abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123314583
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.

„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.

Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)om_Turkse_les__.html

Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.

Maar is het dan logisch ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:53:12 (volgende keer maar een slotje...) ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 25 februari 2013 @ 07:41:37 #2
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_123314592
Nee, het is niet logisch.

[ Bericht 92% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:53:27 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  † In Memoriam † maandag 25 februari 2013 @ 07:42:21 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123314595
Tssk betaal lekker zelf, waarom zouden ze dat zelf niet kunnen? Of nog beter: zelf Turks leren
:')
pi_123314597
Nederlandse les voor de ouders lijkt mij beter.
pi_123314599
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren :')
-XOXO-
pi_123314642
Geertje smult van dit soort berichten, weer vijf zetels erbij.
pi_123314653
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren :')
En wij moeten weer betalen...
  maandag 25 februari 2013 @ 07:54:01 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_123314663
:{ Als ouders willen dat een kind de taal van het moederland spreekt dan zorgen ze daar maar zelf voor. Of denk ik nou echt zo raar :?
pi_123314671
In welke taal zouden de ouders communiceren bij hun werkgever of beter gezegd, in deze gevallen met hun uitkeringinstantie?
pi_123314672
Jaa, die lijers hebben nog een lef ook hier hoor. Een rechtzaak aanspannen. Ongelofelijk
pi_123314676
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
In welke taal zouden de ouders communiceren bij hun werkgever of beter gezegd, in deze gevallen met hun uitkeringinstantie?
Nahh, dan kunnen ze wel ineens nerderlands spreken
  maandag 25 februari 2013 @ 07:56:14 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123314678
Nederland ontneemt die kinderen het recht de moedertaal te leren spreken toch ook niet? Ze faciliteren het alleen niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_123314683
Die ouders kennen het toch leren, ze komer er vandaan of niet
  maandag 25 februari 2013 @ 07:58:09 #14
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_123314693
Ik had een collega die vlak bij mij in de buurt woont; op een dag ging ik bij hem langs en ontmoette dus zijn vrouw en kinderen. Hij en zijn oudste dochtertje spraken Nederlands; zijn vrouw en andere dochtertje GEEN WOORD. Dus euh .... Turkse taalles op school? Leer Turkse ouders Nederlands! Burger in of PLEUR OP, eigenlijk.

http://www.avs.nl/artikel(...)isonderwijs-neemt-af

Het simpele feit is dat heel wat allochtone* kinderen op school met een flinke achterstand beginnen omdat ze de Nederlandse taal niet machtig zijn; thuis spreken ze enkel 'hun eigen taal' en wordt alleen naar zenders gekeken uit hun eigen taal en kultuur. Om over het lezen van kranten en boeken (geen, behalve de quran, over het algemeen) nog maar te zwijgen.

* Amsterdam wil dat woord niet meer gebruiken :P gekke 020-ers
pi_123314706
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_123314750
Ik heb zelf Spaanse les gehad vanaf mijn 7e tot mijn 12e, toen gingen we verhuizen en moest ik stoppen. Ik vind het wel zonde dat ik mijn vaderstaal bijna totaal verleerd ben ondertussen. Ik had trouwens totaal geen achterstand toen ik begon aan de basisschool, uiteindelijk zelfs groep 3 overgeslagen.
pi_123314767
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:09 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik heb zelf Spaanse les gehad vanaf mijn 7e tot mijn 12e, toen gingen we verhuizen en moest ik stoppen. Ik vind het wel zonde dat ik mijn vaderstaal bijna totaal verleerd ben ondertussen. Ik had trouwens totaal geen achterstand toen ik begon aan de basisschool, uiteindelijk zelfs groep 3 overgeslagen.
Maar, waarom zou de Nederlandse staat het moeten faciliteren?
Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  maandag 25 februari 2013 @ 08:16:25 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314818
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:

[..]

Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt, een meer competitieve en internationaal succesvolle economie, etc.

En op heel veel scholen kan je wel een extra taal kiezen, ik heb ook 2 extra vakken genomen op het vwo, zo rollen wij niggers gewoon.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_123314826
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:16 schreef eleusis het volgende:

[..]

Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt.

En op heel veel scholen kan je wel een extra taal kiezen, ik heb ook 2 extra vakken genomen op het vwo, zo rollen wij niggers gewoon.
De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:18:02 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314836
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_123314845
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.
pi_123314856
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef eleusis het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.
Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.
pi_123314876
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nee, het is niet logisch.

[..]

Maar met deze opmerking sla je de plank weer eens finaal mis.
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.

Zie ook de actualiteit van de case Moszkovicz, daar wordt wraak gesproken voor de rechterbroeders. De rugkrabmethode.
pi_123314887
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:

[..]

Omdat het helpt bij gevoelens van heimwee en de gevoels bij allochtone kinderen dat ze zich nergens thuis voelen, in Nederland zijn ze buitenlands maar in het land van hun ouders ook want ze spreken de taal niet meer/ zijn verwestert. Ik vond het erg fijn om contact te hebben met kinderen die in het zelfde schuitje zaten en daarnaast verder de Spaanse taal te leren.

We zaten na schooltijd in een klaslokaal van een basisschool met een door de ambassade geregelde leraar met boeken die we zelf betaalde dus ik kan mij niet voorstellen dat het zo'n ongelofelijke dure bedoeling was. Tuurlijk moeten allochtone kinderen goed Nederlands leren maar ik zie niet waarom dit niet samen kan met het leren van hun moeder/vader taal.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:27:07 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314930
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.
Het moet een toevoeging zijn op het standaardprogramma dat we in Nederland nodig hebben. Als je dit op scholen laat doen door getrainde docenten met een onderwijskwalificatie weet je ook dat het goed gebeurt.

Ik vind dat je zoiets ook van het schoolbudget mag regelen, net zoals bijvoorbeeld extra oefeningen voor kinderen die goed zijn in rekenen, etc. Als we echt naar de centen kijken vermoed ik dat de relatief lage investering op zo'n leeftijd zich later ruimschoots terugbetaalt. (Ik kan dat niet bewijzen vanuit mijn bed)
pi_123314967
quote:

[..]

Oud-Grieks gelukkig wel.
pi_123314993
quote:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. .
Kijk, dit is wel waar.
Maar het gaat te ver om Nederland te dwingen het te faciliteren; dat moeten de ouders dan maar doen. Wel krijg je dan dat ze thuis dan bijvoorbeeld Turks spreken. Werk veel met Turkse gezinnen en ik vind ze erg nationalistisch. Degenen die ik tegenkwam zijn ook van mening dat de school hun kinderen Nederlands moet leren en zijzelf hun kinderen Turks want dat vinden ze wel belangrijk. Verder zei ik al 'nationalistisch' dus dat geven ze de kinderen ook mee/door. Het is Turkije voor en na en dan vraag ik me wel eens af wat ze hier doen. Maar dat vragen zij zich zelf kennelijk ook vaak af... Ik snap echt wel de stelling dat leren in je moederstaal het leren makkelijker maakt. Dat is ook onderzocht. Maar ik snap niet waarom die taak aan Nederland wordt uitbesteed of eigenlijk opgedragen als ze thuis al Turks praten. Als ze nu ondervinden dat hun kinderen een (taal)achterstand op school hebben zou je toch juist proberen om te bevorderen dat ze in het Nederlands net zo meekomen als de rest van de klas (als 't geen zogeheten 'zwarte school' is. En juist voor zo'n school trouwens).
pi_123314995
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Oud-Grieks gelukkig wel.
Dat is dan ook precies wat ik zei ja.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:35:34 #29
238326 Worteltjestaart
pi_123315009
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:21 schreef cempexo het volgende:
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.

Zie ook de actualiteit van de case Moszkovicz, daar wordt wraak gesproken voor de rechterbroeders. De rugkrabmethode.
Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_123315015
Dus die ouders geven allemaal geen fuck om de integratie van hun kinderen. Turks kan je ook op zaterdag leren als je dat zo graag wil.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 25 februari 2013 @ 08:40:05 #31
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_123315064
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:40 schreef cempexo het volgende:

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les
Hebben ze daar 9 jaar over moeten nadenken?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_123315079
In tegenstelling tot de vele reacties hier is die rechtszaak niet op onderbuikgevoelens en gebakken lucht gebaseerd maar op 1 of andere Europese wet.
pi_123315082
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.
In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.
pi_123315095
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:41 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.
Dan zijn we het eens met elkaar.
pi_123315116
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !

Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 25-02-2013 08:48:47 ]
pi_123315117
Het gaat hier trouwens niet alleen om Turkse les hè, ook andere talen werden hiervoor aangeboden aan allochtone kinderen.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:44:24 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_123315130
Hier het volledige persbericht:
http://www.republiekalloc(...)ht%20htib%20oalt.pdf

Het zou mogelijk zijn dat ze wettelijk gezien gelijk hebben en dat de staat het moet faciliteren.
Zo hou je echter altijd wel dat de Turkse kinderen zichzelf blijven zien als een aparte groep en niet als Nederlanders en dat ze ook zo gezien worden door de rest van de samenleving, of dat nou zo bevorderlijk is? Voedt ze dan lekker in Turkije op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  † In Memoriam † maandag 25 februari 2013 @ 08:45:58 #38
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123315149
quote:
Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land toch
  maandag 25 februari 2013 @ 08:46:51 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315161
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mij welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind meer aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !

Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...
Degene die in Nederland woont?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315180
Nederlanders moeten eens in Turkije gaan eisen dat ze op kosten van de regering Nederlandse les op school moeten krijgen :') .

Vind dat men daar eens goed naar zichzelf moet kijken in plaats van altijd zaken op anderen opschuiven.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:48:37 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315182
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land toch
Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315187
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:44 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Ik mis de argumentatie om dit te rechtvaardigen
Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:49:41 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315202
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.
Hoeveel generaties?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315270
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:50 schreef Scorpie het volgende:
Geertje smult van dit soort berichten, weer vijf zetels erbij.
tot vlak voor de verkiezingen :D
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123315297
Buitenschool en op eigen kosten lijkt me een prima compromis kijken hoe belangrijk dan de "moeder"taal is.
Verder is het misschien zinvol om "moeder" ook de taal van het land waarin ze al haar hele leven woont te leren?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123315324
quote:

[..]

Nederlands toch ook niet?
(ik ben er ook geen voorstander van, hoor)
pi_123315332
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.
Dit.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:01:04 #48
238326 Worteltjestaart
pi_123315341
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !
Bedankt voor deze anekdote die hogenaamd helemaal niets met de case noch met het door mij aangedragen issue van doen heeft :')

quote:
Aangezien (1) jij niet in Nederland woont en (2) ik aantoonbaar zowel maatschappelijk als professioneel met 2 benen in de Nederlandse samenleving sta, heb jij jezelf hiermee duidelijk bedoeld.

Cempexo, pleur toch eens op met je kuttopics of ga met juiste argumenten komen als je daar om gevraagd wordt.
pi_123315427
Overigens: hoe zit dat met die International Schools waar in de Engelse taal onderwezen wordt?
  maandag 25 februari 2013 @ 09:07:32 #50
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123315441
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:10:37 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315486
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
Of je verhuist naar het buitenland waar alles beter is :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315703
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Je probeert een verschil te maken in de cohesie van wetten en rechters.

Dat kan niet.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:32:38 #53
238326 Worteltjestaart
pi_123315846
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:

[ Bericht 31% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:59:05 ]
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 09:33:11 #54
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123315856
quote:

Ik ben het eens met je dat dit onzin is, maar met bovenstaande opmerking sla je de plank finaal mis.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:59:32 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 25 februari 2013 @ 09:35:10 #55
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123315895
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:06 schreef CarbonC het volgende:
Overigens: hoe zit dat met die International Schools waar in de Engelse taal onderwezen wordt?
Dat zijn privé scholen die tering veel geld kosten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:38:05 #56
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123315950
De basisschool is er om een stevige basis te leggen voor kinderen, met een behoorlijk beperkt standaard curriculum. Er is gewoon nauwelijks tijd of geld voor 'extra dingetjes'.

Als je als ouder je kind een extra taal wil leren, dan doe je dat maar zelf. Zo doen de Chinezen dat ook, met thuisonderwijs en hun eigen taalscholen, en zij scoren beter dan de autochtone bevolking in allerlei categorieën.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:49:56 #57
238326 Worteltjestaart
pi_123316199
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:45 schreef SillyWalks het volgende:
Get a room, you two.
Nee hoor.
Ik wil best inhoudelijk de discussie aangaan. Sterker nog, ik vind het ook onzin dat dit soort lessen bekostigd zouden moeten worden, en ben het op dat punt gtewoon met Cempexo eens.

Ik vind alleen dat als je de moeite niet neemt om inhoudelijk een goede discussie te voeren, je het niet waard bent om serieus genomen te worden.
Probleem met sommige users is, dat inhoudelijk disussiëren blijkbaar geen optie is en dat elk topic doorspekt moet worden van onderbuikopmerkingen die niet verduidelijkt worden (ondanks aandringen) en, als je daar iemand op wijst, blijkbaar de discussie gewoon verlaten wordt.

Dát is geen manier van een ander van je mening overtuigen.
Misschien moet je dan maar gewoon naar BNW of KLB of zo, dáár wordt inhoudelijkheid geschuwd. Maar dit is NWS, waar het om échte zaken gaat en niet over fantasiën.
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 09:53:09 #58
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123316285
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:38 schreef cempexo het volgende:

[..]

dat is geen vraag maar een mening
Dan vraag ik het toch. Wat heeft D66 te maken met een eis van een Turkse stichting over onderwijs?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123316432
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
*O*
Als het inhoudelijk wordt, ben je weg. Elke keer weer.

Tja, zó kan ik ook discussiëren |:(
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meer ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_123316585
Wat de Duitse President zei, heel Europa Engels als voertaal, dat zie ik wel zitten.
pi_123316640
quote:
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.

„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.

Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.

Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.

Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.

dus in Turkije worden lessen in het Nederlands gegeven?
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 10:11:56 #62
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123316665
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef Chahna het volgende:

[..]

Huh?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123316708
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Huh?
hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.

dan moet dit andersom natuurlijk ook, gelijke monniken, gelijke hoofddoeken.
pi_123316811
quote:

[..]

Zijn er dan zo veel Nederlanders in Turkije?

Er wordt daar sinds kort wel Koerdische les gegeven. Vroeger was het idee dat de Koerden moesten "integreren" in de Turkse maatschappij maar (waarschijnlijk ook onder druk van het westen waaronder Nederland) is dat idee nu afgezwakt en gaat het meer de kant op van erkenning als minderheidsvolk dat ook recht heeft op onderwijs in eigen taal, televisie in eigen taal etc. etc.

Misschien dat dit dus een troll-poging is uit protest tegen de uitbreiding van de rechten van de Koerden.
  maandag 25 februari 2013 @ 10:19:06 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123316817
quote:

[..]

Valt Turkije wat dat betreft al onder de EU-regels?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123316853
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:13 schreef Chahna het volgende:

[..]

hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.

dan moet dit andersom natuurlijk ook, gelijke monniken, gelijke hoofddoeken.
En als er een Moskee in Nederland wordt gebouwd moet er ook een Kerk bijkomen in Turkije?
  maandag 25 februari 2013 @ 10:22:42 #67
238326 Worteltjestaart
pi_123316889
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:01 schreef bijdehand het volgende:
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meer ;)
Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.
pi_123316923
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:22 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.
Je benoemt het wel goed: illusie. Ik dacht het eerst ook ;(
  maandag 25 februari 2013 @ 10:45:22 #69
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_123317435
quote:

Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.

Hij heeft gelijk en is logisch.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  maandag 25 februari 2013 @ 10:50:55 #70
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123317556
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:45 schreef rakotto het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk en is logisch.
Heb je ook nog argumenten?

Ik wil graag dat mijn kinderen Mandarijn, Portugees en Swahili leren op de basisschool. Oh, en of jij dat even wil betalen.
pi_123317914
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

nee maar dat maakt niet uit, gelijke monnikken gelijke kappen.
pi_123317951
Laten we het eens vergelijken met kinderen van Nederlandse ouders in Canada, die spreken toch ook geen Nederlands meer.
Op zich begrijp ik wel dat Turkse kinderen hun moedertaal willen leren, omdat ze veel familieleden hebben die geen andere taal machtig zijn, maar dat hoeft niet van belastinggeld.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:09:31 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123317986
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:06 schreef Chahna het volgende:

[..]

nee maar dat maakt niet uit, gelijke monnikken gelijke kappen.
Dus omdat hier een EU regel geldt moet hij daar ook gelden? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123317996
Komaan zeg, van zo'n artikels word ik dus gewoon écht boos
  maandag 25 februari 2013 @ 11:10:48 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123318026
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:09 schreef miera het volgende:
Komaan zeg, van zo'n artikels word ik dus gewoon écht boos
Ja, het is wel duidelijk dat Nederlandse les al niet toereikend is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123318085
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus omdat hier een EU regel geldt moet hij daar ook gelden? :D
Ze willen er zo graag bij horen, toch?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_123318145
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet, maar er is nou eenmaal een groep mensen die denkt dat hun mening direct nageleefd dient te worden, als zou het een wet zijn.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:22:42 #78
3542 Gia
User under construction
pi_123318371
Hier is een tijd geleden ook een discussie over geweest.
Het gaat niet zozeer om het Turks te leren, maar om les in 't Turks.
Dus, Nederlandse geschiedenis, in 't Turks.

En tja, er zijn hier ook veel Marokkanen, Chinezen, Spanjaarden, noem maar op en die willen dan ook dat hun kinderen een deel van hun vakken in de eigen taal gedoceerd krijgen.

En ja, ik geloof best dat dit leidt tot beter begrip van de lesstof, bijv. geschiedenis, maar dit is niet te realiseren binnen ons onderwijssysteem. Zeker niet waar meerdere nationaliteiten in een klas zitten.

Dit zou dus binnen de eigen gemeenschap moeten gebeuren en buiten de reguliere schooltijd. En dat mag wmb de eigen gemeenschap ook bekostigen.
pi_123318612
Les int turks

dan willen de marokkanen les in het marokaans

de arabieren les in het arabisch

Kan je zo bezig blijven 8-)

Ik stel voor dat er een Nederlandse vereniging in Turkije eens les in het nederlands eist, eens kijken hoe lang ze nog in dat land zullen vertoeven. _O-
  maandag 25 februari 2013 @ 11:35:07 #80
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_123318755
Maar de ouders spreken kennelijk goed Turks, dus zijn lessen helemaal niet nodig, de leerkrachten zitten immers al thuis?
pi_123318763
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:12 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ze willen er zo graag bij horen, toch?
het werkt blijkbaar altijd maar één kant op.

jammer maar niets nieuws.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:37:41 #82
3542 Gia
User under construction
pi_123318823
En het volgende is dan, natuurlijk, les over de eigen vaderlandse geschiedenis en de eigen religie, in de eigen taal, onder schooltijd.

Er zijn internationale scholen in Nederland. Ik weet niet in hoeverre die aan de vraag kunnen voldoen, maar dat zou een mogelijkheid zijn. Alleen zijn die verekkes duur en krijg je dat als arme ouders niet vergoed. En laat dat in godsnaam zo blijven.
pi_123318928
straks worden er in tien talen lesgegeven behalve in het Nederlands *O*
pi_123319000
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:22 schreef Gia het volgende:

Dat haal ik niet uit de OP.
Maar als nou blijkt dat Turkse( Of Griekse, of Deense) les, na schooltijd, leidt tot betere resultaten in het Nederlands dan zou je best kunnen overwegen om daar eens een tijd, energie en geld in te steken. Faciliteiten zijn er en het creeërt ook weer nieuwe banen.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:42:58 #85
3542 Gia
User under construction
pi_123319009
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:35 schreef Flow3r het volgende:
Maar de ouders spreken kennelijk goed Turks, dus zijn lessen helemaal niet nodig, de leerkrachten zitten immers al thuis?
Klopt, maar die ouders kunnen over het algemeen niets uitleggen over de Nederlandse geschiedenis. Vraag me ook af in hoeverre die geschoold zijn waar het wiskunde of biologie betreft.
De taal Turks, ja dat kunnen ze thuis leren, eventueel met meerdere Turkse kinderen tegelijk, maar betaald uit eigen middelen.

Ben zelf Italiaans aan 't leren, je moet toch wat, maar dat moet ik ook zelf betalen. En ja, ik heb Italiaanse voorouders.
pi_123319137
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
.

Ben zelf Italiaans aan 't leren, je moet toch wat, maar dat moet ik ook zelf betalen. En ja, ik heb Italiaanse voorouders.
Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:51:47 #87
3542 Gia
User under construction
pi_123319252
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

Dat haal ik niet uit de OP.
Maar als nou blijkt dat Turkse( Of Griekse, of Deense) les, na schooltijd, leidt tot betere resultaten in het Nederlands dan zou je best kunnen overwegen om daar eens een tijd, energie en geld in te steken. Faciliteiten zijn er en het creeërt ook weer nieuwe banen.
Een andere taal leren, buiten schooltijd is prima, maar dit moet je dan zelf bekostigen.

Overigens had ik het over een ander bericht, enige tijd geleden, waar het wel degelijk ging om een deel van de lessen in de eigen taal. En het is maar hoe je het leest, dat zou je ook kunnen opmaken uit deze OP.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:54:37 #88
3542 Gia
User under construction
pi_123319340
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:47 schreef Chahna het volgende:

Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.
Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...

Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
pi_123319348
Turkse kinderen moeten Turks kunnen leren spreken en scholen moeten voorzien in die behoefte. Gelukkig zijn die scholen er ook. Ze staan alleen in Turkije, daar waar ze horen te staan en waar je ze logischerwijs verwacht.

Turken in Nederland zullen moeten integreren. Als iedere migrant hier onderwijs in de moedertaal gaat verlangen, is het hek van de dam. Het staat Turkse ouders vrij om te kiezen voor het opvoeden van hun kinderen in het Nederlands, of voor vertrek naar Turkije.
pi_123319395
Laat ze lekker in hun eigen land blijven als dat moedertaaltje ze zo belangrijk is.
pi_123319846
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Kennelijk boeit het de ouders geen fluit of de kinderen ook de officiële voertaal van het land waar ze wonen beheersen. :')

quote:
In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_123319912
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...

Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
Ik ben het met je eens.
pi_123320058
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Te zot voor woorden.
Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, een
goede beheersing van de moedertaal
leidt tot betere resultaten in de andere taal.
pi_123320142
Dit topic :')
Domme rechtszaak btw.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:30:39 #95
3542 Gia
User under construction
pi_123320346
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:19 schreef Knutknuttsson het volgende:

Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, een
goede beheersing van de moedertaal
leidt tot betere resultaten in de andere taal.
Tja, en dat geloof ik dus niet. Waarom zou het Turks kunnen spreken leiden tot beter resultaat in het Nederlands?

Ik ken genoeg meertalige kinderen, maar die hebben allemaal moeite met het Nederlands.
pi_123320713
Het beste is Nederlanders verplichten om Turks te leren, uiteraard op eigen kosten. Het is eigenlijk maar een kleine stap en het geeft de Turkse gemeenschap het gevoel dat ze thuis zijn in de bergen.
Komop Nederlanders, een beetje tegemoetkomen aan je medelanders is echt niet teveel gevraagd want verder is immers al veel in het Turks zoals gemeentefolders in het Turks, het aanvragen van uitkeringen in het Turks, verkiezingpamfletten tot aanplakbiljetten in het Turks. Hell, zelfs gemeenteraadsvergaderingen gaan tegenwoordig deels in het Turks.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:49:25 #97
137562 rakotto
pi_123320885
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:50 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Heb je ook nog argumenten?

Ik wil graag dat mijn kinderen Mandarijn, Portugees en Swahili leren op de basisschool. Oh, en of jij dat even wil betalen.
Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
pi_123320919
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:

[..]

Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
Punt is dat ze hier komen omdat ze denken dat het hier beter is maar uiteindelijk wel klagen over nederlanders en nederlanders voor kaaskoppen uitschelden
  maandag 25 februari 2013 @ 12:51:18 #99
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123320932
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:

[..]

Gastarbeiders zijn mensen die hier tijdelijk zijn, en dan weer vertrekken. Nederland heeft er daarvan niet zoveel gehad. Voornamelijk Italianen, Grieken en Spanjaarden deden dat. Marokkanen en Turken zijn hier gebleven, en op dat moment moet je gaan integreren en de taal leren. Als je aan je 'oude taal' wil blijven vasthouden, is dat je eigen verantwoordelijkheid.
pi_123320937
Dit is absurd. De Nederlandse lessen van de ouders worden al betaald. Als ze een vreemde taal willen leren, regelen ze dat zelf maar. Hier wordt gewoon Nederlands gesproken.
Wat ze thuis spreken hoeft niet gesubsidieerd te worden met mijn belastinggeld.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:54:29 #101
3542 Gia
User under construction
pi_123321037
Inderdaad, Nikita. En de hoeveelste generatie in Nederland heeft behoefte aan die meertalige folders, omdat ze het Nederlands onvoldoende beheersen? Volgens mij is de vierde net geboren. En ook die spreken thuis de eigen taal, waardoor ze moeite krijgen met het Nederlands.
En tot een paar jaar geleden kregen kinderen enkele uren per week Turks, Marokkaans, e.d. En dat heeft duidelijk niet geleid tot een betere geheersing van het Nederlands.

Die foldertjes zouden, m.i., alleen in het Nederlands, Frans en Engels vertaald moeten worden. En wie geen van die talen beheerst, die zoekt maar een tolk, of raadpleegt een woordenboek.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:55:38 #102
137562 rakotto
pi_123321071
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:51 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Gastarbeiders zijn mensen die hier tijdelijk zijn, en dan weer vertrekken. Nederland heeft er daarvan niet zoveel gehad. Voornamelijk Italianen, Grieken en Spanjaarden deden dat. Marokkanen en Turken zijn hier gebleven, en op dat moment moet je gaan integreren en de taal leren. Als je aan je 'oude taal' wil blijven vasthouden, is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Of Nederland had de regels toen anders moeten stellen. Voor zover ik het weet, was er geen sprake van integratie-afspraken. :)
  maandag 25 februari 2013 @ 12:56:28 #103
137562 rakotto
pi_123321086
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:50 schreef DynastyL het volgende:

[..]

Punt is dat ze hier komen omdat ze denken dat het hier beter is maar uiteindelijk wel klagen over nederlanders en nederlanders voor kaaskoppen uitschelden
Feit is dat Nederland contracten met die landen aanging om hun hier goedkoop te laten werken.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:56:46 #104
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123321098
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:55 schreef rakotto het volgende:

[..]

Of Nederland had de regels toen anders moeten stellen. Voor zover ik het weet, was er geen sprake van integratie-afspraken. :)
Maar er was ook geen sprake van "jullie moeten vanaf nu tot in de eeuwigheid mij en mijn nageslacht van Turkse les voorzien".
  maandag 25 februari 2013 @ 12:57:14 #105
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123321116
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:56 schreef rakotto het volgende:

[..]

Feit is dat Nederland contracten met die landen aanging om hun hier goedkoop te laten werken.
Feit is dat die mensen niet door Nederland gedwongen werden hierheen te komen.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:57:21 #106
3542 Gia
User under construction
pi_123321118
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:55 schreef rakotto het volgende:

De regering is niet helderziend. Als NU blijkt dat het anders moet, worden NU de regels aangepast.
  maandag 25 februari 2013 @ 13:01:42 #107
3542 Gia
User under construction
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 13:11:18 #108
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123321594
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:41 schreef Chahna het volgende:
straks worden er in tien talen lesgegeven behalve in het Nederlands *O*
O jah, want men spreekt over het afschaffen van Nederlandse les :')

[ Bericht % gewijzigd door paddy op 25-02-2013 14:16:01 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123322029
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:43 schreef Dr.Nikita het volgende:
Het beste is Nederlanders verplichten om Turks te leren, uiteraard op eigen kosten. Het is eigenlijk maar een kleine stap en het geeft de Turkse gemeenschap het gevoel dat ze thuis zijn in de bergen.
Komop Nederlanders, een beetje tegemoetkomen aan je medelanders is echt niet teveel gevraagd want verder is immers al veel in het Turks zoals gemeentefolders in het Turks, het aanvragen van uitkeringen in het Turks, verkiezingpamfletten tot aanplakbiljetten in het Turks. Hell, zelfs gemeenteraadsvergaderingen gaan tegenwoordig deels in het Turks.
Dit dus. Geef het nog 2 jaar en de Nederlandse taal is verdwenen.

En iedereen loopt in een Boerka.
  maandag 25 februari 2013 @ 13:29:22 #110
3542 Gia
User under construction
pi_123322204
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

O jah, want men spreekt over het afschaffen van Nederlandse les :')
Zegt Chahna dat?
pi_123323402
Nederlandse taal is super lelijk om het aan te horen als je de taal niet kent!
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 14:09:20 #112
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123323496
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Zegt Chahna dat?
Ja... lees de post die ik quote.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 14:09:32 #113
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123323504
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:06 schreef sneeuwtjeem het volgende:
Gut wat erg.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123323608
De reden waarom ik zo tegen het benoemen van nationaliteit van voorouders ben is ook deze. Ik zou naar een samenleving heen willen waar elke geboren Nederlander als Nederlander werd gezien met dezelfde rechten en plichten. Waar je voorouders vandaan komen is alleen relevant binnen een familie of gezin, daar zou een overheid (in dit geval het onderwijs)helemaal geen rekening mee moeten houden. Ook al heb je tien nationaliteiten.

En zeggen dat je er beter door kunt leren? Geloof ik niet in, want je groeit op in Nederland, en vanuit die taal zal je moeten leren denken als iemand die hier is geboren. Taal zit toch niet in de genen?Het is niet mijn verantwoordelijkheid of die van de Nederlandse burger (ongeacht welke achtergrond dan ook) om de taal van je voorouders te leren, maar de verantwoording van de ouders. Wel de ouders helpen met Nederlands wanneer nodig.

Wil je dan perse een taal leren waar je iets aan zou kunnen hebben (voor degene die klas3 heeft overgeslagen) zou ik eerder aan Latijns denken. Ken je Latijns, kan je alle woorden over heel de wereld spellen heb ik ooit gehoord van een leraar.

We hebben de taalunie ook niet voor niets, dus er zijn genoeg mogelijkheden. Iedereen moet gewoon zelf weten wat hij/zij voor taal wil leren, maar leg die rekening niet bij de Nederlandse burger neer. Doe ik ook niet wanneer ik wil dat mijn kinderen een andere taal leren.

En dan de samenleving via een rechtszaak dwingen via de rechter om jouw kind (gewoon Nederlander met ook de Turkse nationaliteit neem ik aan) meer rechten te schenken dan een kind zonder meerdere nationaliteiten staat me tegen.

Zouden ze in het gelijk worden gesteld is dit voor mij net zo goed discriminatie op achtergrond want ieder gezin moet gewoon betalen voor het leren van een andere taal.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_123323635
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Gut wat erg.
enof.
pi_123323680
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:12 schreef paddy het volgende:
De reden waarom ik zo tegen het benoemen van nationaliteit van voorouders ben is ook deze. Ik zou naar een samenleving heen willen waar elke geboren Nederlander als Nederlander werd gezien met dezelfde rechten en plichten. Waar je voorouders vandaan komen is alleen relevant binnen een familie of gezin, daar zou een overheid (in dit geval het onderwijs)helemaal geen rekening mee moeten houden. Ook al heb je tien nationaliteiten.

En zeggen dat je er beter door kunt leren? Geloof ik niet in, want je groeit op in Nederland, en vanuit die taal zal je moeten leren denken als iemand die hier is geboren. Taal zit toch niet in de genen?Het is niet mijn verantwoordelijkheid of die van de Nederlandse burger (ongeacht welke achtergrond dan ook) om de taal van je voorouders te leren, maar de verantwoording van de ouders. Wel de ouders helpen met Nederlands wanneer nodig.

Wil je dan perse een taal leren waar je iets aan zou kunnen hebben (voor degene die klas3 heeft overgeslagen) zou ik eerder aan Latijns denken. Ken je Latijns, kan je alle woorden over heel de wereld spellen heb ik ooit gehoord van een leraar.

We hebben de taalunie ook niet voor niets, dus er zijn genoeg mogelijkheden. Iedereen moet gewoon zelf weten wat hij/zij voor taal wil leren, maar leg die rekening niet bij de Nederlandse burger neer. Doe ik ook niet wanneer ik wil dat mijn kinderen een andere taal leren.

En dan de samenleving via een rechtszaak dwingen via de rechter om jouw kind (gewoon Nederlander met ook de Turkse nationaliteit neem ik aan) meer rechten te schenken dan een kind zonder meerdere nationaliteiten staat me tegen.

Zouden ze in het gelijk worden gesteld is dit voor mij net zo goed discriminatie op achtergrond want ieder gezin moet gewoon betalen voor het leren van een andere taal.
Niks, moet?
pi_123323686
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:06 schreef sneeuwtjeem het volgende:
Iedereen die graag Turks spreek wordt geadviseerd om naar Turkije te verhuizen.
Iedereen die graag Engels spreek wordt geadviseerd om naar een Engels sprekend land te verhuizen.
Kunnen wij ons richten op fatsoenlijk Nederlands.
pi_123323794
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:14 schreef HarryP het volgende:

[..]

Iedereen die graag Engels spreek wordt geadviseerd om naar een Engels sprekend land te verhuizen.
nogmaals, niks moet? Als allochtonen er niet waren was Nederland 10 x niets, en dit zeg ik jou als een Half Nederlandse burger.
pi_123323860
Trouwens, nu is Nederland ook 10x niets, zie het verschil niet
pi_123323881
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:16 schreef sneeuwtjeem het volgende:

[..]

nogmaals, niks moet? Als allochtonen er niet waren was Nederland 10 x niets, en dit zeg ik jou als een Half Nederlandse burger.
Zullen we het even ontopic en 2013 houden?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_123323975
Ja, dat wel! Voor je eigen best wil :-)
pi_123324001
NWS / [SC] Vrouwen poepen niet

[ Bericht 76% gewijzigd door paddy op 25-02-2013 14:25:24 ]
pi_123324052
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:14 schreef HarryP het volgende:

[..]

Om mijn part wil iedereen de kinderen twintig talen leren. Het gaat erom of deze groep nu meer rechten moet hebben dan iemand met 1 nationaliteit. Nu is het Turks, maar dat vind ik er eigenlijk niet eens toe doen.

Ook al is het Russisch. Moeten wij samen (dus elke burger met een Nederlandse nationaliteit )verantwoordelijk zijn voor de taal van voorouders van geboren Nederlanders. Heb ik het over de kosten die dit uiteraard met zich meebrengen.
pi_123324178
Voor mij is het simpel

Iedereen in Nederland moet gewoon perfect Nederlands kunnen praten, en ook Engels (wereldtaal) moet goed gekend zijn.

Voor de rest is iedereen vrij in welke talen hij nog wil leren, wil hij duits leren? Leer dan maar duits, maar op eigen kosten. Wil meneer frans leren? goed, maar op eigen kosten. Wil je Turks leren? Goed, op eigen kosten.
pi_123324267
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:25 schreef miera het volgende:
Voor mij is het simpel

Iedereen in Nederland moet gewoon perfect Nederlands kunnen praten, en ook Engels (wereldtaal) moet goed gekend zijn.

Voor de rest is iedereen vrij in welke talen hij nog wil leren, wil hij duits leren? Leer dan maar duits, maar op eigen kosten. Wil meneer frans leren? goed, maar op eigen kosten. Wil je Turks leren? Goed, op eigen kosten.
laag geschoolden krijgen juist minder Engelse les, dit is dan toch hartstikke oneerlijk? In Turkijke leren de kids in groep 3 al Engels. Dus stel jezelf eens voor.
pi_123324416
quote:
belachelijk!
quote:
absoluut dus de ouders dienen de taal te leren van het land waar ze wonen, de kinderen turks leren doen ze maar in hun eigen tijd en van hun eigen geld
quote:

nee
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_123324597
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:12 schreef paddy het volgende:
Ik zou naar een samenleving heen willen waar elke geboren Nederlander als Nederlander werd gezien met dezelfde rechten en plichten. Waar je voorouders vandaan komen is alleen relevant binnen een familie of gezin, daar zou een overheid (in dit geval het onderwijs)helemaal geen rekening mee moeten houden. Ook al heb je tien nationaliteiten.
De realiteit is compleet anders, namelijk dat kinderen heel sterk nationalistisch worden opgevoed. Zelfs de derde generatie is trots om "Turk" te zijn. Met Marokkanen is het al niet veel anders.

Recht op onderwijs in de moerstaal? De moerstaal voor in Nederland geboren mensen met de Nederlandse nationaliteit in Nederlands. Punt uit.

Straks komt hier een Afgaan, een Iraniër, een Fin of een Noord-Koreaan die ook onderwijs in de moerstaal gaat eisen. Geen beginnen aan.
pi_123324977
Als dit erdoor komt, moeten de Nederlandse kinderen dan ook Turks gaan leren op de basisschool? ;(
pi_123325031
Ik ging naar de kleuterschool, terwijl ik geen enkel woordje Nederlands sprak. Mijn eerste Nederlandse woord was dan ook juffrouw. Op de basisschool heb ik les in de Turkse taal gehad.

Anyway, nu vele jaren later: Qua taal is mijn Nederlands beter dan hoe ik de Turkse taal spreek, ook qua woordenschat. Van mij hoeft het allemaal niet. Turks leer je maar thuis. Op school leer je gewoon de Nederlandse taal. Als ik dan zie hoe autochtonen hun eigen taal beheersen, dan kan ik wel janken.
pi_123325070
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:24 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dit dus. Geef het nog 2 jaar en de Nederlandse taal is verdwenen.

En iedereen loopt in een Boerka.
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 15:07:12 #131
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123325741
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:16 schreef sneeuwtjeem het volgende:

[..]

Heb je een half paspoort dan?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123325750
quote:
15s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:36 schreef Boldface het volgende:

[..]

Straks komt hier een Afgaan, een Iraniër, een Fin of een Noord-Koreaan die ook onderwijs in de moerstaal gaat eisen. Geen beginnen aan.
Nou ja, dat is niet waar. Het is ook een kwestie van insteek en durven. Heb zelf in Zweden gewoond en daar kregen mijn kinderen 1 keer in de week gewoon Nederlandse les van de Nederlandse leraar. Buiten het Zweedse lesprogramma om en op vrijwillige basis, maar wel door de staat betaald.
De stad waar ik woonde hadden zo'n 60 leerkrachten in dienst die het onderwijs verzorgden. En dat ging van Chinees tot Deens via Tigrinya naar Perzisch en Arabisch.Er stond zelfs eens een vacature Fries open. Iedereen die thuis een andere taal dan het Zweeds spreekt heeft daar volgens de wet recht op. En met hele goede resultaten, leerlingen die dit soort onderwijs hadden gevolgd spraken beter Zweeds en soorden hoger op hun eindexamen dan hun klasgenoten die dat niet hadden gedaan. Maar goed, dat heb ik al een paar keer gezegd in dit topic.
pi_123325813
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:56 schreef rakotto het volgende:

[..]

En nu zitten we in de shit
pi_123325846
quote:

Nee, totaal niet. En laten we gelijk even het probleem dan aanpakken.

Andermaal blijkt dus dat sommige Turken hardnekkig zijn in het begrijpen dat men hier in Nederland is en zich maar hebben te onderwerpen aan de Nederlandse wetgeving die stelt dat een ieder ingezetene van dit land de nederlandse taal machtig is! Dat sommige Turken willen volharden met het adagium dat zij eerst Turk zijn(voelen) en dan pas Nederlander is voor eigen rekening,maar hoeft niemand zich in dit land aan te houden.

Vbw het punt dat men dus de Staat der Nederlanden wil dagvaarden om in een eigen behoefte te kunnen voorzien,iets dat in zijn totaliteit elke redelijke en juridische fundering/basis mist, laat zien dat men dus totaal niet zich wil aanpassen aan de Nederlandse wetgeving die hiervoor geldt.
Immers uitspraken dat de Staat moet voorzien in de behoefte omdat de ouders weigeren de nederlandse taal zich eigen te maken geven al aan dat men zich totaal niet wil aanpassen,laat staan eigen moeite getroosten hetgeen dit land biedt eigen te maken.

En om even over het 'Turk' voelen door te gaan.

verplicht Turkije niet een ieder die het land bezoekt (staatshoofden) zich ook niet te onderwerpen aan het gegeven aldaar dat men eerst een bezoek dient te brengen aan het graf van Mustafa Kemal Atatürk?

Wat is dat voor dwingelandij alsof elk staatshoofd niet het respect zou opbrengen voor het land dat hij of zij bezoekt?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2013 15:12:15 ]
pi_123326011
Een domme Turk roept wat en heel het volk mag zich weer verantwoorden ;( God zeg.
pi_123326119
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:14 schreef Ambipur het volgende:
Een domme Turk roept wat en heel het volk mag zich weer verantwoorden ;( God zeg.
Turken zijn de nieuwe Marokkanen. :P
pi_123326145
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:17 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Turken zijn de nieuwe Marokkanen. :P
Ga je mond spoelen. Zo erg zijn Turken niet!!
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 15:22:07 #138
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123326294
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:09 schreef DynastyL het volgende:

[..]

En nu zitten we in de shit
Wat is die 'shit' waar we nu inzitten dan precies? En hoe zijn de Turken hier debet aan?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123326368
Het kan trouwens ook nog anders. Griekenland heeft bijvoorbeeld jarenlang onderwijs verzorgd voor haar inwoners, Griekse scholen gesticht en leerkrachten uitgezonden. Zoiets zou Turkije natuurlijk ook kunnen doen.
pi_123326450
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:22 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Wat is die 'shit' waar we nu inzitten dan precies? En hoe zijn de Turken hier debet aan?
Goede vraag. Ik vermoed al dat ik haar antwoord er zo uit kan tikken :D
pi_123327515
Als je zo graag wil dat ze goed turks leren spreken moet je ze naar een school in Turkije sturen.
Conscience do cost.
pi_123327554
Ik wil dan ook Turks leren voor niks.
pi_123327570
Alle Turken terug naar Marokko ;)
pi_123327617
quote:
15s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:36 schreef Boldface het volgende:
Zelfs de derde generatie is trots om "Turk" te zijn. .

Wat is er hier mis mee?
pi_123327631
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:17 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen. Zo erg zijn Turken niet!!
inderdaad, Turken willen graag werken en zijn niet zo achterbaks.
pi_123327660
quote:
5s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:54 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat is er hier mis mee?
Trots kan je zijn op iets waar je enige invloed op hebt; iets dat je zelf hebt bereikt. Niet op waar je toevallig geboren bent.
Conscience do cost.
pi_123327706
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:55 schreef ems. het volgende:

[..]

Trots kan je zijn op iets waar je enige invloed op hebt; iets dat je zelf hebt bereikt. Niet op waar je toevallig geboren bent.
Dus je kunt niet trots zijn op je ouders, vrienden, familie, broertjes, zusjes etc? Bullshit wat jij zegt.
pi_123327770
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:56 schreef xminator het volgende:

[..]

Dus je kunt niet trots zijn op je ouders, vrienden, familie, broertjes, zusjes etc? Bullshit wat jij zegt.
Dat kan inderdaad niet. Je kan er natuurlijk wel heel blij mee zijn. Of trots dat je een goede relatie hebt weten te onderhouden met je familie. Maar trots omdat je een broer hebt? Neh.
Conscience do cost.
pi_123327778
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:56 schreef xminator het volgende:

[..]

Dat is trots zijn op familie en staat buiten zaken als nationaliteit.
pi_123327869
Volgens mij is NEDERLANDS hun moedertaal!!
pi_123327898
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:58 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad niet. Je kan er natuurlijk wel heel blij mee zijn. Of trots dat je een goede relatie hebt weten te onderhouden met je familie. Maar trots omdat je een broer hebt? Neh.
Trots op dingen die je broer heeft bereikt en of je ouders hebben bereikt? Of zijn de Nederlanders zo egocentrisch ingesteld dat ze niet trots kunnen zijn op hun familie omdat jaloers? :')
pi_123327936
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:00 schreef wenfer2 het volgende:
Volgens mij is NEDERLANDS hun moedertaal!!
Oh? Want mij wordt altijd goed duidelijk gemaakt dat ik geen Nederlander ben.
Door Turken word ik weer te Nederlands genoemd.

;(
pi_123327991
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:58 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Dat is trots zijn op familie en staat buiten zaken als nationaliteit.
Nja hoe hij trots zijn onderbouwd wordt er geen onderscheid gemaakt tussen familie/nationaliteit. Trots mag je pas zijn als je iets zelf bereikt volgens hem. Dus volgens hem kun je niet trots zijn op je ouders etc.
pi_123328041
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:00 schreef xminator het volgende:

[..]

Trots op dingen die je broer heeft bereikt en of je ouders hebben bereikt?
Als je eraan hebt meegewerkt kan dat best ja.

Ik ben hartstikke blij dat ik een indo ben. Maar trots? Nuh. Waarom trots zijn op iets waar ik letterlijk -niets- aan heb bijgedragen?

Vanuit ouderlijk perspectief is het weer anders gezien je (doorgaans) wel degelijk enige invloed hebt gehad op de vorming van je kinderen.
Conscience do cost.
pi_123328088
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Als je eraan hebt meegewerkt kan dat best ja.

Ik ben hartstikke blij dat ik een indo ben. Maar trots? Nuh. Waarom trots zijn op iets waar ik letterlijk -niets- aan heb bijgedragen?
Hoezo moet je eraan meewerken om ergens trots op te kunnen zijn? Dus stel NL wint het WK, dan kun je niet trots zijn op het Nederlands elftal _O-
pi_123328105
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:02 schreef xminator het volgende:

[..]

Nja hoe hij trots zijn onderbouwd wordt er geen onderscheid gemaakt tussen familie/nationaliteit. Trots mag je pas zijn als je iets zelf bereikt volgens hem. Dus volgens hem kun je niet trots zijn op je ouders etc.
Ik denk dat hij bedoelt dat jij trots op je familie bent, omdat zij bepaalde dingen heb weten te bereiken. Niet dat je trots bent, alleen omdat zij jouw ouders zijn.
pi_123328148
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:05 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat jij trots op je familie bent, omdat zij bepaalde dingen heb weten te bereiken. Niet dat je trots bent, alleen omdat zij jouw ouders zijn.
Nee, hij bedoelt als je een bijdrage doet en of er aan meegewerkt hebt. Dat je dan pas trots mag zijn op iets. Anders mag je er blij mee zijn :').
pi_123328149
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:04 schreef xminator het volgende:

[..]
Dus stel NL wint het WK, dan kun je niet trots zijn op het Nederlands elftal _O-
Exact.
Conscience do cost.
pi_123328187
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:06 schreef xminator het volgende:

[..]

Nee, hij bedoelt als je een bijdrage doet en of er aan meegewerkt hebt. Dat je dan pas trots mag zijn op iets. Anders mag je er blij mee zijn :').
Oh. onzin natuurlijk dan. Ik ben blij met mijn ouders en trots op wat zij hebben bereikt.
pi_123328198
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:01 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Oh? Want mij wordt altijd goed duidelijk gemaakt dat ik geen Nederlander ben.
Door Turken word ik weer te Nederlands genoemd.

;(
Ja dat is het probleem! Turkse medelanders zijn of Turks als het hun uitkomt (vrienden/familie) en plots klaps Nederlands als ze gaan solliciteren/gebruik willen maken van sociale voorzieningen. Ik kan je vertellen dat je in een tussenfase zit. In Nederland ben je geen Nederlander, in Turkije ben je geen Turk. 1 oplossing = partij kiezen.
pi_123328237
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:07 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Nou ja, dat is niet waar. Het is ook een kwestie van insteek en durven. Heb zelf in Zweden gewoond en daar kregen mijn kinderen 1 keer in de week gewoon Nederlandse les van de Nederlandse leraar. Buiten het Zweedse lesprogramma om en op vrijwillige basis, maar wel door de staat betaald.
De stad waar ik woonde hadden zo'n 60 leerkrachten in dienst die het onderwijs verzorgden. En dat ging van Chinees tot Deens via Tigrinya naar Perzisch en Arabisch.Er stond zelfs eens een vacature Fries open. Iedereen die thuis een andere taal dan het Zweeds spreekt heeft daar volgens de wet recht op. En met hele goede resultaten, leerlingen die dit soort onderwijs hadden gevolgd spraken beter Zweeds en soorden hoger op hun eindexamen dan hun klasgenoten die dat niet hadden gedaan. Maar goed, dat heb ik al een paar keer gezegd in dit topic.
OK... er is wél beginnen aan en het heeft zelfs resultaat. Die twee slagen zijn voor jou; klaar. Maar dan nog snap ik niet waarom we het moeten willen. We leven in een tijd van bezuinigingen. Allerlei mensen moeten de broekriem aantrekken, waarom zouden we dan uitgerekend hier een zak geld voor uittrekken?

Het is namelijk prima vermijdbaar. Als Turkse ouders gewoon hun verantwoordelijkheid pakken en de kinderen Nederlandstalig opvoeden, hebben die kinderen geen taalachterstand en volstaat het Nederlandse onderwijs gewoon prima. En als je het bijhouden van de Turkse taal dan écht zo belangrijk vindt, kun je daar ook zelf een voorziening voor treffen; zeker in verenigingsverband.
pi_123328245
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:07 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Ja dat is het probleem! Turkse medelanders zijn of Turks als het hun uitkomt (vrienden/familie) en plots klaps Nederlands als ze gaan solliciteren/gebruik willen maken van sociale voorzieningen. Ik kan je vertellen dat je in een tussenfase zit. In Nederland ben je geen Nederlander, in Turkije ben je geen Turk. 1 oplossing = partij kiezen.
Partij kiezen voor wat? Ik sta er tussen en wens geen partij te kiezen. Ik ben gewoon te Turks om Nederlands te zijn en te Nederlands om Turks te zijn.
Ik ben wie ik ben en ga echt geen partij kiezen.
pi_123328336
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:08 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Partij kiezen voor wat? Ik sta er tussen en wens geen partij te kiezen. Ik ben gewoon te Turks om Nederlands te zijn en te Nederlands om Turks te zijn.
Ik ben wie ik ben en ga echt geen partij kiezen.
Met alle problemen van dien.............succes ermee.
pi_123328340
quote:
5s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:54 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat is er hier mis mee?
In principe niks, ware het niet dat ze zich niet of nauwelijks Nederlander voelen. Als heel je leven in Nederland wordt ingericht op Turks-zijn, omgaan met Turkse mensen, de Turkse taal leren spreken en Turkse tradities en gebruiken aanhouden, dan vraag ik me oprecht af waarom je dat leven dan niet in Turkije voortzet.
pi_123328351
Ha hahaha haha. Man man man. Jeetje. Als ik Turks was had ik die beste man vriendelijk verzocht voortaan zijn mening voor zich te houden.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123328449
quote:
15s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:10 schreef Boldface het volgende:

[..]

In principe niks, ware het niet dat ze zich niet of nauwelijks Nederlander voelen. Als heel je leven in Nederland wordt ingericht op Turks-zijn, omgaan met Turkse mensen, de Turkse taal leren spreken en Turkse tradities en gebruiken aanhouden, dan vraag ik me oprecht af waarom je dat leven dan niet in Turkije voortzet.
Misschien komt dat door de maatschappij? Alhoewel ik een Nederlandse paspoort heb, word ik niet als Nederlander maar als allochtoon gezien. Uiteindelijk ga je jezelf dan ook zo gedragen.
pi_123328459
Hallo.

Ik ben Turks en ik verzoek de beste man vriendelijk om zijn mening voor zich te houden.

Groet,
Turk.
pi_123328496
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:10 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Met alle problemen van dien.............succes ermee.
Zo makkelijk gaat het niet. Makkelijk bazelen zo vanuit de zijlijn. Hou toch je kop denk ik bij mensen als jij.
pi_123328536
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Zo makkelijk gaat het niet. Makkelijk bazelen zo vanuit de zijlijn. Hou toch je kop denk ik bij mensen als jij.
Ik wens je succes, was toevallig gewoon aardig bedoelt. ;(
pi_123328538
quote:
10s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef RoW_0 het volgende:
Hallo.

Ik ben Turks en ik verzoek de beste man vriendelijk om zijn mening voor zich te houden.

Groet,
Turk.
Jij was toch een koerd?

quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

*bedoeld.
pi_123328571
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Is niet aardig. Dat mensen mijn identiteitscrisis zo makkelijk denken te kunnen afserveren is bijzonder laatdunkend.
pi_123328573
quote:
11s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef xminator het volgende:

[..]

Jij was toch een koerd?
lol. Nooit van mijn leven.
pi_123328609
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

lol. Nooit van mijn leven.
Hoezo, dat zijn toch ook mensen.
pi_123328710
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ik zie in mijn directe omgeving namelijk Marokkanen die gewoon een wo studie volgen en zover ik weer vooral met originele Nederlanders omgaan en later vast heel succesvol worden. ^O^ Het zijn wel keuzes die je kan maken, maar ik zeg natuurlijk niet dat je geen fijn en succesvol leven kan leiden als je met je culturele gemeenschap omgaat. :)
pi_123328758
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:19 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Ik zie in mijn directe omgeving namelijk Marokkanen die gewoon een wo studie volgen en zover ik weer vooral met originele Nederlanders omgaan en later vast heel succesvol worden. ^O^ Het zijn wel keuzes die je kan maken, maar ik zeg natuurlijk niet dat je geen fijn en succesvol leven kan leiden als je met je culturele gemeenschap omgaat. :)
Ik heb welgeteld 1 Turkse vriendin :) Je oordeelt te snel.
pi_123328772
quote:
11s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:17 schreef xminator het volgende:

[..]

Hoezo, dat zijn toch ook mensen.
Ik weet niet hoe jij mijn zijn interpreteert. Maar ik ben nooit van mijn leven een Koerd, Chinees of Roemeen geweest. :) En wel meer niet.
pi_123328804
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:20 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij mijn zijn interpreteert. Maar ik ben nooit van mijn leven een Koerd, Chinees of Roemeen geweest. :) En wel meer niet.
Hee oke, op die fiets. Heb het verkeerd begrepen, excuses.
pi_123328885
quote:
12s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:21 schreef xminator het volgende:

[..]

Hee oke, op die fiets. Heb het verkeerd begrepen, excuses.
Geef niet jongen, kan gebeuren. Ik kan best begrijpen dat je er moeite mee hebt. :)
  maandag 25 februari 2013 @ 16:24:20 #179
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_123328913
Ze betalen het maar mooi zelf, dat doen Nederlanders in den vreemde ook met de taalles voor hun kinderen.
Zo zie je maar weer, we hebben ze (met dank aan de PvdA) veel te veel gepamperd, waardoor ze nu denken dat ze nu in alles door de staat kunnen worden onderhouden....
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_123328933
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ze betalen het maar mooi zelf, dat doen Nederlanders in den vreemde ook met de taalles voor hun kinderen.
Zo zie je maar weer, we hebben ze (met dank aan de PvdA) veel te veel gepamperd, waardoor ze nu denken dat ze nu in alles door de staat kunnen worden onderhouden....
Met dank aan de VVD zijn ze in grote getallen binnengehaald.
pi_123328972
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Is niet aardig. Dat mensen mijn identiteitscrisis zo makkelijk denken te kunnen afserveren is bijzonder laatdunkend.
Dat mensen met een identiteitscrisis denken bepaalde privileges toe te mogen eigenen is ook verkeerd. :{w
pi_123329120
quote:
10s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef RoW_0 het volgende:
Hallo.

Groet,
Turk.
Nu nog die beste man naar dit topic linken (of het topic uitprinten en opsturen).
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 16:30:22 #183
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123329145
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:26 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Dat mensen met een identiteitscrisis denken bepaalde privileges toe te mogen eigenen is ook verkeerd. :{w
Waar zegt Ambipur nu dat ze het eens is met de gestoorde maniak uit de OP? Dat 'privilege' onderschrijft ze ook niet.

Lees haar eerste post: NWS / Rechtszaak om Turkse les

Jij generaliseert en projecteert nu de mening van 1 Turk op alle Turken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 25 februari 2013 @ 16:31:33 #184
3542 Gia
User under construction
pi_123329192
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ja... lees de post die ik quote.
Niet per se. Behalve kun je op twee manieren opvatten.
Behalve in het Nederlands, krijgen ze ook in het Engels les.

De zinsconstructie van chahna is op twee manieren te lezen, als 'naast het Nederlands, of 'niet in het Nederlands.
pi_123329229
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Waar zegt Ambipur nu dat ze het eens is met de gestoorde maniak uit de OP? Dat 'privilege' onderschrijft ze ook niet.
Ik heb het niet specifiek uit de bedenksels uit de OP hoor. Ik had al gelezen dat mevr. A.M. Bipur het er niet eens mee is.
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 16:33:08 #186
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123329265
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet per se. Behalve kun je op twee manieren opvatten.
Behalve in het Nederlands, krijgen ze ook in het Engels les.

De zinsconstructie van chahna is op twee manieren te lezen, als 'naast het Nederlands, of 'niet in het Nederlands.
Als je een uitzondering maakt met 'behalve', hoort dit toch echt in het eerste zinsdeel te zijn. Een uitsluiting benoem je doorgaans in het tweede zinsdeel :P

Daar kan de verwarring vandaan komen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 25 februari 2013 @ 16:38:15 #187
3647 B.R.Oekhoest
pi_123329498
quote:
10s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:24 schreef xminator het volgende:

[..]

Met dank aan de VVD zijn ze in grote getallen binnengehaald.
Om te werken ja. Maar dat waren er slechts enkele tienduizenden. De volgmigratie van familie die erop volgde (van honderduizenden) was toch echt Den Uyl die de sluizen openzette.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_123329569
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Lees haar eerste post: NWS / Rechtszaak om Turkse les

Jij generaliseert en projecteert nu de mening van 1 Turk op alle Turken.
:D Dit idd!
pi_123330082
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ik weet dat het heel populair is om de PVDA en de linkse kerk overal de schuld van te geven, maar zij hebben er weinig mee te maken. Hiervoor moet je bij de EU aankloppen en vragen of ze het Europese Handvest even aanpassen naar jouw wensen.
  maandag 25 februari 2013 @ 16:54:55 #190
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_123330152
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:32 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Ik heb het niet specifiek uit de bedenksels uit de OP hoor. Ik had al gelezen dat mevr. A.M. Bipur het er niet eens mee is.
IK weet wat AM betekent, maar betekent Bipur ook nog iets dan? :D :+
  maandag 25 februari 2013 @ 16:59:25 #191
3647 B.R.Oekhoest
pi_123330336
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:53 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ik weet dat het heel populair is om de PVDA en de linkse kerk overal de schuld van te geven, maar zij hebben er weinig mee te maken. Hiervoor moet je bij de EU aankloppen en vragen of ze het Europese Handvest even aanpassen naar jouw wensen.
Hoezoo, staat daar in dat andersoortige talen per definitie door de staat gesubsidieerd moeten worden?
pi_123330368
quote:
11s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:54 schreef Flow3r het volgende:

[..]

IK weet wat AM betekent, maar betekent Bipur ook nog iets dan? :D :+
Wat betekent het dan ahahha :D
  maandag 25 februari 2013 @ 17:04:52 #193
3542 Gia
User under construction
pi_123330540
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:00 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Wat betekent het dan ahahha :D
In Maastricht is een wijk die ambi heet, geloof ik.
pi_123330750
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:04 schreef Gia het volgende:

[..]

In Maastricht is een wijk die ambi heet, geloof ik.
Am is in het Turks het vrouwelijk geslachtsdeel, trouwens.
pi_123332438
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:48 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Dus los vertaald heet jij pure biseksuele kut?
:D :D
  maandag 25 februari 2013 @ 17:52:25 #196
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_123332507
Zolang Nederland niet officieel Turks grondgebied is hebben ze daar geen recht op. Laat Turkije het zelf maar lekker betalen.
Say what?
pi_123332754
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:52 schreef UpsideDown het volgende:
Zolang Nederland niet officieel Turks grondgebied is hebben ze daar geen recht op. Laat Turkije het zelf maar lekker betalen.
En toch gaat het gebeuren.
Die gasten in den haag zijn zo multicultureel dat het toch gebeurt.
En de eu zegt straks tegen rutten dat we het moeten doen.
Bats boem lucht dicht
pi_123332985
Soms heb ik wel waardering voor dat Turks nationalisme,
in de zin dat Nederlanders wel wat eerder op mogen komen voor hun eigen normen en waarden.

Alleen nu slaan ze weer door.
pi_123333021
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:59 schreef fokky100 het volgende:

[..]

En toch gaat het gebeuren.
Die gasten in den haag zijn zo multicultureel dat het toch gebeurt.
En de eu zegt straks tegen rutten dat we het moeten doen.
Wie is rutten :')
pi_123333094
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 18:06 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Rutte dan
Bats boem lucht dicht
  maandag 25 februari 2013 @ 18:10:44 #201
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_123333165
quote:

[..]

Trainer van Vitesse
Say what?
pi_123334142
Alweer? Ik kan me herinneren dat dit bericht al eens langs is geweest.
pi_123336498
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:22 schreef Gia het volgende:

En tja, er zijn hier ook veel Marokkanen, Chinezen, Spanjaarden, noem maar op en die willen dan ook dat hun kinderen een deel van hun vakken in de eigen taal gedoceerd krijgen.

En ja, ik geloof best dat dit leidt tot beter begrip van de lesstof, bijv. geschiedenis, maar dit is niet te realiseren binnen ons onderwijssysteem. Zeker niet waar meerdere nationaliteiten in een klas zitten.

Dit zou dus binnen de eigen gemeenschap moeten gebeuren en buiten de reguliere schooltijd. En dat mag wmb de eigen gemeenschap ook bekostigen.
Dat klopt, ik had een tijd terug een topic over exact ditzelfde onderwerp. Daar stond een hoop achtergrond informatie in. Deze Mustapha Ayranci dreigde toen met een rechtzaak als de Nederlandse regering deze lessen niet zouden organiseren en betalen. Dat is niet gebeurd en nu voert hij zijn rechtzaak uit.

Ik zal zo wel wat info copy/pasten uit dat topic.

Edit: dank Clapclap, scheelt me weer wat zoekwerk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_123336940
Mustapha Ayranci heeft op 7 maart van wethouder Andree van Es (bonuspunten wie vertelt waar we haar ook alweer van kennen) de Frans Banninck Cocq prijs ontvangen. Tevens heeft hij in 2001 de Bob Angelo oorkonde verdiend.
De Frans Banninck Cocq penning wordt toegekend aan diegenen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor Amsterdam gedurende een periode van ten minste twaalf jaar.

Mustaf Ayranci was medeoprichter van de HTIB: de in Amsterdam gevestigde Turkse Arbeiders Vereniging Nederland. Sinds 2001 is hij voorzitter en ook algemeen secretaris van het Inspraakorgaan Turken (IOT), waarvan hij in 1985 medeoprichter was. Ayranci was ook betrokken bij de oprichting van het Stedelijke Overleg Diversiteit (SOD) in Amsterdam.

Ayranci zette zich in voor de bevordering van arbeidsparticipatie van immigranten en voor de bestrijding van discriminatie op verschillende terreinen. In 1984 was hij medeoprichter van het antidiscriminatie bureau, het huidige Meldpunt Discriminatie in Amsterdam. Net als Menebhi was hij betrokken bij de organisaties van de Prinsenhofconferentie.Hij zette een open dialoog op met het COC om het thema homoseksualiteit in eigen kring bespreekbaar te maken. Het Turks homoloket houdt in het gebouw van zijn eigen organisatie HTIB dagelijks spreekuur. Ayranci is voor deze activiteiten in 2008 door COC Nederland onderscheiden met de Bob Angelo oorkonde. Ook was Ayranci één van de initiatiefnemers van een serie bijeenkomsten in Amsterdam over eerwraak en eergerelateerd geweld die voornamelijk binnen de Turkse gemeenschap plaatsvinden.
http://www.republiekalloc(...)i-en-mustafa-ayranci

Begint al schokkend, vooral het vetgedrukte gedeelte. Deze man is op handen gedragen in het verleden.
pi_123337074
De functies van Mustapha Ayranci:
- Hij vertegenwoordigt het Landelijk Orgaan Minderheden (LOM)
- Is oprichter en voorzitter van het eerder genoemde Turkse Arbeidersvereniging HTIB
- Hij is medeoprichter van het Meldpunt Discriminatie
- Hij was van 2009 tot 2011 al lid van het bestuur van de PvdA Amsterdam en verantwoordelijk voor de contacten met maatschappelijke organisaties.

Ik zie een duidelijk patroon, maar wat me vooral verontrust is dat hij zo op handen wordt gedragen terwijl hij juist zo slecht is voor de integratie van de allochtone burger. Op zulke functies heb je juist iemand nodig die aandringt op een goede integratie.
pi_123340633
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
- Is oprichter en voorzitter van het eerder genoemde Turkse Arbeidersvereniging HTIB
- Hij was van 2009 tot 2011 al lid van het bestuur van de PvdA Amsterdam en verantwoordelijk voor de contacten met maatschappelijke organisaties.

Ik zie een duidelijk patroon, maar wat me vooral verontrust is dat hij zo op handen wordt gedragen terwijl hij juist zo slecht is voor de integratie van de allochtone burger. Op zulke functies heb je juist iemand nodig die aandringt op een goede integratie.
In dit onderwerp is hij niet meer dan een pion die gebruikt wordt door één of meerdere politieke partijen.

Zo werkt dat gewoon.
  maandag 25 februari 2013 @ 20:55:37 #208
3647 B.R.Oekhoest
pi_123342875
quote:

[..]

Ja, Fredje Rutten, die wil natuurlijk dat alle Turken in zijn selectie taalles krijgen...
pi_123343120
Prima hoor , cursus Turks voor wie dat wil. Maar gewoon zelf betalen.
  maandag 25 februari 2013 @ 21:53:38 #210
3542 Gia
User under construction
pi_123346457
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat klopt, ik had een tijd terug een topic over exact ditzelfde onderwerp. Daar stond een hoop achtergrond informatie in. Deze Mustapha Ayranci dreigde toen met een rechtzaak als de Nederlandse regering deze lessen niet zouden organiseren en betalen. Dat is niet gebeurd en nu voert hij zijn rechtzaak uit.

Ik zal zo wel wat info copy/pasten uit dat topic.

Edit: dank Clapclap, scheelt me weer wat zoekwerk.
Er is alleen niet echt duidelijk of het nu gaat om het leren van de Turkse taal, of dat een deel van de reguliere lessen in 't Turks worden gegeven. Bijvoorbeeld rekenles in de Turkse taal.

Het eerste, wmb prima, maar na schooltijd en op eigen kosten.
Het tweede is geen beginnen aan, zeker niet op gemengde scholen.
pi_123346614
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 21:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Er is alleen niet echt duidelijk of het nu gaat om het leren van de Turkse taal, of dat een deel van de reguliere lessen in 't Turks worden gegeven. Bijvoorbeeld rekenles in de Turkse taal.

Het eerste, wmb prima, maar na schooltijd en op eigen kosten.
Het tweede is geen beginnen aan, zeker niet op gemengde scholen.
Dat slaat natuurlijk nergens op.
Gewoon na schooltijd en de cursus voor degenen die dat graag willen. Op eigen kosten. Niet onder schooltijd :N
pi_123358542
quote:

meneer organiseert acties waardoor integratie niet lukt om vervolgens volgend jaar weer geld te willen vrijmaken om integratie te bevorderen.

de pvda tactiek waarbij men lekker kan blijven graaien.
pi_123360488
quote:

Als bijv. een stad als Amsterdam het bestaan van de allochtoon al ontkent dan sterkt dat dit soort anti-integratie burgers in hun overtuiging. Veel Turken die ik ken spreken ook nog vloeiend Turks, af en toe vraag ik ze ook wat ze hier eigenlijk nog doen in dit koude, depressieve land. Tenslotte is voor 90% hun enige vakantieland Turkije. Als ik zo goed Turks kon was ik allang vertrokken.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 26 februari 2013 @ 12:07:48 #214
3647 B.R.Oekhoest
pi_123361901
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 11:19 schreef kawotski het volgende:

[..]

Als bijv. een stad als Amsterdam het bestaan van de allochtoon al ontkent dan sterkt dat dit soort anti-integratie burgers in hun overtuiging. Veel Turken die ik ken spreken ook nog vloeiend Turks, af en toe vraag ik ze ook wat ze hier eigenlijk nog doen in dit koude, depressieve land. Tenslotte is voor 90% hun enige vakantieland Turkije. Als ik zo goed Turks kon was ik allang vertrokken.
Temeer daar Turkije economisch een bloeiende periode doormaakt. Ze komen natuurlijk ook wel van heel ver......
pi_123378026
Als je een grote minderheidsgroep bent, dan mag je wat mij betreft taalles en zelfs les krijgen in eigen taal op kosten van de belastingbetaler krijgen.

Waarom? Welnu, Nederland maakt zich in het buitenland vaak hard voor de "mensenrechten" van diverse grote minderheidsgroepen. Daartoe behoren onder meer de rechten op moedertaal les, als zowel les in eigen taal. In sommige gevallen gaat het zover dat men tweetalige gemeentes e.d. heeft.

Dus als we ons in het buitenland laten gelden op dit vlak moeten we dat in eigen land ook doen anders is het hypocriet en schijnheilig.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 19:15:05 #216
3542 Gia
User under construction
pi_123378208
In welke landen krijg je les in 't Nederlands?
Nederlandstalige landen niet meegerekend.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 19:18:04 #217
3542 Gia
User under construction
pi_123378343
http://istanbul.nlconsula(...)-school-in-istanboel

Nederland betaalt voor de lessen van Nederlandstalige kinderen in Istanboel.

Dus kan Turkije gaan dokken voor les in 't Turks...
pi_123378716
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:15 schreef Gia het volgende:
In welke landen krijg je les in 't Nederlands?
Nederlandstalige landen niet meegerekend.
Ik had het erover dat wij, Nederland, ons teveel bemoeien met interne gelegenheden van een ander land.
Zo bepalen wij met de rest van de "westerse mogendheden" welk land, welk van haar minderheden gaat ondersteunen, op welke manier en wie voor de kosten gaat opdraaien.

Zo is in Macedonië bijvoorbeeld Albanees de tweede taal, en vindt je er basis- en middelbare scholen waar les wordt gegeven in eigen taal. Zelfs complete gemeenten hanteren deze tweede taal. Het gaat zover dat zelfs in ambassades deze tweede taal wordt toegepast.

Om maar niet te spreken over de situatie in Bosnië, Servië, Montenegro e.d. landen.

Dit soort landen hebben grote minderheidsgroepen. Wij hebben die hier ook; Marokkanen en Turken.
Ik zie niet in waarom andere landen wel van belastinggeld dit soort zaken moeten regelen voor eigen minderheden en wij niet?
pi_123378995
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:18 schreef Gia het volgende:
http://istanbul.nlconsula(...)-school-in-istanboel

Nederland betaalt voor de lessen van Nederlandstalige kinderen in Istanboel.

Dus kan Turkije gaan dokken voor les in 't Turks...
Wat een vreemde redenatie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_123379182
We moeten geen uitzonderingen maken voor een bepaalde bevolkingsgroep

turk, marokkaan, italiaan, duitser, amerikaan, dik, dun, lelijk, knap, man, vrouw, moslim, jood, christen, hindoe, atheïst, blank, bruin, zwart, geel

In Nederland spreekt men Nederlands. Wie daar niet mee kan leven, is vrij om te gaan.
pi_123379311
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:35 schreef miera het volgende:
We moeten geen uitzonderingen maken voor een bepaalde bevolkingsgroep

turk, marokkaan, italiaan, duitser, amerikaan, dik, dun, lelijk, knap, man, vrouw, moslim, jood, christen, hindoe, atheïst, blank, bruin, zwart, geel

In Nederland spreekt men Nederlands. Wie daar niet mee kan leven, is vrij om te gaan.
In Nederland spreekt men Nederlands. Daar zijn we het mee eens. Maar mag ben in het buitenland beslissen dat ze alleen "buitenlands" willen praten zonder dat daar Nederland en consorten zich ermee gaan bemoeien of is dat teveel gevraagd?

Je kunt niet in eigen land het een en ander tegenwerken en in een ander land promoveren.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 19:44:06 #222
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123379602
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:26 schreef Gruj0 het volgende:
Zo is in Macedonië bijvoorbeeld Albanees de tweede taal, en vindt je er basis- en middelbare scholen waar les wordt gegeven in eigen taal. Zelfs complete gemeenten hanteren deze tweede taal. Het gaat zover dat zelfs in ambassades deze tweede taal wordt toegepast.

Om maar niet te spreken over de situatie in Bosnië, Servië, Montenegro e.d. landen.
Die situatie kun je beter vergelijken met die van het Fries in Nederland. Die "tweede" talen zijn daar immers ook inheems, net als het Fries hier, in de zin dat ze er al vóór de totstandkoming van de huidige staten aanwezig waren.
pi_123379691
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die situatie kun je beter vergelijken met die van het Fries in Nederland. Die "tweede" talen zijn daar immers ook inheems, net als het Fries hier, in de zin dat ze er al vóór de totstandkoming van de huidige staten aanwezig waren.
Neen, want als je naar de bevolkingsstatistieken kijkt van landen uit voormalig-Joegoslavië zie bijvoorbeeld dat pas vanaf 1945 het aantal Albanezen door natuurlijke voortplanting een meerderheid zijn gaan vormen in de gebieden om Kosovo heen, in dit geval maken zij bijna de helft van de Macedonische bevolking uit.
pi_123379743
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Mustapha Ayranci heeft op 7 maart van wethouder Andree van Es (bonuspunten wie vertelt waar we haar ook alweer van kennen) de Frans Banninck Cocq prijs ontvangen. Tevens heeft hij in 2001 de Bob Angelo oorkonde verdiend.
De Frans Banninck Cocq penning wordt toegekend aan diegenen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor Amsterdam gedurende een periode van ten minste twaalf jaar.

Mustaf Ayranci was medeoprichter van de HTIB: de in Amsterdam gevestigde Turkse Arbeiders Vereniging Nederland. Sinds 2001 is hij voorzitter en ook algemeen secretaris van het Inspraakorgaan Turken (IOT), waarvan hij in 1985 medeoprichter was. Ayranci was ook betrokken bij de oprichting van het Stedelijke Overleg Diversiteit (SOD) in Amsterdam.

Ayranci zette zich in voor de bevordering van arbeidsparticipatie van immigranten en voor de bestrijding van discriminatie op verschillende terreinen. In 1984 was hij medeoprichter van het antidiscriminatie bureau, het huidige Meldpunt Discriminatie in Amsterdam. Net als Menebhi was hij betrokken bij de organisaties van de Prinsenhofconferentie.Hij zette een open dialoog op met het COC om het thema homoseksualiteit in eigen kring bespreekbaar te maken. Het Turks homoloket houdt in het gebouw van zijn eigen organisatie HTIB dagelijks spreekuur. Ayranci is voor deze activiteiten in 2008 door COC Nederland onderscheiden met de Bob Angelo oorkonde. Ook was Ayranci één van de initiatiefnemers van een serie bijeenkomsten in Amsterdam over eerwraak en eergerelateerd geweld die voornamelijk binnen de Turkse gemeenschap plaatsvinden.
http://www.republiekalloc(...)i-en-mustafa-ayranci

Begint al schokkend, vooral het vetgedrukte gedeelte. Deze man is op handen gedragen in het verleden.

Als dat schokkend is, dan is Moeder Theresa een compleet horrorverhaal, ofzoiets :?
pi_123380011
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 11:19 schreef kawotski het volgende:

[..]

De meeste jonge Turken in Nederland spreken belabberd Turks. Ik maak wel eens mee dat vrienden hier in Istanbul liever Engels met ze spreken omdat ze anders niet begrijpen wat er in het 'Turks' wordt gezegd.

Daarnaast zit men in Turkije ook echt niet te wachten op 'Almancilar' (denigrerende term voor emigranten in Europa) die alles altijd beter weten. Die jaarlijks een paar weken als vakantieturk denken thuis te zijn in Turkije maar daar net zo loeihard worden genaaid als de gemiddelde toerist.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 19:52:21 #226
3542 Gia
User under construction
pi_123380019
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat een vreemde redenatie.
Heb je de link geopend?

Het staat in de eerste alinea.

Ja, in Turkije kun je Nederlands, taal en cultuur leren, als je daar als Nederlander woont. Maar wel op kosten van Nederland.

Hier eist die Turk uit de OP dat Turkse kinderen les krijgen in het Turks. Maar op kosten van Nederland.

Waarom?
pi_123380142
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb je de link geopend?

Het staat in de eerste alinea.

Ja, in Turkije kun je Nederlands, taal en cultuur leren, als je daar als Nederlander woont. Maar wel op kosten van Nederland.

Hier eist die Turk uit de OP dat Turkse kinderen les krijgen in het Turks. Maar op kosten van Nederland.

Waarom?
Ja, dat las ik. Zie alleen niet in waarom de opstelling van Turkije een rol zou moeten spelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_123380184
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:46 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Als dat schokkend is, dan is Moeder Theresa een compleet horrorverhaal, ofzoiets :?
Het schokkende is dat de Nederlandse regering er alles aan doet om deze man voor de integratie in te zetten. Terwijl zijn instelling en gedrag het tegenovergestelde resultaat tot gevolg hebben.
pi_123382627
Vanavond in Pauw en Witteman een discussie hierover.
pi_123382669
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het schokkende is dat de Nederlandse regering er alles aan doet om deze man voor de integratie in te zetten. Terwijl zijn instelling en gedrag het tegenovergestelde resultaat tot gevolg hebben.
Waar blijkt dat laatste uit? Niet louter uit zijn kansloze missie waar dat topic over gaat, hoop ik?
  dinsdag 26 februari 2013 @ 20:37:58 #231
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123382677
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 19:46 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Neen, want als je naar de bevolkingsstatistieken kijkt van landen uit voormalig-Joegoslavië zie bijvoorbeeld dat pas vanaf 1945 het aantal Albanezen door natuurlijke voortplanting een meerderheid zijn gaan vormen in de gebieden om Kosovo heen, in dit geval maken zij bijna de helft van de Macedonische bevolking uit.
Hoezo is dat "neen"? Het verandert toch niets aan het feit dat de Albanezen een al bestaande minderheid waren toen de moderne staat Macedonië werd uitgeroepen?
pi_123386966
Wij wonen met onze kinderen (4 en 2 jaar oud) in de VS. Thuis spreken we voornamelijk Nederlands, maar voor beide kinderen besteden we genoeg aandacht aan Engels zodat ze goed met hun Amerikaanse vriendjes kunnen communiceren.

Onze oudste zit nu 3 dagen per week op de kinderopvang en wordt door de leraressen aldaar gezien als iemand met een grote woordenschat en goede taalbeheersing, en een talent in de lessen Spaans die ze krijgen.

Wij hebben geen dollar subsidie gehad van de staat, en er zelfs ook maar niet over nagedacht om daarom te vragen. Ouderschap hoeft niet door de staat betaald te worden, daar moet je zelf voor zorgen.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 22:03:52 #233
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_123387504
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 21:53 schreef peperazzi2 het volgende:
Wij wonen met onze kinderen (4 en 2 jaar oud) in de VS. Thuis spreken we voornamelijk Nederlands, maar voor beide kinderen besteden we genoeg aandacht aan Engels zodat ze goed met hun Amerikaanse vriendjes kunnen communiceren.

Onze oudste zit nu 3 dagen per week op de kinderopvang en wordt door de leraressen aldaar gezien als iemand met een grote woordenschat en goede taalbeheersing, en een talent in de lessen Spaans die ze krijgen.

Wij hebben geen dollar subsidie gehad van de staat, en er zelfs ook maar niet over nagedacht om daarom te vragen. Ouderschap hoeft niet door de staat betaald te worden, daar moet je zelf voor zorgen.
Tja dat is de VS. Daar denken ze nog logisch na over dit soort dingen. Hier vindt iedereen dat ze alles maar moeten krijgen en overal recht op hebben.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_123387653
quote:

Zo true.
pi_123388448
quote:

Ik heb hier mijn Deense taal geleerd via de Sprogskole. Die mogelijkheid is gebruikelijk voor een emigrant. Maar je mag vrij kiezen of je überhaupt Deens wilt leren. De basis is een studie van 2 jaar. Dat betaalt de overheid.

Daarna mag je kiezen om verder te studeren, het maximum is het academische niveau wat ik ook gedaan heb. Dat moet je dan zelf betalen.

Verder heb ik op eigen kosten op die school Zweeds en Noors gestudeerd alsmede een opfrissing voor mijn Duits.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:14:13 #236
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_123420703
Nederlandse les voor Turkse ouders was toch al mogelijk?!
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:17:04 #237
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123420858
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:14 schreef ThunderBitch het volgende:
Veel is mogelijk als je een beetje dikke portemonnee hebt.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:17:30 #238
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_123420882
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:17 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Veel is mogelijk als je een beetje dikke portemonnee hebt.
Ik dacht dat het gratis was.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:34:25 #239
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123422078
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:17 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Ik dacht dat het gratis was.
De kartonnen doos onder de brug is gratis. Heb je toch nog iets boven je hoofd.
pi_123423013
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:14 schreef ThunderBitch het volgende:
Het gaat hier om Turkse lessen voor basisschoolkinderen onder schooltijd. En ook nog eens betaald door de Nederlandse Staat.
Dus niet om Nederlandse les voor volwassenen Turken.
Dat laatste moedigt de Nederlandse regering, terecht, aan.
pi_123423439
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 20:37 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Waar blijkt dat laatste uit? Niet louter uit zijn kansloze missie waar dat topic over gaat, hoop ik?
Een van de belangrijkste criteria voor integratie is het goed leren van de taal van dat land. Turkse les aan basisschoolkinderen geven onder schooltijd staat haaks op die integratie. Dat weet deze meneer
Mustapha ook donders goed. Maar als zijn Turkse achterban gratis Turkse les voor hun kinderen wil, zodat ze makkelijker kunnen communiceren met hun kinderen dan maakt dat deze man niets meer uit.

De minister van integratie heeft zijn voorstel dan ook afgewezen met de woorden dat ' deze lessen Turks niet in het belang zijn van een goede integratie' . Daar heeft deze man die verantwoordelijk is voor een goede integratie dus geen boodschap aan en hij dreigt vervolgens naar de rechtbank te stappen als Nederland niet over de brug komt met geld om deze lessen te bekostigen.

Noem mij maar gek, maar in mijn ogen is hij niet bepaald bevorderlijk voor de integratie van turken in onze maatschappij.
pi_123423659
Als hij echt geeft om de Turkse gemeenschap dan vraagt hij om extra lessen Nederlands en wiskunde maar dat is natuurlijk niet in zijn belang.
pi_123423713
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een van de belangrijkste criteria voor integratie is het goed leren van de taal van dat land. Turkse les aan basisschoolkinderen geven onder schooltijd staat haaks op die integratie. Dat weet deze meneer
Mustapha ook donders goed. Maar als zijn Turkse achterban gratis Turkse les voor hun kinderen wil, zodat ze makkelijker kunnen communiceren met hun kinderen dan maakt dat deze man niets meer uit.

De minister van integratie heeft zijn voorstel dan ook afgewezen met de woorden dat ' deze lessen Turks niet in het belang zijn van een goede integratie' . Daar heeft deze man die verantwoordelijk is voor een goede integratie dus geen boodschap aan en hij dreigt vervolgens naar de rechtbank te stappen als Nederland niet over de brug komt met geld om deze lessen te bekostigen.

Noem mij maar gek, maar in mijn ogen is hij niet bepaald bevorderlijk voor de integratie van turken in onze maatschappij.
OK, dus inderdaad gebaseerd op 1 actie.
pi_123423958
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:00 schreef trancethrust het volgende:

[..]

OK, dus inderdaad gebaseerd op 1 actie.
Is dat het beste antwoord dat je kan geven?

Vind je soms ook dat Robert Mickelson best met kinderen moet kunnen werken, want er is maar 1 actie die in zijn nadeel werkt?

Als je iets doet wat volledig haaks staat op een goede integratie, vervolgens tegen de minister van integratie ingaat en zelfs de Nederlandse Staat aanklaagt dan ben je in mijn ogen ongeschikt.
pi_123424141
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Is dat het beste antwoord dat je kan geven?
...
Het is aanzienlijk korter dan jouw geëmmer, waar je dus je ook gewoon `ja' had kunnen typen.

En nee, als je voor het merendeel meerdere successen boekt en vervolgens een misstap maakt, denk ik niet dat je daarna opeens compleet ongeschikt bent. Noem me gek.
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:14:43 #246
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_123424688
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hier om Turkse lessen voor basisschoolkinderen onder schooltijd. En ook nog eens betaald door de Nederlandse Staat.
Dus niet om Nederlandse les voor volwassenen Turken.
Dat laatste moedigt de Nederlandse regering, terecht, aan.
Ik denk dat Nederlandse les voor de ouders een win/win situatie is, als er toch les gegeven moet worden.
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:15:05 #247
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_123424711
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:34 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

-O-
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:16:50 #248
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123424850
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:15 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

-O-
Niks persoonlijks, meid. Mijn excuses. Liet mij wat gaan.
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:18:31 #249
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_123424981
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:16 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Niks persoonlijks, meid. Mijn excuses. Liet mij wat gaan.
;)
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:20:06 #250
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_123425076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:18 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

;)
:@
pi_123426050
Als meneer Ayranci zijn zin krijgt van de rechter dan zorgt dat voor een gigantisch precedent.
In Amsterdam zijn alleen al 164 nationaliteiten. Zij mogen dan straks allemaal lessen krijgen in hun moedertaal. Betaald met gemeenschapsgeld. Terwijl er al gigantische tekorten en bezuinigingen gaande zijn in het onderwijs.
pi_123438637
Ik denk dat in deze discussie wordt onderschat hoe geil sommige mensen zijn op aandacht. Komen de gemeenteraadsverkiezingen er niet aan?
  donderdag 28 februari 2013 @ 00:55:49 #253
3542 Gia
User under construction
pi_123441204
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als meneer Ayranci zijn zin krijgt van de rechter dan zorgt dat voor een gigantisch precedent.
In Amsterdam zijn alleen al 164 nationaliteiten. Zij mogen dan straks allemaal lessen krijgen in hun moedertaal. Betaald met gemeenschapsgeld. Terwijl er al gigantische tekorten en bezuinigingen gaande zijn in het onderwijs.
Ik zou weleens willen weten hoe Ayranci dit, in de praktijk, voor zich ziet.

Stel dat elk kind op 2 dagen 3 uur les krijgt in de eigen taal en cultuur. Laten we zeggen maandagmiddag en donderdagmiddag. Dan krijg je in die middagpauze hordes 'buitenlandse' kinderen die naar de locatie moeten voor hun eigen taal en cultuur. En op de reguliere scholen blijven halve klassen over, die eigenlijk niet verder kunnen met de lesstof, omdat die anderen dit dan missen.

Andere oplossing is allemaal aparte scholen. Die moeten dan wel voldoen aan een minimaal aantal leerlingen, waardoor veel van die kinderen dan ver moeten fietsen, en, als ze in een grotendeels autochtone wijk wonen, niet bij buurtgenootjes in de klas zitten.

Lijkt me duidelijk dat dit, hoe dan ook, segregatie in de hand werkt.
pi_123443739
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 00:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zou weleens willen weten hoe Ayranci dit, in de praktijk, voor zich ziet.

Stel dat elk kind op 2 dagen 3 uur les krijgt in de eigen taal en cultuur. Laten we zeggen maandagmiddag en donderdagmiddag. Dan krijg je in die middagpauze hordes 'buitenlandse' kinderen die naar de locatie moeten voor hun eigen taal en cultuur. En op de reguliere scholen blijven halve klassen over, die eigenlijk niet verder kunnen met de lesstof, omdat die anderen dit dan missen.

Andere oplossing is allemaal aparte scholen. Die moeten dan wel voldoen aan een minimaal aantal leerlingen, waardoor veel van die kinderen dan ver moeten fietsen, en, als ze in een grotendeels autochtone wijk wonen, niet bij buurtgenootjes in de klas zitten.

Lijkt me duidelijk dat dit, hoe dan ook, segregatie in de hand werkt.
Meneer Ayranci heeft hiervoor geen voorstelling. Hij weet prima dat dit precedent zelfs segregatie tot gevolg kan hebben. Ondanks dat hij een zeer verantwoordelijke functie heeft om juist integratie te bevorderen kan hem dat niets schelen. Zolang hij zijn achterban als HTIB voorman maar kan plezieren, kan hem die hele integratie gestolen worden. En daarom zou Nederland hem direct al zijn functies en prijzen mbt integratie af moeten nemen.
  † In Memoriam † donderdag 28 februari 2013 @ 08:31:49 #255
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_123443893
Kunnen we die aandachtshoer niet gewoon met zijn allen even uitlachen? Zijn we het morgen weer vergeten.
De tering...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_123444063
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:31 schreef 3-voud het volgende:
Kunnen we die aandachtshoer niet gewoon met zijn allen even uitlachen? Zijn we het morgen weer vergeten.
De tering...
Waarom? Als hij volgens het recht gelijk heeft kun je lachen wat je wilt, maar omdat we in een rechtstaat leven krijgt hij wat hij wilt. Als de rechter straks gewoon heel bot "nee" roept kun je hem wel uitlachen.
  † In Memoriam † donderdag 28 februari 2013 @ 09:05:55 #257
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_123444373
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:46 schreef Peunage het volgende:

[..]

Waarom? Als hij volgens het recht gelijk heeft kun je lachen wat je wilt, maar omdat we in een rechtstaat leven krijgt hij wat hij wilt. Als de rechter straks gewoon heel bot "nee" roept kun je hem wel uitlachen.
De mogelijkheid om gelijk te krijgen bestaat inderdaad. Zulke gekken heb je altijd in Nederland. Die lullen liever in de lengte dan korte metten maken. Nuanceren tot ze erbij neervallen.

Neemt niet weg dat het grote kul is en we nu al kunnen beginnen met lachen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_123444439
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
uiteraard, anders is het discriminatie.
pi_123450551
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:46 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ik zou niet weten welk 'recht' dat dan zou moeten zijn?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_123451565
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:09 schreef Chahna het volgende:

[..]

uiteraard, anders is het discriminatie.
Wanneer dit erdoor komt is het niets minder dan op basis van afkomst discrimineren. De ene burger meer rechten geven dan de ander vanwege oorsprong ouders..

Ik vind dat niet echt om te lachen
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:55:25 #261
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123451707
Wat ik niet snap is dat heel veel van die Turkse kinderen in NL geboren zijn, en NL dus eigenlijk hun moedertaal is.

Overigens houdt niets hen tegen om taalles te krijgen in hun moedertaal, in hun moederland. Of gaan we straks ook zover dat wij in Turkije NL lessen kunnen afdwingen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_123452265
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:34 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Maar toch zie ik liever gratis Nederlandse les, dan gratis de taal van het land waar je ouders weg komen. Persoonlijk vind ik het gewoon echt vreemd dat men dit gratis wil.
pi_123452327
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Maar toch zie ik liever gratis Nederlandse les, dan gratis de taal van het land waar je ouders weg komen. Persoonlijk vind ik het gewoon echt vreemd dat men dit gratis wil.
Het is het tegenovergestelde van integratie.
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:21:59 #264
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_123452736
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is het tegenovergestelde van integratie.
Maar dat lijkt me ook zijn bedoeling. HIj is zelf in Nederland geboren, zijn kinderen ook, toch vindt hij dat Turks zijn moedertaal is.
Hij wil dus die segregatie, dat is de hele opzet lijkt me.
pi_123452862
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Nederlandse les is er gelukkig ook. Voor de meeste groepen gratis en anders zwaar gesubsidieerd.
Ik ben blij dat dat er is, want dat bevorderd de integratie wel. Wat meneer Ayranci wil eist is inderdaad van de zotte.
pi_123452971
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:21 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me ook zijn bedoeling. HIj is zelf in Nederland geboren, zijn kinderen ook, toch vindt hij dat Turks zijn moedertaal is.
Hij wil dus die segregatie, dat is de hele opzet lijkt me.
Zijn letterlijke woorden waren: "Ik betaal ook belasting, dus ik heb het recht dat mijn kinderen gratis les kunnen krijgen in de taal van zijn ouders''.
Voor wie de precieze bronvermelding daarvan wil zien, zoek ik dat later nog wel op.
pi_123453120
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zijn letterlijke woorden waren: "Ik betaal ook belasting, dus ik heb het recht dat mijn kinderen gratis les kunnen krijgen in de taal van zijn ouders''.
Voor wie de precieze bronvermelding daarvan wil zien, zoek ik dat later nog wel op.
We betalen allemaal belasting, maar als we een cursus Italiaans willen volgen omdat onze voorouders daar vandaan komen kunnen we dat zelf betalen. En terecht. Zou niet weten waarom dat gesubsidieerd zou moeten worden.
Deze man heeft geen schijn van kans en het is ronduit idioot dat hij die eis stelt.
pi_123454907
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:51 schreef paddy het volgende:

[..]

Wanneer dit erdoor komt is het niets minder dan op basis van afkomst discrimineren. De ene burger meer rechten geven dan de ander vanwege oorsprong ouders..

Ik vind dat niet echt om te lachen
ik vind het ook niet om te lachen maar wel lachwekkend.

als dit er door komt komt artikel een uit de grondwet te vervallen en mag je dus blijkbaar discrimineren.
pi_123456152
Laten we het omdraaien en Nederlandse les subsidieren voor de ouders, als er uberhaupt al subsidie verstrekt moet worden voor dit soort onzin. Als je 30 jaar in Nederland woont en nog steeds geen woord Nederlands spreekt ligt dat toch echt aan jezelf.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_123465424
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:45 schreef Ener-G het volgende:
Laten we het omdraaien en Nederlandse les subsidieren voor de ouders, als er uberhaupt al subsidie verstrekt moet worden voor dit soort onzin. Als je 30 jaar in Nederland woont en nog steeds geen woord Nederlands spreekt ligt dat toch echt aan jezelf.
Dat gebeurt veelvuldig en bijna overal in Nederland kun je deze lessen gratis, of voor onder de kostprijs volgen.
  donderdag 28 februari 2013 @ 18:05:11 #271
3542 Gia
User under construction
pi_123465550
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:55 schreef sanger het volgende:
Wat ik niet snap is dat heel veel van die Turkse kinderen in NL geboren zijn, en NL dus eigenlijk hun moedertaal is.

Overigens houdt niets hen tegen om taalles te krijgen in hun moedertaal, in hun moederland. Of gaan we straks ook zover dat wij in Turkije NL lessen kunnen afdwingen?
In Istanboel kun je Nederlandse les krijgen.
Maar, dat wordt door Nederland gesubsidieerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')