abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121909401
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.

Gedurende dat ene uur van 10 naar 20°C zal je meer verbruiken dan van 15 naar 20°C. Maar het handhaven van 15°C vanwege de warmteverliezen naar buiten speelt je juist parten in het verbruik.

E.e.a. staat natuurlijk geheel los van je eigen standaarden van comfort, maar dat is iets totaal anders dan wat het zuinigste is.
pi_121909713
Comfort is hier prima. Thermostaat staat zo hoe wij onze week hebben. Nooit koud wanneer dat niet moet, nooit warm wanneer het niet nodig is
pi_121909783
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:35 schreef cvboer het volgende:
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.

Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Het is te situatie specifiek om hier een eenduidig antwoord op te geven.

Meten = weten

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 21:57:03 ]
pi_121909960
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Neuken. Elke dag, 'n half uur.
Bijna elke dag... maandags bijna, dinsdags bijna... etc etc... maar als het dan gebeurd duurt het wel 2 minuten, incl uit en aankleden... :p
pi_121910194
Heeft het nut om de aanvoertemperatuur naar beneden te schroeven als je een modulerende thermostaat hebt?
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56:19 #81
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121910552
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

True! Bij het toepassing van nachtverlaging met je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.

Onder bepaalde variabelen loont nachtverlaging niet / amper in andere situaties is het zeer lonend.
Zo is het ook. ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121910563
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heeft het nut om de aanvoertemperatuur naar beneden te schroeven als je een modulerende thermostaat hebt?
Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.

Bij het verlagen van de aanvoer verlaag je ook het radiator vermogen, het is dus even test wat de minimale aanvoer is dat de installatie in balans blijft en de retour niet oploopt doordat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan aan de ruimte.
pi_121910848
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

True! Bij het toepassing van nachtverlaging moet je altijd de duur van de nachtverlaging in ogenschouw houden, het gasverbruik om de ruimte weer op temperatuur te houden vs ruimte zonder nachtverlaging op temperatuur houden.

Meten = weten
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierboven :P.
pi_121910863
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:
Dat is natuurkundig onmogelijk. Op 15°C verlies je meer warmte naar buiten dan op 10°C. Dus hoger gasverbruik. Per definitie.
Exact.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121911006
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:00 schreef citywok het volgende:
De enige situatie die ik kan bedenken waar dat van toepassing zou zijn is een systeem dat zo allemachtig slecht is ingeregeld dat al je HR sowieso de lucht in wordt geblazen als er een flink beetje warmtevraag is. Oh, wacht... Voor de rest: natuurkunde blabla zie hierboven :P.
Dan nog is dat dus een keuze tussen comfort of zuinigheid. Je kunt dan ook het maximale vermogen wat terugschroeven... Dan duurt het wel langer voor je gewenste temp is bereikt uiteraard.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:05:18 #86
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121911206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:42 schreef citywok het volgende:

[..]

Gedurende dat ene uur van 10 naar 20°C zal je meer verbruiken dan van 15 naar 20°C. Maar het handhaven van 15°C vanwege de warmteverliezen naar buiten speelt je juist parten in het verbruik.

E.e.a. staat natuurlijk geheel los van je eigen standaarden van comfort, maar dat is iets totaal anders dan wat het zuinigste is.
Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Maargoed, doe wat je niet laten kan. doe ik dat ook.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121911384
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:

[..]

Maw: het moet binnen maar dezelfde temperatuur zijn als buiten? In de zomer heb ik daar geen moeite mee, in de winter liever niet. Natuurkundig zal het allemaal wel kloppen, in de praktijk niet altijd.
De inrichting van je woning speelt ook mee, een plavuizen vloer wil je niet laten afkoelen tot 10 graden, dat duurt een eeuwigheid voor dat die massa op temperatuur is.
Maargoed, doe wat je niet laten kan. doe ik dat ook.
Zoals ik al zei: comfort is wat anders dan zuinig.

And what he said :P.
pi_121911388
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:05 schreef cvboer het volgende:
Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:18:35 #89
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121912132
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zoals gezegd, het is dus een afweging die je op comfort maakt. Maar stellen dat het zuiniger is om de nachttemp hoger te houden is simpelweg onjuist.
Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.
pi_121912777
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:18 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik zal hier een keer de proef op de som nemen en kijken welke methode het zuinigst is. Het aspect comfort zal ik dan achterwege laten.
Ga je gang, maar hoe groter het tempverschil is tussen binnen en buiten, hoe harder de warmte weglekt. (Als het binnen 20 grd is en buiten 5 grd ben je binnen eerder een grd in temp gezakt dan als het binnen 20grd is en buiten 15 grd)

Oftewel, een lagere binnentemp zorgt door een kleiner tempverschil met buiten te allen tijde voor een lager energieverlies ten gevolge van het weglekken van de warmte naar buiten. En wat je niet verliest, hoef je niet aan te vullen.

Ik merk dat overigens ook goed met het stoken op hout. Als het buiten 5 tot 10 graden is gebruik ik 1 kratje hout per dag. Als het buiten -5 tot -10 is bijna anderhalve krat per dag. (Gemiddeld over een week genomen, dus redelijk betrouwbaar)
pi_121914254
hier snachts / overdag indien afwezig op 17 gr

langere periode afwezig 10 gr

aanwezig? 19,5 gr
pi_121914669
Alle massa in je huis koelt af als je de kachel op 10 graden zet. Dan moet je hele uit echt van diep komen wil je enig comfort hebben als je thuis komt.

Eettafel steenkoud, keukenblad, stoelen, deurkrukken, alles koud.

En die ketel maar knallen een paar uur voor je thuis komt.

Merk ik nu ook. Als ik weg ben gaat de gas kachel op 2. Kom ik thuis, koud. Uren later is het pas behaaglijk. Vergeet ik de kachel een keer, is het erg lekker thuis.

Mijn hele huis is geïsoleerd en ik stook alleen in het souterrain. Daar boven liggen 3 houten vloeren waarvan de bovenste geïsoleerd is. Toch is het boven altijd redelijk warm. Zo zie je in zo'n koud huis hoe veel warmte opstijgt. Zal dit weekend een thermometer meenemen.
Laat die handjes wapperen!
pi_121915271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:52 schreef Gieliovd het volgende:
Alle massa in je huis koelt af als je de kachel op 10 graden zet. Dan moet je hele uit echt van diep komen wil je enig comfort hebben als je thuis komt.
Yup. Zoals gezegd, het is een compromis tussen zuinigheid en comfort...

Overigens wordt het bij mij eigenlijk niet kouder dan 12 a 13 graden. (Lager werd het niet in januari/februari 2005 toen de radiatoren enkele weken lang in de schuur stonden i.v.m. het spuiten van alle muren in huis.) Het koudste wat het dit jaar binnen geweest is, is 14,4 graden, nadat ik om 01:30uur was gestopt met stoken, en pas de volgende dag om 20:30uur de kachel weer aanmaakte. Toen was het buiten echter wel vele graden onder nul.
pi_121920471
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:11 schreef Marion1609 het volgende:
Het huis is een jaren zeventig hoekwoning, dubbele beglazing, glaswol isolatie in plafond van alle kamers, Spouwmuren (dus dat zit allemaal wel goed). Het enige is dat we een houten zwevende vloer hebben en dat alle leidingen door deze kruipruimte lopen.

Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?
-
pi_121922414
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 00:17 schreef quo_ het volgende:
Heb je misschien water onder de vloer en hangt een deel van je cv leidingen in het water?
^O^ Dat moet je meegemaakt/gezien hebben om daaraan te denken. _O_
pi_121922480
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

hehe das wel een sterke ja :)
pi_121922533
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Inderdaad. Het deed zich enkele jaren na oplevering van de woning voor bij een grondwaterstand die net wat hoger was dan in de jaren ervoor. Gelukkig stonden daar vrijwel alle leidingen onder water zodat het niet meer warm te krijgen was en er dus uitvoerig gezocht werd.
Als er slechts een deel onder water ligt kom je daar wat minder snel achter.
-
pi_121922961
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:17 schreef quo_ het volgende:
Inderdaad.
En dat is nou het mooie van een forum. Er komt er altijd wel 1 met een onverwachte doch niet te onderschatten opmerking uit de hoek. ;)
pi_121923585
Wat een temperaturen zeg. Hier 08:00 op 21C en om 23:00 op 18C. Lekker altijd warm (huis is zo goed als nooit leeg).
pi_121923789
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een HR ketel bereikt zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijk retourtemperatuur. De rendementswinst start bij een retour van 55c en eindigt bij +/- 25c.

Bij het verlagen van de aanvoer verlaag je ook het radiator vermogen, het is dus even test wat de minimale aanvoer is dat de installatie in balans blijft en de retour niet oploopt doordat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan aan de ruimte.
Maar heeft het ook nut bij een modulerende kamerthermostaat?

Ik hoorde dat bij een remeha quinta 35c de ingestelde temperatuur overruled wordt als je er een modulerende kamerthermostaat op aansluit en dan toch naar de maximale in te stellen waarde gaat (90 graden meen ik).

Bij weinig warmtevraag en warm houden voelen de radiatoren lauw aan, bij veel warmtevraag voelen ze gloeiend heet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')