abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116356750
Waar?

Lawrence Krauss, Amsterdam, 17 september.

Wie komen kwamen er?

- Molurus
- speknek
- falling_away
- highender
- DumDaDum
- SpecialK
- mike-amersfoort
- Kijkertje
- BlackLodge

Lezing zoals uitgezonden via live stream:

En een tweetal fragmenten opgenomen door TS:

En de laatste post uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet nog even kijken of ik kom, ,probeer op t moment wat te regelen :)

Mijn kritiek kan ik je alvast verklappen: zijn boek had "a universe from a vacuum state" moeten heten. Verder kun je nogal wat vraagtekens zetten bij z'n verhaal, mede omdat het kwantumgravitatie betreft. En raad es wat nog steeds niet goed begrepen wordt in de hoge energie fysica?

Het is dus allemaal nogal speculatief.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 20:06:57 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_116356887
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:36 schreef Haushofer het volgende:
Mijn kritiek kan ik je alvast verklappen: zijn boek had "a universe from a vacuum state" moeten heten.
De vraag die ik Krauss wil gaan stellen als ik de kans krijg sluit daar wellicht aardig bij aan, en dat is de volgende:

"Does causality require time? And if so, does it make any sense to talk about a cause of the universe if time itself is a property of the universe?"

(suggesties welkom)
pi_116357480
Causaliteit is heel formeel gedefinieerd in de art als een eigenschap van ruimtetijd. In qft wordt het in termen van commutatierelaties tussen velden gedefinieerd. In deze definities, die trouwens niet verenigbaar zijn op dit moment, speelt tijd een belangrijke rol. Wat causaliteit zou moeten zijn zonder de notie van tijd weet ik niet; google es op de ideeen van Julian Barbour :)

Je vervolgvraag heeft een fatsoenlijke definitie van kwantumgravitatie nodig. Die is er, op snaartheorie na, niet. Eigenlijk komen heel veel vragen neer op het feit dat we ruimte en tijd slecht begrijpen.

Het leidt sommige fysici, zoals Verlinde, ertoe om te stellen dat de oerknal zoals die vaak geformuleerd wordt geen hout snijdt.

Maar dat moet Krauss je maar vertellen :P
pi_116357730
Ik zal iig ook es goed nadenken over een goede vraag :)
  maandag 3 september 2012 @ 22:38:08 #5
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116366588
Ik vrees met grote vrezen dat dit me al vanaf seconde 1 boven de pet zal gaan. Ik heb nu nog hoofdpijn van een artikel in de KIJK over paralelle universa, van een paar jaar terug. Maar puur omdat ik wel benieuwd ben naar sommige users, ga ik het overwegen :)
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_116368261
in een ander interview werd krauss ook gevraagd wat hij dan met 'nothing' bedoelde, en het kwam erop neer dat hij idd een vacuum bedoelde. Dat als er lang genoeg een vaccuum bestaat, er vanzelf 'something' uit ontstaat (Kwantumfluctuaties).. dus something from nothing.

Zou het dan zo kunnnen zijn dat ons universum gewoon ontstaan is in het vacuum van een al bestaand universum (of praat ik nu onzin).

dit kwam naar voren in het interview met Colbert

http://www.colbertnation.(...)2012/lawrence-krauss

Ik denk ook dat Krauss dit soort zaken niet op een zomeravond bedacht heeft en dus zeker wel een antwoord heeft op jullie vragen.
Alpha kenny one
  maandag 3 september 2012 @ 23:36:34 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116369714
Iemand die hier uberhaupt het boek heeft en gelezen heeft? Als creationist lijkt me het wel eens aardig om te lezen.
pi_116371165
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:36 schreef xzaz het volgende:
Iemand die hier uberhaupt het boek heeft en gelezen heeft? Als creationist lijkt me het wel eens aardig om te lezen.
yep.. is wel een aanrader. Maar wat denk je te vinden in dit boek? Als creationist heb je toch altijd het argument ' maar wie heeft dan de kwantumfluctuaties 'gemaakt' of in gang gezet' ?
Alpha kenny one
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:16:11 #9
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116371458
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:08 schreef falling_away het volgende:

[..]

yep.. is wel een aanrader. Maar wat denk je te vinden in dit boek? Als creationist heb je toch altijd het argument ' maar wie heeft dan de kwantumfluctuaties 'gemaakt' of in gang gezet' ?
Mag een Atheist de Bijbel niet lezen? Antwoorden hoe uit niets iets kan ontstaan (waar dit topic over ging). Uiteraard zie ik het door een Creationistische bril. Zal hem eens bestellen.
pi_116371467
Wat een goed idee, ik ga proberen die maandag vrij te krijgen want het lijkt me erg leuk om prof Krauss eens in levende lijve te horen en ook om eens wat gezichten van andere fokkers te leren kennen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:24:10 #11
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116371773
Besteld, trein literatuur.
pi_116375406
Ik heb alleen een mail met een transactienummer, nog niks in de post, is dat voldoende? Ik heb namelijk ook nog kaartjes besteld voor morgen :)
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_116381448
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:32 schreef mike-amersfoort het volgende:
Ik heb alleen een mail met een transactienummer, nog niks in de post, is dat voldoende? Ik heb namelijk ook nog kaartjes besteld voor morgen :)
Hier hetzelfde. Ik vermoed dat je de kaarten aan de balie moet afhalen, maar heel duidelijk is dat niet. Wellicht moet je ze even bellen om te informeren.
pi_116381627
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:36 schreef xzaz het volgende:
Ik heb het boek gelezen. Het is feitelijk een uitgebreide papieren versie van zijn bekende lezing op youtube. (Zie OP van deel 1 van dit topic.)

Maar absoluut een aanrader.
pi_116385327
Misschien vind je dit,

http://www.sns.ias.edu/~malda/sciam-maldacena-3a.pdf

een interessant artikeltje. Het gaat over holografie, zo ongeveer het hotste topic van de afgelopen 10 jaar in het vakgebied,en behandelt ook hoe onze notie van ruimtetijd hierdoor kan veranderen.
pi_116390549
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:45 schreef Haushofer het volgende:
Misschien vind je dit,

een interessant artikeltje. Het gaat over holografie, zo ongeveer het hotste topic van de afgelopen 10 jaar in het vakgebied,en behandelt ook hoe onze notie van ruimtetijd hierdoor kan veranderen.
Ziet er interessant uit! ^O^ Die gaan we vanavond eens lezen.
pi_116392425
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:45 schreef Haushofer het volgende:
Misschien vind je dit,

Ik ben bang dat er dadelijk nog een 1d- en 5d-theorie komt. Volgens mij is alle informatie in zoveel / weinig dimensies weer te geven als je maar wilt, zie snaar-theorie. Het belangrijke vind ik persoonlijk het aantal demensies waarin alles het makkelijkst te begrijpen / berekenen valt.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:33:57 #18
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_116398636
Ik kreeg net een berichtje te lezen. Ik heb helaas iedere maandag les tot half 6 en weet niet of ik dan dus om 8 uur in Amsterdam kan zijn. Daarnaast volg ik op dinsdag altijd les 's ochtends, dus ik weet niet of dit goed uitkomt. Gelukkig volg ik niet zoveel vakken, maar dit lijkt me nogal een hele onderneming. Daarnaast weet ik niet of ik hier überhaupt iets van begrijp, hoewel ik Heidegger en Nietzsche graag lees vind ik dit soort wetenschappelijke schrijvers en lezingen vaak een stuk ingewikkelder omdat ik geen goede fundering in mijn opleiding heb gehad hiervoor. Hoewel ik goed ben in wiskunde op school heb ik gewoon nooit goed natuurkunde en scheikunde en dat soort vakken gehad, wat mede een van de redenen is dat ik een alfa-pakket heb. (Daarnaast sluiten mijn interesses er niet op aan en met wat ik wil doen heb ik die vakken toch niet nodig. :P)

Het hangt er een beetje vanaf hoe moeilijk dit is en of het een grote zaal is, ik hou namelijk niet van drukte, dat geeft teveel indrukken.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_116403891
Wordt deze lezing ook gefilmd? Vast wel toch.
pi_116404776
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:36 schreef mike-amersfoort het volgende:

[..]

Ik ben bang dat er dadelijk nog een 1d- en 5d-theorie komt. Volgens mij is alle informatie in zoveel / weinig dimensies weer te geven als je maar wilt, zie snaar-theorie. Het belangrijke vind ik persoonlijk het aantal demensies waarin alles het makkelijkst te begrijpen / berekenen valt.
Dit snap ik niet. Snaartheorie legt juist enorme restricties op het aantal dimensies, in tegenstelling tot andere theorieen. Het is niet zo dat we het zo fijn vinden om naar 10 dimensies te gaan; de theorie dwingt je hiertoe!

In het algemeen geldt ook: hoe minder dimensies, des te makkelijker wordt de theorie om mee te rekenen. Denk aan de art die in 3 dimensies triviaal wordt, of bepaalde interacterende kwantumveldentheorieen in 2 dimensies die exact zijn op te lossen.

Edit Trouwens, die 5-dim. theorieen spelen al een belangrijke rol. Via holografie wordt de energieschaal gegeometriseerd, en kunnen 5-dim. theorieen met zwaartekracht beschreven worden als 4-dim. theorieėn zonder zwaartekracht, zodat berekeningen die anders onmogelijk zouden zijn plotseling mogelijk worden.

Het laat je ook afvragen wat ruimtetijd nu precies is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Haushofer op 05-09-2012 11:20:05 ]
pi_116413372
Even een belletje gedaan naar De Balie, aangezien ik ook vanavond ga.
- Reserveringen moeten volgens de website 3 kwartier van tevoren worden afgehaald.
- Als je reeds betaald hebt (bijv. via iDeal), dan kan dat nog tot 5-10 minuten vantevoren.
- Het Transactie-nummer in de mail is voldoende, er volgt dus geen ticket via de post oid.

Vanavond ga ik dus ook al, mocht het toch anders werken, dan zal ik dat hier vermelden.
pi_116527329
Ik kan van het misschien lijstje af, helaas naar het zeker niet lijstje. Kan geen vrij nemen ivm 'net terug van vakantie drukte' en afwezige collega's. En het is te ver voor mij om tussen 2 werkdagen door ff op en neer te wippen op dat tijdstip.

Veel plezier samen en hopelijk tot ooit.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 8 september 2012 @ 09:49:25 #23
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116528459
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag die ik Krauss wil gaan stellen als ik de kans krijg sluit daar wellicht aardig bij aan, en dat is de volgende:

"Does causality require time? And if so, does it make any sense to talk about a cause of the universe if time itself is a property of the universe?"

(suggesties welkom)

Ik kan jou het antwoord ook wel geven hoor op de eerste vraag, daarvoor hoef je echt niet naar die held Krauss. De definitie van 'causality' omvat per definitie 'tijd'. Immers, de oorzaak moet in de tijd voorafgaan aan het gevolg.

En jouw 2e vraag geeft mooi aan dat mensen aan het universum allerlei eigenschappen toeschrijven, terwijl ze helemaal niet weten hoe zich dat verhoudt toch andere begrippen. Men definieert van alles ( het 'universum' is ook maar een verzonnen begrip) terwijl. Het antwoord op jouw vraag zou moeten zijn, dat als de tijd veroorzaakt wordt door het universum (dus bijv. dat de draaiing van de aarde eigenlijk de tijd definieert zoals geloof ik Einstein ooit stelde) dat het universum dan zelf niet veroorzaakt zou kunnen zijn. Tenzij er natuurlijk weer een 2e tijdsysteem is voor het universum maar zo ken ik er nog wel een paar.... 8)7
Tś estįs dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 8 september 2012 @ 09:51:27 #24
124676 RobertoCarlos
pi_116528481
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:08 schreef falling_away het volgende:
in een ander interview werd krauss ook gevraagd wat hij dan met 'nothing' bedoelde, en het kwam erop neer dat hij idd een vacuum bedoelde.
Dat klopt dan dus weer niet, want een vacuüm is ook gewoon iets.
pi_116530748
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 09:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik kan jou het antwoord ook wel geven hoor op de eerste vraag, daarvoor hoef je echt niet naar die held Krauss. De definitie van 'causality' omvat per definitie 'tijd'. Immers, de oorzaak moet in de tijd voorafgaan aan het gevolg.
Volgordelijkheid vereist toch geen tijd? De natuurlijke getallen of de bladzijden van een boek hebben een volgorde ongeacht of tijd bestaat.
  zaterdag 8 september 2012 @ 12:15:57 #26
124676 RobertoCarlos
pi_116530859
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgordelijkheid vereist toch geen tijd? De natuurlijke getallen of de bladzijden van een boek hebben een volgorde ongeacht of tijd bestaat.
Wat is 'volgorde'? Het zit al in het woord: 'een orde in het volgen'. En wat is dan 'volgen'? Als B na A komt, toch? Of als A eerder komt dan B, toch? De door mij vetgemaakte woorden 'na' en 'eerder' zijn toch uitingen van tijd, toch? Dus dan zit toch in het begrip 'volgordelijkheid' een tijdselement inbesloten? Toch? :)
pi_116531073
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat is 'volgorde'? Het zit al in het woord: 'een orde in het volgen'. En wat is dan 'volgen'? Als B na A komt, toch? Of als A eerder komt dan B, toch? De door mij vetgemaakte woorden 'na' en 'eerder' zijn toch uitingen van tijd, toch? Dus dan zit toch in het begrip 'volgordelijkheid' een tijdselement inbesloten? Toch? :)
Welnee. 'Volgorde' heeft twee betekenissen. Volgorde in de tijd en volgorde in de ruimte. Je kunt best een geometrische struktuur in de ruimte hebben die totaal stilstaat zonder tijd.

Stel je hebt een reeks van objecten die geheel stil staan, maar die zich in deze volgorde in de ruimte bevinden: K, X, D, T, U. Komt K dan voor U? Op zich niet, als je van de andere kant kijkt is dat U, T, D, X, K. Zit D tussen X en T? Jazeker. Heeft deze reeks een volgorde? Jazeker.

Dat zijn volgordes in ruimte en in tijd. Maar wie zegt dat er niet een derde grootheid is waarin volgorde en oorzakelijkheid kunnen bestaan?

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 08-09-2012 12:34:08 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 13:50:52 #28
124676 RobertoCarlos
pi_116532680
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee. 'Volgorde' heeft twee betekenissen. Volgorde in de tijd en volgorde in de ruimte. Je kunt best een geometrische struktuur in de ruimte hebben die totaal stilstaat zonder tijd.

Stel je hebt een reeks van objecten die geheel stil staan, maar die zich in deze volgorde in de ruimte bevinden: K, X, D, T, U. Komt K dan voor U?
Als je het hebt over dat een object 'komt voor' een ander object, dan is er sprake van beweging en dan bereikt K mij eerder dan X -> er is sprake van tijd.

Jij gooit een plaatsbepaling van K, X, etc en het begrip 'volgorde' door elkaar. Zoals jij het beschrijft staat idd het ene object K voor het andere object X. Maar dat is slechts een bepaling van de positie van die objecten in de ruimte. De term 'volgorde in de ruimte' is meer een spreekterm dan daadwerkelijk een zuiver begrip (ik had er trouwens nog nooit van gehoord..maar dat zegt zeker niet alles).
pi_116566753
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:08 schreef falling_away het volgende:

En als atheist of niet gelovige bekijk je alle bewijzen die bv over Gods bestaan als:
Ohhh puur toeval.

Tja zo kun je dat ook over jullie zeggen.....
pi_116570400
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]

En als atheist of niet gelovige bekijk je alle bewijzen die bv over Gods bestaan als:
Ohhh puur toeval.

Of als: dat begrijpen we nog niet.
  zondag 9 september 2012 @ 19:07:32 #31
124676 RobertoCarlos
pi_116572086
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2012 18:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of als: dat begrijpen we nog niet.
Mooi. Dan zijn we klaar met deze discussie.
pi_116572437
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 19:07 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Mooi. Dan zijn we klaar met deze discussie.
Dat ging weer over niks. :+
  zondag 9 september 2012 @ 19:17:48 #33
124676 RobertoCarlos
pi_116572464
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat ging weer over niks. :+
Dit topic gaat zowiezo nergens over _O- O-)
pi_116575626
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ohhh puur toeval.

nee helemaal niet.. we bekijken de zaken echter vanuit meer dan een standpunt, in tegen stelling tot de gelovigen. Als jullie iets niet begrijpen of als iets te complex lijkt dan heeft god het gedaan - einde discussie. (denk bijv. aan de regenboog die als aandenken aan de wereldwijde vloed door god gemaakt zou zijn 4000 jaar geleden).

Meestal blijkt het ook geen toeval te zijn.. zoals Natuurlijke selectie geen toeval is bijvoorbeeld. Of zoals zonlicht dat gebroken wordt als het door een waterdruppel gaat waardoor een regenboog ontstaat (of gebeurde dit laatste niet voor de vloed? oh wacht, nee het heeft in de miljarden jaren voor de vloed nooit echt geregend _O- )

edit: ik heb eigenlijk al meteen spijt dat ik op deze post van bianconeri gereageerd heb.. het topic liep op zich goed)
Alpha kenny one
  zondag 9 september 2012 @ 20:34:36 #35
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116576117
Ik kan helaas niet, moet werken van half 6 tot 10! Maar ik verwacht een volledige rapportage van het ultieme argument tegen god van de mensen die wel gaan :)
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_116591965
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 20:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik kan helaas niet, moet werken van half 6 tot 10! Maar ik verwacht een volledige rapportage van het ultieme argument tegen god van de mensen die wel gaan :)
Ik vrees dat je bij het verkeerde praatje zit, dan :P
  maandag 10 september 2012 @ 09:09:27 #37
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116592658
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 07:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vrees dat je bij het verkeerde praatje zit, dan :P
Nee joh, die Krauss gaat precies vertellen hoe het in elkaar steekt, wacht maar af! ;)
  maandag 10 september 2012 @ 11:48:21 #38
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116596419
Heb het boek binnen gekregen, veel sarcastische opmerkingen en tot nu toe geen nieuws voor mij. Maar goed het boek moet eigenlijk nog beginnen.
pi_116596700
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:48 schreef xzaz het volgende:
Heb het boek binnen gekregen, veel sarcastische opmerkingen en tot nu toe geen nieuws voor mij. Maar goed het boek moet eigenlijk nog beginnen.
Ik vond het inderdaad pas iets verderop in het boek echt interessant worden. Sommige gedeeltes kende ik al van zijn lezing op Youtube maar hij gaat er daarna dieper op in.

[ Bericht 0% gewijzigd door falling_away op 10-09-2012 12:20:53 ]
Alpha kenny one
  dinsdag 11 september 2012 @ 19:26:22 #40
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_116654655
Gelukkig zie ik dit nog op tijd. Ik heb niet zo lang geleden een aantal docu's over deze beste man gezien en aan de hand daarvan ook het boek Universum uit het Niets gekocht. Ik ga kijken of ik ook bij deze lezing kan zijn! :)
pi_116670290
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 09:09 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Nee joh, die Krauss gaat precies vertellen hoe het in elkaar steekt, wacht maar af! ;)
Je krijgt hooguit een argument waarom "god bestaat omdat we anders het ontstaan van het universum niet kunnen verklaren" kul is. En dat wisten we al.

Maar ja, ik denk dat wat ophitsende woorden van Dawkins wonderen kunnen doen. Ik meende dat in het boek Dawkins in het nawoord het boek van Krauss qua impact eventueel wou vergelijken met een van Darwins boeken, zal wel Te Origins zijn. Over hypen gesproken :')
  dinsdag 11 september 2012 @ 23:27:00 #42
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116670791
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:57 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik vond het inderdaad pas iets verderop in het boek echt interessant worden. Sommige gedeeltes kende ik al van zijn lezing op Youtube maar hij gaat er daarna dieper op in.
Ik vind Krauss op sommige punten wat te kort door de bocht. Ik bedoel: als je in een vacuum kwamtumfluctuaties wil waarnemen, zul je al gauw stuiten op problematiek zoals de onzekerheidsrelatie uit 1927. Daarnaast zorgt de waarneming zelf voor een kromming van de ruimtetijd door zichzelf, waardoor de kosmologische constante aan het begin van het universum nooit uit meer dan vijf dimensies kan bestaan. Dat miste ik een beetje in zijn verhaal.
pi_116670968
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 23:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je krijgt hooguit een argument waarom "god bestaat omdat we anders het ontstaan van het universum niet kunnen verklaren" kul is. En dat wisten we al.
Als je het mij vraagt zijn er nog steeds heel veel mensen die dit niet weten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 23:18 schreef Haushofer het volgende:
Maar ja, ik denk dat wat ophitsende woorden van Dawkins wonderen kunnen doen.
In dit geval zal Herman Philipse die rol op zich gaan nemen. :)
pi_116677082
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 23:27 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Daarnaast zorgt de waarneming zelf voor een kromming van de ruimtetijd door zichzelf, waardoor de kosmologische constante aan het begin van het universum nooit uit meer dan vijf dimensies kan bestaan. Dat miste ik een beetje in zijn verhaal.
Hoe bedoel je dit?
pi_116677112
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 23:30 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zijn er nog steeds heel veel mensen die dit niet weten.
Er zijn nog steeds heel veel mensen die dit niet willen weten. En daar verandert Krauss weinig aan, vrees ik.
  woensdag 12 september 2012 @ 09:54:28 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116677432
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er zijn nog steeds heel veel mensen die dit niet willen weten. En daar verandert Krauss weinig aan, vrees ik.
Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap. God schiep de aarde en dus ook zijn geschiedenis.

Daarnaast haalt Krauss ook maar 1 keer in zijn hele verhaal het feit aan dat God niet iets is wat je kunt vasthouden; je kunt er niet naartoe.

Daarnaast is het nog steeds een goed recht van een mens om te geloven wat hij of zij wilt. Als men wilt geloven dat de aarde plat is prima. Als men er van overtuigd is dat 1+1 gelijk is aan 3 prima. Dat kan je niet opleggen.

[ Bericht 6% gewijzigd door xzaz op 12-09-2012 10:02:03 ]
pi_116678179
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap. God schiep de aarde en dus ook zijn geschiedenis.

Ik heb dat anders ervaren. Volgens mij heeft Krauss het meestal over de scheppingsmythes zoals die bijv in de bijbel te vinden zijn. Hij zegt dat de realiteit vaak veel mooier en interessanter is dan deze mythes die ooit verzonnen zijn door mensen die een uitleg probeerden te vinden op de vraag hoe alles ontstaan is.

Hij heeft het volgens mij nooit echt over het bestaan van een god. Vaak geloven mensen die in god geloven echter ook (letterlijk) in de mythes in de bijbel of de Koran waardoor zij zich aangesproken voelen. Het geloof in god is echter niet hetzelfde als het geloof in de bijbel/koran etc.
Alpha kenny one
  woensdag 12 september 2012 @ 11:06:01 #48
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116679406
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?
Sorry, ik zat een beetje te geinen. Had ik zin in.Zal het niet meer doen :@
pi_116679998
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap.
Nee, maar god heeft zijn rol als verklarende factor in de wetenschap al wel een tijd geleden uitgespeeld. Gezien de ID-beweging of een William Laine Craig die door blijft leuteren over finetuning kan ik niet zeggen dat dit is doorgedrongen.

Uiteindelijk blijft het een kwestie van categoriseren. God en wetenschap staan volstrekt los van elkaar, en God kan niet als troef worden ingezet. Hoe pretentieus en "intellectueel" mensen als Craig dit ook proberen te doen.
  donderdag 13 september 2012 @ 19:21:55 #50
347693 BlackLodge
pi_116750974
Zojuist een kaartje besteld voor maandagavond. Ik ben benieuwd en ik heb er zin in. :)
  donderdag 13 september 2012 @ 19:37:48 #51
124676 RobertoCarlos
pi_116751640
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, maar god heeft zijn rol als verklarende factor in de wetenschap al wel een tijd geleden uitgespeeld.
_O- _O- _O_ Zoals gezegd: hilarisch topic! :Y
pi_116789058
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hier hetzelfde. Ik vermoed dat je de kaarten aan de balie moet afhalen, maar heel duidelijk is dat niet. Wellicht moet je ze even bellen om te informeren.
Gok het ook inderdaad. Ik neem maar een printje mee van de mail die ik ontvangen heb.
pi_116825328
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 september 2012 18:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Gok het ook inderdaad. Ik neem maar een printje mee van de mail die ik ontvangen heb.
Ik ben 2 weken geleden al geweest naar Nigel Farage, een printje is inderdaad genoeg.
pi_116842296
Misschien kunnen we een uurtje eerder meeten (19.00u) in de Balie om gezamenlijk een biertje te pakken? Vrijwel direct na de lezing moet ik alweer m'n trein naar huis halen (nog wel meer mensen hier gok ik).

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2012 12:18:03 ]
  zondag 16 september 2012 @ 12:22:30 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_116842512
Ik zal m'n best doen, maar ik werk in Eindhoven en moet inderdaad de volgende dag ook weer heel vroeg op, dus kan jammer genoeg niet zo goed gezellig mee pinten pakken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 16 september 2012 @ 13:42:49 #56
347693 BlackLodge
pi_116845788
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 12:16 schreef Friek_ het volgende:
Misschien kunnen we een uurtje eerder meeten (19.00u) in de Balie om gezamenlijk een biertje te pakken? Vrijwel direct na de lezing moet ik alweer m'n trein naar huis halen (nog wel meer mensen hier gok ik).
Volgens mij moet je sowieso 3 kwartier van te voren je kaarten ophalen als je die gereserveerd hebt omdat ze anders vervallen. En dat is dus minimaal om 19:15. Ik denk dat de meeste er voor die tijd wel zullen zijn.
pi_116846375
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:42 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Volgens mij moet je sowieso 3 kwartier van te voren je kaarten ophalen als je die gereserveerd hebt omdat ze anders vervallen. En dat is dus minimaal om 19:15. Ik denk dat de meeste er voor die tijd wel zullen zijn.
Dat is alleen als je kaarten hebt gereserveerd volgens mij. Kaarten die al betaald zijn kun je tot 5 minuten voor aanvang afhalen.

In elk geval ben ik er ook wel eerder denk ik. Nog even iets eten ergens in A'dam.
  zondag 16 september 2012 @ 16:39:42 #58
347693 BlackLodge
pi_116852839
Is iedereen hier trouwens al lang bezig met het lezen en kijken van informatie over dit soort onderwerpen? Want het is geen lichte kost en er komt veel zoek werk naar betekenissen van en het begrijpen van de gebruikte termen bij kijken etc.
pi_116858122
ik zag trouwens dit op de site van De Balie staan, voor de thuisblijvers

6. Kan ik een programma ook online terugkijken?
Bijna al onze programma's worden live gestreamd. In de regel verschijnt het programma na een paar dagen op onze website (zie bovenaan DeBalieTV). Op de avond zelf start de doorlopende herhaling direct na het programma. De Balie live volgen kan altijd via ons live-kanaal: www.debalie.nl/live
Alpha kenny one
pi_116869969
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 20:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik zal iig ook es goed nadenken over een goede vraag :)
En heb je al een goede vraag bedacht? En ben je er mogen misschien bij?

Ik zal een groot "FOK! MEETPOINT" bord meenemen waar we allemaal kunnen verzamelen :P
Alpha kenny one
  zondag 16 september 2012 @ 22:06:31 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_116870520
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:39 schreef BlackLodge het volgende:
Is iedereen hier trouwens al lang bezig met het lezen en kijken van informatie over dit soort onderwerpen? Want het is geen lichte kost en er komt veel zoek werk naar betekenissen van en het begrijpen van de gebruikte termen bij kijken etc.
Haha nee ik weet eigenlijk niet eens wie het is, ik kom alleen voor het bier.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 16 september 2012 @ 22:21:41 #62
347693 BlackLodge
pi_116871522
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 22:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Haha nee ik weet eigenlijk niet eens wie het is, ik kom alleen voor het bier.
:')
pi_116872502
Lekker lame, maar ik moet dit bericht nu al aanpassen omdat ik het niet red qua deadlines. :') Heb komende week verplichtingen staan die ik dacht wel te kunnen halen, maar vanavond toch op teruggekomen.

Ik wens de anderen alsnog veel plezier!

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2012 00:33:57 ]
pi_116877881
Mezelf ook even geschrapt uit de OP dus.
  maandag 17 september 2012 @ 00:46:44 #65
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_116877974
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:39 schreef BlackLodge het volgende:
Krauss is volgens mij zo'n science populariser dus ik ga er vanuit dat het gebeuren best aardig te volgen zou zijn, zelfs door mijn oma mits de batterijtjes in haar gehoorapparaatje vers zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 17 september 2012 @ 09:40:05 #66
347693 BlackLodge
pi_116880898
quote:
12s.gif Op maandag 17 september 2012 00:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Krauss is volgens mij zo'n science populariser dus ik ga er vanuit dat het gebeuren best aardig te volgen zou zijn, zelfs door mijn oma mits de batterijtjes in haar gehoorapparaatje vers zijn.
Krauss komt wel meer in beeld, vooral door z'n samenwerking met Dawkins, maar ik doelde meer op de stof die hij behandeld. Want jouw oma weet waarschijnlijk niet alles over kwantumgravitatie, zwarte gaten en donkere energie. ;)
pi_116881066
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:40 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Krauss komt wel meer in beeld, vooral door z'n samenwerking met Dawkins, maar ik doelde meer op de stof die hij behandeld. Want jouw oma weet waarschijnlijk niet alles over kwantumgravitatie, zwarte gaten en donkere energie. ;)
Het klopt wel wat SpecialK zegt. De meeste lezingen van dit soort die hij geeft zijn gericht op een gemiddeld publiek, en niet op 3e-jaars natuurkunde studenten. Dus het zou goed te volgen moeten zijn.

Voor een indruk, zie de video in de OP in deel 1 van dit topic. Veel meer dan middelbare school heb je niet nodig om het te kunnen volgen.
  maandag 17 september 2012 @ 10:06:56 #68
347693 BlackLodge
pi_116881544
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het klopt wel wat SpecialK zegt. De meeste lezingen van dit soort die hij geeft zijn gericht op een gemiddeld publiek, en niet op 3e-jaars natuurkunde studenten. Dus het zou goed te volgen moeten zijn.

Voor een indruk, zie de video in de OP in deel 1 van dit topic. Veel meer dan middelbare school heb je niet nodig om het te kunnen volgen.
Die video uit de OP heb ik al een paar keer gekeken, maar ik denk dat iedereen die zich hier niet direct mee bezig houd het vrij pittige stof vindt hoor. Niet alles, maar sommige begrippen zijn raar om goed te begrijpen. Zoals een plat en oneindig uitgestrekt universum.
pi_116881601
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:06 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Die video uit de OP heb ik al een paar keer gekeken, maar ik denk dat iedereen die zich hier niet direct mee bezig houd het vrij pittige stof vindt hoor. Niet alles, maar sommige begrippen zijn raar om goed te begrijpen. Zoals een plat en oneindig uitgestrekt universum.
Veel van die stof is inderdaad wel in het genre 'goed te begrijpen, maar moeilijk te bevatten'. Zoals de consequenties van de constante snelheid van het licht (onafhankelijk van de snelheid van de waarnemer). :)

Maar goed, dat is op zich leuk... ik ga er vanuit dat Krauss het perfect kan uitleggen, en dan kan ieder voor zich een poging doen om het te bevatten.

Het is echter wel iets heel anders dan een lezing voor mensen in dit vakgebied. Die heb ik ook wel eens van hem gezien, maar dat is echt volledig niet te volgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 17-09-2012 10:15:06 ]
  maandag 17 september 2012 @ 10:54:17 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_116882767
Lekker handig Friek_ :').

Dan moeten de andere mods het maar doen. Bij uitzondering heb ik een herkenbare foto in mijn fotoboek gezet, get him while it's hot etc., en ik draag een wit shirt en een (faux) leren jack. Alleen ben ik er waarschijnlijk pas half acht (en inshallah geen vertraging), dus echt handig is het ook niet, maar toch.
  maandag 17 september 2012 @ 12:47:14 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_116886038
Wow jij lijkt echt op fry.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 17 september 2012 @ 15:12:23 #72
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_116891628
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 19:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dit topic gaat zowiezo nergens over _O- O-)
Maar er kan hier wel iets moois uit ontstaan denk ik :Y
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 17 september 2012 @ 16:11:27 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_116894041
Hmm ik zie dat ik alleen een bevestiging betaling met transactienummer heb gekregen en verder niks. Klopt dat?
  maandag 17 september 2012 @ 16:20:14 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_116894364
Wat een anoniem zooitje zijn jullie allemaal, ben benieuwd of er nog iemand gaat meeten :'). Kwam jij nog Haushofer, ik weet toevallig hoe jij eruit ziet :P.
  maandag 17 september 2012 @ 16:27:04 #75
347693 BlackLodge
pi_116894631
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 16:11 schreef speknek het volgende:
Hmm ik zie dat ik alleen een bevestiging betaling met transactienummer heb gekregen en verder niks. Klopt dat?
Klopt, je hebt dat transactienummer nodig om je kaartjes op te halen.
pi_116895887
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 16:20 schreef speknek het volgende:
Wat een anoniem zooitje zijn jullie allemaal, ben benieuwd of er nog iemand gaat meeten :').
Falling_away komt met een meet-bord, en ik zal herkenbaar zijn aan een shirt dat er zo uit ziet:

:)
pi_116896534
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 16:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Falling_away komt met een meet-bord, en ik zal herkenbaar zijn aan een shirt dat er zo uit ziet:

[ afbeelding ] :)
Nou ja meet bord was niet serieus bedoeld.. ik heb jeans aan en een blauw gestreepte blouse met korte mouwen, en bril op... al engels pratend tegen de gast die met me mee komt.
Alpha kenny one
  maandag 17 september 2012 @ 17:15:38 #78
8369 speknek
Another day another slay
pi_116896549
Oh dan zie ik jullie wel.
pi_116897130
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 16:20 schreef speknek het volgende:
Wat een anoniem zooitje zijn jullie allemaal, ben benieuwd of er nog iemand gaat meeten :'). Kwam jij nog Haushofer, ik weet toevallig hoe jij eruit ziet :P.
Hey, nee, blijf toch in het hoge noorden, plannen zijn wat gewijzigd.

Maar indien ik toch zou komen zou ik wrs wel een CERN-t shirt aangedaan hebben. Of een I Love Jesus t-shirt, om de sprekers van hun apropos te brengen. Voor een volgende meet zou ik overigens wel prima te porren zijn, mits in het weekend, met iets meer tijd en iets centraler :P Krauss kan ik ook op conferenties zien, en het is heen en weer 6 uur reizen indien de NS goden gunstig gezind zijn, vandaar. Een proefschrift wat af moet speelt ook nog enigszins mee.

Hoop wel te kunnen lezen hoe het was. :Y
pi_116897536
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 17:29 schreef Haushofer het volgende:

Voor een volgende meet zou ik overigens wel prima te porren zijn, mits in het weekend, met iets meer tijd en iets centraler :P
U wordt op uw wenken bediend. 8-)

Daniel Dennett: Public or private? Religion in education and society
  maandag 17 september 2012 @ 18:07:44 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_116898528
Ik draag een blauw overhemd dat is herkenbaar en leidt een beetje af van mijn afgetrokken rotkop.
  dinsdag 18 september 2012 @ 00:27:53 #82
347693 BlackLodge
pi_116919786
Ik vond het reuze interessant! :)
Nu lekker slapen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 00:48:42 #83
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_116920226
Ik vond dat er te veel werd gehamerd op Krauss' standpunten betreffende religie dat het repetitief werd. Ik had een beetje het gevoel dat ze met gebrek aan echte professionele atheļsten maar de natuurkundige gingen pushen om de one-liners nog even te herhalen en herhalen. Als een soort circustrucje. Confrontatie for the sake of entertainment. Niet omdat het voor iemand echt een conflict was. Dat was tenenkrommend.

Daarnaast kwam de organisatie knullig over. De "host" kon slecht Engels en vroeg soms vervelende off-topic vragen en maakte domme opmerkingen. Er werd vervolgens een stukje over het dopplereffect ingelast dat zo kinderlijk slecht en traag in elkaar zat dat ik letterlijk een rooie kop kreeg van plaatsvervangende schaamte. Ook het filmpje op het einde had een hoop cheap shots... hahaha andries knevel hahaha ok we get it. Na 10 keer.

Krauss zelf is natuurlijk gewoon een goeie spreker die prima zijn woordje klaar had van hem heb ik sommige stukjes nog kunnen genieten hoewel het ongeveer hetzelfde preparatoire was als die voordracht met Dawkins die op youtube staat. Het vragenrondje daagde wat meer uit tot verdieping hoewel dat al weer erg snel over was. Van mij mag dat langer door gaan.

Ik denk dat het format voor deze lezing sterk aangepast moet worden om op het niveau te komen van zijn andere voorstellingen. De Nederlandse inbreng doet erg veel schade toe. Ook is een Nederlands publiek vele malen lauwer dan een Amerikaans publiek en dat voel je dan ook echt. Grapjes worden gewoon niet zo warm ontvangen.

Verder heb ik nog leuk nagepraat met Molurus en Kijkertje dat was gezellig. Jammer dat de rest zo snel weg moest. :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 01:04:33 #84
224960 highender
Travellin' Light
pi_116920459
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:48 schreef SpecialK het volgende:
Ik vond dat er te veel werd gehamerd op Krauss' standpunten betreffende religie dat het repetitief werd. Ik had een beetje het gevoel dat ze met gebrek aan echte professionele atheļsten maar de natuurkundige gingen pushen om de one-liners nog even te herhalen en herhalen. Als een soort circustrucje. Confrontatie for the sake of entertainment. Niet omdat het voor iemand echt een conflict was. Dat was tenenkrommend.

Daarnaast kwam de organisatie knullig over. De "host" kon slecht Engels en vroeg soms vervelende off-topic vragen en maakte domme opmerkingen. Er werd vervolgens een stukje over het dopplereffect ingelast dat zo kinderlijk slecht en traag in elkaar zat dat ik letterlijk een rooie kop kreeg van plaatsvervangende schaamte. Ook het filmpje op het einde had een hoop cheap shots... hahaha andries knevel hahaha ok we get it. Na 10 keer.

Krauss zelf is natuurlijk gewoon een goeie spreker die prima zijn woordje klaar had van hem heb ik sommige stukjes nog kunnen genieten hoewel het ongeveer hetzelfde preparatoire was als die voordracht met Dawkins die op youtube staat. Het vragenrondje daagde wat meer uit tot verdieping hoewel dat al weer erg snel over was. Van mij mag dat langer door gaan.

Ik denk dat het format voor deze lezing sterk aangepast moet worden om op het niveau te komen van zijn andere voorstellingen. De Nederlandse inbreng doet erg veel schade toe. Ook is een Nederlands publiek vele malen lauwer dan een Amerikaans publiek en dat voel je dan ook echt. Grapjes worden gewoon niet zo warm ontvangen.

Verder heb ik nog leuk nagepraat met Molurus en Kijkertje dat was gezellig. Jammer dat de rest zo snel weg moest. :)
Eens met het vragenrondje, misschien dat ze volgende keer het publiek e/o deskundigen vooraf via de website een paar goede vragen kunnen laten samenstellen waar dan tijdens de lezing veel dieper op in wordt gegaan. De lezing op youtube was boeiender maar dat is dan ook logisch als je hem voor de eerste keer ziet..

Maar goed, 8,50 euro voor ruim 2 uur 'vermaak' combineren met wat A'dam nog meer te bieden heeft is niet verkeerd.
pi_116920558
ja jammer dat ik snel weg moest. Ik kom net pas thuis en moet morgen weer werken..

Ik vond het bij vlagen erg interessant! Grote gedeeltes kende ik inderdaad al van het boek en de lezing op Youtube maar hij ging er hier en daar dieper op in (oa. ook waarom het boek niet "a universe from a vacuum state" heet Haushofer). Volgens mij is het allemaal binnnekort ook nog eens online te zien op de site van De Balie.

Die host was inderdaad erg irritant en betweterig 'aanwezig' de hele tijd.
Alpha kenny one
pi_116921413
Nou, ik ben ook weer thuis.. en momenteel de paar fragmenten die ik heb vastgelegd op camera aan het uploaden naar youtube. :) Morgen post ik die wel hier.

Verder ben ik het wel eens met SpecialK. Krauss was fantastisch, maar sommige van de dingen er omheen hadden niet gehoeven. Desalniettemin vond ik het allemaal zeer de moeite waard. ^O^

Morgen wellicht nog wat uitgebreider verslag ook, eerst maar eens wat slapen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 08:44:05 #87
347693 BlackLodge
pi_116923168
Klopt inderdaad wel wat hierboven allemaal gezegd is. Het hele Doppler effect demonstratie was niet eens nodig omdat iedereen het idee wel herkent van een ambulance o.i.d. Denk dat het meer was om die student een kans te geven iets te presenteren.
En Krauss was gewoon Krauss. Goed, duidelijk en uitgebreid met vragen beantwoorden die wat mij betreft korter konden omdat ik wel benieuwd was naar andere vragen.

Heeft iemand trouwens nog een vraag gesteld aan 'm tijdens het signeren van een boek?
Ik vroeg hem of je door de kwantumfluctuaties de singulariteit van de Big Bang theorie krijgt. Waarop hij antwoordde dat je dat niet krijgt maar dat je die singulariteit op die manier juist vermijdt. Helaas kon ik er niet verder op ingaan, want er stonden meer mensen achter me, maar het lijkt me dat er dan gewoon in het hele vacuum van het universum over kwantumfluctuaties plaatsvinden die zo de materie vormen voor ons heelal. Of het vindt zich op 1 plek plaats (waar de Big Bang aanhangers zeggen dat de singulariteit zou moeten zijn) en dat het zich zo verspreid heeft tot wat we nu hebben.

[ Bericht 15% gewijzigd door BlackLodge op 18-09-2012 09:41:46 ]
  dinsdag 18 september 2012 @ 09:54:24 #88
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_116924515
Heb de lezing via de webcam gevolgd :) Voor mensen die wel eens Krauss-filmpjes kijken was er niet zo heel veel nieuws, daarom vond ik juist het gedeelte met Philipse wel verfrissend en vermakelijk. Had het idee dat die twee elkaar ook wel mogen. Verder wel eens met de kritiek over de vorm en de presentatie, maar aan de andere kant had 't zo ook wel iets informeels en gezelligs. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar via de webcam toch ook leuk om te kijken!

Oh, en Molurus heeft gelukkig een handtekening weten te versieren voor mijn kopie van Krauss' boek *O*

[ Bericht 15% gewijzigd door Perrin op 18-09-2012 10:00:14 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_116925162
hier wordt alles nog continue herhaald tot vanavond 19:00 uur

http://www.debalie.nl/live/flash_hi_2010.jsp
Alpha kenny one
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:25:34 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_116928870
Ik denk dat die student (hij werd al aardig kaal dus volgens mij eerder een medewerker) van Nemo vooral iets mocht presenteren zodat elke sponsor een eigen inbreng had. Ik nam althans aan dat de 'chair' van de Volkskrant was. Als de hoofdpresentator eerst achteloos met quantumgravitatie en open of gesloten universa aan het smijten is en je komt tussendoor om aan de hand van een sirene het dopplereffect te laten horen, dan kun je wel spreken van een mismatch in niveau. Ik stoorde me op zich niet echt aan het Engels of de houterigheid van de chair en de Dopplerjongen, het is meer dat naast Krauss iedereen bleek afsteekt. Als iemand die zelf lesgeeft zat ik in ieder geval ook mede gebiologeerd te kijken naar hoe hij achteloos zo'n presentatie uit z'n mouw schudde zonder een keer naar de slides te kijken. Maar hij zal hem wel al heel vaak gegeven hebben.

Ik had het er na afloop met SpecialK al over, maar ook ik vond het hele god-gebeuren er een beetje met de haren bijgesleept, en een beetje ergerlijk dat het daar telkens naar teruggebracht werd (maar ook de snarky comments van Krauss zelf had ik zoiets van, moet dat nou, en nog preken voor eigen parochie ook). Zoals Krauss zelf al zei, het is gewoon niet relevant voor de verklaring van het universum. Kom er dan ook niet telkens op terug. Maar dat probleem heb ik natuurlijk ook al tijden met F&L, waar er een soort ewige wiederkunft richting zinloos geemmer over god bestaat. Maarja, net als bij het forum trekt het nou eenmaal meer bezoekers dan wanneer je Krauss de wetenschapper aankondigt.

Klein missertje overigens dat Krauss Ockham's scheermes niet helemaal goed kon uitleggen, en ook een wat oud beeld van de wetenschap leek te hebben, maar daarom was het misschien ook wel goed om er een filosoof bij te zetten.

En zelf was ik nog steeds niet overtuigd door het quantumgravitatie verhaal als begin van het universum. Door quantumgravitatie kan ruimte plotseling ontstaan en verdwijnen en zo ook het universum. Maar zonder ruimte geen tijd, zonder tijd geen causatie en zonder causatie geen natuurwetten (of quantummechanica moet echt probabilistisch ex nihilo zijn). Ik zat een tijdje te twijfelen of ik het zou vragen, en Philipse leek er met zijn eerste vraag naar te hinten, maar die zette ook niet door. Hij zal het vast wel ergens uitgelegd hebben.
pi_116929843
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:25 schreef speknek het volgende:
Ik had het er na afloop met SpecialK al over, maar ook ik vond het hele god-gebeuren er een beetje met de haren bijgesleept, en een beetje ergerlijk dat het daar telkens naar teruggebracht werd (maar ook de snarky comments van Krauss zelf had ik zoiets van, moet dat nou, en nog preken voor eigen parochie ook). Zoals Krauss zelf al zei, het is gewoon niet relevant voor de verklaring van het universum. Kom er dan ook niet telkens op terug. Maar dat probleem heb ik natuurlijk ook al tijden met F&L, waar er een soort ewige wiederkunft richting zinloos geemmer over god bestaat. Maarja, net als bij het forum trekt het nou eenmaal meer bezoekers dan wanneer je Krauss de wetenschapper aankondigt.
Klopt. En zoals Krauss ook al uitlegde is het voor hem ook een manier om bij mensen die zich anderszins niet in kosmologie zouden verdiepen interesse te wekken. Het is niet netjes, ze hebben eigenlijk niets met elkaar te maken, maar het belangrijke punt: het werkt wel. Ondanks dat het soms wat moeizame discussies geeft.

Dat is wat een goede docent moet doen: niet alleen de feiten op een rijtje zetten, maar zich ook verplaatsen in de belevingswereld van zijn publiek. En een groot deel van dat publiek heeft nu eenmaal een religieus verhaal bij de kosmos.

quote:
Klein missertje overigens dat Krauss Ockham's scheermes niet helemaal goed kon uitleggen, en ook een wat oud beeld van de wetenschap leek te hebben, maar daarom was het misschien ook wel goed om er een filosoof bij te zetten.
Op dat punt leken ze een beetje langs elkaar heen te praten en/of elkaar niet helemaal te begrijpen. Er werd een beetje overheen gepraat jammer genoeg. Philipse had zich duidelijk in detail verdiept in zijn boek, en ik denk dat dit punt als gespreksonderwerp potentieel had. Het kwam er alleen niet helemaal uit.

Kosmologie en formele filosofie zijn toch erg verschillende werelden.

quote:
En zelf was ik nog steeds niet overtuigd door het quantumgravitatie verhaal als begin van het universum. Door quantumgravitatie kan ruimte plotseling ontstaan en verdwijnen en zo ook het universum. Maar zonder ruimte geen tijd, zonder tijd geen causatie en zonder causatie geen natuurwetten (of quantummechanica moet echt probabilistisch ex nihilo zijn). Ik zat een tijdje te twijfelen of ik het zou vragen, en Philipse leek er met zijn eerste vraag naar te hinten, maar die zette ook niet door. Hij zal het vast wel ergens uitgelegd hebben.
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat het er toch tussen de regels ergens in zat. Maar daarvoor zou ik de hele presentatie nog eens moeten ontleden.

De live stream wordt welliswaar herhaald, maar ik slaag er niet in om die te downloaden en ter herpubliceren op youtube. Dus ik vrees dat we het na 19:00 moeten doen met de twee fragmenten die ik heb gefilmd:

PS: Ik kan er maar niet over uit hoe klein dat mannetje is. Zelfs de kleinste mensen in het publiek zijn een kop groter dan hij is. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 13:09:57 ]
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:04:15 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_116930181
Nouja niet zijn kop, want die was opmerkelijk groot. Overigens ook opmerkelijk dat hij dezelfde schoenen droeg als mijn vrouw.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:07:32 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_116930293
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:54 schreef Molurus het volgende:
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat het er toch tussen de regels ergens in zat. Maar daarvoor zou ik de hele presentatie nog eens moeten ontleden.
Zou kunnen hoor, een was een momentje daaromtrent dat hij wat snel voor mij ging (of ik zat over een ander punt te dagdromen). Overigens kon ik voor de rest alles wel volgen, maar ik heb een keer op de universiteit een vak gevolgd bij sterrenkunde. Volgens mij als je helemaal geen achtergrond kennis hebt, dan was een gedeelte van de gekromde ruimte en Ia supernova's (die noemde hij bijvoorbeeld niet bij naam maar gebruikte hij wel) etc. wel erg vluchtig behandeld om het te begrijpen.
pi_116931563
"Any theory of quantum gravity - we dont have one yet - will be a theory of space and time. Which means that not only particles will pop in and out of existence, but space itself will pop in and out of existence."

Niet helemaal letterlijk, maar het is lastig om terug te skippen in een live stream. Deze uitspraak kan ik niet helemaal op waarde schatten, maar lijkt me zeer relevant.

Nu snap ik ook zijn argument met betrekking tot occam's razor: het verschil tussen de godshypothese en de multiversumhypothese is dat de godshypothese slechts een poging is om het geheel te verklaren, terwijl zo'n theory of quantum gravity, wat die ook is, een multiversum impliceert. We zijn er niet naar op zoek, we proberen niets te verklaren ermee, maar we krijgen hem er gratis en voor niets bij.

[ Bericht 17% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 22:59:17 ]
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:39:32 #95
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116931710
quote:
Ho ho ho, Krauss spreekt in elk hoofdstuk steeds weer God aan van "Dat heb ik niet nodig" en "Dat er mensen zijn die daarin geloven!" Hij is er zelf ook zwaar geobsedeerd door. Verder geef ik je gelijk, het is ook een non discussie omdat ze alle twee op verschillende vlakken liggen.
pi_116935308
Ah, ik geloof dat ik een manier heb ontdekt om de stream op te nemen. Over een paar uur zal blijken of dat is gelukt. :) In dat geval zal ik hem posten op youtube.
pi_116935420
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:03 schreef Molurus het volgende:
Ah, ik geloof dat ik een manier heb ontdekt om de stream op te nemen. Over een paar uur zal blijken of dat is gelukt. :) In dat geval zal ik hem posten op youtube.
Dat zou fijn zijn! ^O^
Alpha kenny one
  dinsdag 18 september 2012 @ 15:10:41 #98
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_116935611
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:03 schreef Molurus het volgende:
_O_
pi_116936231
Intussen heb ik de balie nog even gemaild om te vragen of die live stream later nog te bekijken is. Reactie:

quote:
Geachte heer <...>,

Hartelijk dank voor uw email en uw enthousiaste reactie op onze avond. De avond is opgenomen en zal over twee weken via onze website terug te zien zijn. U kunt dan via de agenda op de desbetreffende avond klikken en vervolgens vindt u daar een link naar de uitzending!

Ik hoop u hiermee voldoende geļnformeerd te hebben.
Linksom of rechtsom kunnen we hem later nog terugzien dus!
pi_116940316
quote:

Het punt is dat dit soort uitspraken net zo inhoudelijk zijn als mijmeringen van fysici eind 19e eeuw over wat atomen precies zijn of wat er gebeurt als je net zo snel als het licht gaat. Het statement dat een theorie van kwantumgravitatie een multiversum impliceert is dan ook buitengewoon shaky. In europa wordt dat ook wel de Amerikaanse manier van fysica bedrijven genoemd. Een boel woorden en spektakel, maar lang niet altijd even solide.

Des te grappiger vind ik dan ook Krauss' zijn kritiek op snaartheorie. Dat blijft tot nu toe de enige kwantumgravitatietheorie die we hebben waarmee we daadwerkelijk berekeningen kunnen doen.

Maar ik geloof ook dat krauss in zijn boek benadrukt dat het slechts een scenario is, en verre van zeker. Dat is wat ik op fora lees in elk geval. Als je wilt weten hoe mainstream zijn boek is, kun je es op physisforums zoeken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Haushofer op 18-09-2012 17:30:16 ]
pi_116940366
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 01:10 schreef falling_away het volgende:
ja jammer dat ik snel weg moest. Ik kom net pas thuis en moet morgen weer werken..

Ik vond het bij vlagen erg interessant! Grote gedeeltes kende ik inderdaad al van het boek en de lezing op Youtube maar hij ging er hier en daar dieper op in (oa. ook waarom het boek niet "a universe from a vacuum state" heet Haushofer). Volgens mij is het allemaal binnnekort ook nog eens online te zien op de site van De Balie.
Wat voor reden gaf hij?
pi_116941444
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat voor reden gaf hij?
Ik ben nu de stream aan het uploaden, dus voor zover je die niet hebt gezien kun je die straks zelf terugkijken. ;)
  dinsdag 18 september 2012 @ 17:27:19 #103
38496 Perrin
pi_116941757
quote:
Maar zonder ruimte geen tijd, zonder tijd geen causatie en zonder causatie geen natuurwetten (of quantummechanica moet echt probabilistisch ex nihilo zijn). Ik zat een tijdje te twijfelen of ik het zou vragen, en Philipse leek er met zijn eerste vraag naar te hinten, maar die zette ook niet door. Hij zal het vast wel ergens uitgelegd hebben.
Quantummechanica is zo'n stoere natuurwet, die bestond ook al voor het ontstaan van ons universum, schijnbaar :)

Het heeft toch wel iets tegenstrijdigs, want aan de ene kant worden de natuurwetten random(?) bepaald tijdens het ontstaan van een universum, maar aan de andere kant zorgt de natuurwet van de quantummechanica voor het ontstaan van het universum, blijkbaar. :?

Ik ga zijn boek nog maar eens goed lezen :P
pi_116942924
Dit artikel is wel interessant:

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19634700

quote:
Dark energy camera snaps first images ahead of survey

The highest-resolution camera ever built has begun its quest to pin down the mysterious stuff that makes up nearly three-quarters of our Universe.
Bekend plaatje over redshift ook. :)
pi_116949318
Nou, daar istie dan:

8-)

[ Bericht 34% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 22:16:35 ]
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:19:59 #106
347693 BlackLodge
pi_116950369
quote:
Nice, thanks. :) Meteen even zelf downloaden. Heb jij je vraag nog kunnen stellen aan hem?
pi_116950471
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:19 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Nice, thanks. :) Meteen even zelf downloaden. Heb jij je vraag nog kunnen stellen aan hem?
Nee, een aantal dingen die hij vertelde tijdens de lezing hebben me opnieuw aan het denken gezet over die vraag. Zoals zijn stelling dat een theory of quantum gravity niet alleen het spontaan ontstaan van deeltjes zou voorspellen, maar ook het spontaan ontstaan van ruimte en tijd.

Dus ik was even niet zo zeker meer over mijn vraag.

Ik heb nog wel handtekeningen geregeld voor 3 boeken, en hem even de hand geschud. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 20:33:50 ]
pi_116951515
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, een aantal dingen die hij vertelde tijdens de lezing hebben me opnieuw aan het denken gezet over die vraag. Zoals zijn stelling dat een theory of quantum gravity niet alleen het spontaan ontstaan van deeltjes zou voorspellen, maar ook het spontaan ontstaan van ruimte en tijd.
Dat is een nogal technische uitspraak. Als je art kwantiseert krijg je een effectieve theorie geformuleerd op een vlakke ruimtetijd, waarop gravitonen propageren zoals deeltjes in het standaardmodel. Dus ook virtuele gravitonen. De vraag is wat hiervan overblijft in een daadwerkelijke theorie van kwantumgravitatie.

Die uitspraak van em is uiterst niet-triviaal.
pi_116951918
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:38 schreef Haushofer het volgende:

Die uitspraak van em is uiterst niet-triviaal.
Sja, niets van dit alles is voor mij erg triviaal. :) Ik ben zelf geen natuurkundige, en ik zie twee mensen die er meer verstand van hebben dan ik die het op een aantal punten met elkaar oneens zijn: jij, en Krauss.

In elk geval heb ik even genoeg om over na te denken. :) En ik vermoed veel natuurkundigen ook.
pi_116960725
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, niets van dit alles is voor mij erg triviaal. :) Ik ben zelf geen natuurkundige, en ik zie twee mensen die er meer verstand van hebben dan ik die het op een aantal punten met elkaar oneens zijn: jij, en Krauss.

In elk geval heb ik even genoeg om over na te denken. :) En ik vermoed veel natuurkundigen ook.
Krauss en ik zijn het denk ik inhoudelijk niet zo oneens. Krauss weet zelf ook dondersgoed hoe wankel dit soort uitspraken zijn. Maar populaire wetenschap wordt nooit met de gebruikelijke wetenschappelijke nuance gebracht. Dat verkoopt immers slecht.

Kritiek die ik hoor van kosmologen en fysici op zijn laatste boek is vooral dat het niet altijd duidelijk is wat gevestigde fysica is, en wat meer de speculatietoer opgaat. Die uitspraak over het spontaan ontstaan van ruimtetijd is overduidelijk het laatste, en ik kan veilig zeggen dat een heleboel mensen (in elk geval mijn collega's in mijn kwantumgravitatie-vakgroep, maar ook daarbuiten) het daar mee eens zullen zijn.

Kraus heeft er hooguit meer vertrouwen in dan ik. Dat mag, maar ik hoef dit soort boeken ook niet te verkopen. Dat is mijn grootste kritiek op dit soort literatuur, ook bv van Hawking: het is niet altijd even integer. Als je em zou vragen zo'n uitspraak wiskundig te onderbouwen zou je een hoop slecht gedefinieerde uitdrukkingen op het bord krijgen, met een hoop voorbehoud. Dan zeg ik als fysicus: vind eerst maar es een fatsoenlijk gedefinieerde kwantumgravitatie theorie die we goed begrijpen. En hou het speculeren voor tijdens de lunch. Presenteer het niet als mainstream wetenschap :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:16:49 #111
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116962558
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Krauss en ik zijn het denk ik inhoudelijk niet zo oneens. Krauss weet zelf ook dondersgoed hoe wankel dit soort uitspraken zijn. Maar populaire wetenschap wordt nooit met de gebruikelijke wetenschappelijke nuance gebracht. Dat verkoopt immers slecht.

Kritiek die ik hoor van kosmologen en fysici op zijn laatste boek is vooral dat het niet altijd duidelijk is wat gevestigde fysica is, en wat meer de speculatietoer opgaat. Die uitspraak over het spontaan ontstaan van ruimtetijd is overduidelijk het laatste, en ik kan veilig zeggen dat een heleboel mensen (in elk geval mijn collega's in mijn kwantumgravitatie-vakgroep, maar ook daarbuiten) het daar mee eens zullen zijn.

Kraus heeft er hooguit meer vertrouwen in dan ik. Dat mag, maar ik hoef dit soort boeken ook niet te verkopen. Dat is mijn grootste kritiek op dit soort literatuur, ook bv van Hawking: het is niet altijd even integer. Als je em zou vragen zo'n uitspraak wiskundig te onderbouwen zou je een hoop slecht gedefinieerde uitdrukkingen op het bord krijgen, met een hoop voorbehoud. Dan zeg ik als fysicus: vind eerst maar es een fatsoenlijk gedefinieerde kwantumgravitatie theorie die we goed begrijpen. En hou het speculeren voor tijdens de lunch. Presenteer het niet als mainstream wetenschap :)
En dan zeg ik als jurist: ik begrijp er geen kloot van, maar het klinkt allemaal prachtig!! ^O^
pi_116962631
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat presentaties zoals deze de nuance missen die formele wetenschappelijke werken wel hebben. Als zodanig zijn ze natuurlijk ook niet bedoeld.

Je moet niet vergeten dat mensen zoals Krauss, Hawking en ook Dawkins fantastisch werk doen in het populariseren van wetenschap. En dat zou wel eens veel waardevoller kunnen zijn dan puur wetenschappelijk onderzoek.
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:22:42 #113
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116962833
Dat is een gewaagde uitspraak. Maar misschien wel leuk voor een topic! 'Moet wetenschap populair (willen) zijn?' oid...
pi_116968987
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat presentaties zoals deze de nuance missen die formele wetenschappelijke werken wel hebben. Als zodanig zijn ze natuurlijk ook niet bedoeld.

Je moet niet vergeten dat mensen zoals Krauss, Hawking en ook Dawkins fantastisch werk doen in het populariseren van wetenschap. En dat zou wel eens veel waardevoller kunnen zijn dan puur wetenschappelijk onderzoek.
Ja,populariseren van wetenschap is belangrijk, dat is ook een reden waarom ik op fok zit :) Maar dat kan prima met de nuance die ook in de wetenschap wordt gebruikt. Snaartheorie en QG in het algemeen is net zo fascinerend als we erbij zeggen dat we veel zaken daaromtrent nog amper begrijpen en dus voorzichtig moeten zijn in conclusies trekken.
pi_116970881
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja,populariseren van wetenschap is belangrijk, dat is ook een reden waarom ik op fok zit :) Maar dat kan prima met de nuance die ook in de wetenschap wordt gebruikt. Snaartheorie en QG in het algemeen is net zo fascinerend als we erbij zeggen dat we veel zaken daaromtrent nog amper begrijpen en dus voorzichtig moeten zijn in conclusies trekken.
Ik ben ook geļnteresseerd geraakt in wetenschap door oa. boeken van Hawking (Brief history of time) dus dit soort schrijvers doen zeker goed werk.

Philipsen maakte al een soortgelijke opmerking als jij richting Krauss. Hij vroeg zich af hoe hij zo overtuigd kon zijn van zijn gelijk, en vooral waarom deze hypothese of theorie overtuigender is dan bijv. de bouncing universe theorie. Ik moet de video nog eens nakijken om te zien hoe Krauss exact reageerde, maar mij werd in ieder geval duidelijk dat hij heel gepassioneerd en overtuigd is van zijn gelijk.

Hij geeft natuurlijk ook regelmatig lezingen op een veel hoger niveau in Arizona state en andere universiteiten. Hoewel ik daar weinig van zou begrijpen ben ik wel benieuwd of hij wellicht zijn uitspraken verder kan verdedigen. Jammer dat je er niet was om zelf vragen te stellen hierover.
Alpha kenny one
pi_116973185
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is een gewaagde uitspraak. Maar misschien wel leuk voor een topic! 'Moet wetenschap populair (willen) zijn?' oid...
Hmm, zo heel gewaagd lijkt die uitspraak me toch niet. 1 op 1 is wetenschappelijk onderzoek natuurlijk waardevoller, maar er zijn ontzettend veel onderzoekers... en maar een handjevol PR-mensen zoals Krauss. En juist dat maakt dit soort lezingen zo waardevol.
pi_116973308
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Och, ook Krauss lijkt er geen probleem mee te hebben om ronduit te zeggen dat we nog geen QG theorie hebben.

Wat zo'n lezing wel saaier en vooral onbegrijpelijker zou maken is als het wordt behandeld in het wiskundige detail waarin dat eigenlijk zou moeten. Dat laatste lijkt me ook niet echt nodig.

Het zou best kunnen dat hij niet altijd even genuanceerd is in zijn uitspraken, of de stelligheid waarmee hij die doet. Maar er spreekt wel een passie uit. En die passie verkoopt goed. :) Zo'n passie moet je ook wel hebben als wetenschapper, denk ik.
pi_116993085
Ook interessant, een uitleg voor leken over donkere energie en donkere materie:

http://science.nasa.gov/a(...)what-is-dark-energy/
pi_117026138
Ik kwam vandaag deze blog van Sean Carroll(naar eigen zeggen bevriend met Krauss) over Krauss' boek tegen. Interessant om te lezen :) Met name

quote:
First, I think that Lawrence’s book makes a lot more sense when viewed as part of the ongoing atheism vs. theism popular debate, rather than as a careful philosophical investigation into a longstanding problem. Note that the afterword was written by Richard Dawkins, and Lawrence had originally asked Christopher Hitchens, before he became too ill — both of whom, while very smart people, are neither cosmologists nor philosophers. If your real goal is to refute claims that a Creator is a necessary (or even useful) part of a complete cosmological scheme, then the above points about “creation from nothing” are really quite on point. And that point is that the physical universe can perfectly well be self-contained; it doesn’t need anything or anyone from outside to get it started, even if it had a “beginning.” That doesn’t come close to addressing Leibniz’s classic question, but there’s little doubt that it’s a remarkable feature of modern physics with interesting implications for fundamental cosmology.

Second, after David’s review came out, Lawrence took the regrettable tack of lashing out at “moronic philosophers” and the discipline as a whole, rather than taking the high road and sticking to a substantive discussion of the issues. In the Atlantic interview especially, he takes numerous potshots that are just kind of silly. Like most scientists, Lawrence doesn’t get a lot out of the philosophy of science. That’s okay; the point of philosophy is not to be “useful” to science, any more than the point of mycology is to be “useful” to fungi. Philosophers of science aren’t trying to do science, they are trying to understand how science works, and how it should work, and to tease out the logic and standards underlying scientific argumentation, and to situate scientific knowledge within a broader epistemological context, and a bunch of other things that can be perfectly interesting without pretending to be science itself. And if you’re not interested, that’s fine. But trying to undermine the legitimacy of the field through a series of wisecracks is kind of lame, and ultimately anti-intellectual — it represents exactly the kind of unwillingness to engage respectfully with careful scholarship in another discipline that we so rightly deplore when people feel that way about science. It’s a shame when smart people who agree about most important things can’t disagree about some other things without throwing around insults. We should strive to be better than that.

Des te grappiger dus dat Philipse was uitgenodigd om het debat bij te wonen. :P
  donderdag 20 september 2012 @ 16:53:58 #120
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117029171
Boek uit, niet bijstersterk.

quote:
And whats all this talk in the comments about God..Science tries to find out what the truth is, while religion states this is the truth. The warning for believers came early in the book, so dont criticize the author!
Dit soort reacties, nee geloof zegt die mag je geloven en waneer je dat geloof geloof je dat je het ware gelooft. De discussie en de continue aanval in "Why there is something rather than nothing" of " how..." is geen bewijsvoering voor het niet bestaan van God. Waarom denkt Krauss (hij haalt het meerdere keren aan) dat God aanraakbaar is en wanneer een gelovige dan met een argument komt dat God niet van deze wereld is hij dan buien het unversum moet staan. Gods bestaan zal je nooit kunnen ontkrachten danwel bewijzen; daarom heet het ook geloof.

Op het punt van causuliteit (dus het ontstaan van iets uit niets) heeft hij me niet weten overtuigen. Materie en anti-materie die in QM wel en niet onstaan continue komen en weer weggaan en eventueel een rimpeling in het "niets" kan ontstaan is naar mijn idee veel te simpel (ja te simpel).

[ Bericht 53% gewijzigd door xzaz op 20-09-2012 17:08:41 ]
pi_117029640
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik kwam vandaag deze blog van Sean Carroll(naar eigen zeggen bevriend met Krauss) over Krauss' boek tegen. Interessant om te lezen :) Met name

First, I think that Lawrence’s book makes a lot more sense when viewed as part of the ongoing atheism vs. theism popular debate, rather than as a careful philosophical investigation into a longstanding problem.

Des te grappiger dus dat Philipse was uitgenodigd om het debat bij te wonen. :P
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe het een filosofisch vraagstuk is. Krauss meent dat het ontstaan van het universum verklaard kan worden zonder een god, en geeft daar voornamelijk natuurkundige argumenten voor... geen filosofische.

Dat die conclusie allerlei filosofische en theologische consequenties heeft is wellicht interessant, maar wetenschappelijk gezien irrelevant - zoals hij in de presentatie ook een aantal keren benadrukt.
pi_117030176
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:06 schreef Molurus het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe het een filosofisch vraagstuk is.
Het is ten eerste imo in die zin "filosofisch" (ik denk dat Carroll niet erg nauwkeurig is met deze term) dat om het vraagstuk wat Krauss probeert fysisch te beantwoorden, een paradigmaverschuiving nodig is die nog niet is bewerkstelligd. Ik zeg het nog maar es: de meeste fysica die Krauss gebruikt in zijn redenatie, wat veelal onder de noemer "Quantum Cosmology" gaat en waar mensen als Hawking een enorme rol in hebben gespeeld, is nogal wankel en gaat uit van semi-klassieke benaderingen van Algemene Relativiteit. Dat kan je enige hints geven, met name in lage energie limieten (wat de oerknal alles behalve is!), maar ook niet meer dan dat.

Ten tweede krijg ik de indruk dat door die fysische nadruk er weinig aandacht door Krauss wordt besteed aan de filosofische kant van het verhaal, als in hoe vroegere denkers over dit vraagstuk hebben nagedacht, en dus grotendeels buiten de fysica om. Persoonlijk kan ik dat ook wel waarderen; uiteindelijk is het een fysisch vraagstuk. Het is vanuit een historisch perspectief interessant om te kijken wat bv klassieke denkers hier over hebben gezegd, maar persoonlijk haak ik bij mensen als Plantinga en Laine Craig al snel af wegens het hoge gehalte aan willekeur en het gebrek aan fysisch besef.
pi_117030279
Maar ik heb net het oorspronkelijke artikel van Hawking en Hartle uitgeprint, alsmede een set lecture notes over Quantum Cosmology, en zal er de komende dagen es wat aandacht aan geven. :)

De reactie van een collega van mij, werkende op snaarkosmologie, over het boek van Krauss: "My God, that sounds really exotic". En dat is tekenend uit de mond van een snaartheoreet :P
  donderdag 20 september 2012 @ 17:29:29 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117030602
Niet vergeten dat het de aller aller moeilijkste vraag voor een wetenschapper is "Waar komen we vandaan" en deze dan te beantwoorden. De titel van zijn boek, die Krauss heeft gekozen, is gekozen vanwege marketingdoelleinden.
pi_117030625
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:06 schreef Molurus het volgende:
Dat die conclusie allerlei filosofische en theologische consequenties heeft is wellicht interessant, maar wetenschappelijk gezien irrelevant - zoals hij in de presentatie ook een aantal keren benadrukt.
De bijdrage van Dawkins is dan ook irrelevant, wat mij betreft. Het zal goed voor de verkoopcijfers zijn, maar het drukt wel gelijk een stempel op het boek.

Misschien komt mijn kritische noot over het boek ook wel van het feit dat ik het idee dat het universum geen Goddelijke schepper nodig heeft volstrekt triviaal vind; het zit zelfs in de huidige wetenschappelijke methode ingebakken, en tot nu toe is er geen enkele reden om te geloven dat we God nodig hebben. Sommige mensen vinden het nodig anderen daar van te overtuigen. Wat dat betreft vind ik dan alleen de discussie omtrent de betekenis van finetuning interessant, maar dat is al weer redelijk technisch.
  donderdag 20 september 2012 @ 17:45:40 #126
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117031138
quote:
omtrent de betekenis van finetuning interessant, maar dat is al weer redelijk technisch.
Ik vond juist dat ik daar zelfs al totale leek al heel wat argumenten tegen kon bedenken! Als het heelal gefintuned is om leven voort te brengen, waarom kun je dan alleen binnen een bepaalde dampkring een beetje behoorlijk ademen? Het overgrote deel van het heelal lijkt juist gefinetuned om leven niet mogelijk te kunnen maken! Zelfs binnen onze Aarde kun je ( als mens, dan he. Waar het eigenlijk om gaat ) alleen maar vanaf de oppervlakte tot een kilometer of 9 hoog, waar we het maximaal een minuut oid uithouden.

Maar als het heelal nou in dienst zou staan van die paar mogelijkheden die ons geboden zijn om te kunnen leven, dan zou het natuurlijk wel gefinetuned zijn. De maan heeft een functie. En de zon overduidelijk ook. En van sommige planeten schijnt dat ook zo te zijn. Maar heeft een sterrenstelsel dat miljarden jaren weg staat invloed op ons? Zouden we niet kunnen leven zonder dat stelsel? Of als daar één ster uit weggehaald wordt, of één planeet? Stort dan alles in elkaar?

Als alles in dienst van ons ontworpen is, waarom krijgen we dan kanker van ( te veel ) zon? En hoe zit het met de natuurwetten? Kunnen mensen niet meer leven bij 1% minder of meer zwaartekracht? Of als geluid of licht iets langzamer zou reizen? Is dit god's allerbeste versie van de aarde? Met een zon ernaast die sowieso ontploft/ uitgaat? Knap bedacht hoor.

Dat hele finetune verhaal lijkt me zo'n onzin...
pi_117031215
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De bijdrage van Dawkins is dan ook irrelevant, wat mij betreft. Het zal goed voor de verkoopcijfers zijn, maar het drukt wel gelijk een stempel op het boek.
Sja, Dawkins is geen theoloog en geen filosoof. De reden dat Krauss en hij het toch goed met elkaar vinden is dat beide, door hun werk en door hun rol in het onderwijzen van een breed publiek, veel kritiek krijgen uit de hoek van filosofen en theologen. In die zin zijn het zeker lotgenoten.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:30 schreef Haushofer het volgende:
Misschien komt mijn kritische noot over het boek ook wel van het feit dat ik het idee dat het universum geen Goddelijke schepper nodig heeft volstrekt triviaal vind; het zit zelfs in de huidige wetenschappelijke methode ingebakken, en tot nu toe is er geen enkele reden om te geloven dat we God nodig hebben. Sommige mensen vinden het nodig anderen daar van te overtuigen. Wat dat betreft vind ik dan alleen de discussie omtrent de betekenis van finetuning interessant, maar dat is al weer redelijk technisch.
Dat zegt Krauss ook tijdens de lezing.... "physicists dont think enough about god to even know they are atheists. It just never comes up." (quote Weinberg.)

In die zin is Krauss het gewoon volledig met je eens denk ik. De enige reden dat religie in deze context veelvuldig ter sprake komt is dat filosofen en theologen zich nogal aangesproken voelen door kosmologie en evolutie.

En voor Krauss is het ook een achterdeur, een methode om mensen die zich anderszins niet zouden interesseren voor wetenschap toch geinteresseerd te krijgen. En op zich vind ik dat niet zo'n slechte benadering. Het werkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 20-09-2012 18:56:29 ]
pi_117031278
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:45 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ik vond juist dat ik daar zelfs al totale leek al heel wat argumenten tegen kon bedenken! Als het heelal gefintuned is om leven voort te brengen, waarom kun je dan alleen binnen een bepaalde dampkring een beetje behoorlijk ademen? Het overgrote deel van het heelal lijkt juist gefinetuned om leven niet mogelijk te kunnen maken! Zelfs binnen onze Aarde kun je ( als mens, dan he. Waar het eigenlijk om gaat ) alleen maar vanaf de oppervlakte tot een kilometer of 9 hoog, waar we het maximaal een minuut oid uithouden.

Maar als het heelal nou in dienst zou staan van die paar mogelijkheden die ons geboden zijn om te kunnen leven, dan zou het natuurlijk wel gefinetuned zijn. De maan heeft een functie. En de zon overduidelijk ook. En van sommige planeten schijnt dat ook zo te zijn. Maar heeft een sterrenstelsel dat miljarden jaren weg staat invloed op ons? Zouden we niet kunnen leven zonder dat stelsel? Of als daar één ster uit weggehaald wordt, of één planeet? Stort dan alles in elkaar?

Als alles in dienst van ons ontworpen is, waarom krijgen we dan kanker van ( te veel ) zon? En hoe zit het met de natuurwetten? Kunnen mensen niet meer leven bij 1% minder of meer zwaartekracht? Of als geluid of licht iets langzamer zou reizen? Is dit god's allerbeste versie van de aarde? Met een zon ernaast die sowieso ontploft/ uitgaat? Knap bedacht hoor.

Dat hele finetune verhaal lijkt me zo'n onzin...

:+
pi_117031304
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:29 schreef xzaz het volgende:
Niet vergeten dat het de aller aller moeilijkste vraag voor een wetenschapper is "Waar komen we vandaan" en deze dan te beantwoorden. De titel van zijn boek, die Krauss heeft gekozen, is gekozen vanwege marketingdoelleinden.
Het verkopen van het antwoord is wellicht lastiger dan het bedenken ervan. ;) Vandaar dat Krauss en Dawkins ook wel min of meer lotgenoten zijn.
  donderdag 20 september 2012 @ 17:52:02 #130
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117031371
quote:
Hehe, denk je in je eentje ergens opgekomen te zijn -O- . Nee, het is heel erg logisch inderdaad. Het finetune verhaal LIJKT heel logisch, maar als je 2 seconden eerlijk nadenkt slaat het nergens op...
  donderdag 20 september 2012 @ 18:02:39 #131
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117031706
Ik mis het debat over finetuning.. waar komt dat vandaan?
  donderdag 20 september 2012 @ 18:09:52 #132
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117031950
Hiervandaan:
quote:
Wat dat betreft vind ik dan alleen de discussie omtrent de betekenis van finetuning interessant, maar dat is al weer redelijk technisch.
:P
  donderdag 20 september 2012 @ 18:55:29 #133
38496 Perrin
pi_117033774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:20 schreef Haushofer het volgende:
Maar ik heb net het oorspronkelijke artikel van Hawking en Hartle uitgeprint, alsmede een set lecture notes over Quantum Cosmology, en zal er de komende dagen es wat aandacht aan geven. :)

De reactie van een collega van mij, werkende op snaarkosmologie, over het boek van Krauss: "My God, that sounds really exotic". En dat is tekenend uit de mond van een snaartheoreet :P
Even slightly offtopic, maar nu je er toch bent: wat zijn jouw gedachten over gravitatie/dark matter?

Worden de metingen die wijzen op het bestaan van dark matter inderdaad veroorzaakt door deeltjes met exotische eigenschappen? Denk je dat de LHC deze dark matter kan meten? En wat vind je van gesleutel aan de gravitatietheorie of de eigenschappen van ruimte-tijd of dark fluid-achtige theoriėn als alternatief voor het bestaan van dark matter?
pi_117033906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 18:02 schreef xzaz het volgende:
Ik mis het debat over finetuning.. waar komt dat vandaan?
Het finetuning argument komt ook in het gesprek tussen Krauss en Philipse kort te sprake, maar waar het precies was...
pi_117037210
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:47 schreef Molurus het volgende:
Dat zegt Krauss ook tijdens de lezing.... "physicists dont think enough about god to even know they are atheists. It just never comes up." (quote Weinberg.)
En al geloven ze wel in god, dan is het voor hen geen issue. Die neiging om God filosofisch en rationeel te onderbouwen zie ik vrijwel niet bij Christelijke collega's.
pi_117037319
Over finetuning heb ik met jdschoone een aardige disussie gehad. Veel was langs mekaar heen gepraat, maar het was voor mij een topic om es beter over het onderwerp na te denken:

Wetenschap en religie II
  donderdag 20 september 2012 @ 20:18:12 #137
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_117038128
Ik snap iets niet.
Als ik het goed begrijp: In het vacuüm van de ruimte ontstaan plotseling deeltjes van positieve en negatieve lading. Als die elkaar raken, verdwijnen ze weer. Maar als dit in de buurt van een zwart gat gebeurt, dan kan 't zijn dat de ene het zwarte gat in valt, en de ander niet. En hierdoor verdampt het zwarte gat langzaam.

Hoezo verdampt dat zwarte gat dan?

edit van 2 seconden later:

Aha, ik drukte op "Invoeren" en er begon me wat te dagen...het deeltje dat in het gat valt, kan daar een tegengesteld deeltje elimineren. Is dat het idee?
pi_117042204
quote:
4s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:18 schreef Parafernalia het volgende:
Aha, ik drukte op "Invoeren" en er begon me wat te dagen...het deeltje dat in het gat valt, kan daar een tegengesteld deeltje elimineren. Is dat het idee?
Yep! ^O^
pi_117042335
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En al geloven ze wel in god, dan is het voor hen geen issue. Die neiging om God filosofisch en rationeel te onderbouwen zie ik vrijwel niet bij Christelijke collega's.
Ja, gelovige wetenschappers zijn daar over het algemeen veel nuchterder over.

Maar dat doet niets af aan het feit dat de voornaamste en niet te onderschatten kritiek op zowel kosmologie als evolutie uit die hoek komt. Of beter gezegd: religie is de voornaamste reden voor gewone mensen om wetenschap te verwerpen. En met name kosmologie en evolutie zijn daarvan het slachtoffer.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 20-09-2012 21:35:48 ]
  donderdag 20 september 2012 @ 21:36:12 #140
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_117042863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Yep! ^O^
Maar dit is dus nog een theorie, omdat we niet weten wat er in het zwarte gat zit? Of daar uberhaupt iets geladen is...? :)
pi_117043240
quote:
4s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:36 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Maar dit is dus nog een theorie, omdat we niet weten wat er in het zwarte gat zit? Of daar uberhaupt iets geladen is...? :)
"Nog een theorie" klinkt altijd zo raar... voor de wetenschap is "theorie" de hoogst haalbare vorm van begrip.

Hoeveel we weten van zwarte gaten durf ik eigenlijk geen heel stellige uitspraken te doen. Google is uw vriend. :)
pi_117043308
quote:
4s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:36 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ook hier weer: eigenlijk hebben we een theorie van kwantumgravitatie nodig. Echter, we kunnen benaderingen opschrijven ("quantum field theory on curved backgrounds") waaruit blijkt dag zwarte gaten gestaag deeltjes uitzenden. Dat komt ook goed overeen met het feit dat de bewegingsvergelijkingen van zwarte gaten erg lijken op thermodynamische vergelijkingen, en we hebben dus goede aanwijzingen dat dit geen toeval is.

Dat plaatje van virtuele antideeltjes en deeltjes die bij de waarnemershorizon worden gevormd wordt vaak aangevoerd, maar in hoeverre dat hout snijdt zou ik es moeten opzoeken :)
  donderdag 20 september 2012 @ 23:17:09 #143
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117048954
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, gelovige wetenschappers zijn daar over het algemeen veel nuchterder over.

Maar dat doet niets af aan het feit dat de voornaamste en niet te onderschatten kritiek op zowel kosmologie als evolutie uit die hoek komt. Of beter gezegd: religie is de voornaamste reden voor gewone mensen om wetenschap te verwerpen. En met name kosmologie en evolutie zijn daarvan het slachtoffer.
Men heeft nog steeds het recht om kosmologie en evolutie te verwerpen net zoals men het recht heeft om Genesis te verwerpen.

Ik, als Christen heb veel Christelijke vrienden die meer weten over Wetenschap dan de gemiddelde persoon, dat komt ook omdat het vaak besproken wordt in de kerk. Het is dus niet zo dat wetenschap een taboe is, even om misverstand te verkomen.
pi_117049263
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:17 schreef xzaz het volgende:

[..]

Men heeft nog steeds het recht om kosmologie en evolutie te verwerpen net zoals men het recht heeft om Genesis te verwerpen.
Je mag natuurlijk verwerpen wat je wilt, inclusief de meest triviale waarheden. Maar ik zie graag dat mensen daar goede redenen en argumenten voor hebben. En een door religie gemotiveerde verwerping van wetenschap reken ik daar niet toe. Religieuze overtuigingen zijn geen goede reden om wetenschap te verwerpen.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:17 schreef xzaz het volgende:
Ik, als Christen heb veel Christelijke vrienden die meer weten over Wetenschap dan de gemiddelde persoon, dat komt ook omdat het vaak besproken wordt in de kerk. Het is dus niet zo dat wetenschap een taboe is, even om misverstand te verkomen.
Zoals gezegd, gelovige wetenschappers zijn daar meestal weer vrij nuchter in. Iemand als bijvoorbeeld Kenneth Miller heb ik veel bewondering voor.

In die gevallen vraag ik me wel af hoeveel geloofsinhoud er bij zo iemand overblijft, anders dan een culturele traditie.
  donderdag 20 september 2012 @ 23:26:48 #145
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117049468
Er is geen wetenschappelijke reden die je kan aanvoeren, het is een geloof. Wanneer ik met een foto van God kom aanzetten is het geen geloof meer maar wetenschap.

btw;
SpaceRip heeft ook wel leuke fimpjes:

En als Christen is het ook onze taak de wereld te onderhouden en te leren, en dus ook om wetenschap te bedrijven!
pi_117049558
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:26 schreef xzaz het volgende:
Er is geen wetenschappelijke reden die je kan aanvoeren, het is een geloof. Wanneer ik met een foto van God kom aanzetten is het geen geloof meer maar wetenschap.
Het ging hier niet over bewijzen voor god, maar door religie gemotiveerde verwerping van wetenschap. ;)

Hoe dan ook kan ik me geen foto voorstellen die mij ervan zou overtuigen dat de christelijke god bestaat.
  donderdag 20 september 2012 @ 23:32:06 #147
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117049787
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het ging hier niet over bewijzen voor god, maar door religie gemotiveerde verwerping van wetenschap. ;)

Hoe dan ook kan ik me geen foto voorstellen die mij ervan zou overtuigen dat de christelijke god bestaat.
Ken jij een Christen die wetenschap verwerpt, in zijn geheel of een gedeelte? Ik zie Evolutie als een prima potentieel kandidaat. En in de Bijbel wordt hier ook niets over gezegd. Dat de aarde 5 a 6k jaar oud is staat ook nergens. Over de big bang ben ik wat kritischer maar dat heb ik hier al wat meer laten blijken. Dit verwerp ik overigens wel met 'wetenschappelijke' argumenten niet met argumenten 'Omdat God de aarde heeft gemaakt'.
pi_117050034
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:32 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ken jij een Christen die wetenschap verwerpt, in zijn geheel of een gedeelte? Ik zie Evolutie als een prima potentieel kandidaat. En in de Bijbel wordt hier ook niets over gezegd. Dat de aarde 5 a 6k jaar oud is staat ook nergens.
Daar ken ik er vrij veel van ja. In dit forum komen ze sporadisch voorbij, en op 'the internet chess club' (amerikaanse server) zie je heel veel jonge-aarde creationisten en evolutie-verwerpers. In het echte leven ken ik er misschien een handvol.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:32 schreef xzaz het volgende:
Over de big bang ben ik wat kritischer maar dat heb ik hier al wat meer laten blijken. Dit verwerp ik overigens wel met 'wetenschappelijke' argumenten niet met argumenten 'Omdat God de aarde heeft gemaakt'.
Tenzij je een kosmoloog bent of andere zeer relevante expertise hebt ben ik wel benieuwd hoe je wilt verdedigen dat dit een objectieve kritische kijk is. Normaalgesproken zou iemand die zelf geen expert is zichzelf voorzichtig 'nieuwsgierig' noemen, niet 'kritisch'.
  donderdag 20 september 2012 @ 23:43:27 #149
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117050383
Poe even kort, ik ben maar een geļnteresseerde inderdaad maar toch men mag ook als maar geļnteresseerde kritisch zijn?
Heb probleem zit hem voor mij in singularity en een causaal verband. In een signulairty is het voor mij nog steeds niet duidelijk hoe iets kan ontstaan terwijl er geen tijd en geen ruimte was.
pi_117050818
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:43 schreef xzaz het volgende:
Poe even kort, ik ben maar een geļnteresseerde inderdaad maar toch men mag ook als maar geļnteresseerde kritisch zijn?
Wellicht dat we het woord net verschillend uitleggen. Onder 'ik heb kritiek op de big bang theorie' versta ik 'ik denk dat de big bang theorie geheel of ten dele incorrect is' al dan niet voorzien van argumenten van die strekking. En dat zou ik nogal hoogdravend vinden voor iemand die zelf strikt genomen geen expert is.

Als je onder 'kritiek' verstaat: ik bekijk dit nauwkeurig en in detail, dan heb ik er geen enkel probleem mee. ;) Maar dan zou ik niet weten waarom je kritischer zou zijn over de big bang theorie dan over de evolutietheorie. Beide zou je kritisch moeten bekijken.

Alsmede heel veel vakgebieden die gelovigen op de een of andere manier veel minder interesseren, trouwens. Want waarom is het nu precies dat gelovigen vaak 'kritisch' zijn ten aanzien van de big bang theorie en evolutie? Als die reden toch het geloof blijkt te zijn dan sta je bepaald niet sterk.
pi_117054609
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:43 schreef xzaz het volgende:
Heb probleem zit hem voor mij in singularity en een causaal verband. In een signulairty is het voor mij nog steeds niet duidelijk hoe iets kan ontstaan terwijl er geen tijd en geen ruimte was.
Die vraag hebben kosmologen ook. De bb-theorie gaat over de evolutie van het universum, niet zozeer over het ontstaan ervan.
pi_117054704
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 18:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Even slightly offtopic, maar nu je er toch bent: wat zijn jouw gedachten over gravitatie/dark matter?

Worden de metingen die wijzen op het bestaan van dark matter inderdaad veroorzaakt door deeltjes met exotische eigenschappen? Denk je dat de LHC deze dark matter kan meten? En wat vind je van gesleutel aan de gravitatietheorie of de eigenschappen van ruimte-tijd of dark fluid-achtige theoriėn als alternatief voor het bestaan van dark matter?
Je kunt gaan sleutelen aan de art, en dat wordt ook gedaan (google maar es op MOND of "massive gravity), maar er zijn zowel sterke experimentele als theoretische restricties. Het bestaan van nieuwe deeltjes is heel goed mogelijk; we kijken op dit moment immers in een heel nauw stukje van een enorm energiespectrum, en deze deeltjes kunnen ook geplaatst worden in het kader van supersymmetrie. Of de LHC deze gaat vinden is lastig te voorspellen :)

Ik ben verder niet zo fenomenologisch bekend, dus wat de huidige status van DM ten opzichte van bestaande theorieen precies is zou ik es op moeten zoeken.
pi_117055643
Ik hoorde Krauss tijdens de signeersessie nog zeggen dat hij verwacht dat binnen nu en 10 jaar het bestaan van dark matter kan worden bewezen / gemeten, maar hij verwacht daarentegen dat Dark Energie de komende eeuw nog niet bewezen / volledig begrepen zal worden.

hij zal het overigens iets anders geformuleerd hebben dan ik het nu opschrijf.
Alpha kenny one
pi_117055775
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:12 schreef falling_away het volgende:
Ik hoorde Krauss tijdens de signeersessie nog zeggen dat hij verwacht dat binnen nu en 10 jaar het bestaan van dark matter kan worden bewezen / gemeten, maar hij verwacht daarentegen dat Dark Energie de komende eeuw nog niet bewezen / volledig begrepen zal worden.

Klopt. Die opmerking staat mij ook bij ja. Toch hoop ik stiekem dat wij een volledige verklaring van beide verschijnselen nog gaan meemaken.
pi_117056845
quote:

Klopt, dat is misschien wel het grootste vraagstuk uit de kosmologie en fundamentele fysica. Het zal je niks verbazen dat dit alles heeft te maken met het gebrek aan een theorie van kwantumgravitatie :P
  vrijdag 21 september 2012 @ 14:45:23 #156
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_117064995
quote:
maar hij verwacht daarentegen dat Dark Energie de komende eeuw nog niet bewezen / volledig begrepen zal worden.

}:|
pi_117085452
niks nieuws... behalve de volgende tip: Hold on to your Apple stock for 2 billion years and then sell it :P

http://www.flabber.nl/web(...)rence-m-krauss-12591
Alpha kenny one
pi_117088706
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 21:15 schreef falling_away het volgende:
niks nieuws... behalve de volgende tip: Hold on to your Apple stock for 2 billion years and then sell it :P

http://www.flabber.nl/web(...)rence-m-krauss-12591
Haha, leuk interview. :)
pi_125169236
Eveneens, beter laat dan nooit: handtekening van Lawrence Krauss... :7

donderdag 11 april 2013 @ 20:59:37 #160
38496 Perrin
pi_125169542
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 20:53 schreef Molurus het volgende:
Eveneens, beter laat dan nooit: handtekening van Lawrence Krauss... :7

[ afbeelding ]
Hé, mijn neef en Krauss samen :7 8-)

Nogmaals bedankt voor de handtekening van Krauss in 'Universe from Nothing'! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')