abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123314583
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.

„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.

Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)om_Turkse_les__.html

Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.

Maar is het dan logisch ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:53:12 (volgende keer maar een slotje...) ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 25 februari 2013 @ 07:41:37 #2
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_123314592
Nee, het is niet logisch.

[ Bericht 92% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:53:27 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  † In Memoriam † maandag 25 februari 2013 @ 07:42:21 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123314595
Tssk betaal lekker zelf, waarom zouden ze dat zelf niet kunnen? Of nog beter: zelf Turks leren
:')
pi_123314597
Nederlandse les voor de ouders lijkt mij beter.
pi_123314599
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren :')
-XOXO-
pi_123314642
Geertje smult van dit soort berichten, weer vijf zetels erbij.
pi_123314653
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren :')
En wij moeten weer betalen...
  maandag 25 februari 2013 @ 07:54:01 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_123314663
:{ Als ouders willen dat een kind de taal van het moederland spreekt dan zorgen ze daar maar zelf voor. Of denk ik nou echt zo raar :?
pi_123314671
In welke taal zouden de ouders communiceren bij hun werkgever of beter gezegd, in deze gevallen met hun uitkeringinstantie?
pi_123314672
Jaa, die lijers hebben nog een lef ook hier hoor. Een rechtzaak aanspannen. Ongelofelijk
pi_123314676
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
In welke taal zouden de ouders communiceren bij hun werkgever of beter gezegd, in deze gevallen met hun uitkeringinstantie?
Nahh, dan kunnen ze wel ineens nerderlands spreken
  maandag 25 februari 2013 @ 07:56:14 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123314678
Nederland ontneemt die kinderen het recht de moedertaal te leren spreken toch ook niet? Ze faciliteren het alleen niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_123314683
Die ouders kennen het toch leren, ze komer er vandaan of niet
  maandag 25 februari 2013 @ 07:58:09 #14
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_123314693
Ik had een collega die vlak bij mij in de buurt woont; op een dag ging ik bij hem langs en ontmoette dus zijn vrouw en kinderen. Hij en zijn oudste dochtertje spraken Nederlands; zijn vrouw en andere dochtertje GEEN WOORD. Dus euh .... Turkse taalles op school? Leer Turkse ouders Nederlands! Burger in of PLEUR OP, eigenlijk.

http://www.avs.nl/artikel(...)isonderwijs-neemt-af

Het simpele feit is dat heel wat allochtone* kinderen op school met een flinke achterstand beginnen omdat ze de Nederlandse taal niet machtig zijn; thuis spreken ze enkel 'hun eigen taal' en wordt alleen naar zenders gekeken uit hun eigen taal en kultuur. Om over het lezen van kranten en boeken (geen, behalve de quran, over het algemeen) nog maar te zwijgen.

* Amsterdam wil dat woord niet meer gebruiken :P gekke 020-ers
pi_123314706
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_123314750
Ik heb zelf Spaanse les gehad vanaf mijn 7e tot mijn 12e, toen gingen we verhuizen en moest ik stoppen. Ik vind het wel zonde dat ik mijn vaderstaal bijna totaal verleerd ben ondertussen. Ik had trouwens totaal geen achterstand toen ik begon aan de basisschool, uiteindelijk zelfs groep 3 overgeslagen.
pi_123314767
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:09 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik heb zelf Spaanse les gehad vanaf mijn 7e tot mijn 12e, toen gingen we verhuizen en moest ik stoppen. Ik vind het wel zonde dat ik mijn vaderstaal bijna totaal verleerd ben ondertussen. Ik had trouwens totaal geen achterstand toen ik begon aan de basisschool, uiteindelijk zelfs groep 3 overgeslagen.
Maar, waarom zou de Nederlandse staat het moeten faciliteren?
Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  maandag 25 februari 2013 @ 08:16:25 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314818
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:

[..]

Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt, een meer competitieve en internationaal succesvolle economie, etc.

En op heel veel scholen kan je wel een extra taal kiezen, ik heb ook 2 extra vakken genomen op het vwo, zo rollen wij niggers gewoon.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_123314826
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:16 schreef eleusis het volgende:

[..]

Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt.

En op heel veel scholen kan je wel een extra taal kiezen, ik heb ook 2 extra vakken genomen op het vwo, zo rollen wij niggers gewoon.
De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:18:02 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314836
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_123314845
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.
pi_123314856
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef eleusis het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.
Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.
pi_123314876
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nee, het is niet logisch.

[..]

Maar met deze opmerking sla je de plank weer eens finaal mis.
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.

Zie ook de actualiteit van de case Moszkovicz, daar wordt wraak gesproken voor de rechterbroeders. De rugkrabmethode.
pi_123314887
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:

[..]

Omdat het helpt bij gevoelens van heimwee en de gevoels bij allochtone kinderen dat ze zich nergens thuis voelen, in Nederland zijn ze buitenlands maar in het land van hun ouders ook want ze spreken de taal niet meer/ zijn verwestert. Ik vond het erg fijn om contact te hebben met kinderen die in het zelfde schuitje zaten en daarnaast verder de Spaanse taal te leren.

We zaten na schooltijd in een klaslokaal van een basisschool met een door de ambassade geregelde leraar met boeken die we zelf betaalde dus ik kan mij niet voorstellen dat het zo'n ongelofelijke dure bedoeling was. Tuurlijk moeten allochtone kinderen goed Nederlands leren maar ik zie niet waarom dit niet samen kan met het leren van hun moeder/vader taal.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:27:07 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123314930
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.
Het moet een toevoeging zijn op het standaardprogramma dat we in Nederland nodig hebben. Als je dit op scholen laat doen door getrainde docenten met een onderwijskwalificatie weet je ook dat het goed gebeurt.

Ik vind dat je zoiets ook van het schoolbudget mag regelen, net zoals bijvoorbeeld extra oefeningen voor kinderen die goed zijn in rekenen, etc. Als we echt naar de centen kijken vermoed ik dat de relatief lage investering op zo'n leeftijd zich later ruimschoots terugbetaalt. (Ik kan dat niet bewijzen vanuit mijn bed)
pi_123314967
quote:

[..]

Oud-Grieks gelukkig wel.
pi_123314993
quote:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. .
Kijk, dit is wel waar.
Maar het gaat te ver om Nederland te dwingen het te faciliteren; dat moeten de ouders dan maar doen. Wel krijg je dan dat ze thuis dan bijvoorbeeld Turks spreken. Werk veel met Turkse gezinnen en ik vind ze erg nationalistisch. Degenen die ik tegenkwam zijn ook van mening dat de school hun kinderen Nederlands moet leren en zijzelf hun kinderen Turks want dat vinden ze wel belangrijk. Verder zei ik al 'nationalistisch' dus dat geven ze de kinderen ook mee/door. Het is Turkije voor en na en dan vraag ik me wel eens af wat ze hier doen. Maar dat vragen zij zich zelf kennelijk ook vaak af... Ik snap echt wel de stelling dat leren in je moederstaal het leren makkelijker maakt. Dat is ook onderzocht. Maar ik snap niet waarom die taak aan Nederland wordt uitbesteed of eigenlijk opgedragen als ze thuis al Turks praten. Als ze nu ondervinden dat hun kinderen een (taal)achterstand op school hebben zou je toch juist proberen om te bevorderen dat ze in het Nederlands net zo meekomen als de rest van de klas (als 't geen zogeheten 'zwarte school' is. En juist voor zo'n school trouwens).
pi_123314995
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Oud-Grieks gelukkig wel.
Dat is dan ook precies wat ik zei ja.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:35:34 #29
238326 Worteltjestaart
pi_123315009
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:21 schreef cempexo het volgende:
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.

Zie ook de actualiteit van de case Moszkovicz, daar wordt wraak gesproken voor de rechterbroeders. De rugkrabmethode.
Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_123315015
Dus die ouders geven allemaal geen fuck om de integratie van hun kinderen. Turks kan je ook op zaterdag leren als je dat zo graag wil.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 25 februari 2013 @ 08:40:05 #31
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_123315064
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:40 schreef cempexo het volgende:

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les
Hebben ze daar 9 jaar over moeten nadenken?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_123315079
In tegenstelling tot de vele reacties hier is die rechtszaak niet op onderbuikgevoelens en gebakken lucht gebaseerd maar op 1 of andere Europese wet.
pi_123315082
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.
In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.
pi_123315095
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:41 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.
Dan zijn we het eens met elkaar.
pi_123315116
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !

Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 25-02-2013 08:48:47 ]
pi_123315117
Het gaat hier trouwens niet alleen om Turkse les hè, ook andere talen werden hiervoor aangeboden aan allochtone kinderen.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:44:24 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_123315130
Hier het volledige persbericht:
http://www.republiekalloc(...)ht%20htib%20oalt.pdf

Het zou mogelijk zijn dat ze wettelijk gezien gelijk hebben en dat de staat het moet faciliteren.
Zo hou je echter altijd wel dat de Turkse kinderen zichzelf blijven zien als een aparte groep en niet als Nederlanders en dat ze ook zo gezien worden door de rest van de samenleving, of dat nou zo bevorderlijk is? Voedt ze dan lekker in Turkije op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  † In Memoriam † maandag 25 februari 2013 @ 08:45:58 #38
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123315149
quote:
Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land toch
:')
  maandag 25 februari 2013 @ 08:46:51 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315161
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mij welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind meer aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !

Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...
Degene die in Nederland woont?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315180
Nederlanders moeten eens in Turkije gaan eisen dat ze op kosten van de regering Nederlandse les op school moeten krijgen :') .

Vind dat men daar eens goed naar zichzelf moet kijken in plaats van altijd zaken op anderen opschuiven.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:48:37 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315182
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land toch
Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315187
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:44 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Ik mis de argumentatie om dit te rechtvaardigen
Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.
  maandag 25 februari 2013 @ 08:49:41 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315202
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.
Hoeveel generaties?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315270
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:50 schreef Scorpie het volgende:
Geertje smult van dit soort berichten, weer vijf zetels erbij.
tot vlak voor de verkiezingen :D
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123315297
Buitenschool en op eigen kosten lijkt me een prima compromis kijken hoe belangrijk dan de "moeder"taal is.
Verder is het misschien zinvol om "moeder" ook de taal van het land waarin ze al haar hele leven woont te leren?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123315324
quote:

[..]

Nederlands toch ook niet?
(ik ben er ook geen voorstander van, hoor)
pi_123315332
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.
Dit.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:01:04 #48
238326 Worteltjestaart
pi_123315341
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.

Dat klopte !
Bedankt voor deze anekdote die hogenaamd helemaal niets met de case noch met het door mij aangedragen issue van doen heeft :')

quote:
Aangezien (1) jij niet in Nederland woont en (2) ik aantoonbaar zowel maatschappelijk als professioneel met 2 benen in de Nederlandse samenleving sta, heb jij jezelf hiermee duidelijk bedoeld.

Cempexo, pleur toch eens op met je kuttopics of ga met juiste argumenten komen als je daar om gevraagd wordt.
pi_123315427
Overigens: hoe zit dat met die International Schools waar in de Engelse taal onderwezen wordt?
  maandag 25 februari 2013 @ 09:07:32 #50
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_123315441
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:10:37 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123315486
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
Of je verhuist naar het buitenland waar alles beter is :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123315703
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Je probeert een verschil te maken in de cohesie van wetten en rechters.

Dat kan niet.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:32:38 #53
238326 Worteltjestaart
pi_123315846
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:

[ Bericht 31% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:59:05 ]
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 09:33:11 #54
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123315856
quote:

Ik ben het eens met je dat dit onzin is, maar met bovenstaande opmerking sla je de plank finaal mis.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 25-02-2013 11:59:32 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 25 februari 2013 @ 09:35:10 #55
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123315895
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:06 schreef CarbonC het volgende:
Overigens: hoe zit dat met die International Schools waar in de Engelse taal onderwezen wordt?
Dat zijn privé scholen die tering veel geld kosten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:38:05 #56
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123315950
De basisschool is er om een stevige basis te leggen voor kinderen, met een behoorlijk beperkt standaard curriculum. Er is gewoon nauwelijks tijd of geld voor 'extra dingetjes'.

Als je als ouder je kind een extra taal wil leren, dan doe je dat maar zelf. Zo doen de Chinezen dat ook, met thuisonderwijs en hun eigen taalscholen, en zij scoren beter dan de autochtone bevolking in allerlei categorieën.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:49:56 #57
238326 Worteltjestaart
pi_123316199
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:45 schreef SillyWalks het volgende:
Get a room, you two.
Nee hoor.
Ik wil best inhoudelijk de discussie aangaan. Sterker nog, ik vind het ook onzin dat dit soort lessen bekostigd zouden moeten worden, en ben het op dat punt gtewoon met Cempexo eens.

Ik vind alleen dat als je de moeite niet neemt om inhoudelijk een goede discussie te voeren, je het niet waard bent om serieus genomen te worden.
Probleem met sommige users is, dat inhoudelijk disussiëren blijkbaar geen optie is en dat elk topic doorspekt moet worden van onderbuikopmerkingen die niet verduidelijkt worden (ondanks aandringen) en, als je daar iemand op wijst, blijkbaar de discussie gewoon verlaten wordt.

Dát is geen manier van een ander van je mening overtuigen.
Misschien moet je dan maar gewoon naar BNW of KLB of zo, dáár wordt inhoudelijkheid geschuwd. Maar dit is NWS, waar het om échte zaken gaat en niet over fantasiën.
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 09:53:09 #58
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123316285
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:38 schreef cempexo het volgende:

[..]

dat is geen vraag maar een mening
Dan vraag ik het toch. Wat heeft D66 te maken met een eis van een Turkse stichting over onderwijs?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123316432
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
*O*
Als het inhoudelijk wordt, ben je weg. Elke keer weer.

Tja, zó kan ik ook discussiëren |:(
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meer ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_123316585
Wat de Duitse President zei, heel Europa Engels als voertaal, dat zie ik wel zitten.
pi_123316640
quote:
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.

„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”

Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.

Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.

Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.

Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.

dus in Turkije worden lessen in het Nederlands gegeven?
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 10:11:56 #62
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123316665
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef Chahna het volgende:

[..]

Huh?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123316708
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Huh?
hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.

dan moet dit andersom natuurlijk ook, gelijke monniken, gelijke hoofddoeken.
pi_123316811
quote:

[..]

Zijn er dan zo veel Nederlanders in Turkije?

Er wordt daar sinds kort wel Koerdische les gegeven. Vroeger was het idee dat de Koerden moesten "integreren" in de Turkse maatschappij maar (waarschijnlijk ook onder druk van het westen waaronder Nederland) is dat idee nu afgezwakt en gaat het meer de kant op van erkenning als minderheidsvolk dat ook recht heeft op onderwijs in eigen taal, televisie in eigen taal etc. etc.

Misschien dat dit dus een troll-poging is uit protest tegen de uitbreiding van de rechten van de Koerden.
  maandag 25 februari 2013 @ 10:19:06 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123316817
quote:

[..]

Valt Turkije wat dat betreft al onder de EU-regels?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123316853
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:13 schreef Chahna het volgende:

[..]

hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.

dan moet dit andersom natuurlijk ook, gelijke monniken, gelijke hoofddoeken.
En als er een Moskee in Nederland wordt gebouwd moet er ook een Kerk bijkomen in Turkije?
  maandag 25 februari 2013 @ 10:22:42 #67
238326 Worteltjestaart
pi_123316889
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:01 schreef bijdehand het volgende:
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meer ;)
Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.
pi_123316923
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:22 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.
Je benoemt het wel goed: illusie. Ik dacht het eerst ook ;(
  maandag 25 februari 2013 @ 10:45:22 #69
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_123317435
quote:

Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.

Hij heeft gelijk en is logisch.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  maandag 25 februari 2013 @ 10:50:55 #70
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123317556
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:45 schreef rakotto het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk en is logisch.
Heb je ook nog argumenten?

Ik wil graag dat mijn kinderen Mandarijn, Portugees en Swahili leren op de basisschool. Oh, en of jij dat even wil betalen.
pi_123317914
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

nee maar dat maakt niet uit, gelijke monnikken gelijke kappen.
pi_123317951
Laten we het eens vergelijken met kinderen van Nederlandse ouders in Canada, die spreken toch ook geen Nederlands meer.
Op zich begrijp ik wel dat Turkse kinderen hun moedertaal willen leren, omdat ze veel familieleden hebben die geen andere taal machtig zijn, maar dat hoeft niet van belastinggeld.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:09:31 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123317986
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:06 schreef Chahna het volgende:

[..]

nee maar dat maakt niet uit, gelijke monnikken gelijke kappen.
Dus omdat hier een EU regel geldt moet hij daar ook gelden? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123317996
Komaan zeg, van zo'n artikels word ik dus gewoon écht boos
  maandag 25 februari 2013 @ 11:10:48 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123318026
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:09 schreef miera het volgende:
Komaan zeg, van zo'n artikels word ik dus gewoon écht boos
Ja, het is wel duidelijk dat Nederlandse les al niet toereikend is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_123318085
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus omdat hier een EU regel geldt moet hij daar ook gelden? :D
Ze willen er zo graag bij horen, toch?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_123318145
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet, maar er is nou eenmaal een groep mensen die denkt dat hun mening direct nageleefd dient te worden, als zou het een wet zijn.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:22:42 #78
3542 Gia
User under construction
pi_123318371
Hier is een tijd geleden ook een discussie over geweest.
Het gaat niet zozeer om het Turks te leren, maar om les in 't Turks.
Dus, Nederlandse geschiedenis, in 't Turks.

En tja, er zijn hier ook veel Marokkanen, Chinezen, Spanjaarden, noem maar op en die willen dan ook dat hun kinderen een deel van hun vakken in de eigen taal gedoceerd krijgen.

En ja, ik geloof best dat dit leidt tot beter begrip van de lesstof, bijv. geschiedenis, maar dit is niet te realiseren binnen ons onderwijssysteem. Zeker niet waar meerdere nationaliteiten in een klas zitten.

Dit zou dus binnen de eigen gemeenschap moeten gebeuren en buiten de reguliere schooltijd. En dat mag wmb de eigen gemeenschap ook bekostigen.
pi_123318612
Les int turks

dan willen de marokkanen les in het marokaans

de arabieren les in het arabisch

Kan je zo bezig blijven 8-)

Ik stel voor dat er een Nederlandse vereniging in Turkije eens les in het nederlands eist, eens kijken hoe lang ze nog in dat land zullen vertoeven. _O-
  maandag 25 februari 2013 @ 11:35:07 #80
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_123318755
Maar de ouders spreken kennelijk goed Turks, dus zijn lessen helemaal niet nodig, de leerkrachten zitten immers al thuis?
pi_123318763
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:12 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ze willen er zo graag bij horen, toch?
het werkt blijkbaar altijd maar één kant op.

jammer maar niets nieuws.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:37:41 #82
3542 Gia
User under construction
pi_123318823
En het volgende is dan, natuurlijk, les over de eigen vaderlandse geschiedenis en de eigen religie, in de eigen taal, onder schooltijd.

Er zijn internationale scholen in Nederland. Ik weet niet in hoeverre die aan de vraag kunnen voldoen, maar dat zou een mogelijkheid zijn. Alleen zijn die verekkes duur en krijg je dat als arme ouders niet vergoed. En laat dat in godsnaam zo blijven.
pi_123318928
straks worden er in tien talen lesgegeven behalve in het Nederlands *O*
pi_123319000
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:22 schreef Gia het volgende:
Hier is een tijd geleden ook een discussie over geweest.
Het gaat niet zozeer om het Turks te leren, maar om les in 't Turks.
Dus, Nederlandse geschiedenis, in 't Turks.

Dat haal ik niet uit de OP.
Maar als nou blijkt dat Turkse( Of Griekse, of Deense) les, na schooltijd, leidt tot betere resultaten in het Nederlands dan zou je best kunnen overwegen om daar eens een tijd, energie en geld in te steken. Faciliteiten zijn er en het creeërt ook weer nieuwe banen.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:42:58 #85
3542 Gia
User under construction
pi_123319009
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:35 schreef Flow3r het volgende:
Maar de ouders spreken kennelijk goed Turks, dus zijn lessen helemaal niet nodig, de leerkrachten zitten immers al thuis?
Klopt, maar die ouders kunnen over het algemeen niets uitleggen over de Nederlandse geschiedenis. Vraag me ook af in hoeverre die geschoold zijn waar het wiskunde of biologie betreft.
De taal Turks, ja dat kunnen ze thuis leren, eventueel met meerdere Turkse kinderen tegelijk, maar betaald uit eigen middelen.

Ben zelf Italiaans aan 't leren, je moet toch wat, maar dat moet ik ook zelf betalen. En ja, ik heb Italiaanse voorouders.
pi_123319137
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
.

Ben zelf Italiaans aan 't leren, je moet toch wat, maar dat moet ik ook zelf betalen. En ja, ik heb Italiaanse voorouders.
Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:51:47 #87
3542 Gia
User under construction
pi_123319252
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

Dat haal ik niet uit de OP.
Maar als nou blijkt dat Turkse( Of Griekse, of Deense) les, na schooltijd, leidt tot betere resultaten in het Nederlands dan zou je best kunnen overwegen om daar eens een tijd, energie en geld in te steken. Faciliteiten zijn er en het creeërt ook weer nieuwe banen.
Een andere taal leren, buiten schooltijd is prima, maar dit moet je dan zelf bekostigen.

Overigens had ik het over een ander bericht, enige tijd geleden, waar het wel degelijk ging om een deel van de lessen in de eigen taal. En het is maar hoe je het leest, dat zou je ook kunnen opmaken uit deze OP.
  maandag 25 februari 2013 @ 11:54:37 #88
3542 Gia
User under construction
pi_123319340
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:47 schreef Chahna het volgende:

Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.
Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...

Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
pi_123319348
Turkse kinderen moeten Turks kunnen leren spreken en scholen moeten voorzien in die behoefte. Gelukkig zijn die scholen er ook. Ze staan alleen in Turkije, daar waar ze horen te staan en waar je ze logischerwijs verwacht.

Turken in Nederland zullen moeten integreren. Als iedere migrant hier onderwijs in de moedertaal gaat verlangen, is het hek van de dam. Het staat Turkse ouders vrij om te kiezen voor het opvoeden van hun kinderen in het Nederlands, of voor vertrek naar Turkije.
pi_123319395
Laat ze lekker in hun eigen land blijven als dat moedertaaltje ze zo belangrijk is.
pi_123319846
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Kennelijk boeit het de ouders geen fluit of de kinderen ook de officiële voertaal van het land waar ze wonen beheersen. :')

quote:
In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_123319912
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...

Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
Ik ben het met je eens.
pi_123320058
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Te zot voor woorden.
Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, een
goede beheersing van de moedertaal
leidt tot betere resultaten in de andere taal.
pi_123320142
Dit topic :')
Domme rechtszaak btw.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:30:39 #95
3542 Gia
User under construction
pi_123320346
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:19 schreef Knutknuttsson het volgende:

Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, een
goede beheersing van de moedertaal
leidt tot betere resultaten in de andere taal.
Tja, en dat geloof ik dus niet. Waarom zou het Turks kunnen spreken leiden tot beter resultaat in het Nederlands?

Ik ken genoeg meertalige kinderen, maar die hebben allemaal moeite met het Nederlands.
pi_123320713
Het beste is Nederlanders verplichten om Turks te leren, uiteraard op eigen kosten. Het is eigenlijk maar een kleine stap en het geeft de Turkse gemeenschap het gevoel dat ze thuis zijn in de bergen.
Komop Nederlanders, een beetje tegemoetkomen aan je medelanders is echt niet teveel gevraagd want verder is immers al veel in het Turks zoals gemeentefolders in het Turks, het aanvragen van uitkeringen in het Turks, verkiezingpamfletten tot aanplakbiljetten in het Turks. Hell, zelfs gemeenteraadsvergaderingen gaan tegenwoordig deels in het Turks.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:49:25 #97
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_123320885
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 10:50 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Heb je ook nog argumenten?

Ik wil graag dat mijn kinderen Mandarijn, Portugees en Swahili leren op de basisschool. Oh, en of jij dat even wil betalen.
Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_123320919
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:

[..]

Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
Punt is dat ze hier komen omdat ze denken dat het hier beter is maar uiteindelijk wel klagen over nederlanders en nederlanders voor kaaskoppen uitschelden
  maandag 25 februari 2013 @ 12:51:18 #99
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_123320932
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:

[..]

Gastarbeiders zijn mensen die hier tijdelijk zijn, en dan weer vertrekken. Nederland heeft er daarvan niet zoveel gehad. Voornamelijk Italianen, Grieken en Spanjaarden deden dat. Marokkanen en Turken zijn hier gebleven, en op dat moment moet je gaan integreren en de taal leren. Als je aan je 'oude taal' wil blijven vasthouden, is dat je eigen verantwoordelijkheid.
pi_123320937
Dit is absurd. De Nederlandse lessen van de ouders worden al betaald. Als ze een vreemde taal willen leren, regelen ze dat zelf maar. Hier wordt gewoon Nederlands gesproken.
Wat ze thuis spreken hoeft niet gesubsidieerd te worden met mijn belastinggeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')