kijk dat laatste stukje daar heb ik nou wat aanquote:Op woensdag 20 februari 2013 22:33 schreef klipper het volgende:
Combinatie
Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek.
ff de verzamleing uit verschillende topics in deze topic plaatsenquote:Op donderdag 21 februari 2013 16:43 schreef blomke het volgende:
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³.
Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour
hoi thx voor de infoquote:Op donderdag 21 februari 2013 20:47 schreef TR08 het volgende:
Ga qua vermogen gewoon af op het vermogen op de typeplaat van de radiator of convector die je dreigt te kopen.
3kW radiator vermogen geeft je net zo veel warmte als 3kW convector vermogen. Let er daarbij wel op dat bij beide het vermogen is opgegeven voor dezelfde water temperaturen.
Waterzijdig inregelen is ALTIJD een goed plan. Koop wat je ook koopt inclusief een voetventiel en tune alles op ongeveer dezelfde temperatuurval (waterzijdig). Vaak is circa 10 graden temperatuurdaling in je radiator of convector wel ok. 20 mag ook, minder dan 10 zou ik niet zo maar voor gaan.
Over het vermogen van je ketel: Graag op laag vermogen laten draaien. Lager vermogen = beter rendement. Als je een HR ketel hebt, ik ga ervanuit dat je die hebt.
De vraag is alleen: Wat vind jij "erg lang" voor het opstoken? Wij doen dat hier in een goed uur van 17 naar 19 graden. Veel sneller is slecht voor het rendement van de ketel, kost dus meer gas en is en niet veel comfortabeler.
thx het proberen waard .. het gekke is ze worden wel allemaal warm/heet( begint boven en dan naar beneden) maar ik voel dat de retour ook erg warm is /blijft ..quote:Op donderdag 21 februari 2013 22:12 schreef TR08 het volgende:
Met zo veel geinstalleerd vermogen en die aanvoer temperatuur? Dan zou ik maar eens heel rap beginnen met waterzijdig inregelen![]()
Ben blij dat ik jouw gasrekening niet ga betalen...
Ik stook een ongeveer even grote kamer als jouw woonkamer op met een max CV aanvoer temp van 55C en een vermogen gelijkwaardig aan jouw 2 type 21 radiatoren van 2200 x 300 + 2600x300 samen.
Kijk eerst eens of al je radiatoren wel even warm worden en of ze allemaal boven en onder even warm worden.
Dan:
Pak een sleutel en draai als de donder al die onderblokken een paar slagen dicht. De radiator die onderin het heetst blijft het eerst. Bij 85C aanvoer mag je ze rustig zo ver knijpen dat je een uittrede rond de 65C ligt. Let op: Dit inregelen is een langzaam proces. Zelfs als je een onderblok in 1x op de goede positie zou weten te zetten dan nog duurt het een tijdje voor alles zich ingesteld heeft.
Als alternatief kun je (mits je een goed gehoor hebt!) alle onderblokken stuk voor stuk eerst langzaam dichtdraaien tot je het hoort ruisen en dan 1 slag terug. Dat als eerste stap bij alle radiatoren, dan een kwartiertje wachten en dan een rondje maken om te zien welke het heetst blijft (onderin!) of dat er misschien juist eentje veel kouder wordt.
De koudere een slagje open, de hetere een slagje dicht. Net zo lang tot het allemaal gelijk is qua temperatuur.
welke maten en hoeveel watt produceren deze?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 08:05 schreef koffielepel het volgende:
Ik heb alles beneden vervangen door jaga. Ik heb ongeveer 70m2 bij 2.8m hoogte en heb daar drie convectors in.
Bij ons is het snel warm en de meeste mensen vinden de jaga's ook erg mooi (de
Tempo).
dus dicht draaien en dan langzaam openen ...en dan bij bepaalde stand de retour meten.. hoeveel graden max en min? moet de retour zijn?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 06:53 schreef TR08 het volgende:
Qua meten: Je moet de retour van elke radiator pakken. De grote truuk is dat je elke radiator apart zo instelt dat de retour ongeveer even heet is. Dit stel je dus af met de handkranen vol open, vervolgens draai je de voetventielen/onderblokken dicht met je imbus.
Haal om die temperatuur te meten gewoon voor 10,- bij de action zo'n temperatuurmeter met voeler aan een draadje ofzo. Check wel even of die jouw hoge temperaturen mag hebben.
Isolatie van mijn huis is wel goed te noemen ja. Top is anders maar het is wel best goed.
ok thx en hoe zit het dan met je pompsnelheid van de ketel ( bij mijn nefit proline cw4 50 % min en 85% max ).. wat is hier het nut dan van> als je toch de radiatoren knijpt ..(zodat er minder hard de radiator in stroomt) ?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:30 schreef blomke het volgende:
Het is een kwestie van grof beginnen en dan steeds verder fine-tunen.
Grof: kleine radiator het retourventiel 1 slag open en grote radiator 2 slagen open.
Dan gaan meten hoe de retourtemperatuur wordt; het beste is net aan 20 graden lager dan de aanvoer (i.v.m. moduleren van de ketel op verschil aanvoer retour).
Radiatoren die duidelijk warmer zijn aan de retour: knijpen. Radiatoren die duidelijk kouder zijn/blijven: verder openen.
Dit vaak herhalen.
Die kan in incidentele gevallen hoog gezet worden om ver af gelegen radiatoren nog van voldoende CV-water te voorzien. Mijn ervaring - voor een doorsnee woning - is dat je op de laagste pompstand, nog zat genoeg debiet hebt om een woning met geknepen radiatoren van circulatie te voorzien.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:04 schreef holysmoke11 het volgende:
ok thx en hoe zit het dan met je pompsnelheid van de ketel ( bij mijn nefit proline cw4 50 % min en 85% max ).. wat is hier het nut dan van> als je toch de radiatoren knijpt ..(zodat er minder hard de radiator in stroomt) ?
dus ik kan net zo goed mijn 85 % max ( tot 100% instelbaar ) verlagen naar bijv ook 60% of 50 %quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Die kan in incidentele hoog gezet worden om ver af gelegen radiatoren nog van voldoende CV-water te voorzien. Mijn ervaring - voor een doorsnee woning - is dat je op de laagste pompstand, nog zat genoeg debiet hebt om een woning met geknepen radiatoren van circulatie te voorzien.
Door de aanvoer te meten met het apparaat dat TR08 aanraadtquote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:38 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
dus ik kan net zo goed mijn 85 % max ( tot 100% instelbaar ) verlagen naar bijv ook 60% of 50 %
dubbelbovenhuis/ hoek 150 m2 !?
klopt dit ...?
• Hoe kan je meten of er genoeg debiet op de leiding zit ..de verste radiatoren die worden warm .. maar of dat wa\rm genoeg is? hoe check ik dat.
Als je het makkelijk op temperatuur krijgt, laat je 'm zo staan.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:38 schreef holysmoke11 het volgende:
tevens staat mijn ketel op 18 KW ( op 75% )terwijl hij 24 KW( 100%) aan kan wanneer zet je deze waardes hoger cq. lager ?
uhmm ongeveer 430 m3 schat ikquote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Door de aanvoer te meten met het apparaat dat TR08 aanraadt
[..]
Als je het makkelijk op temperatuur krijgt, laat je 'm zo staan.
Wat is de inhoud van je woning?
Ik woon op loopafstand van het strand...quote:Op vrijdag 22 februari 2013 21:36 schreef TR08 het volgende:
Als je de camera bedoelt: Niet te leen. Misschien kun je wel een dealtje maken met de eigenaar als je ergens in de regio Lelystad of Almelo woont of ergens daar tussenin.
Lenen van zo'n camera moet je ook niet willen. Ze zijn knetterduur en heel kwetsbaar. Beter betaal je de eigenaar om even voor jou wat te schieten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |