En wat hebben hun daar dan?quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:23 schreef xzaz het volgende:
Uit me hoofd, Duitsland Frankrijk Amerika en Canada...
Thats Americaquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:24 schreef Roolio het volgende:
De Amerikanen kloppen zichzelf wel vaak op de borst zeg. Maar het zij ze vergeven.
We hebben meegeholpen met de bouw van onderdelen van de MSL. Amerikanen zijn goed in regelen, CAPCOM ed wat ze ook niet aan de Chinezen wouden geven. Europa is goed in Zonne energie (niet gebruikt nu maar goed) dat soort gebied. De energie van MSL komt ook uit Rusland.quote:
China gaat ook ver komen, ben ik wel van overtuigd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:25 schreef xzaz het volgende:
[..]
We hebben meegeholpen met de bouw van onderdelen van de MSL. Amerikanen zijn goed in regelen, CAPCOM ed wat ze ook niet aan de Chinezen wouden geven. Europa is goed in Zonne energie (niet gebruikt nu maar goed) dat soort gebied. De energie van MSL komt ook uit Rusland.
Misschien ook een beetje om wat patriotitische goodwill bij het Amerikaanse volk op te wekken, om wat meer budget los te krijgen.quote:
Serieus? Of is het iemand in een hoekje bij JPL in Californië?quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:25 schreef LXIV het volgende:
Stuurt die robot nu rechtstreeks twitterberichten? Dat is wel cool.
Niet als ze zo doorgaan; ze moeten samenwerken en NASA moet dat ook inzien.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
China gaat ook ver komen, ben ik wel van overtuigd.
Is gewoon het marketing team van hun.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:26 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Serieus? Of is het iemand in een hoekje bij JPL in Californië?
Vanop welk account?
Yup, ik verwacht berichten als: "They see me rollin'. They Hatin' ".quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:25 schreef LXIV het volgende:
Stuurt die robot nu rechtstreeks twitterberichten? Dat is wel cool.
Chillin with Marsians..quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:27 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Yup, ik verwacht berichten als: "They see me rollin'. They Hatin' ".
Tja, ze hebben het nodig. En het is wel die drive die dit soort resultaten brengt, blijkbaar. Met de europese onverschilligheid redt je het niet.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:27 schreef Renderclippur het volgende:
Fakking Amerikanen met hun patriotismisch gezeik telkens
Hetzelfde bij het Amerikaanse basketball team bij de Olympische Spelen, daarom zijn ze ook zo goed. Dat kenmerkt hun.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:28 schreef Pek het volgende:
[..]
Tja, ze hebben het nodig. En het is wel die drive die dit soort resultaten brengt, blijkbaar. Met de europese onverschilligheid redt je het niet.
Nooit een vastloper gehad, wat is je punt?quote:
Kwam net groot Windows XP logo in beeld bij de nieuwste foto op Nasa TV.quote:
Die van Curiosity? Nee, natuurlijk niet omgwtfquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:30 schreef Renderclippur het volgende:
Kan iemand higher res foto's vinden van zowel de linker als de rechter camera? Kijken of ik er een stereo-image van kan maken
Dit zijn de grote foto's tot nu toe, over 3 uur kunnen er weer foto's worden gedownlinkt van Odysseyquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:30 schreef Renderclippur het volgende:
Kan iemand higher res foto's vinden van zowel de linker als de rechter camera? Kijken of ik er een stereo-image van kan maken
Hm, dan is het maar afwachtenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit zijn de grote foto's tot nu toe, over 3 uur kunnen er weer foto's worden gedownlinkt van Odyssey
En ik wil test resultaten van de bodemmonsters.... nuquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:30 schreef Renderclippur het volgende:
Het is ook politiek. Nasa wil meer budget. De nadruk op nationaal prestige helpt om politieke steun te krijgen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:24 schreef Roolio het volgende:
De Amerikanen kloppen zichzelf wel vaak op de borst zeg. Maar het zij ze vergeven.
Ik heb gelukkig nog 4 uur geslapen...quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik twijfel of ik moet gaan slapen, kon toch beter gaan slapen vannacht.
meer dan mij iigquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig nog 4 uur geslapen...
Koopjequote:
Ik leg graag bij voor enkele zeurende amerikanen.quote:
Zekerquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:39 schreef TLC het volgende:
Ik dacht dat is zo'n klein rijdend robotding, blijkt het het formaat te hebben van een kleine personenauto
https://twitter.com/MarsCuriosityquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:26 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Serieus? Of is het iemand in een hoekje bij JPL in Californië?
Vanop welk account?
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:39 schreef TLC het volgende:
Ik dacht dat is zo'n klein rijdend robotding, blijkt het het formaat te hebben van een kleine personenauto
Ik vraag me af he, de techniek die nu gebruikt is om dit ding op mars te krijgen - de vliegende skycrane. (en met name de software kan waardoor het geheel automatisch kon) kan in principe ook wel gebruikt worden om razendsnel goederen ergens te droppen op aarde lijkt me.quote:
Ik kijk geen OS maar de BBC heeft 3 zenders olympiade, voordeel van SAT TVquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:40 schreef TLC het volgende:
Wel schandalig trouwens dat je wel beelden van Mars live kunt zien maar hoe een Nederlander het surfen wint op de O.S. ho maar![]()
Inderdaad geen zonnepanelen, die raakten snel vervuild. De vorige rovers hadden soms mazzel met een dustdevil die de boel weer schoonveegde, maar daar kun je niet op rekenen natuurlijkquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
ZekerEn de energie komt van een plutonium reactor (hoe het precies werkt weet ik ook niet
)
Volgens mij is die foto gewoon gemaakt op aarde hoor..quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe krijgen die mensen die er naast staan lucht??
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zat jij ook niet bij onweer-online.nl?
Toch knap man hoe dat ze zo'n ding op Mars kunnen neerzetten en het vanuit hier kunnen besturenquote:
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:43 schreef Roolio het volgende:
[..]
Volgens mij is die foto gewoon gemaakt op aarde hoor..
Dan ben je wel cool, als Mark Zuckerberg jou gaat quoten op FB.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:43 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Zuckerberg heeft ook niets te doen.
[ afbeelding ]
Dat is de studio waar de rover nu staat en die nu ingericht wordt om volgende foto's te fakenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_batteryquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
ZekerEn de energie komt van een plutonium reactor (hoe het precies werkt weet ik ook niet
)
Ze hebben van elk voertuig een exacte kopie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat de warmte die tijdens het verval van het plutonium vrij komt wordt opgevangen en omgezet naar bruikbare energie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
)
Ze hebben alles getest, maar in delen, niet alles in het geheel tegelijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:48 schreef MrNiles het volgende:
vraag me af of ze de landing hebben getest op aarde of alleen met simulaties
Testen op aarde kan niet aangezien de atmosfeer en zwaartekracht op Mars anders is. Ik denk dat voor bepaalde delen wel prototypes zijn gemaakt, maar testen hier is toch heel anders.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:48 schreef MrNiles het volgende:
vraag me af of ze de landing hebben getest op aarde of alleen met simulaties
Alles is - zoals Piet zei - op aarde in delen getest. De atmosfeer en zwaartekracht wordt meegenomen in de berekeningen en tienduizenden regels code.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:50 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Testen op aarde kan niet aangezien de atmosfeer en zwaartekracht op Mars anders is. Ik denk dat voor bepaalde delen wel prototypes zijn gemaakt, maar testen hier is toch heel anders.
Hij is echt geniaal, zijn humor in de vorige persco's was echt geweldig. Hij kan ook heel goed uitleggen.quote:
Ja, neergestort en daar doen ze ook niks meer mee. Gaan ze ook niet meer naartoe.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Maar die kraan is verder op ontploft neem ik aan?
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:53 schreef Pietverdriet het volgende:
BBC horizon had vorige week een uur durende docu er over.
Zouden ze dat wel doen, dan zouden ze gezien hebben dat dat ding net de enige marsbewoner heeft gepletquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja, neergestort en daar doen ze ook niks meer mee. Gaan ze ook niet meer naartoe.
Ja, ze wachten nu ook eerst tot alle stof is neergedaald voordat de echt goede camera's zullen uitklappen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:57 schreef Pakspul het volgende:
Wat kunnen we nou in de eerste paar dagen verwachten? Ik neem aan dat de rover de eerste dagen nog even stil blijft staan en testen gaat uitvoeren op het systeem om groen licht te geven om gaan te bewegen. En meer foto's van de omgeving?
System checks inderdaad, wachten op het stof neergedaald is foto's maken van de omgeving en dan plannen wat ze gaan doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:57 schreef Pakspul het volgende:
Wat kunnen we nou in de eerste paar dagen verwachten? Ik neem aan dat de rover de eerste dagen nog even stil blijft staan en testen gaat uitvoeren op het systeem om groen licht te geven om gaan te bewegen. En meer foto's van de omgeving?
En wie gaat de Hazcams afstoffen?quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, ze wachten nu ook eerst tot alle stof is neergedaald voordat de echt goede camera's zullen uitklappen.
Testen ja, maar elke test is ook weer gelijk een wetenschappelijk experiment: foto's, boren, gravenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:57 schreef Pakspul het volgende:
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Maar die kraan is verder op ontploft neem ik aan?
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja, neergestort en daar doen ze ook niks meer mee. Gaan ze ook niet meer naartoe.
quote:
Momenteel zit ik op mijn werk, deze persco's zijn vast wel ergens terug te zien straks?quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Hij is echt geniaal, zijn humor in de vorige persco's was echt geweldig. Hij kan ook heel goed uitleggen.
Zoiets hoorde ik ookquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Over 25/30 minuten nieuwe foto's waarschijnlijk.
Commfimedquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er zitten kleppen op die opengaan, eenmaal open kunnen ze niet meer dicht.
in het jouwe zeker?quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:57 schreef Renderclippur het volgende:
Moet die meid niet in bed liggen?
Ik wacht op foto's van de MARDIquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Over 25/30 minuten nieuwe foto's waarschijnlijk.
Mars Descent Imagerquote:
Dr. Charles Elachiquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Weet niemand nou wie die 2de man van links met dat accent is?
Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:11 schreef Roolio het volgende:
Hoe kan het stof op de lens van een neerwaards gerichte camera blijven zitten? Er is geen vocht toch? Statische electriciteit?
Je dacht dat ze even whoohoo de grand prix van Monaco gingen rijden?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Lol, een paar weken om alles aan de Curi te testen en daarna pas rijden en over 1 jaar zitten ze pas bij de berg.
Op mars is idd ook water(vocht), ijs, wolken aanwezigquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:11 schreef Roolio het volgende:
Hoe kan het stof op de lens van een neerwaards gerichte camera blijven zitten? Er is geen vocht toch? Statische electriciteit?
Die lijken me ook interessant ja!quote:
Die ja, dankje.quote:
Nee joh, maar ik had wel verwacht dat het iets sneller ging.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:12 schreef Pek het volgende:
[..]
Je dacht dat ze even whoohoo de grand prix van Monaco gingen rijden?
Iemand?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Momenteel zit ik op mijn werk, deze persco's zijn vast wel ergens terug te zien straks?
"Pardon my french"quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Zei hij nu echt " Not let the French screw it up" ?
wordt wel later herhaald op NASA TVquote:
quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja, NASATV op youtube. JPLnews op youtube. Worden allemaal geupload.
Thanksquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:15 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
wordt wel later herhaald op NASA TV
Komende uren...quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:17 schreef Renderclippur het volgende:
Hoelaat kwam de volgende reeks foto's?
Komende minuten moeten er nog wat komen want de Odyssey zit dan weer op de goeie positie.quote:
MARS - De Missies! Deel 8quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:26 schreef MrNiles het volgende:
gaan wij nog meemaken dat er bemande vluchten naar mars (of andere planeten dan de maan) gaan?
en is het moreel verantwoord dat de eerste (paar?) vluchten een enkele reis is?
ben toevallig nu de serie Taken van Steven Spielberg aan het kijken..je vraagt je toch af wat er nog meer is in dat enorme heelal
Hangt er vanaf hoe oud je bent, Ik iig niet meer ben ik bangquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:26 schreef MrNiles het volgende:
gaan wij nog meemaken dat er bemande vluchten naar mars (of andere planeten dan de maan) gaan?
Als het aan deze Nederlanders ligt wel.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:26 schreef MrNiles het volgende:
ben toevallig nu de serie Taken van Steven Spielberg aan het kijken..je vraagt je toch af wat er nog meer is in dat enorme heelal
Nederlands team gaat voor 2025 nederzetting op Mars stichtenquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:26 schreef MrNiles het volgende:
Nee was ik niet maar toch bedankt. 7 wagentjes al?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:29 schreef -CRASH- het volgende:
@Yuri_Boyka
Jij vroeg toch of Curi bij een andere rover zou kunnen komen....
Curi is het dichts in de buurt van Spirit.
So close but so far away......
[ afbeelding ]
serieus?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Als het aan deze Nederlanders ligt wel.
http://mars-one.com/en/
4 met wielenquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Nee was ik niet maar toch bedankt. 7 wagentjes al?
Weten ze nog niet (correct me if I'm wrong). In de planning staat dat in 2018 een boorplatform op Mars gaat boren naar grondstoffen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:34 schreef MrNiles het volgende:
[..]
serieus?
zit er interessante grondstoffen in de grond? wat heb je anders te zoeken daar?
als tussenstop verder de ruimte in..maar dan is een shell of bp wel handig op mars
Spirit is dood en die andere werken nog? Wat zijn die Vikings?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:34 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
4 met wielen
- Pathfinder
- Spirit
- Oppotunity
- En Curi
http://en.wikipedia.org/wiki/Viking_programquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Weten ze nog niet (correct me if I'm wrong). In de planning staat dat in 2018 een boorplatform op Mars gaat boren naar grondstoffen.
[..]
Spirit is dood en die andere werken nog? Wat zijn die Vikings?
Ja Spirit is doodquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Weten ze nog niet (correct me if I'm wrong). In de planning staat dat in 2018 een boorplatform op Mars gaat boren naar grondstoffen.
[..]
Spirit is dood en die andere werken nog? Wat zijn die Vikings?
Mensen, lees toch eensquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
MARS - De Missies! Deel 8quote:De planning
Mars One heeft te maken met een strak schema. Dat ziet er ongeveer als volg uit: 2013: selectie van de eerste vier astronauten die naar Mars gaan, start. Conceptuele studies worden afgerond. 2014: de voorbereidingen voor de bevoorradingsmissie beginnen, astronauten bereiden zich voor op hun missie. Die voorbereidingen zijn overigens op de voet te volgen: het is de bedoeling dat het een soort reality show wordt. 2016: de lander met voorraden (vooral lang houdbaar voedsel) vertrekt naar Mars. 2018: een rover landt op Mars en zoekt naar de beste plek om een nederzetting te starten, de beelden die de rover maakt, worden wederom live uitgezonden. 2021: de eerste modules die samen de nederzetting gaan vormen, landen op Mars. In 2022 is de nederzetting ‘af’ en in staat om water, zuurstof en atmosfeer te creëren. De eerste astronauten vertrekken naar Mars en arriveren daar in het jaar 2023.SpaceX
Over welke leveranciers en organisaties hebben we het dan? Nou, bijvoorbeeld SpaceX: het bedrijf dat vorige week nog als eerste commerciele partij ooit een ruimtecapsule naar het ISS stuurde. Maar ook Thales Alenia Space is betrokken bij Mars One. Het bedrijf ontwikkelde verschillende delen van het internationale ruimtestation. De missie is daarmee al aardig concreet. En dat moet ook wel: als de eerste mensen in 2023 op Mars moeten landen, dan betekent dat dat we nog maar tien jaar de tijd hebben om alle voorbereidingen te treffen. “Natuurlijk bestaan de meeste onderdelen nog niet precies zoals wij ze nodig hebben, maar er hoeft niets nieuws te worden uitgevonden om ze te bouwen. Onze leveranciers bevestigen dat zij alles voor ons kunnen bouwen.”
Ik heb alles gelezen van die site, wat heb ik niet goed gelezen?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:40 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Mensen, lees toch eens
[..]
MARS - De Missies! Deel 8
10 Minuten horen we weer van Curiosityquote:
Het gaat erom dat Curiosity maar een onderdeel is binnen een groot project met uiteindelijke doel; een mens op Mars.quote:
Ja, maar ik zie niks in mijn post wat daar van af wijkt? Ik las gisteren een post in het Mars Missies topic dat NASA een boorplatform naar Mars wilt sturen in 2018? om in de grond te gaan boren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:42 schreef xzaz het volgende:
[..]
10 Minuten horen we weer van Curiosity
[..]
Het gaat erom dat Curiosity maar een onderdeel is binnen een groot project met uiteindelijke doel; een mens op Mars.
Het was eigenlijk gericht aan MNilesquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:42 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik heb alles gelezen van die site, wat heb ik niet goed gelezen?
Ah.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:46 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Het was eigenlijk gericht aan MNiles
quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:48 schreef xzaz het volgende:
Valt er bijna een snoepje op de "Destroy" button.
Dan zal het hoogstwaarschijnlijk een artikel zijn dat ik geplaatst heb, kan t me alleen niet herinneren en vind het ook niet terug als ik er vlug doorheen blader. Kun je me even de link geven?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:43 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie niks in mijn post wat daar van af wijkt? Ik las gisteren een post in het Mars Missies topic dat NASA een boorplatform naar Mars wilt sturen in 2018? om in de grond te gaan boren.
Hup de hele pot over de vloer...quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:48 schreef xzaz het volgende:
Valt er bijna een snoepje op de "Destroy" button.
Plaatjes eerst... niet vergeten; de bottleneck is eigenlijk de datastroom 200mb per seconde dacht ik.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hebben ze eigenlijk ook video of alleen plaatjes?
2016quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Dan zal het hoogstwaarschijnlijk een artikel zijn dat ik geplaatst heb, kan t me alleen niet herinneren en vind het ook niet terug als ik er vlug doorheen blader. Kun je me even de link geven?
Dat is toch best snel?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Plaatjes eerst... niet vergeten; de bottleneck is eigenlijk de datastroom 200mb per seconde dacht ik.
200mb per seconde!quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Plaatjes eerst... niet vergeten; de bottleneck is eigenlijk de datastroom 200mb per seconde dacht ik.
Video zullen ze dit keer ook niet hebbenquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
http://www.spaceflight101.com/msl-rover-information.htmlquote:Another factor are data rates. When communicating directly Earth, Uplink/Downlink data rates are between 500 Bits per second and 32,000 Bits per second. When the Rover is connected to an orbiter, data rates of up to 2 Million Bits per second for MRO and 128,000 or 256,000 Bits per second for Odyssey. During daily Orbiter passes of 8 Minutes, 250 megabits of data can be exchanged. Data rates from the orbiters to Earth are also fairly high as the orbiting spacecraft have a larger power capability and much bigger antennas. MSL will have Communication passes with Earth for several hours per sol exchanging data mainly before beginning operations and after the sol's activities have concluded.
Dat is ook wel fokking lijp dat de rover gebruikt maakt van de aanwezige satellieten om data te versturen. Alleen daarom al is het nuttig om satellieten naar planeten te sturen, zodat je het grondwerk kunt leggen voor volgende missies.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:57 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
http://www.spaceflight101.com/msl-rover-information.html
oh jaquote:
Het is een deel van een groter geheel he; eerst satellieten dan rovers, dan ervaring en wetenschap doen en dan pas mensen sturen. Als dit dus niet goed was gegaan hadden we weer 10 jaar moeten wachten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:00 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dat is ook wel fokking lijp dat de rover gebruikt maakt van de aanwezige satellieten om data te versturen. Alleen daarom al is het nuttig om satellieten naar planeten te sturen, zodat je het grondwerk kunt leggen voor volgende missies.
Heb je alle 8 delen doorgenomen?quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:42 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik heb alles gelezen van die site, wat heb ik niet goed gelezen?
Ik weet nu niet of dat de voor of achterkant is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:04 schreef Pakspul het volgende:
Dus ze hebben de rover ook nog eens met de neus naar de plek neergezet waar ze naar toe willen?
Welke 8 delen bedoel je precies?quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Heb je alle 8 delen doorgenomen?
Volgens mij staat ie met de kont naar de craterquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:04 schreef Pakspul het volgende:
Dus ze hebben de rover ook nog eens met de neus naar de plek neergezet waar ze naar toe willen?
Als je in t 'mars missies topic 8 'de OP leest zie je de links naar de 7 vorige delenquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Welke 8 delen bedoel je precies?
quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Als je in t 'mars missies topic 8 'de OP leest zie je de links naar de 7 vorige delen
Aah op die manier. Nee dat nog niet, ga ik vanmiddag/vanavond doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Als je in t 'mars missies topic 8 'de OP leest zie je de links naar de 7 vorige delen
Ze gaan zo naar bed denk ik.. ik ga ook ff wat slaap pakken. Morgen weer een persco.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Voor hoelang gaan ze eruit? Dan ga ik nog even wat slaap pakken.
Tot vanmiddag dan jongens.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ze gaan zo naar bed denk ik.. ik ga ook ff wat slaap pakken. Morgen weer een persco.
Ik dacht dat hij dat al had gedaan aangezien hij (naar eigen zeggen) de hele 'site' had gelezen. Ik was nlk ook al impressed :-)quote:
8 uur volgens mij, dan is de volgende presco pas.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Voor hoelang gaan ze eruit? Dan ga ik nog even wat slaap pakken.
Okquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Aah op die manier. Nee dat nog niet, ga ik vanmiddag/vanavond doen.
De mars-one site had ik het over.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:10 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik dacht dat hij dat al had gedaan aangezien hij (naar eigen zeggen) de hele 'site' had gelezen. Ik was nlk ook al impressed :-)
ik vond het al een beetje vreemd dat je het woord 'site' gebruikte toen ik naar het topic verwees :-)quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De mars-one site had ik het over.![]()
De mens beslistquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:14 schreef Troonwoord het volgende:
Wat ik me afvraag, gaat Curiosity nu autonoom onderzoek doen of sturen ze commando's door om dingen te doen ?
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:14 schreef Troonwoord het volgende:
Wat ik me afvraag, gaat Curiosity nu autonoom onderzoek doen of sturen ze commando's door om dingen te doen ?
Curiosity vergelijken met een Roomba, epicquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.
Die van mij ook. Maar dat is toch heel wat anders dan zo'n robot op mars?quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.
Ik snap dat jij hier aan denktquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die van mij ook. Maar dat is toch heel wat anders dan zo'n robot op mars?
[ afbeelding ]
Haha. Inderdaad dacht ik bij jou aan " I want to break free"quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik snap dat jij hier aan denkt
Maar ik bedoel
Anywayquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha. Inderdaad dacht ik bij jou aan " I want to break free"
Zoiets is best wel te programmeren natuurlijk. Alleen, als het even fout gaat en het ding komt klem te staan tussen een steen, dan kun je er niet even een schop tegen geven. Dat is het probleem. Vandaar dat alles wat die robot doet eerst hier uitgebreid besproken wordt op aarde.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Anyway
We hebben dus een goede kans dat we binnen een aantal jaar een zelfstandig functionerende rover op mars zullen zien
Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets is best wel te programmeren natuurlijk. Alleen, als het even fout gaat en het ding komt klem te staan tussen een steen, dan kun je er niet even een schop tegen geven. Dat is het probleem. Vandaar dat alles wat die robot doet eerst hier uitgebreid besproken wordt op aarde.
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.
Dus er is een geoloog die de beslissing neemt
Ik denk dat als er een tijd komt dat er niet één rover is, maar honderden die over het zonnestelsel zijn verspreid dat de computer dan meer overneemt aangezien er anders duizenden mensen mee bezig moeten zijn en het dan gewoon gaat om vergaren van data. Maar omdat er nu één is dat je het beste uit zijn tijd daar op Mars wil halen en elke beslissing in hun ogen de beste moet zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.
16x16 pixels in zwart-wit is maar een paar kb aan informatie. Een Full HD foto is snel een paar mb en als hij er staat wil je zo snel mogelijk weten of de communicatie werkt en als je dan een kleine foto krijgt waar je al iets van de staat van de rover kunt zien dan kun je even adem halen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
De arm waar de HD camera's zich bevinden is nog niet uitgeklapt en dus kunnen die foto's nog niet gemaakt worden. De foto's die nu zijn gemaakt zijn gemaakt door de zogenaamde "Hazcams" wat staat voor Hazard avoidance cameras. Met deze camera's wordt eerst gekeken waar de rover zich bevindt en of stabiel staat en of Curiosity geen schade heeft opgelopen tijdens de landing.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Ik heb alles vanochtend 'live' meegemaakt, prachtig om te zien! Ook de emoties die vrij kwamen bij het team nadat de touchdown bevestigd was![]()
![]()
. De persconferentie was wel een beetje sneu, leek meer op een propagandafilmpje uit de jaren '50 ofzo
.
Het is zo indrukwekkend om te beseffen dat er nu miljoenen kilometers verderop een karretje is geland en gaat rijden die bestuurd wordt vanaf de aarde, prachtig en indrukwekkend.
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
Jep, telemetrie, en andere dataquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Beperkte bandbreedte en ik hoorde op NASA TV dat ze het merendeel daarvan nu gebruiken om allerlei data van de rover door te sturen om te zien of alles goed werkt.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 11:12 schreef Skwish het volgende:
Zijn er nog beelden terug te zien toen het team de bevestiging kreeg dat er een touchdown was? Ik schakelde vanochtend net te laat in
We krijgen dus net zo'n foto als in 2008 met de afdaling van de Phoenixtwitter:MSL_101 twitterde op maandag 06-08-2012 om 10:57:31The Mars Reconnaissance Orbiter has successfully captured #MSL during Entry, Descent & Landing. Image to be released later today! reageer retweet
Zo zieligquote:Op maandag 6 augustus 2012 11:37 schreef Pakspul het volgende:
Die reactie van de spacecrane![]()
![]()
Doet mij hieraan denken:
[ afbeelding ]
Die vliegt wat weg en crasht dan op het oppervlak, ver genoeg van de curiousity om geen stofwolken/schade te veroorzaken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:56 schreef QBay het volgende:
[..]
Zo zielig![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat is er trouwens met die space crane gebeurd? Is die weggevlogen als ruimteafval of hebben ze daar nog plannen mee?
Russen deden dat in 1970 al op de maanquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik niet snap: Is het nu echt zo moeilijk om gewoon een raketje mee aan boord te nemen (80 kg ofzo), daar bovenin een schep marszand te gooien en dat vervolgens richting die orbiter te schieten? Die het weer mee naar aarde kan nemen? De zwaartekracht en atmosfeer zijn een stuk lager dan op aarde. Dat kan toch geen probleem zijn?
De maan is wel "iets" dichterbijquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Russen deden dat in 1970 al op de maan
Dat is ook maar net een momentopname. Je zou ook maar een verkeerde hap zand meenemen waar niks in is te vinden. Beetje verspilling.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik niet snap: Is het nu echt zo moeilijk om gewoon een raketje mee aan boord te nemen (80 kg ofzo), daar bovenin een schep marszand te gooien en dat vervolgens richting die orbiter te schieten? Die het weer mee naar aarde kan nemen? De zwaartekracht en atmosfeer zijn een stuk lager dan op aarde. Dat kan toch geen probleem zijn?
Op zich hoeft dat niet veel duurder te zijn. Stuur die raket de goede richting in en hij komt vanzelf een keer aan (ooit).quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:20 schreef Geneziz het volgende:
[..]
De maan is wel "iets" dichterbij![]()
Ik denk het met de kosten te maken heeft, het is volgens mij gewoon te duur om dat "nu" te doen.
De NASA krijgt al steeds minder geld, en het meeste grond onderzoek kunnen ze in theorie ook wel op Mars zelf doen.
In iedere hap is natuurlijk wel iets te vinden. Bovendien kun je het hier op aarde natuurlijk 100 keer beter onderzoeken dan daar.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Dat is ook maar net een momentopname. Je zou ook maar een verkeerde hap zand meenemen waar niks in is te vinden. Beetje verspilling.
Je zou een kleine raket op het oppervlak kunnen zetten, net genoeg om een orbiting ruimtestation te bereiken wat hem dan richting de aarde stuurt. Dat lijkt mij het efficientste.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De zwaartekracht op Mars mag dan lager zijn, de ontsnappingssnelheid is nog steeds 18.000 km/u. Dat gaat je niet lukken met een klein raketje. En een grote raket moet je ook weer helemaal van de Aarde lanceren en vervolgens afremmen bij Mars.
http://www.wolframalpha.c(...)h%2C+mars&lk=4&num=2
Dat betwijfel ik eigenlijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
In iedere hap is natuurlijk wel iets te vinden. Bovendien kun je het hier op aarde natuurlijk 100 keer beter onderzoeken dan daar.
Ook zonder leven is het natuurlijk wel interessant. Gewoon de samenstelling, structuur. Dat leert ons weer over het ontstaan van het zonnestelsel bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:45 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik eigenlijk.
Hier op aarde wel ja, bacterien en microscopische beestjes, maar op Mars? Volgens mij is het gewoon kaal zand zonder ook maar iets interessants.
Zo'n raket zal volgens mij alsnog een stuk zwaarder zijn dan de rover zelf. Wel een interessante missie om losstaand te ondernemen. Maar je kunt er niet meer door miljoenen jaren aan gesteente snuffelen zoals de rovers wel kunnen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zou een kleine raket op het oppervlak kunnen zetten, net genoeg om een orbiting ruimtestation te bereiken wat hem dan richting de aarde stuurt. Dat lijkt mij het efficientste.
Voor 500 miljoen haal ik voor jou een lading marszand naar aarde. Gewoon een kwestie van creatief nadenken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Zo'n raket zal volgens mij alsnog een stuk zwaarder zijn dan de rover zelf. Wel een interessante missie om losstaand te ondernemen. Maar je kunt er niet meer door miljoenen jaren aan gesteente snuffelen zoals de rovers wel kunnen.
Phobos-Grunt zou een sample van de maan Phobos halen maar die missie is helaas mislukt. Wel hebben we samples van een komeet en een asteroïde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sample_return_mission
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_sample_return_mission
Let wel, ontsnappingssnelheid geldt alleen voor niet aangedreven objecten. Aangedreven objecten hebben (theoretisch) geen minimum ontsnappingssnelheid, aangezien het dan puur gaat om hoe lang je het object kan aandrijven totdat je het zwaartekrachtveld kan ontsnappen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De zwaartekracht op Mars mag dan lager zijn, de ontsnappingssnelheid is nog steeds 18.000 km/u. Dat gaat je niet lukken met een klein raketje. En een grote raket moet je ook weer helemaal van de Aarde lanceren en vervolgens afremmen bij Mars.
http://www.wolframalpha.c(...)h%2C+mars&lk=4&num=2
Zullen we gewoon ESA opdoeken dan en hun financiering naar jou overmaken? Ze denken daar vast niet creatief genoeg na.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor 500 miljoen haal ik voor jou een lading marszand naar aarde. Gewoon een kwestie van creatief nadenken.
Klopt, je hoeft dan niet die snelheid te halen. Maar het is ook een maat van de ondergrens van de energie die nodig is om een massa uit het zwaartekrachtsveld te laten ontsnappen via Ee = 1/2*m*ve2. Aangedreven objecten vereisen nog meer energie, omdat je daar ook energie moet stoppen in het (gedeeltelijk) versnellen van (een gedeelte van) de brandstof.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:29 schreef Renderclippur het volgende:
[..]
Let wel, ontsnappingssnelheid geldt alleen voor niet aangedreven objecten. Aangedreven objecten hebben (theoretisch) geen minimum ontsnappingssnelheid, aangezien het dan puur gaat om hoe lang je het object kan aandrijven totdat je het zwaartekrachtveld kan ontsnappen.
beetje late quote, maar hier op aarde kunnen we daar gewoon helicopters voor gebruikenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vraag me af he, de techniek die nu gebruikt is om dit ding op mars te krijgen - de vliegende skycrane. (en met name de software kan waardoor het geheel automatisch kon) kan in principe ook wel gebruikt worden om razendsnel goederen ergens te droppen op aarde lijkt me.
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:44 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Zullen we gewoon ESA opdoeken dan en hun financiering naar jou overmaken? Ze denken daar vast niet creatief genoeg na.
Nu ben ik helemaal overtuigd.. al dat geld dat verspild wordt door Nasa en Esa.. alle budget naar LXIV!!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!
en hoe wil je hem omkeren? of je denkt dus aan een baan rond mars, en dan weer terug, ala de maan missies?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!
En hoe pik je het zand dan op? Laat je een schepje zakken?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook helemaal niet interessant, we doen dan precies het zelfde met het zand wat Curiosity op dit moment ook kan. De L in MSL niet vergeten!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Asphias het volgende:
[..]
en hoe wil je hem omkeren? of je denkt dus aan een baan rond mars, en dan weer terug, ala de maan missies?
maar mars is zo'n 10 keer zo zwaar als de maan, dus 10x zo sterke zwaartekracht.
sure, het zal best mogelijk zijn, maar wat hou je dan over? één cylinder met mars-zand? woohoo!
Je kunt op mars natuurlijk een fly-by maken op relatief lage hoogte met een raket. Dan gebruik je het zwaartekrachtveld van de planeet om van richting te veranderen. Dat is met de voyager-missies ook vaak gedaan, niet zo moeilijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:53 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nu ben ik helemaal overtuigd.. al dat geld dat verspild wordt door Nasa en Esa.. alle budget naar LXIV!!
Nee, ik blaas dat zand omhoog. Zie vorige post.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:55 schreef Kwamo het volgende:
[..]
En hoe pik je het zand dan op? Laat je een schepje zakken?
Ach tuurlijkquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik blaas dat zand omhoog. Zie vorige post.
Inderdaad.. en een atoombom zorgt dan ook totaal niet voor vervuiling van de samples die je dan mee terugneemtquote:
Dat doet het inderdaad. Maar dat kun je toch in je model meenemen. Je kunt berekenen in welke mate deze vervuiling van invloed is. (dus hoeveel radioactieve elementen er dankzij die bom inzitten).quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
Inderdaad.. en een atoombom zorgt dan ook totaal niet voor vervuiling van de samples die je dan mee terugneemt
Ja maar helicopters zie ik niet in een paar minuten ergens onbemand een tank of container netjes neerzetten op aangegeven plekquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:46 schreef Asphias het volgende:
[..]
beetje late quote, maar hier op aarde kunnen we daar gewoon helicopters voor gebruiken![]()
en een "raketje" terugsturen is ongelooflijk veel werk. alleen al mars verlaten heb je eigenlijk gewoon een nieuwe raket voor nodig, en om zo'n raket op mars te krijgen heb je minstens 3 raketten nodig vanuit aarde... ongeveer.
en zeker dit modernste science lab zal ongeveer evenveel kunnen als een lab op aarde, maar dit beestje kan ook nog rondrijden en verschillende samples bekijken.
Dat is wel één van de meest zieke foto's ooitquote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.nasa.gov/missi(...)ery-indexEvents.html
Nice!! Was dat op voorhand gepland dat dat zou mogelijk worden?quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ga er maar vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden, want het zijn een stel ogen die je kunt gebruiken. Met dit soort dingen laat je niet veel aan toeval over dus als je er gebruik van kan maken doe je het.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:36 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Nice!! Was dat op voorhand gepland dat dat zou mogelijk worden?
Hier nog een leuk filmpje: de sondes Pathfinder, Spirit en Curiosity op een rijtje:
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:56 schreef LXIV het volgende:
Gelukkig dat er nog mensen zijn die dit ook heel gaaf vinden. Ik heb het idee dat 90% van de Nederlanders liever ziet dat Nederland een gouden medaille behaalt dan dat deze landing goed lukt.
Inderdaad, blijkbaar hadden ze ook een filmpje op voorhand hierover geplaatst, zowel Odyssey als MRO waren in de buurt, en zijn blijkbaar ook nodig voor het gros van de communicatie:quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:41 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden, want het zijn een stel ogen die je kunt gebruiken. Met dit soort dingen laat je niet veel aan toeval over dus als je er gebruik van kan maken doe je het.
quote:Great Convergence of Spacecraft around Mars
This artist's animation shows how orbiters over Mars will monitor the landing of NASA's Curiosity rover.
The animation starts with the path of NASA's Mars Science Laboratory spacecraft capsule – which has the Curiosity rover tucked inside – speeding towards its Martian landing site in Gale Crater. Then, the paths of NASA's Mars Odyssey orbiter and Mars Reconnaissance Orbiter become visible. Curiosity will be sending some basic radio-frequency tones straight back to Earth during its entry, descent and landing, on Aug. 5 PDT (Aug. 6 EDT). But sending more detailed engineering data about the landing is more complicated. Those kinds of data will be sent by Curiosity to the orbiters Odyssey and MRO, which will then relay them back to NASA's Deep Space Network antennas on Earth. Curiosity can only send the data to Odyssey and MRO when it can see the orbiters – as soon as they rise above and before they set below the Martian horizon.
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.
Verhoudingsgewijs interesseert het me echt helemaal niks of een Nederlander dan wel iemand anders een gouden medaille krijgt. Wat maakt dat nu uit ten opzichte van het succesvol landen van de Curiosity? Maar in die mening ben ik een minderheid, dat besef ik.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.
Maar zojuist op het jeugdjournaal (liet ik het aan mijn dochter zien), kwamen toch éérst de Nederlandse deelnames aan de OS, en toen pas de marslanding.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.
Vanavond in het nieuws van 18:00 als eerste een vrij groot itemquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.
Klopt het was wel het 'top' nieuws, moet ik ze toch wel nageven.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:02 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Vanavond in het nieuws van 18:00 als eerste een vrij groot item
generatorquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:22 schreef Tauchmeister het volgende:
Haalt dit ding z'n energie uit een generator of zonnepanelen? Ik kan me nog goed herinneren dat met name Spirit problemen had met een stoflaag als er in de nabije omgeving weer eens een 'dust devil' ontstond.
Net in de live stream werd er verteld dat de meeste energie van de generator naar het opwarmen van de rover gaat. Met een klein deel worden 's nachts de accu's opgeladen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:22 schreef Tauchmeister het volgende:
Haalt dit ding z'n energie uit een generator of zonnepanelen? Ik kan me nog goed herinneren dat met name Spirit problemen had met een stoflaag als er in de nabije omgeving weer eens een 'dust devil' ontstond.
Prachtigquote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dit soort dingen 1.000.000x toffer en interessanter dan een sportevenementquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verhoudingsgewijs interesseert het me echt helemaal niks of een Nederlander dan wel iemand anders een gouden medaille krijgt. Wat maakt dat nu uit ten opzichte van het succesvol landen van de Curiosity? Maar in die mening ben ik een minderheid, dat besef ik.
Precies, ik ookquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:42 schreef QBay het volgende:
Ik vind dit soort dingen 1.000.000x toffer en interessanter dan een sportevenement![]()
![]()
.
Dat is echt awsomequote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:18 schreef __Saviour__ het volgende:
En dit allemaal slechts 109 jaar nadat het eerste primitieve vliegtuig het luchtruim koos.
Kun je nagaan wat de mensheid allemaal nog kan bereiken als technologie zich in zo'n exponentieel tempo blijft ontwikkelen.
Een atoombom zorgt ervoor dat complexe moleculen kapot geslagen worden.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat doet het inderdaad. Maar dat kun je toch in je model meenemen. Je kunt berekenen in welke mate deze vervuiling van invloed is. (dus hoeveel radioactieve elementen er dankzij die bom inzitten).
En mars nuken. Als we onze eigen mensen al nuken, waarom dat niet die aliens, als ze er al zijn.
Als ze die patent zooi afschaffen dan kan de mens meer bereiken ja, met die patent zooi zal het allemaal nog slomer gaan.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:18 schreef __Saviour__ het volgende:
En dit allemaal slechts 109 jaar nadat het eerste primitieve vliegtuig het luchtruim koos.
Kun je nagaan wat de mensheid allemaal nog kan bereiken als technologie zich in zo'n exponentieel tempo blijft ontwikkelen.
Is dat zo? En als ik een waterstofbom gebruik en die 180 meter onder het oppervlak laat exploderen? Dat het meer de druk is dan de hitte?quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:22 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Een atoombom zorgt ervoor dat complexe moleculen kapot geslagen worden.
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.
Eerlijk gezegd zie ik het nut van bemande ruimtevaart niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.
Natuurlijk zijn dat prima ontwikkelingen. Maar toch veel minder tot de verbeelding sprekend dan de landing van een man op de maan. Dat is niet te evenaren. Behalve met de landing van een man op mars.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:25 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.
Nu met het ISS doen we qua afstand een stap terug, maar nu leren we wel om ruimtevaart langzaam routine te laten worden. Permanente bewoning van het ruimtestation, vrachtschepen die periodiek en vlekkeloos aanmeren. Dat zijn ook erg mooie ontwikkelingen.
Maarja als je even 'alu-hoedje' gaat denken dan kunnen ze het ook in een studio opgenomen hebben om toch te winnen, winnen is alles.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:25 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.
Nu met het ISS doen we qua afstand een stap terug, maar nu leren we wel om ruimtevaart langzaam routine te laten worden. Permanente bewoning van het ruimtestation, vrachtschepen die periodiek en vlekkeloos aanmeren. Dat zijn ook erg mooie ontwikkelingen.
Door straling gaan moleculen ook kapot overigens. Misschien dat de atmosfeer van Mars al snel beschadiging kan opleveren van wat er onder de grond ligt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat zo? En als ik een waterstofbom gebruik en die 180 meter onder het oppervlak laat exploderen? Dat het meer de druk is dan de hitte?
Ik denk dat jezelf het doel stellen van een man op mars zetten heel veel technische knowhow oplevert. Kijk wat er allemaal uit de maanreis is voortgekomen qua technische ontwikkeling. En zoals ik al zei: het spreekt gewoon meer tot de verbeelding.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zich zie ik het nut van bemande ruimtevaart ook niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.
Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van deze landing van curiosity dan van de maanlanding. Maar ik realiseer me dat mensen zoals ik een minderheid zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn dat prima ontwikkelingen. Maar toch veel minder tot de verbeelding sprekend dan de landing van een man op de maan. Dat is niet te evenaren. Behalve met de landing van een man op mars.
Uiteindelijk zullen we toch mensen gaan moeten gaan sturen. Onze bijzonder verre toekomst ligt echt in het koloniseren van andere planeten. En voordat de generaties van dan zulke reuzensprongen kunnen maken, moeten de pioniers van nu de eerste babystapjes zetten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik het nut van bemande ruimtevaart niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.
De maanlanding heb ik niet meegemaakt. Die is er voor mij altijd al geweest. Maar toch vind ik dat het summum dat de mens ooit bereikt heeft. En dan live uitgezonden vanaf het maanoppervlak. In 1969. Onvoorstelbaar. Destijds was er pas net televisie, in zwartwit. Zonder teletekst en hadden de mensen nog nooit Amerikaanse TV gezien ofzo! De meeste mensen hadden nog nooit gevlogen. En dan zien ze live op televisie iemand op de maan landen!!! Dat moet enorm geweest zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van deze landing van curiosity dan van de maanlanding. Maar ik realiseer me dat mensen zoals ik een minderheid zijn.
Wel foto's: http://www.theverge.com/2(...)times-square-landingquote:Op maandag 6 augustus 2012 20:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Zijn er al ergens videobeelden van de reactie op Times Square?
Daar brak blijkbaar ook een feestje los na de 'touchdown confirmed'
quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |