abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116940366
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 01:10 schreef falling_away het volgende:
ja jammer dat ik snel weg moest. Ik kom net pas thuis en moet morgen weer werken..

Ik vond het bij vlagen erg interessant! Grote gedeeltes kende ik inderdaad al van het boek en de lezing op Youtube maar hij ging er hier en daar dieper op in (oa. ook waarom het boek niet "a universe from a vacuum state" heet Haushofer). Volgens mij is het allemaal binnnekort ook nog eens online te zien op de site van De Balie.
Wat voor reden gaf hij?
pi_116941444
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat voor reden gaf hij?
Ik ben nu de stream aan het uploaden, dus voor zover je die niet hebt gezien kun je die straks zelf terugkijken. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 18 september 2012 @ 17:27:19 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_116941757
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:25 schreef speknek het volgende:
Maar zonder ruimte geen tijd, zonder tijd geen causatie en zonder causatie geen natuurwetten (of quantummechanica moet echt probabilistisch ex nihilo zijn). Ik zat een tijdje te twijfelen of ik het zou vragen, en Philipse leek er met zijn eerste vraag naar te hinten, maar die zette ook niet door. Hij zal het vast wel ergens uitgelegd hebben.
Quantummechanica is zo'n stoere natuurwet, die bestond ook al voor het ontstaan van ons universum, schijnbaar :)

Het heeft toch wel iets tegenstrijdigs, want aan de ene kant worden de natuurwetten random(?) bepaald tijdens het ontstaan van een universum, maar aan de andere kant zorgt de natuurwet van de quantummechanica voor het ontstaan van het universum, blijkbaar. :?

Ik ga zijn boek nog maar eens goed lezen :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_116942924
Dit artikel is wel interessant:

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19634700

quote:
Dark energy camera snaps first images ahead of survey

The highest-resolution camera ever built has begun its quest to pin down the mysterious stuff that makes up nearly three-quarters of our Universe.
Bekend plaatje over redshift ook. :)
pi_116949318
Nou, daar istie dan:

8-)

[ Bericht 34% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 22:16:35 ]
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:19:59 #106
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_116950369
quote:
Nice, thanks. :) Meteen even zelf downloaden. Heb jij je vraag nog kunnen stellen aan hem?
pi_116950471
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:19 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Nice, thanks. :) Meteen even zelf downloaden. Heb jij je vraag nog kunnen stellen aan hem?
Nee, een aantal dingen die hij vertelde tijdens de lezing hebben me opnieuw aan het denken gezet over die vraag. Zoals zijn stelling dat een theory of quantum gravity niet alleen het spontaan ontstaan van deeltjes zou voorspellen, maar ook het spontaan ontstaan van ruimte en tijd.

Dus ik was even niet zo zeker meer over mijn vraag.

Ik heb nog wel handtekeningen geregeld voor 3 boeken, en hem even de hand geschud. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 18-09-2012 20:33:50 ]
pi_116951515
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, een aantal dingen die hij vertelde tijdens de lezing hebben me opnieuw aan het denken gezet over die vraag. Zoals zijn stelling dat een theory of quantum gravity niet alleen het spontaan ontstaan van deeltjes zou voorspellen, maar ook het spontaan ontstaan van ruimte en tijd.
Dat is een nogal technische uitspraak. Als je art kwantiseert krijg je een effectieve theorie geformuleerd op een vlakke ruimtetijd, waarop gravitonen propageren zoals deeltjes in het standaardmodel. Dus ook virtuele gravitonen. De vraag is wat hiervan overblijft in een daadwerkelijke theorie van kwantumgravitatie.

Die uitspraak van em is uiterst niet-triviaal.
pi_116951918
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:38 schreef Haushofer het volgende:

Die uitspraak van em is uiterst niet-triviaal.
Sja, niets van dit alles is voor mij erg triviaal. :) Ik ben zelf geen natuurkundige, en ik zie twee mensen die er meer verstand van hebben dan ik die het op een aantal punten met elkaar oneens zijn: jij, en Krauss.

In elk geval heb ik even genoeg om over na te denken. :) En ik vermoed veel natuurkundigen ook.
pi_116960725
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, niets van dit alles is voor mij erg triviaal. :) Ik ben zelf geen natuurkundige, en ik zie twee mensen die er meer verstand van hebben dan ik die het op een aantal punten met elkaar oneens zijn: jij, en Krauss.

In elk geval heb ik even genoeg om over na te denken. :) En ik vermoed veel natuurkundigen ook.
Krauss en ik zijn het denk ik inhoudelijk niet zo oneens. Krauss weet zelf ook dondersgoed hoe wankel dit soort uitspraken zijn. Maar populaire wetenschap wordt nooit met de gebruikelijke wetenschappelijke nuance gebracht. Dat verkoopt immers slecht.

Kritiek die ik hoor van kosmologen en fysici op zijn laatste boek is vooral dat het niet altijd duidelijk is wat gevestigde fysica is, en wat meer de speculatietoer opgaat. Die uitspraak over het spontaan ontstaan van ruimtetijd is overduidelijk het laatste, en ik kan veilig zeggen dat een heleboel mensen (in elk geval mijn collega's in mijn kwantumgravitatie-vakgroep, maar ook daarbuiten) het daar mee eens zullen zijn.

Kraus heeft er hooguit meer vertrouwen in dan ik. Dat mag, maar ik hoef dit soort boeken ook niet te verkopen. Dat is mijn grootste kritiek op dit soort literatuur, ook bv van Hawking: het is niet altijd even integer. Als je em zou vragen zo'n uitspraak wiskundig te onderbouwen zou je een hoop slecht gedefinieerde uitdrukkingen op het bord krijgen, met een hoop voorbehoud. Dan zeg ik als fysicus: vind eerst maar es een fatsoenlijk gedefinieerde kwantumgravitatie theorie die we goed begrijpen. En hou het speculeren voor tijdens de lunch. Presenteer het niet als mainstream wetenschap :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:16:49 #111
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116962558
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Krauss en ik zijn het denk ik inhoudelijk niet zo oneens. Krauss weet zelf ook dondersgoed hoe wankel dit soort uitspraken zijn. Maar populaire wetenschap wordt nooit met de gebruikelijke wetenschappelijke nuance gebracht. Dat verkoopt immers slecht.

Kritiek die ik hoor van kosmologen en fysici op zijn laatste boek is vooral dat het niet altijd duidelijk is wat gevestigde fysica is, en wat meer de speculatietoer opgaat. Die uitspraak over het spontaan ontstaan van ruimtetijd is overduidelijk het laatste, en ik kan veilig zeggen dat een heleboel mensen (in elk geval mijn collega's in mijn kwantumgravitatie-vakgroep, maar ook daarbuiten) het daar mee eens zullen zijn.

Kraus heeft er hooguit meer vertrouwen in dan ik. Dat mag, maar ik hoef dit soort boeken ook niet te verkopen. Dat is mijn grootste kritiek op dit soort literatuur, ook bv van Hawking: het is niet altijd even integer. Als je em zou vragen zo'n uitspraak wiskundig te onderbouwen zou je een hoop slecht gedefinieerde uitdrukkingen op het bord krijgen, met een hoop voorbehoud. Dan zeg ik als fysicus: vind eerst maar es een fatsoenlijk gedefinieerde kwantumgravitatie theorie die we goed begrijpen. En hou het speculeren voor tijdens de lunch. Presenteer het niet als mainstream wetenschap :)
En dan zeg ik als jurist: ik begrijp er geen kloot van, maar het klinkt allemaal prachtig!! ^O^
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_116962631
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat presentaties zoals deze de nuance missen die formele wetenschappelijke werken wel hebben. Als zodanig zijn ze natuurlijk ook niet bedoeld.

Je moet niet vergeten dat mensen zoals Krauss, Hawking en ook Dawkins fantastisch werk doen in het populariseren van wetenschap. En dat zou wel eens veel waardevoller kunnen zijn dan puur wetenschappelijk onderzoek.
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:22:42 #113
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_116962833
Dat is een gewaagde uitspraak. Maar misschien wel leuk voor een topic! 'Moet wetenschap populair (willen) zijn?' oid...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_116968987
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat presentaties zoals deze de nuance missen die formele wetenschappelijke werken wel hebben. Als zodanig zijn ze natuurlijk ook niet bedoeld.

Je moet niet vergeten dat mensen zoals Krauss, Hawking en ook Dawkins fantastisch werk doen in het populariseren van wetenschap. En dat zou wel eens veel waardevoller kunnen zijn dan puur wetenschappelijk onderzoek.
Ja,populariseren van wetenschap is belangrijk, dat is ook een reden waarom ik op fok zit :) Maar dat kan prima met de nuance die ook in de wetenschap wordt gebruikt. Snaartheorie en QG in het algemeen is net zo fascinerend als we erbij zeggen dat we veel zaken daaromtrent nog amper begrijpen en dus voorzichtig moeten zijn in conclusies trekken.
pi_116970881
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja,populariseren van wetenschap is belangrijk, dat is ook een reden waarom ik op fok zit :) Maar dat kan prima met de nuance die ook in de wetenschap wordt gebruikt. Snaartheorie en QG in het algemeen is net zo fascinerend als we erbij zeggen dat we veel zaken daaromtrent nog amper begrijpen en dus voorzichtig moeten zijn in conclusies trekken.
Ik ben ook geļnteresseerd geraakt in wetenschap door oa. boeken van Hawking (Brief history of time) dus dit soort schrijvers doen zeker goed werk.

Philipsen maakte al een soortgelijke opmerking als jij richting Krauss. Hij vroeg zich af hoe hij zo overtuigd kon zijn van zijn gelijk, en vooral waarom deze hypothese of theorie overtuigender is dan bijv. de bouncing universe theorie. Ik moet de video nog eens nakijken om te zien hoe Krauss exact reageerde, maar mij werd in ieder geval duidelijk dat hij heel gepassioneerd en overtuigd is van zijn gelijk.

Hij geeft natuurlijk ook regelmatig lezingen op een veel hoger niveau in Arizona state en andere universiteiten. Hoewel ik daar weinig van zou begrijpen ben ik wel benieuwd of hij wellicht zijn uitspraken verder kan verdedigen. Jammer dat je er niet was om zelf vragen te stellen hierover.
Alpha kenny one
pi_116973185
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is een gewaagde uitspraak. Maar misschien wel leuk voor een topic! 'Moet wetenschap populair (willen) zijn?' oid...
Hmm, zo heel gewaagd lijkt die uitspraak me toch niet. 1 op 1 is wetenschappelijk onderzoek natuurlijk waardevoller, maar er zijn ontzettend veel onderzoekers... en maar een handjevol PR-mensen zoals Krauss. En juist dat maakt dit soort lezingen zo waardevol.
pi_116973308
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Och, ook Krauss lijkt er geen probleem mee te hebben om ronduit te zeggen dat we nog geen QG theorie hebben.

Wat zo'n lezing wel saaier en vooral onbegrijpelijker zou maken is als het wordt behandeld in het wiskundige detail waarin dat eigenlijk zou moeten. Dat laatste lijkt me ook niet echt nodig.

Het zou best kunnen dat hij niet altijd even genuanceerd is in zijn uitspraken, of de stelligheid waarmee hij die doet. Maar er spreekt wel een passie uit. En die passie verkoopt goed. :) Zo'n passie moet je ook wel hebben als wetenschapper, denk ik.
pi_116993085
Ook interessant, een uitleg voor leken over donkere energie en donkere materie:

http://science.nasa.gov/a(...)what-is-dark-energy/
pi_117026138
Ik kwam vandaag deze blog van Sean Carroll(naar eigen zeggen bevriend met Krauss) over Krauss' boek tegen. Interessant om te lezen :) Met name

quote:
First, I think that Lawrence’s book makes a lot more sense when viewed as part of the ongoing atheism vs. theism popular debate, rather than as a careful philosophical investigation into a longstanding problem. Note that the afterword was written by Richard Dawkins, and Lawrence had originally asked Christopher Hitchens, before he became too ill — both of whom, while very smart people, are neither cosmologists nor philosophers. If your real goal is to refute claims that a Creator is a necessary (or even useful) part of a complete cosmological scheme, then the above points about “creation from nothing” are really quite on point. And that point is that the physical universe can perfectly well be self-contained; it doesn’t need anything or anyone from outside to get it started, even if it had a “beginning.” That doesn’t come close to addressing Leibniz’s classic question, but there’s little doubt that it’s a remarkable feature of modern physics with interesting implications for fundamental cosmology.

Second, after David’s review came out, Lawrence took the regrettable tack of lashing out at “moronic philosophers” and the discipline as a whole, rather than taking the high road and sticking to a substantive discussion of the issues. In the Atlantic interview especially, he takes numerous potshots that are just kind of silly. Like most scientists, Lawrence doesn’t get a lot out of the philosophy of science. That’s okay; the point of philosophy is not to be “useful” to science, any more than the point of mycology is to be “useful” to fungi. Philosophers of science aren’t trying to do science, they are trying to understand how science works, and how it should work, and to tease out the logic and standards underlying scientific argumentation, and to situate scientific knowledge within a broader epistemological context, and a bunch of other things that can be perfectly interesting without pretending to be science itself. And if you’re not interested, that’s fine. But trying to undermine the legitimacy of the field through a series of wisecracks is kind of lame, and ultimately anti-intellectual — it represents exactly the kind of unwillingness to engage respectfully with careful scholarship in another discipline that we so rightly deplore when people feel that way about science. It’s a shame when smart people who agree about most important things can’t disagree about some other things without throwing around insults. We should strive to be better than that.

Des te grappiger dus dat Philipse was uitgenodigd om het debat bij te wonen. :P
  donderdag 20 september 2012 @ 16:53:58 #120
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117029171
Boek uit, niet bijstersterk.

quote:
And whats all this talk in the comments about God..Science tries to find out what the truth is, while religion states this is the truth. The warning for believers came early in the book, so dont criticize the author!
Dit soort reacties, nee geloof zegt die mag je geloven en waneer je dat geloof geloof je dat je het ware gelooft. De discussie en de continue aanval in "Why there is something rather than nothing" of " how..." is geen bewijsvoering voor het niet bestaan van God. Waarom denkt Krauss (hij haalt het meerdere keren aan) dat God aanraakbaar is en wanneer een gelovige dan met een argument komt dat God niet van deze wereld is hij dan buien het unversum moet staan. Gods bestaan zal je nooit kunnen ontkrachten danwel bewijzen; daarom heet het ook geloof.

Op het punt van causuliteit (dus het ontstaan van iets uit niets) heeft hij me niet weten overtuigen. Materie en anti-materie die in QM wel en niet onstaan continue komen en weer weggaan en eventueel een rimpeling in het "niets" kan ontstaan is naar mijn idee veel te simpel (ja te simpel).

[ Bericht 53% gewijzigd door xzaz op 20-09-2012 17:08:41 ]
pi_117029640
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik kwam vandaag deze blog van Sean Carroll(naar eigen zeggen bevriend met Krauss) over Krauss' boek tegen. Interessant om te lezen :) Met name

First, I think that Lawrence’s book makes a lot more sense when viewed as part of the ongoing atheism vs. theism popular debate, rather than as a careful philosophical investigation into a longstanding problem.

Des te grappiger dus dat Philipse was uitgenodigd om het debat bij te wonen. :P
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe het een filosofisch vraagstuk is. Krauss meent dat het ontstaan van het universum verklaard kan worden zonder een god, en geeft daar voornamelijk natuurkundige argumenten voor... geen filosofische.

Dat die conclusie allerlei filosofische en theologische consequenties heeft is wellicht interessant, maar wetenschappelijk gezien irrelevant - zoals hij in de presentatie ook een aantal keren benadrukt.
pi_117030176
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:06 schreef Molurus het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe het een filosofisch vraagstuk is.
Het is ten eerste imo in die zin "filosofisch" (ik denk dat Carroll niet erg nauwkeurig is met deze term) dat om het vraagstuk wat Krauss probeert fysisch te beantwoorden, een paradigmaverschuiving nodig is die nog niet is bewerkstelligd. Ik zeg het nog maar es: de meeste fysica die Krauss gebruikt in zijn redenatie, wat veelal onder de noemer "Quantum Cosmology" gaat en waar mensen als Hawking een enorme rol in hebben gespeeld, is nogal wankel en gaat uit van semi-klassieke benaderingen van Algemene Relativiteit. Dat kan je enige hints geven, met name in lage energie limieten (wat de oerknal alles behalve is!), maar ook niet meer dan dat.

Ten tweede krijg ik de indruk dat door die fysische nadruk er weinig aandacht door Krauss wordt besteed aan de filosofische kant van het verhaal, als in hoe vroegere denkers over dit vraagstuk hebben nagedacht, en dus grotendeels buiten de fysica om. Persoonlijk kan ik dat ook wel waarderen; uiteindelijk is het een fysisch vraagstuk. Het is vanuit een historisch perspectief interessant om te kijken wat bv klassieke denkers hier over hebben gezegd, maar persoonlijk haak ik bij mensen als Plantinga en Laine Craig al snel af wegens het hoge gehalte aan willekeur en het gebrek aan fysisch besef.
pi_117030279
Maar ik heb net het oorspronkelijke artikel van Hawking en Hartle uitgeprint, alsmede een set lecture notes over Quantum Cosmology, en zal er de komende dagen es wat aandacht aan geven. :)

De reactie van een collega van mij, werkende op snaarkosmologie, over het boek van Krauss: "My God, that sounds really exotic". En dat is tekenend uit de mond van een snaartheoreet :P
  donderdag 20 september 2012 @ 17:29:29 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117030602
Niet vergeten dat het de aller aller moeilijkste vraag voor een wetenschapper is "Waar komen we vandaan" en deze dan te beantwoorden. De titel van zijn boek, die Krauss heeft gekozen, is gekozen vanwege marketingdoelleinden.
pi_117030625
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:06 schreef Molurus het volgende:
Dat die conclusie allerlei filosofische en theologische consequenties heeft is wellicht interessant, maar wetenschappelijk gezien irrelevant - zoals hij in de presentatie ook een aantal keren benadrukt.
De bijdrage van Dawkins is dan ook irrelevant, wat mij betreft. Het zal goed voor de verkoopcijfers zijn, maar het drukt wel gelijk een stempel op het boek.

Misschien komt mijn kritische noot over het boek ook wel van het feit dat ik het idee dat het universum geen Goddelijke schepper nodig heeft volstrekt triviaal vind; het zit zelfs in de huidige wetenschappelijke methode ingebakken, en tot nu toe is er geen enkele reden om te geloven dat we God nodig hebben. Sommige mensen vinden het nodig anderen daar van te overtuigen. Wat dat betreft vind ik dan alleen de discussie omtrent de betekenis van finetuning interessant, maar dat is al weer redelijk technisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')