Gitank2 | woensdag 20 juni 2012 @ 12:06 |
Speciaal voor degenen die nog niet zo thuis zijn in de sport en niet de etappetopics willen vullen met allerlei vragen over wielertermen en andere zaken rondom en in de Tour is er ook dit jaar weer het vragentopic. Een paar wielertermen uitgelegd om mee te beginnen. Grinta Chasse Patat Waaiers (kort) Waaiers (uitgebreid) Eerdere topics, om door te lezen voor leuke informatie: Tour voor dummy's topic Vragen over de koers en alles om het evenement dat de Tour is staat vrij, dus schaam je niet ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Gitank2 op 20-06-2012 12:12:00 ] | |
lurf_doctor | woensdag 20 juni 2012 @ 12:34 |
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht? ![]() | |
Sautor | woensdag 20 juni 2012 @ 12:40 |
Geld | |
Ferdii | woensdag 20 juni 2012 @ 12:42 |
waarom worden de "echte" top cols niet als aankomst plaats gebruikt? ![]() Het is toch zonde om een tourmalet bv ergens midden in een etappe te planten? | |
Gitank2 | woensdag 20 juni 2012 @ 12:46 |
Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie. Introduceren van wat nieuwe cols. Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)
| |
Gripper | woensdag 20 juni 2012 @ 12:46 |
Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde. Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven. Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel. Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen. | |
lurf_doctor | woensdag 20 juni 2012 @ 13:33 |
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under? | |
TheArt | woensdag 20 juni 2012 @ 13:35 |
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja. | |
Ajacied422 | woensdag 20 juni 2012 @ 13:53 |
2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik. | |
DeLuna | woensdag 20 juni 2012 @ 13:59 |
Dat is toch raar.. de VS.. ![]() | |
Gitank2 | woensdag 20 juni 2012 @ 14:07 |
Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren. http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:09 |
Waarom? Opening van de Tour 2013 is iig al episch ![]() | |
Ajacied422 | woensdag 20 juni 2012 @ 14:09 |
Corsica, 3 etappes daar. | |
Felagund | woensdag 20 juni 2012 @ 14:09 |
Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:10 |
En niet de minste ook ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:10 |
Dit jaar ook. Boeiend. | |
TLC | woensdag 20 juni 2012 @ 14:11 |
Licht ? | |
Sautor | woensdag 20 juni 2012 @ 14:18 |
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag. | |
Hi_flyer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:22 |
Wel tof dat de Grand Colombier er in zit. Die is echt zwaar en smal. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:24 |
Denk dat dat wel meevalt. Uiteraard allemaal op zo'n flatbed in de First Class. Lekker wat extra bijslapen en je staat in Italie. Maar niet echt een discussie voor hier ![]() | |
Felagund | woensdag 20 juni 2012 @ 14:27 |
En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 14:29 |
Sportief gezien niet. Maar Amerika is commercieel gezien wel enorm interessant natuurlijk. Als je ziet hoe die sport daar leeft tegenwoordig, zo'n ronde van Californië staat bijna meer publiek langs de kant dan bv Milaan - Sanremo. Die 3 ritjes rond Herning waren al helemaal een aanfluiting.. | |
Gillingham | woensdag 20 juni 2012 @ 14:47 |
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen. | |
Gitank2 | woensdag 20 juni 2012 @ 18:36 |
Inderdaad, dan is het vooral leuk voor een vluchtersgroepje om weg te blijven. Tegenwoordig worden andere gevaarlijke aanvallers wel weer door een sterke ploeg/plegen teruggehaald in de 40 kilometer vallei. Meer kans hebben dit soort etappes. ![]() ![]() | |
Zelva | woensdag 20 juni 2012 @ 19:10 |
Gaat nooit gebeuren, is veel te warm daar in juli. Kan me niet voorstellen dat ploegen en renners niet en masse gaan boycotten als dat er toch ooit doorgedrukt wordt. | |
kibo | woensdag 20 juni 2012 @ 19:21 |
Een col als finish is het ook niet meer. De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken . Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht . [ Bericht 0% gewijzigd door kibo op 20-06-2012 19:36:21 ] | |
Zelva | woensdag 20 juni 2012 @ 19:33 |
Heeft vaak ook weer te maken met het parcours. De laatste tijd zie je steeds vaker etappes die in een makkelijke lijn naar een slotbeklimming gaan, waarna het hele peloton die berg op begint te sprinten, alle knechten nog fris zijn en alles wordt geneutraliseerd. Dan kun je ook haast niet wegrijden, zelfs al zou je willen, en is er op tactisch vlak ook helemaal niets te verzinnen. Het peloton nivelleert verder, maar de parcoursbouwers hebben dat nog niet altijd door. | |
Nieuwschierig | woensdag 20 juni 2012 @ 21:24 |
Het is al jaren een feit dat de mooiste etappes in het middengebergte (Ardeche, Auvergne) plaats vinden. | |
Ofyles2 | woensdag 20 juni 2012 @ 21:29 |
Steden en regio's kunnen zich elk jaar inschrijven door de Grand Départ. Vergelijk dit met steden en regio's die zich inschrijven om de organisatierechten van de Zomer- of de Winterspelen in de wacht te slepen. | |
Ofyles2 | woensdag 20 juni 2012 @ 21:31 |
Ik zie het al voor me: Mark Cavendish die een half uur achter ligt op een col van de tweede categorie en alsnog de etappe kaapt. Je zou haast denken dat Paramount, Columbia of 20th Century Fox de Tour organiseert. Alleen mis je nog een orkest dat voor de achtergrondmuziek zorgt. [ Bericht 0% gewijzigd door Ofyles2 op 21-06-2012 16:08:05 ] | |
Panthera. | woensdag 20 juni 2012 @ 21:50 |
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden. Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen. | |
DeLuna | woensdag 20 juni 2012 @ 22:12 |
Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat die rondes in andere landen starten, maar Italië - VS is toch helemaal niet handig? ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 20 juni 2012 @ 22:18 |
Ben bang dat de rest (iedereen behalve Wiggins en Evans) straks z'n 3e/4e/5e/etc plaats gaat verdedigen ![]() | |
I0_0I | woensdag 20 juni 2012 @ 23:17 |
Reden 1: Geld. Grote steden hebben een groter budget beschikbaar dan kleine bergdorpen. Er zitten nu al jaren van die belachelijke etappes in met aankomst in Tarbes of Pau. Reden 2: Fransen. In een zware bergetappe wint een klassementstopper. In een etappe met vlakke aankomst laten ze eerder een kopgroep rijden, daar waar de Franse renners het van moeten hebben voor een etappezege. Wat dat betreft ziet de toekomst er wel rooskleuriger uit nu Rolland vorig jaar zo sterk reed, misschien krijgen we nu nog eens een tour met 8 aankomsten bergop. Reden 3: Fout van de parcoursbouwers. Het idee achter dit parcours is dat de klimmers eerder in de aanval moeten gaan. Maar mits de klassementsleider niet totaal door het ijs zakt in de derde week zijn aanvallen als deze toch vrij kansloos. Ik denk dan ook dat deze etappes een mislukking worden. | |
wimderon | donderdag 21 juni 2012 @ 02:26 |
Volgens Mark Uytterhoeven:
| |
Gitank2 | donderdag 21 juni 2012 @ 12:09 |
Dat is inderdaad nog een goede toevoeging aan mijn stukje. | |
TLC | donderdag 21 juni 2012 @ 14:31 |
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ? | |
Gillingham | donderdag 21 juni 2012 @ 14:32 |
Met, zoals in alle World Tour wedstrijden. | |
Sautor | donderdag 21 juni 2012 @ 15:28 |
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens. | |
wimderon | donderdag 21 juni 2012 @ 16:00 |
Goede zaak ![]() | |
Zelva | donderdag 21 juni 2012 @ 17:39 |
QFT. | |
UltraR | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:18 |
Want? Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker. | |
lurf_doctor | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:30 |
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht ![]() Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan? | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:50 |
Ik kijk altijd op canvas naar wielrennen, maar bij de tour zet ik 'm standaard op nos. Hoort er voor mij gewoon bij, slappe gelul over kano's en kastelen, waar is gesink, dielangevansummeren tourbingo.. ![]() Dus om op je vraag terug te komen; omdat het zo hoort ![]() | |
Sautor | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:39 |
Wie wou je anders dan, Smeets? ![]() | |
Lutte | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:42 |
Dán ga ik naar de Belg ![]() Ducrot en Dijkstra, daar moet je van houden of je walgt ervan. Ik vind ze wel heel leuk ![]() ![]() | |
Waaghals | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:43 |
jij bent een met recht een licht ![]() | |
Gripper | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:44 |
Of die clown van een Jack van Gelder. Ja... Ja... Ja, Gesink?? Gesink?? Gesink?? ROBERT GESINK!!! ROBERT GESINK!!! ROBERT GESINK!!! ROBERT GESINK!!! OOHHHHHHH WAT EEN SPLIJ-TEN-DE DEMARRAGE PLAATST IE DAAR!!! | |
Zelva | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:49 |
Dat is een mythe. | |
UltraR | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:02 |
Opnieuw: want? | |
SaintOfKillers | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:04 |
Het is te laat om het nog terug te draaien, ze kunnen niet meer zonder, want dan is men de controle en het overzicht kwijt en durft men helemaal niets meer. Oortjes hebben het wielrennen saaier, laffer en voorspelbaarder gemaakt. Als ze er nu aan raken, gaat het nóg erder worden (op lange termijn misschien terug leuker, maar dan kan je nog een hele generatie wachten en dat durven ze niet aan) | |
UltraR | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:51 |
Tja, dat dreigement dat ze een keer 1 rit hebben uitgevoerd door die specifieke rit die zonder oortjes werd gereden lam te leggen. Lijkt me stug dat ze zoiets elke race weer gaan doen als je gewoon cold turkey die dingen verbiedt. | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:30 |
Voor de oortjes werden die vroege vluchten toch ook gewoon terug gepakt. Volgens mij de enige manier om het wat minder gecontroleerd te maken is kleinere ploegen. | |
TLC | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:35 |
Hoeveel krijgt een gemiddelde wielrenner qua salaris ? en een renner als Andy Schleck ? ik neem niet aan dat die hetzelfde krijgt als bv een Ronaldo of Robben ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:48 |
Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven: http://inrng.com/2011/07/how-much-does-a-rider-earn/ Gesink kreeg volgens mij iets van 7.5 ton trouwens. | |
SaintOfKillers | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55 |
Vooral bergritten waren toch iets interessanter. Daar kon je toen echt naar uitkijken. Nu kan je zelfs bij de koninginnerit probleemloos om half vijf invallen zonder iets te hebben gemist. Uiteraard had je toen ook saaie ritten, maar de verhouding 19 flutritten tegen 2 leuke had je toch nooit, toen was op zijn minst nog 1 rit op 3 het aanzien waard (af en toe zelfs de helft). Al ligt dat uiteraard niet enkel en alleen aan de oortjes, het vrij zinloze tegen 50+ gaan rijden in de openingsuren om dan gezamenlijk half leeggereden tot aan de finish te rijden, waarbij niemand nog genoeg overschot heeft om weg te rijden, zal er ook wel iets mee te maken hebben. | |
Sautor | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55 |
Is dat alleen het salaris, of tellen ze daar ook persoonlijke sponsors bij. Op Eurosport komt altijd die Sidi reclame met Basso en Nibali voorbij, lijkt me dat ze daar ook aan verdienen. ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:56 |
Staat ook in het stuk dat ze ook nog sponsorcontracten hebben ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:57 |
Ten tijde van Indurain vond ik het misschien nog wel saaier dan nu.. Al was ik toen ook nog erg druk met de uitgevallen fietsers wegstrepen uit het overzicht van de krant, iedere dag weer een extra hoogtepuntje ![]() | |
TLC | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:06 |
Ik vergelijking met voetballers zijn wielrenners dus maar armoedzaaiers ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:07 |
![]() | |
Felagund | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:09 |
In vergelijking met voetballers is bijna iedereen een armoedzaaier. | |
Zelva | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:10 |
Ik heb nog geen enkele overtuigende aanwijzing gezien dat oortjes wat voor effect dan ook hebben op de saaiheid van een koers, behalve dan onderbuikgevoelens. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een omgekeerd effect heeft. 'Sprintersetappe en we weten onderweg niet goed wat er allemaal gebeurt, dan houden we de kopgroep zeker binnen handbereik'. Ik merk ook dat in sommige kleinere koersen het afschaffen van de oortjes al een desastreus effect heeft gehad. Zo is Kuurne-Brussel-Kuurne inmiddels al verworden tot een oer- en oersaaie dertien-in-een-dozijnsprinterskoers waarin helemaal niets meer gebeurd sinds ze daar niet meer met oortjes rijden. Noem eens één koers die de laatste jaren veel aantrekkelijker is geworden sinds de afschaffing? Bovendien ben ik juist fan van wielrennen geworden vanwege het teamsportgehalte. Ik zit totaal niet te wachten op 200 mensen die als een kip zonder rondrijden, alleen maar om het jokergehalte, dat sommige mensen blijkbaar leuk vinden, te promoten. Ja leuk joh, favorieten die vanwege een lekke band niet meer terug kunnen komen omdat ploeggenoten en ploegleiders te laat horen dat er wat is gebeurd. Dat maakt de koers zóveel beter, nou goed. | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:22 |
Zijn toch nog een aantal sporten waar nog meer word verdiend. Golf bijvoorbeeld, als je daar af en toe leest wat iemand verdiend die echt 200ste ofzo op de wereldranglijst staat ![]() | |
TLC | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:41 |
Volgens mij verdiend de NBA ook best aardig ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:49 |
Inderdaad. Alle Amerikaanse sporten. Formule 1 en Tennis. Daarna zal voetbal wel komen ![]() | |
Buster91 | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:43 |
Tennis voor voetbal? Denk het not.. | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:55 |
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk, maar Roger Federer was iig tot vorig jaar nog de best verdienende niet Amerikaanse sporter ![]() | |
Sjoerd102 | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:11 |
Tsja afstand is geen reden. In 2002 was de start van de Giro in Groningen ruim 1100km van finishplaats Milaan. In 2005 was de start in de Regio Calabrië. Hetzelfde land maar wel ruim 100km verder van Milaan dan Groningen. | |
Gitank2 | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:19 |
Dit jaar zelfs in het Deense Herning. Nog verder weg. Maar wel grappig inderdaad om te beseffen, dat Sicilie en Calabrie vanuit Milaan nog verder weg liggen dan Groningen. | |
kibo | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:00 |
Nee, helemaal fout. Behalve dat je argumentatie is gebaseerd op kermiskoersen is de veronderstelling dat er voor die tijd als een "kop zonder kop"gereden werd, is ronduit belachelijk. Dus zonder oortjes is de ploeg helemaal gedesorienteerd ![]() | |
Zelva | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:01 |
Wielrennen van voor de oortjes is toch op geen enkele manier te vergelijken met nu, toen totaal niet genivelleerd bijvoorbeeld, en dat doe ik in ieder geval dan ook niet. Het is hilarisch om te denken dat wat er vroeger was je op een dergelijke ondoordachte manier terug kunt krijgen. Die tijd is geweest en komt nooit meer terug, oortjes of niet. | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:22 |
Wanneer is het oortjes gedoe eigenlijk begonnen? Indurain had die dingen toch nog niet? | |
kibo | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:27 |
Misschien een apart topic "Oortjes ja Oortjes nee" openen? | |
Mexicanobakker | maandag 2 juli 2012 @ 16:02 |
Waarom fietsen ze zo hard? Dat kan ik niet bijhouden. | |
Boezeidekoe | maandag 2 juli 2012 @ 16:06 |
Waarom is de startplaats altijd anders dan de finishplaats? Organisatorisch lijkt het me makkelijker om in dezelfde plaats te starten als waar gefinished wordt? | |
tdrone | maandag 2 juli 2012 @ 16:14 |
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ gemeentes betalen goed om start of finishplaats te zijn van de tour en tevens is het ook moeilijk om er een ronde van Frankrijk van te maken als je iedere dag weer op de zelfde plaats terugkomt waar je start | |
Gitank2 | maandag 2 juli 2012 @ 16:14 |
Omdat niet elke plaats zoveel geld wil neertellen en er veel plaatsen zijn die een start en/of aankomst willen. Daarnaast rijden ze een Ronde van Frankrijk en willen ze een groot deel van Frankrijk in die drie weken doorkruisen en niet telkens dezelfde streek. Ook omdat dit een beetje volgens de traditie is (een wielerwedstrijd door en rond heel Frankrijk) en ook om het land te promoten (of een ander land/stad in buitenland dat genoeg betaalt, zoals nu Luik) en ook de koers in meerdere delen van het land te laten leven, zie alle versieringen naast de weg en de vele enthousiaste toeschouwers. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 2 juli 2012 @ 16:20 |
Is ook niet altijd zo, zijn af en toe wel steden die aankomst en start op de volgende dag organiseren. Rouen bijvoorbeeld dit jaar. | |
Nieuwschierig | maandag 2 juli 2012 @ 18:34 |
Ze nemen speciale middeltjes om net iets harder te kunnen fietsen als alle anderen. Maar die anderen zijn ook niet dom. Die willen net zo hard en nemen die middeltjes ook. Daarom fietsen ze allemaal zo hard. | |
UltraR | maandag 2 juli 2012 @ 19:28 |
Ik noem mezelf verre van een dummie wb wielrennen, maar ik had een discussie over de '3 km. regel'. Als er een valpartij is in de laatste 3 km. levert dat geen tijdverlies op was mijn mening. Mijn discussiepartner zei dat er uberhaupt geen tijdverlies opgelopen kan worden in de laatste 3 km. Dus ook niet als je er simpelweg afgereden wordt. Dit om valpartijen juist te voorkomen die voortkomen uit het feit dat klassementsmannen mee gaan wringen in de sprint om maar voorin te zitten. Dat vind ik een goed argument, maar toch weet ik vrij zeker dat het alleen bij valpartijen geldt. Wie heeft er gelijk? En wat is precies de gedachte achter deze regel? | |
SaintOfKillers | maandag 2 juli 2012 @ 19:34 |
Enkel (aantoonbare) pech dus. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 2 juli 2012 @ 19:35 |
Maar met finish bergop is pech sowieso pech toch? | |
UltraR | maandag 2 juli 2012 @ 19:36 |
Kan je daar de bron nog ff bij geven? ![]() | |
SaintOfKillers | maandag 2 juli 2012 @ 19:38 |
De site van de Tour ![]() http://www.letour.fr/le-tour/2012/docs/reglement.pdf | |
Littlecreep | maandag 2 juli 2012 @ 20:36 |
Yup, de 3km-regel is er niet bij finish bergop. Dus ook verlies bij aantoonbare pech. | |
starbeach | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:32 |
In lijn met de vraag van de 3km regel. Zoals eregister, groepje met Cancellara en Sagan komt duidelijk op voorsprong binnen en de achtervolgers worden dan als "zelfde tijd" weergegeven. Hoe gaat dit dan in zn werk? Is dat ook van te voren vastgesteld? Het was toch duidelijk een aankomst bergop. | |
SaintOfKillers | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:35 |
Cancellara en Sagan hadden geen voorsprong, de sprintende Gilbert en Mollema gingen nog bijna Boasson Hagen voorbij. Als daar echt een gat was geweest, dan hadden ze dat verschil gewoon aangerekend. | |
Zelva | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:40 |
En dat komt gewoon weer uit de officiële UCI-regels, namelijk:
| |
Felagund | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:42 |
Die achterstand van Froome is hem wel aangerekend omdat zijn pech niet aantoonbaar was? | |
Zelva | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:43 |
Bergop... | |
SaintOfKillers | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:44 |
En Froome was ook veel verder van de finish lek gereden (dacht ik toch te hebben gelezen). | |
UltraR | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:46 |
Maar waarom maken ze dan niet de regel dat je in de laatste 3 km. van een vlakke etappe simpelweg geen achterstand meer op kunt lopen? Tuurlijk zitten daar ook de nodige haken en ogen aan (men stapt af en gaat verder lopen). Maar het zou wel voorkomen dat klassementrenners mee gaan zitten wringen van voren en daarmee de kans op valpartijen sterk doen afnemen. | |
Zelva | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:46 |
En eigenlijk vind ik dit helemaal geen goed argument, want dat zou betekenen dat je in geen enkele etappe nog de laatste drie kilometer verschil kunt maken, tenzij het bergop is. | |
Zelva | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:49 |
Ja klopt, heb het even nagekeken en hier staat dat het op tien kilometer was. | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 3 juli 2012 @ 12:50 |
Dan gaat iedereen gewoon 3 km eerder zitten wringen ![]() | |
SaintOfKillers | dinsdag 3 juli 2012 @ 13:14 |
Gewoon die hele regel afschaffen. Als ze vallen, dan hebben ze pech. Misschien leren ze dan dat ze gewoon de sprinters hun ding moet laten, dan gaat er doorgaans niets mis. Die mentaliteit om elk probleem meteen te gaan compenseren met reglementering.... en dan uiteraard ook nog de gaten in dat reglement gaan vullen met nog meer uitzonderingsreglementjes. | |
lurf_doctor | dinsdag 3 juli 2012 @ 13:22 |
Klopt, 2 in de top 10 van 2010. Maar echt verdienen die met racen en golfen | |
kibo | dinsdag 3 juli 2012 @ 14:57 |
Wat is het nut van een eigen "treintje" ? Je kan toch comfortabel meeliften door bij een collega-sprinter in het wiel te gaan hangen? | |
Cootz | woensdag 4 juli 2012 @ 14:12 |
Dat doen er ook genoeg, niet alle sprinters hebben een eigen treintje. Alleen je kan er niet allemaal op gokken dat je bij elkaar in het wiel gaat hangen, dus zijn de sterke sprintploegen toch geneigd om het niet aan het toeval over te laten en hun sprintkopman met een treintje te lanceren. In een goed treintje zit je als sprintkopman echt op de ideale plek en komt die andere sprinter die in je wiel zit er simpelweg ook niet meer voorbij. Alleen zijn de treintjes lang niet altijd perfect... | |
TLC | woensdag 4 juli 2012 @ 14:19 |
Hoe komen ze aan de rondemissen ?? ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 14:19 |
Worden speciaal geselecteerd door de tourbaas. Selectie bij hem thuis. | |
TLC | woensdag 4 juli 2012 @ 14:22 |
Wat een baas he ![]() | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:33 |
Vergis je daar niet in. Spelers van clubs onder in de eredivisie maken nauwelijks modaal salaris. Natuurlijk zijn de Ronaldo's van de wereld van een andere financiële klasse, maar het zou me niets verbazen als de gemiddeldes tussen de sporten niet ver uit elkaar liggen. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 14:37 |
Er spelen in de topklasse al jongens die 2 of 3 keer modaal verdienen ![]() | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:38 |
Daar geloof ik geen reet van. | |
Da_Sandman | woensdag 4 juli 2012 @ 14:41 |
Maar het is wel waar. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 14:44 |
Ken een speler persoonlijk. Krijgen al een flink basissalaris, daarboven op nog bonussen, lease-autotje etc. Waren er een paar die over de 75k gingen. Sowieso is het echt op geen enkele manier te vergelijken. De toppers in de eredivisie die krijgen/kregen zo rond de 2 miljoen. Een topper in de eredivisie is misschien een veelwinnaar op continentaal gebied, als ik dat zou moeten vergelijken met het wielrennen? Denk dat 10 continentale ploegen bij elkaar dat nog amper verdienen ![]() | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:44 |
Doe eens een bron dan. Ik weet namelijk de top van de eerste divisie wel aardig en de eerste klasse amateurs ook. | |
UltraR | woensdag 4 juli 2012 @ 14:45 |
Ik ken een speler uit de Duitse 3e (!) divisie persoonlijk en die verdient 75.000 euro per jaar. | |
Da_Sandman | woensdag 4 juli 2012 @ 14:46 |
Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 14:47 |
Inderdaad, het is tegenwoordig, tenzij je een jonge talentvolle speler bent, aantrekkelijker om in de topklasse te gaan spelen dan de gouden gids divisie. | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:49 |
Altijd een goed teken als ik bewijs voor jouw stelling moet leveren. Je hebt geen idee dus. | |
Da_Sandman | woensdag 4 juli 2012 @ 14:49 |
God, kalm aan zeg ![]() Damn ![]() | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:53 |
Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer. | |
Da_Sandman | woensdag 4 juli 2012 @ 14:56 |
Ik geloof dat iemand hier een Eva Jinekje zit te doen... | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:56 |
Hoe het ook zei, al die duizenden spelers die een part-time baan nodig hebben naast het voetbal om rond te komen moet je niet vergeten. De salarissen van Ronaldo en Contador vergelijken zegt weinig, dat was mijn punt. | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 14:57 |
Een wat ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 14:57 |
Je zal altijd wel uitzonderingen hebben. Bovendien is het voor een voetballer ook niet echt slim om een tophypotheek af te sluiten aangezien je de volgende dag je been kan breken. iig, om te zeggen dat het wel dicht bij elkaar zou liggen, dat is gewoon niet zo. De topvoetballers in de eredivisie verdienen al haast net zoveel als de absolute toppers in het wielrennen. | |
Da_Sandman | woensdag 4 juli 2012 @ 14:59 |
Een Eva Jinekje. Je weet wel, de vrouw die dacht dat anderhalve ton een 'hoger middeninkomen' is. | |
Felagund | woensdag 4 juli 2012 @ 15:00 |
Het gemiddeld salaris van een eredivisie-speler is 305.000 euro: http://www.welingelichtek(...)visie-gemiddeld.html Nu zal dat bij de onderste clubs een stuk minder zijn, maar aangezien een modaal inkomen 32.500 euro is, denk ik dat we over hen ons ook geen zorgen moeten maken. | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 15:02 |
Haha, nee. Ik weet dat modaal rond de 30K ligt en dus ook dat Gesink dus ongeveer 25 keer modaal boert. | |
Tchock | woensdag 4 juli 2012 @ 15:06 |
Toegegeven, dat is een stuk meer dan ik verwacht had. Maar nog steeds wil ik de kanttekening plaatsen dat dat de Nederlandse top is, en daar misschien wel tientallen duizenden spelers ver onder zitten. | |
Eenskijken | woensdag 4 juli 2012 @ 15:12 |
Wat is nou het verschil tussen binnenblad en buitenblad? ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 4 juli 2012 @ 15:14 |
Schakelen doe je dmv een hendel of een knop aan het stuur. Voor heb je 2 tandbladen, een klein binnenblad en een groot buitenblad. Een groot buitenblad zorgt voor een zwaardere versnelling (om hoge snelheden te bereiken op het vlakke of in de afdaling) het kleine blad voor een lichte versnelling (om te klimmen). | |
Sautor | woensdag 4 juli 2012 @ 15:31 |
![]() Omdat een plaatje meer zegt, het kleinste is dus het binnenblad, de grotere is het buitenblad. | |
ItaloDancer | woensdag 4 juli 2012 @ 16:31 |
Nee, want dan willen de klassementsrenners al helemaal voorin zitten, omdat elke val waar je achter zit gelijk tijdsverlies oplevert. Er is weinig aan te doen want door de toegenomen belangen wil gewoon iedereen per se van voren zitten, met nog drie ploegmaten om zich heen ook als het even kan. | |
Eenskijken | woensdag 4 juli 2012 @ 16:35 |
ah duidelijk. eigenlijk dus hetzelfde als versnellingen op elke andere fiets, maar waarom kan dat niet op 1 blad dan? | |
Gitank2 | woensdag 4 juli 2012 @ 16:36 |
Omdat je anders een veel te grote pion achter krijgt en dat werkt niet (schuine ketting enzo). | |
capuchon_jongen | woensdag 4 juli 2012 @ 17:16 |
Vroeger begreep ik niet waarom ze allemaal in een peloton rijden. in tegenstelling met een loopwedstrijd bijvoorbeeld. | |
UltraR | woensdag 4 juli 2012 @ 18:30 |
En nu wel? ![]() | |
Nober | woensdag 4 juli 2012 @ 20:57 |
Het enige wat ik niet snap is die versnelling, soms hoor je bijvoorbeeld 53-11... denk dat je al blij moet zijn met drie tandwielen voor en 9 achter. | |
KaheemSaid | woensdag 4 juli 2012 @ 21:36 |
achter hebben ze 10 of 11, toch? Maar die 53 en 11 slaan op het aantal tanden wat het tandwiel wat ze gebruiken heeft. | |
Nieuwschierig | woensdag 4 juli 2012 @ 22:02 |
De laatste jaren vatl er nogal eens een dode bij het afdalen van een bergpas. Waarom neutraliseren ze dit deel van de koers niet? Bijvoorbeeld: er wordt ergens 'onderaan' een streep getrokken en als je te snel bent moet je toch wachten tot de eerder vastgestelde veilige afdaaltijd bereikt is. | |
TheArt | woensdag 4 juli 2012 @ 22:05 |
Zou je ze kunnen opnoemen? | |
Nieuwschierig | woensdag 4 juli 2012 @ 22:41 |
Dat is minder relevant Een Italiaan en een Belg iig. | |
Sautor | woensdag 4 juli 2012 @ 22:50 |
Als je niet kan dalen en sturen, moet je maar niet hard van een berg af. Overigens viel Weylandt omdat hij achterom keek en met zijn pedaal een muurtje raakte (dacht ik). Daarvoor is de laatste die overleed Kivilev, in 2003, waarna de helmen zijn ingevoerd. | |
TheArt | woensdag 4 juli 2012 @ 22:53 |
Casartelli 17 jaar geleden was de enige. Weylandt kan je daar niet eens bijrekenen. Dat was een steil kort klimmetje met een steile afdaling vlak voor de finish en absoluut geen grote col met een lange afdaling. Daarbij was het bij Weylandt een hele vervelende samenloop van omstandigheden. Dus die 'de laatste jaren valt er nogal eens een dode in de afdaling van een col' van je komt neer op 1 renner, 17 jaar geleden. Nou poe poe. | |
Nieuwschierig | woensdag 4 juli 2012 @ 23:36 |
Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risico | |
Redefine | woensdag 4 juli 2012 @ 23:41 |
Als je denkt dat het nauwelijks bijdraagt aan het koersverloop dan zit je inderdaad juist in dit topic. Ik raad je aan vooral veel wielrennen te kijken de komende jaren, dan snap je wel dat je opmerking niet klopt. | |
Zelva | woensdag 4 juli 2012 @ 23:41 |
Ik wilde het net gaan posten. | |
Redefine | woensdag 4 juli 2012 @ 23:54 |
Bahamontes had het overigens wel een goed plan gevonden denk ik. En Basso nu. | |
Littlecreep | donderdag 5 juli 2012 @ 00:50 |
Een goeie afdaling kan een groot verschil maken. Onze goeie vriend Gesink verloor Parijs-Nice in 2008 door een slechte afdaling. Ook Samuel Sanchez, één van de beste dalers van het peloton, won menig wedstrijd door een goeie afdaling. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 01:07 |
De eerste keer dat ik echt heel bewust er naar zat te kijken was Armstrong in 1999 op ik meer Sestriere waar hij voor hij ging constant zat te 'bellen'. ![]() | |
DecoAoreste | donderdag 5 juli 2012 @ 01:14 |
Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 01:17 |
Mjah, Kivilev klapte verder met zijn kop op de grond en was klaar in Parijs-Nice, maar die reed nog zonder helm. Maar verder valt het wel mee. Of Neveg die ergens in een rit in Portugal in een afdaling verongelukte, maar goed. Dat was dezelfde pech als Galvez die in een zesdaagse verongelukte. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 01:25 |
En overigens, er zijn de afgelopen jaren meer renners tijdens training verongelukt dan in koers. Dan let ik verder niet op de tragische stergevallen rond de koers. Overigens mag Pedro Horrillo uiteraard ook alles dankbaar zijn dat hij nog leeft en ze hem vonden in de Giro van 1999. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 01:34 |
'Il Falco' Paolo Savoldelli won de Giro door een fenomenale afdaling. Zal ik ook nooit vergeten, kwam een minuut later boven nadat hij kraakte op de Finestre. Simoni reed toen virtueel roze. Ik meen dat Di Luca mee was en Rujano die de rit won en Savoldelli maakte in de afdaling het verschil weer goed en zou de Giro winnen. Dan kunnen ook ritten zoals ze er zijn in de tour van dit jaar echt schitterend zijn. ![]() | |
Chiappucci | donderdag 5 juli 2012 @ 02:37 |
1999? Dat is maar 3 jaar geleden ofzo ![]() | |
Mexicanobakker | donderdag 5 juli 2012 @ 10:02 |
Als autosportvolger kan ik zeggen dat er recentelijk toch ook wel wat dodelijke ongelukken zijn gebeurd in kleinere Europese klassen, oa Surtees in 2009. Ik denk dat het allebei even veilig is, als we de Amerikaanse autosport, die een stuk minder veilig is, niet meerekenen. Daarvoor was autosport uiteraard veel gevaarlijker dan wielrennen. | |
SaintOfKillers | donderdag 5 juli 2012 @ 10:11 |
Savoldelli won die Giro door de gunsten van Lotto te kopen. Van Huffel en Ardila hebben toen kilometers kopwerk gedaan en toen ze aan hem vroegen om zelf ook eens over te nemen, wilde hij niet eens ![]() | |
Kleffe_Dop | donderdag 5 juli 2012 @ 10:13 |
Bij Mart aan tafel ging het gisteren, naar aanleiding van Arashiro, over nationaliteiten in de Tour. Men had het over Aziaten, Amerikanen, Zuid-Amerikanen etc. Maar (en deze vraag zal vast al ooit gesteld zijn), heeft er eigenlijk al ooit een donkere Afrikaanse of Afro-Amerikaanse wielrenner bestaan die meegereden heeft in de Tour? | |
Kirov | donderdag 5 juli 2012 @ 10:25 |
Johan Genee heeft toch een kleurtje? En volgens mij heeft er wel een Amerikaanse neger meegedaan en paar jaar terug. | |
Kirov | donderdag 5 juli 2012 @ 10:26 |
En over die doden tijdens een rit, er zijn ook al motorrijders tijdens een afdaling verongelukt. Volgens mij één of twee de laatste paar jaren. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 11:00 |
Ja, was laat. Uiteraard was het 2009. ![]() Zat nog ff met die oortjes in mijn gedachten, dat was wel tour 1999. ![]() | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 11:28 |
Dat was ook de andere kant van het verhaal. Ik doelde hier ook op het feit dat hij in specifiek die etappe door die afdaling de marge van een halve minuut ook vast wist te houden door die fenomenale afdaling. En wat je zegt klopt verder inderdaad. Verder was het ook wel een gekke giro met Basso. Als die niet ziek was geworden toen. Met verbazing zitten kijken hoe hij er toen af ging al op de eerste kilometers van de Stelvio. En ook nog verbazing toen hij vervolgens nog wel 2 bergritten won, aangezien ik hem toen al ongeveer op had gegeven. ![]() | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 11:39 |
Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf. In de verstikkende hitte van 40 graden ging hij in een rit in de tour van 1950 200 kilometer voor de meet in de aanval met een medevluchter. Ze kwamen uit op 20 minuten voorsprong. Door de hitte besloot hij zijn dorst te lessen met een fles wij die hij aannam. Echter werden het twee flessen en kon hij geen lijn meer houden door de impact die de alcohol had in de hitte. Hij moest dan ook stoppen en zou zijn roes uitslapen tegen een boom. Toen hij na enige tijd wakker werd -- het peloton was inmiddels allang gepasseerd -- en zich zijn fout realiseerde, vervolgde hij snel de rit. In de tegengestelde richting. Hij zou de aankomst nooit bereiken en werd na zijn tweede stop zelfs in het ziekenhuis opgenomen. Een foto van dit voorval: ![]() En om het verhaal nog mooier te maken: Men zegt dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich stiekem aansloot bij het peloton, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald. ![]() | |
DeeBee | donderdag 5 juli 2012 @ 11:40 |
Leuk dat Herbert hier meepost!![]() | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 11:42 |
![]() Leuk toch. Die verhalen maken het wielrennen zo mooi. ![]() | |
DeeBee | donderdag 5 juli 2012 @ 11:47 |
Kidding, het blijft een erg tof verhaal ja! ![]() En zo'n foto ook, geniaal die sfeer! ![]() | |
1-0-8 | donderdag 5 juli 2012 @ 11:48 |
Zonder 'de verhalen' geen wielrennen. Meer dan de prestaties zijn die heldenverhalen dat wat de sport zo machtig mooi maken. | |
SaintOfKillers | donderdag 5 juli 2012 @ 11:49 |
En dat is 't verhaal nog zwaar overdreven, maar toen Zaaf ooit het minder spectaculaire echte verhaal vertelde, werd hij eigenlijk gewoon genegeerd en bleef men de andere versie vertellen. | |
1-0-8 | donderdag 5 juli 2012 @ 11:52 |
Bij Team Europcar rijden redelijk wat 'niet-blanken', om het maar even oneerbiedig te zeggen, maar de donkerste van hen, Kevin Reza, rijdt niet in de Tour. Wel hebben we dit jaar Yohann Gene (foto), en natuurlijk die Yukiya Arashiro. ![]() | |
Gillingham | donderdag 5 juli 2012 @ 11:57 |
Reza reed een opvallend voorjaar en is pas 24 jaar. Ik zie hem nog wel in de Tour verschijnen de komende jaren. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 5 juli 2012 @ 12:02 |
En bij Greenedge rijdt ![]() Maar heb eigenlijk geen idee of die nou echt iets kan of alleen voor zn punten naar greenedge is gehaald. | |
SaintOfKillers | donderdag 5 juli 2012 @ 12:04 |
In 't begin van de 20e eeuw had je een sterke zwarte Amerikaan, Major Taylor, maar dat was vooral een baanrenner en die had veel last van racisme, ook van Desgrange. Die was ooit zo kwaad dat Taylor een Fransman versloeg, dat hij zijn winstpremie uitbetaalde in centjes, waardoor Taylor een kruiwagen nodig had om zijn geld te vervoeren. | |
OProg | donderdag 5 juli 2012 @ 13:55 |
Rock Racing had Rahsaan Bahati. Die kon in eigen land ook wel aardig uit de voeten. Maar waar die nu gebleven is weet ik niet eens precies. ![]() | |
cafca | donderdag 5 juli 2012 @ 14:16 |
Je hebt natuurlijk ook nog de kampioen van Aruba, maar die is niet zo heel donker... | |
Kleffe_Dop | donderdag 5 juli 2012 @ 14:35 |
Wat een mooi verhaal! ![]() Ook al zal er het nodige aan geromantiseerd zijn in de jaren daarna. ![]() | |
MichelWuyts | donderdag 5 juli 2012 @ 14:36 |
Hij is echt goed hoor. Kijk maar eens zijn uitslagen op cqranking. groot talent! | |
Nieuwschierig | donderdag 5 juli 2012 @ 22:20 |
Geen gelul. De snelheid waarmee een haarspeldbocht aangesneden wordt is het zelfde, alleen is een F1 piloot 1000x beter beschermd door z'n monocock, overall, 6-puntsgordel en helm. | |
Redefine | donderdag 5 juli 2012 @ 22:40 |
De snelheid is hetzelfde. Bron? En als we buiten de bron kijken. Hoe kan het dan dat er zo weinig wielrenners verongelukt zijn in een afdaling van een wielerkoers? Als we Weylandt daarin meenemen zijn het er twee in de afgelopen twintig jaar. 2,5 als je Horillo nog meetelt. Er wordt juist heel weinig gevallen in afdalingen, als je het vergelijkt met valpartijen op andere momenten in de koers. | |
Bluurgh | vrijdag 6 juli 2012 @ 01:22 |
Wielrennen wordt gevaarlijker ondanks het verplichten van de helm, Formule 1 wordt minder gevaarlijk. Maar de snelheid is zeker niet hetzelfde, zie hier de snelheid van de snelste man door de jaren heen op het langzaamste circuit van het wereldkampioenschap:![]() Doden in het wielrennen 1960 - 1995: 14 Doden wielrennen 1996 - 2012: 14 Doden in de Formule 1 1960 - 1995: 31 Doden F1 1996 - 2012: 0 | |
Sautor | vrijdag 6 juli 2012 @ 01:31 |
Om even een kleine nuancering in te brengen. Je pikt nu een tak van de motorsport, F1, waar 20 races per jaar worden gereden. Dat is evenveel als in 1 Tour de France. Verder is het merendeel van die wielrenners overleden in de "lagere" klassen, en niet alleen omdat ze vielen, maar ook gewoon hartstilstand (oid). Dus het zou wel zo eerlijk zijn om een andere tak van de motorsport (zeg indycar / NASCAR) erbij te pakken, en dan kan je pas conclusies trekken. In een NASCAR zijn in de periode 96-2012 ook 9 mensen omgekomen. Een hoofdtak van een klasse vergelijken met heel het wielrennerij is natuurlijk een beetje scheef. Overigens staan er ook veldrijders, en baanwielrenners tussen. En verder is het natuurlijk geen wedstrijdje met "de meeste doden"... | |
Redefine | vrijdag 6 juli 2012 @ 01:46 |
Bij die veertien staat ook Galvez die stierf op de baan en cyclo crosser Tim Pauwels. Verder staat er niet bij of ze in een afdaling zijn gevallen of op een andere manier zijn gecrasht. En dat is nou net het punt, een afdaling zou te gevaarlijk zijn. | |
Zelva | vrijdag 6 juli 2012 @ 02:43 |
Klopt, een groot gedeelte is helemaal niet gecrasht, en al helemaal niet in afdalingen, ten minste dat was niet de oorzaak dat er wat gebeurde. Galletti en Neves kregen hartaanvallen, Morales werd overreden door een vrachtwagen, Malin deed niet eens mee aan een professioneel wielerevenement, maar een soort uit de hand gelopen toertocht, en werd aangereden door een tractor met aanhanger. Ook Breedlove kwam in deze race, waar het parcours dus niet is afgezet, door een aanrijding met een voertuig om het leven. Pauwels kreeg tijdens zijn wedstrijd een aortaruptuur. Blijven dus over: José Antonio Espinosa (Gevallen tijdens een ploegentijdrit) Manuel Sanromà (Raakte in de clinch met Svorada tijdens een sprint en klapte tegen de stoep) Nicole Reinhart (Pedaal raakte stoeprand tijdens een criterium en ze vloog tegen een boom aan) Andrei Kivilev (Reed tegen een paar andere renners op en klapte op de grond, weet niet zeker of het een afdaling was) Juan Barrero (Gecrasht na een mislukte afdaling) Isaac Gálvez (Crash na botsing met De Fauw op de baan) Thomas Casarotto (Botste op een auto). Wouter Weylandt (Raakte met zijn pedaal een muurtje en vloog door de lucht, in een alledaagse afdaling) Dan hebben we het dus over één, mogelijk twee en als je heel strikt Weylandt wil meerekenen, drie renners die door die levensgevaarlijke afdalingen om het leven zijn gekomen. ![]() Daarnaast is het helemaal geen faire vergelijking, maar ik zie dat dit inmiddels al door iemand is gezegd. Alleen al van wegwedstrijden zijn er ettelijke honderden en honderden per jaar, maar als we dan ook nog de baanwedstrijden, veldrijwedstrijden en zelfs ultratoertochten er bij moeten gaan tellen..., dan kom je echt op duizenden wedstrijden per jaar. Wedstrijden waarvan alleen baanwedstrijden qua afgeslotenheid en afwezigheid van onvoorzienbare externe factoren qua parcours met Formule1-wedstrijden zijn te vergelijken. En alleen al van baanwedstrijden zijn er tig meer dan Formule1-wedstrijden. [ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 06-07-2012 02:49:01 ] | |
Sjoerd102 | vrijdag 6 juli 2012 @ 07:29 |
Kivilev verongelukte op een vlak stuk. | |
MichelWuyts | vrijdag 6 juli 2012 @ 07:56 |
En die had dan ook nog eens geen helm op. | |
DecoAoreste | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:07 |
Serieus? Ik dacht dat die toen al verplicht waren. Edit: Nee je hebt gelijk, in de Tour dat jaar droegen ze ook geen helmen. Mijn geheugen laat me toch wat in de steek, da's het eerste jaar dat ik de Tour echt volgde. ![]() | |
TheArt | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:13 |
De helmplicht is juist ingevoerd na de dood van Kivilev. Teklehaimanot kan meer dan gemiddeld fietsen. Absoluut. Je hebt nog een paar Eritreeërs die echt profrijp zijn. Ik noem een Berhane, Tewelde, Russan. | |
SaintOfKillers | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:28 |
En Formule 1 is maar 1 onderdeel van de autosport, uiteraard het bekendste. Als je voor wielrennen dan ook alleen maar de Tour pakt, dan is er sinds Casartelli ook niets meer gebeurd. Of is 't fair om die 15 tot 20 races per jaar (met 20 tot 24 deelnemers) te gaan vergelijken met honderden koersdagen (met telkens honderden deelnemers)? Van zodra je Nascar en IndyCar (toch 2 andere groten) toevoegt, krijg je al andere statistieken. | |
marcodej | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:35 |
Daniel moet nog wel een hoop leren: 4:09 | |
Sautor | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:44 |
Die accenten klinken zo onprofessioneel ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:32 |
Waar komt de 2 in VDB2 vandaan? | |
TheArt | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:34 |
Frank Vandenbroucke is - was beter gezegd - VDB, dus Jurgen Van den Broeck is VDB2. | |
capuchon_jongen | zaterdag 7 juli 2012 @ 12:04 |
Nog een vraag vroeger was er trui de combinee maar die is nu weg, iemand een idee wrm die weg is? | |
Guard | zaterdag 7 juli 2012 @ 12:43 |
Geen idee eigenlijk, maar was eigenlijk ook een beetje een "net niet" trui, niet goed genoeg voor geel, bollen of groen (of rood, die is inmiddels ook niet meer). Is natuurlijk nog steeds wel HET truitje van Rooks, won de laatste twee keer dat deze trui te winnen was. | |
Zelva | zaterdag 7 juli 2012 @ 12:45 |
Noob-vragen topic | |
bierjoost | zaterdag 7 juli 2012 @ 23:38 |
Hoe kan het zo zijn dat die ploegen altijd aan het miemelen zijn over de brakke hotels waar ze moeten slapen, terwijl die renners meer dan redelijk verdienen en de ploegen een miljoenenbudget hebben? Waarom nemen ze niet gewoon een duurder hotel? | |
Redefine | zondag 8 juli 2012 @ 00:04 |
Hotels worden toegewezen door de Tour organisatie. | |
capuchon_jongen | zondag 8 juli 2012 @ 00:06 |
Als je een aankomst hebt boven op een berg zijn er niet veel dure hotels in de buurt. | |
Gripper | zondag 8 juli 2012 @ 02:05 |
Als elk dorp in de buurt van een start/finish plaats 1 klein hotelletje heeft, moet je met 20 ploegen + alles wat er verder met de tour meereist alle dorpen in de omgeving volboeken. Dan kun je niet kieskeurig zijn ![]() | |
BlaZ | zondag 8 juli 2012 @ 02:18 |
Dat is wel een heel erg sterk verhaal | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 09:23 |
bestaan er al wielren suits/pakken welke buiten een (nog) betere aerodynamica ook beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen? ![]() | |
Kirov | zondag 8 juli 2012 @ 09:35 |
Ja maar die zijn te warm en te zwaar. | |
Gitank2 | zondag 8 juli 2012 @ 10:02 |
Nog niet, maar zou me niks verbazen als ze deze over een aantal jaren wel hebben. Nadeel is dat het licht en niet te warm moet zijn. | |
Sjoerd102 | zondag 8 juli 2012 @ 10:54 |
Zijn er wel al. DSM heeft deze ontwikkeld, worden op olympische spelen gebruikt door de baanploeg. | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 11:47 |
dank ![]() ![]() dan ook maar om de elleboog ![]() | |
bierjoost | zondag 8 juli 2012 @ 12:02 |
Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank. | |
Gitank2 | zondag 8 juli 2012 @ 12:31 |
Zou wel een goede zijn. Voorkom je de gebroken botten niet mee, maar waarschijnlijk hebben ze wel minder oppervlakkige wonden, die renners ook behoorlijk parten kunnen spelen (slapeloze nachten e.d.) | |
TheArt | zondag 8 juli 2012 @ 12:34 |
Ze proberen al heel veel zelf op te vangen. Eigen matrassen en kussens mee, eigen kok mee e.d., maar dingen als airco in het hotel of de plaats van het hotel zijn nou eenmaal niet te bepalen. | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 12:41 |
maar een limo bus is dan toch logisch? kan je die matrassen gewoon laten liggen en de kok ook ![]() of benadeel je dan de Franse middenstand? ![]() | |
Kirov | zondag 8 juli 2012 @ 12:45 |
Zo'n bus kost een paar ton, daar kun je al 2-4 wielrenners voor betalen. De grote teams kunnen dat wel opbrengen maar voor de kleinere gaat het een stuk lastiger worden. En de Tour is maar één koers, sommige teams gaan naar 2 wedstrijden tegelijk, ben je al twee bussen nodig. | |
Karina | zondag 8 juli 2012 @ 12:50 |
Vanmorgen keek ik de herhaling van Avondetappe en daar werd verteld hoeveel auto's er meerijden in de karavaan, ik wist wel dat het er veel waren, maar zoveel! Alleen al iets van 180 reclameauto's ![]() Ik heb nog op de site van l'Equipe gekeken of ik het kaartje kon vinden dat ze lieten zien, maar helaas, ik kan het niet vinden, daar stond precies op hoeveel auto's waarvoor nodig waren en op welke plek in het peloton ze zich bevinden tijdens een etappe. Als iemand het kan vinden? Misschien wel leuk om hier te posten, zodat wij dummies kunnen zien wat er nou allemaal rondrijdt tijdens zo een etappe. | |
SaintOfKillers | zondag 8 juli 2012 @ 12:53 |
http://www.letour.fr/2012(...)ne_publicitaire.html | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 12:54 |
hmm, natuurlijk is de tour maar één koers maar qua sponsoring lijkt mij dit geen probleem? ![]() wil je als sponsor dat de renners nog beter presteren? dan moet je zorgen dat je het ze makkelijk maakt lijkt mij ![]() dat levert toch altijd meer op toch? | |
Karina | zondag 8 juli 2012 @ 12:55 |
Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken is ![]() | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 12:56 |
die gisteren door die kleuterjuf werd getoond? | |
Karina | zondag 8 juli 2012 @ 12:57 |
Ja die! Toen ze bij die bus stond. | |
SaintOfKillers | zondag 8 juli 2012 @ 12:57 |
OK dan. ![]() | |
Karina | zondag 8 juli 2012 @ 12:58 |
![]() | |
Kirov | zondag 8 juli 2012 @ 13:00 |
Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus. Als je dit vergelijkt met het EK voetbal waarbij ze voor elke wedstrijd een tering eind gaan vliegen ipv zo'n bus kopen waar een veel hoger budget is dan lijkt het me wel duidelijk dat het financieel niet haalbaar is. Ook is het niet praktisch, als je met 9 renners in zo'n bus moet slapen heb je nauwelijks privacy, rust en ruimte om niks te doen. | |
Karina | zondag 8 juli 2012 @ 13:02 |
En als er eentje tussenzit die snurkt dan heb je een probleem ![]() | |
Sjoerd102 | zondag 8 juli 2012 @ 13:03 |
Ik vond het ook mooi kaartje. Kijk anders eens op de site van de ronde van Luxemburg. http://www.aotdl.com/skod(...)9l%C3%A9chargements/ 2e bestand van boven: Manuel de Réglementation Technico-Sportive 2012. Staat op pagina 5,6 en 7 ook een overzicht. | |
Felagund | zondag 8 juli 2012 @ 13:04 |
Rabobank heeft voor het profteam maar een budget van 8 tot 10 miljoen zei Wijffels gisteren. En idd, buiten de renners moet je de ondersteunende staf ook nog betalen en al het materiaal (fietsen zijn ook niet goedkoop). | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 13:06 |
ik snap het wel en weet ook wat de budgetten zijn maar het welzijn van een renner zou bovenaan mijn prioriteitenlijstje staan ![]() | |
Kirov | zondag 8 juli 2012 @ 13:09 |
Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd. Hmm wikipedia ![]() | |
Felagund | zondag 8 juli 2012 @ 13:10 |
Dat is voor alle teams, inclusief hun jongerenteam, offroad teams en nu ook het vrouwenteam. | |
sacha | zondag 8 juli 2012 @ 13:21 |
ja meneer, ik zal mij gedragen als een dummie ![]() | |
Kirov | zondag 8 juli 2012 @ 13:39 |
Goed zo! ![]() En dan nu terug naar de keuken ![]() | |
RemcoW23 | zondag 8 juli 2012 @ 20:51 |
Wanneer was de laatste geslaagde vlucht bij de laatste etappe? Ik kan het me ook niet voorstellen dat je met 3 man sprint in Parijs en 1 minuut later het peloton volgt ![]() | |
marcodej | zondag 8 juli 2012 @ 20:57 |
Vinokourov, 2005 dacht ik. | |
KaheemSaid | zondag 8 juli 2012 @ 21:16 |
Deze voorkomen inderdaad de brandwonden zoals je die krijgt. | |
qwerty-nl | woensdag 11 juli 2012 @ 15:01 |
Waarom heeft cavendish en nog iemand een wit shirt? Terwijl zijn andere teamgenoten een andere shirt hebben? | |
Sautor | woensdag 11 juli 2012 @ 15:20 |
Cavendish is wereldkampioen, dan mag (moet?) je dit shirt dragen: ![]() Boasson Hagen (ploeggenoot van Cavendish) is Noors kampioen en heeft ook een speciaal truitje: ![]() | |
Kirov | woensdag 11 juli 2012 @ 17:11 |
En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat. | |
qwerty-nl | woensdag 11 juli 2012 @ 18:51 |
Allebei bedankt voor uitleg ![]() | |
Alcatranz. | woensdag 11 juli 2012 @ 19:37 |
Waarom rijden onder andere Wiggens en Froome onder de vlag van het VK en bijvoorbeeld voetballers en darters niet? Daar "onderscheiden" zij zich wel, Schotland, Wales en England. Iemand een idee waarom bij deze sport niet? Niet echt een TDF vraag maar ach | |
Sautor | woensdag 11 juli 2012 @ 19:47 |
Volgens mij houden de meeste organisaties de IOC standaard aan (dus het UK als 1 land), en mogen de verschillende organisaties zelf invullen of ze de landen binnen het UK apart erkennen of als 1 land nemen. Waarschijnlijk zullen er inhet wielrennen te weinig renners uit Schotland, Wales en Noord-Ierland komen om dat als apart land (met daarbij aparte kampioensschappen, bestuursorganen etc) te erkennen. | |
Wespensteek | woensdag 11 juli 2012 @ 19:54 |
Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat er maar één wielerbond is in het VK maar dat Engeland, Schotland, Wales een eigen voetbalbond hebben. | |
Alcatranz. | woensdag 11 juli 2012 @ 19:55 |
Klinkt eigenlijk wel logisch. | |
Nieuwschierig | woensdag 11 juli 2012 @ 21:15 |
Normaal gesproken zou het VK als één natie ook maar recht hebben op één nationale voetbalploeg maar omdat Engeland de uitvinder van het voetbal is hebben ze uit traditie een ontheffing van de FIFA om meerdere bonden en "nationale" teams te hebben. Darten is geen sport dus die doen maar wat ze zelf willen. Wielrennen houdt zich gewoon keurig aan de gebruikelijke internationale regels. | |
Nober | woensdag 11 juli 2012 @ 22:48 |
En Peter Sagan draagt de groene trui omdat hij aan de leiding gaat van het sprintklassement. En Bradley Wiggins draagt de gele trui omdat hij aan de leiding gaat in het algemene klassement. En Thomas Voeckler draagt de bolletjestrui omdat hij aan de leiding gaat in het bergklassement. En Tony Martin draagt net zo'n trui als Cavendish bij het tijdrijden omdat hij de wereldkampioen tijdrijden is. Zo. ![]() |