Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets is best wel te programmeren natuurlijk. Alleen, als het even fout gaat en het ding komt klem te staan tussen een steen, dan kun je er niet even een schop tegen geven. Dat is het probleem. Vandaar dat alles wat die robot doet eerst hier uitgebreid besproken wordt op aarde.
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, begrijp dat helemaal hoor, ik heb AI gestudeerd, maar dit gaat nu eenmaal gebeuren, net als de geautomatiseerde landing, de geautomatiseerde vluchtstabilisatie.
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar een computer kan niet beslissen welke steen ie zal aanboren.
Dus er is een geoloog die de beslissing neemt
Ik denk dat als er een tijd komt dat er niet één rover is, maar honderden die over het zonnestelsel zijn verspreid dat de computer dan meer overneemt aangezien er anders duizenden mensen mee bezig moeten zijn en het dan gewoon gaat om vergaren van data. Maar omdat er nu één is dat je het beste uit zijn tijd daar op Mars wil halen en elke beslissing in hun ogen de beste moet zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nog wel, maar het is belangrijk de technologie te ontwikkelen omdat je bij missies verder weg te ver weg bent voor radio controle, tussen het versturen van de opdracht en het ontvangen ervan zit dan teveel tijd.
16x16 pixels in zwart-wit is maar een paar kb aan informatie. Een Full HD foto is snel een paar mb en als hij er staat wil je zo snel mogelijk weten of de communicatie werkt en als je dan een kleine foto krijgt waar je al iets van de staat van de rover kunt zien dan kun je even adem halen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
De arm waar de HD camera's zich bevinden is nog niet uitgeklapt en dus kunnen die foto's nog niet gemaakt worden. De foto's die nu zijn gemaakt zijn gemaakt door de zogenaamde "Hazcams" wat staat voor Hazard avoidance cameras. Met deze camera's wordt eerst gekeken waar de rover zich bevindt en of stabiel staat en of Curiosity geen schade heeft opgelopen tijdens de landing.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:54 schreef QBay het volgende:
Ik heb alles vanochtend 'live' meegemaakt, prachtig om te zien! Ook de emoties die vrij kwamen bij het team nadat de touchdown bevestigd was![]()
![]()
. De persconferentie was wel een beetje sneu, leek meer op een propagandafilmpje uit de jaren '50 ofzo
.
Het is zo indrukwekkend om te beseffen dat er nu miljoenen kilometers verderop een karretje is geland en gaat rijden die bestuurd wordt vanaf de aarde, prachtig en indrukwekkend.
Wat ik mij wel afvraag, waarom was de eerste foto een 16x16 pixels en daarna 256x256 pixels? Waarom niet direct in full hd (1900x1080)? Is dat een technische beperking of spelen kosten een rol?
Jep, telemetrie, en andere dataquote:Op maandag 6 augustus 2012 10:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Beperkte bandbreedte en ik hoorde op NASA TV dat ze het merendeel daarvan nu gebruiken om allerlei data van de rover door te sturen om te zien of alles goed werkt.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 11:12 schreef Skwish het volgende:
Zijn er nog beelden terug te zien toen het team de bevestiging kreeg dat er een touchdown was? Ik schakelde vanochtend net te laat in
We krijgen dus net zo'n foto als in 2008 met de afdaling van de Phoenixtwitter:MSL_101 twitterde op maandag 06-08-2012 om 10:57:31The Mars Reconnaissance Orbiter has successfully captured #MSL during Entry, Descent & Landing. Image to be released later today! reageer retweet
Zo zieligquote:Op maandag 6 augustus 2012 11:37 schreef Pakspul het volgende:
Die reactie van de spacecrane![]()
![]()
Doet mij hieraan denken:
[ afbeelding ]
Die vliegt wat weg en crasht dan op het oppervlak, ver genoeg van de curiousity om geen stofwolken/schade te veroorzaken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:56 schreef QBay het volgende:
[..]
Zo zielig![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat is er trouwens met die space crane gebeurd? Is die weggevlogen als ruimteafval of hebben ze daar nog plannen mee?
Russen deden dat in 1970 al op de maanquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik niet snap: Is het nu echt zo moeilijk om gewoon een raketje mee aan boord te nemen (80 kg ofzo), daar bovenin een schep marszand te gooien en dat vervolgens richting die orbiter te schieten? Die het weer mee naar aarde kan nemen? De zwaartekracht en atmosfeer zijn een stuk lager dan op aarde. Dat kan toch geen probleem zijn?
De maan is wel "iets" dichterbijquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Russen deden dat in 1970 al op de maan
Dat is ook maar net een momentopname. Je zou ook maar een verkeerde hap zand meenemen waar niks in is te vinden. Beetje verspilling.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik niet snap: Is het nu echt zo moeilijk om gewoon een raketje mee aan boord te nemen (80 kg ofzo), daar bovenin een schep marszand te gooien en dat vervolgens richting die orbiter te schieten? Die het weer mee naar aarde kan nemen? De zwaartekracht en atmosfeer zijn een stuk lager dan op aarde. Dat kan toch geen probleem zijn?
Op zich hoeft dat niet veel duurder te zijn. Stuur die raket de goede richting in en hij komt vanzelf een keer aan (ooit).quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:20 schreef Geneziz het volgende:
[..]
De maan is wel "iets" dichterbij![]()
Ik denk het met de kosten te maken heeft, het is volgens mij gewoon te duur om dat "nu" te doen.
De NASA krijgt al steeds minder geld, en het meeste grond onderzoek kunnen ze in theorie ook wel op Mars zelf doen.
In iedere hap is natuurlijk wel iets te vinden. Bovendien kun je het hier op aarde natuurlijk 100 keer beter onderzoeken dan daar.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Dat is ook maar net een momentopname. Je zou ook maar een verkeerde hap zand meenemen waar niks in is te vinden. Beetje verspilling.
Je zou een kleine raket op het oppervlak kunnen zetten, net genoeg om een orbiting ruimtestation te bereiken wat hem dan richting de aarde stuurt. Dat lijkt mij het efficientste.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De zwaartekracht op Mars mag dan lager zijn, de ontsnappingssnelheid is nog steeds 18.000 km/u. Dat gaat je niet lukken met een klein raketje. En een grote raket moet je ook weer helemaal van de Aarde lanceren en vervolgens afremmen bij Mars.
http://www.wolframalpha.c(...)h%2C+mars&lk=4&num=2
Dat betwijfel ik eigenlijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
In iedere hap is natuurlijk wel iets te vinden. Bovendien kun je het hier op aarde natuurlijk 100 keer beter onderzoeken dan daar.
Ook zonder leven is het natuurlijk wel interessant. Gewoon de samenstelling, structuur. Dat leert ons weer over het ontstaan van het zonnestelsel bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:45 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik eigenlijk.
Hier op aarde wel ja, bacterien en microscopische beestjes, maar op Mars? Volgens mij is het gewoon kaal zand zonder ook maar iets interessants.
Zo'n raket zal volgens mij alsnog een stuk zwaarder zijn dan de rover zelf. Wel een interessante missie om losstaand te ondernemen. Maar je kunt er niet meer door miljoenen jaren aan gesteente snuffelen zoals de rovers wel kunnen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zou een kleine raket op het oppervlak kunnen zetten, net genoeg om een orbiting ruimtestation te bereiken wat hem dan richting de aarde stuurt. Dat lijkt mij het efficientste.
Voor 500 miljoen haal ik voor jou een lading marszand naar aarde. Gewoon een kwestie van creatief nadenken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Zo'n raket zal volgens mij alsnog een stuk zwaarder zijn dan de rover zelf. Wel een interessante missie om losstaand te ondernemen. Maar je kunt er niet meer door miljoenen jaren aan gesteente snuffelen zoals de rovers wel kunnen.
Phobos-Grunt zou een sample van de maan Phobos halen maar die missie is helaas mislukt. Wel hebben we samples van een komeet en een asteroïde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sample_return_mission
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_sample_return_mission
Let wel, ontsnappingssnelheid geldt alleen voor niet aangedreven objecten. Aangedreven objecten hebben (theoretisch) geen minimum ontsnappingssnelheid, aangezien het dan puur gaat om hoe lang je het object kan aandrijven totdat je het zwaartekrachtveld kan ontsnappen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De zwaartekracht op Mars mag dan lager zijn, de ontsnappingssnelheid is nog steeds 18.000 km/u. Dat gaat je niet lukken met een klein raketje. En een grote raket moet je ook weer helemaal van de Aarde lanceren en vervolgens afremmen bij Mars.
http://www.wolframalpha.c(...)h%2C+mars&lk=4&num=2
Zullen we gewoon ESA opdoeken dan en hun financiering naar jou overmaken? Ze denken daar vast niet creatief genoeg na.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor 500 miljoen haal ik voor jou een lading marszand naar aarde. Gewoon een kwestie van creatief nadenken.
Klopt, je hoeft dan niet die snelheid te halen. Maar het is ook een maat van de ondergrens van de energie die nodig is om een massa uit het zwaartekrachtsveld te laten ontsnappen via Ee = 1/2*m*ve2. Aangedreven objecten vereisen nog meer energie, omdat je daar ook energie moet stoppen in het (gedeeltelijk) versnellen van (een gedeelte van) de brandstof.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:29 schreef Renderclippur het volgende:
[..]
Let wel, ontsnappingssnelheid geldt alleen voor niet aangedreven objecten. Aangedreven objecten hebben (theoretisch) geen minimum ontsnappingssnelheid, aangezien het dan puur gaat om hoe lang je het object kan aandrijven totdat je het zwaartekrachtveld kan ontsnappen.
beetje late quote, maar hier op aarde kunnen we daar gewoon helicopters voor gebruikenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vraag me af he, de techniek die nu gebruikt is om dit ding op mars te krijgen - de vliegende skycrane. (en met name de software kan waardoor het geheel automatisch kon) kan in principe ook wel gebruikt worden om razendsnel goederen ergens te droppen op aarde lijkt me.
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:44 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Zullen we gewoon ESA opdoeken dan en hun financiering naar jou overmaken? Ze denken daar vast niet creatief genoeg na.
Nu ben ik helemaal overtuigd.. al dat geld dat verspild wordt door Nasa en Esa.. alle budget naar LXIV!!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!
en hoe wil je hem omkeren? of je denkt dus aan een baan rond mars, en dan weer terug, ala de maan missies?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kost heel veel energie (dus geld) om een raket op snelheid te brengen naar mars, daar weer fors af te remmen (tot stilstand), en dan weer enorm te gaan versnellen totdat hij naar aarde kan. Dat moet je dus helemaal niet doen! Je moet die raket gewoon zijn snelheid laten behouden als hij die eenmaal heeft. Dan kan het echt veel goedkoper!
En hoe pik je het zand dan op? Laat je een schepje zakken?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook helemaal niet interessant, we doen dan precies het zelfde met het zand wat Curiosity op dit moment ook kan. De L in MSL niet vergeten!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Asphias het volgende:
[..]
en hoe wil je hem omkeren? of je denkt dus aan een baan rond mars, en dan weer terug, ala de maan missies?
maar mars is zo'n 10 keer zo zwaar als de maan, dus 10x zo sterke zwaartekracht.
sure, het zal best mogelijk zijn, maar wat hou je dan over? één cylinder met mars-zand? woohoo!
Je kunt op mars natuurlijk een fly-by maken op relatief lage hoogte met een raket. Dan gebruik je het zwaartekrachtveld van de planeet om van richting te veranderen. Dat is met de voyager-missies ook vaak gedaan, niet zo moeilijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:53 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nu ben ik helemaal overtuigd.. al dat geld dat verspild wordt door Nasa en Esa.. alle budget naar LXIV!!
Nee, ik blaas dat zand omhoog. Zie vorige post.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:55 schreef Kwamo het volgende:
[..]
En hoe pik je het zand dan op? Laat je een schepje zakken?
Ach tuurlijkquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik blaas dat zand omhoog. Zie vorige post.
Inderdaad.. en een atoombom zorgt dan ook totaal niet voor vervuiling van de samples die je dan mee terugneemtquote:
Dat doet het inderdaad. Maar dat kun je toch in je model meenemen. Je kunt berekenen in welke mate deze vervuiling van invloed is. (dus hoeveel radioactieve elementen er dankzij die bom inzitten).quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
Inderdaad.. en een atoombom zorgt dan ook totaal niet voor vervuiling van de samples die je dan mee terugneemt
Ja maar helicopters zie ik niet in een paar minuten ergens onbemand een tank of container netjes neerzetten op aangegeven plekquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:46 schreef Asphias het volgende:
[..]
beetje late quote, maar hier op aarde kunnen we daar gewoon helicopters voor gebruiken![]()
en een "raketje" terugsturen is ongelooflijk veel werk. alleen al mars verlaten heb je eigenlijk gewoon een nieuwe raket voor nodig, en om zo'n raket op mars te krijgen heb je minstens 3 raketten nodig vanuit aarde... ongeveer.
en zeker dit modernste science lab zal ongeveer evenveel kunnen als een lab op aarde, maar dit beestje kan ook nog rondrijden en verschillende samples bekijken.
Dat is wel één van de meest zieke foto's ooitquote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.nasa.gov/missi(...)ery-indexEvents.html
Nice!! Was dat op voorhand gepland dat dat zou mogelijk worden?quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ga er maar vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden, want het zijn een stel ogen die je kunt gebruiken. Met dit soort dingen laat je niet veel aan toeval over dus als je er gebruik van kan maken doe je het.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:36 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Nice!! Was dat op voorhand gepland dat dat zou mogelijk worden?
Hier nog een leuk filmpje: de sondes Pathfinder, Spirit en Curiosity op een rijtje:
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:56 schreef LXIV het volgende:
Gelukkig dat er nog mensen zijn die dit ook heel gaaf vinden. Ik heb het idee dat 90% van de Nederlanders liever ziet dat Nederland een gouden medaille behaalt dan dat deze landing goed lukt.
Inderdaad, blijkbaar hadden ze ook een filmpje op voorhand hierover geplaatst, zowel Odyssey als MRO waren in de buurt, en zijn blijkbaar ook nodig voor het gros van de communicatie:quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:41 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden, want het zijn een stel ogen die je kunt gebruiken. Met dit soort dingen laat je niet veel aan toeval over dus als je er gebruik van kan maken doe je het.
quote:Great Convergence of Spacecraft around Mars
This artist's animation shows how orbiters over Mars will monitor the landing of NASA's Curiosity rover.
The animation starts with the path of NASA's Mars Science Laboratory spacecraft capsule – which has the Curiosity rover tucked inside – speeding towards its Martian landing site in Gale Crater. Then, the paths of NASA's Mars Odyssey orbiter and Mars Reconnaissance Orbiter become visible. Curiosity will be sending some basic radio-frequency tones straight back to Earth during its entry, descent and landing, on Aug. 5 PDT (Aug. 6 EDT). But sending more detailed engineering data about the landing is more complicated. Those kinds of data will be sent by Curiosity to the orbiters Odyssey and MRO, which will then relay them back to NASA's Deep Space Network antennas on Earth. Curiosity can only send the data to Odyssey and MRO when it can see the orbiters – as soon as they rise above and before they set below the Martian horizon.
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.
Verhoudingsgewijs interesseert het me echt helemaal niks of een Nederlander dan wel iemand anders een gouden medaille krijgt. Wat maakt dat nu uit ten opzichte van het succesvol landen van de Curiosity? Maar in die mening ben ik een minderheid, dat besef ik.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, beide mag ik graag volgen maar MSL is toch wel uniek. Op de Nederlandse TV sowieso weinig aandacht voor dit soort projecten alleen op het einde altijd even zeggen hoeveel het gekost heeft om het maar weer in te prenten.
Maar zojuist op het jeugdjournaal (liet ik het aan mijn dochter zien), kwamen toch éérst de Nederlandse deelnames aan de OS, en toen pas de marslanding.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.
Vanavond in het nieuws van 18:00 als eerste een vrij groot itemquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het NOS anders altijd wel redelijk positief over dit soort zaken.
Klopt het was wel het 'top' nieuws, moet ik ze toch wel nageven.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:02 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Vanavond in het nieuws van 18:00 als eerste een vrij groot item
generatorquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:22 schreef Tauchmeister het volgende:
Haalt dit ding z'n energie uit een generator of zonnepanelen? Ik kan me nog goed herinneren dat met name Spirit problemen had met een stoflaag als er in de nabije omgeving weer eens een 'dust devil' ontstond.
Net in de live stream werd er verteld dat de meeste energie van de generator naar het opwarmen van de rover gaat. Met een klein deel worden 's nachts de accu's opgeladen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:22 schreef Tauchmeister het volgende:
Haalt dit ding z'n energie uit een generator of zonnepanelen? Ik kan me nog goed herinneren dat met name Spirit problemen had met een stoflaag als er in de nabije omgeving weer eens een 'dust devil' ontstond.
Prachtigquote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dit soort dingen 1.000.000x toffer en interessanter dan een sportevenementquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verhoudingsgewijs interesseert het me echt helemaal niks of een Nederlander dan wel iemand anders een gouden medaille krijgt. Wat maakt dat nu uit ten opzichte van het succesvol landen van de Curiosity? Maar in die mening ben ik een minderheid, dat besef ik.
Precies, ik ookquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:42 schreef QBay het volgende:
Ik vind dit soort dingen 1.000.000x toffer en interessanter dan een sportevenement![]()
![]()
.
Dat is echt awsomequote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:18 schreef __Saviour__ het volgende:
En dit allemaal slechts 109 jaar nadat het eerste primitieve vliegtuig het luchtruim koos.
Kun je nagaan wat de mensheid allemaal nog kan bereiken als technologie zich in zo'n exponentieel tempo blijft ontwikkelen.
Een atoombom zorgt ervoor dat complexe moleculen kapot geslagen worden.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat doet het inderdaad. Maar dat kun je toch in je model meenemen. Je kunt berekenen in welke mate deze vervuiling van invloed is. (dus hoeveel radioactieve elementen er dankzij die bom inzitten).
En mars nuken. Als we onze eigen mensen al nuken, waarom dat niet die aliens, als ze er al zijn.
Als ze die patent zooi afschaffen dan kan de mens meer bereiken ja, met die patent zooi zal het allemaal nog slomer gaan.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:18 schreef __Saviour__ het volgende:
En dit allemaal slechts 109 jaar nadat het eerste primitieve vliegtuig het luchtruim koos.
Kun je nagaan wat de mensheid allemaal nog kan bereiken als technologie zich in zo'n exponentieel tempo blijft ontwikkelen.
Is dat zo? En als ik een waterstofbom gebruik en die 180 meter onder het oppervlak laat exploderen? Dat het meer de druk is dan de hitte?quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:22 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Een atoombom zorgt ervoor dat complexe moleculen kapot geslagen worden.
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.
Eerlijk gezegd zie ik het nut van bemande ruimtevaart niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van de andere kant: 43 jaar geleden zetten we een man op de maan. Bemande ruimtevaart is dan weer praktisch gestagneerd sindsdien.
Natuurlijk zijn dat prima ontwikkelingen. Maar toch veel minder tot de verbeelding sprekend dan de landing van een man op de maan. Dat is niet te evenaren. Behalve met de landing van een man op mars.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:25 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.
Nu met het ISS doen we qua afstand een stap terug, maar nu leren we wel om ruimtevaart langzaam routine te laten worden. Permanente bewoning van het ruimtestation, vrachtschepen die periodiek en vlekkeloos aanmeren. Dat zijn ook erg mooie ontwikkelingen.
Maarja als je even 'alu-hoedje' gaat denken dan kunnen ze het ook in een studio opgenomen hebben om toch te winnen, winnen is alles.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:25 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat was echt een race met de Russen. Na de landingen op de maan hadden ze het daar wel gezien, het punt was duidelijk gemaakt.
Nu met het ISS doen we qua afstand een stap terug, maar nu leren we wel om ruimtevaart langzaam routine te laten worden. Permanente bewoning van het ruimtestation, vrachtschepen die periodiek en vlekkeloos aanmeren. Dat zijn ook erg mooie ontwikkelingen.
Door straling gaan moleculen ook kapot overigens. Misschien dat de atmosfeer van Mars al snel beschadiging kan opleveren van wat er onder de grond ligt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat zo? En als ik een waterstofbom gebruik en die 180 meter onder het oppervlak laat exploderen? Dat het meer de druk is dan de hitte?
Ik denk dat jezelf het doel stellen van een man op mars zetten heel veel technische knowhow oplevert. Kijk wat er allemaal uit de maanreis is voortgekomen qua technische ontwikkeling. En zoals ik al zei: het spreekt gewoon meer tot de verbeelding.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zich zie ik het nut van bemande ruimtevaart ook niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.
Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van deze landing van curiosity dan van de maanlanding. Maar ik realiseer me dat mensen zoals ik een minderheid zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn dat prima ontwikkelingen. Maar toch veel minder tot de verbeelding sprekend dan de landing van een man op de maan. Dat is niet te evenaren. Behalve met de landing van een man op mars.
Uiteindelijk zullen we toch mensen gaan moeten gaan sturen. Onze bijzonder verre toekomst ligt echt in het koloniseren van andere planeten. En voordat de generaties van dan zulke reuzensprongen kunnen maken, moeten de pioniers van nu de eerste babystapjes zetten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik het nut van bemande ruimtevaart niet echt in, anders dan als PR stunt. Wetenschappelijk en technisch gezien is er niets aantrekkelijk aan bemande missies naar Mars. Robots kunnen dat werk veel beter doen en voor een fractie van de kosten.
De maanlanding heb ik niet meegemaakt. Die is er voor mij altijd al geweest. Maar toch vind ik dat het summum dat de mens ooit bereikt heeft. En dan live uitgezonden vanaf het maanoppervlak. In 1969. Onvoorstelbaar. Destijds was er pas net televisie, in zwartwit. Zonder teletekst en hadden de mensen nog nooit Amerikaanse TV gezien ofzo! De meeste mensen hadden nog nooit gevlogen. En dan zien ze live op televisie iemand op de maan landen!!! Dat moet enorm geweest zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van deze landing van curiosity dan van de maanlanding. Maar ik realiseer me dat mensen zoals ik een minderheid zijn.
Wel foto's: http://www.theverge.com/2(...)times-square-landingquote:Op maandag 6 augustus 2012 20:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Zijn er al ergens videobeelden van de reactie op Times Square?
Daar brak blijkbaar ook een feestje los na de 'touchdown confirmed'
quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Yeah.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |