Nou sorry hoor, maar als ik links afsla ga ik niet iedereen achter me eerst laten inhalen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:50 schreef ivar92 het volgende:
ts is fout, omdat je met bijzondere maneuvres(dus ook afslaan), al het andere verkeer moet laten voorgaan.
ts wil linksafslaan staat ertoch?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:51 schreef djedz het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Jij wilt rechts afslaan. Een auto achter jou ziet niet dat je je knipperlicht aan hebt gezet en gaat inhalen. Hij veroorzaakt vervolgens het ongeluk?
quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:50 schreef ivar92 het volgende:
ts is fout, omdat je met bijzondere maneuvres(dus ook afslaan), al het andere verkeer moet laten voorgaan.
So true.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:56 schreef djkoelkast het volgende:
Maar tip aan de TS: nooit een schadeformulier ondertekenen voor het helemaal en helemaal naar waarheid is ingevuld.
De voorzijde van het schadeformulier klopt wel maar het deel wat je thuis invult heeft hij een redelijk bullshit verhaal van gemaakt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:56 schreef djkoelkast het volgende:
Maar tip aan de TS: nooit een schadeformulier ondertekenen voor het helemaal en helemaal naar waarheid is ingevuld. Anders kun je bij mij wel wat blanco contracten komen ondertekenen.
Sowieso heb jij gelijk: hij had moeten stoppen, hij zag je niet. Mensen proberen er altijd onderuit te komen, ik heb eens iemand gehad die mij aanreed terwijl ik stil stond om linksaf te slaan (hij kwam van links, ik voor hem van rechts). Hij reed zijn knipperlicht kapot (ik had geen schade) en nog probeerde hij mij de schuld te geven. Proberen ze altijd, noclaim enzo.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:58 schreef itsus het volgende:
[..]
De voorzijde van het schadeformulier klopt wel maar het deel wat je thuis invult heeft hij een redelijk bullshit verhaal van gemaakt.
Zover ik het uit de OP interpreteer, waren ze al aan het afslaan en begon de man TOEN pas met inhalen. Op het moment dat ze alleen voorgesorteerd waren is het wat anders.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:28 schreef joepvd het volgende:
Jullie zitten allebei fout, jij omdat je niet mag afslaan als je wordt ingehaald en de tegenpartij omdat die jou niet links mag halen als je links hebt voorgesorteerd en te kennen hebt gegeven dat je linksaf wilt slaan.
In de praktijk krijgt de inhaler altijd gelijk omdat je nooit kunt aantonen dat je voldoende duidelijk hebt gemaakt dat je wilde gaan afslaan.
Voorsorteren is een beetje lastig op een 5 meter brede weg. Dat zou links rijden betekenen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:33 schreef Heroinjunk het volgende:
Zover ik het uit de OP interpreteer, waren ze al aan het afslaan en begon de man TOEN pas met inhalen. Op het moment dat ze alleen voorgesorteerd waren is het wat anders.
Schadeformulier is geen schuld bekentenis.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:56 schreef djkoelkast het volgende:
Maar tip aan de TS: nooit een schadeformulier ondertekenen voor het helemaal en helemaal naar waarheid is ingevuld. Anders kun je bij mij wel wat blanco contracten komen ondertekenen.
Oh, dan zegt TS gewoon dat hij niet wilde afslaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:28 schreef joepvd het volgende:
Jullie zitten allebei fout, jij omdat je niet mag afslaan als je wordt ingehaald en de tegenpartij omdat die jou niet links mag halen als je links hebt voorgesorteerd en te kennen hebt gegeven dat je linksaf wilt slaan.
In de praktijk krijgt de inhaler altijd gelijk omdat je nooit kunt aantonen dat je voldoende duidelijk hebt gemaakt dat je wilde gaan afslaan.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, maar als ik links afsla ga ik niet iedereen achter me eerst laten inhalen.
Uiteraard is de tegenpartij fout, al is het alleen al vanwege de Ford Ka
Hoe komt men er toch bij dat achterop rijdend verkeer dat rechtdoor gaat voorrang heeft wanneer je afslaat? Het enige wat je moet doen, indien dit mogelijk is, als je links afslaat is zoveel mogelijk links voorsorteren. Niks meer, niks minder. Dat een of andere debiel vervolgens besluit TS links in te gaan halen (wat ook een bijzondere manoeuvre is) daar kan TS niks aan doen. De Ka rijder is gewoon 100% schuldig.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:58 schreef Leshy het volgende:
had je dus al wel moeten kunnen zien dat er zich een andere auto achter je bevond en deze voorrang moeten verlenen.
Dat idd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe komt men er toch bij dat achterop rijdend verkeer dat rechtdoor gaat voorrang heeft wanneer je afslaat? Het enige wat je moet doen, indien dit mogelijk is, als je links afslaat is zoveel mogelijk links voorsorteren. Niks meer, niks minder. Dat een of andere debiel vervolgens besluit TS links in te gaan halen (wat ook een bijzondere manoeuvre is) daar kan TS niks aan doen. De Ka rijder is gewoon 100% schuldig.
Say what? Dat mag best (tenzij borden of andere signalen/tekens dat verbieden).quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef bonke het volgende:
je mag ook nooit inhalen voor een bocht of een afslag
Jij bedoelt, je mag niet inhalen op een kruisingquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef bonke het volgende:
je mag ook nooit inhalen voor een bocht of een afslag
en sinds waneer is afslaan naar links een bijzondere verrichting ?:)
Check, maar zoals ik al riep: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat idd.
Tuurlijk moet je overal kijken als je afslaat. Verkeer achter je moet alleen voor laten gaan als zij al bezig zijn met de verrichting (inhalen). Als je je richtingaanwijzer aan hebt gedaan voordat hij begon met inhalen, is hij 100% fout.
en waarom mag dat niet ...,quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Say what? Dat mag best (tenzij borden of andere signalen/tekens dat verbieden).
Maar dat mag dus WEL (tenzij verkeerstekens dat verbieden).quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:11 schreef bonke het volgende:
en waarom mag dat niet ...,
omdat iemand die vanaf de afslag links de weg op wil gaan en daar de ruimtevoor heeft omdat jij nog ver van de afslag af bent en er dan een malloot is die jou dan gaat inhalen komt die ander weer tegen op zijn eigen weghelft
Artikel 54 RVV:quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe komt men er toch bij dat achterop rijdend verkeer dat rechtdoor gaat voorrang heeft wanneer je afslaat?
Nee want:quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:15 schreef Leshy het volgende:
. De verzekeraar van TS zal waarschijnlijk dan ook uitkeren op grond van het niet verlenen van voorrang op grond van artikel 54.
Wanneer er geen ruimte is om links voor te sorteren moet je dus ook niet links gaan inhalen.quote:Artikel 11.RVV:
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Zo praktisch gezien wel ja.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Even praktisch gezien: dus je staat je wachten op de weg, met je richtingaanwijzers aan naar links (want je wil dat het andere verkeer weet wat je wilt gaan doen), maar moet wachten tot het achteropkomende verkeer jouw gaat inhalen? Dat andere verkeer raakt daar alleen maar van in de war. Dat denkt: "wtf? moet ik gaan inhalen langs de kant waar naartoe hij zijn richtingsaanwijzers aan heeft staan, met het risico dat hij zomaar naar links kan komen als ik ernaast zit?!".
Dat slaat dus als een tang op een varken.
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Even praktisch gezien: dus je staat je wachten op de weg, met je richtingaanwijzers aan naar links (want je wil dat het andere verkeer weet wat je wilt gaan doen), maar moet wachten tot het achteropkomende verkeer jouw gaat inhalen?
Op een 5 meter brede weg kan je niet voorsorteren zodat men er rechts voorbij kan. En spookrijden is verboden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:30 schreef Leshy het volgende:
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.
Het feit dat het andere voertuig TS in de flank heeft geraakt tijdens het inhalen, en niet achterop, geeft aan dat die ruimte er wel moet zijn geweest. Anders was hij achterop TS gereden, en niet in de zijkant.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wanneer er geen ruimte is om links voor te sorteren moet je dus ook niet links gaan inhalen.
Wat in dit geval dus niet kon omdat je dan op de andere rijbaan staat.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:30 schreef Leshy het volgende:
[..]
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het feit dat het andere voertuig TS in de flank heeft geraakt tijdens het inhalen, en niet achterop, geeft aan dat die ruimte er wel moet zijn geweest. Anders was hij achterop TS gereden, en niet in de zijkant.
Bovendien, inhalen via de tegenovergestelde rijbaan is normaal.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:47 schreef itsus het volgende:
Nu is het zo dat wij de auto naar rechts hebben getrokken na dat hij ons raakte en daardoor dus verwondingen voor eenieder voorkomen werden , gelukkig.
er was op het moment van raken idd geen ruimte voor inhalen dat is gebleken ...quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:15 schreef Leshy het volgende:
[..]
Artikel 54 RVV:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Het verlaten van de doorgaande rijstrook is een bijzondere verrichting, waarbij je al het overige verkeer voor moet laten gaan: er is geen uitzondering voor verkeer dat zich (kort) achter je bevindt.
Gezien het feit dat het een om een vrij smalle weg gaat, kan ik me ook bijna niet voorstellen dat TS voorgesorteerd heeft: anders was er geen ruimte geweest voor het andere voertuig om in te halen, en was deze hoogstens achterop TS gereden in plaats van in de flank. De verzekeraar van TS zal waarschijnlijk dan ook uitkeren op grond van het niet verlenen van voorrang op grond van artikel 54.
dus niet we zijn niet van uiterst rechts ineens naar links gegaan we reden middenop.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:38 schreef Fer het volgende:
Als je linksaf wil op de landweg moet je gewoon middenop rijden, dan linksaf slaan. Voorkom je dit soort onzin mee.
Als ik 'landweg van 5 meter breed' met 'fietspad-rijbaan-fietspad' hoor, vraag ik me sterk af of er twee volledige rijstroken zijn voor automobilisten - ik ben ook benieuwd naar de situatie ter plekke.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat in dit geval dus niet kon omdat je dan op de andere rijbaan staat.
Er wa geen ruimte voor inhalen omdat jij afsloeg. Ik neem aan dat als jij recht was blijven staan, hij er wel langs had gekund. Anders was hij immers achterop gereden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:41 schreef itsus het volgende:
er was op het moment van raken idd geen ruimte voor inhalen dat is gebleken ...
hij heeft imo uitgeweken maar de verkeerde kant gegokt
http://maps.google.be/map(...)cbp=12,70.64,,0,0.25quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Doe trouwens even een streetview linkje ts
zeker wel maar ga er toch vanuit dat als je je knipperlichten aan zet men op zo'n weg achter je blijft tot jij weg bentquote:
Die link die je geeft is in Brusselquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:55 schreef itsus het volgende:
[..]
http://maps.google.be/map(...)cbp=12,70.64,,0,0.25
geen idee of dit goed gaat is in elk geval laarseweg de heggerweg op uit de richting Emst (vaassensebinnenweg) richting vaassen
sorry fout gekopieerd maar streetview is er niet .quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Die link die je geeft is in Brussel![]()
http://maps.google.be/map(...),+Nederland&t=m&z=19
Geen streetview helaas
Of je haalt gewoon niet inquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:22 schreef FF het volgende:
Als iemand aangeeft dat hij linksaf gaat ben je zelfs verplicht om rechts in te halen.
Het gaat idd om een 60 km weg nieuwe inrichting , inhaalverbod geen idee morgen politie epe maar eens bellenquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:22 schreef FF het volgende:
Als iemand aangeeft dat hij linksaf gaat ben je zelfs verplicht om rechts in te halen.
Als ik OP zo lees denk ik eerder dat het om een 60km-weg gaat met de nieuwe inrichting.
Geen rijstroken voor de auto's, deze rijden gewoon in het midden van de weg en gaan op de fietssuggestiestroken rijden als er een tegenligger aankomt. Negen van de tien keer geldt er op dit soort wegen trouwens ook een inhaalverbod.
Dit inderdaad, en afslaan is geen bijzondere verrichting.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee want:
[..]
Wanneer er geen ruimte is om links voor te sorteren moet je dus ook niet links gaan inhalen.
Precies, ervan uitgaande dat TS geen inrit op wilde rijden, want dan zou het wél een bijzondere verrichting zijn.quote:Op donderdag 15 maart 2012 23:42 schreef Paxempyrean het volgende:
TS staat in zijn recht, geeft netjes richting aan en slaat af. De Ford Ka zit fout die moest gewoon achter TS even wachten.
Waar staat daar afslaan tussen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:15 schreef Leshy het volgende:
[..]
Artikel 54 RVV:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Het verlaten van de doorgaande rijstrook is een bijzondere verrichting, waarbij je al het overige verkeer voor moet laten gaan: er is geen uitzondering voor verkeer dat zich (kort) achter je bevindt.
Gezien het feit dat het een om een vrij smalle weg gaat, kan ik me ook bijna niet voorstellen dat TS voorgesorteerd heeft: anders was er geen ruimte geweest voor het andere voertuig om in te halen, en was deze hoogstens achterop TS gereden in plaats van in de flank. De verzekeraar van TS zal waarschijnlijk dan ook uitkeren op grond van het niet verlenen van voorrang op grond van artikel 54.
LJN: BI5721, Rechtbank Arnhem , 05/508166-08quote:Op donderdag 15 maart 2012 23:24 schreef Doodloper het volgende:
Dit inderdaad, en afslaan is geen bijzondere verrichting.
TS, heeft volgens eigen zeggen:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:47 schreef Leshy het volgende:
[..]
LJN: BI5721, Rechtbank Arnhem , 05/508166-08
Verdachte heeft de bromfietser niet gezien. Hij had zijn aandacht op het laatst meer bij de bijzondere manoeuvre van het linksaf slaan.
LJN: BE8699, Rechtbank Haarlem , 15/710008-08
Bij de beoordeling van het aan verdachte te maken verwijt stelt de rechtbank voorop dat het naar rechts afslaan op een weg, een bijzondere verkeersmanoeuvre is die – in verband met de aan de verkeersdeelnemers die op diezelfde weg rechtdoor gaan te verlenen vrije doorgang – noopt tot bijzondere voorzichtigheid en oplettendheid.
LJN: AZ2926, Rechtbank Haarlem , 15/601758-05
De rechtbank deelt deze zienswijze niet en is van oordeel dat het verkeersongeval waarbij verdachte betrokken is geweest aan zijn schuld is te wijten. Verdachte was bezig met het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre toen hij rechts afsloeg de Zandvoorter Allee in.
En als we toch bezig zijn over de vraag of je achteropkomend verkeer voorrang dient te verlenen bij het linksaf slaan:
LJN: BA0118, Rechtbank Arnhem , 140832
4.9. Indien er vanuit wordt gegaan dat [eiser] niet volledig rechts heeft gehouden, met losse handen heeft gereden en zonder richting aan te geven nog verder naar links is gekomen - al dan niet om linksaf de [straat] in te slaan; dat kan in het midden blijven - dan geldt dat [eiser] in strijd heeft gehandeld met de art. 3 lid 1 RVV 1990 (rechts houden), art. 17 lid 2 RVV 1990 (richting aangeven), art. 18 lid 1 RVV 1990 (voorrang voor achteropkomende verkeer bij afslaan) of art. 54 RVV 1990 (voorrang overig verkeer bij bijzondere manoeuvres) en art. 5 WVW 1994 (geen gevaar/hinder op de weg veroorzaken).
Met andere woorden: TS voerde wel degelijk een bijzondere manoeuvre uit, er was geen sprake van een kruising, en TS heeft het andere voertuig wel achter zich zien rijden, maar verwachtte dat deze wel zou stoppen. In plaats van te wachten en voorrang te verlenen, is hij echter linksaf geslagen waarna het ongeval is ontstaan.
Tenzij er getuigen zijn van het ongeval, of de andere automobilist zelf schuld erkent of aangeeft dat hij niet op zat te letten en TS tijdig richting heeft aangegeven en heeft voorgesorteerd, verwacht ik dat TS op grond van de verkeersregels simpelweg de boot in gaat.
Sowieso vraag ik me af in hoeverre TS voorgesorteerd heeft. Hij geeft aan dat de andere automobilist dacht dat hij ergens anders voor remde en besloot in te halen. Als TS op een dergelijke smalle weg in het midden had gereden en was gestopt, had de andere automobilist hem nooit links (of rechts) kúnnen inhalen zonder gedeeltelijk de berm in te rijden, en had die achter hem moeten stoppen, of was hij achterop TS gereden.
Er bestaan genoeg gekken die in gaan halen op plekken waar dat bijna onmogelijk is.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:47 schreef Leshy het volgende:
Sowieso vraag ik me af in hoeverre TS voorgesorteerd heeft. Hij geeft aan dat de andere automobilist dacht dat hij ergens anders voor remde en besloot in te halen. Als TS op een dergelijke smalle weg in het midden had gereden en was gestopt, had de andere automobilist hem nooit links (of rechts) kúnnen inhalen zonder gedeeltelijk de berm in te rijden, en had die achter hem moeten stoppen, of was hij achterop TS gereden.
Dat laatste lijkt me toch onwaarschijnlijk: TS geeft aan dat de rijweg bestond uit fietspad - rijbaan - fietspad, met een totale breedte van zo'n vijf meter. Als je van redelijk smalle fietsstroken uitgaat (50cm), is de autorijbaan zo'n vier meter breed. Wanneer een auto met een breedte van zo'n 1,80 meter daarop in het midden rijdt, is er slechts zo'n 1,10 meter aan rijbaan over aan weerszijden. De fietsstrook meegerekend, kom je op 1,60 meter aan beide kanten uit: nog steeds niet genoeg voor een tweede auto om in te halen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
TS, heeft volgens eigen zeggen:
- Tijdig richting aangegeven.
- En heeft op het midden van de weg gereden.
Ooit rijles gehad... of een theorie examen gedaan?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:50 schreef ivar92 het volgende:
ts is fout, omdat je met bijzondere maneuvres(dus ook afslaan), al het andere verkeer moet laten voorgaan.
Is ook de enige conclusie die ik kan trekken.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:20 schreef JeMoeder het volgende:
TS zit goed. Als je iemand inhaalt die aangeeft af te slaan, dan ben je fout.
Helaas zit je er zelf naast. Ik heb zelf een soortgelijk ongeval gehad waarin ik af wilde slaan en tijdig richting aangaf. Mijn auto is in de zijkant geraakt door een bus die me op dat moment aan het inhalen was, ik (if eigenlijk: mijn verzekering) ben uiteindelijk aansprakelijk gesteld voor de schade door de politie.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ooit rijles gehad... of een theorie examen gedaan?
Je verkondigd hier de grootste onzin die ik ooit gezien heb.
TS zit goed. Als je iemand inhaalt die aangeeft af te slaan, dan ben je fout. Let wel, het gaat hier om inhalen, niet om tegemoetkomend verkeer.
Politie heeft niets met aansprakelijkheid te maken.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:49 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Helaas zit je er zelf naast. Ik heb zelf een soortgelijk ongeval gehad waarin ik af wilde slaan en tijdig richting aangaf. Mijn auto is in de zijkant geraakt door een bus die me op dat moment aan het inhalen was, ik (if eigenlijk: mijn verzekering) ben uiteindelijk aansprakelijk gesteld voor de schade door de politie.
Dit dus!quote:
Dit slaat nergens op, want de Ka was geen tegemoetkomend verkeer.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:18 schreef kovenant het volgende:
rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang hoe dan ook,
kennis heeft precies zelfde gehad aleen niet met een Ka maar met een bedrijfsbus.
uiteindelijk is het 50/50 geworden.
maar rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang boven afslaand verkeer.
dat was bij kennis van mij ook niet geval ...quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op, want de Ka was geen tegemoetkomend verkeer.
Uh, inhalen op een kruising? Hoe klein een zijweggetje ook is, het is en blijft m.i. een kruising en daar mag je niet inhalen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:50 schreef ivar92 het volgende:
ts is fout, omdat je met bijzondere maneuvres(dus ook afslaan), al het andere verkeer moet laten voorgaan.
Waar haal je dat vandaan? Op een kruissing/zijweg mag je gewoon inhalen als je het overige verkeer niet hindert. Maar dat laatste geldt overal.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:22 schreef Inlognaam het volgende:
Uh, inhalen op een kruising? Hoe klein een zijweggetje ook is, het is en blijft m.i. een kruising en daar mag je niet inhalen.
Dus als je linksaf wil slaan, moet je eerst alle auto's die achter je rijden in laten halen? Mits ze rechtdoor gaan natuurlijk!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:21 schreef kovenant het volgende:
[..]
dat was bij kennis van mij ook niet geval ...
eb toch is het zo ...
Nee, maar die maakt wel het PV op, en die wordt gebruikt door de verzekering om aansprakelijkheid vast te stellen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:57 schreef loveli het volgende:
[..]
Politie heeft niets met aansprakelijkheid te maken.
En wat noem jij vergelijkbaar?quote:Bij een ander 'vergelijkbaar' ongeluk heeft de verzekering van de inhaler betaald. Kortom, succes TS.
Oh, want rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg kan alleen tegemoetkomend verkeer zijn?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op, want de Ka was geen tegemoetkomend verkeer.
Dus als je linksaf wil slaan, moet je eerst alle auto's die achter je rijden in laten halen? Mits ze rechtdoor gaan natuurlijk!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:41 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Oh, want rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg kan alleen tegemoetkomend verkeer zijn?
En bij het inhalen moet (wettelijk verplicht) je de richtingsaanwijzers gebruiken, waardoor degene die als eerste wilde afslaan, en volgens die redenering al het andere verkeer voor moet laten gaan, niet meer weet of degene achter hem wil inhalen of afslaanquote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:33 schreef qazplm het volgende:
Dus als je linksaf wil slaan, moet je eerst alle auto's die achter je rijden in laten halen? Mits ze rechtdoor gaan natuurlijk!
Je moet niemand voor laten gaan, maar ze hebben wel voorrang.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:41 schreef qazplm het volgende:
[..]
Dus als je linksaf wil slaan, moet je eerst alle auto's die achter je rijden in laten halen? Mits ze rechtdoor gaan natuurlijk!
quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:43 schreef Snapcount2 het volgende:
Je moet niemand voor laten gaan, maar ze hebben wel voorrang.
O ja, nou wordt je gedachtegang een stuk duidelijker.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:43 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Je moet niemand voor laten gaan, maar ze hebben wel voorrang.
Rechts inhalen kan niet op die weg. En als het wel kan: wtf doet die Ka dan LINKS van TS?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:45 schreef blomke het volgende:
Je moet - in de eerste plaats - rechts inhalen bij een auto die linksaf slaat. Daarmee is de aanrijding ontstaan, even aangenomen dat het afslaan (knipperlichten aan, voorsorteren) als eerste plaatsvond.
1. Dan haal je niet in.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:47 schreef spijkerbroek het volgende:
1. Rechts inhalen kan niet op die weg. En als het wel kan:
2. wtf doet die Ka dan LINKS van TS?
Fijn, we zijn eruit.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:48 schreef blomke het volgende:
1. Dan haal je niet in.
2. Dan was de Ka fout.
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_16-03-2012quote:Artikel 18
1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3.Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
Even aangenomen dat de TS als eerste met afslaan was begonnen, en daarna de Ka is gaan inhalen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:49 schreef spijkerbroek het volgende:
Fijn, we zijn eruit.
De inhaler was fout, zoals ik al vanaf het begin zei.
Ik zie het staan, maar dat kan natuurlijk nooit zo zijn.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:52 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_16-03-2012
TS zat dus fout.
Zodra iemand richting aangeeft om af te slaan, zou ik niet meer inhalen, tenzij ik m'n auto in de poeier wil hebben.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Even aangenomen dat de TS als eerste met afslaan was begonnen, en daarna de Ka is gaan inhalen.
Hetgeen ik betwijfel is die bovenstaande volgorde; TS probeert iets recht te trekken...
Dit staat er ook:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:52 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_16-03-2012
TS zat dus fout.
En dit staat er ook:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:10 schreef qazplm het volgende:
[..]
Dit staat er ook:
Artikel 11.2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
De inhaler is dus fout.
Hoe kan TS voorgesorteerd staan op een 5m brede weg en dan nog ingehaald worden door een Ford KA?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:10 schreef qazplm het volgende:
[..]
Dit staat er ook:
Artikel 11.2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
De inhaler is dus fout.
Voorsorteren op een 5m brede weg is rechts rijden. Links rijden is immers verboden, wegens spookrijden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Hoe kan TS voorgesorteerd staan op een 5m brede weg en dan nog ingehaald worden door een Ford KA?
Dat kan best. Een Ford Ka is 1.63 breed, dus passen er 3 naast elkaar op een weg van 5 meter. Voorsorteren betekent niet dat je uiterst links moet gaan staan.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:13 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hoe kan TS voorgesorteerd staan op een 5m brede weg en dan nog ingehaald worden door een Ford KA?
Zo links mogelijk op de rechterweghelft. Tegen de belijning aan (als die er was), met de wielen naar links ingedraaid. En knipperlichten aan.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:19 schreef qazplm het volgende:
Voorsorteren betekent niet dat je uiterst links moet gaan staan.
Ja precies. Kan je dus nog steeds makkelijk ingehaald worden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo links mogelijk op de rechterweghelft. Tegen de belijning aan (als die er was), met de wielen naar links ingedraaid. En knipperlichten aan.
Jep, en TS moet dus gaan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangaf.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:22 schreef qazplm het volgende:
[..]
Ja precies. Kan je dus nog steeds makkelijk ingehaald worden.
En dat al voordat de Ka ging inhalen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:22 schreef Snapcount2 het volgende:
Jep, en TS moet dus gaan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangaf.
Laat de Ka maar bewijzen dat hij eerder richting aangaf en dat TS niet voorgesorteerd heeft een richting heeft aangegeven.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:22 schreef Snapcount2 het volgende:
Jep, en TS moet dus gaan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangaf.
Dat hoeft niet, omdat als TS niet kan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangegeven had, hij voorrang had moeten verlenen aan de Ford KA.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Laat de Ka maar bewijzen dat hij eerder richting aangaf en dat TS niet voorgesorteerd heeft een richting heeft aangegeven.
TS moet helemaal niets, die moet gewoon het geld van de verzekering ontvangen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:22 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Jep, en TS moet dus gaan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangaf.
De inhaler hoeft niets te bewijzen, TS moet bewijzen. TS had voorrang moeten verlenen aan het overige verkeer, behalve als hij kan aantonen dat hij voorgesorteerd stond EN richting aangegeven had.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:26 schreef koekwausss het volgende:
[..]
TS moet helemaal niets, die moet gewoon het geld van de verzekering ontvangen.
Ga jij lekker ergens anders lopen blaten, als het je eigen auto was zou je anders lullen. Jij en ik weten ook wel dat er niets valt te bewijzen.
Bullcrap.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:25 schreef Snapcount2 het volgende:
Dat hoeft niet, omdat als TS niet kan bewijzen dat hij voorgesorteerd stond en richting aangegeven had, hij voorrang had moeten verlenen aan de Ford KA.
Op zo'n boerenweg valt niet voor te sorteren, dat doe je al als je gewoon op jouw zijde van de rijweg staat. Vertel mij eens hoe je moet aantonen dat je richting hebt aangegeven? Jij kan lekker lullen, maar je weet ook dat zoiets nooit aan te tonen is.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:28 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
De inhaler hoeft niets te bewijzen, TS moet bewijzen. TS had voorrang moeten verlenen aan het overige verkeer, behalve als hij kan aantonen dat hij voorgesorteerd stond EN richting aangegeven had.
Maar als dat niet aan te tonen is, dan kom je weer terug op het volgende pareltje uit de verkeerswet:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:31 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Op zo'n boerenweg valt niet voor te sorteren, dat doe je al als je gewoon op jouw zijde van de rijweg staat. Vertel mij eens hoe je moet aantonen dat je richting hebt aangegeven? Jij kan lekker lullen, maar je weet ook dat zoiets nooit aan te tonen is.
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_16-03-2012quote:Artikel 18
1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3.Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
Dat jij denkt dat ik hiervan zit te genieten, zegt meer over jou dan over mij.quote:TS valt niets te verwijten, het lijkt wel of sommige figuren er van genieten dat TS op andermans blaren moet zitten.
Tja..quote:Zwaar triest.
Nogmaals: als jij dat fijn vind, dan zegt dat meer over jou dan over mij.quote:maar ik rijd graag in jouw zijkant en dat jij de schuld in je schoenen krijgt, moet fijn zijn he? Ga jij maar bewijzen.
Heel goed dat je de quote functie onder de knie begint te krijgen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:37 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Maar als dat niet aan te tonen is, dan kom je weer terug op het volgende pareltje uit de verkeerswet:
[..]
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_16-03-2012
En had TS dus voorrang moeten verlenen en zal hij in dit geval aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
[..]
Dat jij denkt dat ik hiervan zit te genieten, zegt meer over jou dan over mij.
[..]
Tja..
[..]
Nogmaals: als jij dat fijn vind, dan zegt dat meer over jou dan over mij.
Hee, weer een persoonlijke aanval, het lijkt wel alsof je geen argumenten hebt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:40 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Heel goed dat je de quote functie onder de knie begint te krijgen.
We zullen wel zien wat de verzekeringsmaatschappij ervan maakt.quote:Je kan nogmaals lekker lullen en er een heleboel bijslepen, maar er blijft staan dat je op een boerenweg niet iemand links gaat inhalen die ook dezelfde kant op wilt slaan. Inhalen doe je dan aan de rechterkant of je wacht.
Volgens mij geef ik prima weer waarom TS in haar recht staat.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:43 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hee, weer een persoonlijke aanval, het lijkt wel alsof je geen argumenten hebt.
[..]
We zullen wel zien wat de verzekeringsmaatschappij ervan maakt.
Als je het hele topic doorgelezen had, dan had je kunnen lezen dat mij precies hetzelfde is overkomen EN dat ik aansprakelijk ben gesteld voor de schade.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:45 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Volgens mij geef ik prima weer waarom TS in haar recht staat.
maar ik wil jou best eens horen als jou hetzelfde overkomt.
Omdat je geen vooorrang verleende aan het doorgaande verkeer?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:45 schreef Snapcount2 het volgende:
Als je het hele topic doorgelezen had, dan had je kunnen lezen dat mij precies hetzelfde is overkomen EN dat ik aansprakelijk ben gesteld voor de schade.
Inderdaad. Ik wilde ook linksaf slaan en werd ingehaald door een busje. Die had ik voorrang moeten verlenen volgens de verzekering.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat je geen vooorrang verleende aan het doorgaande verkeer?
Busje was al aan het inhalen toen ik links afsloeg. Ik zei tegen de politie dat ik voorgesorteerd stond, en de bestuurder van het busje zei van niet. Dat is uiteindelijk ook nog een heel getouwtrek geweest met rechtsbijstandsverzekering.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:53 schreef blomke het volgende:
Busje was al aan het inhalen toen jij naar links afsloeg? Of toen je links voorsoorteerde?
Het vervelende is: je kan gelijk hebben maar als je het niet kan bewijzen kan het heel moeilijk zijn om gelijk te krijgen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:56 schreef blomke het volgende:
Duidelijk. Bedankt. TS kan haar borst natmaken.
Ik lees toch echt dat TS in de OP al aan het afslaan was toen de andere weggebruiker in ging halen?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:59 schreef blomke het volgende:
Dat bedoel ik. Ik kreeg ook een beetje onderbuikgevoelens bij de OP. TS probeert recht te praten wat krom is: de Ka was al aan het inhalen en daarna is de inhaalmanoevre begonnen. Dat wordt rechtgetrokken.....
En daarna is de auto naar rechts getrokken (hoe en waarom dan?). IMO: de Ka was al aan het inhalen toen de TS linksaf ging slaan of voorsorteren en in die laatste positie heeft de aanrijding plaatsgevonden. En die positie is niet door het rechttrekken gekomenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:05 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Ik lees toch echt dat TS in de OP al aan het afslaan was toen de andere weggebruiker in ging halen?
Ik vind het knap dat jij erbij was.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
En daarna is de auto naar rechts getrokken (hoe en waarom dan?). IMO: de Ka was al aan het inhalen toen de TS linksaf ging slaan of voorsorteren en in die laatste positie heeft de aanrijding plaatsgevonden. En die positie is niet door het rechttrekken gekomen
Als jij in de spiegel ziet dat er een mongool je gaat rammen in je zijkant draai je toch weg dmv van je stuur. Vraag nu niet zulke malle vragen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
En daarna is de auto naar rechts getrokken (hoe en waarom dan?)
het verschil zit hem er denk ik in of dat die achterkomende auto de inhaalmanouvre al ingezet had op het moment dat jij richting aangaf.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:55 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Busje was al aan het inhalen toen ik links afsloeg. Ik zei tegen de politie dat ik voorgesorteerd stond, en de bestuurder van het busje zei van niet. Dat is uiteindelijk ook nog een heel getouwtrek geweest met rechtsbijstandsverzekering.
Wat dacht je van ineens die debiel je in zien halen en vervolgens doen wat ieder mens van nature doet? Van het gevaar weg sturen om je lieve leven te redden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
En daarna is de auto naar rechts getrokken (hoe en waarom dan?). IMO: de Ka was al aan het inhalen toen de TS linksaf ging slaan of voorsorteren en in die laatste positie heeft de aanrijding plaatsgevonden. En die positie is niet door het rechttrekken gekomen
Dit bedoel ik: wie begon met z'n actie? De Ka of de TS?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:13 schreef simmu het volgende:
het verschil zit hem er denk ik in of dat die achterkomende auto de inhaalmanouvre al ingezet had op het moment dat jij richting aangaf.
bij mijn weten (ooit, van lang lang geleden bij de rijlessen) moet je daarom dus ook eerst achter je kijken voordat je richting aangeeft! op het moment dat er dan iemand achter je zit die duidelijk een inhaalmanouvre start en jij zet richting aangeven + afslaan door ben je fout. indien de achteropkomende auto dat niet deed, tsja. als je gaat inhalen moet je natuurlijk ook opletten. dan is die dus fout.
Volgens mij doelt ze erop dat ze nog probeerde de links inhalende auto te ontwijken door naar rechts te sturen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:14 schreef blomke het volgende:
Ik weet het helemaal niet (goed), maar ik lees dingen die me aan het denken zetten: "we trekken na de aanrijding de auto naar rechts"......dan lijkt het alsof je iets aan de positie van de betrokken auto wilt wijzigen.
Dat staat niet in de OP. Daar staat dat pas na de klap, de auto van TS naar rechts is getrokken. Door de besturder/TS.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:10 schreef Kloonhommel het volgende:
Als jij in de spiegel ziet dat er een mongool je gaat rammen in je zijkant draai je toch weg dmv van je stuur.
Als je een beetje begrijpend kan lezen is men naar rechts gestuurd om het letsel te verminderen, zodat de klap/druk vermindert werd.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat staat niet in de OP. Daar staat dat pas na de klap, de auto van TS naar rechts is getrokken. Door de besturder/TS.
TS heeft al lang aangegeven dat de zaak bij zijn rechtsbijstandverzekeraar ligt. Waarschijnlijk is hij enkel WA of WA+ verzekerd: in dat geval speelt zijn verzekeraar geen rol in het verhalen van de schade, en daarom heeft deze hem al doorverwezen naar zijn rechtsbijstandverzekering.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:45 schreef spijkerbroek het volgende:
TS: als de Ka in het gelijk wordt gesteld, zou ik contact opnemen met de rechtsbijstand of juridisch loket.
Je kunt wel iemand inhalen die gewoon stopt of langzaam rijdt. TS beweert dat hij zijn knipperlicht aan had, de andere bestuurder beweert blijkbaar van niet. Wie zegt dat TS de waarheid spreekt?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:40 schreef koekwausss het volgende:
Je kan nogmaals lekker lullen en er een heleboel bijslepen, maar er blijft staan dat je op een boerenweg niet iemand links gaat inhalen die ook dezelfde kant op wilt slaan. Inhalen doe je dan aan de rechterkant of je wacht.
Als we er niet van uit kunnen gaan dat de TS dingen op papier zet zoals die zijn, kunnen we het forum wel opdoeken toch? Waarom zou iemand om informatie vragen en vervolgens de zaken anders voor te stellen zoals die in werkelijkheid zijn.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:21 schreef Leshy het volgende:
[..]
TS heeft al lang aangegeven dat de zaak bij zijn rechtsbijstandverzekeraar ligt. Waarschijnlijk is hij enkel WA of WA+ verzekerd: in dat geval speelt zijn verzekeraar geen rol in het verhalen van de schade, en daarom heeft deze hem al doorverwezen naar zijn rechtsbijstandverzekering.
[..]
Je kunt wel iemand inhalen die gewoon stopt of langzaam rijdt. TS beweert dat hij zijn knipperlicht aan had, de andere bestuurder beweert blijkbaar van niet. Wie zegt dat TS de waarheid spreekt?
Ik was er niet bij, dus ik weet niet wat er gebeurd is. De verzekeraars, de rechtsbijstand en eventueel de rechter waren er ook niet bij. Die gaan dus puur op de verkeersregels af, en die zijn niet in het voordeel van TS.
Ik lees ook wat er staat en denk wat verder door dan enkel zwart/wit te denken.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:21 schreef blomke het volgende:
Ik lees wat er staat, niet wat ik wil dat er staat of dat ik interpreteer wat er staat.
Zoals ik al zei, kan ook niet. Hoe kan je aantonen dat je richtingaanwijzer aan was? Zit bij mijn weten geen black box in.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:25 schreef blomke het volgende:
Als er verder geen getuigen zijn, zal TS een flinke dobber hebben, hoe kan TS aantonen dat de Ka later is gaan inhalen dan dat TS afsloeg?
Ik ga er ook van uit dat TS de waarheid spreekt, en dat die andere automobilist gewoon niet heeft opgelet en dus het ongeval heeft veroorzaakt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:23 schreef koekwausss het volgende:
Als we er niet van uit kunnen gaan dat de TS dingen op papier zet zoals die zijn, kunnen we het forum wel opdoeken toch? Waarom zou iemand om informatie vragen en vervolgens de zaken anders voor te stellen zoals die in werkelijkheid zijn.
Daar laat ik het bij...........quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:29 schreef Leshy het volgende:
Ik ga er ook van uit dat TS de waarheid spreekt, en dat die andere automobilist gewoon niet heeft opgelet en dus het ongeval heeft veroorzaakt.
Maar ik denk niet dat TS dit topic bij de rechter of bij zijn rechtsbijstandverzekeraar kan aandragen als bewijs van zijn onschuld. En in dat geval boeit het niet zoveel wat jij en ik er van vinden, want de kans is vrij groot dat de TS in het ongelijk gesteld gaat worden op basis van de verkeersregels.
De Ka reed tegen de zijkant van TS, als ik de OP goed lees.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:11 schreef Fer het volgende:
Ja maar de Ka reed niet achterin, maar TS tegen de zijkant van de Ka. Dat is een wezelijk verschil.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:47 schreef itsus het volgende:
Tot een man met zijn Ka in ging halen terwijl wij aan het afslaan waren..... Gevolg valt te raden hij dook vol in onze auto.
Dus volgens jou reed de zijkant van de auto van TS, tegen de voorkant van de Ka?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 23:40 schreef Fer het volgende:
Vanuit het oogpunt van de tegenpartij zal TS ingestuurd hebben terwijl de KA langrijdt. Ieder verhaal heeft 2 kanten en bij een aanrijding zijn meestal meerdere partijen fout. Maar voor de verzekering maar 1 schuldig.
inhalen bij kruispunt is gevaarzetting negeren. formeel ben je wel fout gok ik zo.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:40 schreef itsus het volgende:
Zoals al meerdere malen is gezegd hier , is dit dus een gevalletje art 18 versus art 11.2 . Dit is dus lastig en wij zullen er volgens onze verzekering naast pakken .
Situ is vervelend daar maar helemaal rechts gaan staan om linksaf te kunnen is met een ibiza niet nodig.
Gemeente epe gebeld er is ter plaatse geen inhaalverbod dus das jammer
Gelijk hebben is leuk maar gelijk krijgen is in deze onwaarschijnlijk
so? Inhalen mocht daar. ts is degene die afsloeg en daarmee geen voorrang heeft verleend bij een bijzondere verrichting.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:57 schreef CasB het volgende:
Maar TS is niet degene die ingehaald heeft.
Afslaan mocht daar ook, en de Ka verleende geen voorrang bij een bijzonder verrichting (inhalen).quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
so? Inhalen mocht daar. ts is degene die afsloeg en daarmee geen voorrang heeft verleend bij een bijzondere verrichting.
hij ree al links van ts, dan hoef je geen voorrang te verlenen als ts afslaat slimpie.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Afslaan mocht daar ook, en de Ka verleende geen voorrang bij een bijzonder verrichting (inhalen).
"reed"quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
hij ree al links van ts, dan hoef je geen voorrang te verlenen als ts afslaat slimpie.
jawel je mag er inhalen schreef ts. dikke pech dus, hij had het links rijdende verkeer moeten opmerken en voorrang moeten verlenen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"reed"
Hiij reed niet links van TS. Hij achter TS aan de linkerkant van de weg. TS heeft tijdig de richtingaanwijzers aangedaan, dus de Ka had daar niet eens mogen rijden.
Niet aan de linkerkant als de auto voor je aangeeft links af te willen slaan, dombo.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
jawel je mag er inhalen schreef ts.
hoe kom je daarbij? richting aan geven is wat anders dan voorrang hebben.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet aan de linkerkant als de auto voor je aangeeft links af te willen slaan, dombo.
Dus jij vind dat, als jij achter een auto rijdt, die de richtingaanwijzers naar links aan heeft staan, jij nog wel even links kan en mag inhalen?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
hoe kom je daarbij? richting aan geven is wat anders dan voorrang hebben.
Okee "slimpie"quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ow ja ik wilde nog even 'dombo' terugzeggen zodat we weer op gelijk niveau kunnen praten.
ja. maar ja bij de bewijzen die er zijn gaat ts het nooit winnen met 'ja maar ik had mijn knipperlicht al heel lang aanquote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:20 schreef qazplm het volgende:
Dit staat er ook (en ook al een keer of 3 in dit topic):
Artikel 11.2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
LOLquote:
Eerst hou je vol dat er links ingehaald mag worden en kom je met aantal wetregels aanlopen die dit ondersteund. Komt iemand anders je het tegendeel bewijzen door een ander stukje wet te quoten, gooi je het ineens over een andere brug met ja maar dat kan ie nooit bewijzen.quote:
Jeetje, ben je met het verkeerde been uit bed gestapt?quote:
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:29 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Eerst hou je vol dat er links ingehaald mag worden en kom je met aantal wetregels aanlopen die dit ondersteunen. Komt iemand anders je het tegendeel bewijzen door een ander stukje wet te quoten, gooi je het ineens over een andere brug met ja maar dat kan ie nooit bewijzen.
Je bent eruit geluld door "slimpie", dombo dat je bent...
jouw moeder vindt jou ook een treurig geval. who caresquote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:09 schreef qazplm het volgende:
[..]
Geen idee waar dat voor nodig was, maar het is wel een heel treurige comeback.
Don't feed ...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:09 schreef qazplm het volgende:
Geen idee waar dat voor nodig was, maar het is wel een heel treurige comeback.
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:46 schreef qazplm het volgende:
[..]
Grappig dat juist jij dat zegt gezien het feit dat jij de grootste feedertroll bent.
Nee eerst spiegel gekeken gezien dat iemand achter ons reed, niet links op de weg .quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:01 schreef drumstickNL het volgende:
TS, je bent toevallig niet eerst vaart gaan minderen en hebt toen pas je knipperlicht aangezet?
Let ook op het woordje 'zoals' en de jurisprudentie die eerder door iemand is aangehaald.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:57 schreef pimmetje2010 het volgende:
Naar links afslaan geen bijzondere manoeuvre, inhalen daarentegen wel, ik citeer:
Artikel 54 RVV
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
De inhalende auto had TS voor moeten laten gaan.
Nu weet ik niet hoe het schadeformulier ingevuld is, staat het er 100% zoals TS in zijn OP beschrijft dan staat TS dus volkomen in zijn recht.
De bijzondere verrichting van het wisselen van rijstrook is wat je doet voor en na het inhalen: het inhalen zelf is geen bijzondere verrichting. In dit geval is het ongeval ook niet ontstaan doordat de Ka van rijstrook wisselde (voor zover je van rijstroken kunt spreken op een dergelijk weggetje), maar doordat TS afsloeg op hetzelfde moment dat de Ka, na het gewisseld te hebben van rijstrook, wilde passeren.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:57 schreef pimmetje2010 het volgende:
Naar links afslaan geen bijzondere manoeuvre, inhalen daarentegen wel, ik citeer:
[i]Artikel 54 RVV
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |