abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122030902
hmm, ik zit dit jaar dus op 470 m³ :D
  vrijdag 25 januari 2013 @ 15:02:11 #152
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122031171
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 14:49 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dan kun je beter zorgen dat je minder dan 500m3 /jaar verbruikt, dan val je namelijk in een lager capaciteitstarief = lagere rekening.
Vaak doen de energiemaatschappijen hier nog wel eens moeilijk over, en proberen ze er onderuit te komen.
Slim, :D
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122032355
Voorbeeldje van Essent over capaciteitstarief bij gas, scheelt ¤50,41 per jaar bij verbruik onder 500m3/jaar.
https://www.enexis.nl/con(...)ke-netwerktarieven-g
pi_122204183
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator.
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
pi_122204560
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
Denk eens na: wat is het effect als de aanvoer en retour van de radiator even heet zijn?

Alle warmte die je uit het CV-wate haalt, komt ten goede aan de opwarming van de kamer. Hoe lager de retour, des te hoger het ketelrendement.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122204569
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Het gaat erom dat de uitgaande temperatuur vanuit de CV zo laag mogelijk moet zijn om een HR ketel het meest efficient te laten werken en op deze manier bereikt deze user dat.
pi_122204982
Hmm, ik moet me dan nog eens verdiepen in dit verhaal. Alvast bedankt voor de uitleg.

Het warme water circuleert toch, dus of het langer circuleert en nauwelijks bijverwarmt hoeft te worden of dat het minder circuleert maar veel harder afkoelt en dan harder bijgestookt moet worden lijkt mij om het even.

Waar zit mijn denkfout? Blijkbaar zit ik ergens op het verkeerde spoor.
pi_122205075
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:14 schreef e2the3an het volgende:
Waar zit mijn denkfout? Blijkbaar zit ik ergens op het verkeerde spoor.
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122205261
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.
En om het nog moeilijker te maken voornamelijk in het condenseren waardoor er ketelrendementen van boven de 100% te halen zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Lees dat maar eens door.
pi_122966694
HELP !!!

heeft iemand voor mij de ideale "tune"settings van een nefit proline cw4 HRC 24?

Mijn instellingen nu zijn:
• maximale cv water temperatuur 70 c(T1=aanvoer);
• max cv vermogen 18 kw =(75%) ;
• warmwaterbedrijf : ECO
• pomptoerental min 50% en max 85%;
• pomp nadraai tijd: 1 min

verder bij Info knop zie ik wat voor kmij onbekende dingen zoals
berekende cv water temp setpoint 60 ? :?
gemeten ionisatiestroom :? zie 7,7uA staan maar dat wijzigt
actueel brandervermogen zie ik 50% :? staan
actueel pomptoerental staat ook niet vast

geen idee wat setpoint betekent en of die pomptoerental goed is..? HEB HET ZO INGESTELD OMDAT IK HIER T FORUM BERICHTEN LAS :P

extra info: zal zoveel mogelijk info geven:
Het is een dubbelboven huis.. jaren 60 slechte isolatie onder capaciteit aan radiatoren ; wel allemaal nieuw 6 mnd oud ...aannemer heeft te kleine radiatoren type 22 opgehangen moet type 33 zijn;(maar laat niks van zich horen, DUS MOET HET HIERMEE DOEN) :'(
kmr is L-vormig . 11 bij 4 + 3 bij 2 ( zijkamer bijgetrokken), 2E verdieping : hangt cv ketel en deze voedt 3 slaapkamers met thermostaat kranen op radiatoren ..
1e verdieping : 5 radiatoren met gewone draai kraan (staan open) ( 1 keuken , 1 keer hal , 3 keer huiskamer.
thermostaat in huiskmr is moduline 100

radiatoren type 22 korado radik mett sar voetventiel en blok ventielen 1 2600x300 mm + 1 x 2200x300 mm + 1x 1600x300 mm

Ik voel ook wel wat voor pc fans onder de radiatoren te plaatsen wat user : revolution heeft gedaan?
is dat een idee om zo de radiatoren met ondercapaciteit te boosten??
Moet de temp T1 dan wel of niet hoger lager ...?
stook nu 15 m3 per dag snachts terug naar 14 overdag naar 17 savonds 19 .. kamer gaat traag opwarmen 3 uur voor 4-5 graden

zoveel vragen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen? :)

[ Bericht 13% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:12:07 ]
pi_122966871
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c :).

Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.

De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.

[..]

De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c :).

Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.

De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.

hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??
heb je voor mij een koop-lijstje wil het ook gaan proberen :Y . om zo rendement van mijn radiatoren te boosten aangezien ze een ondercapaciteit hebben.. ? Ik neem aan dat dit kan? HET BOOSTEN VAN DE CAPACITEIT DOOR FANS ? in mijn situatie zie 1 opmerking hoger?
bedankt alvast ik hoor jullie meningen

[ Bericht 22% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:14:45 ]
pi_122969484
Gut, ik lees dit allemaal wel...

alleen is volgens mij de vraag van TS ondergesneeuwd / onder water gelopen.
-O-
pi_122978170
aanvullend de heat output van de radiatoren:
is het eigenlijk wel zinvol om zomaar de temeratuur van de aanvoer te laten zakken, bij een slecht geisoleerd huis?
kan bv een zelfde radiator die een T1(AANVOER) heeft van 75 graden evenveel warmte afgeven als je hem bv 60 graden maakt maar met bv fans eronder?. of heb je daar speciale LTV radiatoren voor nodig?
wat voor gevolgen heeft een dalende T2( afvoer/retour) op je verbruik en HR ketel? (in mijn geval nefit proline cw4)
ik zou juist ook weer denken dat ie het retour water meer moet stoken..aan de andere kant als ie heet terug komt heeft ie ook niks aan de ruimte afgegeven. snap dat dat zo werkt maar niet dat dat ook zuiniger is ?

[ Bericht 14% gewijzigd door holysmoke11 op 17-02-2013 09:00:29 ]
pi_122978391
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 08:48 schreef holysmoke11 het volgende:
is het eigenlijk wel zinvol om zomaar de temeratuur van de aanvoer te laten zakken, bij een slecht geisoleerd huis?
Dat kost je idd radiatorvermogen. Dat kan je compenseren met fan's of extra/grotere radiatoren.

Als je huis nu (te) traag opwarmt, moet je dus vooral niet de aanvoertemperatuur verlagen.
pi_122978535
wat is traag in dit geval ? hoeveel ° per uur ?
dus mijn instellingen zo laten staan ? zie 3 post terug? maar dan met Fans?
Kan ik wel wat met pompsnelheid winst behalen?
pi_122980490
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 09:40 schreef holysmoke11 het volgende:
wat is traag in dit geval ? hoeveel ° per uur ?
dus mijn instellingen zo laten staan ? zie 3 post terug? maar dan met Fans?
Kan ik wel wat met pompsnelheid winst behalen?
Fans zie je vooral bij convectoren en niet bij radiatoren.
Fans monteren op je radiator is natuurlijk een noodverband, ook zal echt niet iedereeen hier mee kunnnen leven.
Fans maken hoe dan ook altijd geluid, is het frequentiebereik van je gehoor waarin de fans werken slecht dan is het prima te doen, is je gehoor in dat desbetreffende bereik goed tot zeer goed, dan wordt je er gillend gek van.

Veel mensen horen hun pc ventilator niet, anderen bouwen hem juist in een kast om hem niet te horen.
Zelf zou ik eerder voor een ander type radiator gaan dan de oplossing met fans.

In feite moet je de aanschaf van de fans en overige benodigde spullen afschrijven in x- jaar en de uitkomst daarvan optellen bij je verbruik.
  zondag 17 februari 2013 @ 11:58:08 #167
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_122980710
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef anoniem_08022013_01 het volgende:

[..]

En dat is nonsense dus :) hier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
ligt er wel aan wat voor thermostaat je hebt natuurlijk! een aan/uit thermostaat of een niet modulerende thermostaat, en of die functie er wel in zit.

Boiler in de ketel? dus een voorraad die die warm houd de hele dag?
pi_122980845
quote:
12s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 21:45 schreef holysmoke11 het volgende:
HELP !!!

heeft iemand voor mij de ideale "tune"settings van een nefit proline cw4 HRC 24?

Mijn instellingen nu zijn:
• maximale cv water temperatuur 70 c(T1=aanvoer);
• max cv vermogen 18 kw =(75%) ;
• warmwaterbedrijf : ECO
• pomptoerental min 50% en max 85%;
• pomp nadraai tijd: 1 min

verder bij Info knop zie ik wat voor kmij onbekende dingen zoals
berekende cv water temp setpoint 60 ? :?
gemeten ionisatiestroom :? zie 7,7uA staan maar dat wijzigt
actueel brandervermogen zie ik 50% :? staan
actueel pomptoerental staat ook niet vast

geen idee wat setpoint betekent en of die pomptoerental goed is..? HEB HET ZO INGESTELD OMDAT IK HIER T FORUM BERICHTEN LAS :P

extra info: zal zoveel mogelijk info geven:
Het is een dubbelboven huis.. jaren 60 slechte isolatie onder capaciteit aan radiatoren ; wel allemaal nieuw 6 mnd oud ...aannemer heeft te kleine radiatoren type 22 opgehangen moet type 33 zijn;(maar laat niks van zich horen, DUS MOET HET HIERMEE DOEN) :'(
kmr is L-vormig . 11 bij 4 + 3 bij 2 ( zijkamer bijgetrokken), 2E verdieping : hangt cv ketel en deze voedt 3 slaapkamers met thermostaat kranen op radiatoren ..
1e verdieping : 5 radiatoren met gewone draai kraan (staan open) ( 1 keuken , 1 keer hal , 3 keer huiskamer.
thermostaat in huiskmr is moduline 100

radiatoren type 22 korado radik mett sar voetventiel en blok ventielen 1 2600x300 mm + 1 x 2200x300 mm + 1x 1600x300 mm

Ik voel ook wel wat voor pc fans onder de radiatoren te plaatsen wat user : revolution heeft gedaan?
is dat een idee om zo de radiatoren met ondercapaciteit te boosten??
Moet de temp T1 dan wel of niet hoger lager ...?
stook nu 15 m3 per dag snachts terug naar 14 overdag naar 17 savonds 19 .. kamer gaat traag opwarmen 3 uur voor 4-5 graden

zoveel vragen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen? :)
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen?
Indien er radiatoren zijn die sterk achterblijven dan is er een inregelprobleem, voor veel mensen is het haast ondoenlijk om dit zelf te doen.
De snelste manier is in dit geval de pompsnelheid instellen op minimaal 70% en maximaal op 100%

De cv temperatuur staat op maximaal 70 graden, deze zou je kunnen verhogen naar 85 graden.
Een radiator levert bijvoorbeeld 1200 W vermogen op bij 70 graden en 1500 W bij 85 graden, dus een hogere aanvoertemperatuur vehoogt het afgiftevermogen van de radiator.

Je hebt een slecht geisoleerd huis, verwacht dan ook niet dat je supermodern kunt gaan stoken.

Plaats radiatorfolie achter je radiatoren, dan wordt er meer warmte je woning ingestraald, kost weinig en levert toch een leuke besparing op.
In het oude huis waar ik ooit gewoond hebt, scheelde het ruim 100m3 per jaar.
pi_122997785
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 12:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen? enne radiator folie heb ik er al achter //) die noppenfolie_met zilveren voorkant ..
...................................
In het oude huis waar ik ooit gewoond hebt, scheelde het ruim 100m3 per jaar.
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
wat ik nou weeer niet snap is al dat getune hier dus alleen maar interessant als je huis rete goed geisoleerd is ? er is dus geen winst te behalen voor mij .. behalve advies mn aanvoer T1 temp. naar radiator hoger zetten?
tussen de radiatoren zitten toch ook convectoren ..waarom zo een fan niet zinvol zijn dan ?
ik zou niet weten hoe ik mijn retour anders koeler krijg.
Of is dat in mijn geval ook weer niet zo belangrijk?

[ Bericht 5% gewijzigd door holysmoke11 op 18-02-2013 11:06:19 ]
pi_122999822
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
wat ik nou weeer niet snap is al dat getune hier dus alleen maar interessant als je huis rete goed geisoleerd is ? er is dus geen winst te behalen voor mij .. behalve advies mn radiator hoger zetten?
tussen de radiatoren zitten toch ook convectoren ..waarom zo een fan niet zinvol zijn dan ?
ik zou niet weten hoe ik mijn retour anders koeler krijg.
Of is dat in mijn geval ook weer niet zo belangrijk?
Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen.
Je radiatoren zijn zo'n 1/3 te klein geef je aan.

Als je nu ruim voldoende radiatorcapaciteit had was het een heel ander verhaal.

Fans eronder zal iets helpen, maar dat geeft ook weer geluid.
Laagtemperatuurradiatoren was beter geweest.

Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.

Afgiftevermogen is afhankelijk van temperatuur, hoe lager de aanvoer, des te lager het afgifte vermogen.
Een lager afgiftevermogen compenseer je door grotere radiatoren, een hoger afgiftevermogen door een hogere aanvoertemperatuur.
pi_123002802
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

Dan zijn ze nog niet optimaal ingeregeld. Da's ook niet eenvoudig.
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:07 schreef klipper het volgende:

Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.
Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.
  zondag 17 februari 2013 @ 20:19:13 #172
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123003513
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 21:50 schreef holysmoke11 het volgende:

[..]

hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??
heb je voor mij een koop-lijstje wil het ook gaan proberen :Y . om zo rendement van mijn radiatoren te boosten aangezien ze een ondercapaciteit hebben.. ? Ik neem aan dat dit kan? HET BOOSTEN VAN DE CAPACITEIT DOOR FANS ? in mijn situatie zie 1 opmerking hoger?
bedankt alvast ik hoor jullie meningen
Door de radiatoren te boosten genereer je absoluut meer capaciteit. Door de Jaga convector en de keuken radiator te boosten heb ik mijn onder capaciteit opgelost. (onder capaciteit in de zin van een te grootte grote ketel en te weinig afgifte volume)

De 92mm fans zijn gewoon onder in de radiator geklikt (paste precies) de 140mm fans op de jaga zitten vast met ordinaire parkers en muurpluggen tussen de koelribben.

Ik moet wel zeggen dat de het boost effect bij een convector aanzienlijk groter is dan bij een radiator.
En inderdaad ze maken wat lawaai, ik gebruik ze eigenlijk ook alleen om het huis warm te maken, en dat gebeurt als we niet thuis zijn. Als ik thuis ben staat enkel de booster aan op de jaga, deze regel ik terug op de fan controller.

Wat heb je nodig? Fans, een voeding en desgewenst een fancontroller, de keukenradiator staat hier gewoon op een tijdschakelaar die gelijk staat met de klokthermostaat.
pi_123005593
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.
Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen.
pi_123006535
ok bedankt voor alle reacties ..mocht ik nw radiatoren halen voor benedenwelke adviseren jullie mij dan ? of zijn convector beter?
wanneer neem je een convector, wanneer en radiator
?
kan alleen niet hoger dan 300 mm lengtes zijn nu 2600 x 300 de ander 2200 x 300
pi_123020910
Je hebt maar 300 mm hoogte??? Ga dan over op convectorputten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')