En wij moeten weer betalen...quote:Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren
Nahh, dan kunnen ze wel ineens nerderlands sprekenquote:Op maandag 25 februari 2013 07:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
In welke taal zouden de ouders communiceren bij hun werkgever of beter gezegd, in deze gevallen met hun uitkeringinstantie?
Maar, waarom zou de Nederlandse staat het moeten faciliteren?quote:Op maandag 25 februari 2013 08:09 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik heb zelf Spaanse les gehad vanaf mijn 7e tot mijn 12e, toen gingen we verhuizen en moest ik stoppen. Ik vind het wel zonde dat ik mijn vaderstaal bijna totaal verleerd ben ondertussen. Ik had trouwens totaal geen achterstand toen ik begon aan de basisschool, uiteindelijk zelfs groep 3 overgeslagen.
Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt, een meer competitieve en internationaal succesvolle economie, etc.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:
[..]
Maar, waarom zou de Nederlandse staat het moeten faciliteren?
Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Om de zelfde reden dat de staat wiskunde- of scheikunde-onderwijs zou moeten faciliteren misschien? Omdat het een goede training voor later is, als je leergierigheid stimuleert je slimmere en beter functionerende burgers krijgt.
En op heel veel scholen kan je wel een extra taal kiezen, ik heb ook 2 extra vakken genomen op het vwo, zo rollen wij niggers gewoon.
Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef eleusis het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Het is altijd goed als kinderen een paar uur op school iets leren ipv voetballen en brandjes steken. Maar ja, ik zal wel weer een kankernerdje zijn.
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.quote:Op maandag 25 februari 2013 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nee, het is niet logisch.
[..]
Maar met deze opmerking sla je de plank weer eens finaal mis.
Omdat het helpt bij gevoelens van heimwee en de gevoels bij allochtone kinderen dat ze zich nergens thuis voelen, in Nederland zijn ze buitenlands maar in het land van hun ouders ook want ze spreken de taal niet meer/ zijn verwestert. Ik vond het erg fijn om contact te hebben met kinderen die in het zelfde schuitje zaten en daarnaast verder de Spaanse taal te leren.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:11 schreef destrovel het volgende:
[..]
Maar, waarom zou de Nederlandse staat het moeten faciliteren?
Leuk als je je kinderen met een andere taal wil opvoeden, maar als ik een extra taal wil leren krijg ik daar ook geen geld voor.
Het moet een toevoeging zijn op het standaardprogramma dat we in Nederland nodig hebben. Als je dit op scholen laat doen door getrainde docenten met een onderwijskwalificatie weet je ook dat het goed gebeurt.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je wilt dat ze dit na schooltijd gaan leren? Dan ben ik het met je eens. Het hoeft wat mij betreft echter niet onder regulier onderwijs te vallen.
Oud-Grieks gelukkig wel.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De Turkse taal is geen wereldtaal dus de relevantie over het hele 'goede training voor later gebeuren' is er niet.
Kijk, dit is wel waar.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. .
Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).quote:Op maandag 25 februari 2013 08:21 schreef cempexo het volgende:
Bij recht spreken ontstaat er automatisch ook onrecht, dat kan niet anders. Maar het recht spreekt niet, wel de rechter.
Zie ook de actualiteit van de case Moszkovicz, daar wordt wraak gesproken voor de rechterbroeders. De rugkrabmethode.
Hebben ze daar 9 jaar over moeten nadenken?quote:Op maandag 25 februari 2013 07:40 schreef cempexo het volgende:
Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les
In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook hier geld dat er geen enkele reden is om de moedertaal niet thuis te leren of in een naschoolse opvang.
Dan zijn we het eens met elkaar.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:41 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
In Zweden vindt het thuistaalonderwijs buiten het reguliere programma om. Het hoeft niet "in plaats van" . Na schooltijd komt de Turkse/Griekse/Duitse/Nederlandse meester en maakt gebruik van de faciliteiten op de school en draait zijn les.
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land tochquote:Op maandag 25 februari 2013 08:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het goed beheersen van de moedertaal bevordert het aanleren van een andere taal en versterkt het taalgevoel. In dat licht bezien is het helemaal geen slecht idee. In Zweden bijvoorbeeld doen ze dit soort onderwijs al tientallen jaren en daar zijn de resultaten heel goed. Leerlingen die actief meedoen met thuistaalonderwijs scoren op hun examens beter dan de leerlingen die dat niet doen.
Degene die in Nederland woont?quote:Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:
[..]
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mij welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind meer aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.
Dat klopte !
Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...
Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Een kind moet gewoon een moedertaal hebben om de logica van taal te kennen, als die kinderen hier opgroeien lijkt me het logisch dat dat Nederlands zou moeten zijn.. En voor de ouders die geen nederlands kunnen... Ook niet bepaald handig in dit land toch
Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:44 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik mis de argumentatie om dit te rechtvaardigen
Hoeveel generaties?quote:Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dat is in allerlei studies allang bewezen. Andere landen hebben in het verleden ook flink ingezet op dit soort onderwijs, met positief resultaat als het gaat om studieresultaten.
tot vlak voor de verkiezingenquote:Op maandag 25 februari 2013 07:50 schreef Scorpie het volgende:
Geertje smult van dit soort berichten, weer vijf zetels erbij.
Nederlands toch ook niet?quote:Op maandag 25 februari 2013 08:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als die ouders eerste generatie zijn kun je idd nog spreken van een andere moedertaal, maar bij tweede generatie ouders wordt dat al discutabel.
Bedankt voor deze anekdote die hogenaamd helemaal niets met de case noch met het door mij aangedragen issue van doen heeftquote:Op maandag 25 februari 2013 08:43 schreef cempexo het volgende:
Als werkgever had ik een case tegen een werkneemster (altijd is kortjakje ziek...en heb ondanks mijn welgemeende goede bedoeling van toen daarna nooit meer een alleenstaande moeder met kind aangenomen) waarbij mijn advocaat van te voren al waarschuwde: Cempexo...dit is een rechter die voorop loopt met een rode vlag in een protestoptocht.
Dat klopte !
Aangezien (1) jij niet in Nederland woont en (2) ik aantoonbaar zowel maatschappelijk als professioneel met 2 benen in de Nederlandse samenleving sta, heb jij jezelf hiermee duidelijk bedoeld.quote:Eén van ons beide, worteltjestaart, mist de werkelijkheid van de nederlandse maatschappij...
Of je verhuist naar het buitenland waar alles beter isquote:Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
Je probeert een verschil te maken in de cohesie van wetten en rechters.quote:Op maandag 25 februari 2013 09:07 schreef eleusis het volgende:
Opa begint weer over rechters. Als je vindt dat een rechter de wet niet goed toepast ga je in hoger beroep. Als je het gewoon niet eens bent met de wet (en dat lijkt hier het geval), moet je je bek houden over rechters.
quote:Op maandag 25 februari 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zie nog steeds niet in wat D66 daar mee te maken heeft (of, eender welke politieke partij dan ook).
Ik ben het eens met je dat dit onzin is, maar met bovenstaande opmerking sla je de plank finaal mis.quote:
Dat zijn privé scholen die tering veel geld kosten.quote:Op maandag 25 februari 2013 09:06 schreef CarbonC het volgende:
Overigens: hoe zit dat met die International Schools waar in de Engelse taal onderwezen wordt?
Nee hoor.quote:
Dan vraag ik het toch. Wat heeft D66 te maken met een eis van een Turkse stichting over onderwijs?quote:Op maandag 25 februari 2013 09:38 schreef cempexo het volgende:
[..]
dat is geen vraag maar een mening
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meerquote:Op maandag 25 februari 2013 09:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
![]()
Als het inhoudelijk wordt, ben je weg. Elke keer weer.
Tja, zó kan ik ook discussiëren
dus in Turkije worden lessen in het Nederlands gegeven?quote:Op maandag 25 februari 2013 07:40 schreef cempexo het volgende:
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.
„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”
Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.
Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)om_Turkse_les__.html
Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.
Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.
Maar is het dan logisch ?
Huh?quote:Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef Chahna het volgende:
[..]
dus in Turkije worden lessen in het Nederlands gegeven?
hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.quote:
Zijn er dan zo veel Nederlanders in Turkije?quote:Op maandag 25 februari 2013 10:11 schreef Chahna het volgende:
[..]
dus in Turkije worden lessen in het Nederlands gegeven?
En als er een Moskee in Nederland wordt gebouwd moet er ook een Kerk bijkomen in Turkije?quote:Op maandag 25 februari 2013 10:13 schreef Chahna het volgende:
[..]
hij wil dat in Nederland les in het Turks wordt gegeven, betaald door onze overheid.
dan moet dit andersom natuurlijk ook, gelijke monniken, gelijke hoofddoeken.
Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.quote:Op maandag 25 februari 2013 10:01 schreef bijdehand het volgende:
Ben jij dan een keer de man en ga gewoon niet met hem in discussie. Dat doe ik ook niet meer
Je benoemt het wel goed: illusie. Ik dacht het eerst ookquote:Op maandag 25 februari 2013 10:22 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik heb nog de illusie dat je door herhaling, herhaling, herhaling het kwaliteitsbesef kunt laten doordringen.
Hij heeft gelijk en is logisch.quote:Op maandag 25 februari 2013 07:40 schreef cempexo het volgende:
De Turkse Arbeidersvereniging HTIB daagt de Nederlandse Staat voor de rechter en eist dat de overheid betaalt voor lessen in het Turks op de basisschool.
„Ieder kind heeft het recht om zijn moedertaal te leren spreken”, zegt Mustafa Ayranci van HTIB. „In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”
Tot 2004 kregen niet-Nederlandse kinderen maximaal vijf uur per week les in de taal van hun ouders. Na een lang politiek debat is dit Onderwijs in Allochtone Talen gestopt, met als belangrijkste reden dat de overheid juist het thuis spreken van Nederlands wil bevorderen.
Kinderen die niet opgroeien in een huishouden waar Nederlands wordt gesproken, hebben vaak twee jaar taalachterstand als zij op de basisschool komen. Maar volgens Mustafa Ayranci van de HTIB zullen Turkse kinderen de Nederlandse taal juist sneller leren als ze het Turks onder de knie hebben.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)om_Turkse_les__.html
Ik herinner mij een artikel van een leraar in Utrecht die wilde dat alle Nederlandse kinderen op school de Turkse taal moesten leren. Dat was bevordelijk voor de integratie.
Maar goed...met behulp van een D66 rechter met een moeilijke jeugd krijgt hij het wel voor elkaar.
Maar is het dan logisch ?
Heb je ook nog argumenten?quote:
nee maar dat maakt niet uit, gelijke monnikken gelijke kappen.quote:Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Valt Turkije wat dat betreft al onder de EU-regels?
Ze willen er zo graag bij horen, toch?quote:Op maandag 25 februari 2013 11:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus omdat hier een EU regel geldt moet hij daar ook gelden?
Nee, natuurlijk niet, maar er is nou eenmaal een groep mensen die denkt dat hun mening direct nageleefd dient te worden, als zou het een wet zijn.quote:Op maandag 25 februari 2013 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Valt Turkije wat dat betreft al onder de EU-regels?
het werkt blijkbaar altijd maar één kant op.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:12 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Ze willen er zo graag bij horen, toch?
Dat haal ik niet uit de OP.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:22 schreef Gia het volgende:
Hier is een tijd geleden ook een discussie over geweest.
Het gaat niet zozeer om het Turks te leren, maar om les in 't Turks.
Dus, Nederlandse geschiedenis, in 't Turks.
Klopt, maar die ouders kunnen over het algemeen niets uitleggen over de Nederlandse geschiedenis. Vraag me ook af in hoeverre die geschoold zijn waar het wiskunde of biologie betreft.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:35 schreef Flow3r het volgende:
Maar de ouders spreken kennelijk goed Turks, dus zijn lessen helemaal niet nodig, de leerkrachten zitten immers al thuis?
Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
.
Ben zelf Italiaans aan 't leren, je moet toch wat, maar dat moet ik ook zelf betalen. En ja, ik heb Italiaanse voorouders.
Een andere taal leren, buiten schooltijd is prima, maar dit moet je dan zelf bekostigen.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dat haal ik niet uit de OP.
Maar als nou blijkt dat Turkse( Of Griekse, of Deense) les, na schooltijd, leidt tot betere resultaten in het Nederlands dan zou je best kunnen overwegen om daar eens een tijd, energie en geld in te steken. Faciliteiten zijn er en het creeërt ook weer nieuwe banen.
Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...quote:Op maandag 25 februari 2013 11:47 schreef Chahna het volgende:
Schande! ik vind dat de overheid dit voor je moet betalen.
Kennelijk boeit het de ouders geen fluit of de kinderen ook de officiële voertaal van het land waar ze wonen beheersen.quote:Op maandag 25 februari 2013 07:43 schreef datismijnmening het volgende:
Belachelijk, ik dacht dat het juist de bedoeling was dat die gasten eens een beetje normaal Nederlands gingen leren
quote:In veel Turkse gezinnen wordt er alleen Turks gesproken. Het is belangrijk dat kinderen thuis goed met hun ouders kunnen communiceren.”
Ik ben het met je eens.quote:Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...
Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, eenquote:Op maandag 25 februari 2013 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, als turken en Marokkanen dit vergoed krijgen, dan eis ik dat straks mijn kleinkinderen ook les krijgen in 't Italiaans...
Snap je het belachelijke eraan? Tot de hoeveelste generatie moeten we het leren van de eigen taal faciliteren en bekostigen?
Te zot voor woorden.
Tja, en dat geloof ik dus niet. Waarom zou het Turks kunnen spreken leiden tot beter resultaat in het Nederlands?quote:Op maandag 25 februari 2013 12:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Je kan als grens stellen dat het thuis een levende taal moet zijn. Nogmaals, een
goede beheersing van de moedertaal
leidt tot betere resultaten in de andere taal.
Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.quote:Op maandag 25 februari 2013 10:50 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Heb je ook nog argumenten?
Ik wil graag dat mijn kinderen Mandarijn, Portugees en Swahili leren op de basisschool. Oh, en of jij dat even wil betalen.
Punt is dat ze hier komen omdat ze denken dat het hier beter is maar uiteindelijk wel klagen over nederlanders en nederlanders voor kaaskoppen uitscheldenquote:Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:
[..]
Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
Gastarbeiders zijn mensen die hier tijdelijk zijn, en dan weer vertrekken. Nederland heeft er daarvan niet zoveel gehad. Voornamelijk Italianen, Grieken en Spanjaarden deden dat. Marokkanen en Turken zijn hier gebleven, en op dat moment moet je gaan integreren en de taal leren. Als je aan je 'oude taal' wil blijven vasthouden, is dat je eigen verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:49 schreef rakotto het volgende:
[..]
Punt is, deze mensen zijn gastarbeiders. Je vraagt ze om hier te werken en niet andersom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |