wegquote:
Ongeluksnummer in fiscaal land?quote:
Je krijgt er wel drie dagen extra rente over (positief denken)quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:53 schreef benafan het volgende:
LOL,
't gaat me niet zozeer om die 2 dagen, maar meer om het feit dat ze me echt een garantie gaven (althans die dames van de belastingtelefoon) dat ik voor 1 juli bericht zou hebben. Kennelijk komen ze die afspraak niet na.. daar gaat het me om, en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Maargoed... laten we die brief nu maar afwachten, we weten iig wat meer
Schriftelijk? Old school!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:09 schreef semmiewit het volgende:
Begin maart aangifte gedaan (schriftelijk) Vandaag 19 juni brief met dagtekening 21 juni (bezorgd met Sandd)
Ja, waarom duurt dat zo lang... jij bent ook de enige die voor 1 april de aangifte heeft ingestuurd. De rest van het land is allemaal vrijgesteld van belastingquote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:53 schreef benafan het volgende:
...en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Lacht zich een slag in de rondte als dit een GVA-brief wordtquote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:53 schreef benafan het volgende:
Maargoed... laten we die brief nu maar afwachten, we weten iig wat meer
hahahahaha stumper, heb jij 3K te veel betaald dit jaar?????quote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:16 schreef benafan het volgende:
Krijg 3K terug dus lachen hoef je nietghehe
Gewoon nieuwe aangifte indienen. Geen probleem zolang er geen definitieve aanslag is. Vergeet dan niet om even uitstel van betaling te vragen als hij een onterechte te betalen aanslag heeft gehad.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:53 schreef Nomadd het volgende:
DreO weet jij wat je moet doen om deze foute aangifte van mijn opa te corrigeren? Er klopt zoals je zei vrij weinig van en het is al opgestuurd naar de belastingdienst.
Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:16 schreef benafan het volgende:
Als je een dagtekening van 3 juli hebt kun je niet eens weten wat je terugkrijgt. Jij baseert je teruggave op het aangifteprogramma. Op de pagina "overzicht" staat echter een zin die mensen maar al te snel willen vergeten: "U kunt geen rechten aan deze berekening ontlenen".quote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:16 schreef benafan het volgende:
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:59 schreef DreO het volgende:
@Nomadd: Officiële weg is sinds 2010 dat er een nieuwe aangifte ingestuurd wordt, bezwaarschriften tegen VA's worden normaal gesproken niet in behandeling genomen. Een uitzondering wordt in deze (vanwege de emotionele lading) gemaakt voor F-aangiften. Als je nu bezwaar/nieuwe aangifte instuurt dan krijg je binnen 2 maanden bericht. Hangt er maar net vanaf hoe ver de aangifte is in het proces, het kan ook prima zo zijn dat het meegenomen wordt in de definitieve aanslag, die 2 maanden is lang niet altijd van toepassing.
Overigens wil ik het officieel nog wel effe nagaan. De berekening die het aangifteprogramma maakt m.b.t. de ouderentoeslag bij een vermogen tussen de ¤ 279.708 en ¤ 559.416 lijkt namelijk geen enkele wettelijke basis te hebben. Er staat een stuk op de website dat het in 2010 in geval van overleden partner niet goed berekend werd. Zou zomaar kunnen dat die bug er in 2011 ook in zit
Daarbij kun je nog tot 2016 bezwaar maken tegen een eventuele definitieve aanslag over 2011. Nope, bezwaartermijn is 6 weken. Ik neem aan dat je bedoelt dat je tot 5 jaar terug een verzoek om ambtshalve vermindering in kunt dienen
Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:quote:
Regel 2 is dat belastingvorderingen welke per 1/1 bestaan niet in de heffingsgrondslag voor de vermogensrendementheffing zijn opgenomen, en derhalve het bestaan van een dergelijke vordering (in de regel terig te ontvangen medio volgend jaar incluis heffingsrentequote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:39 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.
Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
Dit soort opmerkingen vind ik zo flauw... waarom meteen stumper?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
hahahahaha stumper, heb jij 3K te veel betaald dit jaar?????
Ben blij dat ik dat in het jaar gewoon heb gehad.
Sommige mensen kiezen ervoor om het veilig te spelen en het jaar erop een bedrag terug te krijgen, dan geven ze in ieder geval geen geld uit wat ze niet hebben. Daar is ook wel wat voor te zeggen, niet iedereen is een briljant financieel genie en heeft het overzicht van Warren Buffetquote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef kikkerbril het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen vind ik zo flauw... waarom meteen stumper?
Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
wtfquote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef kikkerbril het volgende:
[..]
Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...quote:Tha_Duck het volgende:[/b]
[..]
Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.
Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woningquote:Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
hahahahaha stumper, heb jij 3K te veel betaald dit jaar?????
Ben blij dat ik dat in het jaar gewoon heb gehad.
Nee hoor, je kan ook gewoon een voorlopige teruggaaf aanvragen voor de eenmalige aankoopfinancieringskosten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 07:30 schreef benafan het volgende:
[..]
Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later
Niet op reageren joh, een puber die amper teruggave heeft.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef kikkerbril het volgende:
[..]
Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:21 schreef Stefan het volgende:
Twee brieven vandaag
Brief met ik krijg GEEN voorllopige aanslag
Maar wel al met mijn verzamelinkomen
En meteen een brief met WELvoorlopige aanslag en acceptgiro.
Krijg ik nu wel of geen voorlopige aanslag
(ben zzpér)
Complete nonsens. Kosten zijn prima via de voorlopige aanslag te regelen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 07:30 schreef benafan het volgende:
[..]
Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later
Misschien helpt het als voor de derde keer wordt opgemerkt dat dit onzin is,...quote:Op woensdag 20 juni 2012 07:30 schreef benafan het volgende:
[..]
zoals door 3 anderen gezegd is:quote:Op woensdag 20 juni 2012 07:33 schreef benafan het volgende:
[..]
Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woning
Ja.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?
Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:44 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja.
De gegevens leiden er niet toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Inkomstenbelasting
En acceptgiro met voorlopige aanslag, inkomensafhankelijke bijdrage
Allebei 19 juli
Omzet belasting is al betaald
Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.
Het gaat om het vermogen in box 3 toch?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:49 schreef DreO het volgende:
.
[..]
Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:
Aangifte vóór 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 1 juli bericht
Aangifte ná 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 15 juli bericht
Aanvulling na 15 juni ingestuurd -> streven binnen 2 maanden bericht.
Bezwaar en verzoek tot ambtshalve vermindering heb ik voor het gemak op één hoop gegooid, enig verschil is dat voor bezwaar een reactietermijn van 6 weken na verstrijken van de bezwaarperiode geldt en bij een verzoek tot ambtshalve vermindering er binnen 8 weken een reactie komt.
Overigens heb ik de berekening m.b.t. ouderentoeslag bij een vermogen van 500k met fiscale partner die gedurende het jaar overleden is ook voor 2010 gereproduceerd, daar bestaat geen recht meer op ouderentoeslag als er voor fiscaal partnerschap gekozen wordt en het vermogen de ¤ 275.032 overschrijdt.
Dat programma rekent ook beide aanslagen uitquote:Op woensdag 20 juni 2012 15:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
Te betalen bedrag Zvw staat ook bij het resultaat in het programmaquote:Op woensdag 20 juni 2012 15:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
Dat zal, maar Zvw =/= IB.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.quote:
Omdat je van beiden bericht moet ontvangen. Dus of 2 aanslagen of een aanslag en een GVA-brief, of 2 GVA-brievem. Logisch dat het op dezelfde dag komt aangezien het beiden resultaten zijn van dezelfde aangifte.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
Omdat je géén voorlopige aanslag inkomstenbelasting krijgt, maar wél een aanslag Zvw.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
"Vanaf tot en met september lijkt mij hetzelfde als "na september"..quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Mijn aanslag is gisteren verzonden door mijn accountant.
Eenmanszaak.
In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?
Iemand een idee?
Streeftermijn is 3 maandenquote:Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Eenmanszaak.
In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?
Iemand een idee?
Je aanslag is verzonden? Als je de aangifte bedoelt dan is er ongeacht het middel een streeftermijn van 3 maanden. Als die vandaag is verstuurt dan zou je vóór eind september dus bericht kunnen verwachten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Volgens mij wordt er in dat geval gewoon voldaan aan de in art. 5.6 leden 1 en 2 Wet IB gestelde voorwaarden er mag er op het bedrag 2× ¤ 27.516 aan ouderentoeslag verrekend worden. Het huis is een bezitting die belast wordt in box 1 (al is de kans vrij klein dat het als daadwerkelijk inkomen gezien wordt, gezien de eventuele aftrek vanwege geen of geringe eigenwoningschuld (EWS) die gelijk is aan het EWF -/- aftrekbare rente en kosten EWS).quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:16 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Het gaat om het vermogen in box 3 toch?
Dat is niet boven de 163k dus in principe is het voor mij dan toch sowieso 2x ouderen toeslag?
Als de WOZ waarde van het huis zou worden meegerekend dan kom je wel boven de 500k.. maar dat is box 1.
Oke, maar staat er op je aangifte een bedrag dat je moet betalen qua inkomstenbelasting?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:17 schreef DreO het volgende:
[..]
Je aanslag is verzonden? Als je de aangifte bedoelt dan is er ongeacht het middel een streeftermijn van 3 maanden. Als die vandaag is verstuurt dan zou je vóór eind september dus bericht kunnen verwachten.
[.
@Stefan: Hoewel je de brieven tegelijk krijgt, en de aangifte ervoor tegelijk hebt gedaan moet je de aangifte ZVW en IB totaal los van elkaar zien. Zometeen kun je het ook op je definitieve aanslag 2011 zien. Het aanslagnummer voor de IB heeft een H na je BSN, in het aanslagnummer voor de ZVW zit een W na je BSN. Je haalt dus twee totaal verschillende processen door elkaar.
Als je digitaal aangifte doet rekent het programma van beiden uit of je moet betalen of niet. Waarschijnlijk staat er bij jou bij het resultaat een bedrag aan inkomstenbelasting van minder dan 44 Euro (de aanslaggrens), vandaar de breif dat je geen VA krijgt, daarnaast zal er dus een te betalen bedrag voor de ZVW staan, vandaar ook de aanslag.quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:13 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oke, maar staat er op je aangifte een bedrag dat je moet betalen qua inkomstenbelasting?
ja, hier.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 05:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Verder nog iemand die niks gehoord heeft?
Ja, hier, ikzelf, ouders, zus en buren ook nog niets gehoord..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 05:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Hier ook nog steeds niks.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 05:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
lopen jullie elke dag te bespreken of de aangifte al binnen is ofzo?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:30 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ja, hier, ikzelf, ouders, zus en buren ook nog niets gehoord..
of je hebt nog van niemand een blauwe brief gezien terwijl je in 1 huis woont.....quote:Op vrijdag 22 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
lopen jullie elke dag te bespreken of de aangifte al binnen is ofzo?
het bestaatquote:Op vrijdag 22 juni 2012 10:32 schreef YoshiBignose het volgende:
dat zie je niet vaak dat je in 1 huis woont met je buren
Nee Niet dagelijks maar komt redelijk vaak ter sprake. Onze omstandigheden zijn daar ook naar.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
lopen jullie elke dag te bespreken of de aangifte al binnen is ofzo?
Nee. Klanten die aanrechtsubsidie wensen weiger ik uit principe.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:23 schreef MyTiredFeet het volgende:
Zijn er hier ook "adviseurs" waar bij veel klanten de uitbetaling van de heffingskortingen niet goed is gegaan bij de voorlopige aanslag? Een hele hoop "aanrechtsubsidie klanten" moeten nu ¤ 2k terug betalen. Gisteren een paar uur bezig geweest met bezwaren schrijven.
quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:25 schreef DonJames het volgende:
Nee. Klanten die aanrechtsubsidie wensen weiger ik uit principe.
Aanrechtsubsidie is heffingskorting voor niet-verdiende fiscaal partner.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:26 schreef kikkerbril het volgende:
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? toeslagen als huurtoeslag enzo bedoel je daarmee? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch.
hier overigens ook nog niks, ach volgende week dan maar!
Als je zelf onder een bepaalde grens verdiend, en je partner genoeg belasting afdraagt, kun je je heffingskorting uit laten betalen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:26 schreef kikkerbril het volgende:
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? toeslagen als huurtoeslag enzo bedoel je daarmee? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch.
hier overigens ook nog niks, ach volgende week dan maar!
Verspilde moeite, tegen een VA kun je geen bezwaar maken, het enige dat je kunt doen is een nieuwe aangifte insturen, in dit geval is dat overigens nog niet eens niet nodig omdat de BD er zelf ook achter is dat mensen die de uitbetaling van de algemene heffingskorting direct naar een belastingconsulent gesleept hebben zonder medelijden afgestraft worden.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:23 schreef MyTiredFeet het volgende:
Gisteren een paar uur bezig geweest met bezwaren schrijven.
(huis)vrouwenkorting, luie wijvenkorting en aanrechtsubsidie zijn de populistische termen voor uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de weinig/niets verdienende partner als aan de volgende drie voorwaarden voldaan wordt (cijfers 2012)quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:26 schreef kikkerbril het volgende:
noem mij maar gek...maar aanrechtsubsidie? Dat is zelfs zonder hulp van een adviseur aan te vragen toch![]()
Nee, daarvoor is de alleenstaande ouderkorting en eventueel de inkomensafhankelijke combinatiekorting.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 20:44 schreef kikkerbril het volgende:
oh zo! thanks ! Ik zal dus als alleenstaande moeder die vier dagen per week werkt nooit voor een luie wijven belasting in aanmerking komen! Hoeft ook niet hoor, maar ik kende de term echt niet
Ook tegen een voorlopige aanslag kan je gewoon bezwaar maken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:43 schreef DreO het volgende:
...
Verspilde moeite, tegen een VA kun je geen bezwaar maken, het enige dat je kunt doen is een nieuwe aangifte insturen, in dit geval is dat overigens nog niet eens niet nodig omdat de BD er zelf ook achter is dat mensen die de uitbetaling van de algemene heffingskorting direct naar een belastingconsulent gesleept hebben zonder medelijden afgestraft worden.
...
Formeel kan je gewoon bezwaar maken. Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:53 schreef DreO het volgende:
De Belastingdienst geeft zelf aan dat een bezwaarschrift (in welke vorm ook, per brief, een kopie van de aanslag met daarbij geschreven de bedragen waarmee men het niet eens is) normaal gesproken niet in behandeling wordt genomen. Alleen in uitzonderlijke gevallen (denk aan een aanvulling/wijziging van een F-aangifte) wordt een bezwaar geaccepteerd.
Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, aangezien ik zelf zou verwachten dat Hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassingen zouden zijn en tegen iedere beslissing van een overheidsorgaan in principe de mogelijkheid tot bezwaar open staat. De vraag is dus of het uiteindelijk rechtmatig is dat de Belastingdienst bezwaren tegen VA's over de jaren na 2010 niet accepteert en mensen verwijst naar het insturen van een nieuwe aangifte (zie bijvoorbeeld ook de Bezwaarcheck IB.(Noot: welke combi je ook maakt, dat ding komt bijna uit op het schrijven van een bezwaarschrift).
Dat zak een duur grapje worden aan de proceskostenvergoeding dan. Maar dat gaan we dus even uitproberenquote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Formeel kan je gewoon bezwaar maken. Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
Formeel kan je tegen een voorlopige aanslag bezwaar maken, inderdaad. Met uitzondering van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Formeel kan je gewoon bezwaar maken. Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
Ja, je schrijft een bezwaarschrift, stuurt dat naar je eigen belastingkantoor. Laat daar de wettelijke bezwaartermijn van 6 weken én de wettelijke reactietermijn van nóg eens 6 weken overheen gaan. Je krijgt geen antwoord, neemt eens contact op met de BelastingTelefoon of het bezwaar wel ontvangen is. Antwoord: "sinds 2010 kunt u geen bezwaar meer maken tegen de voorlopige aanslag IB/PV. Als u die wil wijzigen dan moet u een nieuwe aangifte indienen".quote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:58 schreef DonJames het volgende:
Ik ben het trouwens nog niet tegengekomen dat de belastingdienst een bezwaarschrift afwijst met de mededeling dat je maar een nieuwe aangifte moet doen, maar jij wel dus?
misschien juist doordat je veel overuren hebt gemaakt dat je zo hoog zit dat je ook zoveel loonheffing had moeten betalen?quote:Op zondag 24 juni 2012 13:33 schreef nosair het volgende:
Ik heb een vraag:
Ik werd op mijn werk in mei 2011 op het matje geroepen bij de afdeling salarisadministratie. Daar werd mij verteld dat er een fout was begaan met de loonheffing van mijn salaris over de maanden januari tot en met april. Er was een loonheffing van 52% toegepast, in plaats van 42% die al jaren bij mij wordt toegepast. Ik heb het even teruggekeken op mijn salarisstroken, en ik zag inderdaad dat er 52% loonheffing is toegepast. Er is dus over die 4 maanden teveel loonheffing ingehouden. Ik heb dit niet direct aan mijn salaris kunnen merken, omdat ik veel overuren maak. Daarnaast heb ik nooit elke maand hetzelfde salaris (dit zit altijd tussen de 1750 en 2100 euro netto, bij een bruto salaris van 2500 euro).
Nu is mij door de salarisadministrateur verteld dat ik dat bedrag weer terug kon krijgen door simpelweg de aangifte in te vullen aan de hand van mijn jaaropgave, en op te sturen aan. Nu heb ik dat in maart 2012 gedaan, en gisteren lag er een blauwe envelop in de bus. Ik krijg niks terug! Hoe moet ik nu verder handelen?
Zou het echt kunnen zijn dat ik zoveel meer loonheffing moet betalen, omdat ik 200/300 euro netto meer verdien?quote:Op zondag 24 juni 2012 13:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
misschien juist doordat je veel overuren hebt gemaakt dat je zo hoog zit dat je ook zoveel loonheffing had moeten betalen?
ja als je daarmee over een grens komt.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:47 schreef nosair het volgende:
[..]
Zou het echt kunnen zijn dat ik zoveel meer loonheffing moet betalen, omdat ik 200/300 euro netto meer verdien?
Voor iemand die meer dan loon uit dienstbetrekking heeft, misschien wel. Maar om het belastbaar loon uit te rekenen van een werknemer telt ie wel mee.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:01 schreef DreO het volgende:
ZVW is sowieso een aparte aanslag. Die staat volledig los van de IB-aanslag
het is inderdaad geen garantie.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:38 schreef Yesse het volgende:
Komt het trouwens ook nog wel eens voor dat mensen níét voor 1 juli bericht krijgen (ondanks op tijd insturen)? Ik heb eigenlijk altijd heel vroeg bericht gehad maar dit jaar heb ik nog steeds niets ontvangen. Ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is dat ze je niets laten weten.. Ik heb wel al gebeld om te checken of ik hem wel had doorgestuurd dus ze hebben de aangifte sowieso binnen.
En ja: ze hebben nog een week, vroeg het me puur af
Jullie hebben al genoeg geld gekregen!quote:Op maandag 25 juni 2012 13:26 schreef Dionysiou het volgende:
Ik heb mijn aangifte de 1e dag ingediend toen het mogelijk was, met het oog dat ik het op tijd zou krijgen.. Heb inmiddels nog geen cent ontvangen
Ik ook hoorquote:Op maandag 25 juni 2012 13:26 schreef Dionysiou het volgende:
Ik heb mijn aangifte de 1e dag ingediend toen het mogelijk was, met het oog dat ik het op tijd zou krijgen.. Heb inmiddels nog geen cent ontvangen
Ah okey, nja het is niet anders héquote:Op maandag 25 juni 2012 13:51 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Maar ik weet wel dat de dagtekening van de voorlopige aanslag de 29e zal zijn.
Dus ik krijg het inderdaad op 't allerlaatste moment.
Ik heb het afgelopen week gedaan misschien haal ik je wel inquote:Op maandag 25 juni 2012 13:26 schreef Dionysiou het volgende:
Dat zal het niet zijn, ik moet betalen en heb ook nog niks ontvangenquote:Op maandag 25 juni 2012 16:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Volgens mij is het geld op bij de belastingdienst, heb ook nog steeds niks...
Goed 'belastingmannetje' danquote:Op dinsdag 26 juni 2012 08:16 schreef Jill-RMC het volgende:
Yay geld terug gehad en zelfs nog 350 euro meer dan berekend door mn belastingmannetje.
Ik denk dat het komt omdat belastingmannetje in eerste instantie mijn gegevens van 2011 in het programma van 2010 had gezetquote:
en wanneer had jij aangifte gedaan ?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:30 schreef Anne het volgende:
Hier werd de brief vandaag ook onder de deur door geschoven.
Diginotar levert al sinds vorig jaar september geen certificaten meer aan de overheidquote:Op woensdag 27 juni 2012 14:35 schreef Cutesnoozy het volgende:
Hier kwam ook maar niets binnen dus gister even gebeld met bd daar werd verteld wij hebben geen aangifte van u en u man gehad. Wij laten het altijd doen bij een belastingconsulente die bij ons de hele familie doet wat wil nou het geval oom van manlief ook niks. En vandaag een brief van bd dat ze geen aangifte hebben gehad en of we dat even voor 11 juli willen gaan omdat er anders een boete komt.
Belastingconsulente geinformeerd deze geeft de schuld aan diginotar en certificaten dat er daar iets mis is gegaan.
Dan denk je besteed het uit betaal je ook voor en dan gaat het nog mis dus voorlopig nog geen centjes pfffffffffffffffffffffff
In februari ergensquote:Op woensdag 27 juni 2012 13:14 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en wanneer had jij aangifte gedaan ?
Gewoon weer een prutser van een consulent dus. Zijn er helaas veel te veel van. En die boete loopt zo'n vaart niet. Als je nu niet reageert krijg je op termijn een keer een aanmaning. Reageer je daar ook niet op, dan krijg je een boete.quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:35 schreef Cutesnoozy het volgende:
Hier kwam ook maar niets binnen dus gister even gebeld met bd daar werd verteld wij hebben geen aangifte van u en u man gehad. Wij laten het altijd doen bij een belastingconsulente die bij ons de hele familie doet wat wil nou het geval oom van manlief ook niks. En vandaag een brief van bd dat ze geen aangifte hebben gehad en of we dat even voor 11 juli willen gaan omdat er anders een boete komt.
Belastingconsulente geinformeerd deze geeft de schuld aan diginotar en certificaten dat er daar iets mis is gegaan.
Dan denk je besteed het uit betaal je ook voor en dan gaat het nog mis dus voorlopig nog geen centjes pfffffffffffffffffffffff
Bij mij op de dag zelf.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:37 schreef benafan het volgende:
Nou nog geen bericht hierzo! Dagtekening op 3 juli maar heb de brief tot nu toe nog niet gezien. Hoeveel dagen eerder dan dagtekening was deze brief bij jullie aanbeland??
Waarom stel je met zulke bedragen niet gewoon een voorlopige teruggave in?quote:Op donderdag 28 juni 2012 16:48 schreef benafan het volgende:
Vandaag de brief binnen gekregenBijna 3K terug, holladijeeeee!
Laat ze nu nog maar even storten
Omdat het leuker is om in één keer 3000 euro te krijgen dan iedere maand 250 euro. Die 250 euro gaat op aan de maandelijkse shit, met 3000 euro kan je wat. Daarnaast, als je prima rond komt per maand is er ook geen reden om die 250 euro er bovenop te krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:48 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom stel je met zulke bedragen niet gewoon een voorlopige teruggave in?
Hoe kan er nou een brief met een datum van na 1 juli klaar staan als de Belastingdienst zelf in al haar uitingen communiceert dat als je voor 1 april aangifte hebt gedaan je voor 1 juli bericht krijgt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:20 schreef Felixa het volgende:
Nog steeds niks gehoord dus net maar even gebeld. Aangifte is binnengekomen (begon daar zelf al aan te twijfelen...) en er staat een brief klaar met dagtekening 4 juli. Begin maart aangifte gedaan.
omdat het geen garantie isquote:Op donderdag 28 juni 2012 22:10 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Hoe kan er nou een brief met een datum van na 1 juli klaar staan als de Belastingdienst zelf in al haar uitingen communiceert dat als je voor 1 april aangifte hebt gedaan je voor 1 juli bericht krijgt.
Dat vermeldt de Belastingdienst niet. Waar staat dat? En bovendien, waarom dan niet:quote:
Dat is toch duidelijk?quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:15 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Dat vermeldt de Belastingdienst niet. Waar staat dat? En bovendien, waarom dan niet:
Hebt u vóór 1 april 2012 aangifte gedaan? Dan krijgt u hoogstwaarschijnlijk vóór 1 juli bericht.
http://www.belastingdiens(...)gt_u_van_ons_bericht
Dit dus, nu werk ik fulltime en krijg ik zo genoeg lasten maar toen ik nog bijbaantjes liet ik mijn heffingskorting expres niet direct uitbetalen. Zo kreeg ik aan het einde van het jaar een mooi groot bedrag dat ik kon sparen of waarmee ik iets groots kon kopen. Echt heel prettig voor die periode..quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:10 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Hoe kan er nou een brief met een datum van na 1 juli klaar staan als de Belastingdienst zelf in al haar uitingen communiceert dat als je voor 1 april aangifte hebt gedaan je voor 1 juli bericht krijgt.
Hier staat de dagtekening ook op 3 juli, maar omdat ik hem gister heb ontvangen is die volgens de BD nog op 'tijd'quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:10 schreef Bismarck het volgende:
De belastingdienst postdateert al haar correspondentie zodat de tijd van de postbezorging niet van de termijn afgaat, omdat de termijn ingaat vanaf dagtekening brief. Dat is duidelijk en begrijpelijk, maar een voorlopige aanslag na 1 juli strookt niet met het beleid van de Belastingdienst, postgedateerd of niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:36 schreef benafan het volgende:
[..]
Hier staat de dagtekening ook op 3 juli, maar omdat ik hem gister heb ontvangen is die volgens de BD nog op 'tijd'
probeer eens in te loggen met DigiD, of lees eens de eerdere topics en deze doorquote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:26 schreef Saninl het volgende:
Hoelang duurt het nog voordat ik iets hoor?! Kan ik ergens op internet iets vinden daarover?
Hoezo niet? Hoogstwaarschijnlijk is toch geen 100% garantie?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:51 schreef Bismarck het volgende:
[..]
De belastingdienst postdateert al haar correspondentie zodat de tijd van de postbezorging niet van de termijn afgaat, omdat de termijn ingaat vanaf dagtekening brief. Dat is duidelijk en begrijpelijk, maar een voorlopige aanslag na 1 juli strookt niet met het beleid van de Belastingdienst, postgedateerd of niet.
Ze zeggen toch ook niet "hoogstwaarschijnlijk"? Ze zeggen expliciet:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 21:32 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Hoezo niet? Hoogstwaarschijnlijk is toch geen 100% garantie?
bronquote:Aangifte gedaan voor 1 april? Voor 1 juli bericht.
Hebt u voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting over 2011 gedaan? Dan laten wij u voor 1 juli 2012 weten hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen.
Ze maken het alvast over.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:34 schreef nicknicknickname het volgende:
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag.. De brief was een voorlopige, met daarbij een extra brief dat ze een onderzoek gaan instellen nav van mijn opgave. Maken ze dan wel vast het geld over, of moet je dan wachten totdat ze daar klaar mee zijn?
Gewoon bezwaar maken als je het er niet mee eens bent en in je bezwaar uitstel van betaling aanvragen voor het bedrag waar je het niet mee eens bent. Als je digitaal bezwaar maakt is het voldoende om daarvoor een hokje aan te vinken.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:50 schreef Oliver23 het volgende:
Ik heb een Belastingvraag wat misschien niet geheel in dit topic thuis hoort, maar misschien is er toch iemand die mijn vraag kan beantwoorden.
Ik krijg over het jaar 2011 een bepaald bedrag terug, en ontvang ook voorlopige teruggaaf over het belastingjaar 2012.
Nu ontving ik vandaag de definitieve aangifte over belastingjaar 2010, waarin staat vermeld dat ik een bepaald bedrag terug moet betalen. Ik ben het echter niet eens met de beslissing en wil bezwaar maken.
Nu heb ik begrepen dat als je een bepaald bedrag bij de belasting heb open staan, dat ze ook de Voorlopige Teruggaaf inhouden.
Mijn vraag is dus ook. Word de Voorlopige Teruggaaf 2012 ook ingehouden, zelfs als je bezwaar heb gemaakt (en je bezwaarschrift in behandeling is)?
ik ook maarquote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:43 schreef paulaner het volgende:
Geen brief vandaag in de bus. Ik wacht nog een paar dagen af.
En vandaag(2 juli) op de bankrekening binnengekomen!quote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:29 schreef casualguy het volgende:
Vandaag ook de brief ontvangen met dagtekening 29 juni, geld is er nog niet maar dat is in elk geval onderweg bijna 800 euries!
Hier ookquote:Op maandag 2 juli 2012 14:44 schreef casualguy het volgende:
[..]
En vandaag(2 juli) op de bankrekening binnengekomen!
Op papier of digitaal?quote:Op maandag 2 juli 2012 17:22 schreef EilandjeOnline het volgende:
inmiddels gebelt en mn aangifte is nooit ontvangen, opnieuw opgestuurd en ik kan weer 1 - 3 maanden wachten
Na de eerste keer opsturen ging ik bellen wat de status was van de behandeling. Bleken ze het dus niet ontvangen te hebben. Dus nog een keer gestuurd en nog een keer gebeld of ze het ontvangen hebben.quote:Op maandag 2 juli 2012 17:22 schreef EilandjeOnline het volgende:
inmiddels gebelt en mn aangifte is nooit ontvangen, opnieuw opgestuurd en ik kan weer 1 - 3 maanden wachten
Na het verzenden krijg je toch een code e.d. dat-ie ontvangen is?quote:Op maandag 2 juli 2012 17:39 schreef EilandjeOnline het volgende:
digitaal , 2 keer voor de zekerheid
dat ga ik ook sowieso doenquote:Op maandag 2 juli 2012 17:45 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Na de eerste keer opsturen ging ik bellen wat de status was van de behandeling. Bleken ze het dus niet ontvangen te hebben. Dus nog een keer gestuurd en nog een keer gebeld of ze het ontvangen hebben.
Het blijft grappig om de willekeur van de BD te zien; hier nl. nog steeds geen geld...quote:Op maandag 2 juli 2012 14:44 schreef casualguy het volgende:
[..]
En vandaag(2 juli) op de bankrekening binnengekomen!
heb je wel het nieuwste programma van de aangifte?quote:Op maandag 2 juli 2012 21:02 schreef z0rz0r het volgende:
ik heb net gepoogd mijn aangifte voor 2011 te doen. behalve dat hij niet wil inzenden omdat hij niet op een beveiligde internetsite kan komen, krijg ik ook vragen, waar ik simpelweg het antwoord niet op weet.
Of ik al een aanslag voor 2012 heb gehad.
Nou weet ik dat niet omdat ik nogal makkelijk met zulke zaken omging. Is het erg als ik deze vragen niet naar waarheid invul. Heb de keuze uit Ja/nee. Nee is de makkelijkste weg, want dan is dat onderdeel volledig ingevuld.
Als je een foutmelding krijgt over beveiligingscertifiaten moet je even het programma verwijderen en opnieuw downloaden. Anders morgen nog een keer proberen.quote:Op maandag 2 juli 2012 21:02 schreef z0rz0r het volgende:
ik heb net gepoogd mijn aangifte voor 2011 te doen. behalve dat hij niet wil inzenden omdat hij niet op een beveiligde internetsite kan komen, krijg ik ook vragen, waar ik simpelweg het antwoord niet op weet.
Nou weet ik dat niet omdat ik nogal makkelijk met zulke zaken omging. Is het erg als ik deze vragen niet naar waarheid invul. Heb de keuze uit Ja/nee. Nee is de makkelijkste weg, want dan is dat onderdeel volledig ingevuld.
Heel mooi, waarde ervan is nuk-komma-niets. De bevestiging die je krijgt noemt men een ontvangstbevestiging met kenmerk. Met het kenmerk kun je alleen niets achterhalen en de ontvangstbevestiging is eerder een verzendbevestiging. Er zullen ook zat mensen zijn die in februari/maart netjes hun aangifte verstuurd hebben en een ontvangstbevestiging met kenmerk hebben, en anders dan jij wél verplicht waren om vóór 1 april hun aangifte in te sturen. Zij worden dan eind juni ook eind juni met een herinneringsbrief geconfronteerd, met daarin de dwingende toon vóór half juli alsnog de aangifte in te sturen.quote:
Heb je rond 15 november 2011 een bericht gehad van de Belastingdienst met dagtekening 16 januari 2012? Zo ja, dan is dat je te ontvangen VA (voorlopige aanslag, in dit geval in de vorm van een voorlopige teruggaaf). Je kunt het ook op je bankrekening zien. Komt er maandelijks rond de 15e een bedrag van de Belastingdienst dat niet voor toeslagen is (dat komt rond de 20e)? Dan heb je dus ook een VA.quote:Op maandag 2 juli 2012 21:02 schreef z0rz0r het volgende:
en wat zit jou precies dwars ?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 06:38 schreef DreO het volgende:
[..]
Heel mooi, waarde ervan is nuk-komma-niets. De bevestiging die je krijgt noemt men een ontvangstbevestiging met kenmerk. Met het kenmerk kun je alleen niets achterhalen en de ontvangstbevestiging is eerder een verzendbevestiging. Er zullen ook zat mensen zijn die in februari/maart netjes hun aangifte verstuurd hebben en een ontvangstbevestiging met kenmerk hebben, en anders dan jij wél verplicht waren om vóór 1 april hun aangifte in te sturen. Zij worden dan eind juni ook eind juni met een herinneringsbrief geconfronteerd, met daarin de dwingende toon vóór half juli alsnog de aangifte in te sturen.
quote:
quote:
allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal dan gewoon een NEE aankruizen. En opsturen zal ik dan wel doen vanaf een andere pc.quote:
vanaf een andere pc is niet nodig, gewoon het aangifteprog verwijderen en opnieuw downloaden zodat je de nieuwste versie hebt.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:38 schreef z0rz0r het volgende:
[..]
[..]
[..]
allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal dan gewoon een NEE aankruizen. En opsturen zal ik dan wel doen vanaf een andere pc.
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:31 schreef DjRex89 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je geld terug krijgt als je rekeningnummer nog niet bekend was? Ik heb ongeveer 2 weken geleden een brief opgestuurd met daarin mijn rekeningnummer, wanneer kan ik de teruggave ongeveer verwachten?
Die wereld vergaat wel als je nog ouderwetsch op papier aangifte doet (sowieso kudos voor die mensen). Je krijgt op 29 juni een herinneringsbrief (zo'n gezellige, waar al een heel rampenscenario gepresenteerd wordt als je niet reageert), daarin staat een reactietermijn tot 13 juli. Je hebt dan 10 werkdagen de tijd om een nieuw biljet te bemachtigen, in te vullen en terug te sturen. Weet je wat de officiële levertermijn is voor een P.- of C-biljet? Precies 10 werkdagen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 10:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en wat zit jou precies dwars ?
Overigens had ook ik het voor 1 april op moeten sturen maar de wereld vergaat niet wanneer je wat later bent.
Belastingdienst heeft achterstand met verwerken van rekeningnummers. Normaal gesproken zit er na ontvangst van de bevestigingsbrief (om fraude te voorkomen wordt altijd een bevestigingsbrief gestuurd die je moet ondertekenen en terugsturen) en de uitbetaling uiterlijk 10 werkdagen. Momenteel is dat 20 werkdagen (4 volle weken dus)quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:31 schreef DjRex89 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je geld terug krijgt als je rekeningnummer nog niet bekend was? Ik heb ongeveer 2 weken geleden een brief opgestuurd met daarin mijn rekeningnummer, wanneer kan ik de teruggave ongeveer verwachten?
Ja, is bekend probleem. Nu ga je dus in de terfo-molen (teruggaafformulier om rekeningnummer op te geven, bevestigingsbrief insturen, 20 werkdagen wachten en klaar.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:55 schreef Sandyman het volgende:
Vorige week ook de brief gekregen (dagtekening 29 juni). Nu krijg ik vandaag weer een brief dat ze niet weten waar ze het geld naar over moeten maken (rekeningnummer), dit wordt denk ik de 6e keer dat ik zo'n brief op moet sturen. Hebben anderen daar ook last van?
Bedankt voor je bericht! Ik zit niet om mijn geld te springen zoals anderen in dit topicquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:17 schreef DreO het volgende:
Ja, is bekend probleem. Nu ga je dus in de terfo-molen (teruggaafformulier om rekeningnummer op te geven, bevestigingsbrief insturen, 20 werkdagen wachten en klaar.
Wat dit?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:09 schreef ROG het volgende:
Geen wrok ofzo maar dat is toch klungelig geklooi of?
Ja, best wel.quote:had 2010 pas maart dit jaar ingediend (Dude, seriously? I know.. boetebedrag etc.)
heb je al gebelt ?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 22:00 schreef Saninl het volgende:
Ik vind het nog steeds vreemd. Ik heb er nog niets van gehoord (ook niet dat het is aangekomen oid)
ff bellen idd, zou kunnen dat ie uberhaupt niet binnen is.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 22:00 schreef Saninl het volgende:
Ik vind het nog steeds vreemd. Ik heb er nog niets van gehoord (ook niet dat het is aangekomen oid)
Hangt er vanaf. Als Saninl uitgenodigd is tot het doen van aangifte (heeft daartoe brief ontvangen in januari/februari) dan is de zeker wel binnen, anders had hij rond de 28e juni een herinneringsbrief ontvangen waarin hij gesommeerd werd om binnen 10 werkdagen zijn aangifte alsnog in te sturen. Desalniettemin zou je dan vóór 1 juli (als aangifte voor 1 april gedaan is)/binnen 3 maanden (als aangifte ná 1 april gedaan is) bericht moeten krijgen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:41 schreef DrMarten het volgende:
[..]
ff bellen idd, zou kunnen dat ie uberhaupt niet binnen is.
Nee, ik was niet uitgenodigd.quote:Op donderdag 12 juli 2012 07:46 schreef DreO het volgende:
[..]
Hangt er vanaf. Als Saninl uitgenodigd is tot het doen van aangifte (heeft daartoe brief ontvangen in januari/februari) dan is de zeker wel binnen, anders had hij rond de 28e juni een herinneringsbrief ontvangen waarin hij gesommeerd werd om binnen 10 werkdagen zijn aangifte alsnog in te sturen. Desalniettemin zou je dan vóór 1 juli (als aangifte voor 1 april gedaan is)/binnen 3 maanden (als aangifte ná 1 april gedaan is) bericht moeten krijgen.
Als je niet verplicht aangifte deed, maar daar zelf voor gekozen hebt (je verwacht meer dan ¤44 aan belasting te moeten betalen óf verwacht geld terug te kunnen ontvangen) dan kun je inderdaad beter ff bellen.
hoezo nogmaals helemaal invullen? je hebt hem toch nog gewoon in het programma staan? opnieuw verzenden.quote:Op donderdag 12 juli 2012 16:34 schreef Saninl het volgende:
[..]
Nee, ik was niet uitgenodigd.
Gebeld en ze hebben hem helemaal niet ontvangen?!
Echt vreemd, ik heb hem via internet ingevuld. Ik weet niet of ik hem nogmaals helemaal in ga vullen.. Ik hoopte geld terug te krijgen voor mijn studie-uitgave
misschien heeft iemand anders een soortgelijk probleem en is het handig dat dat openbaar (uiteraard zonder meteen precieze details te openbaren) te bespreken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 17:48 schreef Mvr.Poes het volgende:
Wie werkt er hier bij de belastingdienst of heeft er heel veel verstand van die ik mag pm'en/mailen? Geloof dat ik een probleempje heb en wil graag weten hoe erg het is of dat het wel meevalt.
Openbaar is leuker en kan nuttig zijn voor andere mensen, maar als je dat i.v.m. privacy niet wil: m'n PM staat open.quote:Op donderdag 12 juli 2012 17:48 schreef Mvr.Poes het volgende:
Wie werkt er hier bij de belastingdienst of heeft er heel veel verstand van die ik mag pm'en/mailen? Geloof dat ik een probleempje heb en wil graag weten hoe erg het is of dat het wel meevalt.
Dat geldt bij bezoekkilometers. Dan moet je wel aan onderstaande voorwaarden voldoen:quote:Op zaterdag 14 juli 2012 01:42 schreef Five_Horizons het volgende:
In 2011 heb ik in Frankrijk in het ziekenhuis gelegen en dat heeft nogal wat reiskilometers opgeleverd voor mijn vrouw en uiteindelijk dus ook voor mij. Ik begrijp (maar corrigeer me graag) dat ik ¤0,19 mag opvoeren per kilometer?
Jouw vervoerskosten naar het ziekenhuis kun je aftrekken. Dit zijn de werkelijke kosten die jij hebt moeten maken. De kilometerprijs daarvan lijkt me hoger te liggen dan ¤ 0,19 p/km.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 01:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe doe ik dat eigenlijk met de terugreis naar Nederland? Ik ben in Frankrijk op vakantie gegaan, maar ben ongeveer 200 kilometer zuidelijker in een ziekenhuis beland. Mag ik voor de terugreis deze extra kilometers opvoeren?
Doe ff lekker openbaar en zeg dan dat 'een vriend' of een 'buurvrouw' dat probleem heeft...quote:Op donderdag 12 juli 2012 17:48 schreef Mvr.Poes het volgende:
Mja, dat is dus het punt. Ik was daar op vakantie, maar moest dus langer blijven en men moest mij toen ophalen vanuit Marseille. Geen taxi, maar gewoon eigen vervoer. Ik mocht niet autorijden. (wel eigen auto, trouwens) Dan vind ik het dus lastig te betekenen a: wat de werkelijke kosten zijn en b:of ik de heenreis ook moet opvoeren (dus dat men met mijn auto vanuit NL naar Marseille is gereden). Verder heb ik ook overnacht onderweg.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:06 schreef MyTiredFeet het
[..]
[b]Jouw vervoerskosten naar het ziekenhuis kun je aftrekken. Dit zijn de werkelijke kosten die jij hebt moeten maken. De kilometerprijs daarvan lijkt me hoger te liggen dan ¤ 0,19 p/km.
En de vergoeding van de zorgverzekering (als die er wel was) moet dan natuurlijk van deze kosten worden afgetrokken.
De kosten voor het vervoer zijn mijns inziens geheel aftrekbaar. Zowel de heen- als de terugreis is aftrekbaar. Je kunt een forfaitair bedrag van 0,19 per kilometer aftrekken. De overnachting is niet aftrekbaar als specifieke zorgkosten.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, dat is dus het punt. Ik was daar op vakantie, maar moest dus langer blijven en men moest mij toen ophalen vanuit Marseille. Geen taxi, maar gewoon eigen vervoer. Ik mocht niet autorijden. (wel eigen auto, trouwens) Dan vind ik het dus lastig te betekenen a: wat de werkelijke kosten zijn en b:of ik de heenreis ook moet opvoeren (dus dat men met mijn auto vanuit NL naar Marseille is gereden). Verder heb ik ook overnacht onderweg.
binnen nu en 10 werkdagen (14 gewone dagen dus) na dagtekening.quote:Op donderdag 26 juli 2012 19:19 schreef nelisb het volgende:
19 juni belasting over 2011 ingediend.
Net even gebeld en dagtekening brief is 3 augustus. Wanneer kan ik mijn geld verwachten?
Kan je toch een leuke cruise van boekenquote:Op donderdag 26 juli 2012 23:48 schreef nelisb het volgende:
Ok. Dagtekening brief is 3 augustus en dan nog 14 dagen max. 17 augustus dus.
Toch mooi voor de vakantie. Ruim 7K.
degene wiens rekening je invult zet je als aanvrager op papier en de andere als toeslagpartner.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Dit jaar ben ik (3 juli) samen met iemand anders in een huurhuis gaan wonen.
Voor dit jaar is diegene nog net geen toeslagpartner van mij.
Echter, volgend jaar wel. Houdt dit nu dus in dat een van ons dubbele zorgtoeslag ontvangt en de helft weer naar de ander over moet maken elke maand?
Althans, daar lijkt het op als ik de rekentool op de BD-toeslagenwebsite invul.
We voeren beiden een eigen administratie, dus het is op zijn minst hinderlijk.
En hoe geef je dan aan wie degene is die de toeslagen gaat ontvangen?
Afhankelijk van de vraag of er een rekeningnummer bekend is voor de uitbetaling. Als degene waarmee je gebeld hebt actief gehandeld heeft is er ook gekeken of er een rekeningnummer bekend is. Als dat niet het geval is staat op je aanslag het volgende (er vanuit gaande dat er daadwerkelijk een teruggave is, dat moet immers nog maar blijken)quote:Op donderdag 26 juli 2012 23:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
binnen nu en 10 werkdagen (14 gewone dagen dus) na dagtekening.
Dit heeft niks met de IB 2011 te maken.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:34 schreef Stefan het volgende:
Moet vanaf 2013 BTW per kwartaal betalen, dus voor 1 april BTW 2012 en BTW eerste kwaraal 2013.
Nu alvast rekening mee houden dus
Toen je je hebt geregistreerd bij de Belastingdienst hebben ze je beoordeeld, en kennelijk waren ze toen van mening dat jouw resultaat geen winst uit onderneming zou zijn. Nou heb ik geen inzicht in jouw omzet/kostenverhouding, maar 5000 euro winst op fulltime-basis duidt nou niet direct op een levensvatbare onderneming. Als jij vindt dat je wel ondernemer bent, zal je bezwaar tegen de aanslag moeten maken, en de inspecteur moeten verzoeken om aan jou een O-biljet uit te reiken.quote:Op woensdag 12 september 2012 12:58 schreef Doodloper het volgende:
Oke ik heb volgens mij iets helemaal fout gedaanik ben ZZP'er en ben ondernemer voor de btw en voldoe aan het urencriterium. Ik heb het programma Aangifte inkomstenbelasting 2011 ingevuld, en heb daar een definitieve aanslag over gehad.
Nu wijst iemand mij er op dat ik een ander programma had moeten hebben: Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik had dan ook recht gehad op de Zelfstandigenaftrek, waardoor ik nu een fiscaal voordeel misloop.
Ik heb mijn winst uit onderneming ingevuld bij Overig Werk, omdat ik geen idee had dat ik het andere programma moest gebruiken.
Ben ik ook ondernemer voor de inkomstenbelasting (bron)?
Ik voldoe aan alle eisen die daar staan, maar over onderstaande punten twijfel ik:
- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? -> ja, rond de 5k dit jaar
- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)? ik ben zzp'er, dus het vermogen van mijn onderneming is direct mijn eigen vermogen; maar ik beschik zelf privé over vermogen wat ik in de zaak kan stoppen
Dus dan ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, toch?
Kan ik gewoon opnieuw aangifte doen met het goed programma (die ik niet heb), of kan ik het beste een brief sturen en alles uitleggen?
Ik ga maar aan de uitkering dan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:22 schreef ManAtWork het volgende:
Kijk eens wat er op de loonstrook staat.
En welkom in de harde werkelijkheid. Als je dit al veel vindt, zou ik maar niet gaan werken.
En wat staat er nog meer op het loonstrookje? Daar staat als het goed is de berekening van bruto ¤ 550 naar netto ¤ 495.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:25 schreef iFok. het volgende:
[..]
Ik ga maar aan de uitkering dan.![]()
Loonstrookje zegt 495.
Helaas wel ja. Maar had niet verwacht dat dit ook het geval was bij een stagevergoeding.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
hoeveel bruto zegt het loonstrookje?
In de echte wereld is het heel normaal om honderden euro's belasting en premies te betalen. Modaal bruto is zo'n 2500 euro per maand. Netto zal dat afhankelijk van de persoonlijke ongeveer 1800 euro zijn.
Helaas, maar wel terecht natuurlijk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:37 schreef ManAtWork het volgende:
Een stagevergoeding wordt als ieder ander inkomen belast.
Er zijn hoogstens een paar vrijstellingen voor een paar premies. Maar die tikken niet zo hard aan.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:43 schreef ManAtWork het volgende:
Helaas? Vreemde uitspraak voor iemand met een PVDA-logo.
quote:
Gelezen maar dan nog,...quote:
Ik ga niet roepen: yes! Ik heb weer lekker veel belasting betaald.quote:
Het jaar is nog niet eens afgelopen, voorlopig niet dus.quote:Op maandag 3 december 2012 10:57 schreef foetre het volgende:
Wanneer kan je het nieuwe programma downloaden?
Dan moet je je voorlopige aanslag (teruggaaf) wijzigen naar 0. Let wel dat je (in de meeste gevallen) geen rente meer krijgt over je zakcentje..quote:En als je je teruggave ipv elke maand eens per jaar wil ontvangen(lekker zakcentje) hoe kan je dit dan regelen?
Geen rente?Je krijgt toch gewoon 3% heffingsrente?quote:Op maandag 3 december 2012 11:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het jaar is nog niet eens afgelopen, voorlopig niet dus.
[..]
Dan moet je je voorlopige aanslag (teruggaaf) wijzigen naar 0. Let wel dat je (in de meeste gevallen) geen rente meer krijgt over je zakcentje..
Nee, regels zijn veranderd. Heffingsrente is nu belastingrente, de kans dat je dat daadwerkelijk gaat krijgen is bijzonder klein. en de heffingsrente is al sinds 2009 onder de 3%quote:Op maandag 3 december 2012 11:19 schreef foetre het volgende:
[..]
Geen rente?Je krijgt toch gewoon 3% heffingsrente?
Matig!!quote:Op maandag 3 december 2012 11:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, regels zijn veranderd. Heffingsrente is nu belastingrente, de kans dat je dat daadwerkelijk gaat krijgen is bijzonder klein. en de heffingsrente is al sinds 2009 onder de 3%
Mocht je veel reizen met je OV-studentenkaart naar het stageadres, dan geeft dat alsnog een leuke OV-reisaftrekquote:Op zondag 14 oktober 2012 21:43 schreef iFok. het volgende:
Er is echter wel een regeling voor stagiaires, als je minder dan ¤ 1.400 in drie maanden hebt verdiend, hoef je geen belasting te betalen. Maar ik verdien dus net iets meer.
Link
Dan maar aan het eind van het jaar belasting terugvragen, wie weet krijg ik nog iets terug.
Link
Weet iemand of dit ook geldt als je een studenten OV hebt, en dus niet betaald om met de OV te reizen?quote:Op maandag 3 december 2012 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mocht je veel reizen met je OV-studentenkaart naar het stageadres, dan geeft dat alsnog een leuke OV-reisaftrek
Een aftrekpost waarin de gemaakte kosten 0 zijn? Lijkt me niet.quote:Op zondag 9 december 2012 16:05 schreef iFok. het volgende:
[..]
Weet iemand of dit ook geldt als je een studenten OV hebt, en dus niet betaald om met de OV te reizen?![]()
Ik kan het nergens vinden
Ja. Dat geldt nog. Het is woon-werk verkeer dus de forfaitaire aftrekpost geldt, ongeacht of je die kosten maakt. Bovendien leen je het.quote:Op zondag 9 december 2012 16:05 schreef iFok. het volgende:
[..]
Weet iemand of dit ook geldt als je een studenten OV hebt, en dus niet betaald om met de OV te reizen?![]()
Ik kan het nergens vinden
Kosten worden wel gemaakt. Ook al zie je de kosten niet, ze zitten verwerkt in de stufi.quote:Op zondag 9 december 2012 18:27 schreef starla het volgende:
[..]
Een aftrekpost waarin de gemaakte kosten 0 zijn? Lijkt me niet.
Een verplichte pensioenpremie die van het netto loon wordt ingehouden?quote:Op zondag 9 december 2012 17:33 schreef ForumGek het volgende:
Vraagje;
Ik betaal de pensioenpremie van mijn brancheverplichte pensioenfonds van mijn nettoloon. Dit betekend dat ik de betaalde premie als negatief loon op kan geven bij mijn belastingaangifte. Klopt het dat het (netto) betaalde premie bedrag in mindering wordt bedrag van mijn totale heffingsloon over 2012? Dit heeft namelijk gevolgen voor de huur- en/of zorgtoeslag.
quote:Op zondag 9 december 2012 18:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja. Dat geldt nog. Het is woon-werk verkeer dus de forfaitaire aftrekpost geldt, ongeacht of je die kosten maakt. Bovendien leen je het.
Super, bedankt!quote:Op zondag 9 december 2012 18:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten worden wel gemaakt. Ook al zie je de kosten niet, ze zitten verwerkt in de stufi.
Helaas toch wel, mijn werkgever betaald niks van mijn pensioenpremie dus is niet terug te vinden op de loonstrook. Ik ben echter wel verplicht om deel te nemen aan een specifiek pensioenfonds (beroepspensioenregeling). Het meest zure is nog wel dat de deelnemers die vanaf 2010 zijn in plaats van 12% premie, minimaal 24% pensioenpremie moeten betalen, en de kans is groot dat ik er niks van terug ga zien!quote:Op zondag 9 december 2012 18:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een verplichte pensioenpremie die van het netto loon wordt ingehouden?
Dat voldoet niet aan de kwalificatie pensioenpremie.
Ik zou mijn loonstrook nog maar eens nakijken. Want ik weet bijna zeker dat het al op je bruto inkomen in mindering wordt gebracht.
In dat geval zal het toch op je brutoloon zijn ingehouden. Ook al moet je alle premie zelf betalen.quote:Op zondag 9 december 2012 19:57 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Helaas toch wel, mijn werkgever betaald niks van mijn pensioenpremie dus is niet terug te vinden op de loonstrook. Ik ben echter wel verplicht om deel te nemen aan een specifiek pensioenfonds (beroepspensioenregeling). Het meest zure is nog wel dat de deelnemers die vanaf 2010 zijn in plaats van 12% premie, minimaal 24% pensioenpremie moeten betalen, en de kans is groot dat ik er niks van terug ga zien!
Er is geen CAO.quote:Op zondag 9 december 2012 20:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In dat geval zal het toch op je brutoloon zijn ingehouden. Ook al moet je alle premie zelf betalen.
Ik ken geen enkele pensioenregeling die niet op het brutoloon wordt ingehouden maar op het netto loon. Anders zou je namelijk twee keer loonheffing betalen: een keer bij het inhouden en een keer bij de uitkering.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe je loonstrook eruit ziet.
Ook vind ik het vreemd als het een branche/verplicht pensioen is, dat de werkgever geen deel mee betaalt. Normaal is in de CAO of het regelement geregeld hoeveel de werkgever maximaal op de werknemer mag verhalen. Wat staat er in die van jou?
Heel vreemde constructie want voor een pensioenregeling hoort er een werkgever tussen te zitten.quote:Op zondag 9 december 2012 20:08 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Er is geen CAO.
Mijn pensioenpremie wordt door het pensioenfonds van mijn rekening afgeschreven, dit is buiten mijn werkgever om geregeld. Ik moet zelf aangeven wat mijn verwachte brutoloon is voor een jaar, en aan de hand daarvan wordt een pensioenpremie berekend. Omdat het dus van mijn rekening wordt afgeschreven (= nettoloon) kan ik de belasting die ik (teveel) heb betaald terugvorderen.
Bijzondere regeling zegquote:Op zondag 9 december 2012 20:08 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Er is geen CAO.
Mijn pensioenpremie wordt door het pensioenfonds van mijn rekening afgeschreven, dit is buiten mijn werkgever om geregeld. Ik moet zelf aangeven wat mijn verwachte brutoloon is voor een jaar, en aan de hand daarvan wordt een pensioenpremie berekend. Omdat het dus van mijn rekening wordt afgeschreven (= nettoloon) kan ik de belasting die ik (teveel) heb betaald terugvorderen.
Een bijzondere regeling voor een bijzondere werknemer.quote:
Het is vooral balen dat er nog een flink bedrag afgeschreven gaat worden iedere maand wanneer je je salaris hebt gekregen.quote:
Ahhh, dat verklaart het. Had dat dan direct gezegd.quote:Op zondag 9 december 2012 20:19 schreef ForumGek het volgende:
Het betreft een zogenaamd 'beroepspensioenfonds', in mijn geval voor fysiotherapeuten.
Is lood om oud ijzer: als het op je loonstrook had gestaan, had je minder netto loon ontvangen.quote:Op zondag 9 december 2012 20:19 schreef ForumGek het volgende:
Het is vooral balen dat er nog een flink bedrag afgeschreven gaat worden iedere maand wanneer je je salaris hebt gekregen.![]()
Maar dan had de werkgever een deel meebetaald, dat scheelt toch flink! Helemaal gezien de huidige dekkingsgraad van <100%quote:Op zondag 9 december 2012 20:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is lood om oud ijzer: als het op je loonstrook had gestaan, had je minder netto loon ontvangen.
De 19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is onbelast als de werkgever deze verstrekt. Indien de werkgever niets verstrekt mag je niet zelf in 1x 19cent gaan opvoeren, het is immers een vergoeding en geen aftrekpost.quote:Op zondag 9 december 2012 18:48 schreef iFok. het volgende:
[..]
[..]
Super, bedankt!![]()
5 dagen per week 40 km heen en 40 km terug is wel lekker meegenomen. Zonder Fok was ik er niet eens achter gekomen.
Betaalt u zelf uw reiskosten? -quote:Op zondag 9 december 2012 21:44 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De 19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is onbelast als de werkgever deze verstrekt. Indien de werkgever niets verstrekt mag je niet zelf in 1x 19cent gaan opvoeren, het is immers een vergoeding en geen aftrekpost.
Als je werkgever niets vergoed heb je onder voorwaarden recht op een vast bedrag, zie hier
http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer
Zie deze tabel, http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoerquote:Op zondag 9 december 2012 21:54 schreef iFok. het volgende:
Ik krijg niks vergoed van mijn stagebedrijf. Dus ik zou denken dat ik 23 cent per km krijgt. Of ik lees over iets heen
Het is inderdaad aftrek.quote:Op zondag 9 december 2012 21:55 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zie deze tabel, http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer
Het is trouwens aftrek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |