say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:56 schreef Estolan het volgende:
Hoe lang en hoe vaak gebruik je warm water
Dat is vaak de grote oorzaak, en niet je CV
Nop. Bij normaal gebruik van CV ( gem 6u pd bij 19.5-20.0gr ) is het hoge verbruik vaak terug te zien in de duur van bv het douchen ( 2pers 2x pd 20min pp douchen ). Er valt vaak meer "winst" te behalen in 5min pp korter douchen dan de CV 1gr naar beneden te draaienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
say what? Merendeel van de gaskosten is toch echt verwarmen hoor.
En welke minimum temperatuur staat er ingesteld?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:52 schreef Marion1609 het volgende:
Wij hebben op de termostaat een timer zitten zodat de verwarming automatisch uit gaat wanneer wij vergeten deze naar beneden te draaien.
En dat is nonsense dusquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:22 schreef Marion1609 het volgende:
We hebben de cv als we niet thuis zijn standaard op 16 graden. We hebben de tip gekregen om de cv niet lager dan dit te zetten omdat dit energiezuiniger zou zijn dan de cv heel laag zetten waardoor die elke keer heel hard moet werken om te verwarmen...
+1quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fabel. Hoe warmer je huis t.o.v. de buitentemperatuur, hoe meer warmte er weglekt naar buiten. (Anders zou je net zo goed je thermostaat gewoon op 19 kunnen houden toch?)
Dat mag ik ook hopen, maar mij lijkt ook dat een energiemaatschappij meer moeite moet doen bij een dergelijk verhaal. Beschreven verbruik komt toch totaal niet overeen met gemeten verbruik. Ik zou nog niet de helft verwachten. Zeker omdat TS ook 's morgens en 's avonds in de kou blijft zitten. 18 graden is nou niet echt hoog te noemen, vanaf de vroege lente t/m de late herfst zal de ketel niet aan hoeven springen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:41 schreef Estolan het volgende:
Lijkt mij dat je dat wel test voordat je een nieuwe ketel en meter wilt
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:38 schreef Coelho het volgende:
Ik waag te betwijfelen of dit voor een modulerende ketel ook geldt omdat die ook op halve kracht warmte kan toevoeren.
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:49 schreef Estolan het volgende:
Hier ging mijn CV pas aan rond 1nov en niet eerder
Ik ga altijd rond okt op vakantiequote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
precies. Als het halverwege de lente/herfst een keer koud is hoef je natuurlijk niet perse gelijk die hele tent op te gaan lopen stoken voor 1,5 dag.
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Doet niets af aan het feit dat als er minder warmte weglekt, je ook minder warmte hoeft aan te vullen.
Kan maar niet noodzakelijk, gewoon de vloer ( onderkant dus ) goed isolerenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als je je huis opwarmt met vloerverwarming, dan denk ik toch dat het efficienter is om de betonplaat op temperatuur te houden ipv deze weer volledig op te moeten warmen. Bij radiators is het effect veel directer en heb je vast en zeker gelijk.
Koken kost echt bijna niks aan gas.quote:
ja precies.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:01 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik ga altijd rond okt op vakantiemet de kerst ben ik ook weg, en dan ergens tussen eind maart/half mei.
Dat scheelt
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregelingquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:58 schreef simonmo het volgende:
Controleer je thermostaat op werking, en of deze niet in de tocht staat.
Ik denk niet dat er weersafhankelijk gestookt wordt, maar dat kost ook energie
Er zijn ook mensen die gewoon graag comfort willen, ik doe dat ook maar verbruik toch maar 1100kuub per jaar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Die verwarming niet 's ochtends aanzetten. Het kost belachelijk veel energie om je huis voor die korte tijd op te warmen.
Hoe weet jij of het voor TS en partner nodig is of niet? Misschien werkt TS wel in de bouw, of in de garage of heeft hij een snackbar, in dat soort gevallen wil je sowieso elke dag douchen (ik ook overigens met mn kantoorbaan) maar in dat soort gevallen kan ik me ook voorstellen dat je langer doucht.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:28 schreef mighty_myte het volgende:
Korter en minder douchen. Het is echt nergens voor nodig om 20 min per dag te douchen. Ik douche 10 min per twee dagen. Tel uit je winst.
Inderdaad... wat is nu het verschil tussen 18 graden in huis op een zomeravond of 18 graden in de winter? Ik zie maar 1 verschil en dat is dat je in de winter tenminste nog een trui aan hebt, maar dat pleit niet echt voor jouw verhaal...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:39 schreef RaymondK het volgende:
ja precies.
maar er zijn er zat die er niet naar kijken en waarbij het standaard het hele jaar door 21 graden gehouden wordt. Ook op een kille zomeravond
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:12 schreef RaymondK het volgende:
[..]
dat het energie bespaard bedoel je denk ik. weersafhankelijkeregeling![]()
Het verbruik komt mij helemaal niet vreemd over.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:03 schreef Coelho het volgende:
Maar goed, terug on topic, TS lijkt veel te hoog aangeslagen te worden. Wellicht wil ze nog eens kijken wat haar meter doet als alle warmtevraag weg is? Welke stappen kan ze nog meer nemen?
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:27 schreef Estolan het volgende:
[..]
En dat is nonsense dushier staat hij overdag, in de nacht en op vakantie op 10gr. De thermostaat bekijkt zelf hoe lang van te voren hij moet gaan opwarmen. Dus maar max 6uur vd dag aan, de rest staat hij laag.
Huis temp bij 10gr wordt max 12gr ( nu het vriest buiten ). Dat zou betekenen dat hij gedurende de dag hier niet aan slaat. En bij jullie dus wel continu bezig is
20 minuten douchen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef Marion1609 het volgende:
We douchen trouwens beiden standaard 1x per dag. max 20 min en we hebben geen badkuip
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleemquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet voor elk huis op. Onze combi ketel ging vorige week stuk en vervolgens was het 6 graden hier in huis. IN 1 DAG! Na 3 dagen was de boel gefikst en het heeft 12u geduurd om ons huis op 20 graden te krijgen. Hier gaat de verwarming ook echt niet lager dan 16. Dan duurt het al goed 2u voordat het hier op temperatuur is.
Dan heb je te weinig capaciteit. Mijn huis heb ik met dit weer in een uur met 5 graden opgestookt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:34 schreef Estolan het volgende:
[..]
+1
Tuurlijk heb je maar energie nodig om 3.5gr te stijgen ipv 7.5gr, alleen is hij wel de hele dag aan het aan slaan om 16gr te behouden
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:13 schreef Estolan het volgende:
CV instellen op 10gr als je weg bent of de houtkachel aan zet
Zegt wie? Omdat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
CVBoer is okquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:
[..]
Zegt wie? Omdat?
Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.
Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren.
Niet altijd waar, bij een trage verwarming of te weinig capaciteit icm met een ketel die inefficient is bij het opstoken van de woning kan het zuiniger zijn om de nachterverlaging kleiner te houden. Maar zoals eerder gezegt, het is heel simpel meetbaar of het in je eigen specfieke situatie loontquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
quote:Als het 0.5m3 per uur kost om je huis warm te houden en 2m3 kost om je huis van de nachtverlaging op te warmen dan is het bij 5 uur afwezigheid dus al lonend om verlaging toe te passen.
Je kan dit heel simpel uitrekenen door een dagje te testen. Je wilt de gemiddelde etmaal temperatuur overigens zo laag mogelijk houden
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
Hier hetzelfdequote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
CVBoer is ok
Ga voor de gein met dit weer eens in een (nieuwbouw)wijk kijken, allemaal grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen. Een fatsoenlijk ingeregelde CV pluimt amper. Dikke pluimen is condens = rendement wat de schoorsteen uitvliegt.
Mijn nieuwbouwwoning stond op 80c pomp op stand III en de voetventielen vol open.
De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten.
Ik heb de boel nu zelf afgeregeld, ik ben denk ongeveer de enige woning uit de nieuwbouwwijk die niet tot nauwelijks pluimt uit de schoorsteen. Het is echt een grof schandaal.
Ik vind het comfortabeler om bij 17°C een stralende radiator te hebben dan bij 19°C te zitten zonder stralingswarmte. Hoe meer je moet opwarmen, hoe meer en langer je radiatoren aan het stralen zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.
300 m³ op jaarbasis???quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Wij hebben voor verwarming ongeveer 10x minder nodig in een jaar voor onze 2009 tussenwoning
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:36 schreef blomke het volgende:
[..]
300 m³ op jaarbasis???
Maar een tussenwoning uit 2009 (ik ken die uit m'n familiekring) is qua isolatie en (laag) energieverbruik, totaal niet te vergelijken met een hoekwoning jaren '70.
Half uur douchen. Elke dag, een betere ontspanning is er niet.quote:
Neuken. Elke dag, 'n half uur.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef cvboer het volgende:
Elke dag, een betere ontspanning is er niet.
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:
2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3
CV Tuning![]()
Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten. Er valt dus nog veel te winnen.
Thanks! Als iedereen wat meer bewust zou worden zou dat al enorm veel schelen, er valt zo eenvoudig zoveel te winnen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!
Hier:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker?Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
Ook een lovenswaardig streven! Ik vraag me af wat de overheid verzint om de misgelopen ¤'s op onze energierekeningen, te compenseren?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Uiteindelijk doel is om de gas aansluiting de deur uit te doen en de boel warm te houden met een warmtepomp. Met een uitbreiding op de PV installatie moet mijn woning dan klimaatneutraal worden met een energierekening van 0 euro.
Waar lees jij dat ik bij elke ketel die ik monteer de aanvoer op 90 graden laat staan en de pomp op 3?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:
[..]
Zegt wie? Omdat?
Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.
Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren.
Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
CVBoer is ok
De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten. De onderhoudsmonteur bij mijn ouders had mijn moeder wijs weten te maken dat de nieuwe HR ketel echt op 90c moest staan. Ik heb de ketel en radiatoren opnieuw afgesteld en ik heb de ketel terug kunnen zetten op 70c met een verhoging van het comfort en een verlaging in verbruik. Dan durft men ook een onderhoudscontract te verkopen met als argument "optimaliseren van u CV rendement"
![]()
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:51 schreef Estolan het volgende:
[..]
Hier:
Nacht 10gr
Om 06.30 moet het 19.5gr zijn
Om 07.30 gaat hij weer naar 10gr
Om 17.00 moet hij weer op 19.5gr zijn
Enz
Dagen waar we later thuis zijn ( sporten bijv ) gaat hij pas om 20.00 op 19.5gr
Om 21.00uur gaat hij weer op 10gr
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.
Van 23:00 tot 16:00 staat de thermostaat hier gewoon op 14c. Op 17:00 is de gewenste temperatuur ingesteld.
Volgend jaar inderdaad even kijken of ik de afspraak kan plannen als ik thuis ben. Ga ik wel een dagje thuiswerkenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:59 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.
Ik steek de houtkachel wel aan als ik thuis kom, of wakker word en thuis blijf. Minimum temp voor de CV staat bij mij niet ingesteld, want ik heb de hele thermostaat verwijderd (kwam zo uit met tegelen).quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.
Woning uit 1936, grenzend aan brandgang (voordeel, daardoor in de zomer ook koelquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:36 schreef Estolan het volgende:
[..]
Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleem
Why? De badkamer moet toch gewoon op temp zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.
Puur energietechnisch is dat niet te verklaren. Ik neem aan dat dat met ketelrendement heeft te maken? Dat de ketel het meest energiezuinig stookt bij een bepaalde vraag?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:57 schreef cvboer het volgende:
Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert.
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
Bijna elke dag... maandags bijna, dinsdags bijna... etc etc... maar als het dan gebeurd duurt het wel 2 minuten, incl uit en aankleden... :pquote:
Zo is het ook.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
True! Bij het toepassing van nachtverlaging met je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.
Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heeft het nut om de aanvoertemperatuur naar beneden te schroeven als je een modulerende thermostaat hebt?
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierbovenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.
Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Meten = weten
Exact.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.
Dan nog is dat dus een keuze tussen comfort of zuinigheid. Je kunt dan ook het maximale vermogen wat terugschroeven... Dan duurt het wel langer voor je gewenste temp is bereikt uiteraard.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:00 schreef citywok het volgende:
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierboven.
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:
[..]
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.
Gedurende dat ene uur van 10 naar 20°C zal je meer verbruiken dan van 15 naar 20°C. Maar het handhaven van 15°C vanwege de warmteverliezen naar buiten speelt je juist parten in het verbruik.
E.e.a. staat natuurlijk geheel los van je eigen standaarden van comfort, maar dat is iets totaal anders dan wat het zuinigste is.
Zoals ik al zei: comfort is wat anders dan zuinig.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:
[..]
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Maargoed, doe wat je niet laten kan. doe ik dat ook.
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.
Ga je gang, maar hoe groter het tempverschil is tussen binnen en buiten, hoe harder de warmte weglekt. (Als het binnen 20 grd is en buiten 5 grd ben je binnen eerder een grd in temp gezakt dan als het binnen 20grd is en buiten 15 grd)quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:18 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.
Yup. Zoals gezegd, het is een compromis tussen zuinigheid en comfort...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:52 schreef Gieliovd het volgende:
Alle massa in je huis koelt af als je de kachel op 10 graden zet. Dan moet je hele uit echt van diep komen wil je enig comfort hebben als je thuis komt.
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:11 schreef Marion1609 het volgende:
Het huis is een jaren zeventig hoekwoning, dubbele beglazing, glaswol isolatie in plafond van alle kamers, Spouwmuren (dus dat zit allemaal wel goed). Het enige is dat we een houten zwevende vloer hebben en dat alle leidingen door deze kruipruimte lopen.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:17 schreef quo_ het volgende:
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?
hehe das wel een sterke jaquote:Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Dat moet je meegemaakt/gezien hebben om daaraan te denken.
Inderdaad. Het deed zich enkele jaren na oplevering van de woning voor bij een grondwaterstand die net wat hoger was dan in de jaren ervoor. Gelukkig stonden daar vrijwel alle leidingen onder water zodat het niet meer warm te krijgen was en er dus uitvoerig gezocht werd.quote:Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Dat moet je meegemaakt/gezien hebben om daaraan te denken.
En dat is nou het mooie van een forum. Er komt er altijd wel 1 met een onverwachte doch niet te onderschatten opmerking uit de hoek.quote:
Maar heeft het ook nut bij een modulerende kamerthermostaat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.
Bij het verlagen van de aanvoer verlaag je ook het radiator vermogen, het is dus even test wat de minimale aanvoer is dat de installatie in balans blijft en de retour niet oploopt doordat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan aan de ruimte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |