abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 10:26:34 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113088560

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2011. Het aangifteprogramma 2011 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 5 van het Belastingaangifte 2011 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2011. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2012 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2011 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2011 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2016 geld terugvragen.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2011 extra te gaan controleren op het ingevulde loon. Uit steekproeven is namelijk gebleken dat hier voorgaande jaren nog veel fouten mee worden gemaakt.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2012. Pas na 1 maart 2012 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2012 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2012 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2011 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2011. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2012. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2012 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde heffings- en invorderingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2012 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2012: 2,85%
- vanaf 1 april 2012: 2,30%
- vanaf 1 juli 2012: nnb
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 44 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2011

Ook in 2011 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Daarnaast is de grootste wijziging te vinden in de berekening van het belastbaar inkomen van box 3. Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.
Ook heeft de belastingdienst van een aantal onderwerpen toelichtingen die je hier kunt downloaden.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Hier staat deel 1: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #1
en hier deel 2: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #2
en hier deel 3: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #3
en hier deel 4: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #4
en hier deel 5: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #5
en hier deel 6: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #6
en hier deel 7: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #7

deel 8 slaan we over.

of klik op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

(Let op: tot en met deel 4 zijn er een aantal links die niet meer werken als gevolg van de nieuwe indeling van de site van de Belastingdienst. Voor zover mogelijk zijn deze hersteld.)

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_113088570
Waar is 8 :')
Facts don't care about your feelings
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 10:27:01 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113088587
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:26 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar is 8 :')
weg
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_113089004
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef Nizno het volgende:

[..]

weg
Ongeluksnummer in fiscaal land? ;)

@benafan, sjeu, ze zijn maar liefst drie dagen te laat, leven en laten leven een optie?
pi_113090053
Met een bomriem naar Apeldoorn een optie?
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:53:01 #6
82445 benafan
drommels drommels en nog eens
pi_113091293
LOL,

't gaat me niet zozeer om die 2 dagen, maar meer om het feit dat ze me echt een garantie gaven (althans die dames van de belastingtelefoon) dat ik voor 1 juli bericht zou hebben. Kennelijk komen ze die afspraak niet na.. daar gaat het me om, en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Maargoed... laten we die brief nu maar afwachten, we weten iig wat meer :)
de baas een bal gehakt, een frikandel, en een zak patat MET MAYONAISE!!!
pi_113091827
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 11:53 schreef benafan het volgende:
LOL,

't gaat me niet zozeer om die 2 dagen, maar meer om het feit dat ze me echt een garantie gaven (althans die dames van de belastingtelefoon) dat ik voor 1 juli bericht zou hebben. Kennelijk komen ze die afspraak niet na.. daar gaat het me om, en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Je krijgt er wel drie dagen extra rente over (positief denken) ;)

Ik vind het nooit zo erg, ik heb nog altijd de hoop dat ze een keer de definitieve aanslag buiten de drie jaars periode opleggen (waardoor die nietig wordt). Ze zijn al een paar keer heel dicht bij geweest ;)

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal niet zo soepeltjes loopt, en vrij willekeurig. Ook vrij veel dingen die initieel verkeerd gaan, en die vervolgens veel tijd en moeite kosten (aan de zijde van de Belastingdienst) om recht te zetten. Die tijd kunnen ze imho beter besteden, en dat geven de ambtenaren zelf ook aan.... :)
pi_113091879
Begin maart aangifte gedaan (schriftelijk) Vandaag 19 juni brief met dagtekening 21 juni (bezorgd met Sandd)
pi_113093467
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 12:09 schreef semmiewit het volgende:
Begin maart aangifte gedaan (schriftelijk) Vandaag 19 juni brief met dagtekening 21 juni (bezorgd met Sandd)
Schriftelijk? Old school!
of een M-biljet. Of een F-biljet, maar dan zou je hier niet posten.
pi_113105124
Vandaag nog steeds niks...
pi_113105987
quote:
...en ik vraag me dus af waarom er dik 4 maanden en een beetje overheen moet gaan om mijn aangifte te verwerken en mij een brief te kunnen sturen...
Ja, waarom duurt dat zo lang... jij bent ook de enige die voor 1 april de aangifte heeft ingestuurd. De rest van het land is allemaal vrijgesteld van belasting :X
Sowieso heeft de verwerking van je aangifte 'maar' 3 maanden gestuurd aangezien er in de periode tot 1 april niets gebeurd in het verwerkingsproces.

quote:
Lacht zich een slag in de rondte als dit een GVA-brief wordt :s)

Wat je hiertegen overigens kunt ondernemen? Genieten van de extra heffingsrente die je vangt (als er überhaupt al sprake is van een teruggave, je hebt ik weet niet hoeveel figuren die bij de aangifte voor het gemak ff vergeten dat ze een VA in het lopende jaar hadden en daarom niet terugkrijgen, maar moeten teruglappen)
  dinsdag 19 juni 2012 @ 18:16:48 #12
82445 benafan
pi_113107003
Krijg 3K terug dus lachen hoef je niet ;) ghehe
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 18:38:08 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113107828
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:16 schreef benafan het volgende:
hahahahaha stumper, heb jij 3K te veel betaald dit jaar?????

Ben blij dat ik dat in het jaar gewoon heb gehad.
pi_113108382
DreO weet jij wat je moet doen om deze foute aangifte van mijn opa te corrigeren? Er klopt zoals je zei vrij weinig van en het is al opgestuurd naar de belastingdienst.
pi_113109343
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:53 schreef Nomadd het volgende:
DreO weet jij wat je moet doen om deze foute aangifte van mijn opa te corrigeren? Er klopt zoals je zei vrij weinig van en het is al opgestuurd naar de belastingdienst.
Gewoon nieuwe aangifte indienen. Geen probleem zolang er geen definitieve aanslag is. Vergeet dan niet om even uitstel van betaling te vragen als hij een onterechte te betalen aanslag heeft gehad.
A mind with a heart of it's own
pi_113109714
geld en brief binnen :D het was vorig jaar 1 dag eerder. foei belastingdienst!
pi_113110176
quote:
Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.

Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
pi_113111096
quote:
Als je een dagtekening van 3 juli hebt kun je niet eens weten wat je terugkrijgt. Jij baseert je teruggave op het aangifteprogramma. Op de pagina "overzicht" staat echter een zin die mensen maar al te snel willen vergeten: "U kunt geen rechten aan deze berekening ontlenen".

@Nomadd: Officiële weg is sinds 2010 dat er een nieuwe aangifte ingestuurd wordt, bezwaarschriften tegen VA's worden normaal gesproken niet in behandeling genomen. Een uitzondering wordt in deze (vanwege de emotionele lading) gemaakt voor F-aangiften. Als je nu bezwaar/nieuwe aangifte instuurt dan krijg je binnen 2 maanden bericht (ongeacht of je de VA o.b.v. de F-aangifte al ontvangen hebt). Als het een te betalen VA is dan stuur je die tezamen met de uitstel van betaling. Voor beiden moet je namelijk een berekening maken van het bedrag waar je het niet mee eens bent.

Overigens wil ik het officieel nog wel effe nagaan. De berekening die het aangifteprogramma maakt m.b.t. de ouderentoeslag bij een vermogen tussen de ¤ 279.708 en ¤ 559.416 lijkt namelijk geen enkele wettelijke basis te hebben en uiteindelijk kun je (zoals hierboven gesteld) geen rechten ontlenen aan de berekening van het aangifteprogramma. Het zou jammer zijn dat je een wijziging indient die later weer terugbetaald moet worden. Daarbij kun je nog tot 2016 bezwaar maken tegen een eventuele definitieve aanslag over 2011.
pi_113112246
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:59 schreef DreO het volgende:

@Nomadd: Officiële weg is sinds 2010 dat er een nieuwe aangifte ingestuurd wordt, bezwaarschriften tegen VA's worden normaal gesproken niet in behandeling genomen. Een uitzondering wordt in deze (vanwege de emotionele lading) gemaakt voor F-aangiften. Als je nu bezwaar/nieuwe aangifte instuurt dan krijg je binnen 2 maanden bericht. Hangt er maar net vanaf hoe ver de aangifte is in het proces, het kan ook prima zo zijn dat het meegenomen wordt in de definitieve aanslag, die 2 maanden is lang niet altijd van toepassing.

Overigens wil ik het officieel nog wel effe nagaan. De berekening die het aangifteprogramma maakt m.b.t. de ouderentoeslag bij een vermogen tussen de ¤ 279.708 en ¤ 559.416 lijkt namelijk geen enkele wettelijke basis te hebben. Er staat een stuk op de website dat het in 2010 in geval van overleden partner niet goed berekend werd. Zou zomaar kunnen dat die bug er in 2011 ook in zit

Daarbij kun je nog tot 2016 bezwaar maken tegen een eventuele definitieve aanslag over 2011. Nope, bezwaartermijn is 6 weken. Ik neem aan dat je bedoelt dat je tot 5 jaar terug een verzoek om ambtshalve vermindering in kunt dienen ;)
pi_113113433
.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:26 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:
Aangifte vóór 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 1 juli bericht
Aangifte ná 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 15 juli bericht
Aanvulling na 15 juni ingestuurd -> streven binnen 2 maanden bericht.

Bezwaar en verzoek tot ambtshalve vermindering heb ik voor het gemak op één hoop gegooid, enig verschil is dat voor bezwaar een reactietermijn van 6 weken na verstrijken van de bezwaarperiode geldt en bij een verzoek tot ambtshalve vermindering er binnen 8 weken een reactie komt.

Overigens heb ik de berekening m.b.t. ouderentoeslag bij een vermogen van 500k met fiscale partner die gedurende het jaar overleden is ook voor 2010 gereproduceerd, daar bestaat geen recht meer op ouderentoeslag als er voor fiscaal partnerschap gekozen wordt en het vermogen de ¤ 275.032 overschrijdt.
pi_113114940
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:39 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Met zo'n bedrag geen maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen is simpelweg dom in mijn ogen.

Regel 1 met geld: zorg dat het onder je eigen beheer is op een plek waar je direct controle op kan uitoefenen. Als er ineens regels veranderen ben je de sjaak.
Regel 2 is dat belastingvorderingen welke per 1/1 bestaan niet in de heffingsgrondslag voor de vermogensrendementheffing zijn opgenomen, en derhalve het bestaan van een dergelijke vordering (in de regel terig te ontvangen medio volgend jaar incluis heffingsrente :) ) in ieder geval 1.2% vermogensrendementheffing bespaart.

Ofwel: ach, dom is relatief (of subjectief?) ;)
pi_113115130
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dit soort opmerkingen vind ik zo flauw... waarom meteen stumper?

Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
pi_113115276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef kikkerbril het volgende:

[..]

Verder ben ik het wel eens met iemand anders, dat je het beter maandelijks kunt terugvragen. Dat wil ik ook gaan doen, dan zet ik het zelf weg en kan ik erbij wanneer ik dat nodig vind.
Sommige mensen kiezen ervoor om het veilig te spelen en het jaar erop een bedrag terug te krijgen, dan geven ze in ieder geval geen geld uit wat ze niet hebben. Daar is ook wel wat voor te zeggen, niet iedereen is een briljant financieel genie en heeft het overzicht van Warren Buffet ;)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 juni 2012 @ 22:27:15 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113119687
quote:

[..]

wtf
meteen stumper?

ik maak nooit iemand uit voor wat dan ook. Maar in dit geval vond ik zijn opmerking zo verwaand dat ik het niet kon laten om even te lachen..
en stumper vind ik geen erg woord, is meer iets als zielepietje.
pi_113123733
LOL

Vandaag heeft mijn broertje zn brief gehad met dagtekening 20 juni....was de laatste van de drie aangiftes die ik verstuurd heb. Nu nog wachten op mn eigen en die van mn moeder.
  woensdag 20 juni 2012 @ 07:30:58 #26
82445 benafan
pi_113129696
quote:
Tha_Duck het volgende:[/b]

[..]

Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later :)
  woensdag 20 juni 2012 @ 07:33:24 #27
82445 benafan
pi_113129716
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woning
pi_113131133
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:30 schreef benafan het volgende:

[..]

Kan niet als het alleen maar aftrekbare kosten zijn die je gemaakt hebt voor de aankoop van een woning in 2011... dan valt er nog weinig in maandelijkse termijnen terug te vorderen...
Hypotheekrente wordt maandelijks wel teruggevorderd. Die kosten kun je pas verhalen bij de aangifte van dat jaar.. dus bijna een jaartje later :)
Nee hoor, je kan ook gewoon een voorlopige teruggaaf aanvragen voor de eenmalige aankoopfinancieringskosten.
pi_113132425
quote:

[..]

Niet op reageren joh, een puber die amper teruggave heeft. :')
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:21:25 #30
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113133119
Twee brieven vandaag
Brief met ik krijg GEEN voorllopige aanslag
Maar wel al met mijn verzamelinkomen

En meteen een brief met WELvoorlopige aanslag en acceptgiro.

Krijg ik nu wel of geen voorlopige aanslag

(ben zzpér)
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_113133543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:21 schreef Stefan het volgende:
Twee brieven vandaag
Brief met ik krijg GEEN voorllopige aanslag
Maar wel al met mijn verzamelinkomen

En meteen een brief met WELvoorlopige aanslag en acceptgiro.

Krijg ik nu wel of geen voorlopige aanslag

(ben zzpér)
Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?
pi_113136398
quote:

[..]

Complete nonsens. Kosten zijn prima via de voorlopige aanslag te regelen.

En leer eens quoten overigens.
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:05:44 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_113141779
quote:

[..]

Misschien helpt het als voor de derde keer wordt opgemerkt dat dit onzin is,... :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 juni 2012 @ 14:33:49 #34
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_113142945
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:33 schreef benafan het volgende:

[..]

Wat doe je dom :S Aftrekbare kosten misschien ivm aanschaf woning
zoals door 3 anderen gezegd is:

nonsens!
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:44:12 #35
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113143380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Gaan die brieven allemaal over dezelfde belasting en over hetzelfde jaar?
Ja.
De gegevens leiden er niet toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Inkomstenbelasting
En acceptgiro met voorlopige aanslag, inkomensafhankelijke bijdrage

Allebei 19 juli

Omzet belasting is al betaald
pi_113143843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:44 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja.
De gegevens leiden er niet toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Inkomstenbelasting
En acceptgiro met voorlopige aanslag, inkomensafhankelijke bijdrage

Allebei 19 juli

Omzet belasting is al betaald
Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:07:05 #37
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113144406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ze gaan dus niet over hetzelfde. Je krijgt geen voorlopige aanslag IB, maar wel een aanslag Zvw.
Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
pi_113144846
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:49 schreef DreO het volgende:
.

[..]

Of je nog een aparte aanslag krijgt o.b.v. de wijziging óf dat het in de definitieve aanslag wordt meegenomen hangt inderdaad af van de fase waarin de DA zich bevindt. Momenteel is bij niemand, uitgezonderd de mensen uit het VDA-proces, de fase begonnen waarin de wijziging meegenomen wordt in de DA, derhalve geldt:
Aangifte vóór 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 1 juli bericht
Aangifte ná 1 april ingestuurd en aanvulling voor 15 juni -> streven vóór 15 juli bericht
Aanvulling na 15 juni ingestuurd -> streven binnen 2 maanden bericht.

Bezwaar en verzoek tot ambtshalve vermindering heb ik voor het gemak op één hoop gegooid, enig verschil is dat voor bezwaar een reactietermijn van 6 weken na verstrijken van de bezwaarperiode geldt en bij een verzoek tot ambtshalve vermindering er binnen 8 weken een reactie komt.

Overigens heb ik de berekening m.b.t. ouderentoeslag bij een vermogen van 500k met fiscale partner die gedurende het jaar overleden is ook voor 2010 gereproduceerd, daar bestaat geen recht meer op ouderentoeslag als er voor fiscaal partnerschap gekozen wordt en het vermogen de ¤ 275.032 overschrijdt.
Het gaat om het vermogen in box 3 toch?
Dat is niet boven de 163k dus in principe is het voor mij dan toch sowieso 2x ouderen toeslag?
Als de WOZ waarde van het huis zou worden meegerekend dan kom je wel boven de 500k.. maar dat is box 1.
pi_113145233
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:07 schreef Stefan het volgende:

[..]

Maar het bedrag dat ik nu moet betalen is het bedrag waarop mn aangifteprogramma uitkwam.
Dat programma rekent ook beide aanslagen uit :)
Loop maar een keer de specificatie in de uitdraai van je aangifte door :)
pi_113145282
quote:

[..]

Te betalen bedrag Zvw staat ook bij het resultaat in het programma
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:35:59 #41
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113145642
Ja, daar kreeg ik de acceptgiro voor
pi_113145768
quote:

[..]

Dat zal, maar Zvw =/= IB.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:42:33 #43
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_113145946
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zal, maar Zvw =/= IB.
Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
pi_113147134
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja, maar waarom krijg ik op dezelfde dag een brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg en de aanslag met acceptgiro.
Omdat je van beiden bericht moet ontvangen. Dus of 2 aanslagen of een aanslag en een GVA-brief, of 2 GVA-brievem. Logisch dat het op dezelfde dag komt aangezien het beiden resultaten zijn van dezelfde aangifte.
pi_113147160
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:42 schreef Stefan het volgende:

[..]

Omdat je géén voorlopige aanslag inkomstenbelasting krijgt, maar wél een aanslag Zvw.
pi_113148191
En ook vandaag niks gehoord...
pi_113148447
Mijn aanslag is gisteren verzonden door mijn accountant.
Eenmanszaak.

In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?

Iemand een idee?
pi_113149362
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Eenmanszaak.

In welke periode hoor je dan wat? Vanaf tot en met september of na september bv?

Iemand een idee?
"Vanaf tot en met september lijkt mij hetzelfde als "na september"..
pi_113150350
Auto rijden en typen wat een faal :)

Vanaf nu tot september of hoor ik daarna pas wat?
pi_113150410
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:32 schreef nelisb het volgende:
Eenmanszaak.

Iemand een idee?
Streeftermijn is 3 maanden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')