abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123124065
Ik had het her en der al eerder gevraagd maar geen echt antwoord op gekregen wat ik het beste kan nemen in mijn situatie ..Dus voordat ik besluit wat ik neem ( dikkere radiatoren of convectoren) wil ik wel alle voors en tegens hebben gehoord.

Situatie is zo ik heb ondercapaciteit en isolatie is matig.
Huis is onlangs helemaal verbouwd maar op isoleren niet gelet... echter de aannemer heeft in de woonkamer te kleine capaciteit radiatoren geplaatst. daardoor duurt het erg lang voordat het huis warm is.
Ik moet dus verwarming met hogere capaciteit aanschaffen ..

Ik werd hier gewezen op Jaga convectoren link OF DEZE LINK want deze schijnen veel meer vermogen geven dan een dikkere type 33 radiator en convectoren zou de ruimtes sneller warm krijgen.?

• maak ik een denkfout zijn convectoren wel een betere keus??
• is de 1e link trouwens een onderdeel of een hele convector..prijs is nl erg veel voordeliger + ze komen toch in radiatorombouw te staan?

• Kunnen jullie mij betere radiatoren of convectoren aanbevelen min 4500 watt en liefst hoger 70 graden aanvoer ?

Ze komen te staan in een radiator ombouw ( want deze is al aanwezig , ik weet houdt wat tegen maar genoeg gaten aan bovenkant )

Volgende vraag is als ik twee radiatoren zou vervangen voor sterkere convectoren. Kan dat met de bestaande radiatoren in 1 installatie ..zie plaatje

:? hoor nl wisselende verhalen waarom weet ik niet misschien omdat men het over oude generatie convectoren heeft?

• wat voor aanvoer temp wat raden jullie aan ? is waterzijdig inregelen nodig of kwestie van vervangen.. Nu worden alle radiatoren goed warm ( alleen ondercapaciteit)

zie tekening hoe mijn leidingen lopen en waar de radiatoren staan en welke radiatoren ik wil vervangen door convectoren!
Leidingen komen van 1 verdieping hoger ..daar staat de cv ketel ..nefit proline cw4 stook nu met 85 graden aanvoer
• Nu staat mijn ketel op 18 kw terwijl hij 24 kw aankan ..wat is hiervan het voordeel of nadeel ?

bedoeling is alleen om de 2 grote radiatoren bij grote raam dan te vervangen ( 2600*300 en 2200 *300 ) zie plaatje

radiatoren nu zijn merk korado radik type 21 met zulke aansluitingen onderblokken )

[ Bericht 2% gewijzigd door holysmoke11 op 20-02-2013 22:29:25 ]
  Redactie Frontpage woensdag 20 februari 2013 @ 17:17:45 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_123124300
Yep, werkt ook gewoon met water, geen probleem. Heb zelf een convectorput bij de tuindeuren, icm gewone radiatoren door het hele huis.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_123153076
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:33 schreef klipper het volgende:

Combinatie
Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek.
kijk dat laatste stukje daar heb ik nou wat aan :P
Dus combi is dus juist aan te raden?

• zijn Jaga de enige convectoren die er zijn ?

• Welke aanvoer temp moet je dan voeren of hangt dat af of je je huyis warm krijgt ..
en kan je pas spelen met aanvoer temperaturen als je genoeg capaciteit hebt ? klopt dit ?

Wie kan mijn juiste capaciteit berekenen? zie 11*4+3*2+3*2 m zijn de maten woonkamer
zie ook

pi_123175321
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:43 schreef blomke het volgende:
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³.

Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour
ff de verzamleing uit verschillende topics in deze topic plaatsen

en aan die 12 KW dammnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ?

Dan mag ik wel dikke jongens erbij kopen van 5300 watt de stuk dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm ) :? OF NIET ?

HEAT OUTPUT NU >> OUTPUT KORADO
1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt 8)7 |:( :? dus de helft minder capaciteit dan de benodigde 12 KW
met danK aan de aannemer !!!! })

[ Bericht 1% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 22:35:18 ]
  donderdag 21 februari 2013 @ 20:47:09 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123175979
Ga qua vermogen gewoon af op het vermogen op de typeplaat van de radiator of convector die je dreigt te kopen.

3kW radiator vermogen geeft je net zo veel warmte als 3kW convector vermogen. Let er daarbij wel op dat bij beide het vermogen is opgegeven voor dezelfde water temperaturen.

Waterzijdig inregelen is ALTIJD een goed plan. Koop wat je ook koopt inclusief een voetventiel en tune alles op ongeveer dezelfde temperatuurval (waterzijdig). Vaak is circa 10 graden temperatuurdaling in je radiator of convector wel ok. 20 mag ook, minder dan 10 zou ik niet zo maar voor gaan.

Over het vermogen van je ketel: Graag op laag vermogen laten draaien. Lager vermogen = beter rendement. Als je een HR ketel hebt, ik ga ervanuit dat je die hebt.

De vraag is alleen: Wat vind jij "erg lang" voor het opstoken? Wij doen dat hier in een goed uur van 17 naar 19 graden. Veel sneller is slecht voor het rendement van de ketel, kost dus meer gas en is en niet veel comfortabeler.
pi_123180253
quote:
99s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:47 schreef TR08 het volgende:
Ga qua vermogen gewoon af op het vermogen op de typeplaat van de radiator of convector die je dreigt te kopen.

3kW radiator vermogen geeft je net zo veel warmte als 3kW convector vermogen. Let er daarbij wel op dat bij beide het vermogen is opgegeven voor dezelfde water temperaturen.

Waterzijdig inregelen is ALTIJD een goed plan. Koop wat je ook koopt inclusief een voetventiel en tune alles op ongeveer dezelfde temperatuurval (waterzijdig). Vaak is circa 10 graden temperatuurdaling in je radiator of convector wel ok. 20 mag ook, minder dan 10 zou ik niet zo maar voor gaan.

Over het vermogen van je ketel: Graag op laag vermogen laten draaien. Lager vermogen = beter rendement. Als je een HR ketel hebt, ik ga ervanuit dat je die hebt.

De vraag is alleen: Wat vind jij "erg lang" voor het opstoken? Wij doen dat hier in een goed uur van 17 naar 19 graden. Veel sneller is slecht voor het rendement van de ketel, kost dus meer gas en is en niet veel comfortabeler.
hoi thx voor de info

hier een graad per uur maar dan van 15 >> 16 graden vandaag bv 14:30 de ketel aan van 15 >> 16 ..om 17:00 4 m3 verbruikt dan van 18:00 -22:00 op 18 en dan 19 graden 6 m3 totaal 10 m3 gestookt met 85 graden aanvoer...dus erg traag..oh ja en de openhaard staat ook nog aan :N
maar om op radiatoren vs convectoren terug te komen..

jij zegt dus dat het even snel opwarmt ..toch lees ik dat convectoren ruimte sneller warm krijgen..hoe bedoel jij dat dan?
en veel m3

[ Bericht 7% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 22:32:29 ]
  donderdag 21 februari 2013 @ 22:12:21 #7
14320 TR08
pi_123181278
Met zo veel geinstalleerd vermogen en die aanvoer temperatuur? Dan zou ik maar eens heel rap beginnen met waterzijdig inregelen 8)7

Ben blij dat ik jouw gasrekening niet ga betalen...

Ik stook een ongeveer even grote kamer als jouw woonkamer op met een max CV aanvoer temp van 55C en een vermogen gelijkwaardig aan jouw 2 type 21 radiatoren van 2200 x 300 + 2600x300 samen.

Kijk eerst eens of al je radiatoren wel even warm worden en of ze allemaal boven en onder even warm worden.
Dan:
Pak een sleutel en draai als de donder al die onderblokken een paar slagen dicht. De radiator die onderin het heetst blijft het eerst. Bij 85C aanvoer mag je ze rustig zo ver knijpen dat je een uittrede rond de 65C ligt. Let op: Dit inregelen is een langzaam proces. Zelfs als je een onderblok in 1x op de goede positie zou weten te zetten dan nog duurt het een tijdje voor alles zich ingesteld heeft.

Als alternatief kun je (mits je een goed gehoor hebt!) alle onderblokken stuk voor stuk eerst langzaam dichtdraaien tot je het hoort ruisen en dan 1 slag terug. Dat als eerste stap bij alle radiatoren, dan een kwartiertje wachten en dan een rondje maken om te zien welke het heetst blijft (onderin!) of dat er misschien juist eentje veel kouder wordt.
De koudere een slagje open, de hetere een slagje dicht. Net zo lang tot het allemaal gelijk is qua temperatuur.
pi_123181937
quote:
99s.gif Op donderdag 21 februari 2013 22:12 schreef TR08 het volgende:
Met zo veel geinstalleerd vermogen en die aanvoer temperatuur? Dan zou ik maar eens heel rap beginnen met waterzijdig inregelen 8)7

Ben blij dat ik jouw gasrekening niet ga betalen...

Ik stook een ongeveer even grote kamer als jouw woonkamer op met een max CV aanvoer temp van 55C en een vermogen gelijkwaardig aan jouw 2 type 21 radiatoren van 2200 x 300 + 2600x300 samen.

Kijk eerst eens of al je radiatoren wel even warm worden en of ze allemaal boven en onder even warm worden.
Dan:
Pak een sleutel en draai als de donder al die onderblokken een paar slagen dicht. De radiator die onderin het heetst blijft het eerst. Bij 85C aanvoer mag je ze rustig zo ver knijpen dat je een uittrede rond de 65C ligt. Let op: Dit inregelen is een langzaam proces. Zelfs als je een onderblok in 1x op de goede positie zou weten te zetten dan nog duurt het een tijdje voor alles zich ingesteld heeft.

Als alternatief kun je (mits je een goed gehoor hebt!) alle onderblokken stuk voor stuk eerst langzaam dichtdraaien tot je het hoort ruisen en dan 1 slag terug. Dat als eerste stap bij alle radiatoren, dan een kwartiertje wachten en dan een rondje maken om te zien welke het heetst blijft (onderin!) of dat er misschien juist eentje veel kouder wordt.
De koudere een slagje open, de hetere een slagje dicht. Net zo lang tot het allemaal gelijk is qua temperatuur.
thx het proberen waard .. het gekke is ze worden wel allemaal warm/heet( begint boven en dan naar beneden) maar ik voel dat de retour ook erg warm is /blijft ..
ik ga even een thermometer halen .. en dan de retour naar de ketel meten..of moet je de retour van de radiator pakken

weet iemand een geschikte niet al te dure thermometer?

ik snap alleen niet dat jij met gelijk vermogen kamer wel warm krijgt ?? wil jij zeggen dat jouw capaciteit voldoende is dus 6,5 KW?? :? ..hoeveel KW heeft jouw kamer nodig? hoor hier net dat ik 12 KW nodig heb en zit nu op 6,5 KW.. ook is mijn huis matig geisoleerd ..jaren 60 hoek dubbel boven huis.. Bij jou is de isolatie zeker top ..wil je met die temperaturen kunnen stoken?

[ Bericht 3% gewijzigd door holysmoke11 op 21-02-2013 22:38:46 ]
pi_123182368
draai ik trouwens bij mijn onderblokken ...zie plaatje , uiterst ljnks het ventiel dicht door dopje eraf te haelen en met inbus sleutel dan dichtzetten?
is dat alleen van de aanvoer toch ?

vrijdag 22 februari 2013 @ 06:53:05 #10
14320 TR08
pi_123193338
Als je maar 1 leiding dichtknijpt is al genoeg. Of zo'n extra inregelventiel aan de inlaat of aan de uitlaat zit is niet relevant. Als je er maar een hebt waar de rest met zijn takken vanaf blijft :P

Qua meten: Je moet de retour van elke radiator pakken. De grote truuk is dat je elke radiator apart zo instelt dat de retour ongeveer even heet is. Dit stel je dus af met de handkranen vol open, vervolgens draai je de voetventielen/onderblokken dicht met je imbus.

Haal om die temperatuur te meten gewoon voor 10,- bij de action zo'n temperatuurmeter met voeler aan een draadje ofzo. Check wel even of die jouw hoge temperaturen mag hebben.

Isolatie van mijn huis is wel goed te noemen ja. Top is anders maar het is wel best goed.
pi_123193713
Ik heb alles beneden vervangen door jaga. Ik heb ongeveer 70m2 bij 2.8m hoogte en heb daar drie convectors in.
Bij ons is het snel warm en de meeste mensen vinden de jaga's ook erg mooi (de
Tempo).

c_/
met een koekje
pi_123194633
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 08:05 schreef koffielepel het volgende:
Ik heb alles beneden vervangen door jaga. Ik heb ongeveer 70m2 bij 2.8m hoogte en heb daar drie convectors in.
Bij ons is het snel warm en de meeste mensen vinden de jaga's ook erg mooi (de
Tempo).

c_/
welke maten en hoeveel watt produceren deze?
heb je een goed geisoleerd huis?
pi_123194729
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 06:53 schreef TR08 het volgende:

Qua meten: Je moet de retour van elke radiator pakken. De grote truuk is dat je elke radiator apart zo instelt dat de retour ongeveer even heet is. Dit stel je dus af met de handkranen vol open, vervolgens draai je de voetventielen/onderblokken dicht met je imbus.

Haal om die temperatuur te meten gewoon voor 10,- bij de action zo'n temperatuurmeter met voeler aan een draadje ofzo. Check wel even of die jouw hoge temperaturen mag hebben.

Isolatie van mijn huis is wel goed te noemen ja. Top is anders maar het is wel best goed.
dus dicht draaien en dan langzaam openen ...en dan bij bepaalde stand de retour meten.. hoeveel graden max en min? moet de retour zijn?
dus hoe meer je hem dicht knijpt des te langzamer stroomt het water naar binnen, toch? wat kan je dan het beste met de pompsnelheid doen ..wat doet deze dan ? bij mij staat deze nu op 85% max en 50% min ( pompdoorvoersnelheid)

- ok de action ( die verkopen ook alles :P )

-hoeveel KW heeft jouw kamer nodig?
pi_123195104
Het is een kwestie van grof beginnen en dan steeds verder fine-tunen.

Grof: kleine radiator het retourventiel 1 slag open en grote radiator 2 slagen open.

Dan gaan meten hoe de retourtemperatuur wordt; het beste is net aan 20 graden lager dan de aanvoer (i.v.m. moduleren van de ketel op verschil aanvoer retour).

Radiatoren die duidelijk warmer zijn aan de retour: knijpen. Radiatoren die duidelijk kouder zijn/blijven: verder openen.

Dit vaak herhalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123195947
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 09:30 schreef blomke het volgende:
Het is een kwestie van grof beginnen en dan steeds verder fine-tunen.

Grof: kleine radiator het retourventiel 1 slag open en grote radiator 2 slagen open.

Dan gaan meten hoe de retourtemperatuur wordt; het beste is net aan 20 graden lager dan de aanvoer (i.v.m. moduleren van de ketel op verschil aanvoer retour).

Radiatoren die duidelijk warmer zijn aan de retour: knijpen. Radiatoren die duidelijk kouder zijn/blijven: verder openen.

Dit vaak herhalen.
ok thx en hoe zit het dan met je pompsnelheid van de ketel ( bij mijn nefit proline cw4 50 % min en 85% max ).. wat is hier het nut dan van> als je toch de radiatoren knijpt ..(zodat er minder hard de radiator in stroomt) ?
pi_123196129
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:04 schreef holysmoke11 het volgende:
ok thx en hoe zit het dan met je pompsnelheid van de ketel ( bij mijn nefit proline cw4 50 % min en 85% max ).. wat is hier het nut dan van> als je toch de radiatoren knijpt ..(zodat er minder hard de radiator in stroomt) ?
Die kan in incidentele gevallen hoog gezet worden om ver af gelegen radiatoren nog van voldoende CV-water te voorzien. Mijn ervaring - voor een doorsnee woning - is dat je op de laagste pompstand, nog zat genoeg debiet hebt om een woning met geknepen radiatoren van circulatie te voorzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-02-2013 12:53:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123196966
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Die kan in incidentele hoog gezet worden om ver af gelegen radiatoren nog van voldoende CV-water te voorzien. Mijn ervaring - voor een doorsnee woning - is dat je op de laagste pompstand, nog zat genoeg debiet hebt om een woning met geknepen radiatoren van circulatie te voorzien.
dus ik kan net zo goed mijn 85 % max ( tot 100% instelbaar ) verlagen naar bijv ook 60% of 50 %
dubbelbovenhuis/ hoek 150 m2 !?
klopt dit ...?
• Hoe kan je meten of er genoeg debiet op de leiding zit ..de verste radiatoren die worden warm .. maar of dat wa\rm genoeg is? hoe check ik dat.
tevens staat mijn ketel op 18 KW ( op 75% )terwijl hij 24 KW( 100%) aan kan wanneer zet je deze waardes hoger cq. lager ?
pi_123201556
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:38 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

dus ik kan net zo goed mijn 85 % max ( tot 100% instelbaar ) verlagen naar bijv ook 60% of 50 %
dubbelbovenhuis/ hoek 150 m2 !?
klopt dit ...?
• Hoe kan je meten of er genoeg debiet op de leiding zit ..de verste radiatoren die worden warm .. maar of dat wa\rm genoeg is? hoe check ik dat.
Door de aanvoer te meten met het apparaat dat TR08 aanraadt

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:38 schreef holysmoke11 het volgende:

tevens staat mijn ketel op 18 KW ( op 75% )terwijl hij 24 KW( 100%) aan kan wanneer zet je deze waardes hoger cq. lager ?
Als je het makkelijk op temperatuur krijgt, laat je 'm zo staan.

Wat is de inhoud van je woning?
pi_123207431
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Door de aanvoer te meten met het apparaat dat TR08 aanraadt

[..]

Als je het makkelijk op temperatuur krijgt, laat je 'm zo staan.

Wat is de inhoud van je woning?
uhmm ongeveer 430 m3 schat ik
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:10:29 #20
14320 TR08
pi_123221512
Hier een warmtebeeld van mijn CV leidingen in bedrijf ter info:

Op gegeven moment "houden ze op" omdat daarboven de leidingen zwaar reflecterend zijn. Dan stralen ze hun eigen temperatuur niet meer zo uit. Het onderste deel is geschilderd dus de daar weergegeven temperatuur klopt aardig.

Dit is in een situatie waarin ik 24 uur lang het hele huis stabiel met alle deuren open op 17 graden heb laten komen. Buiten temperatuur is tijdens de foto's circa -3.

Aanvoer is circa 35C, retour ietsje kouder. Ik stook op een vrij kleine delta T maar wel lage aanvoer.

Mijn huis is iets over de 450m3 en circa 145m2 woon oppervlak. Bouwjaar 1932 oid maar thermisch door ondergetekende flink onder handen genomen. Beneden 2 leden radiatoren in de woonkamer, 1x type 20 op de gang, boven ook alles vlakke platen zonder vinnen. Type 10 en type 20 dus. Op zolder weer 1 ledenradiator.

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 22-02-2013 21:16:47 ]
pi_123222029
KLopt dit beeld met de temperatuurwaarden die het CV-water heeft?
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:28:39 #22
14320 TR08
pi_123222566
Ja :)

CV aanvoer was op de meter van de ketel circa 35C. Retour heb ik rond de 30 gemeten met zo'n losse temperatuurvoelerding.

Niet slecht he?
pi_123222760
Is ie te leen?
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:36:33 #24
14320 TR08
pi_123222955
Mijn CV aanvoer bedoel je? :+

Als je de camera bedoelt: Niet te leen. Misschien kun je wel een dealtje maken met de eigenaar als je ergens in de regio Lelystad of Almelo woont of ergens daar tussenin.

Lenen van zo'n camera moet je ook niet willen. Ze zijn knetterduur en heel kwetsbaar. Beter betaal je de eigenaar om even voor jou wat te schieten.
pi_123223163
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 21:36 schreef TR08 het volgende:
Als je de camera bedoelt: Niet te leen. Misschien kun je wel een dealtje maken met de eigenaar als je ergens in de regio Lelystad of Almelo woont of ergens daar tussenin.

Lenen van zo'n camera moet je ook niet willen. Ze zijn knetterduur en heel kwetsbaar. Beter betaal je de eigenaar om even voor jou wat te schieten.
Ik woon op loopafstand van het strand... :+ . Zal eens kijken of ie hier te huur is. In eigenaar/gebruikers heb ik geen vertrouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')