SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.› DSLR'S ZIJN TOCH VOOR FOTO'S? NEEM TOCH EEN VIDEOCAMERA JOH!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.› CONCLUSIE
Voor videoproductie is een DSLR dus de beste keuze qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden en flexibiliteit zonder tientallen duizenden euro's uit te geven aan een professioneler systeem. Hiermee is het schieten van HD-video dus ook voor iedereen met een klein budget binnen handbereik gekomen.
Let wel! Behalve geld in gear, moet je ook tijd investeren in kennis/skills!
[ Bericht 87% gewijzigd door Stefan op 21-04-2012 00:44:56 ]Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
quote:Watvoor set-up hebben jullie? En wat filmen jullie ermee?
Ja, ellende, loopt niet eens synchroon. Ik zet mn leukste filmpjes op YT die wel een full hd optie heeft dusquote:Op zaterdag 21 april 2012 00:57 schreef shiznuts het volgende:
Nice. Wel zonde dat je geen HD-optie hebt daar (of ik vind em nie) dan weer.
Nee is gewoon de camera, dat heeft elke DSLR. Je moet vooral niet op een snelweg autos filmen die met 120 kmpu langsrijdenquote:Op zaterdag 21 april 2012 00:57 schreef shiznuts het volgende:
Vroeg me af of compressie voor de moire (0:18 0:22) en rolling shutter (0:47) zorgde, of dat de camera was. Al doe je daar weinig tegen als het de camera is natuurlijk.
[..]
Ik neem niks externs op. Krijg prima audio. Als ik straks daar een speciaal kastje voor koop kan ik t helemaal afstellen voor ik t opneemquote:Op zaterdag 21 april 2012 01:03 schreef shiznuts het volgende:
Hoe synchroniseer je audio dat je extern opneemt in post met de video?
Normalerwijze heb je een clapperboard natuurlijk, maar dat gaat niet op voor camjo-werk lijkt me?
Ik heb een kabel minijack naar XLR laten maken. Perfect geluid. In mn 5D kan ik t harder en zachter zetten.quote:Op zaterdag 21 april 2012 01:06 schreef shiznuts het volgende:
Ach so. Dus gewoon via de micinput?
Zie iedereen altijd extern opnemen en daarna syncen, dacht dat dat beter moest zijn.![]()
Das wel ideaal dan ja.quote:Op zaterdag 21 april 2012 01:08 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb een kabel minijack naar XLR laten maken. Perfect geluid. In mn 5D kan ik t harder en zachter zetten.
Kun je ook airmiles inwisselen?quote:Op zaterdag 21 april 2012 01:13 schreef Stefan het volgende:
http://www.aemstore.nl/lo(...)evices-mixpre-d.html
Dit wordt mn nieuwste aanschaf over een maand
Wut?quote:Op vrijdag 20 april 2012 18:29 schreef shiznuts het volgende:
Kwam 'em al tegen op: http://photorumors.com/2012/04/17/quick-2012-nab-show-recap/
Maar ik weet niet.
Iets in me zegt dat het net als de Lytro-camera meer iets gimmicky is dan erg functioneel en fijn.
extern is ook hogere bitrate en meer mogelijkheden (phantom power enzo) maar je moet je afvragen of het jou de extra moeite waard is.quote:Op zaterdag 21 april 2012 01:08 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb een kabel minijack naar XLR laten maken. Perfect geluid. In mn 5D kan ik t harder en zachter zetten.
Ik draai complete docu's met de minijack naar XLR. Op den duur ga ik voor docu doeleinden oa wel zo'n kastje kopen, dat gaat ook niet meer via minijackquote:Op zaterdag 21 april 2012 08:52 schreef KaMo het volgende:
[..]
extern is ook hogere bitrate en meer mogelijkheden (phantom power enzo) maar je moet je afvragen of het jou de extra moeite waard is.
succes, houd ons op de hoogte. Als het echt goed wordt wil ik je best rijk helpen makenquote:Op zondag 22 april 2012 12:10 schreef bart13 het volgende:
Ben aan het prutsen met een DIY sliderDaarna bezig met een DIY rig maar dan wel een degelijke die er goed uit ziet. Verkopen voor zo'n 100,- ps en dan wordt ik rijk!
Doe eens een fototjequote:Op zondag 22 april 2012 20:14 schreef Stefan het volgende:
2 dagen gefilmd met de rig, gaat erg lekker
Merkte wel dat de Active D-lighting enorm veel invloed heeft bij het filmen. Dus die staat bij mij standaard uit.quote:Op woensdag 25 april 2012 10:04 schreef Stefan het volgende:
Dat het beeld verschiet is omdat je denk ik de ISO en/of andere instelling op auto hebt staan. Maar daarom is een viewfinder belangrijk omdat er dan geen licht valt op je LCD.
Dat heeft mijn GH2 ook. Dat heeft niets met de daadwerkelijke opname te maken (bij mij in ieder geval), dat is omdat de sensors prioriteit bij het opnemen en dus uitlezen van de sensor en wegschrijven is en de datastream voor de liveview op dat moment ingeperkt wordt. Op de computer heb je die 'artifacts' niet.quote:Op woensdag 25 april 2012 10:15 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
Merkte wel dat de Active D-lighting enorm veel invloed heeft bij het filmen. Dus die staat bij mij standaard uit.
Iso had ik op 800 staan. Ook auto-iso eens ingeschakeld, maar geen verandering.
Beeld blijft zwart hier.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Broer123 het volgende:
Heb gisteren voor de eerste keer gefilmd met de canon 550d samen met een vriend .We hebben er een kort filmpje van gemaakt.Gemonteerd met sony vegas.De belichting is wel slecht en het acteertalent kan beter.. Ik moet nog veel leren!
http://www.dailymotion.co(...)volging-kortfilm_fun
Dat is raar.Voor de zekerheid met internet explorer en firefox op een andere computer opgezocht. Bij mij werkt het...?quote:quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Broer123 het volgende:
Heb gisteren voor de eerste keer gefilmd met de canon 550d samen met een vriend .We hebben er een kort filmpje van gemaakt.Gemonteerd met sony vegas.De belichting is wel slecht en het acteertalent kan beter.. Ik moet nog veel leren!
Beeld blijft zwart hier.
Werkt hier wel. In het algemeen puur technisch vrij okay voor een eerste shoot. Er zijn alleen wat kleine dingetjes die dat al in een klap veel beter hadden kunnen maken. Niet zozeer filmtechnische tips over het opnemen, maar tips om als filmmaker rekening mee te houden hoe iets overkomt op een kijker:quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Broer123 het volgende:
Nu je met DSLR schiet moet je veel meer DOF er ingooien bij de close ups, die jongen die achter die boom schuilt bv, gooi de F naar 5,6 ofzo of 5 of zelfs 4 kanquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Broer123 het volgende:
Maar net welke look je wil, non?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:45 schreef Stefan het volgende:
Nu je met DSLR schiet moet je veel meer DOF er ingooien bij de close ups,
Ja, klopt. Bij mijn short (die bijna af is!!!quote:
Even los van m'n persoonlijke mening over de muziek; ik vind het een beetje jammer dat het zo'n kakofonie aan beelden is. Het kan een thema zijn, maar ik mis er een beetje een rode draad/verhaal of concept in.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:42 schreef KaMo het volgende:
https://vimeo.com/41408323
En de videoclip die ik moest maken is af!
Bekijk het resultaat op vimeo
Nou ja, met een short film wil je voor een 'cinematic look' gaan, dus daar heeft 'ie een punt natuurlijk.quote:
Pretty damn good job.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:42 schreef KaMo het volgende:
Helaas had ik weinig inspraak op het concept (labels enzo) maar het idee was dat de zwartwit beelden 'backstage beelden' warenquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef nietzman het volgende:
[..]
Even los van m'n persoonlijke mening over de muziek; ik vind het een beetje jammer dat het zo'n kakofonie aan beelden is. Het kan een thema zijn, maar ik mis er een beetje een rode draad/verhaal of concept in.
Dankjequote:Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nou ja, met een short film wil je voor een 'cinematic look' gaan, dus daar heeft 'ie een punt natuurlijk.Zou inderdaad veel beter overkomen dan.
[..]
Pretty damn good job.
Sommige dingen begreep ik niet echt of waren random, bijvoorbeeld waarom auto's in de clip? En dan ook een auto filmen waar een GoPro op de motorkap zit?Ook de zwart-wit beelden. Wilde je het nu zwart-wit hebben of vintage film? Want de kwaliteit gaat omlaag, maar ik zie niet genoeg film-artifacts om het film te laten lijken. Ik begreep het verhaal ook niet echt al had ik het idee dat de lyrics er wel eentje heeft. Maar... de overal picture en vooral die overgangen en effecten (
) maakten veel goed.
In deze film wil hij overbrengen dat iemand achtervolgt wordt, dus dan verklein je de wereld om het claustrofobischer te maken en enger, want nu zie je dat er op 20 meter niemand is, met een grote DOF verklein je de wereld naar 2 meterquote:
Waarom cinematographic formaat?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:42 schreef KaMo het volgende:
Mijn opbouwende kritiekquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:42 schreef KaMo het volgende:
Het is geen parodie. Dankje voor de kritiek. Formaat heb ik afgekeken van de grotere artiesten eigenlijkquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:33 schreef Stefan het volgende:
[..]
Mijn opbouwende kritiek
Mijn eerste vraag: Is het een parodie?
Formaat vind ik niet passen
De behind the scenes: die negerin kijkt saggo en danst uit de maat of zet verkeerd in, dat haalt de glamour eruit
Als de zanger de trap afloop kadreer hem dan goed, nu valt zn hoofd weg, die hoort op 2/3e van het beeld te zien te zijn
raar shot met die sjaal, wat doet ie met zn schouders?
Waarom stelt ie zich aan midden op straat?
Sowieso teveel rare beelden, teveel beelden
Teveel disolves, niet elke beeld hoeft een disolve
Ik vraag of t een parodie is omdat Ferry of zichzelf heel erg of juist niet serieus neemt
Tja, tenzij ze het script en de edit ook voor je gemaakt hebben had je daar natuurlijk ook nog wel wat in kunnen schipperen. Verhaaltje "Ferry oefent met dansers-Ferry gaat naar een optreden-Ferry wordt opgenomen voor een videoclip-Ferry staat op te treden" is natuurlijk makkelijk gemaakt en valt prima te versnijden met éen type aan studiobeeld. Persoonlijk vind ik het allemaal net iets te veel en te random overkomen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:03 schreef KaMo het volgende:
Helaas had ik weinig inspraak op het concept (labels enzo) maar het idee was dat de zwartwit beelden 'backstage beelden' waren
Jammer, als parodie was de clip best geslaagd geweest.quote:
Yep, eens.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:46 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tja, tenzij ze het script en de edit ook voor je gemaakt hebben had je daar natuurlijk ook nog wel wat in kunnen schipperen. Verhaaltje "Ferry oefent met dansers-Ferry gaat naar een optreden-Ferry wordt opgenomen voor een videoclip-Ferry staat op te treden" is natuurlijk makkelijk gemaakt en valt prima te versnijden met éen type aan studiobeeld. Persoonlijk vind ik het allemaal net iets te veel en te random overkomen.
er stond vooraf vast wat er waar gefilmd werd, en of ik er maar iets van kon maken. Dat eigenlijk.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:46 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tja, tenzij ze het script en de edit ook voor je gemaakt hebben had je daar natuurlijk ook nog wel wat in kunnen schipperen. Verhaaltje "Ferry oefent met dansers-Ferry gaat naar een optreden-Ferry wordt opgenomen voor een videoclip-Ferry staat op te treden" is natuurlijk makkelijk gemaakt en valt prima te versnijden met éen type aan studiobeeld. Persoonlijk vind ik het allemaal net iets te veel en te random overkomen.
Totaal had ik nog gefilmd van de studio, maar dat was niet mooi. Het was namelijk gewoon in een afgezet cafe met veel lampen. en dat werd dus nie ooi genoeg voor een overview.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Yep, eens.
Studio had 2 keer gemoeten
1x close
1x totaal
En Backstage in scene zetten met enthousiaste dansers en Ferry die mee oefent
En handtekening uitdelen aan lekkkere chicks
Geen mannen erin
Zie je tegenwoordig erg veel in videoclips en ik houd erg van de look. En meeste shots waren erg wide geframed.quote:
Nou, wie betaald er nou? De opdrachtgever of gij?quote:Op woensdag 2 mei 2012 22:47 schreef bart13 het volgende:
Als ik het zo lees heb je een vrij dominante opdrachtgever gehad, probeer dit om te draaien. Wie is hier nou de filmmaker gij of ik?
Dat dacht ik ook vaak. Maar de opdrachtgever huurt jou in omdat jij goed bent in films maken. Hij kan er geen fuck van anders had hij jou niet in hoeven te huren, ze denken vaak dat ze het allemaal wel weten maar dat is niet zo. De opdrachtgever heeft een doel, die moet je zien te achterhalen en om te zetten naar een goed concept. Als je alle keuzes wel overwogen hebt gemaakt dan zou het eenvoudig moeten zijn om de opdrachtgever te overtuigen. Heb je dat niet dan krijg je een probleem. Ik heb een bedrijfsfilm gemaakt met 2 vrienden van me, de opdrachtgever wist erg goed wat hij wou en het maakte redelijk sense met wat aapassingen. Wij dachten dat als wij deden wat hij graag wou hebben dat het allemaal goud zou komen, wat blijkt! Wil die gast er elke keer wat erbij wat er uit wat anders nog ff dit filmen dit shot anders deze korter tot op een moment dat hij eigenlijk alles overneemt en wij gewoon poppen zijn die hij bestuurt. Het resultaat? Een film die ik hier niet eens durf te posten. Ik heb niet mijn volledige expertise gebruikt en dus ook niet mijn uurloon waargemaakt. Gelukkig nog goed afgelopen hij is er nu relatief tevreden mee en wij zijn gewoon betaald.quote:Op woensdag 2 mei 2012 22:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nou, wie betaald er nou? De opdrachtgever of gij?
Doet me hieraan denken: http://theoatmeal.com/comics/design_hell .quote:Op woensdag 2 mei 2012 22:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nou, wie betaald er nou? De opdrachtgever of gij?
Ik denk dat er weinig labels zijn die weten wat over de as gaan is of the rule of thirds en dat terwijl je dit leert bij les 1 of 2.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:27 schreef nietzman het volgende:
De ene opdrachtgever is de ander natuurlijk niet, van een label mag je op zich verwachten dat ze wel weten hoe je een fatsoenlijke clip maakt, van een beginnende artiest niet.
Denk dat je als filmmaker echt iets verkeerd aan het doen bent op het moment dat een opdrachtgever zich met dat soort dingen zou gaan bemoeien.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:32 schreef bart13 het volgende:
Ik denk dat er weinig labels zijn die weten wat over de as gaan is of the rule of thirds en dat terwijl je dit leert bij les 1 of 2.
Mijn punt is dat wanneer iemand hier een video zou posten waar dat soort dingen fout gaan zouden we zeggen hey misschien moet je even deze beginnerslessen doornemen want dit kan echt niet. Diezelfde gast kan ergens op een communcatie afdeling werken en jou opdrachtgever wordenn.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
Denk dat je als filmmaker echt iets verkeerd aan het doen bent op het moment dat een opdrachtgever zich met dat soort dingen zou gaan bemoeien.
interessant... Wel type is dat dan?quote:Op zondag 6 mei 2012 22:44 schreef Drommelsch85 het volgende:
Ziet er goed uit, niet duur voor dat geld.. Het voordeel van die Velbon is wel dat hij erg licht is om mee te nemen, maar alsnog een waterpas en vloeistofkop heeft. Heeft me gelukkig ook niets gekost..
Kom net dit tegen: http://www.kickstarter.co(...)mounted-follow-focusquote:Op woensdag 18 april 2012 14:40 schreef mitchelll0181 het volgende:
maar dit is allemaal rail montage he ? is er geen follow focus die je gewoon zo op je camera kan zetten zonder een rig nodig te hebben ?
Het is een kickstarter project he, dus het bestaat nog niet.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:37 schreef mitchelll0181 het volgende:
Nice!
Animo voor een inkoopactie ? met 10 man ofzo ?
Je hebt follow focus, maar voor stabiliteit raad je het niet aan?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:03 schreef Stefan het volgende:
Die heb ik, maar die kost 200 euro en moet op een rig
Oh nvm, is een software fout.quote:Op donderdag 17 mei 2012 08:49 schreef LolaLovesYou het volgende:
Probleem.
Ik heb een filmpje gemaakt van een Bandje wat ze graag willen hebben,
dus ik import hem via lightroom waar hij opeens maar de eerste 22 seconden afspeeld en dan
roept ie gewoon dat het filmpje afgelopen is, terwijl het filmpje 5 minuten + is.
Ook als ik hem exporteer slaat hij alleen de eerste 22 seconden op.
Is dit gewoon omdat canon vind dat je iets anders moet kopen voor je filmpjes of
gewoon een faal actie in de software?
De vraag maar of je het een nadeel vindt... maar de nattevingerregel is 2x je framerate. Dus 25fps -> 1/50 is ideaal. Maak je daar pak en beet 1/200e van dan heb je minder bewegingsonscherpte en zijn alle individuele frames wat scherper. Schroef je dat helemaal op dan krijg je een flikkerend effect wat minder vloeiend loopt omdat de frames elkaar zonder zachte overgang opvolgen. 't Is maar net waar je voor gaat. Ter compensatie voor de belichting moet je je diafragma aanpassen. Schiet je al wijd open en wil je je bewegingsonscherpte om het vloeiend te houden en een gevoel van beweging mee te geven aan je video en dus je shutterspeed laag houden, dan kom je inderdaad niet onder een ND-filter uit.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:49 schreef Stefan het volgende:
Ben aan t lezen over ND filters maar zo makkelijk is t niet, het kan je kleur vernaggelen, de scherpte weghalen.
Wat is het nadeel als ik de shutter heel erg snel zet ipv dat ik een ND filter gebruik?
Jemig, mooi arsenaal!quote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:31 schreef shiznuts het volgende:
Ik heb al zes lenzen.
(14-140mm f/4-f/5.8, 28mm f/2.8, 35mm f/1.4, 50mm f/1.4, 50mm f/1.7, 58mm f/2)
Kan tevens met EF-adapter ook gewoon alle Canon-lenzen gebruiken.
Zo'n filterset heb ik btw:
[ afbeelding ]
Random schtuff voor non-commerciële doeleinden.quote:
Ideaal voor indoorsopnamen en low light.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:37 schreef Stefan het volgende:
Met F1,7 kun je toch eigenlijk niks fatsoenlijks op film krijgen?
Maar het scherptegebied van 1,7 is 4 centimeter ofzo?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:39 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Random schtuff voor non-commerciële doeleinden.Vakantietripjes, feestjes, creatieve random meuk.
[..]
Ideaal voor indoorsopnamen en low light.Ben een fan van Bokeh.
Jij hecht geen waarde aan low-light performance?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:20 schreef Stefan het volgende:
Als t alleen de ISO is is de meerwaarde al niet waard
Niet als ik een nieuwe body moet kopen voor 4000 euro. Als ik een interview film bij lowlight gebruik ik een lamp. Als ik over 2 jaar wat nieuws koop is er vast nog wel een betere versie.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:27 schreef nietzman het volgende:
[..]
Jij hecht geen waarde aan low-light performance?
ISO inderdaad, betere low-light performance, meer mogelijkheden met exposure compensation, nieuw metering-systeem, meer video modes, betere AF, 100% viewfinder, betere LCD-display, maar ook praktische features zoals dual card-slot en SD-support, 30 mins clips limit, live view/movie knop. Headphone-jack manual audio control. Voor foto trouwens tof: een in-camera HDR-feature.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:20 schreef Stefan het volgende:
Maar waardoor is hij beter.
Als t alleen de ISO is is de meerwaarde al niet waard
Nick Driftwood heeft een hack uitgebracht die 244 Mbit AVC-Intra variable bitrate ondersteunt, resultaten van de populairdere 176 Mbit-release zijn overal op YouTube en Vimeo te vinden.quote:
Ah ok, Compact Flash dan natuurlijk. I see.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:38 schreef Stefan het volgende:
Ik heb een extreme, 32 gig 64mb/s, die kost 180 euro
't Is inderdaad moeilijk te verantwoorden... nog een best prijsverschil. Je hebt voor minder dan het geld van de body only mkIII de mkII met Canon EF 70-300 L IS USM. Dan moeten die features echt zo goed als dealbreakers zijn geweest of geld niet echt rol spelen wil je de mkIII nemen. Imho. Maar ligt misschien ook net wanneer je er op welk level en met welk doel instapt.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 01:35 schreef Stefan het volgende:
Ben wat reviews aan t lezen maar de scherpte van de video schijnt tegen te vallen.
MicJack zou handig zijn en de electronische waterpas ook en de iso. En dat je simultaan kan opnemen op 2 geheugenkaartjes. Maar voor de prijs en omdat ik film zal de 5d2 nog wel een hele tijd voldoen.
En ik werk toch al niet met AF
Gaaf! Waar krijg je de kans om met de c300 te spelen?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:06 schreef bart13 het volgende:
Het scherpte probleem van de MKIII Is vrij eenvoudig op te lossen in post. Heb gister met de C300 gespeeld dat ding is ZIEKELIJK SCHERP gewoon eng! Maargoed wel veeeeul duurder en had toch nog vrij veel moire!
Hoe maak je dingen scherper in post?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:06 schreef bart13 het volgende:
Het scherpte probleem van de MKIII Is vrij eenvoudig op te lossen in post.
Waarom zou je dit niet doen? Beelden direct uit de camera zijn vaak erg lelijk. Geen flauw idee waarom je niet zou willen kleuren..quote:Op woensdag 23 mei 2012 00:31 schreef Stefan het volgende:
[..]
Hoe maak je dingen scherper in post?
Ik bewerk nooit beeld na in post vooralsnog, niet de kleur en niet de scherpte
Enige dat ik doe is beeld een beetje rechter zetten als dat off is
Ik heb t nog nooit gedaan, maar zou er eerst mee moeten oefenen.quote:Op woensdag 23 mei 2012 09:45 schreef AceHighHugo het volgende:
[..]
Waarom zou je dit niet doen? Beelden direct uit de camera zijn vaak erg lelijk. Geen flauw idee waarom je niet zou willen kleuren..
Omdat ik dat wel mooi vind.quote:
grade?quote:Op woensdag 23 mei 2012 12:04 schreef nietzman het volgende:
En in cinestyle schieten en overal een snelle grade overheen gooien niet?
Uiteraardquote:
Ik denk dat je het verschil amper(niet) zult zien tbh. Maar in theorie zou het een zelfde effect moeten zijn ja. Zoals ik hierboven al zei; zorg wel dat je je post production dan ook aan past naar 30/25/24. Daarbij zal een dergelijke site als youtube je video alsnog omzetten naar 30fps NTSC op het moment dat je upload.quote:Op woensdag 23 mei 2012 20:15 schreef KaMo het volgende:
24p is iets wat ik zelf ook nog eens zou moeten proberen...
Heeft het filmen in 30/25 fps maar in 24p een soortgelijk effect?
Ik zet mn films om naar 24p, wist niet dat YT t weer opnieuw omzette, al zie ik geen verschil als ik t terugkijk op YTquote:Op woensdag 23 mei 2012 20:29 schreef bart13 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verschil amper(niet) zult zien tbh. Maar in theorie zou het een zelfde effect moeten zijn ja. Zoals ik hierboven al zei; zorg wel dat je je post production dan ook aan past naar 30/25/24. Daarbij zal een dergelijke site als youtube je video alsnog omzetten naar 30fps NTSC op het moment dat je upload.
In princiepe niet.quote:Op woensdag 23 mei 2012 21:11 schreef KaMo het volgende:
Maakt het eigenlijk uit als je je camera in NTSC zou zetten, dan kan je namelijk iets meer fps filmen?
Je ziet ook alleen verschil als de framerate omlaag gaatquote:Op donderdag 24 mei 2012 00:21 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zet mn films om naar 24p, wist niet dat YT t weer opnieuw omzette, al zie ik geen verschil als ik t terugkijk op YT
Ideaal, tussen t lopen rust een gedeelte van de rig op mn nekquote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:55 schreef shiznuts het volgende:
Khad nog niet eerder een camera op een rig gezien met de draagriem eraan.
Op een baseplatequote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:55 schreef shiznuts het volgende:
Y Hoe zit zo'n viewfinderscope qua constructie nu vast eigenlijk?
Moet je eens 10 posts boven die van stefan kijken, zie je er nog eenquote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:55 schreef shiznuts het volgende:
Khad nog niet eerder een camera op een rig gezien met de draagriem eraan.
Toffe setup wel.Hoe zit zo'n viewfinderscope qua constructie nu vast eigenlijk?
Ik zag weleens van die gare oplossingen met elastiekjes voorbijkomen...vroeg me af of dat nou zo nodig moest.
Je laat iemand optredenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:34 schreef MrManuel het volgende:
Ik ben eigenlijk van plan om eens te gaan uitproberen hoe clips opnemen nou precies in z'n werk gaat..
Neem aan 'ie van een clip wel iets meer wil maken dan een camjo registratie.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:24 schreef Stefan het volgende:
Je laat iemand optreden
Je neemt het op
Je monteert het
Dan is dit nog steeds de basisquote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:32 schreef nietzman het volgende:
[..]
Neem aan 'ie van een clip wel iets meer wil maken dan een camjo registratie.
Ja, maar t hoeft niet zo ingewikkeld, je kan ook random beelden gebruiken en er een clip van maken. Net wat je wilquote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:10 schreef bart13 het volgende:
- Pre production
Opdracht
Concepten
Script
Storyboard
Draaiboek
Callsheet
-Production
Uitvoeren van draaiboek
-Post production
Inladen
Monteren
Color correcten
Exporteren
Distrubuteren
Wss een paar vergeten, tis al laat.
Vrij ambitieus idd maar kan mooi worden. Wat voor muziek is t?quote:
Wil niet lullig doen maar het is een artikel uit 2009quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:37 schreef Susteren het volgende:
WHLOAAAAAAAAmijn dag is gemaakt! http://dslrfilm.com/?p=949
EINDELIJK SLOMO OP DE 5D mk2!
Tja kan, je kan ook gewoon webcam op de band richten en recorden, een plaatje op het beeld toveren of geen clip maken. Ik zou daar persoonlijk dus niet voor kiezen. Veel artiesten brengen een boodschap over met hun liederen en het is aan de filmmaker die te vertalen naar beeld.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar t hoeft niet zo ingewikkeld, je kan ook random beelden gebruiken en er een clip van maken. Net wat je wil
Erm, een shot op 60fps van beweging op een drukke achtergrond zal Twixtor eerder verneuken dan een 25fps shot van beweging op een egale achtergrond. En dan nog is 5% een lastige.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:46 schreef Stefan het volgende:
met Twixtor en 60 fps kun je heel mooi slomotion naar 5 procent, met 24 fps kan je dat niet zonder dat t lelijk wordt.
In mijn geval (voor een downhill film) is twixtor redelijk ongeschikt aangezien de spaken dan helemaal gaan trippen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:46 schreef Stefan het volgende:
met Twixtor en 60 fps kun je heel mooi slomotion naar 5 procent, met 24 fps kan je dat niet zonder dat t lelijk wordt. Maar hoevaak heb je 3% slomo nodig
Ik heb geen ervaring met twixtor, misschien gewoon proberen?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:49 schreef Susteren het volgende:
[..]
In mijn geval (voor een downhill film) is twixtor redelijk ongeschikt aangezien de spaken dan helemaal gaan trippen.
jepquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:16 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met twixtor, misschien gewoon proberen?
ja, oa. AE en FCP, het heet daar smooth motion oidquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:22 schreef Stefan het volgende:
Zijn er nog meer programmas dan twixtor die het kunstje doen?
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:46 schreef Stefan het volgende:
met Twixtor en 60 fps kun je heel mooi slomotion naar 5 procent, met 24 fps kan je dat niet zonder dat t lelijk wordt.
quote:
FCP komt er niet bij in de buurt, de time remapping van AE wil inderdaad nog wel eens afdoende zijn. Maar imo levert een 3rd party tool Twixtor nog altijd de beste resultaten.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:26 schreef Susteren het volgende:
ja, oa. AE en FCP, het heet daar smooth motion oid
Ik weet hoe het eruit kan zien, ik heb t alleen nog nooit zelf gedaanquote:
Je ziet bijv. bij de benen dat er gewoon te weinig frames zijn om een goede slomo te creëren. Dit zal bij de spaken van een fiets nog veel erger zijn, vandaar dat het toch warsch. een 60d voor mij wordt vanwege de 60fpsquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:27 schreef Stefan het volgende:
5d footage en twixtor
Dit is wel mooi
https://vimeo.com/14873213
Jep, kijk maar eensquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:47 schreef Stefan het volgende:
Maar ga je zoveel in slomotion monteren dat je per se een 60 fps toestel wil?
Jep, kijk maar eensquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:07 schreef nietzman het volgende:
Volgens mij zijn die shots geschoten op een RED Epic, daghuur iets van 800¤.
Jep, en dat is dan weer opgenomen in 60pquote:
Ja, heel jammer dan de 5D mk2 dat niet heeft en ook niet zal krijgenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:02 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jep, en dat is dan weer opgenomen in 60p
Voor een doorsnee bedrijfsfilm of repo op internet of tv zal t prima resultaten opleveren toch?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:20 schreef nietzman het volgende:
60fps op 720p is anders ook niet heilig.
RED en color correction / gradingquote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:10 schreef nietzman het volgende:
Ik wou eigenlijk voor m'n werk en een fashion shoot volgende week een Epic huren, durfde het alleen op zo'n korte termijn niet aan. Je wil toch wat meer met een camera oefenen voordat je 'm op een shoot dropped, en het zou meteen net iets te veel eisen aan gaffer en post stellen.
Jep, ik heb zelfs even naar de nieuwe alpha's zitten kijken (ondanks dat ik écht een canon fan benquote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:20 schreef nietzman het volgende:
60fps op 720p is anders ook niet heilig.
Mega vet!quote:
Magic Bullet Looks zocht ik dus al een hele tijd naar, thnxquote:Op zondag 3 juni 2012 09:58 schreef Susteren het volgende:
Nouja, nu ik films opgenomen met de a77 zie (movie mode is exact het zelfde als de a65), ben ik toch wel redelijk overtuigd!
En hij heeft 60fps @ 1080p.
Wat vinden jullie van deze camera? En is het het waard om mijn huidige 70-200 f2.8 van canon te verkopen voor een swap naar sony?
Als je het gaat gebruiken wel met mate doen hequote:Op zondag 3 juni 2012 12:13 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Magic Bullet Looks zocht ik dus al een hele tijd naar, thnx
De filmer had ook kunnen zorgen voor ie opnam om de kleuren beter te filmen ipv achteraf t zo extreem te bewerken.quote:Op zondag 3 juni 2012 09:58 schreef Susteren het volgende:
Nouja, nu ik films opgenomen met de a77 zie (movie mode is exact het zelfde als de a65), ben ik toch wel redelijk overtuigd!
Jawel hoor, hoe fletser hoe beter!quote:Op zondag 3 juni 2012 12:57 schreef Stefan het volgende:
Maar zo flets als in t voorbeeldfilmpje hoeft t niet te zijn
Wow, voor documentary is die continue af echt handig!quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:59 schreef shiznuts het volgende:
Nice!
Ik ga maar eens kijken wat ik qua video kan. Ik heb gisteren m'n SDXC Sandisk Extreme Pro 64GB 95MB/s binnengekregen. Geen schrijffouten gedoe of iets dergelijks meer op m'n GH2 en Driftwood heeft net een nieuwe fijne hack uitgebracht: Cluster V3. Nu alleen nog tijd vinden om test footage te schieten en editten onder de knie te krijgen. The first babysteps.Morgen misschien interessant nieuws rondom Canon, die twee highlights van de GH2: continuous autofocus during video en een touchscreen-feature misschien in de opvolger van de 600D stopt: de 650D. Tevens een nieuwe 18-135mm lens met SilenT Motor (STM) en een 40mm f/2.8 pancake prime.
Behalve spotmeting, NTSC of PAL en resolutie valt er aan een GoPro niet zoveel in te stellen, maar was dacht ik 1080p/25. Om het met Twixtor zo goed mogelijk te krijgen heb ik een tutorial gevolgd.quote:
quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:50 schreef Drommelsch85 het volgende:
[..]
Behalve spotmeting, NTSC of PAL en resolutie valt er aan een GoPro niet zoveel in te stellen, maar was dacht ik 1080p/25. Om het met Twixtor zo goed mogelijk te krijgen heb ik een tutorial gevolgd.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:50 schreef shiznuts het volgende:
Zal dan wel of 1080p = 1920×1080 pixels (16:9), 30 fps, 15 Mbit/s data rate; óf 720p = 1280×720 pixels (16:9), 60 fps, 15 Mbit/s data rate zijn geweest. Verder valt er weinig in te stellen natuurlijk bij een GoPro.
Even de opties stap voor stap doorlopen met behulp van de manual.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:51 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe stel je bij een gopro 60 fps en 30 fps in? Wil zaterdag met MTB'en een gopro mee.
Ze zijn wel tof. Ik doe af en toe weer eens een poging er eentje te winnen.quote:
En bij welke sites doe je zoal een gok?quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:54 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ze zijn wel tof. Ik doe af en toe weer eens een poging er eentje te winnen.Kopen hoeft niet zonodig, al is de footage die je er afhaalt vaak wel van gewoon erg visueel gave kwaliteit.
Die van GoPro zelf. Daily giveaway of everything they make.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:00 schreef Drommelsch85 het volgende:
[..]
En bij welke sites doe je zoal een gok?
Als de Blackmagic een 60p mode had was ik verkocht, maar het ontbreken hiervan is van te groot belang voor slow-motion, heel jammer.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:25 schreef nietzman het volgende:
Ja we kunnen niet allemaal een blackmagic camera zijn hè.
15K kost 'ie, maar we filmen bijna altijd met een veelvoud van dat bedrag aan glas.
Geweldigquote:Op maandag 18 juni 2012 02:15 schreef shiznuts het volgende:
Of deze gasten: http://www.youtube.com/user/theslowmoguys
(Deze vid heeft ruim 16 miljoen views)
quote:Op maandag 18 juni 2012 22:15 schreef Susteren het volgende:
En is HD footage van een compact camera (bijv. een powershot) te combineren met die van een 600d wanneer je kleurcorrecties gaat uitvoeren? Is er een neutral/flat color profile op een powershot? En is het verschil in videokwaliteit/kleuren merkbaar voor het normale publiek? Ik hang mijn dslr met L glas erop namelijk niet graag aan een cable cam, en wil daar graag een compact camera voor gebruiken.
Als het zo gaat: dslr shot (3 seconden) > compact shot (5 seconden) > dslr shot (6 seconden)quote:Op maandag 18 juni 2012 22:42 schreef KaMo het volgende:
Dat verschil ga je zien, maar bruikbaar is het zeker.
Hoe vaak zie je dat ze in televisie shows switchen naar een GoPro? Vrij vaak, dus het zal prima te combineren zijn (ik heb ook goedkope camcorders gecombineerd met DSLR in een project waar ik nu aan werk)
[..]
Ligt eraan wie die iemand is.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:10 schreef Susteren het volgende:
[..]
Als het zo gaat: dslr shot (3 seconden) > compact shot (5 seconden) > dslr shot (6 seconden)
En wanneer de video ongeveer even scherp is gemaakt (dmv. sharpen / blur), en met kleurcorrectie de video ongeveer de zelfde kleur heeft, zou iemand dit dan merken?
Je kan beter de zoom h1 als mic gebruiken zonder die videomic. De zoom h1 geeft trouwens heel mooi geluid.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:05 schreef Susteren het volgende:
Is er een hoorbaar verschil tussen zoom h1 + videomic of de rode videomic direct in een 600d icm. magic lantern?
of een Tascam DR-05quote:Op maandag 18 juni 2012 23:32 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je kan beter de zoom h1 als mic gebruiken zonder die videomic. De zoom h1 geeft trouwens heel mooi geluid.
Was nodig, er was veel verschil in de footage, op de film dag was het qua zon nogal wisselvallig namelijk.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:48 schreef Stefan het volgende:
Ik vind de kleuren erg flets, is dat een keuze?
Of gewoon de Sony FS700 voor minder dan de helft van het geld @ 240fps in HDquote:
Alleen focus, iso, sluiter, zoom moet je nog steeds handmatig doen, dus om t knopje in te drukken van rec is geen moeitequote:Op zondag 24 juni 2012 17:55 schreef Susteren het volgende:
En een optie als je een rig hebt:
http://www.dslrtriggers.c(...)duct&product=9545014
Zeer sjiek product, lekker simpel! Zo hoef je niet de hele tijd op de camera de knop in te drukken, maar kun je gewoon je handen aan je handles houden.
Als de instellingen eenmaal goed zijn scheelt het toch moeite, en het scheelt misschien zelfs shots die je zou missen als je niet meteen kon opnemen. En focus is ook in de buurt van de grips met een follow focus.quote:Op zondag 24 juni 2012 23:39 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alleen focus, iso, sluiter, zoom moet je nog steeds handmatig doen, dus om t knopje in te drukken van rec is geen moeite
Dagprijs??quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:12 schreef shiznuts het volgende:
Zojuist de 650D in handen gehad (Saturn AT). De STM-lenzen waren er nog niet (was vooral benieuwd naar de 40mm pancake), dus de standaard 18-55mm IS II zat erop, maar die autofocus tijdens video is nou niet echt om over naar huis te schrijven. Ik hoop dat het aan de jonge firmware ligt en dat dat nog beter wordt, want het hebben is een, dat het ook nog bruikbaar is en een reden kan zijn richting deze camera te swingen een tweede. Het scherm zelf verder en de touchgevoeligheid is wel echt goed en kan me voorstellen dat dat heel fijn werkt. Goede toevoeging om via het quickmenu alles met een aanraak van je vinger snel te kunnen veranderen. Verder is de aparte movie-stap wel handig zodat je je verschillende modes niet alleen bij foto, maar ook bij video hebt. Of het de meerprijs t.o.v. een 550D (was vandaag met kitlens 449,-)/600D waard is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is wel weer eens iets anders.
Saturn AT, hè!quote:
Het gaat me vooral om of ik bij genoeg afstand genoeg scherptegebied heb en niet alleen een neus. Dan is de 1,8f handig bij avondlicht te gebruiken voor interviewsquote:Op dinsdag 26 juni 2012 22:54 schreef shiznuts het volgende:
Dat is wel het doel erachter ja.Bokeh!
Met de 600D + 50mm f/1.8 weleens een foto gemaakt. Voor jou misschien wel interessant op interview afstand zo'n beetje en dan met een 'prop' pistool voor me uit zwaaiend en de achtergrond een bos. M'n hand met wapen en het bos is blurry, alleen m'n hoofd zit in het scherptegebied. Doe je een stap naar voren of naar achteren, kom je inderdaad moet je inderdaad compenseren, want anders valt je onderwerp buiten dat scherptegebied.
Hier een voorbeeld gegoogled dat erop lijkt:
[ afbeelding ]
volgens mij heeft de onderste een eigen scherpstelmotor, de bovenste niet.quote:Op woensdag 27 juni 2012 13:22 schreef Stefan het volgende:
http://www.vergelijk.nl/o(...)_5_6_iii/specs.rhtml
wat is t verschil tussen deze 2?
http://www.vergelijk.nl/o(...)00mm_f_4_5_6_is_usm/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |