Slim,quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:49 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dan kun je beter zorgen dat je minder dan 500m3 /jaar verbruikt, dan val je namelijk in een lager capaciteitstarief = lagere rekening.
Vaak doen de energiemaatschappijen hier nog wel eens moeilijk over, en proberen ze er onderuit te komen.
Denk eens na: wat is het effect als de aanvoer en retour van de radiator even heet zijn?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator.
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
Het gaat erom dat de uitgaande temperatuur vanuit de CV zo laag mogelijk moet zijn om een HR ketel het meest efficient te laten werken en op deze manier bereikt deze user dat.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator.
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:14 schreef e2the3an het volgende:
Waar zit mijn denkfout? Blijkbaar zit ik ergens op het verkeerde spoor.
En om het nog moeilijker te maken voornamelijk in het condenseren waardoor er ketelrendementen van boven de 100% te halen zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.
hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
Dat kost je idd radiatorvermogen. Dat kan je compenseren met fan's of extra/grotere radiatoren.quote:Op zondag 17 februari 2013 08:48 schreef holysmoke11 het volgende:
is het eigenlijk wel zinvol om zomaar de temeratuur van de aanvoer te laten zakken, bij een slecht geisoleerd huis?
Fans zie je vooral bij convectoren en niet bij radiatoren.quote:Op zondag 17 februari 2013 09:40 schreef holysmoke11 het volgende:
wat is traag in dit geval ? hoeveel ° per uur ?
dus mijn instellingen zo laten staan ? zie 3 post terug? maar dan met Fans?
Kan ik wel wat met pompsnelheid winst behalen?
ligt er wel aan wat voor thermostaat je hebt natuurlijk! een aan/uit thermostaat of een niet modulerende thermostaat, en of die functie er wel in zit.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef anoniem_08022013_01 het volgende:
[..]
En dat is nonsense dushier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:45 schreef holysmoke11 het volgende:
HELP !!!
heeft iemand voor mij de ideale "tune"settings van een nefit proline cw4 HRC 24?
Mijn instellingen nu zijn:
• maximale cv water temperatuur 70 c(T1=aanvoer);
• max cv vermogen 18 kw =(75%) ;
• warmwaterbedrijf : ECO
• pomptoerental min 50% en max 85%;
• pomp nadraai tijd: 1 min
verder bij Info knop zie ik wat voor kmij onbekende dingen zoals
berekende cv water temp setpoint 60 ?![]()
gemeten ionisatiestroomzie 7,7uA staan maar dat wijzigt
actueel brandervermogen zie ik 50%staan
actueel pomptoerental staat ook niet vast
geen idee wat setpoint betekent en of die pomptoerental goed is..? HEB HET ZO INGESTELD OMDAT IK HIER T FORUM BERICHTEN LAS![]()
extra info: zal zoveel mogelijk info geven:
Het is een dubbelboven huis.. jaren 60 slechte isolatie onder capaciteit aan radiatoren ; wel allemaal nieuw 6 mnd oud ...aannemer heeft te kleine radiatoren type 22 opgehangen moet type 33 zijn;(maar laat niks van zich horen, DUS MOET HET HIERMEE DOEN)![]()
kmr is L-vormig . 11 bij 4 + 3 bij 2 ( zijkamer bijgetrokken), 2E verdieping : hangt cv ketel en deze voedt 3 slaapkamers met thermostaat kranen op radiatoren ..
1e verdieping : 5 radiatoren met gewone draai kraan (staan open) ( 1 keuken , 1 keer hal , 3 keer huiskamer.
thermostaat in huiskmr is moduline 100
radiatoren type 22 korado radik mett sar voetventiel en blok ventielen 1 2600x300 mm + 1 x 2200x300 mm + 1x 1600x300 mm
Ik voel ook wel wat voor pc fans onder de radiatoren te plaatsen wat user : revolution heeft gedaan?
is dat een idee om zo de radiatoren met ondercapaciteit te boosten??
Moet de temp T1 dan wel of niet hoger lager ...?
stook nu 15 m3 per dag snachts terug naar 14 overdag naar 17 savonds 19 .. kamer gaat traag opwarmen 3 uur voor 4-5 graden
zoveel vragen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.quote:Op zondag 17 februari 2013 12:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen? enne radiator folie heb ik er al achter //) die noppenfolie_met zilveren voorkant ..
...................................
In het oude huis waar ik ooit gewoond hebt, scheelde het ruim 100m3 per jaar.
Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
wat ik nou weeer niet snap is al dat getune hier dus alleen maar interessant als je huis rete goed geisoleerd is ? er is dus geen winst te behalen voor mij .. behalve advies mn radiator hoger zetten?
tussen de radiatoren zitten toch ook convectoren ..waarom zo een fan niet zinvol zijn dan ?
ik zou niet weten hoe ik mijn retour anders koeler krijg.
Of is dat in mijn geval ook weer niet zo belangrijk?
Dan zijn ze nog niet optimaal ingeregeld. Da's ook niet eenvoudig.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.quote:Op zondag 17 februari 2013 19:07 schreef klipper het volgende:
Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.
Door de radiatoren te boosten genereer je absoluut meer capaciteit. Door de Jaga convector en de keuken radiator te boosten heb ik mijn onder capaciteit opgelost. (onder capaciteit in de zin van een te grootte grote ketel en te weinig afgifte volume)quote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:50 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??
heb je voor mij een koop-lijstje wil het ook gaan proberen. om zo rendement van mijn radiatoren te boosten aangezien ze een ondercapaciteit hebben.. ? Ik neem aan dat dit kan? HET BOOSTEN VAN DE CAPACITEIT DOOR FANS ? in mijn situatie zie 1 opmerking hoger?
bedankt alvast ik hoor jullie meningen
Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen.quote:Op zondag 17 februari 2013 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |