Ik beloof je, ik zal niet zeiken als een leeuw je op eet. Deal?quote:Op donderdag 10 mei 2012 20:16 schreef Cigarette het volgende:
Ik snap vegetariërs niet.
Mensen horen bij de natuur en zijn alleseters, ik bedoel je hoort ze toch ook niet zeiken als een leeuw een gazelle opeet?
Pinkyswear?quote:Op donderdag 10 mei 2012 20:31 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik beloof je, ik zal niet zeiken als een leeuw je op eet. Deal?
Je kunt prima zonder dierlijke producten, als je je dieet maar goed plantquote:Op donderdag 10 mei 2012 20:35 schreef ieniminimuis het volgende:
hehe ik denk dat ik te weinig vlees en te weinig dierlijke producten eet om mee te kunnen doen aan de challenge, bij nog minder en ik ga te ongezond eten.
dus nee ik doe niet mee, want er valt weinig te verminderen.
Je kan ook iemand anders uitdagen mee te doenquote:Op donderdag 10 mei 2012 20:35 schreef ieniminimuis het volgende:
hehe ik denk dat ik te weinig vlees en te weinig dierlijke producten eet om mee te kunnen doen aan de challenge, bij nog minder en ik ga te ongezond eten.
dus nee ik doe niet mee, want er valt weinig te verminderen.
Ze laten het, voor zover ik begrijp, aan de deelnemers over waar ze de grens trekken. Vegetarisch of plantaardig.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 11:53 schreef il_Tonno het volgende:
als je ook geen dierlijke producten als melk mag gebruik waarom heet het dan niet de veganchallenge?
• 1 Je zal je vrienden verbazen met onze recepten voor heerlijke plantaardige gerechten die zij nog niet kenden!quote:7 redenen waarom het aangaan van deze uitdaging jouw leven beter maakt:
Ja, zover gaat Guuskes kennis ook wel. Maar is het een spamsite? Omdat ze zeggen dat ze elke dag recepten gaan sturen. In welke vorm? Staat Guuskes mailbox tot in einde van jaren vol met elke dag een kut recept van 3 regels en als bijproduct een zooi spam?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:02 schreef jerney het volgende:
Guuske, gewoon dat vinkje weghalen, dat proberen ze op elke site waar je je kan aanmelden.
quote:Soms staat ei onder een andere naam vermeld op het etiket. Houd daarom bij het kopen van producten de volgende aanduidingen op het etiket in de gaten.
Aanduidingen op het etiket
Albumine
Avidine
Conalbumine
Eigeel
Eipoeder
Eiwit
Fosfatidylserine
Fosfolipiden
Globuline
Lectine
Lipovitellin
Livetine
Lysozume
Ovalbumine
Ovoglobuline
Ovomucine
Ovomucoid
Ovosucrol
Ovotransfarine
Phosvitine
Jerneyke weet het ook nietquote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ja, zover gaat Guuskes kennis ook wel. Maar is het een spamsite? Omdat ze zeggen dat ze elke dag recepten gaan sturen. In welke vorm? Staat Guuskes mailbox tot in einde van jaren vol met elke dag een kut recept van 3 regels en als bijproduct een zooi spam?
Guuske kan ook een alias maken op zijn account voor dit doel maar Guuske gaat niet meewerken aan propaganda en denkt hier misschien wel anderen mee te behoeden
Welcome to my worldquote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:13 schreef Guus Muisarm het volgende:
Guuske denkt dat het niet meevalt:
[..]
http://www.waardelozehaan(...)i/eivrije-producten/
Moet je eerst met een compleet boek je boodschappen gaan doenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:13 schreef Guus Muisarm het volgende:
Guuske denkt dat het niet meevalt:
[..]
http://www.waardelozehaan(...)i/eivrije-producten/
Het is eigenlijk vrij eenvoudig om op een produkt te zetten of het eivrij isquote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:53 schreef trovey het volgende:
[..]
Moet je eerst met een compleet boek je boodschappen gaan doen...duurt het nog langer voordat je die wekelijkse boodschappen binnen hebt.
Die is dan weer niet echt standaard in een supermarkt te krijgen hè, en de prijzen van een reformzaak zijn niet echt degenen die goed samengaan met mijn portemonee.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het is eigenlijk vrij eenvoudig om op een produkt te zetten of het eivrij is
zoals hier
http://www.bio4u.nl/vetara-eivrije-mayonaise-240g-p-725.html
het ei van columbus
Nee maar het hoeft ook helemaal niet zo duur, als ze het gewoon massaal in de supermarkt gaan verkopen zou een stuk schelen, je moet je ook gek zoeken naar mayonaise waar vrije uitloopquote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:30 schreef trovey het volgende:
[..]
Die is dan weer niet echt standaard in een supermarkt te krijgen hè, en de prijzen van een reformzaak zijn niet echt degenen die goed samengaan met mijn portemonee.Kom er soms wel eens als ze een leuke aanbieding/tegen de datum prijsjes hebben(ook de vegetarische dingen) maar om daar standaard mijn boodschappen te halen gaat niet lukken.
Kan je ook met veganaise.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:23 schreef Guus Muisarm het volgende:
Over mayonaise zou ik me niet al te veel zorgen maken, dat kan je sjiek hendig (copyright Maikuul) zelf maken.
Maar daar zitten eieren in.
Van eten ga je sowieso doodquote:Op vrijdag 11 mei 2012 23:30 schreef Tanin het volgende:
Nog minder dierlijke producten dan ik al eet is niet gezond. Maar leuk initiatief.
Ja, maar ik heb nu al moeite met genoeg eiwitten binnen te krijgen dat ik echt niet nog minder ga eten (ik eet al slechts 1 keer per 2 weken ofzo vlees).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Van eten ga je sowieso dood![]()
http://www.blijpartij.nl/page80.php
http://mens-en-gezondheid(...)lijke-e-nummers.html
Hopenlijk houden ze daar ook rekening mee
Misschien staan hier nog tips voor je?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:22 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb nu al moeite met genoeg eiwitten binnen te krijgen dat ik echt niet nog minder ga eten (ik eet al slechts 1 keer per 2 weken ofzo vlees).
Je krijgt makkelijke recepten en tipsquote:Op vrijdag 11 mei 2012 23:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar ik wil helemaal niet ALLES zelf makendan ben je 24 uur per dag bezig....
Ik hoop wel dat ze een beetje makkelijke recepten gaan sturen niet dat je eerst je eigen
koe moet gaan melken ofzo, heb ik dan ook weer geen zin in
Dat is knap. Voor eiwittekort moet je nl. erg je best doen. Maar mss mag je vanwege allergie weinig eten ofzo?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:22 schreef Tanin het volgende:
Ja, maar ik heb nu al moeite met genoeg eiwitten binnen te krijgen dat ik echt niet nog minder ga eten (ik eet al slechts 1 keer per 2 weken ofzo vlees).
Guus, we hebben wel degelijk een watertekort op aarde, een groeiend tekort bovendien (van drinkwater; zout water is er genoeg, maar daar kunnen noch planten van bewaterd worden, noch dieren in hun drinken van worden voorzien). Verder tof dat je ondanks je scepsis toch een poging wil wagenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:41 schreef Guus Muisarm het volgende:
• 6 Je voetafdruk op de wereld wordt kleiner. Dierlijke producten vragen zeer veel grondstoffen als water en voedsel. Wist je dat voor een kilo rundvlees 16.000 liter water nodig is? En de soja-plantages in de Amazone verdringen het regenwoud, met name voor diervoeding. (bron)
Nou en? Alsof we een water tekort hebben op aarde. Denk je dat dieren een evenhoge waterzuiverheid drinken als iemand hier in Eindhoven uit de kraan tapt? Of dat die sojaplant klaagt over dat ze geen Evian krijgt?
Dat klinkt als een échte uitdagingquote:Op donderdag 17 mei 2012 13:04 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb me ingeschreven. Van nergens over nadenken en zoveel mogelijk vlees eten naar 5 dagen per week vegetarisch en 1 dag per week veganistisch.
Bij de AH (in elk geval de XL waar ik boodschappen doe) verkopen ze twee merken mayo van vrije uitloop eieren; Calvé en Amora, maar beter nog; AH verkoopt ook "AH puur en eerlijk" mayonaise met biologische eieren.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nee maar het hoeft ook helemaal niet zo duur, als ze het gewoon massaal in de supermarkt gaan verkopen zou een stuk schelen, je moet je ook gek zoeken naar mayonaise waar vrije uitloop
eieren in zittentot nu toe heb ik 1 winkel gevonden en dat is C1000 de Olijf mayonaise van Calvé
in de rest zitten allemaal scharrelkip eieren, die zijn bijna net zo erg als legbatterij eieren
Uhhhh ...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:52 schreef cinnamon_M het volgende:
7 dagen per week vegetarisch, 3 dagen per week plantaardig.
Da's niet helemaal waar. Het water is er wel maar niet overal. DAAR zit het probleem.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Guus, we hebben wel degelijk een watertekort op aarde, een groeiend tekort bovendien
Plantaardig = veganistisch = alleen planten (en paddenstoelen)quote:
Ik snapte wat je bedoelde, en natuurlijk hoef je geen gezuiverd water te hebben voor de plantjes etc. Maar of het water wel of niet gezuiverd is heeft natuurlijk geen enkele invloed op de hoeveelheid beschikbaar water, en het punt is nu juist dat in verschillende regio's er een tekort aan zoet water is (en dan heb ik het uiteraard niet over gezuiverd kraanwater), en dat dat tekort tot dusver alleen maar toeneemt aangezien de waterbehoefte p.p. gemiddeld genomen nog steeds toeneemt. In diverse Afrikaanse landen ontstaat trouwens watertekort op bep. plekken door het verbouwen van groenten die geëxporteerd worden naar Europa (wat los staat van het punt over vlees uiteraard, maar toch). Bij kustgebieden daalt het (zoete) grondwater waardoor het zeewater opneemt en daardoor is de grond niet meer te bebouwen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:02 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar. Het water is er wel maar niet overal. DAAR zit het probleem.
Overigens, als voorbeeld, we hebben bij die ramp in Haiti een nederland schip neergelegd die drinkwater uit zeewater maakt.
Edit: Genoeg zoet water (denk alleen al aan de enorme ijsbergen noord en zuidpool) maar het bevindt zich niet waar je het nodig hebt /edit
Maar m'n post was eigenlijk meer als dat je niet de hoge kwaliteit nodig hebt die hier uit de kraan komt om planten te voorzien. Ik snap ook wel dat je met puur zeewater geen tarwe kan laten groeien. Gewoon ongezuiverd water uit (bv) rivier is goed genoeg.
Dan heb ik het wel over normale rivieren, niet diegene die vol met chemische muk zitten van fabrieken maar dan hebben we het over het verontreinigen van water wat er op zich wel is.
Kloptquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Plantaardig = veganistisch = alleen planten (en paddenstoelen)
Vegetarisch = lacto-ovo-vegetarisch oid = planten en zuivel.
Of zo begreep ik het
Als jij me een studie laat zien dat het eten van dierlijke producten ongezonder is dan een dieet van exclusief plantaardige producten wil je nog best serieus nemen maar dit is natuurlijk een knappe stelling zonder onderbouwing.quote:Op donderdag 10 mei 2012 20:06 schreef TechXP het volgende:
Zodoende bespaar je de aarde een beetje meer. En natuurlijk dieren. En beter voor je gezondheid en het milieu. Nou ja.. genoeg goede voordelen
Ik snap niet waarom dat ''vleeseters'' zich altijd zo moeten afzetten tegen niet-vleeseters,quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Als jij me een studie laat zien dat het eten van dierlijke producten ongezonder is dan een dieet van exclusief plantaardige producten wil je nog best serieus nemen maar dit is natuurlijk een knappe stelling zonder onderbouwing.
Ik val het niet aan hoor, echt niet. Ik vind echter dat er nogal wat aannames worden gemaakt in de openingspost. Bewijs dat het gezonder is heb ik niet, wel weet ik dat wij (als soort) zo in elkaar zitten dat er een behoefte is aan zowel dierlijke als plantaardige producten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dat ''vleeseters'' zich altijd zo moeten afzetten tegen niet-vleeseters,
of het nu Vegetariers of Veganisten zijn, wij vallen jullie toch ook niet aan?
Je vraagt om een studie?
Hiero...
the China Study
http://www.uitdaging.net/shop/pg/the_China_Study.html
Heb jij een voorbeeld waarom het eten van vlees gezonder is dan het eten van geen vlees
of dierlijke producten?
Voor wat hoort wat tenstlotte.
Ik ben niet zo van het smijten met studies, maar sinds ik veganistisch met af en toe vis eet, voel ik mij stukken beter. Vroeger had ik altijd buik- en hoofdpijn. Iets waar ik nu alleen nog af en toe last van heb wanneer ik per ongeluk dierlijk heb binnengewerkt. Of door een virus ofzo.quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Als jij me een studie laat zien dat het eten van dierlijke producten ongezonder is dan een dieet van exclusief plantaardige producten wil je nog best serieus nemen maar dit is natuurlijk een knappe stelling zonder onderbouwing.
Zelfs die virus versla ik volgens mij nog met gemakquote:Op donderdag 24 mei 2012 13:08 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van het smijten met studies, maar sinds ik veganistisch met af en toe vis eet, voel ik mij stukken beter. Vroeger had ik altijd buik- en hoofdpijn. Iets waar ik nu alleen nog af en toe last van heb wanneer ik per ongeluk dierlijk heb binnengewerkt. Of door een virus ofzo.
http://www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:24 schreef HostiMeister het volgende:
Als jij me een studie laat zien dat het eten van dierlijke producten ongezonder is dan een dieet van exclusief plantaardige producten wil je nog best serieus nemen maar dit is natuurlijk een knappe stelling zonder onderbouwing.![]()
Zo ! geen wonder dat ik me stukken beter voelquote:Op donderdag 24 mei 2012 17:56 schreef TechXP het volgende:
[..]
http://www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357
"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. "
"The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease."
"Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians."
" Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates. "
Verder is dit WHO rapport interessant: https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/1879 (zie de kamervragen voor referentie)
Waarschijnlijk welquote:Als je dat restaurant van je gaat openen, denk je dan ook aan mensen die ''mee willen nemen '' ?![]()
Een soort van afhaalchinees maar dan anders
Even advocaat van de duivel spelen: het lijkt me dat dit soort onderzoeken niet aantonen dat vegetarisch eten gezond is, maar alleen dat vegetariers gemiddeld gezonder zijn.quote:Vegetarian Men at Reduced Risk for Heart Disease
Ik snap je punt, maar het is toch een redelijke consensus dat minder dierlijke eiwitten leidt tot een betere gezondheid. Dit vind ik toch wel onderhand een algemeen feitje, maar jammer als dat blijkbaar nog niet zo ingeburgerd is.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:19 schreef GS42 het volgende:Even advocaat van de duivel spelen: het lijkt me dat dit soort onderzoeken niet aantonen dat vegetarisch eten gezond is, maar alleen dat vegetariers gemiddeld gezonder zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat vegetariers (gemiddeld) ook actiever zijn, meer sporten en minder ongezond snoepen omdat je al een voorselectie hebt van mensen die bewust over hun levensstijl hebben nagedacht. Mogelijk heeft wel of geen vlees eten geen enkele invloed. Ik heb de onderzoeken niet gelezen en kan dus niet zeggen of ze met alle factoren rekening hebben gehouden, maar dat lijkt me erg lastig.
Oftewel, pas op welke conclusies je uit wetenschappelijk onderzoek trekt.
Nah, mensen zijn dom en de propagandamachines van Wakker Dier & Co rijk. Maar met de waarheid heeft het niet veel te maken. Je hebt ook paleoidioten die precies het tegenovergestelde beweren.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:50 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar het is toch een redelijke consensus dat minder dierlijke eiwitten leidt tot een betere gezondheid.
De propagandamachine van WD is juist pro-dierlijke eiwitten.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:54 schreef RobinOok het volgende:
Nah, mensen zijn dom en de propagandamachines van Wakker Dier & Co rijk.
ja die heb je ook.quote:Maar met de waarheid heeft het niet veel te maken. Je hebt ook paleoidioten die precies het tegenovergestelde beweren.
Vlees en vis bevatten veel purines (afbraakproduct van DNA), die weer worden afgebroken tot urinezuur, wat de kans op hart en vaatziekten vergroot.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:19 schreef GS42 het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel spelen: het lijkt me dat dit soort onderzoeken niet aantonen dat vegetarisch eten gezond is, maar alleen dat vegetariers gemiddeld gezonder zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat vegetariers (gemiddeld) ook actiever zijn, meer sporten en minder ongezond snoepen omdat je al een voorselectie hebt van mensen die bewust over hun levensstijl hebben nagedacht. Mogelijk heeft wel of geen vlees eten geen enkele invloed. Ik heb de onderzoeken niet gelezen en kan dus niet zeggen of ze met alle factoren rekening hebben gehouden, maar dat lijkt me erg lastig.
Oftewel, pas op welke conclusies je uit wetenschappelijk onderzoek trekt.
Je zegt het goed: MINDER dierlijk eiwit, niet GEEN dielijk eiwit. Dat is meteen het probleem van alle wakker-dier-volkert-vega-palestina-sjaal-dr.martens-zeikstralen. En wel roken zeker.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:50 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar het is toch een redelijke consensus dat minder dierlijke eiwitten leidt tot een betere gezondheid. Dit vind ik toch wel onderhand een algemeen feitje, maar jammer als dat blijkbaar nog niet zo ingeburgerd is.
Daarnaast kan je stellen dat juist dat anders denken over voeding/leefwijze bij vegetarier zijn hoort en dat minder nadenken over voeding/leefwijze bij vleeseten hoort. En dan zou dit toch een goede weergave zijn van dat vegetarier zijn bevordelijk is voor je gezondheid.
Ik word moe van mensen die beweren dat een vegetarisch dieet ongezond is, zonder dat ze er iets van weten. Laat iedereen eten wat hij zelf wil.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je zegt het goed: MINDER dierlijk eiwit, niet GEEN dielijk eiwit. Dat is meteen het probleem van alle wakker-dier-volkert-vega-palestina-sjaal-dr.martens-zeikstralen. En wel roken zeker.
Ik word een beetje moe van al die propaganda met een moraal gelijk.
Ik durf hier en nu direct te beweren dat ik er meer vanaf weet dan jij. Een vegetarisch dieet bevat overigens ook gewoon dierlijk eiwit oa uit melk en/of ei.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:26 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik word moe van mensen die beweren dat een vegetarisch dieet ongezond is, zonder dat ze er iets van weten. Laat iedereen eten wat hij zelf wil.
Oh really?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik durf hier en nu direct te beweren dat ik er meer vanaf weet dan jij. Een vegetarisch dieet bevat overigens ook gewoon dierlijk eiwit oa uit melk en/of ei.
Ik word vaste klantquote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:38 schreef TechXP het volgende:
[..]
Amsterdam richt ik mij op. Veel marktmogelijkheden daar nog. Weinig concurrentie.
Ik beweer niet dat het ongezond is. Ik bestrijd de stelling dat het gezond is.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:26 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik word moe van mensen die beweren dat een vegetarisch dieet ongezond is, zonder dat ze er iets van weten. Laat iedereen eten wat hij zelf wil.
Zo is het.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat het ongezond is. Ik bestrijd de stelling dat het gezond is.
Daar is nog nooit bewijs voor geleverd, daar lopen de meningen en het wetenschappelijk onderzoek over uiteen en toch wordt het hier als argument aangedragen. Hou daar mee op en mij hoor je niet hoor. Inderdaad, iedereen moet eten wat ie zelf wil, maar als iemand onwaarheden gaat lopen verkondingen doe ik mijn mond open.
Ja minder tot geen biedt voordelen. Zie ook referentie naar de factsheet van American Diet Association.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
Je zegt het goed: MINDER dierlijk eiwit, niet GEEN dielijk eiwit. Dat is meteen het probleem van alle wakker-dier-volkert-vega-palestina-sjaal-dr.martens-zeikstralen. En wel roken zeker.
Ik word een beetje moe van al die propaganda met een moraal gelijk.
Sorry geen bewijs? Als de grootste dietistenorganisatie ter wereld zegt dat het gezond is dan weet jij het beter natuurlijkquote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:02 schreef RobinOok het volgende:
Ik beweer niet dat het ongezond is. Ik bestrijd de stelling dat het gezond is.
Daar is nog nooit bewijs voor geleverd, daar lopen de meningen en het wetenschappelijk onderzoek over uiteen en toch wordt het hier als argument aangedragen. Hou daar mee op en mij hoor je niet hoor. Inderdaad, iedereen moet eten wat ie zelf wil, maar als iemand onwaarheden gaat lopen verkondingen doe ik mijn mond open.
Maar omnivoor betekent niet dat je dierlijke eiwitten nodig hebt. De term omnivoor kan je ook in diverse perspectieven bekijken. Dus het is niet echt een goede term.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:12 schreef Spanky78 het volgende:
Overigenr is wel bewezen dat minder dierlijke producten eten dan wij nu doen wel goed is. Maar mensen blijven omnivoren. Ook is er nog ontzettend veel niet bekend, onder andere over hoe voedsel onze genen aan en uitschakelt. En het is ook nog neit helemaa duidelijk hoe onze darmflora iets betekent vor ons gewicht, rsicofactoren en hoe deze samenhangt met ons dieet.
En jij denkt dat je gezond bent? Omdat je veganistisch eet?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:25 schreef TechXP het volgende:
Oh ben trouwens mss ook niet zo het ideale voorbeeld van 100% plantaardig eten. Ik zat in de categorie levensgevaarlijk obesitas (veel chocolade is plantaardig). Gelukkig nu wat minder
Maar nog steeds extreem overgewicht. Voordeel is dat ik wel het stereotype beeld van de magere veganist ontkracht
Nadeel is dat Amerikanen niet kunnen geloven dat ik geen hamburgers eet (amerikanen ontmoet die erg verbaasd waren daarover).
Ben nu bijna 10 jaar veganist. En daarvoor een jaar of 8 vegetarier. Daarvoor vrijwel nooit vlees gegeten. Vis eigenlijk niet.
Iemand met minimale hoeveelheid dierlijke eiwitten zal denk niet direct een probleem zijn, maar je kan gerust zeggen dat plantaardig eten gezondheidsvoordelen met zich mee brengt. Dat is lijkt mij toch erg correct gesteld.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:26 schreef RobinOok het volgende:
Ja. Ik weet in ieder geval dat iedereen maar wat lult. Precies wat in hun straatje past.
Er zijn mensen die krampachtig minder of geen vlees eten en dat is gezonder dan wat ze deden. Er zijn mensen die krampachtig enorme hoeveelheden vlees eten en dat is gezonder dan wat ze deden. En er zijn mensen die heel veel vlees eten en zeer ongezond zijn en mensen die vegetarisch eten en ongezond zijn.
Nou er zijn ook wat giftige zaken in de natuur te vinden hoorquote:De waarheid ligt in het midden.
Ik geloof dat je met ALLE dingen uit de natuur een gezond dieet samen kunt stellen. Met veel, weinig of geen vlees. Maar als een richting gaat roepen dat zij gezonder zijn dan de andere richtingen ga ik steigeren.
Dat mag je mening zijn natuurlijkquote:Grote dietistenorganisaties zeggen me helemaal niks. Zijn dat niet dezelfde verenigingen die blijven vasthouden aan die kankerverwekkende, obesitasveroorzakende halvarinezutproducten? Pffff. Hou op zeg.
Dat stel ik niet zozeer. Ik heb overgewicht. Dat geeft sowieso rugklachten. Dus dat kan je al sowieso ongezond noemen. Of gewoon ongemakkelijkquote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:27 schreef RobinOok het volgende:
En jij denkt dat je gezond bent? Omdat je veganistisch eet?
Het gaat niet om een mening op zich. Dat zou zijn 'vegan eten is beste keuze'. Maar zeggen dat plantaardig eten gezondheidsvoordelen met zich mee brengt zijn toch gestoeld op een wetenschappelijke consensus rondom (meer) plantaardiger eten. Zie standpunt ADA en ook bv. dit rapport: http://www.worldpreservat(...)0health%20crisis.pdf (voor referenties)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:39 schreef RobinOok het volgende:
Mening, inderdaad, dat is waar het hier om gaat, meningen!
Zolang jij je mening verkondigt als iets wat jij gelooft zul je mij niet horen, zo gauw als je beweringen gaat doen als "je kan gerust zeggen dat plantaardig eten gezondheidsvoordelen met zich mee brengt" wel.
Ik vind dus dat je dat NIET gerust kunt stellen. En als je het wel zo stelt, dan trek ik mijn mond open.
Want ik vind dat ik dat gerust kan stellen.
Dat is wat er op de 1e pagina staat. In neem aan dat het document daarover gaat.quote:A plant-based diet in conjunction with
cholesterol-reducing medication eliminated
progression of coronary artery disease over a
12-year period in patients with triple-vessel disease.
Nou laten we er dan maar mee ophouden, want als dit de reacties blijven...quote:Op zondag 27 mei 2012 19:42 schreef RobinOok het volgende:
Laat ik het dan anders zeggen: je document bewijst helemaal niets en doet enkel heel erg veel veronderstellingen die jij waarschijnlijk verwart met feiten.
Robin pakt je misschien wat hard aan, maar ze heeft wel een punt. Er is niet mis met jouw eigen keuzes maken wat eten betreft, doe je ding zou ik zeggen. maar als je er dignen over verkondigt die niet kloppen of niet lijken te kloppen kun je commentaar krijgen.quote:Op zondag 27 mei 2012 20:56 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nou laten we er dan maar mee ophouden, want als dit de reacties blijven...
Sorry, maar het zijn harde feiten/consensus. Het is raar om dan daar tegen in te gaan he...quote:Op zondag 27 mei 2012 21:21 schreef Spanky78 het volgende:
Robin pakt je misschien wat hard aan, maar ze heeft wel een punt. Er is niet mis met jouw eigen keuzes maken wat eten betreft, doe je ding zou ik zeggen. maar als je er dignen over verkondigt die niet kloppen of niet lijken te kloppen kun je commentaar krijgen.
nou nou.. moet je eens als vegan met een vleeseter discussieren. Die staat toch dichter bij een gelovige hoorquote:Met veganisten is het vaak net zo discussieren als met gelovigen, ze zijn zo overtuigd van hun gelijk...
Nou, ik denk dat je kan stellen dat elk dieet 'onnatuurlijk' is, maar de term 'natuurlijk' is erg krom. Veganisme komt ook al duizenden jaren voor. Het heet alleen niet altijd veganisme, die term is er alleen pas sinds een jaar of 60. Veganisme betekent trouwens niet dat je denkt dat de mens herbivoor is. Omnivoren die vrijwel geheel plantaardig eten komen ook voor dus in die zin ook niet zo onnatuurlijk als je beweert.quote:Het biologische feit is dat mensen gemaakt zijn om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te eten. veganisme is behoorlijk tegennatuurlijk. vegetarisme is al heel wat minder extreem. En ons huidige 'gewone' voedselpatroon is ook niet gezond.
Dat is ook maar net welk moment van de menselijke geschiedenis je wilt kijken. Maar ik ga hier deels met je mee. Alleen vind het alleen slecht om zoveel jaar de geschiedenis in te duiken, omdat we hier en nu leven. En gaat het niet om wat een voorouder voor dieet had enzo.quote:Mensen zijn fysiek gebouwd op het eten van veel zaden, groenten, wortels, fruit noten, wat vlees af en toe.
kelere... ik ook nietquote:Op zondag 27 mei 2012 21:13 schreef jerney het volgende:
En daarom ga ik niet mee in dat soort discussies in mijn topic
Wanneer was dat dan volgens jou? Dat is nu een wilde gok voor mij dan.quote:Op zondag 27 mei 2012 22:04 schreef Spanky78 het volgende:
Nee. Het dieet waarin we geevolueerd zijn, wat we als laatste heel lang hebben gegeten, dat is ons 'normale' dieet. Dit is waar ons lichaam zich op heeft aangepast.
Eigenaardige definitie van consensus hou jij erop na.quote:Op zondag 27 mei 2012 22:00 schreef TechXP het volgende:
Sorry, maar het zijn harde feiten/consensus. Het is raar om dan daar tegen in te gaan he...
Iedereen mag voor zich bepalen hoe ver hij die maand gaat. Vind ik eigenlijk wel goed. Zo is het laagdrempelig voor de mensen die er wel voor open staan, maar van zichzelf denken dat ze niet zo lang zonder vlees kunnen.quote:Op maandag 28 mei 2012 09:27 schreef Deliah het volgende:
Eén dagje per week zonder vlees. Laten ze de hele maand zonder vlees eten.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
[quote]Je zegt het goed: MINDER dierlijk eiwit, niet GEEN dielijk eiwit. Dat is meteen het probleem van alle wakker-dier-volkert-vega-palestina-sjaal-dr.martens-zeikstralen.
ik doe mijn best, ik doe mijn bestquote:En wel roken zeker.
En ik word moe van al die vleesvreters hier, je HOEFT toch niet mee te doen.quote:Ik word een beetje moe van al die propaganda met een moraal gelijk.
Goh...quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik durf hier en nu direct te beweren dat ik er meer vanaf weet dan jij. Een vegetarisch dieet bevat overigens ook gewoon dierlijk eiwit oa uit melk en/of ei.
zucht...quote:Op maandag 28 mei 2012 01:36 schreef RobinOok het volgende:
Eigenaardige definitie van consensus hou jij erop na.
geef de moed niet opquote:
Het is niet dat je de mensen vraag om NOOIT meer vlees te etenquote:Op donderdag 10 mei 2012 20:06 schreef TechXP het volgende:
Misschien leuk als Fok!'ers ook mee doen met de VeggieChallenge?
Zie http://www.veggiechallenge.nl/
Daag jezelf 30 dagen uit om minder dierlijke producten te eten. Dagje in de week geen vlees of de melk vervangen met havermelk ofzo. Je kan zelf kiezen welke uitdaging je aan gaat.
Zodoende bespaar je de aarde een beetje meer. En natuurlijk dieren. En beter voor je gezondheid en het milieu. Nou ja.. genoeg goede voordelen
Wie doet er mee?
Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar ik hoop dat het een succes was !quote:Beste VeggieChallenger,
Op dinsdag 5 juni gaan we met het VeggieChallenge team en deelnemers gezellig dineren bij Deli
Social in Amsterdam. Je krijgt maar liefst een volledig plantaardig 3-gangendiner voor maar 12,50!
Daarnaast is dit de perfecte gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten, recepten & ervaringen uit
te wisselen. Bovendien zijn wij ook erg nieuwsgierig naar alle deelnemers!
Kom je ook?
Ah dan snap ik nu de Tech in je usernaamquote:Op zaterdag 9 juni 2012 02:09 schreef TechXP het volgende:
Kaart heb ik ontworpenDit weekend ga ik de iPhone app va de vegamap afmaken. Dat komt er ook nog aan
quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:06 schreef Guus Muisarm het volgende:
Vandaag vegetarische hamburgers en vegetarisch gehakt gehaald .
Ik ga er niet zo hard voor als ik eerst zei in het topic maar ik ga wel wat doen.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Leuk !
Op pad in Amsterdam en zin in een snelle hap?
Of wil je al een tijd een restaurant-uitje plannen?
Stichting Viva Las Vega’s stelt met trots de nieuwe VegaMap voor.
Deze plattegrond van Amsterdam toont je alle hotspots voor vega-vriendelijk eten, drinken en winkelen.
Vanaf nu gratis af te halen bij Vega-Life in Amsterdam.
Of voor 1,5 euro thuisgestuurd.
Bestellen kan via info@viva- las-vegas.nl
Ik heb hem !quote:Op zaterdag 9 juni 2012 02:09 schreef TechXP het volgende:
Kaart heb ik ontworpenDit weekend ga ik de iPhone app va de vegamap afmaken. Dat komt er ook nog aan
quote:Op maandag 25 juni 2012 17:37 schreef Selestha het volgende:
Ik ga een maandje veganisme proberenGewoon omdat ik nieuwschierig ben hoe ik me dan voel en wat het doet voor mijn lichaam
Ik moet bekennen dat ik dus "zooi" heb tot nog toe. Het smaakt als papier of karton. Heb nu vegetarische snitzel gehaald bij een andere winkel. Die vegetarische kaasdingen van de Lidl gaan wel maar die heb ik nog niet gehad deze periode, dat was een half jaar geleden ofzo.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:49 schreef jerney het volgende:
En ik hoop dat je lekkere vleesvervangers hebt getroffen, want er zit ook wat zooi tussen.
Je moet de notenburgers van C1000 eens proberenquote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik dus "zooi" heb tot nog toe. Het smaakt als papier of karton. Heb nu vegetarische snitzel gehaald bij een andere winkel. Die vegetarische kaasdingen van de Lidl gaan wel maar die heb ik nog niet gehad deze periode, dat was een half jaar geleden ofzo.
In de supermarkten is over het algemeen weinig lekkers te vinden, al zijn de schnitzels en nuggets van Alpro wel lekker.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik dus "zooi" heb tot nog toe. Het smaakt als papier of karton. Heb nu vegetarische snitzel gehaald bij een andere winkel. Die vegetarische kaasdingen van de Lidl gaan wel maar die heb ik nog niet gehad deze periode, dat was een half jaar geleden ofzo.
Lekker is die, hm!quote:Op donderdag 28 juni 2012 11:06 schreef Selestha het volgende:
@Guus:
Mijn favoriete supermarkt-vegaburger:
[ afbeelding ]
Heel goed te doen met wat gebakken uien voor de smeuigheid
Dat doe ik ook altijdquote:Op donderdag 28 juni 2012 13:55 schreef ChipsZak. het volgende:
Oh en die balletjes, als je ze ergens in doet zoals pastasaus, kan je ze ook in vieren snijden. Dan heb je lekker veel.
Nou dat was lang niet slechtquote:Op donderdag 28 juni 2012 15:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Oké, dit heb ik in huis en je ziet het aan de datum die moet vandaag op anders kan
ik het weggooien en da's zonde![]()
[ afbeelding ]
Ik heb geen zin meer om boodschappen te doen dus ik ga improviseren met
wat ik in huis heb.
Paprika, rood, geel en groen
Uien
Kipkruiden
Zilvervliesrijst
Ik heb ook wel bruine bonen in huis, maar dan ligt het wel erg zwaar op de maag met
dit weerdus die laat ik maar weg...
wordt vervolgd
Nog een leukere:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:10 schreef TechXP het volgende:
Ik kick deze maar weer omhoog, want de VeggieChallenge 2013 is van start gegaan. Doen jullie ook (weer) mee?
http://www.veggiechallenge.nl
Yoghurt vond ik het minst moeilijk om te vervangen sinds de mild& creamy van Alpro op de markt is. De vanilleyoghurt in de 750 ml pakkenquote:Op woensdag 27 maart 2013 11:46 schreef Njosnavelin het volgende:
Mijn hele leven is een veggie-challenge
Ik ga komende week een paar dagen veganistisch proberen. Dat wordt nog lastig want ik eet best veel kaas en yoghurt.
Oh, dankje voor de tip!quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:23 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Yoghurt vond ik het minst moeilijk om te vervangen sinds de mild& creamy van Alpro op de markt is. De vanilleyoghurt in de 750 ml pakken
Volgens hun site wel.quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Oh hebben ze daar ook gewone ongezoete yoghurt van? Fijn om knoflooksaus mee te maken!
Ik ook inderdaad, zit nu op 97% veganistisch, is wel lekker goedkoop ook! Je kan veel betere producten betalen omdat dierlijke producten zo'n groot deel van je geld opslokken.. Ben ik nu achterquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:18 schreef Milchat het volgende:
Cool! Ik was toch al zowat veganistisch aan het eten, dus ik zal eens kijken hoeveel ik dan bespaar
Ik ben lidquote:Op dinsdag 23 april 2013 03:42 schreef TechXP het volgende:
Ik heb een groep aangemaakt voor Fok!'ers die meedoen met de veggiechallenge:
http://veggiechallenge.nl/groep/?id=4&naam=Fok!
Tijdens de veggiechallenge komt in beeld hoeveel er door groep gezamenlijk bespaart wordt.
Wordt lid en join
Ik ook!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja preciesquote:Op dinsdag 23 april 2013 19:37 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ik ook inderdaad, zit nu op 97% veganistisch, is wel lekker goedkoop ook! Je kan veel betere producten betalen omdat dierlijke producten zo'n groot deel van je geld opslokken.. Ben ik nu achter
quote:Op dinsdag 23 april 2013 19:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ook!
moet je nou nog iets speciaals doen om in de FOK groep te komen of niet?
ik kreeg deze mail, dan is het toch goed of niet?Als je nu ingelogd bent op de challenge website en nog een keer de link aanklikt in dit topic kan je je aanmelden voor de Fok groepSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Laatst de aardbei en rabarber variant geprobeerd, echt ontzettend lekkerquote:Op woensdag 27 maart 2013 12:23 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Yoghurt vond ik het minst moeilijk om te vervangen sinds de mild& creamy van Alpro op de markt is. De vanilleyoghurt in de 750 ml pakken
Niet glutenvrij, tarweglutenvrij. Spelt verdraag ik welquote:Op dinsdag 23 april 2013 20:25 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja precieshet werkt eigenlijk prima ook! Ik begon ermee vanwege een chronisch darmprobleem, maar heb me er in verdiept en het is haast een soort hobby geworden
eet jij glutenvrij vanwege gezondheid?
Ah same here! Spelt gaat prima iddquote:Op woensdag 24 april 2013 17:08 schreef Selestha het volgende:
[..]
Niet glutenvrij, tarweglutenvrij. Spelt verdraag ik welMaar ook vanwege chronisch prikkelbare darmsyndrroom begonnen inderdaad
Oh dat broodbeleg wordt dan al lastig inderdaad.. Je zou wel nog kunnen denken aan appelstroop (of ben je allergisch voor appels?), humus en hagelslag bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:08 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Mijn vriend en ik gaan ook mee doen! Sowieso waren we voor ons Day Zero Project van plan een keer een week vegetarisch te eten, dat doen we dan mooi in deze maand. We gaan dan 1 week volledig vegetarisch en de rest van de maand minimaal eens per week vegetarisch.
Qua avondeten lijkt het me niet zo'n probleem (gebeurt al regelmatig dat we dan per ongeluk of expres vegetarisch eten), maar qua broodbeleg wel. Veganistisch zou voor mij sowieso geen optie zijn ivm noten- en fruitallergieën. Veel beleg (denk aan jam en pindakaas) valt daardoor al af, dus eet ik normaal meestal vleeswaren of kaas. Aangezien ik voor vegetarisch ga, zal het nu dus een weekje alleen kaas worden, denk ik.
www.viswijzervisniet.nlquote:Op woensdag 24 april 2013 23:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Mag je eigenlijk vis eten?Ik heb sinds eeuwen...... vandaag voor het eerst weer
vis gegeten, zalmsalade om precies te zijn
top!quote:Op woensdag 24 april 2013 20:08 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Mijn vriend en ik gaan ook mee doen! Sowieso waren we voor ons Day Zero Project van plan een keer een week vegetarisch te eten, dat doen we dan mooi in deze maand. We gaan dan 1 week volledig vegetarisch en de rest van de maand minimaal eens per week vegetarisch.
Niets is onmogelijk :-)quote:Qua avondeten lijkt het me niet zo'n probleem (gebeurt al regelmatig dat we dan per ongeluk of expres vegetarisch eten), maar qua broodbeleg wel. Veganistisch zou voor mij sowieso geen optie zijn ivm noten- en fruitallergieën.
Je hebt ook vegan pesto (olie, basilicum. Kan je ook op brood smeren. Of hummus?quote:Veel beleg (denk aan jam en pindakaas) valt daardoor al af, dus eet ik normaal meestal vleeswaren of kaas. Aangezien ik voor vegetarisch ga, zal het nu dus een weekje alleen kaas worden, denk ik.![]()
Ik reageer daar soms wel, soms niet op. Appeltaart gaat bijvoorbeeld meestal wel, maar appelmoes weer niet. Ik sluit nu alle producten met appel maar gewoon helemaal uit om problemen te voorkomen. Hoewel ik het wel jammer vind, want ik was altijd gek op appel.quote:Op donderdag 25 april 2013 09:30 schreef withxhonor het volgende:
ik ben ook allergisch voor appels, maar kan wel verwerkte appels eten. Of als ik appels even in kokend water gooi.
Ja, daar wordt je niet vrolijk van als je dat leest, maar ik vond nog een blikje roze zalm in dequote:Op donderdag 25 april 2013 01:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
www.viswijzervisniet.nl
Je moet natuurlijk zelf bepalen wat je eet, maar wees wel bewust van de impact van het eten van vis op de dieren en natuur. Wat mij betreft is het niet te verantwoorden en ook genoeg alternatief
Doe toch mee! Voor mij is het ook niet heel veel uitdaging, maar ik heb de verwachtingen gewoon nog net iets hoger gelegd dan ik al deed, en ben uitgegaan van hoe ik een half jaar geleden ongeveer at. Als je nou eens op een gemiddelde week van een gemiddelde mens instelt, en dan je huidige eetpatroon als verwachting neemt. Dan kan je zien hoeveel je al bespaartquote:Op donderdag 25 april 2013 17:10 schreef theunderdog het volgende:
Dit zou voor mij niet echt een uitdaging zijn. Aangezien ik dit al vaak genoeg doe.
Ik eet ongeveer 3 a 4 keer in de week vlees + allemaal biologisch. Ik zou op zich helemaal kunnen stoppen met vlees eten, maar de argumenten daarvoor zijn in mijn ogen niet doorslaggevend genoeg.
Mwua.. ik ben hier nooit zo van.quote:Op donderdag 25 april 2013 18:31 schreef Milchat het volgende:
[..]
Doe toch mee! Voor mij is het ook niet heel veel uitdaging, maar ik heb de verwachtingen gewoon nog net iets hoger gelegd dan ik al deed, en ben uitgegaan van hoe ik een half jaar geleden ongeveer at. Als je nou eens op een gemiddelde week van een gemiddelde mens instelt, en dan je huidige eetpatroon als verwachting neemt. Dan kan je zien hoeveel je al bespaart
Vis is niet vegetarisch. Dus als je 7 dagen vegetarisch hebt aangegeven, is het logisch dat je dan ook geen vis eetquote:Op donderdag 25 april 2013 17:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Mijn vraag was meer bedoeld, als je meedoet aan de VegaChallenge als Vegetariër mag
je dan ook geen vis eten?
Het is ook goed om mee te doen als je een kleine uitdaging hebt. Of nodig meteen gewoon anderen uit om mee te doenquote:Op donderdag 25 april 2013 18:31 schreef Milchat het volgende:
Doe toch mee! Voor mij is het ook niet heel veel uitdaging, maar ik heb de verwachtingen gewoon nog net iets hoger gelegd dan ik al deed, en ben uitgegaan van hoe ik een half jaar geleden ongeveer at. Als je nou eens op een gemiddelde week van een gemiddelde mens instelt, en dan je huidige eetpatroon als verwachting neemt. Dan kan je zien hoeveel je al bespaart
Oké, dat wilde ik weten, dan was dat een foutjequote:Op donderdag 25 april 2013 20:45 schreef TechXP het volgende:
[..]
Vis is niet vegetarisch. Dus als je 7 dagen vegetarisch hebt aangegeven, is het logisch dat je dan ook geen vis eet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |