quote:Op maandag 3 september 2012 17:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet nog even kijken of ik kom, ,probeer op t moment wat te regelen
Mijn kritiek kan ik je alvast verklappen: zijn boek had "a universe from a vacuum state" moeten heten. Verder kun je nogal wat vraagtekens zetten bij z'n verhaal, mede omdat het kwantumgravitatie betreft. En raad es wat nog steeds niet goed begrepen wordt in de hoge energie fysica?
Het is dus allemaal nogal speculatief.
De vraag die ik Krauss wil gaan stellen als ik de kans krijg sluit daar wellicht aardig bij aan, en dat is de volgende:quote:Op maandag 3 september 2012 17:36 schreef Haushofer het volgende:
Mijn kritiek kan ik je alvast verklappen: zijn boek had "a universe from a vacuum state" moeten heten.
yep.. is wel een aanrader. Maar wat denk je te vinden in dit boek? Als creationist heb je toch altijd het argument ' maar wie heeft dan de kwantumfluctuaties 'gemaakt' of in gang gezet' ?quote:Op maandag 3 september 2012 23:36 schreef xzaz het volgende:
Iemand die hier uberhaupt het boek heeft en gelezen heeft? Als creationist lijkt me het wel eens aardig om te lezen.
Mag een Atheist de Bijbel niet lezen? Antwoorden hoe uit niets iets kan ontstaan (waar dit topic over ging). Uiteraard zie ik het door een Creationistische bril. Zal hem eens bestellen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 00:08 schreef falling_away het volgende:
[..]
yep.. is wel een aanrader. Maar wat denk je te vinden in dit boek? Als creationist heb je toch altijd het argument ' maar wie heeft dan de kwantumfluctuaties 'gemaakt' of in gang gezet' ?
Hier hetzelfde. Ik vermoed dat je de kaarten aan de balie moet afhalen, maar heel duidelijk is dat niet. Wellicht moet je ze even bellen om te informeren.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:32 schreef mike-amersfoort het volgende:
Ik heb alleen een mail met een transactienummer, nog niks in de post, is dat voldoende? Ik heb namelijk ook nog kaartjes besteld voor morgen
Ik heb het boek gelezen. Het is feitelijk een uitgebreide papieren versie van zijn bekende lezing op youtube. (Zie OP van deel 1 van dit topic.)quote:Op maandag 3 september 2012 23:36 schreef xzaz het volgende:
Iemand die hier uberhaupt het boek heeft en gelezen heeft? Als creationist lijkt me het wel eens aardig om te lezen.
Ziet er interessant uit!quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:45 schreef Haushofer het volgende:
Misschien vind je dit,
http://www.sns.ias.edu/~malda/sciam-maldacena-3a.pdf
een interessant artikeltje. Het gaat over holografie, zo ongeveer het hotste topic van de afgelopen 10 jaar in het vakgebied,en behandelt ook hoe onze notie van ruimtetijd hierdoor kan veranderen.
Ik ben bang dat er dadelijk nog een 1d- en 5d-theorie komt. Volgens mij is alle informatie in zoveel / weinig dimensies weer te geven als je maar wilt, zie snaar-theorie. Het belangrijke vind ik persoonlijk het aantal demensies waarin alles het makkelijkst te begrijpen / berekenen valt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:45 schreef Haushofer het volgende:
Misschien vind je dit,
http://www.sns.ias.edu/~malda/sciam-maldacena-3a.pdf
een interessant artikeltje. Het gaat over holografie, zo ongeveer het hotste topic van de afgelopen 10 jaar in het vakgebied,en behandelt ook hoe onze notie van ruimtetijd hierdoor kan veranderen.
Dit snap ik niet. Snaartheorie legt juist enorme restricties op het aantal dimensies, in tegenstelling tot andere theorieen. Het is niet zo dat we het zo fijn vinden om naar 10 dimensies te gaan; de theorie dwingt je hiertoe!quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:36 schreef mike-amersfoort het volgende:
[..]
Ik ben bang dat er dadelijk nog een 1d- en 5d-theorie komt. Volgens mij is alle informatie in zoveel / weinig dimensies weer te geven als je maar wilt, zie snaar-theorie. Het belangrijke vind ik persoonlijk het aantal demensies waarin alles het makkelijkst te begrijpen / berekenen valt.
Ik kan jou het antwoord ook wel geven hoor op de eerste vraag, daarvoor hoef je echt niet naar die held Krauss. De definitie van 'causality' omvat per definitie 'tijd'. Immers, de oorzaak moet in de tijd voorafgaan aan het gevolg.quote:Op maandag 3 september 2012 19:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag die ik Krauss wil gaan stellen als ik de kans krijg sluit daar wellicht aardig bij aan, en dat is de volgende:
"Does causality require time? And if so, does it make any sense to talk about a cause of the universe if time itself is a property of the universe?"
(suggesties welkom)
Dat klopt dan dus weer niet, want een vacuüm is ook gewoon iets.quote:Op maandag 3 september 2012 23:08 schreef falling_away het volgende:
in een ander interview werd krauss ook gevraagd wat hij dan met 'nothing' bedoelde, en het kwam erop neer dat hij idd een vacuum bedoelde.
Volgordelijkheid vereist toch geen tijd? De natuurlijke getallen of de bladzijden van een boek hebben een volgorde ongeacht of tijd bestaat.quote:Op zaterdag 8 september 2012 09:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik kan jou het antwoord ook wel geven hoor op de eerste vraag, daarvoor hoef je echt niet naar die held Krauss. De definitie van 'causality' omvat per definitie 'tijd'. Immers, de oorzaak moet in de tijd voorafgaan aan het gevolg.
Wat is 'volgorde'? Het zit al in het woord: 'een orde in het volgen'. En wat is dan 'volgen'? Als B na A komt, toch? Of als A eerder komt dan B, toch? De door mij vetgemaakte woorden 'na' en 'eerder' zijn toch uitingen van tijd, toch? Dus dan zit toch in het begrip 'volgordelijkheid' een tijdselement inbesloten? Toch?quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgordelijkheid vereist toch geen tijd? De natuurlijke getallen of de bladzijden van een boek hebben een volgorde ongeacht of tijd bestaat.
Welnee. 'Volgorde' heeft twee betekenissen. Volgorde in de tijd en volgorde in de ruimte. Je kunt best een geometrische struktuur in de ruimte hebben die totaal stilstaat zonder tijd.quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:15 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat is 'volgorde'? Het zit al in het woord: 'een orde in het volgen'. En wat is dan 'volgen'? Als B na A komt, toch? Of als A eerder komt dan B, toch? De door mij vetgemaakte woorden 'na' en 'eerder' zijn toch uitingen van tijd, toch? Dus dan zit toch in het begrip 'volgordelijkheid' een tijdselement inbesloten? Toch?
Als je het hebt over dat een object 'komt voor' een ander object, dan is er sprake van beweging en dan bereikt K mij eerder dan X -> er is sprake van tijd.quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee. 'Volgorde' heeft twee betekenissen. Volgorde in de tijd en volgorde in de ruimte. Je kunt best een geometrische struktuur in de ruimte hebben die totaal stilstaat zonder tijd.
Stel je hebt een reeks van objecten die geheel stil staan, maar die zich in deze volgorde in de ruimte bevinden: K, X, D, T, U. Komt K dan voor U?
En als atheist of niet gelovige bekijk je alle bewijzen die bv over Gods bestaan als:quote:Op dinsdag 4 september 2012 00:08 schreef falling_away het volgende:
yep.. is wel een aanrader. Maar wat denk je te vinden in dit boek? Als creationist heb je toch altijd het argument ' maar wie heeft dan de kwantumfluctuaties 'gemaakt' of in gang gezet' ?
Of als: dat begrijpen we nog niet.quote:Op zondag 9 september 2012 16:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En als atheist of niet gelovige bekijk je alle bewijzen die bv over Gods bestaan als:
Ohhh puur toeval.
Tja zo kun je dat ook over jullie zeggen.....
Mooi. Dan zijn we klaar met deze discussie.quote:Op zondag 9 september 2012 18:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of als: dat begrijpen we nog niet.
Dat ging weer over niks.quote:Op zondag 9 september 2012 19:07 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mooi. Dan zijn we klaar met deze discussie.
nee helemaal niet.. we bekijken de zaken echter vanuit meer dan een standpunt, in tegen stelling tot de gelovigen. Als jullie iets niet begrijpen of als iets te complex lijkt dan heeft god het gedaan - einde discussie. (denk bijv. aan de regenboog die als aandenken aan de wereldwijde vloed door god gemaakt zou zijn 4000 jaar geleden).quote:Op zondag 9 september 2012 16:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En als atheist of niet gelovige bekijk je alle bewijzen die bv over Gods bestaan als:
Ohhh puur toeval.
Tja zo kun je dat ook over jullie zeggen.....
Ik vrees dat je bij het verkeerde praatje zit, danquote:Op zondag 9 september 2012 20:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik kan helaas niet, moet werken van half 6 tot 10! Maar ik verwacht een volledige rapportage van het ultieme argument tegen god van de mensen die wel gaan
Nee joh, die Krauss gaat precies vertellen hoe het in elkaar steekt, wacht maar af!quote:Op maandag 10 september 2012 07:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vrees dat je bij het verkeerde praatje zit, dan
Ik vond het inderdaad pas iets verderop in het boek echt interessant worden. Sommige gedeeltes kende ik al van zijn lezing op Youtube maar hij gaat er daarna dieper op in.quote:Op maandag 10 september 2012 11:48 schreef xzaz het volgende:
Heb het boek binnen gekregen, veel sarcastische opmerkingen en tot nu toe geen nieuws voor mij. Maar goed het boek moet eigenlijk nog beginnen.
Je krijgt hooguit een argument waarom "god bestaat omdat we anders het ontstaan van het universum niet kunnen verklaren" kul is. En dat wisten we al.quote:Op maandag 10 september 2012 09:09 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Nee joh, die Krauss gaat precies vertellen hoe het in elkaar steekt, wacht maar af!
Ik vind Krauss op sommige punten wat te kort door de bocht. Ik bedoel: als je in een vacuum kwamtumfluctuaties wil waarnemen, zul je al gauw stuiten op problematiek zoals de onzekerheidsrelatie uit 1927. Daarnaast zorgt de waarneming zelf voor een kromming van de ruimtetijd door zichzelf, waardoor de kosmologische constante aan het begin van het universum nooit uit meer dan vijf dimensies kan bestaan. Dat miste ik een beetje in zijn verhaal.quote:Op maandag 10 september 2012 11:57 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik vond het inderdaad pas iets verderop in het boek echt interessant worden. Sommige gedeeltes kende ik al van zijn lezing op Youtube maar hij gaat er daarna dieper op in.
Als je het mij vraagt zijn er nog steeds heel veel mensen die dit niet weten.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je krijgt hooguit een argument waarom "god bestaat omdat we anders het ontstaan van het universum niet kunnen verklaren" kul is. En dat wisten we al.
In dit geval zal Herman Philipse die rol op zich gaan nemen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:18 schreef Haushofer het volgende:
Maar ja, ik denk dat wat ophitsende woorden van Dawkins wonderen kunnen doen.
Hoe bedoel je dit?quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:27 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Daarnaast zorgt de waarneming zelf voor een kromming van de ruimtetijd door zichzelf, waardoor de kosmologische constante aan het begin van het universum nooit uit meer dan vijf dimensies kan bestaan. Dat miste ik een beetje in zijn verhaal.
Er zijn nog steeds heel veel mensen die dit niet willen weten. En daar verandert Krauss weinig aan, vrees ik.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:30 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zijn er nog steeds heel veel mensen die dit niet weten.
Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap. God schiep de aarde en dus ook zijn geschiedenis.quote:Op woensdag 12 september 2012 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn nog steeds heel veel mensen die dit niet willen weten. En daar verandert Krauss weinig aan, vrees ik.
Ik heb dat anders ervaren. Volgens mij heeft Krauss het meestal over de scheppingsmythes zoals die bijv in de bijbel te vinden zijn. Hij zegt dat de realiteit vaak veel mooier en interessanter is dan deze mythes die ooit verzonnen zijn door mensen die een uitleg probeerden te vinden op de vraag hoe alles ontstaan is.quote:Op woensdag 12 september 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap. God schiep de aarde en dus ook zijn geschiedenis.
Sorry, ik zat een beetje te geinen. Had ik zin in.Zal het niet meer doenquote:
Nee, maar god heeft zijn rol als verklarende factor in de wetenschap al wel een tijd geleden uitgespeeld. Gezien de ID-beweging of een William Laine Craig die door blijft leuteren over finetuning kan ik niet zeggen dat dit is doorgedrongen.quote:Op woensdag 12 september 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Alsof Christenen tegen het ontdekken van het 'begin' van onze ruimte en tijd zijn. Krauss doet in zijn boek ook steeds moeilijk over mensen die Geloven dat er een god (in welke vorm dan ook) is die dit alles heeft gemaakt. Dat zal nooit kunnen worden ontkracht door wetenschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |