abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124292452
Je vriendin wordt benaderd, beter werkklimaat, vast contract na proeftijd........
Ik denk dat je vriendin flink genaaid is, maar niet door de TS.
Als ze je echt willen hebben heb je geen proeftijd nodig, en dat het slecht gaat wist ie al.

Ik geloof niet in toeval.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_124292511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En is dat gesprek vastgelegd, en de daarin besproken punten, vastgelegd op papier? Alsmede dat de reden voor haar ontslag in de proefperiode de slechte resultaten van het bedrijf is?
We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:38:58 #55
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_124292695
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:33 schreef Rezzy het volgende:

[..]

We hebben vrij veel op papier ja. Bevestigingen van hetgeen besproken is staat in mailwisseling. En inderdaad een verklaring dat het ontslag niet te wijten is aan functioneren maar financiele situatie bedrijf.
Dan zou je de situatie natuurlijk aan je rechtsbijstandverzekering kunnen voorleggen (al kan ik me niet voorstellen dat je voor die tip een topic aanmaakt). Maar dan nog geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken, en je krijgt misschien een beetje geld mee, maar ik vermoed zomaar niet zoveel dat je vervolgens een flinke tijd achterover kunt leunen, maw, het is de tijd en de moeite niet waard denk ik.

Maar dan nog geldt dat in de proeftijd ELKE reden geldig is en GEEN ENKELE REDEN ook geldig is. Proeftijd is proeftijd. Dat het niet netjes is, volledig mee eens, maar of je een poot hebt om op te staan, ik betwijfel het en als je het wel hebt zal het je niet zoveel opleveren.

Ik snap de frustratie, maar volgens mij is dat ook vooral de reden dat je iets ermee wil doen, want je wil het er niet bij laten zitten omdat je je benadeeld voelt. Ook dat snap ik. Maar of de tijd, energie en moeite opwegen tegen de opbrengsten van die actie..
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:46:52 #56
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124293007
Je vriendin kan beter niet te lang hierbij stilstaan en haar CV updaten, inschrijven bij UWV etc. Heeft ze recht op WW? Een nieuwe baan zoeken en verder gaan zal ik maar zeggen.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 14:55:22 #57
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124293297
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:46 schreef jcdragon het volgende:
Je vriendin kan beter niet te lang hierbij stilstaan en haar CV updaten, inschrijven bij UWV etc. Heeft ze recht op WW? Een nieuwe baan zoeken en verder gaan zal ik maar zeggen.
Dat ww wordt ook nog een uitdaging

quote:
Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een andere baan accepteer?

Als u uw arbeidsovereenkomst opzegt om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan loopt u gedurende een half jaar het risico om bij ontslag geen WW-uitkering te ontvangen.

Het UWV zal namelijk controleren wat uw vooruitzicht was op het moment dat u de nieuwe baan accepteerde. Als u er op het moment van het overstappen naar een nieuwe werkgever op mocht vertrouwen dat u minimaal voor een half jaar aan het werk kon blijven, dan blijft u gewoon recht op WW behouden. Ook als u onverhoopt binnen een half jaar bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt.
pi_124293657
Ik mag toch aannemen dat een contract voor onbepaalde tijd, ook al is dat met een proeftijd, voldoende is om ww-recht te waarborgen.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 15:14:07 #59
16180 crew  CoolGuy
pi_124294070
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:04 schreef Rezzy het volgende:
Ik mag toch aannemen dat een contract voor onbepaalde tijd, ook al is dat met een proeftijd, voldoende is om ww-recht te waarborgen.
Nou, lees nou dat bericht van Swetsenegger nog eens. Dat verzint ie hier niet ter plekke natuurlijk. Als het UWV dat anders ziet dan heb je een probleem. Gewoon alleen 'een contract voor onbepaalde tijd met proeftijd' is niet per definitie voldoende leid ik daar uit af.
pi_124294325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat ww wordt ook nog een uitdaging

[..]

Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?
pi_124294331
Vooruitzicht was positief, niet relevant dus.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 15:31:12 #62
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124294793
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:20 schreef From het volgende:

[..]

Ze hoeft zich toch geen zorgen te maken omdat ze recht heeft op WW ? ze kon minimaal 6 maanden aan de bak of lees ik het nou verkeerd ?
Nou blijkbaar was de financiele situatie niet best. De vraag is of je geacht wordt dat te weten. Maar omdat TS een contract voor onbepaalde tijd kreeg zal het allemaal wel loslopen ja.
pi_124295014
In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is een proeftijd toegestaan voor maximaal 2 maanden.

Lijkt me dat dit niet klopt als ze al in december is opgestapt? Misschien is dit nog een escape als ze al eerder wat heeft gedaan:

Stel een werkgever is met een medewerker overeengekomen dat de arbeidsovereenkomst en de arbeid zal beginnen op 15 augustus 1997 en duurt t/m 14 augustus 1998. Er geldt een proeftijd van een maand. Nu begint de medewerker door omstandigheden echter reeds op 10 augustus met zijn werkzaamheden. Er zijn nu drie mogelijkheden:

De proeftijd begint op 15 augustus en is daarmee nietig, omdat deze niet ingaat bij de aanvang van de arbeidsovereenkomst. Dit geldt ook als de medewerker wel werkt, maar pas loon ontvangt over de gewerkte uren vanaf 15 augustus.
De proeftijd begint op 10 augustus en duurt tot aan 15 september. De proeftijd duurt langer dan een maand en is daardoor nietig.
De proeftijd begint op 10 augustus en duurt tot aan 10 september. De proeftijd is geldig.
pi_124296138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat doet JUIST ter zake. TS opent dit topic nl met de vraag of ze wat kunnen doen aan deze situatie. Als het nou NIET in de proeftijd was geweest, had je misschien nog iets op poten kunnen zetten, maar vriendin van TS is er uit gegooid in haar proeftijd. Dat mag, en daar hoeven ze helemaal geen enkele reden voor op te geven. Dus het feit dat het in de proeftijd gebeurd is is nou JUIST datgene wat er voor zorgt dat TS geen poot heeft om op te staan.

Na de proeftijd kost het wat meer tijd (en ook geld) voor het bedrijf ja, en dan had TS heel misschien een zaak gehad. Nu niet.
Het doet in zoverre niet ter zake dat in het geval van ontslag na proeftijd zij ook op straat had gestaan met de belofte van gouden bergen en groener gras. En ik heb het idee (maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet) dat er dan ook dat soort opmerkingen worden geplaatst. Goed, dat gebeurt constant op the interwebzzz, en 99 van de 100 keer post ik niks, maar ik dacht laat ik er wat van zeggen ;)

quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sterker nog, TS zijn vriendin had ook gewoon in haar proeftijd kunnen worden ontslagen. Had hij dan ook hier komen klagen denk je? Gegokt en verloren.
TS vriendin IS in proeftijd ontslagen...

En gegokt en verloren is helemaal waar. TS heeft geen poot om op te staan, ook waar. Maar TS is gefrustreerd over de gang van zaken, nota bene gesprek gehad met de financieel directeur. En hij vraagt of er nog mogelijkheden zijn. Ik toon wat sympathie met TS, want ik kan me goed voorstellen dat hij hiervan baalt. Andere mensen wrijven het er nog eens in.

De uitkomst blijft onveranderd.
pi_124298734
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
pi_124299281
Wat een dwaas die vriendin van TS. Nu lekker op zoek naar iets anders :).
pi_124299861
Managementassistente... is dat niet gewoon een duur en fancy woord voor secretaresse?
pi_124300004
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Managementassistente... is dat niet gewoon een duur en fancy woord voor secretaresse?
Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.
pi_124300041
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:16 schreef Rezzy het volgende:
Voor de volledigheid: het gaat om een functie als managementassistent. Dat deed ze al en dat ging ze nu weer doen, alleen inhoudelijk leuker en in een bedrijf waar de sfeer beter was. Niks geen gouden bergen. Ook niet echt een functieniveau waarvoor de meeste bedrijven meteen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek eens even rustig de tijd nemen om een toelichting op de jaarrekening te geven.

Belachelijk hoe er hier gereageerd wordt op een manier alsof overstappen naar een andere baan je meteen een hebzuchtige gokker maakt.
Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerd ^O^ Mensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 17:36:44 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124300273
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vind het volkomen begrijpelijk en tof dat ze een andere baan heeft geaccepteerd ^O^ Mensen die alleen maar bangetjes voor de makkelijke weg gaan en wegens 'in crisistijd blijven zitten waar je zit' zijn gewoon laf. Jammer dat het zo gelopen is en ik vrees dat ze gewoon pech heeft gehad. Zou ze eventueel terug kunnen op haar oude werkplek?
Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.
Aan de andere kant, ik werd ook na 12 jaar zonder pardon uit mijn vaste baan gezet, dus garanties heb je toch niet.
pi_124300380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:36 schreef Swetsenegger het volgende:

Nou ja in de zwaarste crisis in 25 jaar is het niet echt slim. Heeft weinig met laf te maken.
Aan de andere kant, ik werd ook na 12 jaar zonder pardon uit mijn vaste baan gezet, dus garanties heb je toch niet.
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 17:46:51 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_124300639
quote:

[..]

Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.
pi_124301280
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vind dat niet laf. Bedoel, leuk dat je dan in jouw ogen 'dapper' bent als je dat doet, maar als het dan mis gaat dan zit je vervolgens thuis en kun je je rekeningen niet meer betalen. De gedachte dat je dan in ieder geval wel 'dapper' was betaald de rekeningen dan niet hoor.
je hebt je punt nu wel gemaakt, niet iedereen is zo geweldig als jij
pi_124301303
quote:

[..]

Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:05:06 #75
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124301373
Lullig voor je vriendin, TS. Zo ie je maar weer, een gokje nemen op verbetering kan behoorlijk k*t uitpakken in deze tijd van crisis en "gooi-het-personeel-maar-op-straat". Ter voorkoming van verwarring: ik vind het volledig begrijpelijk dat je vriendin deze kans wilde nemen.
Hopelijk komt het wel goed met de WW.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Rechtsbijstand denkt er anders over. Geven aan dat ze inderdaad privaatrechtelijk wel een kansje zien mits wij maar kunnen aantonen dat zij inderdaad zelf gevraagd is om de overstap te maken en niet zelf actief het bedrijf heeft benaderd. Dat kunnen we prima aantonen met mails. Nog geen garantie dat er wat uitkomt natuurlijk, maar in ieder geval ziet men genoeg aanknopingspunten om er wat dieper op in te duiken.
Ik hoop het voor jullie. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:19:55 #76
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124301910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:57 schreef Rezzy het volgende:
Tof, laat ons weten hoe het afloopt,l ook met d'r WW :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_124302188
Doen we. Vanavond eerst alle stukken verzamelen en mailen naar de verzekering.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 18:38:11 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124302551
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:02 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Thnx. Toen ik dit topic opende wilde ik gewoon een juridische vraag stellen. Ik was mij er niet van bewust dat ik alle carrieretechnische afwegingen van mijn vriendin daar als een soort van verantwoording voor de gemaakte keuze aan toe moest voegen. Overigens ging het in het bedrijf waar ze hiervoor zat erg slecht, met het vooruitzicht van een ingrijpende reorganisatie als de vooruitzichten niet aanzienlijk zouden verbeteren.
Tja het is een discussieforum he... geen vraagbaak.
pi_124302557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:29 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Zoals service engineer net zoiets is als storingsmonteur bedoel je? Nee.
Nee
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:40:57 #80
43556 miss_dynastie
pi_124302652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:39 schreef Isabeau het volgende:
Had haar ook kunnen overkomen op haar oude baan en dan sla je jezelf voor het hoofd dat je die andere functie die je was aangeboden niet hebt aangenomen. Idd, garanties heb je toch eigenlijk niet. Ze heeft er zelfs nog naar gevraagd of het bedrijf gezond was.
Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...
pi_124302854
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:40 schreef miss_dynastie het volgende:

Garanties heb je niet, maar als ze haar zo graag willen hebben is een proeftijd ook overbodig, toch? Dus die zekerheid kan je jezelf wel gunnen...
Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:47:18 #82
43556 miss_dynastie
pi_124302925
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Kan je ook zonder proeftijd aan de slag?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:48:19 #83
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124302979
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:47 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Een proeftijd is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die is wel aan een maximumduur gebonden, maar het is niet wettelijk verplicht een proeftijd op te nemen. Als iemand kennelijk zo goed is dat je haar uit haar vaste baan wegkaapt als werkgever zijnde, is een proeftijd overbodig imho. Ik zou daar dan ook nooit voor getekend hebben...
dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handig :)
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_124302981
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:50:10 #85
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_124303068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht dat er altijd sprake is van een proeftijd als je met een nieuwe baan begint. Ik dacht dat dat idd wettelijk zo geregeld was. Weer wat geleerd.
Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd leren ;). Altijd interessant om die eens door te lezen!
Een gedicht over Maanvis
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 18:50:40 #86
43556 miss_dynastie
pi_124303101
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dan nog kan het zijn dat die persoon helemaal niet bevalt. dan is een proeftijd wel zo handig :)
Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:51:05 #87
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_124303119
Wat was de reden dat ze haar tijdens de proeftijd op straat gezet hebben? Als het om economische redenen van het bedrijf gaat en niet om haar prestaties, dan is het wel handig om dat zwart op wit te hebben. Voor haar WW is het wel belangrijk dat ze niet verwijtbaar werkloos is.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 18:56:38 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124303361
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ja, voor de werkgever, maar voor de werknemer die uit een vaste baan komt zie ik alleen nadelen. Doe dan desnoods een jaar- of halfjaarcontract met uitzicht op vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:58:06 #89
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_124303422
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:46 schreef Rezzy het volgende:
Allemaal niets om zorgen over te maken aldus de financieel directeur.
quote:
de belofte dat er financieel geen vuiltje aan de lucht is.
Hoezo naďef...
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:00:28 #90
323439 HetKlusKonijn
pi_124303509
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.

Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:01:51 #91
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124303576
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus.
Het mag dus zeker wel, en je kan als potentiele werknemer proberen het te uitonderhandelen. Als de werkgever je echt heel erg graag wil hebben dan kan dat dus lukken. :)
Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijd
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:07:29 #92
323439 HetKlusKonijn
pi_124303795
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:01 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Voorbeeld (aangezien je proeftijd noemt): Je kan wel een proeftijd van 4 maanden opnemen in je contract, maar dat geldt dus als geen proeftijd
Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?

(interessante kwestie trouwens :))
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:08:44 #93
179075 hugecooll
pi_124303846
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dat 4 maanden sowieso niet kan omdat dat ten nadele is van de werknemer en dus een nietig/vernietigbaar beding, maar herleeft dan niet de wettelijke max. termijn van 2 maanden?

Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)

Standaard dus akkoord gaan met een lange proeftijd :P
edit: volgens mij bedoel jij hetzelfde, maar heb je mijn post anders gelezen
edit: jouw post verkeerd gelezen :P langer dan 2 maanden = nietig = geen proeftijd
  † In Memoriam † woensdag 20 maart 2013 @ 19:10:53 #94
43556 miss_dynastie
pi_124303931
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.
pi_124304212
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Spreek dan wel een opzegtermijn af, anders kan je als werknemer niet weg voor het contract is afgelopen.
Je kunt als werknemer toch altijd weg.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:18:19 #96
179075 hugecooll
pi_124304251
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te worden :D (of was dat castanova? hm)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 19:42:11 #97
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124305301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:17 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je kunt als werknemer toch altijd weg.
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:18 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Of je doet wat jij ooit deed om weggestuurd te worden :D (of was dat castanova? hm)
Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:43:11 #98
179075 hugecooll
pi_124305343
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen.

[..]

Ik heb nooit ontslag afgedwongen door iets speciaals te doen zoals Kastanova per ongeluk deed. Ik heb wel een keer vastgezeten in een contract waar ik uiteindelijk toch uitkwam.
Haha dan bedoelde ik Kastanova ja
pi_124305409
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee, als er in een contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn is afgesproken moet je het contract uitdienen
Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:45:11 #100
179075 hugecooll
pi_124305435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon afspreken dat je ermee wilt stoppen. En als ze niet akkoord gaan doe je je werk gewoon niet meer goed.
Met wederzijds goedkeuren ja, maar als zij dat niet willen heb je pech
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 19:50:36 #101
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124305716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan kunnen ze je gewoon voor de rechter dagen. En ja... daar is jurisprudentie over. Regel is dat je de maanden die je eerder weggaat aan salaris als boete aan de werkgever betaald.

"Gewoon" je werk niet goed doen kan een behoorlijk risico met zich meebrengen. Overleg in zo'n geval met je werkgever of spreek van te voren een opzegtermijn af. Of dien je contract uit. Zelf wil je ook dat mensen zich aan een contract met jou houden.
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:54:12 #102
323439 HetKlusKonijn
pi_124305918
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:08 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, de duur van een proeftijd van langer dan twee maanden (bij onbepaalde tijd) is nietig, dus is er geen proeftijd als je vier maanden opneemt in je contract (want nietig)

Standaard dus akkoord gaan met een lange proeftijd :P
edit: volgens mij bedoel jij hetzelfde, maar heb je mijn post anders gelezen
edit: jouw post verkeerd gelezen :P langer dan 2 maanden = nietig = geen proeftijd
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, want dat zou betekenen dat de enige 'straf' voor het in strijd met de wet handelen is dat de gewone regels gelden. Dat is niet wenselijk geacht, daarom is de 'straf' voor het in strijd met de wet opnemen van een proeftijd dat er in het geheel geen proeftijd geldt.
Dank jullie, klopt inderdaad. Dit is dus het gevolg van de nietigheid van het beding, inderdaad.
Een bepaling/beding die nietig is, bestaat gewoonweg in het geheel niet.
(het is al weer een jaartje of tien geleden dat ik het vak arbeidsovereenkomstenrecht heb gehaald, dus ik was 't een en ander weer vergeten. :P )
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:58:52 #103
323439 HetKlusKonijn
pi_124306181
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Arbeidsrecht is niet zo complex, de bijbehorende wetten kun je in een paar dagen uit je hoofd leren ;). Altijd interessant om die eens door te lezen!
Lolbroek. :')
pi_124307314
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Arbeidsovereenkomstenrecht is in principe verbintenissenrecht, en partijen mogen zelf inhoud geven aan het arbeidscontract, zolang de afwijking van de wettelijke regeling (bijvoorbeeld: geen proeftijd) maar niet in het nadeel is van de werknemer - de 'zwakkere' partij dus. Driekwart regelend recht in vaktermen.

Wat betreft het laatste, is dat eigenlijk niet de omgekeerde wereld?
Standaard is geen proeftijd, en een proeftijd is alleen geldig indien het schriftelijk overeengekomen is. Is het dan niet aan de werkgever om uit te onderhandelen dat die tekst in het contract opgenomen gaat worden? Vooral als de werkgever de werknemer ook al zelf vraagt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')