Anders Thomas Reid wel.quote:
quote:Een filosoof als John Locke zal deze Metafysische Egotheorie verwerpen in zijn Essay Concerning Human Understanding (1689). Locke zal stellen dat de identiteit van een persoon bestaat uit de gelijkheid van bewustzijn. Empiristen zoals Locke of Hume betogen immers dat, als men introspectief naar binnen kijkt bij zichzelf, men geen "ik" aantreft, maar een complex van bepaalde ervaringen of mentale toestanden. Concreter wordt dan ook vaak gewezen op iets als geheugen als criterium voor persoonsidentiteit: een persoon is dezelfde op twee verschillende tijdstippen als hij dezelfde dingen en ervaringen herinnert. Locke schrijft:
“we must consider what person stands for; which, I think, is a thinking, intelligent being, that has reason and reflection, and can consider itself as itself, the same thinking thing in different times and places; which, it does only by that consciousness, which is inseparable from thinking [...] it being impossible for anyone to perceive, without perceiving, that he does perceive. [...] and as far as this consciousness can be extended backwards to any past action or thought, so far reaches the identity of that person.”
Mooi is die realisatie, hè?quote:Op woensdag 27 februari 2013 23:06 schreef Volatility het volgende:
Na jaren kraken en zoeken bleek het zo godvergeten simpel. Wat een grap.
En nu het gezien is kan het ook niet meer on-gezien worden. Er is geen zelf, er is geen ik.
Dingen gebeuren, de wereld bestaat, maar er is geen ik die observeert, er is slechts observatie.
Man, man, man wat een misleiding. De fictie van het zelf. En al die mensen verdwaald in hun hoofd, zo zonde.
Geen ik die voor de toekomst staat die op hem afkomt, of een ik die beïnvloed is door de dingen die hem zijn overkomen, alleen het nu, het alles, in het moment. Het bestaan zit in de observatie zelf.
Het idee van geen zelf, zoals in het boeddhisme bedoeld wordt, is hetzelfde als het idee van Zelf zoals in de doctrine van het hindoeïsme. Het is een paradox in beide gevallen, zoals E_O schetst:quote:Op donderdag 28 februari 2013 09:43 schreef loop het volgende:
Het zelf hoort juist hetgene te zijn wat het leven opbrengt, dat is waar je aan hoort te werken. Dus er zouden alarmbellen in je hoofd moeten afgaan omdat er mensen zijn die je bewerken door je te doen geloven dat er geen zelf is, want dan werk je niet meer aan dat belangrijkste. En voor je het weet ga je andere dingen niet meer belangrijk vinden, want je bestaat dan niet meer. En dan ga je meestal werken voor de mensen die stellen dat er geen zelf is.
Tenzij je bezig bent met boeddhisme of het om andere ontwikkelingsredenen doet, dan kan het interessant zijn om dat perspectief te leren, maar daarna zul je je zelf weer moeten accepteren. Want het is heel simpel, als jij jouw zelf ontkent dan doe je dat ook bij anderen die ook eenzelfde zelf hebben en bovendien kan niemand je meer bereiken want er is geen zelf meer om tegen te praten.
Maar is dat iets de zelf? Of is datgene dat observeert ook datgene dat het idee van zelf geeft? Zo ja, dan is die zelf een illusie, ofwel geen-zelf, ofwel Zelf.quote:Op donderdag 28 februari 2013 15:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Als er observatie is, is er ook een iets dat dat doet...
quote:Before enlightenment, mountains were no longer mountains and rivers no longers rivers.
En, brengt het rust of juist desillusie?quote:Op woensdag 27 februari 2013 23:06 schreef Volatility het volgende:
En nu het gezien is kan het ook niet meer on-gezien worden. Er is geen zelf, er is geen ik.
Dingen gebeuren, de wereld bestaat, maar er is geen ik die observeert, er is slechts observatie.
Man, man, man wat een misleiding. De fictie van het zelf. En al die mensen verdwaald in hun hoofd, zo zonde.
Geen ik die voor de toekomst staat die op hem afkomt, of een ik die beïnvloed is door de dingen die hem zijn overkomen, alleen het nu, het alles, in het moment. Het bestaan zit in de observatie zelf.
TRU heeft wel raakvlakken met filosofie, hoor. Zeker als het om een zg. verlichte staat van bewustzijn gaat.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 16:15 schreef essnhills het volgende:
Kan dit niet beter bij Wetenschap & Filosofie?
Ik begrijp niet zo goed wat dit in TRU doet
Das een goeie idd.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 20:04 schreef Gray het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar het pad dat TS begaan heeft. Hoe kwam hij tot deze realisatie?
Iemand spreekt over zijn ervaring. Wat is er superieur aan en waarom vind jij dat storend?quote:Op zondag 3 maart 2013 09:41 schreef Cockwhale het volgende:
Altijd leuk mensen die denken de waarheid te kennen en hun superieure blik komen preken. En dan vervolgens een non-argumentieve OP maken vol chaotische beweringen. Hoe denk je ooit serieus genomen te worden met deze aanpak?
Dat vind ik ook weleens van cynische sceptici. De opmerking over 'al die mensen' die 'verdwaald zijn in hun hoofd' zou je wel zelfingenomen kunnen noemen, ja.quote:Op zondag 3 maart 2013 11:08 schreef Natalie het volgende:
Bent het wel met Cockwhale eens dat het 'haughty' overkomt, maar denk niet dat we daar meteen over moeten vallen. Immers, de OP is mening van van één persoon. We staan vrij om er anders over denken
Het klinkt een beetje meelijwekkend idd. Zo van 'die arme schapen snappen het allemaal niet'.quote:Op zondag 3 maart 2013 11:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat vind ik ook weleens van cynische sceptici. De opmerking over 'al die mensen' die 'verdwaald zijn in hun hoofd' zou je wel zelfingenomen kunnen noemen, ja.
quote:Op zondag 3 maart 2013 09:41 schreef Cockwhale het volgende:
Altijd leuk mensen die denken de waarheid te kennen en hun superieure blik komen preken.
Je zou het ook kunnen lezen als 'wat jammer voor hun, ik wou dat ze dit wisten'quote:En al die mensen verdwaald in hun hoofd, zo zonde
Als je een bericht van mij kunt vinden waar ik net zo hard als de TS pretendeer de gehele wereld te hebben ontrafeld, dan mag je daar een link van plaatsen.quote:
Volgens mij begrijp je die img verkeerdquote:Op zondag 3 maart 2013 21:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als je een bericht van mij kunt vinden waar ik net zo hard als de TS pretendeer de gehele wereld te hebben ontrafeld, dan mag je daar een link van plaatsen.
Iemand die zijn standpunt niet beargumenteerd, draagt niks bij. Die kan beter tegen bomen gaan praten.
Het komt over alsof je ervan uitgaat dat jouw standpunt meer waarheid is dan die van TS. Alsof die van jou superieur is aan de zijne. Vandaar de spiegel.quote:Op zondag 3 maart 2013 21:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als je een bericht van mij kunt vinden waar ik net zo hard als de TS pretendeer de gehele wereld te hebben ontrafeld, dan mag je daar een link van plaatsen.
Iemand die zijn standpunt niet beargumenteerd, draagt niks bij. Die kan beter tegen bomen gaan praten.
quote:Op maandag 4 maart 2013 09:58 schreef Cockwhale het volgende:
Spoken bestaan schijnbaar toch. Je hebt er namelijk net één gezien.
Ah, censuur. Het beste wapen van een onevenwichtige geest.quote:Ik reageer op de wijze waarop hij zijn "standpunt" overbrengt naar anderen. Daarnaast is dit een forum. Een beetje uitleg mag wel wanneer je een "discussie of gesprek" aan gaat met anderen. Dit is een monoloog, vandaar dat ik zeg dat hij net zo goed tegen bomen kan gaan praten. Dit soort blog materiaal moet verboden worden op het forum. Niet meer dan zelfverheerlijking/overtuiging, geen enkele poging om te delen.
Zijn presentatie staat me meer aan dan de jouwe, al heb ik ook best wat op de zijne aan te merken. Waarom zou je uberhaupt iets typen als het zo verzuurd is? Als je zelf zo openminded bent, stel dan een vraag, in plaats van de boom te kappen zonder te weten waar deze wortelt en bloeit.quote:Het gaat mij er dan ook niet om of het waar is of niet, maar de manier waarop hij zijn waarheid presenteert. Waarom zou je uberhaupt iets serieus nemen als het op deze manier gebracht wordt? Het feit dat iemand een andere blik heeft dan "de rest" betekend nog niet dat die persoon een open blik heeft. Een open blik zit in de twijfel en zo ook kennis.
Lees ik nou goed dat je je eigen norm tot standaard wil verheffen en zelfs wil bepalen wat er gezegd mag worden? En tegelijkertijd beklaag je je over de superieure houding van een ander? Je vroeg eerder om een post waarin je een net zo supierieure houding aanneemt als TS. Zie hierboven. Gray had alleen een plaatje van een vergrotende spiegel moeten plaatsen.quote:Op maandag 4 maart 2013 09:58 schreef Cockwhale het volgende:
Spoken bestaan schijnbaar toch. Je hebt er namelijk net één gezien.
Ik reageer op de wijze waarop hij zijn "standpunt" overbrengt naar anderen. Daarnaast is dit een forum. Een beetje uitleg mag wel wanneer je een "discussie of gesprek" aan gaat met anderen. Dit is een monoloog, vandaar dat ik zeg dat hij net zo goed tegen bomen kan gaan praten. Dit soort blog materiaal moet verboden worden op het forum. Niet meer dan zelfverheerlijking/overtuiging, geen enkele poging om te delen.
Het gaat mij er dan ook niet om of het waar is of niet, maar de manier waarop hij zijn waarheid presenteert. Waarom zou je uberhaupt iets serieus nemen als het op deze manier gebracht wordt? Het feit dat iemand een andere blik heeft dan "de rest" betekend nog niet dat die persoon een open blik heeft. Een open blik zit in de twijfel en zo ook kennis.
Wanneer het eenmaal gerealiseerd is blijkt dat wat gezocht werd gelijk is aan hetgeen dat zoekt. Dat dilemma is wat TS schetst in het eerste stuk:quote:You have heard the joke, but you haven’t laughed.
- Alan Watts
Het klinkt vaag, en dat is het ook, maar dat maakt het niet minder waar.quote:Op woensdag 27 februari 2013 23:06 schreef Volatility het volgende:
Deze zeer krachtige feedbackloop vindt ook continu plaats om het zelf te verankeren en versterken. Je kent de extreme voorbeelden wel, die typische slachtoffer-types, of klagers. Feit is dat iedereen dit proces ondervonden heeft. Gebeurtenissen in je jeugd en de feedback daarop bepalen wat voor 'type' jij wordt en minder zichtbaar welke identiteit jij met jezelf associeert. Dat is niks voor mij . Eenmaal een set identiteitsindicaties te hebben toegeëigend gaat men d.m.v. kiezen van sociale contacten, materiaal en andere zaken de eigen identiteit versterken. Waardoor het hele idee dat er in beginsel helemaal geen zelf is totaal onaannemelijk en ongeloofwaardig wordt. Een zeer complex luchtkasteel. Er staat niks buiten het nu om het nu te ervaren.quote:Dat is ook de totale paradox van een relatie überhaupt: de wederzijdse beïnvloeding. In principe raak je verliefd op- en geïnteresseerd in een individu dat op dat moment nog los van jou staat. Met haar eigen interesses, denkbeelden en dromen. Vervolgens wanneer je een relatie krijgt, begin je nog meer over elkaar te weten en zonder dat je het doorhebt begin je elkaar te veranderen. In deze fase heb je al een volgroeide constructie van wat die ander is (of beter zou moeten zijn). Deze is deels gebaseerd op een denkbeeld dat je al had, voordat je de ander überhaupt ontmoette, en dat is de fundamentele stap die vaak leidt tot teleurstelling. De beste en oprechtste relatie is één uit pure liefde voor de ander, zónder die persoon te (willen) veranderen. Zo'n relatie bestaat niet in de praktijk, of bestaat hoogstens een paar seconden. Een heel onschuldig mechanisme, nl. dat je je best wilt doen voor een ander - dat je zo wilt zijn zoals de ander je graag ziet, is uiteindelijk dat wat er mede voor zorgt dat een relatie kapot gaat en dat er vervolgens wederzijds onbegrip ontstaat.
Stel een vrouw heeft een bepaald idee over onderwerp A. Zij merkt echter dat haar partner dat niet zo leuk vindt. Hij vindt ook eigenlijk dat een vrouw idealiter niet zo hoort te denken over dat onderwerp. Uit liefde en om haar vriend niet te kwetsen neemt zij langzaam afstand van haar oorspronkelijke idee over A. De man merkt dit, en sterkt zich in de gedachte dat zij echt een goede partner is. Hij ziet ook zijn beeld van hoe een vrouw zou moeten zijn bevestigd, zijn mentale constructie heeft positieve feedback gekregen en wordt daarmee paradoxaal genoeg nog wat dwingender. Precies zo vormt zij zich qua gedachten, ethiek en oordelen precies naar het beeld dat hij van haar heeft. Alles goed en wel, tot de scheiding tussen wat zij echt is en wat hij (en zij vaak ook) denkt dat zij is te groot wordt. Dan leiden alle niet eens zo slecht bedoelde acties tot pijn, teleurstelling en een verbroken relatie. Wanneer de vrouw zich, nu deels onttrokken van de onbewust altijd dwingende verwachting van haar partner, meer naar haar ware aard gaat gedragen, neemt de man een groot verschil waar tussen hoe zij nu is en hoe zij in de relatie was. De denkfout echter is dat het verschil dat hij waarneemt niet tussen hoe zij nu is en hoe zij eerder was is, maar tussen hoe zij echt is en hoe hij steeds meer begon te geloven dat zij was. Dit is een dodelijk mechanisme en vergt veel mentale volwassenheid om het te voorkomen (tot zover dat mogelijk is). Houd in je achterhoofd dat je ooit bent gevallen voor een individu dat nog totaal los van jou stond. Zo iemand moet je niet willen veranderen/vormen. Hoewel dat wel een bijna natuurlijk proces is binnen hedendaagse relaties.
zo, dat zijn nog is rake reacties!quote:Op maandag 4 maart 2013 11:20 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Ah, censuur. Het beste wapen van een onevenwichtige geest.
Een topic hoeft niet per se een discussie te bevatten, maar kan bijvoorbeeld ook een collage worden. Daar zijn best wat voorbeelden van te vinden op FOK!
Bovendien is wat TS schrijft een welbekend gegeven in zowel religie als wetenschap, van filosofie tot psychologie. Dat jij wellicht niet bekend met die kennis hoef je hem niet aan te rekenen... Kom uit voor je gebrek aan (zelf)kennis en doe wat andere sterke geesten doen: stel een vraag.
[..]
Zijn presentatie staat me meer aan dan de jouwe, al heb ik ook best wat op de zijne aan te merken. Waarom zou je uberhaupt iets typen als het zo verzuurd is? Als je zelf zo openminded bent, stel dan een vraag, in plaats van de boom te kappen zonder te weten waar deze wortelt en bloeit.
nee hij heeft gelijk, jij oordeelt en sabelt alles neer zonder ook maar 1 vraag te stellen, als je je niet in die materie verdiept zullen dit soort zaken altijd vaag voor jou blijven.quote:
Dat is wel heel hypothetisch. Iemand die werkelijk geen enkele zintuiglijke prikkel kan waarnemen vegeteert alleen nog maar en functioneert, net als iemand die diep in coma ligt, alleen nog als plant, niet als mens. Je zou kunnen stellen dat zo'n persoon in zekere overleden is omdat hij geen - kennelijke- persoonlijkheid meer heeft.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:44 schreef oompaloompa het volgende:
Rare, maar wel serieus bedoelde vraag.
Stel iemand is doof, blind en heeft geen gevoel van tast, smaak, etc. In andere woorden, die persoon is niet in staat iets buiten zichzelf waar te nemen.
Is die persoon volgens jou nog iemand, of bestaat diegene niet omdat diegene niets waar kan nemen?
Interessante vraag, al verdient het misschien eerder een eigen topic in F&L of R&P.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:44 schreef oompaloompa het volgende:
Rare, maar wel serieus bedoelde vraag.
Stel iemand is doof, blind en heeft geen gevoel van tast, smaak, etc. In andere woorden, die persoon is niet in staat iets buiten zichzelf waar te nemen.
Is die persoon volgens jou nog iemand, of bestaat diegene niet omdat diegene niets waar kan nemen?
Onzin. In tegenstelling tot de coma patient heb je dan nog steeds 'hersenactiviteit' en je bewust van jezelf. Een eventuele persoonlijkheid is onveranderd aanwezig. Iedere mogelijkheid tot contact is echter verdwenen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat is wel heel hypothetisch. Iemand die werkelijk geen enkele zintuiglijke prikkel kan waarnemen vegeteert alleen nog maar en functioneert, net als iemand die diep in coma ligt, alleen nog als plant, niet als mens. Je zou kunnen stellen dat zo'n persoon in zekere overleden is omdat hij geen - kennelijke- persoonlijkheid meer heeft.
Waar maak je uit op dat het een kind betreft ?quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Interessante vraag, al verdient het misschien eerder een eigen topic in F&L of R&P.
Volgens mij zou zo'n kind sterven door gebrek aan prikkels, zoals bij het experiment van die Franse Koning.
Maar zouden we ervan uitgaan dat het kind volwassen wordt, dan denk ik dat vanuit ons perspectief diegene wel een individuele persoonlijkheid krijgt, wat je zou kunnen zien door diegene naast een vergelijkbaar mens te plaatsen.
Vanuit zijn eigen perspectief zou hij denk ik geen zelf kennen, want geen zelf zonder ander. Als een soort godheid binnen zijn eigen leegte zou hij vormen maken uit het vormeloze. Eigen werelden, die deel uitmaken van hem, zelfs al komen sommige invloeden uit zijn onderbewuste.
Behalve vormen, zou het kunnen dat diegene afzonderlijke identiteiten gaat vormen, waarbij bepaalde gevoelens of gedachtegangen hun eigen vorm krijgen, vergelijkbaar met wat men vroeger daimon noemde. Hij zou dus tegelijkertijd zowel de delen als de som zijn. Iets wat overigens in het hindoeisme bekend staat als Het net van Indra.
Als ik het zo terug lees doet het me denken aan Inception.
Nou ja, de reden dat ik hier vraag is omdat TS zegt dat er geen "ik" is, alleen de waarneming. Daarom ook de vraag of er, zonder waarneming nog wel een persoon is volgens tsquote:Op woensdag 6 maart 2013 13:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Interessante vraag, al verdient het misschien eerder een eigen topic in F&L of R&P.
Doe ik niet, maar het is een belangrijk gegeven voor het beantwoorden van de vraag.quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat het een kind betreft ?
Een mens ontwikkelt pas zelfbewustzijn vanaf of een half jaar, of het tweede levensjaar. Weet niet precies meer, maar dat bepaalde men aan de hand van een spiegel voor de baby houden.quote:Denk zelf dat het nogal een verschil zal maken of je zo wordt (door b.v. een ongeluk) of zo wordt geboren (en vraag me af wat er dan van de persoonsontwikkeling terecht komt, bitter weinig vermoed ik. Een leven in de virtuele 'tijdloosheid' op het niveau van een pasgeboren baby.)
Maar is een persoon die alleen maar in zijn eigen wereld leeft nog wel een persoon?quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Onzin. In tegenstelling tot de coma patient heb je dan nog steeds 'hersenactiviteit' en je bewust van jezelf. Een eventuele persoonlijkheid is onveranderd aanwezig. Iedere mogelijkheid tot contact is echter verdwenen.
[..]
Waar maak je uit op dat het een kind betreft ?
Denk zelf dat het nogal een verschil zal maken of je zo wordt (door b.v. een ongeluk) of zo wordt geboren (en vraag me af wat er dan van de persoonsontwikkeling terecht komt, bitter weinig vermoed ik. Een leven in de virtuele 'tijdloosheid' op het niveau van een pasgeboren baby.)
Je neemt waar dat "IK post, IK besta". Kijk je als het ware in een spiegel, ben je twee mensen tegelijk, of roep je slechts een herinnering aan? En is die IK voor het posten dezelfde als die daarna? Welke is de echte?quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:53 schreef Apuleius het volgende:
Niks waarnemer. IK post, dus IK besta. Dat je het op hetzelfde moment waarneemt en/of daarna, is weer een ander verhaal.
Ben je bekend met de 'artistieke flow'? Dat moment waarbij je helemaal opgaat in je bezigheid en er niet langer een IK is die (bewust) nadenkt over zijn handelen? Denk je dat een turnster elke beweging bewust aanstuurt wanneer ze een drievoudige flikflaksaltoschroeflanding maakt op de evenwichtsbalk?quote:Je zal eerst moeten denken voordat je iets kan ondernemen. Dat lukt niet best zonder 'ik'.
IK is echt, anders viel er niets te posten. Je bent je eerst bewust van jezelf en daar heb je je ego bij nodig.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Je neemt waar dat "IK post, IK besta". Kijk je als het ware in een spiegel, ben je twee mensen tegelijk, of roep je slechts een herinnering aan? En is die IK voor het posten dezelfde als die daarna? Welke is de echte?
[..]
Ben je bekend met de 'artistieke flow'? Dat moment waarbij je helemaal opgaat in je bezigheid en er niet langer een IK is die (bewust) nadenkt over zijn handelen? Denk je dat een turnster elke beweging bewust aanstuurt wanneer ze een drievoudige flikflaksaltoschroeflanding maakt op de evenwichtsbalk?
Dus dieren hebben ook een ego volgens jou? Een IK? Sure, ze kunnen niet posten, maar ze doen wel dingen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:36 schreef Apuleius het volgende:
[..]
IK is echt, anders viel er niets te posten. Je bent je eerst bewust van jezelf en daar heb je je ego bij nodig.
Ja, die automatische piloot spreken we van. Dat het onafgebroken gaat bedenk je er nu zelf bij, maar mijn ervaring is dat de piloot gewoon nog in de cockpit zit, maar op z'n tijd de sturing uit handen geeft.quote:Voor de artistieke flow geldt precies herzelfde: Eerst oefenen, daarna routinematig, zonder bewust te handelen. Er valt imo niet te presteren als je onafgebroken onbewust bent. Zeg maar zo'n stuk in de auto rijden en ineens tot de ontdekking komen dat je kilometers verder bent, zonder dat je weet wat je handelingen exact waren. De automatische piloot.
Dieren hebben instinct, geen ego. Je kies er bewust voor om te eten, anders verhonger je. Indirect zorgt het IK er dus voor om het bloed te laten stromen. Je hebt helemaal gelijk met je bewering dat een groot deel automatisch gaat, hoewel je, net als op school, bewúst moet nadenken om de leerstof in je op te kunnen nemen, zodat bepaalde handelingen láter uit 'zichzelf' gaan.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:50 schreef Gray het volgende:
[..]
Dus dieren hebben ook een ego volgens jou? Een IK? Sure, ze kunnen niet posten, maar ze doen wel dingen.
En bovendien, kies jij om te denken? Of ontstaan jouw gedachten, waaruit keuzen lijken te volgen? Jij kiest, maar kies jij om te kiezen? En die keuzen, baseer je die op kennis die uit jou komt, of kennis die jij van anderen hebt overgenomen?
[..]
Ja, die automatische piloot spreken we van. Dat het onafgebroken gaat bedenk je er nu zelf bij, maar mijn ervaring is dat de piloot gewoon nog in de cockpit zit, maar op z'n tijd de sturing uit handen geeft.
Een groot deel van de handelingen die plaatsvinden in het menselijk lichaam gaan op de automatische piloot. Zo is het niet JIJ die je bloed doet stromen, die je haar doet groeien, die je hand terugtrekt bij aanraking van een hete pan. Kan je dan wel zeker weten dat het JIJ is die denkt? Of zou het kunnen dat de mens zo is gemaakt dat we dat als zodanig aannemen om een gevoel van controle te creeren? Ofwel, is er sprake van vrije wil? Een IK? Een ziel (want dat impliceert dit eigenlijk)?
Er zijn zat dieren die zichzelf herkennen, ofwel zelfbewust zijn, net als wij. Evenzo hebben wij instinct, net als zij hebben. Het lijf geeft het signaal van honger, het brein werkt mee door op dat signaal te reageren. Het verschil tussen wat een dier doet bij deze situatie vergeleken met de mens is dat bij ons gedachten komen kijken als extraatje. Onnodig als deze zijn voor deze handeling, kan een van die gedachten zijn dat we bewust kiezen om wel of niet te eten.quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:08 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Dieren hebben instinct, geen ego. Je kies er bewust voor om te eten, anders verhonger je. Indirect zorgt het IK er dus voor om het bloed te laten stromen. Je hebt helemaal gelijk met je bewering dat een groot deel automatisch gaat, hoewel je, net als op school, bewúst moet nadenken om de leerstof in je op te kunnen nemen, zodat bepaalde handelingen láter uit 'zichzelf' gaan.
Karakter? Ik zou het eerder een individuele set eigenschappen noemen die passen bij de levensweg van een zeker mens.quote:Soms baseer je je denkbeelden door hetgeen je in de loop der jaren al in je op hebt genomen en de andere manier is iets nieuws aan ervaringen opdoen, d.m.v. leren, lezen, horen, ruiken, proeven, kortom je zintuigen. Een combinatie daarvan is ook mogelijk. Dat vormt je karakter.
Alleen verandering is permanent is mijn overtuiging, en zelfs daar ben ik niet zeker van. Verlichting zie ik meer als een staat van zijn, waar een mens overigens wel naartoe kan groeien. Mijn ervaring is dat juist die IK niet constant aanwezig hoeft te zijn voor overleving, wat het uberhaupt niet is. Die IK is immers ook niet aanwezig wanneer je slaapt, of bij dieren zonder zelfherkenning.quote:Jullie hebben het meer over een permanente staat van verlichting heb ik het idee. Dat hou je een tijdje vol, maar na bepaalde tijd neemt het IK het weer over, omdat je het anders simpelweg niet zou overleven.
Oh, je bent gelovig? Dat wist ik niet.quote:Ja, ik denk dat dát vrije wil, of 'ziel' is.
Probeer jij maar eens constant kennis op te doen zonder er bij na te denken. Dat lukte je als baby misschien een tijdje ja. Vandaar dat ik het over de combinatie van mogelijkheden had.quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:34 schreef Gray het volgende:
[..]
Er zijn zat dieren die zichzelf herkennen, ofwel zelfbewust zijn, net als wij. Evenzo hebben wij instinct, net als zij hebben. Het lijf geeft het signaal van honger, het brein werkt mee door op dat signaal te reageren. Het verschil tussen wat een dier doet bij deze situatie vergeleken met de mens is dat bij ons gedachten komen kijken als extraatje. Onnodig als deze zijn voor deze handeling, kan een van die gedachten zijn dat we bewust kiezen om wel of niet te eten.
Bewust leerstof opnemen is ook niet per se nodig om te leren, of heb jij bewust gekozen om dat allereerste woordje dat je sprak te leren?
[..]
Karakter? Ik zou het eerder een individuele set eigenschappen noemen die passen bij de levensweg van een zeker mens.
[..]
Alleen verandering is permanent is mijn overtuiging, en zelfs daar ben ik niet zeker van. Verlichting zie ik meer als een staat van zijn, waar een mens overigens wel naartoe kan groeien. Mijn ervaring is dat juist die IK niet constant aanwezig hoeft te zijn voor overleving, wat het uberhaupt niet is. Die IK is immers ook niet aanwezig wanneer je slaapt, of bij dieren zonder zelfherkenning.
[..]
Oh, je bent gelovig? Dat wist ik niet.![]()
Vrije wil, of 'ziel', of 'ik' zijn zaken waar ik niet in geloof, al geloof ik wel in de illusie van 'vrije wil', of 'ik'. Met illusie doel ik dan op 'anders dan het lijkt'.
Best een deel van onze kennis nemen we niet bewust op, dat merk je bijvoorbeeld met iets dat je langdurig moet oefenen. Bij het studeren nam ik vaak niet alleen de kennis op, maar ook de plaats van waar ik die kennis had opgedaan, zoals de plaats van de pagina uit het boek waaruit het afkomstig was. Geloof me, dat deed ik niet bewust.quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:55 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens constant kennis op te doen zonder er bij na te denken. Dat lukte je als baby misschien een tijdje ja. Vandaar dat ik het over de combinatie van mogelijkheden had.
Dromen is zooooo'n klein deel van je slaap.quote:In je dromen is je IK ook aanwezig. Maar wie of wat veroorzaakt de droom?![]()
Ja, ik ben zeer gelovig. Geloof voornamelijk in mezelf.![]()
Waarom zou het nut moeten hebben?quote:Ach ja, wellicht is het allemaal een illusie. Wat het nut daarvan nu weer moet zijn is me net zo goed een raadsel.
Ach, dat is toch geen reden om in een mogelijke illusie te blijven geloven?quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:40 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Omdat ik er wat mij betreft dan al jaren voor niets over aan het piekeren ben.
Nee, dat niet. Je hebt me i.i.g. genoeg stof tot nadenken gegeven.quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Ach, dat is toch geen reden om in een mogelijke illusie te blijven geloven?
Als je dat een goed ding vindt, dan graag gedaan.quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:48 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Je hebt me i.i.g. genoeg stof tot nadenken gegeven.
quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je dat een goed ding vindt, dan graag gedaan.
Heeft helemaal niets met censuur te maken, miss en mister paranoid. Het is een kwestie van regels aanstellen waaraan een topic moet voldoen. Dit heeft niks met de inhoud te maken, maar wel met de structuur van de inhoud. Als ik een topic open met simpelweg "hallo, er zit een spook in mijn kamer, doei" vind jij dat dat een forum geschikte topic? Mijn voorbeeld is misschien overdreven, maar de TS zijn bericht is hetzelfde geval met enkel wat meer zinnen.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Lees ik nou goed dat je je eigen norm tot standaard wil verheffen en zelfs wil bepalen wat er gezegd mag worden? En tegelijkertijd beklaag je je over de superieure houding van een ander? Je vroeg eerder om een post waarin je een net zo supierieure houding aanneemt als TS. Zie hierboven. Gray had alleen een plaatje van een vergrotende spiegel moeten plaatsen.
Ik heb al eerder gezegd dat TS het heeft over een ervaring. Die valt niet te beargumenteren. En dat hoeft ook niet. Zie onze net-etiquette.
Wat ik met je eens ben, is dat hij meent iets gevonden te hebben wat anderen nog aan het zoeken zouden zijn en dat hij dáár idd. geen argument voor aandraagt. Maar ook dat is al gezegd.
Leg uit. Dit kan je namelijk al op tig manieren interpreteren en daardoor ook op tig manieren onderuit halen.quote:Er is geen zelf, er is geen ik.
Ja & die arme "ziel" zit letterlijk in de "hel"quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een persoon die alleen maar in zijn eigen wereld leeft nog wel een persoon?
Noem je mij nu paranoide? Ik zeg alleen dat het legitiem is om te spreken over ervaringen. Dat is altijd zo geweest in TRU.quote:Op woensdag 6 maart 2013 18:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Heeft helemaal niets met censuur te maken, miss en mister paranoid. Het is een kwestie van regels aanstellen waaraan een topic moet voldoen. Dit heeft niks met de inhoud te maken, maar wel met de structuur van de inhoud. Als ik een topic open met simpelweg "hallo, er zit een spook in mijn kamer, doei" vind jij dat dat een forum geschikte topic? Mijn voorbeeld is misschien overdreven, maar de TS zijn bericht is hetzelfde geval met enkel wat meer zinnen.
En dit soort zaken zijn niet te beargumenteren? Wat een onzin. Verwar wetenschap niet met argumentatie. Filosofie (van de kunst en esthetica) maakt een deel uit van mijn studie en geloof mij als ik zeg dat vele theorieën niet beargumenteerd worden vanuit moderne wetenschap. Echter zij weten hun bevindingen of ideeën wel te beargumenteren.
Om toch te reageren:
[..]
Leg uit. Dit kan je namelijk al op tig manieren interpreteren en daardoor ook op tig manieren onderuit halen.
Dat was ook mijn idee.. Kan een persoon bestaan zonder enige zintuiglijke inputen zonder geheugen waaraan je je identiteit ontleent.quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:57 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ja & die arme "ziel" zit letterlijk in de "hel"
... maar ik betwijfel of er een persoon ontstaat als je vanaf je geboorte in je eigen "wereld" leeft. (zonder ook maar enige "input", of zelfs het besef dat je in een lichaam zit.)
Gerichte gedachtes en een ik-besef zie ik nog wel als mogelijkheid (maar dan wel een aparte variant van beide (aangezien je nooit een taal zult leren, of het besef dat je niet alleen/alles bent)) - met behulp van onze aangeboren fantasie kunnen er wellicht zelfs nog bijzondere "werelden" ontstaan in het hoofd van het lijdend voorwerp. Je zou zelfs nog kunnen stellen dat dit God is (en wij z'n fantasiequote:Op woensdag 6 maart 2013 20:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat was ook mijn idee.. Kan een persoon bestaan zonder enige zintuiglijke inputen zonder geheugen waaraan je je identiteit ontleent.
Volgens mij kun je geen enkele gerichte gedachte hebben, dan. Ook geen ik-besef, omdat het onderscheid tussen jezelf en een omgeving niet gemaakt kan worden.
Maar je weet niet eens dat je lichaam begrensd is... Kun je dan toch een ik-besef hebben? En als je nooit hebt geleerd iets waar te nemen, kun je je ook niet focussen, tenminste dat lijkt me zo.quote:Op woensdag 6 maart 2013 20:50 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Gerichte gedachtes en een ik-besef zie ik nog wel als mogelijkheid (maar dan wel een aparte variant van beide (aangezien je nooit een taal zult leren, of het besef dat je niet alleen/alles bent)) - met behulp van onze aangeboren fantasie kunnen er wellicht zelfs nog bijzondere "werelden" ontstaan in het hoofd van het lijdend voorwerp. Je zou zelfs nog kunnen stellen dat dit God is (en wij z'n fantasie)
... maar het blijft een "tijdloze" ervaring, er is geen enkel besef van "tijd" anders dan dat de ene gedachte mogelijk de andere opvolgt en de 'persoon' dit 'waarneemt' en daar zelf concepten vergelijkbaar met ons concept van 'tijd' aan koppeld.
De IK is niet meer dan de waarnemer die waarneemt dat ie waarneemt.quote:Op woensdag 6 maart 2013 20:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar je weet niet eens dat je lichaam begrensd is... Kun je dan toch een ik-besef hebben? En als je nooit hebt geleerd iets waar te nemen, kun je je ook niet focussen, tenminste dat lijkt me zo.
Bizar gedachtenexperiment trouwens. Het lijkt me een zeer benauwende ervaring.
Ok, als je zo het 'ik' definieert. Maar dan hebben dieren ook een ik-besef.quote:Op woensdag 6 maart 2013 20:58 schreef R0N1N het volgende:
[..]
De IK is niet meer dan de waarnemer die waarneemt dat ie waarneemt.
(& al is er geen input, er is (waarschijnlijk) wel een output ('gedachten'))
Dat gaat voor heel wat diersoorten op, vermoed ik jaquote:Op woensdag 6 maart 2013 21:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ok, als je zo het 'ik' definieert. Maar dan hebben dieren ook een ik-besef.
Oh, maar ik stelde ook niet voor niets dat je het niveau van een pasgeboren baby niet of nauwelijks zal 'ontstijgen'quote:Ik ging er altijd vanuit dat zoiets moest groeien. Kinderen beseffen pas met ongeveer hun 6e geloof ik, dat ze echt iets anders zijn dan hun omgeving, voor heel jonge kinderen is wat er op televisie gebeurt net zo echt als iets dat in het echt gebeurt. Dat zou dan komen omdat het onderscheid tussen 'ik' en de buitenwereld er nog niet helemaal is en ook het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid niet.
quote:Op woensdag 6 maart 2013 19:49 schreef Gray het volgende:
Alsof de vlinder aan de rups de vrijheid van het vliegen kan uitleggen!
Kleineren doen we hier niet, Cockwhale.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]![]()
Eerst moet ik vragen stellen. Stel ik een vraag, krijg ik zo'n bagger antwoord.
Laat ik het zo stellen: Wat is volgens jullie een IK: definieer dat eens en wat wordt er bedoeld met: alleen observeren en vervolgens de combinatie van beide. Neem aan dat je wel kunt, vlindertje?
Het is niet aan jou te beslissen waaraan een OP moet voldoen op topic-waardig te zijn. Als je iets dergelijks ter discussie wil stellen, dan stel ik voor dat je je heil zoekt in TRU Feedback. Daar is dit topic niet voor bedoeld.quote:Op woensdag 6 maart 2013 18:25 schreef Cockwhale het volgende:
Heeft helemaal niets met censuur te maken, miss en mister paranoid. Het is een kwestie van regels aanstellen waaraan een topic moet voldoen. Dit heeft niks met de inhoud te maken, maar wel met de structuur van de inhoud. Als ik een topic open met simpelweg "hallo, er zit een spook in mijn kamer, doei" vind jij dat dat een forum geschikte topic? Mijn voorbeeld is misschien overdreven, maar de TS zijn bericht is hetzelfde geval met enkel wat meer zinnen.
En dit soort zaken zijn niet te beargumenteren? Wat een onzin. Verwar wetenschap niet met argumentatie. Filosofie (van de kunst en esthetica) maakt een deel uit van mijn studie en geloof mij als ik zeg dat vele theorieën niet beargumenteerd worden vanuit moderne wetenschap. Echter zij weten hun bevindingen of ideeën wel te beargumenteren.
Tja, je wil logische argumenten horen voor iets dat helemaal niet zo logisch is.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]![]()
Eerst moet ik vragen stellen. Stel ik een vraag, krijg ik zo'n bagger antwoord.
Een IK is voor mij als twee spiegels tegenover elkaar, één de gedachten, de ander de kennis. Wat reflecteren ze naar elkaar?quote:Laat ik het zo stellen: Wat is volgens jullie een IK: definieer dat eens en wat wordt er bedoeld met: alleen observeren en vervolgens de combinatie van beide. Neem aan dat je wel kunt, vlindertje?
Tegen wie heb je het?quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:01 schreef oompaloompa het volgende:
Daarom ook mijn vraag van een tijd eerder. Als je ik puur en alleen waarneming is, is dan iemand die niets meer van buiten waar kan nemen geen persoon meer?
En als zo iemand nog wel een persoon is, volgt logisch dat je ik dus meer is dan alleen waarneming.
Je neemt nog steeds jezelf van binnen waar. (zelfbewust)quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:01 schreef oompaloompa het volgende:
Daarom ook mijn vraag van een tijd eerder. Als je ik puur en alleen waarneming is, is dan iemand die niets meer van buiten waar kan nemen geen persoon meer?
En als zo iemand nog wel een persoon is, volgt logisch dat je ik dus meer is dan alleen waarneming.
Maar als je zelf niks is behalve waarneming, wat neem je dan waar wanneer je totaal afgesloten bent van de buitenwereld?quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je neemt nog steeds jezelf van binnen waar. (zelfbewust)
Dus je logische gevolgstrekking is helemaal niet zo logisch
Je gedachten neem je waar. (hence, Ik denk dus ik bestaquote:Op woensdag 6 maart 2013 22:32 schreef oompaloompa het volgende:
Maar als je zelf niks is behalve waarneming, wat neem je dan waar wanneer je totaal afgesloten bent van de buitenwereld?
Een waarneming van een waarneming van een waarneming van een waarneming etc?
Die komt uit een iets ander probleem voortquote:Op woensdag 6 maart 2013 22:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je gedachten neem je waar. (hence, Ik denk dus ik besta)
Maar waar begint het? Als het enige wat een ik tot een ik maakt de waarneming is, moet die waarneming ergens vandaan komen. Als je een "ik" bent kun je inderdaad waarnemen dat je waarneemt. Maar als de voorwaarde tot het zijn van een "ik" waarneming is, waar komt dan die allereerste waarneming vandaan?quote:De waarnemer die waarneemt dat hij waarneemt. (oftewel zelfbewustzijn, het besef van je eigen bestaan / aanwezigheid)
Ohhh, okay.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:19 schreef oompaloompa het volgende:
De discussie over definities etc zonder iemand specifiek uit te kiezen omdat er een andere discussie tussendoor speelt waar ik me niet mee wil bemoeien
No prob, kan best.quote:En tegelijkertijd wil ik er meer over weten maar ben ik een autist die niet goed om kan gaan met "zweverige" (niet negatief bedoeld) zinnen en definities nodig heeft
Dat denk ik wel. Vandaar dat ik de metafoor van de spiegels wel mooi vind.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:32 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar als je zelf niks is behalve waarneming, wat neem je dan waar wanneer je totaal afgesloten bent van de buitenwereld?
Een waarneming van een waarneming van een waarneming van een waarneming etc?
In ons geval het brein. Simpel.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:41 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar waar begint het? Als het enige wat een ik tot een ik maakt de waarneming is, moet die waarneming ergens vandaan komen. Als je een "ik" bent kun je inderdaad waarnemen dat je waarneemt. Maar als de voorwaarde tot het zijn van een "ik" waarneming is, waar komt dan die allereerste waarneming vandaan?
Maar dan zit je bestaan, je ik dus in ieder geval deels in je lichaam, aangezien de basiswaarneming, die je vervolgens waarneemt die je weer waarneemt etc uit je brein komt, en is het niet puur de waarneming?quote:
Geen brein, geen waarneming. Dat brein is de lens waarmee wordt waargenomen, bedekt met het laagje stof dat men het ego noemt (om maar weer even een andere metafoor erbij te halen).quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar dan zit je bestaan, je ik dus in ieder geval deels in je lichaam, aangezien de basiswaarneming, die je vervolgens waarneemt die je weer waarneemt etc uit je brein komt, en is het niet puur de waarneming?
Toevallig niet.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:41 schreef oompaloompa het volgende:
Die komt uit een iets ander probleem voort
quote:Kennis is vooral gebaseerd op zintuiglijke waarneming, maar de zintuigen zijn te onbetrouwbaar om waarnemingen te doen die leiden tot absolute waarheden. In zijn Tweede Meditatie beargumenteerde hij, na het verwerpen van de waarneming via de zintuigen: "Als ik mij ervan overtuigd heb dat er absoluut niets bestaat in de wereld, besta ik dan ook niet?" Het antwoord daarop is dat hij moet bestaan, want als hij zich ergens van overtuigt, bestaat hij. Ik denk, dus ik besta/Ik denk, dus ik ben, bekender geworden in de Latijnse variant: Cogito ergo sum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Descartes
Ik denk dit: Kennis is onlosmakelijk verbonden met gedachten en vice versa wat mij betreft. Gedachten krijgen vorm vanuit kennis en kennis wordt weergegeven in gedachten. (is dit ook wat je bedoeld met de twee spiegels die elkaar reflecteren?) Kennis en gedachten staan wat mij betreft niet altijd in lijn met de werkelijkheid, alhoewel de basis wel altijd ten grondslag ligt aan de realiteit zoals deze waargenomen wordt. Door te spelen en combineren met variërende kennis, ontstaat er een vorm van nieuwe kennis die zich tevens uit in gedachten. (Fantasie/Creativiteit) Ons reflecterend vermogen maakt dit mogelijk. Reflectie is dan ook kennis in de vorm van gedachten, waarin het geobserveerd, geanalyseerd en gedeconstrueerd kan worden. Het werkelijke object ken je dus ook niet, je herkent het uiterlijk en de werking ervan zoals deze zich vertaald heeft naar je gedachten, oftewel de gedachtenkennis. Variatie in kennis en verschil in vermogen bepalen wat mij betreft de IK. De IK is dan het vermogen om bewust (keuze) individuele gedachten te vormen naar aanleiding van waarneming (reflecteren), en vervolgens "spelende wijs" ook zelfstandig te kunnen vormen. Een eigen creatie (of kunstwerk) is naar mijn mening dan ook een kenmerkend "object" die de uiting van de IK weergeeft en waarvan de representatie de (waarneembare) werkelijkheid in een zekere zin ontstijgt. Onbewuste acties of reacties zij het fysiek of in het denken doen daar naar mijn mening niets aan af.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Tja, je wil logische argumenten horen voor iets dat helemaal niet zo logisch is.
[..]
Een IK is voor mij als twee spiegels tegenover elkaar, één de gedachten, de ander de kennis. Wat reflecteren ze naar elkaar?
Alleen observeren is wanneer slechts één spiegel stofvrij is, de combinatie van beide is wanneer je ook de ander hebt geboend.
Zo denk ik er ook wel ongeveer over.quote:Op woensdag 6 maart 2013 23:35 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk dit: Kennis is onlosmakelijk verbonden met gedachten en vice versa wat mij betreft. Gedachten krijgen vorm vanuit kennis en kennis wordt weergegeven in gedachten. (is dit ook wat je bedoeld met de twee spiegels die elkaar reflecteren?) Kennis en gedachten staan wat mij betreft niet altijd in lijn met de werkelijkheid, alhoewel de basis wel altijd ten grondslag ligt aan de realiteit zoals deze waargenomen wordt. Door te spelen en combineren met variërende kennis, ontstaat er een vorm van nieuwe kennis die zich tevens uit in gedachten. (Fantasie/Creativiteit) Ons reflecterend vermogen maakt dit mogelijk. Reflectie is dan ook kennis in de vorm van gedachten, waarin het geobserveerd, geanalyseerd en gedeconstrueerd kan worden. Het werkelijke object ken je dus ook niet, je herkent het uiterlijk en de werking ervan zoals deze zich vertaald heeft naar je gedachten, oftewel de gedachtenkennis. Variatie in kennis en verschil in vermogen bepalen wat mij betreft de IK. De IK is dan het vermogen om bewust (keuze) individuele gedachten te vormen naar aanleiding van waarneming (reflecteren), en vervolgens "spelende wijs" ook zelfstandig te kunnen vormen. Een eigen creatie (of kunstwerk) is naar mijn mening dan ook een kenmerkend "object" die de uiting van de IK weergeeft en waarvan de representatie de (waarneembare) werkelijkheid in een zekere zin ontstijgt. Onbewuste acties of reacties zij het fysiek of in het denken doen daar naar mijn mening niets aan af.
Dat is wel een goeie ja.quote:Mijn vraag is dan ook, als er geen IK is, waar ken je de individuele creatieve processen van een persoon aan toe? Observatie neigt naar niet meer dan kopiëren van hetgeen wat je ziet, waarbij kennis tevens niet meer dan een kopie is van het waargenomene.
Ja maar zoals je al zegt kwam het voort uit de constatering dat je zintuigen je voor de gek kunnen houden met als gevolg dat je daar dus niet op kunt vertrouwen en dat je dus aan alles moet twijfelen. Het enige waar je niet aan kunt twijfelen is dat je twijfelt. In dat geval was de vraag dus, er van uitgaande dat je zintuigen je voor de gek kunnen houden, welke kennis kun je echt zeker weten?quote:Op woensdag 6 maart 2013 23:12 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Toevallig niet.
Het probleem hierbij is juist de waarneming (edit: van de externe 'wereld' (zintuigen)). Die kun je niet vertrouwen, dus kun je die niet meenemen in je beschouwing. Wat blijft er dan nog over om de 'ik/persoon' te definieren ? je gedachten.
[..]
En wat als nu blijkt dat je die beslissingen niet bewust neemt, maar het bewuste slechts een illusie is? Bestaat de ik dan nog?quote:Op woensdag 6 maart 2013 23:35 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik denk dit: Kennis is onlosmakelijk verbonden met gedachten en vice versa wat mij betreft. Gedachten krijgen vorm vanuit kennis en kennis wordt weergegeven in gedachten. (is dit ook wat je bedoeld met de twee spiegels die elkaar reflecteren?) Kennis en gedachten staan wat mij betreft niet altijd in lijn met de werkelijkheid, alhoewel de basis wel altijd ten grondslag ligt aan de realiteit zoals deze waargenomen wordt. Door te spelen en combineren met variërende kennis, ontstaat er een vorm van nieuwe kennis die zich tevens uit in gedachten. (Fantasie/Creativiteit) Ons reflecterend vermogen maakt dit mogelijk. Reflectie is dan ook kennis in de vorm van gedachten, waarin het geobserveerd, geanalyseerd en gedeconstrueerd kan worden. Het werkelijke object ken je dus ook niet, je herkent het uiterlijk en de werking ervan zoals deze zich vertaald heeft naar je gedachten, oftewel de gedachtenkennis. Variatie in kennis en verschil in vermogen bepalen wat mij betreft de IK. De IK is dan het vermogen om bewust (keuze) individuele gedachten te vormen naar aanleiding van waarneming (reflecteren), en vervolgens "spelende wijs" ook zelfstandig te kunnen vormen. Een eigen creatie (of kunstwerk) is naar mijn mening dan ook een kenmerkend "object" die de uiting van de IK weergeeft en waarvan de representatie de (waarneembare) werkelijkheid in een zekere zin ontstijgt. Onbewuste acties of reacties zij het fysiek of in het denken doen daar naar mijn mening niets aan af.
Mijn vraag is dan ook, als er geen IK is, waar ken je de individuele creatieve processen van een persoon aan toe? Observatie neigt naar niet meer dan kopiëren van hetgeen wat je ziet, waarbij kennis tevens niet meer dan een kopie is van het waargenomene.
Nee, niet puur de waarneming.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:46 schreef oompaloompa het volgende:
Maar dan zit je bestaan, je ik dus in ieder geval deels in je lichaam, aangezien de basiswaarneming, die je vervolgens waarneemt die je weer waarneemt etc uit je brein komt, en is het niet puur de waarneming?
De overeenkomst zit 'm in de enige geldige waarneming. (die van de eigen gedachten)quote:Op donderdag 7 maart 2013 00:01 schreef oompaloompa het volgende:
Ja maar zoals je al zegt kwam het voort uit de constatering dat je zintuigen je voor de gek kunnen houden met als gevolg dat je daar dus niet op kunt vertrouwen en dat je dus aan alles moet twijfelen. Het enige waar je niet aan kunt twijfelen is dat je twijfelt. In dat geval was de vraag dus, er van uitgaande dat je zintuigen je voor de gek kunnen houden, welke kennis kun je echt zeker weten?
In dit geval is de vraag anders namelijk is een persoon meer dan alleen zijn waarneming? Het waarnemen van je waarneming (dus ik besta) is geen antwoord op die vraag.
& Als je niets weet, heb je weer geen idee dat je leeft.quote:Op donderdag 7 maart 2013 00:46 schreef DO2 het volgende:
Ah, de complete deconditionering, die leidt tot het simpele inzicht dat er nooit werkelijk een conditionering bestond of bestaat. Dat ze alleen bestond en bestaat bij de gratie van het geloof erin.
Ik besta. Onafhankelijk van de gedachten, ideeen en overtuigingen in mijn hoofd.
Onafhankelijk van alles wat me mijn hele godsganse leven is aangeleerd, besta ik.
Hoe minder ik weet, hoe meer ik ( voel dat ik ) leef.
Gedachtes vinden we ook niet, hoor. Hersenactiviteit wel. Hoe zich dat vertaald naar gedachten en het besef van een 'ik', weten we stomweg niet.quote:Op donderdag 7 maart 2013 01:12 schreef DO2 het volgende:
De grap is natuurlijk dat niemand zijn 'ik' kan vinden.
Er is een alleen een heilige overtuiging in ons brein dat zegt dat er een 'ik' moet zijn.
We vinden gedachtes, sensaties, emoties, etc. Maar een vaste 'ik' kan niemand traceren.
En dat wat alles 'vindt' is ook nog eens onvindbaar,.
De 'ik' is voortdurend onderhevig aan verandering. En wie of wat 'kent' al die veranderingen?
Zo denk ik er ook over. Yup.quote:Op woensdag 6 maart 2013 23:35 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik denk dit: Kennis is onlosmakelijk verbonden met gedachten en vice versa wat mij betreft. Gedachten krijgen vorm vanuit kennis en kennis wordt weergegeven in gedachten. (is dit ook wat je bedoeld met de twee spiegels die elkaar reflecteren?)
Hier kan ik me wel in vinden.quote:Kennis en gedachten staan wat mij betreft niet altijd in lijn met de werkelijkheid, alhoewel de basis wel altijd ten grondslag ligt aan de realiteit zoals deze waargenomen wordt. Door te spelen en combineren met variërende kennis, ontstaat er een vorm van nieuwe kennis die zich tevens uit in gedachten. (Fantasie/Creativiteit) Ons reflecterend vermogen maakt dit mogelijk. Reflectie is dan ook kennis in de vorm van gedachten, waarin het geobserveerd, geanalyseerd en gedeconstrueerd kan worden. Het werkelijke object ken je dus ook niet, je herkent het uiterlijk en de werking ervan zoals deze zich vertaald heeft naar je gedachten, oftewel de gedachtenkennis.
Hm... Je zegt "bewust", maar wat is hier bewust? De IK? Maar dat is volgens je stelling het vermogen om bewust gedachten te vormen. Bovendien zeg je "zelfstandig", wat de vrije wil suggereert. Maar heb je controle over het verschil in vermogen? De kennis die je hebt opgedaan (denk aan taal, cultuur, ervaringen), heb je dat naar eigen wil opgenomen?quote:Variatie in kennis en verschil in vermogen bepalen wat mij betreft de IK. De IK is dan het vermogen om bewust (keuze) individuele gedachten te vormen naar aanleiding van waarneming (reflecteren), en vervolgens "spelende wijs" ook zelfstandig te kunnen vormen.
In mijn ogen is een creatie het gevolg van het collectieve kennisdomein waar een persoon als een antenne op is afgestemd. De mogelijkheden zijn er, de persoon ziet de mogelijkheden en handelt ernaar. Dat gaat zowel bewust als onbewust.quote:Een eigen creatie (of kunstwerk) is naar mijn mening dan ook een kenmerkend "object" die de uiting van de IK weergeeft en waarvan de representatie de (waarneembare) werkelijkheid in een zekere zin ontstijgt. Onbewuste acties of reacties zij het fysiek of in het denken doen daar naar mijn mening niets aan af.
Mijn vraag is dan ook, als er geen IK is, waar ken je de individuele creatieve processen van een persoon aan toe? Observatie neigt naar niet meer dan kopiëren van hetgeen wat je ziet, waarbij kennis tevens niet meer dan een kopie is van het waargenomene.
Grappig, doet mij denken aan een eigen verklaring die ik als mogelijkheid acht bij "geestenverschijningen", waarbij de mens tevens als een antenne functioneert die bepaalde golven of energie (residu) vertaalt naar eigen waarneming. Overigens moet je hier, althans naar mijn inzicht, geen spirituele of religieuze begrippen aan toekennen. Deze twee termen neigen naar mijn mening naar een afscheiding van de natuur in de zin van het allesomvattende of absolute.quote:In mijn ogen is een creatie het gevolg van het collectieve kennisdomein waar een persoon als een antenne op is afgestemd.
Nee, niets is tastbaar. Alles valt of staat bij de gedachte ervan.quote:Op donderdag 7 maart 2013 10:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Gedachtes vinden we ook niet, hoor. Hersenactiviteit wel. Hoe zich dat vertaald naar gedachten en het besef van een 'ik', weten we stomweg niet.
En inderdaad een 'ik' is nergens te bekennen, vooralsnog, maar we zijn wel zelfbewust.
Ik weet niet hoe jij hersenactiviteit definieert? Ik bedoel de electrische activiteit van de hersenen en de chemische processen. Die zijn gewoon meetbaar, meen ik..quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:59 schreef DO2 het volgende:
[..]
Nee, niets is tastbaar. Alles valt of staat bij de gedachte ervan.
'Hersenactiviteit' is ook niet vindbaar. 'Hersenactiviteit' is netzo goed een term om iets te duiden wat niet te duiden is.
Alles is uiteindelijk niets dan energie. En zelfs dat is al een term.
Het hele universum - het complete bestaan - bestaat omdat onze hersenen zeggen dat het bestaat.
Hij zegt juist van niet.quote:Op zondag 3 maart 2013 11:08 schreef Natalie het volgende:
Immers, de OP is mening van van één persoon. We staan vrij om er anders over denken
Hij geeft z'n mening over het 'ik zijn' vanuit zijn visie.quote:
Ja, maar ook het meten valt of staat bij de gedachte ervan.quote:Op donderdag 7 maart 2013 14:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij hersenactiviteit definieert? Ik bedoel de electrische activiteit van de hersenen en de chemische processen. Die zijn gewoon meetbaar, meen ik..
quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:21 schreef Cockwhale het volgende:
Goede vragen, zetten mij weer in een brain twist
Antwoorden zijn voor jezelf om te vinden, maar één tip wil ik je wel geven: stel korte, directe, concrete vragen.quote:Misschien moet mijn beschrijving enigszins gewijzigd of aangevuld worden. Op deze manier kan ik inderdaad nog niet duidelijk de wisselwerking tussen het fysische en het metafysische beschrijven of zelfs de eenheid ervan. In mijn uitleg zou het vermogen inderdaad gekoppeld kunnen of zelfs moeten worden aan het stoffelijke lichaam. De vraag die ik mijzelf dan moet stellen, is of ik het lichaam als een cocon (en dan doel ik op het lichaam als geheel, niet alleen het brein) zie die "de geest" het vermogen geeft om zichzelf te ontwikkelen, door als het ware gevoed te worden met verschillende vormen van kennis en sensaties, om juist die ware IK tot stand te brengen. Misschien een nog incomplete IK, die zich tot een geheel vormt? I'm thinking out loud right now
Dat dacht ik al, maar toch even vragen ter verduidelijking.quote:Met bewust bedoelde ik in ieder geval; keuze waarbij reflectie plaatsvindt, oftewel gecontroleerd "handelen", zij het fysisch of metafysisch. Reflectie zou ik dan eigenlijk moeten omschrijven als bewuste gedachten/kennis.
Met spiritueel doel je hier waarschijnlijk op geestenoproeping, helende kristallen en gedeukte aura's ed? Daar waak ik zelf ook voor, maar meer omdat het weinig constructief is in het beschrijven van de wereld. Ontkennen doe ik het niet, want ik weet niet alles dat ik niet weet, maar ik laat me er niet graag mee in. Ik ben van mening dat alles prima logisch en verklaarbaar is, zelfs al is het onlogisch of simpelweg te lastig voor mensen om te verklaren.quote:[..]
Grappig, doet mij denken aan een eigen verklaring die ik als mogelijkheid acht bij "geestenverschijningen", waarbij de mens tevens als een antenne functioneert die bepaalde golven of energie (residu) vertaalt naar eigen waarneming. Overigens moet je hier, althans naar mijn inzicht, geen spirituele of religieuze begrippen aan toekennen. Deze twee termen neigen naar mijn mening naar een afscheiding van de natuur in de zin van het allesomvattende of absolute.
Nu ga je wel ver, jaquote:Op donderdag 7 maart 2013 14:50 schreef DO2 het volgende:
[..]
Ja, maar ook het meten valt of staat bij de gedachte ervan.
Als we onszelf niet vertellen dat er zoiets bestaat als meten, en dat er iets bestaat dat gemeten kan worden, en dat dat meten weer iets zegt over dat wat we meten, dan sta je met lege handen.
Dus we bevinden ons wederom in een geconstrueerd verhaal.
En we kunnen ook niet anders. Dus daar is helemaal niets mis mee.
Ook zo'n illusie inderdaad; niets is daadwerkelijk tastbaar, materie is leegte. Maar dat maakt echter niet dat we aan die illusie ontkomen; eerder dat het onze waarneming in een andere context plaatst.quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:59 schreef DO2 het volgende:
[..]
Nee, niets is tastbaar. Alles valt of staat bij de gedachte ervan.
'Hersenactiviteit' is ook niet vindbaar. 'Hersenactiviteit' is netzo goed een term om iets te duiden wat niet te duiden is.
Alles is een trilling, zo schijnt. Een beweging van niets naar iets en leegte. Maar wat je zegt over het bestaan en de hersenen vereist wel enige nuance; immers, bestaat het universum niet wanneer deze hersenen niet bestonden? Daarop zegt deze IK: nee!quote:Alles is uiteindelijk niets dan energie. En zelfs dat is al een term.
Het hele universum - het complete bestaan - bestaat omdat onze hersenen zeggen dat het bestaat.
Je refereert aan zijn mening. Maar daar zit 'm de kneep. De OP is van mening geen eigen mening te hebben. Hij is geen ik.quote:Op donderdag 7 maart 2013 14:30 schreef Natalie het volgende:
[..]
Hij geeft z'n mening over het 'ik zijn' vanuit zijn visie.
Daar hoeven we 't niet mee eens te zijn.
Zelfs al zegt iemand het als absolute waarheid, dan mag je nog steeds een andere mening hebben
En nog laat in de middag ook. Valt tegen idd. Maar in zo'n geval is het een kwestie van je eigen gezonde verstand gebruiken. Persoonlijk heb ik altijd moeite met mensen die zich op een dergelijke manier uit.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:22 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je refereert aan zijn mening. Maar daar zit 'm de kneep. De OP is van mening geen eigen mening te hebben. Hij is geen ik.
Dus kun je er niet aan refereren.
Mja, tis wat ingewikkeld inderdaad...
Vind het wel schattig.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:25 schreef Natalie het volgende:
[..]
En nog laat in de middag ook. Valt tegen idd. Maar in zo'n geval is het een kwestie van je eigen gezonde verstand gebruiken. Persoonlijk heb ik altijd moeite met mensen die zich op een dergelijke manier uit.
Zal niet de enige zijn, gok ik zo(of eigenlijk blijkt dat ook wel uit dit topic)
TS = schattig.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Vind het wel schattig.![]()
TS heeft nu kennis genomen van een mystieke ervaring. Wijsheid echter, is ernaar handelen. Propageren dat je bevrijd bent van ego, is een handeling van het ego. Dat ontdekt TS misschien later nog.
Hahaha.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:49 schreef Natalie het volgende:
[..]
TS = schattig.
Zal hij leuk vinden, Gray
Ja, maar ... die 'ik' van jou zie je als een illusie, daarmee ook de blijdschap ... hmmm...quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:59 schreef Gray het volgende:
Hahaha.
Laat het me zo zeggen: IK ben blij voor TS.
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:41 schreef Gray het volgende:
Maar wat je zegt over het bestaan en de hersenen vereist wel enige nuance; immers, bestaat het universum niet wanneer deze hersenen niet bestonden? Daarop zegt deze IK: nee!
Gezien wij uit sterrenstof zijn opgestaan, kan je wel degelijk stellen dat dat precies is wat het universum zegt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:25 schreef DO2 het volgende:
[..]
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.
Maar als er niemand is om een universum te ervaren, kan je dan nog spreken van een universum?
Het universum zegt niet tegen zichzelf: 'Kijk mij hier eens een enormn universum zijn.'
Niets heeft niets te melden over niets.
Ja en nee. Binnen jezelf zit niet het universum, slechts een idee dat tot stand is gekomen met beperkte zintuigen en beperkte hersenen. Dat universum daarbuiten bestaat gewoon en is reeel, vanuit praktisch oogpunt gezien. Dat het in feite voornamelijk bestaat uit potentiële energie is leuk om te weten en kan je ervaring in context plaatsen, maar is verder niet bijzonder praktisch. En inderdaad, we ervaren het allemaal anders.quote:Dus in feite bepaal jij - met je hersenen - dat er een universum is.
Daar komt ook nog eens bij dat jouw universum - zoals jij 'm ervaart - een andere is dan die van iemand anders. Dus er is niet 1 aantoonbaar werkelijk universum.
We ervaren 'm allemaal op onze eigen - persoonlijke - wijze.
Nee, niet dus.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:54 schreef Gray het volgende:
[
Maar een boom die niemand hoort vallen, maakt nog steeds geluid
Een noot is ook een boom in wording, maar een boom noemen we ook niet een boom plus duizend bomen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:58 schreef DO2 het volgende:
[..]
Nee, niet dus.
Zonder een oor ( of een of ander apparaat ) om trillingen om te zetten in een geluid is er geen geluid.
Geluidstrillingen - op zichzelf - zijn volstrekt stil.
Oneens.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:25 schreef DO2 het volgende:
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.
Maar als er niemand is om een universum te ervaren, kan je dan nog spreken van een universum?
Het universum zegt niet tegen zichzelf: 'Kijk mij hier eens een enormn universum zijn.'
Niets heeft niets te melden over niets.
Eens.quote:Dus in feite bepaal jij - met je hersenen - dat er een universum is.
Daar komt ook nog eens bij dat jouw universum - zoals jij 'm ervaart - een andere is dan die van iemand anders.
Dus er is niet 1 aantoonbaar werkelijk universum.
We ervaren 'm allemaal op onze eigen - persoonlijke - wijze.
Het gaat nog wel iets verder dan dat.quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Een noot is ook een boom in wording, maar een boom noemen we ook niet een boom plus duizend bomen.
Hetzelfde effect vindt plaats, maar puur op de woorden gelet heb je gelijk.
quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:54 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het gaat nog wel iets verder dan dat.
Wat wij 'geluid' noemen zou je ook kunnen 'zien'. Zelfde met geur en bepaalde lichttrillingen en ga zo door. Onze zintuigen "oren", "ogen", "neus" zijn in theorie uitwisselbaar, maar bepalen in zéér grote mate hoe wij de wereld ervaren.
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 04:15 schreef valandil25 het volgende:
er is naar mijn idee de ik ervaring, omdat je gedachtes hebt die je de hele dag door vertellen dat je een ik bent, en je die gedachtes gelooft en je je er vervolgens mee identificeert. daarnaast vertelt je omgeving dit ook de hele tijd, wat het ik/ego idee alleen maar versterkt.
maar die ik bestaat alleen, als we starten met denken..
tenzij je met ik je lichaam bedoelt.
maar op het moment dat bijvoorbeeld niemand meer ik gedachtes zou hebben, dan zouden er alleen nog de ervaringen van fysiek afgescheiden wezens zijn. maar geen ik gedachtes en belangrijker, geen ik gevoel.
met andere woorden, de ik zit alleen in onze hersenen. want ergens anders dan in een gedachte is de ik niet te vinden.
als je het zo bekijkt.. dat zou mooi zijn als mensen dat deden, heb trouwens nooit uit mezelf zon onderzoekende gedachtestroom gehad.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?
Deze vraagstelling leidt veel mensen tot de realisatie dat de IK een illusie is. Dat hetgeen dat vraagt het antwoord is. Zonder de vraag geen antwoord, geen ik. Wat rest is stilte, nirvana, Nu of welk naampje je er ook aan geven wil.
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Het is mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?
Deze vraagstelling leidt veel mensen tot de realisatie dat de IK een illusie is. Dat hetgeen dat vraagt het antwoord is. Zonder de vraag geen antwoord, geen ik. Wat rest is stilte, nirvana, Nu of welk naampje je er ook aan geven wil.
Waar het argument op neer komt is: "Ik weet niet wat het is, dus is het een illusie."quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:15 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Naast het feit dat het mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen is. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.
Besef wel dat met illusie níet wordt bedoeld dat het niet bestaat, hm? Illusie betekent: anders dan het lijkt. Enig beeld dat mensen hebben van de IK is onvolledig en dus incorrect, volgens wat jij zegt, dat het een complex, mogelijk oneindig gegeven betreft. Identificatie met die IK is het vasthouden van een bepaald beeld van die IK, waarmee je het vangt in een hokje. Dat werkt beperkend en kost leed, dus dat loslaten maakt vrij.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Het is mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.
Oh?quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:22 schreef Gray het volgende:
Besef wel dat met illusie níet wordt bedoeld dat het niet bestaat, hm? Illusie betekent: anders dan het lijkt. <snip>
Onjuiste waarneming: anders dan het lijkt.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:35 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Oh?
Staat er niet tussen hoor.
- waarnemingsvervalsing of onjuiste waarneming
- zinsbegoocheling;een valse voorstelling op grond van zintuigelijke waarneming
- iets wat vals is voor echt aanzien.
- voor de gek houden
http://www.encyclo.nl/begrip/Illusie
Ook een mooie & toepasselijke:
- Zinsbegoocheling, droomwereld Het feit dat jij het waarneemt toont aan dat jij niet bent wat je waarneemt.
... en dus niet bestaand (zoals het lijkt)quote:
Wel op die manier ja.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... en dus niet bestaand (zoals het lijkt)
Te begrenzend voornamelijk omdat het een dynamisch iets is. Het IK is niet zozeer een ding, maar een proces. Een proces dat voornamelijk wordt geleid door externe invloeden. Het is misschien meer een Zus en Zo, dan een Zelf.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Cockwhale het volgende:
Dan nog vind ik Illusie niet echt een passende term. De IK is volgens jouw beschrijving eigenlijk niet een illusie, maar het beeld dat de mens er van heeft is niet correct en te begrenzend omdat het niet in het voorstellingsvermogen te bevatten is. Toch?
Had wel handig geweest.quote:Dit is ook de reden waarom IK () vind dat een OP beter geformuleerd en verantwoord moet worden.
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 14:09 schreef Gray het volgende:
<snip>
Sommige mensen vatten het meteen op als dat het gehele ding niet bestaat. Zeg je, materie is een illusie, dan reageren ze met: er is toch materie! En dan moet je weer uitleggen dat er wel materie is, maar dat het niet is zoals ze denken, ofwel illusie.
<snip>
Natuurlijk! Het is grotendeels leeg. En zelfs dat wat niet leeg lijkt, is zelf ook weer leeg. Maar goed, laten we niet te diep ingaan op wat als voorbeeld aangedragen was.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.
Ook ja.quote:Niet de materie (of "ik" of "zelf") is een illusie, maar het beeld wat we er van hebben is beperkt tot een bepaald niveau, is wat je dus bedoelt.
Wat is het verschil volgens jou?quote:Ons "zelfbeeld" is een illusie, niet de "zelf".
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.quote:
En die ware zelf, is die kenbaar, denk je?quote:Op zondag 10 maart 2013 04:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.
Een benadering van de ware zelf, maar o zo vaak hartstikke fout.
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.quote:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.
Puur theoretisch zou je zeggen, ja.
Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken vanwege je beperkte blik op (of beter, vanuit) je zelf.
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:04 schreef Gray het volgende:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!quote:Op zondag 10 maart 2013 19:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.
Voor een objectieve waarnemer, buiten die zelf, die wel alles weet & kent wat er in die zelf afspeeld, zoiets als god b.v. zou theoretisch de zelf kenbaar zijn.
Het sowieso allemaal theoretisch gezwamquote:Op zondag 10 maart 2013 19:12 schreef Gray het volgende:
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!
Jij cynicus.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:14 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het sowieso allemaal theoretisch gezwam
... maar ik zeg ook niet voor niets dat het praktisch gezien niet (of niemand) gaat lukken
quote:Op vrijdag 15 maart 2013 21:41 schreef DO2 het volgende:
Dit is overigens een duidelijke omschrijving van wat de topicopener probeert te zeggen.
Sommigen zullen het begrijpen. Anderen niet... :
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:11 schreef Gray het volgende:
Wat ik me net realiseer is dat het praten over dit onderwerp ook door ons taalgebruik wordt lastig gemaakt. Zo spreken we altijd over ik, jij, hij. Wanneer iets subjectief wordt aangebracht, dan spreken we al snel vanuit de persoon.
Ik snap het niet...quote:Op zondag 17 maart 2013 14:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.quote:
quote:Op zondag 17 maart 2013 15:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.
Ah... de klemtoon!quote:Op zondag 17 maart 2013 15:29 schreef DO2 het volgende:
Het is maar net waar je de klemtoon legt, Gray.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |