abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124288709
Vraagje:
Mijn vriendin had een vaste baan. Werd rond december 2012 door de financieel directeur van een ander bedrijf benaderd of zij aub voor hen wilde komen werken. Vriendin vraagt specifiek hoe situatie bedrijf is m.b.t. resultaten etc. Allemaal niets om zorgen over te maken aldus de financieel directeur. Vriending stapt over per februari.

Nu opeens blijkt bedrijf in slecht weer. Bijna iedereen op straat. Vriendin ook (proeftijd dus per direct). Ik snap dat er arbeidsrechtelijk niets kan want proeftijd. Maar het is toch raar dat je nota bene door een financieel directeur wordt overgehaald om voor hem te komen werken, met de belofte dat er financieel geen vuiltje aan de lucht is. Om vervolgens direct daarna op straat te staan. Mijn vriendin lijdt hier schade door. Kunnen we hier niet iets in de zin van onrechtmatige daad ofzo? Hulp much appreciated.
pi_124288786
Het ongetwijfeld hogere loon en/of betere arbeidsvoorwaaden waren voor haar kennelijk de motivatie om over te stappen en zijn dan een tegenwicht voor het risico dat je daardoor loopt.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 12:52:56 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_124288952
"Hey, hoe staat jullie bedrijf er financieel voor?"
"ja keigoe jonge, niks om je zorgen over te maken"

En bam, dat was alle overredingskracht die ze nodig had?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_124289008
In theorie: misschien wanprestatie: de overeenkomst was immers dat zij in een goedlopend bedrijf zou gaan werken.

in praktijk: zie de comments hierboven
pi_124289041
En wat voor onderzoek heeft ze zelf gedaan? Cijfers nagekeken bij de kvk?
pi_124289066
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:52 schreef CoolGuy het volgende:
"Hey, hoe staat jullie bedrijf er financieel voor?"
"ja keigoe jonge, niks om je zorgen over te maken"

En bam, dat was alle overredingskracht die ze nodig had?
Nee dwaas. Ze vraagt er specifiek naar bij de financieel directeur. Daar mag je m.i. wat van verwachten. Maar er is geen boekenonderzoek gedaan nee, het is geen fusie of overname.
pi_124289135
Je vaste contract verscheuren op iemand zijn blauwe ogen is inderdaad ook een manier om een verbintenis aan te gaan.

Voor ik ergens teken kijk ik toch wel even naar de cijfers.
pi_124289259
Het gras was weer groener :')

Jammer maar helaas. Al zou je een zaak hebben dan nog schiet het niet op, er gaan vast geen mensen uit omdat het zo goed gaat.

En je hebt geen zaak, want proeftijd. En daar kan je zonder redenen gebruik va maken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:02:52 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124289264
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:58 schreef Godtje het volgende:
Je vaste contract verscheuren op iemand zijn blauwe ogen is inderdaad ook een manier om een verbintenis aan te gaan.

Voor ik ergens teken kijk ik toch wel even naar de cijfers.
Yeah right alsof je bij de KVK gegevens gaat opvragen. Waarbij je bij een BV ook nog eens niets KAN opvragen. Cijfers zijn niet openbaar.

Het is simpelweg een risico wat je loopt als je een vaste baan voor een tijdelijke verruild. Je kan altijd, zonder opgaaf van redenen, in je proeftijd ontslagen worden. Je contract kan niet verlengd worden, etc.
pi_124289296
Rot voor je vriendin maar niks aan te doen. Als ze uitspraken van de FD zwart op wit heeft zou je nog even de rechtsbijstand kunnen benaderen. Ik geef je weinig kans aangezien een verandering in financiele situatie heel snel kan gebeuren.

Tja en beloftes van managers zijn net zo betrouwbaar als het weerbericht van je oude oma.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124289477
Hebzucht van de Mensch wordt weer afgestraft. Laat het een wijze les zijn voor vrouwlief.
pi_124289492
Daarom in zo'n overstap situatie altijd vast contract zonder proeftijd.. (ook al heeft dat voor ontslag op econische grond niet veel waarde).

Verder heb je niet echt veel om op te staan volgens mij. Ze is geheel vrijwillig overgestapt
Zou me ook niet verbazen als der oude en die nieuwe directeur elkaar kenden. Ben wel vaker van zulke constructies tegengekomen om van iemand met vast contract af te komen.
newb
pi_124289522
Dit is klote, maar hier is niets aan te doen. Misschien dat het oude bedrijf haar nog terug wil. Maar dan moet je wel met een goede motivatie komen. Ik weet ook niet hoe ze daar weg is gegaan.
pi_124289585
In deze tijd je vaste contract opzeggen is gewoon dom. Of je moet er een vast contract voor terug krijgen. Duur lesje maar je staat nergens juridisch gezien.
pi_124289901
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:12 schreef Franknfurter het volgende:
In deze tijd je vaste contract opzeggen is gewoon dom. Of je moet er een vast contract voor terug krijgen.
Beetje kort door de bocht, heb zelf ook net me contract verbroken voor een halfjaar contract in eerste instantie..
pi_124290154
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef PierreBetfair het volgende:
Hebzucht van de Mensch wordt weer afgestraft. Laat het een wijze les zijn voor vrouwlief.
Daar weet je niets van. Wellicht waren er andere voorwaarden aantrekkelijker, dichter bij huis etc. En daarbij, jullie menen toch niet allemaal dat je alles van een bedrijf gaat controleren voor je er op een aanbod aangaat? Dat heeft niets met blauwe ogen te maken. Kom op zeg...

Sterkte TS, zit in dezelfde situatie en weet hoe het voelt. Er is helaas geen enkele mogelijkheid om iets af te dwingen.
Home is where the O+ is...
pi_124290511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:56 schreef Godtje het volgende:
En wat voor onderzoek heeft ze zelf gedaan? Cijfers nagekeken bij de kvk?
Kansloos, want dat zouden dan de cijfers van 2011 zijn, en die zijn inmiddels aardig gedateerd...
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Yeah right alsof je bij de KVK gegevens gaat opvragen. Waarbij je bij een BV ook nog eens niets KAN opvragen. Cijfers zijn niet openbaar.
Toch wel: http://www.kvk.nl/onderne(...)ter/bedrijfsprofiel/
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:37:01 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124290543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:36 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Kansloos, want dat zouden dan de cijfers van 2011 zijn, en die zijn inmiddels aardig gedateerd...

[..]

Toch wel: http://www.kvk.nl/onderne(...)ter/bedrijfsprofiel/
Eh ja, daar staan de jaarcijfers niet in.
pi_124290552
Gegokt en verloren. Het zijn idd wat rare praktijken maar je kan er niks aan doen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 maart 2013 @ 13:40:33 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_124290661
Oeps, I stand corrected:

http://www.boekhouder-ams(...)ubliceren-bij-kvk-2/

Bizar sinds wanneer moeten BV's hun jaarcijfers openbaar maken?
pi_124291024
Je vriendin heeft gegokt en verloren.
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 13:55:49 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_124291163
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:57 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Nee dwaas. Ze vraagt er specifiek naar bij de financieel directeur. Daar mag je m.i. wat van verwachten. Maar er is geen boekenonderzoek gedaan nee, het is geen fusie of overname.
Dwaas? Je zult je vriendin bedoelen.

Tja, ze heeft een vast contract opgezegd voor dit. Ze heeft zoals hier al is gezegd gegokt en verloren. Het is natuurlijk ook niet slim om een vast contract op te zeggen voor een onzeker iets, maar Gouden Bergen zijn vaak moeilijk te negeren inderdaad.
pi_124291301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dwaas? Je zult je vriendin bedoelen.

Tja, ze heeft een vast contract opgezegd voor dit. Ze heeft zoals hier al is gezegd gegokt en verloren. Het is natuurlijk ook niet slim om een vast contract op te zeggen voor een onzeker iets, maar Gouden Bergen zijn vaak moeilijk te negeren inderdaad.
Denk dat TS zijn vriendin ook wel iets meer is gaan verdienen, maar daar hoor je TS niet over :)
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:01:33 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_124291351
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk dat TS zijn vriendin ook wel iets meer is gaan verdienen, maar daar hoor je TS niet over :)
Natuurlijk zou ze meer gaan verdienen, dat lijkt me de grootste trekker om deze overstap te maken vanuit een vast contract naar onzekerheid. Dat zijn die Gouden Bergen waar ik aan refereerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')