twitter:WielerlandNL twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:04:36Geert Wilders blijkt zelfde kapper te hebben als Philippe Gilbert #wagendorpgate reageer retweet
Misschien gaan ze de Alpe d'Huez verplaatsen naar NL!quote:
twitter:Helmoed twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:18:42Stuk van Mark Miserus over structurele doping tijdens Leindersperiode, oppert wielerprikpagina mbt #Wagendorpgate #isnietechtheftignieuws reageer retweet
Las ik ook op de wielerprik.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:19 schreef marcodej het volgende:
twitter:Helmoed twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:18:42Stuk van Mark Miserus over structurele doping tijdens Leindersperiode, oppert wielerprikpagina mbt #Wagendorpgate #isnietechtheftignieuws reageer retweet
quote:Gepost door: joppe ()
Datum: 05 mei 2012 00:00
Mark Miserus heeft over een lange periode (5-6 maanden) vele mensen geïnterviewd over het Rabobank Wielerplan. Daarbij is ook telkens eventueel dopinggebruik binnen de Rabobank Wielerploegen (profploeg) ter sprake gekomen. Naar mijn verwachting komt er nu een stuk in De Volkskrant over wat er ten tijden van het de sportarts Geert Leinders binnen die ploeg gemeen goed was. De vóór Knebel periode.
twitter:HuubBellemakers twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:07:12Ik denk dat Jens Voigt zich heeft laten steriliseren #wagendorpgate #heftigwielernieuws reageer retweet
twitter:nlfvdl twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:24:02De peer van Pollentier was eigenlijk een appel. #wagendorpgate #dieweetniemandmeer reageer retweet
twitter:todeze twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:26:31hallo @VacansoleilDCM wat is de eerste reactie op #wagendorpgate? reageer retweet
Dat kwam er meer omdat er ook behoorlijk wat geruchten zijn dat het juist om Vacansoleil zou gaan.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:27 schreef ThePlaneteer het volgende:
twitter:todeze twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:26:31hallo @VacansoleilDCM wat is de eerste reactie op #wagendorpgate? reageer retweet
twitter:maartendenuijl twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:28:17Mevrouw van Zetten uit Tiel is overleden. #wagendorpgate reageer retweet
Ik moest best wel lachen eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:30 schreef wimderon het volgende:
twitter:maartendenuijl twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:28:17Mevrouw van Zetten uit Tiel is overleden. #wagendorpgate reageer retweet
Of hoe de rest van de wereld met lage testwaarden Theo toch konden verslaanquote:Op vrijdag 4 mei 2012 23:56 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Of gaan we eindelijk weten hoe Theo Eltink ooit aan zijn hoge testwaarden is gekomen.
twitter:PimSiegers twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:37:04Dus dankzij afslankpillen bij Vacansoleil stopt Rabo met sponsering en hangt Bauke Hoogesink een schorsing boven het hoofd #wagendorpgate reageer retweet
twitter:NotJohan twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:40:17If that pesky newspaper is going to print that I gained another six pounds I'm gonna help this Wagendorp guy to nirvana #wagendorpgate reageer retweet
Hahahatwitter:NotJohan twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:28:12I would like to make an officiat statement: It's Bert's word against ours. We like ours! I clean my hands in innocence! #wagendorpgate reageer retweet
Nah, het ging om schokkend nieuwsquote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:45 schreef Redefine het volgende:
Wagendorp gaat gewoon melden dat de gebroeders Schleck eigenlijk helemaal niet zulke wielerliefhebbers zijn
Nee, voorpagina nieuws klinkt heel serieus. Bovendien is de Volkskrant geen AD of Telegraaf die zo maar wat plaatsen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:50 schreef Momo... het volgende:
En dan blijf je op tot 2 uur en blijkt het een vaag verhaal te zijn van een zus van de tante van de docter die een oud-renner beschuldigd.
Wij weten het wel. Maar voor de Nederlandse wielerpers zou het schokkend zijn.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:48 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nah, het ging om schokkend nieuws
Dan is het wel weer bijzonder in de sportwereldquote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:47 schreef marcodej het volgende:
Of het wordt bekend van welke ploeggenoot de vrouw was waarmee Andy gezoend heeft op Curacao.
Maar dat is pas echt nieuws zijn als ze ook met bewijzen komen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Rabo doping nieuws is toch wel vrij goede optie toch. Niet verrassend. Bestaat niet dat die allemaal clean waren. Zeker periode boogerd niet.
twitter:bertwagendorp twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:19:43Volkskrant op iPad komt volgens Chef Uit Kruijt om half twee online. #wielernieuws Overigens is het #Miserusgate. @heuswaar reageer retweet
twitter:johnbosma twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:27:56@Ponckster of dat Merckx nog een tweelingbroer had die altijd de laatste 15 km volgas reed. @bertwagendorp #wagendorpgate reageer retweet
Haha neuh. Dat nieuws zou no way als eerste van de VK komen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:31 schreef marcodej het volgende:
http://www.ukad.org.uk/ne(...)ping-rule-violation/
Cav gepakt?
Ik las het ook ergens anders, maar zal wel daarvan gekopieerd zijnquote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Hele slechte grap van iemand op de prik.
twitter:bertwagendorp twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:38:48Bezorging Volkskrant op ipad licht vertraagd. #Miserusgate reageer retweet
twitter:WalterWX twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:41:23@HPLassche @HPLassche kop: DOPING WERD GETOLEREERD IN RABOPLOEG #wagendorpgate #wielerprimeur reageer retweet
twitter:apjvalk twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:44:14Doping werd tussen 1996 en 2007 'gecontroleerd' getolereerd, schrijft de Volkskrant. Hard nieuws, het was #wagendorpgate waard reageer retweet
Als er hard bewijs in staat wel denk ik.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:56 schreef Blik het volgende:
Vraag is: Zou een dergelijk stuk ervoor zorgen dat de Rabobank stopt met het sponsoren van een wielerploeg?
Ja, idd. Zie nog niet echt harde nieuwe bewijzen. Voorlopig nog niet echt onder de indruk van #wagendorpgatequote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:59 schreef Waaghals het volgende:
Als ik dat stuk lees staat er eigenlijk niks nieuws in, zelfde verhaal als jaren geleden
quote:Laakirchen - Sinds de oprichting in 1996 werd het gebruik van doping tot in ieder geval 2007 getolereerd binnen de rabobank ploeg. De keuze voor stimulerende middelen was vooral de eigen verantwoordelijkheid van de renners. De ploegarts zorgde ervoor dat hun gezondheid niet in gevaar kwam. Dit blijkt uit onderzoek van de volkskrant, waarbij met tal van hoofdrolspelers van toen werd gesproken.
De bank heeft zich altijd laten voorstaan op het onkreukbare imago van de wielerploeg. Maar drie (voormalige) renners, onder wie Michael Boogerd, zijn klant geweest bij de dopingbloedbank Humanplasm, zegt Matschiner.
Matschiner was de spil in de geruchtmakende Oostenrijkse dopingaffaire. Matschiner begeleidde op één na alle 37 sporters die tussen 2003 en 2006 bloedtransfusies ondergingen bij de Weense bloedbank. Hij maakte de afspraken voor ze en onderhield contact met de renner, atleten en andere sporters die in het geheim naar de hoofdstad kwamen.
Volgens Matschiner heeft behalve Boogerd nog één andere Nederlandse sporter zijn bloed laten opslaan in Wenen. Hij wil niet zeggen wie dat is. Boogerd spreekt alle beschuldigingen tegen, 'ik blijf ontkennen dat ik daar ben geweest', aldus de succesvolle Rabo-renner van de laatste vijftien jaar.
Dopinggebruik werd in de ploeg getolereerd en in goede banen geleid door de medische staf, vertelden betrokkenen aan de volkskrant.
Theo de Rooij, directeur van de Raboploeg van 2003 tot 2007; 'Als je om je heen een aantal kundige mensen hebt die signalen van die rennersgoed oppakken, dan kun je afremmen en bijsturen.
De Rooij ontkent niet dat doping is gebruikt in de ploeg. 'Als het is gebeurd, is het een weloverwogen beslissing van de medische staf geweest.' Dat renners naar Humanplasma gingen, is 'nieuws' voor hem.
Hij erkent dat hij renners tot de orde heeft geroepen, omdat ze buiten de ploeg hun eigen medische begeleiding wilden organiseren. 'Rasmussen was wat dat betreft niet de eerste. Ik heb er al eend eerder disciplinair gestraft.' Door renners niet op te stellen in wedstrijden, bijvoorbeeld. De Rooij zette Klassementsleider Rasmussen in 2007 uit de Tour vanwege dopingverdenkingen.
Volgens De Rooij werden geen onverantwoorde risico's genomen door de ploeg. 'Maar ook als het gaat om medische begeleiding, zal je de randjes moeten opzoeken. Je kunt toch niet zeggen: Je waagt je leven (in de afdaling van een berg, red.), maar als het om medische begeleiding gaat, maakt het allemaal niet uit. Dan ben je toch geen topsporter? Voor mij heeft altijd vooropgestaan: de gezondheid en het welbevinden van de renner op korte en lange termijn.'
Volgens De Rooij was het de verantwoordelijkheid van de renner om te bepalen hoe ver hij wilde gaan op medisch gebied. Hij ontkent dat doping is aangemoedigd of betaald door de ploegleiding. Doping was officieel niet toegestaan bij Rabobank.
Bij veel ploegen was in de vorige twee decennia sprake van doping. Talloze renners testen positief op verboden middelen als epo.
De Rabobank wilde niet reageren.
Nog een tegenstrijdigheid. Eerst zijn het drie atleten, daarna twee?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 02:10 schreef THEFXR het volgende:
ik zie tegenstrijdigheden:
de gezondheid van de topsporter heeft altijd voorop gestaan korte+lange termijn
en daarna verantwoordelijkheid van de renner hoever hij wilde gaan.
sporters gaan altijd voor de max, ongeacht hun gezondheid!
is wel een journalistenkwaaltje, dingen overpennen en als nieuw presenterenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 02:42 schreef marcodej het volgende:
En dit werd exact (!) twee jaar geleden geschreven:
http://www.elsevier.nl/we(...)leid-voor-doping.htm
Idd..quote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:59 schreef Momo... het volgende:
Zo op het eerste gezicht staat er niet echt veel nieuw bewijs in. Het humanplasma verhaal was al bekend.
quote:Op zaterdag 5 mei 2012 01:48 schreef Coelho het volgende:
Leinders zou onder auspiciën van Raas doping hebben gegeven, Herman Wijffels (voorzitter Rabo destijds) zou Carte Blanche gegeven hebben.
als je ook dit twittert krijg ik toch het idee dat het een sensatie lurker is.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:11 schreef Coelho het volgende:
Die info over Wijffels had ik uit een tweet. Het artikel stond toen nog niet integraal op het net en het leek een samenvatting van wat er in VK stond. Dus geen bron, het kan net zo goed het verzinsel van een puisterige puber zijn. Dus wellicht te snel overgenomen, maar het was rond half twee vannacht nogal hectisch rond #wagendorpgate...twitter:HuubBellemakers twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:45:47Leinders was het die doping gaf, onder auspiciën van Raas. Carte Blanche gekregen va Herman Wijffels #wagendorpgate reageer retweet
twitter:HuubBellemakers twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 00:05:54OPROEP: HACKERS GEZOCHT OM IN CMS VOLKSKRANT TE DUIKEN. EXTREEM BELANGRIJK #wagendorpgate #heftigwielernieuws reageer retweet
twitter:baspaternotte twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 01:56:19ROFLOL! Ondertussen op pagina 11 van de Volkskrant
#Rabo #Doping #VK reageer retweet
twitter:hetiskoers twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 09:06:00Sanquin nieuwe sponsor van Nederlandse wielerploeg. http://t.co/PyH9kaWN reageer retweet
quote:De Rooij ontkent niet dat doping is gebruikt in de ploeg. 'Als het is gebeurd, is het een weloverwogen beslissing van de medische staf geweest.'
Als de medische staf doping toedient, dan wordt dat toch gewoon betaald door de ploeg? Of bedoelt hij dat de ploegleiders zelf de doping niet betaalde? Dat lijkt me nogal wiedes.quote:Hij ontkent dat doping is aangemoedigd of betaald door de ploegleiding. Doping was officieel niet toegestaan bij Rabobank.
quote:De Duitse wielrenner werd in 2008 gepakt op het gebruik van sera en moest zijn bolletjestrui van de Tour van dat jaar inleveren.
Bovendien is Kohl helemaal geen Duitser.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:39 schreef DeeBee het volgende:
NOS:
[..]
Dat klinkt als een SOA opgelopen door het spuiten van CERA met foute naalden...
Ook dat nog ja.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:43 schreef marcodej het volgende:
[..]
Bovendien is Kohl helemaal geen Duitser.
Nou ja, het waren allemaal wel bekende en min of meer geaccepteerde feiten (bij de kenners), maar de bevestiging van de Rooij is natuurlijk wel nieuws.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 10:14 schreef TheArt het volgende:
Er is mij wel één nieuwsfeit voor mij. Er was destijds in de geruchtenmolen sprake van 4 Nederlanders die klant zouden zijn geweest bij Humanplasma. Naast Boogerd en Dekker was ook sprake van Weening en Posthuma. Maar nu is dus wel duidelijk dat die er geen klant zijn geweest.
Verder iets met oude koeien en een sloot.
quote:Rabobank: 'Geen onderzoek'
UTRECHT - Rabobank ziet geen reden tot een onderzoek naar aanleiding van het verhaal zaterdag in de Volkskrant dat doping tot 2007 binnen de Nederlandse wielerformatie werd getolereerd.
''Over die periode hebben we indertijd al een extern onderzoek gedaan", aldus de woordvoerder van de sponsor.
"Daarna hebben wij besloten de structuur aan te passen om ons zelo-tolerance-beleid te kunnen naleven. Er is vanaf 2007 een nieuwe raad van commissarissen en een nieuwe leiding''
De zegsman liet weten dat de bank verder niet inhoudelijk op het verhaal in gaat.
''We gaan niet in op de inhoud. We willen er alleen met klem op wijzen dat er binnen de ploeg een zero-tolerance-beleid wordt gehanteerd.''
Vanuit de wielerploeg wilde niemand op het verhaal in gaan.
Technisch directeur Erik Breukink reageerde met een kort 'nee'. De ploeg verwees naar de reactie van de bank.
Dat geldt in ieder geval niet voor de aankondiging;quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:50 schreef Slobeend het volgende:
Ik snap de geïrriteerde en 'dat wist ik al lang' reacties over het artikel hier niet. Er wordt gewoon goed in kaart gebracht hoe Rabobank vanaf de oprichting in 1996 in het grijze gebied wat medische zorg betreft gewoon doping toeliet. Natuurlijk kon je zonder doping niet presteren in die tijd en is dat niets nieuws. Maar dat er nu een achtergrondverhaal wordt verteld in een prominente krant en over Rabobank wordt gezegd dat ze niet roomser dan de paus waren, mag ook wel een keer gezegd worden. Vaak is doping nieuws alleen gericht op sensatie, dit artikel vind ik dus geen sensatie, maar gericht op het beter in kaart brengen van het gebruik van doping in een Nederlandse ploeg.
quote:Volkskrant komt morgen met heftig wielernieuws.
quote:Sorry, ik moet het nog even droog houden. Feind hört mit. Maar het is wel opening krant, dus vrij opzienbarend. #wielerprimeur
quote:Vk op iPad komt rond 2.00 uur vannacht uit. #wielrennen #slechtnieuws
Dan kunnen we de krant wel opheffen, als het alleen maar om totaal nieuwe dingen draait.quote:
Dat gaat sowieso nooit gebeuren, dat laatste is ook geen optie dus zit je met individuele verhalen waar je misschien weinig mee kan, maar wat verder niets af doet aan de waarheid. De Rooij geeft nu toch dingen aan die niemand anders bij de Rabobank ooit bekend heeft?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:12 schreef rubbereend het volgende:
nou
prima, 24 later bleek het allemaal een storm in een glas water te zijn en kunnen we weer verder. En fijn dat weer alleen het wielrenner eruit is gelicht
Of we gaan hele beerputten compleet optrekken en dan maar alles met naam en toenaam..... of niks.
Prima artikel om in je sportkatern te zetten, maar door het creëren van de hype eromheen geef je te veel lading aan het artikel.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:16 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso nooit gebeuren, dat laatste is ook geen optie dus zit je met individuele verhalen waar je misschien weinig mee kan, maar wat verder niets af doet aan de waarheid. De Rooij geeft nu toch dingen aan die niemand anders bij de Rabobank ooit bekend heeft?
Hij geeft enkel aan hoe slecht hij zijn taak vervulde.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:16 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso nooit gebeuren, dat laatste is ook geen optie dus zit je met individuele verhalen waar je misschien weinig mee kan, maar wat verder niets af doet aan de waarheid. De Rooij geeft nu toch dingen aan die niemand anders bij de Rabobank ooit bekend heeft?
Zeker waar.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:50 schreef Slobeend het volgende:
Ik snap de geïrriteerde en 'dat wist ik al lang' reacties over het artikel hier niet. Er wordt gewoon goed in kaart gebracht hoe Rabobank vanaf de oprichting in 1996 in het grijze gebied wat medische zorg betreft gewoon doping toeliet. Natuurlijk kon je zonder doping niet presteren in die tijd en is dat niets nieuws. Maar dat er nu een achtergrondverhaal wordt verteld in een prominente krant en over Rabobank wordt gezegd dat ze niet roomser dan de paus waren, mag ook wel een keer gezegd worden. Vaak is doping nieuws alleen gericht op sensatie, dit artikel vind ik dus geen sensatie, maar gericht op het beter in kaart brengen van het gebruik van doping in een Nederlandse ploeg.
Spuit 11.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:25 schreef bjarki het volgende:
De Oostenrijk-affaire is al langer bekend, maar dat de Rabobank-ploeg tot 2007 (en dat is heel lang), oogluikend dopinggebruik binnen de ploeg heeft toegestaan vind ik toch best wel schokkend om te horen.
Laten we eerlijk zijn, de ploeg heeft de wielerwereld willens en wetens bedonderd. Men WIST dat er doping werd gebruikt, en in plaats van in te grijpen gaat men het gebruik nog in goede banen leiden ook. Dat kán toch niet??
En het trieste is waarschijnlijk nog wel dat het gebruik gewoon door is gegaan. In een algehele omslag van beleid en rennersmentaliteit na 2007 geloof ik dan ook absoluut niet.
Je ziet het ook op Twitter. Renners als Dekker worden zonder problemen weer opgenomen in de groep, geen haan die er naar kraait, iedereen is weer beste vrienden.![]()
Als ik als collega zijnde clean was zou ik zo'n renner een peer op z'n muil verkopen zodra hij weer op de fiets stapt.
Het is idd waar wat Dekker al die tijd heeft beweerd. Het is een door-en-door verrotte, hypocriete wereld. De hele wereld valt over je heen als je gepakt wordt, maar intussen draait het circus gewoon door en rijdt iedereen rond met een ruime 100 kilo margarine op het hoofd.Het is krankzinnig.
En dan komt er weer eens iets naar buiten over 'onze' sporthelden en hun praktijkjes en geen hond die er aandacht aan schenkt. Gewoon wegkijken en doorlopen. Maar wel kankeren als er 'weer' eens een Spanjaard tegen de lamp loopt.![]()
Tsja, het is moeilijk om in deze tijden wielerliefhebber te blijven. Het blijft de mooiste sport, maar eigenlijk is het niet anders dan Amerikaans Show-worstelen: je wordt bedonderd waar je bij zit.
En in de overige takken van sport van hetzelfde laken een pak.
Het is geen leuk besef inderdaad, maar je kan niets anders doen dan het accepteren. Het zal nooit echt veranderen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:25 schreef bjarki het volgende:
De Oostenrijk-affaire is al langer bekend, maar dat de Rabobank-ploeg tot 2007 (en dat is heel lang), oogluikend dopinggebruik binnen de ploeg heeft toegestaan vind ik toch best wel schokkend om te horen.
Laten we eerlijk zijn, de ploeg heeft de wielerwereld willens en wetens bedonderd. Men WIST dat er doping werd gebruikt, en in plaats van in te grijpen gaat men het gebruik nog in goede banen leiden ook. Dat kán toch niet??
En het trieste is waarschijnlijk nog wel dat het gebruik gewoon door is gegaan. In een algehele omslag van beleid en rennersmentaliteit na 2007 geloof ik dan ook absoluut niet.
Je ziet het ook op Twitter. Renners als Dekker worden zonder problemen weer opgenomen in de groep, geen haan die er naar kraait, iedereen is weer beste vrienden.![]()
Als ik als collega zijnde clean was zou ik zo'n renner een peer op z'n muil verkopen zodra hij weer op de fiets stapt.
Het is idd waar wat Dekker al die tijd heeft beweerd. Het is een door-en-door verrotte, hypocriete wereld. De hele wereld valt over je heen als je gepakt wordt, maar intussen draait het circus gewoon door en rijdt iedereen rond met een ruime 100 kilo margarine op het hoofd.Het is krankzinnig.
En dan komt er weer eens iets naar buiten over 'onze' sporthelden en hun praktijkjes en geen hond die er aandacht aan schenkt. Gewoon wegkijken en doorlopen. Maar wel kankeren als er 'weer' eens een Spanjaard tegen de lamp loopt.![]()
Tsja, het is moeilijk om in deze tijden wielerliefhebber te blijven. Het blijft de mooiste sport, maar eigenlijk is het niet anders dan Amerikaans Show-worstelen: je wordt bedonderd waar je bij zit.
En in de overige takken van sport van hetzelfde laken een pak.
http://www.cyclingnews.com/news/kohl-describes-doping-double-life.quote:Kohl also admitted that during his professional career, there was only one period where he did not engage in doping practices; from 2003 to 2004, while riding for the Rabobank Continental Team. “Doping played no role there, as far as I could tell. That was my cleanest time. I was shown that it was possible without doping.”
quote:'Ik voel me niet aangesproken'
Uitgegeven: 5 mei 2012 15:53
Laatst gewijzigd: 5 mei 2012 16:00
HOOFDDORP - Michael Boogerd, die zaterdagmorgen in Hoofddorp zijn nieuwste boek presenteerde, liet weten zich niet aangesproken te voelen door de uitlatingen van voormalig Rabobankploegleider Theo de Rooij, zaterdag in de Volkskrant.
© ANP
Door Nando Boers
“Ik herken het beeld niet dat er structureel gedoogd werd in de ploeg als het om dopinggebruik ging door renners”, zei Boogerd.
De Volkskrant publiceerde zaterdag een onthullend verhaal over het dopinggebruik in de Raboploeg van 1996 tot en met 2007. Dat laatste jaar - 2007 - werd kopman Michael Rasmussen door zijn eigen ploeg in leidende positie uit de Tour de France gehaald.
Boogerd reed van 1996 tot en met 2007 voor Rabobank.
Rabobank liet in een reactie weten dat er sinds 2008 een ‘zero-tolerance-beleid’ heerst in de ploeg als het gaat om het gebruik van prestatiebevorderde middelen.
“Ik voel me niet door de woorden van Theo aangesproken”, zei Boogerd na de presentatie. “Ik ontkende toen dat ik in Wenen ben geweest en dat doe ik nu weer.”
Humanplasma
In Wenen was Humanplasma gevestigd, een medisch bedrijf waar sporters (voornamelijk wielrenners) bloed lieten afnemen.
Boogerds naam is door de door de Volkskrant ondervraagde arts Stefan Matschiner bevestigd. De in 2008 na de Tour op dopinggebruik betrapte Bernhard Kohl was één van de klanten van Humanplasma.
Boogerd liet weten het ‘vervelend’ te vinden dat hij telkens degene is die zich moet verweren als er weer nieuwe details naar buiten komen over het besmeurde verleden van de wielerploeg.
“Er hebben denk ik 35 Nederlanders voor de ploeg gereden”, reageerde Boogerd. “En ook al ben ik jaren gestopt, nog moet ik dat uitleggen. Dat vind ik vervelend. Ik ben toch niet de enige renner die heeft gepresteerd voor Rabobank?”
Infuusje
Boogerd: “Theo heeft me er nooit op aangesproken, de UCI (de internationale wielerbond, red) niet en ik heb altijd mijn briefjes op tijd ingevuld.”
Boogerd liet wel weten af en toe ‘een infuusje’ gehad te hebben, maar dat zoiets in die tijd heel normaal was en niet verboden.
Boogerd: “Natuurlijk heb ik wel eens spuiten gekregen in de Tour de France, maar niet met spullen erin die verboden waren.”
Waarom zou die? Deed niet meer fout dan de rest. Bij Riis was het verhaal rond de ploeg heel duidelijk en iedereen wist dat de tour gewonnen werd met een hermatocriet van 60+. Boogerd heeft nooit zulke duidelijke testresultaten gehad. Dan komen er veel meer renners in aanmerking om een Riisje te doen.quote:
Nou, glashard ontkennen, hij bekent gewoon dat hij wel infuusjes en spuitjes kreeg, alleen niet met verboden middelen. Het 'ik-ben-nooit-gepakt'-verweer.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:41 schreef Mani89 het volgende:
Maar deze verhalen blijven maar opgerakeld worden, het begint een beetje genant te worden om steeds zo glashard te ontkennen.
quote:vr 03 jul 2009, 05:29
Rabo-arts Geert Leinders stapt op
Van onze speciale verslaggevers
MONACO - Rabobankploegarts Geert Leinders heeft uit onvrede met het beleid van het nieuwe management van de wielerploeg zijn ontslag ingediend. Een week voor het Nederlands kampioenschap heeft de Belgische arts dit via een brief kenbaar gemaakt aan directeur Harold Knebel.
Een aantal voorvallen in de afgelopen anderhalf jaar heeft ertoe geleid dat Leinders zich niet meer happy voelt in de ploeg waar hij vanaf de oprichting de eerste ploegarts was. Intern was bekend dat Leinders al enkele maanden nadacht over dit besluit dat hij weloverwogen heeft genomen.
Leinders was voordat hij bij Rabobank begon ploegarts bij Histor (onder leiding van Peter Post) en Lotto. Binnen de Rabobankformatie groeide hij uit tot een icoon. Zo was hij de man die onder anderen Michael Boogerd en Erik Dekker met trainingsadviezen begeleidde. Naast zijn medische kwaliteiten was ook zijn statistische en tactische kennis van de wielersport groot.
Leinders is de eerste bij Rabobank die direct opstapt naar aanleiding van onvrede over het nieuwe beleid bij de Nederlandse wielerformatie. Vorige week uitte ook de meest succesvolle ploegleider Adri van Houwelingen zijn onvrede over de houding van het management van de ploeg.
Armstrong heeft daar een hobby van gemaaktquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:41 schreef Mani89 het volgende:
Maar deze verhalen blijven maar opgerakeld worden, het begint een beetje genant te worden om steeds zo glashard te ontkennen.
2011 dokter Gilbertquote:Op zaterdag 5 mei 2012 08:55 schreef DeeBee het volgende:
die Leinders wel een prutser eerste klas... Zulke resultaten met 'carte blanche', doet Ibarguren toch beter!
Is 2 jaar geleden al gestopt.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:36 schreef rubbereend het volgende:
Rond die zaak in Wenen is toch een justitieel onderzoek gaande?
Addy Engels is een jaar te vroeg gestopt.quote:Op maandag 7 mei 2012 20:17 schreef Beregd het volgende:
[..]
ze hebben nu al allemaal wat gewonnen zeker bij quickstep
Is eigenlijk al jaren zo. Het was een paar jaar zelfs een 6-daagse. Sterker nog, het is lastiger een 6-daagse geweest dan het een 5-daagse was.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:02 schreef franklop het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar waarom is de 4-daagse van Duinkerken een 5-daagse geworden?
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrachquote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:47 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Addy Engels is een jaar te vroeg gestopt.
Ibarguren had een potentiële Giro winnaar van hem gemaakt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrach
Een 6-daagse is meestal lastiger dan een 5-daagse, maar niet altijd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:06 schreef TheArt het volgende:
[..]
Is eigenlijk al jaren zo. Het was een paar jaar zelfs een 6-daagse. Sterker nog, het is lastiger een 6-daagse geweest dan het een 5-daagse was.
2de in de Gouden Pijl Emmen. Het blijft een naaistreek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrach
quote:Shirt dicht
Oef. De wielersport is gered. De internationale wielerbond UCI heeft na een regel over de hoogte en de kleur van de sokken een nieuwe set regels uit de hoge hoed getoverd. De belangrijkste: de shirtjes moeten voortaan worden dicht geritst.
Een verbod om bij vijfendertig graden op de flanken van een Alpencol je shirt open te ritsen: het is het resultaat van maandenlang vergaderen in een commissie die zichzelf Professional Cycling Council noemt. Council-voorzitter Stephen Roche, in een ver, ver verleden zelf renner, verklaarde de regelwijziging als volgt: "Tegenwoordig kun je het kerstmisgeschenk van de renners aan hun nek zien bengelen, terwijl niemand daar boodschap aan heeft. Als we nu niet ingrijpen, dan dragen de renners straks helemaal geen shirts meer."
Zo is dat. Naaktfietsen doen ze maar bij Sex voor de Buch.
Op de rails
Eindelijk, geen open geritste shirts meer op tv. Dat is inderdaad de innovatieve regel waar de hele wielerwereld op zat te wachten. Weg met die witte kippenborsten; dat is dé manier om het wielrennen weer op de rails te zetten.
Nu nog alle renners met te hoog opgetrokken sokken, fluorescerende schoenen en lelijke knieën een levenslange schorsing geven en dan kan het wielrennen weer vijftig jaar vooruit.
Professionalisering van de sport? Welnee, dat is helemaal niet belangrijk.
Onnodig
We hoeven in het wielrennen helemaal niet na te denken over hoe we grote sponsors trekken en hoe we het publiek beter bedienen. Eens vragen wat de ploegen nu eigenlijk willen? Welnee. De renners betrekken bij de besluitvorming? Tuurlijk niet.
De tv-rechten van de World Tour beter verkopen? Niet nodig. Camera's in het peloton om de sport aantrekkelijker te maken voor tv-kijkers? Pfff, laat maar zitten. Voorkomen hoe koersen één voor één verdwijnen? Maakt het uit.
En nadenken over hoe wielrennen van zijn dopingimago afkomt, is al helemaal onnodig.
Echte mannen
Roche heeft ook nog een regeltje over de oortjes verzonnen: weg ermee. De oortjes zijn namelijk de bron van alle kwaad. Je weet niet wat die ploegleiders allemaal voor een achterbakse dingen in de oren van hun renners fluisteren, joh. Dat gesmoes, gadverdamme.
En ze hoeven toch niet te weten dat er verderop auto's op de weg staan of dat er een ambulance langs moet? Ze kunnen toch ook gewoon uit hun doppen kijken?
En als ze vallen, dan hoeven ze er volgens Roche straks ook niet meer op te rekenen dat ze mogen terugkeren in de zuiging van de ploegleiderswagens. Niet treuzelen, meteen opstappen - ja, ook met een gebroken schouder. Net als vroeger, toen waren renners nog echte mannen.
Alles komt goed
Toen reden ze gewoon nog op stalen fietsen met houten zadels. Niks elektronisch schakelen, als je een andere versnelling wilde, dan moest je afstappen en je wiel omdraaien.
Helmen zijn ook al zulke nieuwerwetse onzin. Roche en zijn generatiegenoten hadden veel hardere schedels: als die met hun harses op de grond kletterden, dan brak het asfalt - niet hun kop.
Roche en de UCI, ze gaan het wielrennen redden. Professionalisering, innovatie, samenwerken met anderen - het is allemaal niet nodig.
Als de shirtjes maar dichtgeritst worden, dan komt alles goed.
Stel dat de sponsors niet lang genoeg in beeld komenquote:Op donderdag 10 mei 2012 14:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Haha, wtf. Een verbod om je shirt open te ritsen, dat is toch niet serieus he?
Dat is het probleem van de sponsors, niet van de UCI, lijkt me?quote:Op donderdag 10 mei 2012 14:44 schreef Sautor het volgende:
[..]
Stel dat de sponsors niet lang genoeg in beeld komen
quote:"Na een val staan de renners vijf minuten hun shirts recht te trekken en te bekijken of alles in orde is. Je moet direct weer op je fiets springen, om dán pas te beseffen dat je schouder is gebroken. Nu wachten de renners, omdat ze weten dat ze via de slipstream van de ploegwagen wel terug in het peloton komen. Dat is niet goed. Het is valsspelen en het zorgt voor vraagtekens bij het publiek.
Hmm, lijkt me dat de UCI ergens wel profiteert van ploegen sponsors.quote:Op donderdag 10 mei 2012 14:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Dat is het probleem van de sponsors, niet van de UCI, lijkt me?
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termenquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:51 schreef Tommeke het volgende:
Wat is de regel omtrent sokken dan? Ik hoorde ook dat overschoenen verboden zouden worden_
Wat Phinney vandaag deed dacht ik.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termen![]()
Op zich wel logisch omdat je anders met compressie kousen zou kunnen gaan fietsen.
Was dat niet de bandage rond zijn enkels? Je mag wel compressiekousen voor de start dragen, maar tijdens het fietsen zelf niet. Hier ben ik toch vrij zeker van, stond een stukje over in de Tour van deze maandquote:
Hoe kan je nou twijfels hebben over een man die 7 jaar achter elkaar de volledige concurrentie aan gort rijdt, die allemaal zelf gepakt zijn op doping?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik snap dat constant rechtzaken voeren moeizaam is.
Maar bij hoeveel is hij persoonlijk aanwezig? Hij gaat er nogal luchtig mee om, terwijl je onrecht wordt aangedaan op zo'n manier met zo'n wereldprestatie (ervan uitgaand dat hij zelf zegt dat hij clean is).
Ik krijg steeds meer twijfels.
Ik was al bang dat ze moeilijk gingen doen om kleuren ofzoquote:Op donderdag 10 mei 2012 18:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termen![]()
Op zich wel logisch omdat je anders met compressie kousen zou kunnen gaan fietsen.
Ik denk idd niet dat het volledig clean was. Maar ik neem het hem ook weer niet kwalijk. De structuur van de wielersport is in die zin zodanig dwingend dat je als individuele renner niet echt anders kunt. Ik zou het waarschijnlijk ook doen in zijn schoenen is wat ik probeer te zeggen. En ik vind mezelf echt geen slecht of oneerlijk mens.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe kan je nou twijfels hebben over een man die 7 jaar achter de volledige concurrentie aan gort rijdt, die allemaal zelf gepakt zijn op doping?
Grappig om te zien dat de enige overwinningen die Rabo dit jaar heeft gehaald in WT-koersen van LLS zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:43 schreef TLC het volgende:
Is het geld eigenlijk op bij Rabo dat ze geen zege meer kunnen betalen ?
Je doelt op het bericht over die zogenaamde gekochte zege van Garate?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:43 schreef TLC het volgende:
Is het geld eigenlijk op bij Rabo dat ze geen zege meer kunnen betalen ?
Meest ongeloofwaardige en overtrokken verhaal...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:59 schreef marcodej het volgende:
Ducrot is zich idd nu aan het verdedigen op twitter.
Sportjournalisten worden steeds hijgeriger naar nieuws en vooral om de Rabobank te beschadigen. Het was totaal cynisch bedoeld door Ducrot, iedereen had dat door behalve die columnist.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:29 schreef TheArt het volgende:
[..]
Je doelt op het bericht over die zogenaamde gekochte zege van Garate?
Nou dat bericht klopt dus niet. Blijkt een giga flater te zijn van de columnist van dienst. Het bleek om een grap te gaan van Ducrot, die serieus is opgevat door de beste man. Bekijk zijn tweets e.d. er maar even op na.
Het wordt eens tijd dat de wielerwereld zich ontdoet van de UCI.quote:Op donderdag 10 mei 2012 14:29 schreef Blik het volgende:
Mooie column van Thijs Zonneveld
bron: http://www.nusport.nl/thijs-zonneveld/2806349/shirt-dicht.html
[..]
Jazekerquote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:01 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
1e overwinning voor hem in Vacansoleil tenue?
Wint na uitsluiting Bouhanni.quote:
Ik redeneer vanuit Lance' perspectief. Ikzelf ben inmiddels ook wel over.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe kan je nou twijfels hebben over een man die 7 jaar achter elkaar de volledige concurrentie aan gort rijdt, die allemaal zelf gepakt zijn op doping?
Proloog compleet gedomineerd door Rabobank Continental. Ze werden 1 t/m 5quote:Op maandag 14 mei 2012 18:56 schreef marcodej het volgende:
Morgen eens bij Olympia's tour kijken. Komen een aantal keer door mn woonplaats en finishen in de buurt.
quote:1. Van Baarle
2. Hofland
3. Bovenhuis
4. Van Poppel
5. Zepuntke
Leuk.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:56 schreef marcodej het volgende:
Morgen eens bij Olympia's tour kijken. Komen een aantal keer door mn woonplaats en finishen in de buurt.
Vermeulen 3, Chaigneau 2.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:25 schreef TheArt het volgende:
[..]
Niet Chaigneau 2e dus, maar Jeff Vermeulen. Chaigneau wel de nieuwe leider.
Boy van Poppel rijdt al een paar jaar niet meer voor Rabobank Continental, hij rijdt nu voor UnitedHealthcare.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:14 schreef TheArt het volgende:
[..]
Proloog compleet gedomineerd door Rabobank Continental. Ze werden 1 t/m 5![]()
Andere Van Poppel.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:18 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Boy van Poppel rijdt al een paar jaar niet meer voor Rabobank Continental, hij rijdt nu voor UnitedHealthcare.
Niet zo slim idd.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef TheArt het volgende:
Turgot heeft 3 gemiste controles en hangt een schorsing boven het hoofd. Eerste reactie van manager Bernaudeau: "Turgot is een idioot."
quote:Sebastien Turgot riskeert schorsing
PARIJS (ANP) - De Franse wielrenner Sebastien Turgot wordt mogelijk geschorst. De nummer 2 van de afgelopen Parijs-Roubaix heeft de afgelopen 18 maanden drie dopingcontroles gemist en dat staat gelijk aan een dopingovertreding. Dat meldt de Franse sportkrant L'Equipe. Turgot hangt een maximale straf van 2 jaar schorsing boven het hoofd.
De 28-jarige coureur van Europcar is inmiddels al voor de disciplinaire commissie van de Franse wielerbond verschenen, maar er is nog geen uitspraak gedaan. Turgot verraste vorige maand met een tweede plaats in Parijs-Roubaix, achter winnaar Tom Boonen. Indien hij geschorst wordt, is hij na baanrenner Gregory Baugé en Yoann Offredo al de derde Franse renner die op korte tijd tegen een sanctie aanloopt omdat hij zijn whereabouts niet op orde heeft.
Nou ze hadden niet getest op een nieuw middel volgens mij. Ze hadden wel wat gericht getest en toen kwam er het bericht dat er eentje positief zou zijn geweest (een verhoogd cortisolgehalte) en de volgende dag was Charteau opeens de enige niet-starter. Volgens Bernaudeau, daar is ie weer, ging het om een knieblessure.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Hoe is het eigenlijk nog met dat dopinggeval in volgens mij ronde van Duinkerken afgelopen? Toen ze getest zouden hebben op een nieuw middel en 1 renner daardoor de volgende dag niet startte?
Daarna wel weer gewoon gekoerst?quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:54 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nou ze hadden niet getest op een nieuw middel volgens mij. Ze hadden wel wat gericht getest en toen kwam er het bericht dat er eentje positief zou zijn geweest (een verhoogd cortisolgehalte) en de volgende dag was Charteau opeens de enige niet-starter. Volgens Bernaudeau, daar is ie weer, ging het om een knieblessure.
Verder niets meer gehoord.
Nee, maar dat afstappen was pas een weekje geleden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daarna wel weer gewoon gekoerst?
quote:Stijn Devolder is dan toch niet op trainingsstage vertrokken naar de Sierra Nevada. Hij komt vandaag aan de start van het Circuit de Lorraine Professionel.
De Deerlijkenaar wilde zich via een hoogtestage in Spanje verder klaarstomen voor de rest van het seizoen, maar moet van de ploegleiding starten in de Franse koers.
Devolder, die voorlopig geen deel uitmaakt van de selectie van Vacansoleil-DCM voor de Tour, moet zich bewijzen wil hij alsnog aan de start komen van La Grande Boucle.
tis wel duidelijk dat ze 0 vertrouwen in hem hebbenquote:
Daar kun je mee aankomen op een verjaardagsfeestje inderdaadquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:06 schreef TheArt het volgende:
En Ahlstrand klopt Petacchi en EBH in een massasprint in Noorwegen
Dat wordt ook serieus de opvolger van Hushovd en Boasson Hagen. Bizarre gast. Ook al zeer sterk in de Tour du Loir et Cher. Nou moet ik eerlijk toegeven, ik denk dat we met Danny van Poppel iemand hebben die tot hetzelfde in staat is als Enger.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:51 schreef Marcoss het volgende:
De pas 18-jarige Sondre Holst Enger daar 4de overigens.
hebben we ook een Jakobs jr. dan? Anders gaat dat nooit goedquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat wordt ook serieus de opvolger van Hushovd en Boasson Hagen. Bizarre gast. Ook al zeer sterk in de Tour du Loir et Cher. Nou moet ik eerlijk toegeven, ik denk dat we met Danny van Poppel iemand hebben die tot hetzelfde in staat is als Enger.
'Dan rijden wij de ballen weer uit onze broek en kan Van Poppel weer met de handjes in de lucht'.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:09 schreef franklop het volgende:
[..]
hebben we ook een Jakobs jr. dan? Anders gaat dat nooit goed
Op 200 meter van de streep afzettenquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:11 schreef TheArt het volgende:
[..]
'Dan rijden wij de ballen weer uit onze broek en kan Van Poppel weer met de handjes in de lucht'.
Pellizotti maakt voor Androni ook z'n comeback in deze koers.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:02 schreef ItaloDancer het volgende:
Marcato is alweer in vorm![]()
1e etappe Circuit de Lorraine
1. Nacer Bouhanni
2. Marco Marcato
3. Cyril Lemoine
Creatief met drie camera's...quote:
Veldrijder Mike Teunissen netjes 4e. Ik heb toch stilletjes de hoop dat die de overstap wil maken van het veldrijden naar het wegwielrennen. Daar kan ie mijns inziens heel veel. Hij is erg rap en kan ook in de heuvels en het middengebergte zeker zijn mannetje staan.quote:Op donderdag 17 mei 2012 20:08 schreef Sjoerd102 het volgende:
Vandaag gaan kijken naar de Ronde van Limburg (België).
Leuk wedstrijd die zeker potentieel heeft.
Kasseistroken en heuvels waren beide opgenomen in deze wedstrijd.
Finish helaas niet live kunnen zien (was erg moeilijk te bereiken)
wel zag ik dat Rick Zabel (inderdaad zoon van...) van het Rabobank Continental team 2e was.
Zat ook bijna continu vooraan.quote:Op donderdag 17 mei 2012 20:15 schreef TheArt het volgende:
[..]
Veldrijder Mike Teunissen netjes 4e. Ik heb toch stilletjes de hoop dat die de overstap wil maken van het veldrijden naar het wegwielrennen. Daar kan ie mijns inziens heel veel. Hij is erg rap en kan ook in de heuvels en het middengebergte zeker zijn mannetje staan.
Hij is ook al 38 natuurlijk ondertussen ...quote:Op donderdag 17 mei 2012 19:34 schreef SaintOfKillers het volgende:
Petacchi wordt echt oud, moet zelfs soms smerig gaan sprinten om nog iets te betekenen.
Zo, respect! Ik was blij binnen 2 uur boven te zijnquote:Op vrijdag 18 mei 2012 18:50 schreef Waaghals het volgende:
Mijn 10 jarige neefje heeft vandaag de Alpe d'Huez in 1h30m beklommen
BAASquote:Op vrijdag 18 mei 2012 18:50 schreef Waaghals het volgende:
Mijn 10 jarige neefje heeft vandaag de Alpe d'Huez in 1h30m beklommen
Tjah, een tienjarige is natuurlijk fysiek gezien de kruising tussen een Rasmussen en Rujano ... Dan vlieg je zo'n berg opquote:Op vrijdag 18 mei 2012 18:52 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Zo, respect! Ik was blij binnen 2 uur boven te zijn
Ik deed 1:05 op mn 24e, op mn tiende was dat echt wel twee keer zo langzaam geweest hoorquote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tjah, een tienjarige is natuurlijk fysiek gezien de kruising tussen een Rasmussen en Rujano ... Dan vlieg je zo'n berg op
Nee.quote:
en niet eens een rustdag ertussenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 09:11 schreef Wombcat het volgende:
Lekker logisch. 1e etappe finish in Middelburg, 2e etappe in Sittard
Ach, die start hier toch niet. Zal de Tour de l'Ain wel gaan rijden of zoiets.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:50 schreef SaintOfKillers het volgende:
Duidelijk een Eneco die gemaakt is voor Contador.
ik dacht hetzelfde.....quote:
Etappe 1 en 5 zijn er op papier wel leuk uit, zo langs de kust, maar de finale ligt altijd wel van de kust af.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 23:21 schreef Sjoerd102 het volgende:
Overigens is ook het definitieve etappeschema voor de Enecotour gepubliceerd:
[ afbeelding ]
Datum Start Finish Lengte
Maandag 6 augustus Waalwijk (NL) Middelburg (NL) Rit 1 203,9 km
Dinsdag 7 augustus Sittard (NL) Sittard (NL) Ploegentijdrit 18,9 km
Woensdag 8 augustus Riemst (B) Genk (B) Rit 3 181,8 km
Donderdag 9 augustus Heers (B) Bergen op Zoom (NL) Rit 4 215,9 km
Vrijdag 10 augustus Hoogerheide (NL) Aalter (B) Rit 5 184,6 km
Zaterdag 11 augustus Ardooie (B) Ardooie (B) Tijdrit 17,4 km
Zondag 12 augustus Maldegem (B) Geraardsbergen (B) Rit 7 199,6 km
Een clubgenoot van me werd 6e vandaag. Knap van 'm! Ik train wel eens met hem. Die kan ook echt wel fietsen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:19 schreef Sjoerd102 het volgende:
Laatste etappe Olympia's tour wordt gewonnen door Steele van Hoff (Chipotle)
2e Jeff Vermeulen 3e Johim Ariesen.
Eindzege zoals verwacht naar van Baarle.
In de tijdrit of in de slotetappe?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:39 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Een clubgenoot van me werd 6e vandaag. Knap van 'm! Ik train wel eens met hem. Die kan ook echt wel fietsen.
Slotetappe, Peter Merx lijkt me.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:57 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
In de tijdrit of in de slotetappe?
Zal morgen wel weer wat foto's posten.
Als je hebt.. Graagquote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:57 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
In de tijdrit of in de slotetappe?
Zal morgen wel weer wat foto's posten.
Die klinkt meer als een pornosterquote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:19 schreef Sjoerd102 het volgende:
Laatste etappe Olympia's tour wordt gewonnen door Steele van Hoff (Chipotle)
Kelderman leidt ook in het jongerenklassement.quote:Op zondag 20 mei 2012 01:36 schreef Redefine het volgende:
Dat is een mooie opsteker voor hem om weer eens te winnenKelderman vandaag ook knap zevende.
youtube staan ze gewoon op!quote:
Ah, zie het.quote:
twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:51:28Tour of Norway keeps getting better. Organisation was supposed to have a bus at the finish to take us to the airport. They forgot. So... reageer retweet
twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:53:01We got a bus to the airport ourselves. It just ran out of petrol. @DekkerThomas is now hitchhiking. http://t.co/rtd33qpo reageer retweet
twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:55:07So far two cars have stopped. They asked Thomas, "What about your friends?" He said, "I don't give a shit, I have to get to the airport." reageer retweet
quote:Op zondag 20 mei 2012 18:04 schreef ItaloDancer het volgende:
twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:51:28Tour of Norway keeps getting better. Organisation was supposed to have a bus at the finish to take us to the airport. They forgot. So... reageer retweet
twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:53:01We got a bus to the airport ourselves. It just ran out of petrol. @DekkerThomas is now hitchhiking. http://t.co/rtd33qpo reageer retweet
[ afbeelding ] [ afbeelding ]twitter:millarmind twitterde op zondag 20-05-2012 om 17:55:07So far two cars have stopped. They asked Thomas, "What about your friends?" He said, "I don't give a shit, I have to get to the airport." reageer retweet
Hahahaha.
Waarom nu weer gelijk over de Tour beginnen.quote:Hij reed als eerste over de streep op Mount Baldy en veroverde daarmee de leiding in het algemeen klassement in de Ronde van Californië en stond die in de slotetappe niet meer af.
"Impressionant", liet een oud-wielrenner me zondagmiddag per sms weten. Een andere topsporter zei zondagavond door de telefoon dat ze bij Rabobank jandorie nu net deden alsof ze de Tour de France hadden gewonnen.
Dat hij het overdreven vond hoefde hij niet eens te zeggen, dat kon ik aan zijn stem horen.
Robert Gesink, hij is ons nationale discussiepunt. Is hij wereldtop of niet? Keert hij terug op niveau of wordt het nooit meer wat? Mentaal sterk of toch te labiel?
Na de Tour de France van vorig jaar is er iets veranderd bij hem, iets meer onverschrokken zo lijkt het. Gesink, die in Californië vertelde zich lang ‘dood’ te hebben gevoeld na het overlijden van zijn vader in oktober 2010, viel in juli hard in de eerste week van de Tour. Hij was met zijn gehavende lichaam al snel kansloos voor een mooie klassering, maar gaf niet op.
Hij kwam op ruim een uur van winnaar Cadel Evans als 33ste in Parijs aan. In september viel hij nog een keer - in de Achterhoek tijdens een training - en brak zijn been. Operatie, pin d’r in, rolstoel, leren lopen, beginnen met fietsen en terugkeren op niveau. Hij won op Mount Baldy met pin.
Grootste zege
Impressionant? Zeker. De Ronde van Californië is zijn grootste zege in een rittenkoers. Vorig jaar Oman, nu dit. Als je het mij vraagt de belangrijkste koers na de Tour, Giro en Vuelta. Min of meer het niveau Ronde van Zwitserland, Criterium Dauphiné en Parijs-Nice.
De vraag luidt vervolgens: wie versloeg Gesink aan de Amerikaanse westkust? Op weg naar de etappezege in Mount Baldy liet hij John Atapuma (Colombia-Coldeportes) achter zich. In het klassement passeerde hij David Zabriskie (Garmin) en Tejay van Garderen (BMC).
De andere geklopte renners van naam waren onder anderen de veertigjarige Christian Horner (RadioShack), Tom Danielson (Garmin) en Levi Leipheimer (OmegaPharma-QuickStep), wat mij betreft subtoppers.
In Californië reed Evans niet, en we zagen ook geen Schleckjes, Sanchez, Wiggins en Mollema. Van de top tien van de laatste Tour de France stond alleen Tom Danielson hoog: negende in de Tour, derde in Californië.
Geen zomer
De volgende vraag is dus: wat zegt deze zege over Gesink? Dat het goed met hem gaat, dat hij zich op zijn gemak voelt in Amerika en dat hij op de goede weg is als je nadenkt over de Tour de France. Dat lijkt me duidelijk.
Valt er iets zinnigs te zeggen over zijn kansen in juli? Hij zei dat hij terug was maar dat hij weinig kan zeggen over de Tour. Het antwoord moet volgens mij daarom zijn: dit was die ene zwaluw. Het is nog geen zomer.
Idd, idioot stuk. Van een wielerkenner verwacht ik een focus die breder is dan de Tour. Natuurlijk heeft hij gelijk dat ie geen Evans, Andy en Wiggins in topvorm heeft verslagen, maar dit is de grootste overwinning uit de loopbaan van Robert, en dus kan je zeggen dat ie weer terug is waar ie was. De tour is irrelevant. Hooguit jammer dat Robert niet de Giro heeft geprobeerd.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:12 schreef Slobeend het volgende:
Wat is die quasi-wielerkenner Nando Boers een zure gast zeg.Hij schrijft veel negatieve Rabo-gerelateerde stukjes en die van vandaag spant de kroon:
[..]
Waarom nu weer gelijk over de Tour beginnen.Hij zal vast de Tour niet winnen nee, maar dat is toch ook niet realistisch? Voor Gesink voelt dit als zomer.
Vind het nog niet eens zo erg, om bij deze overwinning, je af te vragen waar hij nu staat t.o.v. de rest van de wereld. Dat de Tour erbij betrokken moet worden, is makkelijk, vooral die laatste alinea had niet gehoeven. Voor de rest is een beetje relativeren en inzien dat het deelnemersveld in Californie nu niet zo heel erg indrukwekkend was niet heel erg verzuurd ofzo.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:12 schreef Slobeend het volgende:
Wat is die quasi-wielerkenner Nando Boers een zure gast zeg.Hij schrijft veel negatieve Rabo-gerelateerde stukjes en die van vandaag spant de kroon:
[..]
Waarom nu weer gelijk over de Tour beginnen.Hij zal vast de Tour niet winnen nee, maar dat is toch ook niet realistisch? Voor Gesink voelt dit als zomer.
Die stukjes van hem neem ik toch al niet serieus. Wat een geleuter vaak zeg.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:12 schreef Slobeend het volgende:
Renners als Basso doen gelukkig ook niet mee in de Giro.quote:De enige echt grote naam in het Giro-peloton vind ik Fränk Schleck, maar ja, die rijdt zonder zijn broer rond en dus valt er zelfs niets te lachen.
Dit dus en ik zie hem ook nog steeds wel een keer een Vuelta winnen ofzo. Ik zie hem liever die ronde winnen dan top vijf in de Tour.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:09 schreef thijsdetweede het volgende:
Als de knakker zo door gaat, en vrijwel ieder jaar een ronde van het kaliber Californie/Zwitserland/Dauphine kan winnen, plus een klassieker als Emillia (en misschien een keertje Lombardije, Luik of Amstel), dan eindigt ie met een erelijst waar van de laatste 20 jaar hooguit Boogerd aan kan tippen.
Voor de fanatiekere wielerliefhebbers vast en zeker maar publicitair valt het in Nederland allemaal in het niet bij de ronde van Frankrijk, heel jammer maar helaas is het niet anders.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:33 schreef Reya het volgende:
De vraag blijft wel waar hij zich op moet gaan richten. De Tour lijkt een evident antwoord, maar zou het niet minstens even interessant kunnen zijn om je te richten op één van de andere grote rondes?
wat een gezeik, dit was voor de sponsor ook nog eens een belangrijke overwinning want ze waren sponsor van de ronde en reden er rond met veel gasten.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:12 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Zit even sportjournaal te kijken, ben benieuwd of dit mooie nieuws wordt uitgezonden. Vooralsnog voetbal, voetbal en nog eens voetbal...quote:Op maandag 21 mei 2012 12:45 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Eindelijk een goede aankoop door Rabo.
Eens. Neemt niet weg dat er heel veel van die onbekende koersen zijn, alles behalve de Tour en de voorjaarsklassiekers zeg maar.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:50 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gesink had het in het verleden vaak moeilijk als er plots veel ogen op hem gericht waren en er resultaten werden verwacht of zelfs geëeist. Dit is een relatief onbekende koers (waarmee ik niet bedoel dat ze niet prestigieus of competitief is, maar dat er gewoon minder Nederlandse schijnwerpers zijn) aan de andere kant van de wereld waar niet veel van hem werd verwacht, het is eigenlijk classic Gesink dat hij dan de sterren van de hemel rijdt.
Nah. Zit wat in, maar ik weet niet of het puur daar aan ligt.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:50 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gesink had het in het verleden vaak moeilijk als er plots veel ogen op hem gericht waren en er resultaten werden verwacht of zelfs geëeist. Dit is een relatief onbekende koers (waarmee ik niet bedoel dat ze niet prestigieus of competitief is, maar dat er gewoon minder Nederlandse schijnwerpers zijn) aan de andere kant van de wereld waar niet veel van hem werd verwacht, het is eigenlijk classic Gesink dat hij dan de sterren van de hemel rijdt.
Wat je zegt, ik zie Gesink ook eigenlijk helemaal niet als mentaal zwak. Hij heeft wel een paar keer een rondje verloren door een wat mindere dag, maar eigenlijk moet je daarvoor alleen Parijs - Nice (waar die nog te jong was om hem er echt op af te rekenen) en de Ronde van Zwitserland (van 2010?) rekenen. Bij die laatste viel die wel erg terug.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:21 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Nah. Zit wat in, maar ik weet niet of het puur daar aan ligt.
Gesink heeft natuurlijk als als nadeel dat hij een eindschot mist. Daardoor wint ie moeilijk koersen. Hij moet echt de beste zijn en iedereen losrijden om te winnen. Als je niet vaak zegeviert, neemt de druk natuurlijk toe. Tel daarbij op dat Rabobank sowieso nauwelijks veelwinnaars heeft. Gesink is één van de mannen die het team moet dragen, wat dus ook weer verantwoordelijkheden met zich meebrengt.
De Tour van vorig jaar was er om een snel te vergeten. Maar dat kwam ook wel door zijn val en misschien zijn voorgeschiedenis van zijn vader, alhoewel je niet precies weet wat in zijn hoofd speelde. Hij was wel zichtbaar aangedaan door hoe de pers over hem schreef, maar zijn teleurstelling is begrijpelijk.
Ik wil echter Gesink zeker niet als mentaal zwak typeren. Hij heeft toch vaak genoeg op hoog niveau meegereden. Het lijkt me dan je dan ook wel met bepaalde prestatiedruk kan omgaan (in normale omstandigheden dan). Wel breekt ie vaak wat, wanneer ie ten val komt. Als ie valt, dan gaat het vaak gepaard met vervelende kwetsuren.
quote:Ex-wielerploegleider Manolo Saiz bestuurslid bij Santander
De Spaanse club degradeerde dit seizoen uit de Primera Division en rekent volgens de krant El Pais voortaan op Manolo Saiz om mee het sportieve beleid uit te stippelen en de spelers 'fysiek te begeleiden'.
Manolo Saiz (52) kwam in 2006 in opspraak toen hij betrokken bleek in de Operacion Puerto, een bloeddopingzaak rond de Spaanse dokter Fuentes waarbij tal van (top)renners beschuldigd werden.
Hij heeft zelf gezegd dat hij op dat moment liever het bijltje erbij had neergegooid, definitief.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:45 schreef Redefine het volgende:
Alle andere keren stond hij er gewoon als er wat van hem verwacht werd. Hij had vorig jaar weliswaar een wat merkwaardige Tirreno en Baskenland, maar ik denk dat het daar meer met vorm en conditie te maken had dan met mentale sterkte.
inderdaadquote:Op dinsdag 22 mei 2012 11:27 schreef DeeBee het volgende:
Vooral dat tussen haakjes zetten van 'fysiek te begeleiden' ook...
Dat is echt een heerlijk eufemisme voor een georganiseerd dopingprogramma.
Koen de Kort, al is ie de laatste tijd wat stiller.quote:Op woensdag 23 mei 2012 09:32 schreef Blik het volgende:
Welke wielrenners zijn interessant om te volgen op Twitter?
Vraag maar aan Lancequote:Op donderdag 24 mei 2012 13:49 schreef Chiappucci het volgende:
Mooi dat de Joux-Plane erin zit. Die zouden ze wat vaker in de Tour moeten beklimmen.
Garantie voor spektakel.
Sinds ASO de boel heeft overgenomen is er ieder jaar wel een doublure.quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:19 schreef Waaghals het volgende:
Die rit met de Grand Colombier is bijna exacte kopie van tour etappe 10
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |