abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2013 @ 21:08:29 #1
862 Arcee
Look closer
pi_123428179

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:14:37 #2
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123428549
Nooit verwacht dat ik ooit nog eens wat zou verdienen aan die Berlusconi :)

Als WS het laatste uurtje stand uit ziet het er mooi groen uit morgen zoals het hoort met de lente in het vizier
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123428600
Stress is erg slecht voor U. Dus Uw Stress zal U worden ontnomen. Hè oef, gelukkig maar. Geen paniek. Uw spaargeld, uw bezittingen, uw inkomsten en uw pensioen zullen overnight zijn verdwenen. POOF, and it’s gone! Margarita-ville style. Fijn hè! NO Stress for YOU, want bezit is immers een bron van zorg in deflatie.

“Dat Gij maar genoeg rijkdom zult vergaren, Gij volk van Efeze, opdat Gij wordt gestraft voor uw zondige daden”.

“There is a Time to go Long, a Time to go Short, and a Time to go Fishing”
pi_123428739
Hoe denken jullie over SBM offshore eigenlijk?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2013 @ 21:30:31 #5
862 Arcee
Look closer
pi_123429587
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:14 schreef Bayswater het volgende:
Nooit verwacht dat ik ooit nog eens wat zou verdienen aan die Berlusconi :)

Als WS het laatste uurtje stand uit ziet het er mooi groen uit morgen zoals het hoort met de lente in het vizier
Ja, beurzen omlaag door verkiezingen Italië en dan 2 dagen later als weer groen en op zelfde niveau als 2 dagen eerder.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:30:46 #6
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123429607
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:17 schreef the85mc het volgende:
Hoe denken jullie over SBM offshore eigenlijk?
Vorig jaar vaak ingezeten tot eind december, leuke volatiel fonds . Ze moeten van HAL eendaags een overeenkomst hebben met Talisman over YME. Die koers gaat binnenkort exploderen of een eind terug, want er staat aardig wat op stapel.(poistief of negatief, ook een eventuele grote opdracht van Shell) Veel short selling posities zoals bij Imtech maar dat kan ook juist een short squeeze veroorzaken net als op 20 december. Ik schat in dat de eerste koersexplosieoptie de meeste kans heeft. Paar gokcalletjes zijn wellicht de moeite waard,
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123430912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vorig jaar vaak ingezeten tot eind december, leuke volatiel fonds . Ze moeten van HAL eendaags een overeenkomst hebben met Talisman over YME. Die koers gaat binnenkort exploderen of een eind terug, want er staat aardig wat op stapel.(poistief of negatief, ook een eventuele grote opdracht van Shell) Veel short selling posities zoals bij Imtech maar dat kan ook juist een short squeeze veroorzaken net als op 20 december. Ik schat in dat de eerste koersexplosieoptie de meeste kans heeft. Paar gokcalletjes zijn wellicht de moeite waard,
Fram van Shell is niet meer... Voor de rest inderdaad een dobbel.
Abre los ojos
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:27:27 #8
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_123433188
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 11:24 schreef Bayswater het volgende:
Kijk dat Imtech weer eens gaan, iedereen is wild enthousiast over de AEX notering. Op de 7,5 neem ik ze wel.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 12:16 schreef arjan1212 het volgende:
ik heb aandelen imtech ga denk ik mee doen met de claim-emissie
Ik heb ze heel eigenwijs ook nog gekocht, wilde ze op 8.5 kopen vorige week en op 10 weer eruit gooien. Helaas geen cardreader mee, dus de volgende dag op 9.5 (stom) alsnog gekocht. :')
Domme beslissing maar goed, zie dat bedrijf niet ten onder gaan, zal wel weer opkrabbelen.
pi_123433270
cardreader?
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:35:17 #10
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123433811
Tsja, Imtech en KPN zijn na de eerste felle daling niet echt geadviseerd om te kopen in dit topic. De korte felle ritjes waren wellicht leuk maar er loerde veel gevaar wat er vandaag weer eens uitkwam bij Imtech.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123437228
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vorig jaar vaak ingezeten tot eind december, leuke volatiel fonds . Ze moeten van HAL eendaags een overeenkomst hebben met Talisman over YME. Die koers gaat binnenkort exploderen of een eind terug, want er staat aardig wat op stapel.(poistief of negatief, ook een eventuele grote opdracht van Shell) Veel short selling posities zoals bij Imtech maar dat kan ook juist een short squeeze veroorzaken net als op 20 december. Ik schat in dat de eerste koersexplosieoptie de meeste kans heeft. Paar gokcalletjes zijn wellicht de moeite waard,
ik zag de short positie gister op SBM van 1,1%, terwijl ik zelf niet echt grote problemen voor SBM voorzie.. Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik iets has gemist.
pi_123444383
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:28 schreef arjan1212 het volgende:
cardreader?
Van z'n bank.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 28 februari 2013 @ 11:24:58 #13
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123448538
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vorig jaar vaak ingezeten tot eind december, leuke volatiel fonds . Ze moeten van HAL eendaags een overeenkomst hebben met Talisman over YME. Die koers gaat binnenkort exploderen of een eind terug, want er staat aardig wat op stapel.(poistief of negatief, ook een eventuele grote opdracht van Shell) Veel short selling posities zoals bij Imtech maar dat kan ook juist een short squeeze veroorzaken net als op 20 december. Ik schat in dat de eerste koersexplosieoptie de meeste kans heeft. Paar gokcalletjes zijn wellicht de moeite waard,
Waarom zou je geen straddle plaatsen als je er zo over denkt?
pi_123449617
Hahaha ik moest lachen om de cijfers van Bankia; 20 miljard verlies ^O^
  donderdag 28 februari 2013 @ 11:58:51 #15
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123449875
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:24 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Waarom zou je geen straddle plaatsen als je er zo over denkt?
Is inderdaad ook een veilige mogelijkheid met uitzicht op een leuk winstje, deed ik in principe maandag met de index. Wel altijd lastig om het juiste punt te vinden om te sluiten.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123452720
Door Robin van Daalen en Archie van Riemsdijk

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--Rabobank Groep wil als onderdeel van zijn strategie in de komende vier jaar tenminste 1.500 banen per jaar schrappen, wat neerkomt op een jaarlijkse banenreductie van circa 5%. Dat zegt bestuursvoorzitter Piet Moerland van de cooperatieve bank donderdag bij de jaarresultaten.

Rabobank legt op dit moment de laatste hand aan zijn strategie voor de jaren 2013-2016. Als onderdeel hiervan wil Rabobank de processen stroomlijnen, het productaanbod vereenvoudigen en de mogelijkheden voor bankieren via internet en mobiele telefoon uitbreiden. Na flinke investeringen in processen en systemen, moet dit leiden tot een afname van het aantal arbeidsplaatsen en kantoren.

In 2013 en 2014 investeert het bedrijf fors in een aanpassing van de organisatie aan de zich snel voltrekkende revolutie naar bankieren via internet en mobiel. Alleen in ICT wordt EUR0,5 miljard extra gestoken, licht Moerland toe.

"De ontwikkelingen gaan heel hard, en in Nederland nog harder dan in het buitenland. We zijn pioniers, dat is ook mooi." Gedwongen ontslagen vallen echter niet uit te sluiten, blijkt uit de woorden van Moerland.

In de twee komende jaren zullen 3.000 banen verdwijnen. Dat zal in de jaren daarna minstens 1.500 per jaar zijn. Op een personeelsbestand van nog geen 30.000 is dat ruim 5% per jaar, zegt de topman.

Als onderdeel van de reorganisatie zal ook het aantal vestigingen van Rabobank-filialen verder afnemen, van ruim 800 nu naar minder dan 500 in 2016, verwacht de topman. Door de moderne technologie daalt het aantal bezoekers van filialen steeds verder. Moerland benadrukt dat de lokale banken in de cooperatie hier zelf verantwoordelijk voor zijn.

Tegelijk wil het bedrijf de huidige "zeer goede" arbeidsvoorwaarden versoberen. Dit houdt in dat voor de komende vier jaar de nullijn qua beloning het maximum is, zegt Moerland. Dat zal ook gelden voor de top van de bank.

Daarnaast zal door wetswijziging de pensioenregeling sowieso worden aangepast, merkt chief financial officer Bert Bruggink daarbij op.

Dit alles moet zorgen voor forse kostenbesparingen en de bank ook in de toekomst gezond en sterk houden.

Rabobank maakte donderdag de jaarcijfers over 2012 bekend. De nettowinst daalde met 20% tot EUR2,1 miljard, met name door hogere voorzieningen voor slechte leningen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf, en de financiering van kantoorpanden. De voorzieningen op slechte leningen in Nederland stegen met EUR681 miljoen tot EUR1,33 miljard, doordat relatief veel klanten in de problemen kwamen. De bank voorziet geen verbetering van de situatie in 2013.

Buiten Nederland was de Ierse ACC Bank opnieuw een forse verliespost van EUR300 miljoen. Rabobank heeft op deze ongelukkige overname inmiddels ruim EUR2 miljard afgeschreven sinds het begin van de crisis.


- Door Robin van Daalen en Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst, +31-20-5715200 ; amsterdam@dowjones.com


(END) Dow Jones Newswires

February 28, 2013 07:18 ET (12:18 GMT)

Copyright (c) 2013 Dow Jones & Company, Inc.
pi_123463509
Die fondsmanagers en analysten zijn niet te vertrouwen;
http://www.scmp.com/busin(...)nagers-private-views
pi_123474516
Dit is een opmerkelijk stap die ik zelf nog steeds niet kan verklaren van USG People:
Vandaag nabeurs een verkoopbericht van een klein onderdeel voor 80 miljoen (39 miljoen boekwinst), terwijl morgen de jaarcijfers bekend gemaakt worden.

Goed nieuws of slecht nieuws voor het aandeel morgen?
  donderdag 28 februari 2013 @ 22:50:51 #19
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123481675
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:58 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Is inderdaad ook een veilige mogelijkheid met uitzicht op een leuk winstje, deed ik in principe maandag met de index. Wel altijd lastig om het juiste punt te vinden om te sluiten.
Een straddle zal niet goedkoop zijn gelet op de volatiele aard van het fonds.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 1 maart 2013 @ 01:59:27 #20
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_123488388
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 20:55 schreef artm het volgende:
Dit is een opmerkelijk stap die ik zelf nog steeds niet kan verklaren van USG People:
Vandaag nabeurs een verkoopbericht van een klein onderdeel voor 80 miljoen (39 miljoen boekwinst), terwijl morgen de jaarcijfers bekend gemaakt worden.

Goed nieuws of slecht nieuws voor het aandeel morgen?
dat ligt er nogal aan he? was het een probleem onderdeel? is 80M een goede prijs? hoe winstgevend/verliesmakend was het onderdeel?
  vrijdag 1 maart 2013 @ 02:01:41 #21
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_123488406
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:51 schreef PierreBetfair het volgende:
Hahaha ik moest lachen om de cijfers van Bankia; 20 miljard verlies ^O^
:') _O-

waarom is dat verlies eigenlijk zo groot op het moment? waar hebben ze zo veel op moeten afschrijven?
pi_123490109
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 02:01 schreef Shispeed het volgende:

[..]

:') _O-

waarom is dat verlies eigenlijk zo groot op het moment? waar hebben ze zo veel op moeten afschrijven?
Zal wel vastgoed zijn.
pi_123490909
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 02:01 schreef Shispeed het volgende:

:') _O-

waarom is dat verlies eigenlijk zo groot op het moment? waar hebben ze zo veel op moeten afschrijven?
Staat niet in het bericht van RTL-Z. De direkteur van Bankia is wel tevreden en vindt dat ze goed bezig zijn ondanks dat het het grootste verlies in de Spaanse historie is :%
pi_123491018
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 01:59 schreef Shispeed het volgende:

[..]

dat ligt er nogal aan he? was het een probleem onderdeel? is 80M een goede prijs? hoe winstgevend/verliesmakend was het onderdeel?
Was meer vanwege de timing die ik bedoelde. Een nabeurs-bericht terwijl je de dag erna je jaarcijfers gaat presenteren. ;)
pi_123491586
Nou Brunel, ga dat maar eens goedlullen.
pi_123495070
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:45 schreef artm het volgende:

[..]

Was meer vanwege de timing die ik bedoelde. Een nabeurs-bericht terwijl je de dag erna je jaarcijfers gaat presenteren. ;)
Het zou kunnen dat de verkoop gisteren was bekendgemaakt of uitgelekt naar een grotere groep werknemers of aandeelhouders. Dan moet het bedrijf het nieuws meteen wereldkundig maken anders ontstaat er inside information waarop gehandeld zou kunnen worden.
pi_123496131
In de VS zullen vrijdag bij gebrek aan een politiek akkoord over de aanpak van het begrotingstekort automatisch bezuinigingen in werking treden die voor dit jaar uitkomen op 85 miljard dollar (65 miljard euro). De Amerikaanse politici hebben tot zaterdagochtend 7.00 uur (Nederlandse tijd) de tijd om het eens te worden over alternatieven. Beide partijen zien het echter somber in.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geeft weer aan hoe failliet de VS is. Bezuinigingen van 85 miljard per jaar doorvoeren waar alle yanks over lopen te klagen. En dan te beseffen dat de staatsschuld met zo'n 1400 miljard per jaar oploopt. Dat is 16 maal zo veel als de bezuinigingen. Succes Obama.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 14:53:03 #28
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123501096
Zeuren over 85 miljard op een 3,500 miljard begroting, tis wat!

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123504913
Sequester zou het GDP in 2013 met -0,5% beinvloeden (het is trouwens maar 42 miljard voor 2013). De tax hikes op 1 januari met -0,6% en dan komen er nog de belastingverhogingen/bezuinigingen aan die men in maart/april moet maken om de debt ceiling te verhogen en een begroting erdoorheen te krijgen.

Los lijken het allemaal kleine bedragen, maar opgeteld kan het een economie maken of breken. Nu het begrotingstekort langzaam in reverse gaat gaan we binnenkort zien wat voor impact dat heeft op het GDP en de bedrijfswinsten.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:04:10 #30
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123536530
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:18 schreef piepeloi55 het volgende:

Nu het begrotingstekort langzaam in reverse gaat gaan we binnenkort zien wat voor impact dat heeft op het GDP en de bedrijfswinsten.
En wat gaat er daarna gebeuren? Meer moneyprinting, minder bezuinigen?
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:30:07 #31
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123537197
Beursfondsen niet meer immuun voor crisis
http://www.volkskrant.nl/(...)-bedrijven-aan.dhtml

Winstdaling van 31% voor de AEX :X

In de krant zit er ook nog een redelijk overzicht bij.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123577820
Ik weet niet of deze al gepost is: http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html.

De shareholder letter voor 2012 is van de week gepost. Ik vind ze persoonlijk altijd heel interessant geschreven. Hij gebruikt altijd 'I' bij negatieve beslissingen en 'we' bij positieve. Echt een prachtvent. Zijn afsluiting met betrekking tot dividend is vooral interessant.

Van de week een goede winst gepakt op Shell opties. Verder vooral de vorige 2 weken veel aandelen verkocht. Ik had op een grotere correct gegokt. Op dit moment verwacht ik wel wat te gaan spelen met opties, maar geen nieuwe aankopen qua aandelen te doen. Eén van de weinige aandelen die nog steeds op mijn verlanglijstje staat is Wells Fargo, maar dan moet het aandeel nog iets dalen.
pi_123583814
Crisis gaat vanzelf over
Ach ja, de crisis. Maak u gewoon geen illusies: die wordt never nooit niet opgelost. Niet door dit kabinet met steeds hogere belastingen en een steeds grotere overheid, niet door de EU, niet door de VS en ook niet door China. De crisis went vanzelf en gaat dan ook vanzelf weer over.

Ja vanzelf: gewoon omdat op een gegeven moment iedereen immuun is geworden voor slecht nieuws, het niemand meer interesseert en iedereen weer eens wat gaat doen. Want dát is de essentie van de crisis naar mijn smaak: wij werken en ondernemen te weinig en potverteren te veel.

U leest het haarfijn af aan het Damrak en de indices. die blijven al tijden h.o.p.e.l.o.o.s. achter op Duitsland, VS en noem nog een reeks goed presterende landen op. Er wordt in Nederland te weinig waarde gecreëerd en dat uit zich in overnames en achterblijvende koersen en regelrechte ellende.
arend jan kamp
  maandag 4 maart 2013 @ 01:30:24 #34
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123603964
Kan iemand mij zo'n lijst van de AEX laten zien:



Ben benieuwd hoe overgewaardeerd de AEX was in 2000 toen het op 700 stond.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123605142
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:44 schreef Dr.Cooper het volgende:
Ik weet niet of deze al gepost is: http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html.

De shareholder letter voor 2012 is van de week gepost. Ik vind ze persoonlijk altijd heel interessant geschreven. Hij gebruikt altijd 'I' bij negatieve beslissingen en 'we' bij positieve. Echt een prachtvent. Zijn afsluiting met betrekking tot dividend is vooral interessant.
Er is een topic over Warren Buffett en ik heb daar een korte posting over de Shareholder letter geplaatst: AEX / Quotes van de stock-fucking-master: Warren Buffett.

Over het algemeen vind ik de Letters ook interessant, maar die van dit jaar viel mij ietwat tegen. Geen scherpe opinies ditmaal, over wat dan ook.
pi_123610662
quote:
Euronext bekijkt opzet AEX-index

AMSTERDAM (AFN) - Beursbedrijf NYSE Euronext neemt de opzet van de AEX-index onder de loep. Dat liet het bedrijf maandag weten.

De komende maanden praat Euronext met belanghebbenden over de opzet van de index, die maandag precies 30 jaar geleden werd geïntroduceerd. Het beursbedrijf wil op die manier bepalen of de huidige methodiek voldoet aan de eisen voor ,,de komende 30 jaar''.

De AEX bestaat uit de 25 meest verhandelde fondsen aan het Damrak.
Ten tijde van de dot-com bubble had de AEX een relatief grote exposure naar aandelen die onderdeel waren van die bubble. Ten tijden van de kredietbubble een relatief grote exposure naar financials. Daardoor een forse underperformance t.o.v. beter gediversifieerde indices in vergelijkbare landen.

Ben benieuwd naar de uitkomst van dit overleg en de mogelijke veranderingen in methodiek.
pi_123610773
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:14 schreef Bayswater het volgende:
Nooit verwacht dat ik ooit nog eens wat zou verdienen aan die Berlusconi :)

Als WS het laatste uurtje stand uit ziet het er mooi groen uit morgen zoals het hoort met de lente in het vizier
Dus kan je nu eindelijk langs de Bentley dealer om je droomwagen aan te schaffen? ;)
  maandag 4 maart 2013 @ 12:03:53 #38
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123611387
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:47 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dus kan je nu eindelijk langs de Bentley dealer om je droomwagen aan te schaffen? ;)
Ik heb de koplampen en ruitenwissers al binnen. :Y
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 maart 2013 @ 12:15:03 #39
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123611835
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:01 schreef arjan1212 het volgende:

U leest het haarfijn af aan het Damrak en de indices. die blijven al tijden h.o.p.e.l.o.o.s. achter op Duitsland, VS en noem nog een reeks goed presterende landen op. Er wordt in Nederland te weinig waarde gecreëerd en dat uit zich in overnames en achterblijvende koersen en regelrechte ellende.
arend jan kamp
Waarom zouden beurskoersen enkel waardecreatie weergeven en niet inflatie? Werd er ten tijde van de dotcom-bubbel dan ook heel veel waarde gecreëerd?
  maandag 4 maart 2013 @ 12:44:54 #40
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_123612949
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 12:03 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Ik heb de koplampen en ruitenwissers al binnen. :Y
misschien zo eentje?



waarschijnlijk is hij van melamine gemaakt ofzo :')
  maandag 4 maart 2013 @ 13:01:41 #41
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123613475
De DAX is een herinvesteringsindex dus 'ons damrak' daarmee vergelijken is bij voorbaat bullshit.
pi_123619050
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:01 schreef Sokz het volgende:
De DAX is een herinvesteringsindex dus 'ons damrak' daarmee vergelijken is bij voorbaat bullshit.
Daar corrigeer je uiteraard voor, maar dan nog.

Diegene die tamelijk bubble-averse zijn en niet meedoen met het greater fool spelletje zagen dat natuurlijk wel aankomen gezien de samenstelling. Grote zeperds ontlopen scheelt simpelweg zoveel voor het langjarige rendement van een buy and hold strategie.
  maandag 4 maart 2013 @ 17:20:45 #43
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123623488
^ daarom ook geen indextracker maar gewoon zelf een (gespreid) mandje samenstellen. :)
pi_123634521
Waarom bestaat er in nederland trouwens niet zoiets als citronresearch. met de bear raids op aandelen? Is dat omdat vrijheid van meningsuiting veel lager ligt hier? met het oog op recente 20% dalingen van sommige aandelen zou dit een aanwinst kunnen zijn voor NL.
  maandag 4 maart 2013 @ 22:41:02 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123641191
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:06 schreef 123dudeguys het volgende:
Is dat omdat vrijheid van meningsuiting veel lager ligt hier?
Je wilt niet weten hoe ver de macht van Brussel reikt :'(

Nee, dat is gewoon omdat NL een klein beleggingsland is.

Qua hervorming van de index zou ik wel iets voelen voor een Netherlands 50 samengesteld uit de AEX + AMX. Of anders gewoon opgaan in een index met aandelen uit de benelux + frankrijk ofzo.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123648039
Waarom niet gewoon een europese s&p 500
pi_123652404
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2013 01:30 schreef monkyyy het volgende:
Kan iemand mij zo'n lijst van de AEX laten zien:

[ afbeelding ]

Ben benieuwd hoe overgewaardeerd de AEX was in 2000 toen het op 700 stond.
Hoe zie je een eventuele overwaardering van de S&P in dit lijstje dan?
  dinsdag 5 maart 2013 @ 13:15:39 #48
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123657081
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 10:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoe zie je een eventuele overwaardering van de S&P in dit lijstje dan?
Als je in 2000 een stukje S&P kocht voor $1,500 kocht je in feite $56.13 winst (Of een earnings yield van 3,74%), waarvan $16.71 als dividend werd uitbetaald.
Een 3,74% earnings yield houdt in een P/E van 26,7. Je had in die tijd ook gewoon een 10-yr obligaties kunnen kopen een een nagenoeg risicoloos 6% rendement kunnen maken.

Vandaag zien we het omgekeerde. Als je nu een stukje S&P voor $1,500 koopt, koop je in feite $102.47 winst(Of een earnings yield van 6.83%), waarvan $30.44 als dividend wordt uitbetaald.
Een 6,83% earnings yield houdt in een P/E van 14.6. Je kan momenteel ook de 10-yr staatsobligatie kopen, maar dan moet je genoegen nemen met 2% rendement.

De S&P vandaag is niet super goedkoop, maar als je kijkt naar andere opties, is het nog steeds de beste plek om je geld neer te zetten voor lange termijn.

Als je kijkt naar verschillende sectoren, zul je zien dat grote consumer staples zeer overgewaardeerd zijn vergeleken met industrials en financials.

Niemand wil Wells Fargo hebben voor een P/E van 10.5 (Buffett heeft in zijn annual letter gemeld dat de echte earnings van WFC 10% hoger zijn vanwege "accounting quircks"), terwijl iedereen massaal Pepsi aan het aankopen is tegen een P/E van tegen de 20.

Als je momenteel PepsiCo (PEP) koopt, dan krijg je:
• ~5.10% earnings yield (~19.5x earnings)
• 7.00% projected earnings per share growth
• 2.79% dividend yield
• Corporate credit rating A
• Dividend Payout ratio: 54.3%

Als je momenteel Wells fargo (WFC) koopt, dan krijg je:
• 9.5% earnings yield (~10.5x earnings)
• 8.00% projected earnings per share growth
• 2.81% dividend yield
• Corporate credit rating of AA-
• Dividend Payout ratio: 23.2%

Als je WFC koopt krijg je dus meer winsten voor je geld, meer EPS groei (volgens analysten, of die altijd accuraat zijn is een heel ander verhaal. :+ ) ,een sterkere balans en nagenoeg het zelfde dividend. PLUS WFC houdt meer geld voor zichzelf, om hun balans te versterken, uit te breiden en misschien hun goedkope aandelen in te kopen.

Conclusie:
De S&P is in mijn ogen niet goedkoop, maar ook niet duur, maar als je het vergelijkt met andere opties zoals obligaties, lijken aandelen nog steeds the way to go. In verschillende sectoren lopen de waarderingen sterk uiteen, er zijn in mijn ogen nog steeds bedrijven die worden weggegeven voor prijzen onder hun fair value.

Maarja, dit is allemaal maar mijn mening, doe ermee wat je wil. ;)

Ik heb zelf posities in PEP en WFC

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 05-03-2013 15:34:15 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 13:17:40 #49
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123657151
Mooie stijging weer vandaag op zo'n mooie lentedag. En dit gaat nog even zo door vermoed ik. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123660883
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:15 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Als je in 2000 een stukje S&P kocht voor $1,500 kocht je in feite $56.13 winst (Of een earnings yield van 3,74%), waarvan $16.71 als dividend werd uitbetaald.
Een 3,74% earnings yield houdt in een P/E van 26,7. Je had in die tijd ook gewoon een 10-yr obligaties kunnen kopen een een nagenoeg risicoloos 6% rendement kunnen maken.

Vandaag zien we het omgekeerde. Als je nu een stukje S&P voor $1,500 koopt, koop je in feite $102.47 winst(Of een earnings yield van 6.83%), waarvan $30.44 als dividend wordt uitbetaald.
Een 6,83% earnings yield houdt in een P/E van 14.6. Je kan momenteel ook de 10-yr staatsobligatie kopen, maar dan moet je genoegen nemen met 2% rendement.

De S&P vandaag is niet super goedkoop, maar als je kijkt naar andere opties, is het nog steeds de beste plek om je geld neer te zetten voor lange termijn.

Als je kijkt naar verschillende sectoren, zul je zien dat grote consumer staples zeer overgewaardeerd zijn met industrials en financials.

Niemand wil Wells Fargo hebben voor een P/E van 10.5 (Buffett heeft in zijn annual letter gemeld dat de echte earnings van WFC 10% hoger zijn vanwege "accounting quircks"), terwijl iedereen massaal Pepsi aan het aankopen is tegen een P/E van tegen de 20.

Als je momenteel PepsiCo (PEP) koopt, dan krijg je:
• ~5.10% earnings yield (~19.5x earnings)
• 7.00% projected earnings per share growth
• 2.79% dividend yield
• Corporate credit rating A
• Dividend Payout ratio: 54.3%

Als je momenteel Wells fargo (WFC) koopt, dan krijg je:
• 9.5% earnings yield (~10.5x earnings)
• 8.00% projected earnings per share growth
• 2.81% dividend yield
• Corporate credit rating of AA-
• Dividend Payout ratio: 23.2%

Als je WFC koopt krijg je dus meer winsten voor je geld, meer EPS groei (volgens analysten, of die altijd accuraat zijn is een heel ander verhaal. :+ ) ,een sterkere balans en nagenoeg het zelfde dividend. PLUS WFC houdt meer geld voor zichzelf, om hun balans te versterken, uit te breiden en misschien hun goedkope aandelen in te kopen.

Conclusie:
De S&P is in mijn ogen niet goedkoop, maar ook niet duur, maar als je het vergelijkt met andere opties zoals obligaties, lijken aandelen nog steeds the way to go. In verschillende sectoren lopen de waarderingen sterk uiteen, er zijn in mijn ogen nog steeds bedrijven die worden weggegeven voor prijzen onder hun fair value.

Maarja, dit is allemaal maar mijn mening, doe ermee wat je wil. ;)

Ik heb zelf posities in PEP en WFC
Bedankt voor je uitleg, interessant.
pi_123664520
Het is goed dat gekeken word naar de value van een bedrijf, maar dat kun je imo niet doen aan de hand van de p/e. Ook niet als we spreken over aandelenmandjes als een index.

De 'E' is een momentopname dat geen goed beeld geeft van de 'houdbare' winsten. In slechte tijden dalen de winsten en in goede (laat staan bij een bubble) stijgen de winsten. Afgaande op enkel de p/e zie je in de tabel goed terug dat er amper een geschikt instappunt uit is af te lezen.

Beter kun je kijken naar de houdbaarheid van de winsten door excessen (zowel neerwaarts als opwaarts) in de 'E' eruit te filteren. Een goede waarderingsmethode die dat doet is de p/e-schiller, door uit te gaan van de inflatiegecorrigeerde tienjaars gemiddelde van de 'E'. Tevens heeft de p/e-schiller een aantoonbaar trackrecord wat betreft de langjarige toekomstige rendementen bij bepaalde waarderingen aan de hand van die indicator. Ook dat ontbreekt bij de p/e.

Momenteel is de verwachte return (incl. dividend) 2,3% aan de hand van deze indicator voor de S&P500. Dat is min of meer gelijk aan de spaarrente en al het extra risico dus niet waard imo. De S&P500 is daamee fors overgewaardeerd.

Andere indicatoren die ook een beter beeld geven van het te verwachten rendement (die in historisch perspectief een gedegen track record hebben om een langjarige rendementsverwachting uit af te lezen) geven een soortgelijk beeld aan. Om maar een voorbeeldje te noemen, de favoriete indicator van de meester of value meneer Buffet; de market cap/GDP die een rendementsverwachting van 3,4% geeft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 maart 2013 @ 16:37:15 #52
862 Arcee
Look closer
pi_123674468
Zo weer mijn long gesloten.

Dit is waarom je tenminste een indicator moet hebben op basis van technische analyse die oversold weet aan te geven. :Y Dan kan je korte ritjes maken waar je makkelijk winst pakt.

technische analyse werkt gewoon! *O*
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:46:54 #54
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123675430
http://tech.fortune.cnn.com/2013/03/04/apple-zaky-bullish-cross/

Pijnlijk en interessant artikel over hoe iemand een 100% AAPL hedgefund runde en alles heeft verloren met opties. Apple-mania.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:57:40 #55
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123676085
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:46 schreef monkyyy het volgende:
http://tech.fortune.cnn.com/2013/03/04/apple-zaky-bullish-cross/

Pijnlijk en interessant artikel over hoe iemand een 100% AAPL hedgefund runde en alles heeft verloren met opties. Apple-mania.
Typisch gevalletje van blindstaren en niet anticiperen. Soms gaat het niet altijd zoals je denkt, hoe succesvol ook in het verleden. En je moet toch beter weten dat na het laatste project van Steve Jobs met de I-phone 5 het wel even ophoudt voor Apple.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:43:31 #56
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123683340
Typisch gevalletje van iemand die al die tijd clueless was maar toevallig de bright side of variance bereden heeft.
pi_123689404
http://seekingalpha.com/a(...)n-apple-call-options

misschien dat zij deze call opties kochten :P
  woensdag 6 maart 2013 @ 08:49:11 #58
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123692548
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:46 schreef monkyyy het volgende:
http://tech.fortune.cnn.com/2013/03/04/apple-zaky-bullish-cross/

Pijnlijk en interessant artikel over hoe iemand een 100% AAPL hedgefund runde en alles heeft verloren met opties. Apple-mania.
Interessant om te lezen ja ^O^
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 6 maart 2013 @ 08:49:56 #59
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123692557
Waneer komt die ''correctie'' want ik wil al steeds instappen maar iedereen keer staat het weer hoger ;(
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123702007
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 08:49 schreef AQuila360 het volgende:
Waneer komt die ''correctie'' want ik wil al steeds instappen maar iedereen keer staat het weer hoger ;(
Binnen drie jaar.
pi_123702962
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 08:49 schreef AQuila360 het volgende:
Waneer komt die ''correctie'' want ik wil al steeds instappen maar iedereen keer staat het weer hoger ;(
Enkele maanden nadat jij toch maar besluit in te stappen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_123703078
die correctie is al geweest op 29 jan stond de aex op 358 en op 26 feb 332
pi_123703532
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 08:49 schreef AQuila360 het volgende:
Waneer komt die ''correctie'' want ik wil al steeds instappen maar iedereen keer staat het weer hoger ;(
De AEX-index test de weerstand 348,14.
De AEX-index stampt steun 332,99 (bodem van 26 februari) steeds meer aan. Rond dit niveau durven speculanten steeds weer in te stappen. Nu de AEX-index de correctieve fase breekt, verbetert het beeld verder. Voor een nieuwe verbetering is een doorbraak boven weerstand 348,14 (top van 19 februari) noodzakelijk. Wacht op nadere technische signalen. Onder de steun zou het beeld verzwakken.
Na een uitbraak boven weerstand 348,14 wordt 358,92 het volgende opwaartse koersdoel.
Dit fonds laat een interessant koersverloop zien en heeft onze aandacht. Wij houden dit fonds voor u in de gaten

als de aex op 332 staat moet je kopen!
pi_123703932
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:19 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

De AEX-index test de weerstand 348,14.
De AEX-index stampt steun 332,99 (bodem van 26 februari) steeds meer aan.
Een index met weerstand en steun? Dat slaat nergens op. 1 positief of negatief bericht over beurszwaargewicht zoals shell en je weerstand/steun slaan nergens meer op.
  woensdag 6 maart 2013 @ 15:31:19 #65
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123703973
Geld ook voor individuele bedrijven lol
pi_123706967
quote:
99s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:31 schreef Sokz het volgende:
Geld ook voor individuele bedrijven lol
Een smallcap of midcap kan eventueel een 'steun' niveau hebben, als iemand het wil overnemen of een groot belang opbouwen en gedisciplineerd inkoopt bij een bepaalde prijs.

Een index met een steun of weerstand slaat inderdaad nergens op. Dan zouden er kopers moeten zijn die het volledige mandje aandelen van de AEX in precies de juiste verhoudingen inkopen bij een bepaald niveau.
pi_123707009
dat doen ze toch ook met index trackers enz
pi_123707292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:09 schreef arjan1212 het volgende:
die correctie is al geweest op 29 jan stond de aex op 358 en op 26 feb 332
Een correctie van 8 procent? We wachten op een correctie van ~15 tot ~20 procent (ik dan).

Vandaag een aantal puts gekocht op de AEX.

[ Bericht 20% gewijzigd door Dr.Cooper op 06-03-2013 17:00:33 ]
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:02:36 #69
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123707614
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:57 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Typisch gevalletje van blindstaren en niet anticiperen. Soms gaat het niet altijd zoals je denkt, hoe succesvol ook in het verleden. En je moet toch beter weten dat na het laatste project van Steve Jobs met de I-phone 5 het wel even ophoudt voor Apple.
Maar vooral ook bizar dat mensen zoveel geld aan hem gaven om te beheren.

Het is alsof je alleen maar hoeft te roepen "Ik run een hedgefund" en mensen gooien tonnen geld naar je toe. Zonder enige credentials, opleiding, niks. "Ik heb het mezelf aangeleerd" en een vlotte babbel hebben is genoeg. 8)7
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123732963
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:43 schreef arjan1212 het volgende:
dat doen ze toch ook met index trackers enz
Zoals de naam al suggereert, volg je met een tracker alleen de index. Je beinvloedt die index niet met de aankoop van de tracker omdat je de onderliggende aandelen niet koopt, althans niet op datzelfde moment. Dat heeft de tracker/etf uitgever in het verleden al gedaan. De tracker/etf is een eigendoms bewijs van dat mandje. Het is dus op zichzelf een aandeel.
pi_123749850
USD Revised Unit Labor Costs q/q 4.6%

Obamacare duwt de loonkosten omhoog. Tevens zorgt Obamacare ervoor dat kleinere bedrijven vaste banen omzetten in part time banen om deze kosten te ontwijken en de marges van grotere bedrijven onder druk komen te staan. Dat worden dus goede banencijfers de komende tijd vanuit de kleinere bedrijven, of dat zo positief is is een tweede. Desalniettemin zie ik de koppen: "MKB USA doet mee aan herstel" al voor me.
pi_123764743
bubbletje blazen.. cnbc google naar 1000 dollar..
pi_123765247
Is er iemand die ervaring heeft met REIT's en mij kan toelichten hoe de belasting hierop geheven wordt voor Nederlanders? Ik ben bekend met alle principes voor REIT's en de V.S. wetten, maar twijfel hoe het dividend voor ons wordt doorbelast. Eerlijk gezegd verwacht ik door de belastingverdragen dat de 15% (regulier tarief dividendbelasting) norm geldt?

Meer info: http://www.investopedia.c(...)ax.asp#axzz2Mt8BcWNW.

Ik zat overigens te denken aan een REIT die investeringen doet in o.a. seniorwoningen, ziekenhuizen, 'assisted-living', et cetera.
  donderdag 7 maart 2013 @ 22:09:42 #74
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123767457
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 7 maart 2013 @ 22:22:22 #75
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123773619
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 22:22 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

En nu?
Stop loss en buy the dip :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_123777270
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:38 schreef Dr.Cooper het volgende:
Is er iemand die ervaring heeft met REIT's en mij kan toelichten hoe de belasting hierop geheven wordt voor Nederlanders? Ik ben bekend met alle principes voor REIT's en de V.S. wetten, maar twijfel hoe het dividend voor ons wordt doorbelast. Eerlijk gezegd verwacht ik door de belastingverdragen dat de 15% (regulier tarief dividendbelasting) norm geldt?

Meer info: http://www.investopedia.c(...)ax.asp#axzz2Mt8BcWNW.
Ik heb er geen direkte ervaring mee, maar alle logica wijst erop dat de Amerikanen 15% dividend withholding tax zullen inhouden. Het belastingvoordeel voor de REIT wordt op de winstbelasting binnen de constructie toegepast. Voor de belegger is het verder een regulier Amerikaans aandeel.

In het artikel wordt aangegeven dat "30% withholding tax for ordinary dividends" wordt ingehouden en op basis van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS wordt dat inderdaad afgekapt op 15%. Je broker doet dat hopelijk automatisch.
pi_123777305
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:38 schreef Dr.Cooper het volgende:
Ik zat overigens te denken aan een REIT die investeringen doet in o.a. seniorwoningen, ziekenhuizen, 'assisted-living', et cetera.
Het lijkt erop alsof je op het vergrijzings thema wilt inspelen. Als dat zo is, zou een REIT niet mijn eerste gedachte zijn.

Een REIT is een redelijk veilige manier om van onroerend goed te profiteren. In het voorbeeld wat jij noemt zullen de inkomsten voornamelijk als huurbetalingen binnen komen. Dit zijn de huurbetalingen van de ziekenhuis operator aan de REIT en die stijgen min of meer met de inflatie mee. De REIT kan niet zomaar 15% meer huur eisen, als de zorgsector een grote groei doormaakt door het vergrijzings effect.

De groei van de (ouderen) zorgsector betekent wel dat de kans lager is dat de huurders failliet gaan en dat er makkelijk nieuwe huurders gevonden kunnen worden als dat toch gebeurt. De vergrijzings trend zou dus het risico van zo'n REIT kunnen verlagen. Het lijkt me veel veiliger als een REIT met hotels of winkelcentra.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:04:43 #79
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123780421
Wie wilde er ook alweer Fugro kopen hier 2 weken terug? Hoop voor je dat je het nog hebt gedaan.

Long juni gaat voortvarend moet ik zeggen, wellicht winst nemen maar belangrijke cijfers vandaag die wellicht nog een extra, voorlopig even laatste, boost geven (of juist niet). Heb een beetje problemen met Noord-Korea, denk dat de Amerikanen het flink onderschatten.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 8 maart 2013 @ 12:30:03 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123785625
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:04 schreef Bayswater het volgende:
Wie wilde er ook alweer Fugro kopen hier 2 weken terug? Hoop voor je dat je het nog hebt gedaan.

Long juni gaat voortvarend moet ik zeggen, wellicht winst nemen maar belangrijke cijfers vandaag die wellicht nog een extra, voorlopig even laatste, boost geven (of juist niet). Heb een beetje problemen met Noord-Korea, denk dat de Amerikanen het flink onderschatten.
Ik heb wel overwogen een straddle erop te kopen maar niet gedaan vanwege de prijs. Blijkt nu dat de flinke premies terecht waren :P

Ik verwacht van NK niet veel problemen eigk. Gewoon het gebruikelijke dreigen en tieren zodat ze weer wat hulp toegezegd krijgen. Als ze het echt te bont maken zorgt China wel dat ze terug in hun hok kruipen.

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 08-03-2013 12:38:34 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 13:14:12 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123787228
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:30 schreef the85mc het volgende:

[..]

Een index met weerstand en steun? Dat slaat nergens op. 1 positief of negatief bericht over beurszwaargewicht zoals shell en je weerstand/steun slaan nergens meer op.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:41 schreef jaco het volgende:

[..]

Een smallcap of midcap kan eventueel een 'steun' niveau hebben, als iemand het wil overnemen of een groot belang opbouwen en gedisciplineerd inkoopt bij een bepaalde prijs.

Een index met een steun of weerstand slaat inderdaad nergens op. Dan zouden er kopers moeten zijn die het volledige mandje aandelen van de AEX in precies de juiste verhoudingen inkopen bij een bepaald niveau.
Het zijn de laatste jaren vooral de futures markten die de aandelenkoersen sturen, niet andersom. Dus handel in bijvoorbeeld S&P500 futures veroorzaakt (arbitrage) handel in de onderliggende aandelen.

Hieronder zie je het effect toen in 1992 de futures handel stil viel tijdens een powercut. Dat is meer dan 20 jaar geleden. Tegenwoordig is die invloed nog veel sterker.



Steunen en weerstanden in complete indices zijn dus helemaal niet zo gek. (waarmee ik overigens niet wil suggereren dat je er veel mee kunt).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123793215
Vorig jaar heb ik flinke verliezen opgelopen door het verkeerd aan- en verkopen van mijn aandelen. Zoals iedere verliezer wil ik door blijven traden om mijn verliezen uiteindelijk weer goed te maken, alhoewel dat bij de meeste uiteindelijk niet lukt. Maar het lukt me gewoon niet meer om over de drempel te stappen om op de koop knop te drukken.

Meer mensen ooit last van gehad?
BlaBlaBla
pi_123793463
Voor de liefhebbers kijk eens naar imtech er is nu een short squeeze gaande.

* Althans dat denk ik.
pi_123793821
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:30 schreef Soldier2000 het volgende:
Vorig jaar heb ik flinke verliezen opgelopen door het verkeerd aan- en verkopen van mijn aandelen. Zoals iedere verliezer wil ik door blijven traden om mijn verliezen uiteindelijk weer goed te maken, alhoewel dat bij de meeste uiteindelijk niet lukt. Maar het lukt me gewoon niet meer om over de drempel te stappen om op de koop knop te drukken.

Meer mensen ooit last van gehad?
Heb je kunnen achterhalen waarom je vorig jaar flinke verliezen gemaakt? Waarom heb je die keuzes gemaakt om te kopen en verkopen?
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:45:50 #85
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_123793879
3 aandelen waar je vandaag absoluut niet short moest zitten. En ik zat er in 2. Imtech en KPN.
Even alle winst van 2 maanden weg :')
Paardelul !!!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 15:52:57 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123794173
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:30 schreef Soldier2000 het volgende:
Vorig jaar heb ik flinke verliezen opgelopen door het verkeerd aan- en verkopen van mijn aandelen. Zoals iedere verliezer wil ik door blijven traden om mijn verliezen uiteindelijk weer goed te maken, alhoewel dat bij de meeste uiteindelijk niet lukt. Maar het lukt me gewoon niet meer om over de drempel te stappen om op de koop knop te drukken.

Meer mensen ooit last van gehad?
Zoals ik het zie:

Als je een echte belegger bent (dus op fundamentals) dan boeit het niet of een aandeel een keer een jaartje zakt of stijgt want zo snel verandert de fundamentele situatie van een bedrijf doorgaans niet. Er is nauwelijks correlatie tussen waardering en koersverloop op een termijn van slechts enkele jaren.

Als je op korte termijn speculeert (wat iets anders is dan beleggen - er is immers nauwelijks correlatie met fundamentals) dan moet je een timing strategie hebben, in combinatie met een goed money management waarbij je maar een klein percentage per trade riskeert. Als je die hebt dan is er niets aan de hand wat er ook gebeurt. De koers kan een andere kant op gaan dan je hebt gegokt maar dat is all in the game en dat verlies in ingecalculeerd. Het is als dobbelen met een kleine edge. Heb je echter geen timingstrategie waar je in gelooft (bijvoorbeeld door een bewezen edge) dan krijg je problemen met stress en het "niet durven indrukken van de knop".

Bijna alle stress in het leven (niet alleen op de beurs) heeft te maken met het gebrek aan "control". De oplossing in het geval van beleggen en speculeren is dus zorgen dat je die control krijgt en houdt. Als fundamentele belegger kun je dat doen door goed onderzoek te doen en voldoende te spreiden. Je ligt dan niet meer wakker als de koersen een paar jaar dalen. Als speculant kun je dat doen door een aantoonbare edge te vinden en daarnaar te handelen en te blijven monitoren of die edge blijft bestaan. Dit alles in combinatie met goed money management waardoor je per trade maar een beperkt percentage kunt verliezen (1-2% per trade is zo'n beetje de standaard onder de survivors).

Als je dit onder controle hebt dan zit je zonder stress op de beurs.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:21:43 #87
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123795352
http://www.bloomberg.com/(...)ttainable-again.html

Als dit soort analysten uit de kast worden gehaald dan weet je wel hoe laat het is :D
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123796333
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:21 schreef JimmyJames het volgende:
http://www.bloomberg.com/(...)ttainable-again.html

Als dit soort analysten uit de kast worden gehaald dan weet je wel hoe laat het is :D
:D hoogmoed voor de val.

Maar goed we gaan het zien of je nu long of short gaat we gaan het zien.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:48:12 #89
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123796408
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:45 schreef Anno2012 het volgende:
3 aandelen waar je vandaag absoluut niet short moest zitten. En ik zat er in 2. Imtech en KPN.
Even alle winst van 2 maanden weg :')
Het risico met grote partijen die short zitten, de beruchte shortsqueeze. Eerst een lange felle daling, gevolgd door een korte felle stijging.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bayswater op 08-03-2013 16:53:18 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:51:09 #90
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123796534
Longpositie juni eruit, ff een heel klein beetje kort short maart. Noord-Korea dit weekend eens afwachten, heb een paar Koreakenners gehoord op BNR die het ergste vrezen.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123796640
Een offensief met fake-cijfers vanuit de VS lijkt te zijn gestart.
Dat zal zo'n beetje de laatste truc zijn voor hun definitieve capitulatie.
pi_123796779
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:51 schreef Bayswater het volgende:
Longpositie juni eruit, ff een heel klein beetje kort short maart. Noord-Korea dit weekend eens afwachten, heb een paar Koreakenners gehoord op BNR die het ergste vrezen.
Je zit toch al in de putjes maart. Ga je je nu nog dieper in die shit stoppen. Verkoop die troep maar want zoals ik al zei zijn de Yanks met een economisch fake offensief bezig. Die schijn kunnen ze best een half jaartje ophouden, daarna is het afgelopen met de USA. Eindelijk!
  vrijdag 8 maart 2013 @ 17:01:03 #93
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123796929
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:56 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Je zit toch al in de putjes maart. Ga je je nu nog dieper in die shit stoppen. Verkoop die troep maar want zoals ik al zei zijn de Yanks met een economisch fake offensief bezig. Die schijn kunnen ze best een half jaartje ophouden, daarna is het afgelopen met de USA. Eindelijk!
Nee, heb er maar eentje. En wat jij roept hoor ik al ruim 20 jaar, maar toch weer een nieuw record voor ze.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bayswater op 08-03-2013 17:24:56 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 8 maart 2013 @ 17:12:08 #94
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123797370
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Een offensief met fake-cijfers vanuit de VS lijkt te zijn gestart.
Dat zal zo'n beetje de laatste truc zijn voor hun definitieve capitulatie.
Iedereen die tegen de USA heeft ingezet, heeft verloren sinds 1776.

'MURICA! ^)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123799791
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:44 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Heb je kunnen achterhalen waarom je vorig jaar flinke verliezen gemaakt? Waarom heb je die keuzes gemaakt om te kopen en verkopen?
Ja, maar ik heb gemerkt dat het moeilijk is om daar van te leren.

quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals ik het zie:

Als je een echte belegger bent (dus op fundamentals) dan boeit het niet of een aandeel een keer een jaartje zakt of stijgt want zo snel verandert de fundamentele situatie van een bedrijf doorgaans niet. Er is nauwelijks correlatie tussen waardering en koersverloop op een termijn van slechts enkele jaren.

Als je op korte termijn speculeert (wat iets anders is dan beleggen - er is immers nauwelijks correlatie met fundamentals) dan moet je een timing strategie hebben, in combinatie met een goed money management waarbij je maar een klein percentage per trade riskeert. Als je die hebt dan is er niets aan de hand wat er ook gebeurt. De koers kan een andere kant op gaan dan je hebt gegokt maar dat is all in the game en dat verlies in ingecalculeerd. Het is als dobbelen met een kleine edge. Heb je echter geen timingstrategie waar je in gelooft (bijvoorbeeld door een bewezen edge) dan krijg je problemen met stress en het "niet durven indrukken van de knop".

Bijna alle stress in het leven (niet alleen op de beurs) heeft te maken met het gebrek aan "control". De oplossing in het geval van beleggen en speculeren is dus zorgen dat je die control krijgt en houdt. Als fundamentele belegger kun je dat doen door goed onderzoek te doen en voldoende te spreiden. Je ligt dan niet meer wakker als de koersen een paar jaar dalen. Als speculant kun je dat doen door een aantoonbare edge te vinden en daarnaar te handelen en te blijven monitoren of die edge blijft bestaan. Dit alles in combinatie met goed money management waardoor je per trade maar een beperkt percentage kunt verliezen (1-2% per trade is zo'n beetje de standaard onder de survivors).

Als je dit onder controle hebt dan zit je zonder stress op de beurs.
Ik kan me hier wel in vinden, ik ben in jouw begrippen geen belegger, en ik heb inderdaad geen vertrouwen meer in mijn timing strategie :)
BlaBlaBla
pi_123801893
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:45 schreef Anno2012 het volgende:
3 aandelen waar je vandaag absoluut niet short moest zitten. En ik zat er in 2. Imtech en KPN.
Even alle winst van 2 maanden weg :')
ik heb stukken imtech gekocht voor 9,92 koers vandaag 9,63
ik heb stukken kpn gekocht voor 2,92 koers vandaag 2,83
pi_123807617
Weet iemand of je ergens de vervaldatum van opties kunt controleren? In principe altijd de 3e vrijdag van de maand (tenzij anders aangegeven), maar ik wil graag de datum kunnen zien / opvragen per optie.

Overigens snap ik echt 'de goede stemming' op de beurs momenteel niet. Het is allemaal minder slecht dan verwacht, beurzen die elkaar optrekken of echt zoeken naar goed nieuws. Oké, er zijn voldoende goede cijfers ook uitgekomen, maar dat is toch niet voldoende?!

Mijn puts zijn al aardig in waarde gedaald, maar toch hou ik mijn positie open in afwachting van een correctie. Er staan sprinters in o.a. Bank of America tegenover, dus er is een hedge. Alleen graag wil ik daar mijn winst pakken... Twijfel, twijfel. Dit was voor mij een slechte week. Ik hou van schommelingen en onzekerheid. In periodes van chaos heb ik altijd wel een goed beeld van de beurs. Nu is het vooral sparen voor een (eventuele) correctie en moeilijk kunnen inschatten wanneer puts / sprinters long te kopen / verkopen.
pi_123807845
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 04:24 schreef jaco het volgende:

[..]

Het lijkt erop alsof je op het vergrijzings thema wilt inspelen. Als dat zo is, zou een REIT niet mijn eerste gedachte zijn.

Een REIT is een redelijk veilige manier om van onroerend goed te profiteren. In het voorbeeld wat jij noemt zullen de inkomsten voornamelijk als huurbetalingen binnen komen. Dit zijn de huurbetalingen van de ziekenhuis operator aan de REIT en die stijgen min of meer met de inflatie mee. De REIT kan niet zomaar 15% meer huur eisen, als de zorgsector een grote groei doormaakt door het vergrijzings effect.

De groei van de (ouderen) zorgsector betekent wel dat de kans lager is dat de huurders failliet gaan en dat er makkelijk nieuwe huurders gevonden kunnen worden als dat toch gebeurt. De vergrijzings trend zou dus het risico van zo'n REIT kunnen verlagen. Het lijkt me veel veiliger als een REIT met hotels of winkelcentra.
Bedankt voor je input! In eerste instantie ga ik inderdaad voor het vergrijzings thema :). Het toevoegen van een REIT is daarbij slechts één optie, en meer ter diversificatie en als 'vaste' inkomensbron.
pi_123809465
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:51 schreef Bayswater het volgende:
Longpositie juni eruit, ff een heel klein beetje kort short maart. Noord-Korea dit weekend eens afwachten, heb een paar Koreakenners gehoord op BNR die het ergste vrezen.
Zou het lonen om, in het geval van oorlog, Raytheon te kopen? Grootste defense contractor van de USA..
pi_123812987
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:45 schreef Anno2012 het volgende:
3 aandelen waar je vandaag absoluut niet short moest zitten. En ik zat er in 2. Imtech en KPN.
Even alle winst van 2 maanden weg :')
Ik zit long in Imtech en Fugro.

Imtech sta ik nog in riant de min (buy the mid...) Fugro ruim in de plus * :D

* Beginnersgeluk totaal geen idee wat ik aan het doen ben met mijn beleggingen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 00:26:17 #101
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_123815686
Imtech gaat lekker, hopelijk binnenkort wat winst pakken, wilde nog bijkopen op 8 maar geen geld meer.

Zit iedereen hier in de opties ?
pi_123815803
nee. ik heb geen optiecontract.. gezakt voor het binck examen complexe producten
  zaterdag 9 maart 2013 @ 00:32:02 #103
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_123815848
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 00:30 schreef arjan1212 het volgende:
nee. ik heb geen optiecontract.. gezakt voor het binck examen complexe producten
Wat? Moet je daar bij Binck eerst een toets voor maken?
Gaat wel erg ver daar met die zorgplicht. :P
  zaterdag 9 maart 2013 @ 02:08:06 #104
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123817970
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 00:30 schreef arjan1212 het volgende:
nee. ik heb geen optiecontract.. gezakt voor het binck examen complexe producten
_O-
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123820160
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 00:26 schreef ikjijallebei het volgende:
Imtech gaat lekker, hopelijk binnenkort wat winst pakken, wilde nog bijkopen op 8 maar geen geld meer.
Het artikel in de FD van vandaag is positief maandag gaat de koers volgens mij weer goed omhoog.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 09:57:54 #106
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123820410
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 00:26 schreef ikjijallebei het volgende:
Imtech gaat lekker, hopelijk binnenkort wat winst pakken, wilde nog bijkopen op 8 maar geen geld meer.

Zit iedereen hier in de opties ?
Volgens mij zit bijna niemand hier in opties, sprinters of turbo's. Veelal gaat het hier over "veilige" bedrijven met goede koers/winstverhoudingen.
Ik hou wel van een optie op zijn tijd, doe dit al ruim 20 jaar en het laatste jaar weer wat actiever. Maar met mate uiteraard, zal nooit van een positie wakker liggen. Heb pas 1 keer staan schelden ooit met een positie en dat was met een shortpositie (geopend vlak voor uitbraak Irakoorlog) 2 dagen na het uitbreken van de Irakoorlog.:)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123820710
Iemand enig idee waarom ik geen dividend krijg op mijn Amerikaanse aandelen in Binck? Ik bezit al sinds vorig jaar september SDY (dividend ETF), maar het viel mij nu op dat ik er nooit dividend van gekregen heb....Daarnaast bezit ik sinds januari dit jaar Microsoft (MSFT) en deze zijn 19 februari ex-dividend gegaan, 14 maart zou het dividend betaald worden. Ik zie en hoor alleen he-le-maal niks van Binck over deze dividenden, terwijl ik van RDSA en Unilever al een maand van de voren een e-mail kreeg dat het dividend betaald zou worden op een bepaalde datum.

Uiteraard heb ik al geprobeerd contact op te nemen met Binck, maar ze zijn het weekend gesloten voor onderhoud (alweer...).

[ Bericht 0% gewijzigd door QBay op 09-03-2013 10:40:19 ]
pi_123821063
Is je dividend niet gewoon al op je dollar-rekening gestort?
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 11:37:12 #109
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_123822257
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 09:40 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Het artikel in de FD van vandaag is positief maandag gaat de koers volgens mij weer goed omhoog.
Mwa, zou m.i. een beetje teveel van het goede zijn; al 2 (of 3) dagen op rij flinke stappen omhoog. Denk niet dat ie maandag weer de lucht in vliegt, mensen zullen hun winst pakken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 09:57 schreef Bayswater het volgende:
Volgens mij zit bijna niemand hier in opties, sprinters of turbo's. Veelal gaat het hier over "veilige" bedrijven met goede koers/winstverhoudingen.
Ik hou wel van een optie op zijn tijd, doe dit al ruim 20 jaar en het laatste jaar weer wat actiever. Maar met mate uiteraard, zal nooit van een positie wakker liggen. Heb pas 1 keer staan schelden ooit met een positie en dat was met een shortpositie (geopend vlak voor uitbraak Irakoorlog) 2 dagen na het uitbreken van de Irakoorlog.:)
Waarom spreekt iedereen hier dan van long en short, lijkt mij dat je dan in een complex product zit. of bedoelt men hier slechts een speculatie in woorden op stijging dan wel daling? :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 11:46:22 #110
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_123822462
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 21:18 schreef Dr.Cooper het volgende:
Weet iemand of je ergens de vervaldatum van opties kunt controleren? In principe altijd de 3e vrijdag van de maand (tenzij anders aangegeven), maar ik wil graag de datum kunnen zien / opvragen per optie.

Overigens snap ik echt 'de goede stemming' op de beurs momenteel niet. Het is allemaal minder slecht dan verwacht, beurzen die elkaar optrekken of echt zoeken naar goed nieuws. Oké, er zijn voldoende goede cijfers ook uitgekomen, maar dat is toch niet voldoende?!

Mijn puts zijn al aardig in waarde gedaald, maar toch hou ik mijn positie open in afwachting van een correctie. Er staan sprinters in o.a. Bank of America tegenover, dus er is een hedge. Alleen graag wil ik daar mijn winst pakken... Twijfel, twijfel. Dit was voor mij een slechte week. Ik hou van schommelingen en onzekerheid. In periodes van chaos heb ik altijd wel een goed beeld van de beurs. Nu is het vooral sparen voor een (eventuele) correctie en moeilijk kunnen inschatten wanneer puts / sprinters long te kopen / verkopen.
http://www.newyorkfed.org/markets/tot_operation_schedule.html
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 12:43:43 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123823934


OMG wat een bubble hebben ze weer gecreëerd :') Zie hierboven het Ponzi-scheme dat Bitcoin heet.

Nu is een beetje gokken op zo'n bubble op zichzelf niet zo schadelijk, maar er is dus alweer een hele industrie omheen ontstaan. Bedrijven die voor soms tienduizenden dollars per apparaat dedicated hardware verkopen om Bitcoins te minen.



Neem als voorbeeld dit apparaat dat $29,899.00 kost en continue 1500 watt verbruikt. Het enige wat dat apparaat kan is bitcoins minen. Schaarse real world resources worden verspild om iets te creëren dat puur virtueel is! _O-

Maar tot nu toe winstgevend voor de vroege kopers (zoals bij elk Ponzi scheme) en natuurlijk helemaal voor die hardware producenten (net zoals tijdens de Goldrush het echte geld werd verdiend door de verkopers van emmers, pikhouwelen, zeven en scheppen).

Dat hele Bitcoin verhaal is een mooie illustratie van de misallocatie van resources die door bubbels wordt veroorzaakt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123824359
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:43 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

OMG wat een bubble hebben ze weer gecreëerd :') Zie hierboven het Ponzi-scheme dat Bitcoin heet.
Bubble? Nee. Lees dit maar even op forbes ;).

En waarom zou het een ponzi scheme zijn? De markt bepaalt de prijs. Dan is het eerder een bubble dan een ponzi. Er is niemand die single-handedly de prijs bepaalt.

An economic bubble: A bubble is similar to a Ponzi scheme in that one participant gets paid by contributions from a subsequent participant (until inevitable collapse). A bubble involves ever-rising prices in an open market (for example stock, housing, or tulip bulbs) where prices rise because buyers bid more because prices are rising. Bubbles are often said to be based on the "greater fool" theory. As with the Ponzi scheme, the price exceeds the intrinsic value of the item, but unlike the Ponzi scheme, there is no single person misrepresenting the intrinsic value.
quote:
Nu is een beetje gokken op zo'n bubble op zichzelf niet zo schadelijk, maar er is dus alweer een hele industrie omheen ontstaan. Bedrijven die voor soms tienduizenden dollars per apparaat dedicated hardware verkopen om Bitcoins te minen.

[ afbeelding ]

Neem als voorbeeld dit apparaat dat $29,899.00 kost en continue 1500 watt verbruikt. Het enige wat dat apparaat kan is bitcoins minen. Schaarse real world resources worden verspild om iets te creëren dat puur virtueel is! _O-
Wat is er mis met iets wat puur virtueel is? :s). Het wordt vertrouwd en werkt als betaalmiddel.
quote:
Maar tot nu toe winstgevend voor de vroege kopers (zoals bij elk Ponzi scheme) en natuurlijk helemaal voor die hardware producenten (net zoals tijdens de Goldrush het echte geld werd verdiend door de verkopers van emmers, pikhouwelen, zeven en scheppen).

Dat hele Bitcoin verhaal is een mooie illustratie van de misallocatie van resources die door bubbels wordt veroorzaakt.
Dat laatste moet je me even uitleggen ;).
జ్ఞ‌ా
pi_123824377
Om er even op verder te gaan. Bitcoins zijn mooi spul (en ik verdien prima aan bitcoins). Ze worden ook steeds meer gebruikt. Wordpress (grootste blogsite ter wereld), Mega (van Megaupload), Reddit (grootste linksharsite) en Namecheap (één van de grootste domeinboeren) accepteren allemaal bitcoin bijvoorbeeld :s).

Het idee van gedecentraliseerd geld waar overheden niets over kunnen zeggen vind ik geniaal. En alles is transparant. Alle transacties zijn openbaar. Check ook de charts en stats eens :s).

-edit- De ECP heeft bitcoin onderzocht noemt 't geen ponzi..
quote:
"Therefore, although the current knowledge base does not make it easy to assess whether or not the Bitcoin system actually works like a pyramid or Ponzi scheme, it can justifiably be stated that Bitcoin is a high-risk system for its users from a financial perspective, and that it could collapse if people try to get out of the system and are not able to do so because of its illiquidity."
http://www.ecb.europa.eu/(...)yschemes201210en.pdf
Puur vraag en aanbod. Prijs is volledig marktgestuurd. Dat zou je een bubble kunnen noemen ja.

[ Bericht 12% gewijzigd door µ op 09-03-2013 13:06:22 ]
జ్ఞ‌ా
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 13:28:30 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123824984
Je hebt gelijk dat het in strikte zin geen Ponzi is. Echter in de praktijk is het meer wel een Ponzi dan geen Ponzi aangezien de intrinsieke waarde nul is en de "waarde" puur afhangt van wat de volgende koper ervoor geeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen (want dat zijn claims op echte assets) of goud (dat heeft in elk geval nog een paar real world toepassingen).

Maar als ik je tegen de haren instrijk door het een Ponzi te noemen negeer dat dan maar want dat was mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat de Bitcoin de perfecte illustratie is van de misallocatie van resources die bubbles veroorzaken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 9 maart 2013 @ 13:55:24 #115
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_123825683
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:28 schreef SeLang het volgende:
Je hebt gelijk dat het in strikte zin geen Ponzi is. Echter in de praktijk is het meer wel een Ponzi dan geen Ponzi aangezien de intrinsieke waarde nul is en de "waarde" puur afhangt van wat de volgende koper ervoor geeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen (want dat zijn claims op echte assets) of goud (dat heeft in elk geval nog een paar real world toepassingen).

Maar als ik je tegen de haren instrijk door het een Ponzi te noemen negeer dat dan maar want dat was mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat de Bitcoin de perfecte illustratie is van de misallocatie van resources die bubbles veroorzaken.
Ik vind normaal geld een grotere ponzi.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 13:55:43 #116
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123825692
Waarom kan er morgen niet iemand komen met precies hetzelfde idee, maar noemt dat dan "BitBucks" of "DataDollars"
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123826314
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:28 schreef SeLang het volgende:
Je hebt gelijk dat het in strikte zin geen Ponzi is. Echter in de praktijk is het meer wel een Ponzi dan geen Ponzi aangezien de intrinsieke waarde nul is en de "waarde" puur afhangt van wat de volgende koper ervoor geeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen (want dat zijn claims op echte assets) of goud (dat heeft in elk geval nog een paar real world toepassingen).

Maar als ik je tegen de haren instrijk door het een Ponzi te noemen negeer dat dan maar want dat was mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat de Bitcoin de perfecte illustratie is van de misallocatie van resources die bubbles veroorzaken.
Okay.

Maar ik snap niet wat je probeert te zeggen met dat laatste: "misallocatie van resources die bubbles veroorzaken". Je vindt het gek/apart/raar dat er zo veel stroom wordt gebruikt om iets te maken wat niet 'echt' bestaat? Is dat 't?
జ్ఞ‌ా
pi_123826326
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:55 schreef monkyyy het volgende:
Waarom kan er morgen niet iemand komen met precies hetzelfde idee, maar noemt dat dan "BitBucks" of "DataDollars"
Kan je doen *O*. Er zijn nu Bitcoins(BTC), Namecoins(NMC), Litecoins(LTC), IXCoin (IXC), Devcoins(DVC), Terracoin (TRC) and PPCoin (PPC).

Bitcoins zijn verreweg de populairste ;).
జ్ఞ‌ా
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 14:41:04 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123826824
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:19 schreef µ het volgende:

Maar ik snap niet wat je probeert te zeggen met dat laatste: "misallocatie van resources die bubbles veroorzaken" Bubbles die misallocatie van resources veroorzaken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123827405
Wat vinden jullie eigenlijk van het idee dat, wanneer wij als beleggers in de jaren 95 en later actief waren geweest, het een stuk beter hadden gedaan ivg met de tijden van nu? Op een aantal na hier natuurlijk die destijds al actief was. Dit ter aanleiding van een gesprek die ik met een aantal 25+ers had die nu eigenlijk een beetje klagen over 'moeite' om veel geld in de financiele industrie te verdienen terwijl dat vroeger veel gemakkelijker was.

Terwijl hun baas, die rijke miljonair die goed heeft kunnen potten vroeger, nu eigenlijk helemaal niet zo kundig blijkt te zijn..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_123827476
Voor verdere bitcoindiscussies is er de bitcoinreeks *G*:
Topicreeks: AEX: Bitcoin
జ్ఞ‌ా
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 15:32:56 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123828179
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van het idee dat, wanneer wij als beleggers in de jaren 95 en later actief waren geweest, het een stuk beter hadden gedaan ivg met de tijden van nu? Op een aantal na hier natuurlijk die destijds al actief was. Dit ter aanleiding van een gesprek die ik met een aantal 25+ers had die nu eigenlijk een beetje klagen over 'moeite' om veel geld in de financiele industrie te verdienen terwijl dat vroeger veel gemakkelijker was.

Terwijl hun baas, die rijke miljonair die goed heeft kunnen potten vroeger, nu eigenlijk helemaal niet zo kundig blijkt te zijn..
Ik ben het er helemaal mee eens dat geld verdienen in de tweede helft van de jaren '90 simpel was. Zelf heb ik ook bakken geld verdiend met strategieën waarvan ik nu weet dat ze geen edge hebben. Maar alles ging toch wel omhoog dus elke "strategie" die je in een longpositie plaatste in een aandeel dat niet de allerergste crap was leverde vrijwel automatisch winst op. Weinig correcties ook, dus flink leveragen werd niet afgestraft.

Dat gezegd hebbende: de situatie de afgelopen 3 jaar is natuurlijk niet veel anders. Toen kon je ook met twee vingers in je neus geld verdienen zolang je maar long zat in iets dat niet overduidelijk crap was. En het verbod op koersdalingen stond ook bakken leverage toe, dus iedereen die leveraged long zat in alles behalve de grootste garbage heeft een fortuin gemaakt.

Buy the f*cking dip you f*cking idiot!

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123830810
De jaren van de "lucky fools", die zich nu vermogensbeheerders noemen.
Maar in die jaren werd de martkt niet gedragen door subsidie, dus momenteel is het koffiedik kijken, de centrale banken zijn de markt. Maar ooit stopt het...en dan?
Volgens mij zijn er maar 2 oplossingen dan, een crash, erger dan in 2008, of....inflatie.
Enkel wie het GSM nummer van Bernakie weet hoelang hij nog iets kan verdienen momenteel.
pi_123831137
Maar dan komt de vraag, durf je uit al je posities te stappen op dat moment?

Ook al moet je ze door de totale paniek die er dan is voor 50 % minder verkopen.
pi_123835927
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van het idee dat, wanneer wij als beleggers in de jaren 95 en later actief waren geweest, het een stuk beter hadden gedaan ivg met de tijden van nu? Op een aantal na hier natuurlijk die destijds al actief was. Dit ter aanleiding van een gesprek die ik met een aantal 25+ers had die nu eigenlijk een beetje klagen over 'moeite' om veel geld in de financiele industrie te verdienen terwijl dat vroeger veel gemakkelijker was.

Terwijl hun baas, die rijke miljonair die goed heeft kunnen potten vroeger, nu eigenlijk helemaal niet zo kundig blijkt te zijn..
klopt, het leven is oneerlijk. domme mensen in 90 kunnen meer geld verdiend hebben dan slimme mensen in de 00. je ziet ook dat sommige 90 helemaal niet adapten en helemaal niet succesvol meer zijn het enige wat ze doen is geld oppotten op de bank omdat ze gewoon geluk hebben gehad. zo ook de babyboomers die hebben de goede generatie te pakken. en nu weer asociaal met hun speciale partij. Die hebben gewoon geluk.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 19:23:22 #126
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123836296
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx

Iemand hier van gehoord of al iets meegedaan een keer?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123855214
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:00 schreef µ het volgende:
Om er even op verder te gaan. Bitcoins zijn mooi spul (en ik verdien prima aan bitcoins). Ze worden ook steeds meer gebruikt. Wordpress (grootste blogsite ter wereld), Mega (van Megaupload), Reddit (grootste linksharsite) en Namecheap (één van de grootste domeinboeren) accepteren allemaal bitcoin bijvoorbeeld :s).

Het idee van gedecentraliseerd geld waar overheden niets over kunnen zeggen vind ik geniaal. En alles is transparant. Alle transacties zijn openbaar. Check ook de charts en stats eens :s).

-edit- De ECP heeft bitcoin onderzocht noemt 't geen ponzi..

[..]

Puur vraag en aanbod. Prijs is volledig marktgestuurd. Dat zou je een bubble kunnen noemen ja.
Het probleem is dat het totaal instabiel is. Als morgen een bitcoin nog maar 1 dollar waard is dan is er geen enkele argumentatie aan te voeren waarom dat niet de juiste prijs is. De kans dat morgen een dollar nog maar een eurocent waard is is haast uitgesloten. Het systeem van de dollar is daarvoor te groot en te stabiel.
Abre los ojos
pi_123855882
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van het idee dat, wanneer wij als beleggers in de jaren 95 en later actief waren geweest, het een stuk beter hadden gedaan ivg met de tijden van nu?
Ik was zelf toen nog te jong om te beleggen, maar ik ben niet jaloers op deze generatie. Over het algemeen zijn de beleggers die het beste scoorden in de jaren '90 uitgerookt in de crash van '00 - '02. Velen hadden in de jaren '90 geen recente herinnering aan een crash (hooguit van black monday 1987). Er was toen zogenaamd een 'nieuwe economie' met nieuwe regels en de productiviteit zou oneindig blijven stijgen. Tegen die achtergrond komt het idee van een serieuze crash nauwelijks meer in je gedachten wereld. Ik zou zelf misschien ook wel long WorldOnline en Newconomy zijn geweest als ik toen al een portfolio zou hebben gehad.

De miljonair die je noemt is oftewel twee maal zeer gelukkig geweest: long zijn in de jaren '90 en short of uit de markt zijn in 2000. Oftewel, het was geen geluk en hij is wel degelijk kundig.

Ik ben zelf met enig geluk door de crash van 2008/2009 gekomen, maar ben door die ervaring wel The Intelligent Investor e.d. gaan lezen. Ik heb nu het idee een redelijke grip te hebben op de waarde van effecten. Als je kennis en ervaring kunt opdoen dankzij het grillige verloop van de markten en je leert je risico's te erkennen, dan heb je daar op de langere termijn meer aan dan aan een 5 jarige dotcom of huizenmarkt boom (plus bust).
pi_123855966
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 19:16 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

klopt, het leven is oneerlijk. domme mensen in 90 kunnen meer geld verdiend hebben dan slimme mensen in de 00. je ziet ook dat sommige 90 helemaal niet adapten en helemaal niet succesvol meer zijn het enige wat ze doen is geld oppotten op de bank omdat ze gewoon geluk hebben gehad.
In de Quote van deze maand staat een interview met Jan Willem Struiksma. Verkoopt tegenwoordig spijkerbroeken, maar was in de 'nineties' berucht om zijn analyses. Voorspelde vlak voor de crash van 2002 een AEX van 850 en adviseerde lezers beleggingsporto's met parels als o.a. OpenTV, Landis, UPC en Van der Moolen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 maart 2013 @ 08:49:14 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123856205
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 06:44 schreef jaco het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn de beleggers die het beste scoorden in de jaren '90 uitgerookt in de crash van '00 - '02. Velen hadden in de jaren '90 geen recente herinnering aan een crash (hooguit van black monday 1987). Er was toen zogenaamd een 'nieuwe economie' met nieuwe regels en de productiviteit zou oneindig blijven stijgen.
Dat is helemaal waar. Ik herinner me nog goed de discussies met collegas die dachten dat het aller aller ALLER slechtste scenario dat ooit kon plaatsvinden een 1987 style crash was. Dat was toen het "horror scenario", maar de kans daarop werd op bijna nul ingeschat.

Bedenk dan dat de 1987 crash van absolute (intraday)top naar absolute (intraday) bodem (S&P500) nog geen 36% was en dat er 2 jaar later alweer een nieuw alltime high stond... Dat werd dus als worst-case scenario gezien. Ik had zelf wel iets meer historisch besef en wees er steeds op dat er periodes van 10 jaar waren geweest waarop de beurs per saldo niets had gedaan - en dat is nog exclusief inflatie. Maar dan moest je echt met grafieken komen anders werd je nieteens geloofd.

Mijn eigen "tragedie" was dat ik in de zomer van 1997 al ben uitgestapt toen de Azië-crisis begon (met dikke winst, dat dan weer wel). Ik belegde toen vooral op basis van technische analyse maar keek toch met een schuin oogje naar de absurde overwaardering van de beurs dus bij het eerste zuchtje tegenwind heb ik gecashed. Daarna heb ik alleen nog maar af en toe kleine trading posities gehad maar pas begin 2003 ging ik weer "all in". Bijna 6 jaar lang bijna helemaal uit de markt geweest dus.

Die hele dotcom bubble heb ik dus gemist. Heel wat spot moeten verduren in die tijd van vrienden en collegas die net waren begonnen met beleggen ("Nu is alles anders! Dat jij dat niet ziet! Ik heb dit jaar al 300% winst gemaakt, en jij? Hahaha!", etc). Die zijn natuurlijk zonder uitzondering weggevaagd in de 2000-2003 crash. Die geschiedenis herhaalde zich weer (zij het in veel mindere mate) rond 2006-2007 en nu eigenlijk weer opnieuw een beetje.

quote:
Tegen die achtergrond komt het idee van een serieuze crash nauwelijks meer in je gedachten wereld.
Dat is niet veel anders dan tegenwoordig. "Ze laten dat nooit gebeuren" is tegenwoordig het credo. Het "new era" denken betreft nu een ander type revolutie: een omnipotente overheid die onbeperkt geld kan lenen en rondstrooien zonder consequenties en een omnipotente centrale bank die onbeperkt geld kan printen zonder negatieve zij-effecten. Hoeveel mensen geloven er nu nog in een daling van 50%? De consensus is dat de centrale bank dan gewoon de hele beurs opkoopt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 10 maart 2013 @ 10:37:13 #131
332574 µ
alt-m
pi_123857446
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 02:44 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Het probleem is dat het totaal instabiel is. Als morgen een bitcoin nog maar 1 dollar waard is dan is er geen enkele argumentatie aan te voeren waarom dat niet de juiste prijs is. De kans dat morgen een dollar nog maar een eurocent waard is is haast uitgesloten. Het systeem van de dollar is daarvoor te groot en te stabiel.
Als morgen iedereen besluit zijn bitcoins te verkopen gaat de prijs naar 0 ja. En daar zit je dan met je waardeloze bitcoins.

En als morgen iedereen besluit zijn goud te verkopen gebeurt er precies hetzelfde.
జ్ఞ‌ా
  zondag 10 maart 2013 @ 11:11:01 #132
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123858093
Met als belangrijk verschil dat er naar Goud altijd vraag zal blijven vanwege de industrieele toepassingen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 maart 2013 @ 11:18:49 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123858274
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2013 10:37 schreef µ het volgende:

[..]

Als morgen iedereen besluit zijn bitcoins te verkopen gaat de prijs naar 0 ja. En daar zit je dan met je waardeloze bitcoins.

En als morgen iedereen besluit zijn goud te verkopen gebeurt er precies hetzelfde.
Nee er is een groot verschil. Goud heeft namelijk toepassingen in de echte wereld die uiteindelijk een bodem leggen in de prijs. Even heel extreem: als goud $0,01 per ounce kost dan wordt alles wat nu van staal is vervangen door goud (want corrosie bestendig). Goud is op zich wel een slecht voorbeeld omdat goud ook zeer prijs elastisch is (verreweg de meeste vraag komt uit de sieraden industrie. Maar mensen vinden goud mooi om te dragen dus daar blijft ook altijd wel een redelijke bid in de markt).

Iemand anders hier suggereerde dat andere currencies precies hetzelfde Ponzi zijn als bitcoins. Dat is natuurlijk onzin. Veranderingen in de waarde van een echte currency hebben enorme veranderingen tot gevolg in de echte wereld. Het salaris van mensen wordt bijvoorbeeld vastgesteld in dollars. Als de dollar daalt dan gaat iedereen goedkope mensen huren in de USA waardoor de vraag weer toeneemt en producten kopen in de USA omdat het daar dan goedkoper is. Er zitten echte handelsstromen aan vast, dat is het verschil. Daarom zijn echte currencies behoorlijk stabiel en als ze die stabiliteit verliezen dan houden ze op currencies te zijn (mensen accepteren ze dan niet meer en prijzen worden afgesproken in een stabiele currency zoals momenteel USD of EUR - zie diverse ontwikkelingslanden).

Een bitcoin kan die functie niet vervullen. Met koopkracht fluctuaties van tientallen procenten per dag in een wereld waar verkoop- en productiemarges slechts enkele procenten zijn kun je nooit prijzen of salarissen afspreken in bitcoin. Je zult dan eerst een situatie moeten hebben waarin prijzen in bitcoin "sticky" zijn en grote groepen mensen hun salaris vastleggen in die currency.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 10-03-2013 11:24:05 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 maart 2013 @ 11:19:35 #134
862 Arcee
Look closer
pi_123858298
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van het idee dat, wanneer wij als beleggers in de jaren 95 en later actief waren geweest, het een stuk beter hadden gedaan ivg met de tijden van nu?
Dat het heel eenvoudig is om achteraf vast te stellen wat een goeie tijd was geweest om belegger te zijn. De kunst is om dat vooraf te doen.
pi_123862678
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:28 schreef SeLang het volgende:
Je hebt gelijk dat het in strikte zin geen Ponzi is. Echter in de praktijk is het meer wel een Ponzi dan geen Ponzi aangezien de intrinsieke waarde nul is en de "waarde" puur afhangt van wat de volgende koper ervoor geeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen (want dat zijn claims op echte assets) of goud (dat heeft in elk geval nog een paar real world toepassingen).

Maar als ik je tegen de haren instrijk door het een Ponzi te noemen negeer dat dan maar want dat was mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat de Bitcoin de perfecte illustratie is van de misallocatie van resources die bubbles veroorzaken.
Een Ponzi scheme impliceert kwade wil bij de oprichters, die als doel oplichting hebben en dat verbergen voor de anderen. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus is het meer een bubble. Bubbles zijn geen kwade opzet, maar een natuurlijk voorkomend fenomeen dat zichzelf weer corrigeert na een tijdje.

Bubbles zijn moeilijk te herkennen aangezien een van de eigenschappen is dat beleggers massaal hun scepsis laten varen en wild positief worden over stijging. Hierdoor worden bubbles pas achteraf benoemd. Neem Apple, vorig jaar gaf iedereen koersdoelen van 1000, 1200 terwijl de stijging nog duurde, pas toen de top was gezet kwamen de bears met negatieve verhalen.

Je kan je afvragen, ben je wild enthousiast, zoek je op internet naar alleen positief nieuws, weet je zeker dat je rijk zal maken en dat het nooit fout kan gaan, beledig je mensen die kritisch erover zijn ? Dan is het waarschijnlijk een bubble.
pi_123862772
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 13:17 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Een Ponzi scheme impliceert kwade wil bij de oprichters, die als doel oplichting hebben en dat verbergen voor de anderen.
Ik denk dat elke ponzi scheme begint met het idee dat ze het vanzelf wel weer goed kunnen maken met hun 'super-man' skills in Finance en helaas op een gegeven moment zo zwemmen in de problemen dat er niks meer te redden valt en dan 'trapped' zijn en dan de wil niet onder ogen willen zien en dus maar door gaan tot iemand aan de bel trekt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 maart 2013 @ 13:24:05 #137
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123862955
Iemand die me het verschil tussen calls en sprinters (long gaan) uit kan leggen?

Van sprinter long snap ik dat de bank een deel financiert en je daarom met eenzelfde inleg een stuk hogere winst of een gemaximeerd verlies kunt behalen.
Calls zijn rechten om over een paar maanden tegen een bepaalde prijs aandelen te verkopen.

Dat snap ik, maar vaak volgen ze eenzelfde koersbeweging (long en calls) toch?
Zit er nog verschil in qua risico e.d.?

Wanneer kan ik er beter voor kiezen om long te gaan en wanneer kan ik beter calls kopen? Ik krijg het verschil niet helemaal duidelijk.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_123863642
quote:
5s.gif Op zondag 10 maart 2013 13:24 schreef Doodloper het volgende:
Iemand die me het verschil tussen calls en sprinters (long gaan) uit kan leggen?

Van sprinter long snap ik dat de bank een deel financiert en je daarom met eenzelfde inleg een stuk hogere winst of een gemaximeerd verlies kunt behalen.
Calls zijn rechten om over een paar maanden tegen een bepaalde prijs aandelen te verkopen.

Dat snap ik, maar vaak volgen ze eenzelfde koersbeweging (long en calls) toch?
Zit er nog verschil in qua risico e.d.?

Wanneer kan ik er beter voor kiezen om long te gaan en wanneer kan ik beter calls kopen? Ik krijg het verschil niet helemaal duidelijk.
Er zijn grote verschillen. Turbo's en sprinters zijn eenvoudiger, stel aandeel X is 20 waard, je koopt een turbo met financieringsniveau 16 en stoploss 18, de prijs is dan 4. Stijgt het aandeel naar 21, dan is de turbo 5, daalt het naar 19 dan is de turbo 3. Daalt hij naar de 18 dan wordt hij gestopt en krijg je na een week 2 euro terug.
Bij gelijkblijvende koersen is er niet echt een probleem, de turbo blijft hetzelfde waard. Het financieringsniveau stijgt langzaam met 2% per jaar aan rente, na een jaar is het 16.32, maar 2% per jaar moet te verslaan zijn.
Het beste kan je met turbo's beleggen door te kijken naar het risico, en wat je maximaal wil verliezen. Heb je 20.000 op de bank en wil je meedoen maar maximaal 2000 verliezen, dan koop je er 1000. Dat kost 4000.- en de rest laat je gewoon op je rekening staan. Als je 5000 van die turbo's koopt dan ben je aan het gokken, het risico is te groot.

Opties zijn ingewikkelder. Bij aandeel X op 20 kost een call april 21 misschien 1 euro. Stijgt hij naar 23 de komende weken dan wordt de optie 2.- waard, maar stijgt hij naar 22 en blijft daar hangen dan gaat de optieprijs ook uiteindelijk naar 1 euro. Blijft hij onder de 21 dan daalt hij langzaam naar de 0. Opties bevatten tijdswaarde die er langzaam uitloopt, gebaseerd op de volatiliteit, stijgt hij langzaam dan kan het zijn dat de optie toch niet meer waard wordt. Ook hebben ze een harde einddatum, stijgt hij begin mei naar de 25 dan doe je niet meer mee.

Opties zijn tegenwoordig alleen te doen als je er combinaties mee maakt, als je ook opties schrijft. Alleen maar calls of puts kopen is inferieur aan turbo's en sprinters, je geeft vooraf al de helft van de verwachte winst weg aan de verkoper (schrijver/marketmaker).
In een wilde bullmarkt zoals eind jaren 90 waren opties gratis geld, als de aex nu snel naar de 400 gaat zijn ze vast ook winstgevend, maar bij aarzelende/ranging markten valt er weinig mee te verdienen voor kopers, alleen voor schrijvers.
pi_123863737
oeps dubbelpost
  zondag 10 maart 2013 @ 13:42:26 #140
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123863829
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 13:38 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Er zijn grote verschillen. Turbo's en sprinters zijn eenvoudiger, stel aandeel X is 20 waard, je koopt een turbo met financieringsniveau 16 en stoploss 18, de prijs is dan 4. Stijgt het aandeel naar 21, dan is de turbo 5, daalt het naar 19 dan is de turbo 3. Daalt hij naar de 18 dan wordt hij gestopt en krijg je na een week 2 euro terug.
Bij gelijkblijvende koersen is er niet echt een probleem, de turbo blijft hetzelfde waard. Het financieringsniveau stijgt langzaam met 2% per jaar aan rente, na een jaar is het 16.32, maar 2% per jaar moet te verslaan zijn.
Het beste kan je met turbo's beleggen door te kijken naar het risico, en wat je maximaal wil verliezen. Heb je 20.000 op de bank en wil je meedoen maar maximaal 2000 verliezen, dan koop je er 1000. Dat kost 4000.- en de rest laat je gewoon op je rekening staan. Als je 5000 van die turbo's koopt dan ben je aan het gokken, het risico is te groot.

Opties zijn ingewikkelder. Bij aandeel X op 20 kost een call april 21 misschien 1 euro. Stijgt hij naar 23 de komende weken dan wordt de optie 2.- waard, maar stijgt hij naar 22 en blijft daar hangen dan gaat de optieprijs ook uiteindelijk naar 1 euro. Blijft hij onder de 21 dan daalt hij langzaam naar de 0. Opties bevatten tijdswaarde die er langzaam uitloopt, gebaseerd op de volatiliteit, stijgt hij langzaam dan kan het zijn dat de optie toch niet meer waard wordt. Ook hebben ze een harde einddatum, stijgt hij begin mei naar de 25 dan doe je niet meer mee.

Opties zijn tegenwoordig alleen te doen als je er combinaties mee maakt, als je ook opties schrijft. Alleen maar calls of puts kopen is inferieur aan turbo's en sprinters, je geeft vooraf al de helft van de verwachte winst weg aan de verkoper (schrijver/marketmaker).
In een wilde bullmarkt zoals eind jaren 90 waren opties gratis geld, als de aex nu snel naar de 400 gaat zijn ze vast ook winstgevend, maar bij aarzelende/ranging markten valt er weinig mee te verdienen voor kopers, alleen voor schrijvers.
Wow thanks man, zo is het wel duidelijk! _O_

Denk dat ik het dan toch maar bij sprinters houd, eerst dat maar eens goed begrijpen.
Ik doe het nu een paar dagen in een schaduwportefeuille zodat ik een beetje kan spelen en kan kijken wat voor effect het gehad zou hebben als ik ze echt had gekocht.

Bedankt voor je uitleg! ^O^
We zullen zien, zei de blinde.
pi_123881182
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2013 13:42 schreef Doodloper het volgende:

[..]
Ik doe het nu een paar dagen in een schaduwportefeuille zodat ik een beetje kan spelen en kan kijken wat voor effect het gehad zou hebben als ik ze echt had gekocht.
Doe je dat gewoon in een excelbestand of ergens op een site?
pi_123881399
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:43 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

OMG wat een bubble hebben ze weer gecreëerd :') Zie hierboven het Ponzi-scheme dat Bitcoin heet.

Nu is een beetje gokken op zo'n bubble op zichzelf niet zo schadelijk, maar er is dus alweer een hele industrie omheen ontstaan. Bedrijven die voor soms tienduizenden dollars per apparaat dedicated hardware verkopen om Bitcoins te minen.

[ afbeelding ]

Neem als voorbeeld dit apparaat dat $29,899.00 kost en continue 1500 watt verbruikt. Het enige wat dat apparaat kan is bitcoins minen. Schaarse real world resources worden verspild om iets te creëren dat puur virtueel is! _O-
Ik heb de 60Gh/s versie (70Watt) begin februari besteld.
Mooi apparaat.
pi_123881555
Throughout our history – any country’s history – the people who save their money and invest for their future are the ones that you build an economy, a society, and a nation on.

In America, many people saved their money, put it aside, and didn’t buy four or five houses with no job and no money down. They did what most people would consider the right thing, and what historically has been the right thing. But now, unfortunately, those people are being wiped out, because they are getting 0% return, or virtually no return, on their savings and their investments. We’re wiping them out at the expense of people who went deeply into debt, people who did what most people would consider the wrong thing at the expense of people who did the right thing. This, long-term, has terrible consequences for any nation, any society, any economy.

If you go back in history, you'll see what happened to the Germans when they wiped out their savings class in the 1920s. It didn’t lead to good things down the road for Germany. It didn’t lead to good things for Italy, which did the same thing. There were plenty of countries where it wiped out the people who saved and invested for their future. It’s usually a serious, political reaction, desperation in some cases, and looking for a savior and easy answers is usually what happens when you destroy the people who save and invest for the future.

Jim Rogers.

http://www.businessinside(...)savings-class-2013-3

Kortom Jimmy zit bij de oorlog believers
pi_123881639
De Fed , ECB boj enz. moeten de rente dus verhogen naar 5%

Wat denken jullie?
  zondag 10 maart 2013 @ 20:30:25 #145
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_123882177
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 19:23 schreef AQuila360 het volgende:
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx

Iemand hier van gehoord of al iets meegedaan een keer?
Ja. Een tijd geleden heb ik ¤100 geinvesteerd.

Ik krijg het bedrag + rente netjes per maand uitbetaald verdeeld over 48 maanden. Het is maar een klein bedrag. Maar het was maar gewoon om uit te proberen. Ze hebben inmiddels 8x uitbetaald. Nog 40 maanden te gaan. :P
  zondag 10 maart 2013 @ 20:32:49 #146
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123882371
quote:
5s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:14 schreef EugeneKrabs het volgende:

[..]

Doe je dat gewoon in een excelbestand of ergens op een site?
Ik heb al een rekening bij Binck waar ik wat aandelen heb, dus dan kun je in een schaduwportefeuille meteen wat proberen zonder dat het wat kost.
We zullen zien, zei de blinde.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 maart 2013 @ 20:34:22 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123882491
Ik wou eigenlijk ophouden over bitcoins maar ik kwam net dit artikel tegen op ZeroHedge met als interessantste zin:

"Just over half of users have mined bitcoins, most of them as part of a mining pool"

Met andere woorden: meer dan de helft van de gebruikers zijn zelf "producenten" die hopen die dingen aan anderen te slijten. Maar aan wie gaan ze het dan verkopen? Klassieke bubble!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123883221
quote:
10s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:34 schreef SeLang het volgende:
Ik wou eigenlijk ophouden over bitcoins maar ik kwam net dit artikel tegen op ZeroHedge met als interessantste zin:

"Just over half of users have mined bitcoins, most of them as part of a mining pool"

Met andere woorden: meer dan de helft van de gebruikers zijn zelf "producenten" die hopen die dingen aan anderen te slijten. Maar aan wie gaan ze het dan verkopen? Klassieke bubble!
Het is een hele jonge munt.
Bitcoins zijn nog tot ongeveer 2140 te minen, daarna is het maximum aantal van 21 miljoen bereikt, meer komen er niet.

Daarnaast is het minen méér dan alleen maar "produceren".
Ook alle transacties worden door de miners berekend in ruil voor kleine fees, dit zorgt voor de hoge veiligheid van het netwerk.

Toen Bitcoin in 2011 opkwam was vrijwel iedere gebruiker een miner, inmiddels verschuift die balans steeds meer naar mensen die het voor het eerst horen en er gebruik van gaan maken.

Nu er ook écht grote bedrijven en diensten zich laten betalen door Bitcoin begint de interesse toe te nemen.
Google Trends is een goede indicatie van die toegenomen interesse.

Dat het een bubble is in de zin van "overgewaardeerd" zal op dit moment kloppen.

Uiteindelijk zijn er echter maximaal 21 miljoen van die coins en als iedereen een Bitcoin wil hebben? Wie weet wat dat met de waarde doet.

Het is echter ook een echt betaalmiddel, alleen al op Silk Road (online drugs) wordt het gebruikt om zo anoniem mogelijk te bestellen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 maart 2013 @ 20:51:29 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123883517
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 19:23 schreef AQuila360 het volgende:
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx

Iemand hier van gehoord of al iets meegedaan een keer?
Het doet mij nogal denken aan die andere bedrijven die een paar jaar geleden in rook zijn opgegaan zoals Boober. Nu was dat lenen aan particulieren en dit is aan bedrijven dus wellicht iets minder dubieus, maar het lijkt me dat me dat er een belangrijke overeenkomst is: het zijn partijen die kennelijk nergens anders terecht kunnen. En dat heeft waarschijnlijk een reden, aangezien banken een overschot aan geld hebben en daar liever extreem lage yields op vangen dan het tegen 8% uit te lenen aan die bedrijven.

Misschien ben ik te negatief hoor :). Maar omdat professionele beleggers kennelijk liever junkbonds kopen met yields van 8% dan deze leningen vraag ik me af hoe gunstig de winst/ risico verhouding hiervan is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123883926
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bitcoins zijn nog tot ongeveer 2140 te minen, daarna is het maximum aantal van 21 miljoen bereikt, meer komen er niet.
Bovendien kost het steeds meer processorkracht, tijd en dus stroom.
Met een normale PC is het niet eens winstgevend meer om te minen.
quote:
7s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:32 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Ik heb al een rekening bij Binck waar ik wat aandelen heb, dus dan kun je in een schaduwportefeuille meteen wat proberen zonder dat het wat kost.
Oh thanks, dat kan ik dus niet ;(
pi_123884309
quote:
7s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:56 schreef EugeneKrabs het volgende:

[..]

Bovendien kost het steeds meer processorkracht, tijd en dus stroom.
Met een normale PC is het niet eens winstgevend meer om te minen.

[..]

Oh thanks, dat kan ik dus niet ;(
Het kost meer processorkracht maar dat kan met minder stroom.

Een PC met 2 videokaarten (HD5870), goed voor zo'n 800Mhash/s neemt zo'n 470 Watt en produceert 0,09 BTC per 24 uur.

Een Single SC asic van Butterflylabs, goed voor zo'n 60.000 Mhash/s neemt zo'n 70 Watt en produceert 6,90 BTC per 24 uur.

Uiteindelijk wordt het netwerk veiliger tegen lagere stroomkosten :)
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 maart 2013 @ 21:29:23 #152
862 Arcee
Look closer
pi_123886050
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:46 schreef MaGNeT het volgende:
Het is een hele jonge munt.
Bitcoins zijn nog tot ongeveer 2140 te minen, daarna is het maximum aantal van 21 miljoen bereikt, meer komen er niet.
En in de laatste 50 jaar tot 2140 komt er nog maar een handjevol bitcoins bij. Wat maakt dat het zo enorm traag groeit op het laatst?
pi_123886452
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:29 schreef Arcee het volgende:

[..]

En in de laatste 50 jaar tot 2140 komt er nog maar een handjevol bitcoins bij. Wat maakt dat het zo enorm traag groeit op het laatst?
De blokken halveren inderdaad enkele malen.
Zo zaten we eerst op 50 BTC per gevonden blok, nu zitten we op 25 BTC per gevonden blok.
Het netwerk zal altijd 6 blokken per uur genereren (corrigeert vanzelf), dus komen er per uur momenteel 300 BTC bij.

quote:
The number of Bitcoins generated per block starts at 50 and is halved every 210,000 blocks (about four years).
  zondag 10 maart 2013 @ 22:09:37 #154
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123888523
quote:
7s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:56 schreef EugeneKrabs het volgende:

[..]

Bovendien kost het steeds meer processorkracht, tijd en dus stroom.
Met een normale PC is het niet eens winstgevend meer om te minen.

[..]

Oh thanks, dat kan ik dus niet ;(
Een rekening openen bij Binck kost je verder niets dacht ik, en geeft ook geen verplichtingen ofzo. :)

En anders kun je altijd nog een beursspel proberen, die werken ook met echte koersen enzo (bijvoorbeeld het IEX Beursspel of RTL Z Beursspel). Ik heb geen ervaring met die spellen dus geen idee hoe dat verder werkt en of dat handig is.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_123895342
Zo.. eindelijk weer eens een nieuw account aangemaakt op Fok.
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig in de aandelen. Wel "al" een paar honderd euro winst gemaakt, maar wil morgen (en de dagen erna) een grote slag slaan met het kopen van aandelen van Imtech.

Slim of niet?

Ik heb er via Binckbank al gekocht met limiet (hoop niet dat ze al teveel stijgen, voordat de beurs open gaat). En dan koop ik er eventueel nog bij.

Ben benieuwd :)
pi_123896013
Je bent een paar dagen te laat.
ik heb ze zelf ook voor 9,80 o.i.d
pi_123896094
Ja klopt, ik weet het. Ze stonden op 8 euro. Maar omdat ze van 20 euro zijn gekomen, verwacht ik wel dat ze toch minimaal tot een euro of 12 stijgen..
pi_123896122
Weet je dat er een emissie aankomt? .. na de emissie kan het wel richting 12 gaan o.i.d
pi_123896264
Uhh nee... dat niet. Weet eerlijk gezegd niet eens wat het precies inhoudt :)
pi_123896387
Ik heb net ff gegoogled wat het precies inhoudt. En heb gelezen dat KPN dat pasgeleden ook heeft gehad.
Ik zal morgen wel zien wat het doet. Ik ben meer van de 1 of enkele dagen vasthouden van een aandeel, en daarin wat winst te boeken, dus als het morgen nog stijgt, ben ik al tevreden. En dan verdiep ik me gelijk even verder in het "emissie-gebeuren".

Nu maar eens slapen en hopen op een goede slag morgen.
pi_123898554
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 08:49 schreef SeLang het volgende:
Die hele dotcom bubble heb ik dus gemist. Heel wat spot moeten verduren in die tijd van vrienden en collegas die net waren begonnen met beleggen ("Nu is alles anders! Dat jij dat niet ziet! Ik heb dit jaar al 300% winst gemaakt, en jij? Hahaha!", etc). Die zijn natuurlijk zonder uitzondering weggevaagd in de 2000-2003 crash. Die geschiedenis herhaalde zich weer (zij het in veel mindere mate) rond 2006-2007 en nu eigenlijk weer opnieuw een beetje.
De volgende tragedie is dat je na een crash long gaat en deze spot opnieuw moet ondergaan. Dan is iedereen uit de markt en verklaren ze je voor gek dat je niet bang bent. Het is misschien maar beter om je portfolio niet ter sprake te brengen op verjaardags feesten.

Wat betreft de huidige situatie vraag ik me een beetje af waar we staan. De Dow Jones Industrial heeft weliswaar zojuist een record hoogte bereikt, maar je leest tegenstrijdige berichten of particuliere beleggers in of nog uit de markt zijn. Er is ook nog geen sprake van een algemeen euforische stemming. Een beurshype heeft meestal ook een thema waar de grootste gekte zich op focust, zoals opties eind jaren '80, internet bedrijven rond de eeuwwisseling en de mortgage backed securities vier jaar geleden. Er is op dit moment niet een duidelijke 'sucker' categorie waar oom Henk en de buurman in hebben geinvesteerd.

Dit zijn uiteraard meer culturele en anekdotische kenmerken van een boom fase. Je kunt niet met zekerheid stellen dat deze aanwezig moeten zijn voordat er een crash optreedt. Desalniettemin 'voelt' het voor mij alsof de aandelen indexes nog wel een opmars zouden kunnen maken, voordat de val dicht klapt.
pi_123899276
ik log net in bij binck krijg ik een soort pop up met kloppen deze gegeven want de amerikaanse belastingdienst enz.
hadden jullie dat ook?
pi_123899837
Had ik een paar dagen geleden ja...
pi_123899947
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 08:54 schreef Cracker26 het volgende:
Had ik een paar dagen geleden ja...
imtech + 21 cent
pi_123900328
Ja, gaat goed zie ik. Al heeft ie ze bij mij pas op 9,88 gekocht. Daarmee is de beurs geopent. Wel jammer dus, maar ik sta op winst. Dat is het belangrijkste :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 11 maart 2013 @ 09:42:54 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123900685
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 04:22 schreef jaco het volgende:

[..]

De volgende tragedie is dat je na een crash long gaat en deze spot opnieuw moet ondergaan. Dan is iedereen uit de markt en verklaren ze je voor gek dat je niet bang bent. Het is misschien maar beter om je portfolio niet ter sprake te brengen op verjaardags feesten.
Sowieso geen goed onderwerp denk ik :)

quote:
Wat betreft de huidige situatie vraag ik me een beetje af waar we staan. De Dow Jones Industrial heeft weliswaar zojuist een record hoogte bereikt, maar je leest tegenstrijdige berichten of particuliere beleggers in of nog uit de markt zijn. Er is ook nog geen sprake van een algemeen euforische stemming. Een beurshype heeft meestal ook een thema waar de grootste gekte zich op focust, zoals opties eind jaren '80, internet bedrijven rond de eeuwwisseling en de mortgage backed securities vier jaar geleden.
Er is imo overduidelijk een nieuw thema:
- De centrale bank is omnipotent
- De centrale bank zal nooit toestaan dat koersen significant dalen
- De centrale bank zorgt dat de rente nooit meer gaat stijgen
- De centrale bank kan onbeperkt staatsschuld opkopen

Met andere woorden: er is alleen maar upside want alle staartrisico's zijn verwijderd. Dit is een geloof dat momenteel zeer wijdverbreid is. Een nieuw paradigma, net zoals tijdens de dotcom bubble.

Btw: ook frappant in deze context is dat er veel meer wordt geschreven over wat centrale banken wel of niet gaan doen dan een discussie of de huidige historisch extreem hoge winstmarges van corporaties wel houdbaar zijn.

quote:
Er is op dit moment niet een duidelijke 'sucker' categorie waar oom Henk en de buurman in hebben geinvesteerd.
Misschien niet Henk en de buurman maar professionele beleggers zitten all-in. Verder is het een beetje een mythe dat de suckers altijd onwetende particulieren zijn. Dat was in 2000 het geval maar niet in 2007. Toen waren het juist professionele beleggers en instituten die de groots mogelijke rotzooi hadden gekocht. Het waren in 2008/2009 ook niet de particulieren die op de bodem moesten verkopen maar overwegend professionals en instituten.

quote:
Dit zijn uiteraard meer culturele en anekdotische kenmerken van een boom fase. Je kunt niet met zekerheid stellen dat deze aanwezig moeten zijn voordat er een crash optreedt. Desalniettemin 'voelt' het voor mij alsof de aandelen indexes nog wel een opmars zouden kunnen maken, voordat de val dicht klapt.
Zoals ik al vaak heb gezegd hoeft het nieteens persé een crash te zijn. Je kunt de situatie ook corrigeren met een lange periode met gemiddeld hele lage returns. Al hoop ik natuurlijk op het eerste want dan zijn we er sneller vanaf.

En ja het kan altijd doller. Zoals ik eerder schreef was ikzelf tijdens de gekte van 1997 (de beruchte "Campinghausse") al uitgestapt op extreem hoge P/E. Maar toen ging het feestje nog 3 jaar door. Dat kan nu ook zo zijn. Of niet :)

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 11-03-2013 09:48:04 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 11 maart 2013 @ 09:53:31 #167
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123900949
Denk niet dat de particuliere beleggers van de Camping hausse snel wederkeren. Toen belegde bijna 100 % van de beroepsbevolking en kon je op verjaardagspartijtjes beter niet komen als je "er niet vol in" zat.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 11 maart 2013 @ 10:14:51 #168
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123901494
Zo put maart eruit, toch mooi een gratis tankbeurt :9
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 11 maart 2013 @ 10:28:17 #169
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123901850
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 09:53 schreef Bayswater het volgende:
Denk niet dat de particuliere beleggers van de Camping hausse snel wederkeren. Toen belegde bijna 100 % van de beroepsbevolking en kon je op verjaardagspartijtjes beter niet komen als je "er niet vol in" zat.
In de jaren negentig verdienden veel van mijn mede-studenten een heel leuk zakcentje jaarlijks met beleggen idd. Ik helaas niet, nog nooit belegd op wat bedrijfsaandelen na die ik als onderdeel van mijn arbeidsvoorwaarden kreeg ;(
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 11 maart 2013 @ 10:35:19 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123902020
Toen ik studeerde (jaren '80 :P) kregen studenten met "arme" ouders gratis leningen van de overheid. Studenten met "rijke" ouders daarentegen moesten bijbaantjes hebben om rond te komen. Afijn, die studenten met gratis leningen gingen met dat geld massaal in aandelen. Wat heb ik een leedvermaak gehad tijdens de crash van 1987 _O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123902591
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 09:42 schreef SeLang het volgende:

Er is imo overduidelijk een nieuw thema:
- De centrale bank is omnipotent
- De centrale bank zal nooit toestaan dat koersen significant dalen
- De centrale bank zorgt dat de rente nooit meer gaat stijgen
- De centrale bank kan onbeperkt staatsschuld opkopen

Met andere woorden: er is alleen maar upside want alle staartrisico's zijn verwijderd. Dit is een geloof dat momenteel zeer wijdverbreid is. Een nieuw paradigma, net zoals tijdens de dotcom bubble.

Btw: ook frappant in deze context is dat er veel meer wordt geschreven over wat centrale banken wel of niet gaan doen dan een discussie of de huidige historisch extreem hoge winstmarges van corporaties wel houdbaar zijn.
Dit geloof in een omnipotente centrale bank die in staat is overheden en banken te bailouten, de rente te fixeren, de aandelen markten omhoog te jagen en onbeperkt hypotheken te financieren leidt tot een tijdelijke stabiliteit.
Houdt dan het volgende in gedachte:
quote:
Minskys Financial Instability Hypothesis (FIH) is best summarised as the idea that stability is destabilizing. As Laurence Meyer put it:

“a period of stability induces behavioral responses that erode margins of safety, reduce liquidity, raise cash flow commitments relative to income and profits, and raise the price of risky relative to safe assets–all combining to weaken the ability of the economy to withstand even modest adverse shocks.”

Meyer’s interpretation highlights two important aspects of Minsky’s hypothesis:

It is the “behavioral responses” of economic agents that induce the fragility into the macroeconomic system.
After a prolonged period of stability, the economy cannot “withstand even modest adverse shocks”.
Het is dus wachten op een black swan die mensen ervan bewust maak dat ze roze bril op hebben. En vervolgens rent (bijna) iedereen in paniek naar de uitgang.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_123916397
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 10:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dit geloof in een omnipotente centrale bank die in staat is overheden en banken te bailouten, de rente te fixeren, de aandelen markten omhoog te jagen en onbeperkt hypotheken te financieren leidt tot een tijdelijke stabiliteit.
Houdt dan het volgende in gedachte:

[..]

Het is dus wachten op een black swan die mensen ervan bewust maak dat ze roze bril op hebben. En vervolgens rent (bijna) iedereen in paniek naar de uitgang.

in ieder geval zal er weinig gebeuren tot mei
pi_123918246
Het begint toch wel aantrekkelijk te worden om een september put ofzo te kopen. Lage volatiliteit, hoge koersen, flinke stijging achter de rug.. En dan toch altijd iets dat je tegen houdt..
pi_123921723
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:16 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Het begint toch wel aantrekkelijk te worden om een september put ofzo te kopen. Lage volatiliteit, hoge koersen, flinke stijging achter de rug.. En dan toch altijd iets dat je tegen houdt..
Je weet nooit hoelang een bubble duurt en hoever hij gaat. Je kan short gaan en morgen een fortuin verdienen of keihard uitgerookt worden als de bubble nog jaren duurt en ongekende hoogte bereikt. Niemand die het weet vooraf.

Mijn gevoel zegt me ook dat dit geen jaren meer gaat duren gezien de euforische perceptie en het verlies van realiteitszin. Doorgaans vinden de forsere correcties plaats in het najaar, het zou me niets verbazen als dat dit jaar ook gaat gebeuren als deze rally voortzet. Misschien al eerder. Je weet het echter niet als je weet wat werkelijk skills zijn en wat geluk/gevoel, hetgene je behoed voor mogelijk foute beslissingen. Weten waar je skills liggen en waar geluk en het 'in controle' zijn is heel belangrijk in de beleggingswereld. Als je niet zeker weet wat te doen zou ik dit soort dingen beter definieren voor je zelf.
  maandag 11 maart 2013 @ 21:45:33 #175
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_123934145
Wat denken jullie eigenlijk van KPN?

Niet op de korte termijn,maar op de lange termijn.
Paardelul !!!
pi_123938210
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:45 schreef Anno2012 het volgende:
Wat denken jullie eigenlijk van KPN?

Niet op de korte termijn,maar op de lange termijn.
Een bedrijf waar het alleen maar minder mee zal gaan, dus geen waardige belegging. Ze verdienen niet zoveel aan data als aan bellen en sms'en.
  maandag 11 maart 2013 @ 22:56:14 #177
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_123938675
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:47 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Een bedrijf waar het alleen maar minder mee zal gaan, dus geen waardige belegging. Ze verdienen niet zoveel aan data als aan bellen en sms'en.
KPN is natuurlijk niet alleen mobiele telefonie.
  maandag 11 maart 2013 @ 23:23:33 #178
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_123940266
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:47 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Een bedrijf waar het alleen maar minder mee zal gaan, dus geen waardige belegging. Ze verdienen niet zoveel aan data als aan bellen en sms'en.
Ik vraag dit omdat ik vorig jaar eraan zat te denken om Air france-Klm aan te schaffen voor de lange termijn op en rond de 3,50. Uiteindelijk een rit gemist van +- 125%. Toen werd het mij ook afgeraden gezien de schuldenlast. Dat wil ik niet opnieuw laten gebeuren :P

Binnenkort komt er wel nog een emissie van 4 miljard,maar dat zal toch al ingeprijsd zijn?
Positief is toch ook dat Slim geinteresseerd is in KPN en er belang in heeft?
Paardelul !!!
pi_123941330
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:56 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

KPN is natuurlijk niet alleen mobiele telefonie.
Waarom presteert het aandeel zo slecht?
pi_123941460
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:23 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Ik vraag dit omdat ik vorig jaar eraan zat te denken om Air france-Klm aan te schaffen voor de lange termijn op en rond de 3,50. Uiteindelijk een rit gemist van +- 125%. Toen werd het mij ook afgeraden gezien de schuldenlast. Dat wil ik niet opnieuw laten gebeuren :P

Binnenkort komt er wel nog een emissie van 4 miljard,maar dat zal toch al ingeprijsd zijn?
Positief is toch ook dat Slim geinteresseerd is in KPN en er belang in heeft?
Zo kan je het voorbeeld van Air France-KLM wel spiegelen aan elk bedrijf. Ik houd gewoon niet van bedrijven met een slechte toekomst.

Die emissie zit idd al ingeprijsd en het is positief dat Slim geinteresseerd is.
pi_123945176
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 18:34 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Je weet nooit hoelang een bubble duurt en hoever hij gaat. Je kan short gaan en morgen een fortuin verdienen of keihard uitgerookt worden als de bubble nog jaren duurt en ongekende hoogte bereikt. Niemand die het weet vooraf.
Datzelfde geldt voor long gaan.

Kabouter_Plofkop stelt voor om een put te kopen. Dat betekent dat in ieder geval z'n maximale verlies per aankoop bekend is. Hij kan z'n verliezen dus beheersen door niet al z'n geld in puts te steken, maar dit gedoseerd te doen bijvoorbeeld in out-of-the-money puts. Doorrollen als er in zeg juli nog steeds weinig gebeurd is en de grote betaaldag komt uiteindelijk als er inderdaad een forse crash komt. Ik vind het geen slecht idee.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 08:33:23 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123946175
Op zichzelf heeft een gekochte put wel een negatief verwacht rendement. Puts kopen (in tegenstelling tot schrijven) is op lange termijn een verliesgevende strategie (Taleb heeft ongelijk op dat punt :P ).

Dat gezegd hebbende, je zit momenteel wel met een historisch lage volatiliteit en historisch dure aandelen dus dat verhoogt je kansen dan weer.

En het belangrijkste voor veel mensen: je beleeft er plezier aan. Net zoals mensen ook meedoen aan de staatloterij terwijl dat een verliesgevende strategie is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123946416
Wat vinden jullie van het Keiretsu-structuur?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 09:05:06 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123946745
Overigens, ik kwam laatst iets interessants tegen. Volgens Eric Falkenstein bestaat het risk premium op hoge beta aandelen niet. Simpel gezegd: aandelen met sterke fluctuaties bieden geen hogere rendementen. Hij heeft er ook een boek over geschreven (dat ik nog niet heb gekocht of gelezen) maar ik heb wel wat artikels van hem gelezen en het lijkt een goed onderbouwd verhaal. Dit soort dingen zijn altijd leuk want het gaat in tegen de moderne portfolio theorie.

De consequentie voor beleggers is dat je beter kunt beleggen in een portfolio met aandelen met een een lage beta dan een hoge beta, want je verwachte rendement is ongeveer hetzelfde maar het risico is lager. En als je niet bang bent voor een beetje risico dan ben je beter af met een low-beta portfolio dat je een beetje gaat leveragen om zo je rendement te verhogen dan met een portfolio van hoge beta aandelen.

Het grappige is dat dit eigenlijk exact is wat ik zelf deed in de jaren '90, met veel succes. Toen ik net was begonnen met beleggen had ik eerst zoals veel beginners doen allerlei crap gekocht met grote dagelijkse koersuitslagen. En de deksel op m'n neus gekregen natuurlijk. Na die catastrofe ben ik overgestapt op langlopende opties (looptijd ~3-5 jaar) op "rustige" aandelen die in een mooie uptrend zaten, met enorm succes. Waarschijnlijk meer lucky fool than skills (toevallig de juiste strategie op het juiste moment) maar ik moest er opeens weer aan denken toen ik die artikels van Falkenstein las en me realiseerde dat ik gevoelsmatig een strategie had gekozen die dus eigenlijk helemaal niet zo gek was.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123947046
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 03:42 schreef jaco het volgende:
Datzelfde geldt voor long gaan.

Kabouter_Plofkop stelt voor om een put te kopen. Dat betekent dat in ieder geval z'n maximale verlies per aankoop bekend is. Hij kan z'n verliezen dus beheersen door niet al z'n geld in puts te steken, maar dit gedoseerd te doen bijvoorbeeld in out-of-the-money puts. Doorrollen als er in zeg juli nog steeds weinig gebeurd is en de grote betaaldag komt uiteindelijk als er inderdaad een forse crash komt. Ik vind het geen slecht idee.
Er zijn beleggers die al short zitten vanaf bijvoorbeeld 2010, dan ben je al behoorlijk wat verloren of zelfs geheel uitgerookt. Hetgeen afhangt van je moneymanagment.

Ik geloof trouwens dat short gaan op deze waarderingen en gezien de onderliggende fundamenten op termijn (fors) winstgevend is. Dat is mijn punt dan ook niet.

Het punt is meer dat je nadenkt over de strategie die je kiest en een duidelijk onderscheid kunt maken tussen skills en geluk. In combinatie met het in controle zijn.
De meeste beleggers gaan hier namelijk de fout in.
pi_123947739
Als ik op dit moment short zou gaan, zou ik overigens kiezen voor langlopende (5 jaars) puts. Daar zit een behoorlijke foutmarge in gecalculeerd gezien de looptijd en je hoeft geen margin bij te storten mocht de koers tussentijds ongekende hoogten bereiken. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een zwart gat gevoel en je out of controle plaatsen. Ook is het eventuele maximale verlies en de prijs van het short gaan bekend. Tevens is de riskpremie (ook in vergelijking met andere short instrumenten) beperkt op het moment.

Daarnaast zou ik een bedrag reserveren om vol in de ES te springen als een black swan opduikt. Moeilijker qua timing word dit bij een slowcrash, maar dan lopen de puts binnen.
pi_123948566
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:05 schreef SeLang het volgende:
De consequentie voor beleggers is dat je beter kunt beleggen in een portfolio met aandelen met een een lage beta dan een hoge beta, want je verwachte rendement is ongeveer hetzelfde maar het risico is lager. En als je niet bang bent voor een beetje risico dan ben je beter af met een low-beta portfolio dat je een beetje gaat leveragen om zo je rendement te verhogen dan met een portfolio van hoge beta aandelen.
Er is een paper verschenen over de prestaties van Berkshire Hathaway waarin hetzelfde punt wordt gemaakt: http://www.economist.com/node/21563735

Warren Buffett belegt ook in low-beta aandelen, waarbij hij de 'float' van z'n verzekeringsmaatschappijen als leverage gebruikt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 10:52:34 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123949682
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:20 schreef jaco het volgende:

[..]

Er is een paper verschenen over de prestaties van Berkshire Hathaway waarin hetzelfde punt wordt gemaakt: http://www.economist.com/node/21563735

Warren Buffett belegt ook in low-beta aandelen, waarbij hij de 'float' van z'n verzekeringsmaatschappijen als leverage gebruikt.
Het gebruik van die float is inderdaad heel slim. Hij heeft dat lang geleden al eens uitgelegd in zijn letters. Jammer dat je dat zelf niet kunt repliceren op die manier.

Mijn eigen plan is al heel lang om een op lage Shiller P/E aangeschafte portefeuille enigszins te leveragen met geschreven lange termijn far-in-the-money Europese stijl (dus niet tussentijds uit te oefenen) put opties op een brede index met je portefeuille als dekking. Dat levert dus gewoon cash die je kunt herinvesteren. Ook Buffett gebruikt die strategie, alleen schreef hij die puts op de top van de markt. Zelf zou ik dat alleen op extreem ondergewaardeerde niveaus doen.

Maar goed, voorlopig kunnen die plannen nog wel even in de ijskast...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123950355
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 00:34 schreef Cracker26 het volgende:
Ja klopt, ik weet het. Ze stonden op 8 euro. Maar omdat ze van 20 euro zijn gekomen, verwacht ik wel dat ze toch minimaal tot een euro of 12 stijgen..
Ja, dat soort gedachten zorgt ervoor dat beginners snel van hun geld af wordt geholpen.
Een grote fout is om tactieken voor een stilstaande (ranging) markt toe te passen op een trending markt (short gaat na stijging, want het gaat vast wel dalen, en omgekeerd) of bedrijven waarvan de fundamentals veranderen. Men denkt in termen van goedkoop en duur, en een aandeel dat zware verliezen meldt en de koers in elkaar ziet klappen is niet opeens goedkoop, het is op 10 euro nog steeds duur. Dat het 20 was betekent niks na fundamenteel nieuws, het gaat er heus niet naar terug binnen een paar maanden.

Koop liever goede aandelen, je hebt het zelf over snel een grote slag slaan, dat is al een fout uitgangspunt.
pi_123950413
Vanmorgen goeie zaken gedaan met BAM. Las vannacht toevallig nog ff op de site van de Financiele Telegraaf dat BAM het nieuwe hoofdkantoor van Google gaat bouwen.
Dus vannacht nog ff aandelen gekocht, en het steeg inderdaad tot 5-6 procent.
Op tijd uitbetaald, want daarna werd bekend dat ze het toch niet alleen aan gaan kunnen, dus zakte het weer wat.
pi_123950496
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:14 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Ja, dat soort gedachten zorgt ervoor dat beginners snel van hun geld af wordt geholpen.
Een grote fout is om tactieken voor een stilstaande (ranging) markt toe te passen op een trending markt (short gaat na stijging, want het gaat vast wel dalen, en omgekeerd) of bedrijven waarvan de fundamentals veranderen. Men denkt in termen van goedkoop en duur, en een aandeel dat zware verliezen meldt en de koers in elkaar ziet klappen is niet opeens goedkoop, het is op 10 euro nog steeds duur. Dat het 20 was betekent niks na fundamenteel nieuws, het gaat er heus niet naar terug binnen een paar maanden.

Koop liever goede aandelen, je hebt het zelf over snel een grote slag slaan, dat is al een fout uitgangspunt.
Ok, bedankt voor je tip. Ik ga me meer op het nieuws richten, net als mijn post hierboven.
Tot nu toe richtte ik me meer op de golfbeweging van de aandelen, in de hoop laag te kopen en dat het weer gaat stijgen.
Maar heb wel al gemerkt dat het niet altijd een succes is (op korte termijn).
pi_123950612
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:18 schreef Cracker26 het volgende:

Ok, bedankt voor je tip. Ik ga me meer op het nieuws richten, net als mijn post hierboven.
Tot nu toe richtte ik me meer op de golfbeweging van de aandelen, in de hoop laag te kopen en dat het weer gaat stijgen.
Maar heb wel al gemerkt dat het niet altijd een succes is (op korte termijn).
Ja, de 'goedkoop-duur' mentaliteit leidt weer tot andere problemen zelfs met winst. Beleggers die zo denken en een gevarieerde portefeuille aandelen kopen zullen dan als een aandeel bijv 10% gestegen is dat verkopen, met het idee 'winst is winst, ze zijn nu duur' en aandelen die nog quitte staan of op een licht verlies oneindig lang vasthouden tot ze ook winst maken.
Uiteindelijk heb je dan een portefeuille met niks dan losers en underperformers, als de beurs dan stijgt doen die aandelen waarschijnlijk niet mee. En je loopt risico op plotseling vervelend verlies zoals bij KPN/Imtech/Fugro/Shell, dat cijfers opeens de koers stevig lager zet.

Je kan beter gevarieerd kopen, dan na een maand juist de aandelen die het slechtste performen eruit gooien en degene die winst maken vasthouden.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:36:53 #193
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123951102
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:16 schreef Cracker26 het volgende:
Vanmorgen goeie zaken gedaan met BAM. Las vannacht toevallig nog ff op de site van de Financiele Telegraaf dat BAM het nieuwe hoofdkantoor van Google gaat bouwen.
Dus vannacht nog ff aandelen gekocht, en het steeg inderdaad tot 5-6 procent.
Op tijd uitbetaald, want daarna werd bekend dat ze het toch niet alleen aan gaan kunnen, dus zakte het weer wat.
:D
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:39:17 #194
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123951188
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:17 schreef the85mc het volgende:
Hoe denken jullie over SBM offshore eigenlijk?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vorig jaar vaak ingezeten tot eind december, leuke volatiel fonds . Ze moeten van HAL eendaags een overeenkomst hebben met Talisman over YME. Die koers gaat binnenkort exploderen of een eind terug, want er staat aardig wat op stapel.(poistief of negatief, ook een eventuele grote opdracht van Shell) Veel short selling posities zoals bij Imtech maar dat kan ook juist een short squeeze veroorzaken net als op 20 december. Ik schat in dat de eerste koersexplosieoptie de meeste kans heeft. Paar gokcalletjes zijn wellicht de moeite waard,
:X +20 %

geen positie
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123951432
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:39 schreef Bayswater het volgende:

[..]


[..]

:X +20 %

geen positie
Ik zat er niet in helaas..
pi_123953356
Waarom stijgt SBM zo?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:39:53 #197
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123953596
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:33 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Waarom stijgt SBM zo?
YME is eindelijk afgesloten met een compromis met Talisman, ook een eis van HAL die nu 11 euro betaalt per aandeel ipv 8,5. (private plaatsing van ruim 17 miljoen aandelen)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123953963
Check ook het handelsvolume 449%

Helaas heb ik geen positie ..
pi_123955850
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:05 schreef SeLang het volgende:
Overigens, ik kwam laatst iets interessants tegen. Volgens Eric Falkenstein bestaat het risk premium op hoge beta aandelen niet. Simpel gezegd: aandelen met sterke fluctuaties bieden geen hogere rendementen. Hij heeft er ook een boek over geschreven (dat ik nog niet heb gekocht of gelezen) maar ik heb wel wat artikels van hem gelezen en het lijkt een goed onderbouwd verhaal. Dit soort dingen zijn altijd leuk want het gaat in tegen de moderne portfolio theorie.

De consequentie voor beleggers is dat je beter kunt beleggen in een portfolio met aandelen met een een lage beta dan een hoge beta, want je verwachte rendement is ongeveer hetzelfde maar het risico is lager. En als je niet bang bent voor een beetje risico dan ben je beter af met een low-beta portfolio dat je een beetje gaat leveragen om zo je rendement te verhogen dan met een portfolio van hoge beta aandelen.

Het grappige is dat dit eigenlijk exact is wat ik zelf deed in de jaren '90, met veel succes. Toen ik net was begonnen met beleggen had ik eerst zoals veel beginners doen allerlei crap gekocht met grote dagelijkse koersuitslagen. En de deksel op m'n neus gekregen natuurlijk. Na die catastrofe ben ik overgestapt op langlopende opties (looptijd ~3-5 jaar) op "rustige" aandelen die in een mooie uptrend zaten, met enorm succes. Waarschijnlijk meer lucky fool than skills (toevallig de juiste strategie op het juiste moment) maar ik moest er opeens weer aan denken toen ik die artikels van Falkenstein las en me realiseerde dat ik gevoelsmatig een strategie had gekozen die dus eigenlijk helemaal niet zo gek was.
Frazzini heeft hier meerdere onderzoeken naar gedaan. Zie onder andere zijn Betting Against Beta artikel. Het hele artikel gaat over shorten van hoge beta's en long gaan in lage beta's. Ook word gekeken naar het shorten van aandelen met een hoog volume en long gaan in aandelen met een laag volume. Achterliggende gedachte komt vanuit behavioural finance, des te hoger het volume, des te meer onenigheid in de markt wat de juiste prijs is en door deze informatie a-symmetrie is er als het ware een bubbel.

AQR Capital heeft zelfs meerdere fondsen die hierop traden.
pi_123956095
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:23 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Ik vraag dit omdat ik vorig jaar eraan zat te denken om Air france-Klm aan te schaffen voor de lange termijn op en rond de 3,50. Uiteindelijk een rit gemist van +- 125%. Toen werd het mij ook afgeraden gezien de schuldenlast. Dat wil ik niet opnieuw laten gebeuren :P

Binnenkort komt er wel nog een emissie van 4 miljard,maar dat zal toch al ingeprijsd zijn?
Positief is toch ook dat Slim geinteresseerd is in KPN en er belang in heeft?
http://webwereld.nl/nieuw(...)e-mobiele-markt.html

Ze kunnen gewoon niet meekomen en dat komt denk o.a. doordat het nog steeds een voormalig staatsbedrijf is.
pi_123960573
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:16 schreef Cracker26 het volgende:
Vanmorgen goeie zaken gedaan met BAM. Las vannacht toevallig nog ff op de site van de Financiele Telegraaf dat BAM het nieuwe hoofdkantoor van Google gaat bouwen.
Dus vannacht nog ff aandelen gekocht, en het steeg inderdaad tot 5-6 procent.
Op tijd uitbetaald, want daarna werd bekend dat ze het toch niet alleen aan gaan kunnen, dus zakte het weer wat.
Hoe kan je nou aandelen bam kopen midden in de nacht? Hebben ze een notering op de nikkei ofzo?
pi_123960961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:20 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Hoe kan je nou aandelen bam kopen midden in de nacht? Hebben ze een notering op de nikkei ofzo?
^^
Voor 9 uur wordt er alleen gehandeld in opties toch, vanaf 8:00 ofzo? Of kun je dan alleen maar in de kooplijst zetten?
pi_123961498
Gisteren ofzo had iemand het hier over het opbreken van standart oil, maar kan het niet meer vinden oke maakt niet uit

Mexico gaat kartels opruimen

o.a america movil , telmex. carlos slim

De Mexicaanse regering wil bedrijven met een marktaandeel van meer dan 50 procent dwingen om bezittingen te verkopen en wil buitenlandse bedrijven meer mogelijkheden geven om te investeren in de media- en telecomsector

http://www.rtl.nl/compone(...)olie-slim-breken.xml
pi_123961907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:14 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Ja, dat soort gedachten zorgt ervoor dat beginners snel van hun geld af wordt geholpen.
Een grote fout is om tactieken voor een stilstaande (ranging) markt toe te passen op een trending markt (short gaat na stijging, want het gaat vast wel dalen, en omgekeerd) of bedrijven waarvan de fundamentals veranderen. Men denkt in termen van goedkoop en duur, en een aandeel dat zware verliezen meldt en de koers in elkaar ziet klappen is niet opeens goedkoop, het is op 10 euro nog steeds duur. Dat het 20 was betekent niks na fundamenteel nieuws, het gaat er heus niet naar terug binnen een paar maanden.

Koop liever goede aandelen, je hebt het zelf over snel een grote slag slaan, dat is al een fout uitgangspunt.
Goeie post. dit is eigenlijk wel de manier waarop ik beleg , ik heb nu imtech, postnl , kpn en nieuwe steen... dat nieuwe steen begint wel een beetje te knellen..
pi_123962308
Hij heeft het over goede aandelen en jij komt met Imtech, PostNL en KPN...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:06:15 #206
256829 Sokz
Livin' the life
pi_123962513
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:20 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Hoe kan je nou aandelen bam kopen midden in de nacht? Hebben ze een notering op de nikkei ofzo?
sssssst nieuwe Buffet itt
pi_123962580
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:00 schreef Sloggi het volgende:
Hij heeft het over goede aandelen en jij komt met Imtech, PostNL en KPN...
Ja maar hij beschreef hoe je het niet moet doen, en zo doe ik het wel... whaha
pi_123962695
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:07 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Ja maar hij beschreef hoe je het niet moet doen, en zo doe ik het wel... whaha
Ah, zo.
pi_123962850
LOL wat ik net zag op Marketview

Iemand heeft een hele dure typfout gemaakt.

23,5401 ipv 43, 5401

Even ¤ 5060,- verprutsen dan heb je je dag niet...



[ Bericht 26% gewijzigd door koffiemetmelkensuiker op 12-03-2013 16:30:40 (Foto) ]
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:23:26 #210
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_123963253
Weten de amerikanen ook weer eens wat Rood is :')
Paardelul !!!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 16:29:33 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123963586
quote:
2012 Lamborghini Deliveries Up 50% In The US, 34% In Europe
en

quote:
(WEEKLY STANDARD) On Friday, the United States Department of Agriculture quietly released new statistics related to the food stamps program, officially known as SNAP (the Supplemental Nutrition Assistance Program). The numbers reveal, in 2012, the food stamps program was the biggest it’s ever been, with an average of 46,609,072 people on the program every month of last year. 47,791,996 people were on the program in the month of December 2012.
Read more at http://www.wnd.com/2013/0(...)#9S6CR7ooFTddTCVb.99
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:31:27 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123963693
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

en

[..]

[ afbeelding ]
De top 0.1% gaat lekker :Y
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:31:42 #213
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123963709
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:14 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
LOL wat ik net zag op Marketview

Iemand heeft een hele dure typfout gemaakt.

23,5401 ipv 43, 5401

Even ¤ 5060,- verprutsen dan heb je je dag niet...

[ afbeelding ]
Huh, als je een limiet bij je order opgeeft die lager is dan de laat-prijs dan betaal je toch gewoon de laat-prijs, of heb ik dat mis?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_123963775
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:31 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Huh, als je een limiet bij je order opgeeft die lager is dan de laat-prijs dan betaal je toch gewoon de laat-prijs, of heb ik dat mis?
Ja dat heb je mis.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 16:33:44 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123963798
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

De top 0.1% gaat lekker :Y
"Wealth effect". QE werkt :Y

Ik vraag me soms af op welke planeet zo'n Bernanke eigenlijk leeft. De meeste mensen hebben helemaal geen aandelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123963811
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:31 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Huh, als je een limiet bij je order opgeeft die lager is dan de laat-prijs dan betaal je toch gewoon de laat-prijs, of heb ik dat mis?
Klopt, of iemand anders moet exact op dat moment een bestens onder in de markt hebben liggen zonder dat er andere orders in het orderboek zitten. Of iemand moet een limiet buy hebben ingelegd op jouw bedrag. Dit laatste zou een flashcrash moeten veroorzaken..
pi_123963820
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:23 schreef Anno2012 het volgende:
Weten de amerikanen ook weer eens wat Rood is :')
Nee het was geen microtech maar fugr

;)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:35:26 #218
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_123963877
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:34 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Nee het was geen microtech maar fugr

;)
Bedoelde de algemene standen in USA. Reageerde niet op jouw bericht ;)
Paardelul !!!
pi_123963882
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Wealth effect". QE werkt :Y

Ik vraag me soms af op welke planeet zo'n Bernanke eigenlijk leeft. De meeste mensen hebben helemaal geen aandelen.
Wat Bernanke vooral doet is de rente drukken, zodat de gewone man weer een huis kan kopen, volgens mij, maar wie ben ik
pi_123963914
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:33 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Klopt, of iemand anders moet exact op dat moment een bestens onder in de markt hebben liggen zonder dat er andere orders in het orderboek zitten. Of iemand moet een limiet buy hebben ingelegd op jouw bedrag. Dit laatste zou een flashcrash moeten veroorzaken..
Oh ja? wat zie ik dan op het scherm toch echt een verkoop met een veels te lage prijs.
pi_123963988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:36 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Oh ja? wat zie ik dan op het scherm toch echt een verkoop met een veels te lage prijs.
Het lijkt hier eerder om een error, glitch, whatever te gaan. Anders hadden de circuitbrekers getriggered moeten worden vanwege zo'n sterke daling..
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:38:47 #222
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123964004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Wealth effect". QE werkt :Y

Ik vraag me soms af op welke planeet zo'n Bernanke eigenlijk leeft. De meeste mensen hebben helemaal geen aandelen.
Amerikanen hebben nog wel eens een 401k (pensioen) in beheer, en dat zit niet zelden in aandelen dacht ik.
pi_123964082
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:38 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
ier eerder om een error, glitch, wh
Kan, maar aan u de uitdaging om dat in de praktijk te testen ;)

Laat ons dan wel weten hoe het gegaan is!
pi_123964146
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:40 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Kan, maar aan u de uitdaging om dat in de praktijk te testen ;)

Laat ons dan wel weten hoe het gegaan is!
Nee, ik ga wel verstandig met zo'n dingen om, checken voor de order wordt verzonden. Net als geen dump stocks als antonov kopen..
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 maart 2013 @ 16:42:53 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123964191
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:38 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Amerikanen hebben nog wel eens een 401k (pensioen) in beheer, en dat zit niet zelden in aandelen dacht ik.
Ja, en hoeveel zit daar gemiddeld in denk je? Vet wealth effect zal dat geven. Om die 401k te helpen moet je juist lagere aandelenkoersen hebben zodat mensen eindelijk eens wat assets kunnen vergaren voor hun pensioen, waar dat ding tenslotte voor is bedoeld. Het is echt compleet mongoloïde om in een land met een enorm persoentekort assetprijzen op te drijven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 12 maart 2013 @ 17:10:04 #226
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123965440
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123967383
Vrijwel iedereen die pensioen opbouwt via zijn werkgever of zelf voorziet in zijn pensioenvoorziening heeft exposure naar de aandelenmarkt. Buiten het pensioen valt dat percentage mee tot de figuurlijke 1%. Pensioen is een inkomensvoorziening voor de toekomst, dat ga (of kan) je niet spenderen in tegenstelling tot verhogingen van je actuele inkomen of een stijgende huizenprijs waarvan je de overwaarde casht. Het kunnen spenderen (wat bij pensioenen vaak niet kan) creert het werkelijke wealth effect.

Het overgrote deel van de pensioengelden en een nog groter deel van de assets van de ''99%'' is overigens belegt in yields, die laag gehouden word door de FED. Een eventueel wealth effect van de aandelenmarkt word zodoende teniet gedaan door lage rendementen op obligaties, spaargelden e.d. Ik denk zelfs dat dit het totale wealth effect op de financiele markten voor de ''99%'' die niet in de schulden zitten drukt, aangezien deze groep voornamelijk afhankelijk is van yields.

Het is niet voor niets de natte droom van de FED om de huizenmarkt nieuw lucht in te blazen, daar merkt wel een grote groep mensen het 'wealth effect' van. Ondanks alle stimulansen van de FED en de vrijwel volledige backstop van de overheid zijn de resultaten tot nog toe verwaarloosbaar (en dat heeft een smak geld gekost!).

Overigens is dit allemaal een non-discussie want stel er zou een nieuwe assetbubble onstaan (imo is de financiele markt dat momenteel) en mensen voelen zich daadwerkelijk 'rijker' erdoor. Dat is leuk voor de korte termijn, maar overwaarderingen leiden enkel tot lagere toekomstige te verwachten rendementen en misallocatie. Dat backfired keihard terug over een x tijd.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:59:24 #228
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123970112
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:30 schreef Mender het volgende:

[..]

Ja. Een tijd geleden heb ik ¤100 geinvesteerd.

Ik krijg het bedrag + rente netjes per maand uitbetaald verdeeld over 48 maanden. Het is maar een klein bedrag. Maar het was maar gewoon om uit te proberen. Ze hebben inmiddels 8x uitbetaald. Nog 40 maanden te gaan. :P
Ik ga denk ik ook maar eens een klein bedrag investeren. En je krijgt elke maand een deel rente en een deel inleg terug?

Wel raar dat er ook particulieren opzitten die geld voor een auto o.i.d. willen :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123970334
De omvang van alle stimulansen is ongekend in de historie. Tot nog toe zonder duurzaam herstel en de meesten schijnen te vergeten dat hier vroeg of laat een enorm prijskaartje aan hangt.

Het grootste gevaar is dan ook nog steeds het bereiken (of zelfs overschrijden) van de grens van de middelen die gebruikt kunnen worden om het zaakje draaiende te houden. Iets waar steeds meer overheden (maar in de toekomst mogelijk ook centrale banken) mee te maken krijgen. Ook autoriteiten zijn niet almachtig en hebben een dergelijke grens, zonder uitzondering. De meeste marktparticipanten zijn dit helemaal uit het oog verloren en prijzen mede hierom amper risico in.

Het is wachten dat de markt het niet meer tolereerd en het vertrouwen in een van de centrale banken/overheden kwijt is. Als dat treintje eenmaal vertrekt kan het snel gaan en dit word denk ik de gamechanger (eventueel na eerdere verslechterende bedrijfs/maco-cijfers). Wanneer hoe en waar, niemand die het weet.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 20:12:26 #230
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_123973956
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:59 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik ga denk ik ook maar eens een klein bedrag investeren. En je krijgt elke maand een deel rente en een deel inleg terug?

Wel raar dat er ook particulieren opzitten die geld voor een auto o.i.d. willen :P
Jep. Ik weet niet precies hoe het berekend wordt. Maar ik krijg idd gewoon per maand een deel inleg en een deel rente terug.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:43:51 #231
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123980159
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 19:23 schreef AQuila360 het volgende:
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx

Iemand hier van gehoord of al iets meegedaan een keer?
In Amerika is dit best groot volgens mij. Er zijn twee grote sites: www.prosper.com en www.lendingclub.com

Een ervan is ook een fortune 500 bedrijf meende ik. Peer-to-peer lending kan best groot worden in de toekomst. :) Mijn probleem is dat je vaak te maken hebt met mensen die met hun leningen hun creditcards willen afbetalen, of een nieuwe auto kopen. Niet echt iets waar ik om sta te springen, maar hopen dat ze hun baan behouden en ik m'n geld + de rente terug zie. In principe zijn het gewoon junkbonds, er valt best geld mee te verdienen als je de juiste personen leent en risico zo minimaal mogelijk houdt. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:45:35 #232
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123980293
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:43 schreef monkyyy het volgende:

[..]

In Amerika is dit best groot volgens mij. Er zijn twee grote sites: www.prosper.com en www.lendingclub.com

Een ervan is ook een fortune 500 bedrijf meende ik. Peer-to-peer lending kan best groot worden in de toekomst. :) Mijn probleem is dat je vaak te maken hebt met mensen die met hun leningen hun creditcards willen afbetalen, of een nieuwe auto kopen. Niet echt iets waar ik om sta te springen, maar hopen dat ze hun baan behouden en ik m'n geld + de rente terug zie. In principe zijn het gewoon junkbonds, er valt best geld mee te verdienen als je de juiste personen leent en risico zo minimaal mogelijk houdt. :)
Er staat er nu ook idd eentje tussen die wil een nieuwe auto kopen en heeft 15.000 euro nodig. Heeft wel een vast baan en woont nog bij zijn ouders en betaald weinig kostgeld (75 euro) per maand

Gek toch eigenlijk :D
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123980432
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:43 schreef monkyyy het volgende:

[..]

In Amerika is dit best groot volgens mij. Er zijn twee grote sites: www.prosper.com en www.lendingclub.com

Een ervan is ook een fortune 500 bedrijf meende ik. Peer-to-peer lending kan best groot worden in de toekomst. :) Mijn probleem is dat je vaak te maken hebt met mensen die met hun leningen hun creditcards willen afbetalen, of een nieuwe auto kopen. Niet echt iets waar ik om sta te springen, maar hopen dat ze hun baan behouden en ik m'n geld + de rente terug zie. In principe zijn het gewoon junkbonds, er valt best geld mee te verdienen als je de juiste personen leent en risico zo minimaal mogelijk houdt. :)
Paar jaar terug had je zoiets al in Nederland. Hopeloos geflopt omdat bijkans alles defaulte. Het trekt mensen aan die overal afgewezen worden qua krediet.

Kan niet op de naam komen alleen, heel irritant. Waren ook topics over op fok
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:47:57 #234
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123980466
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Paar jaar terug had je zoiets al in Nederland. Hopeloos geflopt omdat bijkans alles defaulte. Het trekt mensen aan die overal afgewezen worden qua krediet.

Kan niet op de naam komen alleen, heel irritant. Waren ook topics over op fok
Boober?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_123980628
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:47 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Boober?
Die ja _O_

Tokkies die 2k voor een tv wilden lenen a 5% :D

WGR / BOOBER Fan topic (investeerders kant)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:59:02 #236
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_123981326
Verdienen aan tokkies die spulletjes willen hebben die ze niet kunnen betalen! :D And the rich get richer... ~O>
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:01:53 #237
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123981545
Maar op deze site wordt wel streng geselecteerd (maar ik weet niet of dat bij boober ook zo was )
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:06:06 #238
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123981859
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:50 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Die ja _O_

Tokkies die 2k voor een tv wilden lenen a 5% :D

WGR / BOOBER Fan topic (investeerders kant)
Leuk topic om eens door te lezen :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123982159
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:59 schreef monkyyy het volgende:
Verdienen aan tokkies die spulletjes willen hebben die ze niet kunnen betalen! :D And the rich get richer... ~O>
Nou ja, uiteindelijk is er vrij weinig verdiend als ik het zo mag geloven :P
pi_123984143
Misschien moet ik Ponzi bank oprichten.

Poen
Onder
Nederlandse
Zombie
Ideologie

;)

[ Bericht 2% gewijzigd door koffiemetmelkensuiker op 12-03-2013 22:42:31 ]
pi_123985239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:16 schreef Cracker26 het volgende:
Vanmorgen goeie zaken gedaan met BAM. Las vannacht toevallig nog ff op de site van de Financiele Telegraaf dat BAM het nieuwe hoofdkantoor van Google gaat bouwen.
Dus vannacht nog ff aandelen gekocht, en het steeg inderdaad tot 5-6 procent.
Op tijd uitbetaald, want daarna werd bekend dat ze het toch niet alleen aan gaan kunnen, dus zakte het weer wat.
Hoe kun je buiten de reguliere openingstijden om handelen? Ik zie vaker dat er buiten reguliere tijden wordt gehandeld, maar kan dit met een standaard Binck account? Of plaats je bijvoorbeeld een 'bestens' die in de ochtend wordt uitgevoerd?
pi_123988659
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 22:51 schreef Dr.Cooper het volgende:

[..]

Hoe kun je buiten de reguliere openingstijden om handelen? Ik zie vaker dat er buiten reguliere tijden wordt gehandeld, maar kan dit met een standaard Binck account? Of plaats je bijvoorbeeld een 'bestens' die in de ochtend wordt uitgevoerd?
Uhh ik heb gewoon aandelen (of iemand had het over opties.. weet niet wat het verschil is) gekocht met limiet. Dus heb ze niet voor de prijs kunnen kopen waarmee hij gisteren sloot, maar dus waarmee hij vanmorgen opende.

En ben dus een beginner, dus probeer eigenlijk maar wat uit :) Het heeft me gelukkig tot nu toe geld opgelevert, al heb ik wel al wat stomme fouten (vooral door ongeduldigheid) begaan.
pi_123988844
Zou het nieuws van Imtech (Imtech en pretpark Warschau treffen schikking) genoeg zijn voor een flinke stijging van het aandeel?

Denk het eigenlijk niet he...? Er wordt nog niet over bedragen en zo gesproken, dus daarom denk ik dat. Iemand enig idee of het (heel) goed kan uitpakken?
pi_123991403
Zolang er geen bedragen genoemd zijn weet ik niet of dat een goede deal was. Stel je voor dat er voor honderden miljoenen geschikt is, dan gaat t aandeel crashen. Is het een klein bedrag dan zorgt het voor opluchting en koerssprong. Als het allemaal makkelijk was waren alle beleggers miljonair ;)
pi_123992253
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:31 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Huh, als je een limiet bij je order opgeeft die lager is dan de laat-prijs dan betaal je toch gewoon de laat-prijs, of heb ik dat mis?
Hij suggereert dat er een verkoop order van ongeveer 20 euro onder de laatste koers is doorgekomen. Een dergelijk lage laat order zou echter door de hoogste bied-prijs van dat moment vervuld worden. Alsof het een bestens order is. Het principe van je bezwaar klopt naar mijn mening: je kunt niet zo ver buiten de laatste bied-laat spread verkopen, tenzij het een gigantische order is, waarmee je eerst alle hogere biedingen in het boek vervuld, maar dat is hier niet het geval.

Ik denk ook dat het een computerfout is. De absurde koers van 23.54 staat ook niet als intra-day low op de website van Euronext vermeld.
pi_123992277
Jaco wat doet de nikkei
  woensdag 13 maart 2013 @ 09:30:10 #247
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123994649
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:55 schreef Cracker26 het volgende:
Zou het nieuws van Imtech (Imtech en pretpark Warschau treffen schikking) genoeg zijn voor een flinke stijging van het aandeel?

Denk het eigenlijk niet he...? Er wordt nog niet over bedragen en zo gesproken, dus daarom denk ik dat. Iemand enig idee of het (heel) goed kan uitpakken?
Het levert nog geld op dus de afschrijving wordt minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 13-03-2013 09:39:26 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123998003
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het gebruik van die float is inderdaad heel slim. Hij heeft dat lang geleden al eens uitgelegd in zijn letters. Jammer dat je dat zelf niet kunt repliceren op die manier.

Mijn eigen plan is al heel lang om een op lage Shiller P/E aangeschafte portefeuille enigszins te leveragen met geschreven lange termijn far-in-the-money Europese stijl (dus niet tussentijds uit te oefenen) put opties op een brede index met je portefeuille als dekking. Dat levert dus gewoon cash die je kunt herinvesteren. Ook Buffett gebruikt die strategie, alleen schreef hij die puts op de top van de markt. Zelf zou ik dat alleen op extreem ondergewaardeerde niveaus doen.

Maar goed, voorlopig kunnen die plannen nog wel even in de ijskast...
Kun je dit iets verder toelichten? Want als ik het goed begrijp dan ga je long in low beta aandelen op moment van lage Shiller P/E. Daarnaast schrijf je dus far-in-the-money Europese stijl puts. Met de premie kun je je portefeuille verder uitbreiden (leverage). Bij een stijging van de beurs doet je portefeuille het goed en lopen de opties waardeloos af. Maar bij een verdere daling zal je portefeuille klappen oplopen, en bij afloop van de opties moet je bijbetalen. Je wilt juist far-in-the-money puts, omdat de koers flink moet dalen om bij afloop te moeten bijbetalen? Ik probeer voor mezelf het gevaar van deze constructie na te gaan, en de rationaliteit van dit te begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Moatje13 op 13-03-2013 20:40:10 (Onduidelijkheidje) ]
pi_124012322
akzo , asml , dsm en heineken allemaal rond de 50 euro, prima bedrijven... maar is dit niet gewoon veel te duur?
  woensdag 13 maart 2013 @ 17:35:02 #250
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_124012929
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 17:21 schreef arjan1212 het volgende:
akzo , asml , dsm en heineken allemaal rond de 50 euro, prima bedrijven... maar is dit niet gewoon veel te duur?
Absolute prijs van een aandeel zegt geen zak...
The more debt, the better
pi_124014323
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 17:35 schreef flyguy het volgende:

[..]

Absolute prijs van een aandeel zegt geen zak...
in 2009 en 2003 waren het dezelfde bedrijven.
pi_124014367
als ik imtech voor de huidige koers kan verkopen morgen heb ik 28 euro verdiend.. doen of niet?
pi_124014435
Tennet naar de beurs! Voor 49%. Dat bied een uitgelezen kans om...
Wat een bagger idee zeg, ze kunnen beter provincies het geld wat ze kregen uit de verkoop van energiebedrijven hiervoor laten gebruiken. Wie gaat er nu in tennet investeren? steeds meer decentrale energievoorziening lijkt me.
  woensdag 13 maart 2013 @ 18:34:22 #254
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124015026
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:12 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

in 2009 en 2003 waren het dezelfde bedrijven.
Maar niet dezelfde euro's. Voor een euro van 2003 kocht ik veel meer zorgverzekering dan voor een van 2013.
  donderdag 14 maart 2013 @ 21:43:18 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124066139
Vandaag was de tiende groene dag op een rij voor de Dow. Dat was al sinds '96 niet meer gebeurd. Ik ben benieuwd hoe lang het feest nog doorgaat.

Met de VIX amper boven de 11 zou je denken dat het een goed moment is om wat LT puts in te slaan (expi dec en jan 2014)? Of kun je beter long gaan met calls op de achterblijvers (met name in de grondstoffensector zijn daarvan genoeg te vinden)?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_124069838
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 21:43 schreef JimmyJames het volgende:
Vandaag was de tiende groene dag op een rij voor de Dow. Dat was al sinds '96 niet meer gebeurd. Ik ben benieuwd hoe lang het feest nog doorgaat.

In ieder geval het overwegen waard om een stop loss op de posities in je portefeuille te zetten.

Al denk ik niet dat de FED de boel laat klappen men wil echt geen black thursday meer.
(Al is het een manier om de staatsschuld te reduceren dmv geldontwaarding...).
pi_124074048
Leek hier w/ Zijn de records op Wall Street een bubbel?
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:50:48 #258
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124074065
quote:
14s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:41 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

In ieder geval het overwegen waard om een stop loss op de posities in je portefeuille te zetten.

Al denk ik niet dat de FED de boel laat klappen men wil echt geen black thursday meer.
(Al is het een manier om de staatsschuld te reduceren dmv geldontwaarding...).
maar hoelang houdt de FED het huidige beleid vol? en wat gebeurt er als de FED (al dan niet wordt gedwongen) het huidige beleid stop te zetten?
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:51:16 #259
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124074088
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:50 schreef Jojoke het volgende:
Leek hier w/ Zijn de records op Wall Street een bubbel?
als we dat nou eens wisten :P
pi_124074216
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:51 schreef Shispeed het volgende:

[..]

als we dat nou eens wisten :P
Ah onbekend dus nog? Dan weten we het te zijner tijd (8>
pi_124074488
er zijn verhalen van 2013 = 1980. De fed gaat de rente eind 2013 verhogen, dus iedereen gaat uit obligaties ( die worden opgekocht door de fed ) en in aandelen.. de dow gaat 15 keer over de kop in 20 jaar. whaha
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:00:16 #262
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124074538
Pas als we megacorporaties Wal-mart en Microsoft weer voor 50x earnings verhandeld zien worden ipv 15x spreek ik van een echte party-like-it's-1999-bubble. Zo ver zijn we nog lang niet. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:03:06 #263
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124074674
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:53 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Ah onbekend dus nog? Dan weten we het te zijner tijd (8>
inderdaad.

echter als je puur kijkt naar de waardering van aandelen kun je zeggen van niet. Amerikaanse aandelen zijn op het moment vrij duur, maar niet zo duur als bijvoorbeeld ten tijde van de internetbubble en vlak voor de kredietcrisis (de twee pieken waar de vorige records van stammen).

De huidige records zijn vooral te danken aan het feit dat Amerikaanse bedrijven op het moment gewoon enorm winstgevend zijn. Echter is die winstgevendheid voor een groot deel te danken aan de FED (de Amerikaanse centrale bank). Die pompt enorm veel geld in de economie, en dat geld is 'gedrukt', dus geen geld wat via de overheid is binnengekomen maar gewoon bijgedrukt.

Op deze schaal geld bijdrukken en in de economie pompen is nog nooit eerder gedaan en kun je zien als een soort experiment (een experiment niet zonder risico's). Niemand weet dus precies hoe het uitpakt. De vraag is hoelang de FED dit beleid volhoudt zonder dat er andere problemen ontstaan, en wat er gebeurd als de FED hier mee moet stoppen.

Als dit een dermate grote zwengel aan de Amerikaanse economie geeft dat die weer op eigen kracht kan verder groeien dan gaan we nog wel meer records zien. Maar als de FED moet stoppen en de economie zakt als een plumpudding in elkaar dan is een beurscrash waarschijnlijk.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:04:29 #264
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124074731
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:00 schreef monkyyy het volgende:
Pas als we megacorporaties Wal-mart en Microsoft weer voor 50x earnings verhandeld zien worden ipv 15x spreek ik van een echte party-like-it's-1999-bubble. Zo ver zijn we nog lang niet. :)
maar wat nou als die earnings zelf een bubbel zijn in plaats van de waardering? :P
pi_124074808
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:04 schreef Shispeed het volgende:

[..]

maar wat nou als die earnings zelf een bubbel zijn in plaats van de waardering? :P
dan moet ineens de winst van de bedrijven halveren o.i.d dan zit je al aan 30
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:07:53 #266
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124074881
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:06 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

dan moet ineens de winst van de bedrijven halveren o.i.d dan zit je al aan 30
ja precies, en de vraag is als de FED stopt me stimuleren, hoe ver zakt de winstgevendheid van Amerikaanse bedrijven dan weg?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:10:58 #267
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124075026
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:04 schreef Shispeed het volgende:

[..]

maar wat nou als die earnings zelf een bubbel zijn in plaats van de waardering? :P
Die twee zijn zo consistent, goed gerund en financieel sterk, het lijkt me sterk dit soort resultaten allemaal werk van de FED is:







You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_124075173
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:07 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ja precies, en de vraag is als de FED stopt me stimuleren, hoe ver zakt de winstgevendheid van Amerikaanse bedrijven dan weg?
Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven hebben weinig schulden en bergen cash. Als de fed stopt met stimuleren, dan zou de rente wel kunnen stijgen, dat zou de consumenten bestedingen weer kunnen remmen, en de winsten van de bedrijven enz. Hoewel ze dan niet veel last hebben van de rente stijgingen? is het toch slecht voor de winst ..
pi_124075217
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:03 schreef Shispeed het volgende:

[..]

......Als dit een dermate grote zwengel aan de Amerikaanse economie geeft dat die weer op eigen kracht kan verder groeien dan gaan we nog wel meer records zien. Maar als de FED moet stoppen en de economie zakt als een plumpudding in elkaar dan is een beurscrash waarschijnlijk.
Bedankt voor de informatie! Dan ben ik benieuwd welke kant het opgaat.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:15:36 #270
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124075243
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:10 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Die twee zijn zo consistent, goed gerund en financieel sterk, het lijkt me sterk dit soort resultaten allemaal werk van de FED is:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:10 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Die twee zijn zo consistent, goed gerund en financieel sterk, het lijkt me sterk dit soort resultaten allemaal werk van de FED is:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
natuurlijk is dat niet allemaal het werk van de FED, zeker niet bij sterke bedrijven als Wal-Mart en Microsoft. Maar wanneer de FED stopt met stimuleren kan een combinatie van dalende winsten, minder geld wat naar de financiële markten stroomt, wellicht geld wat van de aandelenmarkt naar de obligatiemarkt stroomt, en de uiteraard de schokgolf die het stoppen veroorzaakt naar mijn inzien wel leiden tot een beurscrash.
pi_124075744
Er word teveel gekeken naar de FED, het begrotingstekort is de kracht dat alles staande houd en winsten naar recordhoogtes brengt. Dat geld, dat wel de ware economie instroomt, verdwijnt immers in iemands zakken. Gelijktijdig houd het de economie enigzins draaiende terwijl bedrijven hebben bezuinigd alsof er een depressie aankomt. Uitkomst zijn de recordwinsten door recordmarges, de vraag is echter hoe houdbaar die zijn. QE pompt hooguit wat assets in de financiele markt op door het feel good effect die de perceptie van een almachtige autoriteit teweeg brengt.

Overigens zijn aandelen als geheel niet ver onder de waarderingen van 2007, afhankelijk van de 'betrouwbare' indicatoren. Ook is de risicoperceptie op/rond niveau's van 2007.

Het kan altijd veel euforischer, maar in the end gaat dit niet goed aflopen.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:35:05 #272
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124076046
Ik zie vooral uiteenlopende waarderingen tussen verschillende sectoren. Vooral grote consumer staples staan op hoge multiples, investeerders jagen op yield en stoppen hun geld in REITs en Master limited parterships en betalen momenteel (naar mijn mening) teveel daarvoor.

Aan de andere kant zie je dat niemand financials zoals WFC wil (durft?) aan te raken. Tech stocks zoals IBM en Microsoft en zijn momenteel ook aantrekkelijk voor de lange termijn naar mijn mening. Apple heb ik geen mening over, het is een one-trick-pony, 75% van de omzet komt van de iPhone en ik weet niet hoe dat gaat aflopen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:35:43 #273
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_124076075
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Er word teveel gekeken naar de FED, het begrotingstekort is de kracht dat alles staande houd en winsten naar recordhoogtes brengt. Dat geld, dat wel de ware economie instroomt, verdwijnt immers in iemands zakken. Gelijktijdig houd het de economie enigzins draaiende terwijl bedrijven hebben bezuinigd alsof er een depressie aankomt. Uitkomst zijn de recordwinsten, de vraag is echter hoe houdbaar die zijn. QE pompt hooguit wat assets in de financiele markt op door het feel good effect die de perceptie van een almachtige autoriteit teweeg brengt.

Overigens zijn aandelen als geheel niet ver onder de waarderingen van 2007, afhankelijk van de 'betrouwbare' indicatoren. Ook is de risicoperceptie op/rond niveau's van 2007.

Het kan altijd veel euforischer, maar in the end gaat dit niet goed aflopen.
helemaal mee eens, de reden waarom er veel op de FED gefocused wordt is omdat de QE's redelijk actueel zijn natuurlijk, het enorme begrotingstekort speelt al veel langer (sinds Reagan/Bush sr. volgens mij?). maar ook dat is natuurlijk onhoudbaar.
pi_124076215
Overigens zegt dit niets over individuele aandelen. Er zijn altijd bedrijven die het goed doen wat er ook gebeurd.

Je moet je alleen afvragen of je dergelijke bedrijven kunt onderscheiden. En je moet je afvragen wat de koers van dergelijk goede bedrijven doen als het herstel niet komt, het keynesiaanse experiment faalt enz.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 00:42:32 #275
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124076383
Is het niet raar dat McDonalds calls januari 2014 zo goedkoop zijn?

De call $110 doet maar $1. Andersom kost de put $90 (-10$ ipv van +10$ tov de huidige koers) een stuk meer namelijk $2.5.

Ik had precies het omgekeerde verwacht aangezien beleggers euforisch schijnen te zijn.

@monkyyy op welke aandelen ben je het meest bullish?

[ Bericht 13% gewijzigd door JimmyJames op 15-03-2013 00:51:49 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_124087496
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het gebruik van die float is inderdaad heel slim. Hij heeft dat lang geleden al eens uitgelegd in zijn letters. Jammer dat je dat zelf niet kunt repliceren op die manier.

Mijn eigen plan is al heel lang om een op lage Shiller P/E aangeschafte portefeuille enigszins te leveragen met geschreven lange termijn far-in-the-money Europese stijl (dus niet tussentijds uit te oefenen) put opties op een brede index met je portefeuille als dekking. Dat levert dus gewoon cash die je kunt herinvesteren. Ook Buffett gebruikt die strategie, alleen schreef hij die puts op de top van de markt. Zelf zou ik dat alleen op extreem ondergewaardeerde niveaus doen.

Maar goed, voorlopig kunnen die plannen nog wel even in de ijskast...
Selang,

Kan je daar eens een praktisch voorbeeld van geven?
Stel de SP500 staat op 750 à 800....
Als je een put schrijft , hoelang en op welke waarde?
Dank je.
pi_124088177
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 12:34 schreef christel7 het volgende:

[..]

Selang,

Kan je daar eens een praktisch voorbeeld van geven?
Stel de SP500 staat op 750 à 800....
Als je een put schrijft , hoelang en op welke waarde?
Dank je.
Ik snap de relevantie niet van je vraag. De S&P500 staat nu op 1563. Ok, het is niet onrealistisch dat de S&P op termijn weer flink gaat dalen naar 700-800, dat is wanneer de FED stopt met extra geld drukken. Maar op dat moment zou je beter shorts kunnen kopen ipv schrijven.
pi_124088937
quote:
Mila Kunis Rotates From Cash to Stocks

The star of films such as Ted, Friends With Benefits and the TV series That 70s Show told CNBC in London: "I've just started investing in stocks, which is new for me."

"I'm an advocate of like put things in the bank, put it in a CD (a certificate of deposit), be safe. And I've been pushed kind of forward to take chances and then learning a little bit about the stock market and companies," she said.

Her words sparked a lively response on Twitter. Financial Acrobat, a trader and tweeter of financial news, warned that it could be a contrarian signal.

"When people like @FoxonStocks and @RealMilaKunis start talking stocks, we are normally at the very end of a bull market."
Retail doet ook mee aan het feestje, waar hebben we dat eerder gezien?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 13:16:22 #279
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124088976
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:42 schreef JimmyJames het volgende:

@monkyyy op welke aandelen ben je het meest bullish?
IBM is in mijn ogen solide. Wil eind 2015 een eps van $20 hebben (dmv combinatie van share repurchases en revenue growth), als de p/e dan op 15 staat, staat het aandeel op $300, tussen nu en dan verwacht ik 13$ aan dividend, tegen de huidige aankoopprijs zou dat een annual return van ~14,5% betekenen. Ze hebben een gigantische moat aan patenten, goede winstmarges van +20% en weinig schuld.

Microsoft is ook momenteel goedkoop in mijn ogen. Typisch great-business-terrible-stock geval de afgelopen 10 jaar vanwege absurde waarderingen 10 jaar terug. Gediversifieerde inkomsten, historisch lage multiples. Veel geld op de balans, AAA credit rating, zijn bezig veel geld richting de aandeelhouders te schuiven de afgelopen jaren in de vorm van dividend en share buybacks. Ook een winstmarge van ~25%.

Well Fargo, ook weer, lage multiples, sterke balans, is relatief onaangetast door de financiële crisis, management is erg gefocusd op weinig risico's nemen. Zijn met vlag en wimpel door de stress test gekomen en verhogen hun dividend en share buybacks weer als een malle. Zelfs als er geen winstgroei is, heb je een bedrijf van 200B dat jaarlijks 20B aan geld uitpompt, maar als de economie weer aantrekt in USA... :9 Ik heb totaal niet het vermogen om grote banken tot in de puntjes te analyseren, maar wat ik lees in het jaarverslag, hoe ze omspringen met risico en hoeveel sterker en winstgevender ze momenteel zijn dan BAC, C (die nogsteeds bezig zijn hun balans op te schonen) en JPM bevalt me. Goede passages uit het 2010 jaarverslag:

quote:
"The best way to grow capital is the old-fashioned way: earn it yourself internally rather than relying on unpredictable markets. We’ve grown our capital internally at a higher, more consistent rate than any of our large peers because we’ve earned more per dollar of assets than they did."
quote:
"Our capital position is among the strongest of any large bank in the world, but capital isn’t meant to be hoarded, it’s meant to be used."
Het lijkt wel alsof investeerders nogsteeds de pijntjes voelen van de tech-bubble en de financiële crisis en die niet willen hebben. Daar zie ik momenteel de grootste kansen.

Ik kan natuurlijk niet voorspellen waar koersen over week, een maand of een jaar staan. Maar als deze bedrijven gewoon blijven doen waar ze goed in zijn, goederen en diensten leveren aan de mensen, de winsten naar de aandeelhouders sturen in de vorm van dividend en share buybacks, verwacht ik dat deze aandelen goede investeringen zijn de komende 5-10 jaar.

Ik heb zelf wat IBM gekocht in November, wat MSFT gekocht in Januari en WFC recentelijk half februari en een weekje terug bijgekocht.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_124090042
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 12:54 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik snap de relevantie niet van je vraag. De S&P500 staat nu op 1563. Ok, het is niet onrealistisch dat de S&P op termijn weer flink gaat dalen naar 700-800, dat is wanneer de FED stopt met extra geld drukken. Maar op dat moment zou je beter shorts kunnen kopen ipv schrijven.
Dat was nou net mijn vraag aan Selang....
pi_124090505
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 13:45 schreef christel7 het volgende:

[..]

Dat was nou net mijn vraag aan Selang....
Dus eerst moet de beurs crashen voordat je vraag relevant wordt. En dan is het gegeven antwoord misschien al achterhaald.
Ik zie het zo: de FED blijft geld pompen en de koersen staan daardoor er hoog. Pas als dat stopt kun je zien wat er 'echt' is aan die groei. Het zou kunnen dat de koers op een totaal andere waarde bodemt dat 700-800.
Bedenk wel dat de VS nu op de rand van de afgrond staat. Ze doen wel net alsof hun economie niet kapot kan, maar dat is natuurlijk de grootste onzin. Het begrotingstekort is 1400 miljard per jaar over 300 miljoen mensen, oftewel een jaarlijks tekort van ruim 4600$ per capita. Even ter vergelijking, in NL is dat tekort 28 miljard¤ op 17Miljoen, ¤ 1600 per capita.
Nu kunnen ze me in de VS veel wijsmaken, maar ooit moeten ze dat geld terug betalen. Dus wat ze nu teveel uitgeven, moet weer door dezelfde bevolking in de toekomst worden betaald. Dus die klap komt wel, ze stellen het alleen nog uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door the85mc op 15-03-2013 14:14:36 ]
  vrijdag 15 maart 2013 @ 14:39:59 #282
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124091954
@monkyyy dank voor je uitgebreid antwoord.
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 14:55:00 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124092528
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:20 schreef Moatje13 het volgende:

[..]

Kun je dit iets verder toelichten? Want als ik het goed begrijp dan ga je long in low beta aandelen op moment van lage Shiller P/E. Daarnaast schrijf je dus far-in-the-money Europese stijl puts. Met de premie kun je je portefeuille verder uitbreiden (leverage). Bij een stijging van de beurs doet je portefeuille het goed en lopen de opties waardeloos af. Maar bij een verdere daling zal je portefeuille klappen oplopen, en bij afloop van de opties moet je bijbetalen. Je wilt juist far-in-the-money puts, omdat de koers flink moet dalen om bij afloop te moeten bijbetalen? Ik probeer voor mezelf het gevaar van deze constructie na te gaan, en de rationaliteit van dit te begrijpen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 12:34 schreef christel7 het volgende:

[..]

Selang,

Kan je daar eens een praktisch voorbeeld van geven?
Stel de SP500 staat op 750 à 800....
Als je een put schrijft , hoelang en op welke waarde?
Dank je.
Ik kan geen praktijk voorbeeld geven met echte cijfers omdat we nu op een alltime high staan. Maar stel dat de S&P500 op 700 staat dan levert een geschreven put 1500 een hoop cash op. Hoeveel dat precies is dat hangt af van rentepeil, volatiliteit en verwacht dividend. Ik heb de exacte cijfers niet meer paraat, maar rond de vorige bodem noteerden 5-jarige deep-in-the-money AEX puts dicht bij hun intrinsieke waarde. Dus een 5-jarige put AEX 500 leverde bij een AEX van 200 punten niet zo gek veel minder op dan 300.

Wat belangrijk is om te begrijpen: het doel hiervan is NIET om een leveraged positie te bouwen middels die optie (al geeft dat natuurlijk ook leverage). Het is een manier om goedkoop aan cash te komen waar je vervolgens vruchtgebruik van hebt. Idealiter gebruik je daarom ook opties met een zo lang mogelijke looptijd (liefst 10 jaar - meer is nog beter maar niet te koop volgens mij).

Voorbeeld:
STEL de S&P500 zakt naar 700 en je zou een 10-jarige put 1500 kunnen schrijven die 800 oplevert. STEL 10 jaar later staat de S&P500 nog steeds op 700... je sluit de positie dan zonder verlies, maar je hebt wel 10 jaar lang vruchtgebruik gehad van het geld. Als je er aandelen van had gekocht dan had je 10 jaar dividend kunnen trekken. Per saldo dikke winst dus.

STEL dan na het schrijven van de put de S&P500 nog verder zakt, bijvoorbeeld naar 500. In principe maakt dat niet uit want je hoeft de positie pas 10 jaar later te sluiten en de optie kan niet tussentijds worden uitgeoefend. STEL, na 10 jaar staat de S&P500 op 500 en je moet de positie waar je 800 voor had ontvangen nu terugkopen voor 1000. Dat is 200 verlies maar je hebt daarvoor wel 10 jaar lang vruchtgebruik gehad van die 800. In feite heeft die "lening" je dan 2,3% "rente" op jaarbasis gekost. Als je rendement op dat geld hoger was dan dat sta je nog steeds op winst.

Het grootste gevaar zit in de margeverplichting voor deze transactie. Als je namelijk een aandelenportefeuille als dekking gebruikt en de beurs daalt dan wordt die dekking dus minder waard (en die geschreven put werkt ook tegen je dus het mes snijdt aan twee kanten - en als je voor de ontvangen cash ook nog aandelen had gekocht dan snijdt het mes aan drie kanten). Op een bepaald moment krijg je een margincall. Als je daaraan niet kunt voldoen dan liquideert de bank je positie. Ook bestaat er een risico dat de bank opeens de marge eisen verandert naar eisen waaraan je niet meer kunt voldoen en dan sta je met je rug tegen de muur. Dit gebeurde bijvoorbeeld tijdens de dotcom crash voor sommige optieconstructies. Daarom kun je deze constructie alleen maar op een hele conservatieve manier toepassen.

De getallen zijn maar een voorbeeld. Tijdens de vorige bodem klopten ze aardig maar het is mogelijk dat een geschreven put straks veel minder oplevert (dat kan bijvoorbeeld zo zijn als de dividend verwachting flink inzakt). Maar je snapt nu het mechanisme en je kunt gewoon uitrekenen of bij gegeven prijzen het een interessante constructie is.

P.s: en dit is dus de beschreven Buffett constructie. Je verkoopt in feite een verzekering waarvoor je VANDAAG de premies ontvangt. Vervolgens heb je dus het vruchtgebruik van die verzekeringspremies, zelfs als je ze later voor 100% moet besteden aan schadeclaims.

P.p.s: en Buffett doet dit niet alleen met gewone verzekeringen maar hij is ook exact deze optieconstructie aangegaan op een aantal aandelen indices. Alleen had hij ze vlak bij de top geschreven, de sukkel! Maar hij is minder kwetsbaar want hij heeft looptijden van 20 jaar en langer dus alleen al inflatie zet hem uiteindelijk op winst. Gewone stervelingen als wij kunnen die helaas nergens kopen. Het langste wat je gewoon op de beurs kunt kopen is volgens mij 10 jaar (bijv Eurostoxx en SPY).

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 15-03-2013 15:29:03 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124093430
Selang,

Dank voor de degelijke uitleg!

Als de dingen lopen zoals jij (en ik ook, maar niet iedereen hier) verwacht kost het je niets, gratis geld.

Maar kan je dan ook niet tegelijk langlopende calls kopen? Ik weet, daar betaal je voor, maar als je verwachting klopt heb je ook meer gewonnen. Ik bedoel dan precies met een deel van je initieel te investeren geld niet enkel aandelen kopen maar de calls.

Of mis ik iets....
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 15:24:10 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124093778
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:16 schreef christel7 het volgende:
Selang,

Dank voor de degelijke uitleg!

Als de dingen lopen zoals jij (en ik ook, maar niet iedereen hier) verwacht kost het je niets, gratis geld.
Gratis geld bestaat niet. Bij een complete deflatoire ineenstorting ben je weg met deze constructie. Daarom moet je hem imo alleen toepassen op echt ongewaardeerde niveaus en niet zoals Buffett deed op bubble niveaus en dan hopen op een bailout.

quote:
Maar kan je dan ook niet tegelijk langlopende calls kopen? Ik weet, daar betaal je voor, maar als je verwachting klopt heb je ook meer gewonnen. Ik bedoel dan precies met een deel van je initieel te investeren geld niet enkel aandelen kopen maar de calls.

Of mis ik iets....
Natuurlijk kun je calls kopen maar dat is gewoon één van de dingen die je met de cash kunt doen. Waar het mij hier om ging is het principe van vruchtgebruik van vooraf ontvangen verzekeringspremies.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124095146
Ok, begrijp ik.
Waarvoor nogmaals dank!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 15:58:08 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124095310
Het wil nog steeds niet erg lukken met het officiele doel van QE3: Treasury yields zijn gestegen en mortgage rates vlak. Inflatie verwachting is nog steeds in de normale range, maar het kan interessant worden als dat naar boven toe uitbreekt in combinatie met yields die al stijgend zijn...



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 15 maart 2013 @ 17:17:00 #288
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124098639
Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt als ik naar optieprijzen kijk.

Als je bijv naar jan 2014 opties op Exxon kijkt (prijs van het aandeel circa $90), dan kost een put $50 (crash van de koers) bijna hetzelfde als een call $105 (ruim ITM als de koers 'slechts' 20% zou stijgen).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_124193536
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 20:36 schreef hektor101 het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze website? (www.bonus25euro.nl). Ik heb zelf nog geen ervaring met het handelen in CFD's maar ik zie wel wat voordelen t.o.v. het handelen in aandelen. Je krijgt 25 euro om mee te oefenen?!
Welke voordelen zie je dan?

quote:
Onervaren belegger maakt brokken met speculatieve  cfd’s

De Europese beurstoezichthouder Esma heeft onlangs weer een waarschuwing de wereld in gestuurd voor de risico’s van speculatieve ‘contracts for difference’ (cfd’s). Beleggersvereniging VEB is daar blij mee. ‘We hadden al eerder gevraagd om dit soort waarschuwingen. We krijgen veel vragen over deze riskante producten’, zegt VEB-jurist Niels Lemmers.
‘De cfd’s worden door sommige verkopers gepresenteerd als de overtreffende trap van turbo’s’, aldus Lemmers. ‘Je kunt meer winst met minder geld behalen. Ze vertellen niet dat de risico’s ook vele malen groter zijn. Cfd’s zijn alleen geschikt voor een beperkte groep ervaren beleggers die zich bewust zijn van de risico’s. Probleem is dat cfd’s ook worden verkocht aan particulieren die weinig verstand hebben van dit soort producten.’
‘Contracts for difference’ zijn financiële producten waarmee je kunt speculeren op de stijging of daling van indices, aandelenkoersen, valuta’s en grondstoffen. Omdat ze werken met een hefboomconstructie — soms met een factor 50 of 100 — kunnen beleggers flinke winsten boeken. En behoorlijke verliezen lijden. De verliezen kunnen zelfs vele malen groter zijn dan de inleg.
Ook Claudio Serra, directeur van cfd-aanbieder IG Markets in Nederland, is te spreken over de waarschuwing van Esma. ‘Wij waarschuwen particulieren ook uitgebreid voor de risico’s die ze lopen’, aldus Serra. ‘We hebben er niets aan als iemand na een week weer afhaakt omdat hij zichzelf stuk heeft gespeeld. We hebben ook geen last van dit soort waarschuwingen.’
IG Markets, dat aan de beurs van Londen staat genoteerd, toetst de beleggingservaring van potentiële klanten aan de hand van een vragenlijst. ‘Als een particulier een lage score heeft, raden we hem af aan de slag te gaan met cfd’s. Als iemand dan toch wil beleggen, moet hij een verklaring ondertekenen dat hij bewust dit risico neemt’, aldus Serra.
Het Engelstalige document van de Esma, die ook op de site van de Nederlandse toezichthouder AFM te vinden is, leest als een wat machteloze tirade tegen de gehaaide verkopers van cfd’s en de verborgen kosten. De Esma kan beleggers wel waarschuwen, maar heeft verder weinig middelen om de strijd aan te gaan met agressieve verkopers.
Zowel VEB als IG Markets hekelt de sites waar beleggers met een bonus van ¤25 of meer worden gelokt om een gokje te wagen met cfd’s. ‘Die sites zijn ons een doorn in het oog’, zegt Lemmers. ‘Ze lijken meer op sites van casino’s en loterijen.’
‘Wij werken nooit met een bonus om klanten te lokken’, zegt de van ABN Amro afkomstige Serra. ‘We willen geen beleggers aantrekken die met cfd’s beginnen omdat ze ¤ 25 cadeau krijgen.’ Sites die dat doen zijn vaak van bedrijven gevestigd op Cyprus en vallen onder het Cypriotische toezicht. Omdat Cyprus EU-lid is, mogen ze ook in andere EU-staten opereren.
De VEB vindt niet dat cfd’s verboden moeten worden. ‘Wie echt wil, moet de vrijheid hebben op deze manier te beleggen’, aldus Lemmers. ‘We vinden wel dat er regels moeten komen om de scherpe randjes bij te vijlen. Zo zijn we voor een maximale hefboom en de verplichting een gegarandeerde “stop loss” in te bouwen. Minder ervaren beleggers raden we aan eerst ervaring op te doen met bijvoorbeeld turbo’s of sprinters.’
Volgens Serra is er een groeiende groep beleggers die interesse heeft in de duizenden verschillende cfd’s. In tegenstelling tot turbo’s zijn cfd’s niet beursgenoteerd, maar worden ze verhandeld op een eigen platform van IG. ‘Voordeel is dat je 24 uur per dag in deze producten kunt handelen’, aldus Serra. ‘Deze ruimere openingstijden beperken de risico’s.’
http://fd.nl/beurs/topics(...)kt-voor-kleine-groep
pi_124195819
banken spanje en italie - 5% frankrijk en duitsland ook omlaag maar minder

euro omlaag tegen de yen

goud omhoog

..
pi_124206246
quote:
Brits 'winding up'-verzoek tegen Antonov

AMSTERDAM (AFN) - Een voormalig advocaat van Antonov heeft in het Verenigd Koninkrijk een zogenoemd 'winding up'-verzoek, een soort surseance van betaling, ingediend tegen het bedrijf bij het Insolvancy Agency. Dat maakte Antonov maandag bekend.

Het bedrijf zegt het verzoek, in samenwerking met de Britse autoriteiten, te onderzoeken. De onderneming gaat na welke stappen er ondernomen moeten worden om deze juridische procedure stop te zetten. Topman Marius Ritskes stelde er vertrouwen in te hebben een zaak af te wenden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_124210251
ik was long vrijdagavond gegaan op basis van technische analyse ;(
wie verwacht dat europa zomaar zijn eigen banken besteelt juist die avond dat hij long gaat.
ik kon mijn posities niet eens meer verkopen.
de eu is gek geworden, nu is spaargeld vogelvrij!
pi_124211964
Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?
Ik was laatste tijd Imtech en Boskalis aan het volgen. (Van Boskalis heb ik op dit moment aandelen).
Maar nu zag ik vanmorgen opeens dat Imtech van AMX naar AEX is gegaan, en Boskalis van AEX naar AMX.

Waarom is dat...?
pi_124214306
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:04 schreef Cracker26 het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?
Ik was laatste tijd Imtech en Boskalis aan het volgen. (Van Boskalis heb ik op dit moment aandelen).
Maar nu zag ik vanmorgen opeens dat Imtech van AMX naar AEX is gegaan, en Boskalis van AEX naar AMX.

Waarom is dat...?
Er zijn een paar criteria waarop een aandeel naar de AEX wordt gehaald. Een van die criteria is bijvoorbeeld als er veel in een aandeel wordt gehandeld. In Imtech is heel veel gehandeld de laatste tijd en Boskalis minder.
  maandag 18 maart 2013 @ 18:08:39 #295
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_124214717
Vandaar ook dat Pharming plots in de AMX zit, te triest voor woorden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 18 maart 2013 @ 18:11:33 #296
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_124214861
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:26 schreef 123dudeguys het volgende:
ik was long vrijdagavond gegaan op basis van technische analyse ;(
wie verwacht dat europa zomaar zijn eigen banken besteelt juist die avond dat hij long gaat.
ik kon mijn posities niet eens meer verkopen.
de eu is gek geworden, nu is spaargeld vogelvrij!
Precies, dus velen brengen het naar de beurs, long gaan is zo gek nog niet. De spaarrente stelt al niets voor en als het nu ook al niet meer veilig is zonder rente. O nee, we zijn gerustgesteld, in andere landen gaat dit niet gebeuren....
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_124215349
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:59 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Er zijn een paar criteria waarop een aandeel naar de AEX wordt gehaald. Een van die criteria is bijvoorbeeld als er veel in een aandeel wordt gehandeld. In Imtech is heel veel gehandeld de laatste tijd en Boskalis minder.
Ah ok! Dank je. Ik heb het net op Wikipedia opgezocht ja. En de 3e vrijdag van Maart (en nog een paar andere data) kunnen ze dat veranderen idd.

Wel heel toevallig dat de laatste 2 aandelen die ik had/heb toevallig wisselden van index. Maar nu is me duidelijk waarom :)
pi_124241206
Het aantal verkochte nieuwe personenauto's in Nederland is in februari op jaarbasis fors gedaald, blijkt dinsdag uit cijfers van de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA.

Ten opzichte van februari 2012 was de daling 26,8% tot 32.115 nieuw geregistreerde auto's. In de Europese Unie was alleen de daling in Cyprus groter, met een teruggang van 45,5%. In de hele Europese Unie kwam de daling gemiddeld uit op 10,5%.

Ook over de eerste twee maanden van 2013 was de daling in Nederland met 29,5% de op een-na-hoogste in de EU met 29,5% minder verkochte nieuwe auto's, na Cyprus met een daling van 33,9%.

Van de vijf grote EU-economieen boekte in februari alleen Groot-Brittannie een groei van 7,9%. In Spanje bedroeg de daling 9,8%, In Duitsland 10,5%, in Frankrijk 12,1% en in Italie werden in de afgelopen maand 17,4% minder nieuwe personenauto's geregistreerd.

http://www.beurs.nl/nieuw(...)ri-in-nederland-acea

dit is slecht nieuws.
pi_124241970
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Inderdaad vrijwel hetzelfde voor zover ik weet. Alleen is Rabo is meer solide maar er zitten hetzelfde type risico's aan.
Is dat wel zo? Of komt het bij de Rabobank gewoon niet naar buiten?

Ik zet het hier maar even neer.
pi_124242021
rabobank is nog steeds een van de veiligste banken ter wereld
pi_124246614
Trieste autoverkopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')