twitter:LeoBlokhuis twitterde op maandag 28-05-2012 om 22:09:31Okee mensen, definitief nu: vier nummers Bruce Springsteen om 23.05 op Ned3. reageer retweet
Que?? Op het veld was er helemaal niks mis mee. Was je er zelf bij? Of heb je het op TV gekeken? Op de televisie vind ik het vaak vele malen slechter klinken, dan dat je erbij bent.quote:Op maandag 28 mei 2012 22:47 schreef satecl het volgende:
Wat is James Morrison live slecht zeg.. Ik schrok ervan!
quote:Op dinsdag 29 mei 2012 02:24 schreef indiaantje89 het volgende:
Wie was die Garland Jeffreys eigenlijk, vond het geen toegevoegde waarde hebben aan de show.
alleen de maandag was uitverkocht. Dus toen was t druk. Op de camping niet dus, want de dagjesmensen slapen daar niet.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:03 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hoorde trouwens vanmorgen dat het toch op het laatste moment uitverkocht zou zijn geweest, maar hoe hebben mensen dat ervaren op het terrein en de camping zelf?
Ja, Jan Smeets kan zelf bepalen wanneer het uitverkocht is (op maandag). Als hij zegt dat er 61.000 tickets verkocht mogen worden en dat er dan ook 'toevallig' zoveel verkocht worden, dan is het wel uitverkochtquote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:03 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hoorde trouwens vanmorgen dat het toch op het laatste moment uitverkocht zou zijn geweest, maar hoe hebben mensen dat ervaren op het terrein en de camping zelf?
Ja, ik dacht ook al dat het meer een marketingdingetje was dan dat het daadwerkelijk uitverkocht was. Was het op de campings ook duidelijk te merken dat het minder druk was?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:12 schreef donroyco het volgende:
[..]
Ja, Jan Smeets kan zelf bepalen wanneer het uitverkocht is (op maandag). Als hij zegt dat er 61.000 tickets verkocht mogen worden en dat er dan ook 'toevallig' zoveel verkocht worden, dan is het wel uitverkocht
Zijn stem wel, de band is wel te doen.quote:Op maandag 28 mei 2012 23:14 schreef Modus het volgende:
Nou hij heeft zijn beste tijd duidelijk al enige tijd achter zich gelaten.
Was heel bijzonder! Dan is het zo jammer dat je geen van hun liedjes echt kent.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 11:55 schreef Partingglass het volgende:
Hoe waren rival sons daar? Dat gitaargeluid in container zal denk wel awesome zijn geweest.
Wat klote voor je!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 12:20 schreef Keyos het volgende:
Nou, een bewogen dag gisteren op Pinkpop, heb ik weer. Heerlijk weertje, in de middag een geweldig concert gezien van Seasick Steve, alles was koek en ei, tot ik een frietje en een biertje nuttigde in de avond, toen ging het mis. Ik merkte al vrij snel dat het rommelde in mijn maag, maar ik ben toen toch alvast met wat vrienden naar Mumford & Sons getrokken om dan vervolgens verder te trekken naar een mooie plek voor The Boss. Ik ging mij echter steeds beroerder voelen, en ben kort nadat Bruce was begonnen over het security hek getild, en heb daarna wat tijd doorgebracht op de wc, en de rest van het concert in de buurt van de wc. Ongelofelijk zonde dit, zo lang uitgekeken naar The Boss, de dagtickets ook specifiek voor The Boss gekocht, en dan gooit mijn maag met dat festival voedsel roet in het eten. Ik heb het grootste gedeelte van het concert gewoon van de zijkant kunnen aanschouwen, maar het is toch iets anders dan dat ik in gedachte had van tevoren. In plaats van in een uitbundige menigte alle nummers meezingen, was het rustig van de zijkant het concert aanschouwen. Godveredomme.
Ik heb al gekeken of het betaalbaar is om naar een buitenlands Bruce concert te gaan, maar vrijwel alle concerten zijn uitverkocht, of zijn er alleen maar flut plaatsen over, daar doe ik het niet voor, dat gaat dus 2-3 jaar wachten worden voor ik dit recht kan zetten.
Ik had eigenlijk ook spijt dat ik niet voor Keulen was gegaan aangezien dat niet verder rijden is dan Pinkpop voor mij, en je een langere setlist hebt, maar ik dacht er gewoon niet aan om daar kaartjes voor aan te schaffen, tot ik die van Pinkpop al had, en Keulen al uitverkocht was (ik heb een hekel aan Pinkpop door de amateuristische manier hoe het georganiseerd wordt dus ik ga daar alleen met hoge uitzondering nog naartoe). Het is gewoon schandalig dat je al 1 minuut nadat het vuurwerk is afgelopen , van het terrein afgejaagd wordt, je krijgt zelfs geen tijd om even een paracetamol te slikken (toen ben ik ook uitgevallen tegen de bewaker).quote:
Beter dan in de Melkweg?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 13:48 schreef robuust89 het volgende:
Chase & Status
Heilige Maria op een ezel nog aan toe, wat was dat vet!![]()
Marcus gaf een paar keer aan dat hij zijn stemgeluid harder wilde in zijn in-ears. Idems voor de drums toen hij er achter zat.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 13:55 schreef ioko het volgende:
Mumford and Sons staat voor mij echt op nummer 1. Heb weinig gemerkt van technische problemen.
Bij Bruce was de reactie getemperd, toen hij in beeld kwam. Veel mensen hadden het niet eens doorquote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ook wel grappig: tijdens het optreden van Mumford and Sons zat Bruce al aan de zijkant van het podium mee te kijken. Op een gegeven moment zag je op het grote scherm één van de bandleden een intro spelen of zo, verder niets bijzonders, maar toen kwam Bruce even in beeld en begonnen een heel hoop mensen te juichen. Zag je dat bandlid echt even heel verbaasd kijken waarom er nu ineens zo'n reactie kwam..
Bij de eerste twee keer gitaarwissel van de zanger/gitarist wat gekraak. Gezien de gebaren naar de pdiummixer geen goed geluid of problemen met inearset. En ook bij de banjo speler bijde pedaaltjes problemen de kabels zijn daat zeker twee keer vervangen. Idem met kabels bij basversterker en kabels bij de bassdrum/kick bij de zanger/gitarist. Het leek een beetje alsof ze niet hoed konden lokaliseren waar het probleem zat.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 13:55 schreef ioko het volgende:
Mumford and Sons staat voor mij echt op nummer 1. Heb weinig gemerkt van technische problemen.
Geniaal moment idd. Met die slidegitaar intro. Die kop echt zo van wtf.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ook wel grappig: tijdens het optreden van Mumford and Sons zat Bruce al aan de zijkant van het podium mee te kijken. Op een gegeven moment zag je op het grote scherm één van de bandleden een intro spelen of zo, verder niets bijzonders, maar toen kwam Bruce even in beeld en begonnen een heel hoop mensen te juichen. Zag je dat bandlid echt even heel verbaasd kijken waarom er nu ineens zo'n reactie kwam..
eensquote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:07 schreef Fuszy het volgende:
Zo hee, ik vond Linkin Park ook wel zeer vet. Vond het geluid, stem etc wel echt goed. Hoorde niet wat veel mensen altijd over LP zeiden. Dat ze zo slecht live waren, dit was gewoon genieten
quote:Smeets wil het programma wel zo veel mogelijk vernieuwend houden en niet te veel in herhaling vallen. "Soms spelen bands te vaak." Dit jaar zagen muziekliefhebbers onder meer The Cure, Bruce Springsteen, James Morrison en Anouk optreden.
Pinkpop is organisatorisch ook echt een compleet rampenfestival, ze leggen het op alle punten af op de concurrentie in omringende landen, waardoor ze de laatste jaren dus ook minder tickets verkopen dan de betreffende festivals (Werchter, Rock am Ring etc). Je kan het anno 2012 niet meer maken om pas je campings in de ochtend open te gooien.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 17:17 schreef tha_one het volgende:
Was mijn eerste keer op pinkpop. Heb met vrienden op camping B gestaan.
Had van het festival gebeuren eerlijk gezegd wel wat meer verwacht. Als je niet voor de bands komt, hoef je eigenlijk niet te gaan. Want er is voor de rest erg weinig te doen op het terein.
Ook is het echt belachelijk dat het om 11 uur al is afgelopen, waarna je weer een half uur moet teruglopen naar de camping.
Top acts voor mij:
Bruce Springsteen (wat een energie).
Linkin Park (niet al te hoge verwachtingen, wel echt goed).
Ik vond Kyteman eerlijk gezegd het meest tegenvallen. (het was allemaal een beetje sloom).
Ben denk ik geen geschikte pinkpop ganger, volgend jaar maar eens kijken of we lowlands kaartjes kunnen krijgen
QFT. Wat mij betreft mogen ze als eerst "The Security Company" eruit sturen. Die gasten zijn zo arrogant en hebben zelf het idee dat ze Minister-President van het land zijnquote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:05 schreef Keyos het volgende:
[..]
Pinkpop is organisatorisch ook echt een compleet rampenfestival, ze leggen het op alle punten af op de concurrentie in omringende landen, waardoor ze de laatste jaren dus ook minder tickets verkopen dan de betreffende festivals (Werchter, Rock am Ring etc). Je kan het anno 2012 niet meer maken om pas je campings in de ochtend open te gooien.
Op vrijwel elk festival kan je tegenwoordig al minimaal een dag van tevoren de camping op, de reden zal wel aan de vergunning liggen of financieel (mensen een dag eerder de camping op laten zal niet lucratief zijn, en we weten hoe Smeets op de centjes let, heb je betaald is hij klaar met je).
Ook kan het niet meer dat je hoofdact al om half 9 moet beginnen, en dat je bij 11en alweer naar je camping kan omdat je 1 minuut na de act al van het terrein afgebonjourd wordt door de security (als absolute Pinkpop dieptepunt voor mij: The Prodigy die de helft van de set in het licht moet spelen, dat kan gewoon niet). Ze moeten een voorbeeld nemen aan Rock in Rio, daar begint Metallica pas om 01:00 met spelen, dit is dan een heel extreem geval, maar in mijn ogen hoort een hoofdact pas rond 10 uur of later te beginnen.
Het maakt eigenlijk niets uit of Pinkpop dit überhaupt wel mag realiseren door gemeente of niet, het feit is gewoon dat alle festivals in de omgeving moderniseren, en Pinkpop vasthoud aan een formule die écht niet meer kan, het is daarom ook niet meer dan terecht dat de verkoopcijfers de laatste jaren tegenvallen terwijl andere festivals maanden van tevoren uitverkocht zijn. Ik hoor ook alweer dat mensen om 07:00 wakker zijn gemaakt vandaag zodat ze zo snel mogelijk van het tuig af zijn, tuurlijk moet je mensen wekken zodat ze op tijd weg zijn, maar 07:00 is wel heel extreem.
Dit zijn gewoon allemaal voorbeelden waar Pinkpop op kan verbeteren , alleen gaan ze dit nooit doen door die ouwe chagrijn Smeets (lijkt mij een hele nare vent).
OK, dan heb ik die gemist, vind eigelijk dat je overal die faciliteit zou moeten hebben, maar als je weet waar het is had ik die toilet gekozen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bij de toiletten links van main stage waren gewoon kranen. Dat werd nogal een waterballet, op een gegeven moment.
Dat geldt eigenlijk voor alle securitybedrijven. Die op Pinkpop vond ik altijd nog wel meevallen eigenlijk. Maar mensen bij security denken altijd een bepaalde macht te moeten afdwingen en dat gaat zelden op een vriendelijke manier... Dat zie je bij festivals, maar bijvoorbeeld ook bij portiers bij uitgaansgelegenheden.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:10 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
QFT. Wat mij betreft mogen ze als eerst "The Security Company" eruit sturen. Die gasten zijn zo arrogant en hebben zelf het idee dat ze Minister-President van het land zijnNeem een voorbeeld aan Werchter. Alles qua beveiliging loopt daar via vrijwilligers en is echt stukken relaxter als menig ander festival.
Eensquote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:05 schreef Keyos het volgende:
[..]
Pinkpop is organisatorisch ook echt een compleet rampenfestival, ze leggen het op alle punten af op de concurrentie in omringende landen, waardoor ze de laatste jaren dus ook minder tickets verkopen dan de betreffende festivals (Werchter, Rock am Ring etc). Je kan het anno 2012 niet meer maken om pas je campings in de ochtend open te gooien.
Op vrijwel elk festival kan je tegenwoordig al minimaal een dag van tevoren de camping op, de reden zal wel aan de vergunning liggen of financieel (mensen een dag eerder de camping op laten zal niet lucratief zijn, en we weten hoe Smeets op de centjes let, heb je betaald is hij klaar met je).
Ook kan het niet meer dat je hoofdact al om half 9 moet beginnen, en dat je bij 11en alweer naar je camping kan omdat je 1 minuut na de act al van het terrein afgebonjourd wordt door de security (als absolute Pinkpop dieptepunt voor mij: The Prodigy die de helft van de set in het licht moet spelen, dat kan gewoon niet). Ze moeten een voorbeeld nemen aan Rock in Rio, daar begint Metallica pas om 01:00 met spelen, dit is dan een heel extreem geval, maar in mijn ogen hoort een hoofdact pas rond 10 uur of later te beginnen.
Het maakt eigenlijk niets uit of Pinkpop dit überhaupt wel mag realiseren door gemeente of niet, het feit is gewoon dat alle festivals in de omgeving moderniseren, en Pinkpop vasthoud aan een formule die écht niet meer kan, het is daarom ook niet meer dan terecht dat de verkoopcijfers de laatste jaren tegenvallen terwijl andere festivals maanden van tevoren uitverkocht zijn. Ik hoor ook alweer dat mensen om 07:00 wakker zijn gemaakt vandaag zodat ze zo snel mogelijk van het tuig af zijn, tuurlijk moet je mensen wekken zodat ze op tijd weg zijn, maar 07:00 is wel heel extreem.
Dit zijn gewoon allemaal voorbeelden waar Pinkpop op kan verbeteren , alleen gaan ze dit nooit doen door die ouwe chagrijn Smeets (lijkt mij een hele nare vent).
Pinkpop met Jan Smeets aan het roer zal niet nog 10 jaar lang 60.000 man per weekend te trekken. De aankleding is te summier, lineup teveel persoonlijke smaak van Jan, en een allegaartje (wat goed kan zijn, maar niet als je maar <40 acts hebt) en ze staan stil waar anderen innoveren.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 16:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jawel, maar ze waren een jaar of wat geleden al bijna klaar, toen hebben ze het beleid aangepast om toch ook maar voor de grote knallers te gaan. Maar ik weet niet, tis een gevoelsdingetje hoor, maar ik ben op genoeg festivals geweest, en Pinkpop staat qua sfeer, aankleding, en gewoon 'alles er omheen' toch wel echt onderaan. Dus ze moeten het echt gewoon van hun lineup hebben. En op het moment dat die veel overlapt met zaalshows, of Werchter, Rock am Ring, noem maar op, dan denk ik dat ze het lastig gaan krijgen.
Maar we shall see, ik gun ze het beste, want het zou zonde zijn als Nederland dit festival verliest. Ik hoop alleen dat ze gewoon een beetje gaan innoveren. Werchter gaat tegenwoordig ook tot 0230 door, podium erbij, Rock am Ring knalt er nog eens een 'late night special' tegenaan, etc.
En wat doet Pinkpop, die stoppen nog even een kwartiertje vroeger nadat ze wellicht vorig jaar mot hebben gehad met de gemeente omdat de Foo's te lang doorgingen.
Het is toch ook een enorme inkomstenbron voor de provincie, en de gemeente. Ga eens babbelen, leg uit dat gezien de concurrentie en dergelijke het echt niet meer van deze tijd is om om 23u klaar te moeten zijn. Of verhuis gewoon, het Megaland terrein is redelijk beperkt met mogelijkheden om de boel er omheen wat 'op te leuken'.
Ze hebben sowieso niet voor niets een 'V' op hun shirtje staan. Die staat voor Voldoende.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:10 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
QFT. Wat mij betreft mogen ze als eerst "The Security Company" eruit sturen. Die gasten zijn zo arrogant en hebben zelf het idee dat ze Minister-President van het land zijnNeem een voorbeeld aan Werchter. Alles qua beveiliging loopt daar via vrijwilligers en is echt stukken relaxter als menig ander festival.
Muziek, bier en goed weer: wat wil je nog meer?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 17:17 schreef tha_one het volgende:
Was mijn eerste keer op pinkpop. Heb met vrienden op camping B gestaan.
Had van het festival gebeuren eerlijk gezegd wel wat meer verwacht. Als je niet voor de bands komt, hoef je eigenlijk niet te gaan. Want er is voor de rest erg weinig te doen op het terein.
Ook is het echt belachelijk dat het om 11 uur al is afgelopen, waarna je weer een half uur moet teruglopen naar de camping.
Top acts voor mij:
Bruce Springsteen (wat een energie).
Linkin Park (niet al te hoge verwachtingen, wel echt goed).
Ik vond Kyteman eerlijk gezegd het meest tegenvallen. (het was allemaal een beetje sloom).
Ben denk ik geen geschikte pinkpop ganger, volgend jaar maar eens kijken of we lowlands kaartjes kunnen krijgen
Ik snap wel wat hij bedoeld. Het meest extreme voorbeeld is wel Lowlands met een heel programma om de muziek heen. Maar ook bij andere festivals is genoeg anders te doen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:48 schreef Veadige het volgende:
[..]
Muziek, bier en goed weer: wat wil je nog meer?
Wat had jij dan verwacht op het terrein?
Een draaimolen en een octopuss?
Er staat wél een reuzenrad(je).
Klopt, maar goed, als je op wat andere festivals bent geweest dan zie je wel echt dat Pinkpop qua gewoon ALLES er omheen (aankleding, opbouw, inrichting terrein, programma náást/voor/na de optredens) wel echt the bare minimum is, en echt niks meer.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:50 schreef Fuszy het volgende:
Ach, de vergelijking die je niet mag maken is die met Lowlands. Dan mis ik wel wat op Pinkpop, maar daar heb ik niet op gelet. Ook al was dit de eerste keer voor mij op Pinkpop. Heb echt genoten.
Ik vind dat bullshit dat Pinkpop "zou zijn afgehaakt".quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Klopt, maar goed, als je op wat andere festivals bent geweest dan zie je wel echt dat Pinkpop qua gewoon ALLES er omheen (aankleding, opbouw, inrichting terrein, programma náást/voor/na de optredens) wel echt the bare minimum is, en echt niks meer.
En denk dat ze zich daarom in een lastige situatie hebben gemanouvreerd, enkele jaren geleden hadden ze 2 slechte jaren, toen is Jan van zn geloof gestapt en zgn. 'stadionacts' gaan boeken. Nou goed, die trekken wel 50 a 60.000 man. Maar vervolgens kijken mensen ook eens op zich heen. Roskilde, Reading, en nog dichterbij Rock am Ring en Rock Werchter.
Werchter is wat duurder (195 euro, wel vier dagen), maar goede sfeer ook altijd, goede aankleding, en vaak toch nog nét ff een paar grote naampjes meer dan Pinkpop. Ook staan er totaal rond de 80 acts (81 dit jaar).
Voor RaR geldt eigenlijk hetzelfde, sowieso zou Jan zonder RaR nergens zijn, die trekken best wat grote namen richting noord-europa zo eind mei/begin juni. RaR is ook nog eens redelijk voordelig, 160 in de vroege voorverkoop volgens mij, daarna 175, tegen Pinkpop 165. Je krijgt wel bij RaR ook wat grotere namen, en ook hier rond de 80 bands (83 dit jaar totaal), ruim dubbele van Pinkpop dus.
Dan kan je ook die variatie wat beter maken, stijlen wat makkelijker mixen, zonder dat je programma snel als allegaartje overkomt, of je wel heel erg één stijl boven de andere moet kiezen (veelgehoord dingetje over de Pinkpop lineup van dit jaar was natuurlijk dat het heel erg 'classic' was, en er bv. amper hard rock of metal stond).
Wat je daarnaast ziet is dat festivals als Rock am Ring, Werchter, Roskilde, Reading etc. onder de grotere bands echt een begrip is. Metallica noemt een zooi van die festivals in een press release over wat ze de afgelopen jaren allemaal bereikt hebben, bands wijden er een apart nieuwsbericht of persco aan als ze een van die festival headlinen (Zie de speciale pagina van de Foo Fighters over Reading). En Pinkpop mist daar gewoon, op de een of andere manier zijn ze toch afgehaakt in de loop van de jaren.
Pinkpop is afgehaakt, dat is een feit. Waar andere festivals steeds vroeger uitverkopen, heeft Pinkpop één van de grootste acts op aarde nodig om een dag goed te laten verkopen, en was de verkoop van weekendtickets dramatisch (er waren zelfs extra dagtickets voor maandag de verkoop in gegaan omdat er te weinig weekendtickets verkocht waren). Kijk naar Metallica, die band was dus blijkbaar aan de onderhandelingstafel met Pinkpop, en zijn weggekaapt door Werchter omdat ze daar liever spelen en daadkrachtiger waren. Alles aan Pinkpop is ouderwets geworden als je het vergelijkt met omringende festivals, dan kijk ik nog geen eens naar de line-up ( want als je dat erbij pakt kan Pinkpop meer 3FM pop genoemd worden, en dan boeken ze enkele bands erbij om toch een "ruige" kant te hebben, dit jaar dus Mastodon).quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:10 schreef Veadige het volgende:
[..]
Ik vind dat bullshit dat Pinkpop "zou zijn afgehaakt".
2 x Springsteen binnen 3 jaar noem ik nogal een prestatie.
Dat doen niet veel festivals Pinkpop na.
Rammstein, Metallica, Coldplay: allemaal toppers die binnen zijn gesleept.
Zie je Metallica al op LowLands, om die vergelijking nog eens te maken?
En ik ben niet eens een Springsteen-fan, ik genoot véél meer van Roger Waters, die ook op datzelfde terrein heeft gespeeld (weliswaar niet tijdens Pinkpop).
Pinkpop is gewoon (zéker) voor Nederland, een uitstekend festival.
Vele der groten der aarde op muziekgebied komen wél maar mooi even naar het in Holland al o-zo verguisde Limburg.
Smeets en co: keep up the good work en volgend jaar zijn we weer erbij!
Interessante discussie!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:23 schreef Keyos het volgende:
[..]
Pinkpop is afgehaakt, dat is een feit. Waar andere festivals steeds vroeger uitverkopen, heeft Pinkpop één van de grootste acts op aarde nodig om een dag goed te laten verkopen, en was de verkoop van weekendtickets dramatisch (er waren zelfs extra dagtickets voor maandag de verkoop in gegaan omdat er te weinig weekendtickets verkocht waren). Kijk naar Metallica, die band was dus blijkbaar aan de onderhandelingstafel met Pinkpop, en zijn weggekaapt door Werchter omdat ze daar liever spelen en daadkrachtiger waren. Alles aan Pinkpop is ouderwets geworden als je het vergelijkt met omringende festivals, dan kijk ik nog geen eens naar de line-up (de line-up, want als je dat erbij pakt kan Pinkpop meer 3FM pop genoemd worden, en dan boeken ze enkele bands erbij om toch een "ruige" kant te hebben, dit jaar dus Mastodon).
Wat ook een probleem is, is dat er geen gezelligheid heerst bij de acts. Doordat ze 2 grote podia hanteren en een mini-tent, zijn de meeste acts die de moeite waard zijn op podium 1 & 2, en door het tijdschema van Pinkpop spelen die altijd in het licht, terwijl veel acts juist iets extra hebben in het donker. Kijk naar het concert van Seasick Steve op Pinkpop, dat was hartstikke leuk, maar zijn concert op Lowlands was gewoon 1000 maal sfeervoller, dat heeft niet alleen met publiek te maken, maar met de omgeving die je creëerd voor zo een band om hun nummers te spelen.
Je hoeft ook niet te verwachten van Pinkpop dat het een RaR gaat worden, dat is massaler, meer sponsoring, gigantische groepen mensen die er naartoe trekken, maar je kunt wel voor relatief weinig geld een prettigere festivalervaring bieden aan de bezoekers door niet als een nazi iedereen van je terrein af te jagen 1 minuut nadat de laatst act is afgelopen op een veels te vroeg tijdstip en bizarre tijden te hanteren van het openen en sluiten van je camping. Mensen staan de eerste dag gewoon in een gigantische file omdat die debielen de camping pas die ochtend open gooien.
Je merkt de status van Pinkpop overigens wel een beetje aan het soort publiek, ze worden steeds jonger (of juist ouder) , de "baldadigen" komen al niet meer, en dat is toch een aardig percentage van je mogelijke afnemers die je dan links laten liggen. Die gaan inmiddels naar festivals als Dour bijvoorbeeld.
Die bands komen omdat ze betaald worden, niet omdat ze Jan Smeets zo'n lieverdje vinden. Rammstein en Coldplay stonden op genoeg andere festivals (RaR en Werchter bv.), en Metallica staat inderdaad niet op Lowlands, simpelweg omdat het niet de Lowlands 'doelgroep' is, en Lowlands (en ook Pukkelpop) een wat andere opzet hebben, die boeken voor die knaken liever 10 hippe nieuwe bandjes, dan één Metallica of Iron Maiden ofzo.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:10 schreef Veadige het volgende:
[..]
Ik vind dat bullshit dat Pinkpop "zou zijn afgehaakt".
2 x Springsteen binnen 3 jaar noem ik nogal een prestatie.
Dat doen niet veel festivals Pinkpop na.
Rammstein, Metallica, Coldplay: allemaal toppers die binnen zijn gesleept.
Zie je Metallica al op LowLands, om die vergelijking nog eens te maken?
En ik ben niet eens een Springsteen-fan, ik genoot véél meer van Roger Waters, die ook op datzelfde terrein heeft gespeeld (weliswaar niet tijdens Pinkpop).
Pinkpop is gewoon (zéker) voor Nederland, een uitstekend festival.
Vele der groten der aarde op muziekgebied komen wél maar mooi even naar het in Holland al o-zo verguisde Limburg.
Smeets en co: keep up the good work en volgend jaar zijn we weer erbij!
Persoonlijke ervaringen moet eigenlijk niet mee laten wegenquote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:35 schreef Veadige het volgende:
[..]
Interessante discussie!
Ik waardeer je mening.
Zeker, de baldadigen komen niet meer.
Ik woon zeer dicht bij Megaland en struinde er al rond, rond 1990 (niet op het festival, maar eromheen, ik was toen 12)
Wat je toen zag, en toen duurde Pinkpop maar één dag, waren bikers en punkers.
Dat "volk" zie je tegenwoordig minder.
Pinkpop is meer mainstream, meer 3FM (lees: sponsoring en geld) geworden. Dat klopt.
Maar buiten dat alles: als je van live-muziek houdt, zoals ik.
En van bier, zoals ik.
En van gezelligheid, zoals ik.
En van mooi weer (vrouwelijk schoon, van vriendin mag ik kijken... meer niet uiteraard)
En van het hele camping gebeuren, zoals heerlijke maar veel te dure gyros en om 7.30 een eitje bakken voor de tent.
Dan ben je binnen Nederland op Pinkpop op het juiste adres.
Meer kan ik er niet van maken.
Mij staat nu nog bij dat ik tig jaren geleden een SpongeBob ballon weg zag vliegen tijdens Tool en dat er voor ons 2 Amerikanen stonden (militairen gelegen te Afnorth Brunssum) die niet konden geloven dat ze in Holland van Tool stonden te genieten op de slippers...
Van die dingen, ja... van die dingen.
We zijn toen wijselijk wat gaan eten in de kalm aan laanquote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:25 schreef Fuszy het volgende:
Ik heb hem het hele weekend belachelijk gemaakt, maar ik vond zijn optreden wel lachen. We liepen er langs toen we het terrein op kwamen
Afgehaakt of niet, het feit dat andere festivals (en dan kijk ik met name naar Lowlands) zo snel uitverkopen is wat mij betreft echt niet meer dan een hype. Anders kan ik t niet verklaren dat het al is uitverkocht voordat er ook maar 1 enkele naam is gepresenteerd. En dat snap ik dan weer niet. Ja ik ga naar een festival om de sfeer maar ook om de bands die er spelen. En als ik niet weet welke bands op Lowlands spelen ga ik geen kaartje kopen. Er zijn veel mensen die dat wel doen en mijn inziens komt het grootste deel van die ticketverkoop voort uit mensen die willen zeggen "kijk, ik ben hip want ik ga naar Lowlands ipv naar het mainstream en dus verneukte/afgehaakte Pinkpop".quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:23 schreef Keyos het volgende:
[..]
Pinkpop is afgehaakt, dat is een feit. Waar andere festivals steeds vroeger uitverkopen,
Werchter is volledig uitverkochtquote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:45 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Afgehaakt of niet, het feit dat andere festivals (en dan kijk ik met name naar Lowlands) zo snel uitverkopen is wat mij betreft echt niet meer dan een hype. Anders kan ik t niet verklaren dat het al is uitverkocht voordat er ook maar 1 enkele naam is gepresenteerd. En dat snap ik dan weer niet. Ja ik ga naar een festival om de sfeer maar ook om de bands die er spelen. En als ik niet weet welke bands op Lowlands spelen ga ik geen kaartje kopen. Er zijn veel mensen die dat wel doen en mijn inziens komt het grootste deel van die ticketverkoop voort uit mensen die willen zeggen "kijk, ik ben hip want ik ga naar Lowlands ipv naar het mainstream en dus verneukte/afgehaakte Pinkpop".
Trouwens: over het niet boeken van headliners en toch uitverkopen. De Foo Fighters staan dit jaar op Lowlands, dus wat nou geen headliners?
Werchter is trouwens ook nog niet uitverkocht
Foo's zijn een stuk meer mainstream dan Metallica bv. Die laatste zal je echt niet snel op Lowlands zien.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:45 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Afgehaakt of niet, het feit dat andere festivals (en dan kijk ik met name naar Lowlands) zo snel uitverkopen is wat mij betreft echt niet meer dan een hype. Anders kan ik t niet verklaren dat het al is uitverkocht voordat er ook maar 1 enkele naam is gepresenteerd. En dat snap ik dan weer niet. Ja ik ga naar een festival om de sfeer maar ook om de bands die er spelen. En als ik niet weet welke bands op Lowlands spelen ga ik geen kaartje kopen. Er zijn veel mensen die dat wel doen en mijn inziens komt het grootste deel van die ticketverkoop voort uit mensen die willen zeggen "kijk, ik ben hip want ik ga naar Lowlands ipv naar het mainstream en dus verneukte/afgehaakte Pinkpop".
Trouwens: over het niet boeken van headliners en toch uitverkopen. De Foo Fighters staan dit jaar op Lowlands, dus wat nou geen headliners?
Werchter is trouwens ook nog niet uitverkocht
Nee er zijn (gisteren althansquote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:47 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]
Werchter is volledig uitverkocht
quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:03 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Nee er zijn (gisteren althans) nog kaarten voor de donderdag
quote:Rock Werchter is uitverkocht!
Thursday 24 May 2012
Net gingen de laatste dagtickets voor donderdag 28 juni de deur uit. En dat maakt dat Rock Werchter 2012 nu officieel en helemaal uitverkocht is. Per dag worden er 85.000 festivalgangers verwacht. 67.000 van hen hebben een combi-ticket op zak en zijn er de volle 4 dagen bij. Per dag zijn ook 18.000 dagtickets verkocht. Rock Werchter vestigt dit jaar een nieuw bezoekersrecord. Maar liefst 139.000 unieke bezoekers zullen present geven. Het vernieuwde Rock Werchter, dat dit jaar met een extra podium uitpakt, wordt gesmaakt. 81 artiesten zullen optreden waaronder kleppers zoals The Cure, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Editors, Elbow, dEUS, Jack White, The xx, Mumford & Sons, Snow Patrol en Florence + the Machine.
gross van de bezoekers --> grosquote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:52 schreef Pink_Floyd het volgende:
FOK!-review plus artiesten/sfeerfoto's, misschien sta je er nog wel tussen
http://frontpage.fok.nl/review/544936/1/1/50/evenement-pinkpop-2012.html
Of Lowlands en Werchter een typische sfeer hebben weet ik niet, ben er nog nooit geweest (dit jaar Werchter voor t eerst, alleen op vrijdag trouwens)quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:48 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Foo's zijn een stuk meer mainstream dan Metallica bv. Die laatste zal je echt niet snel op Lowlands zien.
Verder ben ik het helemaal met je eens over die idiote ticketverkopen, maar het zegt wel wat. Werchter, RaR en Lowlands starten allemaal een vroege voorverkoop, voor er iets/weinig bekend is. En ze verkopen wél allemaal tickets, omdat mensen weten wat ze kunnen verwachten, en om de sfeer gaan.
Pinkpop doet dat wijselijk niet, aangezien ze misschien 5000 a 10000 tickets verkopen van mensen uit de buurt of die-hards, maar een echte typische sfeer heeft Pinkpop niet, en de lineup kan ieder jaar weer een andere kant op, ze hebben flinke metal jaren gehad, met Tool, Marylin Manson, Metallica, maar ook hele 'poppy' jaren, of classic.
Ah ok, dan klopt t niet wat ze op StuBru zeidenquote:
Ik wou het net gaan verbeteren en toen was je me al voorquote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:07 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
gross van de bezoekers --> gros
Al stonken ze misschien wel.
nou, ik heb anders lekker vaak kunnen douchen. De camping was best rustig, dus geen superlange rijen vaak.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:15 schreef Pink_Floyd het volgende:
[..]
Ik wou het net gaan verbeteren en toen was je me al vooren na drie dagen klopte dat andere ook wel idd
, thanks!
Dat was het dit jaar al, leuk voor opa en zijn kleinkinderen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 00:40 schreef Poespas het volgende:
Het enige wat ik nog een beetje kan bedenken is dat ze een volledig 'classic' festival gaan worden, de omroep MAX onder de festivals
Ja dat viel mij ook ontzettend mee, vond het super vet!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:07 schreef Fuszy het volgende:
Zo hee, ik vond Linkin Park ook wel zeer vet. Vond het geluid, stem etc wel echt goed. Hoorde niet wat veel mensen altijd over LP zeiden. Dat ze zo slecht live waren, dit was gewoon genieten
Ik heb alleen één nummer gehoord op de radio vanaf Pinkpop, maar mijn oren gingen er spontaan van bloeden... Zo vals heb ik ze al lang niet meer gehoord.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:07 schreef Fuszy het volgende:
Onzin. De stemmen waren goed, al gaat er natuurlijk altijd een uithaal niet helemaal zuiver.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb alleen één nummer gehoord op de radio vanaf Pinkpop, maar mijn oren gingen er spontaan van bloeden... Zo vals heb ik ze al lang niet meer gehoord.
geluid op tv e nradio is vaak een heel stuk slechter dan hoe je het ervaart als je op het veld staat.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb alleen één nummer gehoord op de radio vanaf Pinkpop, maar mijn oren gingen er spontaan van bloeden... Zo vals heb ik ze al lang niet meer gehoord.
Wat een kutopmerking. Dat hij nou niet bekend is met die muziek betekent niet dat mensen die 40/50 jaar jonger zijn dan hij dat niet zijn.quote:Van Festival Dour krijg ik hele lijsten met namen van bands waar ik nog nooit van heb gehoord. Het is niet meer te belopen. Je hebt er als band ook helemaal niks aan om op een festival te spelen in een kleine tent voor 20 man.
Sowieso ook zijn voorstel voor die avondklok van 11 uur en dat een festival maar 3 dagen mag duren.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:14 schreef Darkestrah het volgende:
http://www.festivalinfo.n(...)_Europese_festivals/
Wat een irritante man is het ook.Ook dit stukje uit het originele bericht:
[..]
Wat een kutopmerking. Dat hij nou niet bekend is met die muziek betekent niet dat mensen die 40/50 jaar jonger zijn dan hij dat niet zijn.
Grootste nadeel van pinkpop naar mijn mening:quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:14 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Wat een kutopmerking. Dat hij nou niet bekend is met die muziek betekent niet dat mensen die 40/50 jaar jonger zijn dan hij dat niet zijn.
Ja, dat is toch wel de grootst mogelijke onzin die je je kunt bedenken... Dus alleen omdat hij dat wat betreft vergunningen niet rond krijgt, moeten alle andere festivals zich daar maar naar schikken?quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:15 schreef On het volgende:
[..]
Sowieso ook zijn voorstel voor die avondklok van 11 uur en dat een festival maar 3 dagen mag duren.
Te weinig bands vind ik een groter minpunt. Het is soms kiezen tussen twee dingen waar je niets mee hebt. Dan heb ik liever 4 verschillende dingen tegelijkertijd die ook nog eens een beetje variatie brengen. (Ook dat laatste is Pinkpop een beetje vreemd. Ze zetten er volgens mij andere acts neer om bepaalde doelgroepen te pleasen)quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:16 schreef Piger het volgende:
[..]
Grootste nadeel van pinkpop naar mijn mening:
- Festival eindigt veel te vroeg. Headliners die in het donker spelen met een leuke (licht)show eromheen, dat maakt de sfeer een stuk beter~!
Tijde dat die man naar een bejaardentehuis gaat!quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:14 schreef Darkestrah het volgende:
Ik herzie mijn mening:quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:19 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Te weinig bands vind ik een groter minpunt. Het is soms kiezen tussen twee dingen waar je niets mee hebt. Dan heb ik liever 4 verschillende dingen tegelijkertijd die ook nog eens een beetje variatie brengen. (Ook dat laatste is Pinkpop een beetje vreemd. Ze zetten er volgens mij andere acts neer om bepaalde doelgroepen te pleasen)
Heeft die man geen media-adviseur die hem vertelt wanneer hij zijn kop moet houden?quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:14 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Vorig jaar sloot ie een avond af met gezeik over btw-verhoging. Het is gewoon een zeikerige bejaarde geworden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:43 schreef henkde_j het volgende:
Trouwens ook knap waardeloos hoe hij het festival afsloot. Iedereen zat zich af te vragen of er na The Boss nog wat zou komen, dank woord, of iets van afsluitingsknaller. Maar nee. Bleef enkele minuten leeg en toen kwam Smeets een duf promopraatje houden. Wat een deceptie.![]()
Als hij dit nu even vlot voor het laatste nummer van Springsteen deed, en vervolgens Springsteen liet afsluiten met een knallende vuurwerk show, dan was het een stuk betere afsluiting geweest.
Net zoals zijn gezeur over werktijden. Daar wordt op festivals juist heel streng op toegezien. Heb zelf ook wel eens op Lowlands gewerkt, maar daar moesten we het niet in ons hoofd halen om arbo-regeltjes aan onze laars te lappen... Dan konden we echt meteen vertrekken en werd het bandje direct doorgeknipt. Daar werd heel streng op gecontroleerd, dat geldt dus ook voor het naleven van werktijden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:42 schreef Markeerstift het volgende:
Wat een onzincurfew om 11 uur. Festivalgangers kunnen zelf heel goed bepalen hoe lang ze door kunnen en willen gaan (op een paar na dan).
Inderdaad, ik weet dat ze op Sziget wel hele lange uren maken maar dat zijn dan weer Hongaarse standaarden denk ik dan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:47 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Net zoals zijn gezeur over werktijden. Daar wordt op festivals juist heel streng op toegezien. Heb zelf ook wel eens op Lowlands gewerkt, maar daar moesten we het niet in ons hoofd halen om arbo-regeltjes aan onze laars te lappen... Dan konden we echt meteen vertrekken en werd het bandje direct doorgeknipt. Daar werd heel streng op gecontroleerd, dat geldt dus ook voor het naleven van werktijden.
PVDA-er in hart en nieren hèquote:Op woensdag 30 mei 2012 13:48 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Wat doet die gast überhaupt op het podium?
Ben je lekker aan het feesten hoor je opeens weer gelul over kindertjes in Afrika.
Ik heb het inderdaad ook prima naar mn zin gehad. Ik vind de sfeer op Pinkpop ook heel leuk, ook op de camping 's avonds. Leuker dan op Lowlands.quote:Op woensdag 30 mei 2012 15:44 schreef VisStick het volgende:
Als ik het zo lees, dan heeft iedereen die naar Pinkpop is geweest een hele leuke tijd gehad, net als ik, en mensen die niet zijn geweest kraken het af, typisch.
Jan Smeets loopt een beetje te zeuren ja, maar die man hoort gewoon bij Pinkpop, net als die stomme roze hoedjes
Smeets had zelf ook liever andere bands geboekt, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd, vooral omdat Pinkpop 1 van de eerste festivals van het seizoen is. Volgend jaar is Pinkpop pas half juni, dus wellicht dat er dan weer een sterke line-up is en dan is alle kritiek weer een jaartje vergeten.
denk dat dat nogal afhankelijk is van welke campings bij welk festival tussen de sfeer op camping 1 op LL of A op PP merkte ik geen verschil.quote:Op woensdag 30 mei 2012 15:46 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad ook prima naar mn zin gehad. Ik vind de sfeer op Pinkpop ook heel leuk, ook op de camping 's avonds. Leuker dan op Lowlands.
Bands geven daar vaak geen toestemming voor...quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:12 schreef Fuszy het volgende:
De volledige concerten zijn niet opgenomen?
Ik kan alleen maar versies met een aantal nummers vinden en dat vind ik zo jammer. Volgens mij kon ik van vorig jaar Lowlands en de jaren daarvoor volledige concertregistraties vinden. Iemand een idee?
Dat klopt, maar vorig jaar waren de hele registraties van Coldplay, Foo Fighters en KoL volgens mij ook te vinden op internet.(een paar dagen dan) Qua lowlands heb ik de hele sets van Elbow, Flogging Molly en Frank Turner ook gezien. Lijkt me stug dat alle optredens nu niet meer volledig opgenomen mogen worden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 18:49 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Bands geven daar vaak geen toestemming voor...
Zie/lees je post nu pas: dat over van The Prodigy in het licht spelen dat was dus bij Bruce weer t geval dit jaar. Heeft volgens mij zeker de laatste 20 minuten (zo niet langer) in `t licht moeten spelen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:05 schreef Keyos het volgende:
[..]
Kijk, dit snap ik wel. Als je de line-up niet goed vindt ga je niet (zeker niet als je ver weg woont). Dat is een logische redenering. Maar ik krijg er gewoon keihard de sch**t van dat mensen IMHO Pinkpop gewoon afkraken omdat het Pinkpop/Jan Smeets is.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:59 schreef Kidney_bean01 het volgende:
Ben het eens met de line up die dit jaar niet sterk was van Pinkpop en de belachelijke uitverkoop praktijken van Lowlands.
Elk jaar ben ik benieuwd wat de line up is van Pinkpop. Ik ben zelf meerdere malen naar Pinkpop geweest. Maar dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, kon het programma mij gewoon niet boeien. Ik heb het thuis op de tv ook even bekeken, en op den duur zelfs uitgezet!Vroeger zou ik, samen met Dolf Jansen
, de hele uitzending afgekeken hebben. Het programma kon mij dit jaar gewoon niet boeien. Of te onbekende namen, of oudgedienden die al in de afgelopen jaren langs zijn geweest. Elk jaar kijk ik wat de line up is. Voor de prijs moeten er minstens 2 goede acts (waarvan 1 de headliner) zijn, wil ik helemaal naar Zuid-Limburg afreizen. Ik kan me voorstellen dat als je in de buurt woont, je gewoon gaat, maar hee.. voor mij is het niet naast de deur. Dit jaar konden de headliners mij niet boeien, en er stonden inderdaad veel door 3FM gepromote bands die zo 13-in-1-dozijn zijn dat ze me ook niet kunnen boeien.
QFT!quote:Over 3FM en Lowlands gesproken: de enige reden waarom ik die belachelijke kaartverkoop van Lowlands kan verklaren is dat er elk jaar een hype wordt gecreëerd, mede door 3FM, dat dit 'het hipste feestje van het jaar is'. Als je er niet bij bent, ben je niet 'hip', 'alternatief', etc. Ik denk echter dat Lowlands de laatste jaren dóór deze hype juist mainstream wordt. Ik zal in elk geval NOOIT een drie dagen kaartje van 180 euro o.i.d. kopen, terwijl ik nog geen eens weet wie er komt.
quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:39 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Fucking hell. Jan Smeets is echt aan het dementerenSchopt nu als een klein kind tegen de enkels van festivals die WEL lekker lopen
Met zo'n instelling van hem hoef ik helemaal niet meer naar Pinkpop
Ik snap die mensen nooit, gebeurt er eens een keer wat in je normaal gesproken altijd zo saaie dorp en ga je klagen. Ik zou het geweldig vinden als er een festival in mijn achtertuin gehouden zou worden dat dagelijks tot 3 uur 's nachts door zou gaan!quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:33 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Zie/lees je post nu pas: dat over van The Prodigy in het licht spelen dat was dus bij Bruce weer t geval dit jaar. Heeft volgens mij zeker de laatste 20 minuten (zo niet langer) in `t licht moeten spelen.
Verder kun je natuurlijk alles wel op Smeets afschuiven (waar ook een hoop in ligt, natuurlijk) maar niet alles. Dat het om 23uur moet stoppen ligt idd. aan de gemeente EN aan een hoop van de omwonenden die (serieus, dit was vorig jaar hier in de regionale pers groot nieuws) een klacht tegen Pinkpop hadden ingediend wegens geluidsoverlast. Dus dan kun je als festival wel willen vernieuwen qua openingstijden (als ie dat wilt natuurlijk) maar als je van de gemeente de vergunning niet krijgt ben je natuurlijk snel uitgepoept...
Tenzij je moet werken natuurlijk. Of niet van die muziek houdt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:14 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik snap die mensen nooit, gebeurt er eens een keer wat in je normaal gesproken altijd zo saaie dorp en ga je klagen. Ik zou het geweldig vinden als er een festival in mijn achtertuin gehouden zou worden dat dagelijks tot 3 uur 's nachts door zou gaan!
"zever, gezever!!"quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:45 schreef Timo20 het volgende:
check vooral de reacties van de Belgen op de Facebook pagina van Stu Bru:
https://www.facebook.com/studiobrussel/posts/183999315062440![]()
![]()
![]()
Daar zou ik dan gewoon rekening mee houden wat betreft werk, anders oordopjes en ramen dicht. En ach, als ik ook niet van die muziek zou houden, prima, die drie dagen overleef ik wel. Als andere mensen er plezier aan beleven, fine by me.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:19 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Tenzij je moet werken natuurlijk. Of niet van die muziek houdt.
Snap de omwonenden ook wel dat ze weinig zin hebben om tot 3 uur een festival in hun achtertuin te hebben. Maar tot een uurt je of 12/half 1 minimaal zou toch moeten kunnen. Met misschien een uitzondering voor de maandag ivm de dinsdag werk-dag
Jij hebt vast geen kinderen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:57 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar zou ik dan gewoon rekening mee houden wat betreft werk, anders oordopjes en ramen dicht. En ach, als ik ook niet van die muziek zou houden, prima, die drie dagen overleef ik wel. Als andere mensen er plezier aan beleven, fine by me.
Tis wel meer dan drie dagen he, op dat terrein zijn ook andere concerten.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:57 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar zou ik dan gewoon rekening mee houden wat betreft werk, anders oordopjes en ramen dicht. En ach, als ik ook niet van die muziek zou houden, prima, die drie dagen overleef ik wel. Als andere mensen er plezier aan beleven, fine by me.
Natuurlijk makkelijk praten omdat jij een festival liefhebber bent (gok ik zo, heb niet alles gelezenquote:Op donderdag 31 mei 2012 11:57 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, wij lagen er ook in te slapen, dat was ook het ergste. De tas lag naast me, die hebben ze dus gepakt. Brr... Qua geld viel het wel mee, maar ¤60,-. Portemonnees ook teruggevonden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:31 schreef Fuszy het volgende:
Ja dat heb ik gehoord. Op camping B zijn ze 's nachts aan de haal gegaan met flink wat tenten. Ook toen er mensen in lagen te slapen. Bij mij gelukkig niets, maar het lijkt me echt zwaar klote.
Zo lekker is dat, dan lig je inderdaad niet echt relaxt in je tent.quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:48 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Ja, wij lagen er ook in te slapen, dat was ook het ergste. De tas lag naast me, die hebben ze dus gepakt. Brr... Qua geld viel het wel mee, maar ¤60,-. Portemonnees ook teruggevonden.
De nachten daarna hebben we ook geprobeerd de tent van binnen af te sluiten, door de ritsen aan elkaar vast te maken. Mja, er schijnt ook wel eens door tenten heen gesneden te worden, dus dat voorkom je sowieso niet.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:06 schreef Luni het volgende:
[..]
Zo lekker is dat, dan lig je inderdaad niet echt relaxt in je tent.
Ja, de tas lag dus net niet naast mn hoofd, maar t scheelde niet veel.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:24 schreef VisStick het volgende:
Kostbare spullen leg ik 's nachts altijd naast mijn hoofd. Die kunnen ze niet pakken zonder dat ik wakker wordt. Ik slaap overigens sowieso slecht in zo'n pokke tentje. Misschien volgend jaar maar een hotel in de buurt boeken ofzo, ik wordt tenslotte ook een dagje ouderMaar dan moet je dat wel nu al doen zeker?
Enne, als je daar gaat wonen, dan weet je toch dat je af en toe wat geluidsoverlast hebt? Moet je niet achteraf gaan lopen zeuren.
Godzijdank niet neequote:
Die drie keer per jaar hooguit?quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:58 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Tis wel meer dan drie dagen he, op dat terrein zijn ook andere concerten.
3 dagen een Formule 1 race in mijn achtertuin? Als het eens kon, heel graagquote:Op donderdag 31 mei 2012 14:07 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Natuurlijk makkelijk praten omdat jij een festival liefhebber bent (gok ik zo, heb niet alles gelezen)
Zou jij het prima vinden om 3 dagen een Formule 1 race in je achtertuin te hebben bijvoorbeeld (Ook 's nachts doorgaan natuurlijk) ? Of een vliegtuigshow (met nachtvliegen). En dan zoals egeltje1985 al zegt, ook nog af en toe een los dagje in het jaar.
Ik ga ook graag naar festivals hoor, maar ik snap de omwonenden ook wel een beetje
Ik kan er echt niet bij dat je 's nachts beroofd bent. Je loopt dan als dief zo'n groot risico. Bij de meeste tenten moet je minimaal 2 ritsen openen zonder dat je iemand wakker maakt. Vervolgens is vluchten ook onmogelijk door die hindernisbaan van tentjes.quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:30 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk elke avond ook echt moe was en blij was weer op de camping te zijn. Maar ik heb ook niet meer zo goed geslapen na de eerste nacht beroofd te zijn, ik schrok overal wakker van.
Het gebeurt wel degelijk, is een paar jaar geleden bij een vriendin van me ook gebeurd. En die editie zat er ook eentje bijna bij mij in de tent, maar die heb ik er toch snel uit gewerkt. Hij beweerde met een zatte kop dat hij dacht dat het zijn tent was, maar dat kan natuurlijk ook een trucje zijn geweest. Ik miste niets, maar die vriendin was ook haar tasje kwijt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ik kan er echt niet bij dat je 's nachts beroofd bent. Je loopt dan als dief zo'n groot risico. Bij de meeste tenten moet je minimaal 2 ritsen openen zonder dat je iemand wakker maakt. Vervolgens is vluchten ook onmogelijk door die hindernisbaan van tentjes.
Weet je zeker dat je spullen niet uit je tent gejat zijn wanneer je er niet was? Een dief wil echt niet zulke grote risico's lopen.
juist wel, als je aan het slapen bent weet je als dief zeker dat alle (kostbare) spullen ook in de tent ligt en overdag heb je die gewoon bij je op het terreinquote:Op donderdag 31 mei 2012 15:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ik kan er echt niet bij dat je 's nachts beroofd bent. Je loopt dan als dief zo'n groot risico. Bij de meeste tenten moet je minimaal 2 ritsen openen zonder dat je iemand wakker maakt. Vervolgens is vluchten ook onmogelijk door die hindernisbaan van tentjes.
Weet je zeker dat je spullen niet uit je tent gejat zijn wanneer je er niet was? Een dief wil echt niet zulke grote risico's lopen.
Eer dat jij wakker bent en uit je tent bent is de dief al weg. Waar is het risico dan?quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Het was mn handtas, die ik overdag de hele tijd bij me had. Toen we wakker werden waren de ritsen een stuk open, wat we niet zelf gedaan hadden. Mn handtas en de inhoud lag in de voortent verspreid. Behalve het geld dus. De kaartjes en de bonnen hadden we nog. En mn portemonee werd een stuk verderop gevonden op de camping, waar ook mensen snachts beroofd waren. Dus ja, ik weet het zeker.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Zeker niet. Toevallig wilde een maat van mij die in een andere tent sliep 's nachts wat uit mijn tent pakken. Ik werd wakker en greep hem meteen vast. Damn wat schrokken wij ons beide de teringquote:Op donderdag 31 mei 2012 16:13 schreef Fuszy het volgende:
[..]
Eer dat jij wakker bent en uit je tent bent is de dief al weg. Waar is het risico dan?
misschien dat het 10x mis gaat op 100. Er zijn mensen die vast slapen. Dat jij een uitzondering bent, tja.quote:Op donderdag 31 mei 2012 16:16 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Zeker niet. Toevallig wilde een maat van mij die in een andere tent sliep 's nachts wat uit mijn tent pakken. Ik werd wakker en greep hem meteen vast. Damn wat schrokken wij ons beide de tering![]()
Als hij een dief was, dan hadden wij hem zeker te pakken gehad
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:33 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zou het eigenlijk wel knap vinden als ze bij mij iets zouden jatten, ik kan mijn spullen in een tent zelf al nooit vinden
Nee niet meer, helaas. Ook dat is door t gezeur van omwonenden en gemeente de afgelopen ongeveer 10 jaar afgeschaft geworden...quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:58 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Tis wel meer dan drie dagen he, op dat terrein zijn ook andere concerten.
Bedankt voor het nuttige commentaarquote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
Pinkpop is nog nooit een tof festival geweest en Jan Smeets is een lul.
Veel plezier volgend jaar daar.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:49 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Bedankt voor het nuttige commentaar![]()
![]()
![]()
![]()
Laat me raden: je bent er nog nooit geweest
Het is wel hypocriet om zoiets te zeggen, terwijl je een dance tent op de campings laat plaatsen en daarnaast nog films laat draaien vanaf 11 uur of half 12quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:23 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Laat Jan Smeets het maar niet horen, anders komt hij er volgend jaar persoonlijk op toezien dat je om half twaalf in je tentje ligt
Ja en ik vind het ook vrij zinloos om films zonder geluid te brengen en ze al om 22.00u te laten beginnen. Op dat tijdstip is de laatste act van de dag nog volop bezig!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:30 schreef Fuszy het volgende:
[..]
Het is wel hypocriet om zoiets te zeggen, terwijl je een dance tent op de campings laat plaatsen en daarnaast nog films laat draaien vanaf 11 uur of half 12
Volgens mij heeft hij een ander Nederland voor ogen dan waar ik woonquote:"Nederland is nu net het land waar persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid hoog staan aangeschreven."
De film had wel geluid. Ik was er even langsgelopen de tweede dag.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:04 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Ja en ik vind het ook vrij zinloos om films zonder geluid te brengen en ze al om 22.00u te laten beginnen. Op dat tijdstip is de laatste act van de dag nog volop bezig!![]()
Wie gaat er dan nu zo'n film kijken?
Ik herinner me dat een jaar of vijf geleden er ook de gelegenheid was om op grote hoogten te gaan zitten. Daarop stonden bijbehorende stoelen. Dat is nu ook niet meer, vreemd vind ik dat...
Elke keer als ik s avonds langs dat terrein met die kraampjes loop zijn er misschien maar
drie tot vijf mensen aan het kijken...
Oh oké. Maar wat heb je aan fragmenten van een film?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:12 schreef henkde_j het volgende:
[..]
De film had wel geluid. Ik was er even langsgelopen de tweede dag.
Opzich leuk. Maar zonde van je tijd om er een hele film te gaan kijken.
Onderweg naar de camping zijn we even wezen kijken wat het was en even zitten natuurlijkquote:Op zondag 3 juni 2012 21:54 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Oh oké. Maar wat heb je aan fragmenten van een film?
Relaxt!quote:Op zondag 3 juni 2012 22:02 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Onderweg naar de camping zijn we even wezen kijken wat het was en even zitten natuurlijk![]()
Vervolgens verder in de feesttent op camping B
mooi verhaal, omdat hij links en rechts wordt ingehaald door andere festival moet dus HIJ niet innoveren, maar de andere festivals maar dmv regelgeving worden gedwongen niet langer, later of harder dan Pinkpop te zijn?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:23 schreef Luni het volgende:
Sziget over Jan Smeets: "Komt dat door Geert Wilders?"Ook Werchter en Dour verwerpen ideeën
De festivals Sziget, Rock Werchter en Dour zien helemaal niks in de voorstellen van Jan Smeets. De Pinkpop-directeur pleitte gisteren voor een avondklok, een maximum van drie dagen en geluidsrestricties voor festivals. De Nederlandse Sziget-woordvoerder Elroy Thümmler reageert vol ontsteltenis: "Is dit serieus? Een stel Hongaren vroeg me: 'Komt dat nou door Geert Wilders?'" Het Hongaarse Sziget duurt zeven dagen, terwijl de beide Belgische festivals ieder vier dagen duren. Gister liet organisator Mojo al weten het niet met Smeets' uitspraken eens te zijn.
Sziget"Wij zijn er niet direct voorstander van. We vinden dat er al genoeg regeltjes zijn voor mensen in het algemeen en festivals in het bijzonder", reageert woordvoerder Marc Steens namens Dour Festival. "Als je meer regels oplegt, gaat de fun eraf. Bij Dour bestaat de fun eruit dat het feest tot vijf uur doorgaat en wie zijn wij om mensen die lol te ontzeggen?" Sziget startte in 1993 als festivalweek en gaat zeven dagen lang 24 uur per dag door, volgens Elroy Thümmler van Ostfest, die in Nederland PR doet voor Sziget en het vierdaagse Servische Exit Festival. "We hebben op Sziget tussen de vijftig en zestig podia, maar niet alles is 24 uur open. En we werken in ploegendiensten. Als je dit niet wil, dan moet je ook geen dingen meer bij de AH kopen."
'Headliners beter tot recht als donker is'
"Het festival afsluiten om 23.00 uur? Tuurlijk niet", reageert Nele Bigaré namens Rock Werchter. "De show van headliners komt veel beter tot zijn recht als het donker is. Een festivaldag in Werchter duurt tot iets na 2.00 uur op donderdag, vrijdag en zaterdag en tot 1.00 uur op zondag. Aangezien de festivaldag pas start rond of na de middag kunnen de festivalgangers rustig uitslapen alvorens de volgende festivaldag te starten." Een vierdaags festival is 'perfect haalbaar', zo bewijst Werchter volgens Bigaré al sinds 2003. "De arbeidswetgeving qua werkuren, shiftverdelingen, rusttijden en veiligheid op het werk wordt strikt toegepast. Medewerkers worden trouwens niet verplicht om de volle vier dagen mee te draaien. Velen werken slechts twee of drie dagen."
In België controleert de overheid streng op naleving van die arbeidswetgeving. Werchter en Dour vinden Smeets' zorgen voor overbelasting van personeel dan ook niet terecht. Ook voor geluidsnormen zijn volgens de woordvoerder al uitstekende regels. Dour en Werchter houden zich aan die decibel-normen. "Wij hebben sinds vorig jaar met muziekclubs een charter opgesteld om de norm van 103 dB(A) gemeten over een kwartier te respecteren. Dat is een convenant dat volgens Berend Schans (directeur De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, red.) ook in Nederland van kracht is."
'Voor veel Nederlanders is zeven dagen nog niet genoeg'
Tornen aan de vierdaagse formule ziet ook Dour niet zitten. "We hebben al sinds 1997 vier dagen. Dat is een traditie en het zou raar overkomen als we er nu aan gaan sleutelen. Bovendien is het nu eenmaal wat de mensen willen." Dat geldt evenzeer voor Werchter volgens Bigaré: "Rock Werchter is keer op keer volledig uitverkocht. Festivalgangers lassen regelmatig een pauze in, gaan chillen of uitrusten op de camping. Bovendien bieden we ook dagtickets aan."
Drie dagen? Volgens Thümmler is voor veel Nederlanders zelfs zeven dagen niet genoeg. "Sziget zet sinds twee jaar treinen vanuit Nederland in. Die starten al op vrijdag en inclusief de feesten in de treinen heb je dan elf dagen Sziget." In Boedapest kent het festival ook een aanloop van twee dagen met pre-party's en het terrein gaat nu een dag eerder open. "Daarmee zijn we al acht dagen open, dus eigenlijk werken we juist aan uitbreiding." Steens snapt Smeets wel: "Het klopt dat als iemand vier dagen voluit gaat, dat behoorlijk slopend gaat zijn. Dat ga ik niet ontkennen, maar dat is een persoonlijke keuze en wij hebben er nog nooit problemen mee gehad."
'Je moet als festival meegaan met de tijd'
Op EU-wetgeving zitten de festivals niet te wachten. "Dat lijkt me ook moeilijk haalbaar als je ziet dat er nog altijd geen Europese regelgeving op geluidsnormen komt", reageert Steens namens Dour. "Ik vind het een rare poging van Jan." Op Sziget gaan ze sowieso wat ruimer om met regels en verboden. "Eén van de redenen dat Sziget zo populair is en vorig jaar liefst 15.000 Nederlanders ontving, is dat de regelgeving zo relaxed is. Je mag je tent hier echt overal neerzetten. Dan komt een festivaldirecteur met meer regelgeving aanzetten. Ik denk dat mensen juist minder willen." Bij Sziget, ontstaan na de val van de muur uit verschillende gelijkgezinde festivals, verpest je daar volgens Thümmler "het hele concept van vrijheidsbeleving" mee.
Thümmler: "Ik denk dat Smeets geen idee heeft wat een festival ook kan zijn, behalve een podium met mensen ervoor. Laat Pinkpop gewoon Pinkpop zijn, ik snap niet waar hij zich mee bemoeit om andere festivals de les te lezen." Steens verwondert zich dat deze voorstellen uit Nederland komen. "Nederland is nu net het land waar persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid hoog staan aangeschreven." De Dour-woordvoerder wijt het aan de tijdsgeest: "In de periode dat Jan met Pinkpop begon, had Rock Werchter één podium en acht bands. Die formule is niet meer van nu en je moet als festival wel meegaan met de tijd."
Onverstandig wil Steens de uitlatingen van Smeets niet noemen. "Het staat hem vrij om het debat te openen, maar ik zie het nut er niet van in."
thxquote:Op zaterdag 9 juni 2012 23:35 schreef Peter88Online het volgende:
Een uur durende samenvatting van Pinkpop 2012 NU op Nederland 3.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |