Marion1609 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:52 | |
Hallo allemaal, Ik heb een vraag en hoop dat jullie tips hebben. Mijn vriend en ik wonen samen in een twee onder 1 kap woning. Wij hebben een gasverbruik van bijna 3500 m3 per jaar!! Dit is extreem hoog. Vorig jaar hebben wij om die reden een nieuwe HR ketel laten plaatsen. Dit zou een flinke besparing moeten opleveren. Wij hebben op de termostaat een timer zitten zodat de verwarming automatisch uit gaat wanneer wij vergeten deze naar beneden te draaien. We werken allebei fulltime. Daarnaast hebben we een flinke hoeveelheid hout gekocht en stoken we elke avond en in het weekend op de houtkachel waardoor we de verwarming dan ook uit hebben staan. Het gasverbruik was ondanks alles weer boven de 3000 m3. We dachten dat het misschien aan de meter zou liggen want die maakte een raar piepend geluid als die aan het verwarmen was dus die hebben we laten vervangen door een nieuwe meter. Helaas geen verschil. Die monteur heeft direct de leiding doorgemeten en er is ook geen gaslek. We stoken per maand nog steeds 450 m3 met zijn tweeen terwijl we bovenstaande maatregelen hebben genomen. Heeft iemand hier ervaring mee? Groeten Marion | ||
Metro2005 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:55 | |
Hoe is de isolatie Hoe hoog zet je de kachel | ||
RaymondK | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:56 | |
Hoe lang douchen jullie? Hoe warm is het retour water op de HR-ketel? Hoe vaak slaat hij aan? Hoe zit het met het gasverbruik van de buren? en idd. wat metro zegt, hoe warm wil je het elke keer hebben. Niet thuis / op bed --> niet stoken. Verder gewoon de tijd nemen om de boel op te stoken en zo koud mogelijk water laten draaien in het systeem, zodat je retour zeker onder de 60 graden blijft. Maar liever nog lager. Let er ook eens op dat je keuken/wastafel kraan echt op koud staat, en niet half in het midden. Dan slaat elke keer je ketel aan voor jan lul. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:56 | |
Hoe lang en hoe vaak gebruik je warm water Dat is vaak de grote oorzaak, en niet je CV | ||
Aldo-MC | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:00 | |
3000 kuub?? Zou toch nog maar een tweede keer laten kijken naar een eventueel gaslek. | ||
_VoiD_ | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:16 | |
say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:19 | |
Nop. Bij normaal gebruik van CV ( gem 6u pd bij 19.5-20.0gr ) is het hoge verbruik vaak terug te zien in de duur van bv het douchen ( 2pers 2x pd 20min pp douchen ). Er valt vaak meer "winst" te behalen in 5min pp korter douchen dan de CV 1gr naar beneden te draaien | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:21 | |
In 2012 zaten wij op 1994m3 gas & 3640kWh elec ( wij koken keramisch ipv gas ) | ||
mountainbike007 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:27 | |
Badkuip misschien? | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49 | |
En welke minimum temperatuur staat er ingesteld? | ||
Basp1 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:53 | |
Om het nog erger te maken een jacuzzi die men dagelijks met 40 graden water vult. | ||
Marion1609 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:11 | |
Het huis is een jaren zeventig hoekwoning, dubbele beglazing, glaswol isolatie in plafond van alle kamers, Spouwmuren (dus dat zit allemaal wel goed). Het enige is dat we een houten zwevende vloer hebben en dat alle leidingen door deze kruipruimte lopen. Verder is het water van de ketel is gesteld op Max 75 graden. en de CV slaat vrij vaak aan omdat we de s'morgens tot van 6:00 tot 8:00 tot 18 graden verwarmen en daarna weer om 17:00 van 16 graden naar 18 graden... gaslek lijkt ons niet het geval aangezien de NUON een meting heeft gedaan bij het vervangen van de meter. [ Bericht 0% gewijzigd door Marion1609 op 22-01-2013 13:23:19 ] | ||
Marion1609 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:12 | |
We douchen trouwens beiden standaard 1x per dag. max 20 min en we hebben geen badkuip [ Bericht 18% gewijzigd door Marion1609 op 22-01-2013 13:23:43 ] | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:13 | |
CV instellen op 10gr als je weg bent of de houtkachel aan zet | ||
Marion1609 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:22 | |
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen... | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:27 | |
En dat is nonsense dus ![]() Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:28 | |
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?) | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:34 | |
+1 Tuurlijk heb je maar energie nodig om 3.5gr te stijgen ipv 7.5gr, alleen is hij wel de hele dag aan het aan slaan om 16gr te behouden | ||
Coelho | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:38 | |
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren. Buiten die specifieke conclusie om zal iedereen er over eens zijn dat genoemde verwarmingstemperaturen en douchetijden niet overeen komen met het gasverbruik. @TS, zet eens alles uit, dus geen gasfornuis aan, geen warmwater en de thermostaat op 5 graden of zo, en ga dan eens kijken wat je meter doet. Ben benieuwd of die dan stil staat of dat je wellicht de hennepkwekerij van je buren aan het voorzien bent... | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:41 | |
Lijkt mij dat je dat wel test voordat je een nieuwe ketel en meter wilt | ||
Coelho | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:45 | |
Dat mag ik ook hopen, maar mij lijkt ook dat een energiemaatschappij meer moeite moet doen bij een dergelijk verhaal. Beschreven verbruik komt toch totaal niet overeen met gemeten verbruik. Ik zou nog niet de helft verwachten. Zeker omdat TS ook 's morgens en 's avonds in de kou blijft zitten. 18 graden is nou niet echt hoog te noemen, vanaf de vroege lente t/m de late herfst zal de ketel niet aan hoeven springen. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:49 | |
Hier ging mijn CV pas aan rond 1nov en niet eerder | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:51 | |
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen. | ||
RaymondK | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:58 | |
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:01 | |
Ik ga altijd rond okt op vakantie ![]() Dat scheelt ![]() | ||
Coelho | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:01 | |
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:03 | |
Kan maar niet noodzakelijk, gewoon de vloer ( onderkant dus ) goed isoleren Waarom iets opwarmen en gas verbruiken als je er niet bent | ||
Beelzebufo | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:03 | |
Onze CV heeft een 'comfort' functie wat inhoudt dat er een voorraadje water warm gehouden wordt zodat je snel warm water hebt als je de kraan open draait. Dit vergt echter wel steeds een beetje bijstoken. Die functie heb ik heel snel uitgezet, ik wacht wel een paar seconden langer voordat de douche warm is. Kan dát je extra verbruik zijn? | ||
Coelho | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:03 | |
Maar goed, terug on topic, TS lijkt veel te hoog aangeslagen te worden. Wellicht wil ze nog eens kijken wat haar meter doet als alle warmtevraag weg is? Welke stappen kan ze nog meer nemen? | ||
Basp1 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:06 | |
TS zegt per dag 20 minuten te douchen is dat per persoon, en heeft de TS een gewone douche of zo'n hippe water en energieverslindende stort douche. | ||
Coelho | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:16 | |
Laat TS nou 2x20 minuten per dag douchen. Dat is dus 40 minuten x 365 dagen x 15 liter per minuut (bij een heel onzuinige stortdouche) = 219.000 liter water. Het kost ongeveer 5 kuub gas om 1 kuub water op te warmen, dan zou daar 1100 kuub gas mee verklaard zijn. Blijft er nog steeds 2000 kuub onverklaard over (en dat red je niet in een geisoleerde woning waar je het max 18 graden laat worden). | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:23 | |
Koken telt dan ook nog mee he | ||
mighty_myte | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:28 | |
Koken kost echt bijna niks aan gas. Die verwarming niet 's ochtends aanzetten. Het kost belachelijk veel energie om je huis voor die korte tijd op te warmen. Korter en minder douchen. Het is echt nergens voor nodig om 20 min per dag te douchen. Ik douche 10 min per twee dagen. Tel uit je winst. Draai ook alle radiatoren dicht op plekken waar dat onzin is. Zoals de WC, gang, slaapkamer. Voor die 10 min dat je gaat schijten hoef je niet hele dagen dat hok te verwarmen natuurlijk. Tot slot, haal die houten vloer er uit en stort er beton in. | ||
RaymondK | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:39 | |
ja precies. maar er zijn er zat die er niet naar kijken en waarbij het standaard het hele jaar door 21 graden gehouden wordt. Ook op een kille zomeravond ![]() | ||
simonmo | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:58 | |
Controleer je thermostaat op werking, en of deze niet in de tocht staat. Ik denk niet dat er weersafhankelijk gestookt wordt, maar dat kost ook energie | ||
MrBadGuy | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:09 | |
En ventileer de woning voldoende, anders zit je onnodig vocht op te warmen wat weer extra veel energie kost ![]() 3500m³ is trouwens het dubbele van een gemiddelde 2-onder-1-kapwoning volgens het Nibud. Het is dus erg hoog, maar niet absurd. | ||
RaymondK | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:12 | |
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregeling ![]() ![]() | ||
PretKroket | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:18 | |
Ik verbruik 80 kuub aan gas per jaar ![]() | ||
Appeltje2010 | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:52 | |
Er zijn ook mensen die gewoon graag comfort willen, ik doe dat ook maar verbruik toch maar 1100kuub per jaar. Hoe weet jij of het voor TS en partner nodig is of niet? Misschien werkt TS wel in de bouw, of in de garage of heeft hij een snackbar, in dat soort gevallen wil je sowieso elke dag douchen (ik ook overigens met mn kantoorbaan) maar in dat soort gevallen kan ik me ook voorstellen dat je langer doucht. Inderdaad... wat is nu het verschil tussen 18 graden in huis op een zomeravond of 18 graden in de winter? Ik zie maar 1 verschil en dat is dat je in de winter tenminste nog een trui aan hebt, maar dat pleit niet echt voor jouw verhaal... | ||
simonmo | dinsdag 22 januari 2013 @ 17:56 | |
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken. Zoals ik bedoel, weersafhankelijk is meer gasverbruik | ||
klipper | dinsdag 22 januari 2013 @ 17:59 | |
Het verbruik komt mij helemaal niet vreemd over. Jaren 70 woning. 2 onder 1 kap, ofwel 3 buitengevels. Isolatie is blijkbaar pas later aangebracht, zodoende kan er een lage isolatiewaarde zijn. Vloer blijkbaar niet geisoleerd. Leidingen in kruipruimte. Nee het verbruik verbaast mij nog niets. Punten die het nog verder negatief of positief kunnen beinvloeden zijn: Dubbelglas, is dit gewoon dubbelglas of met een bepaalde hr kwaliteit, ook hierin zit gradatie. Inhoud woning, een groot verschil of het om 100m3 of 500m3 inhoud gaat. Waar staat het huis? Groningen of brabant bijvoorbeeld, woonwijk of vrijstaand. Leidingen wel of niet geisoleerd? Een ander punt is dat ts aangeeft dat ze 18 graden stookt als ze aanwezig zijn en 16 als ze afwezig zijn. Er is dus nauwelijks verlaging, dus waarschijnlijk gaat de ketel maar kortdurend buiten bedrijf. Tussen aanwezigheid en afwezigheid moet je zo'n 5 graden verschil nemen, hiermee voorkom je dat je lang moet opstoken als je weg bent geweest en niet teveel op comfort inlevert. TS hoe lang duurt het voordat de ketel weer aanslaat als deze naar nachtverlaging gaat, ofwel hoe snel koelt het af? Zelf stook ik bijvoorbeeld op 21,4 graden en nachtverlaging is 16 graden, hoewel door de mate van isoleren bereik hij deze nachtverlagingstemperatuur nooit. Maar hier is dan ook een hoge mate van isolatie. | ||
blomke | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:03 | |
Meten = weten. Dus inderdaad; meten wat één douchebeurt verbruikt (zou dus 1000 m³ kunnen verklaren). Gebruik per dagdeel meten. Nachtverbruik meten. Dan vind je de echte vebruikers. Zoals Klipper al meldde: het is niet extreem hoog. Hoe zit het met de CV buizen in de kruipruimte: geïsoleerd? Temperatuur kruipruimte (ongeveer). Via CV-aanvoerbuizen kan een flink verlies optreden. | ||
YskaFredriksson | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:05 | |
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is. | ||
dekilo | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:05 | |
20 minuten douchen. ![]() | ||
TheFreshPrince | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:11 | |
Hoekwoning, 90m2, 1973, geen bijzonder isolatie, wel overal dubbel glas (boven HR++). Kachel op 19 graden als ik thuis en wakker ben, anders 15,5 graden (ook 's nachts). Afgelopen jaar 1048m3 gas. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:36 | |
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleem | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 18:56 | |
Dan zal je met dit weer lekker wat m3's erdoorheen jagen ![]() Paar vragen: Wat is je temperatuur regiem over een etmaal? Hoelang duurt het opwarmen van je huis. Heb je tapcomfort aanstaan? Wat voor CV systeem heb je (radiatoren / vloerverwarming) Wat is de retourtemperatuur van je CV water? Verwarm je ruimtes waar je niet verblijft. Het is verder raadzaam om een infrarood temperatuur meter aan te schaffen. Hiermee kan je warmte lekken opsporen. Probeer het huis zo luchtdichtmogelijk te krijgen door kieren ed af te dichten met kit of tochtstrips. Wij hebben voor verwarming ongeveer 10x minder nodig in een jaar voor onze 2009 tussenwoning ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 19:03:08 ] | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:00 | |
Dan heb je te weinig capaciteit. Mijn huis heb ik met dit weer in een uur met 5 graden opgestookt. Als het 0.5m3 per uur kost om je huis warm te houden en 2m3 kost om je huis van de nachtverlaging op te warmen dan is het bij 5 uur afwezigheid dus al lonend om verlaging toe te passen. Je kan dit heel simpel uitrekenen door een dagje te testen. Je wilt de gemiddelde etmaal temperatuur overigens zo laag mogelijk houden. [ Bericht 27% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 19:06:21 ] | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:02 | |
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker? ![]() | ||
citywok | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:13 | |
Zegt wie? Omdat? Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus. Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren ![]() | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:17 | |
CVBoer is ok ![]() Maar inderdaad. Ga voor de gein met dit weer eens in een (nieuwbouw)wijk kijken, allemaal grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen. Een fatsoenlijk ingeregelde CV pluimt amper. Dikke pluimen is condens = rendement wat de schoorsteen uitvliegt. Mijn nieuwbouwwoning stond op 80c pomp op stand III en de voetventielen vol open ![]() ![]() De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten ![]() ![]() Ik heb de boel nu zelf afgeregeld, ik ben denk ongeveer de enige woning uit de nieuwbouwwijk die niet tot nauwelijks pluimt uit de schoorsteen. Het is echt een grof schandaal. Ik geloof best dat er vakmensen in de branche zitten, maar een deel van de installateurs zijn dozen schuivers en hangen enkel factory default ketels op. [ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 19:27:30 ] | ||
_VoiD_ | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:21 | |
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede. | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:24 | |
Niet altijd waar, bij een trage verwarming of te weinig capaciteit icm met een ketel die inefficient is bij het opstoken van de woning kan het zuiniger zijn om de nachterverlaging kleiner te houden. Maar zoals eerder gezegt, het is heel simpel meetbaar of het in je eigen specfieke situatie loont
| ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:25 | |
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken. | ||
citywok | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:26 | |
Hier hetzelfde ![]() Wat ik me afvraag: veel bedrijfsschoorstenen zijn ook nogal aardig aan het dampen. Is er nou werkelijk niemand die daar even over nadenkt? Ik vind het comfortabeler om bij 17°C een stralende radiator te hebben dan bij 19°C te zitten zonder stralingswarmte. Hoe meer je moet opwarmen, hoe meer en langer je radiatoren aan het stralen zijn. Dus hoe lager hoe beter. Tot op zeker hoogte dan. Mijn appartementje wordt sowieso nooit kouder dan 15 à 16°C, al is het -20°C buiten. | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:29 | |
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben. Van 23:00 tot 16:00 staat de thermostaat hier gewoon op 14c. Op 17:00 is de gewenste temperatuur ingesteld. | ||
blomke | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:36 | |
300 m³ op jaarbasis??? Maar een tussenwoning uit 2009 (ik ken die uit m'n familiekring) is qua isolatie en (laag) energieverbruik, totaal niet te vergelijken met een hoekwoning jaren '70. | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:41 | |
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis: 2010: 467m3 2011: 345m3 2012: 334m3 2013: Prognose 290m3 CV Tuning ![]() Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten met 4 extra 140mm fans. Op de keuken radiator kan ik ook nog 4 extra 92mm fans kwijt ![]() | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:41 | |
Half uur douchen. Elke dag, een betere ontspanning is er niet. | ||
blomke | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:44 | |
Neuken. Elke dag, 'n half uur. | ||
blomke | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:45 | |
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden! Welke IR - meter heb je? Leuk verjaardagscadeautje! | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:48 | |
Thanks! Als iedereen wat meer bewust zou worden zou dat al enorm veel schelen, er valt zo eenvoudig zoveel te winnen. Uiteindelijk doel is om de gas aansluiting de deur uit te doen en de boel warm te houden met een warmtepomp. Met een uitbreiding op de PV installatie moet mijn woning dan klimaatneutraal worden met een energierekening van 0 euro. Ben nu een schandalige 45 euro per maand kwijt ![]() IR Meter heb ik vorige week bij de Lidl vandaan voor 25,- euro. Heel erg waardevol om isolatie lekken op te sporen. Als je er mee bezig ben wil je eigenlijk meteen een warmtebeeld camera ![]() Zit er aan te denken om buiten tegen de fundering de boel uit te graven en daar dikke EPC blokken tegenaan te plaatsen, dan meteen wat extra EPC op de bestaande vloerisolatie toepassen ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:51 | |
Hier: Nacht 10gr Om 06.30 moet het 19.5gr zijn Om 07.30 gaat hij weer naar 10gr Om 17.00 moet hij weer op 19.5gr zijn Enz Dagen waar we later thuis zijn ( sporten bijv ) gaat hij pas om 20.00 op 19.5gr Om 21.00uur gaat hij weer op 10gr | ||
blomke | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:54 | |
Ook een lovenswaardig streven! Ik vraag me af wat de overheid verzint om de misgelopen ¤'s op onze energierekeningen, te compenseren? | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:57 | |
Waar lees jij dat ik bij elke ketel die ik monteer de aanvoer op 90 graden laat staan en de pomp op 3? Ik weet heel goed hoe je een ketel zuinig kunt laten stoken, tevens weet ik wel dermate veel van cv installaties dat je niet klakkeloos de thermostaat naar 10 graden moet zetten als je er niet bent. Prima als je een goed geisoleerde woning hebt, een drama als je woning in een dag tijd ook tot 10 graden afkoelt. Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert. Mijn eigen installatie stook ik met een aanvoer van 55 graden en 40 graden retour. Witte pluimen zie je hier niet of nauwelijks. De ketel condenseert hoorbaar, net of er iemand in de afvoer staat te pissen. ![]() Het is ook terug te zien in de gasrekening, slechts 520 m³ op jaarbasis. | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 19:59 | |
Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt. | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:01 | |
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent. | ||
WaVe | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:16 | |
Ik heb een hoekwoning uit 1972, wel zo goed mogelijk nageisoleerd (overal HR++ glas, spouwmuren nageisoleerd, vloer geisoleerd in de kruipruimte). In 2012 (met nog een flink verbruik in januari en februari, omdat toen de dak en vloerisolatie er nog niet was en het in februari natuurlijk flink koud was) had ik een verbruik (totaal) van ongeveer 900 m3. Ik pas nacht (en op de dagen dat we allebei werken ook dag)verlaging toe van 16 gr. Om 18.00 heeft de iSense het opgewarmd naar 19 gr en om 20:00 gaat ie naar 20, om dan om 22:30 weer naar 16 terug te gaan (in het weekend en de vrije dag van mijn vriendin gaat ie om 9:00 naar 19 gr). Ook met de huidige kou blijft mijn huis prima warm met een max aanvoer temperatuur van 60 gr. Qua warm water gebruik: In de zomermaanden (als de CV gewoon uitstaat) gebruiken wij ongeveer 5 m3 per maand om warm water te maken (voor af en toe een afwasje en voornamelijk voor douchen en heel af en toe een bad voor mijn vriendin). In de winter zal er vast wat meer gas nodig zijn (het aangevoerde water zal wat kouder zijn), maar veel meer dan 100 m3 gas per jaar voor warm water en koken zal ik niet gebruiken (wel heb ik een warmtewisselaar voor het douchewater, dan scheelt ongeveer 50% aan gasverbruik voor het douchen) Aan TS: vooral je huis goed na (laten) isoleren. | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:18 | |
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat. | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:19 | |
Volgend jaar inderdaad even kijken of ik de afspraak kan plannen als ik thuis ben. Ga ik wel een dagje thuiswerken ![]() Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen. | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:21 | |
Ik steek de houtkachel wel aan als ik thuis kom, of wakker word en thuis blijf. Minimum temp voor de CV staat bij mij niet ingesteld, want ik heb de hele thermostaat verwijderd (kwam zo uit met tegelen). Zuiniger kan het niet. ![]() | ||
YskaFredriksson | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:22 | |
Woning uit 1936, grenzend aan brandgang (voordeel, daardoor in de zomer ook koel ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:36 | |
Why? De badkamer moet toch gewoon op temp zijn. Niet zo best bij 10gr gaan douchen en niks goed kan drogen | ||
_VoiD_ | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:09 | |
Puur energietechnisch is dat niet te verklaren. Ik neem aan dat dat met ketelrendement heeft te maken? Dat de ketel het meest energiezuinig stookt bij een bepaalde vraag? Trouwens, iemand in regio Utrecht die bij mij de ketel en radiatoren wil komen afstellen? Volgens mij is dat hier ook belabberd. Niet dat ik zoveel verbruik per jaar, maarja. (tot nu toe 450 m³, verwacht zo rond de 500 te eindigen) [ Bericht 16% gewijzigd door _VoiD_ op 22-01-2013 21:18:45 ] | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:35 | |
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel. | ||
citywok | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:42 | |
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie. Gedurende dat ene uur van 10 naar 20°C zal je meer verbruiken dan van 15 naar 20°C. Maar het handhaven van 15°C vanwege de warmteverliezen naar buiten speelt je juist parten in het verbruik. E.e.a. staat natuurlijk geheel los van je eigen standaarden van comfort, maar dat is iets totaal anders dan wat het zuinigste is. | ||
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:46 | |
Comfort is hier prima. Thermostaat staat zo hoe wij onze week hebben. Nooit koud wanneer dat niet moet, nooit warm wanneer het niet nodig is | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:47 | |
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden. Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend. Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven. Meten = weten [ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 21:57:03 ] | ||
TheOneAndOnly | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:49 | |
Bijna elke dag... maandags bijna, dinsdags bijna... etc etc... maar als het dan gebeurd duurt het wel 2 minuten, incl uit en aankleden... :p | ||
TheOneAndOnly | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:51 | |
Heeft het nut om de aanvoertemperatuur naar beneden te schroeven als je een modulerende thermostaat hebt? | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56 | |
Zo is het ook. ![]() | ||
Revolution-NL | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56 | |
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c. Bij het verlagen van de aanvoer verlaag je ook het radiator vermogen, het is dus even test wat de minimale aanvoer is dat de installatie in balans blijft en de retour niet oploopt doordat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan aan de ruimte. | ||
citywok | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:00 | |
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierboven ![]() | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:00 | |
Exact. | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:02 | |
Dan nog is dat dus een keuze tussen comfort of zuinigheid. Je kunt dan ook het maximale vermogen wat terugschroeven... Dan duurt het wel langer voor je gewenste temp is bereikt uiteraard. | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:05 | |
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd. De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is. Maargoed, doe wat je niet laten kan. doe ik dat ook. | ||
citywok | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:07 | |
Zoals ik al zei: comfort is wat anders dan zuinig. And what he said ![]() | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:07 | |
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist. | ||
cvboer | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:18 | |
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten. | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:26 | |
Ga je gang, maar hoe groter het tempverschil is tussen binnen en buiten, hoe harder de warmte weglekt. (Als het binnen 20 grd is en buiten 5 grd ben je binnen eerder een grd in temp gezakt dan als het binnen 20grd is en buiten 15 grd) Oftewel, een lagere binnentemp zorgt door een kleiner tempverschil met buiten te allen tijde voor een lager energieverlies ten gevolge van het weglekken van de warmte naar buiten. En wat je niet verliest, hoef je niet aan te vullen. Ik merk dat overigens ook goed met het stoken op hout. Als het buiten 5 tot 10 graden is gebruik ik 1 kratje hout per dag. Als het buiten -5 tot -10 is bijna anderhalve krat per dag. (Gemiddeld over een week genomen, dus redelijk betrouwbaar) | ||
Ou-Tannu | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:46 | |
hier snachts / overdag indien afwezig op 17 gr langere periode afwezig 10 gr aanwezig? 19,5 gr | ||
Gieliovd | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:52 | |
Alle massa in je huis koelt af als je de kachel op 10 graden zet. Dan moet je hele uit echt van diep komen wil je enig comfort hebben als je thuis komt. Eettafel steenkoud, keukenblad, stoelen, deurkrukken, alles koud. En die ketel maar knallen een paar uur voor je thuis komt. Merk ik nu ook. Als ik weg ben gaat de gas kachel op 2. Kom ik thuis, koud. Uren later is het pas behaaglijk. Vergeet ik de kachel een keer, is het erg lekker thuis. Mijn hele huis is geïsoleerd en ik stook alleen in het souterrain. Daar boven liggen 3 houten vloeren waarvan de bovenste geïsoleerd is. Toch is het boven altijd redelijk warm. Zo zie je in zo'n koud huis hoe veel warmte opstijgt. Zal dit weekend een thermometer meenemen. | ||
Bijvlagenzinvol | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:01 | |
Yup. Zoals gezegd, het is een compromis tussen zuinigheid en comfort... Overigens wordt het bij mij eigenlijk niet kouder dan 12 a 13 graden. (Lager werd het niet in januari/februari 2005 toen de radiatoren enkele weken lang in de schuur stonden i.v.m. het spuiten van alle muren in huis.) Het koudste wat het dit jaar binnen geweest is, is 14,4 graden, nadat ik om 01:30uur was gestopt met stoken, en pas de volgende dag om 20:30uur de kachel weer aanmaakte. Toen was het buiten echter wel vele graden onder nul. | ||
quo_ | woensdag 23 januari 2013 @ 00:17 | |
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water? | ||
Bijvlagenzinvol | woensdag 23 januari 2013 @ 01:10 | |
![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 23 januari 2013 @ 01:14 | |
hehe das wel een sterke ja ![]() | ||
quo_ | woensdag 23 januari 2013 @ 01:17 | |
Inderdaad. Het deed zich enkele jaren na oplevering van de woning voor bij een grondwaterstand die net wat hoger was dan in de jaren ervoor. Gelukkig stonden daar vrijwel alle leidingen onder water zodat het niet meer warm te krijgen was en er dus uitvoerig gezocht werd. Als er slechts een deel onder water ligt kom je daar wat minder snel achter. | ||
Bijvlagenzinvol | woensdag 23 januari 2013 @ 01:42 | |
En dat is nou het mooie van een forum. Er komt er altijd wel 1 met een onverwachte doch niet te onderschatten opmerking uit de hoek. ![]() | ||
xaban06 | woensdag 23 januari 2013 @ 03:02 | |
Wat een temperaturen zeg. Hier 08:00 op 21C en om 23:00 op 18C. Lekker altijd warm (huis is zo goed als nooit leeg). | ||
TheOneAndOnly | woensdag 23 januari 2013 @ 05:56 | |
Maar heeft het ook nut bij een modulerende kamerthermostaat? Ik hoorde dat bij een remeha quinta 35c de ingestelde temperatuur overruled wordt als je er een modulerende kamerthermostaat op aansluit en dan toch naar de maximale in te stellen waarde gaat (90 graden meen ik). Bij weinig warmtevraag en warm houden voelen de radiatoren lauw aan, bij veel warmtevraag voelen ze gloeiend heet... | ||
TheOneAndOnly | woensdag 23 januari 2013 @ 05:58 | |
Bij die temperaruur ga ik er aan... max 20 graden hier... dan zit ik in een blousje met korte mouwen en mijn vriendin heeft het dan nog niet warm... | ||
Gieliovd | woensdag 23 januari 2013 @ 07:00 | |
Moeder, groot huis, met 1 klein kind samen. Vloerverwarming, marmer, verwend. Rekening, 6000 kuub verbruikt. Waarom? Permanent 24 graden in huis, zo'n 200 kuub woonkamer. Dat is pas idioot. | ||
klipper | woensdag 23 januari 2013 @ 09:36 | |
Waarom is dat idioot??? Als je moeder zich daar nu prettig bij voelt. Het is toch veel belangrijker dat iemand zich gelukkig voelt dan dat de thermostaat een paar graden omlaag gaat en ze zich doodongelukkig voelt omdat ze het constant koud heeft. Ik stook op 21,4 omdat dat voor ons de meest behaaglijke temperatuur is, mocht het koud zijn dan gaat de thermostaat gewoon omhoog, immers je persoonlijke behaaglijkheid kan ook weleens afwijken van het gemiddelde. Ik stook de hoogste temperatuur van het rijtje waar ik woon, heb een hoekhuis met een zijmuur op het noorden gisitueerd, het grootste huis door extra uitbreidingen en verbruikt het minste gas. Ze zijn ieder jaar weer verbaasd. Ik zit in een tshirt binnen en zij in een dikke trui, goh wat is dat lekker zeg. | ||
citywok | woensdag 23 januari 2013 @ 18:09 | |
Ach, als jij/zij/wie dan ook het ervoor over heeft om, zeg eens, 20% van je jaarloon naar de kolenboer over te maken voor die 6 miljoen liter gas om in je t-shirtje te kunnen zitten moet je dat vooral doen ![]() | ||
klipper | woensdag 23 januari 2013 @ 18:25 | |
Ten eerste is het gas en geen kolen, ten tweede gaf ik aan dat ik veel minder verbruikt dan al mijn buren en wel de hoogste ruimtetemperatuur heeft. Lezen is ook een vak. Overigens 6 miljoen liter gas is 6000 m3 daar doe ik vele jaren mee. | ||
citywok | woensdag 23 januari 2013 @ 18:29 | |
Vandaar het "jij/zij/wie dan ook", daar ik het deels over je quote had. Lange teentjes? | ||
klipper | woensdag 23 januari 2013 @ 18:33 | |
Nee, ik gaf aan dat je niet hoeft in te boeten op comfort en toch een laag verbruik. Veel mensen boeten enorm in op comfort om toch een laag verbruik te hebben. Het kost alleen wat om het in te laten regelen als je dit zelf niet kan, veel oude installaties moeten trouwens ook aangepast worden hiervoor. | ||
R2R | woensdag 23 januari 2013 @ 21:20 | |
Heb je wel eens simpelweg de gasmeter in de gaten gehouden bij een keertje douchen? M.a.w. hoeveel verbruik je nu tijdens die 20 minuten douchen? Daaruit kan je snel afleiden of het warm water verbruik is wat zoveel gas kost, of dat het verbruik terug te vinden is in het stoken van de verwarming. Verder ga ik er vanuit dat de CV ketel ook voor warm water zorgt? Er is niet toevallig nog ergens een gasgestookte boiler in huis... ![]() | ||
bluemoon23 | woensdag 23 januari 2013 @ 22:47 | |
Even voor het beeld: mijn moeder woont in een vrijstaand huis uit 1975, matig geisoleerd. Alleen woonkamer/open keuken en voordeur + raam in hal hebben dubbel glas (van 25 jaar oud). Overdag 20º, soms doet ze aan nachtverlaging naar 16º als ze het niet vergeet (klokthermostaat staat niet op vast programma ivm wisselend werkrooster) Hr ketel van 2000, verbruik is ongeveer 1900 m3 jaar. Zoals al eerder gezegd is, dat uurtje s` morgens verwarmen voor als je opstaat heeft ook weinig nut. De meeste mensen zijn dan snel en druk bezig om maar op tijd weg te komen, dat lukt je ook wel op 16º. Net als je badkamer opstoken naar 24º (waar verwarmingen in badkamers volgens mij op berekend worden), ik heb alleen de vloerverwarming in de badkamer aan om het vocht er uit te houden, niet om er uren in mijn nakie rond te huppelen. | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 07:09 | |
Een weersafhankelijkeregeling zorgt ervoor dat de stooklijn van je ketel wordt opgehoogt naarmate het buiten kouder is. Als het buiten kouder is zul je meer vermogen van je radiator moeten vragen om het warm te houden binnen. Een weersafhankelijkeregeling heeft niets met comffort te maken maar is gewoon om met de juiste instelling, de radiatortemperatuur zo laag mogelijk te houden met als gevolg een hoger ketelrendement. [ Bericht 1% gewijzigd door RaymondK op 24-01-2013 07:18:30 ] | ||
Trebo | donderdag 24 januari 2013 @ 07:10 | |
Ik had gister na het eten ook extreem hoog gasgebruik. | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 07:34 | |
Respect gek. Dus met extra fan's je retour water her en der nog lager krijgen begrijp ik? Of gebruik je die om met een relatief koude radiator toch snel je ruimte te verwarmen? Schakel je de fan's ook uit? Kun je eenvoudig met een clickson op de aanvoerpijp doen ![]() Je moet ze de kost geven waarbij er idd. 90 graden door de radiatoren heen gaat ' t hele seizoen door ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 24-01-2013 07:44:43 ] | ||
astie | donderdag 24 januari 2013 @ 08:33 | |
Toen ik 5 jaar geleden mijn woning kocht stond er nog een ketel in uit 1985!!!! Hoekwoning, 1965, geen isolatie, enkel glas. Heb er een Nefit Aquapower ingezet. Deze af laten stellen. De vorige bewoners stookte zo'n 2500 m3 weg. Nu dakisolatie en overal HR++ glas en een hoop onnodige tocht verholpen. Elke nacht en overdag ging onze thermostaat naar 15 graden en 'savonds naar 19 graden. we stokten met deze setting zo'n 1350 m3 per jaar. Nu heb ik een jaar de nacht en overdag temperatuur op 17 graden gezet en 'savonds gewoon 19 graden. Door deze 2 graden hoger kwam ik op 1150 m3 uit! 200 m3 verschil !!!!!!!! Nu zitten we te twijfelen aan vloer (deels hout) en spouwmuur isolatie. Alleen blijft vocht onze grootste angst. | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 09:06 | |
niet elke winter is het zelfde he. Waarsch had je nog lager gezeten als je gewoon niet stookt als je er niet bent overdag en 's nachts, en optijd en rustig laat beginnen met stoken voor je thuis komt. | ||
astie | donderdag 24 januari 2013 @ 09:18 | |
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht. Even de verschillen in winters opgezocht en inderdaad is er een klein verschil tussen de betreffende winters. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik geen 15% besparing heb door verschil in winter. Er is inmiddels een kleine geboren bij ons en nu staat mijn thermostaat altijd op 19 graden overdag dus ben benieuwd naar mijn eindafrekening ![]() | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 09:21 | |
't is bij HR vooral interessant om je retourwater eens te meten. Met voetventielen bij de radiatoren kun je dan nog wat fijntuning doen. Retour moet zo koud mogelijk zijn maar toch zeker wel onder de 60 graden blijven. Anders is je HR princiepe weg. Zoals al eerder gschreven is, als je huis gemiddeld kouder is heb je minder warmte verlies. [ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 24-01-2013 09:32:00 ] | ||
astie | donderdag 24 januari 2013 @ 09:24 | |
Goeie tip. Zal het retourwater eens meten. Ik heb alleen maar op één radiator een voetventiel zitten. dus afstellen is niet mogelijk helaas. | ||
blomke | donderdag 24 januari 2013 @ 09:45 | |
IK weet niet hoe je aanvoer is uitgevoerd (thermostaatkraan, "gewone kraan"), maar er bestaan th.-kranen met een instelbaar max. debiet. Daarme kan je dus de stroming zodanig instellen, dat je toch een lagere retourtemperatuur krijgt. | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 09:48 | |
dat wist ik niet ![]() ![]() waar je trouwens ook een wegtrekkertje van krijgt is de vorstbeveiliging van een gemiddelde thermostaatkraan wanneer hij uit staat. Gaat soms bij 15 graden alsnog mee lopen om het vorstvrij te houden ![]() simpele oplossing is een 1 cent muntje in je knop d'r tussen leggen. ![]() | ||
blomke | donderdag 24 januari 2013 @ 09:53 | |
Zit de knop dan wel goed op de kraan? | ||
Coelho | donderdag 24 januari 2013 @ 10:11 | |
www.mindergas.nl Hier even je meterstanden invoeren en hij zet ze af tegen de buitentemperatuur. Dan heb je pas een eerlijk vergelijk. Als voorbeeld: In de eerste 23 dagen van Januari heb ik bruto 15 m3 meer verstookt dan dezelfde periode vorig jaar. Echter door de veel warmere temperaturen toen heb ik een netto besparing van 25% gerealiseerd, uitgedrukt in graaddagen (lees de website er op na voor een definitie)., | ||
RaymondK | donderdag 24 januari 2013 @ 10:21 | |
ja, ik heb het bij 2 kranen al meegemaakt. 1 van Heimeir andere van een ander bekend merk | ||
simonmo | donderdag 24 januari 2013 @ 18:17 | |
Inderdaad moet je oppassen met je houtenvloer te isoleren, bij ons was het ook niet goed gebeurd, ( door proffesioneel bedrijf purschuim tegen aan gespoten in de kruipruimt). Resultaat dat vocht de zwakke plekken zocht en door de muren omhoog kwam . Hebben we alsnog al het hout eruit kunnen trekken en een beton vloer moeten maken | ||
blomke | donderdag 24 januari 2013 @ 18:22 | |
Daar schrik toch wel errug van! Wonen jullie op kleigrond of grondwater in de kruipruimte??? | ||
simonmo | donderdag 24 januari 2013 @ 18:30 | |
Geen kleigrond en geen grondwater. Onder isolatie in de kruipruimtes zit altijd wel condens en daardoor is het ook vochtig in de kruipruimte. Dit vocht zoekt zwakke plekken. | ||
NicoKaa | donderdag 24 januari 2013 @ 18:46 | |
Ik maak hieruit op dat je het zelf hebt hersteld. Heb je dat "professionele bedrijf" hier niet op aangesproken? Dat brengt een enorme kostenpost met zich mee. Van een bedrijf mag je meer verwachten! | ||
simonmo | donderdag 24 januari 2013 @ 19:21 | |
Zelfs tot aan advokaten aan toe, maar mijn rechtsbijstand DAS heeft het voor me verpest, die gaf mij op een gegeven moment groen licht om alle schade te herstellen en de rekening in te dienen bij de veroorzaker,. Maar bij de advokaten kreeg ik gewoon keihard te joren dat ik het bewijsmateriaal had "vernietigt" en niet meer kon aantonen dat het aan de isolatie lag. DAS had eerst een inspectie uit moeten laten voeren | ||
Revolution-NL | donderdag 24 januari 2013 @ 19:39 | |
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar. Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c ![]() Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie. De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
klipper | donderdag 24 januari 2013 @ 21:20 | |
Dus het inregelprobleem heb je opgevangen door extra fans te monteren.... Moet zeggen dat ik het nu bepaald geen fraai gezicht vindt al die bedrading zo, dat had je na al die tijd toch wel wat beter weg kunnen werken. | ||
klipper | donderdag 24 januari 2013 @ 21:21 | |
Als je ooit uit elkaar gaat, bedenk dan dat de ruimtetemperatuur daar misschien van invloed op is geweest. ![]() | ||
TheOneAndOnly | donderdag 24 januari 2013 @ 22:19 | |
Denk niet dat het dat zal zijn dan... haha. | ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 07:25 | |
Geniaal. Ik snap alleen ff niet waarom 2 stooksessies energiezuiniger zouden zijn dan 1. Behalve dan dat je dus 2x met relatief kouder water aan het werk bent, en bij 1x steeds maar warmer en warmer gaat (tot aan de ingestelde temp dan) Is dat het? edit: ja dat is het. | ||
Revolution-NL | vrijdag 25 januari 2013 @ 09:59 | |
Klopt, dat krijg je met een veel te grote ketel en maar beperkt radiator vermogen, dan moet je een beetje inventief zijn ![]() De bedrading is inmiddels al weggewerkt. De fan controller moet ik nog even in de behuizing van een externe cdromspeler monteren. De fans op de radiator zijn ook weggewerkt ![]() Bij mij in de buurt hebben ze zo te zien nog niks gewijzigd aan de CV setup. (Foto vanmorgen genomen) ![]() ![]() ![]() Zit er aan te denken om in de buurt eens cvtuning onder de aandacht te brengen. Als ik een standaard methodiek voor een standaard woning in de wijk kan bedenken om de boel snel en effectief in te regelen kan ik best wat stappen maken. Uurtje werk 50 euro per woning ofzo? Lijkt mij wel een uitdaging om uiteindelijk geen meters lange pluimen in de wijk te zien ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 25-01-2013 10:54:41 ] | ||
Metro2005 | vrijdag 25 januari 2013 @ 10:03 | |
Mijn oude woning koelde als het hard vroor zelfs af tot 7 graden binnen en zelfs DAN was het goedkoper om de kachel 's nachts uit te zetten en de dag erna op te stoken tot het weer 21 graden was. Heb destijds echt een hoop metingen gedaan qua gasverbruik en de mythe dat het goedkoper is om de kachel te laten branden en het niet te laten afkoelen ging echt niet op. Nu was dat wel een enorm slecht geisoleerd huis (daarom werd het ook zo koud) dus wellicht geldt dat niet voor modernere goed geisoleerde woningen maar daar is de noodzaak om 's nachts te stoken weer compleet afwezig omdat de temperatuur gewoon nauwelijks daalt. In mijn huidige woning is het tot nu toe geen enkele keer kouder geweest dan 17,5 graden en dat is eigenlijk al te warm om in te slapen dus de kachel staat 's nachts altijd uit. Gasverbruik vanaf april tot nu is bij mij momenteel 620 kuub en dan is het als ik thuis ben gewoon altijd tot 21 graden opgestookt. Over een jaar is gemiddeld iets meer dan 800 kuub In mijn oude huis met 0 isolatie heb ik nooit meer gebruikt dan 1100 kuub per jaar. | ||
Revolution-NL | vrijdag 25 januari 2013 @ 10:03 | |
Ja klopt, ![]()
| ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 10:14 | |
Ik woon in een flatgebouw uit 1965 waar we tot 2008 op stookolie stookte. Op zich is dat helemaal niet verkeerd behalve dat die olie 14% duurder is dan het gas, maar het rendement van die oude ketels was 60%. Stookkosten voor de hele flat ruim 50000euro per 64 huishoudens in een zachte winter ![]() Blijft toch lastig om het retour water met deze luchten onder de 70 graden te krijgen. Je moet het ver transporteren, en de waterzijdige inregeling is eigenlijk dramatisch, en bij de meeste mensen is het nog een enkelplaats radiator in de woonkamer. Maar toch het grootste gedeelte van het jaar zitten we met een retour van zo'n 50 a 55 graden. Ik denk dat als we nog wat beter kunnen inregelen nog best wat procentjes kunnen pakken zo te zien ![]() | ||
blomke | vrijdag 25 januari 2013 @ 10:53 | |
Als je de aanvoertemperatuur knijpt, daalt de retourtemperatuur ook. Uiteraard is dat een brute force methode; beter is inderdaad veel (nieuwe, extra) radiatoren aanbrengen en stuk voor stuk inregelen. Ik heb zelf de ketel op max. 65 graden aanvoer ingesteld; bij het opstarten 's morgens vroeg draait ie dan op 65/45 A/R graden. Is de kamer op temperatuur, dan daalt dat tot 50/35 A/R. En als de houtkachel aangaat, tot 15/15..... | ||
Revolution-NL | vrijdag 25 januari 2013 @ 10:57 | |
Niet altijd waar ![]() Bij 50c aanvoer kom ik uiteindelijk ook op een retour van 40c uit, net zoals bij een aanvoer van 60c Eenvoudig te verklaren omdat mijn radiatoren bij 60c een hoger vermogen hebben en dus beter hun warmte kwijt kunnen. | ||
blomke | vrijdag 25 januari 2013 @ 11:04 | |
Dan zou je met een oneindig kleine radiator, hetzelfde vermogen eruit kunnen persen? Ergens in je 60C traject (bijv. halverwege de radiator) wordt het 50C...... | ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 11:39 | |
ja, ideaal zou zijn veel grotere radiatoren met voetventielen, maar das nogal een dure grap gezien dat op 8 radiatoren per appartement zou komen. Dat doen we niet. Per standleiding wordt het met een afsluiter ingeregeld, vaak zijn die vol open gezet na reparatie. De transportpompen zijn dynamisch. Ze "voelen" de tegendruk en gaan harder pompen bij minder tegendruk (meer radiatoren open dan minder tegendruk). Als we zachter gaan pompen komen er klachten vanuit het eind v.d. flat. Toch ga ik stiekem iets zachter pompen weer. Zolang men niet weet dat je iets veranderd hoor je ze niet. Best leuk een collectief systeem. Het is goedkoop in onderhoud, betrouwbaar, en relatief energiezuinig wanneer het goed ingesteld is, maar je kan niet zomaar ff zeggen zo het is eind april dames en heren, we draaien de knop om. En je moet de laatst klagende tevreden stellen. Dat is het grootste nadeel [ Bericht 4% gewijzigd door RaymondK op 25-01-2013 11:44:56 ] | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:30 | |
En als er een aantal oudjes wonen die graag een temperatuur willen wat gelijk is aan de sauna heb je met z'n allen een dure rekening. | ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:33 | |
ja precies dat is het gevaarlijke als je daar direct gehoor aan geeft. Ik heb dus ook aan iedereen duidelijk gemaakt via een brief waarom we in watertemperatuur naar beneden zijn gegeaan (met nieuwe ketels) en dat het vanaf toen gewoon wat langer zou duurde dan men gewend was om de toko op te stoken. Voorheen werd er het hele jaar 90 graden gedraaid, en in hartje winter zelfs nogmeer ![]() En als d'r dan 1 klaagde ging ik eerst even op bezoek, en dan bleek gewoon dat bij oma op de 4e etage de hele radiator vol met lucht stond. Of dat de kraan vast zat. ![]() Niet gelijk gaan verhogen ![]() Ook hebben we een keer afgesproken in een Vve vergadering dat iedereen het ten alle tijden minimaal 21 graden moet kunnen maken in huis. Dat is een mooie stok achter de deur voor die imbicielen die het 25 graden denken te moeten hebben. Dan laten ze maar een dikkere radiator plaatsen, of ze stoken maar elektrisch bij ![]() Ik zelf zit op 300 euro per jaar aan stookkosten. De rest krijg ik terug. Laatst zag ik op het overzicht dat er 2 mensen zijn die op het voorschot van 850euro nog eens 400euro moeten bijbetalen ![]() ![]() ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door RaymondK op 25-01-2013 13:40:15 ] | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:36 | |
Je hebt gelijk, zo leer ik als cv boer ik weer eens wat, ik zat dus fout. Ik stook nauwelijks bij in mijn woning uit 2009. Met een jaarlijks gasverbruik van zo'n 540 m³ maak ik me om de gasrekening niet druk. Uiteraard rookt hier de ketel ook niet. | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:42 | |
Mooi stukje vve beheer met het milieu en de rekening als leidraad. Toen ik voor het eerst een woning kocht zat er ook een vve bij. Daar was ik maandelijks 380 euro aan kwijt. Daarvan was 175 euro alleen al voor de stookkosten. Naar mijn idee belachelijk veel geld, nu ik mijn eigen cv installatie heb ben ik veel minder kwijt, slechts 73 euro per maand, waarvan 40 naar de gasboer gaat. | ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:43 | |
ja maar eens in de 15jr moet er een nieuw keteltje komen, en elk jaar een beurtje, en af en toe stuk, die kosten moet je ook meetellen he. Maar 175eu/mnd voorschot stookkosten is wel idoot hoog. | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:44 | |
Ik heb een huurwoning, dus die kosten heb ik niet. ![]() | ||
RaymondK | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:44 | |
ja, die kosten zitten gewoon in de huur verweven natuurlijk | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 13:46 | |
Dat klopt, ze zijn voor mij geen directe kosten, indirect betaal je het wel natuurlijk. | ||
bouwfraude | vrijdag 25 januari 2013 @ 14:32 | |
Afhankelijk van de verhuurder kan het wel even duren voordat je een nieuwe ketel krijgt. Bij mijn ouders in de straat wonen mensen waar de cv-boer op een gegeven moment 4 keer per week voor de deur stond omdat de verhuurder weigerde een 20 jaar oude ketel te laten vervangen. En dan betalen ze een vreselijk bedrag aan (particuliere) huur. | ||
bluemoon23 | vrijdag 25 januari 2013 @ 14:49 | |
Dan kun je beter zorgen dat je minder dan 500m3 /jaar verbruikt, dan val je namelijk in een lager capaciteitstarief = lagere rekening. Vaak doen de energiemaatschappijen hier nog wel eens moeilijk over, en proberen ze er onderuit te komen. | ||
_VoiD_ | vrijdag 25 januari 2013 @ 14:54 | |
hmm, ik zit dit jaar dus op 470 m³ ![]() | ||
cvboer | vrijdag 25 januari 2013 @ 15:02 | |
Slim, ![]() | ||
bluemoon23 | vrijdag 25 januari 2013 @ 15:30 | |
Voorbeeldje van Essent over capaciteitstarief bij gas, scheelt ¤50,41 per jaar bij verbruik onder 500m3/jaar. https://www.enexis.nl/con(...)ke-netwerktarieven-g | ||
e2the3an | dinsdag 29 januari 2013 @ 10:44 | |
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator. Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik? Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken. | ||
blomke | dinsdag 29 januari 2013 @ 10:57 | |
Denk eens na: wat is het effect als de aanvoer en retour van de radiator even heet zijn? Alle warmte die je uit het CV-wate haalt, komt ten goede aan de opwarming van de kamer. Hoe lager de retour, des te hoger het ketelrendement. | ||
Basp1 | dinsdag 29 januari 2013 @ 10:58 | |
Het gaat erom dat de uitgaande temperatuur vanuit de CV zo laag mogelijk moet zijn om een HR ketel het meest efficient te laten werken en op deze manier bereikt deze user dat. | ||
e2the3an | dinsdag 29 januari 2013 @ 11:14 | |
Hmm, ik moet me dan nog eens verdiepen in dit verhaal. Alvast bedankt voor de uitleg. Het warme water circuleert toch, dus of het langer circuleert en nauwelijks bijverwarmt hoeft te worden of dat het minder circuleert maar veel harder afkoelt en dan harder bijgestookt moet worden lijkt mij om het even. Waar zit mijn denkfout? Blijkbaar zit ik ergens op het verkeerde spoor. | ||
blomke | dinsdag 29 januari 2013 @ 11:17 | |
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit. | ||
Basp1 | dinsdag 29 januari 2013 @ 11:24 | |
En om het nog moeilijker te maken voornamelijk in het condenseren waardoor er ketelrendementen van boven de 100% te halen zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel Lees dat maar eens door. | ||
holysmoke11 | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:45 | |
HELP !!! heeft iemand voor mij de ideale "tune"settings van een nefit proline cw4 HRC 24? Mijn instellingen nu zijn: • maximale cv water temperatuur 70 c(T1=aanvoer); • max cv vermogen 18 kw =(75%) ; • warmwaterbedrijf : ECO • pomptoerental min 50% en max 85%; • pomp nadraai tijd: 1 min verder bij Info knop zie ik wat voor kmij onbekende dingen zoals berekende cv water temp setpoint 60 ? ![]() gemeten ionisatiestroom ![]() actueel brandervermogen zie ik 50% ![]() actueel pomptoerental staat ook niet vast geen idee wat setpoint betekent en of die pomptoerental goed is..? HEB HET ZO INGESTELD OMDAT IK HIER T FORUM BERICHTEN LAS ![]() extra info: zal zoveel mogelijk info geven: Het is een dubbelboven huis.. jaren 60 slechte isolatie onder capaciteit aan radiatoren ; wel allemaal nieuw 6 mnd oud ...aannemer heeft te kleine radiatoren type 22 opgehangen moet type 33 zijn;(maar laat niks van zich horen, DUS MOET HET HIERMEE DOEN) ![]() kmr is L-vormig . 11 bij 4 + 3 bij 2 ( zijkamer bijgetrokken), 2E verdieping : hangt cv ketel en deze voedt 3 slaapkamers met thermostaat kranen op radiatoren .. 1e verdieping : 5 radiatoren met gewone draai kraan (staan open) ( 1 keuken , 1 keer hal , 3 keer huiskamer. thermostaat in huiskmr is moduline 100 radiatoren type 22 korado radik mett sar voetventiel en blok ventielen 1 2600x300 mm + 1 x 2200x300 mm + 1x 1600x300 mm Ik voel ook wel wat voor pc fans onder de radiatoren te plaatsen wat user : revolution heeft gedaan? is dat een idee om zo de radiatoren met ondercapaciteit te boosten?? Moet de temp T1 dan wel of niet hoger lager ...? stook nu 15 m3 per dag snachts terug naar 14 overdag naar 17 savonds 19 .. kamer gaat traag opwarmen 3 uur voor 4-5 graden zoveel vragen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen? ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:12:07 ] | ||
holysmoke11 | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:50 | |
hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"?? heb je voor mij een koop-lijstje wil het ook gaan proberen ![]() bedankt alvast ik hoor jullie meningen [ Bericht 22% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:14:45 ] | ||
AnneX | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:39 | |
Gut, ik lees dit allemaal wel... alleen is volgens mij de vraag van TS ondergesneeuwd / onder water gelopen. ![]() | ||
holysmoke11 | zondag 17 februari 2013 @ 08:48 | |
aanvullend de heat output van de radiatoren: is het eigenlijk wel zinvol om zomaar de temeratuur van de aanvoer te laten zakken, bij een slecht geisoleerd huis? kan bv een zelfde radiator die een T1(AANVOER) heeft van 75 graden evenveel warmte afgeven als je hem bv 60 graden maakt maar met bv fans eronder?. of heb je daar speciale LTV radiatoren voor nodig? wat voor gevolgen heeft een dalende T2( afvoer/retour) op je verbruik en HR ketel? (in mijn geval nefit proline cw4) ik zou juist ook weer denken dat ie het retour water meer moet stoken..aan de andere kant als ie heet terug komt heeft ie ook niks aan de ruimte afgegeven. snap dat dat zo werkt maar niet dat dat ook zuiniger is ? [ Bericht 14% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:00:29 ] | ||
blomke | zondag 17 februari 2013 @ 09:23 | |
Dat kost je idd radiatorvermogen. Dat kan je compenseren met fan's of extra/grotere radiatoren. Als je huis nu (te) traag opwarmt, moet je dus vooral niet de aanvoertemperatuur verlagen. | ||
holysmoke11 | zondag 17 februari 2013 @ 09:40 | |
wat is traag in dit geval ? hoeveel ° per uur ? dus mijn instellingen zo laten staan ? zie 3 post terug? maar dan met Fans? Kan ik wel wat met pompsnelheid winst behalen? | ||
klipper | zondag 17 februari 2013 @ 11:49 | |
Fans zie je vooral bij convectoren en niet bij radiatoren. Fans monteren op je radiator is natuurlijk een noodverband, ook zal echt niet iedereeen hier mee kunnnen leven. Fans maken hoe dan ook altijd geluid, is het frequentiebereik van je gehoor waarin de fans werken slecht dan is het prima te doen, is je gehoor in dat desbetreffende bereik goed tot zeer goed, dan wordt je er gillend gek van. Veel mensen horen hun pc ventilator niet, anderen bouwen hem juist in een kast om hem niet te horen. Zelf zou ik eerder voor een ander type radiator gaan dan de oplossing met fans. In feite moet je de aanschaf van de fans en overige benodigde spullen afschrijven in x- jaar en de uitkomst daarvan optellen bij je verbruik. | ||
gateway | zondag 17 februari 2013 @ 11:58 | |
ligt er wel aan wat voor thermostaat je hebt natuurlijk! een aan/uit thermostaat of een niet modulerende thermostaat, en of die functie er wel in zit. Boiler in de ketel? dus een voorraad die die warm houd de hele dag? | ||
klipper | zondag 17 februari 2013 @ 12:04 | |
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen? Indien er radiatoren zijn die sterk achterblijven dan is er een inregelprobleem, voor veel mensen is het haast ondoenlijk om dit zelf te doen. De snelste manier is in dit geval de pompsnelheid instellen op minimaal 70% en maximaal op 100% De cv temperatuur staat op maximaal 70 graden, deze zou je kunnen verhogen naar 85 graden. Een radiator levert bijvoorbeeld 1200 W vermogen op bij 70 graden en 1500 W bij 85 graden, dus een hogere aanvoertemperatuur vehoogt het afgiftevermogen van de radiator. Je hebt een slecht geisoleerd huis, verwacht dan ook niet dat je supermodern kunt gaan stoken. Plaats radiatorfolie achter je radiatoren, dan wordt er meer warmte je woning ingestraald, kost weinig en levert toch een leuke besparing op. In het oude huis waar ik ooit gewoond hebt, scheelde het ruim 100m3 per jaar. | ||
holysmoke11 | zondag 17 februari 2013 @ 18:12 | |
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken. wat ik nou weeer niet snap is al dat getune hier dus alleen maar interessant als je huis rete goed geisoleerd is ? er is dus geen winst te behalen voor mij .. behalve advies mn aanvoer T1 temp. naar radiator hoger zetten? tussen de radiatoren zitten toch ook convectoren ..waarom zo een fan niet zinvol zijn dan ? ik zou niet weten hoe ik mijn retour anders koeler krijg. Of is dat in mijn geval ook weer niet zo belangrijk? [ Bericht 5% gewijzigd door holysmoke11 op 18-02-2013 11:06:19 ] | ||
klipper | zondag 17 februari 2013 @ 19:07 | |
Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen. Je radiatoren zijn zo'n 1/3 te klein geef je aan. Als je nu ruim voldoende radiatorcapaciteit had was het een heel ander verhaal. Fans eronder zal iets helpen, maar dat geeft ook weer geluid. Laagtemperatuurradiatoren was beter geweest. Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken. Afgiftevermogen is afhankelijk van temperatuur, hoe lager de aanvoer, des te lager het afgifte vermogen. Een lager afgiftevermogen compenseer je door grotere radiatoren, een hoger afgiftevermogen door een hogere aanvoertemperatuur. | ||
blomke | zondag 17 februari 2013 @ 20:06 | |
Dan zijn ze nog niet optimaal ingeregeld. Da's ook niet eenvoudig. Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen. | ||
Revolution-NL | zondag 17 februari 2013 @ 20:19 | |
Door de radiatoren te boosten genereer je absoluut meer capaciteit. Door de Jaga convector en de keuken radiator te boosten heb ik mijn onder capaciteit opgelost. (onder capaciteit in de zin van een te grootte grote ketel en te weinig afgifte volume) De 92mm fans zijn gewoon onder in de radiator geklikt (paste precies) de 140mm fans op de jaga zitten vast met ordinaire parkers en muurpluggen tussen de koelribben. Ik moet wel zeggen dat de het boost effect bij een convector aanzienlijk groter is dan bij een radiator. En inderdaad ze maken wat lawaai, ik gebruik ze eigenlijk ook alleen om het huis warm te maken, en dat gebeurt als we niet thuis zijn. Als ik thuis ben staat enkel de booster aan op de jaga, deze regel ik terug op de fan controller. Wat heb je nodig? Fans, een voeding en desgewenst een fancontroller, de keukenradiator staat hier gewoon op een tijdschakelaar die gelijk staat met de klokthermostaat. | ||
klipper | zondag 17 februari 2013 @ 20:54 | |
Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen. | ||
holysmoke11 | zondag 17 februari 2013 @ 21:08 | |
ok bedankt voor alle reacties ..mocht ik nw radiatoren halen voor benedenwelke adviseren jullie mij dan ? of zijn convector beter? wanneer neem je een convector, wanneer en radiator ? kan alleen niet hoger dan 300 mm lengtes zijn nu 2600 x 300 de ander 2200 x 300 | ||
blomke | maandag 18 februari 2013 @ 08:38 | |
Je hebt maar 300 mm hoogte??? Ga dan over op convectorputten. | ||
Revolution-NL | maandag 18 februari 2013 @ 08:56 | |
Jaga TWIN (wand) convectoren. Zeer geschikt voor lage temperatuur verwarming dus optimaal HR rendement. Mijn Jaga Twin 40x120 is een krachtpatser (van dacht ik bijna 4000watt), met DBE zelfs meer ![]() Ben echt heel erg tevreden over de Jaga iets is echt een stap hoger dan een traditionele radiator. | ||
holysmoke11 | maandag 18 februari 2013 @ 10:50 | |
Ok summerend ik heb nu een ondercapaciteit en een slecht isolerend huis paar uur voor enkele graden hoger.. IK moet dus nieuwe verwarming capaciteit aanschaffen .. Wat is het beste convectoren of radiatoren ivm mijn beperkte hoogte EN KAN DAT SAMEN ( kan onmogelijk alles vervangen ..kosten plaatje en alle radiatoren zijn pas 6 mnd oud)? Hoogte tot vensterbank is 47 cm ; Vanwege aanzuiging is er toen voor 30 cm hoogte gekozen type 21 maar moet min type 33 hebben .. Dus kunnen convectoren en radiatoren wel samen gaan ??? ![]() zie tekening hoe mijn leidingen lopen en waar de radiatoren staan. Leidingen komen van 1 verdieping hoger ..daar staat de cv ketel ..nefit proline cw4 stook nu met 75 graden aanvoer bedoeling is alleen om de 2 grote radiatoren te bij raam dan te vervangen ( 2600*300 en 2200 *300 ) zie plaatje Kan dat geen kwaad als ik die twee door convectoren ga vervangen? en de rest blijven radiatoren zie tekening( merk korado radik type 21 met zulke aansluitingen ) !!! denk dat ik als ik capaciteit moet hebben moet gaan denken aan een jaga tempo zit 280 cm bij 20 cm bat 5300 watt capaciteit mits het kan ?? ![]() ![]() aLLE HULP IS WELKOM link OF DEZE LINK ANDERS worden het type 33 260 cm radiatoren zelfde merk maar die max 3400 watt ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door holysmoke11 op 19-02-2013 12:44:43 ] | ||
holysmoke11 | maandag 18 februari 2013 @ 11:09 | |
ik denk dat ik er niet omheen kom.. danmaar investeren ..maar dan wel in iets goeds prijs /kwaliteits technisch dan .. wat zijn de schattings kosten incl installatie.?? om een beeld te krijgen . cashflow is beetje op na die verbouwing met mislukte radiatoren ...beneden dan ![]() bedankt voor je info ..heb jij suggesties voor type convector of toch radiator? zie ook mijn foto van situatie nu [ Bericht 1% gewijzigd door holysmoke11 op 18-02-2013 11:56:50 ] | ||
#ANONIEM | maandag 18 februari 2013 @ 23:51 | |
Het spijt me heb geen ervaring met die jaga convectoren, heb wel een convector hangen van 3.850 watt, wat ik natuurlijk niet nodig heb. Ik ging voor radiatoren en dan niet voor 31 maar dan ging ik ook voor de 33 die wat je altijd terug kan regelen, zul je dan wel moeten want anders krijg je de rest niet warm. Als convectoren dan alles zeg ik, maar omdat het vroeger door mij beoefend werd het vak, en ik dan vaker tegen koopjes aanliep die geplaats werden in eigen huis. Tevens met die jaga convectoren ik weet het niet maar ik wil sparen en dan wil ik niet geld uitgeven extra aan stroom voor ventilatoren te laten draaien. | ||
holysmoke11 | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:40 | |
ik snap niet helemaal wat je bedoelt.. zeg je nou als ik convectoren kies ik alles convectoren moet mnaken? maw radiatoren en convectoren kunnen niet samen? | ||
#ANONIEM | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:41 | |
Dat zeg ik niet ze kunnen wel samen maar de stooklijn ? Ik kan die jage met ventialatoren niet en wat de boer niet kan dat vreet die niet. Ik zou alles radiatoren of alles convectoren doen, als ik alles radiatoren had gehad kon ik volstaan met een voorlooptemp van 40 graden die nou 60 is omdat ik die convector nog mee werken wil hebben. Maar dan moet je wel voldoende vermogen hebben hangen anders voldoet 40 niet. | ||
holysmoke11 | woensdag 20 februari 2013 @ 22:21 | |
Bedoel je met Laagtemperatuur radiatoren deze bijv? link OF DEZE LINK , wat is het verschil tussen beide links ![]() Geven convectoren echt veel meer vermogen geven dan een dikkere type 33 radiator en verwarmen convectoren de ruimtes sneller warm.? zie ook mijn post misschien kan je me helpen , suggesties voor juiste goede radiatoren cq convectoren....maten woonkmr staan in plaatje , weet nl nniet precies hoe de juiste capaciteit te berekenen kom nl op 15000 watt lijkt me ook erg hoog .. dank alvast [ Bericht 2% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 22:31:58 ] | ||
klipper | woensdag 20 februari 2013 @ 22:30 | |
Radiatoren en convectoren: beide houden het huis lekker warm, maar hoe staan ze tegenover elkaar inzake verbruik, warmtecomfort en design? We geven Jef Gilles van Radson (radiatoren) en Ivo Nysten van Jaga (convectoren) de kans om de voordelen van beide systemen toe te lichten. De naam 'convector' dreigt trouwens te verdwijnen: vandaag spreken we veeleer van 'Low-H2O radiatoren'. Pro radiatoren 1. Comfort en behaaglijkheid Een radiator geeft warmte af door straling én convectie. De goede verhouding hiervan geeft de bewoner een comfortabel gevoel, gekoppeld aan de mogelijkheid een lokaal snel te verwarmen. Door de radiatoren zoveel mogelijk te plaatsen voor een raam, verdeel je de warmte gelijkmatig in heel de ruimte. 2. Prijs-kwaliteitverhouding Radiatoren kunnen snel worden gedemonteerd dankzij nieuwe systemen van ophanging en aansluiting. De moderne productielijnen en massaproductie hebben gunstige prijzen mogelijk gemaakt. Daarenboven gaan radiatoren zeer lang mee. 3. Afstelling Radiatoren kunnen hun warmte snel afgeven, wat handig is als je bepaalde ruimten niet permanent verwarmt. Doordat het staal maar geleidelijk afkoelt, zijn er weinig temperatuurschommelingen. 4. Esthetiek De nieuwste radiatoren hebben een hele evolutie doorgemaakt. Ze zijn voorzien van mooie bekledingen en het ophangsysteem zit verborgen achter de radiator. Er bestaan zelfs types waarbij de aanvoerbuizen volledig zijn weggewerkt. Moderne radiatoren zijn klein, discreet en verkrijgbaar in verschillende kleuren. Pro convectoren 1. Krachtig en compact Als je de convector van vroeger vergelijkt met de uitvoeringen van vandaag, dan zie je heel wat verschil. Niet alleen door het gelauwerde design (zelfs in hout), ook door de moderne techniek met superlage waterinhoud. Hierdoor is het toestel nog sneller en krachtiger geworden. 2. Tien procent minder verbruik De snelle reactie houdt een langere 'nachtverlagingsperiode' in en bovendien is energieverspillend nawarmen overbodig. Onafhankelijke wetenschappelijke studies door het BRE (de Britse tegenhanger van ons WTCB) bewijzen dat een convector tien procent energie bespaart in vergelijking met de gewone radiator. Door een goede werking bij lage keteltemperaturen kunnen nog een paar procentjes extra worden bespaard. 3. Milieuvriendelijk Broeikasgassen warmen de aarde op. Door het lagere verbruik wordt minder stookolie of gas verbrand, waardoor een gemiddelde woning minimaal 100 kg CO2 per jaar minder uitstoot. Vermenigvuldig dat met het aantal woningen van iedereen die milieubewust is, en de Kyoto-norm komt een flink stuk dichterbij. 4. Egaal comfort Een constante binnentemperatuur, egaal in heel de kamer, door een veilige en tijdloze designradiator die ook nog eens onopvallend mooi is: is er een betere definitie voor warmtecomfort? | ||
klipper | woensdag 20 februari 2013 @ 22:33 | |
Werking Bij radiatoren stroomt het warme water door buizen of platen die op hun beurt stralings- en convectiewarmte afgeven. Convectoren werken met warmeluchtcirculatie. Het warme water stroomt door de batterij, een smalle buis onderaan het toestel die is omgeven door een warmtewisselaar van aluminium lamellen. Onder de convector ontstaat er onderdruk die nieuwe koude lucht aanzuigt. Radiatoren hebben dus een grotere waterinhoud dan convectoren. Convectiewarmte Convectiewarmte is een indirecte vorm van verwarming. Het verwarmingselement warmt lucht op, waardoor die lucht stijgt en het apparaat verlaat. Zo wordt de ruimte opgewarmd door hete lucht. Voordelen: De ruimte wordt sneller en gelijkmatigere opgewarmd dan bij stralingswarmte. De temperatuurverschillen in de ruimte zijn minder groot dan bij stralingswarmte. Een convector is meestal kleiner dan een radiator en is dus makkelijker esthetisch te verwerken in je interieur. Een convector heeft een lager aanraaktemperatuur dan een radiator . Door het kleiner verbrandingsgevaar is een convector geschikter in een huis met kinderen. Een convector heeft geen restwarmte en is over het algemeen energiezuiniger dan een radiator. Een convector wordt ook wel een Low H2O toestel genoemd, omdat het een kleine waterinhoud heeft. Stralingswarmte Stralingswarmte is een directe vorm van verwarming. Het verwarmingselement straalt elektromagnetische golven uit waarvan de energie wordt omgezet in warmte wanneer het op een oppervlak valt (een lichaam, een object). Het grootste verwarmingselement dat stralingswarmte gebruikt is de zon. Voordelen: Stralingswarmte is gezonder dan convectiewarmte omdat je geen warme lucht inademt die uit een (wellicht onhygiënisch) verwarmingselement komt (en stof meebrengt). Met stralingswarmte heb je bij dezelfde luchttemperatuur een warmer gevoel dan bij convectiewarmte. Veel mensen vinden stralingswarmte aangenamer aanvoelen op de huid dan convectiewarmte. Energiezuinigheid Convectoren brengen de kamer sneller op temperatuur en hebben geen restwarmte. Een grote ruimte kan in 10 minuten 8° opwarmen. Het rendement is dus hoger en ze zijn iets zuiniger dan radiatoren. Bovendien zijn de nieuwe generatie convectoren ook geschikt voor lage temperatuurketels. De nieuwste evolutie zijn de Low H2O toestellen, gekenmerkt door een zeer lage waterinhoud die dus nog zuiniger zijn. Gewicht en volume Convectoren zijn in het algemeen lichter en compacter dan radiatoren voor dezelfde warmteafgifte. Ze hebben ook een kleinere waterinhoud. Veiligheid De aanraaktemperatuur van convectoren ligt lager dan bij radiatoren, aangezien het warme water in de buizen wordt afgeschermd door een plaat en een rooster. Er is dus geen verbrandingsgevaar. Design De laatste jaren is er gewerkt aan het design van radiatoren, zodat ze een pluspunt zijn geworden voor je interieur. Let bij aankoop op het esthetische aspect zoals lakkwaliteit, zichtbaarheid van lasnaden en aansluitingen en uiteraard kleur en vormgeving. Het prijsverschil met gewone radiatoren is bovendien erg gezakt. Ook bij convectoren zijn er heel wat mogelijkheden qua design. Ze zijn meestal ook kleiner, lichter en handelbaarder dan radiatoren en kunnen zelfs discreet in de vloer worden weggewerkt. Wel trekken putconvectoren heel wat stof aan. Onderhoudsgemak Sommige radiatoren zijn heel moeilijk schoon te maken door de gegolfde platen. Bij sommige modellen kan de zij- en bovenbekleding worden weggenomen zodat hij beter bereikbaar is. Een nadeel van convectoren kan dan weer zijn dat door de luchtcirculatie ook het stof in de kamer mee circuleert. Combinatie Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek. | ||
holysmoke11 | woensdag 20 februari 2013 @ 22:42 | |
kijk dat laatste stukje daar heb ik nou wat aan ![]() Dus combi is juist aan te raden? wat denk je van mijn voorbeeld convectoren of toch sugeesties voor bv radiatoren die beter bij mijn behoefte aansluiten? Wie kan mijn juiste capaciteit berekenen? zie 11*4+3*2+3*2 m zijn de maten woonkamer zie ook ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 23:22:29 ] | ||
holysmoke11 | woensdag 20 februari 2013 @ 23:21 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 23:22:00 ] | ||
blomke | donderdag 21 februari 2013 @ 12:25 | |
Ik zou rekenen op 75W/m³ dan kom je op 11 - 12 kW. | ||
mighty_myte | donderdag 21 februari 2013 @ 14:17 | |
Hoe bereken je dit? Ik wil na de zomer CV in mijn hele huis gaan aanleggen en moet zulke dingen dan ook weten. | ||
blomke | donderdag 21 februari 2013 @ 15:57 | |
Bedoel je die 75 of die 11 - 12 kW? | ||
mighty_myte | donderdag 21 februari 2013 @ 16:37 | |
75 W/m3 | ||
blomke | donderdag 21 februari 2013 @ 16:43 | |
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³. Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour | ||
holysmoke11 | donderdag 21 februari 2013 @ 20:17 | |
en aan die 12 kw dammmnnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ? damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk en dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm ) ![]() HEAT OUTPUT is nu >> OUTPUT KORADO 1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt ![]() ![]() ![]() met dank aan de aannemer !!!! ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 22:42:25 ] | ||
blomke | donderdag 21 februari 2013 @ 22:39 | |
Misschien een beetje rustiger reageren? | ||
holysmoke11 | donderdag 21 februari 2013 @ 22:40 | |
?? hoe bedoel je dat ![]() | ||
Revolution-NL | donderdag 21 februari 2013 @ 22:49 | |
Gewoon een dikke type 21 jaga TWIN met DBE en klaar ben je. Kan je meteen LTV verwarmen http://www.jagashop.nl/contents/nl/d39_Type_21_TWIN.html | ||
holysmoke11 | donderdag 21 februari 2013 @ 23:01 | |
hoogte 40 ?? moet je niet min 10 cm boven de vloer hebben hangen ..tot venster bank is 45 cm. en bijv deze dan 7148 Watt is dat niet ok ..veel goedkoper ook .. . ze moeten sowieso in een radiatorombouw komen te staan. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 23:06:31 ] | ||
Revolution-NL | donderdag 21 februari 2013 @ 23:11 | |
Dan zou ik lekker zo'n ding hoe meer vermogen hoe beter je afkan met een lagere aanvoer hoe zuiniger je stookt ![]() | ||
mighty_myte | vrijdag 22 februari 2013 @ 00:31 | |
Hoe groter de radiator hoe efficienter? Hoe werkt dat met vloerverwarming? Ik wil in de woonkamer vloerverwarming, maar in de slaapkamers gewoon radiatoren. Kan die vloerverwarmingsverdeelunit zelf de temperatuur regelen die in de vloerverwarmingbuizen gaat? Ik neem aan dat je daar geen 70 graden in moet pompen. | ||
Revolution-NL | vrijdag 22 februari 2013 @ 09:08 | |
Inderdaad, als je meer capaciteit heb kan jij ook met lagere aanvoertemperaturen de boel warm krijgen dit zorgt automatisch zorgt voor een lagere retourtemperatuur waardoor je HR ketel een hoger rendement haalt. De vloerverwarmingsverdeelunit (menggroep) regelt dat inderdaad zelf wel zorgen dat je een LTV mengroep heb anders kan je nog niet lager stoken dan 70-75c | ||
holysmoke11 | vrijdag 22 februari 2013 @ 09:15 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door holysmoke11 op 22-02-2013 09:16:40 ] | ||
holysmoke11 | vrijdag 22 februari 2013 @ 09:16 | |
je hebt een pm ![]() |