We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En is dat gesprek vastgelegd, en de daarin besproken punten, vastgelegd op papier? Alsmede dat de reden voor haar ontslag in de proefperiode de slechte resultaten van het bedrijf is?
Dan zou je de situatie natuurlijk aan je rechtsbijstandverzekering kunnen voorleggen (al kan ik me niet voorstellen dat je voor die tip een topic aanmaakt). Maar dan nog geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken, en je krijgt misschien een beetje geld mee, maar ik vermoed zomaar niet zoveel dat je vervolgens een flinke tijd achterover kunt leunen, maw, het is de tijd en de moeite niet waard denk ik.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:33 schreef Rezzy het volgende:
[..]
We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.
Dat ww wordt ook nog een uitdagingquote:Op woensdag 20 maart 2013 14:46 schreef jcdragon het volgende:
Je vriendin kan beter niet te lang hierbij stilstaan en haar CV updaten, inschrijven bij UWV etc. Heeft ze recht op WW? Een nieuwe baan zoeken en verder gaan zal ik maar zeggen.
quote:Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een andere baan accepteer?
Als u uw arbeidsovereenkomst opzegt om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan loopt u gedurende een half jaar het risico om bij ontslag geen WW-uitkering te ontvangen.
Het UWV zal namelijk controleren wat uw vooruitzicht was op het moment dat u de nieuwe baan accepteerde. Als u er op het moment van het overstappen naar een nieuwe werkgever op mocht vertrouwen dat u minimaal voor een half jaar aan het werk kon blijven, dan blijft u gewoon recht op WW behouden. Ook als u onverhoopt binnen een half jaar bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt.
Nou, lees nou dat bericht van Swetsenegger nog eens. Dat verzint ie hier niet ter plekke natuurlijk. Als het UWV dat anders ziet dan heb je een probleem. Gewoon alleen 'een contract voor onbepaalde tijd met proeftijd' is niet per definitie voldoende leid ik daar uit af.quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:04 schreef Rezzy het volgende:
Ik mag toch aannemen dat een contract voor onbepaalde tijd, ook al is dat met een proeftijd, voldoende is om ww-recht te waarborgen.
Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat ww wordt ook nog een uitdaging
[..]
Nou blijkbaar was de financiele situatie niet best. De vraag is of je geacht wordt dat te weten. Maar omdat TS een contract voor onbepaalde tijd kreeg zal het allemaal wel loslopen ja.quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:20 schreef From het volgende:
[..]
Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?
Het doet in zoverre niet ter zake dat in het geval van ontslag na proeftijd zij ook op straat had gestaan met de belofte van gouden bergen en groener gras. En ik heb het idee (maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet) dat er dan ook dat soort opmerkingen worden geplaatst. Goed, dat gebeurt constant op the interwebzzz, en 99 van de 100 keer post ik niks, maar ik dacht laat ik er wat van zeggenquote:Op woensdag 20 maart 2013 14:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat doet JUIST ter zake. TS opent dit topic nl met de vraag of ze wat kunnen doen aan deze situatie. Als het nou NIET in de proeftijd was geweest, had je misschien nog iets op poten kunnen zetten, maar vriendin van TS is er uit gegooid in haar proeftijd. Dat mag, en daar hoeven ze helemaal geen enkele reden voor op te geven. Dus het feit dat het in de proeftijd gebeurd is is nou JUIST datgene wat er voor zorgt dat TS geen poot heeft om op te staan.
Na de proeftijd kost het wat meer tijd (en ook geld) voor het bedrijf ja, en dan had TS heel misschien een zaak gehad. Nu niet.
TS vriendin IS in proeftijd ontslagen...quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, TS zijn vriendin had ook gewoon in haar proeftijd kunnen worden ontslagen. Had hij dan ook hier komen klagen denk je? Gegokt en verloren.
Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Managementassistente... is dat niet gewoon een duur en fancy woord voor secretaresse?
Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerdquote:Op woensdag 20 maart 2013 14:16 schreef Rezzy het volgende:
Voor de volledigheid: het gaat om een functie als managementassistent. Dat deed ze al en dat ging ze nu weer doen, alleen inhoudelijk leuker en in een bedrijf waar de sfeer beter was. Niks geen gouden bergen. Ook niet echt een functieniveau waarvoor de meeste bedrijven meteen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek eens even rustig de tijd nemen om een toelichting op de jaarrekening te geven.
Belachelijk hoe er hier gereageerd wordt op een manier alsof overstappen naar een andere baan je meteen een hebzuchtige gokker maakt.
Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerdMensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:36 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.
Aan de andere kant, ik werd ook na 12 jaar zonder pardon uit mijn vaste baan gezet, dus garanties heb je toch niet.
Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerdMensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
je hebt je punt nu wel gemaakt, niet iedereen is zo geweldig als jijquote:Op woensdag 20 maart 2013 17:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.
Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik hoop het voor jullie.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
Tof, laat ons weten hoe het afloopt,l ook met d'r WWquote:Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
Tja het is een discussieforum he... geen vraagbaak.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:02 schreef Rezzy het volgende:
[..]
Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.
Neequote:Op woensdag 20 maart 2013 17:29 schreef Rezzy het volgende:
[..]
Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.
Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:39 schreef Isabeau het volgende:
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.
Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?
dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handigquote:Op woensdag 20 maart 2013 18:47 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...
Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd lerenquote:Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handig
Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:46 schreef Rezzy het volgende:
Allemaal niets om zorgen over te maken aldus de financieel directeur.
Hoezo naďef...quote:de belofte dat er financieel geen vuiltje aan de lucht is.
Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijdquote:Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus.
Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken.
Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijd
Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?
(interessante kwestie trouwens)
Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?
(interessante kwestie trouwens)
Je kunt als werknemer toch altijd weg.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te wordenquote:Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Je kunt als werknemer toch altijd weg.
Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te worden(of was dat castanova? hm)
Haha dan bedoelde ik Kastanova jaquote:Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.
[..]
Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.
Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen
Met wederzijds goedkeuren ja, maar als zij dat niet willen heb je pechquote:Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
Dan kunnen ze je gewoon voor de rechter dagen. En ja... daar is jurisprudentie over. Regel is dat je de maanden die je eerder weggaat aan salaris als boete aan de werkgever betaald.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)
Standaard dus akkoord gaan met een lange proeftijd
edit: volgens mij bedoel jij hetzelfde, maar heb je mijn post anders gelezen
edit: jouw post verkeerd gelezenlanger dan 2 maanden = nietig = geen proeftijd
Dank jullie, klopt inderdaad. Dit is dus het gevolg van de nietigheid van het beding, inderdaad.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.
Lolbroek.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd leren. Altijd interessant om die eens door te lezen!
Wat betreft het laatste, is dat eigenlijk niet de omgekeerde wereld?quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.
Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |