say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:56 schreef Estolan het volgende:
Hoe lang en hoe vaak gebruik je warm water
Dat is vaak de grote oorzaak, en niet je CV
Nop. Bij normaal gebruik van CV ( gem 6u pd bij 19.5-20.0gr ) is het hoge verbruik vaak terug te zien in de duur van bv het douchen ( 2pers 2x pd 20min pp douchen ). Er valt vaak meer "winst" te behalen in 5min pp korter douchen dan de CV 1gr naar beneden te draaienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.
En welke minimum temperatuur staat er ingesteld?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:52 schreef Marion1609 het volgende:
Wij hebben op de termostaat een timer zitten zodat de verwarming automatisch uit gaat wanneer wij vergeten deze naar beneden te draaien.
En dat is nonsense dusquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
+1quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Dat mag ik ook hopen, maar mij lijkt ook dat een energiemaatschappij meer moeite moet doen bij een dergelijk verhaal. Beschreven verbruik komt toch totaal niet overeen met gemeten verbruik. Ik zou nog niet de helft verwachten. Zeker omdat TS ook 's morgens en 's avonds in de kou blijft zitten. 18 graden is nou niet echt hoog te noemen, vanaf de vroege lente t/m de late herfst zal de ketel niet aan hoeven springen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:41 schreef Estolan het volgende:
Lijkt mij dat je dat wel test voordat je een nieuwe ketel en meter wilt
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:38 schreef Coelho het volgende:
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:49 schreef Estolan het volgende:
Hier ging mijn CV pas aan rond 1nov en niet eerder
Ik ga altijd rond okt op vakantiequote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.
Kan maar niet noodzakelijk, gewoon de vloer ( onderkant dus ) goed isolerenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.
Koken kost echt bijna niks aan gas.quote:
ja precies.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik ga altijd rond okt op vakantiemet de kerst ben ik ook weg, en dan ergens tussen eind maart/half mei.
Dat scheelt
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregelingquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:58 schreef simonmo het volgende:
Controleer je thermostaat op werking, en of deze niet in de tocht staat.
Ik denk niet dat er weersafhankelijk gestookt wordt, maar dat kost ook energie
Er zijn ook mensen die gewoon graag comfort willen, ik doe dat ook maar verbruik toch maar 1100kuub per jaar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Die verwarming niet 's ochtends aanzetten. Het kost belachelijk veel energie om je huis voor die korte tijd op te warmen.
Hoe weet jij of het voor TS en partner nodig is of niet? Misschien werkt TS wel in de bouw, of in de garage of heeft hij een snackbar, in dat soort gevallen wil je sowieso elke dag douchen (ik ook overigens met mn kantoorbaan) maar in dat soort gevallen kan ik me ook voorstellen dat je langer doucht.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Korter en minder douchen. Het is echt nergens voor nodig om 20 min per dag te douchen. Ik douche 10 min per twee dagen. Tel uit je winst.
Inderdaad... wat is nu het verschil tussen 18 graden in huis op een zomeravond of 18 graden in de winter? Ik zie maar 1 verschil en dat is dat je in de winter tenminste nog een trui aan hebt, maar dat pleit niet echt voor jouw verhaal...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:39 schreef RaymondK het volgende:
ja precies.
maar er zijn er zat die er niet naar kijken en waarbij het standaard het hele jaar door 21 graden gehouden wordt. Ook op een kille zomeravond
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:12 schreef RaymondK het volgende:
[..]
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregeling![]()
Het verbruik komt mij helemaal niet vreemd over.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:03 schreef Coelho het volgende:
Maar goed, terug on topic, TS lijkt veel te hoog aangeslagen te worden. Wellicht wil ze nog eens kijken wat haar meter doet als alle warmtevraag weg is? Welke stappen kan ze nog meer nemen?
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef Estolan het volgende:
[..]
En dat is nonsense dushier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
20 minuten douchen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef Marion1609 het volgende:
We douchen trouwens beiden standaard 1x per dag. max 20 min en we hebben geen badkuip
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleemquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
Dan heb je te weinig capaciteit. Mijn huis heb ik met dit weer in een uur met 5 graden opgestookt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:34 schreef Estolan het volgende:
[..]
+1
Tuurlijk heb je maar energie nodig om 3.5gr te stijgen ipv 7.5gr, alleen is hij wel de hele dag aan het aan slaan om 16gr te behouden
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:13 schreef Estolan het volgende:
CV instellen op 10gr als je weg bent of de houtkachel aan zet
Zegt wie? Omdat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
CVBoer is okquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:
[..]
Zegt wie? Omdat?
Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.
Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren.
Niet altijd waar, bij een trage verwarming of te weinig capaciteit icm met een ketel die inefficient is bij het opstoken van de woning kan het zuiniger zijn om de nachterverlaging kleiner te houden. Maar zoals eerder gezegt, het is heel simpel meetbaar of het in je eigen specfieke situatie loontquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
quote:Als het 0.5m3 per uur kost om je huis warm te houden en 2m3 kost om je huis van de nachtverlaging op te warmen dan is het bij 5 uur afwezigheid dus al lonend om verlaging toe te passen.
Je kan dit heel simpel uitrekenen door een dagje te testen. Je wilt de gemiddelde etmaal temperatuur overigens zo laag mogelijk houden
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
Hier hetzelfdequote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
CVBoer is ok
Ga voor de gein met dit weer eens in een (nieuwbouw)wijk kijken, allemaal grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen. Een fatsoenlijk ingeregelde CV pluimt amper. Dikke pluimen is condens = rendement wat de schoorsteen uitvliegt.
Mijn nieuwbouwwoning stond op 80c pomp op stand III en de voetventielen vol open.
De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten.
Ik heb de boel nu zelf afgeregeld, ik ben denk ongeveer de enige woning uit de nieuwbouwwijk die niet tot nauwelijks pluimt uit de schoorsteen. Het is echt een grof schandaal.
Ik vind het comfortabeler om bij 17°C een stralende radiator te hebben dan bij 19°C te zitten zonder stralingswarmte. Hoe meer je moet opwarmen, hoe meer en langer je radiatoren aan het stralen zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.
300 m³ op jaarbasis???quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Wij hebben voor verwarming ongeveer 10x minder nodig in een jaar voor onze 2009 tussenwoning
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:36 schreef blomke het volgende:
[..]
300 m³ op jaarbasis???
Maar een tussenwoning uit 2009 (ik ken die uit m'n familiekring) is qua isolatie en (laag) energieverbruik, totaal niet te vergelijken met een hoekwoning jaren '70.
Half uur douchen. Elke dag, een betere ontspanning is er niet.quote:
Neuken. Elke dag, 'n half uur.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef cvboer het volgende:
Elke dag, een betere ontspanning is er niet.
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:
2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3
CV Tuning![]()
Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten. Er valt dus nog veel te winnen.
Thanks! Als iedereen wat meer bewust zou worden zou dat al enorm veel schelen, er valt zo eenvoudig zoveel te winnen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!
Hier:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
Ook een lovenswaardig streven! Ik vraag me af wat de overheid verzint om de misgelopen ¤'s op onze energierekeningen, te compenseren?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Uiteindelijk doel is om de gas aansluiting de deur uit te doen en de boel warm te houden met een warmtepomp. Met een uitbreiding op de PV installatie moet mijn woning dan klimaatneutraal worden met een energierekening van 0 euro.
Waar lees jij dat ik bij elke ketel die ik monteer de aanvoer op 90 graden laat staan en de pomp op 3?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:
[..]
Zegt wie? Omdat?
Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.
Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren.
Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
CVBoer is ok
De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten. De onderhoudsmonteur bij mijn ouders had mijn moeder wijs weten te maken dat de nieuwe HR ketel echt op 90c moest staan. Ik heb de ketel en radiatoren opnieuw afgesteld en ik heb de ketel terug kunnen zetten op 70c met een verhoging van het comfort en een verlaging in verbruik. Dan durft men ook een onderhoudscontract te verkopen met als argument "optimaliseren van u CV rendement"
![]()
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:51 schreef Estolan het volgende:
[..]
Hier:
Nacht 10gr
Om 06.30 moet het 19.5gr zijn
Om 07.30 gaat hij weer naar 10gr
Om 17.00 moet hij weer op 19.5gr zijn
Enz
Dagen waar we later thuis zijn ( sporten bijv ) gaat hij pas om 20.00 op 19.5gr
Om 21.00uur gaat hij weer op 10gr
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.
Van 23:00 tot 16:00 staat de thermostaat hier gewoon op 14c. Op 17:00 is de gewenste temperatuur ingesteld.
Volgend jaar inderdaad even kijken of ik de afspraak kan plannen als ik thuis ben. Ga ik wel een dagje thuiswerkenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:59 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.
Ik steek de houtkachel wel aan als ik thuis kom, of wakker word en thuis blijf. Minimum temp voor de CV staat bij mij niet ingesteld, want ik heb de hele thermostaat verwijderd (kwam zo uit met tegelen).quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.
Woning uit 1936, grenzend aan brandgang (voordeel, daardoor in de zomer ook koelquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:36 schreef Estolan het volgende:
[..]
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleem
Why? De badkamer moet toch gewoon op temp zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.
Puur energietechnisch is dat niet te verklaren. Ik neem aan dat dat met ketelrendement heeft te maken? Dat de ketel het meest energiezuinig stookt bij een bepaalde vraag?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:57 schreef cvboer het volgende:
Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert.
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
Bijna elke dag... maandags bijna, dinsdags bijna... etc etc... maar als het dan gebeurd duurt het wel 2 minuten, incl uit en aankleden... :pquote:
Zo is het ook.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
True! Bij het toepassing van nachtverlaging met je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.
Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heeft het nut om de aanvoertemperatuur naar beneden te schroeven als je een modulerende thermostaat hebt?
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierbovenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.
Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Meten = weten
Exact.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.
Dan nog is dat dus een keuze tussen comfort of zuinigheid. Je kunt dan ook het maximale vermogen wat terugschroeven... Dan duurt het wel langer voor je gewenste temp is bereikt uiteraard.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:00 schreef citywok het volgende:
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierboven.
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:
[..]
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.
Gedurende dat ene uur van 10 naar 20°C zal je meer verbruiken dan van 15 naar 20°C. Maar het handhaven van 15°C vanwege de warmteverliezen naar buiten speelt je juist parten in het verbruik.
E.e.a. staat natuurlijk geheel los van je eigen standaarden van comfort, maar dat is iets totaal anders dan wat het zuinigste is.
Zoals ik al zei: comfort is wat anders dan zuinig.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:
[..]
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Maargoed, doe wat je niet laten kan. doe ik dat ook.
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.
Ga je gang, maar hoe groter het tempverschil is tussen binnen en buiten, hoe harder de warmte weglekt. (Als het binnen 20 grd is en buiten 5 grd ben je binnen eerder een grd in temp gezakt dan als het binnen 20grd is en buiten 15 grd)quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:18 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.
Yup. Zoals gezegd, het is een compromis tussen zuinigheid en comfort...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:52 schreef Gieliovd het volgende:
Alle massa in je huis koelt af als je de kachel op 10 graden zet. Dan moet je hele uit echt van diep komen wil je enig comfort hebben als je thuis komt.
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:11 schreef Marion1609 het volgende:
Het huis is een jaren zeventig hoekwoning, dubbele beglazing, glaswol isolatie in plafond van alle kamers, Spouwmuren (dus dat zit allemaal wel goed). Het enige is dat we een houten zwevende vloer hebben en dat alle leidingen door deze kruipruimte lopen.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:17 schreef quo_ het volgende:
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?
hehe das wel een sterke jaquote:Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Dat moet je meegemaakt/gezien hebben om daaraan te denken.
Inderdaad. Het deed zich enkele jaren na oplevering van de woning voor bij een grondwaterstand die net wat hoger was dan in de jaren ervoor. Gelukkig stonden daar vrijwel alle leidingen onder water zodat het niet meer warm te krijgen was en er dus uitvoerig gezocht werd.quote:Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Dat moet je meegemaakt/gezien hebben om daaraan te denken.
En dat is nou het mooie van een forum. Er komt er altijd wel 1 met een onverwachte doch niet te onderschatten opmerking uit de hoek.quote:
Maar heeft het ook nut bij een modulerende kamerthermostaat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.
Bij het verlagen van de aanvoer verlaag je ook het radiator vermogen, het is dus even test wat de minimale aanvoer is dat de installatie in balans blijft en de retour niet oploopt doordat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan aan de ruimte.
Bij die temperaruur ga ik er aan... max 20 graden hier... dan zit ik in een blousje met korte mouwen en mijn vriendin heeft het dan nog niet warm...quote:Op woensdag 23 januari 2013 03:02 schreef xaban06 het volgende:
Wat een temperaturen zeg. Hier 08:00 op 21C en om 23:00 op 18C. Lekker altijd warm (huis is zo goed als nooit leeg).
Waarom is dat idioot???quote:Op woensdag 23 januari 2013 07:00 schreef Gieliovd het volgende:
Moeder, groot huis, met 1 klein kind samen. Vloerverwarming, marmer, verwend.
Rekening, 6000 kuub verbruikt.
Waarom? Permanent 24 graden in huis, zo'n 200 kuub woonkamer.
Dat is pas idioot.
Ach, als jij/zij/wie dan ook het ervoor over heeft om, zeg eens, 20% van je jaarloon naar de kolenboer over te maken voor die 6 miljoen liter gas om in je t-shirtje te kunnen zitten moet je dat vooral doenquote:Op woensdag 23 januari 2013 09:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Waarom is dat idioot???
Als je moeder zich daar nu prettig bij voelt.
Het is toch veel belangrijker dat iemand zich gelukkig voelt dan dat de thermostaat een paar graden omlaag gaat en ze zich doodongelukkig voelt omdat ze het constant koud heeft.
Ik stook op 21,4 omdat dat voor ons de meest behaaglijke temperatuur is, mocht het koud zijn dan gaat de thermostaat gewoon omhoog, immers je persoonlijke behaaglijkheid kan ook weleens afwijken van het gemiddelde.
Ik stook de hoogste temperatuur van het rijtje waar ik woon, heb een hoekhuis met een zijmuur op het noorden gisitueerd, het grootste huis door extra uitbreidingen en verbruikt het minste gas.
Ze zijn ieder jaar weer verbaasd.
Ik zit in een tshirt binnen en zij in een dikke trui, goh wat is dat lekker zeg.
Ten eerste is het gas en geen kolen, ten tweede gaf ik aan dat ik veel minder verbruikt dan al mijn buren en wel de hoogste ruimtetemperatuur heeft.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:09 schreef citywok het volgende:
[..]
Ach, als jij/zij/wie dan ook het ervoor over heeft om, zeg eens, 20% van je jaarloon naar de kolenboer over te maken voor die 6 miljoen liter gas om in je t-shirtje te kunnen zitten moet je dat vooral doen.
Vandaar het "jij/zij/wie dan ook", daar ik het deels over je quote had. Lange teentjes?quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:25 schreef klipper het volgende:
[..]
Ten eerste is het gas en geen kolen, ten tweede gaf ik aan dat ik veel minder verbruikt dan al mijn buren en wel de hoogste ruimtetemperatuur heeft.
Lezen is ook een vak.
Overigens 6 miljoen liter gas is 6000 m3 daar doe ik vele jaren mee.
Nee, ik gaf aan dat je niet hoeft in te boeten op comfort en toch een laag verbruik.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:29 schreef citywok het volgende:
[..]
Vandaar het "jij/zij/wie dan ook", daar ik het deels over je quote had. Lange teentjes?
Een weersafhankelijkeregeling zorgt ervoor dat de stooklijn van je ketel wordt opgehoogt naarmate het buiten kouder is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:56 schreef simonmo het volgende:
[..]
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken.
Zoals ik bedoel, weersafhankelijk is meer gasverbruik
Respect gek.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:
2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3
CV Tuning![]()
Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten met 4 extra 140mm fans. Op de keuken radiator kan ik ook nog 4 extra 92mm fans kwijt. Er valt dus nog veel te winnen.
niet elke winter is het zelfde he. Waarsch had je nog lager gezeten als je gewoon niet stookt als je er niet bent overdag en 's nachts, en optijd en rustig laat beginnen met stoken voor je thuis komt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:33 schreef astie het volgende:
Toen ik 5 jaar geleden mijn woning kocht stond er nog een ketel in uit 1985!!!! Hoekwoning, 1965, geen isolatie, enkel glas.
Heb er een Nefit Aquapower ingezet. Deze af laten stellen. De vorige bewoners stookte zo'n 2500 m3 weg.
Nu dakisolatie en overal HR++ glas en een hoop onnodige tocht verholpen. Elke nacht en overdag ging onze thermostaat naar 15 graden en 'savonds naar 19 graden. we stokten met deze setting zo'n 1350 m3 per jaar. Nu heb ik een jaar de nacht en overdag temperatuur op 17 graden gezet en 'savonds gewoon 19 graden.
Door deze 2 graden hoger kwam ik op 1150 m3 uit!
200 m3 verschil !!!!!!!!
Nu zitten we te twijfelen aan vloer (deels hout) en spouwmuur isolatie. Alleen blijft vocht onze grootste angst.
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:06 schreef RaymondK het volgende:
[..]
niet elke winter is het zelfde he. Waarsch had je nog lager gezeten als je gewoon niet stookt als je er niet bent overdag en 's nachts, en optijd en rustig laat beginnen met stoken voor je thuis komt.
't is bij HR vooral interessant om je retourwater eens te meten. Met voetventielen bij de radiatoren kun je dan nog wat fijntuning doen. Retour moet zo koud mogelijk zijn maar toch zeker wel onder de 60 graden blijven. Anders is je HR princiepe weg.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:18 schreef astie het volgende:
[..]
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.
Even de verschillen in winters opgezocht en inderdaad is er een klein verschil tussen de betreffende winters. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik geen 15% besparing heb door verschil in winter.
Er is inmiddels een kleine geboren bij ons en nu staat mijn thermostaat altijd op 19 graden overdag dus ben benieuwd naar mijn eindafrekening.
Goeie tip. Zal het retourwater eens meten. Ik heb alleen maar op één radiator een voetventiel zitten. dus afstellen is niet mogelijk helaas.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:21 schreef RaymondK het volgende:
[..]
't is bij HR vooral interessant om je retourwater eens te meten. Met voetventielen bij de radiatoren kun je dan nog wat fijntuning doen. Retour moet zo koud mogelijk zijn maar toch zeker wel onder de 60 graden blijven. Anders is je HR princiepe weg.
Zoals al eerder gschreven is, als je huis gemiddeld kouder is heb je minder warmte verlies.
IK weet niet hoe je aanvoer is uitgevoerd (thermostaatkraan, "gewone kraan"), maar er bestaan th.-kranen met een instelbaar max. debiet. Daarme kan je dus de stroming zodanig instellen, dat je toch een lagere retourtemperatuur krijgt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:24 schreef astie het volgende:
[..]
Goeie tip. Zal het retourwater eens meten. Ik heb alleen maar op één radiator een voetventiel zitten. dus afstellen is niet mogelijk helaas.
dat wist ik nietquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
IK weet niet hoe je aanvoer is uitgevoerd (thermostaatkraan, "gewone kraan"), maar er bestaan th.-kranen met een instelbaar max. debiet. Daarme kan je dus de stroming zodanig instellen, dat je toch een lagere retourtemperatuur krijgt.
Zit de knop dan wel goed op de kraan?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:48 schreef RaymondK het volgende:
waar je trouwens ook een wegtrekkertje van krijgt is de vorstbeveiliging van een gemiddelde thermostaatkraan wanneer hij uit staat. Gaat soms bij 15 graden alsnog mee lopen om het vorstvrij te houden![]()
www.mindergas.nlquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:18 schreef astie het volgende:
[..]
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.
Even de verschillen in winters opgezocht en inderdaad is er een klein verschil tussen de betreffende winters. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik geen 15% besparing heb door verschil in winter.
Er is inmiddels een kleine geboren bij ons en nu staat mijn thermostaat altijd op 19 graden overdag dus ben benieuwd naar mijn eindafrekening.
ja, ik heb het bij 2 kranen al meegemaakt. 1 van Heimeir andere van een ander bekend merkquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit de knop dan wel goed op de kraan?
Inderdaad moet je oppassen met je houtenvloer te isoleren, bij ons was het ook niet goed gebeurd, ( door proffesioneel bedrijf purschuim tegen aan gespoten in de kruipruimt). Resultaat dat vocht de zwakke plekken zocht en door de muren omhoog kwam .quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:33 schreef astie het volgende:
Toen ik 5 jaar geleden mijn woning kocht stond er nog een ketel in uit 1985!!!! Hoekwoning, 1965, geen isolatie, enkel glas.
Heb er een Nefit Aquapower ingezet. Deze af laten stellen. De vorige bewoners stookte zo'n 2500 m3 weg.
Nu dakisolatie en overal HR++ glas en een hoop onnodige tocht verholpen. Elke nacht en overdag ging onze thermostaat naar 15 graden en 'savonds naar 19 graden. we stokten met deze setting zo'n 1350 m3 per jaar. Nu heb ik een jaar de nacht en overdag temperatuur op 17 graden gezet en 'savonds gewoon 19 graden.
Door deze 2 graden hoger kwam ik op 1150 m3 uit!
200 m3 verschil !!!!!!!!
Nu zitten we te twijfelen aan vloer (deels hout) en spouwmuur isolatie. Alleen blijft vocht onze grootste angst.
Daar schrik toch wel errug van! Wonen jullie op kleigrond of grondwater in de kruipruimte???quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:17 schreef simonmo het volgende:
Inderdaad moet je oppassen met je houtenvloer te isoleren, bij ons was het ook niet goed gebeurd, ( door proffesioneel bedrijf purschuim tegen aan gespoten in de kruipruimt). Resultaat dat vocht de zwakke plekken zocht en door de muren omhoog kwam .
Hebben we alsnog al het hout eruit kunnen trekken en een beton vloer moeten maken
Geen kleigrond en geen grondwater.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar schrik toch wel errug van! Wonen jullie op kleigrond of grondwater in de kruipruimte???
1 | Hebben we alsnog al het hout eruit kunnen trekken en een beton vloer moeten maken |
Zelfs tot aan advokaten aan toe, maar mijn rechtsbijstand DAS heeft het voor me verpest, die gaf mij op een gegeven moment groen licht om alle schade te herstellen en de rekening in te dienen bij de veroorzaker,.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:46 schreef NicoKaa het volgende:
[ code verwijderd ]
Ik maak hieruit op dat je het zelf hebt hersteld. Heb je dat "professionele bedrijf" hier niet op aangesproken? Dat brengt een enorme kostenpost met zich mee. Van een bedrijf mag je meer verwachten!
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.quote:Op donderdag 24 januari 2013 07:34 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Respect gek.
Dus met extra fan's je retour water her en der nog lager krijgen begrijp ik?
Of gebruik je die om met een relatief koude radiator toch snel je ruimte te verwarmen?
Schakel je de fan's ook uit? Kun je eenvoudig met een clickson op de aanvoerpijp doen
[ afbeelding ]
Je moet ze de kost geven waarbij er idd. 90 graden door de radiatoren heen gaat ' t hele seizoen door
Dus het inregelprobleem heb je opgevangen door extra fans te monteren....quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je ooit uit elkaar gaat, bedenk dan dat de ruimtetemperatuur daar misschien van invloed op is geweest.quote:Op woensdag 23 januari 2013 05:58 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
Bij die temperaruur ga ik er aan... max 20 graden hier... dan zit ik in een blousje met korte mouwen en mijn vriendin heeft het dan nog niet warm...
Denk niet dat het dat zal zijn dan... haha.quote:Op donderdag 24 januari 2013 21:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je ooit uit elkaar gaat, bedenk dan dat de ruimtetemperatuur daar misschien van invloed op is geweest.
Geniaal.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt, dat krijg je met een veel te grote ketel en maar beperkt radiator vermogen, dan moet je een beetje inventief zijnquote:Op donderdag 24 januari 2013 21:20 schreef klipper het volgende:
[..]
Dus het inregelprobleem heb je opgevangen door extra fans te monteren....
Moet zeggen dat ik het nu bepaald geen fraai gezicht vindt al die bedrading zo, dat had je na al die tijd toch wel wat beter weg kunnen werken.
Mijn oude woning koelde als het hard vroor zelfs af tot 7 graden binnen en zelfs DAN was het goedkoper om de kachel 's nachts uit te zetten en de dag erna op te stoken tot het weer 21 graden was. Heb destijds echt een hoop metingen gedaan qua gasverbruik en de mythe dat het goedkoper is om de kachel te laten branden en het niet te laten afkoelen ging echt niet op.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:57 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik weet heel goed hoe je een ketel zuinig kunt laten stoken, tevens weet ik wel dermate veel van cv installaties dat je niet klakkeloos de thermostaat naar 10 graden moet zetten als je er niet bent. Prima als je een goed geisoleerde woning hebt, een drama als je woning in een dag tijd ook tot 10 graden afkoelt. Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert.
Ja klopt,quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:25 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Geniaal.
Ik snap alleen ff niet waarom 2 stooksessies energiezuiniger zouden zijn dan 1. Behalve dan dat je dus 2x met relatief kouder water aan het werk bent, en bij 1x steeds maar warmer en warmer gaat (tot aan de ingestelde temp dan)
Is dat het?
edit: ja dat is het.
quote:Extra efficiëntie van een HR ketel bij de volgende retour temperaturen:
80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Ik woon in een flatgebouw uit 1965 waar we tot 2008 op stookolie stookte. Op zich is dat helemaal niet verkeerd behalve dat die olie 14% duurder is dan het gas, maar het rendement van die oude ketels was 60%. Stookkosten voor de hele flat ruim 50000euro per 64 huishoudens in een zachte winterquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:03 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja klopt,
[ afbeelding ]
[..]
Als je de aanvoertemperatuur knijpt, daalt de retourtemperatuur ook. Uiteraard is dat een brute force methode; beter is inderdaad veel (nieuwe, extra) radiatoren aanbrengen en stuk voor stuk inregelen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:14 schreef RaymondK het volgende:
Blijft toch lastig om het retour water met deze luchten onder de 70 graden te krijgen. Je moet het ver transporteren, en de waterzijdige inregeling is eigenlijk dramatisch, en bij de meeste mensen is het nog een enkelplaats radiator in de woonkamer. Maar toch het grootste gedeelte van het jaar zitten we met een retour van zo'n 50 a 55 graden. Ik denk dat als we nog wat beter kunnen inregelen nog best wat procentjes kunnen pakken zo te zien
Niet altijd waarquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je de aanvoertemperatuur knijpt, daalt de retourtemperatuur ook. Uiteraard is dat een brute force methode;
Dan zou je met een oneindig kleine radiator, hetzelfde vermogen eruit kunnen persen? Ergens in je 60C traject (bijv. halverwege de radiator) wordt het 50C......quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Eenvoudig te verklaren omdat mijn radiatoren bij 60c een hoger vermogen hebben en dus beter hun warmte kwijt kunnen.
ja, ideaal zou zijn veel grotere radiatoren met voetventielen, maar das nogal een dure grap gezien dat op 8 radiatoren per appartement zou komen. Dat doen we niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je de aanvoertemperatuur knijpt, daalt de retourtemperatuur ook. Uiteraard is dat een brute force methode; beter is inderdaad veel (nieuwe, extra) radiatoren aanbrengen en stuk voor stuk inregelen.
Ik heb zelf de ketel op max. 65 graden aanvoer ingesteld; bij het opstarten 's morgens vroeg draait ie dan op 65/45 A/R graden.
Is de kamer op temperatuur, dan daalt dat tot 50/35 A/R. En als de houtkachel aangaat, tot 15/15.....
En als er een aantal oudjes wonen die graag een temperatuur willen wat gelijk is aan de sauna heb je met z'n allen een dure rekening.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:39 schreef RaymondK het volgende:
[..]
ja, ideaal zou zijn veel grotere radiatoren met voetventielen, maar das nogal een dure grap gezien dat op 8 radiatoren per appartement zou komen. Dat doen we niet.
Per standleiding wordt het met een afsluiter ingeregeld, vaak zijn die vol open gezet na reparatie.
De transportpompen zijn dynamisch. Ze "voelen" de tegendruk en gaan harder pompen bij minder tegendruk (meer radiatoren open dan minder tegendruk). Als we zachter gaan pompen komen er klachten vanuit het eind v.d. flat.
Toch ga ik stiekem iets zachter pompen weer.
Zolang men niet weet dat je iets veranderd hoor je ze niet.
Best leuk een collectief systeem. Het is goedkoop in onderhoud, betrouwbaar, en relatief energiezuinig wanneer het goed ingesteld is, maar je kan niet zomaar ff zeggen zo het is eind april dames en heren, we draaien de knop om. En je moet de laatst klagende tevreden stellen. Dat is het grootste nadeel
ja precies dat is het gevaarlijke als je daar direct gehoor aan geeft.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:30 schreef cvboer het volgende:
[..]
En als er een aantal oudjes wonen die graag een temperatuur willen wat gelijk is aan de sauna heb je met z'n allen een dure rekening.
Je hebt gelijk, zo leer ik als cv boer ik weer eens wat, ik zat dus fout.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Mijn oude woning koelde als het hard vroor zelfs af tot 7 graden binnen en zelfs DAN was het goedkoper om de kachel 's nachts uit te zetten en de dag erna op te stoken tot het weer 21 graden was. Heb destijds echt een hoop metingen gedaan qua gasverbruik en de mythe dat het goedkoper is om de kachel te laten branden en het niet te laten afkoelen ging echt niet op.
Nu was dat wel een enorm slecht geisoleerd huis (daarom werd het ook zo koud) dus wellicht geldt dat niet voor modernere goed geisoleerde woningen maar daar is de noodzaak om 's nachts te stoken weer compleet afwezig omdat de temperatuur gewoon nauwelijks daalt. In mijn huidige woning is het tot nu toe geen enkele keer kouder geweest dan 17,5 graden en dat is eigenlijk al te warm om in te slapen dus de kachel staat 's nachts altijd uit.
Gasverbruik vanaf april tot nu is bij mij momenteel 620 kuub en dan is het als ik thuis ben gewoon altijd tot 21 graden opgestookt. Over een jaar is gemiddeld iets meer dan 800 kuub
In mijn oude huis met 0 isolatie heb ik nooit meer gebruikt dan 1100 kuub per jaar.
Mooi stukje vve beheer met het milieu en de rekening als leidraad. Toen ik voor het eerst een woning kocht zat er ook een vve bij. Daar was ik maandelijks 380 euro aan kwijt. Daarvan was 175 euro alleen al voor de stookkosten. Naar mijn idee belachelijk veel geld, nu ik mijn eigen cv installatie heb ben ik veel minder kwijt, slechts 73 euro per maand, waarvan 40 naar de gasboer gaat.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:33 schreef RaymondK het volgende:
[..]
ja precies dat is het gevaarlijke als je daar direct gehoor aan geeft.
Ik heb dus ook aan iedereen duidelijk gemaakt via een brief waarom we in watertemperatuur naar beneden zijn gegeaan (met nieuwe ketels) en dat het vanaf toen gewoon wat langer zou duurde dan men gewend was om de toko op te stoken. Voorheen werd er het hele jaar 90 graden gedraaid, en in hartje winter zelfs nogmeer![]()
En als d'r dan 1 klaagde ging ik eerst even op bezoek, en dan bleek gewoon dat bij oma op de 4e etage de hele radiator vol met lucht stond. Of dat de kraan vast zat.![]()
Niet gelijk gaan verhogen
Ook hebben we een keer afgesproken in een Vve vergadering dat iedereen het ten alle tijden minimaal 21 graden moet kunnen maken in huis. Dat is een mooie stok achter de deur voor die imbicielen die het 25 graden denken te moeten hebben. Dan laten ze maar een dikkere radiator plaatsen, of ze stoken maar elektrisch bij![]()
ja maar eens in de 15jr moet er een nieuw keteltje komen, en elk jaar een beurtje, en af en toe stuk, die kosten moet je ook meetellen he. Maar 175eu/mnd voorschot stookkosten is wel idoot hoog.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:42 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mooi stukje vve beheer met het milieu en de rekening als leidraad. Toen ik voor het eerst een woning kocht zat er ook een vve bij. Daar was ik maandelijks 380 euro aan kwijt. Daarvan was 175 euro alleen al voor de stookkosten. Naar mijn idee belachelijk veel geld, nu ik mijn eigen cv installatie heb ben ik veel minder kwijt, slechts 73 euro per maand, waarvan 40 naar de gasboer gaat.
Ik heb een huurwoning, dus die kosten heb ik niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:43 schreef RaymondK het volgende:
[..]
ja maar eens in de 15jr moet er een nieuw keteltje komen, en elk jaar een beurtje, en af en toe stuk, die kosten moet je ook meetellen he. Maar 175eu/mnd voorschot stookkosten is wel idoot hoog.
ja, die kosten zitten gewoon in de huur verweven natuurlijkquote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:44 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik heb een huurwoning, dus die kosten heb ik niet.
Dat klopt, ze zijn voor mij geen directe kosten, indirect betaal je het wel natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:44 schreef RaymondK het volgende:
[..]
ja, die kosten zitten gewoon in de huur verweven natuurlijk
Afhankelijk van de verhuurder kan het wel even duren voordat je een nieuwe ketel krijgt. Bij mijn ouders in de straat wonen mensen waar de cv-boer op een gegeven moment 4 keer per week voor de deur stond omdat de verhuurder weigerde een 20 jaar oude ketel te laten vervangen. En dan betalen ze een vreselijk bedrag aan (particuliere) huur.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:46 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat klopt, ze zijn voor mij geen directe kosten, indirect betaal je het wel natuurlijk.
Dan kun je beter zorgen dat je minder dan 500m3 /jaar verbruikt, dan val je namelijk in een lager capaciteitstarief = lagere rekening.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:36 schreef cvboer het volgende:
Met een jaarlijks gasverbruik van zo'n 540 m³ maak ik me om de gasrekening niet druk. Uiteraard rookt hier de ketel ook niet.
Slim,quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:49 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dan kun je beter zorgen dat je minder dan 500m3 /jaar verbruikt, dan val je namelijk in een lager capaciteitstarief = lagere rekening.
Vaak doen de energiemaatschappijen hier nog wel eens moeilijk over, en proberen ze er onderuit te komen.
Denk eens na: wat is het effect als de aanvoer en retour van de radiator even heet zijn?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator.
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
Het gaat erom dat de uitgaande temperatuur vanuit de CV zo laag mogelijk moet zijn om een HR ketel het meest efficient te laten werken en op deze manier bereikt deze user dat.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:44 schreef e2the3an het volgende:
Nog een vraagje over die pc-fans op de radiator.
Dit zorgt er toch alleen voor dat er meer lucht langs je radiator stroomt en de kamer sneller opwarmt, maar dit verlaagt toch niet je gasverbruik?
Het lijkt mij dat je cv-water in de radiator ook sneller afkoelt en dus moet je ketel harder stoken.
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:14 schreef e2the3an het volgende:
Waar zit mijn denkfout? Blijkbaar zit ik ergens op het verkeerde spoor.
En om het nog moeilijker te maken voornamelijk in het condenseren waardoor er ketelrendementen van boven de 100% te halen zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Je denkt in waterstromen. Je moet echter denken in warmtestromen: verbrandingswarmte (aardgas) in, radiatorwarmte en leiding/schoorsteenverliezen uit.
hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
[..]
De jaga geschakelt met een Scythe server fan controller, de radiator op een tijdschakelaar.
Door de fans heb ik balans in mijn CV systeem. Zonder fans gaat de boel pendelen en heb ik retourtemperaturen boven de 50c. Met fans haal ik max 40c bij een aanvoer van 60c.
Daarnaast heb ik mijn stooksessie opgedeeld in 2. Hierdoor is mijn gemiddelde retour/rookgas temperatuur aanzienlijk lager dan één hele lange stooksessie.
De kamer is door de fans enorm snel op temperatuur in een klein uur stook ik de ruimte zeker met 4 graden op.
Dat kost je idd radiatorvermogen. Dat kan je compenseren met fan's of extra/grotere radiatoren.quote:Op zondag 17 februari 2013 08:48 schreef holysmoke11 het volgende:
is het eigenlijk wel zinvol om zomaar de temeratuur van de aanvoer te laten zakken, bij een slecht geisoleerd huis?
Fans zie je vooral bij convectoren en niet bij radiatoren.quote:Op zondag 17 februari 2013 09:40 schreef holysmoke11 het volgende:
wat is traag in dit geval ? hoeveel ° per uur ?
dus mijn instellingen zo laten staan ? zie 3 post terug? maar dan met Fans?
Kan ik wel wat met pompsnelheid winst behalen?
ligt er wel aan wat voor thermostaat je hebt natuurlijk! een aan/uit thermostaat of een niet modulerende thermostaat, en of die functie er wel in zit.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef anoniem_08022013_01 het volgende:
[..]
En dat is nonsense dushier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:45 schreef holysmoke11 het volgende:
HELP !!!
heeft iemand voor mij de ideale "tune"settings van een nefit proline cw4 HRC 24?
Mijn instellingen nu zijn:
• maximale cv water temperatuur 70 c(T1=aanvoer);
• max cv vermogen 18 kw =(75%) ;
• warmwaterbedrijf : ECO
• pomptoerental min 50% en max 85%;
• pomp nadraai tijd: 1 min
verder bij Info knop zie ik wat voor kmij onbekende dingen zoals
berekende cv water temp setpoint 60 ?![]()
gemeten ionisatiestroomzie 7,7uA staan maar dat wijzigt
actueel brandervermogen zie ik 50%staan
actueel pomptoerental staat ook niet vast
geen idee wat setpoint betekent en of die pomptoerental goed is..? HEB HET ZO INGESTELD OMDAT IK HIER T FORUM BERICHTEN LAS![]()
extra info: zal zoveel mogelijk info geven:
Het is een dubbelboven huis.. jaren 60 slechte isolatie onder capaciteit aan radiatoren ; wel allemaal nieuw 6 mnd oud ...aannemer heeft te kleine radiatoren type 22 opgehangen moet type 33 zijn;(maar laat niks van zich horen, DUS MOET HET HIERMEE DOEN)![]()
kmr is L-vormig . 11 bij 4 + 3 bij 2 ( zijkamer bijgetrokken), 2E verdieping : hangt cv ketel en deze voedt 3 slaapkamers met thermostaat kranen op radiatoren ..
1e verdieping : 5 radiatoren met gewone draai kraan (staan open) ( 1 keuken , 1 keer hal , 3 keer huiskamer.
thermostaat in huiskmr is moduline 100
radiatoren type 22 korado radik mett sar voetventiel en blok ventielen 1 2600x300 mm + 1 x 2200x300 mm + 1x 1600x300 mm
Ik voel ook wel wat voor pc fans onder de radiatoren te plaatsen wat user : revolution heeft gedaan?
is dat een idee om zo de radiatoren met ondercapaciteit te boosten??
Moet de temp T1 dan wel of niet hoger lager ...?
stook nu 15 m3 per dag snachts terug naar 14 overdag naar 17 savonds 19 .. kamer gaat traag opwarmen 3 uur voor 4-5 graden
zoveel vragen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.quote:Op zondag 17 februari 2013 12:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Worden de radiatoren wel voldoende warm, of zijn er radiatoren die sterk achter blijven tijdens verwarmen? enne radiator folie heb ik er al achter //) die noppenfolie_met zilveren voorkant ..
...................................
In het oude huis waar ik ooit gewoond hebt, scheelde het ruim 100m3 per jaar.
Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
wat ik nou weeer niet snap is al dat getune hier dus alleen maar interessant als je huis rete goed geisoleerd is ? er is dus geen winst te behalen voor mij .. behalve advies mn radiator hoger zetten?
tussen de radiatoren zitten toch ook convectoren ..waarom zo een fan niet zinvol zijn dan ?
ik zou niet weten hoe ik mijn retour anders koeler krijg.
Of is dat in mijn geval ook weer niet zo belangrijk?
Dan zijn ze nog niet optimaal ingeregeld. Da's ook niet eenvoudig.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
radiatoren worden zeker warm ook overal.. de een wordt sneller warm dan de ander maar uiteindelijk staan ze allemaal te stoken.
Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.quote:Op zondag 17 februari 2013 19:07 schreef klipper het volgende:
Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.
Door de radiatoren te boosten genereer je absoluut meer capaciteit. Door de Jaga convector en de keuken radiator te boosten heb ik mijn onder capaciteit opgelost. (onder capaciteit in de zin van een te grootte grote ketel en te weinig afgifte volume)quote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:50 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
hoe bevestig jij die fans? bij de een liggen ze er boven op bij de ander "hangen ze eronder"??
heb je voor mij een koop-lijstje wil het ook gaan proberen. om zo rendement van mijn radiatoren te boosten aangezien ze een ondercapaciteit hebben.. ? Ik neem aan dat dit kan? HET BOOSTEN VAN DE CAPACITEIT DOOR FANS ? in mijn situatie zie 1 opmerking hoger?
bedankt alvast ik hoor jullie meningen
Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen.quote:Op zondag 17 februari 2013 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Alternatief is extra radiatorvermogen te plaatsen.
Jaga TWIN (wand) convectoren. Zeer geschikt voor lage temperatuur verwarming dus optimaal HR rendement.quote:Op zondag 17 februari 2013 21:08 schreef holysmoke11 het volgende:
ok bedankt voor alle reacties ..mocht ik nw radiatoren halen voor benedenwelke adviseren jullie mij dan ? of zijn convector beter?
wanneer neem je een convector, wanneer en radiator
?
kan alleen niet hoger dan 300 mm lengtes zijn nu 2600 x 300 de ander 2200 x 300
Ok summerend ik heb nu een ondercapaciteit en een slecht isolerend huis paar uur voor enkele graden hoger.. IK moet dus nieuwe verwarming capaciteit aanschaffen .. Wat is het beste convectoren of radiatoren ivm mijn beperkte hoogte EN KAN DAT SAMEN ( kan onmogelijk alles vervangen ..kosten plaatje en alle radiatoren zijn pas 6 mnd oud)?quote:Op maandag 18 februari 2013 08:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jaga TWIN (wand) convectoren. Zeer geschikt voor lage temperatuur verwarming dus optimaal HR rendement.
Mijn Jaga Twin 40x120 is een krachtpatser (van dacht ik bijna 4000watt), met DBE zelfs meer
Ben echt heel erg tevreden over de Jaga iets is echt een stap hoger dan een traditionele radiator.
ik denk dat ik er niet omheen kom..quote:Op zondag 17 februari 2013 20:54 schreef klipper het volgende:
[..]
Gezien de desbetreffende posting zie ik dat niet zo snel gebeuren, vandaar het alternatief het afgiftevermogen verhogen.
ik snap niet helemaal wat je bedoelt..quote:Op maandag 18 februari 2013 23:51 schreef john2406 het volgende:
Het spijt me heb geen ervaring met die jaga convectoren, heb wel een convector hangen van 3.850 watt, wat ik natuurlijk niet nodig heb.
Ik ging voor radiatoren en dan niet voor 31 maar dan ging ik ook voor de 33 die wat je altijd terug kan regelen, zul je dan wel moeten want anders krijg je de rest niet warm.
Als convectoren dan alles zeg ik, maar omdat het vroeger door mij beoefend werd het vak, en ik dan vaker tegen koopjes aanliep die geplaats werden in eigen huis.
Tevens met die jaga convectoren ik weet het niet maar ik wil sparen en dan wil ik niet geld uitgeven extra aan stroom voor ventilatoren te laten draaien.
Dat zeg ik niet ze kunnen wel samen maar de stooklijn ?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:40 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
ik snap niet helemaal wat je bedoelt..
zeg je nou als ik convectoren kies ik alles convectoren moet mnaken?
maw radiatoren en convectoren kunnen niet samen?
Bedoel je met Laagtemperatuur radiatoren deze bijv? link OF DEZE LINK , wat is het verschil tussen beide linksquote:Op zondag 17 februari 2013 19:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Je huis doet er nu al ruim 3 uur over om zo'n 4 graden te verwarmen.
Je radiatoren zijn zo'n 1/3 te klein geef je aan.
Als je nu ruim voldoende radiatorcapaciteit had was het een heel ander verhaal.
Fans eronder zal iets helpen, maar dat geeft ook weer geluid.
Laagtemperatuurradiatoren was beter geweest.
Juist doordat je vermogen tekort komt moet je juist de temperatuur verhogen om het tekort te beperken.
Afgiftevermogen is afhankelijk van temperatuur, hoe lager de aanvoer, des te lager het afgifte vermogen.
Een lager afgiftevermogen compenseer je door grotere radiatoren, een hoger afgiftevermogen door een hogere aanvoertemperatuur.
kijk dat laatste stukje daar heb ik nou wat aanquote:Op woensdag 20 februari 2013 22:33 schreef klipper het volgende:
Combinatie
Het valt aan te raden om in je huis een combinatie van convectie- en stralingswarmte te hebben. Het beste is om convectiewarmte als basis te gebruiken, aangevuld met gerichte stralingswarmte op plekken waar de kans bestaat dat je het snel koud krijgt, bijvoorbeeld de badkamer en de lees- of zithoek.
Ik zou rekenen op 75W/m³ dan kom je op 11 - 12 kW.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:42 schreef holysmoke11 het volgende:
Wie kan mijn juiste capaciteit berekenen? zie 11*4+3*2+3*2 m zijn de maten woonkamer
zie ook
Hoe bereken je dit?quote:Op donderdag 21 februari 2013 12:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou rekenen op 75W/m³ dan kom je op 11 - 12 kW.
Bedoel je die 75 of die 11 - 12 kW?quote:Op donderdag 21 februari 2013 14:17 schreef mighty_myte het volgende:
Hoe bereken je dit?
Ik wil na de zomer CV in mijn hele huis gaan aanleggen en moet zulke dingen dan ook weten.
75 W/m3quote:Op donderdag 21 februari 2013 15:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedoel je die 75 of die 11 - 12 kW?
en aan die 12 kw dammmnnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ?quote:Op donderdag 21 februari 2013 16:43 schreef blomke het volgende:
Da's een vuistregel voor een 13-in-een-dozijn woning. Goed geïsoleerde appartement - tussenwoning ga je naar 55 - 65W/m³, uitbouw woonhuis ongeïsoleerd naar 85 - 95 W/m³.
Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis en "de vakman" had te weinig radiatorvermogen (naar mijn zin) neergezet. Ik heb daarna een T33 radiator erbij geplaatst zodat ik nu op 75W/m³ uitkom voor de woonkamer. Da's goed te doen, met een aanvoer van 65 graden stook ik de woonkamer op. Dan - bij de huidige "kou" - , draait de CV dan op ongeveer 50 - 35 aanvoer/retour
Misschien een beetje rustiger reageren?quote:Op donderdag 21 februari 2013 20:17 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
en aan die 12 kw dammmnnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ?
damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm )OF NIET ?
HEAT OUTPUT NU >> OUTPUT KORADO
1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt![]()
![]()
![]()
met dan aan de aannemer !!!!![]()
Gewoon een dikke type 21 jaga TWIN met DBE en klaar ben je. Kan je meteen LTV verwarmenquote:Op donderdag 21 februari 2013 20:17 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
en aan die 12 kw dammmnnn kom je dan zeker door 75 * tot L*B*H ?
damn dan mag ik wel dikke jongens erbij halen van 5300 watt de stuk dan kom ik alleen uit op convectoren ivm mijn geringe hoogte( tot beide vensterbank 45 cm )OF NIET ?
HEAT OUTPUT NU >> OUTPUT KORADO
1546 Watt vd 160*30 CM + 2222 Watt vd 230*30 cm + 2512 Watt 160*30 cm =6298 Watt![]()
![]()
![]()
met dank aan de aannemer !!!!![]()
hoogte 40 ?? moet je niet min 10 cm boven de vloer hebben hangen ..tot venster bank is 45 cm.quote:[
[..]
Gewoon een dikke type 21 jaga TWIN met DBE en klaar ben je. Kan je meteen LTV verwarmen
http://www.jagashop.nl/contents/nl/d39_Type_21_TWIN.html
Dan zou ik lekker zo'n ding hoe meer vermogen hoe beter je afkan met een lagere aanvoer hoe zuiniger je stooktquote:Op donderdag 21 februari 2013 23:01 schreef holysmoke11 het volgende:
[..]
hoogte 40 ?? moet je niet min 10 cm boven de vloer hebben hangen ..tot venster bank is 45 cm.
en bijv deze dan 7148 Watt is dat niet ok ..veel goedkoper ook .. .
ze moeten sowieso in een radiatorombouw komen te staan.
[ afbeelding ]
Hoe groter de radiator hoe efficienter?quote:Op donderdag 21 februari 2013 23:11 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan zou ik lekker zo'n ding hoe meer vermogen hoe beter je afkan met een lagere aanvoer hoe zuiniger je stookt
Inderdaad, als je meer capaciteit heb kan jij ook met lagere aanvoertemperaturen de boel warm krijgen dit zorgt automatisch zorgt voor een lagere retourtemperatuur waardoor je HR ketel een hoger rendement haalt.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 00:31 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hoe groter de radiator hoe efficienter?
Hoe werkt dat met vloerverwarming? Ik wil in de woonkamer vloerverwarming, maar in de slaapkamers gewoon radiatoren. Kan die vloerverwarmingsverdeelunit zelf de temperatuur regelen die in de vloerverwarmingbuizen gaat? Ik neem aan dat je daar geen 70 graden in moet pompen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |