say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:56 schreef Estolan het volgende:
Hoe lang en hoe vaak gebruik je warm water
Dat is vaak de grote oorzaak, en niet je CV
Nop. Bij normaal gebruik van CV ( gem 6u pd bij 19.5-20.0gr ) is het hoge verbruik vaak terug te zien in de duur van bv het douchen ( 2pers 2x pd 20min pp douchen ). Er valt vaak meer "winst" te behalen in 5min pp korter douchen dan de CV 1gr naar beneden te draaienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.
En welke minimum temperatuur staat er ingesteld?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:52 schreef Marion1609 het volgende:
Wij hebben op de termostaat een timer zitten zodat de verwarming automatisch uit gaat wanneer wij vergeten deze naar beneden te draaien.
En dat is nonsense dusquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
+1quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Dat mag ik ook hopen, maar mij lijkt ook dat een energiemaatschappij meer moeite moet doen bij een dergelijk verhaal. Beschreven verbruik komt toch totaal niet overeen met gemeten verbruik. Ik zou nog niet de helft verwachten. Zeker omdat TS ook 's morgens en 's avonds in de kou blijft zitten. 18 graden is nou niet echt hoog te noemen, vanaf de vroege lente t/m de late herfst zal de ketel niet aan hoeven springen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:41 schreef Estolan het volgende:
Lijkt mij dat je dat wel test voordat je een nieuwe ketel en meter wilt
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:38 schreef Coelho het volgende:
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:49 schreef Estolan het volgende:
Hier ging mijn CV pas aan rond 1nov en niet eerder
Ik ga altijd rond okt op vakantiequote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.
Kan maar niet noodzakelijk, gewoon de vloer ( onderkant dus ) goed isolerenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.
Koken kost echt bijna niks aan gas.quote:
ja precies.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik ga altijd rond okt op vakantiemet de kerst ben ik ook weg, en dan ergens tussen eind maart/half mei.
Dat scheelt
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregelingquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:58 schreef simonmo het volgende:
Controleer je thermostaat op werking, en of deze niet in de tocht staat.
Ik denk niet dat er weersafhankelijk gestookt wordt, maar dat kost ook energie
Er zijn ook mensen die gewoon graag comfort willen, ik doe dat ook maar verbruik toch maar 1100kuub per jaar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Die verwarming niet 's ochtends aanzetten. Het kost belachelijk veel energie om je huis voor die korte tijd op te warmen.
Hoe weet jij of het voor TS en partner nodig is of niet? Misschien werkt TS wel in de bouw, of in de garage of heeft hij een snackbar, in dat soort gevallen wil je sowieso elke dag douchen (ik ook overigens met mn kantoorbaan) maar in dat soort gevallen kan ik me ook voorstellen dat je langer doucht.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Korter en minder douchen. Het is echt nergens voor nodig om 20 min per dag te douchen. Ik douche 10 min per twee dagen. Tel uit je winst.
Inderdaad... wat is nu het verschil tussen 18 graden in huis op een zomeravond of 18 graden in de winter? Ik zie maar 1 verschil en dat is dat je in de winter tenminste nog een trui aan hebt, maar dat pleit niet echt voor jouw verhaal...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:39 schreef RaymondK het volgende:
ja precies.
maar er zijn er zat die er niet naar kijken en waarbij het standaard het hele jaar door 21 graden gehouden wordt. Ook op een kille zomeravond
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:12 schreef RaymondK het volgende:
[..]
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregeling![]()
Het verbruik komt mij helemaal niet vreemd over.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:03 schreef Coelho het volgende:
Maar goed, terug on topic, TS lijkt veel te hoog aangeslagen te worden. Wellicht wil ze nog eens kijken wat haar meter doet als alle warmtevraag weg is? Welke stappen kan ze nog meer nemen?
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef Estolan het volgende:
[..]
En dat is nonsense dushier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
20 minuten douchen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef Marion1609 het volgende:
We douchen trouwens beiden standaard 1x per dag. max 20 min en we hebben geen badkuip
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleemquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
Dan heb je te weinig capaciteit. Mijn huis heb ik met dit weer in een uur met 5 graden opgestookt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:34 schreef Estolan het volgende:
[..]
+1
Tuurlijk heb je maar energie nodig om 3.5gr te stijgen ipv 7.5gr, alleen is hij wel de hele dag aan het aan slaan om 16gr te behouden
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:13 schreef Estolan het volgende:
CV instellen op 10gr als je weg bent of de houtkachel aan zet
Zegt wie? Omdat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |