Vind het wel schattig.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:25 schreef Natalie het volgende:
[..]
En nog laat in de middag ook. Valt tegen idd. Maar in zo'n geval is het een kwestie van je eigen gezonde verstand gebruiken. Persoonlijk heb ik altijd moeite met mensen die zich op een dergelijke manier uit.
Zal niet de enige zijn, gok ik zo(of eigenlijk blijkt dat ook wel uit dit topic)
TS = schattig.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Vind het wel schattig.![]()
TS heeft nu kennis genomen van een mystieke ervaring. Wijsheid echter, is ernaar handelen. Propageren dat je bevrijd bent van ego, is een handeling van het ego. Dat ontdekt TS misschien later nog.
Hahaha.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:49 schreef Natalie het volgende:
[..]
TS = schattig.
Zal hij leuk vinden, Gray
Ja, maar ... die 'ik' van jou zie je als een illusie, daarmee ook de blijdschap ... hmmm...quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:59 schreef Gray het volgende:
Hahaha.
Laat het me zo zeggen: IK ben blij voor TS.
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:41 schreef Gray het volgende:
Maar wat je zegt over het bestaan en de hersenen vereist wel enige nuance; immers, bestaat het universum niet wanneer deze hersenen niet bestonden? Daarop zegt deze IK: nee!
Gezien wij uit sterrenstof zijn opgestaan, kan je wel degelijk stellen dat dat precies is wat het universum zegt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:25 schreef DO2 het volgende:
[..]
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.
Maar als er niemand is om een universum te ervaren, kan je dan nog spreken van een universum?
Het universum zegt niet tegen zichzelf: 'Kijk mij hier eens een enormn universum zijn.'
Niets heeft niets te melden over niets.
Ja en nee. Binnen jezelf zit niet het universum, slechts een idee dat tot stand is gekomen met beperkte zintuigen en beperkte hersenen. Dat universum daarbuiten bestaat gewoon en is reeel, vanuit praktisch oogpunt gezien. Dat het in feite voornamelijk bestaat uit potentiële energie is leuk om te weten en kan je ervaring in context plaatsen, maar is verder niet bijzonder praktisch. En inderdaad, we ervaren het allemaal anders.quote:Dus in feite bepaal jij - met je hersenen - dat er een universum is.
Daar komt ook nog eens bij dat jouw universum - zoals jij 'm ervaart - een andere is dan die van iemand anders. Dus er is niet 1 aantoonbaar werkelijk universum.
We ervaren 'm allemaal op onze eigen - persoonlijke - wijze.
Nee, niet dus.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:54 schreef Gray het volgende:
[
Maar een boom die niemand hoort vallen, maakt nog steeds geluid
Een noot is ook een boom in wording, maar een boom noemen we ook niet een boom plus duizend bomen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:58 schreef DO2 het volgende:
[..]
Nee, niet dus.
Zonder een oor ( of een of ander apparaat ) om trillingen om te zetten in een geluid is er geen geluid.
Geluidstrillingen - op zichzelf - zijn volstrekt stil.
Oneens.quote:Op donderdag 7 maart 2013 20:25 schreef DO2 het volgende:
Maar in dat geval is er niet meer een ik en het universum. Alleen nog het universum.
Maar als er niemand is om een universum te ervaren, kan je dan nog spreken van een universum?
Het universum zegt niet tegen zichzelf: 'Kijk mij hier eens een enormn universum zijn.'
Niets heeft niets te melden over niets.
Eens.quote:Dus in feite bepaal jij - met je hersenen - dat er een universum is.
Daar komt ook nog eens bij dat jouw universum - zoals jij 'm ervaart - een andere is dan die van iemand anders.
Dus er is niet 1 aantoonbaar werkelijk universum.
We ervaren 'm allemaal op onze eigen - persoonlijke - wijze.
Het gaat nog wel iets verder dan dat.quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Een noot is ook een boom in wording, maar een boom noemen we ook niet een boom plus duizend bomen.
Hetzelfde effect vindt plaats, maar puur op de woorden gelet heb je gelijk.
quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:54 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het gaat nog wel iets verder dan dat.
Wat wij 'geluid' noemen zou je ook kunnen 'zien'. Zelfde met geur en bepaalde lichttrillingen en ga zo door. Onze zintuigen "oren", "ogen", "neus" zijn in theorie uitwisselbaar, maar bepalen in zéér grote mate hoe wij de wereld ervaren.
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 04:15 schreef valandil25 het volgende:
er is naar mijn idee de ik ervaring, omdat je gedachtes hebt die je de hele dag door vertellen dat je een ik bent, en je die gedachtes gelooft en je je er vervolgens mee identificeert. daarnaast vertelt je omgeving dit ook de hele tijd, wat het ik/ego idee alleen maar versterkt.
maar die ik bestaat alleen, als we starten met denken..
tenzij je met ik je lichaam bedoelt.
maar op het moment dat bijvoorbeeld niemand meer ik gedachtes zou hebben, dan zouden er alleen nog de ervaringen van fysiek afgescheiden wezens zijn. maar geen ik gedachtes en belangrijker, geen ik gevoel.
met andere woorden, de ik zit alleen in onze hersenen. want ergens anders dan in een gedachte is de ik niet te vinden.
als je het zo bekijkt.. dat zou mooi zijn als mensen dat deden, heb trouwens nooit uit mezelf zon onderzoekende gedachtestroom gehad.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?
Deze vraagstelling leidt veel mensen tot de realisatie dat de IK een illusie is. Dat hetgeen dat vraagt het antwoord is. Zonder de vraag geen antwoord, geen ik. Wat rest is stilte, nirvana, Nu of welk naampje je er ook aan geven wil.
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Het is mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Juist in de gedachten is geen ik te vinden. Probeer maar eens antwoord te geven op de vraag 'wie ben ik?'. Waarschijnlijk noem je je naam, je sekse, je leeftijd, beroep, uiterlijke kenmerken, etc. Maar een naam is een naam, een ik een ik. Een naam is geen ik, een ik geen naam. Wie of wat is dan die ik?
Deze vraagstelling leidt veel mensen tot de realisatie dat de IK een illusie is. Dat hetgeen dat vraagt het antwoord is. Zonder de vraag geen antwoord, geen ik. Wat rest is stilte, nirvana, Nu of welk naampje je er ook aan geven wil.
Waar het argument op neer komt is: "Ik weet niet wat het is, dus is het een illusie."quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:15 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Naast het feit dat het mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen is. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.
Besef wel dat met illusie níet wordt bedoeld dat het niet bestaat, hm? Illusie betekent: anders dan het lijkt. Enig beeld dat mensen hebben van de IK is onvolledig en dus incorrect, volgens wat jij zegt, dat het een complex, mogelijk oneindig gegeven betreft. Identificatie met die IK is het vasthouden van een bepaald beeld van die IK, waarmee je het vangt in een hokje. Dat werkt beperkend en kost leed, dus dat loslaten maakt vrij.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik vind dit niet een erg sterk argument. Het is mogelijk simpelweg niet naar taal te vertalen. (immers, gevoelens beschrijven in taal resulteert ook in een tekortkoming die eigenlijk in de verste verte niet in de buurt komt van de werkelijke ervaring, vandaar dat we dan neigen naar overdrijving of stereotypen.) Dit is hetzelfde bij het IK, een complex, mogelijk oneindig gegeven. Nogmaals, dat de mens daar geen antwoord op kan geven of taal het niet kan verwoorden is geen argument om de IK dan maar aan te duiden als een illusie.
Oh?quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:22 schreef Gray het volgende:
Besef wel dat met illusie níet wordt bedoeld dat het niet bestaat, hm? Illusie betekent: anders dan het lijkt. <snip>
Onjuiste waarneming: anders dan het lijkt.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:35 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Oh?
Staat er niet tussen hoor.
- waarnemingsvervalsing of onjuiste waarneming
- zinsbegoocheling;een valse voorstelling op grond van zintuigelijke waarneming
- iets wat vals is voor echt aanzien.
- voor de gek houden
http://www.encyclo.nl/begrip/Illusie
Ook een mooie & toepasselijke:
- Zinsbegoocheling, droomwereld Het feit dat jij het waarneemt toont aan dat jij niet bent wat je waarneemt.
... en dus niet bestaand (zoals het lijkt)quote:
Wel op die manier ja.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... en dus niet bestaand (zoals het lijkt)
Te begrenzend voornamelijk omdat het een dynamisch iets is. Het IK is niet zozeer een ding, maar een proces. Een proces dat voornamelijk wordt geleid door externe invloeden. Het is misschien meer een Zus en Zo, dan een Zelf.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Cockwhale het volgende:
Dan nog vind ik Illusie niet echt een passende term. De IK is volgens jouw beschrijving eigenlijk niet een illusie, maar het beeld dat de mens er van heeft is niet correct en te begrenzend omdat het niet in het voorstellingsvermogen te bevatten is. Toch?
Had wel handig geweest.quote:Dit is ook de reden waarom IK () vind dat een OP beter geformuleerd en verantwoord moet worden.
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 14:09 schreef Gray het volgende:
<snip>
Sommige mensen vatten het meteen op als dat het gehele ding niet bestaat. Zeg je, materie is een illusie, dan reageren ze met: er is toch materie! En dan moet je weer uitleggen dat er wel materie is, maar dat het niet is zoals ze denken, ofwel illusie.
<snip>
Natuurlijk! Het is grotendeels leeg. En zelfs dat wat niet leeg lijkt, is zelf ook weer leeg. Maar goed, laten we niet te diep ingaan op wat als voorbeeld aangedragen was.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 15:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Volgens mij schep je dan een verkeerd beeld door te stellen dat materie (of "ik") een illusie is.
Ook ja.quote:Niet de materie (of "ik" of "zelf") is een illusie, maar het beeld wat we er van hebben is beperkt tot een bepaald niveau, is wat je dus bedoelt.
Wat is het verschil volgens jou?quote:Ons "zelfbeeld" is een illusie, niet de "zelf".
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.quote:
En die ware zelf, is die kenbaar, denk je?quote:Op zondag 10 maart 2013 04:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je zelfbeeld is nooit volledig, niet objectief en beinvloedbaar.
Een benadering van de ware zelf, maar o zo vaak hartstikke fout.
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.quote:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je kunt jezelf niet objectief beschouwen. Dus dat wordt erg lastig.
Puur theoretisch zou je zeggen, ja.
Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken vanwege je beperkte blik op (of beter, vanuit) je zelf.
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:04 schreef Gray het volgende:
Theoretisch ook niet: kennis vormt na de observatie van de verandering. Kennisname verandert, dus vormt een nieuwe observatie, ad infinitum.
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!quote:Op zondag 10 maart 2013 19:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar niet voor de zelf.
Voor een objectieve waarnemer, buiten die zelf, die wel alles weet & kent wat er in die zelf afspeeld, zoiets als god b.v. zou theoretisch de zelf kenbaar zijn.
Het sowieso allemaal theoretisch gezwamquote:Op zondag 10 maart 2013 19:12 schreef Gray het volgende:
Ja, als je God erbij haalt kan je alles theoretisch verklaren!
Jij cynicus.quote:Op zondag 10 maart 2013 19:14 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het sowieso allemaal theoretisch gezwam
... maar ik zeg ook niet voor niets dat het praktisch gezien niet (of niemand) gaat lukken
quote:Op vrijdag 15 maart 2013 21:41 schreef DO2 het volgende:
Dit is overigens een duidelijke omschrijving van wat de topicopener probeert te zeggen.
Sommigen zullen het begrijpen. Anderen niet... :
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:11 schreef Gray het volgende:
Wat ik me net realiseer is dat het praten over dit onderwerp ook door ons taalgebruik wordt lastig gemaakt. Zo spreken we altijd over ik, jij, hij. Wanneer iets subjectief wordt aangebracht, dan spreken we al snel vanuit de persoon.
Ik snap het niet...quote:Op zondag 17 maart 2013 14:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Taal is bedrieglijk. Er is zeker verschil tussen de illusie van het zelf kwijt zijn en de illusie van het zelf kwijt zijn, bv.
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.quote:
quote:Op zondag 17 maart 2013 15:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In het ene geval ben je het illusoire zelf kwijt, in het andere heb je de illusie dat je zover bent en neem je jezelf grandioos in de maling.
Ah... de klemtoon!quote:Op zondag 17 maart 2013 15:29 schreef DO2 het volgende:
Het is maar net waar je de klemtoon legt, Gray.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |