abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 10:26:34 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113088560

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2011. Het aangifteprogramma 2011 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 5 van het Belastingaangifte 2011 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2011. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2012 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2011 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2011 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2016 geld terugvragen.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2011 extra te gaan controleren op het ingevulde loon. Uit steekproeven is namelijk gebleken dat hier voorgaande jaren nog veel fouten mee worden gemaakt.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2012. Pas na 1 maart 2012 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2012 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2012 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2011 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2011. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2012. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2012 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde heffings- en invorderingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2012 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2012: 2,85%
- vanaf 1 april 2012: 2,30%
- vanaf 1 juli 2012: nnb
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 44 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2011

Ook in 2011 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Daarnaast is de grootste wijziging te vinden in de berekening van het belastbaar inkomen van box 3. Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.
Ook heeft de belastingdienst van een aantal onderwerpen toelichtingen die je hier kunt downloaden.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Hier staat deel 1: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #1
en hier deel 2: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #2
en hier deel 3: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #3
en hier deel 4: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #4
en hier deel 5: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #5
en hier deel 6: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #6
en hier deel 7: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #7

deel 8 slaan we over.

of klik op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

(Let op: tot en met deel 4 zijn er een aantal links die niet meer werken als gevolg van de nieuwe indeling van de site van de Belastingdienst. Voor zover mogelijk zijn deze hersteld.)

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_113088570
Waar is 8 :')
Facts don't care about your feelings
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 10:27:01 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113088587
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar is 8 :')
weg
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_113089004
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef Nizno het volgende:

[..]

weg
Ongeluksnummer in fiscaal land? ;)

@benafan, sjeu, ze zijn maar liefst drie dagen te laat, leven en laten leven een optie?
pi_113090053
Met een bomriem naar Apeldoorn een optie?
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:53:01 #6
82445 benafan
drommels drommels en nog eens
pi_113091293
LOL,

't gaat me niet zozeer om die 2 dagen, maar meer om het feit dat ze me echt een garantie gaven (althans die dames van de belastingtelefoon) dat ik voor 1 juli bericht zou hebben. Kennelijk komen ze die afspraak niet na.. daar gaat het me om, en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Maargoed... laten we die brief nu maar afwachten, we weten iig wat meer :)
de baas een bal gehakt, een frikandel, en een zak patat MET MAYONAISE!!!
pi_113091827
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 11:53 schreef benafan het volgende:
LOL,

't gaat me niet zozeer om die 2 dagen, maar meer om het feit dat ze me echt een garantie gaven (althans die dames van de belastingtelefoon) dat ik voor 1 juli bericht zou hebben. Kennelijk komen ze die afspraak niet na.. daar gaat het me om, en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Je krijgt er wel drie dagen extra rente over (positief denken) ;)

Ik vind het nooit zo erg, ik heb nog altijd de hoop dat ze een keer de definitieve aanslag buiten de drie jaars periode opleggen (waardoor die nietig wordt). Ze zijn al een paar keer heel dicht bij geweest ;)

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal niet zo soepeltjes loopt, en vrij willekeurig. Ook vrij veel dingen die initieel verkeerd gaan, en die vervolgens veel tijd en moeite kosten (aan de zijde van de Belastingdienst) om recht te zetten. Die tijd kunnen ze imho beter besteden, en dat geven de ambtenaren zelf ook aan.... :)
pi_113091879
Begin maart aangifte gedaan (schriftelijk) Vandaag 19 juni brief met dagtekening 21 juni (bezorgd met Sandd)
pi_113093467
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 12:09 schreef semmiewit het volgende:
Begin maart aangifte gedaan (schriftelijk) Vandaag 19 juni brief met dagtekening 21 juni (bezorgd met Sandd)
Schriftelijk? Old school!
of een M-biljet. Of een F-biljet, maar dan zou je hier niet posten.
pi_113105124
Vandaag nog steeds niks...
pi_113105987
quote:
...en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Ja, waarom duurt dat zo lang... jij bent ook de enige die voor 1 april de aangifte heeft ingestuurd. De rest van het land is allemaal vrijgesteld van belasting :X
Sowieso heeft de verwerking van je aangifte 'maar' 3 maanden gestuurd aangezien er in de periode tot 1 april niets gebeurd in het verwerkingsproces.

quote:
Lacht zich een slag in de rondte als dit een GVA-brief wordt :s)

Wat je hiertegen overigens kunt ondernemen? Genieten van de extra heffingsrente die je vangt (als er überhaupt al sprake is van een teruggave, je hebt ik weet niet hoeveel figuren die bij de aangifte voor het gemak ff vergeten dat ze een VA in het lopende jaar hadden en daarom niet terugkrijgen, maar moeten teruglappen)
  dinsdag 19 juni 2012 @ 18:16:48 #12
82445 benafan
pi_113107003
Krijg 3K terug dus lachen hoef je niet ;) ghehe
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 18:38:08 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113107828
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:16 schreef benafan het volgende:
hahahahaha stumper, heb jij 3K te veel betaald dit jaar?????

Ben blij dat ik dat in het jaar gewoon heb gehad.
pi_113108382
DreO weet jij wat je moet doen om deze foute aangifte van mijn opa te corrigeren? Er klopt zoals je zei vrij weinig van en het is al opgestuurd naar de belastingdienst.
pi_113109343
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:53 schreef Nomadd het volgende:
DreO weet jij wat je moet doen om deze foute aangifte van mijn opa te corrigeren? Er klopt zoals je zei vrij weinig van en het is al opgestuurd naar de belastingdienst.
Gewoon nieuwe aangifte indienen. Geen probleem zolang er geen definitieve aanslag is. Vergeet dan niet om even uitstel van betaling te vragen als hij een onterechte te betalen aanslag heeft gehad.
A mind with a heart of it's own
pi_113109714
geld en brief binnen :D het was vorig jaar 1 dag eerder. foei belastingdienst!
pi_113110176
quote:
Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.

Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
pi_113111096
quote:
Als je een dagtekening van 3 juli hebt kun je niet eens weten wat je terugkrijgt. Jij baseert je teruggave op het aangifteprogramma. Op de pagina "overzicht" staat echter een zin die mensen maar al te snel willen vergeten: "U kunt geen rechten aan deze berekening ontlenen".

@Nomadd: Officiële weg is sinds 2010 dat er een nieuwe aangifte ingestuurd wordt, bezwaarschriften tegen VA's worden normaal gesproken niet in behandeling genomen. Een uitzondering wordt in deze (vanwege de emotionele lading) gemaakt voor F-aangiften. Als je nu bezwaar/nieuwe aangifte instuurt dan krijg je binnen 2 maanden bericht (ongeacht of je de VA o.b.v. de F-aangifte al ontvangen hebt). Als het een te betalen VA is dan stuur je die tezamen met de uitstel van betaling. Voor beiden moet je namelijk een berekening maken van het bedrag waar je het niet mee eens bent.

Overigens wil ik het officieel nog wel effe nagaan. De berekening die het aangifteprogramma maakt m.b.t. de ouderentoeslag bij een vermogen tussen de ¤ 279.708 en ¤ 559.416 lijkt namelijk geen enkele wettelijke basis te hebben en uiteindelijk kun je (zoals hierboven gesteld) geen rechten ontlenen aan de berekening van het aangifteprogramma. Het zou jammer zijn dat je een wijziging indient die later weer terugbetaald moet worden. Daarbij kun je nog tot 2016 bezwaar maken tegen een eventuele definitieve aanslag over 2011.
pi_113112246
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:59 schreef DreO het volgende:

@Nomadd: Officiële weg is sinds 2010 dat er een nieuwe aangifte ingestuurd wordt, bezwaarschriften tegen VA's worden normaal gesproken niet in behandeling genomen. Een uitzondering wordt in deze (vanwege de emotionele lading) gemaakt voor F-aangiften. Als je nu bezwaar/nieuwe aangifte instuurt dan krijg je binnen 2 maanden bericht. Hangt er maar net vanaf hoe ver de aangifte is in het proces, het kan ook prima zo zijn dat het meegenomen wordt in de definitieve aanslag, die 2 maanden is lang niet altijd van toepassing.

Overigens wil ik het officieel nog wel effe nagaan. De berekening die het aangifteprogramma maakt m.b.t. de ouderentoeslag bij een vermogen tussen de ¤ 279.708 en ¤ 559.416 lijkt namelijk geen enkele wettelijke basis te hebben. Er staat een stuk op de website dat het in 2010 in geval van overleden partner niet goed berekend werd. Zou zomaar kunnen dat die bug er in 2011 ook in zit

Daarbij kun je nog tot 2016 bezwaar maken tegen een eventuele definitieve aanslag over 2011. Nope, bezwaartermijn is 6 weken. Ik neem aan dat je bedoelt dat je tot 5 jaar terug een verzoek om ambtshalve vermindering in kunt dienen ;)
pi_113113433
.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:26 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:
Aangifte vóór 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 1 juli bericht
Aangifte ná 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 15 juli bericht
Aanvulling na 15 juni ingestuurd -> streven binnen 2 maanden bericht.

Bezwaar en verzoek tot ambtshalve vermindering heb ik voor het gemak op één hoop gegooid, enig verschil is dat voor bezwaar een reactietermijn van 6 weken na verstrijken van de bezwaarperiode geldt en bij een verzoek tot ambtshalve vermindering er binnen 8 weken een reactie komt.

Overigens heb ik de berekening m.b.t. ouderentoeslag bij een vermogen van 500k met fiscale partner die gedurende het jaar overleden is ook voor 2010 gereproduceerd, daar bestaat geen recht meer op ouderentoeslag als er voor fiscaal partnerschap gekozen wordt en het vermogen de ¤ 275.032 overschrijdt.
pi_113114940
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:39 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.

Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
Regel 2 is dat belastingvorderingen welke per 1/1 bestaan niet in de heffingsgrondslag voor de vermogensrendementheffing zijn opgenomen, en derhalve het bestaan van een dergelijke vordering (in de regel terig te ontvangen medio volgend jaar incluis heffingsrente :) ) in ieder geval 1.2% vermogensrendementheffing bespaart.

Ofwel: ach, dom is relatief (of subjectief?) ;)
pi_113115130
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dit soort opmerkingen vind ik zo flauw... waarom meteen stumper?

Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
pi_113115276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef kikkerbril het volgende:

[..]

Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
Sommige mensen kiezen ervoor om het veilig te spelen en het jaar erop een bedrag terug te krijgen, dan geven ze in ieder geval geen geld uit wat ze niet hebben. Daar is ook wel wat voor te zeggen, niet iedereen is een briljant financieel genie en heeft het overzicht van Warren Buffet ;)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 22:27:15 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113119687
quote:

[..]

wtf
meteen stumper?

ik maak nooit iemand uit voor wat dan ook. Maar in dit geval vond ik zijn opmerking zo verwaand dat ik het niet kon laten om even te lachen..
en stumper vind ik geen erg woord, is meer iets als zielepietje.
pi_113123733
LOL

Vandaag heeft mijn broertje zn brief gehad met dagtekening 20 juni....was de laatste van de drie aangiftes die ik verstuurd heb. Nu nog wachten op mn eigen en die van mn moeder.
  woensdag 20 juni 2012 @ 07:30:58 #26
82445 benafan
pi_113129696
quote:
Tha_Duck het volgende:[/b]

[..]

Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later :)
  woensdag 20 juni 2012 @ 07:33:24 #27
82445 benafan
pi_113129716
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woning
pi_113131133
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:30 schreef benafan het volgende:

[..]

Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later :)
Nee hoor, je kan ook gewoon een voorlopige teruggaaf aanvragen voor de eenmalige aankoopfinancieringskosten.
pi_113132425
quote:

[..]

Niet op reageren joh, een puber die amper teruggave heeft. :')
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:21:25 #30
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113133119
Twee brieven vandaag
Brief met ik krijg GEEN voorllopige aanslag
Maar wel al met mijn verzamelinkomen

En meteen een brief met WELvoorlopige aanslag en acceptgiro.

Krijg ik nu wel of geen voorlopige aanslag

(ben zzpér)
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_113133543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:21 schreef Stefan het volgende:
Twee brieven vandaag
Brief met ik krijg GEEN voorllopige aanslag
Maar wel al met mijn verzamelinkomen

En meteen een brief met WELvoorlopige aanslag en acceptgiro.

Krijg ik nu wel of geen voorlopige aanslag

(ben zzpér)
Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?
pi_113136398
quote:

[..]

Complete nonsens. Kosten zijn prima via de voorlopige aanslag te regelen.

En leer eens quoten overigens.
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:05:44 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113141779
quote:

[..]

Misschien helpt het als voor de derde keer wordt opgemerkt dat dit onzin is,... :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 juni 2012 @ 14:33:49 #34
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113142945
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:33 schreef benafan het volgende:

[..]

Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woning
zoals door 3 anderen gezegd is:

nonsens!
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:44:12 #35
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113143380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?
Ja.
De gegevens leiden er niet toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Inkomstenbelasting
En acceptgiro met voorlopige aanslag, inkomensafhankelijke bijdrage

Allebei 19 juli

Omzet belasting is al betaald
pi_113143843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:44 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja.
De gegevens leiden er niet toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Inkomstenbelasting
En acceptgiro met voorlopige aanslag, inkomensafhankelijke bijdrage

Allebei 19 juli

Omzet belasting is al betaald
Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:07:05 #37
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113144406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.
Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
pi_113144846
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:49 schreef DreO het volgende:
.

[..]

Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:
Aangifte vóór 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 1 juli bericht
Aangifte ná 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 15 juli bericht
Aanvulling na 15 juni ingestuurd -> streven binnen 2 maanden bericht.

Bezwaar en verzoek tot ambtshalve vermindering heb ik voor het gemak op één hoop gegooid, enig verschil is dat voor bezwaar een reactietermijn van 6 weken na verstrijken van de bezwaarperiode geldt en bij een verzoek tot ambtshalve vermindering er binnen 8 weken een reactie komt.

Overigens heb ik de berekening m.b.t. ouderentoeslag bij een vermogen van 500k met fiscale partner die gedurende het jaar overleden is ook voor 2010 gereproduceerd, daar bestaat geen recht meer op ouderentoeslag als er voor fiscaal partnerschap gekozen wordt en het vermogen de ¤ 275.032 overschrijdt.
Het gaat om het vermogen in box 3 toch?
Dat is niet boven de 163k dus in principe is het voor mij dan toch sowieso 2x ouderen toeslag?
Als de WOZ waarde van het huis zou worden meegerekend dan kom je wel boven de 500k.. maar dat is box 1.
pi_113145233
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:07 schreef Stefan het volgende:

[..]

Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
Dat programma rekent ook beide aanslagen uit :)
Loop maar een keer de specificatie in de uitdraai van je aangifte door :)
pi_113145282
quote:

[..]

Te betalen bedrag Zvw staat ook bij het resultaat in het programma
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:35:59 #41
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113145642
Ja, daar kreeg ik de acceptgiro voor
pi_113145768
quote:

[..]

Dat zal, maar Zvw =/= IB.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:42:33 #43
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113145946
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zal, maar Zvw =/= IB.
Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
pi_113147134
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
Omdat je van beiden bericht moet ontvangen. Dus of 2 aanslagen of een aanslag en een GVA-brief, of 2 GVA-brievem. Logisch dat het op dezelfde dag komt aangezien het beiden resultaten zijn van dezelfde aangifte.
pi_113147160
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:

[..]

Omdat je géén voorlopige aanslag inkomstenbelasting krijgt, maar wél een aanslag Zvw.
pi_113148191
En ook vandaag niks gehoord...
pi_113148447
Mijn aanslag is gisteren verzonden door mijn accountant.
Eenmanszaak.

In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?

Iemand een idee?
pi_113149362
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Eenmanszaak.

In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?

Iemand een idee?
"Vanaf tot en met september lijkt mij hetzelfde als "na september"..
pi_113150350
Auto rijden en typen wat een faal :)

Vanaf nu tot september of hoor ik daarna pas wat?
pi_113150410
quote:
Eenmanszaak.

Iemand een idee?
Streeftermijn is 3 maanden
pi_113151511
Ok dank je. Dan hoop ik dat ze dat halen.
pi_113155403
quote:
Je aanslag is verzonden? Als je de aangifte bedoelt dan is er ongeacht het middel een streeftermijn van 3 maanden. Als die vandaag is verstuurt dan zou je vóór eind september dus bericht kunnen verwachten.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:16 schreef Nomadd het volgende:

[..]

Het gaat om het vermogen in box 3 toch?
Dat is niet boven de 163k dus in principe is het voor mij dan toch sowieso 2x ouderen toeslag?
Als de WOZ waarde van het huis zou worden meegerekend dan kom je wel boven de 500k.. maar dat is box 1.
Volgens mij wordt er in dat geval gewoon voldaan aan de in art. 5.6 leden 1 en 2 Wet IB gestelde voorwaarden er mag er op het bedrag 2× ¤ 27.516 aan ouderentoeslag verrekend worden. Het huis is een bezitting die belast wordt in box 1 (al is de kans vrij klein dat het als daadwerkelijk inkomen gezien wordt, gezien de eventuele aftrek vanwege geen of geringe eigenwoningschuld (EWS) die gelijk is aan het EWF -/- aftrekbare rente en kosten EWS).

Mij ging het er specifiek om als de situatie was dat opa+oma tezamen meer dan 279k hadden. Volgens het aangifteprogramma is er bij fiscaal partnerschap tot 2×279k recht op ouderentoeslag. Daar is echter geen enkele wettelijke basis voor omdat art. 5.6 lid 2 IB niet stelt dat de grens van 279k ook verhoogd wordt als een van de partners gedurende het jaar overleden is.

@Stefan: Hoewel je de brieven tegelijk krijgt, en de aangifte ervoor tegelijk hebt gedaan moet je de aangifte ZVW en IB totaal los van elkaar zien. Zometeen kun je het ook op je definitieve aanslag 2011 zien. Het aanslagnummer voor de IB heeft een H na je BSN, in het aanslagnummer voor de ZVW zit een W na je BSN. Je haalt dus twee totaal verschillende processen door elkaar.
pi_113200523
En weer niks vandaag...
  donderdag 21 juni 2012 @ 19:13:54 #54
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113200741
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:17 schreef DreO het volgende:

[..]

Je aanslag is verzonden? Als je de aangifte bedoelt dan is er ongeacht het middel een streeftermijn van 3 maanden. Als die vandaag is verstuurt dan zou je vóór eind september dus bericht kunnen verwachten.

[.

@Stefan: Hoewel je de brieven tegelijk krijgt, en de aangifte ervoor tegelijk hebt gedaan moet je de aangifte ZVW en IB totaal los van elkaar zien. Zometeen kun je het ook op je definitieve aanslag 2011 zien. Het aanslagnummer voor de IB heeft een H na je BSN, in het aanslagnummer voor de ZVW zit een W na je BSN. Je haalt dus twee totaal verschillende processen door elkaar.
Oke, maar staat er op je aangifte een bedrag dat je moet betalen qua inkomstenbelasting?
pi_113207077
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 19:13 schreef Stefan het volgende:

[..]

Oke, maar staat er op je aangifte een bedrag dat je moet betalen qua inkomstenbelasting?
Als je digitaal aangifte doet rekent het programma van beiden uit of je moet betalen of niet. Waarschijnlijk staat er bij jou bij het resultaat een bedrag aan inkomstenbelasting van minder dan 44 Euro (de aanslaggrens), vandaar de breif dat je geen VA krijgt, daarnaast zal er dus een te betalen bedrag voor de ZVW staan, vandaar ook de aanslag.
Het zijn 2 gescheiden processen, maar voor beiden worden wel de gegevens uit je aangifte gebruikt.
pi_113222159
Verder nog iemand die niks gehoord heeft?
  vrijdag 22 juni 2012 @ 08:18:33 #57
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_113222903
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 05:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ja, hier.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_113223064
quote:
Ja, hier, ikzelf, ouders, zus en buren ook nog niets gehoord..
pi_113223322
quote:
Hier ook nog steeds niks. :{
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_113225827
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:30 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ja, hier, ikzelf, ouders, zus en buren ook nog niets gehoord..
lopen jullie elke dag te bespreken of de aangifte al binnen is ofzo? :')
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 22 juni 2012 @ 10:31:47 #61
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113225984
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

of je hebt nog van niemand een blauwe brief gezien terwijl je in 1 huis woont.....
pi_113226028
dat zie je niet vaak dat je in 1 huis woont met je buren :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 22 juni 2012 @ 10:35:06 #63
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113226084
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 10:32 schreef YoshiBignose het volgende:
dat zie je niet vaak dat je in 1 huis woont met je buren :P
het bestaat
pi_113226713
Vandaag brief van man ontvangen.Maar die krijgt niks terug. Mijn eigen nog niet gezien,maar ach het is nog geen juli.
pi_113230363
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee Niet dagelijks maar komt redelijk vaak ter sprake. Onze omstandigheden zijn daar ook naar. :)
  vrijdag 22 juni 2012 @ 12:20:36 #66
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113230523
Hier ook nog niks gehoord ;(
Vriendlief wel, begin van de week en het geld is ook al binnen
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
  vrijdag 22 juni 2012 @ 12:23:37 #67
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_113230627
Zijn er hier ook "adviseurs" waar bij veel klanten de uitbetaling van de heffingskortingen niet goed is gegaan bij de voorlopige aanslag? Een hele hoop "aanrechtsubsidie klanten" moeten nu ¤ 2k terug betalen. Gisteren een paar uur bezig geweest met bezwaren schrijven. :N
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_113230695
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:23 schreef MyTiredFeet het volgende:
Zijn er hier ook "adviseurs" waar bij veel klanten de uitbetaling van de heffingskortingen niet goed is gegaan bij de voorlopige aanslag? Een hele hoop "aanrechtsubsidie klanten" moeten nu ¤ 2k terug betalen. Gisteren een paar uur bezig geweest met bezwaren schrijven. :N
Nee. Klanten die aanrechtsubsidie wensen weiger ik uit principe.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 12:26:51 #69
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_113230749
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:25 schreef DonJames het volgende:
Nee. Klanten die aanrechtsubsidie wensen weiger ik uit principe.
:9

Geen (huis)vrouwen van oudere DGA's dus?
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_113240514
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? toeslagen als huurtoeslag enzo bedoel je daarmee? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch :) .

hier overigens ook nog niks, ach volgende week dan maar!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:50:29 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113241400
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:26 schreef kikkerbril het volgende:
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? toeslagen als huurtoeslag enzo bedoel je daarmee? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch :) .

Aanrechtsubsidie is heffingskorting voor niet-verdiende fiscaal partner.
pi_113241768
quote:

Als je zelf onder een bepaalde grens verdiend, en je partner genoeg belasting afdraagt, kun je je heffingskorting uit laten betalen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_113245654
^^
Vergeet je niet de voorwaarde over het verzamelinkomen van de partner? Je zult niet de eerste zijn die roept dat er nog 'ruimte' in de verschuldigde IB/PV van de fiscale partner is om algemene heffingskorting bij de minst verdienende partner te laten uitkeren, maar niet aan die voorwaarde voldoet omdat door aftrekposten het verzamelinkomen van de partner onder de ¤ 14.835 gaat.

quote:
13s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:23 schreef MyTiredFeet het volgende:
Gisteren een paar uur bezig geweest met bezwaren schrijven. :N
Verspilde moeite, tegen een VA kun je geen bezwaar maken, het enige dat je kunt doen is een nieuwe aangifte insturen, in dit geval is dat overigens nog niet eens niet nodig omdat de BD er zelf ook achter is dat mensen die de uitbetaling van de algemene heffingskorting direct naar een belastingconsulent gesleept hebben zonder medelijden afgestraft worden.

quote:
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch :)
(huis)vrouwenkorting, luie wijvenkorting en aanrechtsubsidie zijn de populistische termen voor uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de weinig/niets verdienende partner als aan de volgende drie voorwaarden voldaan wordt (cijfers 2012)
• De weinig of niets verdienende partner heeft een lager jaarinkomen dan ¤ 6.485.
• Er is voor gedurende het jaar voor tenminste 6 maanden sprake van fiscaal partnerschap
• De fiscale partner heeft een verzamelinkomen dat hoger is dan ¤ 14.835

De hoogte van de uitbetaling is maximaal de verschuldigde inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen die de fiscale partner moet betalen. Iemand die een VA in het lopende jaar heeft voor uitbetaling van de AHK kan dus vervelend tegen de lamp lopen als na afloop van het jaar blijkt dat de partner niet genoeg IB/PV verschuldigd is.

Het verzamelinkomen is het belastbaar in box 1,2 en 3 na aftrek van persoonsgebonden aftrekposten (specifieke zorgkosten, giften, scholingsuitgaven, etc.)

Als de minstverdienende partner meer dan ¤ 6.485 verdiend kan de algemene heffingskorting niet meer worden uitbetaald omdat deze op dat moment al volledig via het inkomen verrekend wordt (het is namelijk niet de bedoeling om de loonheffingskortingen niet te laten toepassen bij de werkgever en ondertussen de AHK te laten uitbetalen via de BD.)

Overigens heb ik ze al veel vreemder gezien, er zijn mensen die hulp bij aangifte willen om een aangifte in te vullen waaruit alleen maar uitbetaling van de AHK moet volgen. Bij een papieren aangifte hoef je dan alleen vraag 33 maar in te vullen en het voorblad en klaar ben je
pi_113250517
oh zo! thanks ! Ik zal dus als alleenstaande moeder die vier dagen per week werkt nooit voor een luie wijven belasting in aanmerking komen! Hoeft ook niet hoor, maar ik kende de term echt niet :D
pi_113254265
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:44 schreef kikkerbril het volgende:
oh zo! thanks ! Ik zal dus als alleenstaande moeder die vier dagen per week werkt nooit voor een luie wijven belasting in aanmerking komen! Hoeft ook niet hoor, maar ik kende de term echt niet :D
Nee, daarvoor is de alleenstaande ouderkorting en eventueel de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
pi_113271825
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 18:43 schreef DreO het volgende:
...
Verspilde moeite, tegen een VA kun je geen bezwaar maken, het enige dat je kunt doen is een nieuwe aangifte insturen, in dit geval is dat overigens nog niet eens niet nodig omdat de BD er zelf ook achter is dat mensen die de uitbetaling van de algemene heffingskorting direct naar een belastingconsulent gesleept hebben zonder medelijden afgestraft worden.
...
Ook tegen een voorlopige aanslag kan je gewoon bezwaar maken.
pi_113286380
De Belastingdienst geeft zelf aan dat een bezwaarschrift (in welke vorm ook, per brief, een kopie van de aanslag met daarbij geschreven de bedragen waarmee men het niet eens is) normaal gesproken niet in behandeling wordt genomen. Alleen in uitzonderlijke gevallen (denk aan een aanvulling/wijziging van een F-aangifte) wordt een bezwaar geaccepteerd.

Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, aangezien ik zelf zou verwachten dat Hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassingen zouden zijn en tegen iedere beslissing van een overheidsorgaan in principe de mogelijkheid tot bezwaar open staat. De vraag is dus of het uiteindelijk rechtmatig is dat de Belastingdienst bezwaren tegen VA's over de jaren na 2010 niet accepteert en mensen verwijst naar het insturen van een nieuwe aangifte (zie bijvoorbeeld ook de Bezwaarcheck IB.(Noot: welke combi je ook maakt, dat ding komt bijna uit op het schrijven van een bezwaarschrift).
pi_113286620
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:53 schreef DreO het volgende:
De Belastingdienst geeft zelf aan dat een bezwaarschrift (in welke vorm ook, per brief, een kopie van de aanslag met daarbij geschreven de bedragen waarmee men het niet eens is) normaal gesproken niet in behandeling wordt genomen. Alleen in uitzonderlijke gevallen (denk aan een aanvulling/wijziging van een F-aangifte) wordt een bezwaar geaccepteerd.

Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, aangezien ik zelf zou verwachten dat Hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassingen zouden zijn en tegen iedere beslissing van een overheidsorgaan in principe de mogelijkheid tot bezwaar open staat. De vraag is dus of het uiteindelijk rechtmatig is dat de Belastingdienst bezwaren tegen VA's over de jaren na 2010 niet accepteert en mensen verwijst naar het insturen van een nieuwe aangifte (zie bijvoorbeeld ook de Bezwaarcheck IB.(Noot: welke combi je ook maakt, dat ding komt bijna uit op het schrijven van een bezwaarschrift).
Formeel kan je gewoon bezwaar maken. Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
pi_113287249
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Formeel kan je gewoon bezwaar maken. Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
Dat zak een duur grapje worden aan de proceskostenvergoeding dan. Maar dat gaan we dus even uitproberen :)
  zaterdag 23 juni 2012 @ 22:11:52 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113290254
quote:

[..]

Formeel kan je tegen een voorlopige aanslag bezwaar maken, inderdaad. Met uitzondering van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Ik ben het wel met je eens dat de belastingdienst het bezwaar niet snel afwijst. Meestal nemen ze het in behandeling als een verzoek om ambtshalve wijziging.

[ Bericht 0% gewijzigd door ManAtWork op 24-06-2012 09:50:03 ]
pi_113303400
quote:
Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
Ja, je schrijft een bezwaarschrift, stuurt dat naar je eigen belastingkantoor. Laat daar de wettelijke bezwaartermijn van 6 weken én de wettelijke reactietermijn van nóg eens 6 weken overheen gaan. Je krijgt geen antwoord, neemt eens contact op met de BelastingTelefoon of het bezwaar wel ontvangen is. Antwoord: "sinds 2010 kunt u geen bezwaar meer maken tegen de voorlopige aanslag IB/PV. Als u die wil wijzigen dan moet u een nieuwe aangifte indienen".
pi_113309919
Ik heb een vraag:

Ik werd op mijn werk in mei 2011 op het matje geroepen bij de afdeling salarisadministratie. Daar werd mij verteld dat er een fout was begaan met de loonheffing van mijn salaris over de maanden januari tot en met april. Er was een loonheffing van 52% toegepast, in plaats van 42% die al jaren bij mij wordt toegepast. Ik heb het even teruggekeken op mijn salarisstroken, en ik zag inderdaad dat er 52% loonheffing is toegepast. Er is dus over die 4 maanden teveel loonheffing ingehouden. Ik heb dit niet direct aan mijn salaris kunnen merken, omdat ik veel overuren maak. Daarnaast heb ik nooit elke maand hetzelfde salaris (dit zit altijd tussen de 1750 en 2100 euro netto, bij een bruto salaris van 2500 euro).

Nu is mij door de salarisadministrateur verteld dat ik dat bedrag weer terug kon krijgen door simpelweg de aangifte in te vullen aan de hand van mijn jaaropgave, en op te sturen aan. Nu heb ik dat in maart 2012 gedaan, en gisteren lag er een blauwe envelop in de bus. Ik krijg niks terug! Hoe moet ik nu verder handelen?
  zondag 24 juni 2012 @ 13:35:45 #83
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_113310022
Wat was je loon voor loonheffing en je loonheffing op de jaaropgave? En had je verder nog aftrekposten?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 24 juni 2012 @ 13:39:10 #84
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113310175
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 13:33 schreef nosair het volgende:
Ik heb een vraag:

Ik werd op mijn werk in mei 2011 op het matje geroepen bij de afdeling salarisadministratie. Daar werd mij verteld dat er een fout was begaan met de loonheffing van mijn salaris over de maanden januari tot en met april. Er was een loonheffing van 52% toegepast, in plaats van 42% die al jaren bij mij wordt toegepast. Ik heb het even teruggekeken op mijn salarisstroken, en ik zag inderdaad dat er 52% loonheffing is toegepast. Er is dus over die 4 maanden teveel loonheffing ingehouden. Ik heb dit niet direct aan mijn salaris kunnen merken, omdat ik veel overuren maak. Daarnaast heb ik nooit elke maand hetzelfde salaris (dit zit altijd tussen de 1750 en 2100 euro netto, bij een bruto salaris van 2500 euro).

Nu is mij door de salarisadministrateur verteld dat ik dat bedrag weer terug kon krijgen door simpelweg de aangifte in te vullen aan de hand van mijn jaaropgave, en op te sturen aan. Nu heb ik dat in maart 2012 gedaan, en gisteren lag er een blauwe envelop in de bus. Ik krijg niks terug! Hoe moet ik nu verder handelen?
misschien juist doordat je veel overuren hebt gemaakt dat je zo hoog zit dat je ook zoveel loonheffing had moeten betalen?
pi_113310369
Mijn loon is al jaren hetzelfde, 2500 euro bruto. Ik heb verder geen aftrekposten. Ik woon samen met mijn vriendin in een huurwoning, en heb een Volkswagen Caddy waar ik alleen maar zakelijk mee rijd.
pi_113310463
quote:
6s.gif Op zondag 24 juni 2012 13:39 schreef Nizno het volgende:

[..]

misschien juist doordat je veel overuren hebt gemaakt dat je zo hoog zit dat je ook zoveel loonheffing had moeten betalen?
Zou het echt kunnen zijn dat ik zoveel meer loonheffing moet betalen, omdat ik 200/300 euro netto meer verdien?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 24 juni 2012 @ 14:03:58 #87
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113311237
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 13:47 schreef nosair het volgende:

[..]

Zou het echt kunnen zijn dat ik zoveel meer loonheffing moet betalen, omdat ik 200/300 euro netto meer verdien?
ja als je daarmee over een grens komt.

staan je gegevens goed achter op de aanslag?
loon, loonheffing etc
pi_113329561
Als je 2.500 euro per maand verdiend, dan zou je aan loonheffing moeten betalen:
2.500×12 = 30.000

Geen aftrekposten betekent dat belastbaar loon = verzamelinkomen

belasting in box 1 hierover
1e schrijf = 33% × 18.628 = 6.147
2e schijf = 41,95% × 11.372 = 4.770
Totaal IB/PV = 10.917

Verdere berekening van de te betalen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen óf terug te ontvangen teveel betaalde loonheffing.

Daar gaan de heffingskortingen vanaf, aan je verhaal te horen heb je recht op:
Algemene heffingskorting: 1.987
Arbeidskorting: 1.574
Gecombineerde heffingskorting = 3.561

Houdt je een verschuldigde IB/PV over van 10.917 -/- 3.561 = 7.356

Daar trek je de ingehouden loonheffing (zoals die op je jaaropgaaf staat) vanaf. Dan heb je het bedrag van de aanslag. Mocht je eventueel in het lopende jaar al een voorlopige aanslag hebben gehad (als deze aanslag het volgnummer H/N10.01 heeft is dat niet het geval), dan moet je het bedrag van die aanslag aftrekken van het bedrag van deze aanslag.

Dan houdt je over wat je totaal zou moeten betalen, danwel terug zou moeten krijgen. Controleer vooral of de op de jaaropgaaf vermelde loonheffing overeen komt met de berekende inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen nadat je je brutoloon door het schijventarief getrokken hebt, als je bij je werkgever de loonheffingskorting laat toepassen moet je daar ook nog eens de gecombineerde heffingskorting vanaf trekken.

[ Bericht 4% gewijzigd door DreO op 25-06-2012 07:25:21 ]
  zondag 24 juni 2012 @ 20:47:46 #89
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113329832
Je vergeet in de berekening het vakantiegeld en de premie ZVW,... (plus de rest van mogelijke bijtel- en aftrekposten).
Als je al zo uitgebreid wilt zijn, dan wel alle puntjes meenemen. :P
pi_113330807
ZVW is sowieso een aparte aanslag. Die staat volledig los van de IB-aanslag ;)
  zondag 24 juni 2012 @ 21:07:51 #91
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113331241
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:01 schreef DreO het volgende:
ZVW is sowieso een aparte aanslag. Die staat volledig los van de IB-aanslag ;)
Voor iemand die meer dan loon uit dienstbetrekking heeft, misschien wel. Maar om het belastbaar loon uit te rekenen van een werknemer telt ie wel mee.
Als je de rekensom van bruto naar netto op een loonstrook niet kent,...
pi_113331411
O ja... ff vergeten :%
  maandag 25 juni 2012 @ 10:38:12 #93
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_113354274
Komt het trouwens ook nog wel eens voor dat mensen níét voor 1 juli bericht krijgen (ondanks op tijd insturen)? Ik heb eigenlijk altijd heel vroeg bericht gehad maar dit jaar heb ik nog steeds niets ontvangen. Ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is dat ze je niets laten weten.. Ik heb wel al gebeld om te checken of ik hem wel had doorgestuurd dus ze hebben de aangifte sowieso binnen. :P

En ja: ze hebben nog een week, vroeg het me puur af ;)
Fuck the EBU
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 25 juni 2012 @ 10:59:17 #94
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113354828
quote:
5s.gif Op maandag 25 juni 2012 10:38 schreef Yesse het volgende:
Komt het trouwens ook nog wel eens voor dat mensen níét voor 1 juli bericht krijgen (ondanks op tijd insturen)? Ik heb eigenlijk altijd heel vroeg bericht gehad maar dit jaar heb ik nog steeds niets ontvangen. Ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is dat ze je niets laten weten.. Ik heb wel al gebeld om te checken of ik hem wel had doorgestuurd dus ze hebben de aangifte sowieso binnen. :P

En ja: ze hebben nog een week, vroeg het me puur af ;)
het is inderdaad geen garantie.
pi_113357063
de laatste paar jaar heb ik altijd in de nacht van 31 maart op 1 april diep in de ochtend aangiftes zitten doen ... uitstelgedrag.. en ik kreeg altijd rond 23 juni de brief in de bus en tevens uitbetaald.
Dit jaar zijn ze laat, de brief heb ik ook nog niet binnen. .... nog 1 week te gaan dan ga ik pas bellen.
  maandag 25 juni 2012 @ 13:26:31 #96
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_113360176
Ik heb mijn aangifte de 1e dag ingediend toen het mogelijk was, met het oog dat ik het op tijd zou krijgen.. Heb inmiddels nog geen cent ontvangen :')
[b]Op zaterdag 21 november 2009 00:42 schreef Bravebart het volgende:[/b]
Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
pi_113360369
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 13:26 schreef Dionysiou het volgende:
Ik heb mijn aangifte de 1e dag ingediend toen het mogelijk was, met het oog dat ik het op tijd zou krijgen.. Heb inmiddels nog geen cent ontvangen :')
Jullie hebben al genoeg geld gekregen! :(

:')
pi_113361408
quote:
Ik ook hoor ;). Maar ik weet wel dat de dagtekening van de voorlopige aanslag de 29e zal zijn.
Dus ik krijg het inderdaad op 't allerlaatste moment.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:18:21 #99
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_113362974
quote:
11s.gif Op maandag 25 juni 2012 13:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Ik ook hoor ;). Maar ik weet wel dat de dagtekening van de voorlopige aanslag de 29e zal zijn.
Dus ik krijg het inderdaad op 't allerlaatste moment.
Ah okey, nja het is niet anders hé :P
Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:29:15 #100
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_113363631
quote:
Ik heb het afgelopen week gedaan misschien haal ik je wel in :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_113370199
Volgens mij is het geld op bij de belastingdienst, heb ook nog steeds niks...
pi_113399646
Yay geld terug gehad en zelfs nog 350 euro meer dan berekend door mn belastingmannetje.
pi_113413367
nog steeds geen brief ;(
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:40:58 #104
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_113414860
Brief binnen *O*
100 euro meer dan verwacht! :)
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_113415977
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Volgens mij is het geld op bij de belastingdienst, heb ook nog steeds niks...
Dat zal het niet zijn, ik moet betalen en heb ook nog niks ontvangen ;)
pi_113418224
Vandaag dan toch binnen gekomen!! Vanavond meteen vakantie boeken dan maar!
pi_113418232
:')
pi_113418669
Gadde gij nie op vakantie dan?
pi_113421548
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 08:16 schreef Jill-RMC het volgende:
Yay geld terug gehad en zelfs nog 350 euro meer dan berekend door mn belastingmannetje.
Goed 'belastingmannetje' dan :')
pi_113433751
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 18:23 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Goed 'belastingmannetje' dan :')
Ik denk dat het komt omdat belastingmannetje in eerste instantie mijn gegevens van 2011 in het programma van 2010 had gezet |:( Toen belde de belastingdienst dat dat niet helemaal goed was gegaan en heeft ie het opnieuw gedaan. Die berekening heb ik niet van te voren gezien.
Maar goed aangezien ik het beoogde bedrag in mijn hoofd al had uitgegeven, heb ik nu nog wat extra :P
pi_113437935
Hier werd de brief vandaag ook onder de deur door geschoven *O*.
  woensdag 27 juni 2012 @ 09:24:24 #112
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113448252
Hier nog niks :'(.
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_113456109
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 23:30 schreef Anne het volgende:
Hier werd de brief vandaag ook onder de deur door geschoven *O*.
en wanneer had jij aangifte gedaan ?
pi_113459560
Hier kwam ook maar niets binnen dus gister even gebeld met bd daar werd verteld wij hebben geen aangifte van u en u man gehad. Wij laten het altijd doen bij een belastingconsulente die bij ons de hele familie doet wat wil nou het geval oom van manlief ook niks. En vandaag een brief van bd dat ze geen aangifte hebben gehad en of we dat even voor 11 juli willen gaan omdat er anders een boete komt.

Belastingconsulente geinformeerd deze geeft de schuld aan diginotar en certificaten dat er daar iets mis is gegaan.

Dan denk je besteed het uit betaal je ook voor en dan gaat het nog mis dus voorlopig nog geen centjes pfffffffffffffffffffffff
pi_113463367
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 14:35 schreef Cutesnoozy het volgende:
Hier kwam ook maar niets binnen dus gister even gebeld met bd daar werd verteld wij hebben geen aangifte van u en u man gehad. Wij laten het altijd doen bij een belastingconsulente die bij ons de hele familie doet wat wil nou het geval oom van manlief ook niks. En vandaag een brief van bd dat ze geen aangifte hebben gehad en of we dat even voor 11 juli willen gaan omdat er anders een boete komt.

Belastingconsulente geinformeerd deze geeft de schuld aan diginotar en certificaten dat er daar iets mis is gegaan.

Dan denk je besteed het uit betaal je ook voor en dan gaat het nog mis dus voorlopig nog geen centjes pfffffffffffffffffffffff
Diginotar levert al sinds vorig jaar september geen certificaten meer aan de overheid :')_!
Vraag haar eens om de ontvangstbevestigingen. Of zoek een andere consulent.
'And I called your name,
pi_113463550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 13:14 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

en wanneer had jij aangifte gedaan ?
In februari ergens :Y.
pi_113464217
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 14:35 schreef Cutesnoozy het volgende:

Gewoon weer een prutser van een consulent dus. Zijn er helaas veel te veel van. En die boete loopt zo'n vaart niet. Als je nu niet reageert krijg je op termijn een keer een aanmaning. Reageer je daar ook niet op, dan krijg je een boete.
pi_113464386
Nou ja er was inderdaad een hoop gelul met diginotar en nieuwe certificaten van KPN maar de oude diginotar certificaten waren nog te gebruiken tot 1 juli als ik het goed heb, dus dat zou geen excuus moeten zijn. Bij mij werd het ook even krap doordat ze allemaal nog traag waren daar maar heb de aangiftes er nog op tijd uit kunnen doen. Wel een beetje prutser van een consulent ja omdat zij dan beter uitstel had kunnen vragen of jullie moeten inlichten.

Ik trouwens ook m'n aanslag binnen gekregen ;(
  woensdag 27 juni 2012 @ 22:37:46 #119
82445 benafan
pi_113486785
Nou nog geen bericht hierzo! Dagtekening op 3 juli maar heb de brief tot nu toe nog niet gezien. Hoeveel dagen eerder dan dagtekening was deze brief bij jullie aanbeland??
pi_113500981
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 22:37 schreef benafan het volgende:
Nou nog geen bericht hierzo! Dagtekening op 3 juli maar heb de brief tot nu toe nog niet gezien. Hoeveel dagen eerder dan dagtekening was deze brief bij jullie aanbeland??
Bij mij op de dag zelf.
'And I called your name,
pi_113508231
Ik heb in maart belastingaangifte gedaan alleen is hij niet binnengekomen bij de BD.
Ik heb het nu opnieuw gedaan,maar wanneer kan ik nu het geld verwachtte?
  donderdag 28 juni 2012 @ 13:35:20 #122
82445 benafan
pi_113508393
Binnen 3 maanden ;)
  donderdag 28 juni 2012 @ 16:48:53 #123
82445 benafan
pi_113517424
Vandaag de brief binnen gekregen :) Bijna 3K terug, holladijeeeee!
Laat ze nu nog maar even storten :)
pi_113521240
Nog steeds niks gehoord dus net maar even gebeld. Aangifte is binnengekomen (begon daar zelf al aan te twijfelen...) en er staat een brief klaar met dagtekening 4 juli. Begin maart aangifte gedaan.
pi_113522338
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 16:48 schreef benafan het volgende:
Vandaag de brief binnen gekregen :) Bijna 3K terug, holladijeeeee!
Laat ze nu nog maar even storten :)
Waarom stel je met zulke bedragen niet gewoon een voorlopige teruggave in?
'And I called your name,
  donderdag 28 juni 2012 @ 19:20:27 #126
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_113523455
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 18:48 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Waarom stel je met zulke bedragen niet gewoon een voorlopige teruggave in?
Omdat het leuker is om in één keer 3000 euro te krijgen dan iedere maand 250 euro. Die 250 euro gaat op aan de maandelijkse shit, met 3000 euro kan je wat. Daarnaast, als je prima rond komt per maand is er ook geen reden om die 250 euro er bovenop te krijgen.
That's...Montgomery Clift, honey!
  donderdag 28 juni 2012 @ 22:10:35 #127
49615 Bismarck
pi_113533633
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 18:20 schreef Felixa het volgende:
Nog steeds niks gehoord dus net maar even gebeld. Aangifte is binnengekomen (begon daar zelf al aan te twijfelen...) en er staat een brief klaar met dagtekening 4 juli. Begin maart aangifte gedaan.
Hoe kan er nou een brief met een datum van na 1 juli klaar staan als de Belastingdienst zelf in al haar uitingen communiceert dat als je voor 1 april aangifte hebt gedaan je voor 1 juli bericht krijgt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 28 juni 2012 @ 22:11:01 #128
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113533665
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 22:10 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Hoe kan er nou een brief met een datum van na 1 juli klaar staan als de Belastingdienst zelf in al haar uitingen communiceert dat als je voor 1 april aangifte hebt gedaan je voor 1 juli bericht krijgt.
omdat het geen garantie is
  donderdag 28 juni 2012 @ 22:15:56 #129
49615 Bismarck
pi_113533938
quote:
6s.gif Op donderdag 28 juni 2012 22:11 schreef Nizno het volgende:

[..]

omdat het geen garantie is
Dat vermeldt de Belastingdienst niet. Waar staat dat? En bovendien, waarom dan niet:

Hebt u vóór 1 april 2012 aangifte gedaan? Dan krijgt u hoogstwaarschijnlijk vóór 1 juli bericht.

http://www.belastingdiens(...)gt_u_van_ons_bericht
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 28 juni 2012 @ 22:17:25 #130
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113534011
dat mag je aan hun vragen.
pi_113534770
Wie weet krijg ik die brief morgen of zaterdag wel in de bus (de dame aan de telefoon zei dat ik de brief in principe wel voor 1 juli in huis zou moeten hebben). Waarom de dagtekening dan 4 juli is, is mij ook een raadsel.
pi_113536418
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 22:15 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Dat vermeldt de Belastingdienst niet. Waar staat dat? En bovendien, waarom dan niet:

Hebt u vóór 1 april 2012 aangifte gedaan? Dan krijgt u hoogstwaarschijnlijk vóór 1 juli bericht.

http://www.belastingdiens(...)gt_u_van_ons_bericht
Dat is toch duidelijk?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 10:14:37 #133
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_113547605
quote:

[..]

Dit dus, nu werk ik fulltime en krijg ik zo genoeg lasten maar toen ik nog bijbaantjes liet ik mijn heffingskorting expres niet direct uitbetalen. Zo kreeg ik aan het einde van het jaar een mooi groot bedrag dat ik kon sparen of waarmee ik iets groots kon kopen. Echt heel prettig voor die periode..
Fuck the EBU
  vrijdag 29 juni 2012 @ 11:36:54 #134
82445 benafan
pi_113550402
quote:
Hier staat de dagtekening ook op 3 juli, maar omdat ik hem gister heb ontvangen is die volgens de BD nog op 'tijd'
  vrijdag 29 juni 2012 @ 11:51:18 #135
49615 Bismarck
pi_113550951
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 11:36 schreef benafan het volgende:

[..]

Hier staat de dagtekening ook op 3 juli, maar omdat ik hem gister heb ontvangen is die volgens de BD nog op 'tijd'
De belastingdienst postdateert al haar correspondentie zodat de tijd van de postbezorging niet van de termijn afgaat, omdat de termijn ingaat vanaf dagtekening brief. Dat is duidelijk en begrijpelijk, maar een voorlopige aanslag na 1 juli strookt niet met het beleid van de Belastingdienst, postgedateerd of niet.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 12:46:40 #136
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_113553029
Hehe, dagtekening 29 juni :)
Nu alleen nog een rekeningnummer opgeven :{
pi_113553525
Poehoe..., hier ook brief met dagtekening 29 juni ontvangen. Maar centjes zijn d'r nog niet..
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:23:51 #138
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113554552
Hier net zo. Vandaag de brief gekregen met dagtekening 29 juni. Alleen de centjes nog niet :'(
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:26:36 #139
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113566764
Hoelang duurt het nog voordat ik iets hoor?! Kan ik ergens op internet iets vinden daarover?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:35:30 #140
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_113567077
Vandaag brief met dagtekening 29 juni ontvangen.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 29 juni 2012 @ 19:35:18 #141
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113569142
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:26 schreef Saninl het volgende:
Hoelang duurt het nog voordat ik iets hoor?! Kan ik ergens op internet iets vinden daarover?
probeer eens in te loggen met DigiD, of lees eens de eerdere topics en deze door :)
pi_113573317
Geen brief nog voor mijn partner :( ....
pi_113573445
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 11:51 schreef Bismarck het volgende:

[..]

De belastingdienst postdateert al haar correspondentie zodat de tijd van de postbezorging niet van de termijn afgaat, omdat de termijn ingaat vanaf dagtekening brief. Dat is duidelijk en begrijpelijk, maar een voorlopige aanslag na 1 juli strookt niet met het beleid van de Belastingdienst, postgedateerd of niet.
Hoezo niet? Hoogstwaarschijnlijk is toch geen 100% garantie?
pi_113573616
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:32 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Hoezo niet? Hoogstwaarschijnlijk is toch geen 100% garantie?
Ze zeggen toch ook niet "hoogstwaarschijnlijk"? Ze zeggen expliciet:

quote:
Aangifte gedaan voor 1 april? Voor 1 juli bericht.
Hebt u voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting over 2011 gedaan? Dan laten wij u voor 1 juli 2012 weten hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen.
bron
pi_113573666
4 mei ingezonden en vandaag al bericht ^O^ doen ze goed!
pi_113579037
Vandaag ook de brief ontvangen met dagtekening 29 juni, geld is er nog niet maar dat is in elk geval onderweg bijna 800 euries! :9
pi_113579314
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag.. De brief was een voorlopige, met daarbij een extra brief dat ze een onderzoek gaan instellen nav van mijn opgave. Maken ze dan wel vast het geld over, of moet je dan wachten totdat ze daar klaar mee zijn?
pi_113587681
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 23:34 schreef nicknicknickname het volgende:
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag.. De brief was een voorlopige, met daarbij een extra brief dat ze een onderzoek gaan instellen nav van mijn opgave. Maken ze dan wel vast het geld over, of moet je dan wachten totdat ze daar klaar mee zijn?
Ze maken het alvast over.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 13:50:46 #149
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_113591905
Ik heb een Belastingvraag wat misschien niet geheel in dit topic thuis hoort, maar misschien is er toch iemand die mijn vraag kan beantwoorden.

Ik krijg over het jaar 2011 een bepaald bedrag terug, en ontvang ook voorlopige teruggaaf over het belastingjaar 2012.

Nu ontving ik vandaag de definitieve aangifte over belastingjaar 2010, waarin staat vermeld dat ik een bepaald bedrag terug moet betalen. Ik ben het echter niet eens met de beslissing en wil bezwaar maken.

Nu heb ik begrepen dat als je een bepaald bedrag bij de belasting heb open staan, dat ze ook de Voorlopige Teruggaaf inhouden.

Mijn vraag is dus ook. Word de Voorlopige Teruggaaf 2012 ook ingehouden, zelfs als je bezwaar heb gemaakt (en je bezwaarschrift in behandeling is)?
pi_113592513
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 13:50 schreef Oliver23 het volgende:
Ik heb een Belastingvraag wat misschien niet geheel in dit topic thuis hoort, maar misschien is er toch iemand die mijn vraag kan beantwoorden.

Ik krijg over het jaar 2011 een bepaald bedrag terug, en ontvang ook voorlopige teruggaaf over het belastingjaar 2012.

Nu ontving ik vandaag de definitieve aangifte over belastingjaar 2010, waarin staat vermeld dat ik een bepaald bedrag terug moet betalen. Ik ben het echter niet eens met de beslissing en wil bezwaar maken.

Nu heb ik begrepen dat als je een bepaald bedrag bij de belasting heb open staan, dat ze ook de Voorlopige Teruggaaf inhouden.

Mijn vraag is dus ook. Word de Voorlopige Teruggaaf 2012 ook ingehouden, zelfs als je bezwaar heb gemaakt (en je bezwaarschrift in behandeling is)?
Gewoon bezwaar maken als je het er niet mee eens bent en in je bezwaar uitstel van betaling aanvragen voor het bedrag waar je het niet mee eens bent. Als je digitaal bezwaar maakt is het voldoende om daarvoor een hokje aan te vinken.
De belastingdienst verrekent pas als de betaaltermijn verstreken is en die is gelijk aan de bezwaartermijn, dus niets aan de hand als je gewoon op tijd bezwaar maakt.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 15:10:33 #151
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_113595226
Geen brief vandaag in de bus. Ik wacht nog een paar dagen af.
pi_113599060
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:43 schreef paulaner het volgende:
Geen brief vandaag in de bus. Ik wacht nog een paar dagen af.
ik ook maar }:| woensdag maar een belletje plegen als het er nog steeds niet is
pi_113599509
Zozo ze zijn snel :D 6 juni ingestuurd via internet en vandaag de brief in de bus met dagtekening 29 juni O+
Nu nog op 2010/2009 wachten :')
pi_113620576
Vanaf vandaag ben je een vent als je belt!

:)
pi_113672198
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 23:29 schreef casualguy het volgende:
Vandaag ook de brief ontvangen met dagtekening 29 juni, geld is er nog niet maar dat is in elk geval onderweg bijna 800 euries! :9
En vandaag(2 juli) op de bankrekening binnengekomen! :9
pi_113672215

[ Bericht 100% gewijzigd door casualguy op 02-07-2012 14:45:00 ]
  maandag 2 juli 2012 @ 16:14:48 #158
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113676134
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 14:44 schreef casualguy het volgende:

[..]

Hier ook *O*
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_113678999
inmiddels gebelt en mn aangifte is nooit ontvangen, opnieuw opgestuurd en ik kan weer 1 - 3 maanden wachten 8)7
  maandag 2 juli 2012 @ 17:32:32 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113679473
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:22 schreef EilandjeOnline het volgende:
inmiddels gebelt en mn aangifte is nooit ontvangen, opnieuw opgestuurd en ik kan weer 1 - 3 maanden wachten 8)7
Op papier of digitaal?
censuur :O
pi_113679820
digitaal , 2 keer voor de zekerheid
  maandag 2 juli 2012 @ 17:45:39 #162
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_113680076
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:22 schreef EilandjeOnline het volgende:
Na de eerste keer opsturen ging ik bellen wat de status was van de behandeling. Bleken ze het dus niet ontvangen te hebben. Dus nog een keer gestuurd en nog een keer gebeld of ze het ontvangen hebben.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:55:55 #163
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113680443
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:39 schreef EilandjeOnline het volgende:
digitaal , 2 keer voor de zekerheid
Na het verzenden krijg je toch een code e.d. dat-ie ontvangen is?
pi_113680815
ja
pi_113680847
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:45 schreef jcdragon het volgende:

[..]

Na de eerste keer opsturen ging ik bellen wat de status was van de behandeling. Bleken ze het dus niet ontvangen te hebben. Dus nog een keer gestuurd en nog een keer gebeld of ze het ontvangen hebben.
dat ga ik ook sowieso doen

... net gebelt, nu is het wel binnen

[ Bericht 9% gewijzigd door EilandjeOnline op 02-07-2012 18:18:22 ]
pi_113684144
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 14:44 schreef casualguy het volgende:

[..]

Het blijft grappig om de willekeur van de BD te zien; hier nl. nog steeds geen geld... :N
pi_113689115
ik heb net gepoogd mijn aangifte voor 2011 te doen. behalve dat hij niet wil inzenden omdat hij niet op een beveiligde internetsite kan komen, krijg ik ook vragen, waar ik simpelweg het antwoord niet op weet.

Of ik al een aanslag voor 2012 heb gehad.

Nou weet ik dat niet omdat ik nogal makkelijk met zulke zaken omging. Is het erg als ik deze vragen niet naar waarheid invul. Heb de keuze uit Ja/nee. Nee is de makkelijkste weg, want dan is dat onderdeel volledig ingevuld.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 2 juli 2012 @ 21:12:22 #168
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113689674
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:02 schreef z0rz0r het volgende:
ik heb net gepoogd mijn aangifte voor 2011 te doen. behalve dat hij niet wil inzenden omdat hij niet op een beveiligde internetsite kan komen, krijg ik ook vragen, waar ik simpelweg het antwoord niet op weet.

Nou weet ik dat niet omdat ik nogal makkelijk met zulke zaken omging. Is het erg als ik deze vragen niet naar waarheid invul. Heb de keuze uit Ja/nee. Nee is de makkelijkste weg, want dan is dat onderdeel volledig ingevuld.
heb je wel het nieuwste programma van de aangifte?

en de vraag of je al een VT van 2012 hebt gehad is puur om te kijken of je VT ongeveer het juiste bedrag is. Dus het is niet erg als je Nee invult.
pi_113691175
quote:

Als je een foutmelding krijgt over beveiligingscertifiaten moet je even het programma verwijderen en opnieuw downloaden. Anders morgen nog een keer proberen.
pi_113704105
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 18:06 schreef EilandjeOnline het volgende:
ja
Heel mooi, waarde ervan is nuk-komma-niets. De bevestiging die je krijgt noemt men een ontvangstbevestiging met kenmerk. Met het kenmerk kun je alleen niets achterhalen en de ontvangstbevestiging is eerder een verzendbevestiging. Er zullen ook zat mensen zijn die in februari/maart netjes hun aangifte verstuurd hebben en een ontvangstbevestiging met kenmerk hebben, en anders dan jij wél verplicht waren om vóór 1 april hun aangifte in te sturen. Zij worden dan eind juni ook eind juni met een herinneringsbrief geconfronteerd, met daarin de dwingende toon vóór half juli alsnog de aangifte in te sturen.

quote:

Heb je rond 15 november 2011 een bericht gehad van de Belastingdienst met dagtekening 16 januari 2012? Zo ja, dan is dat je te ontvangen VA (voorlopige aanslag, in dit geval in de vorm van een voorlopige teruggaaf). Je kunt het ook op je bankrekening zien. Komt er maandelijks rond de 15e een bedrag van de Belastingdienst dat niet voor toeslagen is (dat komt rond de 20e)? Dan heb je dus ook een VA.

Belangrijkste is dat het wel/niet invullen geen gevolgen heeft voor je aangifte 2011. Wat voor de berekening wel belangrijk is, is dat je de eventuele te ontvangen of te betalen voorlopige aanslag(en) IB die je in 2011 hebt ontvangen invoert in het aangifteprogramma. Voor de Belastingdienst maakt het niet uit, maar voor de berekening van het bedrag dat je volgens het aangifteprogramma terugkrijgt is het essentieel dat je die invult. Anders krijg je bij het ontvangen van de VA/DA o.b.v. de aangifte weer de verbazing dat je een stuk minder terugkrijgt dan dat je volgens het aangifteprogramma berekend had.
pi_113706482
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 06:38 schreef DreO het volgende:

[..]

Heel mooi, waarde ervan is nuk-komma-niets. De bevestiging die je krijgt noemt men een ontvangstbevestiging met kenmerk. Met het kenmerk kun je alleen niets achterhalen en de ontvangstbevestiging is eerder een verzendbevestiging. Er zullen ook zat mensen zijn die in februari/maart netjes hun aangifte verstuurd hebben en een ontvangstbevestiging met kenmerk hebben, en anders dan jij wél verplicht waren om vóór 1 april hun aangifte in te sturen. Zij worden dan eind juni ook eind juni met een herinneringsbrief geconfronteerd, met daarin de dwingende toon vóór half juli alsnog de aangifte in te sturen.

en wat zit jou precies dwars ?
Overigens had ook ik het voor 1 april op moeten sturen maar de wereld vergaat niet wanneer je wat later bent. :')
  dinsdag 3 juli 2012 @ 17:31:25 #172
149961 DjRex89
Voor al uw feesten en partijen
pi_113722623
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je geld terug krijgt als je rekeningnummer nog niet bekend was? Ik heb ongeveer 2 weken geleden een brief opgestuurd met daarin mijn rekeningnummer, wanneer kan ik de teruggave ongeveer verwachten?
Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
Wat nou. :( Je bént cute. :(
Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
pi_113722931
quote:
6s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:12 schreef Nizno het volgende:

quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:38 schreef DrMarten het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 06:38 schreef DreO het volgende:

allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal dan gewoon een NEE aankruizen. En opsturen zal ik dan wel doen vanaf een andere pc.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 3 juli 2012 @ 17:40:30 #174
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113722988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:38 schreef z0rz0r het volgende:

[..]

[..]

[..]

allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal dan gewoon een NEE aankruizen. En opsturen zal ik dan wel doen vanaf een andere pc.
vanaf een andere pc is niet nodig, gewoon het aangifteprog verwijderen en opnieuw downloaden zodat je de nieuwste versie hebt.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 18:55:13 #175
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_113725755
Vorige week ook de brief gekregen (dagtekening 29 juni). Nu krijg ik vandaag weer een brief dat ze niet weten waar ze het geld naar over moeten maken (rekeningnummer), dit wordt denk ik de 6e keer dat ik zo'n brief op moet sturen. Hebben anderen daar ook last van?
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_113732964
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:31 schreef DjRex89 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je geld terug krijgt als je rekeningnummer nog niet bekend was? Ik heb ongeveer 2 weken geleden een brief opgestuurd met daarin mijn rekeningnummer, wanneer kan ik de teruggave ongeveer verwachten?
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 10:12 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

en wat zit jou precies dwars ?
Overigens had ook ik het voor 1 april op moeten sturen maar de wereld vergaat niet wanneer je wat later bent. :')
Die wereld vergaat wel als je nog ouderwetsch op papier aangifte doet (sowieso kudos voor die mensen). Je krijgt op 29 juni een herinneringsbrief (zo'n gezellige, waar al een heel rampenscenario gepresenteerd wordt als je niet reageert), daarin staat een reactietermijn tot 13 juli. Je hebt dan 10 werkdagen de tijd om een nieuw biljet te bemachtigen, in te vullen en terug te sturen. Weet je wat de officiële levertermijn is voor een P.- of C-biljet? Precies 10 werkdagen. :X Als die lutsers van PostNL hun werk niet goed doen zit jij dus met de gebakken peren, want jij bent er verantwoordelijk voor dat de aangifte goed aankomt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:31 schreef DjRex89 het volgende:
Belastingdienst heeft achterstand met verwerken van rekeningnummers. Normaal gesproken zit er na ontvangst van de bevestigingsbrief (om fraude te voorkomen wordt altijd een bevestigingsbrief gestuurd die je moet ondertekenen en terugsturen) en de uitbetaling uiterlijk 10 werkdagen. Momenteel is dat 20 werkdagen (4 volle weken dus)

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:55 schreef Sandyman het volgende:
Vorige week ook de brief gekregen (dagtekening 29 juni). Nu krijg ik vandaag weer een brief dat ze niet weten waar ze het geld naar over moeten maken (rekeningnummer), dit wordt denk ik de 6e keer dat ik zo'n brief op moet sturen. Hebben anderen daar ook last van?
Ja, is bekend probleem. Nu ga je dus in de terfo-molen (teruggaafformulier om rekeningnummer op te geven, bevestigingsbrief insturen, 20 werkdagen wachten en klaar. ;)
  woensdag 4 juli 2012 @ 00:05:01 #177
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_113742950
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:17 schreef DreO het volgende:
Ja, is bekend probleem. Nu ga je dus in de terfo-molen (teruggaafformulier om rekeningnummer op te geven, bevestigingsbrief insturen, 20 werkdagen wachten en klaar. ;)
Bedankt voor je bericht! Ik zit niet om mijn geld te springen zoals anderen in dit topic ;)

Maar ik vind het raar dat dit zo vaak al bij mij gebeurd is. Mijn vriendin heeft ook al een keer of 4 het rekeningnummer door moeten geven. Lijkt zo net alsof ze de administratie niet helemaal op orde hebben. Goed om te lezen dat het een bekend probleem is... (daarom nog wel een kwalijke zaak natuurlijk).
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  donderdag 5 juli 2012 @ 17:57:41 #178
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_113814999
Bij mij maken ze het nog leuker.. Ik kreeg bericht dat ze geen reknummer hadden, alles ondertekend en teruggestuurd. Krijg ik paar dagen later een bevestiging dat het ok is. Kreeg ik 3 dagen daarna weer een blanco papieren versie met het verzoek om het reknr te wijzigen. Ik wacht al langer dan 20 werkdagen op mijn centen, morgen maar bellen. Kans zit er vast in dat alles door elkaar loopt :')

Die blanco versie had ik verder meteen weggegooid, aangezien alles ok was..
  vrijdag 6 juli 2012 @ 14:09:54 #179
67385 ROG
Go on, say it.
pi_113849576
Klopt het dat het systeem van de BD maar ééns per week VA'tjes uitspuugt, dichtvouwt en op de post doet?

Zit nu te wachten op VA 2011, had 2010 pas maart dit jaar ingediend (Dude, seriously? I know.. boetebedrag etc.) tegelijk met 2011. Nagebeld met lokaal kantoor, alles goed ontvangen. Mooi, opgelost, slotje, etc. Die van 2010 vloog er doorheen, 2011 bleef angstvallig stil...

Op 1 juli gebeld, bleek dat "Automatische VA" zogezegd nog uit stond omdat ik te laat was met 2010.
Waren ze vergeten..
"Goed dat u gebeld heeft zeg! Het duurt nu nog een paar weken, we hebben geen idee hoe snel het nu gaat!"

Geen wrok ofzo maar dat is toch klungelig geklooi of?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 14:23:59 #180
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113850179
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 14:09 schreef ROG het volgende:
Geen wrok ofzo maar dat is toch klungelig geklooi of?
Wat dit?
quote:
had 2010 pas maart dit jaar ingediend (Dude, seriously? I know.. boetebedrag etc.)
Ja, best wel. :P
  vrijdag 6 juli 2012 @ 14:26:30 #181
67385 ROG
Go on, say it.
pi_113850298
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 14:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat dit?

[..]

Ja, best wel. :P
Har har. :P
pi_113978052
Hiero dus nog steeds geen centjes, na ontvangst brief met dagtekening 29 juni.
Begint nu wel een beetje vervelend te worden, maar ja; ze hebben nog tot vrijdag (10 werkdagen)...
pi_114028244
En toen bleven er nog 3 dagen over...
  dinsdag 10 juli 2012 @ 22:00:37 #184
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_114035329
Ik vind het nog steeds vreemd. Ik heb er nog niets van gehoord (ook niet dat het is aangekomen oid)
pi_114063908
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 22:00 schreef Saninl het volgende:
Ik vind het nog steeds vreemd. Ik heb er nog niets van gehoord (ook niet dat het is aangekomen oid)
heb je al gebelt ?
pi_114076430
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 22:00 schreef Saninl het volgende:
ff bellen idd, zou kunnen dat ie uberhaupt niet binnen is.
  donderdag 12 juli 2012 @ 01:50:35 #187
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_114094102
Bedankt beide :) Dat ga ik morgen gelijk doen :)
pi_114096229
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:41 schreef DrMarten het volgende:

[..]

ff bellen idd, zou kunnen dat ie uberhaupt niet binnen is.
Hangt er vanaf. Als Saninl uitgenodigd is tot het doen van aangifte (heeft daartoe brief ontvangen in januari/februari) dan is de zeker wel binnen, anders had hij rond de 28e juni een herinneringsbrief ontvangen waarin hij gesommeerd werd om binnen 10 werkdagen zijn aangifte alsnog in te sturen. Desalniettemin zou je dan vóór 1 juli (als aangifte voor 1 april gedaan is)/binnen 3 maanden (als aangifte ná 1 april gedaan is) bericht moeten krijgen.

Als je niet verplicht aangifte deed, maar daar zelf voor gekozen hebt (je verwacht meer dan ¤44 aan belasting te moeten betalen óf verwacht geld terug te kunnen ontvangen) dan kun je inderdaad beter ff bellen.
  donderdag 12 juli 2012 @ 16:34:35 #189
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_114114260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 07:46 schreef DreO het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. Als Saninl uitgenodigd is tot het doen van aangifte (heeft daartoe brief ontvangen in januari/februari) dan is de zeker wel binnen, anders had hij rond de 28e juni een herinneringsbrief ontvangen waarin hij gesommeerd werd om binnen 10 werkdagen zijn aangifte alsnog in te sturen. Desalniettemin zou je dan vóór 1 juli (als aangifte voor 1 april gedaan is)/binnen 3 maanden (als aangifte ná 1 april gedaan is) bericht moeten krijgen.

Als je niet verplicht aangifte deed, maar daar zelf voor gekozen hebt (je verwacht meer dan ¤44 aan belasting te moeten betalen óf verwacht geld terug te kunnen ontvangen) dan kun je inderdaad beter ff bellen.
Nee, ik was niet uitgenodigd.

Gebeld en ze hebben hem helemaal niet ontvangen?!

Echt vreemd, ik heb hem via internet ingevuld. Ik weet niet of ik hem nogmaals helemaal in ga vullen.. Ik hoopte geld terug te krijgen voor mijn studie-uitgave
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 juli 2012 @ 16:44:09 #190
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114114742
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 16:34 schreef Saninl het volgende:

[..]

Nee, ik was niet uitgenodigd.

Gebeld en ze hebben hem helemaal niet ontvangen?!

Echt vreemd, ik heb hem via internet ingevuld. Ik weet niet of ik hem nogmaals helemaal in ga vullen.. Ik hoopte geld terug te krijgen voor mijn studie-uitgave
hoezo nogmaals helemaal invullen? je hebt hem toch nog gewoon in het programma staan? opnieuw verzenden.
pi_114117414
Wie werkt er hier bij de belastingdienst of heeft er heel veel verstand van die ik mag pm'en/mailen? Geloof dat ik een probleempje heb en wil graag weten hoe erg het is of dat het wel meevalt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 juli 2012 @ 18:25:42 #192
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114118820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 17:48 schreef Mvr.Poes het volgende:
Wie werkt er hier bij de belastingdienst of heeft er heel veel verstand van die ik mag pm'en/mailen? Geloof dat ik een probleempje heb en wil graag weten hoe erg het is of dat het wel meevalt.
misschien heeft iemand anders een soortgelijk probleem en is het handig dat dat openbaar (uiteraard zonder meteen precieze details te openbaren) te bespreken.
pi_114124392
quote:
Openbaar is leuker en kan nuttig zijn voor andere mensen, maar als je dat i.v.m. privacy niet wil: m'n PM staat open.
pi_114183321
In 2011 heb ik in Frankrijk in het ziekenhuis gelegen en dat heeft nogal wat reiskilometers opgeleverd voor mijn vrouw en uiteindelijk dus ook voor mij. Ik begrijp (maar corrigeer me graag) dat ik ¤0,19 mag opvoeren per kilometer?

Hoe doe ik dat eigenlijk met de terugreis naar Nederland? Ik ben in Frankrijk op vakantie gegaan, maar ben ongeveer 200 kilometer zuidelijker in een ziekenhuis beland. Mag ik voor de terugreis deze extra kilometers opvoeren?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 14 juli 2012 @ 09:16:52 #195
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114186540
Ik weet wel dat je er best wel wat van af kan trekken, echter als de verzekering heeft betaald dan kan dat natuurlijk niet...

Bij mijn ouders was het dus zo dat ze samen in de ambulance (en vliegtuigen) terug zijn gekomen en dat de verzekeraar dat allemaal betaald heeft. Dus niet af te trekken..
pi_114187585
Behalve de basiszorg is er niets betaald.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:06:22 #197
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_114189804
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 01:42 schreef Five_Horizons het volgende:
In 2011 heb ik in Frankrijk in het ziekenhuis gelegen en dat heeft nogal wat reiskilometers opgeleverd voor mijn vrouw en uiteindelijk dus ook voor mij. Ik begrijp (maar corrigeer me graag) dat ik ¤0,19 mag opvoeren per kilometer?
Dat geldt bij bezoekkilometers. Dan moet je wel aan onderstaande voorwaarden voldoen:
• U en de zieke hadden bij het begin van de ziekte samen een huishouden.
• U bezoekt in het jaar regelmatig de zieke.
• De zieke wordt langer dan een maand verpleegd. Wordt de zieke meerdere keren per jaar verpleegd? Dan mag u de reiskosten alleen meetellen als de zieke in totaal langer dan 1 maand is verpleegd en als de verpleging steeds een gevolg was van dezelfde ziekte. De tijd tussen de verpleegperioden mag niet langer dan 4 weken zijn.
• De enkele reisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de zieke wordt verpleegd (gemeten langs de meest gebruikelijke weg) is meer dan 10 kilometer.

quote:
5s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 01:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe doe ik dat eigenlijk met de terugreis naar Nederland? Ik ben in Frankrijk op vakantie gegaan, maar ben ongeveer 200 kilometer zuidelijker in een ziekenhuis beland. Mag ik voor de terugreis deze extra kilometers opvoeren?
Jouw vervoerskosten naar het ziekenhuis kun je aftrekken. Dit zijn de werkelijke kosten die jij hebt moeten maken. De kilometerprijs daarvan lijkt me hoger te liggen dan ¤ 0,19 p/km.

En de vergoeding van de zorgverzekering (als die er wel was) moet dan natuurlijk van deze kosten worden afgetrokken.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:07:24 #198
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_114189833
quote:
Doe ff lekker openbaar en zeg dan dat 'een vriend' of een 'buurvrouw' dat probleem heeft...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_114191055
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 12:06 schreef MyTiredFeet het
[..]

[b]Jouw
vervoerskosten naar het ziekenhuis kun je aftrekken. Dit zijn de werkelijke kosten die jij hebt moeten maken. De kilometerprijs daarvan lijkt me hoger te liggen dan ¤ 0,19 p/km.

En de vergoeding van de zorgverzekering (als die er wel was) moet dan natuurlijk van deze kosten worden afgetrokken.
Mja, dat is dus het punt. Ik was daar op vakantie, maar moest dus langer blijven en men moest mij toen ophalen vanuit Marseille. Geen taxi, maar gewoon eigen vervoer. Ik mocht niet autorijden. (wel eigen auto, trouwens) Dan vind ik het dus lastig te betekenen a: wat de werkelijke kosten zijn en b:of ik de heenreis ook moet opvoeren (dus dat men met mijn auto vanuit NL naar Marseille is gereden). Verder heb ik ook overnacht onderweg.
pi_114192475
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 12:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, dat is dus het punt. Ik was daar op vakantie, maar moest dus langer blijven en men moest mij toen ophalen vanuit Marseille. Geen taxi, maar gewoon eigen vervoer. Ik mocht niet autorijden. (wel eigen auto, trouwens) Dan vind ik het dus lastig te betekenen a: wat de werkelijke kosten zijn en b:of ik de heenreis ook moet opvoeren (dus dat men met mijn auto vanuit NL naar Marseille is gereden). Verder heb ik ook overnacht onderweg.
De kosten voor het vervoer zijn mijns inziens geheel aftrekbaar. Zowel de heen- als de terugreis is aftrekbaar. Je kunt een forfaitair bedrag van 0,19 per kilometer aftrekken. De overnachting is niet aftrekbaar als specifieke zorgkosten.
pi_114192614
Maar die terugreis zou ik sowieso hebben gehad, door m'n hersenbloeding is deze alleen twee weken uitgesteld... Kan ik deze dan toch in z'n geheel opvoeren?
pi_114192722
Je geeft aan dat je bent worden opgehaald met de auto toch? Dan nam ik aan dat je er met vliegtuig of de trein heen bent gegaan, m.a.w. al een ticket had.
pi_114193188
Nee, ik was er op vakantie (met de auto) en het gezin moest weer terug. (school & werk) Daarna ben ik weer opgehaald.
pi_114201730
Ah, dan komt het naar mijn mening toch erop neer dat de kosten voor zowel de heenreis als de terugreis aftrekbaar zijn. Voor de terugreis ben ik zeker omdat daarvoor extra kosten zijn gemaakt om terug te komen (dubbele autoreis). De heenreis is gemaakt door de partner, en is daarom denk ik ook aftrekbaar.

Let wel dat ze alleen aftrekbaar zijn als je geen kostenvergoeding hebt gekregen van je zorgverzekeraar; en je boven een bepaalde drempel zit qua kosten.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 14 juli 2012 @ 19:43:48 #205
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114204092
het vervoer voor de terug en heenreis is natuurlijk aftrekbaar aangezien je familie op bezoek was ;)
pi_114204224
Ziekenbezoek is aftrekbaar als de belastingplichtige langer dan een maand in het ziekenhuis heeft verbleven. Naar mijn informatie is die slechts twee weken in het ziekenhuis geweest. Daarmee dus vervoerskosten ziekenbezoek niet aftrekbaar.
pi_114690153
19 juni belasting over 2011 ingediend.
Net even gebeld en dagtekening brief is 3 augustus. Wanneer kan ik mijn geld verwachten?
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:49:16 #208
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_114699387
Hier 16 juni ingediend en 20 juli gestort gekregen :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 26 juli 2012 @ 23:38:22 #209
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114701953
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 19:19 schreef nelisb het volgende:
19 juni belasting over 2011 ingediend.
Net even gebeld en dagtekening brief is 3 augustus. Wanneer kan ik mijn geld verwachten?
binnen nu en 10 werkdagen (14 gewone dagen dus) na dagtekening.
pi_114702415
Ok. Dagtekening brief is 3 augustus en dan nog 14 dagen max. 17 augustus dus.
Toch mooi voor de vakantie. Ruim 7K.
pi_114708919
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:48 schreef nelisb het volgende:
Ok. Dagtekening brief is 3 augustus en dan nog 14 dagen max. 17 augustus dus.
Toch mooi voor de vakantie. Ruim 7K.
Kan je toch een leuke cruise van boeken ;)

Maar kan je dit niet beter maandelijks uit laten keren?
'And I called your name,
pi_114709234
Krijg al maandelijks.
Dit is eenmalig een extra groot bedrag.

Heb als hobby een webwinkel gehad. Eenmanszaak. Met verlies verkocht en de belastingdienst betaald me nu een groot deel van het verlies terug :)
pi_114803410
Nadat ik mn aanslag opnieuw heb ingediend op 2 juli heb ik afgelopen vrijdag alsnog bericht. Dagtekening 27 juli :) E1400 wordt er gestort

[ Bericht 3% gewijzigd door EilandjeOnline op 29-07-2012 15:06:14 ]
pi_114842679
en vandaag ontvangen
pi_114905619
Dit jaar ben ik (3 juli) samen met iemand anders in een huurhuis gaan wonen.
Voor dit jaar is diegene nog net geen toeslagpartner van mij.

Echter, volgend jaar wel. Houdt dit nu dus in dat een van ons dubbele zorgtoeslag ontvangt en de helft weer naar de ander over moet maken elke maand?
Althans, daar lijkt het op als ik de rekentool op de BD-toeslagenwebsite invul.
We voeren beiden een eigen administratie, dus het is op zijn minst hinderlijk.

En hoe geef je dan aan wie degene is die de toeslagen gaat ontvangen?
'And I called your name,
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 31 juli 2012 @ 18:36:50 #216
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114906324
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 18:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Dit jaar ben ik (3 juli) samen met iemand anders in een huurhuis gaan wonen.
Voor dit jaar is diegene nog net geen toeslagpartner van mij.

Echter, volgend jaar wel. Houdt dit nu dus in dat een van ons dubbele zorgtoeslag ontvangt en de helft weer naar de ander over moet maken elke maand?
Althans, daar lijkt het op als ik de rekentool op de BD-toeslagenwebsite invul.
We voeren beiden een eigen administratie, dus het is op zijn minst hinderlijk.

En hoe geef je dan aan wie degene is die de toeslagen gaat ontvangen?
degene wiens rekening je invult zet je als aanvrager op papier en de andere als toeslagpartner.
En inderdaad zal de aanvrager dan elke keer een bedrag naar de ander storten.
pi_114916626
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

binnen nu en 10 werkdagen (14 gewone dagen dus) na dagtekening.
Afhankelijk van de vraag of er een rekeningnummer bekend is voor de uitbetaling. Als degene waarmee je gebeld hebt actief gehandeld heeft is er ook gekeken of er een rekeningnummer bekend is. Als dat niet het geval is staat op je aanslag het volgende (er vanuit gaande dat er daadwerkelijk een teruggave is, dat moet immers nog maar blijken)

"Het bedrag, of het deel dat overblijft naar verrekening, wordt overgemaakt zodra u uw rekeningnummer heeft doorgegeven". Dan zal er ook een terfo (TERuggaafFOrmulier) bijzitten om het rek.nr. bekend te maken en de verwerking daarvan gaat niet binnen 10 werkdagen plaatsvinden.
pi_115104450
Geld op vrijdag 3-8 binnen en de brief vandaag.
pi_115107179
Dagtekening 27 juli, maar nog niets binnen. Volgende week dan maar..
pi_116059948
Moet mijn aangifte van 2011 doen, maar kan nog wel wat hulp gebruiken met het invullen. Dit komt omdat ik in 2011 een huis heb gekocht.

Iemand die mij kan helpen eventueel tegen een vergoeding :)
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 augustus 2012 @ 11:26:23 #221
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_116060655
Je kunt ook gewoon het programma invullen en de dingen waar je tegen aan loopt hier neerzetten...
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:34:57 #222
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116060893
Moet vanaf 2013 BTW per kwartaal betalen, dus voor 1 april BTW 2012 en BTW eerste kwaraal 2013.

Nu alvast rekening mee houden dus
pi_116061440
Wat lul je en waarom interesseert ons dat wat?
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:02:22 #224
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116069635
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:34 schreef Stefan het volgende:
Moet vanaf 2013 BTW per kwartaal betalen, dus voor 1 april BTW 2012 en BTW eerste kwaraal 2013.

Nu alvast rekening mee houden dus
Dit heeft niks met de IB 2011 te maken.
Verkeerd topic dus. :)
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:02:52 #225
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116069654
Weet ik maar dit staat in mn MyAt dus meld t hier :6
  woensdag 12 september 2012 @ 12:58:13 #226
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_116683393
Oke ik heb volgens mij iets helemaal fout gedaan ;( ik ben ZZP'er en ben ondernemer voor de btw en voldoe aan het urencriterium. Ik heb het programma Aangifte inkomstenbelasting 2011 ingevuld, en heb daar een definitieve aanslag over gehad.

Nu wijst iemand mij er op dat ik een ander programma had moeten hebben: Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik had dan ook recht gehad op de Zelfstandigenaftrek, waardoor ik nu een fiscaal voordeel misloop.
Ik heb mijn winst uit onderneming ingevuld bij Overig Werk, omdat ik geen idee had dat ik het andere programma moest gebruiken.

Ben ik ook ondernemer voor de inkomstenbelasting (bron)?
Ik voldoe aan alle eisen die daar staan, maar over onderstaande punten twijfel ik:
- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? -> ja, rond de 5k dit jaar
- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)? ik ben zzp'er, dus het vermogen van mijn onderneming is direct mijn eigen vermogen; maar ik beschik zelf privé over vermogen wat ik in de zaak kan stoppen

Dus dan ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, toch?

Kan ik gewoon opnieuw aangifte doen met het goed programma (die ik niet heb), of kan ik het beste een brief sturen en alles uitleggen?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_116685170
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:58 schreef Doodloper het volgende:
Oke ik heb volgens mij iets helemaal fout gedaan ;( ik ben ZZP'er en ben ondernemer voor de btw en voldoe aan het urencriterium. Ik heb het programma Aangifte inkomstenbelasting 2011 ingevuld, en heb daar een definitieve aanslag over gehad.

Nu wijst iemand mij er op dat ik een ander programma had moeten hebben: Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik had dan ook recht gehad op de Zelfstandigenaftrek, waardoor ik nu een fiscaal voordeel misloop.
Ik heb mijn winst uit onderneming ingevuld bij Overig Werk, omdat ik geen idee had dat ik het andere programma moest gebruiken.

Ben ik ook ondernemer voor de inkomstenbelasting (bron)?
Ik voldoe aan alle eisen die daar staan, maar over onderstaande punten twijfel ik:
- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? -> ja, rond de 5k dit jaar
- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)? ik ben zzp'er, dus het vermogen van mijn onderneming is direct mijn eigen vermogen; maar ik beschik zelf privé over vermogen wat ik in de zaak kan stoppen

Dus dan ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, toch?

Kan ik gewoon opnieuw aangifte doen met het goed programma (die ik niet heb), of kan ik het beste een brief sturen en alles uitleggen?
Toen je je hebt geregistreerd bij de Belastingdienst hebben ze je beoordeeld, en kennelijk waren ze toen van mening dat jouw resultaat geen winst uit onderneming zou zijn. Nou heb ik geen inzicht in jouw omzet/kostenverhouding, maar 5000 euro winst op fulltime-basis duidt nou niet direct op een levensvatbare onderneming. Als jij vindt dat je wel ondernemer bent, zal je bezwaar tegen de aanslag moeten maken, en de inspecteur moeten verzoeken om aan jou een O-biljet uit te reiken.
  woensdag 12 september 2012 @ 13:41:32 #228
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_116685231
Ja netto per uur hou ik er bar weinig aan over, maar ik vind het leuk om te doen, en in de toekomst hoop ik er meer mee te verdienen; ik ben een hoop tijd kwijt aan opbouwen van m'n onderneming zegmaar.

Maar ok, dan stuur ik ze een brief, thanks!
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117974885
Ik heb een vraag, weet niet of het hier thuis hoort maar ik doe het toch. :6

Ik loop stage, en op mijn stagecontract staat dat ik maandelijks 550 krijg. Maar als ik
mijn maandelijkse afschrift kijk zie ik dat dit 495 is. Ik ben verzekerd voor de wetten Zvw en ZW.
Maar is dit echt 55 euro?!

Vind het best veel. :'(
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:22:36 #230
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117975207
Kijk eens wat er op de loonstrook staat. :)
En welkom in de harde werkelijkheid. Als je dit al veel vindt, zou ik maar niet gaan werken. ;)
pi_117975401
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:22 schreef ManAtWork het volgende:
Kijk eens wat er op de loonstrook staat. :)
En welkom in de harde werkelijkheid. Als je dit al veel vindt, zou ik maar niet gaan werken. ;)
Ik ga maar aan de uitkering dan. :W ;)

Loonstrookje zegt 495.
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:29:04 #232
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117975643
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:25 schreef iFok. het volgende:

[..]

Ik ga maar aan de uitkering dan. :W ;)

Loonstrookje zegt 495.
En wat staat er nog meer op het loonstrookje? Daar staat als het goed is de berekening van bruto ¤ 550 naar netto ¤ 495.
pi_117975735
hoeveel bruto zegt het loonstrookje?

In de echte wereld is het heel normaal om honderden euro's belasting en premies te betalen. Modaal bruto is zo'n 2500 euro per maand. Netto zal dat afhankelijk van de persoonlijke ongeveer 1800 euro zijn.
pi_117976022
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
hoeveel bruto zegt het loonstrookje?

In de echte wereld is het heel normaal om honderden euro's belasting en premies te betalen. Modaal bruto is zo'n 2500 euro per maand. Netto zal dat afhankelijk van de persoonlijke ongeveer 1800 euro zijn.
Helaas wel ja. Maar had niet verwacht dat dit ook het geval was bij een stagevergoeding.
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:37:36 #235
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117976217
Een stagevergoeding wordt als ieder ander inkomen belast.
Er zijn hoogstens een paar vrijstellingen voor een paar premies. Maar die tikken niet zo hard aan.
pi_117976281
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:37 schreef ManAtWork het volgende:
Een stagevergoeding wordt als ieder ander inkomen belast.
Er zijn hoogstens een paar vrijstellingen voor een paar premies. Maar die tikken niet zo hard aan.
Helaas, maar wel terecht natuurlijk.

Achja, ik moet blij zijn dat ik een vergoeding krijg voor een stage. :)
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:43:33 #237
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117976587
Helaas? Vreemde uitspraak voor iemand met een PVDA-logo. :P
pi_117976597
Er is echter wel een regeling voor stagiaires, als je minder dan ¤ 1.400 in drie maanden hebt verdiend, hoef je geen belasting te betalen. Maar ik verdien dus net iets meer.

Link

Dan maar aan het eind van het jaar belasting terugvragen, wie weet krijg ik nog iets terug.

Link
pi_117976652
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:43 schreef ManAtWork het volgende:
Helaas? Vreemde uitspraak voor iemand met een PVDA-logo. :P
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:38 schreef iFok. het volgende:

[..]

maar wel terecht natuurlijk.

:D
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:45:50 #240
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117976773
quote:
14s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:44 schreef iFok. het volgende:

[..]

[..]

:D
Gelezen maar dan nog,...
pi_117977072
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Gelezen maar dan nog,...
Ik ga niet roepen: yes! Ik heb weer lekker veel belasting betaald.

Maar als je ziet waarvoor het is, vind ik het prima. :)
  maandag 3 december 2012 @ 10:57:41 #242
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_119872625
Wanneer kan je het nieuwe programma downloaden?

En als je je teruggave ipv elke maand eens per jaar wil ontvangen(lekker zakcentje) hoe kan je dit dan regelen?
pi_119873095
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:57 schreef foetre het volgende:
Wanneer kan je het nieuwe programma downloaden?
Het jaar is nog niet eens afgelopen, voorlopig niet dus.
quote:
En als je je teruggave ipv elke maand eens per jaar wil ontvangen(lekker zakcentje) hoe kan je dit dan regelen?
Dan moet je je voorlopige aanslag (teruggaaf) wijzigen naar 0. Let wel dat je (in de meeste gevallen) geen rente meer krijgt over je zakcentje..
  maandag 3 december 2012 @ 11:19:36 #244
66186 foetre
pi_119873365
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het jaar is nog niet eens afgelopen, voorlopig niet dus.

[..]

Dan moet je je voorlopige aanslag (teruggaaf) wijzigen naar 0. Let wel dat je (in de meeste gevallen) geen rente meer krijgt over je zakcentje..
Geen rente?Je krijgt toch gewoon 3% heffingsrente?
pi_119873628
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:19 schreef foetre het volgende:

[..]

Geen rente?Je krijgt toch gewoon 3% heffingsrente?
Nee, regels zijn veranderd. Heffingsrente is nu belastingrente, de kans dat je dat daadwerkelijk gaat krijgen is bijzonder klein. en de heffingsrente is al sinds 2009 onder de 3%
  maandag 3 december 2012 @ 11:34:25 #246
66186 foetre
pi_119873845
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, regels zijn veranderd. Heffingsrente is nu belastingrente, de kans dat je dat daadwerkelijk gaat krijgen is bijzonder klein. en de heffingsrente is al sinds 2009 onder de 3%
Matig!!

Dan maar de vt volledig invullen ipv alleen de hypotheekrentes.
  maandag 3 december 2012 @ 11:50:55 #247
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119874299
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:43 schreef iFok. het volgende:
Er is echter wel een regeling voor stagiaires, als je minder dan ¤ 1.400 in drie maanden hebt verdiend, hoef je geen belasting te betalen. Maar ik verdien dus net iets meer.

Link

Dan maar aan het eind van het jaar belasting terugvragen, wie weet krijg ik nog iets terug.

Link
Mocht je veel reizen met je OV-studentenkaart naar het stageadres, dan geeft dat alsnog een leuke OV-reisaftrek :)
pi_120110373
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mocht je veel reizen met je OV-studentenkaart naar het stageadres, dan geeft dat alsnog een leuke OV-reisaftrek :)
Weet iemand of dit ook geldt als je een studenten OV hebt, en dus niet betaald om met de OV te reizen? :)

Ik kan het nergens vinden ;(
pi_120113917
Vraagje;

Ik betaal de pensioenpremie van mijn brancheverplichte pensioenfonds van mijn nettoloon. Dit betekend dat ik de betaalde premie als negatief loon op kan geven bij mijn belastingaangifte. Klopt het dat het (netto) betaalde premie bedrag in mindering wordt bedrag van mijn totale heffingsloon over 2012? Dit heeft namelijk gevolgen voor de huur- en/of zorgtoeslag.
Fingerspitzgefühl
pi_120116024
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:05 schreef iFok. het volgende:

[..]

Weet iemand of dit ook geldt als je een studenten OV hebt, en dus niet betaald om met de OV te reizen? :)

Een aftrekpost waarin de gemaakte kosten 0 zijn? Lijkt me niet.
I feel kinda Locrian today
  zondag 9 december 2012 @ 18:28:38 #251
165633 eriksd
The grand facade...
pi_120116049
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:05 schreef iFok. het volgende:

[..]

Ja. Dat geldt nog. Het is woon-werk verkeer dus de forfaitaire aftrekpost geldt, ongeacht of je die kosten maakt. Bovendien leen je het.

[ Bericht 3% gewijzigd door eriksd op 09-12-2012 18:34:21 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 9 december 2012 @ 18:31:22 #252
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120116140
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 18:27 schreef starla het volgende:

[..]

Een aftrekpost waarin de gemaakte kosten 0 zijn? Lijkt me niet.
Kosten worden wel gemaakt. Ook al zie je de kosten niet, ze zitten verwerkt in de stufi.
  zondag 9 december 2012 @ 18:32:47 #253
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120116191
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 17:33 schreef ForumGek het volgende:
Vraagje;

Ik betaal de pensioenpremie van mijn brancheverplichte pensioenfonds van mijn nettoloon. Dit betekend dat ik de betaalde premie als negatief loon op kan geven bij mijn belastingaangifte. Klopt het dat het (netto) betaalde premie bedrag in mindering wordt bedrag van mijn totale heffingsloon over 2012? Dit heeft namelijk gevolgen voor de huur- en/of zorgtoeslag.
Een verplichte pensioenpremie die van het netto loon wordt ingehouden?
Dat voldoet niet aan de kwalificatie pensioenpremie.

Ik zou mijn loonstrook nog maar eens nakijken. Want ik weet bijna zeker dat het al op je bruto inkomen in mindering wordt gebracht.
pi_120116780
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 18:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja. Dat geldt nog. Het is woon-werk verkeer dus de forfaitaire aftrekpost geldt, ongeacht of je die kosten maakt. Bovendien leen je het.
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 18:31 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kosten worden wel gemaakt. Ook al zie je de kosten niet, ze zitten verwerkt in de stufi.
Super, bedankt! :)

5 dagen per week 40 km heen en 40 km terug is wel lekker meegenomen. Zonder Fok was ik er niet eens achter gekomen. ^O^
pi_120119506
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 18:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een verplichte pensioenpremie die van het netto loon wordt ingehouden?
Dat voldoet niet aan de kwalificatie pensioenpremie.

Ik zou mijn loonstrook nog maar eens nakijken. Want ik weet bijna zeker dat het al op je bruto inkomen in mindering wordt gebracht.
Helaas toch wel, mijn werkgever betaald niks van mijn pensioenpremie dus is niet terug te vinden op de loonstrook. Ik ben echter wel verplicht om deel te nemen aan een specifiek pensioenfonds (beroepspensioenregeling). Het meest zure is nog wel dat de deelnemers die vanaf 2010 zijn in plaats van 12% premie, minimaal 24% pensioenpremie moeten betalen, en de kans is groot dat ik er niks van terug ga zien! :')
Fingerspitzgefühl
  zondag 9 december 2012 @ 20:00:59 #256
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120119652
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 19:57 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Helaas toch wel, mijn werkgever betaald niks van mijn pensioenpremie dus is niet terug te vinden op de loonstrook. Ik ben echter wel verplicht om deel te nemen aan een specifiek pensioenfonds (beroepspensioenregeling). Het meest zure is nog wel dat de deelnemers die vanaf 2010 zijn in plaats van 12% premie, minimaal 24% pensioenpremie moeten betalen, en de kans is groot dat ik er niks van terug ga zien! :')
In dat geval zal het toch op je brutoloon zijn ingehouden. Ook al moet je alle premie zelf betalen.
Ik ken geen enkele pensioenregeling die niet op het brutoloon wordt ingehouden maar op het netto loon. Anders zou je namelijk twee keer loonheffing betalen: een keer bij het inhouden en een keer bij de uitkering.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe je loonstrook eruit ziet.

Ook vind ik het vreemd als het een branche/verplicht pensioen is, dat de werkgever geen deel mee betaalt. Normaal is in de CAO of het regelement geregeld hoeveel de werkgever maximaal op de werknemer mag verhalen. Wat staat er in die van jou?
pi_120120102
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

In dat geval zal het toch op je brutoloon zijn ingehouden. Ook al moet je alle premie zelf betalen.
Ik ken geen enkele pensioenregeling die niet op het brutoloon wordt ingehouden maar op het netto loon. Anders zou je namelijk twee keer loonheffing betalen: een keer bij het inhouden en een keer bij de uitkering.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe je loonstrook eruit ziet.

Ook vind ik het vreemd als het een branche/verplicht pensioen is, dat de werkgever geen deel mee betaalt. Normaal is in de CAO of het regelement geregeld hoeveel de werkgever maximaal op de werknemer mag verhalen. Wat staat er in die van jou?
Er is geen CAO.

Mijn pensioenpremie wordt door het pensioenfonds van mijn rekening afgeschreven, dit is buiten mijn werkgever om geregeld. Ik moet zelf aangeven wat mijn verwachte brutoloon is voor een jaar, en aan de hand daarvan wordt een pensioenpremie berekend. Omdat het dus van mijn rekening wordt afgeschreven (= nettoloon) kan ik de belasting die ik (teveel) heb betaald terugvorderen.
Fingerspitzgefühl
  zondag 9 december 2012 @ 20:10:33 #258
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120120186
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:08 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Er is geen CAO.

Mijn pensioenpremie wordt door het pensioenfonds van mijn rekening afgeschreven, dit is buiten mijn werkgever om geregeld. Ik moet zelf aangeven wat mijn verwachte brutoloon is voor een jaar, en aan de hand daarvan wordt een pensioenpremie berekend. Omdat het dus van mijn rekening wordt afgeschreven (= nettoloon) kan ik de belasting die ik (teveel) heb betaald terugvorderen.
Heel vreemde constructie want voor een pensioenregeling hoort er een werkgever tussen te zitten.
Dit klinkt meer als een kapitaal- of lijfrentepremie.
pi_120120209
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:08 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Er is geen CAO.

Bijzondere regeling zeg :?
I feel kinda Locrian today
  zondag 9 december 2012 @ 20:18:13 #260
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120120599
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:11 schreef starla het volgende:

[..]

Een bijzondere regeling voor een bijzondere werknemer. :?
pi_120120704
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:11 schreef starla het volgende:

[..]

Het is vooral balen dat er nog een flink bedrag afgeschreven gaat worden iedere maand wanneer je je salaris hebt gekregen. :'(

Het betreft een zogenaamd 'beroepspensioenfonds', in mijn geval voor fysiotherapeuten. Enkel fysio's in dienst van een ziekenhuis/instellingen bouwen niet bij het verplichte pensioenfonds op daar het voor hun in CAO is geregeld, de rest wel. Ook als je in loondienst bent.

Er zijn werkgevers die (een deel) van het pensioenpremie betalen als secundaire arbeidsvoorwaarde, maar dat is vaker uitzondering dan regel.
Fingerspitzgefühl
  zondag 9 december 2012 @ 20:22:38 #262
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120120824
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:19 schreef ForumGek het volgende:
Het betreft een zogenaamd 'beroepspensioenfonds', in mijn geval voor fysiotherapeuten.
Ahhh, dat verklaart het. Had dat dan direct gezegd.
In dat geval gaat de premie inderdaad ten laste van je bruto inkomen en dus het verzamelinkomen.
  zondag 9 december 2012 @ 20:23:37 #263
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120120884
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:19 schreef ForumGek het volgende:
Het is vooral balen dat er nog een flink bedrag afgeschreven gaat worden iedere maand wanneer je je salaris hebt gekregen. :'(
Is lood om oud ijzer: als het op je loonstrook had gestaan, had je minder netto loon ontvangen.
pi_120121209
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is lood om oud ijzer: als het op je loonstrook had gestaan, had je minder netto loon ontvangen.
Maar dan had de werkgever een deel meebetaald, dat scheelt toch flink! Helemaal gezien de huidige dekkingsgraad van <100%
Fingerspitzgefühl
  zondag 9 december 2012 @ 20:55:53 #265
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_120122831
Ik bedoel dat het niet uitmaakt of dezelfde premie op je loonstrook staat of dat je het van je netto loon betaalt.
pi_120126250
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 18:48 schreef iFok. het volgende:

[..]

[..]

Super, bedankt! :)

5 dagen per week 40 km heen en 40 km terug is wel lekker meegenomen. Zonder Fok was ik er niet eens achter gekomen. ^O^
De 19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is onbelast als de werkgever deze verstrekt. Indien de werkgever niets verstrekt mag je niet zelf in 1x 19cent gaan opvoeren, het is immers een vergoeding en geen aftrekpost.

Als je werkgever niets vergoed heb je onder voorwaarden recht op een vast bedrag, zie hier
http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer
pi_120126884
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 21:44 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De 19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is onbelast als de werkgever deze verstrekt. Indien de werkgever niets verstrekt mag je niet zelf in 1x 19cent gaan opvoeren, het is immers een vergoeding en geen aftrekpost.

Als je werkgever niets vergoed heb je onder voorwaarden recht op een vast bedrag, zie hier
http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer

Betaalt u zelf uw reiskosten? -
Ja, studenten OV > Stufi.

De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer is meer dan 10 kilometer. -
Ja, afstand enkele reis 40 km.

U reist per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. -
5 dagen per week.

U hebt een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring -
Ja.

Ik krijg niks vergoed van mijn stagebedrijf. Dus ik zou denken dat ik 23 cent per km krijgt. Of ik lees over iets heen :+
pi_120126971
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:54 schreef iFok. het volgende:
Ik krijg niks vergoed van mijn stagebedrijf. Dus ik zou denken dat ik 23 cent per km krijgt. Of ik lees over iets heen :+
Zie deze tabel, http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer

Het is trouwens aftrek.
pi_120128029
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Zie deze tabel, http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer

Het is trouwens aftrek.
Het is inderdaad aftrek. :Y Maar maakt dat een verschil? :@ :P
pi_120129137
Ja, van Sinterklaas krijg je iets. Bij de Belastingdienst betaal je minder...
pi_120129413
Dat klopt :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')