Hallo,
Een tijd geleden had ik nog een 550d, deze gebruikte ik icm. de 18-135mm, 50mm f1.8 en 70-200mm f2.8 voor vooral video doeleinden.
Nu had ik de camera, samen met de 50mm f1.8 en de 18-135mm verkocht om plaats te maken voor een degelijkere body, en betere lenzen.
Nu ben ik van plan een 7d aan te schaffen (ondanks de crop factor lijkt hij me geschikter dan de 5d mk2 voor het soort film dat ik ga maken: een downhill film) aangezien hij wél in 60p kan filmeen. Ook zat ik naar de blackmagic cinema camera te kijken: een geweldig ding, video kwaliteit is véél beter (want uit de eos camera's komt eigenlijk nog nieteens échte hd, terwijl uit de BMC camera zelfs 2.5k komt, ideaal voor post processing: je kunt het beeld hierdoor nog extremer stabiliseren via software, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies), maar hij is simpelweg te duur én heeft geen 60p mode voor slow motion.
Ook wil ik een follow focus systeem, mattebox, shoulder rig, jib, slider en steadycam aanschaffen, en dit alles met een beperkt budget.
Mijn eigen wensenlijst (met redenen waarom) is als volgt:
Canon 7d body > Een stevigere body dan de 550d, en hdmi output om beter via een external monitor scherp te kunnen stellen
Tokina 11-16mm f2.8 > Ideale ultra wide angle lens voor een crop sensor body, deze ga ik vooral voor op de glidecam gebruiken
Canon 28mm f1.8 > Vooral om on the go te filmen, shallow dof, interviews etc.
Proaim dslr kit-3 > Een mattebox, shoulder rig met rods, follow focus en accecoires voor een mooie prijs, uiteraard geen topkwaliteit, maar zeker acceptabel
Proaim 4ft slider > Voor mij de ideale lengte slider
Glidecam HD-4000 Pro > Goede prijs/kwaliteit verhouding
Hague HDV Boom K8 > Goede kwaliteit jib, met de mogelijkheid om de camera los te kunnen besturen
König Tripod 110 > Goed statief met ballhead, door cheesycam als perfecte budget video tripod beoordeeld, en ideaal om de slider op te monteren
Graag zou ik jullie oordeel over de wensenlijst willen hebben, over de keuze van de camera, de lenzen en eventuele aanpassingen (vooral qua lenzen is er zo veel keus, bijvoorbeeld de Rokinon 24mm f1.4 was ik ook naar aan het kijken, is ook een prachtige lichtgevoelige lens). Mijn Canon 70-200 f2.8 behoud ik, deze is perfect om op een redelijke afstand te filmen.
Ook weet ik nog niet wat voor een externe monitor ik ga aanschaffen, want dit is wel fijn bij glidecam en jib opnames. Maar met een klein budget is de keuze beperkt: hij moet namelijk wel over een goede resolutie beschikken, zodat het scherpstellen geen pain in the ass is. En een v-lock battery systeem leek me interessant: dit sws om de monitor van stroom te voorzien, én om de camera extra stroom te kunnen geven dmv een canon accu adapter voor dit soort batterijen.
Het opnemen gaat gebeuren via de cinestyle color profile, zodat ik in post de kleuren nóg beter kan bewerken. Maar ik vraag me af hoe ik de "eos softness" het beste kan aanpakken: hoe kan ik de video subtiel scherper maken? Natuurlijk hoort het afstoppen van lenzen er ook bij, en vooral de sweet spot van de lens gebruiken, maar dan nog is de bottleneck de output kwaliteit van de canon DSLR's: met welke software kun je dit het beste aanpakken?
Heel erg bedankt!
[ Bericht 2% gewijzigd door Susteren op 28-05-2012 14:40:20 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op
donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')