Te begrenzend voornamelijk omdat het een dynamisch iets is. Het IK is niet zozeer een ding, maar een proces. Een proces dat voornamelijk wordt geleid door externe invloeden. Het is misschien meer een Zus en Zo, dan een Zelf.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Cockwhale het volgende:
Dan nog vind ik Illusie niet echt een passende term. De IK is volgens jouw beschrijving eigenlijk niet een illusie, maar het beeld dat de mens er van heeft is niet correct en te begrenzend omdat het niet in het voorstellingsvermogen te bevatten is. Toch?
Had wel handig geweest.quote:Dit is ook de reden waarom IK () vind dat een OP beter geformuleerd en verantwoord moet worden.
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 14:09 schreef Gray het volgende:
<snip>
Sommige mensen vatten het meteen op als dat het gehele ding niet bestaat. Zeg je, materie is een illusie, dan reageren ze met: er is toch materie! En dan moet je weer uitleggen dat er wel materie is, maar dat het niet is zoals ze denken, ofwel illusie.
<snip>
Natuurlijk! Het is grotendeels leeg. En zelfs dat wat niet leeg lijkt, is zelf ook weer leeg. Maar goed, laten we niet te diep ingaan op wat als voorbeeld aangedragen was.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.
Ook ja.quote:Niet de materie (of "ik" of "zelf") is een illusie, maar het beeld wat we er van hebben is beperkt tot een bepaald niveau, is wat je dus bedoelt.
Wat is het verschil volgens jou?quote:Ons "zelfbeeld" is een illusie, niet de "zelf".
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.quote:
En die ware zelf, is die kenbaar, denk je?quote:Op zondag 10 maart 2013 04:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.
Een benadering van de ware zelf, maar o zo vaak hartstikke fout.
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.quote:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.
Puur theoretisch zou je zeggen, ja.
Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken vanwege je beperkte blik op (of beter, vanuit) je zelf.
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:04 schreef Gray het volgende:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!quote:Op zondag 10 maart 2013 19:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.
Voor een objectieve waarnemer, buiten die zelf, die wel alles weet & kent wat er in die zelf afspeeld, zoiets als god b.v. zou theoretisch de zelf kenbaar zijn.
Het sowieso allemaal theoretisch gezwamquote:Op zondag 10 maart 2013 19:12 schreef Gray het volgende:
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!
Jij cynicus.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:14 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het sowieso allemaal theoretisch gezwam
... maar ik zeg ook niet voor niets dat het praktisch gezien niet (of niemand) gaat lukken
quote:Op vrijdag 15 maart 2013 21:41 schreef DO2 het volgende:
Dit is overigens een duidelijke omschrijving van wat de topicopener probeert te zeggen.
Sommigen zullen het begrijpen. Anderen niet... :
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:11 schreef Gray het volgende:
Wat ik me net realiseer is dat het praten over dit onderwerp ook door ons taalgebruik wordt lastig gemaakt. Zo spreken we altijd over ik, jij, hij. Wanneer iets subjectief wordt aangebracht, dan spreken we al snel vanuit de persoon.
Ik snap het niet...quote:Op zondag 17 maart 2013 14:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.quote:
quote:Op zondag 17 maart 2013 15:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.
Ah... de klemtoon!quote:Op zondag 17 maart 2013 15:29 schreef DO2 het volgende:
Het is maar net waar je de klemtoon legt, Gray.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |