quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Als je in t 'mars missies topic 8 'de OP leest zie je de links naar de 7 vorige delen
Aah op die manier. Nee dat nog niet, ga ik vanmiddag/vanavond doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Als je in t 'mars missies topic 8 'de OP leest zie je de links naar de 7 vorige delen
Ze gaan zo naar bed denk ik.. ik ga ook ff wat slaap pakken. Morgen weer een persco.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Voor hoelang gaan ze eruit? Dan ga ik nog even wat slaap pakken.
Tot vanmiddag dan jongens.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ze gaan zo naar bed denk ik.. ik ga ook ff wat slaap pakken. Morgen weer een persco.
Ik dacht dat hij dat al had gedaan aangezien hij (naar eigen zeggen) de hele 'site' had gelezen. Ik was nlk ook al impressed :-)quote:
8 uur volgens mij, dan is de volgende presco pas.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Voor hoelang gaan ze eruit? Dan ga ik nog even wat slaap pakken.
Okquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Aah op die manier. Nee dat nog niet, ga ik vanmiddag/vanavond doen.
De mars-one site had ik het over.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:10 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik dacht dat hij dat al had gedaan aangezien hij (naar eigen zeggen) de hele 'site' had gelezen. Ik was nlk ook al impressed :-)
ik vond het al een beetje vreemd dat je het woord 'site' gebruikte toen ik naar het topic verwees :-)quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De mars-one site had ik het over.![]()
De mens beslistquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:14 schreef Troonwoord het volgende:
Wat ik me afvraag, gaat Curiosity nu autonoom onderzoek doen of sturen ze commando's door om dingen te doen ?
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:14 schreef Troonwoord het volgende:
Wat ik me afvraag, gaat Curiosity nu autonoom onderzoek doen of sturen ze commando's door om dingen te doen ?
Curiosity vergelijken met een Roomba, epicquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.
Die van mij ook. Maar dat is toch heel wat anders dan zo'n robot op mars?quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog toekomst, maar zal zeker komen. Mij stofzuiger loopt ook zelfstandig door de woonkamer.
Ik snap dat jij hier aan denktquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die van mij ook. Maar dat is toch heel wat anders dan zo'n robot op mars?
[ afbeelding ]
Haha. Inderdaad dacht ik bij jou aan " I want to break free"quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik snap dat jij hier aan denkt
Maar ik bedoel
Anywayquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha. Inderdaad dacht ik bij jou aan " I want to break free"
Zoiets is best wel te programmeren natuurlijk. Alleen, als het even fout gaat en het ding komt klem te staan tussen een steen, dan kun je er niet even een schop tegen geven. Dat is het probleem. Vandaar dat alles wat die robot doet eerst hier uitgebreid besproken wordt op aarde.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Anyway
We hebben dus een goede kans dat we binnen een aantal jaar een zelfstandig functionerende rover op mars zullen zien
Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets is best wel te programmeren natuurlijk. Alleen, als het even fout gaat en het ding komt klem te staan tussen een steen, dan kun je er niet even een schop tegen geven. Dat is het probleem. Vandaar dat alles wat die robot doet eerst hier uitgebreid besproken wordt op aarde.
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.
Dus er is een geoloog die de beslissing neemt
Ik denk dat als er een tijd komt dat er niet één rover is, maar honderden die over het zonnestelsel zijn verspreid dat de computer dan meer overneemt aangezien er anders duizenden mensen mee bezig moeten zijn en het dan gewoon gaat om vergaren van data. Maar omdat er nu één is dat je het beste uit zijn tijd daar op Mars wil halen en elke beslissing in hun ogen de beste moet zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.
16x16 pixels in zwart-wit is maar een paar kb aan informatie. Een Full HD foto is snel een paar mb en als hij er staat wil je zo snel mogelijk weten of de communicatie werkt en als je dan een kleine foto krijgt waar je al iets van de staat van de rover kunt zien dan kun je even adem halen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
De arm waar de HD camera's zich bevinden is nog niet uitgeklapt en dus kunnen die foto's nog niet gemaakt worden. De foto's die nu zijn gemaakt zijn gemaakt door de zogenaamde "Hazcams" wat staat voor Hazard avoidance cameras. Met deze camera's wordt eerst gekeken waar de rover zich bevindt en of stabiel staat en of Curiosity geen schade heeft opgelopen tijdens de landing.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Ik heb alles vanochtend 'live' meegemaakt, prachtig om te zien! Ook de emoties die vrij kwamen bij het team nadat de touchdown bevestigd was![]()
![]()
. De persconferentie was wel een beetje sneu, leek meer op een propagandafilmpje uit de jaren '50 ofzo
.
Het is zo indrukwekkend om te beseffen dat er nu miljoenen kilometers verderop een karretje is geland en gaat rijden die bestuurd wordt vanaf de aarde, prachtig en indrukwekkend.
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
Jep, telemetrie, en andere dataquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Beperkte bandbreedte en ik hoorde op NASA TV dat ze het merendeel daarvan nu gebruiken om allerlei data van de rover door te sturen om te zien of alles goed werkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |