Strikt genomen is de scheiding van religie en onderwijs in de VS beter geregeld dan hier. Door de staat gefinancierde scholen die zichzelf 'christelijk' of 'islamitisch' noemen zou daar ondenkbaar zijn.quote:Op maandag 17 september 2012 14:08 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben stiekem wel nieuwsgierig naar hoe ver godsdienst ook in Nederlandse scholen en overheidsbezigheden terug komt. Je ziet altijd zo veel cijfers over de US en UK dat ik een beetje het gevoel heb dat ik blind ben geworden voor de troep die we hier wellicht hebben.
Dennett zal de aankondiging niet hebben geschreven. Maar ik vermoed dat het gaat over alle in deze maatschappij levende religies eventueel aangevuld met de grote religies uit het verleden.quote:Op vrijdag 21 september 2012 17:38 schreef deelnemer het volgende:
Definieer alle religies.
Wat een a-historische benadering van Dennet.
Dat was wel mijn insteek.quote:Op zaterdag 22 september 2012 20:04 schreef Scabies het volgende:
Ik kom alleen als we daarna gaan drinken en discussieren. Lang stilzitten moet lonen.
puik planquote:Op zaterdag 22 september 2012 20:04 schreef Scabies het volgende:
Ik kom alleen als we daarna gaan drinken en discussieren. Lang stilzitten moet lonen.
Nou vraag ik me dus af. Waarom hebben we nog geen volledige scheiding van kerk en staat als daar een kamermeerderheid voor de vinden is van een volledige 150 zetels?quote:Nederland
In 1795 werd in Nederland, toen nog de Bataafse Republiek, door de Fransen de scheiding van kerk en staat ingevoerd. Deze is echter onvolledig.
Ook de Nederlandse staat betaalde compensatie voor de onteigeningen tijdens de Franse Revolutie, maar daaraan kwam met een eenmalige afkoopsom door de overheid een eind in 1983, toen de Wet beëindiging financiële verhouding tussen Staat en Kerk werd ingevoerd. In Nederlandse openbare scholen bestaat sinds de Wet op het lager onderwijs van 1920 de mogelijkheid om godsdienst- of ander levensbeschouwelijk onderwijs te verzorgen; de school dient hiervoor een verwarmd en verlicht lokaal ter beschikking te stellen.
Voorbeelden van de onvolledige scheiding tussen kerk en staat zijn:
- Op Prinsjesdag sluit de Koningin de troonrede af met een 'bede'.
- De koningin regeert volgens de aanhef van elke wet "bij de gratie Gods".
- De Nederlandse 2-euromuntstukken dragen, net als vroeger de guldens en rijksdaalders, als randschrift de tekst "God zij met ons".
- In veel gemeenteraden wordt de vergadering geopend en gesloten met een ambtsgebed.
- Een kerkelijk huwelijk mag niet gesloten c.q. bevestigd worden voordat het burgerlijk huwelijk is gesloten. Kerkelijke bedienaren die zich hier niet aan houden zijn strafbaar.
- De Zondagswet verbiedt openbare vermakelijkheden op zondag voor 13.00 uur.
- De Winkeltijdenwet verbiedt openstelling van winkels op de zondag. Wel mogen gemeenteraden maximaal 12 koopzondagen per jaar instellen. Ook mogen zij een bepaald gebied aanwijzen als toeristisch gebied, waarvoor dit verbod niet geldt.
- Al het overheidspersoneel is verplicht vrij op vijf christelijke feestdagen.
- De meeste geestelijken in Caribisch Nederland zijn als rijksambtenaar in overheidsdienst.
In Nederland staan alle politieke partijen de scheiding van kerk en staat voor, ook de SGP.[1]
Iets als traditie schaf je niet van de een op andere dag af.quote:Op zondag 23 september 2012 14:58 schreef SpecialK het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat
[..]
Nou vraag ik me dus af. Waarom hebben we nog geen volledige scheiding van kerk en staat als daar een kamermeerderheid voor de vinden is van een volledige 150 zetels?
Je bedoelt dat als je het -echt- goed doet je als onoverkomelijk gevolg ook het koningshuis moet afschaffen? Want dat lijkt een beetje de enige bizarre traditie te zijn wat Nederlanders behandelen als transitieobject. Voor de rest lijkt weinig echt heilig.quote:Op zondag 23 september 2012 15:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Iets als traditie schaf je niet van de een op andere dag af.
Nee, ik bedoelde simpelweg dat je een christelijke traditie niet zomaar uit het openbare leven weghaalt. Dit zou betekenen dat bijvoorbeeld ons volkslied maar moeten afschaffen vanwege de christelijke elementen.quote:Op zondag 23 september 2012 15:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je bedoelt dat als je het -echt- goed doet je als onoverkomelijk gevolg ook het koningshuis moet afschaffen? Want dat lijkt een beetje de enige bizarre traditie te zijn wat Nederlanders behandelen als transitieobject.
Eens maar ik vraag me dan nog steeds af. We hebben de afgelopen 40 jaar zeker weten kamermeerderheden gehad in de 2e en eerste kamer, en (belangrijk) ook tegelijkertijd om dit soort issues aan te kunnen pakken op een correcte manier. En toch blijft dit steeds maar weer liggen.quote:Op zondag 23 september 2012 15:22 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde simpelweg dat je een christelijke traditie niet zomaar uit het openbare leven weghaalt. Dit zou betekenen dat bijvoorbeeld ons volkslied maar moeten afschaffen vanwege de christelijke elementen.
Ik denk trouwens ook dat D66 iets heel anders verstaat onder 'de scheiding van kerk en staat' dan de SGP. De SGP is vele malen conservatiever en zijn voor een voorkeursbehandeling van de christelijke traditie (in tegenstelling tot D66 die voor het gelijkheidsbeginsel pleit), maar zal niet pleiten dat de macht van de staat behoort samen te vallen met die van de kerk (puur organisatorisch en bestuurlijk bekeken dus). Dat is het politieke debat over het multiculturalisme.
Niet sexy, maar het is vooral nooit belangrijk genoeg. Er moet altijd wel ergens samengewerkt worden met partijen zoals het CDA. Wellicht dat het klimaat er nu beter voor is sinds het CDA is gedecimeerd.quote:Op zondag 23 september 2012 15:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eens maar ik vraag me dan nog steeds af. We hebben de afgelopen 40 jaar zeker weten kamermeerderheden gehad in de 2e en eerste kamer, en (belangrijk) ook tegelijkertijd om dit soort issues aan te kunnen pakken op een correcte manier. En toch blijft dit steeds maar weer liggen.
Ik denk deels omdat de schoolstrijd dan weer terug gaat komen, omdat men denkt dat er nu veel belangrijkere dingen op de plank liggen (er ligt altijd wel iets belangrijkers op de plank dat vind ik zelf een zwak excuus). Of omdat het gewoon net niet een sexy genoeg project is oid?
Ik durf er niks over te zeggen. Op de website staat er niets over, dus ik vrees van niet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 11:00 schreef TomasR het volgende:
word dit toevallig ook uitgezonden of gestreamed of i.d. wil wel graag heen maar is mij tog beetje te ver reizen
Het is pas sinds de opkomst van de islamitische gemeenschappen en scholen weer in het oog gevallen. Logisch is het dat de 'gelijkheid-strijders' (het 'linkse' blok) geen noodzaak zagen in de nieuwe Nederlanders voor de voeten te lopen. Voor zij die zich hard maken voor een absoluut seculier systeem, geld dat ze door diezelfde nieuwe groep zijn wakker geschud. De christelijke scholengemeenschappen, en hoe hun te werk gingen, viel, zoals een ander hier al aangaf, min of meer onder de noemer 'onschuldige traditie'. De bijbelse verhalen die verteld werden deden niet veel af aan het algemene onderwijs en waren en zijn passend in de overheersende Nederlandse cultuur.quote:Op zondag 23 september 2012 15:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eens maar ik vraag me dan nog steeds af. We hebben de afgelopen 40 jaar zeker weten kamermeerderheden gehad in de 2e en eerste kamer, en (belangrijk) ook tegelijkertijd om dit soort issues aan te kunnen pakken op een correcte manier. En toch blijft dit steeds maar weer liggen.
Ik denk deels omdat de schoolstrijd dan weer terug gaat komen, omdat men denkt dat er nu veel belangrijkere dingen op de plank liggen (er ligt altijd wel iets belangrijkers op de plank dat vind ik zelf een zwak excuus). Of omdat het gewoon net niet een sexy genoeg project is oid?c
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |