenis aan te gaan.

Voor ik ergens teken kijk ik toch wel even naar de cijfers.
pi_124289259
Het gras was weer groener :')

Jammer maar helaas. Al zou je een zaak hebben dan nog schiet het niet op, er gaan vast geen mensen uit omdat het zo goed gaat.

En je hebt geen zaak, want proeftijd. En daar kan je zonder redenen gebruik va maken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:02:52 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124289264
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:58 schreef Godtje het volgende:
Je vaste contract verscheuren op iemand zijn blauwe ogen is inderdaad ook een manier om een verbintenis aan te gaan.

Voor ik ergens teken kijk ik toch wel even naar de cijfers.
Yeah right alsof je bij de KVK gegevens gaat opvragen. Waarbij je bij een BV ook nog eens niets KAN opvragen. Cijfers zijn niet openbaar.

Het is simpelweg een risico wat je loopt als je een vaste baan voor een tijdelijke verruild. Je kan altijd, zonder opgaaf van redenen, in je proeftijd ontslagen worden. Je contract kan niet verlengd worden, etc.
pi_124289296
Rot voor je vriendin maar niks aan te doen. Als ze uitspraken van de FD zwart op wit heeft zou je nog even de rechtsbijstand kunnen benaderen. Ik geef je weinig kans aangezien een verandering in financiele situatie heel snel kan gebeuren.

Tja en beloftes van managers zijn net zo betrouwbaar als het weerbericht van je oude oma.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124289477
Hebzucht van de Mensch wordt weer afgestraft. Laat het een wijze les zijn voor vrouwlief.
pi_124289492
Daarom in zo'n overstap situatie altijd vast contract zonder proeftijd.. (ook al heeft dat voor ontslag op econische grond niet veel waarde).

Verder heb je niet echt veel om op te staan volgens mij. Ze is geheel vrijwillig overgestapt
Zou me ook niet verbazen als der oude en die nieuwe directeur elkaar kenden. Ben wel vaker van zulke constructies tegengekomen om van iemand met vast contract af te komen.
newb
pi_124289522
Dit is klote, maar hier is niets aan te doen. Misschien dat het oude bedrijf haar nog terug wil. Maar dan moet je wel met een goede motivatie komen. Ik weet ook niet hoe ze daar weg is gegaan.
pi_124289585
In deze tijd je vaste contract opzeggen is gewoon dom. Of je moet er een vast contract voor terug krijgen. Duur lesje maar je staat nergens juridisch gezien.
pi_124289901
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:12 schreef Franknfurter het volgende:
In deze tijd je vaste contract opzeggen is gewoon dom. Of je moet er een vast contract voor terug krijgen.
Beetje kort door de bocht, heb zelf ook net me contract verbroken voor een halfjaar contract in eerste instantie..
pi_124290154
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef PierreBetfair het volgende:
Hebzucht van de Mensch wordt weer afgestraft. Laat het een wijze les zijn voor vrouwlief.
Daar weet je niets van. Wellicht waren er andere voorwaarden aantrekkelijker, dichter bij huis etc. En daarbij, jullie menen toch niet allemaal dat je alles van een bedrijf gaat controleren voor je er op een aanbod aangaat? Dat heeft niets met blauwe ogen te maken. Kom op zeg...

Sterkte TS, zit in dezelfde situatie en weet hoe het voelt. Er is helaas geen enkele mogelijkheid om iets af te dwingen.
Home is where the O+ is...
pi_124290511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:56 schreef Godtje het volgende:
En wat voor onderzoek heeft ze zelf gedaan? Cijfers nagekeken bij de kvk?
Kansloos, want dat zouden dan de cijfers van 2011 zijn, en die zijn inmiddels aardig gedateerd...
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Yeah right alsof je bij de KVK gegevens gaat opvragen. Waarbij je bij een BV ook nog eens niets KAN opvragen. Cijfers zijn niet openbaar.
Toch wel: http://www.kvk.nl/onderne(...)ter/bedrijfsprofiel/
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:37:01 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124290543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:36 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Kansloos, want dat zouden dan de cijfers van 2011 zijn, en die zijn inmiddels aardig gedateerd...

[..]

Toch wel: http://www.kvk.nl/onderne(...)ter/bedrijfsprofiel/
Eh ja, daar staan de jaarcijfers niet in.
pi_124290552
Gegokt en verloren. Het zijn idd wat rare praktijken maar je kan er niks aan doen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:40:33 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124290661
Oeps, I stand corrected:

http://www.boekhouder-ams(...)ubliceren-bij-kvk-2/

Bizar sinds wanneer moeten BV's hun jaarcijfers openbaar maken?
pi_124291024
Je vriendin heeft gegokt en verloren.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 13:55:49 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_124291163
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:57 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Nee dwaas. Ze vraagt er specifiek naar bij de financieel directeur. Daar mag je m.i. wat van verwachten. Maar er is geen boekenonderzoek gedaan nee, het is geen fusie of overname.
Dwaas? Je zult je vriendin bedoelen.

Tja, ze heeft een vast contract opgezegd voor dit. Ze heeft zoals hier al is gezegd gegokt en verloren. Het is natuurlijk ook niet slim om een vast contract op te zeggen voor een onzeker iets, maar Gouden Bergen zijn vaak moeilijk te negeren inderdaad.
pi_124291301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dwaas? Je zult je vriendin bedoelen.

Tja, ze heeft een vast contract opgezegd voor dit. Ze heeft zoals hier al is gezegd gegokt en verloren. Het is natuurlijk ook niet slim om een vast contract op te zeggen voor een onzeker iets, maar Gouden Bergen zijn vaak moeilijk te negeren inderdaad.
Denk dat TS zijn vriendin ook wel iets meer is gaan verdienen, maar daar hoor je TS niet over :)
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:01:33 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_124291351
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk dat TS zijn vriendin ook wel iets meer is gaan verdienen, maar daar hoor je TS niet over :)
Natuurlijk zou ze meer gaan verdienen, dat lijkt me de grootste trekker om deze overstap te maken vanuit een vast contract naar onzekerheid. Dat zijn die Gouden Bergen waar ik aan refereerde.
pi_124291488
Ah, er komen een paar beterwetertjes natrappen hoor. Gouden bergen, het gras was groener. Er zijn nog andere redenen waarom je zou overstappen.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:06:33 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_124291545
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:04 schreef Jeter het volgende:
Ah, er komen een paar beterwetertjes natrappen hoor. Gouden bergen, het gras was groener. Er zijn nog andere redenen waarom je zou overstappen.
Natuurlijk, maar feit blijft dat het gras dan toch groener was aan de andere kant of niet? Als het gras niet groener was, dan zou je die overstap toch ook niet maken? Of dat nou hoger salaris, dichterbij, betere secundaire arbeidsvoorwaarden of wat dan ook was, dat valt toch allemaal onder 'het gras is groener' of niet dan.
pi_124291583
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:12 schreef Franknfurter het volgende:
In deze tijd je vaste contract opzeggen is gewoon dom. Of je moet er een vast contract voor terug krijgen. Duur lesje maar je staat nergens juridisch gezien.
Meteen een contract voor onbepaalde tijd. Wel een proeftijd van 2 maanden.
pi_124291630
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar feit blijft dat het gras dan toch groener was aan de andere kant of niet? Als het gras niet groener was, dan zou je die overstap toch ook niet maken? Of dat nou hoger salaris, dichterbij, betere secundaire arbeidsvoorwaarden of wat dan ook was, dat valt toch allemaal onder 'het gras is groener' of niet dan.
Is ook zo natuurlijk. Maar ik proef toch een ondertoon van "haha, zie je wel, nooit doen zoiets, nooit je nek uitsteken, verder kijken. Wij weten het beter, ons overkomt zoiets niet want wij letten op."
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:09:59 #30
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_124291658
quote:
11s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Oeps, I stand corrected:

http://www.boekhouder-ams(...)ubliceren-bij-kvk-2/

Bizar sinds wanneer moeten BV's hun jaarcijfers openbaar maken?
Bij kleine BV's alleen de balans, maar balansen lezen is ook een vak apart.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_124291666
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk zou ze meer gaan verdienen, dat lijkt me de grootste trekker om deze overstap te maken vanuit een vast contract naar onzekerheid. Dat zijn die Gouden Bergen waar ik aan refereerde.
Gaaf hoe jullie meteen allerlei dingen aannemen. Nee, financieel geen cent meer. Wel inhoudelijk interessanter werk.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:14:10 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_124291806
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:09 schreef Jeter het volgende:

[..]

Is ook zo natuurlijk. Maar ik proef toch een ondertoon van "haha, zie je wel, nooit doen zoiets, nooit je nek uitsteken, verder kijken. Wij weten het beter, ons overkomt zoiets niet want wij letten op."
Nou, zoals TS het schrijft is het zo dat vriendin van TS de financieel directeur op zn blauwe ogen heeft vertrouwd en de overstap heeft gemaakt zonder eigenlijk verder na te denken. Zo van, even vragen en hop, direct doen. Ik zou inderdaad wat meer tijd nemen om een dergelijke stap te overwegen.
pi_124291875
Voor de volledigheid: het gaat om een functie als managementassistent. Dat deed ze al en dat ging ze nu weer doen, alleen inhoudelijk leuker en in een bedrijf waar de sfeer beter was. Niks geen gouden bergen. Ook niet echt een functieniveau waarvoor de meeste bedrijven meteen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek eens even rustig de tijd nemen om een toelichting op de jaarrekening te geven.

Belachelijk hoe er hier gereageerd wordt op een manier alsof overstappen naar een andere baan je meteen een hebzuchtige gokker maakt.
pi_124291923
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:10 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Gaaf hoe jullie meteen allerlei dingen aannemen. Nee, financieel geen cent meer. Wel inhoudelijk interessanter werk.
Dan is ze gewoon dom geweest.
pi_124291957
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:16 schreef Rezzy het volgende:
Belachelijk hoe er hier gereageerd wordt op een manier alsof overstappen naar een andere baan je meteen een hebzuchtige gokker maakt.
Vast contract naar proeftijd is toch gewoon gokken? Gewoon je verlies nemen. Als je gokt kan je verliezen. Wil je niet verliezen dan moet je niet gaan gokken.
pi_124291967
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan is ze gewoon dom geweest.
Want jij zou tot in de eeuwigheid blijven zitten in een functie waar je niet blij van wordt zeker?
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:19:31 #37
16180 crew  CoolGuy
pi_124291993
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:18 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Want jij zou tot in de eeuwigheid blijven zitten in een functie waar je niet blij van wordt zeker?
Van van een vast contract naar geen baan en dus geen inkomen gaan wordt je nog veel minder blij van denk ik.
pi_124291998
quote:
Voor de volledigheid: het gaat om een functie als managementassistent. Dat deed ze al en dat ging ze nu weer doen, alleen inhoudelijk leuker en in een bedrijf waar de sfeer beter was. Niks geen gouden bergen. Ook niet echt een functieniveau waarvoor de meeste bedrijven meteen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek eens even rustig de tijd nemen om een toelichting op de jaarrekening te geven.

Nee, maar meestal beding je tijdens de onderhandeling dusdanige vebeteringen dat dat opweegt tegen het risico dat je neemt. Het kan altijd gebeuren dat het anders loopt dan je verwacht. Een grote klant die een order intrekt bijvoorbeeld. Daar kan zo'n directeur ook niets aan doen.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:20:28 #39
16180 crew  CoolGuy
pi_124292033
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:18 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Vast contract naar proeftijd is toch gewoon gokken? Gewoon je verlies nemen. Als je gokt kan je verliezen. Wil je niet verliezen dan moet je niet gaan gokken.
ja natuurlijk is dat gokken. Daarom zeggen mensen hier ook "ze heeft gegokt en verloren".
pi_124292060
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, zoals TS het schrijft is het zo dat vriendin van TS de financieel directeur op zn blauwe ogen heeft vertrouwd en de overstap heeft gemaakt zonder eigenlijk verder na te denken. Zo van, even vragen en hop, direct doen. Ik zou inderdaad wat meer tijd nemen om een dergelijke stap te overwegen.
Of het hop en blauwe ogen of goed overwogen is geweest is niet relevant voor het feit dat ik opmerk dat er graag wat wordt nagetrapt, ipv dat er inhoudelijk op de vraag wordt ingegaan.

Overigens, ook al zou dit zijn gebeurd na proeftijd, met vast contract, kan het nog steeds zo zijn dat ze geen poot heeft om op te staan als het op economische gronden is.

Maar goed, ik snap de frustratie van TS wel. Zeker als het nou net de financieel verantwoordelijke betreft.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:23:00 #41
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124292119
Wat is dan de reden dat het bedrijf in zwaar weer terecht is gekomen? Of ging het al slecht met het bedrijf. Dan vind ik het toch dat de FD haar niet had mogen aannemen. En wat staat er precies in het contract over haar proeftijd?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:23:20 #42
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_124292130
quote:
Daar ben ik het wel mee eens. Maar de vriendin van TS heeft een kapitale fout gemaakt. Wanneer een bedrijf jou specifiek vraagt om voor hen te komen werken kan je rustig een vast contract afdwingen. Doe je dit niet dan is in 9/10 gevallen ontslag in je proefperiode de uitkomst.

Maar misschien dat vriendin van TS idd terug kan naar vorig bedrijf? Als ze het daar totaal niet naar haar zin had is het weer een ander verhaal natuurlijk. Staat wel weer bij dat wanneer je goed genoeg bent om gehunt te worden je ook wel bij een ander bedrijf aan de slag kan.
pi_124292154
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:18 schreef Rezzy het volgende:

[..]

In deze tijd een contract voor onbepaalde tijd inleveren voor een proeftijd zonder salaris verhoging? Hell yeah.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:24:14 #44
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124292159
Worden managementassistentes gehunt? Of is ze via via overgstapt?
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:24:29 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_124292169
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:21 schreef Jeter het volgende:

[..]

Of het hop en blauwe ogen of goed overwogen is geweest is niet relevant voor het feit dat ik opmerk dat er graag wat wordt nagetrapt, ipv dat er inhoudelijk op de vraag wordt ingegaan.

Overigens, ook al zou dit zijn gebeurd na proeftijd, met vast contract, kan het nog steeds zo zijn dat ze geen poot heeft om op te staan als het op economische gronden is.

Maar goed, ik snap de frustratie van TS wel. Zeker als het nou net de financieel verantwoordelijke betreft.
Nou, 'gegokt en verloren' IS inhoudelijk. Je kunt er namelijk niet meer van zeggen, omdat dit gebeurde in de proeftijd van de vriendin van TS. Dan hoeft men geen reden op te geven, welke reden het dan ook is.

TS geeft zelf in de OP geen reden over de reden van overstap, maar het is logisch dat daar wel over gepraat wordt, immers, een overstap maak je niet als het niet interessant voor je is, dus moet het gras aan de andere kant wel groener zijn geweest/sprake zijn geweest van zogenaamde gouden bergen. Das volledig ontopic en op juist die posts reageer jij iets van natrappen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:24:48 #46
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_124292183
Onderzoek heeft uitgewezen dat in het hogere management een bovengemiddeld aantal mensen een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft (maw. psychopaten). Ik ben ik het verleden meerderen malen gevraagd om in afsplitsingen te stappen van bedrijven waar ik werkte (in de tijd van de IT cowboys), maar daarvan leeft er geen eentje meer. Dit soort mensen kan (soms/vaak) de waarheid aanpassen (liegen) op een manier dat ze het zelf geloven en dus congruent overrkomen. Gevaarlijk...

Doe heel erg gedegen onderzoek voordat je hier in meegaat, hoe mooi het aanbod ook is. Uiteindelijk wordt er vaak maar één persoon beter van, en dat is dan niet degene die zijn baan verliest.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_124292208
Proeftijd of niet doet volgens mij nog steeds niet terzake. Na die proeftijd zou ze toch ook kunnen worden ontslagen op basis van economische omstandigheden. Kost misschien wat meer tijd voor betreffend bedrijf.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:27:36 #48
16180 crew  CoolGuy
pi_124292293
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:25 schreef Jeter het volgende:
Proeftijd of niet doet volgens mij nog steeds niet terzake. Na die proeftijd zou ze toch ook kunnen worden ontslagen op basis van economische omstandigheden. Kost misschien wat meer tijd voor betreffend bedrijf.
Dat doet JUIST ter zake. TS opent dit topic nl met de vraag of ze wat kunnen doen aan deze situatie. Als het nou NIET in de proeftijd was geweest, had je misschien nog iets op poten kunnen zetten, maar vriendin van TS is er uit gegooid in haar proeftijd. Dat mag, en daar hoeven ze helemaal geen enkele reden voor op te geven. Dus het feit dat het in de proeftijd gebeurd is is nou JUIST datgene wat er voor zorgt dat TS geen poot heeft om op te staan.

Na de proeftijd kost het wat meer tijd (en ook geld) voor het bedrijf ja, en dan had TS heel misschien een zaak gehad. Nu niet.
pi_124292304
@gelly dat laatste klopt natuurlijk. Maar eea wordt nu gebaseerd op slechte bedrijfsresultaten 2012 en slechte vooruitzichten. Ik blijf het ontzettend lullig vinden dat je als financieel directeur eind 2012, wanneer het resultaat over dat jaar in mijn ogen echt niet als een donderslag bij heldere hemel meer kan komen, iemand vraagt om de overstap naar jouw bedrijf te maken en dan niet zegt dat het er beroerd voor staat. Meer dan de helft van het personeel moet er nu uit. Bij zulke maatregelen past een verlies dat je ziet aankomen. Dat is niet iets dat ze pas sinds vorige week weten...
Juist het risico van de overstap was een expliciet punt van het gesprek.
pi_124292382
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:25 schreef Jeter het volgende:
Sterker nog, TS zijn vriendin had ook gewoon in haar proeftijd kunnen worden ontslagen. Had hij dan ook hier komen klagen denk je? Gegokt en verloren.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:30:14 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_124292389
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:28 schreef Rezzy het volgende:
@gelly dat laatste klopt natuurlijk. Maar eea wordt nu gebaseerd op slechte bedrijfsresultaten 2012 en slechte vooruitzichten. Ik blijf het ontzettend lullig vinden dat je als financieel directeur eind 2012, wanneer het resultaat over dat jaar in mijn ogen echt niet als een donderslag bij heldere hemel meer kan komen, iemand vraagt om de overstap naar jouw bedrijf te maken en dan niet zegt dat het er beroerd voor staat. Meer dan de helft van het personeel moet er nu uit. Bij zulke maatregelen past een verlies dat je ziet aankomen. Dat is niet iets dat ze pas sinds vorige week weten...
Juist het risico van de overstap was een expliciet punt van het gesprek.
En is dat gesprek vastgelegd, en de daarin besproken punten, vastgelegd op papier? Alsmede dat de reden voor haar ontslag in de proefperiode de slechte resultaten van het bedrijf is?
pi_124292443
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat doet JUIST ter zake. TS opent dit topic nl met de vraag of ze wat kunnen doen aan deze situatie. Als het nou NIET in de proeftijd was geweest, had je misschien nog iets op poten kunnen zetten, maar vriendin van TS is er uit gegooid in haar proeftijd. Dat mag, en daar hoeven ze helemaal geen enkele reden voor op te geven. Dus het feit dat het in de proeftijd gebeurd is is nou JUIST datgene wat er voor zorgt dat TS geen poot heeft om op te staan.

Na de proeftijd kost het wat meer tijd (en ook geld) voor het bedrijf ja, en dan had TS heel misschien een zaak gehad. Nu niet.
Luister, ik SNAP dat ik in het arbeidsrecht geen zaak heb. Ik ken het principe van een proeftijd.

Het gaat mij erom dat er in feite sprake is geweest van een verkeerde voorstelling van zaken door de financieel directeur naar aanleiding van een expliciete vraag. Als hij had beschreven hoe de zaken er werkelijk voor hadden gestaan had ze natuurlijk nooit (op zijn uitnodiging) die overstap gemaakt. Hierdoor lijdt mijn vriendin schade en mijn vraag is dan ook of er in die zin niet via het arbeidsrecht maar privaatrechtelijk iets te doen valt.
pi_124292452
Je vriendin wordt benaderd, beter werkklimaat, vast contract na proeftijd........
Ik denk dat je vriendin flink genaaid is, maar niet door de TS.
Als ze je echt willen hebben heb je geen proeftijd nodig, en dat het slecht gaat wist ie al.

Ik geloof niet in toeval.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_124292511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En is dat gesprek vastgelegd, en de daarin besproken punten, vastgelegd op papier? Alsmede dat de reden voor haar ontslag in de proefperiode de slechte resultaten van het bedrijf is?
We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:38:58 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_124292695
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:33 schreef Rezzy het volgende:

[..]

We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.
Dan zou je de situatie natuurlijk aan je rechtsbijstandverzekering kunnen voorleggen (al kan ik me niet voorstellen dat je voor die tip een topic aanmaakt). Maar dan nog geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken, en je krijgt misschien een beetje geld mee, maar ik vermoed zomaar niet zoveel dat je vervolgens een flinke tijd achterover kunt leunen, maw, het is de tijd en de moeite niet waard denk ik.

Maar dan nog geldt dat in de proeftijd ELKE reden geldig is en GEEN ENKELE REDEN ook geldig is. Proeftijd is proeftijd. Dat het niet netjes is, volledig mee eens, maar of je een poot hebt om op te staan, ik betwijfel het en als je het wel hebt zal het je niet zoveel opleveren.

Ik snap de frustratie, maar volgens mij is dat ook vooral de reden dat je iets ermee wil doen, want je wil het er niet bij laten zitten omdat je je benadeeld voelt. Ook dat snap ik. Maar of de tijd, energie en moeite opwegen tegen de opbrengsten van die actie..
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:46:52 #56
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124293007
Je vriendin kan beter niet te lang hierbij stilstaan en haar CV updaten, inschrijven bij UWV etc. Heeft ze recht op WW? Een nieuwe baan zoeken en verder gaan zal ik maar zeggen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 14:55:22 #57
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124293297
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:46 schreef jcdragon het volgende:
Je vriendin kan beter niet te lang hierbij stilstaan en haar CV updaten, inschrijven bij UWV etc. Heeft ze recht op WW? Een nieuwe baan zoeken en verder gaan zal ik maar zeggen.
Dat ww wordt ook nog een uitdaging

quote:
Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een andere baan accepteer?

Als u uw arbeidsovereenkomst opzegt om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan loopt u gedurende een half jaar het risico om bij ontslag geen WW-uitkering te ontvangen.

Het UWV zal namelijk controleren wat uw vooruitzicht was op het moment dat u de nieuwe baan accepteerde. Als u er op het moment van het overstappen naar een nieuwe werkgever op mocht vertrouwen dat u minimaal voor een half jaar aan het werk kon blijven, dan blijft u gewoon recht op WW behouden. Ook als u onverhoopt binnen een half jaar bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt.
pi_124293657
Ik mag toch aannemen dat een contract voor onbepaalde tijd, ook al is dat met een proeftijd, voldoende is om ww-recht te waarborgen.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 15:14:07 #59
16180 crew  CoolGuy
pi_124294070
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:04 schreef Rezzy het volgende:
Ik mag toch aannemen dat een contract voor onbepaalde tijd, ook al is dat met een proeftijd, voldoende is om ww-recht te waarborgen.
Nou, lees nou dat bericht van Swetsenegger nog eens. Dat verzint ie hier niet ter plekke natuurlijk. Als het UWV dat anders ziet dan heb je een probleem. Gewoon alleen 'een contract voor onbepaalde tijd met proeftijd' is niet per definitie voldoende leid ik daar uit af.
pi_124294325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat ww wordt ook nog een uitdaging

[..]

Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?
pi_124294331
Vooruitzicht was positief, niet relevant dus.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 15:31:12 #62
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124294793
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:20 schreef From het volgende:

[..]

Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?
Nou blijkbaar was de financiele situatie niet best. De vraag is of je geacht wordt dat te weten. Maar omdat TS een contract voor onbepaalde tijd kreeg zal het allemaal wel loslopen ja.
pi_124295014
In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is een proeftijd toegestaan voor maximaal 2 maanden.

Lijkt me dat dit niet klopt als ze al in december is opgestapt? Misschien is dit nog een escape als ze al eerder wat heeft gedaan:

Stel een werkgever is met een medewerker overeengekomen dat de arbeidsovereenkomst en de arbeid zal beginnen op 15 augustus 1997 en duurt t/m 14 augustus 1998. Er geldt een proeftijd van een maand. Nu begint de medewerker door omstandigheden echter reeds op 10 augustus met zijn werkzaamheden. Er zijn nu drie mogelijkheden:

De proeftijd begint op 15 augustus en is daarmee nietig, omdat deze niet ingaat bij de aanvang van de arbeidsovereenkomst. Dit geldt ook als de medewerker wel werkt, maar pas loon ontvangt over de gewerkte uren vanaf 15 augustus.
De proeftijd begint op 10 augustus en duurt tot aan 15 september. De proeftijd duurt langer dan een maand en is daardoor nietig.
De proeftijd begint op 10 augustus en duurt tot aan 10 september. De proeftijd is geldig.
pi_124296138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het doet in zoverre niet ter zake dat in het geval van ontslag na proeftijd zij ook op straat had gestaan met de belofte van gouden bergen en groener gras. En ik heb het idee (maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet) dat er dan ook dat soort opmerkingen worden geplaatst. Goed, dat gebeurt constant op the interwebzzz, en 99 van de 100 keer post ik niks, maar ik dacht laat ik er wat van zeggen ;)

quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sterker nog, TS zijn vriendin had ook gewoon in haar proeftijd kunnen worden ontslagen. Had hij dan ook hier komen klagen denk je? Gegokt en verloren.
TS vriendin IS in proeftijd ontslagen...

En gegokt en verloren is helemaal waar. TS heeft geen poot om op te staan, ook waar. Maar TS is gefrustreerd over de gang van zaken, nota bene gesprek gehad met de financieel directeur. En hij vraagt of er nog mogelijkheden zijn. Ik toon wat sympathie met TS, want ik kan me goed voorstellen dat hij hiervan baalt. Andere mensen wrijven het er nog eens in.

De uitkomst blijft onveranderd.
pi_124298734
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
pi_124299281
Wat een dwaas die vriendin van TS. Nu lekker op zoek naar iets anders :).
pi_124299861
Managementassistente... is dat niet gewoon een duur en fancy woord voor secretaresse?
pi_124300004
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Managementassistente... is dat niet gewoon een duur en fancy woord voor secretaresse?
Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.
pi_124300041
quote:

Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerd ^O^ Mensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 17:36:44 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124300273
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerd ^O^ Mensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.
Aan de andere kant, ik werd ook na 12 jaar zonder pardon uit mijn vaste baan gezet, dus garanties heb je toch niet.
pi_124300380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:36 schreef Swetsenegger het volgende:

Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.
Aan de andere kant, ik werd ook na 12 jaar zonder pardon uit mijn vaste baan gezet, dus garanties heb je toch niet.
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 17:46:51 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_124300639
quote:

[..]

Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.
pi_124301280
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.
je hebt je punt nu wel gemaakt, niet iedereen is zo geweldig als jij
pi_124301303
quote:

[..]

Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:05:06 #75
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124301373
Lullig voor je vriendin, TS. Zo ie je maar weer, een gokje nemen op verbetering kan behoorlijk k*t uitpakken in deze tijd van crisis en "gooi-het-personeel-maar-op-straat". Ter voorkoming van verwarring: ik vind het volledig begrijpelijk dat je vriendin deze kans wilde nemen.
Hopelijk komt het wel goed met de WW.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
Ik hoop het voor jullie. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:19:55 #76
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124301910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Tof, laat ons weten hoe het afloopt,l ook met d'r WW :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_124302188
Doen we. Vanavond eerst alle stukken verzamelen en mailen naar de verzekering.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 18:38:11 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124302551
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:02 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.
Tja het is een discussieforum he... geen vraagbaak.
pi_124302557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:29 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.
Nee
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:40:57 #80
43556 miss_dynastie
pi_124302652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:39 schreef Isabeau het volgende:
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.
Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...
pi_124302854
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:40 schreef miss_dynastie het volgende:

Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...
Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:47:18 #82
43556 miss_dynastie
pi_124302925
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:48:19 #83
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124302979
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:47 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...
dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handig :)
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_124302981
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:50:10 #85
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124303068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd leren ;). Altijd interessant om die eens door te lezen!
Een gedicht over Maanvis
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:50:40 #86
43556 miss_dynastie
pi_124303101
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handig :)
Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:51:05 #87
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124303119
Wat was de reden dat ze haar tijdens de proeftijd op straat gezet hebben? Als het om economische redenen van het bedrijf gaat en niet om haar prestaties, dan is het wel handig om dat zwart op wit te hebben. Voor haar WW is het wel belangrijk dat ze niet verwijtbaar werkloos is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 18:56:38 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124303361
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:58:06 #89
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_124303422
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:46 schreef Rezzy het volgende:
Allemaal niets om zorgen over te maken aldus de financieel directeur.
quote:
de belofte dat er financieel geen vuiltje aan de lucht is.
Hoezo naïef...
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:00:28 #90
323439 HetKlusKonijn
pi_124303509
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.

Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:01:51 #91
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124303576
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus.
Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken. :)
Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijd
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:07:29 #92
323439 HetKlusKonijn
pi_124303795
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:01 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijd
Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?

(interessante kwestie trouwens :))
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:08:44 #93
179075 hugecooll
pi_124303846
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?

Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)

Standaard dus akkoord gaan met een lange proeftijd :P
edit: volgens mij bedoel jij hetzelfde, maar heb je mijn post anders gelezen
edit: jouw post verkeerd gelezen :P langer dan 2 maanden = nietig = geen proeftijd
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 19:10:53 #94
43556 miss_dynastie
pi_124303931
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.
pi_124304212
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
Je kunt als werknemer toch altijd weg.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:18:19 #96
179075 hugecooll
pi_124304251
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te worden :D (of was dat castanova? hm)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 19:42:11 #97
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124305301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:17 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je kunt als werknemer toch altijd weg.
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:18 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te worden :D (of was dat castanova? hm)
Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:43:11 #98
179075 hugecooll
pi_124305343
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.

[..]

Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.
Haha dan bedoelde ik Kastanova ja
pi_124305409
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen
Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:45:11 #100
179075 hugecooll
pi_124305435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
Met wederzijds goedkeuren ja, maar als zij dat niet willen heb je pech
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 19:50:36 #101
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124305716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan kunnen ze je gewoon voor de rechter dagen. En ja... daar is jurisprudentie over. Regel is dat je de maanden die je eerder weggaat aan salaris als boete aan de werkgever betaald.

"Gewoon" je werk niet goed doen kan een behoorlijk risico met zich meebrengen. Overleg in zo'n geval met je werkgever of spreek van te voren een opzegtermijn af. Of dien je contract uit. Zelf wil je ook dat mensen zich aan een contract met jou houden.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:54:12 #102
323439 HetKlusKonijn
pi_124305918
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:08 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)

Standaard dus akkoord gaan met een lange proeftijd :P
edit: volgens mij bedoel jij hetzelfde, maar heb je mijn post anders gelezen
edit: jouw post verkeerd gelezen :P langer dan 2 maanden = nietig = geen proeftijd
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.
Dank jullie, klopt inderdaad. Dit is dus het gevolg van de nietigheid van het beding, inderdaad.
Een bepaling/beding die nietig is, bestaat gewoonweg in het geheel niet.
(het is al weer een jaartje of tien geleden dat ik het vak arbeidsovereenkomstenrecht heb gehaald, dus ik was 't een en ander weer vergeten. :P )
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:58:52 #103
323439 HetKlusKonijn
pi_124306181
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd leren ;). Altijd interessant om die eens door te lezen!
Lolbroek. :')
pi_124307314
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.

Wat betreft het laatste, is dat eigenlijk niet de omgekeerde wereld?
Standaard is geen proeftijd, en een proeftijd is alleen geldig indien het schriftelijk overeengekomen is. Is het dan niet aan de werkgever om uit te onderhandelen dat die tekst in het contract opgenomen gaat worden? Vooral als de werkgever de werknemer ook al zelf vraagt?
  woensdag 20 maart 2013 @ 20:24:03 #105
323439 HetKlusKonijn
pi_124307740
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:17 schreef frederik het volgende:

[..]

Wat betreft het laatste, is dat eigenlijk niet de omgekeerde wereld?
Standaard is geen proeftijd, en een proeftijd is alleen geldig indien het schriftelijk overeengekomen is. Is het dan niet aan de werkgever om uit te onderhandelen dat die tekst in het contract opgenomen gaat worden? Vooral als de werkgever de werknemer ook al zelf vraagt?
Doorgaans wordt er standaard wel degelijk een proeftijd in een arbeidscontract opgenomen, en die proeftijd kan vanalles bedragen tussen 1 dag en de wettelijke termijn, is dus 2 maanden maximaal. Ik heb het tenminste nooit anders meegemaakt.

Een vriend van mij heeft echter een geweldige baan in de accountancy. Hij is in het verleden regelmatig van werkgever gewisseld, en omdat hij kennelijk verdomd goed is in zijn vak, willen werkgevers hem erg graag hebben. Eén keer raden welk beding meteen uit de overeenkomst wordt geschrapt als hij zijn oude baan opzegt en begint aan een nieuwe. ;)
Het is heel simpel: gaat de potentiele nieuwe werkgever daarmee niet akkoord, dan blijft-ie lekker zitten waar hij zit.
pi_124314527
Als TS kan aantonen dat de fin. directeur heeft verklaard dat het bedrijf gezond was EN deze fin. directeur omgekeerd niet kan bewijzen dat het toen ook echt gezond was. Misschien dan, maar dan nog valt er weinig te plukken.

Service Engineer = monteur die zelf kan bedenken welke onderdelen vervangen moet worden.
System Engineer = service engineer die ene computer kan bedienen
Implementation Consultant = System Engineer die een softwarepakket kan instaleren
Technical Consultant = Iemand die normaal nederlands kan spreken.
Sales Consultant = Account manager die antwoord kan geven op een vraag
Salesmanager = Account manager die geen nieuwe klanten meer hoeft ze zoeken
Account manager = Belslet
.
  woensdag 20 maart 2013 @ 23:10:36 #107
179075 hugecooll
pi_124318047
Je zou bijna denken dat haar vorige leidinggevende dat zo heeft afgesproken met die financieel directeur :P
Makkelijke manier van iemand buitenwerken
pi_124319300
Erken je verlies en ga verder met je leven.
  donderdag 21 maart 2013 @ 08:39:08 #109
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_124324397
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:33 schreef Rezzy het volgende:
Ik denk dat veel afhangt van de termijnen waar we het over hebben. Als we het over een periode van 4 à 5 maanden hebben, dan zou in zo'n tijd de orders ineens terug kunnen lopen en gecombineerd met het verlies van 1 of 2 grote klanten kan de situatie er ineens heel anders voorstaan.

Als er tussen aanbod en aanvang arbeidsverband echter een termijn van 1 à 2 maanden zit, dan had die financieel directeur mogelijk heel goed kunnen weten dat er banen op de tocht zouden staan.

Je hebt het over december qua aanbod, wanneer is ze begonnen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_124325516
Zie het maar als een harde les voor de toekomst. De volgende keer in ieder geval die proeftijd uit je nieuwe contract laten halen als je gevraagd wordt voor een functie.
Get it and Bet it
pi_124326399
Drie bladzijden waarin allerlei mensen hun plasje moeten komen doen over 'hoe dom de vriendin van TS wel niet is om dat vaste contract op te geven'. : :')

TS heeft er niets aan en het voegt dus ook niets meer toe (het is immers al 40x gezegd). Daar hoeft het dus niet meer over te gaan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 21 maart 2013 @ 10:40:39 #112
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_124326742
Best een rotstreek eigenlijk.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_124327299
Aan iedereen die loopt te zeiken: waarom zo je nu niet overstappen? Er zijn genoeg branches waar het nog prima gaat.

Wel lullig dat vriendin van TS nu waarschijnlijk ook geen WW krijgt...
pi_124327516
Uwv net gesproken en ww zou allemaal geen probleem moeten zijn. Nu druk bezig met cv updaten etc. Morgen hebben we een gesprekje met haar aanstaande ex-baas.
pi_124328696
Er is wel jurisprudentie over dit soort situaties en daarin kan de werknemer wel degelijk aanspraak maken op een schadevergoeding. In dit geval is het afhankelijk van wat de exacte situatie is en wat je aan bewijzen hebt. Ik raad je aan om naar het juridisch loket te gaan en de situatie met een jurist te bespreken om te kijken of je vriendin recht heeft op een schadevergoeding.
pi_124329591
als het niet op schrift staat dan is het zo moeilijk te bewijzen, dan moet je er gewoon niet van uitgaan.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:16:17 #117
323439 HetKlusKonijn
pi_124329668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Er is wel jurisprudentie over dit soort situaties en daarin kan de werknemer wel degelijk aanspraak maken op een schadevergoeding. In dit geval is het afhankelijk van wat de exacte situatie is en wat je aan bewijzen hebt. Ik raad je aan om naar het juridisch loket te gaan en de situatie met een jurist te bespreken om te kijken of je vriendin recht heeft op een schadevergoeding.
Yep, volgens mij is er wel degelijk ruimte voor een schadevergoeding, als je een-en-ander maar kan aantonen (en volgens mij beschikt TS inderdaad over voldoende 'bewijs', als ik het zo zie).

De vraag is alleen of je, mocht die schadevergoeding worden toegekend, ook daadwerkelijk iets zal ontvangen. Als het inderdaad zo slecht gaat met dat bedrijf en tegen een faillissement aanhangt, dan sta je immers met een civielrechtelijke claim gewoon achter aan het rijtje van schuldeisers... doorgaans pikt de belastingdienst (preferente schuldeiser) al het meeste in van wat er nog aan geldelijke middelen te halen valt en het is maar de vraag of er nog wat overblijft.
Maar goed, niet geschoten, altijd mis.

Sterkte TS en vriendin. Goed te horen dat je vriendin in ieder geval wel recht houdt op WW.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:18:10 #118
323439 HetKlusKonijn
pi_124329726
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:14 schreef 123dudeguys het volgende:
als het niet op schrift staat dan is het zo moeilijk te bewijzen, dan moet je er gewoon niet van uitgaan.
TS beschikt over mails waarin het een en ander wordt toegezegd. Dus er is bewijs.
pi_124330402
quote:
Klopt, er zijn legio redenen om over te stappen. Maar de meerderheid doet het toch echt voor de centen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_124330511
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Yep, volgens mij is er wel degelijk ruimte voor een schadevergoeding, als je een-en-ander maar kan aantonen (en volgens mij beschikt TS inderdaad over voldoende 'bewijs', als ik het zo zie).

De vraag is alleen of je, mocht die schadevergoeding worden toegekend, ook daadwerkelijk iets zal ontvangen. Als het inderdaad zo slecht gaat met dat bedrijf en tegen een faillissement aanhangt, dan sta je immers met een civielrechtelijke claim gewoon achter aan het rijtje van schuldeisers... doorgaans pikt de belastingdienst (preferente schuldeiser) al het meeste in van wat er nog aan geldelijke middelen te halen valt en het is maar de vraag of er nog wat overblijft.
Maar goed, niet geschoten, altijd mis.

Sterkte TS en vriendin. Goed te horen dat je vriendin in ieder geval wel recht houdt op WW.
Of het de moeite is is inderdaad de overweging wel waard. Naast bovenstaande kosten dit soort rechtszaken ook best wat tijd en soms ook geld, al mag je volgens mij hiervoor naar de kantonrechter en heb je geen advocaat nodig. Daarnaast ben je er emotioneel bij betrokken, de vraag is hoe heftig dat voor jezelf is, maar ik kan me voorstellen dat zoiets toch een aantal maanden op de achtergrond een rottig gevoel geeft.
pi_124330516
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:09 schreef Jeter het volgende:

[..]

Niet waar, ik ben ook twee keer over gestapt. Blijft elke keer een gok die je neemt. Waar ik me aan stoor is de toon dat het altijd een ander zijn schuld en dat dat gecompenseerd moet worden.

Je hebt gewoon gegokt en verloren, niet gaan janken dan.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:49:07 #122
323439 HetKlusKonijn
pi_124330644
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Of het de moeite is is inderdaad de overweging wel waard. Naast bovenstaande kosten dit soort rechtszaken ook best wat tijd en soms ook geld, al mag je volgens mij hiervoor naar de kantonrechter en heb je geen advocaat nodig. Daarnaast ben je er emotioneel bij betrokken, de vraag is hoe heftig dat voor jezelf is, maar ik kan me voorstellen dat zoiets toch een aantal maanden op de achtergrond een rottig gevoel geeft.
Ja, dat is altijd de vraag natuurlijk - zoiets is altijd emotioneel belastend. Dat je geen advocaat nodig hebt klopt overigens.

Overigens heeft TS het bij zijn rechtsbijstandsverzekeraar gemeld, dus als die er brood in zien, dan heb je er zelf niet zoveel 'last' aan. :)
pi_124330645
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Niet waar, ik ben ook twee keer over gestapt. Blijft elke keer een gok die je neemt. Waar ik me aan stoor is de toon dat het altijd een ander zijn schuld en dat dat gecompenseerd moet worden.

Je hebt gewoon gegokt en verloren, niet gaan janken dan.
Ik vind dit wel heel erg ongenuanceerd. In dit geval heeft de vriendin van TS genoeg gedaan om de risico's af te wegen. Als een werkgever vertelt dat het financieel goed gaat met het bedrijf en de vriendin van TS onder andere op basis daarvan overstapt en dat blijkt niet waar te zijn, en zij ook nog door die situatie haar baan kwijtraakt dan vind ik dat de werkgever wel degelijk wat te verwijten valt.

Betekent niet dat er altijd en overal maar schadevergoeding tegenover moet staan, mensen hebben zelf ook verantwoordelijkheden en sommige mensen vinden het maar al te gemakkelijk om deze af te schuiven. Maar in dit geval vind ik het niet meer dan terecht dat de werkgever van TS zijn vriendin de schade die ze mogelijk leidt vergoedt. Al is het maar de 30% inkomsten die ze nu misloopt omdat ze in de WW terechtkomt.
  donderdag 21 maart 2013 @ 13:16:09 #124
323439 HetKlusKonijn
pi_124331538
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik vind dit wel heel erg ongenuanceerd. In dit geval heeft de vriendin van TS genoeg gedaan om de risico's af te wegen. Als een werkgever vertelt dat het financieel goed gaat met het bedrijf en de vriendin van TS onder andere op basis daarvan overstapt en dat blijkt niet waar te zijn, en zij ook nog door die situatie haar baan kwijtraakt dan vind ik dat de werkgever wel degelijk wat te verwijten valt.

Betekent niet dat er altijd en overal maar schadevergoeding tegenover moet staan, mensen hebben zelf ook verantwoordelijkheden en sommige mensen vinden het maar al te gemakkelijk om deze af te schuiven. Maar in dit geval vind ik het niet meer dan terecht dat de werkgever van TS zijn vriendin de schade die ze mogelijk leidt vergoedt. Al is het maar de 30% inkomsten die ze nu misloopt omdat ze in de WW terechtkomt.
Helemaal mee eens.
De mensen die hier meteen met een negatief oordeel klaarstaan gaan er kennelijk vanuit dat je als sollicitant altijd de complete boekhouding van een bedrijf moet opvragen voordat je iets tekent. Wat natuurlijk belachelijk is, een normaal mens gaat er gewoon vanuit dat als de directeur beweert dat het goed gaat met het bedrijf, dat dat dan ook zo is.
pi_124335432
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 13:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
De mensen die hier meteen met een negatief oordeel klaarstaan gaan er kennelijk vanuit dat je als sollicitant altijd de complete boekhouding van een bedrijf moet opvragen voordat je iets tekent. Wat natuurlijk belachelijk is, een normaal mens gaat er gewoon vanuit dat als de directeur beweert dat het goed gaat met het bedrijf, dat dat dan ook zo is.
Helemaal niet, doe ik zelf ook niet. Ik zoek wat op internet en daar blijft het bij. Maar switchen blijft een gok. Maar als gewoon persoon heb ik nooit veel waarde gehecht aan praatjen van financiele mensen en na wat er de laatste jaren is dat helemaal tot het nulpunt gedaald.
  donderdag 21 maart 2013 @ 16:03:46 #126
323439 HetKlusKonijn
pi_124337925
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 15:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
Maar switchen blijft een gok. Maar als gewoon persoon heb ik nooit veel waarde gehecht aan praatjen van financiele mensen en na wat er de laatste jaren is dat helemaal tot het nulpunt gedaald.
Dat blijkt wel uit dit topic!
Zeker in deze crisistijd moet je dus heel erg uitkijken voordat je vanuit een baan met een vast contract weggaat, dat is wel duidelijk. En inderdaad, de uitspraken van "financiële mensen" over de daadwerkelijke situatie van het bedrijf moet je dus maar met een korreltje (of liever, een schep!) zout nemen.

't Blijft bijzonder k*t als zoiets je treft en ik gun de vriendin van TS dus ook van harte een schadevergoeding. Ze is gewoon verkeerd voorgelicht. Lijkt me wat je noemt laakbaar handelen van dat bedrijf. :{
pi_124338264
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dat blijkt wel uit dit topic!
Zeker in deze crisistijd moet je dus heel erg uitkijken voordat je vanuit een baan met een vast contract weggaat, dat is wel duidelijk. En inderdaad, de uitspraken van "financiële mensen" over de daadwerkelijke situatie van het bedrijf moet je dus maar met een korreltje (of liever, een schep!) zout nemen.

't Blijft bijzonder k*t als zoiets je treft en ik gun de vriendin van TS dus ook van harte een schadevergoeding. Ze is gewoon verkeerd voorgelicht. Lijkt me wat je noemt laakbaar handelen van dat bedrijf. :{
Het kan natuurlijk ook op andere manieren mislopen. Bij mijn tweede werkgever deed ik bijv leuker werk voor meer geld, maar de sfeer op die afdeling was echt klote, dat kwam mede door de leidinggevende. Had ik even zwaaris gegokt.
pi_124399885
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:05 schreef Rezzy het volgende:
Uwv net gesproken en ww zou allemaal geen probleem moeten zijn. Nu druk bezig met cv updaten etc. Morgen hebben we een gesprekje met haar aanstaande ex-baas.
Is je vriendin doof ofzo? Moet jij voor haar tolken? Want anders kan ik me niet voorstellen waarom jullie een gesprekje hebben met iemand die enkel met haar te maken heeft..?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_124399935
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:31 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Luister, ik SNAP dat ik in het arbeidsrecht geen zaak heb. Ik ken het principe van een proeftijd.

Het gaat mij erom dat er in feite sprake is geweest van een verkeerde voorstelling van zaken door de financieel directeur naar aanleiding van een expliciete vraag. Als hij had beschreven hoe de zaken er werkelijk voor hadden gestaan had ze natuurlijk nooit (op zijn uitnodiging) die overstap gemaakt. Hierdoor lijdt mijn vriendin schade en mijn vraag is dan ook of er in die zin niet via het arbeidsrecht maar privaatrechtelijk iets te doen valt.
Nope. Want je vriendin is akkoord gegaan met een proeftijd. Ze had gewoon meteen een vast contract moeten eisen; want geheadhunt en uitstekende bedrijfsomstandigheden.
pi_124400048
Hier een artikel wat je kan helpen, soortgelijke situatie komt erin voor.
pi_124400298
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 07:28 schreef DancingPhoebe het volgende:

Is je vriendin doof ofzo? Moet jij voor haar tolken? Want anders kan ik me niet voorstellen waarom jullie een gesprekje hebben met iemand die enkel met haar te maken heeft..?
Of ze is 16, kan ook nog.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 08:49:17 #132
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124400333
quote:

[..]

nou nou ;(
Een gedicht over Maanvis
pi_124400388
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 08:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nou nou ;(
M'n werkgever ziet me aankomen :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_124400466
Als je met je imaginary boyfriend aan komt kakken? Snap ik :Y
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:05:03 #135
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124400474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 08:56 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

M'n werkgever ziet me aankomen :D
dan krijg ik zo'n soort buikspreekpop-idee
Een gedicht over Maanvis
pi_124400480
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:04 schreef Vanyel het volgende:
Als je met je imaginary boyfriend aan komt kakken? Snap ik :Y
Ik wist dat ik minder hard had moeten lachen om Fiets d'r grapje :D
pi_124400490
:*
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:07:48 #138
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_124400491
quote:

[..]

en waarom zou dat niet mogen? :?
zo goed..?
pi_124400507
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:07 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

en waarom zou dat niet mogen? :?
Tenzij TS met zijn vriendin in Iran woont -wat ik niet denk, want dan was het zijn vrouw en had ze geen baan- ben ik van mening dat je op je werk gewoon je eigen boontjes hebt te doppen. Tenzij gehandicapt of anderszins onzelfstandig.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:12:06 #140
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_124400544
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:09 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Tenzij TS met zijn vriendin in Iran woont -wat ik niet denk, want dan was het zijn vrouw en had ze geen baan- ben ik van mening dat je op je werk gewoon je eigen boontjes hebt te doppen. Tenzij gehandicapt of anderszins onzelfstandig.
Als er een conflict is met de werkgever is het niet ongebruikelijk en soms zelfs aan te raden om samen met een adviseur een gesprek aan te gaan. Als het toevallig je vriend/vriendin is....
zo goed..?
pi_124400568
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:12 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

Als er een conflict is met de werkgever is het niet ongebruikelijk en soms zelfs aan te raden om samen met een adviseur een gesprek aan te gaan. Als het toevallig je vriend/vriendin is....
Dat vind ik alleen verstandig met een adviseur die niet emotioneel betrokken is en dan valt je partner dus al af.
pi_124400584
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 07:41 schreef Grouch het volgende:

[..]

Nope. Want je vriendin is akkoord gegaan met een proeftijd. Ze had gewoon meteen een vast contract moeten eisen; want geheadhunt en uitstekende bedrijfsomstandigheden.
Dit inderdaad, ik ken wat mensen die overgestapt zijn en direct een vast contract hadden.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:17:02 #143
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_124400623
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Juist van een BV zijn er wel gegevens op te vragen. Bij een eenmanszaak of vof zal je niets aan de KVK hebben. Maar dat even geheel terzijde.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:23:24 #144
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124400694
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Juist van een BV zijn er wel gegevens op te vragen. Bij een eenmanszaak of vof zal je niets aan de KVK hebben. Maar dat even geheel terzijde.
toch alleen de namen van de rechtspersonen, geen jaarverslagen oid?
Een gedicht over Maanvis
pi_124400734
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

toch alleen de namen van de rechtspersonen, geen jaarverslagen oid?
Blijkbaar wel
http://www.kvk.nl/onderne(...)ster/jaarrekeningen/
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 maart 2013 @ 09:43:31 #146
862 Arcee
Look closer
pi_124400969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:46 schreef Rezzy het volgende:
Uit vaste baan weggekaapt
Je doet met dat wegkapen net of ze geen keuze had. Ze kiest er toch echt zelf voor om een vast contract in te wisselen voor een met proeftijd.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:47:29 #147
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124401027
quote:
thanks dat wist ik dus ook niet, dus TS had wel kunnen controleren of het bedrijf gezond was?
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 maart 2013 @ 09:48:53 #148
862 Arcee
Look closer
pi_124401044
quote:
Mensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf.
Ik snap heel goed dat je in deze tijd een vast contract koestert en iedereen die dat doet wegzetten als laf is wel erg kort door de bocht, Isa.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:52:20 #149
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124401099
Laf heeft een negatieve connotatie maar dat is het wel. We moeten in Nederland geen woorden mijden omdat ze verkeerd overkomen ;).
Maargoed, liever laf dan dat je kinderen zonder vreten zitten omdat je de verkeerde keuze heb gedaan. Dus ik begrijp heel goed dat mensen laf zijn!
Een gedicht over Maanvis
pi_124401289
Ik zou gewoon naar de vorige werkgever gaan en vragen of ze nog plek hebben.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 10:16:37 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124401499
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 10:03 schreef Sjacq het volgende:
Ik zou gewoon naar de vorige werkgever gaan en vragen of ze nog plek hebben.
dat is wel een goed idee ja :). ts'vriendin al geprobeerd?
Een gedicht over Maanvis
pi_124403753
Hoe kan je nou adviseren om terug te kruipen naar de werkgever die je de rug hebt toegekeerd _O- ? Dan moet je wel heel wanhopig zijn.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:12:14 #153
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_124403907
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:06 schreef Devv het volgende:
Hoe kan je nou adviseren om terug te kruipen naar de werkgever die je de rug hebt toegekeerd _O- ? Dan moet je wel heel wanhopig zijn.
Kun je altijd proberen, als je goed uit elkaar bent gegaan.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_124403955
Beetje pech denk ik. Overigens kan een faillisement heel snel gaan, de bank kan van de 1 op de andere dag besluiten het krediet in te trekken. Dat kan zelfs voor een FD in sommige gevallen onverwachts zijn. Hoewel de bank waarschijnlijk zijn redenen daarvoor zal hebben en dat weet een FD ook wel.

Juridisch zit je vrij klem ivm proeftijd, ze kunnen in principe zonder opgaaf van redenen je contract niet verlengen. En al zou je een zaak hebben, bij wie wil je dat verhalen? Het bedrijf is failliet en de FD persoonlijk aansprakelijk stellen is onmogelijk (tenzij tevens directielid en hij heel nalatig is geweest).

Overigens had mijn vriendin ongeveer hetzelfde, niet naar d'r zin op haar werk, ondanks vast contract + goed salaris. De druppel was haar manager die vond dat ze "toch wel zou blijven omdat het crisis is". Dus niet. Samen besloten om die baan op te zeggen. Ze heeft nu weer een studie opgepakt en binnenkort weer wat sollicitatie gesprekken, als ze daar wordt aangenomen heeft ze een paar maanden thuis gezeten zonder inkomen, maar wel leuk werk. En dat is onbetaalbaar.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2013 12:40:38 ]
pi_124403977
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:06 schreef Devv het volgende:
Nee, gewoon met een stalen gezicht om een vast contract vragen.
pi_124404307
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:48 schreef Arcee het volgende:

Ik snap heel goed dat je in deze tijd een vast contract koestert en iedereen die dat doet wegzetten als laf is wel erg kort door de bocht, Isa.
Dit was een leukere baan met leukere collega's. Als je dan blijft zitten op je oude baan omdat je eventueel wel eens werkloos zou kunnen raken dan vind ik dat laf ja. Er zijn zoveel mensen die ook nu nog gewoon overstappen naar die leukere baan. Dat zij nou de pech had om terecht te komen in een bedrijf wat in zwaar vaarwater zat, dat is echt heel spijtig voor haar, maar als ik dat zo lees dan had ze dat echt niet zien aankomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')