abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 februari 2013 @ 08:56:44 #176
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123021137
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 21:08 schreef holysmoke11 het volgende:
ok bedankt voor alle reacties ..mocht ik nw radiatoren halen voor benedenwelke adviseren jullie mij dan ? of zijn convector beter?
wanneer neem je een convector, wanneer en radiator
?
kan alleen niet hoger dan 300 mm lengtes zijn nu 2600 x 300 de ander 2200 x 300
Jaga TWIN (wand) convectoren. Zeer geschikt voor lage temperatuur verwarming dus optimaal HR rendement.

Mijn Jaga Twin 40x120 is een krachtpatser (van dacht ik bijna 4000watt), met DBE zelfs meer :)
Ben echt heel erg tevreden over de Jaga iets is echt een stap hoger dan een traditionele radiator.
pi_123023288
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 08:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jaga TWIN (wand) convectoren. Zeer geschikt voor lage temperatuur verwarming dus optimaal HR rendement.

Mijn Jaga Twin 40x120 is een krachtpatser (van dacht ik bijna 4000watt), met DBE zelfs meer :)
Ben echt heel erg tevreden over de Jaga iets is echt een stap hoger dan een traditionele radiator.
Ok summerend ik heb nu een ondercapaciteit en een slecht isolerend huis paar uur voor enkele graden hoger.. IK moet dus nieuwe verwarming capaciteit aanschaffen .. Wat is het beste convectoren of radiatoren ivm mijn beperkte hoogte EN KAN DAT SAMEN ( kan onmogelijk alles vervangen ..kosten plaatje en alle radiatoren zijn pas 6 mnd oud)?
Hoogte tot vensterbank is 47 cm ; Vanwege aanzuiging is er toen voor 30 cm hoogte gekozen type 21 maar moet min type 33 hebben ..

Dus kunnen convectoren en radiatoren wel samen gaan ???
:? hoor nl wisselende verhalen

zie tekening hoe mijn leidingen lopen en waar de radiatoren staan.
Leidingen komen van 1 verdieping hoger ..daar staat de cv ketel ..nefit proline cw4 stook nu met 75 graden aanvoer

bedoeling is alleen om de 2 grote radiatoren te bij raam dan te vervangen ( 2600*300 en 2200 *300 ) zie plaatje

Kan dat geen kwaad als ik die twee door convectoren ga vervangen? en de rest blijven radiatoren zie tekening( merk korado radik type 21 met zulke aansluitingen )

!!! denk dat ik als ik capaciteit moet hebben moet gaan denken aan een jaga tempo zit 280 cm bij 20 cm bat 5300 watt capaciteit mits het kan ?? :? w/
aLLE HULP IS WELKOM
link OF DEZE LINK

ANDERS worden het type 33 260 cm radiatoren zelfde merk maar die max 3400 watt

[ Bericht 1% gewijzigd door holysmoke11 op 19-02-2013 12:44:43 ]
pi_123023744
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:54 schreef klipper het volgende:

[..]

Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen.
ik denk dat ik er niet omheen kom..
danmaar investeren ..maar dan wel in iets goeds prijs /kwaliteits technisch dan ..
wat zijn de schattings kosten incl installatie.?? om een beeld te krijgen . cashflow is beetje op na die verbouwing met mislukte radiatoren ...beneden dan :)

bedankt voor je info ..heb jij suggesties voor type convector of toch radiator?
zie ook mijn foto van situatie nu

[ Bericht 1% gewijzigd door holysmoke11 op 18-02-2013 11:56:50 ]
pi_123056284
Het spijt me heb geen ervaring met die jaga convectoren, heb wel een convector hangen van 3.850 watt, wat ik natuurlijk niet nodig heb.
Ik ging voor radiatoren en dan niet voor 31 maar dan ging ik ook voor de 33 die wat je altijd terug kan regelen, zul je dan wel moeten want anders krijg je de rest niet warm.
Als convectoren dan alles zeg ik, maar omdat het vroeger door mij beoefend werd het vak, en ik dan vaker tegen koopjes aanliep die geplaats werden in eigen huis.
Tevens met die jaga convectoren ik weet het niet maar ik wil sparen en dan wil ik niet geld uitgeven extra aan stroom voor ventilatoren te laten draaien.
pi_123063697
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:51 schreef john2406 het volgende:
Het spijt me heb geen ervaring met die jaga convectoren, heb wel een convector hangen van 3.850 watt, wat ik natuurlijk niet nodig heb.
Ik ging voor radiatoren en dan niet voor 31 maar dan ging ik ook voor de 33 die wat je altijd terug kan regelen, zul je dan wel moeten want anders krijg je de rest niet warm.
Als convectoren dan alles zeg ik, maar omdat het vroeger door mij beoefend werd het vak, en ik dan vaker tegen koopjes aanliep die geplaats werden in eigen huis.
Tevens met die jaga convectoren ik weet het niet maar ik wil sparen en dan wil ik niet geld uitgeven extra aan stroom voor ventilatoren te laten draaien.
ik snap niet helemaal wat je bedoelt..
zeg je nou als ik convectoren kies ik alles convectoren moet mnaken?
maw radiatoren en convectoren kunnen niet samen?
pi_123065961
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:40 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

ik snap niet helemaal wat je bedoelt..
zeg je nou als ik convectoren kies ik alles convectoren moet mnaken?
maw radiatoren en convectoren kunnen niet samen?
Dat zeg ik niet ze kunnen wel samen maar de stooklijn ?
Ik kan die jage met ventialatoren niet en wat de boer niet kan dat vreet die niet.
Ik zou alles radiatoren of alles convectoren doen, als ik alles radiatoren had gehad kon ik volstaan met een voorlooptemp van 40 graden die nou 60 is omdat ik die convector nog mee werken wil hebben.
Maar dan moet je wel voldoende vermogen hebben hangen anders voldoet 40 niet.
pi_123140177
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:07 schreef klipper het volgende:

[..]

Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen.
Je radiatoren zijn zo'n 1/3 te klein geef je aan.

Als je nu ruim voldoende radiatorcapaciteit had was het een heel ander verhaal.

Fans eronder zal iets helpen, maar dat geeft ook weer geluid.
Laagtemperatuurradiatoren was beter geweest.

Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.

Afgiftevermogen is afhankelijk van temperatuur, hoe lager de aanvoer, des te lager het afgifte vermogen.
Een lager afgiftevermogen compenseer je door grotere radiatoren, een hoger afgiftevermogen door een hogere aanvoertemperatuur.
Bedoel je met Laagtemperatuur radiatoren deze bijv? link OF DEZE LINK , wat is het verschil tussen beide links :? ?

Geven convectoren echt veel meer vermogen geven dan een dikkere type 33 radiator en verwarmen convectoren de ruimtes sneller warm.?
zie ook mijn post misschien kan je me helpen , suggesties voor juiste goede radiatoren cq convectoren....maten woonkmr staan in plaatje , weet nl nniet precies hoe de juiste capaciteit te berekenen kom nl op 15000 watt lijkt me ook erg hoog .. dank alvast

[ Bericht 2% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 22:31:58 ]
pi_123140779
Radiatoren en convectoren: beide houden het huis lekker warm, maar hoe staan ze tegenover elkaar inzake verbruik, warmtecomfort en design? We geven Jef Gilles van Radson (radiatoren) en Ivo Nysten van Jaga (convectoren) de kans om de voordelen van beide systemen toe te lichten. De naam 'convector' dreigt trouwens te verdwijnen: vandaag spreken we veeleer van 'Low-H2O radiatoren'.

Pro radiatoren

1. Comfort en behaaglijkheid

Een radiator geeft warmte af door straling én convectie. De goede verhouding hiervan geeft de bewoner een comfortabel gevoel, gekoppeld aan de mogelijkheid een lokaal snel te verwarmen. Door de radiatoren zoveel mogelijk te plaatsen voor een raam, verdeel je de warmte gelijkmatig in heel de ruimte.

2. Prijs-kwaliteitverhouding

Radiatoren kunnen snel worden gedemonteerd dankzij nieuwe systemen van ophanging en aansluiting. De moderne productielijnen en massaproductie hebben gunstige prijzen mogelijk gemaakt. Daarenboven gaan radiatoren zeer lang mee.

3. Afstelling

Radiatoren kunnen hun warmte snel afgeven, wat handig is als je bepaalde ruimten niet permanent verwarmt. Doordat het staal maar geleidelijk afkoelt, zijn er weinig temperatuurschommelingen.

4. Esthetiek

De nieuwste radiatoren hebben een hele evolutie doorgemaakt. Ze zijn voorzien van mooie bekledingen en het ophangsysteem zit verborgen achter de radiator. Er bestaan zelfs types waarbij de aanvoerbuizen volledig zijn weggewerkt. Moderne radiatoren zijn klein, discreet en verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Pro convectoren

1. Krachtig en compact

Als je de convector van vroeger vergelijkt met de uitvoeringen van vandaag, dan zie je heel wat verschil. Niet alleen door het gelauwerde design (zelfs in hout), ook door de moderne techniek met superlage waterinhoud. Hierdoor is het toestel nog sneller en krachtiger geworden.

2. Tien procent minder verbruik

De snelle reactie houdt een langere 'nachtverlagingsperiode' in en bovendien is energieverspillend nawarmen overbodig. Onafhankelijke wetenschappelijke studies door het BRE (de Britse tegenhanger van ons WTCB) bewijzen dat een convector tien procent energie bespaart in vergelijking met de gewone radiator. Door een goede werking bij lage keteltemperaturen kunnen nog een paar procentjes extra worden bespaard.

3. Milieuvriendelijk Broeikasgassen warmen de aarde op. Door het lagere verbruik wordt minder stookolie of gas verbrand, waardoor een gemiddelde woning minimaal 100 kg CO2 per jaar minder uitstoot. Vermenigvuldig dat met het aantal woningen van iedereen die milieubewust is, en de Kyoto-norm komt een flink stuk dichterbij.

4. Egaal comfort

Een constante binnentemperatuur, egaal in heel de kamer, door een veilige en tijdloze designradiator die ook nog eens onopvallend mooi is: is er een betere definitie voor warmtecomfort?
pi_123140973
Werking
Bij radiatoren stroomt het warme water door buizen of platen die op hun beurt stralings- en convectiewarmte afgeven. Convectoren werken met warmeluchtcirculatie. Het warme water stroomt door de batterij, een smalle buis onderaan het toestel die is omgeven door een warmtewisselaar van aluminium lamellen. Onder de convector ontstaat er onderdruk die nieuwe koude lucht aanzuigt. Radiatoren hebben dus een grotere waterinhoud dan convectoren.

Convectiewarmte
Convectiewarmte is een indirecte vorm van verwarming. Het verwarmingselement warmt lucht op, waardoor die lucht stijgt en het apparaat verlaat. Zo wordt de ruimte opgewarmd door hete lucht.

Voordelen:

De ruimte wordt sneller en gelijkmatigere opgewarmd dan bij stralingswarmte.
De temperatuurverschillen in de ruimte zijn minder groot dan bij stralingswarmte.
Een convector is meestal kleiner dan een radiator en is dus makkelijker esthetisch te verwerken in je interieur.
Een convector heeft een lager aanraaktemperatuur dan een radiator . Door het kleiner verbrandingsgevaar is een convector geschikter in een huis met kinderen.
Een convector heeft geen restwarmte en is over het algemeen energiezuiniger dan een radiator. Een convector wordt ook wel een Low H2O toestel genoemd, omdat het een kleine waterinhoud heeft.
Stralingswarmte
Stralingswarmte is een directe vorm van verwarming. Het verwarmingselement straalt elektromagnetische golven uit waarvan de energie wordt omgezet in warmte wanneer het op een oppervlak valt (een lichaam, een object). Het grootste verwarmingselement dat stralingswarmte gebruikt is de zon.

Voordelen:

Stralingswarmte is gezonder dan convectiewarmte omdat je geen warme lucht inademt die uit een (wellicht onhygiënisch) verwarmingselement komt (en stof meebrengt).
Met stralingswarmte heb je bij dezelfde luchttemperatuur een warmer gevoel dan bij convectiewarmte.
Veel mensen vinden stralingswarmte aangenamer aanvoelen op de huid dan convectiewarmte.
Energiezuinigheid
Convectoren brengen de kamer sneller op temperatuur en hebben geen restwarmte. Een grote ruimte kan in 10 minuten 8° opwarmen. Het rendement is dus hoger en ze zijn iets zuiniger dan radiatoren. Bovendien zijn de nieuwe generatie convectoren ook geschikt voor lage temperatuurketels. De nieuwste evolutie zijn de Low H2O toestellen, gekenmerkt door een zeer lage waterinhoud die dus nog zuiniger zijn.

Gewicht en volume
Convectoren zijn in het algemeen lichter en compacter dan radiatoren voor dezelfde warmteafgifte. Ze hebben ook een kleinere waterinhoud.

Veiligheid
De aanraaktemperatuur van convectoren ligt lager dan bij radiatoren, aangezien het warme water in de buizen wordt afgeschermd door een plaat en een rooster. Er is dus geen verbrandingsgevaar.

Design
De laatste jaren is er gewerkt aan het design van radiatoren, zodat ze een pluspunt zijn geworden voor je interieur. Let bij aankoop op het esthetische aspect zoals lakkwaliteit, zichtbaarheid van lasnaden en aansluitingen en uiteraard kleur en vormgeving. Het prijsverschil met gewone radiatoren is bovendien erg gezakt. Ook bij convectoren zijn er heel wat mogelijkheden qua design. Ze zijn meestal ook kleiner, lichter en handelbaarder dan radiatoren en kunnen zelfs discreet in de vloer worden weggewerkt. Wel trekken putconvectoren heel wat stof aan.

Onderhoudsgemak
Sommige radiatoren zijn heel moeilijk schoon te maken door de gegolfde platen. Bij sommige modellen kan de zij- en bovenbekleding worden weggenomen zodat hij beter bereikbaar is.
Een nadeel van convectoren kan dan weer zijn dat door de luchtcirculatie ook het stof in de kamer mee circuleert.

Combinatie
Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek.
pi_123141405
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:33 schreef klipper het volgende:

Combinatie
Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek.
kijk dat laatste stukje daar heb ik nou wat aan :P
Dus combi is juist aan te raden? wat denk je van mijn voorbeeld convectoren of toch sugeesties voor bv radiatoren die beter bij mijn behoefte aansluiten?

Wie kan mijn juiste capaciteit berekenen? zie 11*4+3*2+3*2 m zijn de maten woonkamer
zie ook

[ Bericht 2% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 23:22:29 ]
pi_123142243

[ Bericht 100% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 23:22:00 ]
pi_123156442
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:42 schreef holysmoke11 het volgende:

Wie kan mijn juiste capaciteit berekenen? zie 11*4+3*2+3*2 m zijn de maten woonkamer
zie ook
Ik zou rekenen op 75W/m³ dan kom je op 11 - 12 kW.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123160248
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou rekenen op 75W/m³ dan kom je op 11 - 12 kW.
Hoe bereken je dit?
Ik wil na de zomer CV in mijn hele huis gaan aanleggen en moet zulke dingen dan ook weten.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_123164253
quote:
14s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:17 schreef mighty_myte het volgende:
Hoe bereken je dit?
Ik wil na de zomer CV in mijn hele huis gaan aanleggen en moet zulke dingen dan ook weten.
Bedoel je die 75 of die 11 - 12 kW?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123165822
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedoel je die 75 of die 11 - 12 kW?
75 W/m3
pi_123166169
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³.

Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour
pi_123174541
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:43 schreef blomke het volgende:
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³.

Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour
en aan die 12 kw dammmnnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ?

damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk en dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm ) :? OF NIET ?

HEAT OUTPUT is nu >> OUTPUT KORADO
1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt 8)7 |:( :?
met dank aan de aannemer !!!! })

[ Bericht 4% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 22:42:25 ]
pi_123183179
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:17 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm ) :? OF NIET ?

HEAT OUTPUT NU >> OUTPUT KORADO
1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt 8)7 |:( :?
met dan aan de aannemer !!!! })
Misschien een beetje rustiger reageren?
pi_123183254
quote:
[

[..]

Misschien een beetje rustiger reageren?
?? hoe bedoel je dat :?
pi_123183941
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:17 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm ) :? OF NIET ?

HEAT OUTPUT NU >> OUTPUT KORADO
met dank aan de aannemer !!!! })
Gewoon een dikke type 21 jaga TWIN met DBE en klaar ben je. Kan je meteen LTV verwarmen
http://www.jagashop.nl/contents/nl/d39_Type_21_TWIN.html
pi_123184737
quote:
[

[..]

Gewoon een dikke type 21 jaga TWIN met DBE en klaar ben je. Kan je meteen LTV verwarmen
http://www.jagashop.nl/contents/nl/d39_Type_21_TWIN.html
hoogte 40 ?? moet je niet min 10 cm boven de vloer hebben hangen ..tot venster bank is 45 cm.

en bijv deze dan 7148 Watt is dat niet ok ..veel goedkoper ook .. .
ze moeten sowieso in een radiatorombouw komen te staan.

[ Bericht 8% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 23:06:31 ]
pi_123185359
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 23:01 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

hoogte 40 ?? moet je niet min 10 cm boven de vloer hebben hangen ..tot venster bank is 45 cm.

en bijv deze dan 7148 Watt is dat niet ok ..veel goedkoper ook .. .
ze moeten sowieso in een radiatorombouw komen te staan.

[ afbeelding ]
Dan zou ik lekker zo'n ding hoe meer vermogen hoe beter je afkan met een lagere aanvoer hoe zuiniger je stookt ^O^
pi_123189962
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 23:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dan zou ik lekker zo'n ding hoe meer vermogen hoe beter je afkan met een lagere aanvoer hoe zuiniger je stookt ^O^
Hoe groter de radiator hoe efficienter?

Hoe werkt dat met vloerverwarming? Ik wil in de woonkamer vloerverwarming, maar in de slaapkamers gewoon radiatoren. Kan die vloerverwarmingsverdeelunit zelf de temperatuur regelen die in de vloerverwarmingbuizen gaat? Ik neem aan dat je daar geen 70 graden in moet pompen.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 09:08:11 #199
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123194621
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 00:31 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hoe groter de radiator hoe efficienter?

Hoe werkt dat met vloerverwarming? Ik wil in de woonkamer vloerverwarming, maar in de slaapkamers gewoon radiatoren. Kan die vloerverwarmingsverdeelunit zelf de temperatuur regelen die in de vloerverwarmingbuizen gaat? Ik neem aan dat je daar geen 70 graden in moet pompen.
Inderdaad, als je meer capaciteit heb kan jij ook met lagere aanvoertemperaturen de boel warm krijgen dit zorgt automatisch zorgt voor een lagere retourtemperatuur waardoor je HR ketel een hoger rendement haalt.

De vloerverwarmingsverdeelunit (menggroep) regelt dat inderdaad zelf wel zorgen dat je een LTV mengroep heb anders kan je nog niet lager stoken dan 70-75c
pi_123194763

[ Bericht 100% gewijzigd door holysmoke11 op 22-02-2013 09:16:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')