Zeker waar.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:50 schreef Slobeend het volgende:
Ik snap de geďrriteerde en 'dat wist ik al lang' reacties over het artikel hier niet. Er wordt gewoon goed in kaart gebracht hoe Rabobank vanaf de oprichting in 1996 in het grijze gebied wat medische zorg betreft gewoon doping toeliet. Natuurlijk kon je zonder doping niet presteren in die tijd en is dat niets nieuws. Maar dat er nu een achtergrondverhaal wordt verteld in een prominente krant en over Rabobank wordt gezegd dat ze niet roomser dan de paus waren, mag ook wel een keer gezegd worden. Vaak is doping nieuws alleen gericht op sensatie, dit artikel vind ik dus geen sensatie, maar gericht op het beter in kaart brengen van het gebruik van doping in een Nederlandse ploeg.
Spuit 11.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:25 schreef bjarki het volgende:
De Oostenrijk-affaire is al langer bekend, maar dat de Rabobank-ploeg tot 2007 (en dat is heel lang), oogluikend dopinggebruik binnen de ploeg heeft toegestaan vind ik toch best wel schokkend om te horen.
Laten we eerlijk zijn, de ploeg heeft de wielerwereld willens en wetens bedonderd. Men WIST dat er doping werd gebruikt, en in plaats van in te grijpen gaat men het gebruik nog in goede banen leiden ook. Dat kán toch niet??
En het trieste is waarschijnlijk nog wel dat het gebruik gewoon door is gegaan. In een algehele omslag van beleid en rennersmentaliteit na 2007 geloof ik dan ook absoluut niet.
Je ziet het ook op Twitter. Renners als Dekker worden zonder problemen weer opgenomen in de groep, geen haan die er naar kraait, iedereen is weer beste vrienden.![]()
Als ik als collega zijnde clean was zou ik zo'n renner een peer op z'n muil verkopen zodra hij weer op de fiets stapt.
Het is idd waar wat Dekker al die tijd heeft beweerd. Het is een door-en-door verrotte, hypocriete wereld. De hele wereld valt over je heen als je gepakt wordt, maar intussen draait het circus gewoon door en rijdt iedereen rond met een ruime 100 kilo margarine op het hoofd.Het is krankzinnig.
En dan komt er weer eens iets naar buiten over 'onze' sporthelden en hun praktijkjes en geen hond die er aandacht aan schenkt. Gewoon wegkijken en doorlopen. Maar wel kankeren als er 'weer' eens een Spanjaard tegen de lamp loopt.![]()
Tsja, het is moeilijk om in deze tijden wielerliefhebber te blijven. Het blijft de mooiste sport, maar eigenlijk is het niet anders dan Amerikaans Show-worstelen: je wordt bedonderd waar je bij zit.
En in de overige takken van sport van hetzelfde laken een pak.
Het is geen leuk besef inderdaad, maar je kan niets anders doen dan het accepteren. Het zal nooit echt veranderen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:25 schreef bjarki het volgende:
De Oostenrijk-affaire is al langer bekend, maar dat de Rabobank-ploeg tot 2007 (en dat is heel lang), oogluikend dopinggebruik binnen de ploeg heeft toegestaan vind ik toch best wel schokkend om te horen.
Laten we eerlijk zijn, de ploeg heeft de wielerwereld willens en wetens bedonderd. Men WIST dat er doping werd gebruikt, en in plaats van in te grijpen gaat men het gebruik nog in goede banen leiden ook. Dat kán toch niet??
En het trieste is waarschijnlijk nog wel dat het gebruik gewoon door is gegaan. In een algehele omslag van beleid en rennersmentaliteit na 2007 geloof ik dan ook absoluut niet.
Je ziet het ook op Twitter. Renners als Dekker worden zonder problemen weer opgenomen in de groep, geen haan die er naar kraait, iedereen is weer beste vrienden.![]()
Als ik als collega zijnde clean was zou ik zo'n renner een peer op z'n muil verkopen zodra hij weer op de fiets stapt.
Het is idd waar wat Dekker al die tijd heeft beweerd. Het is een door-en-door verrotte, hypocriete wereld. De hele wereld valt over je heen als je gepakt wordt, maar intussen draait het circus gewoon door en rijdt iedereen rond met een ruime 100 kilo margarine op het hoofd.Het is krankzinnig.
En dan komt er weer eens iets naar buiten over 'onze' sporthelden en hun praktijkjes en geen hond die er aandacht aan schenkt. Gewoon wegkijken en doorlopen. Maar wel kankeren als er 'weer' eens een Spanjaard tegen de lamp loopt.![]()
Tsja, het is moeilijk om in deze tijden wielerliefhebber te blijven. Het blijft de mooiste sport, maar eigenlijk is het niet anders dan Amerikaans Show-worstelen: je wordt bedonderd waar je bij zit.
En in de overige takken van sport van hetzelfde laken een pak.
http://www.cyclingnews.com/news/kohl-describes-doping-double-life.quote:Kohl also admitted that during his professional career, there was only one period where he did not engage in doping practices; from 2003 to 2004, while riding for the Rabobank Continental Team. “Doping played no role there, as far as I could tell. That was my cleanest time. I was shown that it was possible without doping.”
quote:'Ik voel me niet aangesproken'
Uitgegeven: 5 mei 2012 15:53
Laatst gewijzigd: 5 mei 2012 16:00
HOOFDDORP - Michael Boogerd, die zaterdagmorgen in Hoofddorp zijn nieuwste boek presenteerde, liet weten zich niet aangesproken te voelen door de uitlatingen van voormalig Rabobankploegleider Theo de Rooij, zaterdag in de Volkskrant.
© ANP
Door Nando Boers
“Ik herken het beeld niet dat er structureel gedoogd werd in de ploeg als het om dopinggebruik ging door renners”, zei Boogerd.
De Volkskrant publiceerde zaterdag een onthullend verhaal over het dopinggebruik in de Raboploeg van 1996 tot en met 2007. Dat laatste jaar - 2007 - werd kopman Michael Rasmussen door zijn eigen ploeg in leidende positie uit de Tour de France gehaald.
Boogerd reed van 1996 tot en met 2007 voor Rabobank.
Rabobank liet in een reactie weten dat er sinds 2008 een ‘zero-tolerance-beleid’ heerst in de ploeg als het gaat om het gebruik van prestatiebevorderde middelen.
“Ik voel me niet door de woorden van Theo aangesproken”, zei Boogerd na de presentatie. “Ik ontkende toen dat ik in Wenen ben geweest en dat doe ik nu weer.”
Humanplasma
In Wenen was Humanplasma gevestigd, een medisch bedrijf waar sporters (voornamelijk wielrenners) bloed lieten afnemen.
Boogerds naam is door de door de Volkskrant ondervraagde arts Stefan Matschiner bevestigd. De in 2008 na de Tour op dopinggebruik betrapte Bernhard Kohl was één van de klanten van Humanplasma.
Boogerd liet weten het ‘vervelend’ te vinden dat hij telkens degene is die zich moet verweren als er weer nieuwe details naar buiten komen over het besmeurde verleden van de wielerploeg.
“Er hebben denk ik 35 Nederlanders voor de ploeg gereden”, reageerde Boogerd. “En ook al ben ik jaren gestopt, nog moet ik dat uitleggen. Dat vind ik vervelend. Ik ben toch niet de enige renner die heeft gepresteerd voor Rabobank?”
Infuusje
Boogerd: “Theo heeft me er nooit op aangesproken, de UCI (de internationale wielerbond, red) niet en ik heb altijd mijn briefjes op tijd ingevuld.”
Boogerd liet wel weten af en toe ‘een infuusje’ gehad te hebben, maar dat zoiets in die tijd heel normaal was en niet verboden.
Boogerd: “Natuurlijk heb ik wel eens spuiten gekregen in de Tour de France, maar niet met spullen erin die verboden waren.”
Waarom zou die? Deed niet meer fout dan de rest. Bij Riis was het verhaal rond de ploeg heel duidelijk en iedereen wist dat de tour gewonnen werd met een hermatocriet van 60+. Boogerd heeft nooit zulke duidelijke testresultaten gehad. Dan komen er veel meer renners in aanmerking om een Riisje te doen.quote:
Nou, glashard ontkennen, hij bekent gewoon dat hij wel infuusjes en spuitjes kreeg, alleen niet met verboden middelen. Het 'ik-ben-nooit-gepakt'-verweer.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:41 schreef Mani89 het volgende:
Maar deze verhalen blijven maar opgerakeld worden, het begint een beetje genant te worden om steeds zo glashard te ontkennen.
quote:vr 03 jul 2009, 05:29
Rabo-arts Geert Leinders stapt op
Van onze speciale verslaggevers
MONACO - Rabobankploegarts Geert Leinders heeft uit onvrede met het beleid van het nieuwe management van de wielerploeg zijn ontslag ingediend. Een week voor het Nederlands kampioenschap heeft de Belgische arts dit via een brief kenbaar gemaakt aan directeur Harold Knebel.
Een aantal voorvallen in de afgelopen anderhalf jaar heeft ertoe geleid dat Leinders zich niet meer happy voelt in de ploeg waar hij vanaf de oprichting de eerste ploegarts was. Intern was bekend dat Leinders al enkele maanden nadacht over dit besluit dat hij weloverwogen heeft genomen.
Leinders was voordat hij bij Rabobank begon ploegarts bij Histor (onder leiding van Peter Post) en Lotto. Binnen de Rabobankformatie groeide hij uit tot een icoon. Zo was hij de man die onder anderen Michael Boogerd en Erik Dekker met trainingsadviezen begeleidde. Naast zijn medische kwaliteiten was ook zijn statistische en tactische kennis van de wielersport groot.
Leinders is de eerste bij Rabobank die direct opstapt naar aanleiding van onvrede over het nieuwe beleid bij de Nederlandse wielerformatie. Vorige week uitte ook de meest succesvolle ploegleider Adri van Houwelingen zijn onvrede over de houding van het management van de ploeg.
Armstrong heeft daar een hobby van gemaaktquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:41 schreef Mani89 het volgende:
Maar deze verhalen blijven maar opgerakeld worden, het begint een beetje genant te worden om steeds zo glashard te ontkennen.
2011 dokter Gilbertquote:Op zaterdag 5 mei 2012 08:55 schreef DeeBee het volgende:
die Leinders wel een prutser eerste klas... Zulke resultaten met 'carte blanche', doet Ibarguren toch beter!
Is 2 jaar geleden al gestopt.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:36 schreef rubbereend het volgende:
Rond die zaak in Wenen is toch een justitieel onderzoek gaande?
Addy Engels is een jaar te vroeg gestopt.quote:Op maandag 7 mei 2012 20:17 schreef Beregd het volgende:
[..]
ze hebben nu al allemaal wat gewonnen zeker bij quickstep
Is eigenlijk al jaren zo. Het was een paar jaar zelfs een 6-daagse. Sterker nog, het is lastiger een 6-daagse geweest dan het een 5-daagse was.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:02 schreef franklop het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar waarom is de 4-daagse van Duinkerken een 5-daagse geworden?
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrachquote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:47 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Addy Engels is een jaar te vroeg gestopt.
Ibarguren had een potentiële Giro winnaar van hem gemaakt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrach
Een 6-daagse is meestal lastiger dan een 5-daagse, maar niet altijd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:06 schreef TheArt het volgende:
[..]
Is eigenlijk al jaren zo. Het was een paar jaar zelfs een 6-daagse. Sterker nog, het is lastiger een 6-daagse geweest dan het een 5-daagse was.
2de in de Gouden Pijl Emmen. Het blijft een naaistreek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die heeft zijn kans gehad in die Giro, waar hij zich liet foppen door Joan Horrach
quote:Shirt dicht
Oef. De wielersport is gered. De internationale wielerbond UCI heeft na een regel over de hoogte en de kleur van de sokken een nieuwe set regels uit de hoge hoed getoverd. De belangrijkste: de shirtjes moeten voortaan worden dicht geritst.
Een verbod om bij vijfendertig graden op de flanken van een Alpencol je shirt open te ritsen: het is het resultaat van maandenlang vergaderen in een commissie die zichzelf Professional Cycling Council noemt. Council-voorzitter Stephen Roche, in een ver, ver verleden zelf renner, verklaarde de regelwijziging als volgt: "Tegenwoordig kun je het kerstmisgeschenk van de renners aan hun nek zien bengelen, terwijl niemand daar boodschap aan heeft. Als we nu niet ingrijpen, dan dragen de renners straks helemaal geen shirts meer."
Zo is dat. Naaktfietsen doen ze maar bij Sex voor de Buch.
Op de rails
Eindelijk, geen open geritste shirts meer op tv. Dat is inderdaad de innovatieve regel waar de hele wielerwereld op zat te wachten. Weg met die witte kippenborsten; dat is dé manier om het wielrennen weer op de rails te zetten.
Nu nog alle renners met te hoog opgetrokken sokken, fluorescerende schoenen en lelijke knieën een levenslange schorsing geven en dan kan het wielrennen weer vijftig jaar vooruit.
Professionalisering van de sport? Welnee, dat is helemaal niet belangrijk.
Onnodig
We hoeven in het wielrennen helemaal niet na te denken over hoe we grote sponsors trekken en hoe we het publiek beter bedienen. Eens vragen wat de ploegen nu eigenlijk willen? Welnee. De renners betrekken bij de besluitvorming? Tuurlijk niet.
De tv-rechten van de World Tour beter verkopen? Niet nodig. Camera's in het peloton om de sport aantrekkelijker te maken voor tv-kijkers? Pfff, laat maar zitten. Voorkomen hoe koersen één voor één verdwijnen? Maakt het uit.
En nadenken over hoe wielrennen van zijn dopingimago afkomt, is al helemaal onnodig.
Echte mannen
Roche heeft ook nog een regeltje over de oortjes verzonnen: weg ermee. De oortjes zijn namelijk de bron van alle kwaad. Je weet niet wat die ploegleiders allemaal voor een achterbakse dingen in de oren van hun renners fluisteren, joh. Dat gesmoes, gadverdamme.
En ze hoeven toch niet te weten dat er verderop auto's op de weg staan of dat er een ambulance langs moet? Ze kunnen toch ook gewoon uit hun doppen kijken?
En als ze vallen, dan hoeven ze er volgens Roche straks ook niet meer op te rekenen dat ze mogen terugkeren in de zuiging van de ploegleiderswagens. Niet treuzelen, meteen opstappen - ja, ook met een gebroken schouder. Net als vroeger, toen waren renners nog echte mannen.
Alles komt goed
Toen reden ze gewoon nog op stalen fietsen met houten zadels. Niks elektronisch schakelen, als je een andere versnelling wilde, dan moest je afstappen en je wiel omdraaien.
Helmen zijn ook al zulke nieuwerwetse onzin. Roche en zijn generatiegenoten hadden veel hardere schedels: als die met hun harses op de grond kletterden, dan brak het asfalt - niet hun kop.
Roche en de UCI, ze gaan het wielrennen redden. Professionalisering, innovatie, samenwerken met anderen - het is allemaal niet nodig.
Als de shirtjes maar dichtgeritst worden, dan komt alles goed.
Stel dat de sponsors niet lang genoeg in beeld komenquote:Op donderdag 10 mei 2012 14:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Haha, wtf. Een verbod om je shirt open te ritsen, dat is toch niet serieus he?
Dat is het probleem van de sponsors, niet van de UCI, lijkt me?quote:Op donderdag 10 mei 2012 14:44 schreef Sautor het volgende:
[..]
Stel dat de sponsors niet lang genoeg in beeld komen
quote:"Na een val staan de renners vijf minuten hun shirts recht te trekken en te bekijken of alles in orde is. Je moet direct weer op je fiets springen, om dán pas te beseffen dat je schouder is gebroken. Nu wachten de renners, omdat ze weten dat ze via de slipstream van de ploegwagen wel terug in het peloton komen. Dat is niet goed. Het is valsspelen en het zorgt voor vraagtekens bij het publiek.
Hmm, lijkt me dat de UCI ergens wel profiteert van ploegen sponsors.quote:Op donderdag 10 mei 2012 14:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Dat is het probleem van de sponsors, niet van de UCI, lijkt me?
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termenquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:51 schreef Tommeke het volgende:
Wat is de regel omtrent sokken dan? Ik hoorde ook dat overschoenen verboden zouden worden_
Wat Phinney vandaag deed dacht ik.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termen![]()
Op zich wel logisch omdat je anders met compressie kousen zou kunnen gaan fietsen.
Was dat niet de bandage rond zijn enkels? Je mag wel compressiekousen voor de start dragen, maar tijdens het fietsen zelf niet. Hier ben ik toch vrij zeker van, stond een stukje over in de Tour van deze maandquote:
Hoe kan je nou twijfels hebben over een man die 7 jaar achter elkaar de volledige concurrentie aan gort rijdt, die allemaal zelf gepakt zijn op doping?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik snap dat constant rechtzaken voeren moeizaam is.
Maar bij hoeveel is hij persoonlijk aanwezig? Hij gaat er nogal luchtig mee om, terwijl je onrecht wordt aangedaan op zo'n manier met zo'n wereldprestatie (ervan uitgaand dat hij zelf zegt dat hij clean is).
Ik krijg steeds meer twijfels.
Ik was al bang dat ze moeilijk gingen doen om kleuren ofzoquote:Op donderdag 10 mei 2012 18:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze bepaald tot hoe hoog je sokken mogen zitten en dan echt als in 2/3 tussen aangrip enkel en voorbouw knie achtige termen![]()
Op zich wel logisch omdat je anders met compressie kousen zou kunnen gaan fietsen.
Ik denk idd niet dat het volledig clean was. Maar ik neem het hem ook weer niet kwalijk. De structuur van de wielersport is in die zin zodanig dwingend dat je als individuele renner niet echt anders kunt. Ik zou het waarschijnlijk ook doen in zijn schoenen is wat ik probeer te zeggen. En ik vind mezelf echt geen slecht of oneerlijk mens.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe kan je nou twijfels hebben over een man die 7 jaar achter de volledige concurrentie aan gort rijdt, die allemaal zelf gepakt zijn op doping?
Grappig om te zien dat de enige overwinningen die Rabo dit jaar heeft gehaald in WT-koersen van LLS zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:43 schreef TLC het volgende:
Is het geld eigenlijk op bij Rabo dat ze geen zege meer kunnen betalen ?
Je doelt op het bericht over die zogenaamde gekochte zege van Garate?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:43 schreef TLC het volgende:
Is het geld eigenlijk op bij Rabo dat ze geen zege meer kunnen betalen ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |